پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران

مشخص نشده 511 KB 29620 107
مشخص نشده مشخص نشده اقتصاد
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    رونق بازار سرمایه موجب افزایش سرمایه­گذاری خصوصی و تولید ملّی می­شود. شناسایی متغیّرهای مؤثر بر قیمت سهام یکی از عواملی است که امکان هدایت بازار سرمایه را به وضعیت ثبات و رونق اقتصادی فراهم می­آورد. شاخص قیمت سهام تابع متغیّرهای مختلفی از جمله عوامل نهادی است. مطلوب بودن عوامل نهادی مثل شاخص­های حکمرانی، فضای مطمئن، باثبات و کم خطری را برای سرمایه­گذاری بیش­تر فراهم کرده و موجب کارآمدی بیشتر بازار بورس می­شوند. در این تحقیق رابطۀ بین شاخص­های حکمرانی که نمایان­گر کیفیّت نهادهای حاکمیتی جامعه هستند با شاخص قیمت سهام بورس تهران مورد بررسی و تحلیل تجربی قرار گرفته است. نتایج حاصل از تخمین مدل پانل دیتا برای 14 گروه صنعتی در بازار بورس تهران در دورۀ زمانی (91-1376) نشان می­دهند که رابطۀ مثبت و معنی­داری بین شاخص­های کنترل فساد، و اثربخشی دولت به ترتیب با ضرایب (5/62) و (1/72) و رشد شاخص قیمت سهام وجود دارد. همچنین شاخص­ معرّف اثر متقابل حاکمیّت قانون، کیفیّت قانون و مقرّرات با ضرایب (08-E53/4) دارای رابطۀ مثبت و معنی­دار بر رشد شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی تحت بررسی است و بهبود شاخص­های حقّ اظهار نظر و پاسخگویی و اثر متقابل کنترل فساد و ثبات سیاسی موجب بهبود عملکرد بازار بورس تهران می­شوند. بدین ترتیب بهبود کیفیّت شاخص­های حکمرانی، شرایط مناسبی را برای رونق بیشتر شاخص قیمت بازار سهام فراهم می­کنند.

    واژه­های کلیدی:  شاخصهای حکمرانی، بازدۀ شاخص قیمت سهام، ثبات سیاسی و عدم خشونت، کنترل فساد

    فصل اوّل:

    کلیّات تحقیق

     

    1-1. مقدمه

         از ویژگی­های حرکت متداول به سوی توسعه اقتصادی پایدار، به دست آوردن منابع لازم برای مجموعه فعّالیت­های اقتصادی با تجهیز منابع پس­اندازی موجود در اقتصاد ملّی است. در دهه­های اخیر نقش بازار سرمایه و گسترش بازارهای مالی، ارتباط نسبتاً بالایی با رشد اقتصادی کشورها داشته است. کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن، انگلیس، کره جنوبی، سنگاپور و ... از این بازارهای مالی و مشخصاً بورس اوراق بهادار در جهت توسعه و رشد اقتصادی استفاده­های فراوان برده­اند. از مهم­ترین عوامل مؤثّر در افزایش سرمایه­گذاری و رشد و توسعه اقتصادی، داشتن بازارهای قوی و کارآمد همراه با سازمان­های مالی مناسب و فعّال در این بازارهاست. بازار بورس اوراق بهادار از اجزاء تشکیل­دهنده بازار مالی است و به عنوان بخشی از مجموعه اقتصاد، تابع بازار مالی می­باشد. چنانچه این بازار رابطه منطقی با سایر بخش­ها نداشته باشد، کاستی­هایی در عملکرد آن پیش خواهد آمد. رکود و رونق بازارهای بورس نه تنها اقتصاد ملّی، بلکه اقتصاد جهانی را نیز می­تواند تحت تأثیر قرار دهد (نجارزاده و همکاران ، 1388).

