پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری

word 10 MB 29722 133
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۲,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی جغرافیا گرایش

    برنامه‌ریزی شهری

    چکیده

    بحران‌های شهری جزء لاینفک بحث مدیریت شهری است و این موضوع در کلان‌ شهر ها شکل بسیار پیچیده‌تری به خود می‌گیرد، با توجه به جمعیت زیاد و روبه رشد کلان‌شهر اصفهان و استقرار آن در زون سنندج- سیرجان، وقوع یک زلزله بزرگ یا سایر بلایای طبیعی و انسانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین لازم است که به طور جدی به مدیریت بحران برای کاهش آثار بحران‌ها  و مقابله با اثرات منفی آن‌ها توجه شود.خسارات ناشی از انواع بحران‌ها اغلب بیشتر بخش‌های یک شهر را در بر می‌گیرد ویکی از عناصری که بیشتر آسیب‌پذیر است و دچار خسارت می‌شود ساختمان‌ها است. یکی از ابعاد برنامه‌ریزی و مدیریت بحران به مقاوم‌سازی و بهینه‌سازی ساختمان‌ها می‌پردازد.لذا با توجه به اهمیت ساختمان‌های سازمان‌های مورد مطالعه که متولیان  بحران در شهرها هستند و نقشی کلیدی در بحران‌ها دارند مصون ماندن آن‌ها در برابر خسارت‌های ناشی از بحران‌ها بسیار مهم به نظر می‌رسد در نتیجه باید با رعایت اصول معماری و شهرسازی در ساخت و ساز آن‌ها طول عمر این ساختمان‌ها را بیشتر و آسیب‌پذیری‌شان را کاهش داد چرا که در صورت آسیب‌دیدگی علاوه بر اینکه عملکردشان را از دست خواهند داد نظام مدیریتی شهر نیز فلج خواهد شد .

    اهداف اصلی این پژوهش ارزیابی میزان آسیب‌ پذیری ساختمان‌ های سازمان‌ های متولی بحران شهر اصفهان در هنگام وقوع بحران و ارائه راهکارهایی جهت کاهش آسیب‌پذیری واحدهای مورد مطالعه در جهت انجام وظیفه در قبل، حین و بعد از بحران است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی – توسعه‌ای و از نظر روش اسنادی، توصیفی – تحلیلی و میدانی است.. ابزار تجزیه تحلیل در این پژوهش نیز استفاده از مدل ها و روش‌های آماری در زمینه تحلیل آسیب‌پذیری با استفاده از نرم‌افزارهای آماری و گرافیکی مانند  Spssو Excel و استفاده از نرم‌افزارهای Expert choice ,GIS برای تحلیل داده‌ها است. همچنین با استفاده از مدل مرکز میانه پراکنش فضایی موقعیت ساختمان‌های سازمان‌های مورد مطالعه نشان داده شده است. در ادامه نیز با استفاده از مدل (Swot)  راهبردهایی جهت کاهش آسیب‌پذیری ساختمان‌های مورد مطالعه ارائه نمود ه ایم. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که از بین ساختمان‌های مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان زهرای زینبیه با وزن 053/0بیش‌ترین میزان آسیب‌پذیری و بیمارستان الزهرا با وزن 028/0کمترین میزان آسیب‌پذیری را به خود اختصاص داده‌اند.و از میان مراکز آتش‌نشانی ایستگاه شماره 2 با وزن 055/0 آسیب‌پذیرترین ایستگاه آتش‌نشانی و ایستگاه شماره12با وزن035/0 کمترین آسیب‌پذیری را دارا است. از میان بقیه سازمان‌ها  نیز ساختمان خدمات شهری شهرداری منطقه 11 با وزن 019/0 با آسیب‌پذیری بسیار کم، رتبه اول را از نظر کمترین میزان آسیب‌پذیری و ساختمان هلال‌احمر شهرستان با وزن113/0 بیش‌ترین میزان آسیب‌پذیری را دارا می‌باشند.

     

    واژه‌های کلیدی : برنامه‌ریزی،سازمان‌های متولی بحران، شهر اصفهان، مدیریت بحران شهری

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    در این فصل ضمن شرح و بیان مسأله پژوهش، توضیحاتی در خصوص اهمیت و ضرورت انجام این پژوهش

    ارائه گردیده و سپس پیشینه پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در راستای مسأله پژوهش سه هدف اصلی تدوین گردیده که فرضیه‌های متناسب با این اهداف ارائه شده و در ادامه نیز به طور مختصر روش تحقیق ذکر شده است.در پایان نیز به کاربرد نتایج پژوهش و مشکلات و محدودیت‌ها اشاره شده است.

    - شرح و بیان مسأله پژوهشی

    در طلیعه قرن بیست و یکم، جهان شاهد بلایای عظیمی است که حوادث طبیعی و غیرطبیعی به وجود آورده  است (شایان فر،۱۳۹۱: ۴۴ ) . استقرار فلات ایران بر روی پهنه پر حادثه کره زمین،از جمله،کمربند زلزله آلپ هیمالیا، منطقه کوه زایی، برخورداری از اقلیم گرم و خشک، تنوع توپوگرافی و شرایط طبیعی ناهمگون و  همچنین تغییرات و تحولات اجتماعی و اقتصادی پر شتاب دهه‌های اخیر، نظیر شهرنشینی، دگرگونی در ساختار اقتصادی و تکنولوژیک و قرار گرفتن در دوران گذار اقتصادی، در مجموع شرایطی را به وجود آورده است که وقوع انواع بحران‌های محیطی و انسانی اجتناب‌ناپذیر است.

    پراکنش شهرها در نقاط آسیب‌پذیر، عدم رعایت قوانین و ضوابط فنی و مهندسی در دهه‌های گذشته،بافت کهنه و فرسوده اغلب شهرها، وجود ساختمان‌ها و ابنیه های کم دوام و وجود جریان‌های سیلابی در برخی شهرها، از جمله معضلات مهمی است که در صورت وقوع بحران‌هایی نظیر زلزله و سیل، دامنه آن را تشدید نموده و عمق و وسعت فاجعه را مضاعف تر نیز می‌کند(سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ۱۳۸۵: ۳).

    با توجه به تمرکز زیاد جمعیت، فعالیت‌ها و سرمایه‌ها در شهرها و به ویژه کلان‌شهرها با  وقوع یکی از بحران‌های طبیعی و انسانی و بالأخص بحران‌های طبیعی تلفات جانی و مالی زیادی به بار خواهد آمد( آدم پور، ۱۳۸۷: ۴ ) .              

    شهر به عنوان یک ارگانیسم زنده دارای عناصر مختلف از جمله طبیعی و انسانی با عملکردهای متفاوت و در ارتباط متقابل باهم است. تا زمانی که این عناصر هر یک در راستای وظایف خود عمل کنند، این اکوسیستم زنده به بقا و پویایی خود ادامه می‌دهد.گاهی بر اثر سیر نظام طبیعی یا دخالت‌های بشر ممکن است عملکرد عناصر مختل شده و از شرایط طبیعی و متعادل خارج شوند و شرایطی ر ا به وجود آورند که ما آ ن ر ا به وقوع حوادث غیرمترقبه اعم از طبیعی و انسانی می‌شناسیم. این حوادث نتیجتاً به ایجاد شرایط بحرانی در منطقه و بروز مشکلات و مختل شدن روند عادی زندگی می‌انجامد(محمود زاده،1385: 5).

