پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی))

word 1 MB 29668 207
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۱,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    مقطع کارشناسی ارشد

    رشته: مدیریت MBA

    چکیده

    در سال های اخیر مشارکت سازمان در مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی یکی از موضوعات اساسی برای سازمان ها و جامعه محسوب می شود. در همین راستا محققان و پژوهشگران مختلف تلاش می نمایند تا با دستیابی به روش های جدید مدل هایی کاربردی و خلاقانه ارائه دهند که از طریق آنها از یک سو نگرش سازمان ها و مدیران آنها را نسبت به CSR بهبود بخشیده و از سوی دیگر آن را با استراتژی ها و اهداف اصلی سازمان یکپارچه نمایند. در این پژوهش با تکیه بر مفاهیم مربوط به مدل کسب و کار، ذینفعان و CSR، محقق به یکپارچه سازی CSR و مدل کسب و کار برای خلق یک مدل کسب و کار جدید که مدل کسب و کار مسئولانه نام گذاری شده است،   می پردازد. مدل کسب و کار مسئولانه روش های جدیدی برای خلق ارزش برای تمامی افراد و  گروه هایی که در یک کسب و کار مشارکت دارند از جمله مشتریان، سهامداران، جامعه و سایر ذینفعان، ارائه می دهد.

    پس از ارائه ی مدل کسب و کار مسئولانه و همچنین روش ارزیابی مزیت رقابتی حاصل از این مدل، این مباحث در شرکت اروم نارین (شادلی) با استفاده از روش های کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفته و در دنیای واقعی کسب و کار سنجیده شده اند.

    کلمات کلیدی: مدل کسب و کار مسئولانه، مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR)، مدل کسب و کار، ذینفعان، ارزش

    -1) بیان مسأله

    مسئولیت های سازمان در قبال ذینفعان (جامعه، محیط زیست، سهامداران، مشتریان،....) یکی از مباحث مهم و اساسی در حوزه کسب و کار در دوره ی حاضر به شمار می رود. در کشورهای   توسعه یافته و صنعتی بسیاری از مصرف کنندگان توجه خود را به کالاها و خدماتی معطوف        می دارند که توسط شرکت ها و واحد های اقتصادی مسئول نسبت به مسائل اجتماعی و         محیط زیستی تولید می شوند. علاقمندی و توجه سرمایه گذاران و خریداران سهام نیز به این موضوع رو به افزایش است. با کمال تاسف این موضوع در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته به شکل دیگری است زیرا مشکلات پیش روی سازمان ها به قدری پیچیده و سخت هستند که بسیاری از این سازمان ها تنها به فکر باقی ماندن در بازار بوده و نمی توانند حتی به سود بلند مدت فکر کنند و بنابراین توجه به مسائل اجتماعی و محیط زیستی و همچنین نیازها و حقوق ذینفعان برای آنها چندان ساده نیست.

    آنچه می تواند هم برای سازمان ها و واحد های اقتصادی در کشورهای صنعتی و هم در کشورهای در حال توسعه مفید باشد ارائه راهکارهایی است که از طریق آنها بکار گیری      استراتژی های مربوط به مسئولیت اجتماعی سازمان[1] و پیاده سازی آنها صرفا هزینه تلقی نشود و نوعی سرمایه گذاری محسوب شده و ایجاد فایده و ارزش نماید.

    با توجه به این که CSR یک مفهوم نموی و یک هدف در حال حرکت می باشد، سازمان ها سعی  می کنند بخش هایی از CSR را در اولویت کارهای خود قرار دهند که اثرات مالی مثبت برای آنها داشته باشد [1]. این بدان معنی است که اغلب شرکت ها در حالی تمایل به اجرای CSR دارند که سود سهامداران شان نیز تامین شود. برخی از پژوهشگران با ارائه ی مفهوم CSR استراتژیک سعی در تحقق این هدف داشته اند. پورتر و کرامر[2] [2] به طور مثال با ارائه ی چارچوب CSR استراتژیک تلاش نموده اند تا با یکپارچه سازی CSR و استراتژی های سازمان، CSR را به منبع فرصت و مزیت رقابتی تبدیل نمایند.

    یکپارچه سازی CSR نه فقط با استراتژی های سازمان بلکه در حوزه ی وسیع تری با مدل کسب و کار[3] سازمان جهت خلق ارزش برای کلیه ی ذینفعان از جمله سهامداران، هدف اساسی این پژوهش می باشد. آفا[4] [3, p. 2] در تعریف مدل کسب و کار عنوان می کند که «یک مدل کسب و کار چارچوبی است برای به دست آوردن پول».

    واژه مدل کسب و کار در پایان دهه ی 1990 و با ظهور اینترنت و تجارت الکترونیک وارد حوزه ی ادبیات مدیریتی شد [4,5].  

    یک مدل کسب و کار مفهومی سودمند جهت درک و دسته بندی عملیات های سازمان است [6]. مدل های کسب و کار را نمی توان مدل های علمی یا قیاسی و یا دستورالعمل نامید بلکه ممکن است یک مدل کسب و کار هر یک از این نقش ها را به تنهایی و یا همه ی آنها را همزمان با هم ایفا کند که این بستگی به نوع سازمان و اهداف آن دارد [7]. زوت و امیت[5] [8] مدل کسب و کار را به عنوان سیستمی از فعالیت های متعامل در نظر  می گیرند که باعث توسعه سازمان و گسترش مرزهای آن می شود.

    ما در دنیایی زندگی می کنیم که مردم، شرکت ها، دولت ها و حتی ملت ها بیش از گذشته با یکدیگر ارتباط داشته و به هم وابسته هستند. توجه به منافع شخصی و خودخواهی افراد و حتی شرکت ها مانع از نوآوری و پیشرفت بوده و بر عکس همکاری و مشارکت با یکدیگر و کار کردن با دیگران و برای دیگران می تواند یک انگیزه ی قوی برای افزایش نوآوری و پیشرفت باشد                       [9, p. 283].

    آنچه در مورد یک کسب و کار باید بدان توجه شود آن است که یک شرکت یا سازمانی که یک کسب و کار را راه اندازی می کند از افراد و گروه های مختلفی به نام ذینفعان تشکیل شده که تنها در کنار هم و در توازن و هماهنگی با هم می توانند به اهداف خود چه مادی باشد و یا غیر مادی    دست یابند. همه ی این ذینفعان نسبت به هم مسئولیت هایی دارند که انجام و رفع این مسئولیت ها باعث افزایش کارایی و تشدید انرژی لازم برای تحقق اهداف و خلق ارزش خواهد شد.

    یک سازمان نسبت به کارکنان خود برای ایجاد یک محیط خوب کاری (شامل امنیت، بهداشت و سلامتی، ساعات کار، دستمزد،...)؛ نسبت به مشتریان خود برای ایجاد رضایت در آنان و تبعیت از اصول و ارزش های رقابت منصفانه و نسبت به جامعه برای حفظ محیط زیست، حقوق انسان ها، توسعه پایدار،... مسئول است [10, p. 4].

