پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر

word 2 MB 31105 111
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی

    گرایش استراتژیک

    چکیده

    این پژوهش تحت عنوان بررسی تاثیر آموزش های فنی حرفه ای در اشتغال زندانیان آزاد شده شهرستان مشکین شهر به روش پیمایش در سال 1392 انجام گرفته است. از آن جا که یکی از عوامل و پارامترهای عمده رشد و توسعه ی اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارامد می باشد و آموز شهای فنی و حرفه ای نیز یکی از راه کارهای تربیت کننده ی نیروی انسانی متخصص است، سطح معلومات و تجربیات فراگیران باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوانند هماهنگ با رشته ی مهارتی خود جذب بازار کار گردیده تا مشکل بیکاری وجود نداشته باشد.

    مضاف بر این  بررسی اثر بخشی وکارآئی آموزش های فنی حرفه ای در زندان ها  باعث تولید اطلاعاتی در جهت شناخت نقاط قوت وضعف فرایند ومحتوای آموزشی خواهد بود که می تواند اسباب اصلاح وبهبود فرایند وارتقاء کیفیت ومحتوای آنرا فراهم آورد. بر این اساس در این تحقیق تاثیر آموزش فنی و حرفه ای در زندان مشکین شهر به روش توصیفی -پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه بر روی یک نمونه ی آماری مشتمل بر160 نفر از زندانیان آزاد شده مشکین شهر که در زندان تحت آموزش فنی و حرفه ای قرار گرفته اند مورد بررسی قرار گرفت.داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل و آنالیز قرار گرفت و مشخص گردید که 43 درصد از زندانیان آموزش دیده پس از خروج از زندان شاغل شده و 57 درصد بیکار مانده اند که نکته قابل تامل می باشد. نتایج حاصل از آزمون t  تست  و آزمون کای دو  همه 4فرضیه تحقیق را در سطح اعتماد(000/0= a) مورد تایید قرار داد و بر این اساس متغیرهای کیفیت آموزش، میزان مهارت، مدت آموزش و  نوع حرفه از عوامل تاثیر گذار در اشتغال یا عدم اشتغال زندانیان آزاد شده مشکین شهر به دست آمدند .

     

    کلید واژه ها: فنی و حرفه ای، آموزش، مهارت، زندان مشکین شهر، زندانیان آزاد شده، کارآفرینی، اشتغال.

    فصل اول

    کلیات

    بیان مسئله

    آموزش بطور عام و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بطور خاص، یکی از پیش نیازهای رشد و توسعه جوامع بشری است و زمینه‌های توسعه پایدار جوامع را فراهم می‌نماید. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تلفیق علم با عمل است و می‌تواند بستر مناسبی را برای اشتغال آماده سازد. از سوی دیگر، ایجاد اشتغال، بزرگترین و مهم‌ترین عامل پیشگیری از بروز جرائم و آسیب‌های اجتماعی در جامعه است. با آموزش فنی و حرفه‌ای در زندانها، زمنیه اشتغال و فرهنگ کار مهیا شده و آسیب‌ها و بزه‌های اجتماعی کاهش می‌یابد. فراگیری مهارت منجر به اشتغال زندانی پس از طی دوره محکومیت، در کاهش آمار بازگشت به زندان مؤثر خواهد بود. کاهش هر یک نفر زندانی، یعنی نزدیک شدن یک گام به توسعه شاخصهای فرهنگی و اجتماعی جامعه. در نتیجه در چرخه اصلاح و تربیت، اشتغال زایی و حرفه‌آموزی، مؤثرترین فرآیند آموزش در زندانها بوده و باعث افزایش کیفیت زندگی زندانی پس از بازگشت به خانه می‌شود.

    آموزشهای فنی و حرفه ای نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروهای ماهر مورد نیاز بازار کاردر کشورهای مختلف جهان ایفا می کند. این آموزشها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصاداین کشورها می باشند، بلکه ازطریق بستر سازی خود اشتغالی، به حل مشکل بیکاری نیز کمک می نمایند. به علاوه، این آموزشها راه میان بری در مسیر تربیت نیروی انسانی نیزبه شمار می روند، چرا که از یک سوبا توجه به بهره مندی این آموزشها از مبانی علمی و استفاده از روشهای پذیرفته شده آموزش های کلاسیک راه خود را از یادگیری بر مبنای تجربه عملی صرف جدا کرده وازاین طریق راه درازمدت و غیر علمی این نوع فراگیری را کوتاه نموده و این توانایی را در آموزش دیده فراهم می کند تا بتواند خود را در مقابل تغییرات تکنولوژیکی به آسانی هماهنگ نماید. از سوی دیگر این آموزشها با توام نمودن آموزشهای نظری و عملی این امکان را برای آموزش دیده فراهم می نمایند که همسویی بیشتری با نیازهای بازار کار داشته و از این طریق امکان بیشتری برای جذب آنها در فعالیتهای اقتصادی- اجتماعی فراهم گردد(صیافی،1371، ص 68).

