پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی

مشخص نشده 971 KB 29307 115
مشخص نشده مشخص نشده مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی- مدیریت تولید

    بهمن  1391

    چکیده

    کسب ‏وکار خانگی در سال‌های اخیر در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است. این کسب‏وکارها دارای مزایای متعددی چون پتانسیل قابل توجه در افزایش اشتغال در کشور و هزینه­ی راه‏اندازی بسیار پایین می‌باشند و در گروه کسب‏وکارهای کوچک و متوسط تقسیم بندی می­شوند. از آنجایی که راه‏اندازی کسب‏وکار منبعی مهم برای توسعه‌ی اقتصادی کشورها محسوب می‌گردد، بررسی عوامل موثر بر راه‏اندازی کسب‏وکارهای خانگی می‌تواند در توسعه و پشتیبانی این کسب‏وکارها موثر واقع گردد. فرآیند راه‏اندازی کسب‏وکار متأثر از عوامل متعددی می‌باشد که سرمایه‌ی اجتماعی یکی از آن‌هاست. بر اساس تعریف پاتنام این مفهوم به معنای آن دسته از عناصر و ویژگی‏های نظام اجتماعی است که هماهنگی و همکاری را بین افراد یک جامعه برای دستیابی به سود متقابل تسهیل می‏کند. لذا این مقاله به بررسی تأثیر سرمایه‏ی اجتماعی در راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی می‌پردازد. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی می‌باشد که به روش پیمایشی انجام گرفته و در تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تی و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است. پس از مشورت با خبرگان، پرسشنامه­ای مشتمل بر 36 سؤال پنج گزینه­ای طیف لیکرت تهیه گردید و در نهایت از 385 نفر از شاغلان کسب‏وکار خانگی و 130 نفر افراد فاقد کسب‏وکار شهر شیراز نظرسنجی شد. از یافته های این پژوهش این است که چهار فاکتور اعتماد تعمیم یافته، اعتماد نهادی، شبکه‌ی روابط رسمی و شبکه‌ی روابط غیر رسمی به عنوان مؤلفه های تأثیرگذار سرمایه‏ی اجتماعی بر راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی شناسایی شدند و 2 عامل شبکه‌ی روابط رسمی و شبکه‌ی روابط غیر رسمی به عنوان مهم‌ترین مؤلفه های متمایز کننده‌ی دو گروه شناسایی شدند. همچنین متغیرهای درآمد، نوع فعالیت، سابقه‏ی کار و عضویت در صنف رابطه‌ی معناداری با میزان سرمایه‏ی اجتماعی شاغلان کسب‏وکار خانگی داشتند.

     

    واژگان کلیدی: کسب وکار خانگی، سرمایه‏ی اجتماعی، شبکه‏ ی روابط، اعتماد، هنجار معامله به مثل

    فصل اول

    مقدمه

     

     

