پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه

word 1 MB 30906 111
1388 کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد
    رشته مهندسی مکاترونیک

    مقدمه

    پیشرفت­های اخیر در تولید منعطف و تکنولوژی اطلاعات این امکان را فراهم کرده است که سیستم­های تولیدی بتوانند با هزینه پایین­تر طیف وسیع­تری از محصولات یا خدمات را ارائه نمایند. به­علاوه افزایش رقابت در سطح جهانی منجر به رویارویی صنایع با رویکرد افزایش ارزش مشتری در ارائه محصول یا خدمات شده است. بنابراین لزوم درنظر گرفتن نیازهای خاص هر کدام از مشتریان، تولید­کنندگان را به سمت دخالت دادن مشتریان در فرآیند تولید رهنمون شده است. در این میان سفارشی‌سازی در تولید انبوه[1] یکی از روش‌های نوین تولید است که هر روز مورد توجه تولیدکنندگان بیشتری قرار می‌گیرد. سفارشی‌سازی در تولید انبوه، توانایی تولید محصول یا خدمات مختص هر مشتری بر اساس سفارش یا نیازهای شناخته شده او از طریق یک فرآیند کاملاً انعطاف‌پذیر و یکپارچه با حفظ مزایای تولید انبوه است. سفارشی‌سازی در تولید انبوه یکی از فرصت‌هایی است که از طریق رشد و هماهنگی تکنولوژی‌های تولید و تکنولوژی اطلاعات در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

    واضح است فعالیت‌هایی که در سیستم‌های سفارشی‌سازی در تولید انبوه انجام می‌شوند نیازمند همکاری گسترده، تبادل اطلاعات و تعامل در محدوده سازمان و خارج از آن است. بخشی از این تعامل در جهت برنامه‌ریزی تخصیص وظایف به منابع و زمان‌بندی اجرای وظایف بر روی منابع است. مسئله برنامه­ریزی تخصیص وظایف به منابع و زمانبندی اجرای وظایف یکی از پیچیده­ترین مسائل بهینه­سازی ترکیبیاتی به­شمار می­آید که در این تحقیق سعی بر آن است که گسترشی در زمینه حل این دسته مسائل حاصل گردد.

    در سیستم‌های سفارشی‌سازی در تولید انبوه، از آنجایی که هر کالای تولید شده دارای شرایط خاص خود، براساس نیاز اعلام شده مشتری خواهد بود، مسئله هماهنگی و تعامل اجزا در صحن کارخانه شکل پیچیده­تری به‌خود می‌گیرد. برای حل مسئله برنامه­ریزی در چنین شرایطی اجزای سیستم برنامه‌ریزی باید دارای ویژگی‌هایی همچون برقراری ارتباط با اجزای دیگر، واکنشی بودن و خودمختاری باشند. با توجه به این ویژگی‌ها بهره‌گیری از سیستم‌های تکاملی چندعاملی بعنوان یکی از راه‌حل‌های مناسب مطرح می‌گردد. در این روش با بهره‌گیری از اجتماعی از عامل‌ها که هر کدام دارای مجموعه‌ای از خصوصیات و منابع می‌باشند می‌توان راه‌حل‌هایی در محیط محاسباتی پویا بدست آورد.

     

    1-2- نوآوری­های تحقیق

    در این تحقیق با توجه به پیشینه تحقیقاتی که در زمینه حل مسئله برنامه­ریزی و زمانبندی کار کارگاهی منعطف صورت گرفته است، الگویی جدید و مؤثر برای مدل­سازی فضای جواب مسئله مطرح می­گردد. الگوی ارائه شده، دارای خصوصیات ویژه­ای است که از جمله مهم­ترین آن­ها می­توان به حل همزمان زیر مسئله­های برنامه­ریزی تخصیص وظایف به منابع و زمانبندی ترتیب اجرای وظایف، اشاره کرد. در ادامه پژوهش به معرفی الگوریتم بهینه­سازی حرکت جمعی ذرات پرداخته می­شود و شکل جدیدی از این الگوریتم برای حل مسائل بهینه­سازی چندهدفه، معرفی می­گردد که در آن انتخاب ذرات راهنما براساس چگالی ذرات در فضای اهداف صورت می­گیرد، سپس الگوریتم ارائه شده با یکی از الگوریتم­های مشابه مقایسه می­شود. بعد از آن، دو ایده ارائه شده، در حل مسئله  زمانبندی کار کارگاهی منعطف به­کار گرفته شده و نتایج آن مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

     

