پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان)

word 1 MB 30622 96
1391 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی

    چکیده:

       فرش با  حیات مادی و معنوی ترکمن مأنوس است و معرف هویت و عامل وحدت طوایف مختلف بشمار می آید. نقوش در فرش اصیل ترکمن، دارای ساختاری مشخص و منسجم بوده و تا دهه های اخیر مادر ترکمن خود را ملزم به رعایت آن می دانست.آگاهی از همخوانی پدیده های اقتصادی و طبیعت زیستی، با نقوش سبک جدید، مسأله اساسی این تحقیق بوده است. هدف کلی تحقیق، شناخت دگرگونی نقوش فرش ترکمن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن، بین دو طایفه گوگلان و یموت در استان گلستان است. فرضیه اصلی این تحقیق، بیانگر آن است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نشر آگاهی و گسترش ارتباطات در دگرگونی نقش مایه های سنتی فرش دستباف ترکمن مؤثر بوده است.

       این تحقیق با روش انسان شناسی هنر و با عنایت به شیوه های مختلف زیست اجتماعی، طی دو دوره قبل و بعد از انقلاب، بدنبال آن است که کارکرد دست بافته های ترکمن را در زندگی اجتماعی- اقتصادی نمایان سازد. روش کار، بر اساس گردآوری اطلاعات بر پایه مطالعات کتابخانه ای، شرکت در همایش، مصاحبه مستقیم با سؤالات باز( بافندگان و کارشناسان)، مشاهده، استفاده از ابزارهای مردم نگارانه دیداری و شنیداری است. مهمترین دستاوردهای تحقیق عبارتند از:

    پیش از انقلاب، دستبافته های ترکمن از نظر کارکرد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی از انسجام و پیوستگی عقلایی برخوردار و در اقتصاد خانوار و رفاه زیستی- روانی بافندگان، نقش مثبت و در تداوم وحدت قوم ترکمن مؤثر بوده است.

    پس از پیروزی انقلاب، جنگ، بحران های سیاسی- اقتصادی داخلی و خارجی، افزایش سطح سواد در مقاطع مختلف تحصیلی( دختران و پسران) و ...زمینه را برای تحول نقش مایه ها مهیا نمود که به سبب عدم مطالعات بنیادین فرهنگی و انسان شناسانه، نتایج مطلوب حاصل نگردید.

     

    کلید واژه:

    نقش مایه – فرش ترکمن – سبک سنتی – سبک جدید - گول    

     

     

    فصل اول

    کلیّات تحقیق

     

    مقدمه:

       ترکمنان، دسته ای از کوچ نشینان زرد پوست آسیای مرکزی بودندکه بدلیل شیوه خاص معیشتی و ویژگی های مترتب بر جوامع کوچک(بدوی) شناخت تاریخ آنان به آسانی میسر نیست. از اینرو، محققان با توجه به شرایط جغرافیایی، تاریخی، اقتصادی، فرهنگ مادی و ...راه را برای شناخت عمیق تر فرهنگ این مردم هموار می کنند.

       فرش، بعنوان یکی از مظاهر فرهنگ مادی ترکمن، حامل بخشی از  تجربیات قومی حاصل از فراز و نشیب های طوایف مختلف در طول حیات خویش است. تراکمه، فرش را روح  و یکی از اسناد چهارگانه اصالت و هویت قومی ( زبان، موسیقی، فرش، اسب) دانسته و به آن مباهات می کنند. در این نوشتار، به بررسی دگرگونی نقش در فرش ترکمن در دو طایفه یموت و گوگلان( ساکن در استان گلستان)، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از منظر انسان شناسی هنر پرداخته شده است.

          از دیدگاه انسان شناسی، هیچ فرهنگی را نمی توان بدون هنر متصور شد. از اینرو، انسان شناسان هنر در مطالعه هنرجوامع کوچک، هنر را بر اساس مهارت های ویژه، زیبایی معنا دار و خلاقانه، که بر جنبه های ارتباطی و  عقاید عموم تأثیر گذار است، تعریف می کنند. بر این مبنا، انسان شناسان هنر با کشف شیوه های زیست یک اجتماع، به فهم دلایل خاص تولید هنری و کشف نظام زیبایی شناختی یک پدیده فرهنگی می پردازند. فرش اصیل ترکمن، با حفظ ساختاری مشخص و دارا بودن ویژگی های منحصر به خود، تا دهه های اخیر، حافظ اصالت و هویت قومی بوده  و مادر ترکمن آنرا سینه به سینه به دختران خود، به ودیعه می گذاشت.

       قبل از پیروزی انقلاب ، فرش دستباف ترکمن  نقش مؤثری در اقتصاد و رفاه خانوار داشته و پس از انقلاب،  تحت تأثیر سیاست های اقتصادی داخلی و خارجی، به منظور رقابت و حفظ بازار ، اقدام به تغییراتی در ساختار دار،طرح و رنگ و... دستخوش دگرگونی گردید.

