پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل

word 1 MB 30721 164
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۶,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه کارشناسی ارشد  M.A.

    گرایش: منابع انسانی

    چکیده

    با توجه به ماهیت فراملی و بین‌المللی بودن موضوع فساد و مبارزه با آن، اقدامات زیادی در سطح بین‌المللی و منطقه­ای برای مبارزه با این پدیده صورت پذیرفته است. در این میان، نقش سازمان ملل متحد و ارکان آن بسیار تعیین کننده است. این سازمان می‌تواند در کمک به کشورهای عضو برای جلوگیری از فساد اداری، ارتقای سلامت و شفافیت بسیار موثر، کارآمد و تأثیرگذار عمل کند. از جمله ارکان مهم سازمان ملل متحد، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل است که در ایران شعبه دارد و بر اساس اساس‌نامه‌اش به مقابله با فساد در سطح ملی، منطقه­ای و بین‌المللی می­پردازد.

    هدف این تحقیق شناخت نقش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در مبارزه با فساد، به منظور بهره­مندی از استراتژی­ها و تجربیات این دفتر برای مبارزه با فساد در ایران می­باشد. در مبانی نظری تحقیق به بیان ادبیات فساد، فساد از دید دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و فساد در ایران پرداخته شده است. سپس نتایج تحقیقات صورت گرفته در زمینه فساد و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل معرفی شده است که البته نتایج تحقیق­های داخلی صورت گرفته بیشتر به فساد و ابعاد آن پرداخته و در تحقیق­های خارجی نیز که عمدتاً به صورت کتاب درآمده است به معرفی برخی از اقدامات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل پرداخته شده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی، مورد پژوهی صورت گرفته است. از این رو، پس از تعریف مطالعه موردی و جنبه­های مختلف آن، شاخص­های مورد استفاده در تحقیق در سه حوزه (پیشگیری، مراقبه و مقابله) تعیین شده است.

    در جمع­بندی یافته­های تحقیق، ابتدا به معرفی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و اقدامات و استراتژی­های این دفتر پرداخته شده و سپس تجارب این دفتر در کشورها در زمینه مبارزه با فساد بیان شده است.

    نتیجه نهایی این تحقیق، با توجه به محدودیت­های تحقیق (مانند عدم همکاری شعبه ایران دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، نبود تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق، مدت زمان محدود نگارش پایان­نامه و ...) نشان می­دهد که، برای پیاده­سازی اقدامات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، توجه به شرایط و مقتضیات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران ضروری است و بومی­سازی اقدامات این دفتر لازمه اجرای این امر است؛ و در این راه، همکاری و مشارکت مردم، بخش خصوصی و جامعه مدنی از ضروریات است.

    کلید واژه‌ها : فساد، پیشگیری، نظارت، مقابله، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل

    1-1-      مقدمه

    هرچند فساد به معنای (عام) از زمان حضرت آدم(ع) وجود داشته است ولی فساد خاص (اداری) به قول آقای آلاتاس[1] از زمان هامورابی یعنی 1200 سال قبل از مسیح معمول بوده است (رفیع پور،1386:ص 23). مباحث نظری درباره فساد در دهه 1950 به شکل جدی طرح شد، و از دهه 1970 اولین آثار و مطالعات نظری و بررسی­های تجربی درباره فساد و علل آن ارائه شد و از آن زمان به بعد مقوله فساد به عنوان یکی از مهم­ترین مباحث در زمینه دولت، حکمرانی و توسعه مطرح بوده است (صادقی و همکاران، 1388: ص2).

    افزایش شهرنشینی نیز در سال­های اخیر افزایش بوروکراسی اداری را به همراه داشته است و همین امر راه را برای افزایش فساد هموار کرده است.

    افزایش شهرنشینی باعث افزایش رشوه در پرداخت مالیات، رشوه جهت استخدام، رشوه جهت قراردادهای مقاطعه کاری، رشوه برای دریافت مجوزهای فعالیت­های اقتصادی و ... شده که خاص مناطق شهری است (صادقی و همکاران، 1388: ص7 ).

    به همین جهت در همه کشورها قوانینی برای مقابله با فساد وضع می­کنند و در صدد مقابله با آن بر می­آیند (جباری پور، 1389: ص 1).

    در سیاست­های کلی ناظر بر برنامه­های توسعه، به ویژه برنامه چهارم و پنجم، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، در چندین بند به موضوع مقابله با فساد پرداخته شده است (جباری پور، 1389، ص1).

    اما با این حال، وضعیت ایران در زمینه مقابله با فساد در جهان مناسب نیست .

    در تحقیق میدانی که توسط یکی از محققان ایرانی برای اندازه­گیری ادراک فساد از نظر مردم صورت گرفته، یافته­های زیر به دست آمده: در حالی که تنها 2% از پاسخگویان معتقدند که در کشور ما فساد مالی وجود ندارد، اما 98% بقیه وجود فساد را به اندازه­ها و در سطوح گوناگون تایید می­کردند (رفیع پور ، 1385، ص92).

    در حالی که بر اساس آمار سازمان شفافیت بین‌الملل[2] در سال 2006، ایران در میان کشورهای جهان از نظر شاخص ادراک فساد با نمره 2/3-1/3 از 10 در رتبه 105 قرار داشته، در سال 2010، ایران  با نمره 2/2 در رتبه 146 جهان قرار گرفته؛ و در سال 2011 دارای نمره 7/2 و در مقام 124 از بین 183 کشور جهان قرار گرفته؛ و در سال 2012 با نمره 8/2، در مقام 133 از بین 176 کشور جهان قرار گرفته است.

