پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار

word 13 MB 30618 155
1393 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۶۵,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته نقاشی

    چکیده

    این پژوهش قصد دارد مضمون "مهر" یا همان عشق را  به عنوان مفهومی ازلی و ابدی که یکی از موضوعات بنیادین در هنرهای فاخر ایرانی است مورد بررسی قرار دهد. برای رسیدن به این منظور درابتدا به معنی و تعریف این کلمه و وادی از منظر عرفای ایرانی واسلامی و به طور خاص ازدیدگاه شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی پرداخته شده و جلوه های متفاوت آن ذکر گردیده است.و سپس به مقایسه ی تطبیقی و تحلیلی نماد و نقوش مهری در هنر نگارگری صفویه و فرش قاجار پرداخته شده است و در ادامه نشان داده ایم که آنچه روح مشترک بین این نقوش و نمادهادر هر دو وادی هنری است، پیوند هنرمندان آنها با یکدیگر و گاه یکی بودن طراحان بوده و همچنین پیوند عمیق این نقوش با ادیان ایران باستان خصوصا " دین مهری" بیان شده است.

    خلاصه اینکه عطش وصال صورت ازلی و رسیدن به بهشت مینوی و بازگشت و شیفتگی و شیدایی نسبت به اصل خویش، همواره هنر ایرانی را مجذوب خویش ساخته است. چنان که مضامین عاشقانه و نمادهای مهر در همه ی هنرهای سنتی ایران به صورت های گوناگون جلوه گر

    شده است.

    مهر و عشق، فرش قاجار، نگارگری صفوی، سهروردی، ایران باستان، دین مهر

    فصل اول

    کلیات پژوهش

     

     

     

    1-1مقدمه:

         مهر در پستوی خانه های گلی در میان بافته های زنان طبیعت نشین و در میان نجواهای پرمحبت ونوس ها و لالایی های مادرانه قرن هاست که حضور یافته است. ناگفته آشکار است آن چه این چنین ما را در خود گرفتار کرده که هر چه یافته ایم بی ستایشی و مهری انسان را کمال نمی دهد و گوهری در وجود انسانی نهاده شده که میل به شیفتگی و شیدایی دارد.

         مهر و نقش رنگ به رنگش در همه دوران ها و در همه عصرها به شکل های متفاوت رخ نموده است که این میل به عشق انسان های خالقشان را در همه لایه ها نشان داده است. شیدایی انسان ها همیشه وجود داشته و هر کسی ستایشگر و دل باخته ی چیزی یا شیء ،رنگی ، خلقی، انسانی و بازتابی شده است.

         در ایران باستان نیز مردمان این مهم را در خود داشته و پرورانده اند که این میل با پیدایش آیین مهر و مهرپرستی بنیانی گرفته و در سرتاسر دنیای باستان ریشه دواند، چرا که در بین همه انسان ها شوریدگی مشترک بوده است و به همین دلیل این آیین در همه تمدن ها و فرهنگ ها رسوخ کرد و ایران باستان به عنوان منشاء و موطن این آیین خود بیشتر از هر فرهنگی آن را مورد استفاده قرار داد و درهمه زندگی مردمش در معماری ها، بافته ها ،اسطوره ها و قصه ها.آداب سنن رسوخ کرد، ردپای نفوذ این تفکر و نگرش را در همه هنرها نیزمی توان دید که دراین پژوهش از بین خیل بسیارهنرهای ایرانی ، نگارگری و فرش به عنوان دو وادی ای که خواه ناخواه با ذهن طراح و بافنده شان شکل گرفته اند مورد بررسی قرار داده شده است. هنرمندان خالق این آثار بر اساس شرایط زمانی در عصرهای طلایی خویش، شاهکارهایی را خلق کرده اند، که در این پژوهش، فرش قاجاری بخاطر فراوانی نمونه بافته ها و فرش ها و نگارگری صفویه برای برخورداری از بهترین شاهکارهای نگارگری با هم قیاس و تطبیق داده شده اند و همچنین در این پژوهش ازنظریات متفکر و فیلسوف ایرانی شیخ شهاب الدین سهروردی بهره گرفته شده است چرا که از طرفی در بر دارنده فرهنگ و اسطوره و آیین های باستانی و آیین مهر در ابعاد و سطوح مختلف است که هر انسانی را به مقتضای دریافت خویش در این دغدغه همیشگی آگاهی می دهد.و همچنین درتحلیل و زیبایی شناختی نقوش و تفکر خالق نقوش این هنرها و تاثیرپذیری آن ها مورد رجوع، قرارگرفته است.

         نقش و رنگ هنرمندان چه به صورت بداهه و عامی توسط هنرمندان بدوی شکل گرفته شده باشد چه از ذهن طراحان مکتب دیده درباری، ریشه درقلب و ذهن طراحان داشته و نشان می دهد که گمشده ی انسان در همه دوران ها چطور در همه زندگی شان تافته و بافته می شده است.