     

     1-1 بیان مسئله:

       فرش، تنیده با زندگی ترکمن است. فرش نه تنها، ارزشمندترین یادگار از مهارت خلاق مادر ترکمن محسوب می شود، بلکه، بدلیل شیوه خاص زندگی (معیشت بر پایه شکار، گردآوری، سکونت گاه های موقت، ساختار اجتماعی- قبیله ای و...) منبع غنی ای برای مطالعات مردم شناسی و تاریخی آنان نیز بشمار می آید.  در فرش های اصیل ترکمن، ما به یک منبع زیبایی شناسی از کار و تلاش گروهی بر می خوریم که طی نسل های متوالی گردهم آمده و اگر خطری در کمین این بازمانده گرانبهای ازمنه دور دست و کهن باشد، همانا شرایط تمدن و تاراج گری زندگی کنونی است. بدون شک مطالعات انسان شناسانه بر روی یک فرهنگ، علاوه بر فراهم نمودن درک متغیرها موجبات شناخت عمیق و همه جانبه، زمینه را برای ایجاد تحولات مثبت آگاهانه در زمینه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فراهم می آورد.

       پژوهش حاضر، بطور اخص با نگاهی انسان شناختی به بررسی و تحلیل دگرگونی فرش ترکمن های استان گلستان ( یموت و گوگلان) می پردازد تا در این میان  بتوان، ضمن بیان ویژگی های زیبایی شناسی ذاتی  فرهنگ ترکمن به موقعیت اجتماعی تولید، رواج و پذیرش اثر هنری توجه نمود. لازم به ذکر است که هدف از تحقیق حاضر، ورود به مبحث نمادشناسی نقوش نبوده چرا که خود مستلزم مطالعات و بررسی های درزمانی و تطبیقی بسیار گسترده تری است.

       سؤال اصلی تحقیق این است که آیا تغییرات ساختاری دستبافته های ترکمن طی دو دوره، بر اقتصاد خانوار و رفاه جامعه تأثیر گذار بوده است؟ و یا دگرگونی های حادث در نقوش با سیر پذیرش بازار همسو و هم جهت بوده است؟

     

      2-1اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش:

       فرش دستباف ترکمن، به عنوان برترین فعالیت اقتصادی زنان، کاربردی ترین هنر و عامل تبلور عینی فرهنگ بومی  و اصیل مردمی است که باور های طوایف مختلف ترکمن در آن متجلی است. مهمترین عامل توجه اقوام ترکمن  به فرش دستباف ، به مبانی و ارزش ها ی والای فرهنگی این « هنر – صنعت»مربوط می شود چرا که هر طرح و نقش و هر رنگ و رنگامیزی ، خود یاداور آداب، رسوم، عادات و سنت ها و در مجموع فرهنگ بومی و آداب معنوی جامعه است که چون دری گران بها و تحفه ای نفیس باید حفظ و حراست شود و بدیهی است که هرگونه سهل انگاری و تعلل در این زمینه آثار زیانبار و غیر قابل جبرانی خواهد داشت.

       از منظر دیگر، بدلیل آنکه ترکمن ها، جزو اقوام مرز نشین( گروهی از یموت ها در کشور ترکمنستان و جمع کثیری در ایران) هستند و با توجه به جایگاه هویتی- اصالتی فرش برای ترکمن ها و نیز فعالیت های گسترده کشور ترکمنستان در نشر فرهنگی و جاذبه های قومی،  پرداختن به مطالعات انسان شناسی (هنر) ضمن صیانت از مرزهای فرهنگی-سیاسی، گسترش مرزهای فرهنگی را در پی خواهد داشت. 

     

     3-1 اهداف پژوهش:

    -   بررسی دگرگونی نقش، در فرش ترکمن یموت و گوگلان، در پس از پیروزی انقلاب(استان گلستان)

    -  تحلیل ساختاری فرش ترکمن در قبل و پس از انقلاب.

     

     4-1 چارچوب نظری پژوهش: 

       تحقیق حاضر ، دگرگونی نقش فرش ترکمن را در چهار فصل بررسی می کند. در فصل اول، کلیات تحقیق مطرح می شود. فصل دوم، مشتمل بر مطالعه ای اجمالی از تاریخ، در سه دوره هخامنشیان، مغول، پهلوی  است. از دیگر بخش های این فصل جغرافیا و بیان تأثیر آن بر فرهنگ، تبیین ساختار اجتماعی و اصالت ترکمنان و معرفی دو طایفه یموت و گوگلان است. در فصل سوم، به بیان روش انسان شناسی هنر و تعاریف آن از هنر و زیبایی در مطالعه جوامع کوچک و نیز به ساختار فرش ترکمن و مطالعه عناصر صوری در آن پرداخته شده است. فصل چهارم، اختصاص به تحلیل نقوش فرش قدیم و جدید، نتایج و پیشنهادات دارد.

     

     5-1روش پژوهش:  

    این پژوهش، از نظر هدف، بنیادی-کاربردی  و از منظرروش تحقیق، توصیفی است.

     

     6-1قلمرو مکانی پژوهش:

    تحقیق در دشت گرگان ( شرق دریای خزر)، محل سکونت اقوام یموت ( شهرستان های بندر ترکمن و آق قلا)و گوگلان( شهرستان گنبد کاووس) به عمل آمده.

