پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل

word 945 KB 30483 169
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • نمایندگی مازندران(شمال)

    رشته:مهندسی صنایع –مدیریت سیستم وبهروری

    جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    چکیده:

    کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به توسعه اقتصادی ناگزیر از انتخاب الگو و استراتژی مناسب هستند. تجارب کشورهای توسعه یافته و تازه صنعتی شده نشان می دهد که برای دستیابی به توسعه اقتصادی پیمودن مسیر توسعه صنعتی الزامی است و در طی این مسیر استراتژی های صنعتی شدن کشور باید براساس نیازهای روز کشور و الزامات جهانی انتخاب شوند. در دهه های اخیر تغییراتی در ساختار صنعتی کشورها رخ داده است و رشد و گسترش صنایع کوچک و متوسط در استراتژی توسعه صنعتی کشورها جایگاه خاصی برای خود باز کرده است. با توجه به تجربه موفقی که کشورهای تازه صنعتی شده از این رویکرد کسب کرده اند .

    همچنین باتوجه به منابع چشمگیر ولی محدود موجوددراستان مازندران  ، افزایش جمعیت ، مهاجرت بی رویه روستاییان ازروستاها به شهر ها وازشهرهای استان به کلان شهرهاوتغییرکاربری اراضی کشاورزی به نظر می رسدلازم است سیاست گذاران درامرایجاد،حفظ وبهبودصنایع کوچک استان که باعث ایجاداشتغال،افزایش رونق اقتصادی،حفظ کاربری کشاورزی زمین های روستایی ومنابع طبیعی استان شده و همچنین عامل بازدارنده ای در مهاجرت از روستاها به شهر ها و کلان شهرها  می باشند ،گام های سازنده ای بردارند.

    یکی از تکنیک های بهبودهمه جانبه  کیفیت ،کنترل کیفیت جامع است .استقرار کنترل کیفیت جامع در یک بنگاه باید در هشت حوزه سبک مدیریت، بهبودمنابع ،رضایت مشتریان ،کیفیت و بهبود مستمر ،مشارکت همه کارکنان ،ارتباط با تأمین کنندگان ،فرآیند تولید ، بهبود منابع انسانی  انجام شود . هدف کلی محقق  در این تحقیق آن است که آیا  استقرار مدیریت کیفیت جامع  در صنایع کوچک و متوسط واقع در  شهرک های صنعتی شهرستان آمل امکان پذیر است ؟اطلاعات توسط پرسشنامه ای که دارای 93 گویه در هشت فاکتوردر طیف لیکرت تهیه شده بود جمع آوری گردید.

    کلمات کلیدی:صنایع کوچک و متوسط،مدیریت کیفیت جامع،شهرک های صنعتی ،توسعه اقتصادی

    مقدمه

    کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به توسعه اقتصادی ناگزیر از انتخاب الگو و استراتژی مناسب هستند. تجارب کشورهای توسعه یافته و تازه صنعتی شده نشان می دهد که برای دستیابی به توسعه اقتصادی پیمودن مسیر توسعه صنعتی الزامی است و در طی این مسیر استراتژی های صنعتی شدن کشور باید براساس نیازهای روز کشور و الزامات جهانی انتخاب شوند. در دهه های اخیر تغییراتی در ساختار صنعتی کشورها رخ داده است و رشد و گسترش صنایع کوچک و متوسط[1] در استراتژی توسعه صنعتی کشورها جایگاه خاصی برای خود باز کرده است. با توجه به تجربه موفقی که کشورهای تازه صنعتی شده از این رویکرد کسب کرده اند و با توجه به اینکه درصد بالایی از واحدهای صنعتی کشورایران کوچک و متوسط هستند وهمچنین بیش از نیمی از شاغلان بخش صنعت را در خود جای داده اند، صنایع کوچک و متوسط جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشوردارا هستند و می توانند نقشی اساسی و محوری در برنامه های آتی توسعه صنعتی و اقتصادی کشور ایفا کنند.

    از سوی دیگرطی چند دهه گذشته افزایش قدرت خرید مشتریان باعث شد که آنها متقاضی کالاها و خدماتی با کیفیت بالاتر شوند. علاوه بر آن قوت گرفتن تجارت جهانی باعث ایجاد کالاهایی با کیفیت بالا[2] و قیمت پایین شد و این عوامل باعث ترغیب سازمان های دنیا برای بهبود خدمات و کیفیت کالاها گردیدکه صنایع کوچک و متوسط نیز از این امر مستثنا نیستند. فناوری ها وروش هایی نظیر مدیریت کیفیت جامع نتیجه چنین تغییرو تحولاتی است (بایازیت و ایتال[3]، 2005،ص 96).

    مدیریت کیفیت جامع امروزه بهترین الگوی مدیریت در کشورهای پیشرفته صنعتی است که موجب ارتقای کیفی محصولات به شکل رقابتی شده وباعث شده است تا مدیران در الگوی مدیریت خود تحول ایجادنموده بجای مدیریت نقش رهبری را به خود بگیرند وابعاد سه گانه تحول تکنولوژیک ،تحول انسانی ،تحول مدیریتی را درهم آمیخته وبه سوی تعالی مستمر ورقابتی پیش بروند .این الگوی مدیریت در کشورهای صنعتی در پیشرفته ترین صنایع وشرکتهای خدماتی به کار گرفته شده است وباعث تحول اساسی در این بنگاه ها شده است.در این تحقیق  با توجه به موارد فوق امکان استقرار مدیریت کیفیت جامع [4]درصنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل موردبررسی قرارمی گیرد.

