پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران

word 10 MB 29736 277
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۸۳,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • گروه آموزشی جغرافیای انسانی

    طرح تحقیق پایان نامه کارشناسی ارشد

    چکیده:

    محله به عنوان کوچکترین فضای شهری، سلول حیات شهری و عنصری پویا در حکمروایی شایسته شهری مد نظر است. تقسیمات و مرزبندی محله های شهری از دوره اسلامی تا دوره جدید دستخوش تغییر و تحول شده است. محله بندی در گذشته بر اساس شاخصهای اجتماعی و اقتصادی صورت گرفته است اما در دوره معاصر اصول فرهنگ بومی _ اسلامی و درون گرایی محله های شهری کم رنگ شده با احداث خیابانهای متقاطع و وسیع همچنین جابجایی گسترده جمعیتی با ایجاد مشاغل جدید باعث از هم گسیختگی ساختار بازار و محلات قدیمی، گسست اجتماعی محلات سنتی و افزایش تراکم در بعضی از محلات گردید. محله بندی در دوره معاصر بر اساس شاخصهای کالبدی، سیاسی و اقتصادی مانند تصمیمات اداری _ سیاسی، ساخت و سازهای جدید و فعالیت های عمرانی به ویژه احداث شبکه های جدید ارتباطی صورت گفته که  کاهش حس تعلق و هویت اجتماعی محلات را به دنبال داشته است.

    منطقه 1 شهر تهران نیز که شامل روستاهای قدیمی تغییر شکل یافته و محله های جدید شهری است، با توجه به شرایط پیش آمده، ناشی از مرزبندی های جدید با مشکلاتی چون جدایی گزینی اجتماعی ، تفکیک فضایی درون محله، درهم ریختگی کاربری ها و محدودیتها و مشکلات خدمات رسانی روبرو است.

    در این پایان نامه، از روش پژوهشی مبتنی بر رویکرد سیستمی استفاده شده است از اینرو در ارتباط با وضع گذشته و موجود با توصیف عناصر و عوامل اصلی در مرزبندی محله های شهری به تحلیل آثار حاصله پرداخته شده، از روش تحلیلی آزمون t تک گروهی، آزمون فریدمن همچنین توجه نظرات کارشناسی (روش دلفی) استفاده گردید. نتیجه حاصل از این پژوهش پس از مطالعه و بررسی روند تغییرات تقسیمات محله ای در منطقه 1 شهرداری تهران خصوصا در دو محله ی درکه و قیطریه، به صورت مدل ایجاد زیر محلات با رعایت انسجام اجتماعی و فرهنگی پیشنهاد گردید. تلفیق شاخصهای اجتماعی، فرهنگی با شاخصهای سیاسی، اداری، کالبدی و اقتصادی که کارایی بیشتری در مرزبندی محلات به همراه خواهد داشت. بعنوان راهکار نهایی پژوهش ارائه شد در نتیجه شاخصهای مذکور با در نظر گرفتن شرایط بومی، تاکید بر عناصر طبیعی محلات( رود دره و کوه)، ویژگی های مشترک فرهنگی ساکنان، ویژگی های اجتماعی و اقتصادی محلات، منافع مشترک مادی و معنوی با توجه به نشانه های هویت زا و با در نظر گرفتن مشارکت مردم در تعیین حدود محله حائز اهمیت است.

     

    واژگان کلیدی: مدیریت شهری، توسعه پایدار شهری، مدیریت محله ای، برنامه ریزی محله محور ، محله، تقسیمات محله ای (محله بندی)، منطقه یک شهرداری تهران.

     

     

    فصل 1: کلیات تحقیق

     

    1-1 بیان مسئله :

    ضرورت بررسی محله و شناخت ابعاد آن در برنامه ریزی شهری، ضمن دارا بودن ارزشهای نظری، از ابعاد کاربردی کاملا مشخص نیز در عرصه مدیریت و برنامه ریزی شهری و به ویژه در کلانشهرها برخوردار می باشد.

    تقسیمات محله ای و مرزبندی محله های شهری از دوره اسلامی که بر اساس گروه های شغلی و صنفی و قومی انجام می گرفت تا دوره جدید که از اصول و روشهای مرزبندی اداری _ سیاسی تبعیت می کند، دستخوش تغییر و تحول شده است. محله بندی در گذشته بر اساس شاخصهای اجتماعی و اقتصادی صورت گرفته است اما در دوره معاصر اصول فرهنگ بومی _ اسلامی و درون گرایی محله های شهری کم رنگ گردید و احداث خیابانهای متقاطع و وسیع باعث از هم گسیختگی ساختار بازار و بافت های شهری و محلات تاریخی شد. امروزه الگوی توسعه برونزا بر محله های شهری و ساختار شهری مسلط شده است. در این دوران، محله در چارچوب قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری به عنوان یکی از سطوح سلسله مراتب تقسیمات شهری تعریف گردید. در قانون تشکیل شوراهای اسلامی در سال 1361 نیز برای اداره ی چنین واحد شهری خرد مقیاس در شهر، تشکیل شورای محله پیش بینی گردید و بر اساس تبصره 2 ماده 4 قانون تقسیمات کشوری مصوب 15/4/1363  محله یکی از مهمترین و اساسی ترین تقسیمات کشوری معرفی شد.

    کلانشهر تهران نیز با قدمت تاریخی و به عنوان مهمترین شهر کشور در دوره های رشد و گسترش خود با تغییر مرزهای محله ای رو به رو بوده است. مرز بندی محله های شهری تهران نیز در گذر زمان متناسب با دگرگونی های نظام های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی متحول شده است. احداث شبکه های جدید ارتباطی، جابجایی وسیع جمعیتی درون شهری و بوجود آمدن مشاغل جدید، همراه با برنامه های خدماتی شهر بر روی این نوع مرزبندی ها تاثیر گذاشته، به گونه ای که مرزبندی محله های شهری تهران بعد از انتخابات شورای شهر در سال 1378 و آغاز فعالیت شورایاری ها در سال 1380 دستخوش تغییر و تحول گردید.

    تقسیم بندی محلات در دهه های اخیر نه تنها موجب جدایی گزینی شهری شده، بلکه اعتبار و اهمیت محله های شهری را نیز به عنوان کوچکترین واحد حیاتی شهر دچار اختلال نموده و موجب ضعف همبستگی ساکنین این محلات شده است.

    امروزه محله بندی و معیارهای و شاخص های تقسیم بندی محلات با آنچه که در گذشته  جریان داشته تفاوت دارد. به صورتیکه بعضی از محله های کنونی با تقسیم و جدا شدن محلات قبلی بوجود آمده اند به نحویکه خط تقسیم و تفکیک محله ای موجب گسست اجتماعی محلات سنتی و قدیمی شده است. این مشکلات در شهرهای بزرگ و کلان شهرها که بدون کنترل رشد یافته اند نمایان تر است. انضمام روستاها به شهر، تغییر شکل محله های قدیمی، محله های مهاجرپذیر و افزایش تراکم در بعضی از محلات بر مشکلات افزوده است.

    منطقه 1 شهر تهران نیز که شامل روستاهای قدیمی تغییر شکل یافته و نیز محله های جدید شهری است، با توجه به شرایط پیش آمده، در نتیجه مرزبندی های جدید با مشکلاتی چون جدایی گزینی اجتماعی ، تفکیک فضایی درون محله، درهم ریختگی کاربری ها و محدودیتها و مشکلات خدمات رسانی روبرو است.

    در این پژوهش سعی می شود تا با مطالعه و بررسی روند تغییرات تقسیمات محله ای در تهران،  به ویژه منطقه 1 شهرداری تهران و تعیین عوامل تاثیرگذار بر آن و شاخص سازی، الگوی بهینه برای دستیابی به پایداری شهری ارائه شود.

     

    2-1 سؤالات تحقیق :

    عوامل موثر در تغییر مرزبندی محله های شهری منطقه 1 شهر تهران کدامند؟

    کدام یک از شاخصها بهتر می توانند برای تعیین مرزهای محله ای در منطقه 1 تهران به کار بروند؟

     

    3-1 فرضیات تحقیق :

    تصمیمات اداری _ سیاسی، ساخت و سازهای جدید و فعالیت های عمرانی به ویژه احداث شبکه های جدید ارتباطی موجب تغییر مرزهای قدیمی محلات منطقه 1 شده است.

    استفاده از شاخصهای اجتماعی _ فرهنگی در مرزبندی محله های منطقه 1 شهر تهران، به ویژه با تاکید بر همبستگی اجتماعی و تعلق مکانی، کارائی بیشتری نسبت به شاخصهای کالبدی و اقتصادی دارند.

     

    4-1 اهداف تحقیق:

    شناخت وضعیت گذشته و موجود تقسیمات محله ای

    ارائه شاخصهای تعیین حد و مرز تقسیمات محله ای

    ارائه پیشنهادات و الگوی بهینه در نحوه مرزبندی تقسیمات محله ای در راستای بررسی فرصتها با در نظر گرفتن شاخصهای تعیین شده

    5-1 جنبه جدید بودن تحقیق  :

    در ارتباط با تبیین و تحلیل شاخصهای مرزبندی محله های شهری در منطقه 1 شهر تهران بر مبنای شاخص های اجتماعی و فرهنگی در مرزبندی محله های شهری تحقیقات اندکی صورت گرفته است. این مطالعه دارای نوآوری در ارائه ی الگوی بهینه در نحوه مرزبندی محله ای می باشد.