    وقتی یک شرکت محیط مناسب و مطلوبی برای کارکنان خود ایجاد می کند آنها با کارایی بیشتری کار می کنند. این دیدگاه می تواند به مدیران این بینش را دهد که CSR باعث خلق ارزش هم برای سازمان و هم برای کارکنان می شود. مدیران باید بدانند که CSR چیزی بیش از هزینه، اجبار و اضطرار و عمل خیرخواهانه است؛ CSR می تواند منبع فرصت، نوآوری و مزیت رقابتی            باشد [2].

    با دستیابی به یک درک شفاف و واضح از CSR و توسعه ی رویکرد های جدید به مدل کسب و کار، این مفاهیم برای خلق مدل مفهومی این تحقیق ترکیب خواهند شد.

    پرداختن به موضوع مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان با هدف ارائه راهکار برای خلق سازمان های مسئول و بالتبع خلق ارزش برای ذینفعان از جمله سهامداران و سرمایه گذاران بوده است و این نکته نیز قابل توجه و اهمیت است که دستیابی به این هدف مستلزم پرداختن به مباحث بسیار گسترده تری در حوزه مباحث مدیریتی و سازمانی از جمله فرهنگ سازمانی، مدیریت تحول، مدیریت منابع انسانی،...... می باشد که از حیطه ی این پژوهش خارج    می باشد.

    پورتر و کرامر [2] بیان می کنند که «شرکت های موفق نیاز به جامعه ی سالم دارند....، و همزمان، یک جامعه ی سالم نیاز به شرکت های موفق دارد». این موضوع را می توان به کلیه ی ذینفعان درگیر در یک کسب و کار تعمیم داد.

     

    1-2) اهداف تحقیق

    هدف کلی انجام این تحقیق، یکپارچه سازی مدل کسب و کار و CSR به منظور خلق یک سازمان مسئول می باشد که این هدف کلی را می توان به اهداف خرد زیر تقسیم نمود:

    1. بررسی نقش ذینفعان در فرآیند یکپارچه سازی مدل کسب و کار و CSR

    2. بررسی تاثیر مدل کسب و کار با رویکرد CSR بر مزیت رقابتی سازمان

     

    1-3) اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن

    رشد روزافزون و سریع صنایع مختلف و رقابت شدید جهت دستیابی به جایگاه بهتر، بسیاری از سازمان ها را نسبت به توسعه پایدار و مسائل اجتماعی و زیست محیطی بی توجه نموده است. این موضوع با کمال تاسف در کشورهای درحال توسعه بیشتر به چشم می خورد چرا که اغلب     شرکت ها (بخصوص شرکت های خصوصی) با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی تنها به دنبال دستیابی به سود مورد نظر خود بوده و نگاه جامع و بلند مدت ندارند. بر اساس اصل سوم توسعه پایدار در منشور سازمان ملل حق توسعه باید به نحوی اعمال شود که به طور مساوی نیازهای نسل کنونی و نسلهای آینده را در زمینه توسعه و محیط زیست برآورده سازد. از سوی دیگر در بسیاری از شرکت های حتی بزرگ، شیوه ی کسب و کار سنتی بوده و روش ها و رویکردهای نوین مدیریتی و سازمانی دیده نمی شود. توجه به رویکردهای نوین در حوزه ی دانش مدیریت از یک سو و مسائل اجتماعی و زیست محیطی و همچنین حقوق ذینفعان از سوی دیگر نویسنده را بر آن داشت تا به تحقیق در خصوص موضوعی بپردازد که حاصل کار آن برای جامعه، نسل های آتی، شرکت ها و مصرف کنندگان و سایر ذینفعان سودمند و مفید باشد. مبحث مدل کسب و کار یکی از مباحث نسبتا جدید و قابل توجه در حوزه ی مدیریت و کسب و کار به شمار می آید و نویسندگان، محققان و شرکت ها و سازمان های بزرگ و کوچک در سطح دنیا به این موضوع علاقه و توجه خاصی نشان می دهند. این مسئله پژوهشگر این پایان نامه را بر آن داشت تا به تحقیق و مطالعه در خصوص این موضوع و با نگاه و رویکردی نوین و سودمند بپردازد. رویکرد مدل کسب و کار به مسئولیت اجتماعی سازمان با هدف دستیابی به روشی برای یکپارچه سازی استراتژی های سازمان با سیاست ها و برنامه های مربوط به مسئولیت اجتماعی سازمان و جهت خلق یک سازمان مسئول و البته سودآور از طریق دستیابی به مزیت رقابتی ای که این مدل ایجاد می کند، بوده است که به خلق ارزش برای جامعه، سازمان و مصرف کنندگان فعلی و آتی و سایر ذینفعان خواهد انجامید. امید است این پژوهش راهی برای توجه بیشتر سازمان های ایرانی و غیر ایرانی به مباحث اجتماعی و زیست محیطی و همچنین احترام به حقوق مصرف کنندگان، کارکنان، جامعه و سایر ذینفعان و توجه به ارزش های آنان باشد.

     

    1-4) سوالات تحقیق

    سوال اصلی این پژوهش این است که چگونه می توان مدل کسب و کار و CSR  را جهت خلق یک سازمان مسئول نسبت به تمامی ذینفعان از جمله جامعه، یکپارچه نمود؟

    در کنار یک سوال اصلی که به آن اشاره شد یک سوال فرعی نیز مطرح می باشد:

    1. تاثیر مدل کسب و کار با رویکرد CSR برموقعیت رقابتی سازمان چیست؟

    -6) تعاریف عملیاتی متغیر ها و واژه های کلیدی

    1-6-1) مدل کسب و کار:

    زوت، امیت و ماسا[6]  با مرور 103 مطلب (کتاب، مقاله،....) منتشر شده در مورد مدل کسب و کار به این نتیجه رسیده اند که «در یک سطح عمومی، مدل کسب و کار به یک حالت، یک نسخه، یک ارائه، یک معماری، یک مدل یا ابزار مفهومی، یک الگوی ساختاری، یک روش، یک چارچوب، یک الگو و یک مجموعه منسوب شده است» [11]. علی رغم ایجاد یک موج سراسری در ادبیات  مدل های کسب وکار، محققان در مورد این که اساسا مدل کسب و کار چیست به اتفاق نظر نرسیده و اغلب آنها تعریف خود را بر اهداف مطالعاتی خودشان منطبق نموده اند و این مساله هماهنگی و توافق با یکدیگر را مشکل ساخته است [11].

    با مرور تعاریف و مفاهیم مختلف از مدل کسب و کار، محقق از چارچوب مدل کسب و کار اپلگیت، آستین و مک فارلان[7]  بهره گرفته و از آن در طراحی مدل مفهومی بهره برده است. مدل کسب و کار اپلگیت شامل سه بخش اصلی مفهوم کسب و کار ( فرصت ها و استراتژی های سازمان را توصیف می کند)، قابلیت ها (منابع مورد نیاز برای اجرای استراتژی ها را تعیین می کند)، و ارزش (سود حاصل شده برای سهامداران و سایر ذینفعان را اندازه گیری می کند) می باشد [12, p. 45].

