پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران

word 926 KB 30493 157
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۵,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M. A.)

    گرایش: دولتی

     مقدمه

    طی چند دهه گذشته مفهوم هوش به صورت روز افزونی در پیشینه و تحقیقات روانشناسی و مدیریت به عنوان سازه ای که با رفتارهای متعدد انسان در محیط‌های مختلف ارتباط  دارد معرفی شده است. از طرفی امروزه هوش[1]، پیشوند بسیاری از مفاهیم مدیریتی شده است و این نشان دهنده تغییر نگاه سازمان‌ها و متفکران سازمانی از هوش تستی بر رویکرد‌های نوین به مقوله هوش است. شاید بتوان یکی از انواع هوش را برای پیشرفت و توسعه هوش سازمانی قلمداد کرد. هوش سازمانی، مدیران را برای تصمیم گیری سازمانی توانمند می سازد. هوش سازمانی یعنی داشتن دانشی فراگیر از همه عواملی که بر سازمان مؤثر است. داشتن دانشی عمیق نسبت به همه عوامل مثل مشتریان، رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرایندی سازمانی که تأثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می گذارد (ابزری، 1385؛25). هوش سازمانی عبارت است از ظرفیت یک سازمان برای بسیج کردن تمامی توانایی هوش که در دسترس آن قرار دارد و متمرکز کردن آن توانایی برای دستیابی به ماموریت‌های خودشان (آلبرشت[2]، 2002). از طرفی سازمان‌ها برای حفظ و بقاء و پیشرفت به بهبود مستمر عملکرد خود نیاز دارند و منابع انسانی، سرمایه‌های بنیادی سازمان‌ها و منشاء هرگونه تحول و نوآوری در آن‌ها تلقی می شوند.

    از طرفی عملکرد هر فرد در هر موقعیتی که قرار دارد، نشانگر بینش و آگاهی آن شخص نسبت به آن موقعیت و یا مسأله خاص است که در مورد آن ارزیابی می گردد و با توجه به اینکه هوش سازمانی افراد، نشانگر آگاهی و اطلاعات افراد در رابطه با عوامل مؤثر بر سازمان است؛ لذا هوش سازمانی می تواند یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد فرد در داخل سازمان باشد. همچنین قوت بخشیدن به مولفه‌های هوش سازمانی (تفکر استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق، کاربرد دانش و فشار عملکرد) می تواند عملکرد را ارتقا داده و پویایی سازمان را تضمین   می کند. هوش سازمانی[3] به منزله پنجره پویای کسب و کار به محیط بیرون است که عملکرد سازمانی را شناسایی می کند، کارآیی را افزایش می دهد و فرصت‌های ناشناخته را آشکار می کند. بنابراین هدف اصلی از انجام پژوهش فوق بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران در اداره امور شعب جنوب تهران می باشد.

     

    1-1 بیان مسأله تحقیق

    امروزه سازمان‌ها با تغییرات سریع و گسترده در محیط سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژیکی و اقتصادی روبرو  می شوند. واکنش موفق سازمان‌ها در یک جو بسیار پویا و متغییر، بستگی به توانایی آنها جهت فراهم کردن اطلاعات و یافتن راه حل‌های مناسب برای مشکلاتی است که با آنها روبرو هستند. اکنون ضرورت آموزش که متناسب با نیازهای در حال تغییر فرد و جامعه باشد بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

    در قرن 21 موسسات  و سازمان‌ها بخصوص موسسات پولی و بانکی با هر مأموریت، رسالت، اهداف و چشم اندازی که دارند نهایتاً در یک قلمرو ملی و یا بین المللی عمل می کنند و ملزم به پاسخگویی به مشتریان، ارباب رجوع و ذینفعان هستند. بنابراین، بررسی نتایج عملکرد، یک فرایند مهم راهبردی تلقی می شود. کیفیت و اثربخشی مدیریت و عملکرد آن عامل تعیین کننده ارزیابی  و حیاتی تحقق برنامه‌های توسعه و رفاه جامعه است (رحیمی، 1385، 42). اندازه گیری عملکرد موجب هوشمندی سیستم و برانگیختن افراد در جهت رفتار مطلوب می شود و بخش اصلی تدوین و اجرای سیاست سازمانی است (ارشدی خمسه، 1387).

    مطالعات اخیر در حوزه منابع انسانی نشان داده اند که پنچ ویژگی شخصیت، استعداد، علاقه، هوش و مهارت به عنوان موفقیت نیروی انسانی در پیشبرد اهداف سازمانی و ایجاد رضایت شغلی، یادگیری سازمانی، گرایش دانش و ضریب آفرینش و ارزیابی کارکنان مؤثر هستند (سید جوادین، 1387). امروزه با اطمینان کامل می توان ادعا کرد که شناسایی و استفاده از هوش سازمانی می تواند قدرت رقابت پذیری یک سازمان را افزایش دهد و از دیگر سازمان‌ها متمایز نماید. ضرورت بررسی هوش سازمانی در حال حاضر پاسخ به شرایط فعلی و نیاز مدیران است. سازمان با بهره گیری از هوش سازمانی، اثربخشی استفاده از ساختارهای اطلاعاتی موجود را در راستای اهداف خویش افزایش داده و اطلاعات از حالت عملیاتی و محدود شده به استفاده در لایه‌های اجرایی سازمان برای استفاده مدیران توسعه داده می شود. با توجه به اینکه مدیران در سازمان‌هایی فعالیت می کنند که متأثر از محیط داخلی و خارجی خود می باشند و در مقابل پاسخگویی به مسایل و مشکلات خود مثل انسان‌ها نیازمند قدرت یادگیری هستند. بنابراین مسأله هوش سازمانی می تواند در این مهم کمک شایانی به مدیران کرده و آنها را قادر سازد تا با توجه به حافظه سازمانی خود پاسخگوی نیازها و مشکلات و عکس العمل به موقع به تغییرات محیطی باشند. بنابراین مدیران برای پیشبرد اهداف سازمانی و دستیابی به آنها نیاز به هوش سازمانی دارند که بتوانند با اتکای به آن عملکرد خود را بهبود بخشند. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد آنان در  بانک ملی ایران/ اداره امورشعب جنوب تهران می باشد. برای این منظور هوش سازمانی بر اساس نظریه کارل آلبرشت در هفت بعد:1 تفکر استراتژیک، 2 سرنوشت مشترک، 3 میل به تغییر، 4 روحیه، 5 اتحاد و توافق، 6 کاربرد دانش، 7 فشار عملکرد، تعریف گردیده تا رابطه هوش سازمانی و ابعاد آن با عملکرد کارکنان مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به مشاهدات صورت گرفته در میان کارکنان بانک ملی ایران که محقق این پژوهش نیز از کارکنان این سازمان می باشد؛ و همچنین با ورود بانک‌های خصوصی و عملکرد نسبتاً مناسب آن‌ها در بهبود کیفیت ارائه خدمات بانکی در زمینه‌های مختلف خاصه خدمات بانکداری اکترونیک و مشتری مداری، باعث شده است تمرکز بازار کمتر شده و افزایش رقابت کاملا محسوس گردد. اگر چه به لحاظ رقابتی بانک ملی ایران به واسطه منابع مالی زیاد و شعب گسترده هنوز مقام اول را دارا می باشد، لیکن سهم بانک از بازار به تدریج کاهش یافته است. از این رو عملکرد کارکنان بانک ملی ایران به علت عدم تحقق اهداف سازمانی، عدم تمرکز بر ابعاد مالی و اتخاذ سیاست‌های مناسب در خصوص ارائه خدمات نوین بانکی، روند کند تصمیم گیری‌ها، کاهش انگیزه، عدم توجه به نظام پیشنهادها، در حد قابل قبول نمی باشد لذا مسأله تحقیق به صورت بررسی رابطه میان هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران بیان  می شود.