    در دنیای کنونی از یک سو سازمان‌ها روز به روز کوچک‌تر و انعطاف پذیر تر شده و از سوی دیگر مرزهای میان خانه و محل کار در حال از بین رفتن است. بر اساس نظریه‌ی توسعه‌ی انسانی و معقول[1]، کار در آینده در خدمت دیگران نخواهد بود بلکه فعالیتی است که انسان برای خود سازمان انجام داده، با مدیریت و کنترل خود و برای رفع نیازهایش (الوانی، ۱۳۸۸ :۲۹۱) و به همین دلیل در سال‌های اخیر شمار کسانی که به طور مستقل و برای خود کار می‌کنند به ویژه صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی رشد فزاینده ای یافته است (سی‌ای‌اِن‌بی‌آر[2]، ۱۹۹۸). به طور کلی، کسب‏وکار خانگی[3] پدیده­ی جدیدی نیست، بلکه در نتیجه­ی تغییر و تحولاتی که امروزه در فعالیت­های اقتصادی و اجتماعی به وجود آمده است، به آن توجه بیشتری شده است. کسب‏وکار خانگی از جمله راهکارهای مناسب برای توسعه‌ی اشتغال خرد و متوسط به ویژه برای جمعیت وسیعی از زنان و جوانان که دارای مهارت کافی در انجام برخی از کارها هستند اما به دلیل بازار نامناسب اشتغال نمی‏توانند جذب بازار شوند، می‏باشد (ناهید و قنبری،۱۳۸۹، ص۶). لازم به تذکر می‌باشد که شروع یک کسب‏وکار از خانه می­تواند فرصت‏هایی را به افراد در اولین گام فعالیت‏های کارآفرینانه دهد اما اگر به درستی پشتیبانی نشوند، می‏تواند اثرات زیان­ آوری را بر افراد خود اشتغال داشته باشد. در واقع اگر سیاست‏های افزایش خود اشتغالی این موضوعات را در نظر نگیرد، شانس کمی برای آن کسب‏وکارها وجود دارد که به سمت خود اشتغالی میل پیدا کند و آن­ها را در معرض خطر شکست و خاتمه کسب‏وکار قرار می‏دهد (تامپسون و دیگران[4]، 2009: 235). به منظور توسعه­ و پشتیبانی از کسب‏وکارهای خانگی ضروری است برنامه­هایی با اهداف و چشم‏ انداز مناسب در دوره‏های زمانی کوتاه مدت و بلند مدت به اجرا درآید. بنابراین دانستن ابعاد سرمایه‏ی اجتماعی موثر در راه ‏اندازی کسب‏وکارهای خانگی، سیاست‌گذاران را یاری خواهد کرد تا سیاست‌های این حوزه از کارایی و اثربخشی برخوردار باشد.

    محققان نشان داده‌اند که فرایند راه‏اندازی کسب‏وکار متأثر از عوامل زیادی است که به طور کلی می­توان آن را به 2 گروه تقسیم نمود: عوامل روان­شناسانه و عوامل غیر روان­شناسانه. عوامل روان­شناسانه به ویژگی‏های شخصی افراد اشاره دارد؛ در حالی که عوامل غیر روان‏شناسانه به محیط دربرگیرنده­ی فرد می‌پردازد که از جمله­ی عوامل غیر روان­شناسانه می‏توان به سرمایه‏ی اجتماعی اشاره نمود (شین[5]، 2003: 96). سرمایه­ی اجتماعی، یکی از مفاهیم نسبتاً نوینی است که در بررسی‌های اجتماعی و اقتصادی جوامع مدرن، مطرح گردیده است. این مفهوم به پیوند‌ها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجار‌ها و اعتماد متقابل، موجب تحقق اهداف اعضا می‌شود (فرازمند و دیگران، ۱۲۵:۱۳۸۵). در این پژوهش به منظور بررسی تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی، به بررسی و مقایسه‌ی سرمایه‌ ی اجتماعی شاغلان کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار می‌پردازیم.

     

     

    1-1-مسئله‌ی تحقیق

     