    2- بیان مسئله :

    توسعه صنایع کوچک رمز توسعه اقتصادی دهه آینده است. بررسی ها نشان داده است که صنایع کوچک از طریق چهار کانالِ کارآفرینی، نوآوری و تغییر فناوری، پویایی صنعت و در نهایت ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد بر اقتصاد جهانی تاثیرگذارند. به علاوه شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده برای محصولات متنوع باعث شده است که اقبال به این صنایع بیشتر شود.

    هر چند صنایع بزرگ به جهت داشتن مزیت های ناشی از اثر مقیاس انبوه، اثر دامنه تولید، اثر تجربه و اثر سازماندهی، هنوز هم مورد توجه سیاست گذاران اقتصادی هستند؛ اما مزیت های صنایع کوچک به علت وجوداثر حمل ونقل، اثر اندازه بازار، اثرتنظیم، مؤثربودن انتخاب و اثر کنترل، این صنایع رادر تولید اغلب کالاها به انتخاب اول مبدل ساخته است.

    در سه دهه پیش نگاه اقتصاددانان به صنایع بزرگ به عنوان موتور رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، نوآوری و رقابت جهانی بودولی  روند رو به افزایش تمرکز، تقریبا در هر کشور توسعه یافته ای موجب نگرانی اقتصاددانانی شد که خطر از دست رفتن مردم سالاری راگوشزد می کردند. بنابراین درک این واقعیت توسط بعضی اقتصاددانان صاحبنظر، مبنی بر اینکه تحولی اساسی در فعالیتهای اقتصادی با فاصله گرفتن از صنایع بزرگ و فعال شدن صنایع کوچک در حال وقوع است، همه توجه ها را به خود جلب کرد. بخصوص در ایالات متحده، صنایع کوچک نه تنها جایگزین صنایع بزرگ در ایجاد ۱۸ میلیون شغل جدید در دهه ۱۹۸۰ شدند بلکه گوی سبقت را در اکثر فعالیتهای نیازمند نوآوری و رقابت های بین المللی از صنایع بزرگ ربودند.

     در کشورهای درحال توسعه، توسعه صنایع کوچک می تواند به عنوان استراتژی مناسبی جهت پیشرفت باشد و از طریق رفع فقر، افزایش درآمد، ایجاد فرصتهای شغلی برای نیروی انسانی غیر ماهر، انباشت سرمایه از طریق افزایش بازدهی، بهبود بهره وری در بخش روستایی، و همچنین از طریق جلوگیری از گسترش شهر نشینی و مهاجرت های بی رویه، به فرآیند توسعه کشورهای جهان سوم از ابعاد اقتصادی و اجتماعی کمک نموده و رشد اقتصادی این کشورها را تسریع می بخشداز این رو  حرکت به سمت صنایع کوچک در ایران نه تنها امری بهینه و سودآور بلکه در شرایط فعلی کشورما، امری لازم و ضروری است.

    در ایران علی‌رغم آنکه صنایع کوچک بیش از 98% واحدهای کوچک صنعتی و بیش از50% کارکنان شاغل در بخش صنعت را در خود جای داده است، نه تنها صنایع کوچک از جایگاه ویژه‌ای در توسعه صنعتی و اقتصادی برخوردار نیست، بلکه با مشکل ورشکستگی وتعطیلی زیادمواجه می‌باشد.طبق آمارمرکزآمار ایران طی سالهای 78-1373، تعداد 129997 واحد کوچک صنعتی تعطیل شده‌اند و این امر منجر به از دست رفتن 274827 فرصت شغلی در کشور شده است.

     به نظر می‌رسد که مهمترین عامل ورشکستگی و تعطیلی صنایع کوچک، عدم سودآوری[5] آنها بوده که ناشی از عوامل مختلفی است که عده‌ای از آنها درون‌زا و متأثر از محیط داخلی کارگاه‌های صنعتی بوده و عده‌ای دیگر برون‌زا و در نتیجه سیاستگذاری‌های نه چندان مناسب مسئولین امر می‌باشد.

    یکی از عوامل مهم و درونزا که امروزه یکی از مهمترین مسائل جهت ادامه حیات بنگاه هاست جلب رضایت مشتری و ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا است. توجه به کیفیت فرآورده ها موضوع تازه ای نیست، ازصدها سال پیش مشتریان هنگام خرید، اجناس را خوب برانداز و بررسی نموده و تازگی، سفتی، نرمی و مناسب بودن آنها را آزمایش می کردند. همه مردم هنگام خرید معیارهایی را که از پدر و مادر یاد گرفته و آنها نیز از نیاکان خود آموخته اند بکار می بندند (رضایی نژاد، 1378،ص 13).

    در همین راستا، افزایش رقابت پذیری صنایع کوچک ومتوسط به یک مسأله حیاتی تبدیل می گردد. بدون یک صنایع کوچک ومتوسط رقابتی، امکان تسریع در اشتغالزایی که بطور جدی برای معکوس کردن روند فزاینده بیکاری در کشور مورد نیاز است ممکن نخواهد بود. بدیهی است رقابت پذیری ارتباط مستقیم با افزایش تولید، مدیریت کیفیت جامع و مجموعه ای از سایر عوامل دارد.