    1-3- ساختار پایان­نامه

    در ادامه مطالب پایان­نامه، در فصل دوم مفاهیم سفارشی‌سازی انبوه و سطوح پیاده‌سازی آن ارائه خواهد شد و  فاکتورهایی که منجر به پیاده‌سازی موفق آن می‌شوند از دیدگاه نویسندگان و محققین مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند و مسئله برنامه­ریزی و زمانبندی تولید برای حصول به سفارشی­سازی در تولید انبوه به مسئله برنامه­ریزی و زمانبندی کارگاه تولید منعطف[2]  با چند هدف، کاهش[3] می­یابد. از اینجا به بعد رویکرد پژوهش به سوی حل مسئله زمانبندی چندهدفه در کار کارگاهی منعطف، خواهد بود. در فصل سوم، مفاهیم زمانبندی کارگاهی مطرح شده و با استفاده از آن­ها یک مدل ریاضی مناسب برای مسئله زمانبندی کار کارگاهی منعطف بدست می­آید. در ادامه پایان­نامه در فصل چهارم مروری کوتاه به مفهوم فرااکتشاف[4] و کاربرد آن در مسائل بهینه­سازی انجام می­گردد. در این فصل چند روش فرااکتشافی مهم که در بهینه­سازی به­طور گسترده­ای مورد استفاده قرار می­گیرند در قالب سه دسته معرفی می­شوند. در فصل پنجم روشهای بهینه­سازی چندهدفه با تکیه بر الگوریتم بهینه­سازی حرکت جمعی ذرات[5] بعنوان یک روش تکاملی[6] چندعاملی[7] مورد مطالعه قرار می­گیرد و الگوریتم جدیدی مبتنی بر چگالی هسته[8] ذرات در فضای اهداف، ارائه شده و با یکی از الگوریتم­های بهینه­سازی چندهدفه مبتنی بر حرکت جمعی ذرات مقایسه می­گردد. در فصل ششم، ابتدا نمایش جدیدی از فضای جستجوی مسئله زمانبندی کار کارگاهی منعطف معرفی می­گردد که قابلیت حل زیرمسئله­های تخصیص عملیات به ماشین­ها و زمانبندی ترتیب اجرای عملیات را بطور همزمان بدست می­دهد. سپس در ادامه این فصل، الگوریتم بهینه­سازی که در فصل پنجم معرفی شده است برای حل مسئله زمانبندی کار کارگاهی منعطف مورد استفاده قرار گرفته و نتایج آن با روش­های دیگر مقایسه می­شود. در نهایت در فصل هفتم به بحث و نتیجه­گیری درباره نتایج تحقیق انجام شده در این پایان­نامه پرداخته و پیشنهاداتی برای گسترش تحقیقات در این زمینه، ارائه می­شود.

     

     

    فصل 2

     

    سفارشی‌سازی در تولید انبوه

     

    Mass Customization

     

     

     

    2-1- مقدمه

    پیشرفت‌های اخیر در تولید منعطف و تکنولوژی اطلاعات، که سیستم­های تولید را قادر به ارائه طیف وسیع­تری از محصولات با هزینه پایین‌تر می‌کنند، کوتاه شدن چرخه عمر محصول، و رقابت صنعتی فزاینده‌ای که نیاز به استراتژی‌های تولیدی که به نیازهای یکایک مشتریان توجه می‌کنند منجر به ظهور سفارشی‌سازی در تولید انبوه گردید.

    یکی از اولین افرادی که صحبت از سفارشی‌سازی در تولید انبوه را مطرح کرد آلوین تافلر بود. آلوین تافلر کار خود را به عنوان یک روزنامه نگار شروع کرد ولی با انتشار اولین کتاب خود به نام "ضربه آینده" [1] در سال 1970 به شهرت بین‌المللی رسید. "موج سوم" [2] ده سال بعد و "انتقال قدرت" [3] ده سال پس از آن منتشر شدند. منظور از موج سوم که در عنوان کتاب به آن اشاره شده، جامعه فوق صنعتی است که در اواخر قرن بیستم ظهور کرده و هنوز هم در حال شکل‌گیری است. این جامعه بعد از موج دوم، یعنی جامعه صنعتی به وجود آمد که خود ناشی از انقلاب صنعتی بود. جامعه صنعتی هم بعد از مرحله کشاورزی به وجود آمد که به عنوان موج اول شناخته شده است. هر موج جدید توسط توسعه فنآوری جدیدی ظاهر شد. بالاخره فنآوری الکترونیک موج سوم را به وجود آورد. توجه اصلی تافلر انتقال از موج دوم به موج سوم در جوامع پیشرفته است، گو اینکه البته حوزه احتمالی اصطکاک بین انسان‌هایی که در مراحل مختلف پیشرفت (شرایط امواج مختلف) قرار دارند و با هم همزیستی می‌کنند را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. به نظر تافلر، صفت مشخصه موج سوم به جای تولید انبوه، سفارشی سازی انبوه است.

    وقتی به تاریخچه یا سوابق شرکت‏های خودروساز مطرح نگاه می‏کنیم، می‏بینیم که آن­ها نیز همین راه­بردها را به کار گرفته‏اند. آن‌ها در دوره‏ای، به تولید انبوه می‏پرداختند بعد از آن تولید ناب باب شد و اکنون در دوره‏ای هستیم که تولید انبوه براساس نیاز و سلیقه مردم یا سفارشی­سازی در تولید انبوه اهمیت پیدا کرده است. انجام چنین کاری یعنی تولید براساس سفارش مشتری آن هم با همه مزایای تولید انبوه فقط زمانی ممکن است که ابزارهای آن فراهم باشد.

    مفهوم سفارشی‌سازی در تولید انبوه بطور رسمی تقریباً از اواخر دهه 1980 معرفی گردید و ادامه منطقی توسعه و پیشرفت در زمینه‌های مختلف تولید مانند تولید منعطف و بهینه‌سازی شده براساس کیفیت و قیمت است. طبق تعریفی که دیویس[9] در 1989 ارائه نمود [4]، سفارشی‌سازی در تولید انبوه عبارت از فراهم­سازی محصولات یا سرویس‌های اختصاصی برای یک مشتری از طریق چابکی بالا در فرآیند، انعطاف‌پذیری و یک­پارچگی در سیستم تولید است.