         این آموزشها همچنین از مزیت بازدهی در کوتاه مدت ویا میان مدت برخوردار می باشند. در حالی که آموزشهای کلاسیک به دلیل هزینه بالا، طولانی بودن دوره آموزش، سهم زیاد آموزشهای نظری در آنها و درنتیجه بهره مندی اندک از عملیات کارگاهی، از جهت هماهنگی با نیازهای بازار کار و جذب در آن دچار مشکل می باشند. به همین دلیل کشورهای جهان توجه روزافزونی را به آموزشهای فنی وحرفه ای  مبذول داشته اند، به طوریکه این آموزشها حتی به درون سیستم آموزشهای آکادمیک این کشورها نیزنفوذ کرده است.

    از آن جا که آموزش های فنی و حرفه ای ، فعالیت هایی هستند که فرد را برای احراز شغل ، حرفه و کسب و کار آماده می کنند و یا کارایی و توانایی او را در انجام آ نها افزایش می دهند ، لکن عدم وجود پل های ارتباطی بین مراکز آموزشی و مراکز صنعتی جامعه باعث می شود که مراکز آموزشی به تربیت نیروهایی بپردازد که چندان مورد نیاز بخش های تولیدی جامعه نباشد. از سویی دیگر عدم سازماندهی و تقسیم کار درست، یعنی عدم به کارگیری صحیح و متناسب با تخصص کارکنان در کارگاه های مختلف، اغلب باعث می گردد که به رغم تربیت درست نیروها ، جامعه نتواند از نیروهای مختلف به خوبی استفاده کند. در مجموع می توان گفت که میان آموز ش دیدگان مراکز آموزشی فنی و حرفه ای و بازار و اشتغال ، رابطه ی هدفمندی وجود ندارد و نظام آموزشی فنی و حرفه ای عملا وظیفه نمی داند که آینده ی شغلی آموزش گیران خود را مورد ملاحظه قرار دهد.( آموزش های فنی و حرفه ای، ١٣٧٩، ص 45)

    از نظر آسیب شناسی اجتماعی ، بیکاری و فقر می تواند عامل عمده ای در پیدایی نابسامانی های رفتاری و روانی و در نتیجه بالا رفتن انواع کجرویهای اجتماعی به خصوص اعتیاد به مواد مخدر و حتی خودکشی ، باشد (ستوده ، 1382، ص 80). در این راستا هر عاملی که بتواند این وضعیت را در خود حل نماید ضروری و حیاتی به نظر می رسد.

       وضع مشارکت و اشتغال جمعیت کشور نیز ناگوار و نگران کننده است. اگر گفته شود مقوله اشتغال و بیکاری اینک به چشم انداز فرایند توسعه ملی مبدل شده و بسیاری از آرمان ها و ایده آل های انقلاب اسلامی را به چالش گرفته است، سخنی گزاف نیست. پدیده هایی چون اعتیاد ، فقر و محرومیت ، قانون ستیزی و هنجار شکنی که در ارتباط تنگاتنگ با بیکاری ، فقر و محرومیت اند ، از حد اعتدال گذشته است. چنانچه به سرعت کاری در رابطه با اصلاح وضعیت موجود صورت نگیرد خواه و ناخواه کشور را در آینده ای نه چندان دور آبستن بحرا نها و مضیقه های زیستی گسترده تری خواهد کرد.

        یکی از مهمترین ساز و کارهای ممکن برای اصلاح وضعیت موجود در جامعه توجه خاص به مقوله آموزش های فنی و حرفه ای به جوانان به خصوص ارتقای آن در بین زندانیانی است که به خاطر جبر اقتصادی و عمدتاً بیکاری دست به ارتکاب عمل مجرمانه زده اند می باشد.  بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر بزهکاران شغل مناسبی نداشته یا در بدست آوردن شغل مورد نیاز و مطلوب جامعه موفق نبوده‌اند و یا اینکه فرصت کافی برای فراگیری حرفه و شغلی نداشته‌اند لذا کاملاً ضروری است که در زندانها نسبت به ایجاد و توسعه آموزشهای فنی وحرفه ای اقدام گردد و این آموزشها می بایست به صورت کاملاً تخصصی و سطح مهارت‌های شغلی زندانیان در سطح استاندارد و براساس نیاز و توقع بازار کار باشد. تا پس از آزادی زندانیان به اتکای حرفه‌ایی که آموخته‌اند بتوانند بر مشکلات زندگی خود فائق آمده و حوائج خود و خانواده‌هایشان را مرتفع سازند که در این راستا اتخاذ تدابیر حمایتی مانند پرداخت تسهیلات بانکی مناسب نیز باید مدنظر قرار گیرد.