     

    1-2 اهمیت موضوع

    در عصر حاضر نگرش مدیران از منابع انسانی به سرمایه‌های انسانی تغییر یافته است، از طرفی نیز بزرگترین سرمایه هر سازمانی سرمایه‌های انسانی آن سازمان محسوب می شوند. بسیاری از دانشمندان دانش مدیریت سرمایه‌های انسانی را یگانه منبع پایدار مزیت رقابتی سازمان‌ها می دانند و همچنین به دلیل ماهیت عصری که در آن به سر می بریم تفاوت بسیاری میان سازمان‌های امروزی و گذشته وجود دارد و در این ارتباط چارلز هندی از صاحب نظران رشته مدیریت می گوید: مدیران امروز با سازمان‌هایی سر و کار دارند که شباهتی به سازمان‌های گذشته ندارند، یکی از ویژگی‌های اساسی سازمان‌های جدید شکل گیری آنها بر اساس یادگیری است. بنابراین مدیران وکارکنان همواره در حال یادگیری بوده و مهارت‌های جدید کسب می کنند، چرا که قدرت هر سازمان متناسب با میزان آموزش دایمی مدیران و کارکنان آن است (البرزی، 1385، 12).

    هوش سازمانی به تحصیل و کسب دانش اشاره دارد که از راه به کارگیری انسان، رایانه و سایر وسایل صورت می پذیرد و دانش مرتبط با محیط فعالیت سازمان (هم محیط داخلی و هم محیط خارجی) را مد نظر قرارداده است.

    امروزه تغییرات سریع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی نقش دولت‌ها را از تصدی گری مستقیم به نقش‌های هدایتی و ارشادی تبدیل نموده و سبب شده است تا سازمان‌های دولتی با نگاهی کاملا متفاوت با دیروز به محیط داخلی و خارجی خود نگاه کنند. اکنون سازمان‌ها به این واقعیت دست پیدا کرده اند که برای رسیدن به تعالی سازمانی و تحقق آرمان‌های خود چاره‌ای جز سنجش سیستماتیک عملکرد خود و مقایسه آن با برنامه‌های کوتاه مدت و انجام اصلاحات لازم با توجه به باز خورد از محیط داخلی و خارجی ندارند (داریانی و همکاران، 1386). نقش نظام‌های ارزیابی و نظارت کارآمد در بهبود و تعالی سازمان‌ها کاملا شناخته شده است. مطالعات انجام شده نشان     می دهد که در بسیاری از سازمان‌های بزرگ (به ویژه در بخش عمومی) پس از نظام‌های برنامه ریزی و تحول، نیاز به نظام کارآمد ارزیابی و نظارت در اولویت بعدی قرار دارد. نقش نظام‌های ارزیابی در تعالی و بهبود سازمانی زمانی بیشتر آشکار می شود که عزم و اراده نیروهای سازمان بر انجام تحول برنامه ریزی شده استقرار یابد (داریانی و همکاران، 1386) بنابراین، بررسی نتایج عملکرد، یک فرایند مهم راهبردی تلقی می شود. کیفیت و اثربخشی مدیریت و عملکرد آن عامل تعیین کننده و حیاتی تحقق برنامه‌های توسعه و جامعه است (رحیمی، 1385، 42).

     توجه به اینکه هم اکنون موضوع هوش سازمانی و ارزیابی عملکرد مدیران به عنوان یک نیاز شناخته می شود و موضوع جدیدی میباشد و همچنین به دلیل کمبود پژوهش‌های صورت گرفته در رابطه با موضوع هوش سازمانی در ایران، این موضوع نیازمند بحث بیشتری می باشد؛ تا از یک طرف مدیران و دست اندرکاران سازمان‌ها با مقوله هوش سازمانی و ابعاد آن آشنا باشند و هم بتوانند عملکرد خویش  و کارکنانشان را با توجه به ابعاد هوش سازمانی بهبود بخشند.

     

    1-3 اهداف تحقیق

    هدف اصلی

    هدف اصلی تحقیق حاضرتعیین رابطه بین هوش سازمانی با عملکردکارکنان بانک ملی ایران / اداره امورشعب جنوب تهران می باشد که با توجه به نتایج به دست آمده بتوان سطح عملکرد کارکنان را با توجه به هوش سازمانی افزایش داد.

    اهداف فرعی

    1- تعیین رابطه بین تفکر استراتژیک کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران.

    2- تعیین رابطه بین سرنوشت مشترک کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران.

    3- تعیین رابطه بین میل به تغییر کارکنان و عملکردآنان در بانک ملی ایران.

    4- تعیین رابطه بین روحیه کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران.

    5- تعیین رابطه بین اتحاد و توافق کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران.

    6- تعیین رابطه بین کاربرد دانش کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران.

    7- تعیین رابطه بین فشار عملکرد کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران.

     

    1-4 مدل تحقیق

    در این پژوهش عملکرد به عنوان متغیر وابسته و هوش‌سازمانی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است.