    بسیاری از نویسندگان این مفهوم را بصورت باریک‌تر و عملی‌تری مورد توجه قرار داده‌اند و تعریف دیگری را ارائه کرده‌اند. آنان معتقدند که سفارشی‌سازی در تولید انبوه، استفاده از تکنولوژی اطلاعات، فرآیندهای انعطاف­پذیر و معماری سازمانی ویژه برای ارائه کردن طیف وسیعی از محصولات و سرویس‌هایی که به نیازهای مخصوص هر کدام از مشتریان پاسخ می‌دهد (اغلب از طریق مجموعه‌ای از انتخاب‌ها) با هزینه‌ای نزدیک به تولید انبوه است [5].

    در هر دو این دیدگاه‌ها سفارشی‌سازی در تولید انبوه بعنوان یک ایده سیستماتیک، همه جنبه‌های فروش محصول، توسعه، تولید و ارائه آن و بطور کلی زنجیره کاملی از انتخاب مشتری تا تحویل محصول را در بر می‌گیرد.

    با وجود مشکلات زیاد پیاده‌سازی سیستم‌های تولید مبتنی بر سفارشی‌سازی در تولید انبوه، مشکلات زیر به­نظر اساسی‌تر جلوه می­کنند: الف) پایین نگه داشتن قیمت محصول سفارشی‌سازی شده متناسب با تولید انبوه محصول استاندارد. ب) دست­یابی به کیفیت بالا برای طیف وسیعی از محصولات و پ) ارتقا و تولید کالاهای سفارشی بصورت دوره‌ای برای جلب رضایتمندی مشتری و تمایل او برای سفارش محصولات جدیدتر. بنابراین سازمان‌های تولیدی برای پیاده‌سازی سیستم‌های مبتنی بر سفارشی‌سازی در تولید انبوه باید توانایی انجام تغییراتی همچون موارد زیر را داشته باشند: الف) پیمانه‌ای‌سازی محصولات و فرآیندها برای ایجاد قابلیت مدیریت تنوع محصولات ب) استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری مبتنی بر دانش[10] و پ) استفاده از سیستم‌های تولید و اتوماسیون منعطف.

    بنابر موارد ذکر شده، تغییر سیستم تولیدی سازمان به سیستم  مبتنی بر سفارشی‌سازی در تولید انبوه پیامدهای بسیاری را در توسعه محصول و چرخه تولید ایجاد خواهد نمود. این پیامدها را می‌توان در قالب توانمندی در حوزه‌های محاسباتی[11]، ارتباطی[12] و اطلاعاتی[13] دسته‌بندی کرد که موجب بروز نوآوری‌هایی در اتوماسیون منعطف، شبکه‌های کامپیوتری صنعتی و طراحی محصول بصورت الکترونیکی می‌شوند.

     

    2-2- سطوح سفارشی‌سازی

    تعیین سطح سفارشی‌سازی یکی از نکات اساسی در بحث‌ها و نظرات مربوط به تشخیص درست محصولات سازمان است. ممکن است کسانی باشند که بطور افراطی بر این باور باشند که باید تمام نیازمندی‌ها و سلایق یکایک مشتریان را تأمین کرد. یعنی به هر مشتری کالایی را باید عرضه کرد که دقیقاً و تمام و کمال همان است که می‌خواهد. از طرفی هم کسانی هستند که سفارشی‌سازی را صرفاً در ارائه محصول با امکان انتخاب برخی خصوصیات آن در نظر می‌گیرند. برخی دیگر نیز سفارشی‌سازی موفق را در توانایی ترکیب سفارشی‌سازی به همراه تنوع در اجزا و فرآیندهای استاندارد تولید می­دانند.

    محققین بسیاری با دیدگاه‌های مختلف، چارچوب‌های متنوعی را برای سطوح سفارشی‌سازی پیشنهاد کرده‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

    پاین[14] و گیلمور[15] چهار سطح برای سفارشی‌سازی محصول بر اساس مشاهدات و تجربیات عملی خود ارائه داده‌اند که عبارتند از [6]:

    سطح تعاملی[16]: طراحان محصول با مشتریان گفتگو کرده و براساس نیاز و سلیقه مشتری محصول را طراحی می‌کنند

    سطح وفق‌پذیری[17]: محصولات استاندارد به­گونه‌ای طراحی می‌شوند که توسط مشتری قابل تغییر کاربری باشند و مشتری بتواند مطابق نیاز و سلیقه خود محصول خریداری شده را تغییر دهد.

    سطح Cosmetic: محصولات استاندارد تولید می‌شوند ولی برای مشتریان مختلف به­گونه‌های متفاوتی بسته‌بندی می‌شوند یا به­گونه‌های متفاوتی به مشتری عرضه می‌شوند

    سطح شفاف[18]: محصولات براساس تنظیماتی که توسط مشتری روی آن‌ها انجام می‌شود خود را با نیازمندی‌های مشتری وفق می‌دهند.