    6-1  روش شناسی تحقیق:

      الف ) روش تحقیق :

    مطالعه به صورت سیستمی بوده است ابتدا وضعیت موجود، تکوین محلات بررسی شده است و سپس با تعیین عناصر تاثیرگذار بر مرزبندی محله ای سعی شده است تا شاخص های مورد نیاز انتخاب و با مقایسه آنها و تاثیر آن بر ساختار محله ای به تعیین مهم ترین شاخصها پرداخته شود.

    بنابراین روش پژوهش با توجه به رویکرد سیستمی در این پایان نامه در ارتباط با وضع گذشته و موجود توصیفی و در بخش تحلیل آثار حاصله، از روش تحلیلی استفاده شده است.

     

      ب ) تکنیک کار / ابزار گردآوری اطلاعات :                     

    شناخت شاخصها و معیارهای تقسیم بندی محله های شهری در دوره های مختلف

    تعیین عوامل اثرگذار بر تقسیم بندی محله ای با استفاده از اسناد ومدارک

    مقایسه تطبیقی مرزهای محلات با روشهای آماری ، نقشه ها در محیط GIS ، پرسشنامه و مصاحبه های علمی و کارشناسی

    کاربرد روش دلفی، آزمون t تک گروهی، آزمون فریدمن و تحلیل عوامل به صورت ترکیبی در تعیین وزن شاخص ها

    ارائه شاخصهای ترکیبی و جدید با توجه به وزن های تعیین شده

    ارائه الگوی مناسب

     

    7-1 جامعه آماری و حجم نمونه:

    محله های منطقه 1 شهر تهران، در ابتدا به صورت مقدماتی مورد بررسی قرار می گیرند. از بین 26 محله ی شهری منطقه 1 تهران، 2 محله ی درکه و قیطریه که دارای تغییرات بیشتری می باشند، انتخاب می شوند.

     

    8-1 موانع و محدودیت ها :

    کمبود یا نبود لایه های GIS  ،  AUTO CAD و  نقشه های کاغذی محله و مرزبندی محله ها در دوره های مختلف جزء موانع این پژوهش به حساب می آید. کمبود نقشه های بزرگ مقیاس در سطح محله و به روز نبودن نقشه های شهرداری از مشکلات دیگر به شمار می رود. هم چنین عدم همکاری بعضی از مسئولین و شورایاران به دلیل عدم آگاهی و تجربه کم در این زمینه موانعی را بر سر تحقیق بوجود آورد.

    9-1  روش تحلیل اطلاعات و داده ها :

    از روشهای آمار توصیفی مانند شاخصهای تمرکز و پراکندگی برای نمایش وضع موجود استفاده شده است. با آزمون T تک گروهی و آزمون فریدمن سعی در تحلیل اطلاعات در محیط نرم افزاری SPSS شد.  تغییرات مرزبندی نیز با روش ترسیمی در محیط GIS نمایش داده شده است.

    10-1 پیشینه تحقیق :

    با توجه به جدید بودن موضوع شاخصهای تقسیمات محله ای در ایران و شهرداری تهران تا کنون مطالعات محدودی در مورد آن صورت گرفته که به اختصار به آن اشاره می شود :

    1-10-1  پایان نامه ها

    1-1-10-1  مهدی تحصیلدار و حبیب فزنلق در پایان نامه ای جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته شهرسازی دانشگاه تهران با عنوان ضوابط و معیارهای تعیین محله شهری،  ابتدا مراحل تکوین مفهوم محله و شاخص های مرزبندی محله های شهری را به طور توصیفی در دوره های باستان ، قرون وسطی، رنسانس، دوره انقلاب صنعتی،  دوران بعد از انقلاب صنعتی و به طور مفصل در ایران مورد بررسی قرار داده اند و شاخصهای مرزبندی محله ها را در هر دوران مشخص کرده اند. سپس با تجزیه و تحلیل دیدگاههای ساخت کالبدی ایران و  بررسی شاخصهای تقسیم بندی محله های کنونی ایران، در پی نشان دادن مشکلات شهری ناشی از این  تقسیم بندی ها می باشد. در نهایت با ارائه ضوابط و معیارهایی مطلوب، مرزبندی محله های قبل از دوران مدرنیته ی ایران را پایدار تر می بیند و معتقد هستند که برنامه ریزان با عدم توجه به شاخصهای فرهنگی و اجتماعی در مرزبندی محله های شهری باعث ایجاد نوعی بی هویتی شده اند و تقسیمات شهرداری ها باعث بی هویتی و از بین رفتن امنیت محله ها شده  است. در ارزیابی عملی ضوابط و معیارها، محله های طرشت، بریانک و محله 2 منطقه 12 شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته است که محله طرشت بر اساس معیارهای محرمیت، استقلال، مقیاس انسانی، ایجاد احساس تعلق فضایی و  سلامتی و ایمنی از دو محله ی بریانک و محله 2 منطقه 12 تهران، بیشترین نزدیکی را به این معیارها دارا است اما با دخالتهای شهرداری و احداث بلوار در شرق بافت تا حدودی با عث در هم ریختگی محله و نوعی بی هویتی شده است.

    این محقق به دنبال عوامل مثبت در شکل گیری محله خوب در جهت زیست انسانی است و  معیارهایی جهت سنجش و ارزیابی محله های زیست امروزی را معرفی می کند.

     

    2-1-10-1 مجید عبدالهی در رساله دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی با عنوان ساختار محله های پایدار شهرهای ایران(گذشته، اکنون و الگوی آتی) با تاکید بر شیراز، با هدف ایجاد محله های پایدار ، به توصیف شکل و نوع محله ها در دوران مختلف پرداخته است و عوامل ایجاد ناپایداری در این محله ها را شناسایی می کند. در فصل 3 این پژوهش، شناخت ساختار شهر و محله های شهری در ادوار مختلف تاریخی، وضعیت اقتصادی_ اجتماعی محله ها، اصول زندگی محله ای، عوامل شکل گیری محله های شهر، وسعت و مرزبندی محدوده محله های شهری و شهرهایی به عنوان نمونه های مورد مطالعه  ( تبریز، تهران، کرمان و اصفهان) مد نظر قرار گرفته است. در فصل 4 به بررسی تحولات ساختاری و کارکردی شهر و محله های شهری تبریز پرداخته است. هدف اصلی این رساله بررسی تحولات تاریخی، نقش و عملکرد، سازمان فضایی محلات شهری ایران در طول ادوار مختلف و تلاش برای ارائه ی الگوی پایدار زندگی محله ای، موافق مقتضیات اجتماعی_اقتصادی و فرهنگی دوران کنونی با رویکرد اجتماع محوری و شهروند مداری برای توسعه شهری است و بر اساس یافته های این تحقیق ،در پی تغییرات و شرایط حاکم بر محله های شهری،  بعد اجتماعی دچار واگرایی اساسی شده است و رویکردها و مدیریت شهری برای چاره جویی تنگناهایی به مانند کاهش حس هویت و تعلق اجتماعی، افزایش نابه هنجاری های محیطی، عدم تعادل اکولوژیک و در مجموع کاهش کیفیت زندگی در شهرها ، به استفاده از راهبرد مشارکتی، بسیج اجتماعی و برنامه ریزی از پایین به بالا را در کانون توجه خود قرار داده است وتحقق این راهبرد مستلزم تعریف نظام تقسیمات فضایی جدیدی در چارچوب سلسله مراتب مدیریت و برنامه ریزی شهرهاست که مبتنی بر تجارب مدیریت سنتی، محله می تواند به دلیل دارا بودن ارزشهای نظری و ابعاد کالبدی و برنامه ای عنصر پایه و محور چنین برنامه ریزی تلقی شود.

    3-1-10-1  فرید صارمی در پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی با عنوان توسعه محله ای در کلانشهر تهران (مطالعه موردی: محله بهار) عنوان می کند که مطالعه ی نظام های جهانی محله محور در کلانشهرهای دنیا نشان می دهد که نظام های کلان مدیریتی کشورهای توسعه یافته در ابعاد گوناگون در قبال برنامه های توسعه محله ای نقش حمایتی ویژه ای داشته و با دارا بودن انعطاف ساختاری در برابر تحولات، زمینه مناسبی را در طراحی برنامه های محله و در تحقق مطلوب آنها فراهم می نماید.

    در این مطالعه آشکارا نشان داده شده است که تحقق رویکرد نوین محله محوری در ایران به دلیل ویژگیهای سیستم کلان مدیریتی کشور و به دنبال آن، ناپایداری آشکار ابعاد مختلف کالبدی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اکولوژیک محلات شهری ایران، نیازمند سازماندهی های مجدد و برنامه ریزی در چهار محور مدیریت یکپارچه، منابع مالی پایدار، نیروی انسانی کارآمد شهری و قوانین پشتیبانی کننده به عنوان عوامل مشترک تحقق محله محوری است.

    4-1-10-1 ماتیو جی. اس. بالدین در سال 1997 در مطالعه خود با عنوان فرهنگ و توسعه محله های شهری در دانشگاه Mcgill  کشور کانادا، به نقش فرهنگ و بالاخص خرده فرهنگها در اجتماعات محلی برای حفظ پایداری  نواحی شهری در قالب برنامه های بلند مدت توسعه محله ای می پردازد و به کارگیری ساختارهای نظامند فرهنگی در محلات را مقدم بر سایر اقدامات توسعه در سطح محله ای می داند. که در این تحقیق نیز، استفاده از شاخصهای اجتماعی _ فرهنگی در مرزبندی محله های به ویژه با تاکید بر همبستگی اجتماعی و تعلق مکانی، کارائی بیشتری نسبت به شاخصهای کالبدی و اقتصادی دارند.