    هوش سازمانی

    تفکر استراتژیک

    سرنوشت مشترک

    میل به تغییر

    روحیه

    اتحاد و توافق

    کاربرد دانش

    فشار عملکرد

     

    قابلیت اعتماد

    نگرش

    کیفیت کار

    ابتکار عمل

    قضاوت

    همکاری

    کمیت کار

    امنیت

    عملکرد

     

     

     

     

     

     

    شکل (1-1) مدل تحلیلی تحقیق (برگرفته از مدل استاندارد هوش سازمانی " آلبرشت، 2003، " و مدل استاندارد ارزیابی عملکرد کارکنان " رابینز، 1999 "

     

     

    1-5 فرضیات و سوالات تحقیق

    شاید بتوان گفت که اساسی‌ترین بخش هر پژوهش تهیه و تدوین درست فرضیه‌هاست. چرا که فرضیه‌ها بستر و زمینه‌ای است که مسیر و جهت پژوهش را تعیین و تبیین می‌کنند. پرسشنامه پژوهش در راستای فرضیات تدوین شده و نتیجه تحقیق تایید یا رد فرضیه‌هایی است که مورد آزمون قرار گرفته‌اند.

    فرضیه اصلی: «بین هوش سازمانی کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد. »

    فرضیات فرعی:

    بین تفکر استراتژیک کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

    بین سرنوشت مشترک کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

    بین میل به تغییر کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

    بین روحیه کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

    بین اتحاد و توافق کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

    بین کاربرد دانش کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

    بین فشار عمکرد کارکنان و عملکرد آنان در بانک ملی ایران رابطه وجود دارد.

    سوال پژوهشی: «وضعیت هوش سازمانی کارکنان بانک ملی ایران در چه سطحی است  و چه رابطه ای با عملکرد آنان داشته است. »

     

    1-6 روش تحقیق 

    تحقیق حاضر از آنجایی که هدفش بررسی رابطه هوش سازمانی  با  عملکرد کارکنان در بانک ملی ایران / اداره امور شعب  جنوب تهران است نوع روش تحقیق پژوهش حاضر پیمایشی و از شاخه میدانی بوده  و لازم به ذکر است که در این نوع از روش تحقیق, با استفاده از تکنیک‌های جمع‌آوری اطلاعات از نمونه آماری اطلاعات لازم جمع‌آوری می‌شود. پژوهشگر با حضور در محل تحقیق به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته و در نهایت به آزمون فرضیه‌هایی که از پیش بر اساس شواهد نو اطلاعات خود را ارائه نموده، دست می‌یابد.

     

    1-7 جامعه و نمونه آماری

    جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان بانک ملی ایران / اداره امور شعب جنوب تهران به تعداد1128 نفر می باشند که با فرمول کوکران 286 نفر آن عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. با توجه به برابر بودن شانس انتخاب شدنشان از نمونه گیری تصادفی استفاده شده است.

     

    1-8 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات

    در این تحقیق برای جمع‌آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه‌ای و میدانی و در بخش پیمایشی نیز از روش پرسشنامه برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده خواهد شد.

     

    1-9 قلمرو تحقیق

    الف: قلمرو موضوعی: قلمرو موضوعی این تحقیق مدیریت رفتار سازمانی و منابع انسانی می باشد.

    ب: قلمرو مکانی: بانک ملی ایران  اداره امور شعب جنوب تهران می باشد.

    پ: قلمرو زمانی: این تحقیق از اردیبهشت ماه سال 93 آغاز و در دی ماه سال 93 خاتمه یافته است. ضمنا دوره توزیع پرسش نامه آبان ماه همین سال است.

     

     

     

    1-10 تعاریف متغیرها و اصطلاحات تحقیق

    هوش سازمانی[4] به معنای کسب دانش و اطلاعات جامع از همه عواملی که بر سازمان تاثیر می‌گذارد. منظور از همه عوامل یعنی اطلاعاتی  از مشتریان، ارباب رجوع، رقبا، محیط اقتصادی، محیط فرهنگی، فرایندهای سازمانی (مالی، اداری، حفاظتی، تولیدی، منابع انسانی، بودجه و. . .) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می‌گذارد. هوش سازمانی شما را برای تصمیم‌گیری در همه عوامل موثر بر سازمان و شرکت‌ها توانمند می‌سازد. هوش سازمانی از نظر آلبرشت دارای مولفه‌های زیر می باشد:

    1- تفکر استراتژیک: قابلیت ایجاد، استنتاج و بیان هدف یک سازمان.

    2- سرنوشت مشترک: احساس داشتن هدف مشترک بین تمام افراد سازمان برای عمل و تلاش به شکلی هم افزا.

    3- میل به تغییر: سازگاری و تمایل برای تغییر جهت تحقق چشم انداز استراتژیک.

    4- روحیه: روان شناسان سازمانی آن را تلاش دلخواه به عنوان انرژی اعضای سازمان درسطح بالاتر از آنچه که قرار است انجام شود می دانند.

    5- اتحاد و توافق: وجود نظام‌ها و سلسله قوانین مشخص جهت اجرا برای افراد و گروه‌ها.

    6- کاربرد دانش: استفاده موثر از دانش، اطلاعات و داده‌ها.

    7- فشار عملکرد: هر یک از مجریان باید موضع اجرایی خاص خود را داشته باشند.

    عملکرد کارکنان: کار افراد در رابطه با نحوه انجام وظیفه اشان در وظایف محوله.

    منظور از عملکرد در این تحقیق عبارتست از کاربرد علمی و منطقی توانایی‌های تخصصی که بر اسا س آن مدیر می تواند نقش خود را ایفا کند و با بکار بستن اهداف به هدف‌های سازمانی نائل آید.

    فرآیندی است که به وسیله آن یک مدیر رفتارهای کاری نیروی انسانی را از طریق سنجش و مقایسه آنها با معیارهای ازپیش تنظیم شده ارزیابی می کند و نتایج حاصله را ثبت می نماید و آنها را به اطلاع نیروی انسانی سازمان می رساند (حاجی کریمی، رنگریز، 204، 1378).

    از نظر رابینز مؤلفه‌های عملکرد شامل موارد زیر است:

    قابلیت اعتماد: توقع صریح از دیگری به احتراز از فرصت طلبی، در گفتار و در کردار و یا تصمیم‌گیری‌ها (رابینز، 1382؛143).

    نگرش: مجموعه­ای از اعتقادات، عواطف و نیات رفتاری نسبت به یک شیء، شخص یا واقعه است. به عبارتی تمایل نسبتاً پایدار به شخصی، چیزی یا رویدادی است که در احساس و رفتار نمایان می­شود (قلی پور، 1385؛108).

    کیفیت کار: میزان توانایی کارکنان در ارضای نیازهای مهم شخصی با استفاده از تجربیاتی که در سازمان کسب کرده‌اند.

    ابتکار عمل: راه و روش جدید برای تحقق بهتر اهداف سازمان و پاسخی است که پاسخگو به سوالات ذیل می دهد.