    کارآفرینی و راه‏اندازی کسب‏وکار بخش اساسی از یک اقتصاد و جامعه محسوب شده و منبعی مهم برای توسعه‌ی اقتصادی کشورها می‌باشد. از آنجاییکه کارآفرینی و راه‏اندازی کسب‏وکار ارزش‌های اجتماعی و شخصی را به دنبال دارد، توجه سیاستمداران و نیز محققان حوزه‌ها و رشته های مختلف را به خود معطوف ساخته است. شین و ونکاتارامن[6] بیان می‌کنند که اینکه چرا، چه زمانی و چه وقت برخی از افراد به خوبی می‌توانند فرصت‌های کسب‏وکار را شناسایی نموده و آن را راه‏اندازی نمایند و متعاقباً تصمیمات صحیح را در طی فرآیند کارآفرینانه اتخاذ نمایند، به سه فعالیت عمده بر می‌گردد: کشف، ارزیابی و بهره برداری از فرصت‌های کسب‏وکار (شین و ونکاتارامن، 2000). یکی از عوامل مهم در شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت‌ها، شبکه سازی و عوامل اجتماعی موثر در آن می‌باشد. شبکه های اجتماعی نه تنها در شناسایی فرصت‌ها موثرند؛ بلکه در جمع آوری منابع، تخصیص و راه‏اندازی موفق و همچنین اداره بنگاه پس از تاسیس نیز حائز اهمیت است. در واقع فرآیند راه‏اندازی کسب‏وکار متأثر از عوامل گوناگونی می‌باشد که سرمایه‏ی اجتماعی یکی از آن‌هاست (شین،2003: 96 ). سرمایه‏ی اجتماعی می‌تواند به عنوان یک ظرفیت اجتماعی فرض شود که دارای پیامدهای مثبت اجتماعی است و می‌تواند باعث تقویت دیگر هنجارهای مثبت اجتماعی شود. این سرمایه‌ی به عنوان جزء متمایز از سرمایه های انسانی و فیزیکی، محور اصلی ارتباط در کسب‏وکار می‌باشد (تاگارت،2009: 4).

    از این‌رو علیرغم اهمیت سرمایه‏ی اجتماعی در شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت‌ها تاکنون تحقیقات زیادی در خصوص تأثیر عوامل سرمایه‏ی اجتماعی بر راه‏اندازی کسب‏وکارها انجام نگرفته است. با توجه به اهمیت کسب‏وکارهای خانگی در سال‌های اخیر، مسئله‌ی این پژوهش این است که آیا سرمایه‏ی اجتماعی و عوامل آن بر راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی تأثیرگذار می‌باشد.

     

     

    1-2-اهمیت و ضرورت پژوهش

     

    بر مبنای تجارب کشورهای موفق در حوزه مشاغل کوچک و متوسط، یکی از زمینه های مناسب برای توسعه کارآفرینی در جوامع، توسعه مشاغل خانگی است که با وجود نیاز به سرمایه های محدودتر، توانایی قابل توجهی در رشد اشتغال و افزایش تولید ثروت دارد (یعقوبی فرانی و موحدی،۱۳۸۹: ۱). اگرچه این نوع کسب‌وکارها اغلب جزو بخش پنهان و غیررسمی اقتصاد هستند (تیپلل[7]،2006)؛ اما نقش قابل توجهی در ثروت و رشد اقتصادی یک جامعه و توسعه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی آن دارند. چنانچه به زعم برخی اندیشمندان فرصت‌های کسب‌وکار خانگی باعث خود اشتغالی در راستای رفع کاستی‌ها و تأمین نیازهای محلی یک اقتصاد توسعه شده و راه را برای توسعه‌ی پایدار اقتصادی هموار می‌کند (هرگان[8]،2001: 7). زمینه سازی برای توسعه مشاغل خانگی می‌تواند به عنوان یکی از برنامه های اشتغال زایی در کشور مورد حمایت و توجه دولت قرار گیرد (یعقوبی فرانی و موحدی،۱۳۸۹: ۱). کسب‏وکارهای خانگی طبق آمار و اطلاعات موجود، در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، سهم قابل ملاحظه ای در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و حتی در صادرات به خود اختصاص داده است (رودگرنژاد و کیا کجوری، ۱۳۸۹: ۲). برای نمونه نقطه‌ی جهش اقتصاد تایوان، پس از جدایی این کشور از چین (بر مبنای شعار هر خانه، کارخانه و هر کارخانه، خانه است)، از کسب‏وکارهای خانگی آغاز شده است و امروز این شکل از فعالیت اقتصادی با بیش از هشتاد درصد از اقتصاد این کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم رابطه دارد (نجاحی و قاسم پور،۱۳۸۹ :۱۲). کشور ایتالیا نیز از ده دهه قبل برای توسعه و صنعتی کردن و کاهش بیکاری در مناطقی که کمتر توسعه‌یافته بود (مناطق جنوبی که بعدها به ایتالیای سوم موسوم شد)، سیاست توسعه و گسترش کسب‏وکارهای خانگی را در پیش گرفت (امامی میبدی،۱۳۸۳: ۲۰۵). با توجه به مزیتی که کشور ایتالیا در تولید کفش چرمی دارد، سیاست حمایتی خود را در صنایع کوچک و خانگی به ویژه در بخش تولیدات کیف و کفش‌های چرمی متمرکز کرد. بدین منظور در مناطق و محله‏هایی که جمعیت از تراکم بالایی برخوردار بود، واحدهای تولیدی خانگی خود را در قالب خوشه های صنعتی تقسیم بندی نمود و با تعریف ارتباط واحدهای تولید خانگی در قالب این خوشه‌ها، توانست نرخ بیکاری را به ۱۲ درصد برساند (نجاحی و قاسم پور،۱۳۸۹ :۱۱). کار کردن در خانه در انگلیس نیز نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است که این رشد در نتیجه‌ی دو جریان جدا می‌باشد اولاً، شرکت‌های بزرگ تشخیص داده‌اند که صرفه جویی در هزینه های سربار و افزایش کارایی وقتی که کارمندانشان در خانه کار می‌کنند نسبت به وقتی که در اداره کار می‌کنند، می‌تواند به دست آید. دوم، رشد در کسب و کارهای خانگی می‌باشد (ماسون[9] و همکاران، 2011: 626).