         به عنوان مثال، بحران بزرگ دهه­ی 1930 و رکود اغلب کشورهای سرمایه­داری از بورس اوراق بهادار نیویورک شروع شد. همچنین، بحران سال 1997 کشورهای جنوب شرقی آسیا (که از بازارهای مالی آن کشورها شروع شد) بر اقتصاد جهانی و از جمله بر اقتصاد ایران از طریق کاهش تقاضای کشورهای مزبور برای نفت خام و سقوط قیمت نفت تأثیر داشت. ملاحظه می­شود که بین تحوّلات بورس و رکود و رونق اقتصادی رابطه­ی معنی­داری وجود دارد (صمدی، شیرانی فخر و داورزاده، 1386).

         بورس اوراق بهادار تهران که مهم­ترین نهاد بازار سرمایه کشور شناخته می­شود، با وجود قدمتی حدود 4 دهه، به دلایل مختلف همواره با افت و خیزهای فراوانی رو­به­­رو بوده و دوره­های متفاوتی از رونق و رکود را تجربه کرده است .بنابراین شناخت ویژگی­های این بازار و برطرف کردن تنگناهای آن، از اهمیّت ویژه­ای برخوردار است و تلاش و پژوهش گسترده­ای را می­طلبد.

         شناسایی عوامل مؤثّر بر قیمت سهام و تجزیه و تحلیل رفتار قیمتی سهام در مقابل این عوامل، می­تواند به بهبود رونق بازار سرمایه کمک شایانی کرده و در ارزیابی بهتر بورس اوراق بهادار و بهبود و کنترل عملکرد آن مؤثّر واقع شود که این امر نیز به نوبه خود می­تواند بخش عمده­ای از نیاز سرمایه­گذاران و سهامداران را برآورده کند (رضا قلی­زاده، یاوری، سحابی و صالح آبادی، 1392).

          یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر شاخص قیمت سهام، عوامل سیاسی می­باشند. در این تحقیق از شاخص­های حکمرانی که نماینده­ای از عوامل سیاسی می­باشند برای بررسی اثر عوامل سیاسی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام  استفاده شده است.

    1-2. بیان مسئله

       کشورهای توسعه­یافته بخش زیادی از سیر توسعه­های خود را مرهون بازارهای مالی و به ویژه بورس اوراق بهادار می­دانند. بورس اوراق بهادار یکی از مهم­ترین بازارهای مالی است که به نوعی نشان­گر اقتصاد هر کشور به شمار می­رود. رکود و رونق بورس اوراق بهادار نه تنها اقتصاد ملّی بلکه اقتصاد منطقه و جهانی را نیز تحت تأثیر خود قرار می­دهد. بازار بورس اوراق بهادار از سویی محلّ جمع­آوری پس­اندازها و نقدینگی بخش خصوصی به منظور تأمین مالی پروژه­های سرمایه­گذاری است و از سوی دیگر، مرجع رسمی و مطمئنی است که دارندگان پس­اندازهای راکد می­توانند محلّ نسبتاً مناسب و ایمن سرمایه­گذاری را جستجو و وجوه خود را برای سرمایه­گذاری در شرکت­ها به کار گیرند. شاخص­های مختلفی برای تجزیه و تحلیل عملکرد بورس­ها مورد توجّه قرار می­گیرد. مهم­ترین عامل مؤثّر برای تصمیم­گیری سرمایه­گذاران در بورس اوراق بهادار، شاخص قیمت سهام است. به طور طبیعی، عوامل بسیاری در شکل­گیری اطلاعات و دیدگاه­های طرفین بازار و نهایتاً قیمت سهام شرکت­ها مؤثّرند. بخشی از این عوامل داخلی و بخشی نیز ناشی از وضعیّت متغیّرهایی در خارج از محدوده اقتصاد داخلی است. بر این اساس، عوامل مؤثّر بر قیمت سهام به عوامل داخلی و عوامل بیرونی طبقه­بندی می­شوند.

    1. عوامل داخلی، در برگیرنده عوامل مؤثّر بر قیمت سهام در ارتباط با عملیّات و تصمیمات شرکت است.