     گر برکنم دل از تو و بردارم از تو مهر

                                                       این مهر بر که افکنم این دل کجا برم

        همان طور که حافظ شیرازی بیان می دارد نیاز انسان به مهر ورزیدن با تجلیات گوناگون انسانی و طبیعت و...همراه بوده است؛ چه ازلی و چه مجازی، چه خورشید باشد چه معشوقه ای طره برپیشان...

      

      مرا مهر سیه چشمان ز سربیرون نخواهد شد    

      قضای آسمان این است و دگرگون نخواهد شد

         حال با دیدن این نقوش مهری پر مهر در این هنرها برآنیم تا چشم اندازی از آنچه همیشه همگان درطلبش بوده اند و پیوند این نقوش و داستان پردازانشان را در دورانی درخشان بررسی کنیم.

     

    این همه نقش نگارین که نمود....

     

    2-1 عنوان:

    بررسی تطبیقی نماد های مهر در نگارگری دوره صفویه با فر ش های کلاسیک دوره قاجار

    3-1 بیان مسئله:

         در آغاز با بررسی دو هنر اصیل ایرانی و وجود شباهت نقوش آن ها این مهم به نظر آمد که بین این دو وادی هنر ارتباطی وجود دارد و مشترکات بسیاری از نظر فرمی و مفهومی با یکدیگر دارند که ریشه یابی لایه های زیرین پیوند آن ها به عنوان فاخرترین هنرهای ایرانی در این پژوهش مسأله قرار گرفته است و به دلیل توجه هنرمندان در همه ادوار به مفهوم عشق از این باب به بررسی آن ها پرداخته شده است.

     

    4-1فرضیات پژوهش:

    1.نماد های مهر ریشه گرفته از نقوش نگاره ها است (اولین بار در نگاره ها استفاده شده است.)

    2.نماد های مهر در دوره قاجار وارد نقوش فرش شده است.

    3.طراحان فرش و نگارگران پیوند عمیق با هم داشته یا هر دو یکی بوده اند.

    4.نمادهای مهر و آیین های کهن ایران در هنر فرش و نگارگری تأثیر بسیار داشته است.

    5.عشق از مضامین اصلی هنر فرش و نگارگری بوده است.

    6.روایت ها و اسطوره های کهن ایران باستان به صورت نقوش در این هنرها رخ نموده اند.

    7.بیش از نیمی از نمادهای مهر نمادهایی زنانه مؤنث هستند.

    8.طرح و نقش در بافته های قاجار از نگارگری صفویه تأثیر گرفته است.

    5- 1پیشینه پژوهش:

    بررسی طرح و نقش در بافته های صفویه، سمیه ابراهیمی، کارشناسی ارشد صنایع دستی، دانشگاه هنر

    بررسی نماد عشق در نگاره های مکتب اصفهان، کمند آشتیانی، کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه هنر.

     

    6-1 سوال های پژوهشی:

    1- نماد های مهر چه ارتباطی بین نگاره ها با فرش های ایجاد کرده اند؟

    2- آیین های ایران باستان در هنر فرش و نگارگری چه تأثیری داشتند؟

    3- اندیشه های پیش از اسلام در هنر پس از اسلام چگونه رخ نموده اند؟

    4- آیا مهر در هنر نگارگری و فرش پیوند برقرار کرده است؟

    5- چه نقوشی را به عنوان نماد مهر در فرش و نگاره ها می توان استنباط کرد؟

     

    7-1 اهداف پژوهش و ضرورت:

         شناخت نمادهای مهر و تأثیر پذیری هنرهای مورد بررسی از مفهوم عشق و مهر چه به صورت روایت قصه های با مضامین عاشقانه، چه به صورت انتزاعی، و رسیدن به ارتباط بین طراحان فرش و نگارگران صفویه و قاجار که از دوره های اوج و شکوفایی این هنرها محسوب می شوند. بررسی ارتباط بین ریشه های مذهبی و دینی با این هنرها خصوصاً ریشه های دینی تمدن ایران باستان و تجلی جهان علوی و عشق الهی.

     

     

    ضرورت:

         امید است که تحقیق پیش رو با شفاف کردن لایه های دیگر از این هنرها بر گیرایی آن ها بیافزاید و شاید راهی باشد که هنر معاصر و هنرمندان معاصر با آگاهی به ریشه های این هنرهای فاخر، بتوانند با برقراری ارتباط با اندیشه های طراحان آن ها، هنری اصیل تر را بر پایه ی تمدن و فرهنگ ایرانی به تصویر بکشند.

