پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

مشخص نشده 283 KB 29306 108
مشخص نشده مشخص نشده مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۸,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •  

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    رشته مدیریت کارآفرینی

    91شهریور 

    چکیده:

    بررسی­ها نشان می دهد در سال­های اخیر گرایش به کارآفرینی و مباحث مربوط به آن در کشور افزایش چشمگیری داشته است. از میان مسائل مطرح در کارآفرینی می توان به قصد کارآفرینی به عنوان مهمترین عامل پیش­بینی کننده فعالیت­های کارآفرینانه در جامعه اشاره کرد. قصد کارآفرینانه یکی از متغیرهای مهم در پژوهش سالانه دیده­بان جهانی کارآفرینی به حساب می آید. از این رو بررسی عوامل موثر برقصد و تقویت آن می تواند منجر به افزایش میزان قصد کارآفرینی در جامعه شود. در میان این عوامل خودکارآمدی کارآفرینانه به عنوان یکی از عوامل موثر و مهم در قصد بیان می شود. خودکارآمدی دارای شش شاخص عمده می باشد که با آنها سنجش می شود.

    در تحقیق پیش رو، تنها دو متغیر امکان عینی (خودکارامدی) و قصد کارآفرینی از مدل لینان مورد بررسی قرار گرفته است.

    این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان در حال تحصیل در رشته های مدیریت دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل می دهند. یک نمونه 294 نفری از دانشجویان رشته های گوناگون مدیریت با استفاده از فرمول  انتخاب شده است .

    در این پژوهش ما بر اساس شش شاخص مهارت شناخت فرصت های بازار و توسعه محصول جدید ، مهارت ایجاد محیط نوآورانه کارآفرینی ، مهارت ایجاد رابطه با سرمایه گذاران، مهارت شناسایی هدف اصلی ، مهارت رویارویی با چالش های غیر منتظره و مهارت توسعه منابع انسانی که توسط دی نابل و همکاران بیان شده است و با استفاده از مدل لینان در آن به تاثیر مستقیم خودکارآمدی بر قصد اشاره دارد به بررسی تاثیر خودکارآمدی برقصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه پرداخته ایم.

    نتایج بررسی ها نشان می دهد هر شش شاخص تاثیر مثبت و معناداری در قصد کارآفرینی دارند .همچنین از میان شاخص ها مهارت شناخت فرصت های بازار و توسعه محصول جدید و مهارت شناسایی هدف اصلی سهم بیشتری در پیش بینی قصد کارآفرینی دارند.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-1) مقدمه

    گردهم آمدن همزمان عوامل تولید، شامل منابع طبیعی، نیروی کار، سرمایه و نیروی متخصص در یک کشور ضرورتاً توسعه آفرین نیستند. پدیده توسعه نیازمند نیروهای مبتکر و کارآفرین و فضای مناسب است که ترکیب مطلوبی از عوامل مختلف را در شرایطی معین برای نیل به هدفی خاص به‌وجود‌ آورد. عصر امروز، عصر کارآفرینی است، کارآفرینان به‌عنوان ارزش‌آفرینان، انقلابی را برانگیخته‌اند که اقتصاد جهانی را تغییر داده است. کارهای جدید تاثیرات مثبت اقتصادی فراوانی از جمله شور و نشاط بخشی به اقتصاد بازار دارد (ربانی و انصاری، 1384).

    اهمیت کارآفرینی به‌عنوان عامل حیاتی ثبات و رشد اقتصادی کشورها روز به روز توجه بیشتری را از سوی محققان، برنامه‌ریزان و سیاست‌گزاران معطوف خود می نماید. و همین امر توجه به قصد کارآفرینی به‌عنوان قوی‌ترین پیش‌بینی کننده  فعالیت‌های کارآفرینانه را در سال‌های اخیر برجسته‌تر نموده ‌است. اما بررسی ادبیات تحقیقات کارآفرینی با محوریت عوامل موثر بر قصد کارآفرینی و خودکارآمدی کارآفرینانه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قصد، از ناچیز بودن تحقیقات فوق به ویژه در حوزه کارآفرینی دانشجویان و دانش‌آموختگان آموزش‌عالی خبر می‌دهد. بنابراین اندک بودن تحقیقات خارجی و فقدان تحقیقات داخلی ما را بر آن داشت تا پژوهش حاضر را به مقوله کارآفرینی دانشجویان و دانش‌آموختگان آموزش‌عالی اختصاص دهیم.

    اما به منظور ترسیم تصویری کلی از ساختار پژوهش و ارائه اطلاعات لازم در خصوص چرایی و چگونگی پژوهش، این فصل به ارائه طرح و کلیات اختصاص یافته است. در ادامه این فصل به منطق و دلیل اصلی انجام پژوهش، اهداف کلیدی، چگونگی اجرای پژوهش و بیان مشکلات و تنگناهای کلی تحقیق پرداخته شده است. فصول بعدی به بیان مشروح موارد قید شده در این بخش اختصاص دارد.

     

    2-1) بیان و تشریح موضوع

    مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش فعالیت‌های کارآفرینانه، منجر به افزایش تولید ناخالص ملی و در نتیجه افزایش درآمد ملی، رفاه و آسایش در جامعه می‌گردد (زالی، رضوی، 1387).

    یکی از اهداف برنامه‌های آموزشی کارآفرینی ایجاد و تقویت قصد کارآفرینانه کارآفرینان بالقوه به‌ویژه دانشجویان می‌باشد. به‌همین دلیل تحقیقاتی که در دنیا برای قصد کارآفرینانه انجام می‌شود، عمدتا مربوط به دانشجویان است چرا که قصد کارآفرینانه بهترین و مهم‌ترین متغیر پیش‌بینی کننده رفتار کارآفرینانه است. به عبارت دیگر به احتمال خیلی زیاد، افزایش قصد کارآفرینانه منجر به افزایش فعالیت‌های کارآفرینانه و در نتیجه توسعه کارآفرینی می‌شود.

    از این رو هدف بسیاری از کشورها افزایش میزان و سطوح کارآفرینی و به‌ویژه قصد کارآفرینانه می‌باشد. به همین دلیل یکی از متغیرهای مهم در پژوهش سالانه دیده‌بان جهانی کارآفرینی[1] (GEM) به‌عنوان بزرگترین پژوهش میدانی کارآفرینی در جهان، قصد کارآفرینانه است. به همین دلیل شناخت بهتر عوامل موثر بر شکل‌گیری قصد، درک ما را از کارآفرینی افزایش می‌دهد (Krueger,Karsrud1993:277).

    بر اساس نتایج برنامه 2008 GEM بین قصد کارآفرینانه و فعالیت کارآفرینانه به میزان 48 درصد همبستگی وجود دارد (Bosma & Levie, 2008).

    بر طبق نظر بوسما[2](2008) می‌توان گفت افزایش قصد کارآفرینانه در یک جامعه، نرخ رخداد انواع فعالیت‌های کارآفرینانه را افزایش می‌دهد.

    تئوریسین‌های کارآفرینی عقیده دارند که خودکارآمدی نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری قصد کارآفرینی دارد. به‌عنوان نمونه بوید[3] و وزیکیس[4] (1994) بیان می‌دارند که خودکارآمدی، توسعه قصد کارآفرینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در شکل‌گیری کسب‌و‌کار تاثیر دارد. به بیان دیگر قصد شروع کسب‌و‌کار، تا رسیدن به مرحله عمل، به باور افراد درباره موفقیت‌شان بستگی دارد.