     لذا یکی از اساسی‌ترین اقدامات جهت کاهش تلفات ناشی از وقوع بحران‌ها " مدیریت بحران" است. ساختمان‌های اداری خصوصاً اداراتی که مدیریت، سازمان‌دهی، امور نجات، انبارداری، اسکان و نگهداری آسیب دیدگان را به عهده‌دارند، در اثر آسیب دیدن علاوه براین که خود عملکردشان را به عنوان یک واحد با وظایف تعریف‌شده از دست خواهند داد در واقع نظام مدیریتی شهر نیز آسیب‌دیده و فلج خواهد شد و این خود باعث به تعویق افتادن عملیات عادی‌سازی پس از بحران شده و خسارات را دوچندان خواهد  کرد ( آدم پور، 1387: 4 ) .              

     لذا می‌بایست دارای استانداردهای معماری و شهرسازی باشند تا در مواقع بروز خطرات و حوادث غیرمترقبه احتمال آسیب‌دیدگی آن‌ها کاهش یابد. سازمان‌های مورد مطالعه ازجمله : بهزیستی، هلال‌احمر، کمیته امداد، بسیج، فرمانداری، دادگستری،مراکز بهداشتی درمانی، شهرداری‌ها، مراکز نظامی و انتظامی و آتش‌نشانی، شرکت مخابرات، شرکت آب و فاضلاب، شرکت توزیع برق، شرکت گاز در مواقع بحران به عنوان مراکز فرماندهی و نهادهای مدیریتی و برخی دیگر از مراکز وظایف اطلاع‌رسانی و ارتباط با سازمان‌ها را بر عهده‌دارند.در نتیجه با توجه به عملکرد و وظایف هر سازمان توجه به استانداردهای معماری و شهرسازی، مقاوم‌سازی، بهینه‌سازی و ایمن‌سازی امری مهم و انکارناپذیر است. بنابراین با توجه به نقش کلیدی این سازمان‌ها در مواقع بحران و از سوی دیگر اینکه می‌توانند مأمنی برای آسیب دیدگان و درماندگان باشند باید دارای محیطی امن و مطمئن با ساختاری قوی و مقاومت بالا و آسیب‌پذیری کم باشد تا بتوانند در مواقع وقوع بحران و پس از آن به خوبی ایفای نقش کنند و عملکردهای خوبی از خود نشان بدهند. از طرف دیگر با شناخت میزان آسیب‌پذیری این ساختمان‌ها در زمان وقوع بحران می‌توان تدابیری را جهت کاهش و جلوگیری از وقوع خسارات جانی و مالی در نظر گرفت (یوسفی،۱۳۸۸: ۴).

    بحران‌های شهری جزء لاینفک بحث مدیریت شهری است و این موضوع در کلان‌شهرها شکل بسیار پیچیده‌تری به خود می‌گیرد. و به دلیل پیچیدگی سازمان اجتماعی و پیچیدگی‌های ناشی از ساختار فنی کلان‌شهرها بحث مدیریت بحران شهری در کلان‌شهرها متفاوت از شهرهای کوچک‌تر است.و با توجه به کلان‌شهر بودن اصفهان و جمعیت زیاد و روبه رشد این شهر و قرار گرفتن در زون سنندج- سیرجان، وقوع یک زلزله بزرگ یا سایر بلایای طبیعی و انسانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود و این امر لزوم توجه و پژوهش بیشتر در مورد  بررسی وضعیت ساختمان‌های سازمان‌های متولی بحران در شهر اصفهان را نشان می‌دهد.

     

     1-2- اهمیت و ارزش تحقیق

     با توجه به وقوع بحران‌های انسانی و طبیعی متعدد در شهرها و کلان‌شهرهای دنیا به ویژه در جهان  سوم، لازم است که به طور جدی به مدیریت بحران برای کاهش آثار بحران‌ها  و مقابله با اثرات منفی آن‌ها توجه شود.خسارات ناشی از انواع بحران‌ها اغلب بیشتر بخش‌های یک شهر را در بر می‌گیرد ویکی از عناصری که بیشتر آسیب‌پذیر است و دچار خسارت می‌شود ساختمان‌ها است. یکی از ابعاد برنامه‌ریزی و مدیریت بحران به مقاوم‌سازی و بهینه‌سازی ساختمان‌ها می‌پردازد. لذا با توجه به اهمیت ساختمان‌های سازمان‌های  مورد مطالعه که متولیان بحران در شهرها هستند و نقشی کلیدی در بحران‌ها دارند مصون ماندن آن‌ها در برابر خسارت‌های ناشی از بحران‌ها بسیار مهم به نظر می‌رسد در نتیجه باید با رعایت اصول معماری و شهرسازی در ساخت‌وساز آن‌ها طول عمر این ساختمان‌ها را بیشتر و آسیب‌پذیری‌شان را کاهش داد. اهمیت پژوهش حاضر در این است که با برداشت‌های میدانی و فعالیت‌های تحقیقاتی درصدد ارائه پیشنهادات بسیار منطقی در جهت کاهش بحران در شهر اصفهان است.از یافته‌های این پژوهش می‌توان برای ساماندهی و مکان‌یابی صحیح سازمان‌های متولی بحران  و استفاده از مصالح باکیفیت بالا و آسیب‌پذیری کم در ساختمان‌های این سازمان‌ها به منظور کاهش آسیب‌پذیری در هنگام وقوع بحران‌ها بهره برد. لازم به ذکر است که تاکنون در شهر اصفهان مطالعه‌ای در خصوص ارزیابی وضعیت ساختمان‌های سازمان‌های متولی بحران به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت بحران صورت نگرفته است.

     

    1-3- اهداف تحقیق

    این پژوهش در راستای اهداف زیر تدوین شده است:

    - ارزیابی میزان آسیب‌پذیری ساختمان‌های سازمان‌های متولی بحران در شهر اصفهان به هنگام وقوع بحران

    -ارائه راهکارهایی جهت کاهش آسیب‌پذیری واحدهای مورد مطالعه در هنگام وقوع بحران

     

    1-4-    فرضیه‌ها و سؤال‌های پژوهش

    مهم‌ترین سؤال‌ها وفرضیه های انجام این پژوهش عبارت‌اند از:

     

    1-4-1-  سؤال‌های پژوهش

    - نقش ساختمان‌های سازمان‌های متولی بحران در مواقع بروز بحران چیست؟

    - سازمان‌های مورد مطالعه از نظر مقاومت و میزان آسیب‌پذیری چگونه هستند؟

     

    1-4-2- فرضیه‌های پژوهش

    - پراکنش فضایی موقعیت و دسترسی مطلوب سازمان‌های متولی بحران نقش بسیار مهمی در کاهش تلفات و کنترل بحران به عهده دارد.

    - مقاوم‌سازی و آسیب‌پذیری کم ساختمان‌های سازمان‌های متولی بحران یکی از اساسی‌ترین گام‌ها در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در شهرها محسوب می‌شود.