     

    فصل دوم

    عشق و آیین مهر

     

     

    1-2 مهر

         در این رساله نماد مهر از دو دیدگاه بررسی می شود: یکی مهر به معنای عشق و دیگر مهر به معنای نمادهای آیین مهری که در ادیان بعد از خود نیز راه یافتند و ماندگار شدند

           گر عشق نبودی و غم عشق نبودی

                                                           چندین سخن نغز که گفتی و که شنودی

           گر باد نبودی که سر زلف ربودی

                                                          رخساره­ی معشوق به عاشق که نمودی

         در باب معنای عشق، اختلاف نظر بسیاری وجود دارد. برخی از تعاریف، ناظر به لوازم و یا آثار عشق و پاره ای دیگر، ناظر به شاخصه های عشاق آرمانی و مطالبی از این دست است. در این بخش به اجمال به برخی از آن ها اشاره ای گذرا می نماییم.

         "در واژه نامه های عرفانی عشق چنین تعریف شده است :عشق میل مفرط است و اشتیاق واژه های عاشق و معشوق از عشق است و به معنی فرط حب و دوستی است و نیز مشتق از عشقه است و آن گیاهی است که به دور درخت پیچیده و آب آن را بخورد و رنگ آن را زرد کند و برگ آن را بریزد و بعد از مدتی درخت نیز خشک شود و با این تمثیل عشق نیز چون به کمال رسد قوا را ساقط گرداند و حواس را از کار بیاندازد و طبع را از غذا باز دارد و میان محب و خلق ملال افکند و از صحبت غیر دوست ملول شود یا بیمار گردد یا دیوانه شود یا هلاک گردد، گویند عشق آتشی است که در قلب واقع شود و محب را بسوزد عشق دریای بلا، جنون الهی و قیام قلب است، در عرفان اسلامی عشق مهمترین رکن طریقت است و این مقام را البته انسان کامل درک کند، عاشق را در مرحله کمال عشق حالتی دست دهد که از خود بیگانه و ناآگاه می شود و از زمان و مکان فارغ و از فراق محبوب می سوزد و می سازد "(سجادی، 1363: 332)

         محی الدین ابن عربی درباره عشق چنین می گوید :"هر کسی عشق را تعریف کند آن را نشناخته و کسی که از جام آن جرعه ای نچشیده باشد، آن را نشناخته و کسی که گوید من از آن جام عشق سیراب شدم آن را نشناخته که عشق شرابی است که کسی را سیراب نکند "(ابن عربی، 1366: 122)

        ابن سینا فیلسوف مشایی معتقد است :"عشق وقتی بر انسان غلبه کند او را رنجور و ضعیف می گرداند و امور حیاتی او را زایل می کند همانطور که گیاه عشقه اگر بر درختی بپیچد،آن را می خشکاند" (ابن سینا،1360: 99)

         خاستگاه واژه محبت، در  قران کریم است که با واژگانش (یحبهم و یحبونه )این مفهوم بلند را وارد تفکر اسلامی می نماید:

     ﴿خداوند آن ها را دوست دارد و آن ها نیز خداوند را دوست دارند﴾(سوره 5،آیه 54)

         اما در ادبیات عرفانی، مفهوم محبت برای نخستین بار، توسط یک زن وارد ادبیات عرفانی می شود و این زن «رابعه عدویه» نام دارد که در 130 هجری قمری.وفات یافته است و در مناجاتی زیبا چنین می سراید:

         «الهی ما را از دنیا هر چه قسمت کرده ای به دشمنان خود ِده و هر چه از آخرت قسمت کرده ای به دوستان خود ِده که مرا تو بسی»(عطار نیشابوری، 1346: 87)

     

    Title:

    A comparative study of symbols stamped on the classic painting The Qajar Safavid period with curls

     

    Abstract

    The aim of this research is to investigate the meaning of seal, or in another word love, as a primordial and eternal concept that is one of the fundamental subjects in Iranian fine art. To achieve this purpose, first we address the meaning and definition of this word in the Islamic and Iranian mystics’ perspective, particularly in the point of view of sheikh al-eshraq shahab al-din suhrawardi, and then its different effect have been noted. After that, comparative and analytical comparison of symbols and seal designs in Safavid paintings art and Qajar carpets is discussed. Finally we show that common spirit between this paintings and symbols in these tow art areas actually is the link between their creators (artists) and sometimes having the same creator (artist) and also deep linkage between this designs and ancient Iran’s religions specially seal religion.

    In summary, the need to join to eternal hue and reaching to enamel heaven, as well as delight, craze and enthusiasm to return to their origin, always absorb Iranian art, as you can see lovely concepts and seal symbols in all over Iranian traditional art.  

    Keywords: seal and love, Qajar carpet, safavid paintings, Sohrawardi, ancient Iran, seal religion. 