    شکل (1-2) چارچوب مدل کسب و کار اپلگیت را نشان می دهد و در فصل دوم این مدل به تفصیل توضیح داده شده است.

    -6-2) مفهوم کسب و کار[8]

    مفهوم کسب و کار استراتژی های آن را تعیین نموده و بر تحلیل فرصت های بازار، محصولات و خدمات پیشنهاد شده و پویایی رقابتی استوار است [12, p. 45]. همچنین تحلیل مشتریان، رقبا و محصولات جانشین و شبکه کسب و کار نیز بخشی از تحلیل استراتژی های سازمان و در نتیجه مفهوم کسب و کار است [13, p. 45].

    مفهوم کسب و کار به این سوالات پاسخ می دهد: چه چیزی (کالا یا خدمتی)، چه زمانی، کجا (بازار هدف)، برای چه کسانی (مشتریان هدف)، چرا (چشم انداز، ماموریت و ارزش ها)، بوسیله چه کسانی (ذینفعان)، و چگونه (استراتژی ها)؟

    1-6-3) قابلیت ها[9]

    تعاریف متفاوتی از قابلیت ها در ادبیات مدل کسب و کار و ادبیات مزیت رقابتی ارائه شده است. برخی از محققان قابلیت ها را از منابع تفکیک نموده و تعریف متفاوتی برای آن دو ارائه     داده اند ولی برخی از پژوهشگران حوزه ی مدل کسب و کار منابع را جزئی از قابلیت ها    دانسته اند. آنچه در این پژوهش برای تعریف قابلیت ها در نظر گرفته شده است آن است که «قابلیت های یک سازمان منابع مورد نیاز برای اجرای استراتژی های آن را تعیین نموده و از طریق افراد سازمان، عملیات ها، فرآیند های مدیریتی و رهبری، سازمان و فرهنگ سازمانی و توسعه کسب و کار و فرآیند نوآوری مشخص شده و بکار گرفته می شوند» [12, p. 45].   «قابلیت ها، یک شرکت را در اجرای استراتژی های فعلی اش قادر می سازند و همچنین سکویی برای رشد و ترقی در آینده را برای آن فراهم می نمایند» [13, p. 46].

     

    1-6-4) ارزش

    هالبروک[10] [14] ارزش را به عنوان یک تجربه ی نسبی تعاملی از رجحان ها تعریف می کند و بیان می کند که ارزش تعاملی است چرا که تنها زمانی ایجاد می شود که یک سازمان و  ذینفعان اش با هم مشارکت نمایند؛ مبتنی بر رجحان ها می باشد چرا که مردم عملکرد های سازمان را به صورت خوب/بد، مثبت/منفی یا مطلوب/غیر مطلوب قضاوت می کنند و در نهایت نسبی است چرا که افراد آن را به شکل های متفاوتی ارزیابی می کنند [15].

     

     

    1-6-5) گزاره ارزش[11]

    بلنتین[12] و همکاران [16] با بررسی ادبیات گزاره ارزش به مفاهیم مختلف این اصطلاح که طی سال های مختلف مورد استفاده محققان قرار گرفته است، اشاره می کنند:

    گزاره ارزش به عنوان ارزش خلق شده توسط تامین کنندگان برای مشتریان

    گزاره ارزش به عنوان استراتژی های عمومی خلق شده توسط تامین کنندگان

    گزاره ارزش مربوط به کلیه ی ذینفعان و نه فقط مشتری

    گزاره ارزش تولید مشترک تامین کنندگان و مشتریان

    (تمامی نمودار ها و تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است )

    Abstract

    Corporate contribution to social, environmental and economic concerns has been one of the pivotal issues for both businesses and society in recent years. Although many researchers have worked on this topic and established useful approaches which motivate companies and guide them to perform CSR, there is still lack of applicabe models that can help firms to accomplish CSR as part of their principal objectives. Building on CSR, stakeholder and business model concepts, I discuss how firms can integrate CSR into business model to create their new business model which I name it Responsible Business Model (RBM). The Responsible Business Model (RBM) offers new ways and methods to create value for all stakeholders involved in a business.

    After introducing responsible business model and the method used for evaluating the competitive advantage which is the outcome of the model, these subjects have been investigated in Orum Narin Corporation (Shadlee) by two qualitative and quantitative approaches.   

    Keywords: responsible business model, corporate social responsibility, business model, stakeholders; value creation

  • فهرست:

    1. فهرست رئوس مطالب

    فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق

    1-1) بیان مسأله...................................................................................................................

    2

    1-2) اهداف تحقیق..............................................................................................................

    4

    1-3) اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن.............................................................

    4

    1-4) سوالات تحقیق............................................................................................................

    5

    1-5) مدل تحقیق.................................................................................................................

    6

    1-6) تعاریف عملیاتی متغیر ها و واژه های کلیدی.............................................................

    6

    1-6-1) مدل کسب و کار....................................................................................................

    6

    1-6-2) مفهوم کسب و کار.................................................................................................

    7

    1-6-3) قابلیت ها ..............................................................................................................

    8

    1-6-4) ارزش.....................................................................................................................

    8

    1-6-5) گزاره ارزش ..........................................................................................................

    8

    1-6-6) گزاره ارزش مشتری...............................................................................................

    9

    1-6-7) فرمول سود.............................................................................................................

    9

    1-6-8) تمایز محصول........................................................................................................

    10

    1-6-9) ذینفعان...................................................................................................................

    10

    1-6-10) علاقمندی های  ذینفعان......................................................................................

    10

    1-6-11) مشارکت  ذینفعان................................................................................................

    11

    1-6-12) انتظارات ذینفعان..................................................................................................

    12

    1-6-13) مسئولیت اجتماعی سازمان...................................................................................

    12

    1-6-14) مزیت رقابتی........................................................................................................

    13

    1-6-15) مدل پنج نیروی رقابتی پورتر...............................................................................

    14

    1-6-16) تئوری مبتنی بر منابع............................................................................................

    14

    1-7 ) روش تحقیق..............................................................................................................

    15

     

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1) مقدمه..........................................................................................................................

    18

    2-2) مزیت رقابتی...............................................................................................................

    19

    2-2-1) تئوری سازمان صنعتی ....................................................................................

    20

    2-2-2) مدل پنج نیروی رقابتی پورتر...........................................................................

    21

    2-2-3) بحث و انتقاد در مورد مدل پنج نیروی رقابتی پورتر.......................................

    23

    2-2-4) تئوری مبتنی بر منابع ......................................................................................

    23

    2-2-4-1) طبقه بندی منابع......................................................................................

    26

    2-2-4-2) ویژگی های منابع در تئوری مبتنی بر منابع.............................................

    27

    2-2-4-3) تفاوت بین منابع و قابلیت ها..................................................................