    پاین در مقاله دیگری چهار سطح سفارشی‌سازی را بصورت زیر مطرح کرد [7]:

    سرویس‌های سفارشی‌سازی شده: محصولات استاندارد توسط افرادی در سیستم فروش متناسب با نیاز مشتری درآمده و سپس عرضه می‌شوند.

    سفارشی‌سازی درونی[19]: محصولات استاندارد در هنگام استفاده توسط مشتری متناسب با نیاز تغییر می‌کنند.

    سفارشی‌سازی در نقطه تحویل[20]: عملیات اضافی مخصوصی متناسب با نیاز مشتری در هنگام تحویل بر روی محصول انجام می‌شود.

    تولید پیمانه‌ای[21]: اجزاء استاندارد برای شکل دادن به نیاز مشتری با طیف وسیعی از پیکربندی‌ها و ترکیب‌ها می‌توانند محصولات متنوعی را بوجود آورند.

    اسپیرا[22] محقق دیگری است که مدل مشابهی را با چهار نوع سفارشی‌سازی مطرح کرده است [8]:

    بسته‌بندی سفارشی‌سازی شده[23]

    سرویس‌های سفارشی شده[24]

    کار اضافی براساس سفارش مشتری[25]

    مونتاژ پیمانه‌ای[26]

    ترکیب چارچوب‌هایی که در بالا به آنها اشاره شده است ما را به سمت هشت سطح عام از سفارشی‌سازی هدایت می کند که در جدول 2-1 مشخص شده‌اند [5]:

    در این جدول طراحی در بالاترین سطح (سطح هشتم) قرار گرفته است و اشاره به تعاملی بودن پروژه[27] و تولید و ارائه محصول براساس اولویت‌های اختصاصی هر مشتری دارد.

    سطح هفتم[28] اشاره به تولید محصول متناسب با نیازهای خاص مشتری با تکیه بر برخی طراحی‌های پایه و استاندارد شده دارد.

    سطح ششم[29] اشاره به مونتاژ محصول با سرهم‌بندی اجزاء پیمانه‌ای با ترکیب‌ها و پیکربندی‌های متفاوت برای پاسخ به نیازهای اختصاصی هر مشتری دارد.

    در سطوح چهارم و پنجم دستیابی به سفارشی‌سازی از طریق انجام کار اضافی روی محصول پس از تولید و قبل از ارائه به مشتری مورد توجه قرار می‌گیرد

     

    Types of customization

    Stages of MC

    MC strategies

    MC approaches

    Generic levels

     

     

    Pure customization

    Collaborative; transparent

    8. Design

     

     

    Tailored customization

     

    7. Fabrication

    Assembling standard components into unique configurations

    Modular production

    Customized standardization

     

    6. Assembly

    Performing additional custom work

    Point of delivery customization

     

     

    5. Additional custom work

    Providing additional services

    Customized services; providing quick response

     

     

    4. Additional services

    Customizing packaging

     

    Segmented standardization

    Cosmetic

    3. Package and distribution

     

    Embedded customization

     

    Adaptive

    2. Usage

     

     

    Pure standardization

     

    1. Standardization

    جدول 2-1 : سطوح سفارشی سازی عام [5]

    در سطح سوم سفارشی‌سازی از طریق توزیع یا بسته‌بندی محصولات استانداردسازی شده به شکل‌ها، سایزها و روش‌های مختلف بدست می‌آید.

    در سطح دوم سفارشی‌سازی پس از ارائه محصول صورت می‌گیرد. بدین صورت که محصول می‌تواند برای انجام عملیات یا وضعیت‌های مختلف تطابق یابد.

    و بالاخره در سطح اول استانداردسازی بطور کامل انجام می‌شود و سفارشی‌سازی در آن وجود ندارد همچنان­که اغلب تولیدکنندگان امروزی بدین گونه عمل می‌کنند.

    2-3- توانمندی‌های مورد نیاز برای اجرای سفارشی‌سازی در تولید انبوه

    در این بخش توانمندسازان[30] یعنی متدولوژی‌ها و تکنولوژی‌هایی که در پیاده‌سازی سیستم‌های سفارشی‌سازی در تولید انبوه استفاده می‌شوند بنابر آنچه در ادبیات موضوع آمده است، معرفی می‌شوند. این توانمندسازان را در دو  دسته بصورت زیر معرفی می‌کنیم:

     

    2-3-1- فرآیندها و متدولوژی‌ها

    بررسی ادبیات موضوعی در پیاده‌سازی سیستم‌های سفارشی‌سازی در تولید انبوه، ما را به این نتیجه می‌رساند که حداقل چهار مفهوم زیر در پیاده‌سازی آن مورد توجه اساسی قرار گرفته­اند. این چهار مفهوم عبارتند از:

    تولید چابک
    تولید چابک در دو حوزه مورد توجه قرار گرفته شده است: چابکی درونی[31] که به معنی توانایی پاسخ سریع به بازار یا مشتریان برای محصولات جدید یا ویژگی‌های جدید در محصولات جاری می‌باشد. این توانایی نیازمند سیستم تولید قابل برنامه‌ریزی مجدد، قابل پیکربندی مجدد و با قابلیت انجام تغییرات پیوسته و در عین حال مقرون به صرفه بودن و تولید با اندازه بهرهای[32] کوچک محصول است. چابکی بیرونی[33] وابسته به مفهوم سازمان‌های مجازی است. سازمان‌های مجازی مجموعه‌ای از چندین شرکت هستند که برای تولید محصولات با کیفیت بالا و سفارشی‌شده با یکدیگر همکاری می‌کنند.
     