    جدول 1-1:  روند فساد در ایران در بین سایر کشورها از نظر شاخص ادراک فساد طی ساله‌ای 2012-2004

    سال

    2003

    2004

    2005

    2006

    2007

    2008

    2009

    2010

    2011

    2012

    تعداد کشور

    133

    146

    158

    163

    179

    180

    180

    180

    183

    176

    نمره

    (بین0تا 10)

    3

    9/2

    9/2

    7/2

    5/2

    3/2

    8/1

    2/2

    7/2

    8/2

    رتبه

    78

    87

    88

    105

    131

    141

    168

    146

    120

    133

                                    مأخذ: سازمان شفافیت بین‌الملل

     

        

     

     نمودار 1-1: نمرات شاخص ادراک فساد  ایران در دهه اخیر

    آمارهای ارائه شده توسط سازمان­های بین­المللی، وضعیت فساد در ایران را نگران کننده گزارش می­کنند و تأسف برانگیزتر آن که بر اساس این گزارش، میزان فساد در ایران طی 9 سال گذشته از روند روبه رشدی –  که به هیچ وجه شایسته نام و تمدن و فرهنگ اسلامی کشور ایران نیست –  برخوردار بوده است (توکلی ، 1390)

    از طرفی، با توجه به گستردگی فساد در کشورهای مختلف (اعم از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته) سازمان­های بین­المللی درصدد مبارزه با فساد برآمده‌اند (آلبرشت، 2006، ص2) و اقداماتی را هم انجام داده­اند. از جمله این سازمان­ها که به مبارزه با فساد پرداخته است، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل می­باشد.دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل از ارکان اصلی سازمان ملل متحد به شمار آمده و تنها سازمان جهانی در این زمینه است که در ایران شعبه دارد.

     نتیجه این که ، وجود مسئله فساد و عدم تبیین و شناخت نقش سازمان­های جهانی مقابله با فساد و به کار نبستن تجربیات و راهکارهای این سازمان­ها از جمله دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل که به مبارزه با فساد می­پردازد در جمهوری اسلامی ایران کماکان وجود دارد.

    1-2-      اهمیت و ضرورت تحقیق

    پدیده فساد، به ویژه در دنیای امروز و مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه، به عنوان یکی از مهم­ترین موانع پیشرفت جامعه، مطرح شده است. این پدیده صدمات جبران ناپذیری (مثل زایل شدن مشروعیت دولت) را بر سرعت حرکت چرخ توسعه جامعه ایجاد کرده و مسیر توسعه و پیشرفت را مسدود و محدود می­سازد (زاهدی و همکاران، 1388: ص 2).

    در ایران هم فساد اداری به ویژه در دوره­ی رضا شاه در حکومت بیداد می­کرد به طوری که در طی دوران حکومت او 44 هزار سند به نام وی انتقال یافت. از سال­های دهه 1340 که درآمد دولت بیش از پیش وابسته به نفت شد، و به ویژه در دهه 1350 که با افزایش ناگهانی قیمت نفت درآمدهای نفتی ایران تقریباً چهار برابر شد، فساد اداری رو به گسترش نهاد. (الوانی و همکاران، 1389،ص 6) به طوری که از سال 1350 تا سال 1357 تنها در بازرسی شاهنشاهی 3750 پرونده سوء استفاده کلان تشکیل گردید (حسینیان، 1384). با پیروزی انقلاب اسلامی، مفاسد اداری و مالی به حداقل رسید و عاملان فاسد جولان کمتری داشتند. اما متأسفانه با گذشت زمان، این پدیده شوم مجدداًٌٌ چهره نمایاند و در حال حاضر ایران نیز مانند سایر کشورها دچار بیماری فساد بوده و میزان آن رو به افزایش نیز می‌باشد. علاوه بر برخی سوء استفاده­های سال­های گذشته نظیر اختلاس مرتضی رفیق دوست در سال 74  مبنی بر 123 میلیارد تومان که به حبس ابد محکوم شد و اختلاس شهرام جزایری در سال 80 و محکومیت او به 27 سال (رفیع پور، 1386: ص 69-70)، اخیراً هم (شهریور 1390) به گزارش جراید، اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در نظام بانکی توسط شخصی به نام{مه آفرید امیرخسروی} (از طریق یکی از شعب بانک صادرات و با گرفتن مشاوران و کارشناسان بانکی اقدام به تهیه اعتبار اسنادی خارج از عرف بانک‌داری، خارج از سیستم نرم‌افزاری بانک و حدود اختیارات و بدون ثبت در دفاتر و مسئولیت شعبه، البته با دادن رشوه یک میلیارد تومانی به رئیس شعبه صورت گرفته و شخص اختلاس کننده با دریافت این اسناد اعتباری اقدام به واگذاری و تنزیل در ۷ بانک دیگر کرده و در سررسید هم با گرفتن اعتبار بیشتر نسبت به تسویه اسناد قبلی اقدام کرده و به همین دلیل حجم اختلاس به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.‌ این امر اوضاع نامناسب ایران در زمینه فساد را نشان می‌دهد. بنابراین، باید هر چه زودتر برای درمان این بیماری اقدام گردد و برای انجام این کار باید از تجارب سازمان­های جهانی استفاده شود زیرا تجارب آن­ها حاصل تجارب کشورهای مختلف با شرایط محیطی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی گوناگون است.

    بنا به فرموده حضرت علی (ع) :

    « هر که تجربه­ها را نگه دارد [و به موقع به کار ببندد] اعمال و برنامه‌هایش درست می­شود» (غررالحکم، جلد 2، ص 299).