    28

    2-2-5) برخی از مباحث و تئوری های مرتبط با تئوری مبتنی بر منابع .......................

    29

    2-3) مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR).............................................................................

    30

    2-3-1) تعاریف و مدل ها............................................................................................

    30

    2-3-2) مسئولیت اجتماعی سازمان و عملکرد مالی......................................................

    34

    2-3-3) مسئولیت اجتماعی سازمان و تئوری مبتنی بر منابع.........................................

    36

    2-3-4) مسئولیت اجتماعی سازمان و ذینفعان..............................................................

    36

    2-4) تئوری ذینفعان.............................................................................................................

    37

    2-4-1) ویژگی های ذینفعان.........................................................................................

    39

    2-4-2) ارتباط ذینفعان و سازمان..................................................................................

    40

    2-4-3) علاقمندی های ذینفعان...................................................................................

    43

    2-4-4) مشارکت ذینفعان..............................................................................................

    45

    2-4-5) انتظارات ذینفعان..............................................................................................

    46

    2-4-6) ارزش های ذینفعان..........................................................................................

    47

    2-5) مدل کسب و کار.........................................................................................................

    48

    2-5-1) تعریف مدل کسب و کار.................................................................................

    48

    2-5-2) چارچوب مدل کسب و کار اولیه ایتامی و نیشینو ..........................................

    50

    2-5-3) طراحی مدل کسب و کار با رویکرد سیستم فعالیت .......................................

    51

    2-5-4) چارچوب مدل کسب و کار جانسون، کریستنسن و کاگرمن ..........................

    53

    2-5-4-1) گزاره ارزش مشتری................................................................................

    54

    2-5-4-2) فرمول سود..............................................................................................

    54

    2-5-4-3) منابع کلیدی ...........................................................................................

    54

    2-5-4-4) فرآیند های کلیدی .................................................................................

    54

    2-5-5) چارچوب مدل کسب و کار اپلگیت................................................................

    55

    2-5-5-1) مفهوم کسب و کار..................................................................................

    55

    2-5-5-2) تحلیل استراتژی......................................................................................

    56

    2-5-5-3) تحلیل مشتریان........................................................................................

    56

    2-5-5-4) ارزیابی شبکه کسب و کار......................................................................

    57

    2-5-5-5) تحلیل قابلیت ها.....................................................................................

    57

    2-5-5-6) تحلیل ارزش خلق شده برای تمام ذینفعان.............................................

    57

    2-5-6) اجزای مدل کسب و کار..................................................................................

    58

    2-5-7)  مفهوم اجزای مدل کسب و کار در ادبیات مدل .............................................

    59

         کسب و کار و مسئولیت اجتماعی سازمان

     

    2-6) گزاره ارزش  .............................................................................................................

    65

    2-7) تمایز محصول.............................................................................................................

    66

    2-8) مدل کسب و کار و مشتری.........................................................................................

    66

    2-9) پیشینه تحقیق..............................................................................................................

    67

    2-9-1)CSR  استراتژیک پورتر و کرامر .......................................................................

    67

    2-9-2) خلق شرکت های پایدار اکلز، پرکینز و سرافیم................................................

    68

    2-9-3) بررسی تاثیرات CSR بر عملکرد سازمان توسط آینو و سرافیم .......................

    69

    2-9-4) یکپارچه سازی منافع جامعه و استراتژی های سازمان کانتر ...........................

    71

    فصل سوم: روش تحقیق

    3-1) مقدمه..........................................................................................................................

    73

    3-2) پارادایم های تحقیق....................................................................................................

    74

    3-3) هم ترازی و تطابق رویکرد تحقیق..............................................................................

    76

    3-4) مرحله اول: رویکرد کیفی...........................................................................................

    77

    3-4-1) انتخاب مطالعه ی موردی.................................................................................

    77

    3-4-2) روش کیفی تحقیق...........................................................................................

    78

    3-4-3) سوالات مصاحبه..............................................................................................

    79

    3-4-4) تحلیل داده ها...................................................................................................

    79

    3-5) مرحله دوم: رویکرد کمی............................................................................................

    80

    3-5-1) طراحی پرسشنامه.............................................................................................

    81

    3-5-2) جامعه ی آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری.........................................

    82

    3-5-3) مقیاس اندازه گیری..........................................................................................

    82

    3-5-4) تجزیه و تحلیل داده ها....................................................................................

    83

    3-5-5) روایی و پایایی ................................................................................................

    83

    فصل چهارم: محاسبات و یافته های تحقیق

     

    4-1) مدل مفهومی تحقیق: مدل کسب و کار مسئولانه .......................................................

    86

    4-1-1) مقدمه...............................................................................................................

    86

    4-1-2) مسئولیت اجتماعی سازمان (CSR) .................................................................

    88

    4-1-3) ذینفعان ...........................................................................................................

    91

    4-1-4) مدل کسب و کار ............................................................................................

    94

    4-1-5) مدل کسب و کار مسئولانه...............................................................................

    94

    4-1-5-1)علاقمندی ذینفعان....................................................................................

    97

    4-1-5-2) مشارکت ذینفعان ....................................................................................

    99

    4-1-5-3) انتظارات ذینفعان ....................................................................................

    100

    4-1-6) مدل کسب و کار مسئولانه و مزیت رقابتی .....................................................

    103

    4-1-7) نتیجه گیری......................................................................................................

    108

    4-2) محاسبات و یافته های مربوط به مطالعه موردی (شرکت اروم نارین)...............

    110

    4-2-1) مقدمه...............................................................................................................

    110

    4-2-2) شرکت اروم نارین و CSR...............................................................................

    110

    4-2-2-1) تولید آبمیوه های ارگانیک شادلی............................................................

    110

    4-2-2-2) بسته بندی آبمیوه های شادلی.................................................................

    111

    4-2-3) اجزای مدل کسب و کار..................................................................................

    112

    4-2-3-1) مفهوم کسب و کار .................................................................................

    112

    4-2-3-2) قابلیت های کسب و کار.........................................................................

    127

    4-2-3-3) تحلیل ارزش های خلق شده برای ذینفعان.............................................

    129

    4-2-4) مدل کسب و کار مسئولانه شرکت اروم نارین ...............................................

    133

    4-2-4-1) علاقمندی های ذینفعان .........................................................................

    135

    4-2-4-2) مشارکت ذینفعان.....................................................................................

    137

    4-2-4-3) انتظارات ذینفعان.....................................................................................

    138

    4-2-5) موقعیت رقابتی مدل کسب و کار مسئولانه شرکت اروم نارین........................

    139

    4-2-5-1) مدل پنج نیروی رقابتی پورتر و شرکت اروم نارین.................................

    139

    4-2-5-2) تئوری مبتنی بر منابع و شرکت اروم نارین.............................................

    141

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1) مقدمه..........................................................................................................................

    147

    5-2) یکپارچه سازی مدل کسب و کار و CSR و خلق سازمان مسئول...............................

    147

    5-3) مزیت رقابتی و مدل کسب و کار مسئولانه ی شرکت اروم نارین..............................