    ایجاد کارگاه‌های اشتغال در داخل زندانها، باعث تحریک ذوق کار و پرورش استعداد زندانیان شده علاوه بر ایجاد انگیزه و امید به زندگی خوب، باعث بروز احساس ارزشمند بودن و خود باوری می‌گردد که با درآمد، حاصل از اشتغال نیز هم مایحتاج خود زندانی تأمین می‌گردد و هم می‌تواند به حداقل معاش خانواده خود کمک نموده و از استرس‌های روانی فرد کاسته شود بدیهی است برای برخورداری بهتر زندانیان از امتیاز رای باز شدن و فعالیت در بخش های اشتغال خارج از زندان تسهیلات لازم و تدابیر مناسب اتخاذ نمود. اشتغال و حرفه‌آموزی، در بهینه‌سازی اوقات فراغت  زندانیان و جلوگیری از بازگشت مجدد به زندان نقش مهمی ایفاء می‌کند. بطور کلی باید اذعان داشت اشتغال و حرفه‌آموزی راهکاری مناسب و در خور توجه برای کاهش آسیب‌ها در زندان و جامعه است.

    در این راستا آموزش فنی و حرفه ای یعنی مرتبط کردن آموزش با دنیای کار برای بهبود وضعیت اشتغال جوانان و کاهش میزان بیکاری که در این میان مرتبط ساختن هر چه بیشتر آموزش با نیازهای اقتصادی ضروری است. چرا که عدم وجود ارتباط بین مباحث آموزشی و نیازهای اقتصادی و بازار کار باعث بروز مشکل خواهد شد (فرشاد، 1374، ص 154).

    از آن جا که یکی از عوامل عمده ی رشد و توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی  هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارآمد می باشد و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز یکی از موسسات تربیت کننده نیروی انسانی متخصص است ، سطح معلومات و تجربیات فراگیران باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوانند هماهنگ با رشته مهارتی خود جذب بازار کار گردند تا مشکل بیکاری وجود نداشته باشند. از سویی چنانچه نظام آموزش های فنی و حرفه ای ، هنرجویان دوره دیده ای داشته باشد که جایگاه روشن و مشخصی در بازار کار و نظام اشتغال نداشته باشند ، بخش عمده ای از سرمایه گذاریهای شخصی و دولتی به بازدهی مطلوب منجر نمی شود و به نوعی به اتلاف سرمایه تبدیل می گردد. بنابراین با توجه به گرانی هزینه های آموزش های فنی و حرفه ای و برای جلوگیری از خسارت های مادی و معنوی لازم است چگونگی رابطه ی این گونه آموزش ها و اشتغال افراد مهارت دیده به خصوص در زندان ها مورد بررسی قرار گیرد.

    آموزش در زندان شامل آموزش مهارتی و تحصیلات مدرسه‌ای و دانشگاهی است که برای زندانیان به‌عنوان بخشی از برنامه‌های بازتوانی (اصلاح) و مهیا نمودن آنان برای زندگی بیرون از زندان در نظر گرفته می‌شود.گاهی اوقات آموزش در زندان، توسط سیستم زندان اجرا می‌شود و گاهی هم به‌وسیله گروه‌های خارج از زندان مانند موسسات تربیتی و تحصیلی به انجام می‌رسد. همچنین هزینه‌های مربوط به آن نیز می‌تواند از طریق دولت یا موسسات خیریه غیردولتی تامین شود. موضوع آموزش در زندان طرحی است که از اواسط قرن بیستم مطرح شده است.

     با توجه به نقش مهارت در جلوگیری از گرایش به اعتیاد، بزهکاری و خلاف، سازمان های اجتماعی بدنبال آن هستند که با سواد آموزی، جلب زندانیان در تحصیلات رسمی و حتی آکادمیک و بخصوص مهارت آموزی و ایجاد شرایط اشتغال در فرد، ضمن تقویت شخصیت و منزلت اجتماعی آن، از روی آوری مجدد به تخلف جلوگیری کنند. مخالفان ادعا می‌کنند که در خیلی از موضوعات، آموزش در زندان محصولی بهتر از «تبهکاران تحصیلکرده‌تر» در بر نخواهد داشت. اما بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که در اثر آموزش زندانیان، کاهش معنی‌داری در تکرار جرم توسط آنها اتفاق افتاده است. شایان ذکر است ایران یکی از کشورهایی است که در سال های قبل از انقلاب در تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۴۸ مشارکت داشته و به آن رای مثبت داده است و جمهوری اسلامی ایران نیز پس از پیروزی انقلاب بر این امضا صحه گذاشته است.

