پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز

word 1 MB 29667 100
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی- گرایش تحقیق در عملیات

    چکیده

    تحقیقات زیادی در مقوله حمل و نقل شهری انجام شده است که هر یک با مشخص کردن نوع وسیله نقلیه و همچنین هدفی خاص سعی در بهسازی این شبکه ها داشتند. پایان نامه حاضر نیز سعی در ارائه       مدلی ریاضی برای افزایش درآمد متروی تهران را دارد. بدین منظور از قیمت گذاری بلیط های مترو در ساعات پیک و غیر پیک استفاده می کنیم دارند. خروجی مدل نیز قیمت بلیط مترو در بازه های زمانی تعیین شده است که همان زمان های پیک و غیر پیک می باشد. تلاش شده است مدلی ارائه شود که دارای روش حل استاندارد به وسیله بسته های نرم افزاری رایج باشد.

    پس از شناخت و بررسی خطوط شبکه مترو تهران، پارامترهای مستقل و متغیرهای وابسته برای مدل مشخص می شود. در ادامه با تشکیل تابع هدف و محدودیت ها، مدل نهایی ارائه می شود و سناریو یی برای قیمت بلیط ها و جمعیت مسافران با توجه به این قیمت ارائه می شود. در نهایت نیز درآمد حال حاضر مترو مورد بررسی قرار می گیرد و افزایش درآمد با سناریوی مطرح شده با استفاده از شبیه سازی نشان داده می شود در ضمن با این مدل از مسافرین زمان پیک کاسته می شود در نتیجه رفاه این مسافران که قصد سفر در زمانهای پیک دارند افزایش می یابد و همچنین هزینه های مسافرین غیر پیک بدلیل اینکه بهای بلیط کمتری پرداخت خواهند کرد پایین خواهد آمد.

    واژه های کلیدی : مدلسازی ریاضی، زمان پیک و غیر پیک، شبیه سازی، درآمد مترو، کاهش جمعیت مسافران،شرکت مترو تهران

    فصل اول

    طرح و کلیات تحقیق

    مقدمه

    دنیای اطراف ما شامل تعداد زیادی سیستم است. تعاریف مختلفی در مورد سیستم ارائه شده است، که معمولا با توجه به مقوله ای که سیستم در آن تعریف می شود با یکدیگر تفاوت دارند. اما به طور کلی از دیدگاه رابینز سیستم عبارت است از اجزا پیوسته و مرتبط به هم که به نحوی تنظیم گردیده اند تا یک کل متشکل از تک تک اجزا را به وجود آورند و دارای هدفی خاص هستند.[4]

    در واقع ما درون محیطی زندگی می کنیم که یک ابر سیستم بزرگ است و از تعداد زیادی سیستم    کوچک تر تشکیل شده است. سیستم های حمل و نقل و ترابری از سیستم های پراهمیت در دنیای امروز به حساب می آیند. مسئله حمل و نقل از دیرباز ذهن انسانها را به خود معطوف داشته و در گذر زمان سیری تکاملی طی کرده است. از استفاده حیوانات برای این منظور تا وسایل پیشرفته ی حمل و نقل امروزی، در تمام دوران موضوع حمل و نقل یکی از دغدغه های انسان به شمار می رود. امروزه با افزایش جمعیت در دنیا مسئله حمل و نقل به فاکتوری مهم در جامعه های شهری تبدیل شده است. به ویژه حمل و نقل درون شهری انسان ها از مهمترین عواملی است که در هر جامعه شهری، دولت ها موظف به برنامه ریزی مناسب و ایجاد شبکه های جوابگو برای آن می باشند. در شهر تهران نیز با توجه به تراکم جمعیت مسئله حمل و نقل از مهمترین دغدغه های مدیران شهری به حساب می آید. در کنار سیستم اتوبوسرانی و تاکسی های درون شهری که از گذشته مورد استفاده قرار می گیرند، چندین سال است که متروی شهر تهران به عنوان یک وسیله جابجایی به گزینه ای مناسب برای حمل و نقل تبدیل شده است. از خصوصیات مناسب مترو کاهش آلودگی هوا، کاهش زمان جابجایی، کاهش مصرف سوخت و ... است.