    محققان در مطالعات بسیاری به بررسی عوامل موثر بر قصد کارآفرینی از جمله خودکارآمدی پرداخته‌اند و مدل‌های بسیاری ارائه کرده‌اند. به‌عنوان نمونه کروگر[5] و برازیل[6] (1994) در مدل امکان سنجی قصد کارآفرینی خود متغیری به نام "خودکارآمدی دسترسی به کسب‌و‌کار" را مطرح کردند که بر اساس آن هر چه اعتماد فرد به خود در شکل‌گیری وظایف کارآفرینی بیشتر باشد درصد امکان سنجی آن کسب‌و‌کار بیشتر است.

    از این رو در این پژوهش تلاش شده است تا متغیر خودکارآمدی کارآفرینانه به‌عنوان یک عامل موثر بر قصد کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفته و رابطه آن دو سنجیده شود.

    با توجه به این‌که اکثریت افرادی که امروزه بازار کار را تشکیل می‌دهند دانشجویان هستند، لذا می‌بایست توانایی ورود به این بازار در آن‌ها تقویت شود. در صورتیکه انگیزه و تمایل دانشجویان جهت راه‌اندازی کسب‌و‌کار ارتقا یابد و زمینه‌ای فراهم گردد تا مهارت‌های این امر در جامعه دانشجویان افزایش یابد، وابستگی آن‌ها به ارگان‌های دولتی و غیر‌دولتی کاهش یافته و با سرعت و سهولت بیشتری قادر به استفاده از دانش خود خواهند بود. در این صورت نه‌تنها نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت بلکه جامعه از نظر اقتصادی پویاتر می‌شود. علاوه بر این دانشجویان هدفمندتر فارغ التحصیل خواهند شد.

    این پژوهش در میان دانشجویان رشته مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی انجام می‌شود و به بررسی تاثیر خودکارآمدی بر قصد کارآفرینی با استفاده از شاخص‌های خودکارآمدی می‌پردازد.

     

    3-1) ضرورت و اهمیت انجام تحقیق

    کارآفرینی به‌عنوان عامل رشد و توسعه اقتصادی هر کشور، ثابت شده و غیر قابل انکار است. با توجه به اهمیت آن اگر در کشوری به این موضوع توجه نشود، آن کشور به سوی رشد و توسعه گام برنمی‌دارد. در مورد رفتار و قصد کارآفرینی تحقیقات زیادی در حوزه‌های مختلف علمی از جمله روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و حوزه‌های دیگر انجام شده‌است. در این تحقیقات به عوامل موثر بر قصد کارآفرینی پرداخته شده ولی به متغیر خودباوری کارآفرینانه به‌عنوان یک عامل موثر بر قصد توجه چندانی نشده است، بنابراین پرداختن به این متغیر جای بررسی و تحقیق فراوان دارد.

    تحقیقات نشان می‌دهد که خودکارآمدی کارآفرینانه، پیش‌بینی کننده مهم قصد کارآفرینانه است (Baughn2006,krueger2000,Peterman&kennedy2003,segal et.al 2002).

    باورهای مربوط به خودکارآمدی افراد را از راه‌های گوناگون تحت تاثیر قرار می‌دهد. خودکارآمدی  به‌تدریج در اثر توسعه مهارت‌های اجتماعی، زبان‌شناسی و شناختی که حاصل تجربیات است به‌وجود می‌آید (Bandura1982,gist1987:280). افراد با درجه خودکارآمدی پایین نسبت به افراد با درجه بالا بسیار متفاوت فکر و رفتار می‌کنند (Bandura1986,Eden1992:280).                       

    علاوه بر این، بر اساس گزارش سال 2009 سازمان GEM، رتبه ایران در قصد کارآفرینی در میان 54 کشور 14 می‌باشد.

    مطابق برنامه GEM، در ایران در سال 1387 تقریبا 37 درصد مردم قصد داشته‌اند که در سه سال آینده کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کنند. این شاخص در سال 1388 برابر با 28.8 درصد بوده‌است که نسبت به سال قبل از آن هشت درصد کاهش یافته است (Bosma & levie, 2008 , 2009). اما مجددا در سال 2010 (1389خورشیدی) به میزان 32.72 درصد رسیده است.

    این آمار نشان می‌دهد که با ارتقاء سطح عوامل موثر بر قصد کارآفرینی می‌توان این رتبه را افزایش داد. بنابراین بررسی عوامل موثر بر قصد و اهمیت آن، ما را بر آن داشت تا به‌طور اخص خودکارآمدی کارآفرینانه را مورد مطالعه قراردهیم.

    علاوه بر موارد یاد شده، با توجه به این‌که در تحقیقات و پژوهش‌های انجام گرفته در زمینه قصد کارآفرینی به بررسی خود کارآمدی به‌طور اخص و شاخص‌های اندازه‌گیری آن کمتر پرداخته شده‌است، نیاز است که با انجام تحقیقاتی این‌چنین، جهت استفاده در تحقیقات آتی و مجامع علمی این متغیرها بیشتر مورد بررسی قرار گیرند.

    دانشجویانی که در این پژوهش به‌عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند، در رشته‌های مدیریت مشغول به تحصیل بوده‌اند. بنابر این نیاز آن‌ها به درک رفتار کارآفرینی و ایجاد تمایل و انگیزه جهت راه اندازه‌گیری کسب‌ و‌ کار می‌تواند از طریق انجام این پژوهش مرتفع گردد.

    با توجه به موارد ذکر شده، لزوم انجام این تحقیق برای محقق مسلم شد و تلاش شد تا در این پژوهش جهت رفع نقاط ابهام در زمینه تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی گامی برداشته شود.

     

    4-1) اهداف انجام تحقیق

    هدف اصلی انجام این تحقیق بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی می‌باشد.

    اهداف فرعی عبارتند از:

    بررسی تاثیر مهارت شناخت فرصت‌های بازار و توسعه محصول جدید بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.

    بررسی تاثیر مهارت ایجاد محیط نوآورانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.

    بررسی تاثیر مهارت ایجاد رابطه با سرمایه‌گذاران بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.

    بررسی تاثیر مهارت شناسایی هدف اصلی بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.

    بررسی تاثیر مهارت رویارویی با چالش‌های غیر‌منتظره بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.

    بررسی تاثیر مهارت توسعه منابع انسانی بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.

     

    5-1) فرضیه‌های تحقیق

    فرضیه اصلی این تحقیق عبارتست از:

    خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد.

     

    فرضیه‌های فرعی:

    - مهارت شناخت فرصت‌های بازار و توسعه محصول جدید بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد.

    - مهارت ایجاد محیط نوآورانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد.

    - مهارت ایجاد رابطه با سرمایه‌گذاران بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد.

    - مهارت شناسایی هدف اصلی بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد.

    - مهارت رویارویی با چالش‌های غیرمنتظره بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد.

    - مهارت توسعه منابع انسانی بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد.