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق......................................... 1

    . 1-1 مقدمه......................................... 2

    1-2

    عناوین........................................ 4

    1-3 بیان مسئله......................................... 4

    1-4 فرضیات پژوهشی........................................ 4

    1-5 پیشینه پژوهشی........................................ 5

    1-6 سئوال های پژوهشی........................................ 5

    1-7 اهداف پژوهش و ضرورت......................................... 5

    فصل دوم : عشق و آیین مهر...................... 7

    2-1 مهر............................................8

    2-2

    فلسفه عشق و محبت ازدید سهروردی................ 11

    2-3

    ادیان باستان)آیین مهر(...........................................18

    فصل سوم :نمادهایمهری.......................... 21

    3-1

    نگارگری....................................... 22

    3-2

    نور........................................... 23

    33_

    فرش بافی دردوره قاجار......................... 24

    3-4 نماد...........................................25

    3-5 اسطوره.........................................25

    3-6

    نشانه شناسی......................................... 26

    3-7 نمادهای مهری.......................................... 27

    3-7-1 زن............................................ 27

    3-7-2 نور و آتش............................................28

    3-7-3 آتش............................................32

    3-7-4 ماه........................................... 33

    3-7-5 خورشید.........................................33

    3-7-6 آب............................................ 36

    3-7-7 کوه............................................37

    3-7-7-1

    نسبت کوه باآب و باران......................... 33

    3-7-8 آسمان......................................... 33

    3-7-3 فرشته......................................... 41

    3-7-11 پرندگان........................................43

    3-7-11

    نگاره کله مرغی و مرغی..........................44

    3-7-12 کلاغ............................................44

    3-7-13 سیمرغ......................................... 45

    3-7-14 سگ............................................ 48

    3-7-15 کبوتر......................................... 43

    3-7-16 درختان........................................ 43

    3-7-16-1

    درخت و آیین ها............................................ 43

    3-7-16-2

    درخت حیات ودرخت معرفت......................... 51

    3-7-16-3

    درخت طوبی..................................... 51

    3-7-16-4

    چنار مقدس......................................51

    3-7-16-5 انار...........................................53

    3-7-16-6 انگور......................................... 55

    3-7-16-7 بید........................................... 55

    3-7-16-8

    سرو و بته..................................... 56

    3-7-17 گل............................................ 53

    3-7-17-1 گلدرخت........................................ 53

    3-7-17-2

    گل سرخ(گل فرنگ)................................61

    3-7-17-3

    گل نیلوفرآبی...................................61

    3-7-17-4

    گل هشت پر..................................... 62

    3-7-18 حیوانات........................................64

    3-7-18-1

    بز و قوچ...................................... 64

    3-7-18-2

    گاو .......................................... 66

    3-18-3 شیر........................................... 67

    3-7-13 اژدها..........................................63

    3-7-21

    نقوش هندسی.................................... 71

    3-7-21 ترنج.......................................... 73

    3-7-22 ستاره......................................... 74

    3-7-23 اسلیمی........................................ 76

    فصل چهارم:

     تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری................... 76

    4-1

    زن............................................ 81

    4-2

    آتش و نور..................................... 82

    4-3

    آسمان......................................... 84

    4-4

    ماه و خورشید.................................. 85

    4-5

    آب............................................ 87

    4-6

    کوه........................................... 88

    4-7

    فرشته......................................... 83

    4-8

    پرنده و مرغ................................... 31

    4-3

    کلاغ........................................... 32

    4-11

    سیمرغ......................................... 33

    4-11 سگ............................................ 35

    4-12

    کبوتر......................................... 36

    4-13 چنار.......................................... 37

    4-14 سرو........................................... 38

    4-15

    بته .......................................... 33

    4-16

    انار......................................... 111

    4-17

    انگور........................................ 111

    4-18

    بید.......................................... 112

    4-13

    گل سرخ........................................113

    4-21

    گل نیلوفر.................................... 114

    4-21

    گلدرخت سه شاخه............................... 115

    4-22

    بز........................................... 116

    4-23 گاو...........................................117

    4-24

    شیر.......................................... 118

    4-25

    شتر.......................................... 113

    4-26

    ترنج......................................... 111

    4-27

    ستاره........................................ 111

    4-28 اسلیمی........................................112

    نتیجه گیری................................... 114

    جداول........................................ 118

    فصل پنجم..................................... 125

    5-1

    مقدمه........................................ 126

    5-2

    مراحل کار.................................... 126

    5-2-1 فیلمنامه..................................... 126

    5-2-2 دکوپاژواستوریبورد............................ 127

    5-2-3

    استوری ریل................................... 128

    5-2-4

    پینت........................................ 128

    5-2-5 انیمیت....................................... 123

    5-2-6

    موسیقی...................................... 123

    5-2-7 تدوین........................................ 123

    فهرست منابع فارسی............................ 131

    فهرست منابع لاتین............................. 

     

    منبع:

    فهرست کتاب

    آذرپاد، حسن و فضل الله حشمتی رضوی (1372). فرشنامه ایران، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

    آذرپاد،حسن و حشمتی رضوی فضل الله(1372). فرشنامه ایران ، تهران: نشر تهران

    آشنبرنر، اریک(1372). قالیها و قالیچه های ایران، گروه مترجمین، تهران: فرهنگسرا.

    آموزگار ، ژاله(1376) تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت.

    آیت اللهی، حبیب الله(1376). مبانی نظری هنرهای تجسمی ، تهران: سمت.