    2. عوامل بیرونی شامل عوامل خارج از اختیارات مدیریّت شرکت است، به گونه­ای که فعّالیت شرکت را تحت تأثیر قرار می­دهند.

    در حالت کلی، عوامل بیرونی به دو بخش زیر تقسیم می­شود:

    2- الف. عوامل اقتصادی: رونق و رکود اقتصادی، بورس را به شدّت متأثّر می­سازد. به­طوری که در دوره رونق اقتصادی با افزایش سرمایه­گذاری در سهام شرکت­های دارای رشد، قیمت سهام آنها افزایش خواهد یافت و در وضعیّت رکود، کاهش قیمت سهام شرکت­ها را درپی خواهد داشت؛ زیرا در این شرایط، سرمایه­گذاری در دارایی مالی با درآمد ثابت به سرمایه­گذاری در سهام عادی برتری دارد.

    ب. عوامل سیاسی: شواهد تجربی نشان می­دهند یکی از ویژگی­های بورس اوراق بهادار، تأثیرپذیری فوری آن از عوامل سیاسی است. به عنوان مثال، احتمال به قدرت رسیدن یک جناح سیاسی که با دیدگاه­های حاکم بر شرایط اقتصادی فعلی مخالف است و یا فوت ناگهانی یکی از مقامات بلندپایه یک کشور، همگی می­توانند جزء عوامل مؤثّر به شمار روند. قطع رابطۀ سیاسی و اقتصادی با سایر کشورها نیز می­تواند بر قیمت سهام مؤثّر باشد، مسائلی مثل جنگ و صلح نیز بر روی قیمت­های سهام تأثیر به سزایی دارند.

         برای اندازه­گیری عوامل سیاسی پارامترهای مختلفی وجود دارد. یکی از این پارامترها شاخص­های حکمرانی می­باشد. تاکنون مطالعات زیادی در زمینۀ اثر عوامل سیاسی برروی بازارهای مالی از جمله بازار بورس انجام شده ولی مطالعه­ای که اثر 6 شاخص حکمرانی را به صورت همزمان برروی بازدۀ شاخص قیمت سهام صنایع مورد بررسی قرار دهد، انجام نشده است. در این پژوهش اثر شاخص­های حکمرانی به عنوان نماینده­ای از  عوامل سیاسی برروی بازدۀ شاخص قیمت سهام ایران مورد بررسی قرار می­گیرد.

        1-3. اهداف تحقیق

    بررسی و تحلیل اثر  شاخص­های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران

    1-4. سؤالات تحقیق

    آیا اثر شاخص حق اظهار نظر و پاسخگویی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران مثبت و معنی­دار است؟

    آیا اثر شاخص کنترل فساد بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران مثبت و معنی­دار است؟

    آیا اثر شاخص ثبات سیاسی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران مثبت و معنی­دار است؟

    آیا اثر شاخص حاکمیّت قانون بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران مثبت و معنی­دار است؟

    آیا اثر شاخص کیفیّت قوانین و مقرّرات بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران مثبت و معنی­دار است؟

    آیا اثر شاخص اثربخشی دولت بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران مثبت و معنی­دار است؟

     

     

    1-5. فرضیه­های تحقیق

    اثر شاخص حق اظهار نظر و پاسخگویی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران مثبت و معنی­دار است.

    اثر شاخص کنترل فساد بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران مثبت و معنی­دار است.

    اثر شاخص ثبات سیاسی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران مثبت و معنی­دار است.

    اثر شاخص حاکمیّت قانون بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران مثبت و معنی­دار است.

    اثر شاخص کیفیّت قوانین و مقرّرات بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران مثبت و معنی­دار است.

    اثر شاخص اثربخشی دولت بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه­های صنعتی بازار سهام تهران مثبت و معنی­دار است.

    1-6. جامعه آماری، نمونه آماری

       جامعه آماری در این تحقیق صنایع بازار بورس تهران بوده و نمونه آماری داده­های در دسترس 14 گروه صنعتی بازار سهام تهران در دوره زمانی (91-1387) است.