    -1) سؤالات تحقیق:

    سوال اصلی:

    آیا خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد؟

    سوالات فرعی:

    - آیا مهارت شناخت فرصت‌های بازار و توسعه محصول جدید بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد؟

    - آیا مهارت ایجاد محیط نوآورانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد؟

    - آیا مهارت ایجاد رابطه با سرمایه‌گذاران بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد؟

    - آیا مهارت شناسایی هدف اصلی بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد؟

    - آیا مهارت رویارویی با چالش‌های غیرمنتظره بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد؟

    - آیا مهارت توسعه منابع انسانی بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی تاثیر دارد؟

     

    7-1) قلمرو تحقیق

    این تحقیق از نظر موضوعی در حوزه مدیریت کارآفرینی  می‌باشد.

     1-7-1) قلمرو مکانی تحقیق

    قلمرو مکانی این تحقیق دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی است.

    2-7-1) قلمرو زمانی تحقیق

    قلمرو زمانی این تحقیق از زمان تصویب طرح تحقیق پایان‌نامه تا نیمه اول سال 1391 در نظر گرفته شده است.

    زمان جمع‌آوری پرسش‌نامه خرداد ماه سال 91 می‌باشد.   

    3-7-1 )قلمرو موضوعی تحقیق

    در تحقیق پیش رو، تنها دو متغیر امکان عینی (خودکارآمدی) و قصد کارآفرینی از مدل لینان مورد بررسی قرار گرفته است.

     

    8-1) روش انجام تحقیق

     نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی بوده و روش آن بر اساس نحوه گردآوری داده­ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است.

     

    9-1) تعریف واژگان و اصطلاحات تخصصی تحقیق

    1-9-1) کارآفرینی[7]: ایجاد یک کسب‌و‌کار جدید (Shook,priem&mcgee2003) که شامل فرصت‌ها، پذیرش ریسک و توانایی تبدیل ایده به واقعیت است (kuratko&hodgetts2007).

     

    2-9-1) خودکارآمدی کارآفرینانه[8]: باور فرد به این‌که ظرفیت و توانایی این را دارد که به‌طور موفقیت آمیز وظایف و نقش‌های یک کارآفرین را ایفا کند  (Boyd&visikis1994,scherer1989)

    باور این‌که فرد توانایی انجام وظیفه‌ای را دارد، و باور فرد به این‌که می‌تواند به‌طور مفید از این مهارت‌ها برای دستیابی به هدف مورد نظر استفاده کند.

     

    3-9-1) قصد کارآفرینی[9]: آگاهی و باور آگاهانه فردی که می‌خواهد یک کسب‌و‌کار مخاطره آمیز جدید را راه‌اندازی نموده و قصد دارد که این کار را در آینده انجام دهد (Nabi&Linan,2011).

    کروگر (1994)  قصد کارآفرینانه را این‌گونه تعریف می­کند: تعهد و تصمیم برای انجام دادن رفتاری که برای خلق یک کسب‌و‌کار کوچک ضروری است.

     

     

     

     

     

     

     

    فصل دوم

    ادبیات نظری و پیشینه

    تحقیق

     

     

     

     

     

     

    1-2) مقدمه

    کارآفرینی مفهومی است که همراه با خلقت بشر وجود داشته‌است. مروری بر ادبیات کارآفرینی نشان می‌دهد که مفهوم کارآفرینی اولین بار توسط اقتصاددانان مطرح شد. سپس با توجه به اهمیت و نقش کارآفرینی در شکل‌گیری تحولات اقتصادی در جوامع، دانشمندان علوم اجتماعی نیز به بررسی ویژگی‌های فردی و اجتماعی کار‌آفرینی پرداختند (2008:281 Baren، 1991:209  Ajzen).

    کارآفرینی یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی به‌شمار می‌رود که منافع متنوعی را برای جامعه به دنبال دارد. وان درلیند[10](2000) معتقد است که در میان همه مهارت‌های مورد نیاز فارغ‌التحصیلان، مهارت کارآفرینی ارزشمندترین مهارتی است که اشخاص هوشمند برای مقابله با چالش‌های اساسی قرن بیست و یکم به‌ویژه معضل بیکاری باید به آن مجهز باشند. بر طبق نظر کمیسیون اروپا (2003) و وانپراگ و ورسلود[11] (2007) کارآفرینی موجب نوآوری، ایجاد شغل، توسعه منابع انسانی و برآوردن رضایت مشتریان می گردد. اما تحقیقات بوسما و همکاران[12] (2008) نشان می‌دهد که فقط درصد کمی از جامعه وارد فعالیت‌های کارآفرینانه می‌شوند. چنین شواهدی محققین را در به‌کارگیری مدل‌ها و تئوری‌های شناختی‌- اجتماعی برای شناسایی قصد کارآفرینی به‌ویژه در راستای برنامه‌ریزی‌های شغلی جوانان تحت تأثیر قرار داده‌است ((van Gelderen ,2008  .

     

    واژه های کلیدی: کارآفرینی، قصد کارآفرینانه، خودکارآمدی کارآفرینانه

     

    منابع و مآخذ

            منابع فارسی:

    آذر، عادل؛ مومنی، منصور، (1387)، «آمار و کاربرد آن در مدیریت»، جلد دوم، تهران، نشر سمت.

    ،صفحه 1-76  32- اسکندانی حمید،1379،ویژگی‌های کارآفرین و کارآفرینان ایرانی،مجله صنعت و مطبوعات، شماره

    احمدپور داریانی، محمود. (1387). کارآفرینی(تعاریف،نظریات،الگوها). تهران: جاجرمی.

    آیینی، زینب(1390). شناسایی عوامل تعیین کننده قصد کارآفرینی دانشجویان دختر رشته مدیریت دولتی، صنعتی و بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی

    باندورا،آلبرت(1372).نظریه یادگیری اجتماعی،ترجمه فرهاد ماهر،شیراز،انتشارات راهگشا

    پورسعید،سید مسعود(1386).طراحی و تبیین الگوی توسعه کارآفرینی در ایران،بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی،  پایان نامه دکترای مدیریت منابع انسانی،دانشکده منابع انسانی،دانشگاه امام حسین(ع)                                                             

    حیدری،ناصر(1387).طراحی تبیین الگویی کارآفرینی برای دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های علوم انسانی دانشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران،175-1

    خاکی، غلامرضا. (1378). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مرکز تحقیقات علمی کشور، کانون فرهنگی- انتشاراتی درایت

    دفتر دیده‌بان جهانی کارآفرینی ایران،دانشکده کارآفرینی. (1388). طرح تحقیقاتی ارزیابی شاخص      های کارآفرینی در کشور بر اساس مدل دیده‌بان جهانی. تهران: مولف.

    دانایی فرد،حسن.الوانی،مهدی. آذر،عادل،(1383 )،روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت،تهران،نشر صفار.

    ربانی،رسول،انصاری،محمد اسماعیل(1384).جامعه شناسی کار و مشاغل،انتشارات دانشگاه اصفهان

    زالی،محمدرضا.رضوی،مصطفی (1387).پژوهش در زمینه موانع توسعه کارآفرینی در ایران.انتشارات دانشکده کارآفرینی

    زرافشانی،کیومرث؛ خدیجه مرادی.(1386).عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینان زن روستایی استان کرمانشاه، گزارش طرح دانشگاه رازی دانشکده کشاورزی.

     

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه، (1383)، «روش­های تحقیق در علوم رفتاری»، چاپ سیزدهم، تهران، نشر آگاه.