    152

    5-4) پیشنهادات...................................................................................................................

    154

    منابع...................................................................................................................................

    155

    پیوست 1: شرکت اروم نارین (شادلی).................................................................................

    164

    پیوست 2:  سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران .......................................................

    172

         (راهنمای تولید، فرآوری، برچسب گذاری و بازاریابی مواد غذایی ارگانیک)

     

    پیوست 3: جداول و نمودارهای SPSS مربوط به پرسشنامه ................................................

    182

    چکیده انگلیسی....................................................................................................................

    195

    .

    منبع:

     

    Garay, L, and Font, X., Doing Good to Do Well? Corporate Social Responsibility Reasons, Practices and Impacts in Small and Medium Accommodation Enterprises, International Journal of Hospitality Management. 2012, 31(2): p. 329–337.

    Porter, M. E., and Kramer, M. R., Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review. December 2006.

    Afuah, A., Business Models: A Strategic Management Approach. 2003, New York: McGraw-Hill/Irwin.

    Ghaziani, A., and Ventresca, M. J., Keywords and cultural change: frame analysis of business model public talk, 1975-2000, Sociological Forum, 2005, 20(4): p. 523-559.

    Demil, B., and Lecocq, X., Business Model Evolution In Search of Dynamic Consistency. Long Range Planning, 2010, 43: p. 227-246.

    Svejenova, S., Planellas, M., and Vives, L., An Individual Business Model in the Making: a Chef’s Quest for Creative Freedom.  Long Range Planning, 2010, 43: p. 408-430.

    Baden-Fuller, C., and Morgan, M. S., Business Models as Models. Long Range Planning. 2010, 43: p. 156-171.

    Zott, C., and Amit, R., Business Model Design: An Activity System Perspective. Long Range Planning, 2010, 43:  p. 216-226

    Freeman, R. E., Harrison, J., Hicks, A., Parmar B., and Colle, S., Stakeholder Theory: The State of the Art. 2010, Cambridge: Cambridge University Press.

    Hohnen, P., Corporate Social Responsibility: An Implementation Guide for Business. Manitoba, 2007, Canada: International Institute for Sustainable Development (IISD).

    Zott, C., Amit, R., and Massa, L., The Business Model: Recent Developments and Future Research. Journal of Management, 2011, 37(4): p. 1019-1042.  

    Applegate, L. M., Austin, R. D., and McFarlan, F. W., Corporate Information Strategy and Management: the challenges of managing in a network economy, 6th ed. 2003, New York:  McGraw-Hill/ Irwin.

    Applegate, L. M., Austin, R. D., and Deborah L. Soule., Corporate Information Strategy and Management: Text and Cases, 8th ed. 2009, New York:  McGraw-Hill/ Irwin.

    Holbrook, M. B., ROSEPEKICECIVECI versus CCV. In R. F. Lusch and S. L. Vargo (Eds.), The service-dominant logic of marketing: Dialog, debate and directions (p. 208–221). 2006, Armonk, NY: Sharpe.

    Peloza, J., and Shang, J., How can corporate social responsibility activities create value for stakeholders? A systematic review. J. of the Acad. Mark. Sci. 2011, 39: p. 117–135

    Ballantyne, D., Frow, P., Varey, R. J., and Payne, A., Value Propositions as Communication Practice: Taking a Wider View, Industrial Marketing Management. 2011, 40: p. 202-210.

    Johnson, M. W., Christensen, C. M., and Kagermann, H., Reinventing Your Business Model. Harvard Business Review, December 2008, p. 51-59.

    McWilliams, A., Siegel, D. S., and Wright, P. M., Corporate Social Responsibility: Strategic Implications. Journal of Management Studies, 2006, 43(1): p. 0022-2380

    Freeman, R. E., Strategic Management: A Stakeholder Approach. 1984, Pitman, Boston.

    Freeman, R. E., Managing for Stakeholders: Trade-offs or Value Creation. Journal of Business Ethics, 2010, 96: p. 7-9

    Nasi, J., What is stakeholder thinking? A snapshot of a social theory of the firm. In J. Nasi (Ed.), Understanding stakeholder thinking: 19-31. 1995, Helsinki: LSR Publications.

    Sloan, P., Redefining Stakeholder Engagement: From Control to Collaboration.  Journal of Corporate Citizenship, 2009, 36: p. 25-40

    Greenwood, M., Stakeholder Engagement: Beyond the Myth of Corporate Responsibility.  Journal of Business Ethics. 2007, 74: p. 315–327

    Wood, D. J., and Jones, R. E., Stakeholder mismatching: a theoretical problem in empirical research on corporate social performance. The International Journal of Organization Analysis, 1995, 3(3): p. 229-267

    Schwartz, M. S. and Carroll, A. B., Corporate Social Responsibility: A Three-Domain Approach. Business Ethics Quarterly, 2003, 13(4): p. 503-530.  

    Crane, A., McWilliams, A., Matten, D., Moon, J., and Siegel, D. S., The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility. 2008, New York: Oxford University Press Inc.

    Friedman, M., The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times Magazine 32–33 and 122–126. New York. 1970.

    Freeman, R. E., Velamuri, S. R., and Moriarty, B., Company Stakeholder Responsibility: A New Approach to CSR. Bridge Papers, Business Roundtable Institute for Corporate Ethics. 2006.

    Rumelt, R. P., What in the World is Competitive Advantage? ‚ Policy Working Paper, 2003, 105: p. 1-5.

    Barney, J. B., Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 1991, 17(1): p. 99-120.

    Porter, M. E., Competitive strategy: techniques for analyzing industries and competitors. 1980, New York: Free Press.

    Penrose, E. G., The theory of the growth of the firm. 1959, New York, NY: Wiley.

    Wernerfelt, B., A resource-based view of the firm. Strategic Management Journal, 1984, 5(2): p. 171-181.

    Grimm, C.M., H. Lee & K. G. Smith. Strategy as Action: Competitive Dynamics and Competitive Advantage. 2006, Oxford: Oxford University Press.

    Barney, J. B. and Hesterly, W. S., Strategic Management and Competitive Advantage: Concept. 2011, New Jersey: Pearson.

    Casadesus-Masanell, R., and Ricart, J. E., From Strategy to Business Models and onto Tactics, Long Range Planning, 2010, 43: p. 195-215.

    Bain, J. S., Industrial Organization. 1959, New York: Wiley.

    Mason, E. S. Price and production policies of large-scale enterprise. American Economic Association, 1939, 29(1): p. 61-74.

    Porter, M. E., The competitive advantage of nations. 1990, New York: Free Press.

    Porter, M. E. The contributions of industrial organization to strategic management. Academy of Management Review, 1981, 6(4): p. 609-620.

    Spanos, Y. E., and Lioukas, S., An examination into the causal logic of rent generation: contrasting Porter’s competitive strategy framework and the resource-based perspective. Strategic Management Journal, 2001, 22(10): p. 907-934.