    1-7. متغیّرهای تحقیق

    شاخص­های حکمرانی و شاخص­های قیمت صنایع بورس اوراق بهادار تهران

    1-8. تعریف عملیاتی واژه­ها

    بورس اوراق بهادار: در بورس اوراق بهادار، سهام و اوراق بهادار منتشر شده در بازار مورد معامله قرار می­گیرد. این بازار، مکانی برای تأمین مالی بنگاه­ها از طریق فروش اوراق بهادار می­باشد.

    شاخص صنایع: در یک تفکیک کلّی­، شرکت­های پذیرفته­شده در بورس تهران به دو گروه صنعت و مالی تقسیم شده­اند که گروه مالی در برگیرندۀ  شرکت­های صنعت واسطه­گری­های مالی و گروه صنعت شامل کلیّۀ شرکت­های بورس به جز واسطه­گری­های مالی است. بورس تهران به محاسبه­ی شاخص قیمت برای این دو گروه کلّی می­پردازد که با نام شاخص مالی[1] و 34شاخص صنعت[2] منتشر می­شوند و هر دو در طراحی، محاسبه و تعدیل از معادله (1-1) پیروی می­کنند.

     

     

    Abstract

         Capital market’s growth cause to increase private investment and national production. Recognition of effective variables on stock price is one of the factors that leads to capital markets led to stability and improvement. Stock price index is a function of many variables such as institutional factors. The sufficiency of institution factors such as governance indicators provide security, stability and low risk atmosphere for further investment which lead to more efficient exchange market. In this paper, has been studied the relationship between governance indicators with the stock price index empirically. The estimation results of model using panel data pattern for 14 industrial group in Tehran stock exchange in period (1376-91) show that there is a positive and significant relationship between indicators of control of corruption and government effectiveness and the stock price index growth respectively with the coefficients of (62.5) and (72/1). Moreover index of represents the interaction of the rule of law and law of regulation quality with the coefficient of (4/53E-08) has a positive and significant effect on stock price index. Also improvement of indexes of voice and accountability and the interaction effect of control of corruption and political stability lead to movement of the Tehran stock exchange. Thus improving the quality of governance indicators lead to sufficient conditions for further betterment of stock market price index.

    Key words: Governance Indicators, Return of Stock Price Index, Political Stability and Absence of Violence(PV), Control of Corruption (CC)

     

        منابع داخلی                                                       

    ابراهیمی، محسن؛ شکری، نوشین (1390)، بررسی تأثیر متغیّرهای کلان اقتصادی بر قیمت سهام با تأکید بر سیاست پولی، فصلنامه مدل­سازی اقتصادی، سال پنجم، شماره 1، ص 45-23.

    آذربایجانی، کریم؛ سمیعی، ندا و شیرازی، همایون (1389)، اثر نهادها بر روی تجارت دو جانبه کشورهای منتخب خاورمیانه، مجله پژوهش­های اقتصادی ایران، سال پانزدهم، شماره 45، ص 24-1.

    اشرف­زاده، حمیدرضا؛ مهرگان، نادر (1387)، اقتصاد سنجی پانل دیتا، انتشارات تهران.

    افلاطونی، عباس؛ لیلی، نیکبخت (1389)، کاربرد اقتصادسنجی در تحقیقات حسابداری، مدیریت مالی و علوم اقتصادی، چاپ اول، تهران: انتشارات ترمه.

    برادران شرکاء، حمیدرضا؛ ملک­الساداتی، سعید (1386)، حکمرانی خوب؛ کلید توسعه آسیای جنوب غربی، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، شماره 46، ص 27-1.

    برقعی، زهرا (1384)، بررسی رابطه شاخص کل قیمت سهام بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 1375 تا 1379 با نوسانات وضعیت سیاسی،  مجله بانک و اقتصاد، شماره 58، ص 67-64.