     ماده ۱۴۰ همان آیین نامه در رابطه با «حق تحصیل» چنین بیان کرده است؛ «به منظور کمک به بازسازی اجتماعی محکومان و جذب کامل آنان در محیط اجتماعی، سازمان مکلف است وسایل تحصیل ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و عالی و دوره های تخصصی علمی و فنی- حرفه یی را برای علاقه مندان به ادامه تحصیل با اجرای برنامه های عادی یا مکاتبه یی و رعایت مقررات مربوط به وسیله وزارتخانه ها و موسسه های مربوطه و یا همکاری آنان در داخل موسسه یا زندان فراهم کند.» همان گونه که ملاحظه می شود در آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها نه فقط مجرمان یا متهمان از حق تحصیل محروم نشده اند بلکه بر آموزش و پرورش آنان تا سطوح عالی، تاکید بسزایی شده است. قبل از انقلاب در کشورمان ایران نیز کانون های کارآموزی زیر نظر سازمان بهزیستی به منظور مهارت آموزی بزهکاران،معتادین و متکدیان تشکیل شده بود و بعد از انقلاب با ادغام سه نهاد آموزشی کانون کارآموزی، صندوق کارآموزی و اداره کل تعلیمات حرفه ای و تشکیل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ، آموزش زندانیان به عنوان یکی از برنامه های آن سازمان ادامه یافت. زندانیان با طی دوره های مهارتی بعد از شرکت در آزمون های کتبی و عملی در صورت موفقیت گواهینامه مهارت دریافت می کنند. در سال های اخیر نیز سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با عقد تقاهم با سازمان امور زندان ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر، آموزش زندانیان و معتادین درمان یافته در دهها مرکز آموزش زندان را به عهده دارد.

           بنابراین با این پیش فرض که یک رابطه مثبت و معنی داری بین آموزش های فنی و حرفه ای ، تربیت نیروی انسانی ، بازدهی آن ها و سطح اشتغال وجود دارد.

          نظر به این که برنامه ریزی جهت اجرای مناسب برنامه های مربوط به آموزش های فنی و حرفه ای ، به آگاهی از وضعیت موجود وابسته است ، تحقیق حاضر تلاشی است برای ارائه ی تصویر روشن از وضعیت آموزش های فنی و حرفه ای  در زندان مشکین شهر و نقش آنها در توسعه ی زندانیان آزاد شده. بنابراین این تحقیق با هدف مشخص کردن تاثیر آموزش های فنی حرفه ای در اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشکین طراحی شده و به بررسی برخی از عوامل مرتبط در این زمینه می پردازد. تحقیق حاضر درصدد پاسخگویی به سوالات زیر است:

     

    1-2-ضرورت و اهمیت انجام تحقیق

    انجام این تحقیق از دو نظر ضروری به نظر می رسد:

     از یک سو با توجه به اینکه تحقیق حاضر دارای سابقه پژوهشی  نمی باشد ، در نتیجه انجام این تحقیق می تواند خلأ مطالعاتی را در این زمینه پر کرده و نسبت به بهبود وضعیت آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه اشتغال و جلوگیری از بازگشت مجدد به جرم راهکارهایی ارائه نماید.بنابراین انجام این تحقیق ضروری به نظر می‌رسد.

    از سوی دیگر،امروزه تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و کارآمد از عوامل کلیدی و انکارناپذیر در توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور محسوب می گردد و هر نوع سرمایه گذاری کلان در بخشهای مختلف اقتصادی نیازمند به برنامه ریزی و سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی و توسعه منابع این نیرو می باشد. نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه ایمان به کرامت و ارزش والای انسان یکی از راههای تامین قسط و عدل، استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز همبستگی ملی را استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها می داند. 

    Studying the effect of vocational training in employment rate of released

     prisoners of Meshkinshahr

     

     

    Abstract

    This study that is entitled surveying the effect of vocational trainings in employment of released prisoners of Meshkinshahr, was performed using gauging method at 1392.

    Since one of the main parameters of social and economic development of any society is to train human resources. Technical and professional education is one of the strategies of the training of expert and skilled people, learners' knowledge and experiences should be such that they can be easily synchronized with his skills courses and can attract to the job market so there be not unemployment problem.