    امام،سید محمد کاظم(1353) فلسفه در ایران باستان و مبانی حکمت الاشراق و افکار و آثار و تاریچه ی زندگانی سهروردی، تهران: بنیاد نیکوکاری نوریانی

    اینانلو، شبنم (1380) طبیعت در معماری مساجد،مجموعه مقالات دومین همایش بین المللی معماری مساجد،تران: دانشگاه هنر

    اتیک، آنت (1364) فرش های دوران قاجاریه، ترجمه: خمسه لعلی ، زیر نظر احسان یارشاطر، تهران: تاریخ و هنر فرش.

    اتینگهاوزن، ریچارد و گرابر، اولک(1383). هنر و معماری اسلامی- جلد اول،ترجمه: یعقوب آژند، تهران: نشر سمت.

    احمد نژاد،کامل(1376). تحلیل آثار نظامی ،تهران: شرکت چاپ وانتشارات علمی.

    اداوردز، سسیل(1368). قالی ایران، ترجمه: مهین دخت صبا، تهران: فرهنگسرا.

    اسکندر پور، پروین(1383)اسلیمی ها و نشانه ها، تهران: نشروزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    اسماعیل پور،ابوالقاسم(1387)، اسطوره بیان نمادین، تهران: سروش

    السودانی، موسی شیخ جعفر(1367). تاریخ پیامبران و شاهان،ترجمه: دکترجعفرشعار،تهران: مشهور

    افراسیاب پور، علی اکبر(1380). زیبایی پرستی در عرفان اسلامی،تهران: انتشارات طهوری.

    الیاده، میرچا(1374). ”اسطوره، رویا، راز،ترجمه: رویا منجم، تهران: فکر روز.

    اوشیدری، جهانگیر(1379). نور،آتش،آتشکده در آیین زرتشت-موبد، تهران: ناشر شیرین جمشید.

    ایتن، جوهانز(1379). کتاب رنگ، ترجمه: محمد حسین حلیمی، تهران: انتشارات فرهنگ وارشاد اسلامی.

    بارت ، رولان(1375). اسطوره امروز، ترجمه: شیرین دخت دقیقیان ، تهران: مرکز.

    بایار،ژان پیر(1376) رمزپردازی آتش، جلال ستاری، تهران: مرکز

    بهار، مهرداد(1362). پژوهشی دراساطیرایران پاره نخست، تهران.

    بهار، مهرداد(1377). از اسطوره تا تاریخ، تهران: چشمه.

    پرهام، سیروس(1371). دستباف های عشایری فارس، جلد۱ و جلد۲، تهران: امیرکبیر.

    پرهام، سیروس(1375). شاهکارهای فرشبافی فارس، تهران: سروش.

    پوپ آرتورابهام(1380). شاهکارهای هنر ایران، اقتباس: دکتر ناتل خانلری ، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

    پوپ، آرتور اپهام ، آکرمن، فیلیس (1387  ). سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز، ج ۶ و۱۲، گرو. مترجمان، ویرایش: سیروس پرهام، تهران: علمی و فرهنگی.

    پوپ، آرتور اپهام(1338). شاهکارهای هنر ایران، ترجمه: پرویز ناتل خانلری، تهران: بنگاه صفی علی شاه.

    پورجوادی، اصرالله(1371). اشراق و عرفان، تهران: نشر سخن

    پورنامداریان، تقی(1368). رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی، ج 3، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    تناولى ، پرویز(1336). قالیچه هاى شیرى فارس، تهران : انتشارات دانشگاه تهران.

    جلالی نائینی ،سیدمحمدرضا (1367). ریگ ودا، تهران: نشر تاوان

    حجازی،محمد (1380) سمبولیسم در معماری مسجد، مجموعه مقالات ذومین همایش بین المللی محمدی، تهران: دانشگاه هنر

    حشمتی رضوی، فضل الله(1380)، فرش ایران، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    حصوری، علی(1381). مبانی طراحی سنتی ایران، تهران: چشمه.

    حلبی، علی (1372) تاریخ تمدن اسلامی،(بررسی هایی چند در فرهنگ و علوم عقلی اسلامی)تهران: نشر فلسفه

    حیدری علیرضا(1338). قالی بافی در ایران ،تهران: سخن. جلالی نائینی ،سیدمحمدرضا (1367). ریگ ودا، تهران: نشر تاوان

    جلالی نائینی،محمدرضا،(1376) ریگ ودا، تهران: نقره

    دادگر، لیلا (1380). قالی های تصویری موزه فرش ایران، تهران: انتشارات و تولیدات فرهنگی.

    دادگر، لیلا(1380). فرش ایران، مجموعه ای از موزه فرش ایران، تهران:موزه فرش ایران.

    دادور،ابوالقاسم و منصوری الهام(1385). درآمدی بر اسطوره‌ها و نمادهای ایران‌ و هند در عهد باستان،تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا.