    در مقالات و ادبیات تحقیق در عملیات([1]) نیز حوزه ی حمل و نقل عمومی شهری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این مسائل یا از دیدگاه حداقل کردن هزینه ها مورد بحث قرار گرفته اند، و یا از دیدگاه حداکثر نمودن کارایی و کیفیت خدمات آنها  مورد مطالعه بوده اند. در سال های اخیر، زمان جابجایی مسافران به عنوان یکی از معیارهای مهم عملکرد این سیستم ها مورد توجه قرار گرفته است.(باکس و دراپر 2007)[11]

    در هر سیستم، تبدیل ورودی ها به خروجی ها را فرآیند پردازش می نامیم. در طی فرآیند پردازش ممکن است سیستم طوری عمل کند که به نظر ناکارا بیاید. منظور از ناکارا بودن سیستم در اینجا این است که طریقی برای عملکرد سیستم بتوان برنامه ریزی کرد که بازده و کارایی سیستم بالاتر برود. به فرآیند مذکور بهسازی یا بهینه سازی([2])سیستم می گوییم. به طور معمول سیستم ها با توجه به ورودی ها و خروجی هایی که دارند می بایست بهینه سازی شوند.

    آرزوی انسان برای رسیدن به کمال مبین تئوری بهینه‌سازی است. انسان می‌خواهد بهترین را تجسم و توصیف کرده و به آن دست یابد(بیت‌لر و دیگران،1979).[12] اما از آنجایی که می‌داند  تمام شرایط حاکم بر بهترین را نمی تواند به خوبی شناسایی و تعریف نماید در بیشتر موارد به جای جواب بهترین یا بهینه مطلق، به یک جواب رضایت‌بخش بسنده می‌کند(وارنر،1996).[23] بیت‌لر و دیگران(1979) بهینه‌سازی را چنین شرح می‌دهند[12]: فعل بهینه‌ ساختن که کلمه قوی‌تری نسبت به بهبود می‌باشد و عبارت است از دستیابی به بهترین پاسخ، همچنین بهینه‌سازی اشاره به عمل پیداکردن بهترین پاسخ برای مسئله مورد نظر دارد. بنابراین تئوری بهینه‌سازی شامل مطالعات کمی بهینه ‌ها و روش یافتن آنها است.

    بهینه سازی سیستم ها فعالیتی مستمر به شمار می رود که با تعریف فرضیات و همچنین محدودیت های مسئله آغاز می شود. در طراحی محصولات و خدمات جدید و همچنین مطالعه روی سیستم های موجود، گروه تحقیق و توسعه آزمایشاتی را ترتیب می دهد؛ مدل هایی را می سازد و سعی می کند عملکرد محصول یا خدمت را بهبود بخشد. این بهینه سازی معمولا روی مدل هایی از سیستم های واقعی صورت می گیرد.

     

    1-1- موضوع تحقیق

    بررسی سیستم ها اغلب با مدلی از سیستم صورت می گیرد. به همین منظور ساخت مدل های ریاضی، فیزیکی و ... یکی از مراحل پایه ای برای تحلیل سیستم ها به شمار می رود.

     در تعریف مدل های ریاضی چنین آمده است :

    مدل های ریاضی با استفاده از حروف، اعداد، عملگرها و روابط ریاضی، جهان واقعی را به تصویر می کشند. این مدل ها بسیار انتزاعی و قابل انعطاف بوده و بیشترین کاربرد را هم در مدل سازی دارند.[7]

    در تحقیق حاضر ما سعی خواهیم کرد با مشخص کردن هدف، شناخت روابط و مدل سازی ریاضی مسئله انتخابی، در بهسازی سیستم حمل و نقل شهری گام برداریم.