    از آن جا که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل دارای تجربیاتی در زمینه مقابله با فساد از جمله در زمینه پیشگیری، مراقبه و مقابله با فساد است، در این راه توانسته از همکاری­های بین­المللی استفاده کرده و به موفقیت­هایی هم در زمینه کاهش فساد دست یابد unodc.org)).

    همچنین، بنا بر تاکید‌های مقام معظم رهبری برای مبارزه و مقابله با فساد در فرمان هشت ماده­ای مورخ 10/02/1380 ایشان خطاب به روسای قوای سه‌گانه، و اخیراً ابلاغ سیاست­های کلی نظام اداری (صفایی، 1389: ص1) ، انجام تحقیق در حوزه فساد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان، ضروری بوده و مزایای زیر را به دنبال خواهد داشت:

    انتخاب راهکار بهتر مبارزه با فساد در حوزه های پیشگیری[3]، نظارت[4] و مقابله[5] با میزان اثربخشی بالا، با توجه به  محیط فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کشور جمهوری اسلامی  ایران؛

    صرفه جویی در هزینه های بی مورد و اضافی در راستای کاهش فساد در کشور؛

    داشتن یک مدل عینی برای مقابله با فساد؛

    عدم تجربه دوباره شکست‌های پیشین این سازمان در کشورهای دیگر و جلوگیری از اشتباهات مکرر و  تکراری.

    1-3-      اهداف مشخص تحقیق

    1-3-1

    تبیین نقش سازمان جهانی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل به منظور بهره برداری از تجربیات این دفتر در حوزه های پیشگیری، مراقبه (نظارت) و مقابله (برخورد) با فساد در جمهوری اسلامی ایران.

    1-3-2

    معرفی ماهیت[6]، رسالت، اهداف و مأموریت‌ها، وظایف و فعالیت­ها، منابع تأمین مالی و ساختار سازمانی دفتر مقابله با  مواد مخدر و جرم سازمان ملل.

    راه­کارها، سیاست­ها­، فعالیت­ها، خط مشی‌ها و برنامه­های عملی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در حوزه پیشگیری.

    راه­کارها، سیاست­ها، فعالیت­ها، خط مشی‌ها و برنامه­های عملی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در حوزه مراقبه.

    راه­کارها، سیاست­ها، فعالیت­ها، خط مشی‌ها و برنامه­های عملی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در حوزه مقابله.

    1-4-      سؤالات تحقیق

    1-4-1-

    نقش اصلی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تجربیات آن در مقابله با فساد چیست ؟

    1-4-2-

    نقش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تجربیات آن در پیشگیری از فساد چیست ؟

    نقش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تجربیات آن در نظارت بر فساد چیست ؟

    نقش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و تجربیات آن در مقابله با فساد چیست؟

    1-5-      تعریف واژه‏ها[7] و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

    فساد[8] :

    فساد سوء استفاده از اختیارات دولتی )قدرت عمومی( برای کسب منافع شخصی )خصوصی( است (بانک جهانی).

     پیشگیری :

    کلمه پیشگیری دارای دو بعد است:1- به معنی «پیش دستی کردن، پیشی گرفتن و به جلوی چیزی رفتن» و 2- به معنی «آگاه کردن، خبر چیزی را دادن و هشدار دادن» است.

    «پیشگیری از جرم به مجموعه اقداماتی گفته می­شود که برای جلوگیری از فعل و انفعال زیان آور محتمل برای فرد یا گروه و یا هر دو به عمل می­آید. مثل پیشگیری از جرائم جوانان و پیشگیری از حوادث در  جاده‌ها» (رجبی پور، 1382 : ص15).

    نظارت(مراقبه) :

    فعالیتی است که بایدها را با هست­ها و مطلوب­ها را با موجودها و پیش بینی­ها را با عملکردها مقایسه می­کند و نتیجه این مقایسه، تصویر روشنی از تشابه یا تمایز بین این دو گروه از عوامل خواهد بود که در اختیار مدیران سازمان قرار می­گیرد (کونتز و همکاران، ص 338 ).

    مقابله:

    تلاش­های فکری و رفتاری مستمر برای برآوردن نیازهای خاص درونی یا بیرونی که ممکن است مطابق یا بیشتر از منابع فرد باشد (قریشی راد ، 1389).

     

     کنوانسیون[9]:

    کنوانسیون که بعضاً به قرارداد بین­المللی، مقاوله نامه بین­المللی، عهدنامه بین­المللی، نیز ترجمه می­شود به معنای توافق چند کشور برای ایجاد ضوابط و قواعد در عرصه بین­المللی طی سندی مکتوب است (ویژه­نامه اداره کل سازمان­های تخصصی و بین­المللی، 1387: ص 1).

     رسالت[10]:

    مأموریت یا رسالت هر سازمان، در واقع علت اصلی تشکیل و دلیل تأسیس آن­ است. (رضائیان؛ مبانی سازمان و مدیریت، 1387، ص244) به دیگر سخن، رسالت (هدف‌های کلی سازمان)، بیان‌کننده ارزش‌ها، آرزوها و فلسفه وجودی سازمان است.(دفت،1381،ص 47)

     سازمان جهانی[11] :

    موسسه­ای که همه جهان را در قلمرو خود می­داند، دیدگاه مدیرانش تنها به محیط­های محلی، ملی و منطقه­ای محدود نمی­شود، بلکه در گستره جهانی می­اندیشد­، تحلیل می­کند، تصمیم می­گیرد و سیاست­گذاری و برنامه­ریزی می­کند؛ در این سازمان­ها مرزهای سیاسی مانند گذشته تعیین کننده نبوده و اقتصاد و تجارت و صنعت در درون این مرزها محدود نمی­شوند (حقیقی، 1389 ).