    -    سکاران، اوما، (1381)، «روش تحقیق در مدیریت»، ترجمه محمد صائبی شیرازی، چاپ اول، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    -  سلمانی زاده، عباس. (1385). ارائه الگویی برای پیش‌بینی رفتار کارآفرینانه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    شاه حسینی،ع. ( 1383 ).کارآفرینی.چاپ اول،تهران،انتشارات آییژ،240-1

    صالحی نجف آبادی، رضوان، وعابدی، محمدرضا، و ربیعی، محمد. (1385). اثربخشی آموزش کارآفرینی بر افزایش فعالیت کاریابی زنان جویای کار شهرکرد. دانش و پژوهش در روان شناسی.30. 122-111.

    کوراتکو، دانلد اف، و هاجتس، ریچاردام. (2001). نگرشی معاصر بر کارآفرینی. (ترجمه ابراهیم عامل محرابی و محسن تبرائی، 1383). تهران: دانشگاه فردوسی مشهد.

    نجاری، رضا. (1388). طراحی مدل عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه پیام نور ایران. رساله دکتری چاپ شده، دانشگاه علامه طباطبایی.

    هیسریچ،رابرت و پترز،مایکل.کارآفرینی.ترجمه علیرضا فیض بخش و حمیدرضا تقی یاری.(1389).تهران.دانشگاه صنعتی شریف.

     

    منابع  انگلیسی:

     

    Ajzen,I.(1991)."Theory of planned behavior".organizational behavior and human decision processes,50:179-211

    Ajzen,I.&Fishbein,M.(1975).Beliefs attitude,intention and behavior:An introduction to theory and research.Newyork:adison-wesley

    Ajzen, I. (2001): “Nature and operation of attitudes”, Annual Review of Psychology, vol.52, pp. 27-58.

    Ajzen, I. (2002). Perceived Behavioral Control, Self-efficacy, Locus of Control and the Theory of Planned Behavior. Journal of Applied Social Psychology, 32, 1-20.

    Alexei, T., & Kolvereid, L. (1999). Self-employment intentions among Russian students. Entrepreneurship and Regional Development, 11(3), 269-271.

    Aldrich, H. 1999. Organizations Evolving. Sage Publications, Newbury Park, CA.

    Angle,Robert L., Dimitriadi,Nikolay., V.Gavidi, Jose., Schlaegel,      Christopher, and et al. (2008). Entrepreneurial Intention A twelve-country evaluation of Ajzens model of planned behavior. International Journal Of Entrepreneurial Behaviour&Research,Vol16. No1. 35-57

    Armitage, C. J., & Conner, M. (2001). Efficacy of the Theory of Planned Behaviour: A metaanalytic review. British Journal of Social Psychology, 40, 471-499

    Atkinson, J. W. 1957. Motives in fantasy, action, and society. Princeton, NJ: Van Nostrand.

    Autio, E., Keeley, R. H., Klofsten, M., Parker, G. G. C., & Hay, M. (2001). Entrepreneurial Intent among Students in Scandinavia and in the USA. Enterprise and Innovation Management Studies, 2(2), 145-160.

    Bandura,A.( 1986).Social foundation of thouth and action:A social cognitive theory.Englewood Cliffs.

    Bandura,A.( 1989).Human agency in social cognitive theory.A American psychologist,44.1175-1184

    Bandura, A. (1997): Self-efficacy: The exercise of control, Freeman, New York.

    Bandura,A.(2000).Self efficacy.In A.E.Kazdin(Ed.),Encyclopedia of psychology.212-312.Oxford university press.

    Bandura, A. (2001). Social Cognitive Theory: An Agentic Perspective. Annual Review of  Psychology, 52(1), 1-26.

    Bandura, A.Barbaranelli,C.,Caprara,G., & Pastorelli,C.(2001).Self efficacy bliefs as shapers of children's aspirations and career trajectories.Child edevelopment,72,187-206

    Barbosa,S.D.,Gerhardt,M.W.,Kickul,J.R.(2007).The role of cognitive style and risk performance on entrepreneurial self efficacy and entrepreneurial intentions.Journal of leadership and organizational studies,13,86-104

    Baren,R.A.(2008)."cognitive mechanisms in entrepreneurship:why and when entrepreneur think differently than other people".journal of business venturing,13(4),275-294

    Bates, T. 1995. Self employment entry across industry groups. Journal of Business Venturing, 12(2): 109–124.

    Baum, R.J., Locke, E., & Smith, K.G. 2001. A multidimensional model of venture growth. Academy of Management Journal, 44(2): 292–303.

    Beck, T., Demirgüç–Kunt, A., & Maksimovic, V. 2005. Financial and legal constraints to firm growth: does size matter?. Journal of Finance, 60(1): 137–151;

    Bird, B.( 1988). Implementing Entrepreneurial Ideas: The Case for Intentinon. The Academy of Management Review, 13(3): 442–453.

    Bird,B.(2009)."Implementig entrepreneurial ideas:the case for intention".  Academy of management,13,442-452

    Bosma, N., Acs, Z. J., Autio, E., Coduras, A., & Levie, J. (2008). Global Entrepreneurship Monitor. 2008 Executive Report. from http://www.gemconsortium.org/

    Bradley,D.E.,&Roberts,J.A.(2004).Self employment and job satisfaction:Investigating the role of self efficacy,depression and seniority.Journal of small business management,42,37-58

    Brown,S.P.,Jones,E.,&Leigh,T.W.(2005).The attenuating affect of role overload on relationship linking self efficacy and goal level to work performance.Journal of applied psychology,90.972-979

    Budner, S. 1982. Intolerance of ambiguity as a personality variable. Journal of Personality, 30: 29–50.

    Burgelman, R. A. 1983. Corporate entrepreneurship and strategic management: insights from a process study.Management Science, 29: 1349–1364.

    Busenitz, L. 1999. Entrepreneurial risk and strategic decision making. Journal of Applied Behavioural Science,35(3): 325–340.

    Boyd, N.G., & G.S. Vozikis. (1994). “The influences of self-efficacy on the development of entrepreneurial intentions and actions.” Entrepreneurial Theory and Practice, 18, 63–90.

    Chen chao c., Greene Patricia Gene, Crick Ann, "Does entrepreneurial self efficacy distinguish entrepreneurs from managers?",journal of business venturing No.13 pages 295-316

    Cooper, A., Woo, C., & Dunkelberg, W. 1988. Entrepreneurs’ perceived chances for success, Journal of Business Venturing, 3(2): 97–108.

    Constantine,M.,Erikson,C.,Banks,R.(1998).Challenges to the career development of urban racial and ethnic minority youth.Journal of multicultural counseling and development,26.83-95

    Covin, J., & Slevin, D.P. 1988. The influence of organization structure on the utility of an entrepreneurial top management style. Journal of Management Studies, 25(3): 217–234.

    Cromie, S., & Johns, S. 1983. Irish entrepreneurs: Some personal characteristics. Journal of Organizational Behaviour, 4: 317–324.

    Degeorge, Jean Michel. (2005). Is Entrepreneurial Intention Stable Through Time?First Insight from A Sample of French Students. International Journal of Entrepreneurship and Small Business.Vol5.No1.