    5-1-10-1  حلیمه خاتون هادی پور در رساله دکتری دانشگاه تهران با عنوان توانمندسازی نظام مدیریت شهری با تاکید بر محله محوری و مشارکت مردمی (نمونه ی موردی: محله های شهرک غرب و سنگلج شهر تهران) بیان می کند که یکی از راهبردهای رویکرد نوین مدیریت شهری، جلب مشارکت مردمی و بهره گیری از همکاری شهروندان در اداره امور شهرها است. علیرغم پیشینه طولانی شهرنشینی و وجود الگوهای سنتی اداره مشارکتی محله های شهری در ایران، پیروی از الگوهای متمرکز برنامه ریزی و مدیریت شهری در دوره معاصر، امکان دخالت و مشارکت شهروندان در ادره امور شهر را به آنها نداده است. هدف اصلی این رساله بررسی نقش مشارکت مردم و محله محوری بر توانمند سازی و کارآمدسازی نظام مدیریت شهری در اداره شهرهاست.

    بر اساس یافته های این تحقیق، بین سطح تحصیلی، تعلق مکانی، اعتماد شهروندان با مدیریت شهری ارتباط مستقیم وجود دارد. همچنین روند شتابان شهرنشینی، نقش موثری در زوال جایگاه محله های قدیمی داشته که ادامه آن موجب کاهش مشارکت مردمی با مدیریت شهری شده است. شکل گیری محله های جدید در دوران شهرنشینی شتابان نیز عمدتا بر اساس همگونی های اقتصادی ساکنان بوده و این محله ها از انسجام اجتماعی کافی که محرکی برای مشارکت و همکاری آنان با مدیریت شهری گردد، برخوردار نیستند. در این تحقیق مروری برمکانیزم پیدایش و تحول محله از دوران باستان تا دوران معاصر شده و آثار شهرنشینی شتابان و مدرنیسم را بر تغییرات ساختاری و عملکردی محله های شهری را مورد بررسی قرار داده است.

    Abstract:
    Neighborhood is considered as the smallest urban space , urban living cells and dynamic Component in good governance. Urban neighborhoods division has changed from the Islamic period to the contemporary period. Neighborhoods Division in the past has based on social and economic indicators, but in the contemporary period was pale native_ Islamic culture principals and Introspection urban neighborhoods. Construction of broad streets, massive fragmentation of the market structure and the old neighborhoods, social discontinuity in the traditional neighborhoods and increase the density in some neighborhoods. Contemporary neighborhoods divisions based on physical, political and economic indices, such as political - administrative decisions , new civil  activities , especially construction of new communication network, which reduces the sense of belonging and social identity in neighborhoods.

    The region 1 of Tehran which includes the old deformed villages and new urban neighborhoods that  faces with the problems of new neighborhood devision such as social segregation , spatial separation within the neighborhood, land clutter and constraint of services .

    The method of this thesis according to a systematic approach is the analysis the main factors in urban neighborhoods division in relation to the current and past situation. This thesis is used the analytical method such as single- group t -test , Friedman test and according to the views of experts ( Delphi ). The result of his research after the studying and analysis  in neighborhoods divisions changes in region 1 of Tehran municipality especially in Gheytariye and Darake neighborhood  is suggested the creation of sub neighborhoods model with observation of social and cultural cohesion. Modulation of social and cultural Indices with administrative and political Indices has more efficiency in neighborhoods divisions. In neighborhoods boundaries is important the consideration of  local conditions , emphasizing the natural elements ( river valleys and mountains ) , the common features of cultural inhabitants , the socio-economic characteristics of neighborhoods , common material and spiritual interests, identity signs and consider the public participation in determining the limit of neighborhood.

     

    Keywords: urban management , urban sustainable development , neighborhood management , community -based planning , neighborhood , neighborhood division , District 1, Tehran municipality.

  • فهرست:

    چکیده .......................................................................................................................................................  1

    فصل 1. کلیات تحقیق  ........................................................................................................................  1

    1_1 بیان مسئله .......................................................................................................................................  2

    2_1 سؤالات تحقیق  ...............................................................................................................................  3

      3_1 فرضیات تحقیق ............................................................................................................................  3

    4_1 اهداف تحقیق ..................................................................................................................................  3

    5_1 جنبه جدید بودن تحقیق ..............................................................................................................  4

    6_1 روش شناسی تحقیق .....................................................................................................................  4

    7_1 جامعه آماری و حجم نمونه............................................................................................................  5

    8_1 موانع و محدودیت ..........................................................................................................................  5 9_1 روش تحلیل اطلاعات و داده ها ...................................................................................................  5

    10_1 پیشینه تحقیق ..............................................................................................................................  5

    1-10-1  پایان نامه ها .............................................................................................................................. 5

    2-10-1  گزارش های حاصل از طرح های پژوهشی ......................................................................... 9

    11-1 نتیجه گیری ................................................................................................................................  11

    11_1 واژگان کلیدی ............................................................................................................................  12

    فصل 2. مبانی نظری تحقیق ............................................................................................................ 13

    1-2 مفاهیم ...........................................................................................................................................  14

    1-1-2 توسعه پایدار شهری ...............................................................................................................  14

    2-1-2 مدیریت شهری ........................................................................................................................  14

    3-1-2 محله ..........................................................................................................................................  16

    4-1-2 مدیریت محلی .........................................................................................................................  18

    5-1-2 برنامه ریزی محله محور ........................................................................................................  20

    6-1-2 تقسیمات محله ای (محله بندی) ........................................................................................  22

    2-2 مکاتب ..........................................................................................................................................  23

    1-2-2 مکتب ساختارگرایی ...............................................................................................................  23

    3-2 رویکردها .....................................................................................................................................  26

    1-3-2 رویکرد توسعه پایدار شهری .................................................................................................  26

    1-1-3-2 حکمروایی خوب شهری ...................................................................................................  30

    2-1-3-2 مشارکت ..............................................................................................................................  34

    3-1-3-2 توسعه اجتماعات محله ای ..............................................................................................  37

    2-3-2 رویکرد مدیریت یکپارچه شهری .........................................................................................  39

    3-3-2 رویکرد های نوین به محله ....................................................................................................  41

    3-2 نظریه ها ......................................................................................................................................  43

    1-3-2 تئوری نو شهرگرایی ...............................................................................................................  43

    4-2 مدل ها ..........................................................................................................................................  46

    1-4-2 مدل های ساخت شهر  ..........................................................................................................  46

    2-4-2 مدل شهرهای سالم ................................................................................................................  50

    6_2 تجارب ............................................................................................................................................ 55

    1-6-2 مدل اندازه ی محله در غرب .................................................................................................. 55

    1-6-2 مدل اندازه ی محله در ایران .................................................................................................. 57

    7_2 نتایج مبانی نظری  .................................................................................................................... 57

    فصل 3. تحلیل تطبیقی محله های شهری قدیم و جدید با توجه به مطالعات میدانی..... ....................................................................................................................................................................  63

    1-3 مفهوم محله و شاخصهای تقسیم بندی آنها در ادوار مختلف .............................................  64

    1-1-3  دوران باستان ..........................................................................................................................  65

    2-1-3  دوران اسلامی .........................................................................................................................  66

    3-1-3  دوران قاجاریه .........................................................................................................................  69

    4-1-3  دوران پهلوی اول ...................................................................................................................  70

    5-1-3  دوران پهلوی دوم ..................................................................................................................  71

    6-1-3   دوران پس از انقلاب اسلامی .............................................................................................  72

    7-1-3  دوران معاصر ...........................................................................................................................  73

    جدول جمع بندی .................................................................................................................................  75

    2-3  ضرورت بررسی شاخصهای تقسیمات محله ای ...................................................................  80

    3-3  اهداف تقسیمات محله ای ........................................................................................................  81

    4-3  مزایای تقسیمات محله ای ........................................................................................................  82

    5-3  مشکلات تقسیمات محله ای ....................................................................................................  83

    6-3  اسناد بالادست و قوانین مربوطه ..............................................................................................  85

    1-6-3 قوانین و اسناد بالادست در سطح ملی ...............................................................................  86

    1-1-6-3 سند چشم انداز جمهورى اسلامى ایران در افق ١۴٠۴ هجرى شمسى ...................86

    2-1-6-3 برنامه چهارم توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران (1388_1384) ..............................86

    3-1-6-3 برنامه پنجم توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران (1394_1390) ...............................87

    4-1-6-3 قوانین تقسیمات کشوری.....................................................................................................88

    2-6-3  قوانین و اسناد بالادست در سطح منطقه و شهر ............................................................. 90

    1-2-6-3 گزارش سالیانه شهرداری تهران..........................................................................................90

    2-2-6-3 طرح جامع شهر تهران ........................................................................................................90

    3-2-6-3  سند راهبردی_ ساختاری توسعه و عمران شهر تهران ...............................................91

    4-2-6-3 اسناد "الگوی توسعه مناطق و طرح تفصیلی مناطق 22 گانه تهران .......................92

    5-2-6-3 طرح تفصیلی منطقه 1 شهر تهران ..................................................................................92

    6-2-6-3 قوانین شهرداری ...................................................................................................................93

    7-3  نقش شوراها وشورایاری ها در تقسیمات محله ای .............................................................  95

    8-3  شاخصهای تقسیمات محله ای ................................................................................................  97

    1_8_3 شاخصهای تقسیمات محله ای در گذشته .......................................................................  97

    2_8_3 شاخصهای تقسیمات محله ای دوره معاصر .....................................................................  98

    9_3 نتایج مقایسه موارد تاثیر گذار بر تقسیم بندی محلات در گذشته و حال ......................  99

    10_3 ترسیم خطوط و تحدید حدود محلات .............................................................................  100