    سازمان غیردولتی:

     سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل و غیر دولتی و غیر انتفاعی است که برای انجام فعالیت داوطلبانه با گرایش فرهنگی، اجتماعی، صنفی و بر اساس قانونمندی و اساس نامه مدون، رعایت چارچوب قوانین موضوعه کشور و مفاد آئین نامه‌های اجرائی آن فعالیت می­نماید (مهابادی، 1380).

     

     

     

     

    دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل[12]

    یک سازمان جهانی و از ارکان اصلی سازمان ملل متحد بوده و وظیفه آن مقابله با مواد مخدر و فساد در سطوح بین­المللی است. مقر آن در وین اتریش  است و دارای 50 دفتر تخصصی منطقه­ای است که 164 کشور را پوشش می‌دهد (www.unodc.org).

    استراتژی[13] :

    جریان تصمیم­ها در مورد این که چگونه منابع سازمانی را ترکیب نمایند تا تقاضاها، فشارها و فرصت­ها را در چارچوب تاریخ سازمانی محقق سازند (نادلر و تاشمن ، 1980).

     عملکرد سازمانی[14] :

    دستیابی به اهداف مطلوب تولیدی، برگشت سرمایه، به‌کارگیری منابع در دسترس، قابلیت سازگاری با تقاضاهای محیط خارجی (نادلر و تاشمن ، 1980).

    معاضدت قضایی[15]:

    فرآیند همکاری بین­المللی است که دولت­ها از طریق آن در جست و جوی و جلب مساعدت برای گردآوری ادله برای استفاده در تحقیقات و تعقیب پرونده­های کیفری و ردیابی، توقیف، مسدود کردن و در نهایت، مصادره دارایی­هایی هستند که از رای مجرمانه تحصیل شده‌اند. (لانگست و همکاران، 2004، ص 101).

    بازیابی اموال به سرقت رفته[16]:

    در واقع به معنی این است که دارایی­هایی که توسط دولتمردان یک کشور از طریق اعمال فساد مانند اختلاس، رشوه، سرقت، کلاه برداری، اخاذی و ... از کشور خارج شده با همکاری کشور مقصد به کشور مبدأ باز گردد. (لانگست و همکاران، 2004، ص

    این فصل شامل سه قسمت می­شود. در قسمت اول، مبانی نظری تحقیق که شامل تعریف فساد و انواع آن و توضیحاتی در مورد فساد و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل بیان شده است.در قسمت دوم، پیشینه تحقیق آورده شده است و در قسمت آخر هم الگوی مفهومی تحقیق ارائه شده است.

    1-6-      مبانی نظری تحقیق

    2-2-1-   تعریف و مفهوم فساد

    فساد از ریشه « فَسَد » به معنی تباهی، اخلال و منع از رسیدن به یک هدف مطرح است و در زبان لاتین به واژه «corruption» و ریشه «rumpere» مصطلح است که به معنی شکستن یا نقض کردن می­باشد؛ به عبارت دیگر منظور این است که چیزی شکسته یا نقض می­شود و این چیز می­تواند قوانین و مقررات یا قواعد و مقررات اداری باشد. (بدین معنی، فساد یعنی هر پدیده­ای که یک مجموعه را از اهداف و کارکردهای خود بازدارد) (تانزی[17]، 1378).

    فساد : فساد، سوء استفاده از قدرت عمومی برای کسب سودهای شخصی است که مانع منافع عمومی می­شود. (لانگست و همکاران، 2002 ،ص7).

    2-2-2-   تاریخچه و پیشینه فساد

    فساد اداری به قول آقای آلاتاس[18] از زمان هامورابی یعنی 1200 سال قبل از مسیح معمول بوده است (رفیع پور ،1386: ص 23). مباحث نظری درباره فساد در دهه 1950 به شکل جدی طرح شد، و از دهه 1970 اولین آثار و مطالعات نظری و بررسی­های تجربی درباره فساد و علل آن ارائه شد و از آن زمان به بعد مقوله فساد به عنوان یکی از مهم­ترین مباحث در زمینه دولت، حکمرانی و توسعه مطرح بوده است (صادقی و همکاران، 1388: ص2).

    افزایش شهرنشینی نیز در سال­های اخیر افزایش بوروکراسی اداری را به همراه داشته است و همین امر راه را برای افزایش فساد هموار کرده است.