     

     

     7-1قلمرو زمانی پژوهش:

    گردآوری اطلاعات از خردادماه تا مهرماه 1391 انجام شد. مصاحبه با اکثریت صاحب نظران فعال بخش خصوصی – دولتی و فعالین فرش انجام گرفت.

     

     8-1ابزارهای گردآوری داده ها:

       روش کار، بر اساس گردآوری اطلاعات بر پایه مطالعات کتابخانه ای، شرکت در همایش، مصاحبه مستقیم با سؤالات باز( بافندگان و کارشناسان)، مشاهده، استفاده از ابزارهای مردم نگارانه دیداری و شنیداری است.

     

     9-1محدودیت های پژوهش:

    عدم آشنایی  به زبان ترکمنی– ارجاع دهی کلیشه ای کتب موجود از چند منبع خاص-  کمبود و نبود اطلاعات متقن- انجام تحقیق بنیادی و بعد مسافت – مشکل دسترسی به منابع جدید لاتین(تحریم های بین المللی)

    فصل دوم

           تاریخ و ساختار اجتماعی ترکمن

    مقدمه:

       ترکمنان بنا بر یک حکمت ملی، فرش را روح، آب را زندگی و اسب را بال های خود می دانند.[1] فرش با حیات مادی و معنوی ترکمن عجین گشته. کودک در گهواره ای می خوابد که نقش بافته شده بر آن، دفع کننده چشم زخم است و درون خانه ای رشد می کند که آراسته با میراث مادران خود گردیده. ترکمنان، با نمایش دست بافته هایشان، هنر و هویت طایفه خود را به همگان باز می نمایانند و با فروش آن اقتصاد خانواده را تأمین و در نهایت با آیت لیق[2] رهسپار آرامگاه ابدی می گردند. نقش و رنگ در فرش اصیل ترکمن نمادین است و مادر ترکمن آنها را بازتاب نیازها و طبیعت زیستی قبیله خود می داند. بدلیل شیوه خاص زندگی ترکمن ها در گذشته (معیشت بر پایه شکارو گردآوری، کشاورزی، سکونت های موقت عمدتا چادر نشینی، ساختار اجتماعی قبیله ای مبتنی بر کوچ و ...)دسترسی به عناصر فرهنگی آنان درتمامی زمینه ها، سخت و در مواردی غیر ممکن است. در این میان، دست بافته های اصیل قومی به مثابه جلوه های تثبیت شده فرهنگ و جهان نگری ترکمن، نقش مؤثری در بازخوانی فرهنگ آنان بازی می کنند.از اینرو، بررسی هرگونه تحول نقوش منوط به رمزگشایی معنای اولیه و فضای اجتماعی حاکم بر قوم مورد نظر خواهد بود.

     

    2-1 واژه شناسی کلمه ترکمن:

       نخستین بار، در قرن پنجم ه.ق/ یازدهم میلادی است که نامی از ترکمن، در کتب تاریخ نگاران ایرانی چون گردیزی و ابوالفضل بیهقی به شکل جمع فارسی (ترکمانان) و متناظر با « اُغز در ترکی» و « غُز» در عربی و فارسی به چشم می خورد. مسلمانان ماوراءالنهر، برای جدا کردن غزهای مسلمان از غزهای غیر مسلمان آنها را ترکمن نامیدند. غزها خودشان را ترکمن نمی دانستند. آنان این عنوان را که از طرف مسلمانان به آنها داده شده بود، مدت زمان طولانی نپذیرفتند.ولی از اوایل قرن سیزدهم دیگر در همه جا از نام ترکمن بجای نام غز استفاده می شد. عده ای، ترکمان را لقب طایفه ای از ترکان بی اعتدال و دسته ای دیگر آنان را در پایه ای فروتر از ترکان جای می دهند[3].

       پروفسور فاروق سومر، استاد تاریخ و قوم شناس شهیر ترکیه در کتاب خود با نام تاریخ غزها(ترکمن ها)، اشاره به دو نظریه پذیرفته شده در بین مؤلفان قدیم، درباره منشأ نام ترکمن می کند. وی آورده :« ترکمن از نام ترک و پسوند فارسی من(مانند) بوجود آمده است، یعنی همانند ترک( شبیه ترک)» این تعبیرمنطبق با دیوان لغات محمود کاشغری و دانشمند بزرگ ایرانی، ابوریحان بیرونی است. بنا بر نظر دوم، «نام ترکمن از واژه ترک-ئمان تشکیل شده» که مفسر و گذشته نگارانی چون ابن کثیر و محمد نشری قائل به آن هستند. در دوران معاصر، ترکمن ها خود را Turkmen ، کلمه ای با دو سیلاب  می نامند.4 این امر موجب گشت تا ترکشناسانی چون بارتولد، پسوند «من» در آخر واژه ترکمن را اشاره به اضافه مبالغه در زبان ترکی بدانند. مانند کوجومان« خیلی بزرگ» یا آزمان «خیلی کم». بنابر این تعریف واژه ترکمن به مفهوم ( ترکان خالص) و ( ترکان صحیح النسب) تلقی می گردد.( سومر،1390: 90-91)

     

    2-2 تاریخ:

       تاریخ هر ملتی به چند قرن اخیر آن مرتبط و محدود نمی شود، بلکه باید ریشه ها و گذشته های آن را در هر سرزمینی که بوده اند و از آن برخاسته اند مورد جستجو قرار داد. از اینرو می توان در صورت فقدان منابع مکتوب، نام افراد، شهرها، اماکن، کوه ها، رودخانه ها و نیز کاوش های باستان شناسی، خوانش نقوش و فرم های یافته شده را متمم و گاه همیار مطالعات فرهنگی و انسان شناسانه تلقی نمود.