     

    1-5-    پیشینه پژوهش

     ادبیات و پیشینه تحقیق و نتایج حاصل از آن در بررسی موضوع، مکمل مطالعه است و سبب می‌شود که پژوهشگر نسبت به موضوع اشراف بیشتری پیدا کند و بر اطلاعاتش در زمینه موضوع مورد مطالعه افزوده خواهد شد. همچنین از دوباره‌کاری‌های مکرر جلوگیری کرده و کارهای پیشین را تکمیل می‌کند.در نتیجه متغیرهای مورد نظر در مطالعه را دقیق تر شناسایی نموده و روابط علت و معلولی آن‌ها را بهتر در می‌یابد.

    - فرزام شاد (1385) در پژوهش خود با عنوان مبانی نظری معماری در پدافند غیر عامل به این نتیجه رسیده است که ساخت کاربری‌های مقاوم و به‌کارگیری اصول و مبانی امنیتی در سازمان‌ها و تأسیسات مهم می‌تواند در کاهش آثار بحران مؤثر باشد و خسارات ثانویه را به طرز چشمگیری کاهش دهد.

    - امیرحسین محمدی (1385) در مقاله خود تحت عنوان مدیریت بحران با بیان اینکه مدیریت بحران شهری جزئی از وظایف و خدماتی است که مدیریت شهری فعال و پویا باید ارائه کند به این نتیجه می‌رسد که بهترین گزینه برای مقابله با سوانح پیشگیری از سوانح و برنامه‌ریزی برای مقابله با آن‌هاست.

    - تقوایی و آدم پور (1386) درتحلیلی که از وضعیت ساختمان‌های اداری شهر بن به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت بحران ارائه نموده‌اند، به این نتایج دست‌یافته‌اند که بیشتر واحدهای اداری در این شهر در معرض آسیب‌پذیری کمی قرار دارند.همچنین این واحدها از نظر فیزیک ساختمان و وضعیت ارتباطی از موقعیت مناسبی برخوردارند اما از لحاظ ایمنی در برابر حریق و کیفیت و قدمت متوسط و در نهایت از نظر تراکم و زمان استفاده موقعیت نامطلوبی دارند.

    - زیاری، قرخلو و احد نژاد (1389) در پژوهش خود با عنوان مدل سازی آسیب پذیری ساختمانی شهرها در برابر زلزله با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی در محیط سیستم اطلاعات جغرافیایی نمونه موردی: شهر زنجان به این نتیجه رسیده‌اند که منطقه 3شهر زنجان و بناهای واقع‌شده در آن به دلیل فرسودگی بافت و استفاده از مصالح کم دوام در ساخت‌وساز و نیز عمر بالای ساختمان‌ها از آسیب‌پذیری بالایی برخوردار بوده و منطقه دو شهر زنجان، به دلیل رعایت استانداردها از جمله آیین‌نامه 2800 و استفاده از مصالح مقاوم در ساخت‌وسازها از آسیب‌پذیری نسبتاً کمتری در مقایسه با دو منطقه دیگر شهر زنجان برخوردار است.

    - رضایی (1390) در پژوهش خود با عنوان کاربرد مدل های مکان مند و تحلیل شبکه در مدیریت بحران شهری با استفاده از GIS در منطقه 3 شهر اصفهان به این نتیجه رسیده است که بدنه خیابان‌هایی که دارای تراکم‌های ساختمانی و جمعیتی بالا، کیفیت ابنیه پایین، فاصله زیاد تا مراکز امدادی نسبت به سایر بدنه‌ها و درجه محصوریت بیشتری بوده‌اند، امتیاز آسیب‌پذیری بالایی آورده و در نتیجه آسیب‌پذیر نشان داده‌شده‌اند. در بین نواحی منطقه 3، ناحیه 9 دارای بدترین وضعیت از نظر آسیب‌پذیری است و در برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران باید در اولویت قرار گیرد. همچنین بدنه معابر و خیابان‌های با عرض بیشتر و تراکم ساختمانی و جمعیتی کمتر دارای آسیب‌پذیری کمتر و خیابان‌های دارای درجه محصوریت بالا و تراکم‌های ساختمانی و جمعیتی بالا دارای بیش‌ترین آسیب‌پذیری بوده‌اند.بعضی از خیابان‌های منطقه به دلیل داشتن ترافیک بالا، ایمنی و سرعت کم، زیاد بودن تقاطع‌های چهارراهی و کوچه‌های بن بست، در صورت وقوع زلزله مشکل‌ساز خواهند شد و اینکه تعدادی از مراکز امداد و نجات از نظر آسیب‌پذیری در وضعیت بدی قرار دارند و در زمان وقوع بحران به جای اینکه امدادرسانی کنند خود نیازمند امداد فوری می‌باشند.

    - محمدی سوادکوهی(1390) در پژوهش خود با عنوان بررسی وضعیت واحدهای مسکونی شهر ساری به منظور برنامه ریزی ومدیریت بحران به این نتیجه رسیده است که محلات 4و5و8 شهر ساری دارای بالاترین آسیب‌پذیری از نظر شاخص‌های مورد مطالعه هستند و متأسفانه محله‌ای با آسیب‌پذیری بسیار کم وجود ندارد.

    - ابراهیم‌زاده،کاظمی زاده و قنبری(1391) در پژوهش خود با عنوان تحلیلی برآسیب پذیری ناشی از زلزله با تأکید برارائه الگوی بهینه مکان یابی کاربری های ویژه(بهداشتی- درمانی وآموزشی) مطالعه موردی بافت فرسوده شهر تبریز به این نتیجه رسیده‌اند که الگوی پراکنش کاربری‌های ویژه در بافت فرسوده شهر تبریز در وضع موجود از الگوی مناسبی برخوردار نیست، به طوری که در شرایط بحران جهت خدمات اورژانس و اسکان موقت عملاً نیمی از محدوده به این کاربری‌ها دسترسی نخواهد داشت.

    تفاوت این پژوهش با پژوهش‌های ذکرشده در این است که در اغلب این پژوهش‌ها مناطق شهری از نظر آسیب‌پذیری مورد بررسی قرارگرفته‌اند و یا فقط کاربری‌های ویژه از نظر چند معیار مورد بررسی قرارگرفته‌اند  و تا کنون هیچ‌گونه پژوهشی در ارتباط با آسیب‌پذیری ساختمان‌های سازمان‌های متولی بحران صورت نگرفته است.

    Abstract

     Urban crisis is an inseparable component of urban management discussion. This topic becomes more sophisticated in metropolises. According to high and growing population of Isfahan as a metropolis and its establishment in Sanandaj-Sirjan zone, occurrence of a severe earthquake or other human and natural disasters is an important issue. Therefore, we should notice to crisis management to reducing effects of crises and confronting to their negative effects. Losses resulted from kinds of crises encompass most part of a city and one of elements which is more vulnerable are buildings. One of dimensions of crisis management and planning is about strengthening and optimizing buildings. Hence, according to importance of studied organizations' buildings, which are responsible for crisis in cities and play a key role in crises, it seems very important to keep them safe against losses resulted from crises. Consequently, we should increase life span of these buildings and reduce their vulnerability regarding urbanization and architecture principles during constructing them; because in case of vulnerability, they will lose performance and city management system will paralyze.                                                                                 

     The main objectives of this research are assessing vulnerability rate of official buildings, which belong to organizations responsible for crisis in Isfahan during crisis occurrence and providing strategies in order to reducing vulnerability of studied units to acquit before, during and after crisis. This research is applied-developmental in accordance of objective, documentary, descriptive-analytical and fielded based in accordance of method. Analysis tools in this research are using models and statistical methods in ground of vulnerability analysis using graphical and statistical software such as Spss and Excel and using GIS, Expert choice software to analyzing data. In addition, we showed spatial distribution of situation of studied organizations' buildings using mean center model.       