     

    2-1- تعریف مسئله مطالعه موردی

    امروزه با افزایش جمعیت و افزایش ترددهای شهری مخصوصا در کلان شهرها حمل و نقل عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است، زیرا این حجم ترافیک بعلت افزایش ترددها با خودروهای شخصی و خودروهای کوچک عمومی قابل جوابگویی نیستند و باید به سمت افزایش کیفی و کمی وسائل حمل و نقل عمومی برویم. حال در این میان متروی شهری سهم بزرگ و عمده ای ایفا میکند زیرا میتواند جمعیت قابل توجه ای را جابجا کند و هم از کیفیت خدمات بهتری نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل(مانند اتوبوس، ماشین های ون و ...)برخوردار است. در نتیجه اگر کیفیت و کمیت استفاده از مترو را بالا ببریم میتوانیم سهم بسزایی در بهبود وضعیت ترافیک و حمل ونقل شهری ایفا کنیم.

    در این تحقیق سعی شده است که در  ابتدا استراتژی طرح شود که بتوان با تعیین قیمت مترو]34[ در ساعات پیک و غیر پیک( منظور از ساعات پیک ساعات ازدحام جمعیت و شلوغی متروست مثلا ساعات 6-9 و ساعات 15-18 می باشد)، در خطوط مختلف،در آمد شرکت مترو و سطح خدمت رسانی به مسافران بهینه گردد و همچنین کیفیت خدمت رسانی نیز بالا رفته و در ضمن هزینه های مسافرین مترو کاهش یابد بعنوان مثال اگر مسافری در ساعت پیک و شلوغی قصد استفاده از مترو را دارد مجبور نباشد زمان زیادی را صرف کند تا بسختی بتواند وارد قطارهای مترو شود یا مسافری که قصد تردد در ساعات غیر پیک را دارد، هزینه و کیفیت مترو به او این ترجیح را بدهد که از مترو به جای دیگر وسایل استفاده کند و تا هم از امکانات بهتری برخوردار باشد و هم هزینه کمتری نسبت به دیگر وسائل حمل و نقل پرداخت کند. در این تحقبق سعی خواهد شد که کیفیت مطلوب در مورد اول و کاهش هزینه در مورد دوم میسر خواهد شد تا با در نظر گرفتن این موارد سطح درآمد مترو افزایش یابد در حالی که درجه رضایت مندی مسافرین نیز بالا رود.

    یکی از محدودیت های اصلی این مسئله مطلوبیت واقعی مسافران در استفاده از مترو در یک سطح قیمت خاص می باشد اگر بتوانیم ارزیابی واقعی و صحیحی از این مطلوبیت داشته باشیم می توانیم روی جواب بدست آمده ادعای درستی داشته باشیم.

     بدین منظور پس از مدلسازی مسئله به گونه ای که همه ی این اهداف را در بر گرفته باشد مدل را با استفاده از روش های برنامه ریزی ریاضی حل خواهیم کرد. در ادامه قصد داریم با استفاده از شبیه سازی(نرم افزار ED خط یک مترو را شبیه سازی می کنیم) صحت جواب بدست آمده را ارزیابی کنیم یعنی جواب بدست آمده را به عنوان یک سناریو شبیه سازی می کنیم ،که در ادامه آنرا بیشتر توضیح خواهیم داد.

     

     

     

    3-1- اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق

    حمل و نقل از دیرباز ذهن انسانها را به خود معطوف داشته و در گذر زمان سیری تکاملی طی کرده است. از استفاده حیوانات برای این منظور تا وسایل پیشرفته ی حمل و نقل امروزی, در تمام دوران موضوع حمل و نقل یکی از دغدغه های انسان به شمار می رود.

    امروزه با افزایش جمعیت در دنیا مسئله حمل و نقل به فاکتوری مهم در جامعه های شهری تبدیل شده است. به ویژه حمل و نقل درون شهری انسان ها از مهمترین عواملی است که در هر جامعه شهری, دولت ها موظف به برنامه ریزی مناسب و ایجاد شبکه های جوابگو برای آن می باشند.

    از جمله گزینه هایی که در حمل و نقل انسان ها در درون شهر ها از آن ها استفاده می شود می توان موارد زیر را نام برد :

    تاکسی

    اتوبوس

    مونوریل

    مترو و ...