       بنابر نظر عده ای از محققین، ترکمنان گروهی از مردم ساکن در ایالت سین کیانگ، واقع در شمال غربی چین کنونی بودند که به دلیل تهور و نیز مهارت در تیراندازی و سوارکاری به مرور بخش های وسیعی از آسیا را درنوردیدند و تا سوریه کنونی به پیش رفتند. آنها وجود اسامی مناطق مختلف در آسیا چون  صحراهای قره قوم، قزل قوم و... و نیز پراکندگی طوایف نه گانه ترکمن مانند چاودرها، ارساری، آل علی، قره، سالور، ساریق، تکه، یموت و گوگلان در سرتاسر این سرزمین و همچنین مشابهت های زبانی موجود را شاهدی بر ادعای خود می دانند.

    Abstract:

      The art of carpet weaving is familiar with the spiritual and economical life of Turkmen and is a symbol of solidarity and identity of different tribes in the region.  The patterns of original Turkmen carpet have a distinguished and unique structure. It was observed by the Turkmen mother until recent decades. The understanding of the informative harmony, economical and biological nature of new patterns in Turkmen carpet is considered the basic pillar of this study. It tries to find out what sort of changes have appeared in the Turkmen carpet. patterns after the victory of Islamic Revolution and compared between the two Guglan and Yamut tribes in Golestan province. It is believed that after the revolution an increase in general information and communication development are the main and the most effective reasons for the changes made in the hand woven Turkmen carpet.

      This study has done by anthropology of art method and also keep  an eye on bio-socio during the two periods of before and after the Revolution.The information is obtained by observation, direct interview with open questions(weavers, experts). Also information from the media, visual, audio, seminars and library study are collected.  The most important results of this research are:

    Before the Revolution Turkmen hand woven as far as cultural, social, economical aspects are concern has a wise consistency which has a positive influence in the psychological and economical welfare of the family of the weavers and consider.

    After the victory of the revolution, imposed war, political crises, internal and external conditions, increase of literacy in different levels of education (Girls and Boys) and … the ground was prepared for a change in motifs. In order to achieve a better result a more basic cultural and anthropological study is needed.

    Keyword: Motif, Turkmen carpet, Traditional style, New style,Gul

  • فهرست:

    مقدمه...........................................................................................1          

    1- 1         بیان مسئله........................................................................................1

    1-2          اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش.............................................................2

    1-3          اهداف پژوهش .................................................................................3

    1-4          چارچوب نظری پژوهش .......................................................................3

    1-5          روش پژوهش ..................................................................................3

    1-6          قلمرو مکانی پژوهش ..........................................................................3

    1-7          قلمرو زمانی پژوهش...........................................................................4

    1-8          ابزارهای گردآوری داده ها....................................................................4

    1-9          محدودیت های پژوهش.......................................................................4

     

    فصل دوم: تاریخ و ساختار اجتماعی ترکمن

                      مقدمه.........................................................................................6              

    2-1          واژه شناسی کلمه ترکمن......................................................................6

    2-2          تاریخ  ........................................................................................7

    2-2-1      آسیای میانه....................................................................................7

    2-2-2      تاریخ ترکمنان................................................................................9

    2-2-3      هخامنشیان...................................................................................01

    2-2-4      دین ترکمنان...................................................................................12

    2-2-5      مغولان.........................................................................................12

    2-2-6      دوران اواخر قاجار و پهلوی................................................................ 15

    2-2-6-1   ورود روس ها به آسیای مرکزی در قرن 19............................................... 15

    2-2-6-2   دوران پهلوی............................................................................. 15

    2-3            جغرافیا................................................................................... 16

    2-3-1      موقعیت جغرافیایی........................................................................ 17

    2-3-2      جمعیت................................................................................... 17

    2-3-3      اصالت ترکمن............................................................................. 18

    2-3-3-1   زبان...................................................................................... 18

    2-3-3-2   اسب(اسب های آسمانی)................................................................. 19

    2-3-3-3   موسیقی.................................................................................. 19

    2-3-3-4   فرش..................................................................................... 20

    2-4          ساختار اجتماعی تراکمه.................................................................... 20

    2-4-1      هرم قدرت................................................................................. 21

    2-4-2       طوایف یموت............................................................................ 21

    2-4-3       تقسیمات عشیرتی یموت.................................................................. 22

    2-4-4       طوایف گوگلان.......................................................................... 23

    2-4-5       تقسیمات عشیرتی گوگلان................................................................ 23

    2-5           عوامل مهم در تبیین ساختار اجتماعی طوایف ترکمن....................................... 24

    2-5-1       خانواده................................................................................... 24

    2-5-2       مردان..................................................................................... 24