    مدیریت زنجیره تأمین
    مدیریت زنجیره تأمین در واقع مدیریت هماهنگی بین منابع و بهینه‌سازی فعالیت‌ها در زنجیره ارزش، برای دست‌یابی به مزیت رقابتی است. کارامدی مدیریت زنجیره تأمین یکی از فاکتورهای بسیار اساسی در موفقیت سیستم‌های سفارشی‌سازی در تولید انبوه به شمار می‌رود.
     

    طراحی و تولید مبتنی بر مشتری[34]
    با توضیحاتی که تا کنون آورده شده، روشن است که تولید مبتنی بر نیاز مشتری در واقع هسته اصلی سفارشی‌سازی در تولید انبوه است. مثلاً تولید مبتنی بر نیاز مشتری می‌تواند از طریق فراهم­سازی شرایطی برای مشتری برای شروع کردن فرآیند طراحی یک محصول بدست آید.
     

    Lean Manufacturing
    سیستم‌های سفارشی‌سازی در تولید انبوه چهار مؤلفه اساسی از Lean Manufacturing را مورد توجه قرار می‌دهند که عبارتند از: توسعه محصول، زنجیره تأمین، مدیریت صحن کارخانه[35] و خدمات پس از فروش. برای پیاده‌سازی موفق سفارشی‌سازی در تولید انبوه توجه به موارد زیر ضروری است. الف) تعریف ارزش بر پایه مشتری، ب) تمرکز بر فعالیت‌های ارزش آفرین و پرهیز از اسراف و اتلاف[36] منابع و پ) سازماندهی فعالیت‌های ارزش آفرین در فرآیندها.
     

    2-3-2- تکنولوژی‌های پشتیبان

    تکنولوژی‌های بسیاری در پیاده­سازی موفق سیستم‌های سفارشی­سازی در تولید انبوه نقش دارند که از آن جمله می‌توان به CNC، سیستم‌های تولید منعطف (FMS)، تکنولوژی‌های شبکه و مخابرات، طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، تولید به کمک کامپیوتر (CAM)، تولید یکپارچه کامپیوتری (CIM) و تبادل داده‌های الکترونیکی (EDI) همچنین استفاده از ماشین‌های پیشرفته قابل کنترل با کامپیوتر، ربات‌ها و سیستم های ترکیبی CAD/CAE اشاره کرد. این تکنولوژی‌ها خصوصیات انعطاف‌پذیری و چابکی را به سیستم خواهند داد.

    تکنولوژی اطلاعات نیز برای فراهم کردن و ایجاد ارتباط بین گروه‌های کاری در سیستم تولید مانند گروه‌های طراحی، تحلیل، تولید، تست و غیره بطور وسیع و گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته اطلاعات مانند حرکت از CIM به سمت شبکه‌های هوشمند مبتنی بر کامپیوتر[37] در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند.

     

    2-5- جمع­بندی و نتیجه­گیری

    در این فصل بطور خلاصه به مفهوم و ویژگی­های سیستم­های سفارشی­سازی در تولید انبوه پرداخته شد و خصوصیات چنین سیستم­های تولیدی، به اختصار بیان گردیدند. سطوح مختلف سفارشی­سازی از دید محقیق مختلف معرفی شد و توانمندی­های مورد نیاز برای پیاده­سازی یک سیستم تولیدی به روش سفارشی­سازی در تولید انبوه برشمرده شدند. در بخش­ چهارم به فرایندها و متدولوژی­های مورد استفاده در سفارشی­سازی انبوه اشاره گردید و بخش پنجم به تکنولوژی­های پشتیبان در این سیستم­ها اختصاص یافت.

    [1] Mass Customization

    [2] Flexible Job Shop

    [3] Reduced

    [4] Meta-Heuristics

    [5] Particle Swarm Optimization

    [6] Evolutionary

    [7] Multi-Agent

    [8] Kernel Density

    [9] Davis

    [10] Knowledge Based

    [11] Computational

    [12] Communicational

    [13] Informational

    [14] Pine

    [15] Gilmore

    [16] Collaborative

    [17] Adaptive

    [18] Transparent

    [19] Embedded

     

    [20] Point of Delivery

    [21] Modular Production

    [22] Spira

    [23] Customized Packaging

    [24] Customized Services

    [25] Additional Custom Work

    [26] Modular Assembly

    [27] Collaborative Project

    [28] Fabrication

    [29] Assembly

    [30] Enablers

    [31] Internal Agility

    [32] Lot Sizes

    [33] External Agility

    [34] Customer-Driven

    [35] Shop Floor

    [36] Waste

    [37] Computer Driven Intelligent Networks

     

  • فهرست:

    فصل 1: مقدمه. 5

    1-1- مقدمه. 6

    1-2- نوآوری­های تحقیق.. 7

    1-3- ساختار پایان­نامه. 7

    فصل 2: سفارشی‌سازی در تولید انبوه. 9

    2-1- مقدمه. 10

    2-2- سطوح سفارشی‌سازی.. 12

    2-3- توانمندی‌های مورد نیاز برای اجرای سفارشی‌سازی در تولید انبوه 16

    2-5- جمع­بندی و نتیجه­گیری.. 18

    فصل 3: برنامه­ریزی و زمانبندی.. 19

    3-1- مقدمه. 20

    3-2- مدلسازی سیستم تولید در برنامه­ریزی و زمانبندی.. 21

    3-3- کارها، ماشینها و کارگاهها 24

    3-4- معیارهای کارایی در زمانبندی تولید. 28

    3-5- مدلسازی ریاضی مسأله زمانبندی کارگاه منعطف.. 32

    3-6- پیشینه تحقیق در زمینه زمانبندی کارگاه منعطف.. 35

    3-7- جمع­بندی و نتیجه­گیری.. 37

    فصل 4: فرااکتشافات در بهینه­سازی.. Error! Bookmark not defined.

    4-1- مقدمه. 80

    4-2- تعاریف اولیه. 80

    4-3- روشهای مبتنی بر مسیر. 85

    4-4- روشهای جستجوی محلی کاوشگرانه. 92

    4-5- روشهای مبتنی بر جمعیت.. 97

    4-6- جمع­بندی و نتیجه­گیری.. 107

    فصل 5: بهینه­سازی چندهدفه با حرکت جمعی ذرات.. 40

    5-1- مقدمه. 41

    5-5- جمع­بندی و نتیجه­گیری.. 61

    فصل 6: کاربرد DbMOPSO در  برنامه­ریزی و زمانبندی کارگاه منعطف.. 63

    6-1- مقدمه. 64

    6-2- فضای جستجو. 65

    6-3- مسائل مورد بررسی.. 66

    6-4- نتایج شبیه سازی.. 71

    6-6- جمع­بندی و نتیجه­گیری.. 75

    فصل 7: جمع­بندی و نتیجه­گیری.. 76

    7-1- مقدمه. 77

    7-2- دستاوردهای تحقیق.. 77

    7-3- محورهای مطالعه و گسترش بیشتر. 78

    مراجع. 109

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    جدول 2-1: سطوح سفارشی سازی عام

    15

    جدول 6-1: زمانهای اجرای عملیات مربوط به نمونه مسئله 1

    95

    جدول 6-2: زمانهای اجرای عملیات مربوط به نمونه مسئله 2

    96

    جدول 6-3: زمانهای اجرای عملیات مربوط به نمونه مسئله 3

    97

    جدول 6-4: زمانهای اجرای عملیات مربوط به نمونه مسئله 4

    98

    جدول 6-5: مقادیر توابع هدف راه حل­های بدست آمده برای مسئله نمونه 1 توسط کاسم و همکاران

    100

    جدول 6-6: مقادیر توابع هدف راه حل­های بدست آمده برای مسئله نمونه 1 با استفاده از الگوریتم DbMOPSO

    100

    جدول 6-7: مقادیر توابع هدف راه حل­های بدست آمده برای مسئله نمونه 2 توسط کاسم و همکاران

    101

    جدول 6-8: مقادیر توابع هدف راه حل­های بدست آمده برای مسئله نمونه 2 با استفاده از الگوریتم DbMOPSO

    101

    جدول 6-9: مقادیر توابع هدف راه حل­های بدست آمده برای مسئله نمونه 3 توسط کاسم و همکاران

    102

    جدول 6-10: مقادیر توابع هدف راه حل­های بدست آمده برای مسئله نمونه 3 با استفاده از الگوریتم DbMOPSO

    102

    جدول 6-11: مقادیر توابع هدف راه حل­های بدست آمده برای مسئله نمونه 4 توسط کاسم و همکاران

    103

    جدول 6-12: مقادیر توابع هدف راه حل­های بدست آمده برای مسئله نمونه 4 با استفاده از الگوریتم DbMOPSO

    103

     

     

     