    در شهر تهران نیز با توجه به تراکم جمعیت مسئله حمل و نقل از مهمترین دغدغه های مدیران شهری به حساب می آید. در کنار سیستم اتوبوسرانی و تاکسی های درون شهری که از گذشته مورد استفاده قرار می گیرند, چندین سال است که متروی شهر تهران به عنوان یک وسیله جابجایی مناسب به عنوان گزینه ای برای حمل و نقل مطرح است.

    امروز در بحث خدمات شهری و حمل و نقل، متروی تهران سهم عمده ای ایفا میکند اما بنا به دلیل جمعیت انبوه استفاده کننده از مترو کیفیت خدمت رسانی و بهداشتی برای مسافرین ]36[پایین آمده است و این شرکت باید در صدد حل این مشکلات باشد. این مشکل راه حل های خواهد داشت مانند افزایش تعداد قطارها و کم کردن بازه ی بین حرکت دو قطار]35[ و ...که هر یک مزایا و معایب مخصوص خود را دارد بعنوان مثال کم کردن بازه ی زمانی بین قطارها امکان تداخل و ترافیک بین قطارها را افزایش می دهد ولی در این تحقیق سعی شده است که با امکانات موجود بتوان کیفیت خدمت رسانی را افزایش داد و همچنین در آمد مترو نیز افزایش یابد

    4-1- اهداف تحقیق

    هدف اصلی این تحقیق افزایش درآمد شرکت مترو می باشد.که در این تحقیق از استراتژی قیمت گذاری در ساعات پیک و غیر پیک استفاده می شود منظور از ساعات پیک، همان ساعات شلوغی مترو می باشد که جمعیت مسافران از یک حد مشخصی که ظرفیت خدمت رسانی مترو می باشد بیشتر می شوند. اما لازم به ذکر است که با این استراتژی (افزایش قیمت بلیط در ساعات پیک وارزانتر بودن بلیط در ساعات غیر پیک) ممکن است موجب کاهش مسافران در ساعات پیک گردد که همین امر سبب راحتی بیشتر دیگر مسافران خواهد شد از سوی دیگر هزینه های مسافرانی که در زمان غیر پیک از مترو استفاده می کنند کاهش می یابد. هدف این پایان نامه ارائه مدلی برای افزایش درآمد مترو است.

    1-5-1 پرسش اصلی تحقیق:

    اصلی ترین سوال این تحقیق می تواند این پرسش باشد که با توجه به ماکزیمم سازی درآمد مترو و محدودیت های مسئله، بهای بلیط در ساعات پیک و غیر پیک چه میزان خواهد بود؟

    2-5-1 پرسش های فرعی:

    سطح مطلوب قیمت برای مسافران با توجه به کاهش مسافران مترو در ساعات پیک( میتوان گفت بگونه ای افزایش رفاه و راحتی در زمان استفاده از مترو) چقدر خواهد بود؟ (تا چه قیمتی مسافران حاضر به استفاده از مترو می باشند و میتوانیم قیمت را افزایش دهیم).

    آیا کیفیت خدمات مترو(افزایش کیفیت خدمات با کاهش مسافران مترو منظور است) افزایش میابد؟(اگر جمعیت مسافران در ساعات پیک کاهش یابد مسافران از لحاظ بهداشتی و سلامت روحی و فکری از یک آرامش نسبی  برخوردار خواهند بود)

    آیا هزینه های مسافرانی که در زمان های غیر پیک از مترو استفاده می کنند،  کاهش میابد؟

     

    6-1- شرح اصطلاحات

    اغلب اصطلاحات و عباراتی که در این تحقیق استفاده شده، در متن تعریف شده است. با این حال در ادامه به چند اصطلاح که برای شروع مطالعه تحقیق، بهتر است مفهوم آن ها مشخص شود، اشاره شده است:

    زمان پیک: زمان شلوغی مترو که بیشترین مسافر را دارد

    زمان غیر پیک: زمانی که مترو از ازدهام کمتری بر خوردار میباشد

    شبیه سازی: در فضای مجازی نرم افزار  ED یک نمونه از واقعیت را ترسیم میکنیم که در این تحقیق خط 1 مترو بررسی می شود.