    2-5-3       زنان....................................................................................... 24

    2-5-4       تأثیر جغرافیا بر فرهنگ................................................................... 25

    2-5-5       اعتقادات مذهبی و باورها.................................................................. 26

    2-5-6       اقتصاد.................................................................................... 27

    2-5-7       کشاورزی................................................................................. 29

      پی نوشت...................................................................................31

    فصل سوم: روش / ساختار فرش ترکمن

                       مقدمه........................................................................................35

    3-1            هنر....................................................................................... 53

    3-2            زیبایی.................................................................................... 36

    3-3           بررسی جایگاه جوامع ترکمن بر اساس مطالعات انسان شناسی............................... 36

    3-4           تفاوت های عمده در فرم های هنری بین جوامع کوچک و پیچیده........................... 38

    3-5         بررسی نقش هنر بر فرد و جامعه.............................................................. 38

    3-5-1     کارکردهای هنر............................................................................ 40

    3-5-1-1  لذت حسی برای فرد...................................................................... 40

    3-5-1-2  یگانگی فرهنگی.......................................................................... 40

    3-5-1-3  هنر و ثبت تاریخ فرهنگی................................................................. 40

    3-5-1-4  نقش هنر در تداوم جامعه.................................................................. 41

    3-5-1-5  کنترل اجتماعی........................................................................... 41

    3-5-1-6  حفظ یا به چالش کشیدن وضع موجود..................................................... 42

    3-6         ساختار فرش ترکمن........................................................................ 44

    3-6-1      ابزار آلات قالیبافی ترکمن................................................................. 45

    3-6-1-2  دار....................................................................................... 45

    3-6-1-3  شانه« داراق»............................................................................... 46

    3-6-1-4  گره...................................................................................... 47

    3-6-1-5  پشم و رنگ............................................................................... 47

    3-7        فرهنگ قالیبافی............................................................................. 48

    3-7-1    باورها و آداب در بافت قالی................................................................. 48

    3-7-2    چله کشی فرش............................................................................. 50

    3-8       مشخصات فرش ترکمن...................................................................... 51

    3-9       منشأ نقش های قالی ترکمن................................................................... 52

    3-10     مظاهر مشخص قالی ترکمن.................................................................. 52

    3-11     اسامی نقوش قالی ترکمن.................................................................... 53

    3-12     نقش های ترکمن و الهام از طبیعت........................................................... 53

    3-13     گول......................................................................................... 54

    3-13-1 انواع گول های سنتی در طوایف ترکمن..................................................... 54

    3-13     بعد از انقلاب................................................................................ 55

    3-14     عناصر صوری در مطالعه فرش ترکمن........................................................ 55

    3-14-1  مهارت در بافت............................................................................. 55

    3-14-2  نظم در ظاهر و مهارت...................................................................... 56

    3-14-3   فقدان مهارت.............................................................................. 56

    3-14-4   تقارن...................................................................................... 56

    3-14-5   تقارن معکوس............................................................................. 56

    3-14-6   ریتم....................................................................................... 57

    3-14-7   طرح های حاشیه ای....................................................................... 57

    3-14-8   تزئین بخش های مهم...................................................................... 57

    3-14-9   نماد پردازی................................................................................ 58

    3-14-10 فقدان ثبات تصویری ...................................................................... 58

    3-14-11 فقدان یکدستگی نمادها.................................................................... 58

    3-14-12 نام نقش ها................................................................................ 59

    3-14-13 توزیع جغرافیایی تفسیر طرح های مشابه.................................................... 59

    3-14-14 استنباط از معنی........................................................................... 59

    3-14-15 ثبات نمونه های شیوه کار در مقابل ثبات تفسیر.............................................. 60

    3-14-16 سوء تغییر در تقاضا........................................................................ 60

    3-14-17 تأثیر سطوح تزئینی........................................................................ 60

    3-14-18 سبک..................................................................................... 60

    3-14-19 ثبات شکل................................................................................ 60

    3-14-20 تبدیل شکل در موارد جدید............................................................... 61

    3-14-21 تعیین فنی شکل........................................................................... 61

    3-14-22 ویژگی انحصاری سبک................................................................... 61

    3-14-23 نقش مایه های ترکیبی..................................................................... 62

    3-14-24 بافنده در محدوده فرهنگی خود............................................................ 62

    3-14-25 سیطره سبک بر نوآوری................................................................... 62

    3-14-24 عناصر شاخص سبک..................................................................... 62

    3-14-27  نابسامانی های کیفی....................................................................... 63

    3-15       عوامل عمده عدم ثبات رنگ در منطقه....................................................... 63

    3-16        مشکلات فرش ترکمن در مصاحبه با بافندگان............................................... 63

                       پی نوشت.................................................................................. 65

    فصل چهارم: تحلیل

                      مقدمه.........................................................................................68

    4-1         نمونه‌ای از قدیمی­ترین فرش بجای مانده از ترکمن‌های یموت................................ 70

    4-2         نتایج ....................................................................................... 75

    4-3         پیشنهادات .................................................................................. 76

                     پی نوشت......................................................................................77

    4-4        منابع و مواخذ................................................................................ 78

     

    منبع:

    آیرونز، ویلیام.(1386). ترکمن های یموت. ترجمه دکتر محمد امین کنعانی. تهران: افکار.