    قضاوت: یک فرآیند شناختی است که قضاوت کننده براساس مجموعه‌ای از اطلاعات (نشانه‌ها) که می تواند ببیند، نتیجه‌ای را درباره چیزی که نمی تواند ببیند می گیرد (فرهاد بیگی و همکاران، 1390؛70).

    همکاری: همکاری به معنای «یکدیگر را یاری کردن» یا «یاری کردن برخی، برخی دیگر را» آمده است (دهخدا، 1379).

    کمیت کار: کمیت در کار را به دو صورت می توان معنا کرد: اول: به تعداد نیرو‌های انسانی حاضر و جذب شده در مجموعه دوم: وسعت و محدوده کار

    امنیت: در لغت حالت فراغت از هر گونه تهدید یا حمله و یا آمادگی برای رویارویی با هر تهدید و حمله را گویند. در اصطلاح سیاسی و حقوقی به صورت امنیت فردی، امنیت اجتماعی، امنیت ملی و بین المللی به کار برده می شود (آشوری، 1393؛38).

     

    1 Intelligence

    [2] Albrecht

    1  Organizational Intelligence

    [4] IQ

    Abstract

     

    "The Study of The Relation Beetween Organizational Intelligence And Performance of Employees in Bank Melli Iran"

    South of  Tehran Branch Supervisory Office

     

     

    To achieve and maintain competitive advantage in world economies, today’s organizations must move towards human resources with highly effective performance. organizational intelligence seems to enhance performance in today’s organizations. The main goal of the present survey is to examine the relationship between organizational intelligence and performance of employees in BANK MELLI IRAN / South of Tehran Branch Supervisory Office. Research methodology in this survey is based on the practical targets, on data collection and descriptive analysis and non experimental and it is carried out in the form of scaling. The population under this survey includes 1128 employees working in Bank Melli South of Tehran Branch Supervisory Office (approximately 110 branches) from which 286 people were selected as samples by means of Cochran formula. To collect data, standard “Albrecht organizational intelligence questionnaire” and “Robbins organizational performance questionnaire” were deployed. The face and content validity of both questionnaires are approved by organizational experts and professors. To analyze the data spss18 is used which includes both descriptive and inferential statistics data analysis. To study data distribution, KS test is applied and the results signify 0. 05 that means there is no normal data distribution. Also, by using Spearman correlation coefficient relationship between organizational intelligence and performance of employees was examined. The result of the survey indicates that, with 95% certainty, there is significant and positive relation between organizational intelligence and performance of employees and there is significant and positive relation between all components of organizational intelligence except common destiny and performance of employees.

     

    Key vocabulary: Organizational Intelligence,Performance of Employees,Bank Melli Iran.

     

                                                             