    رضا قلی زاده، مهدیه؛ یاوری، کاظم؛ سحابی، بهرام و صالح آبادی، علی (1392)، بررسی تأثیر نوسانات دارایی­های جایگزین سهام بر شاخص قیمت سهام، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، دوره 20، شماره 1، ص 76-53.

    حبیبی، علی (1383)، نهادسازی برای بازار: خلاصه گزارش توسعه جهانی سال 2002، مجله بررسی­های بازرگانی، شماره 8، ص 109-99.

    سحابی، بهرام؛ اعتصامی، منصور و امین­­پور، خالد (1392)، بررسی اثر حکمرانی خوب و اندازه دولت بر توسعه مالی در کشورهای منتخب، نشریه پژوهش­های رشد و توسعه اقتصادی، دوره 3، شماره 12، ص 118-105.

    سوری، علی (1391)، اقتصادسنجی، تهران: انتشارات فرهنگ شناسی، چاپ پنجم.

    صمدی، سعید؛ شیرانی فخر، زهره و داورزاده، مهتاب (1386)، بررسی میزان اثرپذیری شاخص قیمت سهام بورس اوراق بهادار تهران از قیمت جهانی نفت و طلا (مدلسازی و پیش­بینی)، فصلنامه بررسی­­های اقتصادی، دوره 4، شماره 2، ص 51-25.

    صمدی، وحیدرضا (1391)، رابطه میان حکمرانی خوب و سیاست­های پولی در گروه کشورهای منتخب، پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروز کوه.

    عیسی­زاده، سعید؛ احمدزاده، اکبر (1388)، بررسی اثر عوامل نهادی بر رشد اقتصادی با تأکید بر نهادهای حاکمیتی (مطالعه موردی بین کشوری برای دوره 1996-2005)، پژوهش­های اقتصادی ایران، شماره 40، ص 28-1.

    کرباسی، علی­رضا؛ نوبخت، مسعود (1388)، بازار سهام و رشد اقتصادی؛ آزمون علیّت، نشریه پژوهش­نامه اقتصادی، شماره 5 ، ص 30-15.

    کمیجانی، اکبر؛ سلاطین، پروانه (1387)، تأثیر حکمرانی خوب بر رشد اقتصادی در گروه کشورهای منتخب OPEC و OECD، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، شماره 2، ص 24-1.

    گجراتی، دامور (1385)، مبانی اقتصاد سنجی، جلد دوم، ترجمه حمید ابریشمی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم.

     مهرآرا، محسن، اسدیان، زینب (1388)، تأثیر حکمرانی خوب بر سرمایه­گذاری مستقیم خارجی در کشورهای درآمد متوسط، مطالعات اقتصاد بین­الملل، سال بیستم، شماره 35، ص 20-1.

     میرزایی­نژاد، محمدرضا؛ سیّد شکری، خشایار و پلنگی، پگاه (1390)، تخمین تابع تقاضای تلفن همراه اول با تأکید بر ورود اپراتور جدید، فصلنامه پژوهش­ها و سیاست­های اقتصادی، شماره 60، ص 184-161.

     نجارزاده، رضا؛ آقایی خوندابی، مجید؛ رضایی­پور، محمد (1388)، بررسی تأثیر نوسانات شوک­های ارزی و قیمتی بر شاخص قیمت سهام بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رهیافت خودرگرسیون برداری، فصلنامه پژوهش­های اقتصادی، سال نهم، شماره اول، ص 175-147.

     هاشمی دهنوی، محمد (1392)، اثر قیمت نفت و قیمت طلا بر شاخص کل قیمت بورس اوراق بهادار ایران با استفاده از الگوی تصیحیح خطای برداری (VECM)، فصلنامه سیاست­های مالی و اقتصادی، سال اول، شماره 3، ص 138-117.

    هداوند، مهدی (1384)، حکمرانی خوب ، توسعه و حقوق بشر، فصلنامه حقوق اساسی، شماره 4، ص 86-51.