    آیرونز، ویلیام.(1362). ایلات و عشایر. ترجمه پیروز الف. تهران: آگاه.

    استریسگاث، تامس.(1388). امپراتوری چنگیزخان. ترجمه منوچهر پزشک. تهران: ققنوس.

    اطلس ملی ایران«صنایع دستی».(1380).تهران:سازمان نقشه برداری کشور.

    اطلس ملی ایران« سازمان نقشه برداری کشور».(1378).ناشر: سازمان نقشه برداری کشور.

    بارتولد، واسیلی.(1386). تذکره جغرافیای تاریخی ایران. ترجمه حمزه سردادور. تهران: انتشارات توس.

    بداغی، ذبیح الله.(1371).« نیازجان و فرش  ترکمن».تهران: انتشارات فرهنگان.

    بلنتیسکی، آ. (1364). خراسان و ماوراءالنهر. ترجمه پرویز ورجاوند. تهران: نشر گفتار.

    بوآس، فرانتس.(1391). مردم شناسی هنر(هنر ابتدایی).ترجمه جلال الدین رفیع فر.تهران:گل آذین.

    بوگولیوبف. (2536). فرشهای ترکمن. ترجمه نازدیبا (خزیمه علم). ناشر: موزه فرش ایران.

    بویل، جی. آ.(1390). تاریخ ایران کمبریج. ترجمه حسن انوشه.(ج.5). تهران:انتشارات امیرکبیر.

    به آذین، م.ا.(1344) قالی ایران. تهران: انتشارات فرانکلین.

    بیگدلی، محمد رضا.(1383).ترکمن های ایران.تهران: انتشارات پاسارگاد.

    پوپ، آرتور آپم و اکرمن، فیلیس.(1387). سیری در هنر ایران. مترجمان نجف دریابندری] و دیگران[. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    پورکریم، هوشنگ.(45 - 1344). ترکمن های ایران.مجله هنر و مردم. دوره 4-6. ش.64،42،41.

    پولو، مارکو.(1350).سفرنامه مارکوپولو. ترجمه حبیب الله صحیحی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

    تقوی، اکبر. (1373). آسیای میانه. تهران: نشر سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی.

    تناولی، پرویز.(1386). طلسم گرافیک سنتی ایران.تهران: نشر بن گاه.

    حصوری، علی.(1371). نقش های قالی ترکمن و اقوام همسایه. تهران: فرهنگان.

    دانشگر، احمد.(1390).فرهنگ جامع فرش یادواره(دانشنامه ایران).تهران: انتشارات یادواره اسدی.

    دهخدا، علی اکبر.(). لغت نامه. دانشگاه تهران: مؤسسه دهخدا.

    ذبیحی، مسیح.(1358). استرآباد نامه. تهران: مؤسسه انتشارات امیر کبیر.

    رابینو،یاسنت لوئی.(1389). مازندران واسترآباد.ترجمه غلامعلی وحیدمازندرانی.تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    رجایی، رحمت الله.(1389). گلستانه( مجموعه مقالات مربوط به جرجان و استرآباد). گرگان: مؤسسه فرهنگی میرداماد.

    رضوی، سید ابوالفضل.(1390). شهر، سیاست و اقتصاد در عهد ایلخانیان. تهران: انتشارات امیرکبیر.

    رفیع فر، جلال الدین.(1381). پیدایش و تحول هنر درآمدی بر انسان شناسی. ناشر: برگ زیتون.

    ژوله، تورج.(1381). پژوهشی در فرش ایران.تهران: انتشارات یساولی.

    سازمان جهاد سازندگی گرگان و گنبد. نمونه طرح های اصیل فرش ترکمن.2ج.گرگان:1375.

    ستوده، منوچهر.(1384). آثار تاریخی ورارود و خوارزم.تهران: نشر بنیاد موقوفات دکتر افشار.

    سومر، فاروق.(1390). تاریخ غوزها. ترجمه دکتر وهاب ولی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    سیری در صنایع دستی گلستان.(1384).ناشر: مدیریت صنایع دستی گلستان.

    شوالیه، ژان و گربران، آلن.(1388). فرهنگ نمادها. ترجمه سودابه فضایلی.(ج.3) تهران: انتشارات جیحون.

    صمدی، حسین.(1371). دیار ترکمن. گنبد: یاختی.

    عامریان، حمید و شیوا، امید.(1390). شناخت فرهنگ و اقوام ایران زمین. تهران:انتشارات جهاد دانشگاهی.

    فرای، ریچارد.(1386). میراث آسیای مرکزی. ترجمه اوانس اوانسیان. ناشر: بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.

    فکوهی، ناصر.(1391).انسان شناسی هنر.تهران: نشر ثالث.

    فولتس، ریچارد.(1385). دین های جاده ابریشم. ترجمه ع. پاشایی. تهران: فراروان.

    قربان زاده، فرهاد.(1377).« فرهنگ عامه ترکمن». پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند.

    قره گزلو همدانی، عبدالله. (1371). دیار ترکمن- سفرنامه پسر اعتمادالسلطنه-. قائمشهر: احمدی.