    استقرار کنترل کیفیت جامع در یک بنگاه باید در هشت حوزه سبک مدیریت[6]، بهبودمنابع[7] ،رضایت مشتریان[8] ،کیفیت و بهبود مستمر[9] ،مشارکت همه کارکنان[10] ،ارتباط با تأمین کنندگان[11] ،فرآیند تولید[12] ، بهبود منابع انسانی [13] انجام شود

    این تحقیق در پی آن است که بنگاه های کوچک و متوسط رادراین هشت حوزه موردمطالعه قرار دهد تا مشخص گردد که آیا  استقرار مدیریت کیفیت جامع درصنایع کوچک ومتوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل  امکان پذیر است ؟

    و همچنین رتبه هرکدام از این حوزه ها را در این صنایع مشخص سازد .

    در تحقیق پیشرو مقالات وپژوهش های انجام شده در کشورهای صنعتی و تازه صنعتی شده که در امر ارتقاء صنایع  از جمله صنایع کوچک خود موفق بوده اند مورد توجه قرار گرفته است .

    3- اهمیت وضرورت تحقیق :

    اهمیت وضرورت اهتمام به امر کیفیت و روش های اجرای آن وقتی بیشتر احساس می شود که خود را در جهانی پر از اغتشاش می بینیم که فشار برای تغییر که صنایع وحتی زندگی مارا نیز تحت الشعاع قرار داده از هر طرف ما را محاصره کرده است :پیشرفتهای تکنولوژیک ،تغییرات جمعیتی ،ایجاد بلوکهای جدید تجاری همچون بازار متحد اروپا ،باز شدن درهای اروپای مرکزی واروپای شرقی به روی یکدیگر ،پدید آمدن بازارهای جدید تجاری در کشورهای تازه استقلال یافته همسایگان شمالی وبروز مسائل ارتباطی نوین از طریق اینترنت وماهواره وبسیاری مسائل دیگر دلایلی کافی هستند که مدیران صنایع تولیدی ما را به تفکر عمیق درباره نیاز به دیدگاهی تازه در امر بهبود کیفیت تولیدات فرا بخوانند.مدیریت کیفیت جامع، روشی مناسب برای بهبود فرآیند ها و پاسخ به نیازهای برشمرده ست .

    اهمیت تحقیق حاضر از این روست که استقرار مدیریت کیفیت جامع موجب افزایش رضایت مشتری یا مصرف کنندگان ازطریق مدیریت روش ها، نگرش های نظام مند در فرآیند بهبود مستمر است. چنین عملکرد بهبود یافته ای، مستقیماً به کسب اهداف گوناگون نظیر کیفیت، زمانبندی صحیح تولید، تامین نیاز مشتریان، مناسب بودن تولیدات و خدمات و کاهش هزینه ها منجر می شودوبا حصول این اهداف آنچنان که در تحقیق های انجام شده در کشورهایی چون انگلستان ،آلمان ،استرالیا ،مالزی،پاکستان ،چین ،پرتقال و...بیان شده است . صنایع کشور بطور مستقیم بر درآمد خالص و ناخالص ملی اثر گذاشته وباعث ایجاد شغل ومنبعی جهت استخدام نیروهای ماهرخواهند شد.رسیدن به این اهداف از طریق همکاری تک تک افراد، مدیران و کارکنان میسر می شود و نهایتاً تلاش به منظور بهبود عملکرد تمامی سطوح صنعت را در پی خواهد داشت.ضرورت تحقیق حاضر از این روست که باتوجه به منابع چشمگیر ولی محدود موجوددراستان مازندران  ، افزایش جمعیت ، مهاجرت بی رویه روستاییان از روستا ها به شهر ها و  از شهرهای استان به کلان شهر ها  وتغییر کاربری اراضی کشاورزی به نظر می رسدلازم است که سیاست گذاران  بخصوص عوامل شرکت شهرک های صنعتی استان مازندران درامرایجاد،حفظ وبهبود صنایع کوچک استان که باعث ایجاداشتغال، افزایش رونق اقتصادی،حفظ کاربری کشاورزی زمین های روستایی ومنابع طبیعی استان و همچنین عامل بازدارنده ای در مهاجرت از روستاها به شهر ها و کلان شهرها  می باشند ،گام های سازنده ای بردارند.

    از طرفی کیفی سازی صنایع کوچک و متوسط، اگر نگوییم عامل اصلی موفقیت این صنایع است می تواند یکی از عوامل کلیدی و اثر گذار در افزایش بهروری این صنایع بوده و بطور مستقیم بر درآمد خالص و ناخالص ملی اثر گذاشته وباعث ایجاد شغل ومنبعی جهت استخدام نیروهای آنها باشد.

    ازجهت دیگربسیاری ازصنایع بزرگ جهت تولیدنیازمندمواداولیه ای هستندکه توسط صنایع کوچک تولیدمی گردد ،کیفی سازی صنایع کوچک باعث افزایش کیفیت کالاهای تولیدی در صنایع بزرگ مرتبط نیز می گردد و ازاین رو الزامات صادرات بیش از پیش حاصل شده و صنایع کوچک استان نیز امکان ورود به بازارهای بین المللی را می یابندو با توجه به این شرایط افزایش بهروری نه تنها از ورشکستگی و عدم سود دهی که گریبانگیر اکثر این صنایع است جلوگیری به عمل می آورد بلکه باعث ایجاد بستری مناسب جهت رشد و رونق اقتصادی در استان و کشور نیز می گردد.