     

    De Noble,alex F.Jong,Dong.Ehrlich,B.(1999)."Entrepreneurial self efficacy:the development of measure and its relationship to entrepreneurial action".managment international,No.1,41-55

    Del Mar, F., & Shane, S. 2003. Does business planning facilitate the development of new ventures? Strategic Management Journal, 24 (12): 1165–1186.

    Douglas, E. J., & Shepherd, D. A. (2002). Self-Employment as a Career Choice: Attitudes, Entrepreneurial Intentions, and Utility Maximization. Entrepreneurship Theory and Practice, 26(3), 81-90.

    Drnovesek. Joakim.Melissa.(2009)."Entrepreneurial self efficacy and business start up",international journal of entrepreneurial behavior and research,No.4,329-348

    Eggers,J.Leahy,k.Churchil,N.(1994)."Entrepreneurial leadership and the development of small businesses".paper presented at the 14th annual entrepreneurial research conference.

    European Commission. (2003). Green paper "Entrepreneurship in Europe". Retrieved January 2010, from: http://www.europa.eu.int/comm/enterprise/entrepreneurship/green_paper/green_paper_f inal_en.pdf

    Evans, D., & Leighton, L. 1989. Some empirical aspects of entrepreneurship. American Economic Review, 79:519–535.

    Evans , Tecsia(2009). "The psychology of entrepreneyrial intention in black adolescents: racial identity,role models and self efficacy " ,Proquest   Dissertations and Theses(PQDT), pages 12-100

    Fishbein,M.(1992)."A comparison of the theory of planned behavior and the theory of reasoned action".personality and social psychology bulletin,18(1), 3-9

    Fini,Recard ,  Grimaldi,Rosa ,  Marzocchi,Gian ,  Sobrero,Maurizio

    ,(2009). "The foundation of entrepreneurial intention  " , Copenhagen

    business school conference,Denmark,16-19 june  2009

    Foo, M. D., Wong, P. K. & Ong, A. 2005. Do others think you have a viable business idea? Team diversity and judges' evaluation of ideas in a business plan competition’. Journal of Business Venturing, 20(3): 385–402.

    Forbes,D.P.,(2005).The effect of strategic decision making on entrepreneurial self efficacy.

    Entrepreneurship theory and practice,29,599-626

    Gird, A., & Bagraim, J. J. (2008). The theory of planned behaviour as predictor of entrepreneurial intent amongst final-year university students. South African Journal of Psychology, 38(4), 711-724.

    Gartner,W.B.(1988)."Who is entrepreneur?is the wrong question". American journal of small business,12(4),11-32

     

    Gartner, W. B. (1989). Who is an entrepreneur? is the wrong question. Entrepreneurship Theory and Practice,13(4): 47–68.

    Gartner, W., (1989). “Some suggestions for research on entrepreneurial traits and characteristics.” Entrepreneurship Theory and Practice, Fall, 27–37.

    Gartner, W. B., Gatewood, E., & Shaver, K. G. (1991). Reasons for starting a business: Not-so-simple answers to simple questions. In G. E. Hills & R. W. LaForge (Eds.), Research at the marketing/entrepreneurship interface: 90–101. Chicago: University of Illinois at Chicago.

    Gartner, W. B., Shaver, K. G., Gatewood, E. J., & Katz, J. (1994). Finding the entrepreneur in entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(3), 5-10

    Gist,M.(1987).Self efficacy:implications for organizational behavior and human resource management.Academy of managmenr review,12.472-485

    Gomez-Mejia, B. & Balkin, D. 1989. Effectiveness of Individual and Aggregate Compensation Strategies.Industrial Relations, 28(3): 431–445.

    Gupta, A.K., & Govindarajan, V. 2000. Knowledge flows within multinational corporations. Strategic Management Journal, 21(4): 473–496.

    Hackett,G.&Byars,A.(1996).Social cognitive theory and the career development of African American women.Career development quarterly,44.322-340

    Harland, P., Staats, H., & Wilke, H. (1999). Explaining proenvironmetal intention and behavior by personal norms and the theory of planned behavior. Journal of Applied Social Psychology, 29(2), 505-528.

    Heider, F. 1946. Attitudes and cognitive organization. Journal of Psychology, 21: 107–112.

    Henley, Andrew. (2005). From Entrepreneurial Aspiration to Business Start-Ups: Evidence from British Longitudinal Data. School of Business and Economics, Working paper SBE

    Iakovleva, T; Kolvereid, L; & Stephan, U. (2011), “Entrepreneurial intentions in developing and developed countries”, Education + Training , No. 5, pages 353-370.

    Jung, D. I., Ehrlich, S. B., De Noble, A. F., & Baik, K. B. (2001). Entrepreneurial Self-Efficacy and its Relationship to Entrepreneurial Actions: A Comparative Study Between the US and Korea. Management International, 6(1), 41-53.

     

     

    Katz, D. 1960. The functional approach to the study of attitudes. Public Opinion Quarterly, 24: 163–204.

    Kickul,J.D'Intino.R.S.(2005). "Modeling entrepreneurial self efficacy onto instrumental tasks within the new venture creation process".newengland journal of entrepreneurship, 39-48

    Kuratko,D.F.,Hodgetts,R.M.(2007).Entreoreneurship:Theory,process,practice(7th ed.)Mason,OH;Thomson

    Kolvereid, L., & Isaksen, E. (2006). New business start-up and subsequent entry into selfemployment. Journal of Business Venturing, 21(6), 866-885.

    Kolvereid, L.( 1996). Prediction of employment status choice intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, 21:47–57.

    Kourilsky, M. L. & Walstad, W. B. (1998). Entrepreneurship and female youth: Knowledge, attitudes, gender differences, and educational practices. Journal of Business Venturing, 13: 77–88.

    Krueger, N. F., Jr., & Carsrud, A. L. (1993). Entrepreneurial intentions: applying the theory of planned behaviour. Entrepreneurship and Regional Development, 5, 316-323.

    Krueger,Norris., Reilly,Michael D, & Carsrud,Alan L. (2000). Competing Models Of Entrepreneurial Intentions. Journal Of  Business Venturing. Vol15. 411-432

    Krueger,N.Reily,M.& Carsrud,A.(2000)."Competing models of entrepreneurial intention". Journal of business venturing,15(5).411-432

    Krueger, N.F., & D. Brazeal. (1994). “Entrepreneurial potential and potential entrepreneurs.” Entrepreneurship Theory and Practice, Spring, 91–104.

    Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2002). Social cognitive career theory. In D.Brown and Associates, Career choice and development (4 th Ed.), (pp.255-311). San Francisco: Jossey-Bass.

    Lerner, J. 1999. The Government as Venture Capitalist: The Long-Run Impact of the SBIR Program. Journal ofBusiness, 72(3): 285–318.

    Linan, F. (2004): “Intention-based models of entrepreneurship education”, Piccolla

    Impresa / Small Business,. 3, 11-35.

    Liñán, F. & Rodríguez, J.C. (2004): “Entrepreneurial attitudes of Andalusian university

    students”, 44th ERSA Conference, Porto (Portugal), 21-25 august.

    Linan, F., Rodriguez-Cohard, J. & Ruead-Contuche, J. (2005), "Factors affecting entrepreneurial intention levels", Prepared for 45th Congress of European Regional Science Association, Amsterdam, 23-27 August.

    Linan,F.(2008)."Skill and value perceotions:how do they affect entrepreneurial intentions?".international entrepreneurial management journal.No 4.257-272

    Locke, E. A. 1993. The traits of American business heroes. Manuscript in preparation, University of Maryland.