    کراپ. ای.سی.(1383). ستاره شناسی و تمدن های کهن. ترجمه یاسمین نیک سرشت. انتشارات نوید شیراز.

    کلانتری سرچشمه، مسعود.(1388).«نماد شناسی صور فلکی منطقه البروج در هنر اسلامی». پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر اصفهان.

    کوک، جان مانوئل.(1383). شاهنشاهی هخامنشی. ترجمه مرتضی ثاقب فر. تهران: انتشارات ققنوس.

    گرگانی، منصور.(1350). اقتصاد گرگان  و گنبد و دشت. تهران: بنگاه مطبوعاتی صفیعلیشاه.

    گروسه، رنه.(1387). امپراطوری صحرانوردان. ترجمه عبدالحسین میکده. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    گلی، امین الله.(1366). سیری در تاریخ سیاسی – اجتماعی ترکمن ها.تهران: نشر علم.

    گلی زواره، غلام رضا.(1373). جغرافیای تاریخی و سیاسی آسیای میانه. قم: نشر دفتر تبلیغات اسلامی.

    مادیسون، فرانسیس وساواژاسمیت،امیلی.(1387) ابزار آلات علمی.ترجمه غلامحسین علی مازندرانی. تهران:کارنگ. 

    ماسفیلد، جان.(1350).سفرنامه مارکوپولو. ترجمه حبیب الله صحیحی. تهران:بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

    مجابی، سید علی و فنایی، زهرا.(1388). پیش درآمدی بر تاریخ فرش جهان. ناشر: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد.

    محمد سارلی، اراز.(1383). تاریخ ترکمنستان. تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.( دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل).

    محمدی، رامونا.(1388). پوشاک و زیور آلات ترکمن. تهران: انتشارات جمال هنر.

    معطوفی،اسدالله.(1383). تاریخ، فرهنگ و هنر ترکمان(سه جلد).تهران:انجمن آثار و مفاخر فرهنگی- انتشارات دانشگاه تهران.

    معینی، اسدالله.(1344).جغرافیا و جغرافیای تاریخی گرگان و دشت.تهران:شرکت سهامی طبع کتاب.

    نصیری، محمد جواد.(1389). افسانه جاویدان فرش ایران. تهران: انتشارات میردشتی.

    نوری، مصطفی و سرایلو، اشرف.(1390). اسناد استرآباد و دشت گرگان در مشروطیت. تهران: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.

    وامبری، آرمین.(1381). زندگی و سفرهای وامبری. ترجمه محمد حسین آریا. انتشارات علمی و فرهنگی.

    وامبری، آرمینیوس.(1387). سیاحت درویش دروغین در خانات آسیای میانه.ترجمه فتحعلی خواجه نوری. انتشارات علمی و فرهنگی

    وکیلی، ابوالفضل.(1382).شناخت طرح ها و نقشه های فرش ایران و جهان.تهران: نقش هستی.

    ولایتی، رحیم.(1390).مطالعه پیشینه باستان شناسی کشور های آسیای میانه.تهران: پازینه.

    یاوری، حسین.(1384).مبانی شناخت قالی ایران.تهران: رجاء ماهنامه قالی ایران.

    یساولی، جواد.(1375).مقدمه ای بر شناخت قالی ایران.تهران: فرهنگسرای یساولی.

    Bennett, Gorde. (2008). Aesthetics and iconography an artist`s approach.BlackWell publishing.

    Doutte`, Edmond.)1909(.Magie and Religion DansL`afique du Nord.

    Edwards, Cecil. (1975). Persian carpets. Duckworth publication.

    Ferraro, G and S, Andretta. (2010). Cultural Anthropology: An Applied perspective. WILEY- BLACKWELL publication.

    Khalighi, Nematollah. (1976).Etudes Sociologique Compatative de la Scolarisation Dans la Region Nord de l`IRAN(Les Turkmens).Press universite` de France.

    Macdonald, Brian. W. (2010) Tribal Rugs- treasures of the black tent.N.Y. Antique Collector`s Club.

    Milhofer, Stefan. (1971). the colour Treasury of Oriental Rugs. Belgium, Phaidon.

    Milanesi, Enza. (1999). the Carpet. London: I.B. Tauris.

    Morris, Mike. (2012).Concise Dictionary of social and cultural.Wiley- BlackWell publication.

    Nanda, S. and R.l. Warms.(2007).Cultural Anthropology.U.S.A:Thomson.

    Nemati, Parviz. (2001). The Splender of Antique Rug`s Tapestries. U.K. Antique Collector`s Club.

    Pinner, R&Leiand, M.(2000). Between the Black Desert and the Red.U.S.A: Fine Arts Museums of San Francisco.

    Prins, HaraldE.Letal. (2011).CulturalAnthropology:TheHumanChallenge.Wadsworth, CENGAGE Learning.

    Roode, Sigrid van. (2010). Desert silver.Kit Publishers.

    Thompson, Jon. (1993).Carpets from tens, Cttages and Workshop of Asia. Laurence King Publication.

    Thompson, Robert.F. (2008). Yorba Artistic Criticism.Black Well publishing.