    فصل4.  تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیات ...........................................................................  103

    1-4 شهر تهران ...................................................................................................................................  103

    1-1-4 معرفی شهر تهران .................................................................................................................. 103

    2-1-4 بررسی تقسیمات شهری در تهران ....................................................................................  104

    2-4 معرفی منطقه 1 شهر تهران ....................................................................................................  109

    1-2-4 موقعیت جغرافیایی منطقه 1 شهر تهران ........................................................................  110

    2-2-4 بررسی عوامل طبیعی موثر در مرزبندی محله های منطقه 1 شهر تهران ..................... ..................................................................................................................................................................  111

    3-2-4 ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی منطقه 1 شهر تهران .......................................................111

    4-2-4 ویژگیهای جمعیتی و اقتصادی منطقه 1 شهر تهران ...................................................  112

    5-2-4 بررسی شاخصهای تقسیمات محله ای در منطقه 1 شهر تهران ................................  115

    3-4 محلات مورد بررسی ..................................................................................................................  119

    1-3-4 معرفی محلات مورد بررسی منطقه 1 شهر تهران ........................................................  119

    1-1-3-4 درکه....................................................................................................................................  119

    2-1-3-4 قیطریه ...............................................................................................................................  126

    2-3-4 بررسی شاخصهای تقسیمات محله ای در محلات مورد نظر منطقه 1 تهران ......... 130

    1-2-3-4 درکه ...............................................................................................................................  130

    2-2-3-4 قیطریه ...............................................................................................................................  133

    3-3-4 تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیات .....................................................................................  136

    1-3-3-4 تحلیل های توصیفی منطقه یک شهر تهران .............................................................. 136

    2-3-3-4 تحلیل های توصیفی و کیفی محلات مورد نظر ........................................................ 148

    3-3-3-4 تحلیل استنباطی فرضیه های پژوهش ......................................................................... 187

    4-3-4 مقایسه کلی محلات قیطریه، درکه و کوهسار ................................................................  201

    نتیجه گیری ........................................................................................................................................... 203

    فصل5. ارائه الگو و شاخص های مناسب تقسیم بندی محلات ......................................  206

    1-5 نتیجه گیری ................................................................................................................................. 207

    2-5 نتایج آزمون فرضیات ................................................................................................................  216

    3-5 مدل پیشنهادی و راهکارها  ....................................................................................................  231

    1-3-5 راهکارها .................................................................................................................................  231

    2-3-5 شاخصهای استخراجی جهت مرزبندی محلات .............................................................  233

    3-3-5 مدل استفاده از شاخصهای استخراجی در مرزبندی محلات مورد نظر ..................... 235

    1-3-3-5  درکه و کوهسار ..............................................................................................................  235

    2-3-3-5  قیطریه .............................................................................................................................  236

    پیشنهادی برای مطالعات آتی  .........................................................................................................  237

    منابع و ماخذ ....................................................................................................................................... 239

    منابع فارسی  .......................................................................................................................................  240

    منابع لاتین ...........................................................................................................................................  255

    سایتها   .................................................................................................................................................  257

    پیوست ها ...........................................................................................................................................  259

    منبع:

    منابع فارسی:

    ابراهیمی، محسن و امیر حسین شیدنیا (1367)، طرح تطبیق تقسیم بندی محلات با نواحی مناطق شهرداری تهران، تهیه شده در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، شماره 229.

    احمدی آذر، محمد تقی (1389)، استراتژی ناحیه محوری در شهرداری تهران با مدل امتیازی متوازن(BSC)، پایان نامه کارشناسی ارشد گروه MBA، رشته مدیریت، ارزیابی ، استاد راهنما: دکتر محمد تقی امینی، استاد مشاور: دکتر زین العابدین رحمانی.

    احمدی، حسن (1370)، طرح ریزی کالبدی، نشریه معماری و شهرسازی، شماره 18.

    احمدی، حسن (1388)، ریشه های پیدایش ایده ی شهر سالم، فصلنامه ی بین المللی فنی مهندسی ساخت شهر.

    اشرف، احمد (1313)، ویژگیهای شهرنشینی در ایران دوره اسلامی.

    اصغری زاده یزدی، سارا (1389)، اصول پیشنهادی نوشهرسازی در طراحی محله های شهری، فصلنامه ی علمی_ پژوهشی مسکن و محیط روستا، شماره 50، 50_ 63.

    افراه، غلامرضا و طوسی و اربابی و آذری (1372): نقش مساحت محلات و مناطق در برنامه ریزی شهری، تهیه شده در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران.

    افضلان، نادر (1383)، بازیابی مفهوم محله شهری در محور نواب، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده هنرهای زیبا گروه شهرسازی و برنامه ریزی منطقه ای،دانشگاه تهران، استاد راهنما: فریدون قریب. 

     اکبری، مهسا (1389)، توصیف محله درآباد، مدیر پروژه: موسسه اندیشه سرای شهر، معاون اجتماعی: محسن جلالی فراهانی.

    ایمانی جاجرمی، حسین (1385)، بررسی تحول مدیریت شهری در ایران از رعیت نوازی تا شهروند مداری، مجموعه مقالات همایش بررسی وضعیت اجتماعی شهر تهران، مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران.

    ایوانس، باب و مارکو جوز ، سوزان ساندبک ، کیت تئوبالد، ترجمه : دکتر غلامرضا کاظمیان ، خدر فرج کرده (1390)،  اداره شهرهای پایدار، انتشارات پرهام نقش. 

    آرنت، رندل و دیگران (2000)، منشور نوشهرگرایی، ترجمه بصیری مژدهی، رضا و دانش، علیرضا (1378)، تهران، شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.

      بحرینی، حسین (1378)، تجدد و فرا تجدد و پس از آن در شهرسازی، انتشارات دانشگاه تهران.

    بحرینی، حسین (1380)، مقاله جستجوی مفاهیم پایدار در کانونهای زیستی کهن، نشریه جغرافیا (محیط شناسی)، شماره 27.

     بحرینی، سید حسین (1385)، فرآیند طراحی شهر، تهران، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.

    بحرینی، سید حسین و بهناز بلوکی و سوده تقابن (1388)، تحلیل مبانی نظری طراحی شهری معاصر، جلد اول، اواخر قرن 19 تا دهه هفتم قرن 20 میلادی، تهران، موسسه انتشارات دانشگاه تهران.

    برآبادی، محمود (1385)، الفبای شهری،  مجموعه مقالات ماهنامه شهرداریها، شماره 23.

    بررسی تقسیمات محلهای شهر تهران( 1370)، تهیه شده در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، شماره 361.

     برزگر، محمدرضا (1381)، فرهنگ شهرنشینی و شهرسازی در دوران پهلوی اول 1299 تا 1320، مطالعه موردی: تحولات ساختاری شیراز، فصلنامه پژوهشی_ فرهنگی فارس، شماره 18 و 19.

    برنامه ریزی محله ای) 1386 (، مجله جستارهای شهرسازی، ، شماره 19 و 20 .

    بنی هاشم، سمانه سادات (1388)، احیای مفهوم محله با تجربه ای در محله لبنان اصفهان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد طراحی شهری گروه شهرسازی دانشگاه تهران، راهنما: فرشاد نوریان.

    بوم سازگان، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران (1385)، سازمان فضایی طرح جامع شهر تهران، طرح راهبردی هدایت و کنترل تحولات کالبدی (اسناد طرح جامع تهران)، اسناد قسمت سوم: تدقیق و تکمیل طرح توسعه تهران.

     بیکن، ادموند (1974)، طراحی شهرها، ترجمه فرزانه طاهری (1376)، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایران.

    پاپلی یزدی، محمدحسین و ابوالقاسم حسینیون (1366)، مهاجرت روستایی خراسان، نقشه های پایه، فصلنامه ی تحقیقات جغرافیای ، سال دوم، شماره 3

    پاکزاد، ج (1386)، مقالاتی در باب مفاهیم معماری و طراحی شهری، نشر و پخش ثمین، چاپ اول.

    پاکزاد، جهانشاه (1391)، راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران، انتشارات شهیدی، چاپ ششم.

    پورمحمدی، محمدرضا (1388): آشنایی با محله و معیارهای محله بندی شهر با تأکید بر شهر تبریز،  نشریه جغرافیا و برنامه ریزی (دانشگاه تبریز)، سال 14 ، شماره ی 28

     پورمحمدی، محمدرضا و علی مصیب زاده (1388)، آشنایی با محله و معیارهای محله بندی شهر با تأکید بر شهر تبریز، نشریه جغرافیا و برنامه ریزی(دانشگاه تبریز) سال 14 ، شماره ی 28 .

    پورمحمدی، محمدرضا و علی مصیب زاده (1388)، نشریه جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه تبریز، سال 14 ، شماره ی 28 ، صفحات89_53.

    پورمحمدی، محمدرضا (1382) ، طرح مطالعاتی منطقه بندی شهر تبریز استانداری آذربایجان شرقی، معاونت عمرانی، شورای پژوهش استان.

    پورنقی، لیلا، مسائل و مشکلات محلات شهری در عصر کنونی.

    تحصیلدار، مهدی و حبیب فزنلق (72_1371 )، ضوابط و معیارهای تعیین محله شهری، پایان نامه کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه تهران، استاد راهنما: دکتر لقائی.

    تحلیل اثر تغییرات کالبدی عناصر شاخص محله بر بافت عودلاجان، مجله هنرهای زیبا، 1385، شماره 28.

    تقی زاده، محمد (1379)، فرهنگ اسلامی توسعه پایدار، فصلنامه ی مدیریت شهری، سال اول، شماره 3.