    In following, we presented some guidelines to reducing vulnerability of buildings in question using SWOT model. Results of the research show that among buildings of treatment and sanitary centers, ZAHRA ZEINABIYEH hospital has the highest vulnerability with weight 0.053 and Alzahra hospital has the lowest vulnerability with weight 0.028. Among firefight centers, station 2 is the most vulnerable firefighting station with weight 0.055 and station 12 has the lowest vulnerability with weight 0.035. Among other organizations, building of 11th sector urban service municipality placed first rank for very low vulnerability with weight 0.019 and Red Crescent building of the town has the highest vulnerability with weight 0.113.

       

    Keywords: Planning, Crisis responsible organizations, Isfahan city, Urban crisis management                                                                                                   

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1-1- شرح و بیان مسأله پژوهشی.. 2

    1-2- اهمیت و ارزش تحقیق.. 3

    1-3- اهداف تحقیق.. 3

    1-4 -فرضیه‌ها و سؤال‌های پژوهش... 3

    1-4-1-سؤال‌های پژوهش... 3

    1-4-2-فرضیه‌های پژوهش... 4

    1-5- پیشینه پژوهش... 4

    1-6- روش تحقیق.. 5

    1-7- مشکلات و محدودیت‌های پژوهش... 6

    1- 8-کاربرد نتایج پژوهش... 6

     فصل دوم : مفاهیم،مبانی نظری وروش ها

    2-1-  تعاریف و مفاهیم. 8

    2-1-1-  ارزیابی.. 8

    2-1-2-  برنامه ریزی.. 8

    2-1-3-  بحران. 8

    2-1-4-  انواع بحران. 9

    2-1-5-  انواع بحران به لحاظ منشأ و خاستگاه حادثه. 9

    2-1- 6- سطوح بحران. 10

    2-1- 7- مدیریت بحران. 10

    2-1- 8-  تعریف بحران و مدیریت بحران. 11

    2-1-9-  اهداف مدیریت بحران. 14

    2-1-10-  مراحل مدیریت بحران. 14

    2-1-11-  ویژگی‌های مدیریت بحران. 15

       2-1-12- سطوح مختلف مدیریت بحران.............................................................................. 15

    2-1-13- سازمان‌های متولی بحران. 16

    2-1-14-  تعریف و تحلیل آسیب‌پذیری.. 16

    2-1- 15-  مشخصات زمین.. 16

    2-1-16-  تعریف ساختمان. 17

       عنوان

     

              صفحه

     

    2-1- 17-  نوع مصالح.. 17

    2-1- 18-  خواص فیزیکی مصالح ساختمانی.. 17

    2-1- 19-  تعریف و مفهوم پی.. 17

    2-1- 20- اسکلت ساختمان. 19

    2-1- 21-  تیر و ستون و انواع آن. 19

    2-1- 22-  دیوار 20

    2-1- 23-  تعریف سقف و انواع آن. 22

    2-1- 24- سقف در ساختمان‌های فلزی.. 23

    2-1- 25- سقف در ساختمان‌های صنعتی.. 23

    2-1- 26- نما 23

    2-1- 27-  تعریف و مفهوم پله. 23

    2-1- 28-  درها 25

    2-1- 29-  ارتفاع و تعداد طبقات.. 25

    2-1- 30-  عمر بنا 26

    2-1- 31- کیفیت بنا 26

    2-1- 32-  عرض معابر مجاور 26

    2-1- 33-  سیستم های گرمایشی.. 27

    2-1- 34-  انواع ساختمان از لحاظ مصالح مصرفی.. 27

    2-1-  35-  طبقه‌بندی مصالح.. 28

    2-1- 36-  ویژگی‌های بنا - سازه 29

    2-1- 37-  انواع ساختمان‌ها 29

    2-1- 38-  سیستم های مقاوم در برابر نیروهای جانبی ساختمان. 30

    2-1- 39-  انواع ساختمان. 31

    2-1- 40-  تحصیلات.. 33

    2-2-  دیدگاه‌ها و مبانی نظری.. 34

    2-2-1-  مصالح اسکلت و دیوار 34

    2-2-2- سقف.. 35

    2-2-3-  نمای ساختمان. 36

    2-2-4- محدودیت ارتفاع ساختمان و طبقات آن. 37

    2-2- 5-وضعیت ارتباطی و دسترسی.. 37

    2-2- 6- عرض معابر. 38

       عنوان

     

              صفحه

     

    2-2- 7- عرض معابر مجاور 39

    2-2- 8- درجه محصوریت.. 39

    2-2-9- سرانه فضا برای هر نفر. 40

    2-2-10- اصول کلی برای طرح سازه‌های مقاوم در برابر زلزله. 40

    2-2- 11-  دسته‌بندی ساختمان‌ها از نظر ترافیک (ترافیک جمعیت) 40

    2-2- 12- گروه‌بندی ساختمان‌ها بر حسب شکل.. 41

    2-2- 13-  تقسیم‌بندی ساختمان‌ها به لحاظ اهمیت.. 41

    2-2- 14-  دیدگاه‌ها و الگوهای واکنش در برابر مدیریت بحران. 42

    2-2- 15-  نظریات مکاتب مختلف در رابطه با مدیریت بحران. 43

    2-2- 16-  دیدگاه‌های مدیریت بحران. 44

    2-2- 17- رویکردهای مدیریت بحران. 45

    2-2- 18-  تجارب برنامه‌ریزی و مدیریت بحران در کشورهای مختلف جهان و ایران. 46

    2-3- روش‌ها و تکنیک ها 49

    2-3- 1-  معرفی تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) 49

    2-3- 2- روش تحلیل SWOT. 51

    2-3-3-  شاخص پراکندگی در اطراف مرکز میانه. 52

    فصل سوم: معرفی محدوده مورد مطالعه

    3-1- ویژگی‌های طبیعی شهر اصفهان. 54

    3-1-1-  موقع جغرافیایی، حدود و وسعت شهر اصفهان. 54

    3-1-2-  شرایط اکولوژیک شهر اصفهان. 56

       3-1-3-  ناهمواری (توپوگرافی). 56

    3-1- 4-  وضعیت عمومی زمین‌شناسی عمومی منطقه اصفهان. 57

    3- 1- 5-  بررسی کلیات زمین‌شناسی اصفهان. 57

    3-1- 6-  لرزه‌خیزی گستره اصفهان. 58

    3-1- 7-  خطر لرزه‌خیزی شهر اصفهان. 59

    3-1- 8-  خاک.. 59

    3-1-9-  ویژگی‌های آب و هوایی.. 60

    3-1- 10- اقلیم شهر اصفهان. 60

    3-2-  ویژگی‌های انسانی.. 63

    3-2- 1-  جغرافیای تاریخی اصفهان(علل وجودی شهر اصفهان) 63

    3-2-2- پیشینه تاریخی شهر اصفهان. 64

       عنوان

     

              صفحه

     