    علاوه بر موارد بالا، دلایل اهمیت و توجه نسبت به کسب‌وکارهای خانگی را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود (فینمارک[10]، 2006: 25-23) :

    کسب‌وکارهای خانگی فرصت مناسبی برای اجرای یک ایده‌ی کارآفرینانه با خطر و هزینه های بسیار پایین فراهم می‌کنند. به طوری که آن را مرکز رشدی برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و تبدیل آن به یک کسب‌وکار واقعی می‌دانند.

    اغلب صاحبان کسب‌وکارهای خانگی تمایل‌های کارآفرینانه دارند به طوری که در تحقیقی تنها کمتر از یک سوم این افراد به این «اگر به شما یک کار دایمی با حقوق ثابت پیشنهاد شود می‌پذیرید؟« جواب مثبت دادند.

    تمایل بسیار زیادی به رشد و توسعه دارند به طوری که متوسط رشد سالانه‌ی کسب‌وکارهای خانگی ۱۶ درصد بوده درحالی‌که متوسط رشد کسب‌وکارهای کوچک ۱۱ درصد است (فینمارک، 2006: 25).

    در عصر دانش، سازمان‌ها با به کار گیری دارایی‌های نامشهود که منابع ارزشی جدیدی محسوب می‌شوند، از مزیت رقابتی خاصی بهره می‌جویند. این وضعیت، با اهمیت فرایند خلق و تسهیم دانش تعریف شده که گویای اهمیت سرمایه‌ی اجتماعی به عنوان پدیده‌ی مدیریتی جدید می‌باشد. در واقع سرمایه‌ی اجتماعی اهمیت اساسی شبکه‌های قوی، روابط مبتنی بر اعتماد و همکاری را در اجتماعات آشکار می‌سازد (تاجبخش، ۱۳۸۵: ۱۴۷).

    از این رو با توجه به اهمیت اشتغال و توسعه مشاغل خانگی در کشور، بررسی تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر راه‏اندازی مشاغل خانگی می‌تواند در توسعه‌ی این گروه از کسب‏وکار موثر واقع گردد.