      تکمیل همایون، ناصر (1382)، از مجموعه از ایران چه می دانم؟، تهران، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.

      تولایی، نوین (1386)، شکل منسجم شهر، تهران، انتشارات امیرکبیر.

    ثابتی، علیرضا (1373)، مطالعات زیست محیطی تهران بزرگ، سازمان نوسازی شهر تهران، تهران.

    جعفری، حسن (1360): تشیع در مسیر تاریخ، ترجمه سید محمد تقی آیت اللهی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    چهار راهی،  ذبیح الله (1386)، تحلیل بر تقسیمات کالبدی شهر شیراز بر اساس مدیریت یکچارچه شهری، پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد، رشته جغرافیا و برنامه ریز شهری، دانشگاه تهران.

    حاجی پور، خلیل، کتابچی، عماد، حسین پور، محمد (1391)، شهرسازی نوین، راهی به شوی ایجاد محلات پایدار، ویژه نامه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، مجله منظر، شماره 18.

    حاجی پور،خلیل(1383)، برنامه ریزی محله مبنا، رهیافتی کارآمد در ایجاد مدیریت شهری، چکیده مقالات توسعه محله ای، چشم انداز توسعه پایدار شهر تهران، چاپ اول تهران، شهرداری تهران.

    حاجی خانی ، غلامرضا، صالحی، اسماعیل (1372)، معیار های شهر سازی برای ایده شهر سالم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر های زیبا، دانشگاه تهران.

     حافظ نیا، محمدرضا (1379)، مبانی مطالعات سیاسی و اجتماعی، سازمان حوزه ها و مدارس علمیه ی خارج از کشور.

    حبیبی، محسن (1364): سیر تحولات مجتمع های زیستی در ایران(شهرنشینی و شهرگرایی)، گروه شهرسازی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران.

    حبیبی، محسن (1375)، از شار تا شهر، تحلیلی تاریخی از مفهوم شهر و سیمای کالبدی آن، تفکر و تاثر، انتشارات دانشگاه تهران.

    حبیبی، محسن (1383)، از شار تا شهر، تحلیلی تاریخی از مفهوم شهر و سیمای کالبدی آن، تفکر و تاثر، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم، تهران.

    حبیبی، محسن و صدیقه مسایلی (1378)، سرانه ی کاربریهای شهری، تهران: وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن، چاپ اول. 

    حسامیان، فرخ (1363): شهرنشینی در ایران(شهرنشینی مرحله گذار) ، انتشارات آگاه.

    حسینی، علی، پوراحمد، احمد، حاتمی نژاد، حسین، رضایی نیا، حسن (1392)، راهبردهای ساماندهی بافت فرسوده ی محله قیطریه با استفاده از روش QSPM ، فصلنامه علمی و پژوهشی مرکز پژوهشی هنر معماری و شهرسازی نظر، شماره 24.

     حسینی، مریم (1390)، مجتمع ایستگاهی مترو قیطریه، پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، راهنما: دکتر غفاری.

     حق شناس، احمد (1389)، توسعه محله ای در کلانشهر تهران (محله درکه)، پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، راهنما: محمد تقی رضویان.

    حمیدی، ملیحه و دیگران (1376)، استخوان بندی شهر تهران، تهران، سازمان مشاور و مهندسی شهر تهران. 

    حیدری، احمد و جعفر خیر خواهان (1383)، حکمرانی خوب، بنیان توسعه، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.

    خاکساری، علی(1385): محله های شهری در ایران، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    خانجانی، (1385)، سند هویت محله قیطریه، اداره زیباسازی شهرداری منطقه یک تهران.

    خوش چشم، کیومرث (1370)، تجربیات در زمینه شهر سالم از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی، در مجموعه مقالات نخستین سمپوزیوم شهر سالم، تهران، ، ادره کل روابط عمومی و بین المللی شهرداری تهران (1371).

    خیرآبادی، مسعود (1376)، شهرهای ایران، ترجمه حسین حاتمی نژاد و عزت الله مافی، مشهد، نشر نیکا.

    داداش پور ، هاشم (1380) ،  مقاله مدیریت شهری ، اهداف وراهبردها ، ماهنامه تدبیر ،  شماره 120.

    درکوش، سعید عابدین (1364)، درآمدی به اقتصاد شهری، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.

      دفتر برنامه ریزی عمرانی وزارت کشور (1381)، مدیریت شهری پای دار، برسی تجارب مشارکتی شهرداری ها و شورا های اسلامی شهر های ایران،  سازمان شهر داری های کشور.

    ذاکری ، هادی (1390) ، مدیریت محله ( مجموعه دستورالعمل ها و آیین نامه های ساماندهی مشارکت های اجتماعی در محلات شهر تهران ) ، انتشارات مدبران.

      ربانی، رسول (1385)، جامعه شناسی شهری، انتشارات دانشگاه اصفهان.

    رستگار، حامد (1388)، حکمرانی الکترونیک و تاثیر آن بر حکمرانی خوب شهری، فصلنامه ی پژوهش مدیریت شهری، شماره 2.

    رضویان، محمد تقی(1381)، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، انتشارات منشی.

    رضویان ، محمد تقی (1381) ، مدیریت عمران شهری ، انتشارات پیوند نو.

    رضویان، محمدتقی (1381) ، برنامه ریزی کاربری اراضی شهر، چاپ اول، تهران: انتشارات منشی.

    رفیعیان، مجتبی و سید علی حسین پور(1390)، حکمروانی خوب شهری از منظر نظریات شهرسازی، انتشارات طحان/ هله، چاپ اول.

    روحانی، ساسان (1361)، طرح ایجاد، بازسازی و احیای محله، سلسله مقالات بخش برنامه ریزی و جامعه شناسی، شماره 7. 

    رهنما، سید رحیم (1384)، تبیین نقش و جایگاه برنامه جامع میان مدت هماهنگی در توسعه کلانشهرها نمونه موردی شهر مشهد.

     رهنمایی، محمد تقی و پروانه شاه حسینی (1383)، فرآیند برنامه ریزی شهری ایران، انتشارات سمت.

    رهنمایی، محمد تقی و رحمت الله فرهودی و محمد باقر قالیباف و حلیمه خاتون هادی پور (1386)، سیر تحول ساحتاری و عملکردی محله در شهرهای ایران، جغرافیا  (نشریه علمی- پژوهشی انجمن جغرافیایی ایران)، دوره جدید، سال پنجم، شماره 12 و 13.

      رهنمایی، محمدتقی (1386)، مجموعه مباحث و روشهای شهرساز ی )جغرافیا) چاپ اول، تهران: وزارت مسکن و شهرسازی مرکز تحقیقات شهرسازی و معماری ایران

    زاهدی فر، محمد حسین(1373)، تحلیل تصمیم گیری در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده معماری وشهرسازی، شهید بهشتی.

    زراعت دوست، مهتاب (1379)، طراحی یک مرکز محله با توجه به تاثیر معماری بر رفتار (شهرک پردیس قم)، پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته معماری دانشگاه شهید بهشتی.

    زند، سیما (1382)، ساماندهی مجموعه درکه، پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته طراحی شهری دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، راهنما: دکتر غفاری.

      زندی، میترا و سیمین اشرفیان (1364)، سیرتحول مفهوم محله در تهران، پایان نامه ارشد دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.

    زیاری، (1379)، سنجش درجه توسعه یافتگی فرهنگی مناطق کشور، مجله نامه علوم اجتماعی16.

    زیاری، کرامت الله (1389)، برنامه ریزی شهرهای جدید، انتشارات سمت، تهران.

    زیاری، کرامت الله و محمدحسین جانبابانژاد (1388)، دیدگاه ها و نظریات شهر سالم، ماهنامه ی شهرداری ها، سال نهم، شماره 95.

    ژروندو، کریستیان ( 1353 )، ترجمه ابوالحسن بهینا، ترابریهای شهری، انتشارات دانشگاه تهران.

    سازمان برنامه و بودجه استان فارس، معاونت برنامه ریزی (1371)، استانداردهای حداقل سرانهی کاربری اراضی در طراحی شهری شیراز ، مجموعه مقالات اقتصادی - اجتماعی، شمارهی نهم.

    سالک، نیما (1386)، عوامل موثر بر پایداری توسعه محله در فرآیند برنامه ریزی شهری، پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری و منطقه ای دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، راهنما: مجتبی رفیعیان.

     سبحانی، آنا (1385)، باز تولید مفهوم محله از گذشته تا امروز (مطالعه موردی: محله 16 منطقه 11 شهر تهران)، دانشکده شهرسازی رشته برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران، راهنما: فرشاد نوریان.  

    ستوده، منوچهر (1374)، جغرافیای تاریخی شمیران، جلد دوم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    سعیدنیا، احمد (1379)، کتاب سبز شهرداری، مدیریت شهری، جلد یازدهم، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور.

    سقائیان نژاد ، سید مرتضی (1387) ، تبیین جایگاه و صلاحیت شوراهای اسلامی در چشم انداز 20 ساله ، مجموعه مقالات همایش مدیریت محلی و شوراها ، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ( کمیسیون سیاسی ، دفاعی و امنیتی ).

    سقائیان نژاد ، سید مرتضی (1387) ، تبیین جایگاه و صلاحیت شوراهای اسلامی در چشم انداز 20 ساله ، مجموعه مقالات همایش مدیریت محلی و شوراها ، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ( کمیسیون سیاسی ، دفاعی و امنیتی ).

    سلطانزاده، حسین (1367)، مقدمه ای بر تاریخ شهر و شهرنشینی در ایران،نشر امیرکبیر، تهران.