    4- چارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق :

    ارتباط با تامین کنندگان

    سبک مدیریت

    مشارکت کارکنان

    بهبود منابع انسانی

    حفظ کیفیت و بهبود مستمر

    توجه به مشتری

    مدیریت کیفیت فراگیر

    TQM

     

    فرآیند تولید

    مدیریت منابع

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    چارچوب مفهومی تحقیق شکل(1-1)

    (بستر فیلد، به نقل از جعفرنژاد، 1385؛ ص 588)

     

    5- هدف کلی و اهداف جزئی تحقیق:

    اهداف کلی:

    امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل.

    اهداف جزئی:

    امکان سنجی استقرار مدیریت کیفیت جامع، در حوزه سبک مدیریت.

    امکان سنجی استقرار مدیریت کیفیت جامع، در حوزه بهبود منابع انسانی.

    امکان سنجی استقرار مدیریت کیفیت جامع، در جلب رضایت مشتریان.

     امکان سنجی استقرار مدیریت کیفیت جامع، در حوزه حفظ کیفیت و بهبود مستمر .

     امکان سنجی استقرار مدیریت کیفیت جامع، در حوزه مشارکت کارکنان.

    امکان سنجی استقرار مدیریت کیفیت جامع، در حوزه ارتباط با تأمین کنندگان.

    امکان سنجی استقرار مدیریت کیفیت جامع، در حوزه فرآیند تولید.

    امکان سنجی استقرار مدیریت کیفیت جامع، در حوزه مدیریت منایع.

    تعیین رتبه ی هریک ازعوامل فوق دراستقرارمدیریت کیفیت جامع درصنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل.

    6- سوال یا فرضیه تحقیق:

    سؤال اصلی:

    آیا در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل امکان استقرار مدیریت کیفیت جامع وجود دارد؟

    سؤال های فرعی:

    آیا در حوزه سبک مدیریت ، امکان استقرار مدیریت کیفیت جامع وجود دارد  ؟

    آیا در حوزه بهبود منابع انسانی ، امکان استقرار مدیریت کیفیت جامع وجود دارد؟

    آیا در حوزه جلب رضایت مشتریان ، امکان استقرار مدیریت کیفیت جامع وجود دارد؟

    آیا در حوزه حفظ کیفیت و بهبود مستمر ،امکان استقرار مدیریت کیفیت جامع وجود دارد؟

    آیا در حوزه مشارکت همه کارکنان ،امکان استقرار مدیریت کیفیت جامع وجود دارد؟

    آیا در حوزه ارتباط با تأمین کنندگان ،امکان استقرار مدیریت کیفیت جامع وجود دارد؟

    آیا در حوزه فرآیند تولید، امکان استقرار مدیریت کیفیت جامع وجود دارد؟

    آیا در حوزه مدیریت منابع، امکان استقرار مدیریت کیفیت جامع وجود دارد؟

    رتبه ی هریک از عوامل فوق در استقرار مدیریت کیفیت جامع صنایع کوچک و متوسط واقع در شهرک های صنعتی شهرستان آمل چگونه است؟

    7- تعریف عملیاتی ونظری( مفهومی) متغیرها ومفاهیم

    تعریف عملیاتی:

    < >متغییر ارتباط با تامین کنندگان با استفاده از سوالات فاکتور 3پرسش نامه مورد سنجش قرارمی گیرد.متغییر سبک مدیریت با استفاده از سوالات فاکتور 1پرسش نامه مورد سنجش قرارمی گیرد.متغییر توسعه منابع انسانی با استفاده از سوالات فاکتور 6 پرسش نامه مورد سنجش قرار می گیرد.متغییر توجه به مشتری با استفاده از سوالات فاکتور8 پرسش نامه مورد سنجش قرار می گیرد.متغییر حفظ کیفیت و بهبود مستمر با استفاده از سوالات فاکتور 2پرسش نامه مورد سنجش قرار می گیرد.متغییر مشارکت کارکنان با استفاده از سوالات فاکتور7 پرسش نامه مورد سنجش قرارمی گیرد.متغییر مدیریت منابع با استفاده از سوالات فاکتور5 پرسش نامه مورد سنجش قرار  می گیرد.متغییر فرآیند تولید با استفاده از سوالات فاکتور 4پرسش نامه مورد سنجش قرار  می گیرد.تعریف نظری

    در تجزیه لغت(TQM)با سه کلمه زیر سر و کار داریم:

    جامع: نشان دهنده همه گیر بودن آن است.

    کیفیت : درجه تطابق کالای تولید شده یا خدمت ارائه شده با نیاز مشتری را بیان می کند.

    مدیریت: فن، هنر یا روش اداره کردن، کنترل کردن، هدایت کردن و ... می باشد.

    بنابراین (TQM)، هنر مدیریت تمام مجموعه برای به دست آوردن بهترین هاست (ریاحی،1381؛ ص 69).