    دانشگر، احمد(1376). فرهنگ جامع فرش یادواره (دانشنامه ایران)، تهران: سازمان چاپ و انتشارات یادواره اسدی.

    دینانی، ابراهیم و دیگران(1371)، گفتگویی در فلسفه، تهران: کیهان اندیشه

    زکی ، محمد حسن(1377). ترجمه: محمد ابراهیم اقلیدی، تهران: صدای معاصر.

    ژوله، تورج(1381). پژوهشی در فرش ایران، تهران: یساولی.

    سامپه،ژاک(1386) احمد دزفولی،تهران: چشمه

    ستاری، جلال(1376). اسطوره در جهان امروز، تهران: مرکز.

    سجادی(1363)، فرهنگ لغات و اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، تهران: دانشگاه تهران

    سهروردی، شهاب الدین(بی تا). الاشراق، ترجمه و شرح: سیّد جعفر سجادی، بی نا.

    سهروردی،شهاب الدین(1380)، عقل سرخ.

    سهروردی، شیخ شهاب الدین (1388). رسالۀ مؤنس العشاق، نسخۀ آستان قدس، شماره 6388.

    سیوری، راجر(1372). ایران عصر صفوی، ترجمه: کامبیز عزیزی، تهران: نشر مرکز.

    شایگان، داریوش( هانری کربن)(1371) آفاق تفکر معنوی ذر اسلام ایرانی،باقر پرهام، نشر آگاه

    شمیسا، سیروس(1377). فرهنگ اشارات در ادبیات فارسی- جلد دوم، تهران: فردوسی.

    شوالیه، ژان، گربران، آلن(1382). فرهنگ نماد ها-جلد سوم ،ترجمه: سودابه فضایلی، تهران: انتشارات جیحون.

    صفی زاده، فاروق(1379). گاهشماری چهارده هزارساله ایرانی،تهران: نشر نذیر.

    صور اسرافیل ، شیرین(1371). طراحان بزرگ فرش، سیری در مراحل طراحی فرش، تهران: سروش.

    صور اسرافیل، شیرین(1369..). فرش ایران، تهران: نشر فردین.

    صمدی، مهرانگیز(1367). ماه در ایران، تهران.

    طباطبائی، جواد(1369) فلسفه ی ایرانی و فلسفه ی تطبیقی،تهران: طوس

    فرنبغ دادگی،(1385)بندهش، تهران: طوس

    فوران، جان( 1392). مقاومت شکننده، تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا سال های پس از انقلاب اسلامی،ترجمه، احمد تدین، تهران: رسا

    فونتن‌، پاتریس(1375). قالی‌ ‌ایر‌ان‌، یا، با‌غ‌ ‌همیشه‌ بهار، ترجمه:‌ ‌اصغر کریمی‌، تهر‌ان‌: معین.

    کونل، ارنست(1355). هنر اسلامی، ترجمه: هوشنگ طاهری، تهران: توس.

    کمبل، جوزف(1380). قدرت اسطوره، ترجمه: عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.

    کوپر، جی.سی(1376). فرهنگ مصور نمادهای سنتی، تهران: فرشاد.

    کی.ادی، ساموئل(1374)آیین شهریاری، فریدون بدره ای، تهران:

    گدار، آندره(1358). هنرایران، ترجمه: بهروزحبیبی، تهران: دانشگاه ملی ایران.

    لوشر، ماکس(1375). روانشناسی رنگ ها، تهران: مترجم.

    مرتون،تامس(1968). سمبولیسم،ارتباط یا اتحاد،نیویورک: نیودایرکش.

    مظاهری، علی اکبر(1373). خانواده ایرانی در پیش از اسلام، مترجم: عبدالله توکل، تهران: نشر قطره.

    معین،ممد(1387)هورخش سهرردی، منتخبی از مقالات فارسی درباره ی شیخ اشراق، به اهتمام سید حسین عرب، تهران: نشر شفیعی

    مقدم، محمد(1380). جستاری درباره مهر و ناهید،ترجمه: محمد مقدم، تهران: انتشارات هیرمند.

    نصر، سید حسن،(1397)مجموعه مصنفات شیخ اشراق-ج 3، تهران: انجمن حکمت و فلسه ایرانی

    نصیری، محمد جواد(1374). سیری در هنر قالیبافی ایران، تهران: انتشارات مؤلف.

    نسوی، علی بن احمد(1354). بازنامه (مقدم های در صید و آداب آن در ایران تا سده هفتم هجری)،تصییح:علی غروی، تهران: وزارت فرهنگ و هنر، مرکز مردم شناسی ایران.

    نیشابوری، عطار(1346)، تذکره الاولیا،تهران:زوار.

    ورمازرن، مارتین(1380). آیین میترا، ترجمه: بزرگ نادرزاد، تهران: چشمه.

    ویلسون، ج، کریستی(1369). تاریخ صنایع ایران، ترجمه: عبدالله فریار، تهران: فرهنگسرا.