    سند هویت محله درکه (1386)، سایت شهرداری شهر تهران.

    شجاعی، الهام (1389)، توصیف محله شهرک محلاتی، با نظارت اداره مطالعات منطقه 1 و مدیریت موسسه اندیشه سرای شهر.

     شریفیان ثانی، مریم (1380)، مشارکت شهروندان، حکمرانی شهری و مدیریت شهری، فصلنامه ی مدیریت شهری، شماره 8، انتشارات سازمان شهرداری ها.

     شفیقی، حسن(1383)، موانع ساختاری تحقق ماده 136، نشریه شهرداریها، شماره 69.

     شکویی،  حسین  (1379)، دیدگاهای نو در جغرافیای شهری، انتشارات سمت.

     شکویی،  حسین (1385)، جغرافیای کاربردی و مکتبهای آن، انتشارات استان قدس.

     شکویی، حسین  (1385)، فلسفه های محیطی و مکتبهای جغرافیایی، انتشارات گیتا شناسی.

     شکویی، حسین (1372)، جغرافیای اجتماعی شهرها، اکولوژی اجتماعی شهر، چاپ 2، انتشارات جهاد دانشگاهی(ماجد).

     شکویی، حسین (1376)، جغرافیا و برنامه ریزی ، مجله مدرس علوم انسانی، دوره دوم، شماره چهارم، دانشگاه تربیت مدرس.

    شکویی، حسین (1382)، اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا، فلسفه های محیطی و مکتب های جغرافیایی، جلد دوم، تهران، موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی.

     شکویی، حسین (1386)،  اندیشه های نو در فلسفه جغرافیا، انتشارات گیتا شناسی. 

    شکویی، حسین(1354)، جغرافیای شهری، جلد دوم، انتشارات دانشگاه تبریز، تبریز.

    شکیبامنش، امیر(1383): نگرش بر محله های شهری ایران، هفته نامه شهر آرای مشهد.

    شمدادی، هرمز (1371)، کاریرد شاخصهای  اجتماعی و اقتصادی در برنامه ریزی توسعه، چاپ اول، تهران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی.

    شمس الدینی، فرهنگ (1390)، بررسی مسائل و مشکلات موجود در مرزهای مناطق و نواحی از دیدگاه شهروندان (مطالعه موردی:‌ مرزهای مناطق و نواحی 10 و 17 شهرداری تهران) ، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، مجله دانش شهر، شماره گزارش 12/61.

    شهرداری منطقه یک شهر تهران، (1390)، تاریخچه ی محلات منطقه یک شهر تهران، معاونت هماهنگی و برنامه ریزی، اداره آموزش و تکمیلات شهرداری منطقه 1 شهر تهران.

    شیخی، محمد (1382)، ساختار محله ای شهر در سرزمینهای اسلامی، فصلنامه ی علوم اجتماعی، شماره 39. 

    شیرازی، جاوید، مهدی علیا،  شاهین خلج،  ابراهیم جعفریانی،  داریوش نوروزی (1382)، تقسیمات کشوری در ایران، انتشارات پرسمان، چاپ اول.

      شیعه، اسماعیل (1378)، با شهر و منطقه در ایران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت.

    شیخی، محمد (1382)، ساختار محله ای شهر در سرزمین های اسلام، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 39.  

    شیرانی، حسین  (1382)، ساماندهی مکان، چاپ اول، تهران،  انتشارات آذرخش.

    شیعه، اسماعیل(1371)، مقدمه ای بر مبانی برنامه ریزی شهری، چاپ سوم، تهران: دانشگاه علم و صنعت.

    صادقیان، خلیل، شفیع پور، حسن (1366)، روشی برای محله بندی شهرها، سازمان برنامه و بودجه استان لرستان.  

    صارمی، فرید (1386)، توسعه محله ای در کلانشهر تهران( محله بهار)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، استاد راهنما: دکترزهره فنی و استاد مشاور: دکتر جمیله توکلی نیا.

    صرافی، مظفر (1388)، مدیریت یکپارچه شهری در خدمت توسعه اجتماعات محله ای، نهاد توسعه تهران ، مجله علمی منظر، فصلنامه هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، ویژه نامه شماره سوم.

    صرافی، مظفر و دیگران(1383)، مفهوم، مبانی و چالش های مدیریت شهری ، فصلنامه مدیریت شهری.

    صرافی، مظفر(1379)، توسعه پایدار و مسئولیت برنامه ریزان شهری، ماهنامه ی معماری و شهرسازی، شماره 35.

    صرافی، مظفر(1379)، شهر پایدار چیست، فصلنامه مدیریت شهری، شماره4.

    صمدی، محسن (1372)، مطالعه ای پیرامون تقسیمات شهری، منطقه ای (مورد: تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، راهنما: احمد سعید نیا.

    عبادی، جاوید (1378)، ساماندهی بافت قدیم شهر ری به منظور ایجاد شهر سالم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران.

    عبداللهی، مجید (89_1388)، ساختار محله های پایدار شهرهای ایران(گذشته، اکنون و الگوی آتی) با تاکید بر شیراز، پایان نامه دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، اساتید راهنما: دکتر صرافی و دکتر توکلی نیا.

    عبدالهی مهر، انسیه (1390)، تطبیق اصول شهرسازی بافتهای تاریخی شهرهای ایرانی_ اسلامی با اصول طراحی شهری معاصر، کارشناسی ارشد در رشته شهرسازی گرایش طراحی شهری، دانشگاه تهران، راهنما: سید حسین بحرینی.

    عبدی دانشپور ، زهره ( 1387 ) ، درآمدی بر نظریه های برنامه ریزی با تاکید ویژه بر برنامه ریزی شهری ، تهران ، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

    علوی تبار، علیرضا (1379)، بررسی الگوی مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها، جلد اول، تجارب جهانی و ایران، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور. 

    علیشاهی، رقیه (80_1379)، طراحی شهری پایدار، معرفی اصول و ضوابط طراحی محله پایدار، پایان نامه کارشناسی ارشد گروه شهرسازی، راهنما: حسنعلی لقائی، دانشگاه تهران. 

    فدایی ، حسین (1387) ، چالش های سیاسی – اجتماعی ، فرهنگی و تشکیلاتی شوراهای فرادست ، مجموعه مقالات همایش مدیریت محلی و شوراها ، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام (کمیسیون سیاسی ، دفاعی و امنیتی).

    فرهودی، حلیمه خاتون و رحمت الله فرهودی و احمد پوراحمد (1385)، معیارهای موثر در مرزبندی نواحی مناطق شهری (منطقه یک هر تهران)، مجله پژوهشهای جغرافیایی، شماره 57.

    فرهودی، رحمت الله، محمدباقر قالیباف، ذبیح الله چهاراهی و احمد جواهری (1388)، تحلیل تقسیمات کالبدی شهری بر اساس مدیریت یکپارچه (نمونه موردی شهر شیراز)، جغرافیا (نشریه علمی  پژوهشی انجمن جغرافیای ایران)، دوره جدید، سال ششم، شماره 19 و 18 پاییز و زمستان.

    فریدمن، جان (1379)، به سوی برنامه ریزی غیر اقدلیسی،  مترجم: ناصر برک پور، نشریه مدیریت شهری، شماره 2.

    فوادمرعشی، مومن (1385)، توسعه پایدار شهری، شهرسازی نوین، مقدمه ای بر مبانی مشترک، ماهنامه بین المللی راه و ساختمان، سال 40، شماره 32.

    فیروزبخت، علی (1380)، ساماندهی فیزیکی_ کالبدی محله صوفی آباد_ کرج، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، ئانشگاه تهران، راهنما: رحمت الله فرهودی، مشاور: قاسم عزیزی.

    قانون برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1383)، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مهرماه.

    کریمان، حسین (1355)، تهران در گذشته و حال، انتشارات دانشگاه ملی ایران سابق شهید بهشتی.

    کوثری و همکارانش، مسعود (1386)، توسعه فرهنگی تهران (برنامه ریزی محلی)، مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران.

    کیا ، آقاسی و حبیب اللهی(1372)، تقسیم بندی محله و منطقه در شهر تهران،، تهیه شده در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران.

    گزارش سالیانه شهرداری منطقه 1 شهر تهران (1385، 1386، 1387)، معاونت هماهنگی و برنامه ریزی (مهدی شریفیان).

    گزارشاتی برای شورایاران(1388)، محله چیست و چه مسائلی دارد؟، معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه 22.

    گودرزی، فطرس (1377)، نوسازی شهری، انطباق بافت جدید با بافت قدیم (محور نواب)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا، راهنما: احمد سعیدنیا.

    لایحه برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1382)، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.

    لینچ، کوین (1960)، سیمای شهر، ترجمه منوچهر مزینی، 1374، تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

    مجموعه برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی (1389)، انتشارات معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهور.

    مجموعه گزارشات همایش های محله ای شهر تهران در حوزه اجتماعی و فرهنگی (1388)، چاپ اول، موسسه نشر شهر.

    مجموعه مقالات همایش توسعه محله ای، چشم انداز توسعه پایدار، تهران، اسفند 1383.

    محمدزاده، سجاد (1385)، تحلیل پایداری در سطح محلات شهری (ماکو)، پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش برنامه ریزی شهری، به راهنمایی دکتر تقی رضویان، مشاور: ژیلا سجادی.

    محمدزاده، سجاد (1385)، تحلیل پایداری در سطح ممحلات شهری (ماکو)، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهر دانشگاه شهید بهشتی، راهنما: تقی رضویان، مشاور: سجادی.