  • فهرست:

    فصل اول- طرح و کلیات تحقیق..................................................................................................................................................................1

    مقدمه..................................................................................................................................................................................................................2

    1-1- موضوع تحقیق......................................................................................................................................................................................3

    2-1- تعریف مساله مطالعه موردی..............................................................................................................................................................4

    3-1- اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق......................................................................................................................................................5

    4-1- اهداف تحقیق........................................................................................................................................................................................6

    5-1- سئوال تحقیق........................................................................................................................................................................................7

    6-1- شرح اصطلاحات....................................................................................................................................................................................7

    7-1- نتیجه گیری..........................................................................................................................................................................................8

    فصل دوم- ادبیات و پیشینه  تحقیق............................................................................................................................................................8

    مقدمه..................................................................................................................................................................................................................9

    1-2- طراحی شبکه های حمل و نقل......................................................................................................................................................10

    2-2- روش مدلسازی ریاضی.....................................................................................................................................................................11

    3-2- روش مبتنی بر تجریه.......................................................................................................................................................................12

    4-2- روش شبیه سازی..............................................................................................................................................................................12

    5-2- روش فراابتکاری یا هوشمندانه........................................................................................................................................................15

    7-2- جمع بندی..........................................................................................................................................................................................17

    فصل سوم- روش شناسی.................................................................................................................................................................................18

    مقدمه...............................................................................................................................................................................................................19

    1-3- روش و طرح کلی تحقیق.................................................................................................................................................................19

    1-1-3- گام اول: بررسی وضعیت ............................................................................................................................................................19

    2-1-3- گام دوم: شناخت مسئله.............................................................................................................................................................22

    3-1-3- گام سوم: مدلسازی......................................................................................................................................................................23

    4-1-3- گام چهارم:حل مدل.....................................................................................................................................................................23

    5-1-3-  فلوچارت تحقیق..........................................................................................................................................................................24

    2-3- شیوه جمع آوری اطلاعات...............................................................................................................................................................25

    1-2-3- مطالعه کتابخانه ای......................................................................................................................................................................25

    2-2-3- مطالعات میدانی............................................................................................................................................................................25

    3-3- جامعه آماری.......................................................................................................................................................................................25

    4-3- نمونه آماری و روش نمونه گیری...................................................................................................................................................25

    5-3- متغیرهای تحقیق..............................................................................................................................................................................27

    1-5-3- پارامترهای مستقل.......................................................................................................................................................................27

    1-1-5-3- بازه های زمانی..................................................................................................................................................................27

    2-1-5-3- حد اکثر جمعیت مسافران در هر بازه زمانی....................................................................................................................27

    3-1-5-3- حداقل بهای بلیط.............................................................................................................................................27

    2-5-3- متغیرهای تصمیم.........................................................................................................................................................................27

    6-3- روش تحقیق........................................................................................................................................................................................28

    7-3- جمع بندی..........................................................................................................................................................................................29

    فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده ها.......................................................................................................................................................30

    مقدمه...............................................................................................................................................................................................................31

    1-4- بررسی وضعیت...................................................................................................................................................................................31

    2-4- شناخت مساله....................................................................................................................................................................................38

    1-2-4- جدول هزینه برآورد شده و تعداد مسافران..................................................................................................................38

    2-2-4- بازه های زمانی.......................................................................................................................................................39

    3-2-4- بررسی اهداف دیگر...............................................................................................................................................39

    3-4- مدلسازی..............................................................................................................................................................................................40

    1-3-4- متغیرها...........................................................................................................................................................................................41

    2-3-4- محدودیت ها................................................................................................................................................................................41

    1-2-3-4- ظرفیت خدمت رسانی..........................................................................................................................................................41

    2-2-3-4- حداقل بهای بلیط...............................................................................................................................................................42

    3-2-3-4- سقف تعیین شده بهای بلیط...............................................................................................................................................43

    3-3-4- تابع هدف.......................................................................................................................................................................................43

    4-3-4- تقریب  بر حسب ...............................................................................................................................................................45

    4-4- حل مدل..............................................................................................................................................................................................47

    5-4- نتایج تحقیق  و تحلیل آن..............................................................................................................................................................53