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول. 1

    «کلیات تحقیق». 1

    مقدمه. 2

    1-1 بیان مسأله تحقیق.. 3

    1-2 اهمیت موضوع. 5

    1-3 اهداف تحقیق.. 6

    1-4 مدل تحقیق.. 7

    1-5 فرضیات و سوالات تحقیق.. 8

    1-6 روش تحقیق.. 8

    1-7 جامعه و نمونه آماری.. 9

    1-8 روش و ابزار جمع آوری اطلاعات.. 9

    1-9 قلمرو تحقیق.. 9

    1-10 تعاریف متغیرها و اصطلاحات تحقیق.. 10

    فصل دوم. 12

    « ادبیات تحقیق». 12

    مقدمه. 13

    بخش اول: مبانی نظری تحقیق.. 14

    2-1  قسمت اول: هوش سازمانی.. 14

    2-1-1 هوش چیست.. 14

    2-1-2 هوش از منظر دانشمندان مختلف.. 16

    2-1-3  انواع هوش.. 20

    2-1-4 تعریف هوش سازمانی و تاریخچه آن. 21

    2-1-5 اهمیت هوش سازمانی برای سازمان. 24

    2-1-6  ویژگی‌های هوش سازمانی.. 26

    2-1-7  هوش سازمانی از دیدگاه‌های مختلف.. 26

    2-1-7-1  دیدگاه معرفت شناختی.. 26

    2-1-7-2 دیدگاه ماتسودا 27

    2-1-7-3 دیدگاه هلال. 29

    2-1-7-4 دیدگاه مینچ (1996) 30

    2-1-7-5 دیدگاه کرن. 30

    2-1-7-6  دیدگاه دیوید پرکینز. 31

    2-1-8 سه هوشمندی حیاتی در سازمان‌ها 33

    2-1-8-1 هوشمندی کسب و کار 33

    2-1-8-2 هوشمندی استراتژیک.. 34

    2-1-8-3 هوشمندی پولی.. 34

    2-1-9 تفاوت هوش سازمانی و هوش کسب و کار 34

    2-1-10  قانون آلبرشت.. 35

    2-1-11  ابعاد هوش سازمانی از نظر کارل آلبرشت.. 36

    2-1-12 توانمند سازهای کلیدی هوش سازمانی.. 38

    2-1-13 ضرورت توجه به هوش سازمانی در سازمان. 40

    2-1-14  نقش رهبران در افزایش هوش سازمانی.. 42

    2-1-15 گام‌های اساسی استفاده درست از هوش سازمانی.. 42

    2-1-16  بهبود هوش سازمانی.. 43

    2-1-17 پیامدهای هوش سازمانی.. 45

    2-1-18 هوش سازمانی مسیری که باید شرکت‌ها و سازمان‌ها طی کنند. 46

    2-1-19 چرا هوش سازمانی؟ 47

    2-1-19-1 هوش سازمانی و کاهش هزینه‌ها وافزایش درآمدها در سازمان‌ها 48

    2-1-20 فرآیند هوش سازمانی در سازمان‌ها و شرکت‌ها 49

    2-1-20-1 مرحله برنامه ریزی و هدایت.. 49

    2-1-20-2 مرحله اخذ اطلاعات از پایگاه اطلاعاتی.. 49

    2-1-20-3 مرحله پردازش اطلا عات.. 50

    2-1-20-4 مرحله آنالیز و تولید اطلاعات.. 50

    2-1-20-5 خلاصه و جمع بندی.. 50

    2-2 قسمت دوم: عملکرد کارکنان. 51

    2-2-1 مفهوم عملکرد. 51

    2-2-2 ارزیابی عملکرد. 52

    2-2-3  اهمیت ارزیابی عملکرد. 54

    2-2-4 اهدف ارزیابی عملکرد. 56

    2-2-5 انواع ارزیابی عملکرد. 58

    2-2-6 دیدگاههای مربوط به ارزیابی عملکرد. 64

    2-2-7  مقیاسهای ارزیابی عملکرد. 66

    2-2-8 روش‌های مختلف ارزیابی عملکرد. 66

    2-2-8-1 روش امتیازبندی.. 67

    2-2-8-2  روش رتبه‌بندی مستقیم. 68

    2-2-8-3 روش‌های غیر متدوال. 68

    2-2-9 ارتباط هوش سازمانی با عملکرد کارکنان. 69

    بخش دوم: پیشینه پژوهش... 70

    فصل سوم. 74

    « روش تحقیق». 74

    مقدمه. 75

    3-1 روش تحقیق.. 76

    3-2 جامعه آماری و تعیین حجم نمونه. 77

    3-3  روش‌ها وابزار جمع آوری اطلاعات.. 78

    3-3-1 روش‌های گردآوری اطلاعات.. 78

    3-3-2  ابزار اندازه گیری.. 79

    3-3-2-1 تهیه و تنظیم پرسشنامه. 79

    3-3-2-2 ساختار پرسشنامه: 81

    3-3-2-3 پایایی و روایی پرسشنامه. 81

    3-3-2-3-1 تعیین پایایی (قابلیت اعتماد)پرسشنامه. 81

    3-3-2-3-2 تعیین اعتبار (روایی)پرسشنامه. 82

    3-3-2-3-3 پایایی و روایی بدست آمده از پرسشنامه هوش سازمانی و عملکرد سازمانی.. 83

    3-4 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 84

    فصل چهارم. 86

    « تجزیه و تحلیل پژوهش». 86

    مقدمه. 87

    4-1 آمار توصیفی.. 88

    4-1-1 بررسی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان. 88

    4-1-2 توزیع فراوانی شاخص‌های تحقیق.. 92

    4-2 آمار استنباطی.. 106

    4-2-1 بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق.. 106

    4-2-2 آزمون فرضیه‌های تحقیق.. 107

    4-2-3 رتبه بندی متغیرهای پژوهش... 114

    فصل پنجم. 116

    « نتیجه گیری و پیشنهادها ». 116

    مقدمه. 117

    5-1 یافته‌های تحقیق.. 118

    5-1-1 یافته‌های توصیفی تحقیق.. 118

    5-1-2 یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل سوالات پرسشنامه‌ها 119

    5-2 نتیجه گیری و پیشنهادها 121

    5-3 پیشنهادها به محققین آتی.. 128

    5-4 محدودیت‌های تحقیق.. 128

    فهرست منابع و مأخذ. 130

    منابع فارسی.. 131

    پیوست‌ها و ضمائم. 138

          منبع:

    منابع فارسی

    ابزری، مهدی، اعتباریان، اکبر و ستاری قهفرخی، مهدی، هوش سازمانی وجلوگیری از کند ذهنی سازمانی، 1385، ماهنامه مدیریت دانش سازمانی، شماره 22، مهرماه.

    اتکینسون، ریتاال و همکاران؛ زمینه روان‌شناسی، حسن رفیعی و دیگران، تهران، ارجمند، 1384، چاپ پنجم، جلد دوم

    آذر، عادل؛ منصور مومنی، آمار و کاربرد آن در مدیریت، 1387، جلد اول، انتشارات سمت، چاپ ششم.

    ارشدی خمسه، علی، ارزیابی عملکرد، 1387، . ,[on line]

    استندلر پیتر، روش تحقیق اجتماعی، 1375 ترجمه بیژن کاظم زاده، انتشارات آستان قدس رضوی.

    اسماعیلی، علی، گودرزی، ناصر، شایسته، سیاوش، مبانی روان شناسی عمومی، 1386، چاپ دوم، تهران، شلاک

    آشوری، داریوش، دانشنامه سیاسی، 1393، انتشارات مروارید، چاپ بیست و سوم.

    اصفهانیان، محمدرضا، بررسی رابطه بین کارکردهای نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و تعهد  سازمانی در سازمان آموزش پرورش استان اصفهان، 1389، دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی

    البرزی، صدرا لله، ارزیابی عملکرد کارکنان، 1385، روزنامه همشهری، شماره 3702

    الهی، شعبان، "مثلث عملکرد سازمانی"، 1378، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور، تهران، سازمان امور اداری و استخدامی کشور.

    ایران نژاد پاریزی، مهدی، روش تحقیق در اجتماعی، 1382، تهران، نشر مدیران.

    بابایی، محمد علی، مومنی، نونا؛ تأثیر هوش  عاطفی بر اثر بخشی مدیران، 1384، مجله تدبیر، سال 16، شماره 166

    بازرگان، عباس، سرمد، زهره، حجازی، الهه، روش‌های تحقق در علوم رفتاری، 1384، تهران: انتشارات آگاه

    باقرزاده، مجید و اکبری دیباور، احمد؛ تبیین رابطه هوش سازمانی با چابکی سازمانی، 1389، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره5، سال دوم.

    باقرزاده، مجید و اکبری دیباور، احمد. "عوامل موفقیت مدیران با چابکی سازمانی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آدربایجان شرقی "، 1389، مقاله - هشتمین کنفرانس بین المللی‌هاری وارد هندوستان.

    پاشا شریفی، حسن، نظریه و کاربرد آزمون‌های فردی و شخصیت، 1376، چاپ اول، تهران، انتشارات سخن.

    تولایی، روح الله، رویکردهای نوین به ارزیابی عملکرد سازمان‌ها، 2007، پایگاه مقالات مدیریت.

    جعفری قوشچی، بهزاد، راه‌های افزایش کارایی، 1381، ماهنامه تدبیر، سال سیزدهم، شماره 126، آبان ماه.

    جمال زاده، محمد و غلامی، یونس و سیف، محمدحسن؛ بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان و اعضای هیات علمی منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه الگویی جهت ارتقاء یادگیری سازمانی، 1388، فصل نامه رهبری و مدیریت آموزشی /سال سوم / شماره دوم.

    چلی سریل، نینا و حسینی، سید یعقوب؛ تأثیر هوش سازمانی بر یادگیری در سازمان، 1392، فصلنامه علمی  پژوهشی مطالعات مدیریت )بهبود و تحول(، سال بیست و سوم شماره 71، پائیز 29 ؛159-131.

    حاجی کریمی، عباسعلی و رنگریزر، حسن؛ مدیریت منابع انسانی، 1378، تهران.

    حییم، سلیمان، فرهنگ کوچک انگلیسی-فارسی، 1375، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر

    خاکی، غلام رضا، روش تحقیق در مدیریت، تهران، 1383، دانشگاه آزاد مرکزی، مرکز انتشارات علمی.