     

     

     

     

    1-3-اهداف تحقیق

     

    هدف اصلی این تحقیق تعیین تأثیر سرمایه‌ی اجتماعی بر راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی می‌باشد که بدین منظور به تعیین تفاوت معنادار سطح برخورداری شاغلان کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار (گروه کنترل) از سرمایه‏ی اجتماعی می‌پردازیم. بنابراین برای رسیدن به این هدف، اهداف فرعی پژوهش عبارتند از:

    تعیین تأثیر اعتماد بین شخصی بر راه‏اندازی مشاغل خانگی

    تعیین تأثیر اعتماد تعمیم یافته بر راه‏اندازی مشاغل خانگی

    تعیین تأثیر اعتماد به نهادها بر راه‏اندازی مشاغل خانگی

    تعیین تأثیر شبکه‌ی روابط رسمی بر راه‏اندازی مشاغل خانگی

    تعیین تأثیر شبکه‌ی روابط غیر رسمی بر راه‏اندازی مشاغل خانگی

    تعیین تأثیر هنجارهای معامله به مثل افراد بر راه‏اندازی مشاغل خانگی

     

     

    1-4-فرضیه های تحقیق

     

     1-4-1- فرضیه‌ی اصلی پژوهش

    بین میزان سرمایه‌ی اجتماعی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.

    1-4-2- فرضیه های فرعی پژوهش

    بین اعتماد بین شخصی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.

    بین اعتماد تعمیم یافته افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.

    بین اعتماد نهادی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.

    بین شبکه‌ی روابط رسمی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.

    بین شبکه‌ی روابط غیر رسمی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.

    بین هنجارهای معامله به مثل افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی و افراد فاقد کسب‏وکار تفاوت معناداری وجود دارد.

     

    1-4-3- سایر فرضیه های پژوهش

    بین سرمایه‌ی اجتماعی و میزان درآمد شاغلان کسب‏وکار خانگی رابطه معناداری وجود دارد.

    بین سرمایه‌ی اجتماعی و نوع فعالیت (صنایع دستی، فرش دستباف، امور تولیدات دامی و کشاورزی، فعالیت‌های فرهنگی) شاغلان کسب‏وکار خانگی رابطه معناداری وجود دارد.

    بین سرمایه‌ی اجتماعی و سابقه‌ی کاری شاغلان کسب‏وکار خانگی رابطه معناداری وجود دارد.

    بین سرمایه‌ی اجتماعی و نحوه‌ی راه‏اندازی کسب‏وکار رابطه معناداری وجود دارد.

    بین سرمایه‌ی اجتماعی و عضویت در صنف مربوط به کسب‌وکار رابطه معناداری وجود دارد.

    بین سرمایه‌ی اجتماعی و تحت حمایت نهاد خاص بودن رابطه معناداری وجود دارد.

    بین ویژگی‌های فردی (سن، قومیت، سطح تحصیلات و محل تولد) افراد و راه‏اندازی کسب‏وکار خانگی رابطه معناداری وجود دارد.

     

     

    1-5-روش تحقیق

     

    1-5-1- نوع تحقیق

    یکی از مهم‌ترین مسائلی که چارچوب تحقیق و ابزار مورد استفاده در آن را مشخص می‌کند، روش تحقیق است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی می‌باشد و بر اساس روش تحقیق از نوع علی پس از وقوع می‌باشد.

     

    1-5-2- جامعه‌ی آماری

    جامعه آماری مورد مطالعه‌ی کلیه‌ی افراد شاغل در کسب‏وکار خانگی شهر شیراز تا سال ۱۳۹۱ می‌باشند که طبق آمار به دست آمده این تعداد تقریباً برابر با ۳۶۰۰۰ نفر می‌باشد.

     

    1-5-3- نمونه‌ی آماری

    حجم نمونه این پژوهش، بر اساس فرمول کوکران ۳۸۰ نفر به دست آمد که برای اطمینان بیشتر 385 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین تعداد 130 پرسشنامه نیز از افراد فاقد کسب‏وکار به دست آمد. به منظور نمونه گیری نیز از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده گردید.