    فهرست اشکال

    شکل 3-1: نمودار جریان اطلاعات در یک سیستم تولیدی

    23

    شکل 4-1: الگوریتم بهبود تکراری

    46

    شکل 4-2: الگوریتم گداخت شبیه­سازی شده

    46

    شکل 4-3: ایده جستجوی محلی هدایت شده

    54

    شکل 4-4: یک مرحله دلخواه از ILS

    56

    شکل 4-5: قالب کلی الگوریتم­های محاسبات تکاملی

    58

    شکل 4-6: قالب کلی الگوریتم حرکت جمعی ذرات

    65

    شکل 5-1: مفهوم راه­حل بهینه پارتو

    70

    شکل 5-2: نمایش مفهوم غلبه در فضای اهداف

    71

    شکل 5-3: نمایش Pareto Optimal Front در فضای اهداف

    72

    شکل 5-4: الگوریتم DbMOPSO

    76

    شکل 5-5: نتیجه حاصل از الگوریتم NSGA II در حل مسئله نمونه 1

    78

    شکل 5-6: نتیجه حاصل از الگوریتم PAES در حل مسئله نمونه 1

    78

    شکل 5-7: نتیجه حاصل از الگوریتم MOPSO در حل مسئله نمونه 1

    79

    شکل 5-8: نتیجه حاصل از الگوریتم DbMOPSO در حل مسئله نمونه 1

    79

    شکل 5-9: نتیجه حاصل از الگوریتم NSGA II در حل مسئله نمونه 2

    81

    شکل 5-10: نتیجه حاصل از الگوریتم PAES در حل مسئله نمونه 2

    81

    شکل 5-11: نتیجه حاصل از الگوریتم MOPSO در حل مسئله نمونه 2

    82

    شکل 5-12: نتیجه حاصل از الگوریتم DbMOPSO در حل مسئله نمونه 2

    82

    شکل 5-13: نتیجه حاصل از الگوریتم NSGA II در حل مسئله نمونه 3

    84

    شکل 5-14: نتیجه حاصل از الگوریتم PAES در حل مسئله نمونه 3

    84

    شکل 5-15: نتیجه حاصل از الگوریتم MOPSO در حل مسئله نمونه 3

    85

    شکل 5-16: نتیجه حاصل از الگوریتم DbMOPSO در حل مسئله نمونه 3

    85

    شکل 5-17: نتیجه حاصل از الگوریتم NSGA II در حل مسئله نمونه 4

    87

    شکل 5-18: نتیجه حاصل از الگوریتم PAES در حل مسئله نمونه 4

    87

    شکل 5-19: نتیجه حاصل از الگوریتم MOPSO در حل مسئله نمونه 4

    88

    شکل 5-20: نتیجه حاصل از الگوریتم DbMOPSO در حل مسئله نمونه 4

    88

    منبع:

    مراجع

     

    A. Toffler, "Future shock," Bantam Books, 1970

    A. Toffler, "The third wave," Bantam Books, 1980

    A. Toffler, "Powershift: knowledge, wealth and violence at the edge of the 21st century," Bantam Books, 1990

    S. Davis, "From future perfect: Mass customizing," Planning Review, vol. 17, no. 2, pp. 16-21, 1989

    G. Da Silveira et al., "Mass customization: Literature review and research directions," Int. J. Production Economics, vol. 72, pp. 1-13, 2001

    J. Gilmore, and J. Pine, "The four faces of mass customization," Harvard Business Review, vol. 75, no. 1, pp. 91-101, 1997

    J. Pine, "Mass customizing products and services," Planning Review, vol. 21, no. 4, pp. 6-13, 1993

    J. Spira, "Mass customization through training at Lutron Electronics," Computers in Industry, vol. 30, no. 3, pp. 171-174, 1996

    M. Pinedo, "Planning and scheduling in manufacturing services," Springer, 2005

    P. Bruker, and R. Schlie, "Job shop scheduling with multi-purpose machines," Computing, vol. 45, pp. 369–375, 1990

    E. Hurink, B. Jurisch, and M. Thole, "Tabu search for the job shop scheduling problem with multi-purpose machines," Operations Research Spektrum, vol. 15, pp. 205–215, 1994

    M. Mastrololli, and L.M. Gambardella, "Effective neighborhood functions for the flexible job shop problem," Journal of Scheduling, vol. 3, no. 1, pp. 3–20, 2002

    I. Kacem, S. Hammadi, and P. Borne, "Pareto-optimality approach for flexible job-shop scheduling problems: Hybridization of evolutionary algorithms and fuzzy logic," Mathematics and Computers in Simulation, vol. 60, pp. 245–276, 2002

    W. Xia, and Z. Wu, "An effective hybrid optimization approach for multi-objective flexible job-shop scheduling problems," Computers & Industrial Engineering, vol. 48, pp. 409–425, 2005

    C. Blum, "Metaheuristics in Combinatorial Optimization: Overview and Conceptual Comparison," ACM Computing Surveys, vol. 35, no. 3, pp. 268–308, 2003

    I.H. OSMAN, and G. LAPORTE, "Metaheuristics: A bibliography," Ann. Operations Research, vol. 63, pp. 513–623, 1996

    S. VOß, et. al., "Meta-Heuristics—Advances and Trends in Local Search Paradigms for Optimization," Kluwer Academic Publishers, 1999

    METAHEURISTICS NETWORK WEBSITE, http://www.metaheuristics.net/, Visited in 2009

    C. Coello, G. Pulido, and M. Lechuga, "Handling multiple objectives with particle swarm optimization," IEEE Trans. Evolutionary Computation, vol. 8, pp. 256-279, 2004

    E. Zitzler, "Evolutionary Algorithms for Multiobjective Optimization: Methods and Applications," Ph.D. thesis, Swiss Federal Institute of Technology Zurich, 1999

    K. Deb, "Multi-objective genetic algorithms: problem difficulties and construction of test problem," Evolutionary Computation, vol. 7, no. 3, pp.205-230, 1999

    J. D. Schaffer, "Multiple objective optimization with vector evaluated genetic algorithm," Ph.D. thesis, Vanderbilt University, 1984

    P. Fattahi, M. Saidi Mehrabad, and F. Jolai, "Mathematical modeling and heuristic approaches to flexible job shop scheduling problems," Journal of Intelligent Manufacturing, vol. 18, pp. 331-342, 2007.

    I. Kacem, S. Hammadi, and P. Borne, "Pareto-optimality approach for flexible job-shop scheduling problems: hybridization of evolutionary algorithms and fuzzy logic," Mathematics and computers in simulation, vol. 60, pp. 245-276, 2002.