    خائف الهی، احمد. دوست دار، محمد، ابعاد هوش هیجانی، 1383، مدیریت توسعه، پاییز، شماره18

    خلیلی عراقی، مریم. یقین لو، مهر انگیز، مدیریت بر مبنای عملکرد(فاصله از تئوری تا اجرا)، 1382، ماهنامه تدبیر، شماره 142

    خویشی، بهروز، بررسی رابطه سلامت سازمانی مدارس با عملکرد مدیران مدارس مقاطع سه گانه آموزش و پرورش، 1388، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، پایان نامه، کارشناسی ارشد

    داریانی، محمد علی و رفیع زاد ه، علاالدین، 1386، سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.

    ﺩﻻﻭﺭ، ﻋﻠﻰ، ﺭﻭﺵ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺩﺭ ﻋﻠﻮﻡ ﺭﻓﺘﺎﺭﻯ، 1385، ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﭘﻴﺎﻡ ﻧﻮﺭ.

    دهخدا، علی اکبر؛ لغت نامه دهخدا، تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1379 ه. ش، ذیل واژه تعاون

    رابینز، استیفن، مبانی رفتار سازمانی، 1382، انتشارات ترمه؛

    رحیمی، غفور، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان، 1385، ماهنامه تدبیر، . شماره 173، مهرماه، 48-42

    رضاییان، علی، مبانی سازمان و مدیریت، 1386، تهران، انتشارات سمت

    رفیعان شهمیری،‌هاجر، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی معلمان با خلاقیت دانش آموزان در مدارس ابتدایی شهرستان بهشهر، 1389، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه گرمسار

    سعادت، اسفندیار، مدیریت منابع انسانی، 1382، تهران، انتشارات سمت

    سلاسل، م. ، کامکار، م. ، و گل پرور، م. ، رابطه هوش سازمانی و مولفه‌های آن با رفتارهای شهروندی سازمانی کارکنان شرکت احیا گستران  اسپادان. 1388، مجله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 11(40)، 37-26.

    سید جوادین، سید رضا، معیارهای سنجش شایستگی 360 درجه، 1387، [on line] 

                                                                                   www. seyedjavadein. com/seminar/360. doc

    شیولسون، ریچارد، استدلال آماری در علوم رفتاری؛ 1373، ترجمه ونگارش علیرضا کیامنش: 186-187.

    صادقی، علی قنبر، ارزیابی عملکرد براساس کارت امتیازی متوازن، مطالعه موردی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان، 1388، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سنندج

    صالحی کرد آبادی، سجاد، هوش سازمانی و توسعه پایدار، 1389، تهران، همایش ملی هوش سازمانی، کسب و کار

    صبحی قراملکی، ناصر، جباریه، علیرضا، روان شناسی تفاوت‌های فردی، 1387، تهران، انتشارت دانشگاه جامع علمی کاربردی

    طاهری لاری، مسعود، جایگاه مدیریت دانش در هوش سازمانی، 1389، تهران، همایش ملی هوش سازمانی / کسب و کار.

    طبرسا، غلامرضا، "بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی"، 1378، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور.

    عابدی جعفری، حسن و عباسعلی رستگار، دظهور معنویت در سازمان، مفاهیم، تعاریف، پیشفرضها و مدل مفهومی، 1386، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 5

    عظیمی، سیروس، اصول روان شناسی عمومی، 1387، چاپ دهم، تهران، انتشارت دهخدا.

    غلامی، غفوریان، معنوی پور. رابطه هوش سازمانی و عملکرد مدیران، 1390، فصلنامه‌های تازه روانشناسی صنعتی / سازمانی، 2 (6). 99-89.

    فرهاد بیگی، پروانه و باقریان، فاطمه و خرمی بنارکی، آناهیتا؛ بررسی صحت و سرعت قضاوت شهودی، شبه عقلانی و تحلیلی تحت استرس زای بیرونی، 1390، فصلنامه پژوهش‌های روانشناسی اجتماعی، دوره 1، شماره 2.

    فقیهی، علیرضا، جعفری، پریوش، بررسی هوش سازمانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و ارائه چارچوب مفهومی مناسب، 1388، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 4.

    فقیهی، علیرضا و موسوی پور، سعید و دره، ایمان؛رابطه بین میزان هوش سازمانی و فرسودگی شغلی، 1390، فصلنامه تازه‌های روانشناسی صنعتی سازمانی، سال دوم، شماره7.

    قجری، سعیده، ارزشیابی عملکرد کارکنان، 1381، تهران، نشر اطلاعات

    قلی پور، آرین، مدیریت رفتار سازمانی، 1385، تهران، انتشارات سمت

    کریفین، مورهد، رفتار سازمانی، 1380، ترجمه سیدمهدی الوانی و غلام رضا معمار زاده، تهران، انتشارات مروارید.

    کریمی، تورج، مدل­های نوین ارزیابی عملکرد، 1385، مجله تدبیر، شماره 171

    کهن سال، ه. ساعتچی، م. جاویدی، ح، کفایت شاخص‌های روان سنجی مقیاس هوش سازمانی، 1389، دانشگاه آزاد مرودشت، مجله روش و مدل‌های روانشناختی، جلد1، شماره 1 ص 105 تا ص 111.

    گریفین، مورهد، رفتار سازمانی، 1375، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، چاپ اول، تهران، انتشارات مروارید

    گلمن، دانیل، بوتاتزیس، ریچارد، هوش اجتماعی و زیست شناسی رهبری، ترجمه: محمدابراهیم محجوب، مجله گزیده مدیریت، شماره 88.

    گنجی، حمزه، روان شناسی عمومی، 1388، تهران، ساوالان

    لامعی، ابوالفتح، مبانی مدیریت کیفیت کمیته کشوری ارتقا کیفیت، 1378، وزارت  بهداشت درمان و آموزش پزشکی(چاپ دوم)، آذر ماه،

    مختاری پور، مرضیه، رابطه هوش سازمانی و مدیریت دانش ؛1387، فصلنامه آموزشی پژوهشی، اطلاع رسانی مدیریت دانش سازمانی، سال چهارم، شماره 30.

    مختاری پور، مرضیه و کاظمی، ایرج و سیادت، علی؛بررسی و مقایسه رابطه بین هوش سازمانی و هوش اخلاقی با رهبری تیمی در بین مدیران آموزشی و غیرآموزشی دانشگاه‌های دولتی اصفهان، 1388، پایان نامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان

    مشدنی، علی. تقوی، زهرا. فرخی، معصومه، تحلیلی جامع از هوش سازمانی و کاربرد آن، اولین همایش ملی هوش سازمانی و کسب و کار، 1389، آذر ماه

    ملک زاده، غلام رضا، هوش سازمانی ابزاری قدرتمند در مدیریت شرکت‌های دانش محور، 1389، فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، شماره 22.