    McGahan, A. M., and Porter, M. E., How much does industry matter, really? Strategic management journal, 1997, 18(4): p. 15-30.

    Grundy, T., Rethinking and reinventing Michael Porter’s five forces model. Strategic Change, 2006, 15(5): p. 213-229.

    Wheelen, T. L., and Hunger, J. D., Strategic management and business policy. 1998, New York: Addison-Wesley Publication.

    McElwee, G., and Pennington, G., Factors of quality: implications for higher education institutions. The International Journal of Educational Management, 1993, 7(4): p. 17-22.

    Barney, J. B., Ketchen, D. J., and Wright, M., The Future of Resource-Based Theory: Revitalization or Decline? Journal of Management, 2011, 37: p. 1299-1316.

    Grant, R. M., A resources-based perspective of competitive advantage. California Management Review, 1991, 33(3): p. 114-135.

    Amit, R., and Schoemaker, P. J. H., Strategic assets and organizational rent. Strategic management journal. 1993, 14(1): p. 33-46.

    Makadok. R., Toward a Synthesis of the Resource-based and dynamic-Capability Views of Rent Creation. Strategic Management Journal, 2001, 22: p. 387-401.

    Hill, C. W. L., and Deeds, D. L., The importance of industry structure for the determination of firm profitability: a Neo-Austrian perspective. Journal of Management Studies, 1996, 33(4): p. 429-451.

    Teece, D. J., Pisano, G., and Shuen, A., Dynamic capabilities and strategic management. Strategic management journal, 1997, 18(7): p. 509-533.

    Hofer, C., and Schendel, D., Strategy formulation: analytical concepts. 1978, New York: West Publishing Company.

    Wernerfelt, B., The use of resources in resource acquisition. Journal of Management, 2011, 37: p. 1369-1373.

    Leonard-Barton, D., Core capabilities and core rigidities: A paradox in managing new product development. Strategic Management Journal, Summer Special Issue, 1992, 13: p. 111-125.

    McWilliams, A. and Siegel, D., Creating and Capturing Value: Strategic Corporate Social Responsibility, Resource-Based Theory, and Sustainable Competitive Advantage, Journal of Management, 2011, 37(5): p. 1480-1495.

    Donaldson, T., and L. Preston., The Stakeholder Theory of the Corporation: Concepts, Evidence, and Implications. Academy of Management Review, 1995, 20: p. 65–91.

    Rodriguez, A. X., Corporate Social Responsibility (CSR): Responsibility of Innovation? An analysis of the feedback between CSR activities and expectaions placed upon corporateion, master thesis, 2010, Massachusetts Institute of Technology.

    Carroll, A., A three dimensional conceptual model of corporate social performance. Academy of Management Review, 1979, 4: p. 497-505.

    Carroll, A. B., Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct. Business & Society, 1991, 38 (3): p. 268-295.

    Hediger, W., Welfare and Capital-Theoretic Foundations of Corporate Social Responsibility and Corporate Sustainability. The Journal of Socio-Economics, 2010, 39: p.518–526.

    Visser, W., Matten, D., Pohl, M., and Tolhurst, N., The A-Z of Corporate Social Responsibility. 2010, West Sussex: John Wiley & Sons Ltd.

    McWilliams, A., and Siegel, D., Corporate social responsibility and financial performance: Correlation or misspecification? Strategic Management Journal, 2000, 21: p. 603-609.

    Waddock, S., and Graves, S., The corporate social performance-financial performance link. Strategic Management Journal, 1997, 18: p. 303-319.

    Wright, P., and Ferris, S., Agency conflict and corporate strategy: The effect of divestment on corporate value. Strategic management Journal, 1997, 18: p. 77-83.

    McWilliams, A. and Siegel, D., Corporate social responsibility: a theory of the firm perspective. Academy of Management Review, 2001, 26 (1): p. 117-27.

    Weber, M., The Business Case for Corporate Social Responsibility: A Company-Level Measurement Approach for CSR. European Management Journal, 2008, 26: p. 247– 261

    Russo, M. V., and Fouts, P. A., A resource-based perspec-tive on corporate environmental performance and prof-itability. Academy of Management Journal, 1997, 40: p. 534-559.

    Jensen, M. C., Takeovers: Their causes and consequences. Journal of Economic Perspectives, 1988, 2(1): p. 21-44.

    Pedersen, E. R., Making Corporate Social Responsibility (CSR) Operable: How Companies Translate Stakeholder Dialogue into Practice.  Business and Society Review, 2006, 111(2): p. 137–163

    Campbell, J. L., Why would corporations behave in socially responsible ways? Institutional theory of corporate social responsibility. Academy of Management Review, 2007, 32(3): p. 946–967.

    Frooman, J., Stakeholder influence strategies, PhD thesis, 2002, University of Pittsburg.

    Mitchell, R. K., Agle, B. R., and Wood, D., Toward a theory of stakeholder identification and salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts. Academy of Management Review, 1997, 22(4): p. 853-886

    Halcro, K., Stakeholders: a source of competitive advantage? An analysis of the influence of stakeholders on the strategies of independent, rural, Scottish museums during their organizational life cycle. PhD thesis. 2008, Queen Margaret University

    Mason, K.J. and Gray, R., Stakeholders in a hybrid market; the example of air business passenger travel, European Journal of Marketing, 1999, 33(9/10): p. 844-858

    Walker, D., Client/customer or stakeholder focus? ISO 14000 EMS as a construction industry case study, The TQM Magazine, 2000, 12(1): p. 18-25

    Rodgers, W., and Gago, S., Stakeholder influence on corporate strategies over time, Journal of Business Ethics, 2004, 52: p. 349-363.

    Jones, T. W., and Wicks, A. C., Convergent Stakeholder Theory, Academy of Management Review, 1999, 24(2): p. 206-221.

    Jones, T. M., Instrumental stakeholder theory: A synthesis of ethics and economics, Academy of Management Review, 1995, 20(2): p. 404-437.

    Argandona, A., The stakeholder theory and the common good, Journal of Business Ethics. 1998, 17(9/10): p. 1093-1102.

    Freeman, R. E. and Reed, D., stockholders and stakeholders: A new perspective on corporate governance, California Management Review, 1993, 25(3): p. 88 -106

    Carroll, A. B., Business and society: Ethics and stakeholder management. 1989, Cincinnati: South-Western Publishing.

    Frooman, J., Stakeholder Influence Strategies. Academy of Management Review, 1999, 24(2): 191-205.

    Friedman, A. and Miles, S., Developing stakeholder theory, Journal of Management Studies, 2002, 39(1): p. 1-21.

    Clarkson, Max. B. E., A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance, Academy of Management Review, 1995, 20(1): p. 92-117.

    Savage, G., Nix, T., Whitehead, C., and Blair, J., Strategies for assessing and managing organisational stakeholders, Academy of Management Executive, 1991, 5(2): p. 61-75.