    6-4- ارزیابی به کمک شبیه سازی..........................................................................................................................................................54

    7-4- جمع بندی..........................................................................................................................................................................................61

     

    فصل پنجم- ارزیابی و نتیجه گیری و پیشنهادات...................................................................................................................................................62

    مقدمه...............................................................................................................................................................................................................63

    1-5- بررسی وضعیت موجود در متروی تهران......................................................................................................................................63

    2-5- نتیجه گیری........................................................................................................................................................................................64

    3-5- پیشنهادهای مطالعات آتی...............................................................................................................................................................64

    منابغ و ماخذ..................................................................................................................................................................................................66

    پیوست ها

    پیوست 1- انجام شبیه سازی...................................................................................................................................................................70

    پیوست 2- مراحل نرم افزار متلب............................................................................................................................................................8.

    منبع:

    ] آذر، عادل، و مومنی، منصور. (1387). آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد اول. تهران: انتشارات سمت.

    [2] آذر، عادل، و مومنی، منصور. (1387). آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم. تهران: انتشارات سمت.

    [3] خاکی، غلامرضا. (1375). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب.

    [4] رابینز، استیفن پی. مدیریت رفتار سازمانی (ترجمه علی پارسائیان، سید محمد اعرابی، 1376). تهران: موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

    [5] رحیمی شاه مزرعه، محسن. (1388). بهبود سیستم های احتمالی جعبه سیاه با استفاده از روش رویه پاسخ (مورد کاوی متروی تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی.

    [6] مصدقی، مریم، و جوانشیر،حسن، و توکلی مقدم، رضا. (1389). مدل سازی زمان بندی حرکت قطارها با اهداف چندگانه و در نظر گرفتن تقاطع. مجله مهندسی ترافیک، 22، 56-50.

    [7] مهرگان، محمدرضا. (1388). مدل سازی ریاضی، تهران:انتشارات سمت.

    [8] وب سایت رسمی شرکت متروی تهران و حومه ( http://metro.tehran.ir )

    [9] Abkowitz, M., Josef. Tozzi, R, & Driscoll, M. K(1987).Operational feasibility of timed transfer in transit system, Journal of Transportation Engineering, NO 113.

    [10] Bookbinder, J .H ., Desilets, A,(1992).Transfer optimization in transit network,journal of Transportation science,  Vol.26.

    [11] Box, G. E., & Draper, N. R. (2007).Response Surface, Mixture and Ridge Analyses (2nd ed. Ed.) hobolcenU New jersey : John wiely and sons

     [12] Brighter, C., Phillips, T., & Wilde, G. (1979).Foundation of optimization (2nd ed.) cliffs, Prentice Hall., p.302

    [13] Bukkapatnam, Satish, Dessouky, Maged & Zhao, Jiamin(2003).Distributed architecture for real- time coordination in transit networks, METrans, Department of Industrial and System,Eng. University of Southern California, California, Los Angeles.

    [14] Ceder, A., Golony, B., & Tal, O.(2002). Creating bus timetables with maximal synchronization, Transportation Research., part A35,913-928.

    [15] Ceder, A., Wilson, NHM(1986).Bus Network Design, Transportation Research 21A: 59-83.

    [16] Cevallos, F., Zhao, F.(2006).Minimizing transfer times in public transit network with genetic algorithm, Transportation Research Record 1971, 74-79.

    [17] Dhingra.S.L., Shrivastava., 2004. Modeling for co-ordinate bus-train networks…Proceedings of the 2004 winter simulation conference, New York,Usa.

    [18] Haghani.A., Banihashemi.A., 2002. Heuristic approaches for solving large – scale bus transit vehicle scheduling problem with time route constraint…Transportation Research – part A 36,913-928

    [19] Haghani.A., Banihashei.M., Chiang.K.H., 2003. A comparative analysis of bus transit vehicle scheduling models. Transportatioin Research – partB37,301-322.

    [20] Haghani.A., shafahi.Y., 2002. Bus maintenance system and maintenance scheduling : model formulation and solutions…Transporation Research – part A 36,453-482.