    ملک زاده، غلامرضا و کاظمی، مصطفی و لگزیان، محمد؛ هوش سازمانی: طراحی مدل سلسله مراتبی برای دانشگاه‌های دولتی ایران با رویکرد دیماتل، 1392، پژوهشنامه مدیریت تحول، سال پنجم، شماره 10.

    مهدوی، داوود و عرب، امیر مسعود؛کاربرد مدل سنجش متوازن در ارزیابی عملکرد و توسعه مدیریت مالی سازمان، 1386، فصلنامه توسعه سازمانی پلیس، سال چهارم، شماره 3 (پیاپی 12)

    مهرگان، محمدرضا، مدل‌‌های کمّی برای ارزیابی عملکرد سازمانها DEA، 1383، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.

    میر سپاسی، ناصر، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار (تمرین و مقالات)، 1384، (چاپ اول)، انشارات میر تهران

    نژاد ایرانی، فرها د، مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمان‌ها، 1381، (چاپ اول)، نشر پیک سبحان ارومیه.

    نوروزی، محمدرضا و رحیمی، غلامرضا و سریع القلم، نرگس؛ بررسی رابطه هوش چندگانه مدیران با اثربخشی سازمانی شرکت گاز استان آذربایجان شرقی، 1391، فصلنامه مدیریت، سال نهم، شماره 25؛34-25.

    نوروزی، علی، بررسی میزان کاربست مولفه‌های سازمان یاد گیرنده در دانشکده‌های پردیس فنی و علوم انسانی دانشگاه تهران، 1389، پایان نامه. دانشگاه تهران

    ودادی، ا. ، صیادشیرکش، س. ، و شفیعزاده برمی، م. بررسی رابطه هوش سازمانی و مدیریت بحران در شرکت بیمه ایران، 1389، اولین همایش هوش سازمانی و هوش کسب و کار.

    وظیفه دوست، حسین و قاسمی، فاطمه، هوشمندی رقابتی (رویکردها و  کاربردها)، 1387، ماهنامه تدبیر، شماره 197، مهر ماه، ص 38-42

    هومن، حیدر علی، شناخت روش علمی در علوم رفتاری، 1373، تهران، نشر پارسا، جلد اول

     

     

    منابع لاتین

    Akgun,E. A & Keskin,H(2007) Organizational intelligence: A Structuration view, journal of organizational change management NO20(3

    Albrecht,K. (2002) "Organizational Intelligence & Knowledge Management: Thinking Outside the Silos" http: //www. KarlAlbrecht. com

    Albrecht, K. (2003). The power minds at work: Organizational intelligence

    Albrecht, K. (2003). Organizational intelligence and knowledge management: Thinking outside the silos, Retrieved from: www. karlalbrecht. com

    Andy Neely, Mike Bourne and Ken mike kennerley, Performance Measurement system design: developing and testing a process – based approach, International Journal of Operations & Production Management , V. 20, N. 10, 2000, pp. 1119-1145

    Atkinson, A. A. , Waterhouse, J. H. , and Wells, R. B. (1997), "A stakeholder Approach to strategic performance Measurement", Sloan Management Review Spring, 3-25

    Bakhshian, A. , Hamidi, F. , Ezati, M. , (2011). Relationship between Organizational Intelligence and Entrepreneurship among University Educational Managers, TJMCS Vol. 3 No. 4, pp: 413 – 421.

    Beikzade, J. , Alaie, B. , & Eskandary, K. (2010). Survey relation managers organizational intelligence with theirs performance in state organizations of Azarbaiejen Sharghi. Management Researches, 3 (8) 143-163 (in Persian).

    Binet, A. . & Simon, T. (1916). The development of intelligence in children (E. S. Kit, Trans.). Baltimore: Williams & Wilkins

    Chan, D. W. (2004) Perceived emotional intelligenceand self-efficacy among Chinese secondary schoolteachers in Hong Kong. Personality and IndividualDifferences, 36, 1781-1795

    Choo, C. W. (1998). Information management for the intelligent organization. information Today, Medford, NJ.

    Gardner, H. (1983). Multiple intelligences: The theory in practice. New York: Basic Books.

    Ghalayini, A. M. , Noble, J. S. and Crowe, T. J. (1997), "An Integrated Dynamic performance Measurement system for Improving Manufacturing competitiveness", International Journal of Production Economics, Vol. 48,pp. 207-25

    Glynn , M. A. , (1996) , Innovative Genius: A Framework for Relating Individual and Organizational Intelligence to Innovation , Academy of Management Review , 21 , 4.

    Goleman,D. (1995)Emotional intelligence, new York, Bantwm Book.

    Green, A. (2007),"Business information a natural path to business intelligence: Knowing what to capture",VINE,vol. 37,lss: 1,pp. 18-23.

    Halal. W. F(2000). Organizational intelligence, Malcome Publishing.

    Halal, W. E. (1998). Organizational Intelligence; What is it, and How Can Managers Use it to Improve Performance? Knowledge Management Review (1), 20-25.

    Hinduja,S. Lilley,D(2007) Police Officer Performance Appraisal and Overall Satisfaction, journal of Criminal Justice NO,35

    Howson,c. (2008),"Successful business intelligence-secrets to making BI a Killer App",McGraw-Hill Companies.

    Jones,R. D. Leiva,D(2007) perceived purpose of performance appraisal: correlates of individual and position focused purpose on attitudinal outcome Human Resource Development quarterly NO 3.

    Kalkan,V. Keskin,h. (2007),Antecedents And Consequences Of Organizational Intelligence: An Overview , international journal of business strategy, vol. 7

    Kaplan, Robert S-Norton, David P. 1996. “Using The Balanced Scorecard as a strategic Management system” Harvard Business Review, pp 75-85.

    Kashif Muhammad. & Yousaf. Khan & Muhammad Rafi, (2011), “An Exploration of the determinants of OCB in the telecommunication Sector of Pakistan”, Asian Journal of Business Management, Vol. 3, No. 2, PP: 91-97.

    Khodadadi, M. R. , Kashef, M. , Salehzadeh, K. , Shirmohammadzadeh,M. , & Khoshnevis, F. (2010). The relationship between organizational intelligence and productivity managers. Journal of Sport Management,4, 155-168.

    Liebowitz, J. (1999). Building organizational intelligenc e knowledge management primer. paton London New York: Washington. D. C.