    In addition evaluating the effectiveness and efficiency of vocational training in prisons will produce some information in order to identify the strengths and weaknesses of the process and educational contents that can improve and correct the process and upgrade its quality and contents. Therefore impact of vocational training in Meshkinshahr prison were studied in this research using descriptive – mensuration method and by questionnaire tools on a statistical sample consisted of 160 released prisoners of Meshkinshahr who have been trained in prison. The obtained data were analyzed using the spss software and it was found that 43 percent of trained prisoners are employed after leaving prison and 57 percent have been unemployed that is a notable point.

    The results of the t-test and chi-square test  approved all four research hypotheses at the level of confidence (000/0 = a) and so the variables of education quality, skill level, duration of training and type of job were obtained as the factors affecting the employment or non-employment of released prisoners of MeshkinShahr.

     

    Keywords: Technical and professional (Vocational), training, skill, Meshkinshahr Prison, Released Prisoners, Entrepreneurship, employment.

  • فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات

    1-1- بیان مسئله  2

    1-2-ضرورت و اهمیت انجام تحقیق  6

    1-3-اهداف تحقیق  7

    1-3-1-هدف اصلی  7

    1-3-2-هدف فرعی  7

    1-4- سوالات تحقیق: 7

    1-5- فرضیه‏های تحقیق: 8

    1-6-مدل تحلیلی  8

    1-7-تعاریف متغیرها 8

    1-7-1-تعریف متغیر وابسته  8

    1-7-2-تعریف متغیرهای مستقل  9

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

    2-1-مقدمه  11

    2-2- ضرورت آموزش و بالندگی نیروی انسانی  13

    2-3- تاریخچه آموزش های فنی و حرفه ای در جهان و ایران  16

    2-4-آموزش فنی و حرفه ای  17

    2-5- واژه شناسی آموزش فنی و حرفه‌ای  18

    2-6- آموزش در زندان  19

    2-7- مهارت   20

    2-8-سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  (TVTO) 20

    2-9- کارآفرینی ، تعریف و اهداف آن  20

    2-10- مبانی تئوریک آموزش های فنی و حرفه ای  22

    2-11-ضرورتها و الزامات آموزش مهارت های فنی و حرفه ای  25

    2-12- نقش آموزش های فنی و حرفه ای در تربیت نیروی انسانی  28

    2-13-تاثیر مهارت دراشتغال  31

    2-14- رابطه آموزش های فنی و حرفه ای و اشتغال  33

    2-15-آموزش های فنی و حرفه ای در زندان  38

    2-16-ضرورت آموزش فنی و حرفه ای در زندان  40

    2-17-تاریخچه‏ آموزش و اشتغال زندانیان‏ در نظام زندانبانی‏ انگلستان  42

    2-18-آموزش و اشتغال زندانیان در قرن حاضر  44

    2-19- مرور ادبیات و سوابق مربوطه  47

    فصل سوم:روش شناسی تحقیق

    3-1- مقدمه  52

    3-2- قلمرو تحقیق  52

    3-2-1-قلمرو موضوعی تحقیق: 52

    3-2-2- قلمرو زمانی تحقیق: 52

    3-2-3-قلمرو مکانی تحقیق: 52

    3-3- روش انجام تحقیق  53

    3-4- جامعه آماری  53

    3-5- نمونه آماری و روش نمونه گیری  53

    3-6- ابزار گردآوری اطلاعات   54

    3-7- روائی و پایائی تحقیق  54

    3-7-1-اعتبار(روائی) 54

    3-7-2-پایائی  55

    3-7- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها 56

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل

    4-1- مقدمه  57

    4-2- یافته های توصیفی: 57

    4-2- 1- توصیف آماری سؤالات پرسشنامه. 58

    4-2-1-1-توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب خصوصیات فردی (سوالات عمومی) 58

    4-2-1-2- توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به سوالات تخصصی پرسشنامه. 61

    4-3- نتایج استنباطی  68

    4-3-1- بررسی فرض نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف... 68

    4-3-2- آزمون فرضیه ها 69

    4-3-2-1-آزمون فرضیه اول. 69

    4-3-2-2- آزمون فرضیه دوم. 71

    4-3-2-3- آزمون فرضیه سوم. 72

    4-3-2-4- آزمون فرضیه چهارم. 73

    فصل پنجم:بحث و تفسیر و نتیجه گیری و جمع بندی

    5-1-مقدمه  75

    5-2- بحث و نتیجه گیری  76

    5-2-1- تفسیر فرضیه اول. 76

    5-2-2- تفسیر فرضیه دوم. 76

    5-2-3- تفسیر فرضیه سوم. 76

    5-2-4- تفسیر فرضیه چهارم. 77

    5-3- نتیجه گیری نهایی.. 77

    5-4-محدودیت های تحقیق  80

    5-5- پیشنهادها و راهکارها 80

    منابع و مآخذ  83

    الف) منابع فارسی  83

    ب) منابع خارجی  85

    پیوست ها Error! Bookmark not defined.