    Abstract

    The influence of social capital on home business startup

     

    By

    Zeynab alsadat mostafavi

     

    Home business are considered in recent years in our country and are classified as small and medium size business. Theses businesses have several advantages such as significant potential in increasing employment in the country and low startup costs. Since business startup is an important resource in economic development of countries, studying influence of social capital on home business startup is important in development and support of these businesses. Business startup process is affected by different factors that one of them is social capital. According to Putnam, this concept means "features of social organization that facilitate coordination and cooperation for mutual benefits"; so this article studying the influence of social capital on home business startup. This survey is a descriptive research and data have analyzed with one sample t-test and one-way ANOVA test. After consulting with experts, we designed a questionnaire consisted of 35 five-item Likert type questions which were surveys samples of 385 home business 130 jobless persons in Shiraz. The findings of this study shows that four dimensions of social capital (social trust, institutional trust, informal networks and formal network) influence on home business startup and formal and informal networks have identified as the most distinctive elements of the two groups. Also variables such as income, activities, work experience and membership in the guild have a significant relationship with social capital of home business workers.

    Key Words: Social Capital, Home Business, Trust, Relations Network, Reciprocity Norms

     

  • فصل اول: کلیات

    مقدمه......................................................................................................................................................

    مسئله‌ی تحقیق.................................................................................................................................... 3

    اهمیت و ضرورت پژوهش.................................................................................................................. 4

    اهداف تحقیق........................................................................................................................................ 6

    فرضیه های تحقیق.............................................................................................................................. 6

    1-5-1- فرضیه‌ی اصلی پژوهش........................................................................................................... 6

    1-5-2- فرضیه های فرعی پژوهش..................................................................................................... 6

    1-5-3- سایر فرضیه های پژوهش....................................................................................................... 7

    روش تحقیق.......................................................................................................................................... 7

    1-6-1- نوع تحقیق.................................................................................................................................. 7

    1-6-2- جامعه‌ی آماری........................................................................................................................... 7

    1-6-3- نمونه‌ی آماری............................................................................................................................. 7

    1-6-4- ابزار گردآوری داده‌ها................................................................................................................ 8

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.......................................................................................................... 8

    ساختار تحقیق...................................................................................................................................... 8

     

    فصل دوم: چارچوب نظری و پیشینه‌ی موضوع

    مقدمه................................................................................................................................................... 10

    تعاریف و نظریه های سرمایه اجتماعی........................................................................................ 11

    2-2-1- بوردیو........................................................................................................................................... 12

    2-2- 2- لین.............................................................................................................................................. 13

    2-2-3- کلمن............................................................................................................................................ 14

    2-2-4- پاتنام............................................................................................................................................. 14

    عنوان ................................................................................................................... صفحه

     

    2-2-5- فرانسیس فوکویاما..................................................................................................................... 15

    تعاریف و مفاهیم کسب‏وکار خانگی................................................................................................. 20

    2-3-1- انواع مدل‏های کسب‏وکار خانگی........................................................................................... 22

    2-3-2- چالش‌ها و موانع توسعه مشاغل خانگی.............................................................................. 24

    2-3-3- کسب‏وکار خانگی در ایران...................................................................................................... 24

    2-4- تحقیقات خارجی.................................................................................................................................. 25

    2-5- تحقیقات داخلی.................................................................................................................................... 29

    2-6- جمع بندی.............................................................................................................................................. 34

    2-7- چارچوب نظری و مدل مفهومی پژوهش........................................................................................ 35

    2-7-1- اعتماد........................................................................................................................................... 36

    2-7-2- شبکه............................................................................................................................................ 37

    2-7-3- هنجار............................................................................................................................................ 38

    2-8- مدل زیر بنایی پژوهش........................................................................................................................ 39     

    2-9- خلاصه فصل.......................................................................................................................................... 40

     

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1- مقدمه....................................................................................................................................................... 42

    3-2- هدف تحقیق.......................................................................................................................................... 42

    3-3- سؤال‌های تحقیق.................................................................................................................................. 43

    3-4- فرضیه های تحقیق.............................................................................................................................. 43

    3-4-1- فرضیه‌ی اصلی پژوهش........................................................................................................... 43

    3-4-2- فرضیه های فرعی پژوهش..................................................................................................... 44     

    3-4-3- سایر فرضیه های پژوهش....................................................................................................... 44