    Locke, E. A., & Latham, G. P. 1990. A theory of goal setting and performance. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

    Luthans,F.,& Ibrayeva,E.S.(2006).Entrepreneurial self efficacy in centrel asian transition economies.Journal of international business studies,37,92-110

    Luthje, C., & Franke, N. 2003. The ‘making’ of an entrepreneur: testing a model of entrepreneurial intent among engineering students at MIT. R&D Management, 33(2): 135–148

    Markman, G. D., Balkin, D. B., & Baron, R. A.( 2002). Inventors and new venture formation: The effects of general self-efficacy and regretful thinking. Entrepreneurship Theory and Practice, 27(2): 149 –166.

    Markman, G. D., Balkin, D. B., & Baron, R. A.( 2005).Are perseverance and self efficacy costless?.Journal of organizational behavior,26:1-19

    McClelland, D. C. 1961. The Achieving Society. Princeton, NJ: Van Nostrand.

    McDonald, T., & Siegall, M. 2001. The effects of technological self-efficay and job focus on job performance,attitudes, and withdrawal behaviours. The Journal of Psychology, 126(5): 465–475.

    -Mcgee,Jeffrey E. , Mueller,Stephen L. , Sequeira,Jennifer (2006)."The influence of social ties and self efficacy in forming entrepreneurial intentions and motivating nascent behavior", Journal of developmental entrepreneurship,2007, pages 275-293

    Meyers, S., & Marquis, D. G. 1969. Successful industrial innovations. NSF 69–17. Washington, DC. National Science Foundation.

    Mian, S.A. 1996. Assessing value-added contributions of university technology business incubators to tenant firms.Research Policy, 25(3): 325–335.

    Mian, S.A. 1997. Assessing and managing the university technology business incubator: an integrative framework. Journal of Business Venturing, 12: 251–285.

    Miller, D. 1987. The structural and environmental correlates of business strategy. Strategic Management Journal, 8(1): 55–76.

    Miller, S., & Friesen, P. 1982a. Strategy making and environment: the third link, Strategic Management Journal, 4: 221–235.

    Mitchel, J. 1981. The Effect of Intentions, Tenure, Personal, and Organizational Variables on Managerial Turnover. The Academy of Management Journal, 24(4): 742–751.

    Moriano, J. A., Gomez, A., & Palaci, F. J. (2007). A psychosocial model of entrepreneurial intentions. Xth European Congress of Psychology. Prague: Czech Republic.

    Moriano, J. A., Gomez, A., Palaci, F. J., & Morales, J. F. (2006). Are entrepreneurs individualistic or collectivistic? 26 th International Congress of Applied Psychology. Athens. Greece.

    Morris, M., & Lewis, P. 1995. The determinants of entrepreneurial activity. European Journal of Marketing, 29(7): 31–48.

    Mueller,S.L.,Dato-on,M.C.(2008).Gender role orientation as a determinant of entrepreneurial self efficacy.Gournal of developmental entrepreneurship.13,3-20

    Nabi, G; & Linan, F. (2011), “Graduate entrepreneurship in the developing world: intentions, education and development”, Education + Training, , No. 5, 2011, pages 325-334.

    Niosi, J., & Bas, T.G. 2001. The competencies of regions: Canada’s clusters in Biotechnology. Small Business Economics, 17(1–2): 31–42.

    Peterson,T.O.&Arnn,R.B.(2005).Self efficacy:The foundation of human performance.Performance improvement quarterly.18,5-18

    Peterman, N.E. & Kennedy, J.,( 2003). “Enterprise Education: influencing students’ perceptions

    of entrepreneurship”, Entrepreneurship Theory and Practice, vol. 28 (2), pp. 129-144,

    Pruett,Mark, Powell, Benjamin, Toney, Bryan,(2008) "Catalyzing regional entrepreneurial activity self efficacy and entrepreneurial intentions" , Training and development of entrepreneurship, pages 1-19, International council for small business  world conference,22-25 june 2008

    Rauch, A., & Frese, M. (2007). Let's put the person back into entrepreneurship research: A meta-analysis on the relationship between business owners' personality traits, business creation, and success. European Journal of Work and Organizational Psychology, 16,353-385.

    Reynolds, P., Carter, N., Gartner, W., Greene, P., & Cox, L. 2002. The entrepreneur next door, characteristics of individuals starting companies in America. Kansas City, MO: Ewing Marion Kauffman Foundation.

    Ritsila, J., & Tervo, H. 2002. Effects of unemployment on new firm formation: Micro-level panel data evidence from Finland. Small Business Economics, 19: 31–40.

    Roberts, E.B., & Fusfeld, A.R. 1981. Staffing the Innovative Technology–Based Organization. Sloan Management Review, (pre-1986); Spring 1981; 22(3): 19–30.

    Roberts, E.B. 1991. Entrepreneurs in high technology: lesson from MIT and beyond. New York, Oxford University Press.

    Robinson, P.B., Stimpson, D.V., Huefner, J.C. & Hunt, H.K. (1991): “An attitude approach to the prediction of entrepreneurship”, Entrepreneurship Theory and

    Practice, vol. 15, num. 4, pp. 13-30.

    Sakarya, S., Eckman, M., & Hyllegard, K.H. 2007, Market selection for international expansion: Assessing opportunities in emerging markets, International Marketing Review, 24(2): 208–238.

    Scott,M.&Twomey,D.(1988).The long term supply of entrepreneurs:career aspirations in relation to enrepreneurship.Journal of small business management.26,5-13

    Segal,G.,Borgia,D.,Schoenfield,J.(2002).Using social cognitive career theory to predict self employment goals.New England journal ol entrepreneurship,5,47-56

    Sequeira.Mueller.McGee."The influence of social ties  and self efficacy in forming entrepreneurial intention and motivating nascent behavior". Journal of developmental entrepreneurship.(2007).No.3.275-293

    Shane, S. Locke, E. A., & Collins, C. J. (2003). Entrepreneurial motivation. Human Resource Management Review, 13: 257-279.

    Shane, S., & Khurana, R. 2003. Bringing individuals back in: the effects of career experience on new firm founding. Industrial and Corporate Change, 12(3): 519–543.

    Shaver, K. G., & Scott, L. R. (1991). Person, Process, Choice: The Psychology of New Venture Creation. Entrepreneurship Theory and Practice, 16, 23-45.

    Shook, C. L., Priem, R. L., & McGee, J. E. (2003). Venture creation and the enterprising individual: A review and synthesis. Journal of Management, 29(3), 379-399.

    Shook,Christopher L, & Bratianu,Constantin. (2008). Entrepreneurial Intention In a Transitional Economy: An Application Of  The Theory Of  Planned Behavior To Romanian Students. International Entrepreneurship Management.Vol6.231-247

     

     

    Shapero,A.Sokol,L.(1982)." Social dimensions of entrepreneurship". Journal of international  business studies".31(2).287-301

    Simon,M.(1986)."Cognitive biases,risk,misperception and new venture formation:how individuals decide to stsrt companies". Journal of business venturing,14(5).113-134

    Stevenson, H.H., & Jarillo, J.C. 1986. Preserving entrepreneurship as companies grow. Journal of Business Strategy, 6: 10–23.