    Hill, C. W. L. and Jones, T. M., Stakeholder-Agency Theory, Journal of Management Studies, 1992, 29 (2): p. 131-154

    Jawahar, I.M. and McLaughlin, G., Toward a descriptive stakeholder theory: an organizational life cycle approach, Academy of Management review, 2001, 26(3): p. 397-414.

    Freeman, R. E., Wicks, A. C., and Parmar, B., Stakeholder theory and "The Corporate Objective Revisited". Organization Science. 2004, 15(3): p. 364-369.

    Rowley, T. J., and Moldoveanu, M., When will stakeholder groups act? An interest- and identity-based model of stakeholder group mobilization. Academy of Management Review, 2003, 28(2): p. 204-219.

    Marcoux, A. M., A fiduciary argument against stakeholder theory. Business Ethics Quarterly, 2003, 13(1), p. 1-24.

    Post, J.E., Preston, L.E. and Sachs, S., Redefining the Corporation, Stakeholder Management and Organizational Wealth. 2002, Stanford, CT: Stanford University Press.

    Goodpaster, K., Business and stakeholder analysis. Business Ethics Quarterly, 1991, 1: p. 53-74.

    Carroll, G. R., A sociological perspective on why firms differ. Strategic Management Journal, 1993, 14: p. 237-250.

    Andriof, J., Waddock, S., Husted, B. and Rahman, S.S. (Eds.), Unfolding Stakeholder Thinking: Theory, Responsibility and Engagement. 2002, Sheffield: Greenleaf.

    Morsing, M., and Schultz, M., Corporate social responsibility communication:  stakeholder information, response and involvement strategies. Business Ethics: A European Review, 2006, 15(4): p. 323-338

    Johnson-Cramer, M.E., Berman, S.L. and Post, J.E. ‘Re-examining the concept of ‘‘stakeholder management’’ ’. In Andriof, J., Waddock, S., Husted, B. and Rahman, S.S. (Eds.), Unfolding Stakeholder Thinking: Relationships, Communication, Reporting and Performance: 145–161. 2003, Sheffield: Greenleaf.

    Grunig, J.E. and Hunt, T., Managing Public Relations. Fort Worth, 1984, TX: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.

    Frow, P., and Payne, A., stakeholder Perspective of the Value Proposition Concept. European Journal of Marketing, 2011, 45(1/2): p. 223-240

    Graf, L., Incompatibilities of the low-cost and network carrier business models within the same airline grouping, Journal of Air Transport Management, 2005, 11: p. 313–327.

    Morris, M., Schindehutte, M., and Allen, J., The Entrepreneur's Business Model: Toward a Unified Perspective. Journal of Business Research, 2005, 58(6), p. 726-735.

    Doz, Y. L., and Kosonen, M., Embedding Strategic Agility: A Leadership Agenda for Accelerating Business Model Renewal. Long Range Planning, 2010, 43: p. 227-246.

    Magretta, J., Why business models matter. Harvard Business Review, 2002, 80, p. 86–92.

    Itami, H., and Nishino, K., Killing Two Birds with One Stone, Profit for Now and Learning for the future, long range planning, 2010, 43: p. 364-369.

    Reuver, M., and Haaker, T., Designing viable business models for context-aware mobile services, Telematics and Informatics, 2009, 26: p. 240–248.

    Alt, R., and Zimmermann, H. D., Preface: Introduction to Special Section – Business Models. Electronic Markets, 2001, 11(1): p. 3–9.

    Knox, S., and Maklan, S., Corporate Social Responsibility: Moving Beyond Investment Towards Measuring Outcomes. European Management Journal, 2004, 22(5): p. 508–516.

    Christensen, C. M., The past and future of competitive advantage. MIT Sloan Management Review, 2001, 42 (2): p. 105-109.

    Chen, C. H., The major components of corporate social responsibility, Journal of Global Responsibility, 2011, 2(1): p. 85-99.

    Powell S. M., The Nexus between Ethical Corporate Marketing, Ethical Corporate Identity and Corporate Social Responsibility: An Internal Organisational Perspective .European Journal of Marketing, 2011, 45(9/10): p. 1365-1379

    Zook, C., and Allen, J., The Great Repeatable Business Model, Harvard Business Review. November 2011.

    Teece, D. J., Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning, 2010, 43(2–3): p. 172-194

    Whitfield, J, and Dioko, L. A.N., Discretionary corporate social responsibility: introducing the GREENER VENUE, International Journal of Event and Festival Management, 2011, 2(2): p. 170-183

    Bird, R., Hall, A.D., Momente, F. and Reggiani, F., What corporate social responsibility activities are valued by the market? Journal of Business Ethics, 2007, 76(2): p. 189-206.

    Hedman, J, and Kalling, T., The business model concept: theoretical under-pinnings and empirical illustrations. European Journal of Information Systems, 2003, 12 (1): p. 49–59.

    Loock, M., Going beyond Best Technology and Lowest Price: on Renewable Energy Investors’ Preference for Service-Driven Business Models. Energy Policy, January 2012, 40. 

    Osterwalder, A., and  Pigneur, Y., Business Model Generation.  2010, New Jersey: John Wiley & Sons.

    Vaaland, T.I., Heide, M. and Grønhaug, K., Corporate social responsibility: investigating theory and research in the marketing context”, European Journal of Marketing, 2008, 42 (9/10): p. 927-53.

    Lanning, M., and Micheals, E., A Business is a Value Delivery System, McKinsey Staff Paper, July 1988.

    Eccles, R. G., Perkins, K. M., and Serafeim, G., How to Become a Sustainable Company, MIT Sloan Management Review, 2012, 53(4).

    Ioannou, I., and Serafeim, G., The Impact of Corporate Social Responsibility on Investment Recommendations, Working Paper 11-017, Harvard Business School, August 2010.

    Kanter, R. M., How to Do Well and Do Good: the Key to Achieving both of Those Goals Together? Integrate Societal Benefits with Company Strategy, MIT Sloan Management Review, 2010, 52(1).

    Tashakkori, A. and Teddlie, C., Mixed Methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. 1998, Thousand Oaks, CA: Sage.

    Tashakkori, A., and Teddlie, C., Handbook of mixed methods in social and behavioral research. 2003, Thousand Oaks: Sage.

    Neuman, W. L., Social research methods: qualitative and quantitative approaches. 2006, Boston: Ally and Bacon.

    Cavana, R. Y., Delahaye, B. L., and Sekaran, U., Qualitative and quantitative methods. 2001, Milton, Qld: John Wiley.

    Huang, H., An empirical analysis of the strategic management of competitive advantage: a case study of higher technical and vocational education in Taiwan. PhD thesis, 2012, Victoria University

    Miles, M. B., and Huberman, A. M., Qualitative data analysis. 1994, Thousand Oaks, CA: Sage.

    Minichiello, V., Aroni, R., Timewell, E., and Alexander, L., In-depth interviewing: principles, techniques, analysis. 1995, Longman: South Melbourne

    Krejeie, R. V., and Morgan, D. W., Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 1970, 30: p. 604

    Jensen, M. C., and Meckling, W. H., Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics, 1979, 3: p. 305-360.