    مدیریت کیفیت جامع: مدیریت کیفیت جامع یعنی اقدام هوشمندانه، آرام، و مستمر که تأثیر سینرژیک در تأمین اهداف سازمان دارد و در نهایت به رضایت مشتری، افزایش کارایی و ارتقاء سطح رقابت در بازار ختم می شود ( حاجی شریف ، 1376 ، 24 ).

    سبک رهبری: به روشی که یک رهبر برای اداره زیردستان خود مورد استفاده قرار می دهد گفته می شود.

    مدیریت کیفیت جامع ساختار نظام یافته ای است که بر بهبود مستمر کلیه فعالیتهای درونی یک سازمان تأکید می کند .هدف نهایی مدیریت کیفیت جامع بهبود کیفیت محصولات وخدمات ،از طریق بهبود منابع انسانی ،فرآیند ها وتجهیزات موجود وبه موازات آن کاهش هزینه های حوزه عملیاتی است .مدیریت کیفیت جامع بسط مفهوم فلسفه ای  است که اعتقاد دارد خدمات وتولیدات ،همواره با کیفیتی بهتر در دسترس مشتریان درونی وبیرونی سازمان گذاشته شود وبرآن است که با در نظر گرفتن بازخورد از همین مشتریان ،مشخصات کیفی هر تولید یا خدماتی را تعیین کند (فرجی ،1387؛ص 109).

    امکان سنجی چیست ؟

    ·فرایند کنترل و شناخت مسائل ،شناسایی اهداف ، فرصت ها و تهدید ها، شرح موقعیت ها ،شناسایی در آمدها ،·شناسایی هزینه ها ، شناسایی سود و در کل تجزیه و تحلیل یک پروژه .

    تعریف صنایع  کوچک و متوسط

    ادبیات مربوط به اشتغال واحدهای کوچک بسیار گسترده است و این گستردگی نیز باعث شده است که در کشورهای مختلف تعاریف گوناگونی برای این واحد ارائه شود؛ این تعاریف با توجه به ساختار سنی، جمعیتی، فرهنگی و درجه توسعه یافتگی متفاوت هستند(مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، ۱۳۸۴: ۷)

    بنگاه های کوچک و متوسط در کشورهای مختلف جهان دارای شباهتهای بسیاری هستند، اما با وجود این، نمی توان تعریف واحد و یکسانی از آنها بدست آورد؛ هر کشور با توجه به شرایط خاص خود تعریفی از این کسب و کارها ارائه کرده است. بیشتر این تعریف ها بر اساس معیارهای کمی مانند تعداد کارکنان و میزان گردش مالی مطرح شده اندتعریف صنایع کوچک و متوسط در ایران

    بر اساس تعریف وزارت صنایع و معادن و وزارت جهاد کشاورزی، بنگاه های کوچک و متوسط، واحدهای صنعتی و خدماتی (شهری و روستایی) هستند که کمتر از ۵۰ نفر کارگر دارند (یونیدو، ۱۳۸۳: ۱۲۱).

    مرکز آمار ایران کسب و کارها را به چهار گروه طبقه‌بندی کرده است: کسب و کارهای دارای ۱ تا ۹ کارگر، ۱۰ تا ۴۹ کارگر، ۵۰ تا ۹۹ کارگر و کسب و کارهای دارای بیش از ۱۰۰ کارگر. هرچند این طبقه‌بندی ظاهرا شباهتی با تعاریف اتحادیه اروپا دارد، ولی مرکز آمار ایران فقط کسب و کارهای کمتر از ۱۰ نفر نیروی کار را بنگاه‌های کوچک و متوسط محسوب می‌کند و سایر کسب و کارها را کارخانه‌جات صنعتی بزرگ قلمداد می‌کند. بانک مرکزی ایران نیز کسب و کارهای زیر ۱۰۰ نفر نیروی کار را بنگاه‌های کوچک و متوسط به حساب می‌آورد.

    8- محتوای تحقیق

    این پایان نامه درپنج فصل تهیه شده است که فصل اول به معرفی تحقیق حاضرمی پردازدکه مشتمل برعنوان،بیان ،اهمیت و ضرورت ،اهداف. ،چارچوب نظری تحقیق پیش رو می باشد. در فصل دوم مرورری درباره مفاهیم کلیدی موجود در پایان نامه وهمچین درباره تحقیقات انجام شده در کشورهای مختلف دنیا که به بررسی اثرات مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط کشور خویش پرداخته اند ،خواهیم داشت .در فصل سوم متدلوژی تحقیق ،جامعه آماری ،نمونه آماری،حجم نمونه،ابزارهای جمع آوری اطلاعات ،روش های سنجش روایی و پایایی،متغیرهای مورد استفاده ،نوع مطالعه وروش های آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق حاضر بیان خواهد شد .

    در فصل چهارم بر اساس داده های گرد آوری شده محاسبات آماری توسط نرم افزار های لازم انجام خواهد پذیرفت ودر فصل پنجم نیز با توجه به نتایج حاصل به سوال اصلی این تحقیق :

    آیا در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل امکان اسقرار مدیریت کیفیت جامع وجود دارد؟

    پاسخ خواهیم داد .همچنین در فصل پنجم به محدودیت های که محقق در جریان تحقیق با آنان مواجهه شده پرداخته و محقق پیشنهاداتی را که در جریات تحقیق خود به آنها رسیده است  برای شرکت  شهرک های صنعتی و سایر محققان ارائه خواهد نمود

       1. Small and medium enterprise or small and medium-sized enterprise (SMEs).

    2 . High quality.