    3-5- روش تحقیق........................................................................................................................................... 45

    3-5-1- نوع تحقیق.................................................................................................................................. 45

    3-5-2- جامعه‌ی آماری مورد مطالعه................................................................................................................................................. 45

    3-5-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری........................................................................................... 45     

    3-5-4- روش‌های گردآوری اطلاعات.................................................................................................. 46

    3-6- بررسی ابزار پژوهش............................................................................................................................. 48

    6-3-1- بررسی روایی ابزار پژوهش............................................................................................................ 48

    عنوان ................................................................................................................... صفحه

     

    3-6-2- بررسی پایایی ابزار پژوهش..................................................................................................... 49

    3-7- روش توزیع پرسشنامه......................................................................................................................... 49     

    3-8- متغیر های پژوهش............................................................................................................................... 50

    3-8-1- متغیر مستقل  .......................................................................................................................... 50     

    3-8-2- متغیر وابسته.............................................................................................................................. 51

    3-8-3- متغیرهای فرعی........................................................................................................................ 52

    3-9- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.......................................................................................................... 53

    3-9-1- آمار توصیفی............................................................................................................................... 53     

    3-9-2- آمار استنباطی........................................................................................................................... 53

    3-9-2-1- آزمون مقایسه‌ی میانگین‌ها..................................................................................................... 54

    3-10- خلاصه‌ی فصل................................................................................................................................... 54     

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

    4-1- مقدمه....................................................................................................................................................... 56

    4-2- ارائه‌ی نتایج............................................................................................................................................ 56

    4-2-1- آمار توصیفی............................................................................................................................... 56

    4-2-1-1- ویژگی‌های فردی........................................................................................................... 56

    4-2-1-2- مشخصات شاغلان کسب‏وکارهای خانگی............................................................... 60     

    4-2-1-3- مشخصات افراد فاقد کسب‏وکار................................................................................. 61

    4-2-1-4- میزان برخورداری افراد از سرمایه‌ی اجتماعی....................................................... 62

    4-2-2-1- بررسی فرضیه‌ی اصلی تحقیق.................................................................................. 63

    4-2-2-2- بررسی فرضیه‌های فرعی تحقیق.............................................................................. 63

    4-2-2-3- بررسی سایر فرضیات تحقیق..................................................................................... 67

    4-2-2-4- تحلیل رگرسیون لجستیک ....................................................................................... 72     

    4-3- خلاصه‌ی فصل...................................................................................................................................... 73

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

    5-1- مقدمه....................................................................................................................................................... 75

    5-2- بررسی فرضیه‌ی اصلی پژوهش........................................................................................................ 75

    5-3- بررسی فرضیات فرعی پژوهش......................................................................................................... 76

    عنوان ....................................................................................................................... صفحه

     

    5-3-1- فرضیه‌ی اول.............................................................................................................................. 76

    5-3-2- فرضیه‌ی دوم.............................................................................................................................. 77

    5-3-3- فرضیه‌ی سوم............................................................................................................................ 78

    5-3-4- فرضیه‌ی چهارم......................................................................................................................... 78

    5-3-5- فرضیه‌ی پنجم........................................................................................................................... 79

    5-3-6- فرضیه‌ی ششم........................................................................................................................... 80

    5-4- سایر فرضیه های پژوهش................................................................................................................... 80

    5-5- محدودیت‌های پژوهش........................................................................................................................ 83

    5-6- پیشنهادها................................................................................................................................................ 83

    5-6-1- پیشنهادهای اجرایی.................................................................................................................. 83     

    5-6-2- پیشنهادهای پژوهشی............................................................................................................... 84

     

    فهرست منابع

    الف- منابع فارسی............................................................................................................................................ 85

    ب- منابع انگلیسی .......................................................................................................................................... 90

     

    پیوست‌ها

    پیوست 1 : پرسشنامه مربوط به کسب و کار خانگی............................................................................. 95

    پیوست 2: پرسشنامه مربوط به افراد فاقد کسب و کار.......................................................................... 100