    ویل دورانت در کتاب «درس‌های تاریخ» می‌گوید: «... نادرستی در میان مردم و فساد در دولت‌ها همیشه وجود داشته است...» یکی از نویسندگان به استناد متون باستانی می‌نویسد؛ «... حکومت‌ها همیشه نگران سوء ‌استفاده شخصی صاحب منصبان و کارگزاران دولتی از موقعیت و امتیاز شغلی خود بوده‌اند». کاتیلیا[19] نخست‌وزیر یکی از ایالات شمال هندوستان در حدود دو هزار سال پیش در یک نوشته به جا مانده از آرتاشاسترا[20] می‌آورد: «همان‌گونه که اگر ذره عسل یا سم بر نوک زبان فردی ریخته شود چشیدن آن اجتناب‌ناپذیر است امکان ندارد کسی با بیت‌المال سر و کار داشته باشد و حداقل مقدار کمی از ثروت شاه را نچشد» (زرندی، 1391). او در این کتاب علت اصلی پیدایش فساد در میان کارکنان دولتی را تمرکز همه امکانات و منابع در دست حکومت ذکر کرده است (چاروسه، 1381). در سند مکتوب دیگری متعلق به 2300 سال پیش نخست‌وزیر یکی از مناطق هند به نام چاندراگپتا[21] در خصوص چهل روش مختلف در اختلاس و سوء‌استفاده از منافع دولت هشدار می‌دهد. در چین باستان به منظور افزایش مقاومت مسئولین در برابر وسوسه فساد مبلغی تحت عنوان «غذای ضد فساد»[22] به آن‌ها می‌پرداختند. ابن خلدون مورخ و جامعه‌شناس و متفکّر اسلامی در قرن چهاردهم میلادی به فساد اداری توجه داشته و علت اصلی آن را علاقه شدید طبقات حاکم به زندگی تجملاتی عنوان می‌کند. ابن خلدون ستم را ویران کننده­ی عمران و اجتماع، و تجاوز به اموال مردم را مایه‌ی نومیدی و از کار انداختن ابتکارها برای به دست آوردن ثروت می‌داند. میزان به کار گرفتن ابتکارهای فردی و توسعه‌ی اقتصادی تابعی از متغیر اعمال تجاوز نسبت به رعیّت و مداخله‌ی دولت در جریان بازار است: «چنان که اگر تجاوز بسیار و عمومی باشد و به همه‌‌ی راه‌های کسب معاش سرایت کند، آن وقت مردم به علت نومیدی از پیشه کردن انواع حرفه‌ها و وسایل کسب روزی دست از کلیه‌ی پیشه‌ها و هنرها برخواهند داشت» (زرندی، همان منبع).

    با نگاهی به ویژگی‌های ساختار اداری سنتی و محیط اجتماعی و سیاسی در نخستین مراحل پیدایش و گسترش بوروکراسی مدرن در ایران (در زمان قاجاریه)، می‌توان نقش مقام اداری در آن دوران را بهتر دریافت. برخی از ویژگی‌های ساختار اداری در آن مرحله چنین بوده است:

    وجود نظام خرید و فروش مشاغل و مقامات رسمی

    به مقاطعه دادن سازمان‌های اداری در برابر گرفتن بخشی از درآمد آن‌ها

    به مقاطعه دادن زمین‌های کشاورزی دولتی یا درآمدهای مالیاتی آن‌ها به جای پرداخت حقوق رسمی و منظم مقامات اداری

    جدا نبودن منابع مالی اداری و شخصی از هم

    نبود یک نظام منظم پرداخت حقوق و پاداش در بوروکراسی دولتی و به تعویق افتادن حقوق کارمندان دولت، ارتشیان و ...

    در چنین شرایطی این احتمال که کارکنان دولت همانند یک سوداگر شغل خود را منبع درآمد انحصاری شمرده و به هر روشی سعی بهره برداری بیشتر از این انحصار بنماید افزایش می‌یابد. در همین دوره است که لرد کرزن نقل می‌کند: " کلمه مداخل که ترجمه مناسبی در زبان انگلیسی ندارد، در گوش برخی از مأموران ایرانی اثر مطبوعی دارد که فهم آن برای اروپاییان آسان نیست؛ یعنی آن‌چه انسان به وسیله رشوه و یا وسایل ناروا تحصیل کند. بسیاری از مأموران ایرانی بیشتر در پی مداخل هستند، نه دنبال اجر و مزد که به عنوان مقرری دریافت می‌دارند. بنابراین در ایران هر مقامی که درآمد محدود دارد و فرصت تحصیل مداخل پیش نمی‌آورد، شغل و کار بی‌مقداری محسوب می‌شود" .

     

    [1]- Alatas,1990 

    [2]-Transeparency  International

    [3]-  Prevention

    [4]-  Monitoring

    [5]-  Combating

    [6]- Quiddity

    [7]- Terms

    [8]- corruption

    [9]-  convention

    [10]-  Mission

    [11]-  World Organization

    [12] - United Nation Office on  Drugs and Crime

    [13] - strategy

    [14]-  Organizational Perfomance

    [15] - Mutual Legal Assistance

    [16]- Stolen Asset Recovery

    [17]-  Tanzi

    [18]-  Alatas,1990 

    [19]- Kautilya

    [20]- Arthashastra

    [21] -Chandragupta

    [22] -Yang – Lien 

    چکیده انگلیسی

    Given the transnational nature of corruption and the fight against the international, Many international and regional measures to combat this phenomenon has been done. The role of the UN and its organs is crucial.This organization can assist member countries to prevent corruption, promote transparency in health and very effective, efficient and does Tasyrgzarml.

    Among the pillars of the United Nations, the United Nations Office on Drugs and Crime, which has branches in Iran and According to its constitution to combat  corruption at the national, regional, and international deals. 

    The purpose of this research is to understand the role of United Nations Office on Drugs and Crime Anti-Corruption, In order to benefit from the strategies and experiences of  the  Office for  Combating  Corruption in Iran.

    The theoretical described  the  research  literature  on  corruption, corruption  from  the  perspective  of  the  United  Nations Office on Drugs and Crime and  Corruption  in  Iran  has  been  paid.

     The research done in the field of combating  corruption and the  United  Nations Office on Drugs and Crime has been that  The result was that most domestic corruption and its dimensions And external  research has been mainly in the form of books To introduce some measures to cope  with the Office of the UN drugs and crime are discussed.

    This study used a descriptive, case study is performed. Hence, the definition of various aspects of the case study, the indicators used in the research in three areas (prevention, combating  and coping) has been determined.

    In summarizing the research findings, the first to introduce the united nations on Drugs and Crime, practices and strategies discussed in the office and The experiences of these countries in the fight against corruption is over.