    Stewart, W., & Roth, P. 2001. Risk propensity differences between entrepreneurs and managers: A meta-analytic review. Journal of Applied Psychology, 86(1): 145–153.

    Storey, D. J. 1991. The Birth of New Firms – Does Unemployment Matter? A Review of Evidence, Small Business Economics, 3:167–178.

    Sutton, S. 1998. Predicting and Explaining Intentions and Behavior: How Well Are We Doing? Journal of Applied Social Psychology, 28(15): 1317–1338.

    Tubbs, M. E., & Ekeberg, S. E. 1991. The role of intentions in work motivation: Implications for goal-setting theory and research. Academy of Management Review, 16:180–199.

    Turker, Duygu., Selcuk, Senem Sonmez & Turkey, Izmir. (2009). Which Factors Affect Entrepreneurial Intentions of University  Students?. Journal of European Industrial Training.Vol33. No2. 142-159.

    Van der.Linde, Dr, Ch. (2000). A new perspective regarding capacities of education institutions to create work. Journal of Education, 121(1),pp.8-54.

    Van Gelderen, M., Brand, M., Van Praag, M., Bodewes, W., Doutsma, E. and Van Gils, A. (2008), “Explaining entrepreneurial intentions by means of the theory of planned behavior, International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research,  No. 6, pages 538-559.

    Veciana, Josem., Aponte, Marines & Urbano, David. (2005). University Students Attitudes Toward Entrepreneurship: A Two Countries Comparison. International Journal of Entrepreneurship and Management . Vol1. 165-182.

    Vengrouskie,Edward F. ,(2010). "Entrepreneurial self efficacy, self leadership and environmental dynamism in small business owners as predictors of new venture success" , Proquest   Dissertations and Theses(PQDT), pages 10-140

    Van Praag, C. M., & Versloot, P. H. (2007). What is the value of entrepreneurship? A review of recent research. Small Business Economics, 29, 351-382.

    Wang,C.,Wong,P.,&Lu,Q.(2002).Tertiary education and entrepreneurial intentions.Technological ntrepreneurship,55-82

    Walstad,W. & Kourilsky,M.(1999).Entrepreneurial attitudes and knowledge of black youth. Entrepreneurship theory and practice,23,5-16

    Weber, E., Blais, A. & Betz, N. 2002. A Domain-specific Risk-attitude Scale: Measuring Risk Perceptions and Risk Behaviors. Journal of Behavioral Decision Making, 15: 263–290.

    Wiklund, J. 1999. The sustainability of the entrepreneurial orientation - performance relationship. Entrepreneurship Theory and Practice, 24(1): 37–48.

    Wiklund, J., & Shepherd, D. 2003. Knowledge-Based Resources, Entrepreneurial Orientation, and the Performance of Small and Medium-Sized Businesses. Strategic Management Journal, 24: 1307–1314.

    Wilson,F.,Kickul,J.,&Marlino,D.(2004).Our entrepreneurial future:examinate the diverse attitude and motivations of teens across gender and ethnic identity.Journal of developmental ntrepreneurship,9,177-197

    Wilson,F.,Kickul,J.,&Marlino,D.(2007).Gender,Entrepreneurial self efficacy and entrepreneurial career intentions:implications for entrepreneurship education.entrepreneurship theory and practice,31,387-406

    Wood,R.,Bandura,A.(1989).Social cognitive theory of organizational management.Academy of management review.14,361-384

    Yusof,  Mohar, Singh Sandha, Manjit and Kishore Jain, Kamal(2008). Entrepreneurial Inclination of University Students: A Case Study of Students at Tun Abdul Razak University(Unitar). Unitar E-Journal.Vol14.No1.

    Zampetakis, Leonids A and Moustakis, Vassilis(2006). Linking Creativity With Entrepreneurial Intentions: A Structural Approach. Entrepreneurship Management Journal. No2. 413-428.

    Zhao, Hao, Seibent, Scott and Lumpkin, Thomas G(2009).The Relationship of Personality to Entrepreneurial Intentions and Performance: A Meta-Analytic Review. Journal of Management Online First.

    Zhao, H., Seibert, S. & Hills, G. 2005. The mediating role of self-efficacy in the development of entrepreneurial intentions. Journal of Applied Psychology, 90(6): 1265–1272.

     

  • فصل اول:کلیات تحقیق.......................................................................................................................................................................4

    1-1- مقدمه .........................................................................................................................................................................................5

    بیان و تشریح موضوع..............................................................................................................................................................6

    ضرورت و اهمیت انجام تحقیق.............................................................................................................................................7

    اهداف انجام تحقیق.................................................................................................................................................................8

    فرضیه‌های تحقیق...................................................................................................................................................................8

    سوالات تحقیق.........................................................................................................................................................................9

    قلمرو تحقیق...........................................................................................................................................................................10

    1-7-1- قلمرو مکانی تحقیق..........................................................................................................................................................10

    2-7-1- قلمرو زمانی تحقیق............................................................................................................................................................10

    روش انجام تحقیق..................................................................................................................................................................10

    تعریف واژگان و اصطلاحات تحقیق....................................................................................................................................10

    1-9-1- کارآفرینی.............................................................................................................................................................................10

    2-9-1- خودکارآمدی کارآفرینانه...................................................................................................................................................10

    3-9-1- قصد کارآفرینی....................................................................................................................................................................11

    فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق....................................................................................................................................12

    1-2- مقدمه........................................................................................................................................................................................13

    2-2- مفهوم‌شناسی کارآفرینی.......................................................................................................................................................13

    مفهوم کارآفرینی از دیدگاه علوم رفتاری..........................................................................................................................18

    قصد کارآفرینانه ....................................................................................................................................................................20

    5-2- خودکارآمدی کارآفرینانه......................................................................................................................................................27

    مدل‌های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی........................................................................................................................36

    1-6-2- مدل بوید و وزیکیس.......................................................................................................................................................36

    2-6-2- مدل آجزن و شاپیرو........................................................................................................................................................38

    3-6-2- مدل لینان..........................................................................................................................................................................43

    4-6-2- مدل مفهومی قصد کارآفرینی.......................................................................................................................................44

    5-6-2- مدل فرآیند کارآفرین نوظهور........................................................................................................................................47

    مدل مفهومی تحقیق...........................................................................................................................................................48

    فصل سوم: روش تحقیق..............................................................................................................................................................50

    1-3- مقدمه..................................................................................................................................................................................51

    روش تحقیق.....................................................................................................................................................................51

    1-2-3- تحقیق کاربردی...........................................................................................................................................................51

    2-2-3- تحقیق توصیفی............................................................................................................................................................51

    3-3- متغیرهای تحقیق..............................................................................................................................................................53

    4-3- روش گردآوری اطلاعات..................................................................................................................................................53

    روایی و پایایی پرسش‌نامه..............................................................................................................................................54

    1-5-3- آزمون روایی..................................................................................................................................................................54

    2-5-3- آزمون پایایی.................................................................................................................................................................55

    6-3- مقیاس‌های مورد استفاده در پرسش‌نامه......................................................................................................................57

    7-3- سوالات پرسش‌نامه به تفکیک متغیرها.........................................................................................................................58

    8-3- جامعه آماری.......................................................................................................................................................................59

    9-3- نمونه آماری.........................................................................................................................................................................59

    10-3- روش یا روش‌های نمونه‌گیری......................................................................................................................................60