    ه‍ان‍گ‍ل‍دی‍ن‌، آرم‍ن(1375). ق‍ال‍ی‍ ه‍ای‌ ای‍ران‍ی‌: م‍واد و اب‍زار، س‍واب‍ق‌ ن‍ق‍وش‌، ش‍ی‍وه‌ه‍ای‌ ب‍اف‍ت‌، ت‍رج‍م‍ه‌: اص‍غ‍ر ک‍ری‍م‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: ف‍ره‍ن‍گ‍س‍رای‌ ی‍س‍اول‍ی.‌

    هانگلدین، آرمن(1375). قالی های ایرانی، ترجمه: اصغر کریمی، تهران: فرهنگسرا.

    هانگلدین،آرمن(1375). قالی‌های ایرانی:مواد و ابزار،سوابق‌ نقوش،شیوه‌های بافت، ترجمه‌ی: شیرین همایون‌فر و نیلوفر الفت شایان،تهران: یساولی.

    هترسفلد،ارنست(1381) ایران در شرق باستان،همایون صنعتی زاده،تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دانشگاه شهیذ باهنر کرمان

    هینلز، جان(1376). شناخت اساطیر ایران، ترجمه: آویشن، تهران، چشمه.

    یاحقی،محمد جعفر(1369) فرهنگ اسازیر و اشارات داستانی در ادبیات داستانی، تهران: سروش

    یساولی، جواد(1370). مقدمه ای بر شناخت قالی ایران، تهران: انتشارات فرهنگسرا.

    منابع لاتین:

    گورهان،سروی. legeste et al parole جلد 2،آلبن میشل،پاریس‌ 1988

    مقاله:

    ابن سینا(1360). رسائل، بی نا

    ابن عربی(1366). فصوص الحکم،تهران، بی نا.

    امینی،محمد رضا(1385). قالی و نماد، تهران: کتاب ماه هنر،شماره 93.

    پرهام، سیروس(1379). نماد” فرش دستباف ایران”، تهران: شماره۱۸.

    چیت‌سازیان،امیر حسین و پورجعفر،محمد رضا(1383). تاثیرپذیری طراحی‌ فرش کاشان از نمادها، تهران: دوهفته‌نامه هنرهای تجسمی تندیس،شماره‌های 40 و 41.

    حاتم،غلامعلی(1374). نقش و نماد در سفالینه‌های کهن،تهران: فصلنامه هنر،شماره‌ 28.

    حصوری ، علی(1379). نماد چیست،تهران: ”فرش دستباف ایران،” شماره ۱۸.

    خزایی،محمد(1385). تاثیر نقاشی قهوه‌خانه‌ای بر نقاشی‌های دهه‌ی اول انقلاب، اولین همایش بین‌المللی هنر انقلاب، تهران.

    خسروی فر، شهلا چیت سازان، امیر حسین(1390). بررسی نماد و نقش پرنده در قالی های موزه فرش ایران،تهران: نشریه پژوهش هنر، شماره 2.

    دریایی،نازیلا(1385)، نقش و اسطوره در فرش ایران،اولین سمینار ملی تحقیقات‌ فرش دستباف، تهران.

    رستم بیگی، سمانه(ثمین)(1390). نقش مایه های مهری در نقوش تزئینی ایران، تهران: فصلنامه نگره، شماره18.

    رضی، هاشم (1370). مفاهیم اساسی و نمادی آتش، تهران: ماهنامه چیستا، شماره 80 و 79.

    رضی، هاشم(1370). حکمت خسروانی-مبانی حکمت و عرفان در دین های زرتشتی،مغان،مانوی،زروانی،میترایی-،تهران: ماهنامه چیستا، شماره 84.

    عابد دوست، حسین، کاظم پور، زیبا ،(1390) تداوم نماد کوه و درخت ئر هنر تصویری کهن ایران، تهران:فصلنامه نگره، 90شماره 20.

    گنون،رنه(1382). کلمه و نماد، ترجمه: فرزانه طاهری،فصل‌نامه خیال(5)، تهران: فرهنگستان هنر.

     

    فهرست منابع تصاویر

    پرهام, سیروس, (1364), دسبافته های عشایری و روستایی فارس1, تهران: امیرکبیر

    پرهام, سیروس,(1371), دسبافته های عشایری و روستایی فارس2,تهران: امیرکبیر

    حصولی، علی, (1371),فرش سیستان, تهران : فرهنگان

    دادگر, لیلا(1330), فرش ایران, مجموعه ای از موزه فرش ایران، تهران: موزه فرش ایران

    Mondadori, arnoldo, (1993) the bullfinch guide to carpets, finch press book and little brown company (INC) mila


موضوع پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, نمونه پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, جستجوی پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, فایل Word پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, دانلود پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, فایل PDF پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, پروژه درباره پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تطبیقی نماد مهر در نگارگری صفویه با فرش قاجار