    3. Bayazit & etal.

    4.total quality management

    [5] .- Profitability

    [6] . Management leadership.                                

    [7]. Human management.

    [8]. Customer satisfaction.

    [9] . Continues improvement.

    [10] . Employee involvement.

    [11]. Supply quality management.

    [12] . Process control and improvement.

    [13] . Improving human resources.

  • فهرست:

    فهرست

    چکیده--------------------------------------------------------      ن

    فصل اول:کلیات پژوهش

    1-مقدمه------------------------------------------------------- 2

    2-بیان مسئله----------------------------------------------------      3

    3-اهمیت و ضرورت تحقیق------------------------------------------5

    4-چهارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق--------------------------------       7

    5-اهداف جزئی تحقیق----------------------------------------------8

    6-سوال یا فرضیه تحقیق--------------------------------------------      9

    7-تعریف عملیاتی ونظری( مفهومی) متغیرها ومفاهیم-------------------------10

    8-محتوای تحقیق-------------------------------------------------      12

    فصل دوم:ادبیات تحقیق

    2-1- مبانی نظری ----------------------------------------------- 14

    2-1-1- مقدمه---------------------------------------------------14        

    2-1-2- اصول اساسی مدیریت کیفیت جامع ------------------------------18

    2-1-3- مفهوم کیفیت----------------------------------------------    20

    2-1-4- مدیریت کیفیت جامع-----------------------------------------23

    2-1-5-فرض ها و اصول مدیریت کیفیت جامع-----------------------------24

    2-1-6- ویژگی های مدیریت کیفیت جامع--------------------------------28

    2-1-7-عناصر ساختاری مدیریت کیفیت جامع------------------------------28

    2-1-8- مراحل اجرایی مدیریت کیفیت جامع ------------------------------ 29

    2-1-9- کیفیت از دیدگاه مشتری---------------------------------------32        

    2-1-10- کیفیت از دیدگاه تامین کننده  ---------------------------------     34

    2-1-11-پیشگامان مدیریت کیفیت جامع----------------------------------36

    2-1-12- اصول مدیریت کیفیت ---------------------------------------48

    2-1-13- موانع تحقق اهداف مدیریت کیفیت جامع---------------------------54

    2-1-14-علل ناکامی مدیریت کیفیت جامع---------------------------------55       

    2-1-15-مدل های مدیریت کیفیت جامع----------------------------------56

    2-2- تعریف صنایع کوچک و متوسط  -----------------------------------68

    2-3-تاریخچه صنایع کوچک ومتوسط------------------------------------70

    2-4-اساس نامه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران-----------------76

    2-5-نطریه های موجود درباره علل اقبال به بنگاه های کوچک و متوسط-------------83

    2-6-پیشینه تحقیق--------------------------------------------------86      

    فصل سوم:روش تحقیق

    3-1-مقدمه-------------------------------------------------------101

    3-2-روش تحقیق--------------------------------------------------101

    3-3-جامعه آماری------ -------------------------------------------103

    3-4-نمونه آماری---------------------------------------------------103

    3-5-روش گرد آوری اطلاعات-----------------------------------------104     

    3-6-ابزار جمع اوری داده ها و اطلاعات-----------------------------------104

    3-7-روایی ابزار تحقیق-----------------------------------------------105

    3-8-پایایی ابزار تحقیق -----------------------------------------------105

    3-9-بیان متغیر ها--------------------------------------------------- 107

    3-10-روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون های آماری --------------------107

    3-11-جدول تناظر فرضیه های تحقیق با سوالات پرسش نامه----------------------108    

    3-12-فاکتورهای کلیدی کنترل کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط-----------108

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1-مقدمه---------------- -------------------------------------    116

    4-2-تجزیه و تحلیل سوالات تحقیق-------------------------------------117

    فصل پنجم:بحث و تفسیر نتایج

    مقدمه------------------------------------------------------------134

    5-1-خلاصه پژوهش--------------------------------------------------134

    5-2-یافته ها بر اساس سوالات تحقیق--------------------------------------139

    5-3-پیشنهادات (علاوه بر پیشنهادات بخش قبلی)------------------------------109

    5-4-محدودیت های محقق ---------------------------------------------141

    5-5-جنبه نوآورانه تحقیق----------------------------------------------141

    منبع:

    منابع

    اقدسی، محمد . نایبی ،حمید رضا. ذگردی ،حسام الدین ، ارایه یک الگوی اندازه گیری استعداد پذیرش TQM  ، مجله مدرس علوم انسانی ،سال 6 شماره 1، ص115-134 ،1380.

    الوانی، مهدی، ریاحی، بهروز.آموزه هایی برای استقرار مدیریت کیفیت جامع در بخش عمومی، تهران، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران. 1389.

    ایشی کاوا،کورو. کنترل کیفیت فراگیر، ترجمه احمد جواهریان، نشرمرکزتهران، 1376.

    اوکلند، جان اس، Total organizational excellence،ترجمه: الوندی، محسن،عنوان فارسی: تعالی سازمانی فراگیر،تهران،مؤسسه خدمات فرهنگی رسا،1387

    جعفر نژاد، احمد، مدیریت تولید و عملیات نوین، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول،1385.