    چکیده انگلیسی  Error! Bookmark not defined.

     

    منبع:

    الف) منابع فارسی

    ابراهیمی، ع. 1377. برنامه ریزی درسی (راهبردهای نوین). تهران: انتشارات فکر نو، چاپ سوم.

    ابطحی، ح. 1373. آموزش و بهسازی منابع انسانی، موسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی سازمان گسترش، تهران: نشر موسسه، چاپ دوم،.

    الوانی، م و معمار زاده، غ. 1388. رفتار سازمانی ، تالیف مورهد و گریفین، تهران: انتشارات گلشن، چاپ چهاردهم.

    بامدادی، ج. 1382. اثرات ارائه آموزش های فنی و حرفه ای بر زندانیان کشور، طرح پژوهشی مرکز آموزشی و پژوهشی قوه قضائیه.

    بیابانی، ج. 1377. تبیین نوع بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی طی سالهای 1368 -87.

    بیدختی، ا. 1386. نقش آموزش های فنی و حرف های در توسعه ی خوداشتغالی در استان سمنان، پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی، سال چهارم، شماره ی شانزدهم.

    تودارو، م. 1999. توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه دکتر غلامعلی فرجادی.1377. مؤسسه عالی پژوهش و برنامه ریزی توسعه. تهران.

    حقیقی و همکاران. 1382. مدیریت رفتار سازمانی ، تهران : انتشارات ترمه، چاپ دوم.

    خواجه شاهکوهی، ع، قدیری معصوم، م، مقصودلو و وطنی، ع.1387. بررسی دیدگاه کارآموزان و کارفرمایان در زمینه تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر صنعت کشاورزی در استان گلستان، مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی جلد پانزدهم، شماره سوم، مرداد - شهریور .

    سازمان آموزش فنی و حرفه ای. 1385. آشنایی با مراکز کارآموزی جوار کارگاهی، انتشارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای.

    جعفر نژاد، ا.؛ و فاریابی باسمنج، م. 1378. مفاهیم اساسی مدیریت تولید و عملیات، تهران: انتشارات صفار، چاپ دوم.

    جولی، ر؛ امانوئل، د؛ هان ، س. و فیوناویلسون. 1997.  اشتغال در جهان سوم، ترجمه ی احمد خزاعی.1368. تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.

    زینلی زاده، ل و زینلی زاده، ا. 1391. مهارت آموزی، کارآفرینی و بهره وری مهارت آموختگان، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، دانشگاه مازندران.

    دواس ، د. 1383. پیمایش در علوم اجتماعی . ترجمه هوشنگ نایبی . تهران: نشر نی، چاپ پنجم.

    سازمان آموزش فنی و حرفه ای. 1379. تقویم آموزشی ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای، تهران.

    سازمان آموزش فنی وحرفه ای. 1380. تقویم آموزشی، سازمان آموزش فنی وحرفه ای.تهران.

    سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور. 1379. آیین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد. تهران: انتشارت سازمان.

    سازمان مدیریت و برنامه ریزی. ١٣٧٦. عرضه و تقاضای نیروی انسانی متخصص در ایرا ن، تهران.

    سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور.1381. تقویم آموزشی، جلد اول.

    سازمان ملی جوانان. 1381. بررسی وضعیت اشتغال جوانان ایران، انتشارات اهل قلم.

    سالنامه آماری سال 1381 کشور، انتشارات مرکز آمار ایران.

    ساعتچی ، م . 1389. روانشناسی کار ، تهران : انتشارات ویرایش، چاپ هجدهم

    ستوده ، ه. 1372 . مقدمه ای بر آسیب شناسی اجتماعی، تهران : آوای نور ، چاپ سوم.

    ستوده ، ه. 1382. آسیب شناسی اجتماعی، تهران: آوای نور ، چاپ دهم.

    سلیمی فر ، م و مرتضوی ، س. 1380. سرمایه انسانی و کار آفرینی در رویکرد فنی و حرفه ای،  طرح پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد.

    صیافی ، م.  ١٣٧١. رابطه ی آموز شهای فنی و حرف های با اشتغال در استان مرکزی، معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش.

    ضیائی، ع. 1388. بررسی اثربخشی و کارائی آموزش های فنی و حرفه ای در اشتغال زندانیان آزاد شده استان لرستان، طرح پژوهشی مرکز آموزشی و پژوهشی قوه قضائیه.