    Jensen, M. C., Value maximization, stakeholder theory, and the corporate objective function. Business Ethics Quarterly, 2002, 12(2): p. 235-256.

    Alpaslan, C. M., Ethical management of crisis: shareholder value maximization or stakeholder loss minimization? Journal of Contingencies and Crisis Management, 2009, 36: p. 41-50.

    Quinn, D., and Jones, T. M., An agenet morality view of business policy. Academy of Management Review, 1995, 20: p. 22-42

    Enderle, G., Corporate responsibility in the CSR debate. In J. Wieland and G. Brenkert (eds.), Unternehmensethik im Spannungsfeld der Kulturen und Religionen. Stuttgart: Kohlhammer. 2006, p. 108–124.

    Vermaelen, T., An Innovative Approach to Funding CSR Projects. Harvard Business Review. June 2011.

    Karnani, A., The Case against Corporate Social Responsibility. MIT Sloan Management Review. August 2010.

    Barnea, A., and Rubin, A., Corporate social responsibility as a conflict between owners. Working paper, 2005, Simon Fraser University.

    Goss, A., and Roberts, G. S., The impact of corporate social responsibility on the cost of bank loans, Journal of Banking & Finance, 2011, 35: p. 1794–1810.

    Husted, B. Corporate social responsibility: to contribute, collaborate or internalize. Long Range Planning, 2003, 36: p. 481-98.

    Rynning-Tønnesen, C., Interwiew with Christian Rynning-Tønnesen (StatKraft) The Power to Adapt: Building One of the World's Largest Renewables Power Producers. MIT Sloan Management Review. August, 2011.

    Hillman, A. and Keim, G., Shareholder value, stakeholder management, and social issues: what’s the bottom line? Strategic Management Journal, 2001, 22: p. 125-139

    Litz, R. A., A resource-based-view of the socially responsible firm: Stakeholder interdependence, ethical awareness, and issue responsiveness as strategic assets, Journal of Business Ethics, 1996, 15(12): p. 1355-1363

    Chakravarthy. B ., Measurings strategic performance. Strategic Management Journal, 1986, 7(5): p. 437-458.

    Prahalad. C. K., Corporate governance or corporate value added? Rethinking the primacy of shareholder value. In: Studies in International Corporate Finance and Governance Systems, Chew D (ed.). 1997, New York: Oxford University Press; 46-56.

    Amit, R. and Zott, C., Value Creation in E-Business. Strategic Management Journal. 2001, 22(6): p: 493.

    Schweizer, L., Concept and evolution of business models. Journal of General Management, 2005, 31(2): p. 37-56

    Seddon, P.B., Lewis, G.P., Freeman, P. and Shanks, G., The Case for Viewing Business Models as Abstractions of Strategy. Communications of AIS, 2004, 13: p.427-442.

    .


موضوع پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), نمونه پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), جستجوی پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), فایل Word پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), دانلود پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), فایل PDF پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), تحقیق در مورد پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), مقاله در مورد پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), پروژه در مورد پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), پروپوزال در مورد پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), تز دکترا در مورد پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), پروژه درباره پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), گزارش سمینار در مورد پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی)), رساله دکترا در مورد پایان نامه مدل کسب و کار با رویکرد مسئولیت اجتماعی سازمان (مطالعه موردی شرکت اروم نارین (شادلی))

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده: امروزه اجرای اتوماسیون اداری مزایای بسیاری را برای سازمان ها از جمله مشتریان شان فراهم نموده است. سرعت، دقت، ایمنی و ... از این مزایای اند. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر اتوماسیون اداری بر رضایت مشتریان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه ...

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی چکیده بر اساس مطالعات صورت گرفته استان خوزستان به دلیل برخورداری از مراکز متعدد ساخت و تولید انواع کالاهای صنعتی در 7 گروه فلزی، کانی غیرفلزی، شیمیایی، سلولزی، غذایی، برق و الکترونیک، نساجی و دسترسی به مواد اولیه و همچنین دیگر منابع، در کشور حائز اهمیت می­باشد لیکن به دلیل وجود مشکلات متعدد از جمله عدم انطباق با ...

رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بین الملل چکیده : ارتباط بین نقش­ های اجتماعی، سیاسی، محیطی، اقتصادی در تجارت رو به افزایش گذاشته است، چالشی که سازمان­ها با آن روبرو هستند این است که آن‌ها باید هم­زمان به افزایش سودآوری و پاسخ‌گویی به انتظارات اجتماعی جدید و سپس مدیریت هم­زمان این دو پیامد به ظاهر متناقض که نیازمند توسعه استراتژی­ های کاربردی است و اثرات مثبتی هم بر جامعه و ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی (M.A) گرایش پژوهشگری چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی با تعهد سازمانی در کارکنان بانک کشاورزی استان اردبیل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان بانک کشاورزی استان اردبیل تشکیل می‌دهند که در سال 1393 در مدیریت و شعبات بانک کشاورزی مشغول به کار بودند. برای این منظور تعداد 125 نفر به روش ...

»M.A پایان‌ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت « گرایش: بازار یابی چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین موانع بلوغ بکارگیری نظام الکترونیکی در اداره امور مالیاتی استان ایلام انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش تمامی مدیران، کارکنان و سرپرستان واحدهای مختلف درسطوح مختلف سازمانی در اداره امور مالیاتی استان ایلام می باشد. حجم کل جامعه آماری برابر با 230 نفر ( 230= N ) بوده که حجم ...

 پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته علوم تربيتي   چکيده هدف تحقيق حاضر، بررسي و مقايسه اثربخشي و کارآيي مديران و مسئولين انتصابي و انتخابي از نظر ميزان برخورداري از م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) گرايش : "بازاريابي" بهار 1391 چکيده هدف از اين تحقيق بررسي تحليلي تأثير ادراک مصرف کننده از مسئوليت اجتماعي بر جذابيت مراکز خريد

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد ((M.A. گرايش بازرگاني 1390 زمستان چکيده : سازمان تامين اجتماعي متولي تامين پوشش بيمه اي کارگراني است که مشمول قوانين خاص بيمه اي نيستند و لذا داراي ت

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : تشکیلات و روش‌ها چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : در بخش‌هایی از سازمان گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) همانند خیلی از سازمان‌های دیگر، کارکنان دانش را یک عامل قدرت افزا می‌دانند و از انتقال و تسهیم آن امتناع می‌ورزند و سالانه حجم زیادی از تجربیات و دانش با بازنشستگی کارکنان از ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش بازرگانی داخلی چکیده با توجه به توسعه فضای رقابتی میان چالش جلب رضایت مشتری و ایجاد وفاداری بیشتر، تداعی می‌کند شرکت ها و سازمان ها با توسل به استراتژی های جدید بازاریابی در جهت جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان شان باشند. یکی از راهبردهای نیل به این هدف، راهبرد بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری است. موضوع کیفیت زندگی کاری و ...

ثبت سفارش