    3-2-3- ویژگی‌های جمعیتی شهر اصفهان. 68

    3-2- 4-  عوامل شکل‌گیری ساختار شهری اصفهان. 69

    3-2- 5-  مناطق شهرداری اصفهان. 70

    فصل چهارم : تحلیل داده های پژوهش

    4-1- بررسی وضعیت ساختمان‌های سازمان‌های متولی بحران شهر اصفهان از نظرشاخص های مورد مطالعه  73

    4-2-  تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ساختمان‌های سازمان‌های متولی بحران شهر اصفهان. 83

    4-2-1-  بررسی وضعیت آسیب‌پذیری ساختمان‌های شهرداری‌های شهر اصفهان. 84

    4-2-2-  بررسی وضعیت آسیب‌پذیری ساختمان‌های سازمان‌های هلال‌احمر، بهزیستی، کمیته امداد، فرمانداری و ساختمان اداری آتش‌نشانی شهر اصفهان. 85

    4-2-3-  بررسی وضعیت ساختمان‌های شرکت مخابرات شهر اصفهان. 86

    4-2- 4-  بررسی وضعیت ساختمان‌های شرکت گاز، شرکت آب و فاضلاب و شرکت توزیع برق شهر اصفهان  87

    4-2- 5-  بررسی وضعیت ساختمان‌های مراکز آتش‌نشانی شهر اصفهان. 88

    4-2-6-  بررسی وضعیت ساختمان‌های مراکز بهداشتی و درمانی شهر اصفهان. 90

    4-3- تحلیل SWOT ساختمان‌های سازمان‌های متولی بحران شهر اصفهان. 92

      4-3-1-  گام نخست : عوامل داخلی مؤثر بر کاهش آسیب‌پذیری ساختمان‌های سازمان‌های متولی   

        بحران شهر اصفهان.. 92

    4-3-2-  گام دوم : عوامل خارجی مؤثر بر کاهش آسیب‌پذیری ساختمان‌های سازمان‌های متولی بحران شهر اصفهان  94

    4-3-3-  تحلیل عوامل داخلی و خارجی.. 95

    4-3-4-  تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها با استفاده از ماتریسSWOT. 97

    4-4-  شاخص پراکندگی در اطراف مرکز میانه. 99

    4- 5-  شعاع عملکردی ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهر اصفهان. 101

    4-6-  شعاع عملکردی مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان. 102

    فصل پنجم:: جمع بندی،نتیجه گیری وارائه پیشنهادات

    5-1- جمع‌بندی فصول. 104

    5-2- سؤالات و بررسی فرضیات.. 104

    5-2- 1- سؤال اول. 104

    5-2- 2- سؤال دوم. 104

    5-2-3- فرضیه اول. 105

       عنوان

     

              صفحه

     

    5-2- 4- فرضیه دوم. 105

    5-3- مشکلات و نارسایی‌ها 106

    5-4- پیشنهادات و راهبردها 106

        منابع ومأخذ................................................................................................................ 113

     

    .

    منبع:

    - ابراهیم‌زاده، عیسی، شمس اله، کاظمی زاد، حکیمه، قنبری(1391)، تحلیلی بر آسیب‌پذیری ناشی از زلزله با تأکید بر ارائه الگوی بهینه مکان‌یابی کاربری‌های ویژه( بهداشتی –درمانی و آموزشی)مطالعه موردی: بافت فرسوده شهر تبریز،مجله جغرافیا و آمایش شهری –منطقه‌ای، شماره4.

    - احد نژاد، محسن و دیگران (1386)، ارزیابی آسیب‌پذیری سکونتگاه‌های حاشیه‌ای و غیررسمی در برابر زلزله با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی نمونه موردی اسکان غیررسمی اسلام‌آباد شهر زنجان، اولین کنفرانس GIS  شهری، دانشگاه شمال، آمل.

    - احمدی، لیلا(1390)، تحلیل فضایی مدیریت بحران در بخش مرکزی شهرها با استفاده از  GIS  (نمونه موردی: بخش مرکزی شهر تبریز)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

    - استاد سرائی، رضا(1385)، اشتباهات رایج در مدیریت بحران و مدیریت جستجو و نجات، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیرمترقبه طبیعی، شرکت کیفیت ترویج، تهران.

    - استانداری اصفهان(1387)، تحلیل تطبیقی نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال‌های 1385- 1375 استان اصفهان، چاپ نگار اصفهان.

    - اسدی نظری، مهرنوش(1383) برنامه‌ریزی و مکان‌یابی اردوگاه‌های اسکان موقت بازماندگان زلزله، پایان‌نامه کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر.

    - ایزدی، ملیحه(1388)، بررسی و تحلیل توزیع متعادل و متوازن خدمات فرهنگی در مناطق شهر اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

    - آدم پور، الهام (1387)، تحلیلی بر وضعیت معماری و شهرسازی ساختمان‌های اداری با تأکید بر حوادث غیرمترقبه در شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد- دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد.

    - آسایش، حسین، علیرضا، استعلاجی(1382)، اصول و روش‌های برنامه‌ریزی ناحیه‌ای(مدل ها، روش‌ها و فنون)، انتشارات آزاد اسلامی واحد شهر ری، چاپ اول.

    - آفتاب، احمد (1386)، آسیب‌پذیری شهر بابلسر در برابر زلزله،پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد،دانشگاه مازندران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.

    - آمبرسیزن، ن، ملوین، ج (1370)، تاریخ زمین‌لرزه‌های ایران، انتشارات آگاه، دانشگاه تهران.

    - آهنچی، محمد(1376) مدیریت سوانح: سوابق، مفاهیم، اصول و تئوری ها، کتاب یکم، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، مرکز آموزش و تحقیقات :تهران.

    - بدیعی، ربیع،جغرافیای مفصل ایران، جغرافیای طبیعی، جلد1، انتشارات اقبال.

    - بردی آنامراد نژاد،رحیم(1384)، الگوی توزیع فضایی شهرهای استان گلستان، مجله آموزش جغرافیا، شماره2.

    - بری، رابین(1371)، اردشیر، اطیابی، ساختمان‌سازی، انتشارات شفق، جلد 1، چاپ اول.

    - بری، رابین(1371)، اردشیر، اطیابی، ساختمان‌سازی، انتشارات شفق، جلد 2، چاپ اول.

    - بری، رابین(1371)، اردشیر، اطیابی، ساختمان‌سازی، انتشارات شفق، جلد 4، چاپ اول.

    - بلاذری، احمد بن یحیی (1364)، « فتوح البلدان»،ترجمه آذر تاش آذر نوش، تهران، انتشارات سروش، جلد دوم.

    - بولا. اچ. اس (1362)، ارزیابی آموزشی و کاربرد آن در سوادآموزی تابعی. ترجمه عباس بازرگان. نشر دانشگاهی.

    - بویل، آ.جی(1366)،حسن انوشه، تاریخ ایران کمبریج از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانان، جلد پنجم، چاپ اول، تهران، انتشارات امیرکبیر.

    - بیات، عزیز الله،(1374)، شناسایی منابع و مآخذ تاریخ ایران ؛ از آغاز تا مشروطیت، جلد دوم، تهران، انتشارات امیرکبیر.

    - پوراحمد و دیگران(1388)، بررسی ابعاد پیشگیری از بحران زلزله مطالعه موردی شهر بابل، مجله مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، سال اول، شماره اول، اصفهان.