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش پژوهش هنرهای سنتی فصل اول کلیات طرح تحقیق - مقدمه طبیعت با همه زیبایی­اش همواره الهام بخش هنرمندان در عرصه­های مختلف هنری بوده و طبیعی است طراحان با ذوق قالی ایرانی با طبع لطیف و ژرف­نگری هنرمندانه­شان این همه زیبایی را که خالق بخشنده و مهربان در اختیار آنها نهاده و اطرافشان پراکنده است به دیده دل بنگرند و در آثار خویش از ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان شهريور1393   در دوران صفويه شاه اسماعيل مذهب شيعه را به عنوان مذهب رسمي سلسله صفوي اعلام کرد. تداوم و عمر طولاني اين سلسله و استحکام

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد گرایش طراحی و نقاشی سنتی چکیده هدف از این پژوهش، شناخت مؤلّفه‌های نور و رنگ در نگارگری معاصر ایران و آسیب‌شناسی مؤلّفه‌های هنر نگارگری در تأمل و تأثیرپذیری از هنر غرب، به ویژه در بکارگیری عنصر نور و رنگ است.در این زمینه، آثار پنج نگارگر برجسته: حسین بهزاد، محمود فرشچیان، محمدباقر آقامیری، مجید مهرگان و اردشیر مجرد تاکستانی مورد بررسی قرار ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر اسلامی گرایش نگارگری چکیده توجه بیشتر به مقوله شناخت و معرفی آیین­های حنابندان می‏تواند هم در حفظ هویت و اصالت و هم در حفظ سنت و فرهنگی که پدید‏آورنده این آیین­ها بوده‏اند تأثیر به‏سزایی داشته‏ باشد. این تحقیق با روش توصیفی - تحلیلی با روش کتابخانه­ای – میدانی و هدف توسعه­ای و با عنوان "آیین­های حنابندان در بندرعباس"، سعی دارد به شناسایی و معرفی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) فصل اول چکیده : این پژوهش با هدف اولیه استفاده از عناصر نور و آب در طراحی المان های شهری،به بررسی کامل این عناصر در دوران تاریخی ایران پرداخته است و هم چنین طراحی مبلمان و المان های شهری از منظر هویت و فرهنگ مورد بررسی قرار گرفته است و سعی بر ایجاد پیوندی محکم تر بین فرهنگ و المان های شهری شده است . هم چنین از نظر اجتماعی سعی در ...

پایان نامه­ چکیده هنر دینی با قرن­ها سابقه در ایران در دوره قاجار جای خویش را به هنر مذهبی می­دهد؛ این تغییر بزرگ نه چون همیشه در هنر رسمی و درباری که در هنر عامیانه تجسد می­یابد. تغییر بستر اجتماعی هنر، برخاسته از روح ملتهب دوره­ی قاجار است. ایران قاجاریه، نسبت به ادوار پیش از خود، ایران دیگری بود؛ پر از اشتیاق مردم برای دست­یابی به آزادی، برابری، عدالت و غیره. این اشتیاق در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.Sc) گرایش: نقاشی فصل اول: کلیات طرح مقدمه سرعت دقیق نور ۲۹۹۷۹۲۴۵۸ متر در ثانیه است. یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کَانَ مِقْدَارُهُ أَلْفَ سَنَهٍ مِمَّا تَعُدُّونَ (سوره­ی سجده، آیه­ی ۵) «خدا مسائل زمین را از فضا اداره می­کند و بعدها (اوامر وی) در شبانه­روز معادل هزارسالی که شما ...

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته مرمت و احياي بناها و بافت‌هاي تاريخي شهريور1393 چکيده: بازارهاي سنتي ايران به عنوان بخشي قابل تأمل از ميراث فرهنگ ديرپاي ايراني، از ديرباز به عنوان يک

پایان نامه کار شناسی ارشد رشته صنایع دستی گرایش طرح و تولید محصولات چوبی چکیده صندلی یکی از وسایل کاربردی می باشد که انسان در طول روز با توجه به نوع کاربردش دائماً با آن سر و کار دارد و همواره مورد توجه صنعتگران و طراحان بوده است. لذا نقوش و نمادهایی که ریشه در گنجینه ی ارزشمند هنرهای سنتی ما دارند، قابلیت بهره مندی در تزئینات صندلی و مبل، در دوره ی معاصر را دارا می باشند، به ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته صنایع دستی گرایش پژوهش هنر های سنتی چکیده: برخی از آفریده­های بلند مرتبه خداوند، که در شرایط عادی توسط انسان­ها قابل مشاهده نیستند، مَلََک نام دارند. قرآن کریم بیشتر از کتاب­های آسمانی دیگر به موضوع ملائک پرداخته و از این جهت منبعی غنی برای شناخت این موجودات غیبی به حساب می­آید. در آیات مختلف قرآن کریم به ویژگی­ها، وظایف، خصوصیات، نوع ...

ثبت سفارش