     یاری، ثریا؛ فرقاندوست حقیقی، کامبیز (1381)، عوامل اساسی در تعیین قیمت سهام، شماره 33، ص 54-51.

     

     

     

     

     

     منابع خارجی

     Amihud, Y., Wohl, A. (2004), Political news and stock prices: The case of Saddam Hussein contracts, Journal of Banking & Finance, 28: 1185–1200.

    2. Bilson, Ch. M., Brailsford, T. J., Hooper, V. C. (2002), The Explanatory Power of Political Risk in Emerging Markets, International Review of Financial Analysis, 11: 1-27.

    3.  Baltagi, B. H. (2005), Econometric Analysis of Panel Data, United Kingdom: Wiley Publishers.

    4. Crowley, F. D., Loviscek, A. L. (2002), Assessing the impact of political unrest on currency returns: A look at Latin America, The Quarterly Review of Economics and Finance,  42: 143-153.

    5. Chau, F., Deesomsak, R., Wang, J. (2014), Political Uncertainty and Stock Market Volatilityin the Middle East and North African (MENA) Countries, Journal of International Financial Markets, Institutions & Money, 28: 1-19.

    6. Haksoon, K. (2010), Political Stability and Foreign Direct Investment, International Journal of Economics and Finance, 2(3): 1-71.

    7. Huang, Y. (2010), Political Institutions and Financial Development: An Empirical Study, Journal of World Development,38(12): 1667–1677.

    8. Revia, A. (2013), Business Environment and Stock Market Development: an Empirical Analysis, Business Research Conference Washington DC, USA, 1-53.

    9. Roe, M.,  Siegel, J. (2011), Political Instability: Effects on Financial Development, Roots in the Severity of Economic Inequality, Journal of Comparative Economics, 39(3): 279–309.

    10. Kaufmann, D., Kraay, A., Mastruzzi, M. (2010), The Worldwide Governance Indicators Methodology and Analytical Issues, The World Bank Development Research Group Macroeconomics and Growth Team, 1-28.

    11. Kao, C., Chiang, M. ( 1999), On the Estimation and Inference of a Cointegrated Regression in Panel Data, Center for Policy Research, Syracuse University, (2): 1-34.

    12. Gul, S., Tauseef Khan, M., Saif, N., Ur   Rehman, S., Roohullah (2013), Stock Market Reaction to Political Events, Journal of Economics and Sustainable Development, 4(1): 165-174.

    13. Law, S.H., Lim, T.C., Ismail, N. W. (2013), Institutions and Economic Development: A Granger Causality Analysis of Panel Data Evidence, Economic Systems, 37(4): 610–624.

    14. Monskalenko, V. (2005), the Impact of Economic and Political News Behaviour of Stock Returns in Ukraine, National University Kyiv-Mohyla Academy, 1-44.

    15. Pedroni, P. (1997), Panel Cointegration, Asymptotic and Finite Sample Properties of Pooled Time Series Tests with an Application to

     

    the PPP Hypothesis, Econometric theory,  Cambridge Univ, 20(3): 597-625.

    16. Yartey, C. M. (2008), The Determinants of Stock Market Development in Emerging Economies: Is South Africa Different? IMF Working Paper, 32: 1-31.

    17. Amihud, Y., Wohl, A. (2004), Political news and stock prices: The case of Saddam Hussein contracts, Journal of Banking & Finance, 28: 1185–1200.

     

  • فصل اوّل: کلیّات تحقیق

    مقدمه.............................................................................................................................................. 2

    بیان مسئله..................................................................................................................................... 4.....