    - تابش پور،محمدرضا(1384) انواع خسارت و خرابی‌های ناشی از زلزله، مجله راه و ساختمان،سال سوم،شماره 26،

    - تقوایی، مسعود و سید رامین غفاری(1385)، اولویت‌بندی بحران در سکونتگاه‌های روستایی (با روش AHP) (مطالعه موردی: دهستان بازفت)، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، شماره 20،صص74-47.

    - تقوایی، مسعود،الهام،آدم پور (1387)، تحلیلی بر وضعیت ساختمان‌های اداری به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت بحران شهری مطالعه موردی: واحدهای اداری شهر بن، مجله بنا، شماره 32و33.

    - تقوایی مسعود،حسین، کیومرثی(1391)، کاربرد تکنیک ها و مدل ها در برنامه‌ریزی و مدیریت توریسم،انتشارات معظمی،چاپ اول.

    - توماس ای. درابک، و جی هواتمر، جرالد ( 1383 )، مدیریت بحران، اصول و راهنمای عملی برای دولت‌های محلی، انتشارات شرکت پردازش و برنامه‌ریزی شهری وابسته به شهرداری تهران.

    - حاتمی نژاد، حسین و همکاران (1387) ارزیابی میزان آسیب‌پذیری لرزه‌ای در شهر(نمونه مورد مطالعه : منطقه 10 شهرداری تهران)، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 68،20 1.

    - خزائی، هوشیار(1386)، روش‌های اجرای ساختمان، چاپ اول.

    - خوشحال، جواد(1370)، بررسی پدیده یخبندان در ارتباط با محصولات کشاورزی استان اصفهان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا،دانشگاه اصفهان، اصفهان.

    - دباغیان،رضا(1384)، بحران و مدیریت بحران (بررسی آثار مثبت و منفی بحران در سازمان‌ها).

    - درامپ، پل(1969)، پی سازی، کامبیز، بهینا، انتشارات دانشگاه تهران.

    - دفتر امور مقررات ملی ساختمان (1388)، مبحث پنجم، چاپ ششم، نشر توسعه ایران.

    - دفتر امور مقررات ملی ساختمان (1388)، مبحث چهارم، چاپ ششم، نشر توسعه ایران.

    - دفتر امور مقررات ملی ساختمان (1388)، مبحث ششم، چاپ ششم، نشر توسعه ایران.

    - دفتر امور مقررات ملی ساختمان (1388)، مبحث هفتم، چاپ هفتم، نشر توسعه ایران.

    - دفتر امور مقررات ملی ساختمان (1388)، مبحث هفدهم، چاپ ششم، نشر توسعه ایران.

    - دفتر امور مقررات ملی ساختمان(1385)، مبحث اول، نشر توسعه ایران

    - دفتر امور مقررات ملی ساختمان(1388)، مبحث دوم، نشر توسعه ایران.

    - دفتر امور مقررات ملی ساختمان(1389)، مبحث پانزدهم، چاپ چهارم، نشر توسعه ایران.

    - دهخدا، علی‌اکبر(1328)، لغت‌نامه، شماره مسلسل: 6. تهران.

    - دهقان نژاد، فاطمه(1386)، بافت قدیم نصف جهان، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، چاپ اول، اصفهان.

    - ذو اشتیاق، محمد(1377) چکیده طرح جامع تهران(طرح ساماندهی)، چاپ دوم، انتشارات شرکت پردازش و برنامه‌ریزی شهری.

    - رضایی، میثم (1390)، کاربرد مدل های مکان مند و تحلیل شبکه در مدیریت بحران شهری با استفاده ازGIS  (مورد مطالعه: منطقه 3 شهر اصفهان )، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

    - روشندل اربطانی، طاهر و دیگران(1388)، تدوین الگوی جامع فرا گرد مدیریت بحران با رویکرد نظم و امنیت، فصلنامه دانش انتظامی، سال دهم، شماره دوم.

    - رهنمایی،محمدتقی، پروانه، شاه حسینی( 1383)، فرایند برنامه‌ریزی شهری ایران، انتشارات سمت، چاپ اول، تهران.

    - زهرایی، سید مهدی و ارشاد، لیلی(1384)، بررسی آسیب‌پذیری لرزه‌ای ساختمان‌های شهر قزوین، نشریه دانشکده فنی دانشگاه تهران، جلد 39، انتشارات دانشگاه تهران.

    - زیرک باش، دیبا(1386)، تحلیل بازارهای گردشگری شهر اصفهان و راهکارهای توسعه آن (با­­ تأکید برگردشگران خارجی)، پایان نامه دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

    - سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور(1385)، مدیریت بحران شهری، انتشارات مرکز مطالعات و خدمات تخصصی شهری و روستایی، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی،تهران.

    - سالنامه آماری استان اصفهان (1385): دفتر آمار و اطلاعات معاونت برنامه‌ریزی استانداری اصفهان.

    - سید صدر، سید ابوالقاسم(1371)، معماری و اصول طراحی ساختمان، چاپ اول.

    - شاه نظری، محمدرضا، علی‌محمد، معتمد(1375)، مصالح ساختمانی، چاپ دوم، انتشارات اسکار.

    - شاهبازی، ناصرالدین،(1391)، روش‌های اجرایی ساختمان، چاپ ششم، انتشارات یاوریان.

    - شاه‌پسندی، م(1383)، بررسی مقدماتی لرزه زمین ساخت و زمین‌لرزه در پهنه استان اصفهان، ویژه‌نامه زلزله.

    - شاهی، جلیل( 1384)، اجزاء ساختمان، چاپ هفتم، انتشارات دانشگاه یزد.

    - شایانفر،حجت علی(1391)،  بررسی سیر تحول مدیریت حوادث و سوانح(مدیریت بحران) در ایران، ماهنامه طاق، شماره 64-65.

    - شایسته، محمود رضا، قاسمی، منصور(1383)، اصفهان بهشتی کوچک اما زمینی، انتشارات نقش خورشید، اصفهان.

    - شفقی، سیروس(1381)، جغرافیای اصفهان، ویرایش دوم،، چاپ اول، انتشارات دانشگاه اصفهان.

    - شکیب، همزه و علی مقدسی موسوی ( 1385 )، مدیریت بحران در پایتخت، مجموعه مقالات دومین سمینار ساخت‌وساز در پایتخت، 1 تا 3 خرداد، دانشگاه تهران.

    - شکیب، همزه، مقدسی موسوی، علی،(1385)، مدیریت بحران در پایتخت، مجموعه مقالات دومین سمینار ساخت‌وساز در پایتخت، 1تا 3خرداد، دانشگاه تهران.

    - شهیدی، سعید (1373)، اصول طراحی ساختمان‌های اداری و بانک‌ها، چاپ اول.

    - شیعه، اسماعیل و دیگران (1389):بررسی آسیب‌پذیری شهرها در برابر زلزله با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی معکوس (IHWP), GISمطالعه موردی منطقه 6 شهرداری تهران، چهارمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.

    - شیعه، اسماعیل ( 1386)، کارگاه برنامه‌ریزی شهری، چاپ پنجم، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران.

    - صنیعی، راحله (1385)، تحلیل فضایی آسیب‌پذیری و مدیریت بحران زلزله در بخش مرکزی تهران (مناطق 11و12) با استفاده از GIS،پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

    - طاهری انارکی،منصور (1371)، مهندسی محیط،مرکز نشر دانشگاه شیراز.