    Lohse. G. L & Spiller. P(2000). Internet Retail Store Design: How The Use Interface Influences Traffic and Sales. Journal for Computer Mediated Communication 5(2). at www. ascuse. organisation/jcmc/vol5/issue2/lohs. htm, accessed 27 july 2001

    Lugo,M. (2007)An Examination of Cultural And Emotioned Intelligences In The Development of Global Transformation Leadership Skill, Dissertation for the Degree of PHD.

    Matsuda Takehiko ,(1998) , OR/MS , its Interaction Whit and Benefit from Japanese Organizational Intelligence , omega , 16 , 3.

     

     

    McMaster, M. D. (1998). Organizational intelligence. from: www. kbdworld. demon. co. ukMinch, P. R. (1996). Hypermedia knowledge management for intelligent organizations. In R. W. Blanning & D. R. King, Organizational intelligence all in organizational design, modeling and control. Los Alamitos, California                                                                                                                    

    Medori, D. and Steeple, D. (2000), "A Framework for Auditing and Enhancing performance Measurement systems", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 20 No. 5,pp 520-3

    Mooghali and Azizi , (2008), Organizational Intelligence and Organizational Knowledge Management Development , payame noor university , shiraz-Iran, IDOSI publications

    Neely, A. and Adams, C. (2002), "Perspectives on performance: The performance prism", forthcoming in Journal of Cost Management

    Neely, A. D. , Gregory, M. , Platts, K. W. (1995), "Performance Measurement system Design: a literature Review and Research Agenda", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 15 , No. 4, pp 80-11

    Stephen E. Condrey, “Handbook of Human Resource Management in Government”, 2005.

    Sternberg, R. 3. (1999). Review of D. Goleman, Working with emotional intelligence. Personnel Psychology, 52, 780—783.

    Sternberg, R. J. , Forsythe, G. B. . Hedlund, J. , Horvath, J. A. , Wagner. R. K. , Williams, W. M. , Snook. S. A. , & Grigorenko, E. L. (2000). Practical intelligence in everyday life. New York: Cambridge University Press

     Tangen, S. (2004), "Professional practice performance Measurement: from philosophy to practice", International Journal of Productivity and performance Management, Vol. 53No. 8,pp726-3.

    Thorndike, R. L. , & Stein, S. (1937). An evaluation of the attempts to measure social intelligence. Psychological Bulletin. 34, 275—285.

    Thorndike. R. L. (1936). Factor analysis of social and abstract intelligence. Journal of Educational Psychology, 27, 23 1—233.

    Thurstone, L. L. (1938). Primary mental abilities. Psychometric Monographs. No. I.        

     Xuezhong,C. Zhaohan,S. (2008) "Organizational Intelligence and Its Impact on Organizational Innovation"http: //ieeexplore. ieee. org

    Zahraei, S. M. , & Rajaeipoor, S. (2011). Survey relationship between organizational safety and intelligence in Esfahan town universities in the academic year 2009-2010. Journal of New Approaches in Educational Administration, 2, 155-174 (in Persian).

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, نمونه پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, دانلود پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد MBA تابستان 1391 چکيده: هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ميان هوش معنوي، رضايت شغلي و تعهد سازماني بين کارکنان بانک ملي استان مازندران مي‌باشد. جامعه آما

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A. ) رشته مدیریت بازرگانی چکیده این پژوهش تلاشی است برای تبیین رابطه بین عوامل سازمانی ( اهداف ، ساختار، فرهنگ ، سبک مدیریت و منابع سازمانی ) وهوش بازاریابی در بانک ملی ایران و هدف آن تبیین مفهوم هوش بازاریابی و عوامل سازمانی موثر بر آن است. این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته وداده ها با استفاده از پرسش نامه گردآوری شده است ، جامعه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش تحوّل چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مولفه های هوش فرهنگی بر رفتار شهروندی مدیران بانک ملت در سال 1391می‌باشد. روش پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، توصیفی، پیمایشی و همبستگی است. دوره زمانی تحقیق حدودا یک دوره یک ساله بوده که از ابتدای شهریور سال 91 و پایان مرداد 92 بطول انجامید. جامعه آماری این ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته: مديريت دولتي زمستان 91 چکيده هدف اصلي اين پژوهش تعيين ارتباط بين کيفيت زندگي کاري (پرداخت منصفانه و کافي، محيط کار ايمن و بهداشتي، ت

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی چکیده پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اخلاقی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان واحدهای ستادی بانک ملی در شهر تهران پرداخته است . رهبری اخلاقی دارای ابعاد فرد اخلاقی و مدیر اخلاقی می باشد و تعهد سازمانی دارای سه بعد تعهد عاطفی ، مستمر و هنجاری است . نمونه آماری مورد بررسی شامل 330 نفر بودند و توسط پرسشنامه ای متشکل از دو بخش مورد سنجش ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني گرايش بازاريابي تابستان 91 چکيده: اين تحقيق با موضوع" بررسي تاثير عوامل بازاريابي اجتماعي بر ارزش نام تجاري بانک از ديدگاه مشتريان (مطالعه

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : بازاریابی چکیده محققان بر این باورند که ما اکنون در عصر اطلاعات زندگی می کنیم، عصری که در آن دانش و اطلاعات ضرورتی اجتناب ناپذیر به حساب می آیند، دلیل پیدایش این عصر، فناوری های جدیدی است که تحت عنوان فناوری ارتباطات و اطلاعات )فاوا( شناخته می شوند با ظهور این فناوریها و توسعه کاربرد آن ها، سازمان ها و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی گرایش: بازاریابی چکیده بانکداری الکترونیک به دلیل مزیت های بی شمارش یکی از استراتژی های اصلی تمامی بانک های دنیا است. امروز بانکداری بدون استفاده از بانکداری الکترونیک متصور نیست. بازاریابی نیز از ابزارهایی است که می تواند رشد درآمدهای بانک را افزایش دهد. در این پژوهش قصد داشته ایم که به بررسی نقش بازاریابی بر ...

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرائی چکیده: هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر کاهش فساد اداری از طریق بهبود ساختار سازمانی در سازمان­های دولتی می­باشد و در ادامه سعی بر ارائه راهکارهایی مناسب جهت کاهش فساد اداری در بانک ملی ایران دارد. پژوهش حاضر این پرسش را بررسی می­کند که آیا رسمیت، پیچیدگی و تمرکز بر میزان فساد اداری موثر است. پس از مطالعه تحقیقات انجام ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) رشته مديريت اجرايي                       

ثبت سفارش