    جعفری، مصطفی...[و دیگران]، ابزار های استراتژیک و فرهنگی مدیریت کیفیت فراگیر، تهران، انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ سوم، 1383.

    جعفری،مصطفی...[و دیگران]، مدیریت کیفیت فراگیر، انتشارات رسا، تهران، ١٣٧٩.

    حاجی شریف، محمود، طراحی سیستم مدیریت کیفیت فراگیر، سیستم جامع اجرایی مدیریت کیفیت فراگیرISO9000، چاپ دوم، مرکز آموزشی مجتمع صنایع آبیک1376.

    حاجی شریف، محمود، کنترل کیفیت فراگیر، مرکز آموزشی مجتمع صنایع آبیک، 1374.

    حافظ نیا ، محمدرضا ،١٣٨٩ مقدمه ای برروش تحقیق درعلوم چاپ : هفدهم ، تعداد صفحه : 418 ص شابک : ٤-٢٧٩-٤٥٩.

    . خاکی، غلامرضا (1384) روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی، تهران: انتشارات بازتاب.

    دلاور ،علی(1373)،مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، چاپ سوم،انتشارات رشد.

    رازانی، عبدالمجید. مدل اجرایی مدیریت کیفیت جامع، مؤسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی سازمان گسترش. 1372 .

    رضایی نژاد، عبدالرضا، پژوهشی در مدیریت کیفیت فراگیر، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، 1378.

    ریاحی، بهروز، نظریه نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران: طراحی دولت کیفیت مدار، تهران، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، 1384.

    سازمان صنایع کوچک ایران، سیاست های موفق توسعه صنایع کوچک،تهران ،ج اول. 1380.

    علوی، فرشید، سیستم مدیریت کیفیت، نشرآتنا، تهران، ١٣٨٠.

    کاشانی،مجتبی ،نشریه: مدیریت » تدبیر » دی 1373 - شماره 49

    کزازی، ابوالفضل. مدیریت کنترل کیفیت فراگیر(نگرشی کاربردی)، تهران، مرکز آموزش- های مدیریت دولتی. 1378.

    مقیمی،سید محمد(1380)،سازمان ومدیریت:رویکردی پژوهشی، چاپ  سوم، انتشارات ترمه تهران.

    ملکی نژاد، امیر: تحلیلی بر نقش صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی، فصلنامه راهبرد یاس، شماره 8 ، زمستان 1385 .

    وفا خواه،منا. امکان سنجی استقرار مدیریت کیفیت جامع در شرکت نفت استان مازندران،ارشد،آذر1389

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     منابع لاتین   :

    Al-Mahrouq. M, (2010). The SUCCESS FACTORS OF SMALLAND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES (SMEs): THE CASE OF JORDAN. Cilt/Vol.: 10- Sayı/No: 1 : 1–16 (2010)

    Eng. Q. E., and Yusoff S. M. (2003). “A survey of TQM practices in the Malaysian electrical and electronic industry”. Total Quality Management.

    G. Ormsby, Joseph & F. Austin Stephen.(2009). TOTAL QUALITY MANAGEMENT AND SMALL BUSINESSES .

    Idris, M. A. , McEwan, W., and Belavendram, N. (1996). “The adoption of ISO 9000 and total quality management in Malaysia”. The TQM Magazine.

    Lau, H. C., and Idris, M. A. (2001). “The soft foundation of the critical success factors on TQM implementation in Malaysia”. The TQM Magazine.

    Miyagawa, Masahiro& Yoshida, Kosaku.(2009). TQM practices of Japanese-owned manufacturers in the USA .

    Osman  ismah, ali husniyati, normalina omar emi .(2007)the relevancy of total    quality management in the Mall medium enterprises (smes) of the automobile industry inlembah klang: from the perspective of the Employees. 600-irdc/ssp 5/3/1739.

    Raju, KD(2006). Small and Medium Enterprises (SMEs): Past, Present and Future in India.

    Shahab Alam Malik,&IQBAL  MUHAMMAD ZAHID& SHAUKAT  & YONGAND JIA,(2010) TQM PRACTICES & ORGANIZATIONAL PERFORMANCE:EVIDENCE FROM PAKISTANI SMEs. International Journal of Engineering & Technology IJET-IJENS Vol: 10 No: 04

    Tesfayohannes, Mengsteab(2006) “The Implications of Total Quality Management in South African Small Industries”.

    Watson John,(2003), THE IMPACT OF TQM ADOPTION ON SME FINANCIALPERFORMANCE, A paper for the Small Enterprise Association of Australia and New Zealand 16th Annual Conference, Ballarat, 28 Sept-1 Oct, 2003.

    Yusof, S. M. (2000) Development of A Framework for TQM Implementation in Small Business, University of Birmingham, Unpublished Ph. D. Dissertation.

    Yusof, S. M. & Aspinwall, E.M. (1999) Critical success factors for Total Quality Management implementation in small and medium enterprises, The TQM Magazine, 10, pp. S803–809.

    Yusof, S. M. & Aspinwall, E. M. (2000a) A conceptual framework for TQM implementation for SMEs, The TQM Magazine, 12(1), pp. 31–6.

    Yusof, S.M. and Aspinwall, E.M. (2000b), ``A conceptual framework for TQM implementation forSMEs'', The  TQM Magazine, Vol. 12 No. 1, pp. 31-6.