موضوع پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, نمونه پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, جستجوی پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, فایل Word پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, دانلود پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, فایل PDF پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, تحقیق در مورد پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, مقاله در مورد پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, پروژه در مورد پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, پروپوزال در مورد پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, تز دکترا در مورد پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, پروژه درباره پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه, رساله دکترا در مورد پایان نامه سیستم برنامه¬ریزی و کنترل تولید در صحن کارخانه با استفاده از همکاری عامل¬های هوشمند برای حصول به سفارشی¬سازی انبوه

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکاترونیک مقدمه پیشرفت­های اخیر در تولید منعطف و تکنولوژی اطلاعات این امکان را فراهم کرده است که سیستم­های تولیدی بتوانند با هزینه پایین­تر طیف وسیع­تری از محصولات یا خدمات را ارائه نمایند. به­علاوه افزایش رقابت در سطح جهانی منجر به رویارویی صنایع با رویکرد افزایش ارزش مشتری در ارائه محصول یا خدمات شده است. بنابراین لزوم درنظر گرفتن نیازهای ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کامپیوتر (هوش مصنوعی) چکیده سیستمهای چند عامله سیستم های محاسباتی هستند که در آن چندین عامل جهت رسیدن به یک هدف خاص با هم در تعامل هستند و با هم کار می کنند. دلیل پیدایش اینگونه سیستمها وجود موقعیتهایی است که در آن یک مسأله بایستی در یک مد توزیع شده حل شود. به عنوان مثال در شرایطی که استفاده از یک کنترل کننده مرکزی ممکن نیست و یا اینکه ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد گرایش الکترونیک چکیده امروزه با توجه به مزایای شبکه­های حسگر بی­سیم که همانا پیاده­­سازی ساده و ارزان، مصرف توان پایین و مقیاس­پذیری بالای آنها است، در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گرفته­اند. طراحی شبکه­های پایدار حسگر بی­سیم یک مسئله بسیار چالش برانگیز است. انتظار می­رود حسگرها با انرژی محدود به صورت خودکار برای مدت طولانی کار کنند. این در حالی ...

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی کامپیوتر- نرم­افزار چکیده آسیب پذیری­ های نرم افزار می­تواند منجر به تلفات مالی و اطلاعاتی شود. به علت محدود بودن منابع مالی و انسانی، اولویت دهی به آسیب­ها بسیار مورد توجه می­باشد. پیش از این پژوهش، تعداد زیادی از محققان آسیب پذیری­ها را براساس دانش­های تجربی و آماری، رده بندی کرده­اند. اماگاهی طبیعت متغییر آسیب پذیر ی­ها، فراهم کردن ...

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري گروه فرش (مواد اوليه و رنگرزي) شهريور 1393 چکيده: توسعه روز افزون کاربرد کامپيوتر‌ها در تمامي عرصه هاي دانش بشري و از جمله صنعت رنگرزي و

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌‌ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده محدودیت منابع سوختی فسیلی و احتمال اتمام ذخایر انرژی فسیلی، گرمایش زمین، آلودگی‌های زیست محیطی، بی‌ثباتی قیمت و همچنین نیاز روز افزون مراکز صنعتی و شهری به انرژی، مجامع بین الملل را به فکر جایگزین‌های مناسب انداخته است. انرژی هسته‌ای، خورشیدی، زمین گرمایی، بادی و امواج اقیانوسی از این قبیل می‌باشند. ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌‌ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده محدودیت منابع سوختی فسیلی و احتمال اتمام ذخایر انرژی فسیلی، گرمایش زمین، آلودگی‌های زیست محیطی، بی‌ثباتی قیمت و همچنین نیاز روز افزون مراکز صنعتی و شهری به انرژی، مجامع بین الملل را به فکر جایگزین‌های مناسب انداخته است. انرژی هسته‌ای، خورشیدی، زمین گرمایی، بادی و امواج اقیانوسی از این قبیل می‌باشند. ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ناپيوسته رشته کامپيوتر سال 1387 چکيده: در دو دهه قبل توانايي­هاي فني بشر براي توليد و جمع­ آوري داده‌ها به سرعت افزايش يافته است. عواملي نظير استفاده

نمایندگی مازندران(شمال) رشته:مهندسی صنایع –مدیریت سیستم وبهروری جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده: کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به توسعه اقتصادی ناگزیر از انتخاب الگو و استراتژی مناسب هستند. تجارب کشورهای توسعه یافته و تازه صنعتی شده نشان می دهد که برای دستیابی به توسعه اقتصادی پیمودن مسیر توسعه صنعتی الزامی است و در طی این مسیر استراتژی های صنعتی شدن کشور باید براساس ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی "M.A" گرایش : مالی چکیده اعتقاد بر این است که مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می تواند در توانمندسازی سازمان ها در جهت پی بردن به تمرکز مشتری بسیار مفید باشد و از همین رو در دستور کار بسیاری از سازمان ها قرا ر گرفته است. هر چند مطالعات زیادی روی مقوله مدیریت ارتباط با مشتری انجام شده است ولی مطالعات محدودی بر روی عوامل ...

ثبت سفارش