    - عبدالهی، مجید .( 1382 )، مدیریت بحران در نواحی شهری، تهران، سازمان شهرداری کشور.

    - عبدالهی، مجید(1382)، مدیریت بحران در نواحی شهری(سیل و زلزله)، انتشارات سازمان شهرداری‌های کشور، چاپ دوم، تهران.

    - عزیزی، محمدمهدی(1382)، تراکم در شهرسازی، اصول و معیارهای تعیین تراکم شهری، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، تهران.

    - عزیزی، محمدمهدی، رضا، اکبری(1387)، ملاحظات شهرسازی و سنجش آسیب‌پذیری شهرها از زلزله، نشریه هنرهای زیبا، شماره 34.

    - غازی، ایران(1377)، برنامه‌ریزی ناحیه‌ای، جزوه درس کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

    - فرزام شاد، مصطفی (1385)، مبانی نظری معماری در پدافند غیرعامل، مؤسسه انتشاراتی جهان جام جم، تهران.

    - قائد رحمتی، صفر(1387)، تحلیل فضایی آسیب‌پذیری مساکن شهری در برابر زلزله ( نمونه موردی: شهر اصفهان)، رساله دکتری تخصصی، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

    - قدیری، محمدعلی(1381)،کاربرد روش‌های برنامه‌ریزی شهری( کاربری زمین) در کاهش آسیب مناطق شهری در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 17 تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

    - کاردان، محسن، سرمد نهری، امیر (1387 )، مرجع دیتلهای ساختمانی،انتشارات سیمای دانش.

    - گلابدار، حمیدرضا(1374)، بررسی مسائل و مشکلات آب و فاضلاب شهر اصفهان با تاکید بر هیدرو اقلیم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیای طبیعی، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

    - ماهرالنقش، محمود(1372)، اصول فنی ساختمان، چاپ نهم.

    - مجابی، سید شمس‌الدین (1370)، بررسی پدیده طبیعی زلزله و محاسبه سازه‌های مقاوم در مقابل آن، چاپ دوم، انتشارات جهاد دانشگاهی.

    - محمدی سوادکوهی، خدیجه (1390)، بررسی وضعیت واحدهای مسکونی شهر ساری به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت بحران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

    - محمدی، جمال(1378)، تحلیل فضایی(مکان‌یابی) مراکز خدمات شهری (نمونه موردی:مکان‌یابی سیستم های توزیع زنجیره‌ای خرده‌فروشی در شهر اصفهان)، پایان‌نامه دکتری تخصصی، گروه جغرافیا، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

    - محمود زاده، امیر، پیراسته، سعید (1388 )، آشنایی با مفاهیم مدیریت بحران، انتشارات علم آفرین.

    - مرکز آمار ایران( 1385)، سرشماری عمومی نفوس و مسکن.

    - مرکز آمار ایران(1390)، سرشماری عمومی نفوس و مسکن.

    - معصومی اشکوری، سید حسن، (1370)، اصول و مبانی برنامه‌ریزی منطقه‌ای، سازمان برنامه و بودجه   استان گیلان.

    - معین، محمد (1362)، فرهنگ فارسی،جلد اول. انتشارات امیرکبیر.

    - مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (1384)، طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله- آئین کار(استاندارد 2800)، ویرایش سوم. 

    - نادعلی، ندا(1390)، مکان‌یابی کمپینگ های گردشگری در شهر اصفهان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی توریسم، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

    - ناطق الهی، فریبرز، معتمدی، مهرتاش (1385 )، طراحی و اجرا ساختمان‌های بنایی مقاوم در برابر زمین‌لرزه، انتشارات نورپردازان

    - نبوی، بهروز( 1376)، روش تحقیق در علوم اجتماعی، انتشارات فروردین، چاپ هیجدهم، تهران.

    - هنرفر، لطف‌الله(1376)، تصویری از اصفهان  پیش از اسلام، میراث جاویدان، شماره 19و20.

    - هیئت‌وزیران (1388)،  طرح جامع امداد و نجات کشور، شماره185645/ ت 40792 ک .

    - یوسفی، مهدی(1388)،  بررسی وضعیت و نقش بناهای غیرمسکونی در مدیریت بحران مطالعه موردی(شهر اقلید)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد – دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد.

                                                                                                                          

    - Barbieri, A., Mantegazza, G. and Gatti, A. “ Behaviour of masonry walls subject to shear stresses and reinforced with FRCM ”, 2nd Specialty Conference on the Conceptual Approach to Structural Design, Milan, Italy, July, 2003, 257-264.

    - Booth , SA.(1993): Crisis Managmnt Stretegy,London, Routledge.

    - Brower, David, J & Charles, Bohl(2000): Principle and practice of hazard mitigation Emmets burg , MD : FEMA.Emergency management higher education college course,April.

    -Bertolini,M,M,Braglia.(2006),Aplication of the AHP Metodology in Making a Propozal for a Public Work Contract.17 january,International Journal of Project Management,Volume 24,Issue 5.

    -Bertrand,L & Hawarence,S( 1986), The human factor in high fire risk urban residential areas : A pilot study in new or leans Department of commerce, national fire prevention and control administration.

    -Department for communities and local government;( 2009)                                  

    -Efficiency unit vision and mission ( 2009), Crisis Management  An International Overview.

    -Fischer III, Henry, scharnberger, charls k and Geiger, charlesJ, (1996), Redusing bility in Low to moderate risk areas, Disaster prevention and management, volume5, Number4,MCB university, ISSN 0965 – 3562.

    - Friedman,J(1987): Phanning in the public Domain: Princeton university press, p61.

    -Friend, J, K, and Jessop ,W,N( 1969): Local governmental and strategic, London, tavistock puplications.

    -Gharakhlou,M.(2009):Crisis Risk in Urban Slum, "CAG" , ETAVA, Canada.-

    -Geneva,,u,(1992): Disaster prevention and mitigation a compen Diam of the current knowledge.

    -Ghafory – Ashtiany,M., (1999), Rescue Operation and Reconstructions in Iran Disaster Prevention and Management Volume 8, Number 1, MCB University, Issn,3362-0965.

    -Henderson, R.C., Fricke, K.E., Jones, W.D. and Beavers, J.E.(2003) “ Summary of a large- and small-scale unreinforced masonry infill test program ”, Journal of Structural Engineering, December, 1667-1675.

    - Keritner, Robert, (2001), “Management”, 5th edition, Boston: Houghto MifflinCo.

    - Larousse (2003): Dictionnaire Encyclop edique Larousse,Librairie, Paris. 

    - Maheri, M.R. and Rahmani, H. “ Static and seismic design of one-way and two-way jack arch masonry slabs ”, Engineering Structures,2003, 25, 1639-1654.

    - Memari, A.M., Burnett, E.F.P. and Kozy, B.M (2002.) “ Seismic response of a new type of masonry tie used in brick veneer walla ”, Construction and Building Materials, 397-407.

    - Mohanty William K.M. Yanger Walling, Sankar Kumar Nath and Indrajit Pal(2007), First Order Seismic Microzonation of Delhi, India Using Geographic Information System(GIS), Natural Hazards, no : 40,pp: 245-260.

    -Mansourian et al(2006) :Using SDI and web – Based system to Facilitate Disaster Management, "computes and Geosciences",No32.