    طوسی، م و  صائبی، م. 1378. مدیریت منابع انسانی، تهران: انتشارات مرکز مدیریت دولتی.

    عسگری ، ج. 1379. تحلیلی بر وضعیت اشتغال کشور،  نشریه ی تعاون ، شماره ی 107.

    علاقه بند، ع. 1379. اصول مدیریت آموزشی، تهران: انتشارات متون درسی دانشگاه پیام نور .

    عماد زاده، م. 1379. مباحثی از اقتصاد آموزش و پرورش، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.

    فرشاد، م. ١٣٧٤. رابطه‌ی آموزشهای فنی و حرفه‌ای با اشتغال فارغ‌التحصیلان، تهران : مرکز تحقیقات آموزش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.

    فرجادی، غ. 1382.  نیروی انسانی و بازار کار و اشتغال، تهران: انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی، جلد سوم.

    فرهادیان ، ه. 1384. بررسی تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، مازندران: انتشاارات اد اره

    کیانوند، ع. 1383. تدبیر و کاردانی در مدیریت اشتغال، انتشارات البرز.

    کیان پور ، غ. 1389. تربیت نیروی انسانی برای صنعت ، تالیف ویلیام گهی ، تهران: چاپ دو.

    گیتس ، ب. ١٣٧٨. کسب و کار بر بال اندیشه ها، ترجمه ی دکتر عبدالرضا رضایی نژاد. تهران: نشر فردا.

    ملک، س. 1380. مجموعه قوانین و تصویب نامه ها، تهران: انتشارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، چاپ دوم.

    منصورنیا، ح و خادمی اقدم ، ص. 1384. راهنمای برنامه ریزی درسی مهارت محور، تهران: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، چاپ اول.

    نفیسی، ع و گروه پژوهشی آموزش های فنی و حرفه ای. 1382. دانشنامه اقتصاد آموزش و پرورش، جلد چهارم.

    نفیسی، ع. 1379. بررسی نارسای یهای ارتباط نظامهای آموزش و پرورش و بازار کار و ارائه راه حلهای اصلاحی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران.

    نویدی، اح. و همکاران . 1384. آموزش فن ی وحرف ه ای، چکیده تحقیقات چاپ اول ،جلد چهارم، پژوهشکده تعلیم و تربیت.

     

    ب) منابع خارجی

    Arum ,R. & Hout , M. 1998. “The early returns:The trasition from school towork in the United States”. in From school to work: A comparative study of educational qualification and occuptional destinations. eds. Y. Shavit. & W.Muller. Clarendon Press. Oxford.

    Becker G.S,(1964), Human Capital, New York: National Bureau of Economic Research.

    Dash Prasanna Kumar,  2002. Youth in India, Education and Training of Rural Youth, APO.

    Desenzo,David A&P.Robins,S. 1988. personnel/Human Resources Management, ThirdEdetion,prenticeHall

    Dessler,G. 1980. personnel Management, P.H.I ,

    Dore, R. 1997. The diploma disease: Education ,qualifications and development. Institute of Education. London.

    Gibb, A. 1991. “Enterprise Culture- Its Meaning and Implications for Education and Training”. European Industrial Training Journal, Vol. 11.NO.2.

    Gimeno, J. Folta, T.B. Coper A.C. and Woo, C.Y. 1997. Survival of the Fittest? Entrepreneurial Human Capital and the Persistence of Underperforming Firms, Administrative Science Quarterly, 42,4,PP. 750-783.

    Gimeno, J. Folta, T.B. Coper A.C. and Woo, C.Y. 1997, Survival of the Fittest? Entrepreneurial Human Capital and the Persistence of Underperforming Firms, Administrative Science Quarterly, 42,4,PP. 750-783.

    Green, A. 1990. Education and state formation. The Macmillian Press. London.

    Green , A. & Sakamoto-Vandenberg, A. 2000. The plase of skills in national competition strategies in Germany ,Japan ,Singapore and the UK. University of London.

    Haq Mahbub & Haq Khadija, 1998, Human Devlopment in South Asia, Karachi: Oxford University Press.

    Harper, M. 1983, " Selection and training for Entrepreneurship Development", ILO, Geneva.

    Michalak,Donald F and G.Yayer. 1979. Edvin Making The Training Process Work ,New York

    Ringer, F. 1979. Education and society in modern Europe,Indiana University Press. London.

    sayadian, mirza S. 1988.Human Resources Management, TataMC GrawHill,New Dehli .

    Schomann, K. 1998. Labour market trasitions and dynamics of transitions in Germany,in education and work in Great Britain. Germany and Italy,eds.A.Jobert ,C.Marry, L.Tanguay, & H. Rainbird, Routledge, London.