    اهداف تحقیق................................................................................................................................ 6

    سؤالات تحقیق................................................................................................................................ 6

    فرضیه­های تحقیق........................................................................................................................ 7

     جامعه آماری، نمونه آماری........................................................................................................ 7

    متغیّرهای تحقیق......................................................................................................................... 7

    تعریف  عملیاتی واژه­ها................................................................................................................ 8

    چهارچوب پایان­نامه................................................................................................................... 11

    فصل دوّم: مروری بر ادبیّات تحقیق

    2-1. مقدمه........................................................................................................................................... 13

    2-2. ادبیّات نظری............................................................................................................................... 13

    2-2-1. عوامل مؤثر بر قیمت سهام......................................................................................... 13

    2-2-2. حکمرانی خوب............................................................................................................... 16

    2-2-2-1. پیدایش نظریه حکمرانی خوب....................................................................... 16

     

     

    2-2-2-2. تعریف حکمرانی خوب..................................................................................... 17

    2-2-2-3. شاخص­های حکمرانی خوب............................................................................ 18

    2-2-2-4. مروری بر نحوه محاسبه و گردآوری شاخص­های حکمرانی خوب........ 19

    2-3. ادبیّات تجربی............................................................................................................................. 23

    2-3-1. تحقیقات خارجی........................................................................................................... 23

    2-3-2. تحقیقات داخلی............................................................................................................. 30

    2-4. جمع­بندی.................................................................................................................................... 38

    فصل سوّم: روش تحقیق

    3-1. مقدمه........................................................................................................................................... 40

    3-2. تصریح مدل................................................................................................................................. 40

     

    3-2-1. تبیین متغیّرها................................................................................................................ 41

    3-2-2. منابع آماری..................................................................................................................... 43

    3-3. روش تحقیق............................................................................................................................... 44

    3-3-1. مدل پانل دیتا................................................................................................................. 44

    3-3-2. مزیّت­های استفاده از داده­های تلفیقی نسبت به سری زمانی............................ 44

    3-3-3. تصریح مدل (مدل پانل دیتا)...................................................................................... 45

    3-3-3-1. مدل اثرات ثابت و مدل اثرات تصادفی......................................................... 46

    3-3-3-1-1. مدل اثرات ثابت...................................................................................... 46

    3-3-3-1-2. مدل اثرات تصادفی................................................................................ 47

    3-3-3-2. آزمون­های تشخیص........................................................................................... 47

    3-3-3-2-1. آزمون ایستایی (ریشه واحد) در داده­های ترکیبی........................ 47

    3-3-3-2-2. آزمون همجمعی داده­های پانل............................................................ 48

    3-3-3-2-3. آزمون ناهمسانی واریانس..................................................................... 50

    3-3-3-2-4. آزمون خودهمبستگی............................................................................ 51

    3-3-3-2-5. آزمون F لیمر.......................................................................................... 52

    3-3-3-2-6. آزمون هاسمن.......................................................................................... 54

    3-4. جمع­بندی.................................................................................................................................... 55

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات

    4-1. مقدمه........................................................................................................................................... 57

    4-2. آماره­های توصیفی متغیّرهای مدل، آزمون­های تشخیص و تخمین مدل................... 57

    4 -2-1. آماره­های توصیفی متغیّرهای مدل.......................................................................... 57

    4-2-2. آزمون­های تشخیص...................................................................................................... 58

    4-2-2-1. آزمون ریشه واحد.............................................................................................. 58

    4-2-2-2. آزمون همجمعی................................................................................................. 59

    4-2-2-3. آزمون ناهمسانی واریانس................................................................................. 59

    4-2-2-4. آزمون خودهمبستگی........................................................................................ 60

    4-2-2-5. آزمون F لیمر...................................................................................................... 60

    4-2-2-6. آزمون هاسمن...................................................................................................... 61

    4-2-3. تخمین مدل.................................................................................................................... 64

    4-3. جمع­بندی.................................................................................................................................... 67

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادات

    5-1. مقدمه............................................................................................................................................ 69

    5-2. نتیجه­گیری.................................................................................................................................. 69

    5-3. پیشنهادات................................................................................................................................... 72

    فهرست منابع................................................................................................... 74

    پیوست.............................................................................................................. 79


موضوع پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, نمونه پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, جستجوی پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, فایل Word پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, دانلود پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, فایل PDF پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, تحقیق در مورد پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, مقاله در مورد پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, پروژه در مورد پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, پروژه درباره پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر شاخص های حکمرانی بر بازدۀ شاخص قیمت سهام گروه های صنعتی بازار سهام تهران