    TURKMEN HALYLARY.)2002).Turkmen dowletnesiryatgullugy- asgabat-.


موضوع پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , نمونه پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , جستجوی پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , فایل Word پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , دانلود پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , فایل PDF پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , مقاله در مورد پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , پروژه در مورد پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , پروژه درباره پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان) , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی دگرگونی نقوش در فرش ترکمن ( مورد مطالعه پس از پیروزی انقلاب در دوطایفه یموت و گوگلان در استان گلستان)

چکيده تحقيق   در اين تحقيق در ابتداي امر سعي بر آن شده تا معني و مفهوم محراب در فرهنگهاي لغت و همچنين جايگاه آن در ادبيات عرفاني ارائه شود . در مرحله بعد تقسيم بندي هاي مختلف و نظرياتي که

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع ­دستی گرایش طراحی و نقاشی سنتی مقدمه: مسئله کارایی یک رشته در نظام آموزشی عالی همیشه دغدغه ذهنی مسئولین در کشورهای مختلف بوده است.در کشورهای پیشرفته­ی جهان قبل از تأسیس یک رشته، پژوهشی وسیع در مورد محتوای آموزشی و یا کاربردی بودن رشته برای جامعه و جایگاه اشتغال­زایی آن صورت می­گیرد و آن­طور که از تحقیقات و نشست­های علمی و همایش­های ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد گرافیک گرایش ارتباط تصویری چکیده: پژوهش حاضر به بررسی­ و ­­تحلیل نقوش تصویری خانه تاریخی عطروش شیراز با هدف بازشناسی مبانی فرهنگی و زیبایی­شناختی نقاشی­های باقی­مانده از خانه عطروش شیراز می­پردازد.پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی بر پایه اسناد مکتوب و تصاویر به­جای مانده از خانه تاریخی عطروش می­باشد و همچنین از روش میدانی و کتابخانه­ای و از ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی گرایش نگارگری چکیده توجه بیشتر به مقوله شناخت و معرفی آیین­های حنابندان می‏تواند هم در حفظ هویت و اصالت و هم در حفظ سنت و فرهنگی که پدید‏آورنده این آیین­ها بوده‏اند تأثیر به‏سزایی داشته‏ باشد. این تحقیق با روش توصیفی - تحلیلی با روش کتابخانه­ای – میدانی و هدف توسعه­ای و با عنوان "آیین­های حنابندان در بندرعباس"، سعی دارد به شناسایی و معرفی ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش نقاشی ایرانی چکیده: طلوع دین مبین اسلام و ظهور کلام وحی، مسلمانان صدر اسلام را بر آن داشت تا در صدد حفظ و ثبت قرآن برآیند. از این ­رو کتابت قرآن مجید در قرون اولیه هجری آغاز و خط و تذهیب به­عنوان نقطه عطف این هنر مورد توجه خاص قرار گرفت. به­تدریج مذهّبان متن قرآن را با تزئین­هایی آراستند که تزئین سرلوحه­ سوره­ها و فاصله ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان گروه : فرش آبان 1393 چکيده : برخي از قالي هاي معاصر (اغلب تجاري) عيوبي در رنگ دارند که بنابر درخواست مشتري، توسط مرمت­گر مورد بررس

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد تکنولوژی نساجی چکیده شناخت خصوصیات فیزیکی و مکانیکی فرش برای تولید محصولی با کیفیت و حفظ ظاهر مناسب از ضروریات میباشد . در این تحقیق تلاش شده است تا مدلی برای تعیین ارتباط میان پارامترهای مختلف این خصوصیات ارائه گردد، از این رو برای اندازه گیری این خصوصیات از سه نوع الیاف اکریلیک ، پلی پروپیلن و پلی استر استفاده شده و 81 نمونه فرش با پارامترهای ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد گروه صنايع دستي مهر 1392 چکيده: اسطوره روايتگر رويدادي است که بشريت از طريق تمسک به آن به رفع بيگانگي از پديده هاي طبيعي پيرامون خود مي پردازد. ا

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد هنر اسلامی گرایش فلز چکیده چکیده حاضر با هدف شناسایی، معرفی و احیا هنر آبگینه در دوران معاصر مدون گشته است و در پژوهش حاضر این هدف با تحلیل ساختاری و زیبایی‌شناسانه‌ی آثار موجود در ایران معاصر و همچنین عرضه آن در بازارهای جهانی معتبر قابلیت تحقق را دارد. به طور کلی ساخت آثار آبگینه با سبک‌های مورد بررسی و معرفی شده باید دارای ویژگی‌ها و ...

پایان نامه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری فصل اول مقدمه بشر از ابتدای تکامل تا به امروزه فراز و نشیب های فراوانی را در جهت پیمودن مسیر پیشرفت و دستیابی به زندگی بهتر از پیش چشم خود گذرانیده است. یکی از این چالش ها نیاز به ارتباط و ثبت تفکرات خود برای انتقال به دیگران بوده است. نبود ابزارهای کارآمد و فقدان زبان مشترک ، در این راه موانع اصلی وی در نیل به هدف به شمار ...

ثبت سفارش