    Also identify the strategies and actions to be useable domestic With a limited number of experts question survey has been conducted in this area.

    The end result of this research, the limitations of the study (such fragmentation and lack of experts, lack of cooperation by Iran Branch Office against Drugs and Crime, the United Nations was the subject of research studies, limited time writing thesis, etc.) that, Measures to implement the United Nation  Office  on  drugs and crime, according to social circumstances,
      Cultural, economic and political imperative and the localization of this office is required to implement it, and in this way, the cooperation and participation of the private sector and civil society is essential.

    Keywords: corruption, prevention, monitoring, combating, coping  and United Nations Office on drugs and crime

  • فهرست:

    عنوان                                                                                           صفحه

    چکیده      1

    فصل اول:                   کلیات تحقیق.. 3

    1-1-   مقدمه. 4

    1-2-   اهمیت و ضرورت تحقیق.. 7

    1-3-   اهداف مشخص تحقیق.. 9

    1-3-1-       هدف کلی. 9

    1-3-2-       هدف‌های فرعی. 9

    1-4-   سؤالات تحقیق.. 9

    1-4-1-       سؤال اساسی. 9

    1-4-2-       سؤالات فرعی. 9

    1-5-    تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی): 10

    فصل دوم:                 ادبیات و پیشینه تحقیق.. 13

    2-1-    مقدمه. 14

    2-2-    مبانی نظری تحقیق.. 14

    2-2-1-         تعریف و مفهوم فساد 14

    2-2-2-         تاریخچه و پیشینه فساد 14

    2-2-3-         انواع فساد 18

    2-2-4-         پیامدهای فساد 19

    2-2-5-         سطوح فساد 20

    2-2-6-         مفهوم و کلیات سازمان. 20

    2-2-7-         انواع سازمان. 22

    2-2-8-         سطوح عملکرد سازمان. 25

    2-2-9-         دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل. 25

    2-2-10-       فساد از دیدگاه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل. 26

    2-2-11-       انواع فساد از دیدگاه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل. 26

    2-2-12-       ساختار فساد اداری در ایران بعد از انقلاب.. 28

    2-3-    سوابق و پیشینه پژوهش... 31

    2-3-1           تحقیق‌های داخلی. 32

    2-3-2           تحقیق‌های خارجی. 43

    2-3-3           توصیف کمی نتایج تحقیق‌های داخلی و خارجی. 50

    2-4-    مدل مفهومی تحقیق.. 52

    فصل  سوم:              روش تحقیق.. 54

    3-1-    مقدمه. 55

    3-2-    روش پژوهش... 56

    3-3-    قلمرو مکانی و زمانی و موضوعی تحقیق.. 56

    3-4-    جامعه و نمونه مورد بررسی.. 56

    3-5-    روش، ابزار تجزیه و تحلیل و جمع آوری داده‌ها 57

    3-6-    مطالعه موردی.. 57

    3-6-1           تعریف مطالعه موردی.. 58

    3-6-2           زمینه های کاربرد تحقیق موردی.. 58

    3-6-3           اهمیت و ویژگی‌های مطالعه موردی.. 58

    3-6-4           خصوصیات روش تحقیق موردی.. 59

    3-6-5           مراحل مطالعه موردی.. 59

    3-6-6           مزایای مطالعه موردی.. 60

    3-6-7           معایب تحقیق موردی.. 60

    فصل چهارم:              یافته‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها 61

    4-1-    مقدمه. 62

    4-2-    معرفی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و پیشینه آن. 62

    4-3-    ساختار دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل. 64

    4-4-    دفاتر تخصصی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل. 66

    4-5-    حوزه های فعالیت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل. 67

    4-6-    استراتژی‌های دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در زمینه  مبارزه با فساد 68

    4-7-    اقدامات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در زمینه فساد 70

    4-7-1           کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با فساد 70

    4-7-2           کمک‌های فنی. 74

    4-7-2-1     افزایش آگاهی و دسترسی.. 75

    4-7-2-2     پی گیری‌های اجرای کنوانسیون. 76

    4-7-2-3     استرداد دارایی‌ها 79

    4-7-2-4     تقویت سلامت قوه قضاییه. 83

    4-7-3           پشتیبانی‌های علمی. 86

    4-7-3-1     تاسیس آکادمی ضد فساد. 86

    4-7-3-2     تشکیل کتابخانه عمومی.. 87

    4-7-3-3     برگزاری همایش‌ها و اجلاس‌های عمومی.. 88

    4-7-4       همکاری با سایر سازمان‌ها 92

    4-7-4-1     همکاری با سایر سازمان‌های بین‌المللی.. 92

    4-7-4-2     همکاری با بخش‌های خصوصی و غیردولتی.. 93

    4-8-    اقدامات انجام شده در ایران در زمینه مبارزه با فساد 93

    فصل پنجم:                بحث و نتیجه گیری و پیشنهادها 101

    5-1-    خلاصه تحقیق.. 102

    5-2-    موانع و محدودیت‌های تحقیق.. 104

    5-3-    پیشنهادها جهت پژوهش‌های آتی.. 104

    5-3-1           پیشنهاد به محققان. 105

    5-3-2           پیشنهاد به سازمان‌ها و مدیران اجرایی. 105

    پیوست ها 107

    منابع و مأخذ 144

    چکیده لاتین    150

    منبع:

    منابع فارسی

    افجه ای ، سید علی اکبر(1380 ) ،  مبانی فلسفی و تئوری‌های رهبری و رفتار سازمانی،انتشارات سمت.