    مختاری، قیطریه (1389)، توصیف محله قیطریه، با نظارت اداره مطالعات منطقه 1، مدیر پروژه: شرکت اندیشه سرای شهر 1.

    مدنی پور، علی (1383)، آیا میتوان مدیریت و توسعه شهرها را برپایه محله ها بنا کرد؟، چاپ اول، چکیده مقالات همایش توسعه محله ای چشم انداز پایدار شهر تهران، شهرداری تهران، تهران.

    مدنی پور، علی (1996)، طراحی فضای شهری، نگرش بر فرآیندی اجتماعی و مکانی، ترجمه فرهاد مرتضایی، 1387، تهران، انتشارات شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.

     مدیر روستا، مریم (1390)، ارزیابی ظرفیت تحمل گردشگری درکه از بعد اجتماعی،  پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی.

    مدیران فردا (1385)، آشنایی با مدیریت یکپارچه شهری، سال5، فصلنامه شماره 14، مشهد.

    مرکز آمار و شهرداری تهران (1374)، آمار پراکندگی جمعیت محلات و نواحی مناطق شهرداری تهران ، نقشه های پوششی سال 1374.

    مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران (1370)، گزارش بررسی تقسیم بندی محله ای شهر تهران، شماره 361.

    مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران (1372)، گزارش تقسیم بندی محله و منطقه در شهر تهران، شماره 8_72، مسئول طرح : مهندس کیا. 

    مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، 1377، شناخت جمعیت هر تهران، معاونت هماهنگی و برنامه ریزی شهر تهران،  شماره 120.

    مشخصات محلات مربوط به مناطق 20 گانه شهر تهران در سال1359 (1369) ،  تهیه شده در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، شماره 307.

    مشهدی زاده دهاقانی، ناصر (1374)، تحلیلی از ویژگی های برنامه ریزی شهری در ایران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.

    معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران (1382)، گزارش سازمان فضایی و سیمای شهری، طرح مسایل توسعه شهری مناطق تهران، تهران.

    معصومی، علی (1375)،ارزیابی پروژه های شهر سالم تهران (کوی سیزده آبان)، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده محیط زیست ،دانشگاه تهران.

    مکنون، رضا (1374)، "توسعه پایدار"، مجله بنا، شماره 1، تهران.

    منصور جهانگیر (1385)، قوانین و مقررات مربوط به شهر و شهر داری، نشر دیدار.

    منصوری، امید (1379)، چشم انداز شهر ایرانی، تهران، مجله ی شهر نگار، شماره 12.

    موسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی (1372)، فصلنامه ی پژوهش و برنامه ریزی، تهران.

    موسوی، احمد (1385)، برنامه ریزی محله محور با تاکید بر سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی: کوی طلاب شهر مشهد، پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد شهرسازی.

    موسی کاظمی، سید مهدی (1380)، توسعه پایدار شهری، مفاهیم و دیدگاه ها، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 66.

    مهاجری، ناهید (1387)، رویکردی تحلیلی بر نظریه های طراحی کریستوفر الکساندر، نشریه هویت شهر، شماره 2.

    مهدی زاده، جواد و همکاران (1382)، برنامه ریزی راهبردی توسعه شهری، تجربیات اخیر جهانی و جایگاه آن در ایران، وزارت مسکن و شهر سازی. 

    مهندسان مشاور آتک  (1367)، طرح حفظ و ساماندهی تهران، بخش بررسی تقسیمات شهری، بیتا و بیجا.

    مهندسین مشاور آتک (68_1366)، طرح جامع ساماندهی شهر تهران، وزارت مسکن و شهر سازی.

    مهندسین مشاور بافت شهر (1384)، تهیه الگوی توسعه و طرح تفضیلی منطقه و همکاری با شهرداری منطقه 1، دستگاه بهره بردار: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران.

    مهندسین مشاور بافت شهر (1386)، طرح تفضیلی منطقه 1 شهر تهران، دستگاه بهره بردار: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران.

    مهندسین مشاور بوم سازندگان (1385)، طرح جامع تهران، چکیده نتایج و دستاوردهای اصلی.

    مهندسین مشاور سراوند (1384)، الگوی توسعه منطقه دوش شهرداری تهران.

    مهندسین مشاور شاران (1375)، طراحی و ساماندهی گردشگاه درکه.

    مهندسین مشاور شاران (1388)، طرح اصلاح تقسیمات شهری تهران،، نهاد برنامه ریزی توسعه شهری تهران، گزارش شناخت وضع موجود و گزارش مطالعات پایه، خلاصه گزارش،  ویرایش اول.

     مهندسین مشاور شاران (1389)، طرح اصلاح تقسیمات شهری تهران، نهاد برنامه ریزی توسعه شهری تهران، گزارش تکمیلی مرحله دوم.

    مهندسین مشاور شهربد (1363)، بازنگری طرح جامع یزد، معیارها و ضوابط. 

     میدری، احمد و جعفر خیر خواهان در دفتر بررسی های اقتصادی (1383)، حکمرانی خوب، بنیان توسعه، چاپ نگاران شهر.

    میر شفیع، مهدی (1385)، طراحی الگوی منطقه بندی متوازن جهت تقسیم بندی بهینه شهرها (مطالعه موردی در شهر تهران)، پایان نامه ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

    ناظمی، شمس الدین و زهرا حسینی و عاطفه صنیعی (1388)، بررسی امکان سنجی استقرار مدیریت یکپارچه شهری در ایران ( مطالعه موردی: شهر مشهد)، ماهنامه ی شورای اسلامی شهر مشهد، مشهد پژو هی، شماره 2.

    نجاتی حسینی، سید محمود (1380)، بررسی جایگاه مفهوم شهروندی در قانون شهرداری ایران، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور. 

    نجم الدوله، عبدالغفار (1353)، تشخیص نفوس دارالخلافه تهران، نشریه فرهنگ ایران زمین، شماره 20.

    نظریان، اصغر (1370)، گسترش فضایی شهر تهران و پیدایش شهرکهای اقماری، فصلنامه ی تحقیقات جغرافیایی، شماره 2، انتشارات آستان قدس رضوی.   

     نظریان، اصغر (1374)، جغرافیای شهری ایران، انتشارات پیام نور، تهران.

    نقش نوین شهرها و مساله مدیریت)1389(، ویژه نامه مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری، شهرداری تهران

    نمازی، حسین(1374)، نظام های اقتصادی، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول

    نوایی، حسین (1382)، ارائه الگوی مناسب تقسیمات شهری بر اساس مدیریت یکپاچه، مطالعه موردی: شهر مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: دکتر حسین شکویی، دانشگاه تربیت مدرس.

    نوین ، علیرضا (1387) ، نگرشی بر تجربیات جهانی شوراها و مدیریت محلی با تاکید بر ایران در افق چشم انداز 20 ساله ، مجموعه مقالات همایش مدیریت محلی و شوراها ، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ( کمیسیون سیاسی ، دفاعی و امنیتی).

    وزارت کشور (1367)، بخشنامه ی شماره ی   تقسیم بندی شهرها بر اساس ماده ی 30 قانون تشکیلات شورای اسلامی.

    وزارت کشور (1378)، کتاب سبز، راهنمای شهرداریها، جلد چهارم، نظام مراکز شهری و فضاهای مسکونی تهران: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری.

    وزارت کشور(1378)، کتاب سبز، راهنمای شهرداریها، جلد چهارم، نظام مراکز شهری و فضاهای مسکونی،  تهران: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری.

    وزین، غلامرضا (1378)، ساماندهی شهری، تکنیک شهرسازی مجموعه مباحثی در زمینه ی برنامه ریزی و طراحی شهری، چاپ اول، مشهد: انتشارات درخشش.

    هادی پور، حلیمه خاتون (1388)، توانمندسازی نظام مدیریت شهری با تاکید بر محله محوری و مشارکت مردمی (نمونه ی موردی: محله های شهرک غرب و سنگلج شهر تهران)، پایان نامه دکتری دانشگاه تهران، راهنما: محمد تقی رهنمایی، مشاوران: رحمت الله فرهودی و محمد باقر قالیباف.

    هادی پور، حلیمه خاتون و رحمت اله فرهودی و احمد پور احمد(1385)، معیارهای موثر در مرزبندی نواحی مختلف شهری(منطقه 1 شهرداری تهران) مجله پژوهشهای جغرافیایی، شماره 56.

    هاشمی، مناف، طاهرخانی، حبیب الله، بصیرت، میثم (1390)، نظام مدیریت شهری در برنامه پنجم توسعه کشور، نشر شهر وابسته به سازمان فرهنگی_ هنری شهرداری.

    هاشمی ، سید مناف و رفیعیان ، مجتبی (1390)، " سیاست های مدیریت شهری درکشورهای مختلف ( رویکرد راهبردی ، فراتحلیلی،  یکپارچگی شهری " ، انتشارات طحان ( هله ).

    هودسنی، هانیه  (1384)، توسعه محله ای پایدار(مفاهیم نظری و خاستگاه تاریخی)  ، سمینار کارشناسی ارشد شهر سازی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر.

    یاقوت، جواد (1389)، توصیف محله درکه، مدیر پروژه: موسسه اندیشه سرای شهر، معاون اجتماعی: محسن جلالی فراهانی. 

     

    منابع لاتین:

                                      

    Alberley, D. 2003. Power is held by those who tell the story: the principles and practice of community-based planning.  www.ius.uwinning.ca

    Armstrong , R.,“ (1997), Administrative Districting in cities of the Czech Republic city of Ostrava case study ” , the Urban Institue.