    [21] Li, Janiuce P(2001).Train station Passenger flow study, Proceedings of the 200 winter simulation conference.

    [22] Vansteenwegen, P., oudheusden, D. V(2007).Decreasing the passenger waiting time for an intercity rail network, Transportation Research, part B, 41. PP.478-492

    [23] Warner, M. ed. (1996). International Encyclopedia of Business & Management Londen : Routledge

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ]24[کتاب آمار پیشرفته ،مولف دکتر جمشید صدقیانی.

    ]25[ برنامه ریزی غیرخطی، مقید، در تحقیق در عملیات،مولف محمدجواد اصغرپور.

    [26] Nonlinear Pricing in Transportation: An application to transit system of Santiago de Chile, Marco Batarce, Marc Ivaldi; May 2010

    [27]Modeling new pricing strategies for santiago metro ,R.Bianchi,S.R.Jara-Diaz,J.deD.Ortuzar; Transport Policy 5 (1998) 223–233

    ]28[ زمانبندی حرکت قطارها به کمک روش فوق ابتکاری عملیات حرارتی شبیه سازی شده،امین جمیلی دانشجوی دکتری،فریدون کیانفر، استاد، دانشکده مهندسی صنایع،پژوهشنامه حمل و نقل، سال ششم، شماره اول، بهار

    1388

    [29]A revised particle swarm optimization based discrete Lagrange multipliers method for nonlinear programming problems, Computers & Operations Research, Volume 38, Issue 8, August 2011, Pages 1164-1174,Ali Mohammad Nezhad, Hashem Mahlooji

    [30]A survey of various tactics for generating Lagrangian multipliers in the context of Lagrangian duality, European Journal of Operational Research, Volume 3, Issue 4, July 1979, Pages 322-338; Mokhtar S. Bazaraa, Jamie J. Goode

    [31]A nonlinear Lagrangian based on Fischer-Burmeister NCP function, Applied Mathematics and Computation, Volume 188, Issue 2, 15 May 2007, Pages 1344-1363; Yong-Hong Ren, Li-Wei Zhang, Xian-Tao Xiao

    [32]Some examples of comparative simulation of nonlinear solid body systems with MATLAB/SIMULINK and SDS simulation programs, Nonlinear Analysis: Theory, Methods & Applications, Volume 30, Issue 4, December 1997, Pages 1969-1976;Ionescu Florin, George Constantin, Vladimir Platagea

    ]33[قیمت گذاری بلیط مترو در شهر تهران ، اقتصاد حمل و نقل شهری، بهروز هادی زنوز

    ]34[تحلیل زمان انتظار مسافران در ایستگاههای مترو با استفاده از تکنیک شبیه سازی(مطالعه موردی متروی تهران)،حمید بهبهانی استاد دانشکده مهندسی عمران علم و صنعت ، شهریار افندی زاده دانشیار دانشکده مهندسی عمران علم و صنعت، کامران رحیم اف دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی عمران علم و صنعت، پژوهشنامه حمل ونقل بهار 87

    ]35[ ارائه مدلی مدلی پیش بینی کننده از میزان رضایت از سفر با مترو، دکتر مصطفی عباس زادگان، دکتر راضیه رضا زاده، مریم محمدی، سجاد علیپور اشلکی، هویت شهر بهار و تابستان 89

    [37] Linear and Nonlinear Optimization; Igor Griva ,Stephen G. Nash,Ariela Sofer,George Mason University,Fairfax, Virginia; Society for Industrial and Applied Mathematics • Philadelphia

     

    .