    -Mirzaei,H.Yavar,B.Mirtaheri,M.2008: Lessons Learn From Disaster management In sistan Drought a long the worlds 7th International Pora, Davos,Switzerland

    -Nateghi –A,Fariborz,(2001), Earthquake scenario For the megacity of Tehran,Disaster Prevention & Management,Vol.10,No .2,MCB university . ISSN 0965-3562.

    - Nudell,Mayer(1988):The Hand Book for Effective Emergency and crisis Management, Lexington Books, USA.

    - Rangelova, F.(2003)“ Earthquake and blast shock loading on masonry veneer structures ”, 5th Asia-Pacific Conference on Shock & impact loads on Structures, Changsha, Hunan, China, November, 323-327.

     - Roberts, Jonathan, (1988), Dicision – Making during international crisis, London: Mac Millan, press LTD. 

    -Shirley C. Raines ,(2012), Crisis management plan.                                          

    -Sipahi Seyhan and Mehpare Timor(2010),The analytic hierarchy Process and analytic network process : an overview of applications, Management Decision, Vol: 48,No:5,pp:775-808.

    -Son Yu,C (2002), A GP-AHP method for solving group decisionmaking fuzzy AHP problems,Computer and Operations Research (29), pp: 1969-2001.

    -Taghdi, M., Bruneau, M. and Saatcioglu, M.(2000)“ Analysis and design of low-rise masonry and concrete walls retrofitted using steel strips”, Journal of Structural Engineering, September, 1026-1032.

    -The  Office of Safe and Drug- Free Schools –U.S. Departement of Education  Safe ( 2007), Practical Information on Crisis Planning. University of Essex(2012), Crisis Management Plan.

    -Waugh, William (2000): Living with Hazards Dealing with Disaster an I ntroduction to Emergency Management,Armonk, New York: M.E.sharper, Inc.

    -Zhijun tong, Zhang jiquan E Liu Xingpeng (2009), GIS-based risk assessment of grassland fire disaster in western jilin province, China, Stoch Environ Res Risk Assess,vol: 23,pp:463-471. 

    http:// fa.wikisource.org-

    http://abbas-valadi.persianblog.ir-

    http://disaster-management.persianblog.ir-

    http://elmi.mahdiehkerman.com-

    http://epedc.ir-

    http://ray.tums.ac.ir-

    http://wikipedia.org-

    http://www.abfaesfahan.ir-

    http://www.abfamazandaran.ir-

    http://www.eepdc.ir-

    http://www.isfahancity.blogfa.com-

    http://www.justice.ir-

    http://www.nigc-isfahan.ir-

    http://www.ostan- chb.ir-

    http://www.tci.ir-

    -http://www.tci.ir   

    www.isfahan.ir-

    -www. evalautoinedu.persianblog.ir

    www.emdad.ir-

    www.forum.98ia.com-

    www.gorgan125.ir -

    www.Isfahanportal.ir-

    www.isfp.ir-

    www.msrt.ir-  

    www.rcs.ir-

    www.vojoudi.com


موضوع پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, نمونه پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, جستجوی پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, فایل Word پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, دانلود پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, فایل PDF پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت ساختمان‌ های سازمان های متولی بحران در شهر اصفهان به منظور برنامه‌ ریزی و مدیریت بحران شهری

پایان نامه جهت دریافت درجه دکتری در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: موضوع ایمنی شهر ها در برابر مخاطرات طبیعی یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی شهری است و یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای بزرگ جهان با آن دست به گریبان هستند، موضوع حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم‌ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی را ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.SC) رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده : به طور کلی، آنچه در ادبیات علمی داخل و خارج کشور مغفول مانده ، نقش سازمان های ایمان محور ( سام ) در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری است . این سازمان ها که به دو دسته قدسی و غیر قدسی تقسیم می شوند به دلیل ظرفیت ایمانی اش دارای اثر بخشی مضاعف نسبت به دیگر سازمان ها هستند . سازمان های ایمان ...

پایان نامه کارشناسی ارشدجغرافیاو برنامه ریزی شهری فصل اول کلیات تحقیق 1-1- مقدمه هرچند شهر نشینی در جهان از سابقه دیرینه ای برخوردار است اما ایجاد و گسترش شهرهای نوین عمدتاً متاثر از انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم صورت پذیرفت. رشد جمعیت، تنوع در شیوه های تولید، شکل گیری نظام تولید کالاهای عمومی و تغییر در مناسبات روابط اجتماعی در سده های قبل، زمینه مساعدی را برای ایجاد و رشد شهرها ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته اقتصاد گرايش اقتصاد اسلامي بهمن ماه 1393 چکيده بافت­هاي فرسوده  و ناکارآمد شهري، مناطقي از شهر است که در طي ساليان گذشته عناصر تشکيل دهنده آن اعم از تأ

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای جهان با آن دست به گریبان هستند، حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع وصحیح تصمیم ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی راتحت عنوان مدیریت بحران به وجود آورده است. یکی از اقداماتی که جهت مدیریت بحران صورت می گیرد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت جهانگردی (برنامه ریزی و توسعه جهانگردی )ح چکیده هدف این پژوهش:" ارائه مدل برنامه ریزی استراتژیک برای جاذبه های گردشگری شهرستان جیرفت " که از شهرهای تاریخی ایران و در جنوب شرقی استان کرمان واقع شده، است. این شهرستان دارای قدمت چندین هزار ساله ، تمدنی بزرگ و کهن و جلوه گاه روشن تاریخ و یکی از پیشگامان تمدن بشری، دارای بافت ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده با افزایش جمعیت شهر ها، واژه فضای سبز و کاربری های فضای سبز شهری مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. از این رو هر چه شهرها بزرگتر می شوند احساس نیاز به وجود فضای سبز چه برای بهره برداری مستقیم شهروندان و چه از نظر نقش پالایش محیط روزبروز بیشتر می شود. اهمیت فضاهای سبز در محیط شهری، تا آن حد است ...

فصل اول 1-1-مقدمه اقلیم[1]، سیستم[2] پیچیده­ای است که عمدتاً به دلیل افزایش گازهای گلخانه­ای درحال تغییر است. آب و هوای کره زمین در طول قرن بیستم به ویژه در دو دهه اخیر تعادل خود را از دست داده و تمایل به افزایش دما نشان داده­است(رحیمی­و همکاران، 1392). تغییر اقلیم از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران یک پدیده طبیعی[3] است که در توالی­های زمانی بلند مدت اتفاق افتاده و مجدداً نیز به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A» رشته: جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهر نشینی ، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیر ساخت های موجود شهری بیش از پیش قوت یافته است.در این راستا بهسازی شبکه معابر شهری و همچنین شبکه فاضلاب شهری به عنوان ...

پایان­ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ ی سنجش‌ از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی چکیده توزیع و مکان‌یابی بهینه‌ ایستگاه‌های آتش‌نشانی به دلیل اهمیت و توجه روزافزون به امر ایمنی در شهرها و ارائه تمهیداتی درزمینه پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی و حادثه بسیار مهم است. برنامه‌ریزی شهری از طریق وضع استانداردها و ضوابط و مقررات مربوطه سهم قابل‌توجهی در کاهش خسارات جانی و مالی ...

ثبت سفارش