    Baldwin, Matthew GS, (1997), Culture & urban Neighborhood Development, case study: Northern Neighborhoods of mont & master studies, University of Mcgill, Canada.  

    Blowers, Andrew (1994), Planning for Sustainable Environment: A report by the town & country planning association; London: Earthscan Pup.

    Borton, Hugh( 2003), etal, Shaping neighborhood, New York, Spen press.

    Boum.F, Jolley. G, Hicka. R, Saintk, Porker.S (2006), What makes for sustainable Healthy Cities Initiatives, A Review Of The Evidence From Noarlunga, Aastralia After 18 years, Health Promotion International. Vol. 21, No. 4.

    Brehany, Micheal & Ralph Rock Wook (1994), Planning the Sustainabel City Region; London: Earthscan Pub.

    Caves, Rogerw (2005), Encylopedia of the city, first puplished, Routledye, Taylor & Francis Group, London and New York.

    Clark, Micheal (1992), A Sustainable Economy; London: Earthscan.

    Claude Brown( 1965), Manchild in the promised land.

    De L eeuw,E(1998 )Sense and Nonsense in Healthy City Evaluation. Paper Presented at the International Conference on Healthy Cities, Athens, WHO Collaborating Centre for Research on Healthy Cities, University of Maastricht, Maastricht .

    Duhel. L & sanchez. A.K (1999), Healthy cities & the city planning process, A background Document on links Between Health & Urban Planning, Regional office for Europe.

    Edward, Lemon & John E. Cox (1991), Sustainabel Urban Development: Strategic Considerations for Urbanization Nation, Ekistics; Vol. 58, No. 248/349.

    Fainstein,Susan (2000), New Direction In Planning Theory, In Urban Affairs Reviw, No 35, pp 451_478.

    Garvin, C.D & Cox, F.M. 1979. A history of community organizing since the civil war.In F.M.Cox, et al.(Eds)

    Harpham, Trudy,Burton Salma, Blue Ilona (2001), Healthy City Projects in Developing Countries: the First Evaluation,South Bank University, London SW8 2JZ,UK. 

    Herbert, Giradet(1992), New Direction for Sustainable Urban Living; London: Gaia Books, Limited.

    Hutchison ,R ( 2010 ) , Encyclopedia of urban studies , University of Wisconsin , SAGE  Publications Asia-Pacific Pte . Ltd .

    Johnston. R.J. & et al – “The Dictionary of Human Geography “–Blackwell Publishers – USA- 2001.

    Kawata, Yashiaki, (1993), Characteristics of Urban Disaster and Its Scenarios Toward Catastrophe", Disaster Managment of Metropolitan Area in 21th Century, International Conference, Japan.

    Keller, S. (1968), The Urban Neighborhood, New York, Random House, U.S.A.

    Keller, S. (1968), The Urban Neighborhood, New York, Random House, U.S.A.

     Marshall, S (2003), New Urbanism and introduction, built environmental, 29(3), UK: Alexandrine Press.

    Morris, D &  Hess, K.  (1975), Neighborhood Power. Boston. MA: Beacon Press. U.S.A.

    Morris, D. and Hess, K. (1975), Neighborhood Power. Boston. MA: Beacon Press. U.S.A.

    Moughtin, C.P. Shirley (2005), Urban Design Green Dimensions, Architectural Press, Elsevier, U.K. Second Edition.

    Oana, J,  R(2001),  Community based approach for sustainable urban renewal in Manila .

    Perry, Clarence (1939), Housing for the Machine Age, New York: Russell Sage Foundation.  

    Philfer, B.M, list, E.F & Faulkner, B. 1980. History of community development in America.New Yourk :Harper and Row

    Puplic Health Advisory committee (2008), Review on Healthy Urban Planning.

    Randolph, T. Hester, Jr. (1984), "Planning Neighborhood Space with People", University of California, U.S.A, Second Edition

     Reinout Kleinhans & Etal, 2007, urban standing social capital in Recently Restructured Urban Neighborhood: Two case studies in Rotterdom, Urban studies, Vol. 44, No. 5/6, London, Rutledge.

    Simpson, I, 2005, Community informatics & Sustainability: Why social capital matters, The Journal of community information.

      Steutevilla, Robert (2004), The New Urbanism: An Alternative To Modern.

    Tomlison, Ralph (1969), Urban Structure. New York. Random Houses.

    Word Healthy Organization (1997), twenty steps for Development a Healthy Cities Project, Regional Office of Europe.

    World Health organization (2003), FrequentlyAsked Question about Community– Based Initietives, Regional Office for the Eastern Miditerrean Cairo, Nasr City, Egypt.  

     

     

    Internet Sites:

     

    www.bartleby.com

    www.civilica.com

    www.irandoc.com

    www.magiran.com 

    www.moormags.com

    www.sid.com 

    www.wikipedia.com

    240.          http://region1.tehran.ir/

    241.          http://region1.tehran.ir/Default.aspx?tabid=95

    242.          http://www.avval.ir/276859

    243.          http://hamshahrionline.ir/details/81113 

    .


موضوع پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, نمونه پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, جستجوی پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, فایل Word پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, دانلود پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, فایل PDF پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, تحقیق در مورد پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, مقاله در مورد پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, پروژه در مورد پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, پروژه درباره پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه تبیین شاخص های تقسیمات محله ای منطقه 1 شهرداری تهران

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته اقتصاد گرايش اقتصاد اسلامي بهمن ماه 1393 چکيده بافت­هاي فرسوده  و ناکارآمد شهري، مناطقي از شهر است که در طي ساليان گذشته عناصر تشکيل دهنده آن اعم از تأ

پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی شهری چکیده بحران‌های شهری جزء لاینفک بحث مدیریت شهری است و این موضوع در کلان‌ شهر ها شکل بسیار پیچیده‌تری به خود می‌گیرد، با توجه به جمعیت زیاد و روبه رشد کلان‌شهر اصفهان و استقرار آن در زون سنندج- سیرجان، وقوع یک زلزله بزرگ یا سایر بلایای طبیعی و انسانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین لازم است که به طور جدی به ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا وبرنامه ریزی شهری چکیده بطورکلی زلزله یکی از سوانح طبیعی است که تأثیرات مخربی بر سکونتگاه­های انسانی برجای گذاشته و تلفات جانی و مالی سنگینی بر ساکنان آنها وارد می سازد. در عین حال آسیب­پذیری شهر تأثیر مستقیمی در تلفات انسانی ناشی از بحران دارد و آسیب پذیری ناشی از زلزله اصولاً در نتیجه ساخت و ساز­های بی­رویه در حریم گسل­ها، عدم رعایت ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری فصل اول : کلیات تحقیق 1- 1- طرح مسئله گسترش شهرنشینی و رابطه آن با آسیب­های اجتماعی و اقتصادی از مشخصه­های اصلی الگوی توسعه شهری کشور در چند دهه اخیر است و رشد و توسعه شتابان و توزیع نامتعادل در دوره جدید، یکی از عوامل اصلی بروز آسیب­های اجتماعی به شمار می رود. چنانچه رشد شتابان شهرنشینی و توسعه کلان ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده مهمترین معیار برای تحلیل وضعیت عدالت فضایی در شهر چگونگی توزیع تسهیلات و خدمات شهری است و میزان و چگونگی توزیع تسهیلات می تواند نقش مؤثری در جابجایی فضایی جمعیت و تغییرات جمعیتی در مناطق شهری داشته باشد. این پژوهش با هدف تحلیل عدالت فضایی در نقاط شهری گرگان با تأکید بر تسهیلات عمومی شهری وبررسی ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده با افزایش جمعیت شهر ها، واژه فضای سبز و کاربری های فضای سبز شهری مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. از این رو هر چه شهرها بزرگتر می شوند احساس نیاز به وجود فضای سبز چه برای بهره برداری مستقیم شهروندان و چه از نظر نقش پالایش محیط روزبروز بیشتر می شود. اهمیت فضاهای سبز در محیط شهری، تا آن حد است ...

رساله جهت اخذ درجه دکتری Ph . D رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده : امروزه به دلیل هزینه های بالا ساخت و ساز و عدم توان اقتصادی مالکین بافت های فرسوده یکی از روش های نوسازی این بافت ،شراکت بخش های عمومی و خصوصی می باشد . در این پژوهش سعی شده است که تاثیر این نوع شراکت را در نوسازی بافت فرسوده منطقه 9 تهران بررسی نماید. جامعه آماری پژوهش (1169 پلاک )، پلاک های هستند که در ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.Sc. ) رشته: جغرافیا و برنامه ­ریزی شهری چکیده قرن بیستم با توجه به افزایش جمعیت شهری، تغییر­ شیوه زندگی، فاصله بین ذینعفان مدیران و برنامه­ریزان شهری ، توسعه پایدار را به عنوان یکی از مهمترین پارادایم های مدیریت شهری در سطوح مختلف مطرح کرده است . از ابعاد اصلی توسعه پایدارشهری مدیریت یکپارچه شهری، حکمروایی خوب شهری و مشارکت است. یکی از ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری ( M.A ) چکیده راه رسیدن به پایداری شهری از توسعه محل ه‏ای می‏گذرد. محله به عنوان کوچک­ترین و مهم­ترین واحد شهری، از نخستین اولویت­ها بوده و محله پایدار می­تواند زیربنای مناسبی را برای توسعه پایدار شهری فراهم نماید. ناپایداری توسعه شهری مهمترین چالش هزاره سوم است. محلات فقیرنشین و اسکان غیررسمی در شهرها با ...

ثبت سفارش