موضوع پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, نمونه پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, جستجوی پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, فایل Word پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, دانلود پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, فایل PDF پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, تحقیق در مورد پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, مقاله در مورد پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, پروژه در مورد پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, پروپوزال در مورد پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, تز دکترا در مورد پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, پروژه درباره پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, گزارش سمینار در مورد پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز, رساله دکترا در مورد پایان نامه قیمت گذاری بلیط متروی تهران در ساعات پیک و غیر پیک با رویکرد بهینه سازی و شبیه ساز

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده شهرها ، سیستم پیچید ه و پویایی هستند که درگذر زمان دستخوش تحولات کالبدی،اجتماعی،اقتصادی و ... گردیده اند. در راستای نیل به توسعه شهری دستیابی به رفاه اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی از حقوق مسلم هرفرد وجامعه است ؛بدین منظور کاهش فاصله میان آنچه هست و آنچه باید باشد از اهداف مهم برنامه ریزان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A)) در رشته مدیریت بازرگانی- گرایش مالی چکیده مالیات به عنوان معمولیترین و مهمترین منبع تامین درآمدهای عمومی و یکی از کارآمدترین و موثرترین ابزارهای سیاستهای مالی به شمار میروند که دولت می تواند به واسطه آن،بسیاری از خدمات اجتماعی و رفاهی را در خدمت مردم قرار دهد و به بسیاری از فعالیت ها و جریانات اقتصادی و اجتماعی سمت و سوی لازم را ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: برنامه‌ ریزی شهری چکیده بر اساس آموزه های قرآن و تعا لیم حیاتبخش دین مبین اسلام،زمین مهد و گهواره ی انسان است و گهواره باید امن و نشاط آور باشد تا انسان درآن رشد و تکامل یابد.بی گمان،امروزه دیگر اهمیت فراوان گیاهان و نقشی که درحیات وسعادت انسان ها دارند بر کسی پوشیده نیست.تلطیف هوا وکاهش آلاینده های آن،ایجاد تعادل وتوازن ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

پايان نامه کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي تابستان  1391 چکيده با ظهور پديده هايي نظير تجارت الکترونيکي و کسب و کار الکترونيکي که روش­هاي کار آمد در زمينه افزايش مع

رساله دکتري مهندسي عمران - زلزله تابستان 1393 چکيده يکي از ابزارهاي مناسب براي شناخت وضعيت شبکه­ هاي توزيع آب به عنوان يکي از سيستم­هاي شريان حياتي، شاخص قابليت اعتماد است. يک دست

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد فنی مهندسی در رشته مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید چکیده رشد و گسترش شهرها و توسعه زندگی شهرنشینی نیازمند زیرساخت های به روز و قابل توسعه است. سیستم‌های حمل و نقل از جمله زیرساخت های اساسی در شهرها محسوب می شوند که از این میان ایجاد و توسعه شبکه های مترو بدلیل ظرفیت بالای حمل مسافر، سرعت جابجایی بالا، انطباق با استاندارهای زیست محیطی و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم(M.A) چکیده: افزایش روزافزون جمعیت جهان به ویژه در کشور های در حال توسعه‌، ‌‌‌فقر اقتصادی و پایین بودن سطح در آمد ملی کشور های مذکور باعث شده تا جمعیت این کشور ها در فشار و تنگنای اقتصادی قرار گیرند‌، ‌‌.‌‌ این کشور ها‌، ‌‌‌علی رغم داشتن منابع‌طبیعی مناسب‌و دارا بودن منابع بالقوه درآمدی‌،‌‌‌ فقر و محرومیت را پذیرفته و پایین ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکاترونیک مقدمه پیشرفت­های اخیر در تولید منعطف و تکنولوژی اطلاعات این امکان را فراهم کرده است که سیستم­های تولیدی بتوانند با هزینه پایین­تر طیف وسیع­تری از محصولات یا خدمات را ارائه نمایند. به­علاوه افزایش رقابت در سطح جهانی منجر به رویارویی صنایع با رویکرد افزایش ارزش مشتری در ارائه محصول یا خدمات شده است. بنابراین لزوم درنظر گرفتن نیازهای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده شبکه حسگر بی سیم، شبکه ای است که از تعداد زیادی گره کوچک تشکیل شده است. گره از طریق حسگرها اطلاعات محیط را دریافت می‌کند. انرژی مصرفی گره‌ها معمولاً از طریق باتری تامین می‌شود که در اکثر موارد امکان جایگزینی این باتری‌ها وجود ندارد. بنابراین توان مصرفی گره‌ها موضوع مهمی در این شبکه ها است. و استفاده از روش‌های دقیق و سریع ...

ثبت سفارش