     

     


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, نمونه پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, دانلود پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر راه ‏اندازی کسب‏ و کار خانگی

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده: با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی که امروزه کشور ما با آن مواجه است، ضروری است راهکارهای جدید جهت رفع معضل بیکاری به ویژه در قشر جوان جامعه اندیشه شود. این امر میسر نمی گردد مگر در سایه خلاقیت و نوآوری و توجه به مقوله کارآفرینی. زیرا کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی و ایجاد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی(M.A) گرایش استراتژیک فصل اول: کلیات تحقیق چکیده هدف اصلی این پژوهش، عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی سازمانی در گروه صنعتی زرماکارون است. به این منظور، تمامی کارکنان دارای حداقل مدرک لیسانس گروه صنعتی زرماکارون برابر با 1300 به عنوان جامعه آماری لحاظ و مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. با استفاده از فرمول کوکران و جدول ...

فصل اول:کلیات طرح مقدمه در عصر حاضر سازمان ها به صورت فزاینده ای با محیط های پویا و در حال تغییر مواجه اند، بنابراین به منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند. به بیان دیگر با توجه به سرعت شتابنده تغییرات و تحولات علمی، تکنولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و... در عصر حاضر، سازمان هایی موفق و کارآمد محسوب می شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک چکیده این پژوهش تحت عنوان بررسی تاثیر آموزش های فنی حرفه ای در اشتغال زندانیان آزاد شده شهرستان مشکین شهر به روش پیمایش در سال 1392 انجام گرفته است. از آن جا که یکی از عوامل و پارامترهای عمده رشد و توسعه ی اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارامد می باشد و آموز شهای فنی و حرفه ای نیز یکی ...

گروه جغرافیا برنامه ریزی روستایی بیکاری و وضعیت نامطلوب اشتغال در کشور، از جمله چالش های جدی اقتصاد ایران به شمار می رود و بین فرصتهای موجود شغلی در کشور و خیل عظیم بیکاران و جویندگان کار هیچ تناسب و توازنی بر قرار نیست، مفهوم بیکاری در مناطق روستایی تا حدودی با بیکاری در مناطق شهری تفاوت دارد؛ زیرا در مناطق روستایی علاوه بر بیکاری در نتیجه رشد جمعیت بالاتر محدودیت ساختار های ...

نمایندگی مازندران(شمال) رشته:مهندسی صنایع –مدیریت سیستم وبهروری جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده: کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به توسعه اقتصادی ناگزیر از انتخاب الگو و استراتژی مناسب هستند. تجارب کشورهای توسعه یافته و تازه صنعتی شده نشان می دهد که برای دستیابی به توسعه اقتصادی پیمودن مسیر توسعه صنعتی الزامی است و در طی این مسیر استراتژی های صنعتی شدن کشور باید براساس ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  (M.A) رشته مديريت بازرگاني- گرايش بازاريابي تابستان 91 چکيده با توجه به شتاب روز افزون تغييرات و رقابت در دنياي اقتصاد، مديران بايستي داراي

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش :منابع انسانی چکیده تحقیق حاضر با هدف تعیین بررسی رابطه آموزش مهارت و اثربخشی سازمانی در شرکت های تولیدی شهرک صنعتی رشت با توجه به نقش تعدیل گر فرایند مدیریت دانش انجام شده است.روش تحقیق حاضر توصیفی بوده و از نظر هدف کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های تولیدی شهرک صنعتی رشت بوده و شیوه ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی بین الملل چکیده اساس کسب و کار در هر کشوری بر پایه فعالیت های بنگاه های کوچک و متوسط بنا شده است. در کشور ما با وجود اینکه بیش از 95% کل واحدهای تولیدی در گروه صنایع کوچک و متوسط قرار می گیرند، این بنگاه ها سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده کسب ننموده و از موانع متعددی در توسعه صادرات بویژه به ...

ثبت سفارش