    Yusof, S. M. & Aspinwall, E. M. (2000c) Critical success factors in small and medium enterprises: survey results, The TQM Magazine, 11, pp. S448–462.

    Yusof, S. M. & Aspinwall, E. M. (2001) Case studies on the implementation of TQM in the UK automotive SMEs. International Journal of Quality and Reliability Management, 18(7), pp. 722–743.

    and China, International Journal of Quality &Reliability Management Vol. 27 No. 7.

    Yusof, S.M. (2000), ``Development of a framework for TQM implementation in small businesses’’,

    unpublished PhD Thesis, University of Birmingham, Birmingham.

    Yusof, S.M. and Aspinwall, E. (2000a), ``Total quality management implementation frameworks:

    comparison and review’’, Total Quality Management, Vol. 11 No. 4, pp. 281-94.

    Yusof, S.M. and Aspinwall, E. (2000b), ``A conceptual framework for TQM implementation for

    SMEs’’, TQM Magazine, Vol. 12 No. 1, pp. 31-6.

    Zhang, Z., Waszink, A., and Wijngaard, J. (2000). “An instrument for measuring TQM implementation for Chinese manufacturing companies”. International Journal of Quality and Reliability Management.

    Zhang, Z. (2000). “Developing a model of quality management methods and evaluating their effects on business performance”. Total Quality Management.


موضوع پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, نمونه پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, جستجوی پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, فایل Word پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, دانلود پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, فایل PDF پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, تحقیق در مورد پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, مقاله در مورد پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, پروژه در مورد پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, پروپوزال در مورد پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, تز دکترا در مورد پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, پروژه درباره پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل, رساله دکترا در مورد پایان نامه امکان سنجی استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع در صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی شهرستان آمل

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت دولتی گرایش: تحول چکیده این پژوهش با هدف تعیین نقش سیستم های اطلاعاتی درایجاد قابلیت های سازمانی در صنایع کوچک ومتوسط شهرصنعتی کاوه در سال 1393 صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده­ها توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 200 نفر از مدیران و متصدیان کامپیوتر در شرکت های شهر ...

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت دولتي سال تحصيلي1390-1389 چکيده      با توجه به محيط رقابتي امروز، اهميت برنامه هاي بهبود کيفيت به منظور دستيابي به کيفيت محصولا

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته­MBA گرایش بازاریابی با توجه به فضای رقابت جهانی و تغییر و تحولاتی که با شتاب در جهان امروز رخ می دهد، سازمان ها برای حفظ مشتریان خود باید دست به اقداماتی بزنند که شرایط را برای اثربخش تر کردن عملکرد سازمانی مهیا سازند. نگهداری و تقویت وفاداری مشتری در راستای محصولات یا خدمات یک شرکت، عموما نکته اصلی و مرکزی فعالیت های بازاریابی شده است. وفاداری ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته ی مدیریت بازرگانی(بازاریابی) چکیده: بی­شک شرکت­های کوچک و متوسط تأثیر انکارناپذیری بر اوضاع اقتصادی هرکشوری دارد. این شرکت­ها، بخش عمده­ای از موفقیت خود را مرهون بکارگیری کارآفرینی در سازمان­های خود می­باشند. این ویژگی سبب شده تا آن­ها، وظایف محوله­شان را به شیوه­های متفاوتی انجام دهند. یکی از این وظایف، بازاریابی­ است که صاحبان این بنگاه­ها سعی ...

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی چکیده بر اساس مطالعات صورت گرفته استان خوزستان به دلیل برخورداری از مراکز متعدد ساخت و تولید انواع کالاهای صنعتی در 7 گروه فلزی، کانی غیرفلزی، شیمیایی، سلولزی، غذایی، برق و الکترونیک، نساجی و دسترسی به مواد اولیه و همچنین دیگر منابع، در کشور حائز اهمیت می­باشد لیکن به دلیل وجود مشکلات متعدد از جمله عدم انطباق با ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (M.A) رشته مدیریت دولتی چکیده جهانی شدن موجب می­شود شرکت­ ها و سازمان­ ها در توسعه محصولات به شیوه موثرتری عمل کنند، زیرا به علت وجود تغییرات مداوم و پیدایش فناوری­های پیچیده ، رقابت شدیدی برای دستیابی به فرصت­ها شکل گرفته است. به همین خاطر ایجاد آمادگی برای ارائه واکنش سریعتر به منظور بهره­مندی از فرصت­ها، یکی از چالش­های اساسی سازمان­ها و ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي گرايش بازاريابي و صادرات دي ماه 1391 چکيده: بازارگرايي و تاثير آن بر عملکرد تجاري از جمله مباحث مهم در مديريت بازار و مشتري

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: MBA (زمستان 1390) چکیده : امروزه دانش منبع اصلی قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون تولید علم و دانش و مدیریت آن است. در این میان، سازمان های دانشی همچون سازمان های تحقیقاتی نیز نیازمندند تا در این محیط متلاطم با بکارگیری ابزار مدیریت دانش به خلق نوآوری کمک نمایند. برای تحقق این هدف، این گونه سازمان ها با انبوهی از موضوعات مدیریت دانش ...

چکيده :               امروزه دانش منبع اصلي قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون توليد علم و دانش و مديريت آن است.  &

ثبت سفارش