    الوانی، مهدی ، زرندی،سعید ، عرب سرخی،ابوذر؛(1389)، مؤلفه های تدوین استراتژی ملی مبارزه با فساد جمهوری اسلامی ایران ، نشریه مدیریت دولتی، دوره 2، شماره 4 ،ص6.

    3.

    4.

    5.

    6.

    7.

    8.

    9.

    10.

    جلیلی، قاسم،( آبان و آذر 1387)،آیینه سازمان  بازرسی کشور، سال سوم/ شماره 39 .

    12.

    13.

    14.

    15.

    16.

    17.

    18.

    19.

    رجبی پور،محمود،(1382)راهبرد پیشگیری اجتماعی از جرم/فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی/معاونت اجتماعی ناجا.

    21.

    رشیدی، احمد،(پاییز 1390)، راهبردها و سازوکارهای مدیریتی پیشگیری از فساد، دفتر آموزش و پژوهش استانداری مرکزی.

    23.

    24.

    25.

    26.

    27.

    28.

    29.

    صادقی، حسین؛ عصاری،عباس، شقاقی شهری،وحید؛( 1388)، اندازه گیری فساد مالی در ایران با استفاده از منطق فازی، پژوهشنامه اقتصادی، شماره چهارم، ص 174-139.

    31.

    32.

    عابدی جعفری، حسن؛ شکری، خسرو ؛ قدم یاری، علی رضا؛  کریمیان، محمد وزین  و حسینی هاشم زاده ، داوود، 1391 ، تدوین بسته اجرایی سیاست‌های کلی نظام اداری در حوزه سلامت اداری، مرکز آموزش مدیریت دولتی ایران، تهران

    عابدی جعفری، حسن؛ شکری، خسرو ؛ قدم یاری، علی رضا؛  کریمیان، محمد وزین ، 1391 ، تدوین بسته اجرایی سیاست‌های کلی نظام اداری در حوزه سلامت اداری(بخش اجرایی)، مرکز آموزش مدیریت دولتی ایران، تهران

    35.

    36.

    37.

    فرهمندفر،حیدر،( 1388)،الزامات قانون گذاری ایران پس از الحاق به کنوانسیون سازمان ملل برای مقابله با فساد، کارگاه ،دوره دوم،شماره7.

    39.

    کاتوزیان، همایون،(1380)، نظام پهلوی در ایران، در: نظام‏های سلطانی هوشنگ شهابی و خوان لینز، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، شیرازه.

    41.

    کرمانی، ناظم الاسلام، (1357)،تاریخ بیداری ایرانیان، تهران، بی نا، ، ج 1.

    43.

    44.

    45.

    46.

    نواده توپچی، حسین،(1389)،چالش‌های فرا روی اجرای کنوانسیون ملل متحد برای مقابله با فساد در کشور، فصلنامه راهبرد/سال نوزدهم/شماره 57/زمستان 1389/ص 243-217.

    48.

    49.

    .

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست منابع غیر فارسی

    Buscaglia ,Edgardo.(2001), Judicial Corruption in Developing Countries:Its Causes and Economic Consequences.

    Edwards‚Michael.hulme,david.wallace.tina.(2000) ‚ NGOs in a global future: marrying local delivery to worldwide leverage‚ NGOs conference.      

    Greenberg, Theodore, Linda M. Samuel,Wingate Grant and Larissa Gray.(2009), Stolen Asset   Recovery.

    Langseth,Petter.(2004),The Global  Programme Against  Corruption, United  Nation Office on Drugs and Crime.

    Langseth,Petter.(2002), Global Dynamics of Corruption, The Role of the United Nations Helping Member States Build Integrity to Curb Corruption.

    Langseth,Petter.(2001), Value Added of Partnership in the Fight against Corruption.

    Langseth,Petter.(2000), Strengthening Judicial Integrity Against Corruption.

    . Nadler‚ d and tashman m ‚a ‚c; (1980)‚ Congruence Model for organization analysis; ‚p‚261

    Parsons,Talcott(1960).structure and process in modern society.new York:free press.

    Pierre Brun, jean, Gray, Larissa, Scott, Clive,Stephenson, kevin,(2011), Asset Recovery Handbook A Guide for Practitioners.

    Treisman, Daniel. (2006). What We Learned About the Causes of Corruption from ten years of Crossnational Empirical Research?. http://www.polisci.ucla.edu.      

    United  Nation Office on Drugs and Crime,(2010), THEMATIC PROGRAMME, ACTION   AGAINST  CORRUPTION  &    ECONOMIC CRIME.

    United  Nation Office on Drugs and Crime.(2010), UNODC Services & Tools Practical solution to global threats to justice,securitv and health.

    United  Nation Office on Drugs and Crime,2007, Stolen Asset Recovery (StAR) Initiative:Challenges, Opportunities, and Action Plan.

    United  Nation Office on Drugs and Crime,2006,Legislative guide for the implementation of the United Nations Convention against Corruption.

    United  Nation Office on Drugs and Crime,(2005),a brief overview.

    United Nations Office on Drugs and Crime, (Sep 2004). United Nations Handbook on Practical Anti-Corruption Measures for Prosecutors and Investigators.

    United  Nation Office on Drugs and Crime,(2003), United Nations Convention against Corrupt.