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده : هدف اصلی مطالعه حاضر، بررسی تمایل سرمایه­گذاران بر تکیه به چولگی و تجزیه و تحلیل تفاوت میان نمودار چولگی بازده سهام­های مختلف است که می تواند معیاری برای ترجیحات سرمایه­گذاری آن­ها باشد. نمونه مورد استفاده در این مطالعه، مشتمل بر 54 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1388 تا 1392 است و برای آزمون فرضیه­ها از نرم ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته­ مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی عکس العمل بازار سهام نسبت به اعلامیه های سود نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1385 تا 1389 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف ...

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي سيستم‌هاي اقتصادي- اجتماعي گرايش برنامه‌ ريزي سيستم‌ هاي اقتصادي    بهمن ماه 1393 چکيده: با توجه به اهميت بازارهاي مالي و از

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: مدیریت دولتی چکیده : هدف این تحقیق یافتن ارتباط بین ضرایب قیمت و بازده سهام در صنعت سیمان بورس اوراق بهادار می باشد ضرایب قیمت جزء روشهای ارزش گذاری نسبی و رایج ترین و معروف ترین روشهای ارزشگذاری سهام در بازار سرمایه هستند. اساس روش ضرایب قیمت بیانگر این است که ارزش سهام به مقدار سود، دارایی و یا ارزش دیگری که از مالکیت سهام ناشی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده تحقیق حاضر به بررسی تاثیر وابستگی گروهی بر روی تصمیم گیری پرداخت سود سهام درشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. بدین منظور، ارتباط میان خط مشی تقسیم سود سهام و عوامل نظیرنابرابری اطلاعاتی؛ وابستگی به تامین مالی خارجی ( منابع خارج از موسسه ) بررسی می شود. در راستای این هدف ، کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس ...

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد "MA " چکیده تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین سود نقدی سهام و رشد درآمد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و در قلمرو زمانی 1386 تا 1391 انجام شده است. بدین منظور تعداد 41 شرکت و با تخمین 3 مدل رگوسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از اجرای آزمون فرضیات نشان داد که نسبت های پرداخت سود سهام با رشد درآمد آتی ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیرفرصتهای رشد برحساسیت بازده سهام به اقلام تعهدی اختیاری درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1387 تا 1392 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 129 شرکت می باشد. ...

پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری پژوهش حاضر برای فراهم آوردن شواهدی در جهت روشن ساختن رابطه­ی بین کیفیت­ سود و نقدشوندگی سهام و همچنین ارزیابی تاثیر کیفیت سود بر نقدشوندگی سهام صورت پذیرفته است. در این پژوهش 96شرکت­ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 5ساله 1387-1392 (با یکسال تقدم)به عنوان جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. متغیر مستقل در این پژوهش کیفیت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی گرایش مالی چکیده: اصولا سرمایه ­گذاران باید بررسی­ های وسیعی در موقع خرید یا فروش سهام عادی انجام دهند. زیرا آنها نقدترین دارایی خود را به سهام تبدیل می­کنند و در صورت عدم توجه به مواردی خاص، نتایج مطلوبی از آن سرمایه­گذاری دریافت نخواهند کرد. از همین رو این تحقیق بر آن است تا درجه اهمیّت عوامل مذکور از قبیل عوامل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: تامین مالی از جمله مهمترین مباحث بحث برانگیز در مدیریت مالی و حسابداری است که تحقیقات گسترده ای را در حوزه امور مالی و حسابداری موجب شده است. علیرغم گستردگی روش های تامین مالی، مدیران باید از چگونگی نحوه تامین مالی و اثر بکارگیری هر یک از آن ها بر عملکرد عملیاتی، سودآوری و بازده آتی سهام شرکت ها آگاه باشند. برهمین ...

ثبت سفارش