    Tolention, A., 1995. " Guidelines for the Analysis of Policies & Programms for Small & Medium Enterprise Development", ILO, Geneva.

    UNDP. 2001. Human development Report 2001: Making New Technologies Work for Human Development.

    VO C.H., 1997, Not for My Child, Techniques 71, No: 9, January

    VO C.H. 1997. What Do People Think of Us? Techniques 72, No. 6(September).

    Yong Jin . 1998, General or Vocational? The Tough Choice in the Chinese Education Policy, International of Education Development, July.

    Weiner, M.J. 1981. English Culture and the Decline of the Industrial Spirit. Cambridge University Press.

    White, M. 1995. “Youth ,emploment and post-compulsory education : crisis policy making in three depression decade in Australia”. Australian and NewZealand Journal of Vocational Education Research. Vol. 13, No.1.pp.110-40.

    Yong Jin. 1998. General or Vocational? The Tough Choice in the Chinese Education Policy, International of Education Development, 18(4), July.


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, نمونه پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, دانلود پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش‌ های فنی و حرفه ای در میزان اشتغال محبوسین آزاد شده شهرستان مشگین شهر

دانشکده مدیریت و حسابداری ، گروه مدیریت بازرگانی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A ) مدیریت بازرگانی ، مدیریت تحول چکیده در دنیای کنونی با افزایش جمعیت و رشد سریع تغییرات ، جوامع به سرعت در حال گسترش ، رشد و شکوفایی هستند که در این میان کارآفرینی در عصر مدرن امروزی یکی از اصلی ترین راهبردهای بنیادی هر کشور محسوب می شود . در حقیقت در یک اقتصاد پویا ، تمامی عوامل ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد در رشته علوم تربيتي گرايش برنامه ريزي آموزشي دي 1393 چکيده هدف اين پژوهش ، امکان سنجي آموزش هاي مهارتي محصول محور در کشور بود .که به دنبال پاسخگويي به سه سوال ،

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش: نیروی انسانی چیکده یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر می شوند. هدف از این تحقیق بررسی ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته: مديريت بازرگاني گرايش: بازاريابي بين الملل  سال تحصيلي:1391-1390 چکيده : اين تحقيق با هدف بررسي راهکارهاي جذب سرمايه گذاري و موانع آن در توسعه صنعتي از

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A ) گرایش تشکیلات وروشها چکیده انسانی مهمترین عامل ومحورسازمان ها محسوب می شوند،توسعه منابع انسانی به‏ آموزش و توسعه فعالیّت‏های انسانی در سازمان‏ها مرتبط است و به سازمان‏ها کمک‏ می‏کند تا شرایط فرهنگی خاصی را ایجاد کنند که در آن کارکنان به پتانسیل بالقوه برای‏ بهره‏مند شدن از افراد و سازمان‏ها دست یابند. در این تحقیق بررسی نقش و ...

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته علوم اقتصادي مهر1393 چکيده هر چند دستيابي به توسعه اقتصادي را بايد معلول عوامل متعددي دانست اما بي ترديد يکي از مهمترين عوامل ايجاد آن را مي توان کارآفريني

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  (M.A) رشته مديريت بازرگاني- گرايش بازاريابي تابستان 91 چکيده با توجه به شتاب روز افزون تغييرات و رقابت در دنياي اقتصاد، مديران بايستي داراي

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع ­دستی گرایش طراحی و نقاشی سنتی مقدمه: مسئله کارایی یک رشته در نظام آموزشی عالی همیشه دغدغه ذهنی مسئولین در کشورهای مختلف بوده است.در کشورهای پیشرفته­ی جهان قبل از تأسیس یک رشته، پژوهشی وسیع در مورد محتوای آموزشی و یا کاربردی بودن رشته برای جامعه و جایگاه اشتغال­زایی آن صورت می­گیرد و آن­طور که از تحقیقات و نشست­های علمی و همایش­های ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده: با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی که امروزه کشور ما با آن مواجه است، ضروری است راهکارهای جدید جهت رفع معضل بیکاری به ویژه در قشر جوان جامعه اندیشه شود. این امر میسر نمی گردد مگر در سایه خلاقیت و نوآوری و توجه به مقوله کارآفرینی. زیرا کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی و ایجاد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: تحقیق حاضر ،به منظور فراهم آوردن شواهدی در رابطه با تاثیر "خصوصی سازی " بر کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران صورت پذیرفته است. قلمرو مکانی این تحقیق بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی آن سال 1382 تا سال 1392 می باشد. به منظور آزمون فرضیه ها، به روش حذف سیستماتیک، نمونه ایی به ...

ثبت سفارش