     

    فهرست منابع آنلاین

    WWW.UNODC.ORG

    http://www.bazresi.ir/Portal

    www.unodc.org/unodc/en/about-unodc

    http://www.unodc.org/southernafrica/en/stories/international-anti-corruption-day-2012.html

    http://www.unodc.org/southasia

    http://www.unodc.org/eastasiaandpacific/en/2012/12/anti-corruption-day/map/thailand.htm

    http://www.unodc.org/unodc/en/corruption/StAR.html

    http://www.unodc.org/unodc/en/corruption/judiciary.html

    http://www.iaca.int/index.php?option=com_content&view=article&id=74&Itemid=63

    https://www.iaca.int/index.php?option=com_content&view=article&id=144&Itemid=5

    www.track.unodc.org

    http://alef.ir/vdccsxqsx2bqme8.ala2.html?170610

    http://iacconference.org

    http://www.unodc.org/unodc/en/about-unodc/speeches/speech_1999-02-24_1.html

    http://www.unodc.org/unodc/en/corruption/private-sector.htm

    http://bidkham.blogfa.com/post-3.aspx

    http://www.bsmt.ir

    http://www.mgtsolution.com

    http://www.aftabir.com

     


موضوع پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , نمونه پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , جستجوی پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , فایل Word پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , دانلود پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , فایل PDF پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , تحقیق در مورد پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , مقاله در مورد پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , پروژه در مورد پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , پروپوزال در مورد پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , تز دکترا در مورد پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , پروژه درباره پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل , رساله دکترا در مورد پایان نامه تبیین نقش سازمان‌های جهانی در مبارزه با فساد مطالعه‌ی موردی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M. A) گرایش: بالینی چکیده با توجه به اینکه یکی از رایج­ترین اختلالات روان­پزشکی اعتیاد می­باشد، «شناخت­درمانی» ابزاری است که درمانگران با تأثیرگذاری بر افکار و باورها، جهت درمان کنترل و درمان اعتیاد بکار می­برند، به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی در کاهش نگرش‌های ناکارآمد و باورهای مرتبط با مواد در ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری فصل اول : کلیات تحقیق 1- 1- طرح مسئله گسترش شهرنشینی و رابطه آن با آسیب­های اجتماعی و اقتصادی از مشخصه­های اصلی الگوی توسعه شهری کشور در چند دهه اخیر است و رشد و توسعه شتابان و توزیع نامتعادل در دوره جدید، یکی از عوامل اصلی بروز آسیب­های اجتماعی به شمار می رود. چنانچه رشد شتابان شهرنشینی و توسعه کلان ...

رشته ی روانشناسی- عمومی پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده رفتار پرخطر رفتاری است که فرد را در معرض عواقب بد یا ناخوشایند قرار می دهد. هدف از انجام این تحقیق، تعیین و سنجش رابطه بین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختراست. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش،تحقیقی توصیفی[1] از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل ...

پايان نامه مدرک کارشناسي ارشد رشته علوم اقتصادي سال تحصيلي 94-1393   فصل اول   کليات پژوهش مقدمه امروزه در بسياري از کشورها مخصوصا در کشورهاي در حال توسعه در کنار اقتصا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش:روانشناسی بالینی چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان­ های فراشناختی فردی در افزایش عزت نفس و کاهش پرخاشگری نوجوانان بزه کار بود. بدین منظور، 40 نفر از نوجوانان بزه کار مراکز اصلاح و تربیت شهر تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی نظامدار در دو گروه تصادفی (گروه درمان فراشناختی و گروهِ کنترل) با حجم مساوی (20 نفر) ...

پایان نامه برای دریافت دانشنامه کارشناسی ارشد روان­شناسی بالینی((M.A)) چکیده : پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای هویت وسبکهای مقابله ای وسیستم های فعال سازی /بازداری رفتاری در معتادان وافراد بهنجار انجام شد.روش مورد استفاده ،علی- مقایسه ای وابزار تحقیق، شامل پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی ،راهبردهای مقابله ای با استرس(CISS) اندلروپارکر،مقیاس BAS/BIS بود.نمونه آماری تحقیق ،شامل 75 ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA گرایش عمومی چکیده : سرنوشت مشترک انسانها، برنامه ریزی برای جهان را در جایگاهی ویژه قرار داده است که تفاوتهای ذاتی آن با برنامه ریزی برای شرکتها، موسسات غیر انتفاعی و سازمانهای بین مللی و جهانی، کنکاش بیشتر را ضروری کرده است. شناخت روند فعلی برنامه ریزی برای جهان، گام نخست در این مسیر بود که تحقیق حاضر(با توجه به کمبود نظریه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A » چکیده هدف: توجه به حمایت اجتماعی و سلامت روانی و مهارتهای مقابله ای معتادان در حین ترک اعتیاد موضوعی مهم و با ارزش برای توفیق در ترک اعتیاد به شمار می رود. هدف کلی این پژوهشتعیین حمایت اجتماعی، راهبردهای مقابله ای، و سلامت روانی معتادان گمنام و معتادان تحت درمان با متادون در شهرستان قروه(استان کردستان)می باشد. روش وابزار: جامعه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مددکاری اجتماعی چکیده: هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­ های ارتباط مؤثر و جرأتمندی بر سازگاری اجتماعی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. روش: روش این تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه های آزمایش و گواه استفاده شده است.جامعه آماری: این پژوهش120 دانشجوی ورودی نیمسال دوم تحصیلی بودند. نمونه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده چکیده: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه ی منابع شناخت خود بر افزایش ابراز وجود معتادان در حال باز توانی انجام شد.نوع مطالعه از نوع مطالعات آزمایشی می باشد.جامعه ی آماری افراد تحت باز توانی در مرکز کامرانیه تهران از بخش های بیمارستان روانپزشکی رازی بودند.از طریق نمونه گیری هدفمند تعداد 30نفر انتخاب شده و در دو گروه آزمایش ...

ثبت سفارش