    11-3- تعیین حجم نمونه...........................................................................................................................................................60

    12-3- روش تحلیل داده‌ها.........................................................................................................................................................60

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه یافته‌ها................................................................................................................61

    1-4- آمار توصیفی........................................................................................................................................................................62

    نتایج به‌دست آمده از پرسش‌نامه...................................................................................................................................64

    یافته‌های تحلیلی................................................................................................................................................................70

    1-3-4- آزمون فرضیه‌ها...............................................................................................................................................................70

    2-3-4- تحلیل رگرسیون.............................................................................................................................................................76

    4-4- سایر یافته‌های پژوهش.......................................................................................................................................................78

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات........................................................................................................................................81

    1-5- نتایج بررسی یافته‌های تحقیق..........................................................................................................................................82

    2-5- تحلیل سایر یافته‌های تحقیق............................................................................................................................................85

    3-5- پیشنهادات..............................................................................................................................................................................86

    1-3-5- پیشنهادات کاربردی........................................................................................................................................................86

    2-3-5- پیشنهادات برای پژوهش‌های آتی................................................................................................................................87

    4-5- محدودیت‌های تحقیق..........................................................................................................................................................87

    منابع و ماخذ......................................................................................................................................................................................88

    پیوست یک:پرسشنامه...................................................................................................................................................................100

    فهرست جداول

    جدول 1-2- سیر تکامل مفهوم کارآفرینی..................................................................................................................................16

    جدول 1-3- تقسیم بندی سوالات بر اساس متغیرها...............................................................................................................54

    جدول2-3- مقدار آلفای کرونباخ هر متغیر.................................................................................................................................56

    جدول3-3- انواع مقیاس های اندازه گیری متغیرها.................................................................................................................57

    جدول1-4- توزیع فراوانی و درصد جنسیت...............................................................................................................................62

    جدول2-4- توزیع فراوانی و مقطع تحصیلی..............................................................................................................................63

    جدول3-4- توزیع فراوانی و وضعیت اشتغال.............................................................................................................................64

    جدول4-4- بررسی رابطه میان قصد کارآفرینانه و توسعه محصول جدید..........................................................................70

    جدول5-4- بررسی رابطه میان قصد کارآفرینانه و ساخت محیط نوآورانه.........................................................................71

    جدول6-4- بررسی رابطه میان قصد کارآفرینانه و رابطه با سرمایه گذاران........................................................................72

    جدول7-4- بررسی رابطه میان قصد کارآفرینانه و شناسایی هدف اصلی............................................................................73

    جدول8-4- بررسی رابطه میان قصد کارآفرینانه و رویارویی با چالشهای غیر منتظره.....................................................74

    جدول9-4- بررسی رابطه میان قصد کارآفرینانه و توسعه منابع انسانی..............................................................................75

    جدول10-4- خلاصه مدل  رگرسیون.........................................................................................................................................76

    جدول11-4- تحلیل واریانس........................................................................................................................................................76

    جدول12-4- ضرایب استاندارد و غیر استاندارد رگرسیون....................................................................................................77

    جدول13-4- آمار توصیفی مربوط به وضعیت موجود متغیرها.............................................................................................79

    جدول14-4- نتایج آزمون t یک نمونه ای................................................................................................................................79

    جدول15-4- رابطه میان قصد کارآفرینانه و وضعیت اشتغال...............................................................................................80

    جدول16-4- آزمون پیرسون برای رابطه قصد کارآفرینانه و وضعیت اشتغال...................................................................80

     


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده: با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی که امروزه کشور ما با آن مواجه است، ضروری است راهکارهای جدید جهت رفع معضل بیکاری به ویژه در قشر جوان جامعه اندیشه شود. این امر میسر نمی گردد مگر در سایه خلاقیت و نوآوری و توجه به مقوله کارآفرینی. زیرا کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی و ایجاد ...

دانشکده مدیریت و حسابداری ، گروه مدیریت بازرگانی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A ) مدیریت بازرگانی ، مدیریت تحول چکیده در دنیای کنونی با افزایش جمعیت و رشد سریع تغییرات ، جوامع به سرعت در حال گسترش ، رشد و شکوفایی هستند که در این میان کارآفرینی در عصر مدرن امروزی یکی از اصلی ترین راهبردهای بنیادی هر کشور محسوب می شود . در حقیقت در یک اقتصاد پویا ، تمامی عوامل ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  (M.A) رشته مديريت بازرگاني- گرايش بازاريابي تابستان 91 چکيده با توجه به شتاب روز افزون تغييرات و رقابت در دنياي اقتصاد، مديران بايستي داراي

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش: نیروی انسانی چیکده یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر می شوند. هدف از این تحقیق بررسی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی(M.A) گرایش استراتژیک فصل اول: کلیات تحقیق چکیده هدف اصلی این پژوهش، عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون است. به این منظور، تمامی کارکنان دارای حداقل مدرک لیسانس گروه صنعتی زرماکارون برابر با 1300 به عنوان جامعه آماری لحاظ و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. با استفاده از فرمول کوکران و جدول ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته مدیریت دولتی گرایش مالی چکیده کارآفرینی به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی در فرآیند توسعه ی جوامع دارد.کسب و کارهای کوچک بهترین مآمن برای فعالیتهای کار آفرینانه است و این امر مستلزم آن است که صاحبان و کارکنان کسب و کارهای کوچک از مهارت ها و تواناییهای کارآفرینانه برخوردار باشند.بنابراین هدف از پژوهش حاضر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته تحصیلی: مدیریت دولتی(گرایش تحول) چکیده در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با کارآفرینی سازمانی درشرکت نوردولوله صفاساوه پرداخته شده است. در این راستا یادگیری سازمانی بر اساس الگوی نیفه و کارآفرینی سازمانی برمبنای الگوی اسکاربوروف و زیمرر مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه ی آماری در این تحقیق کلیه کارکنان و پرسنل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول چکیده این پژوهش با هدف ارتباط میان فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی بانک سپه شعبات استان مرکزی در سال 1392 صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل 316 نفر از کارکنان شاغل در بانک­ سپه شعبات استان مرکزی بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه­گیری تصادفی­طبقه­ای 174 نفر بعنوان حجم ­نمونه ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.Sc.) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده امروزه سازمان ها نه تنها، به پرورش رفتار کارآفرینانه جهت رقابت موفق در این محیط متغیر و پیچیده نیاز دارند، بلکه برای ادامه حیات و رشد، باید هرچه بیشتر خلاق و نوآور باشند. از اینرو برای این که سازمان ها در بازار، رقابتی تر عمل کنند باید رویکردی کارآفرینانه داشته باشند. لازمه ...

چکیده در عصر حاضر، کارآفرینی و کسب‌ و‌ کار های نوپا، موتور رشد اقتصادی محسوب می‌شوند و بسیاری از دولت‌ها اعم از توسعه یافته، در حال توسعه یا توسعه نیافته، افزایش میزان کارآفرینی را در سیاست‌های کلان خود پیگیری می‌کنند. این در حالی است که در بسیاری از موارد ارتباط دقیق میان کارآفرینی و رشد اقتصادی، به علت عدم وجود رابطه مستقیم، دقیقا درک نشده است. در این راستا این مطالعه با هدف ...

ثبت سفارش