پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی

word 1 MB 29741 152
مشخص نشده کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •  

    پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد

    رشته حسابداری

    چکیده

    اصول پذیرفته شده حسابداری در برخی از روشها انعطاف پذیری زیادی دارد که بطور بالقوه باعث می شود مدیران برآوردهای حسابداری را مبتنی بر قضاوت های شخصی خود انجام دهند. این انعطاف پذیری، ممکن است بر قابیلت اعتماد اقلام تعهدی و به تبع آن پایداری این اقلام در دوره های متوالی تاثیرگذار باشد. هدف اساسی پژوهش حاضر، ارزیابی مقایسه ای پایداری اقلام تعهدی با پایداری جریانات نقدی و بررسی واکنش سرمایه گذاران به آن در شرکتهای پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران می باشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد و فرضیه های پژوهش از طریق مدل های رگرسیونی چندگانه مورد آزمون قرار گرفتند. تعداد نمونه پژوهش ۱۲۰ شرکت می باشد که داده های آن برای سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۱، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.  یافته های حاصل از آزمون فرضیات نشان می دهد که ضریب پایداری اقلام تعهدی سود حسابداری جاری از ضریب پایداری جریان نقدی، کمتر است. در عین حال، مطابق با نتایج، ضریب پایداری اقلام تعهدی سود عملیاتی جاری نیز، از ضریب پایداری جریان نقدی، کمتر است. به بیان دیگر، جریان نقدی در گزارشات مالی شرکتهای نمونه آماری، پایدارتر بوده است. این یافته نشان دهنده این است که اقلام تعهدی در گزارشات مالی شرکتها، پایدار نبوده و احتمالا متاثر از راهبردهای گزارشگری مدیران باشد. علاوه بر این، نتایج حاصله نشان می دهد که بین ضریب پایداری اقلام تعهدی مالی با ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت وجود دارد. بدین ترتیب، می توان چنین استنباط نمود که جریان نقدی، بدلیل ماهیت واقعی بودن این جریانات، به طور بالقوه دارای پایداری است.

                                                                             

    کلمات کلیدی: پایداریاقلام تعهدی، پایداری جریان های نقدی، واکنش سرمایه گذاران، جریان وجوه نقد

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول

    کلیات پژوهش

     

     

    ۱-۱)  مقدمه

    سرمایه گذاران با توجه به سود گزارش شده تلاش دارند سودهای آتی و جریان های نقدی آتی را برآورد کنند. از این رو سود خالص باید توان کمک به سرمایه گذاران را در این راستا داشته باشد. علت نیاز به توجه به کیفیت اقلام تعهدی به عنوان یکی از ویژگی های کیفی سود در این است که اجزای تشکیل دهنده اقلام تعهدی دارای بار اطلاعاتی هستند. افزایش سود که همراه با اقلام تعهدی بالا باشد، بیانگر کیفیت پایین سود است و منجر به بازده آتی پایین خواهد شد. بنابراین کیفیت اقلام تعهدی سود بر بازده سهام شرکت ها تاثیر دارد. با توجه به اینکه سرمایه گذاران به دنبال کسب بازده هستند آنها باید در برآورد بازده مورد انتظار خود به کیفیت اقلام تعهدی تعدیل کنند. از دیدگاه شرکت سرمایه پذیر نیز کیفیت اقلام تعهدی با هزینه سرمایه سهام عادی مرتبط است. شرکت هایی که به دنبال کاهش هزینه سرمایه خود هستند، باید سعی کنند کیفیت اقلام تعهدی خود را در سطح مطلوبی نگه دارند. مدیران چنین شرکت هایی باید از دستکاری سود و کم نمایی و بیش نمایی اقلام تعهدی اجتناب کنند (کسیی[1]،2011).

    در راستای کمک به اتخاذ تصمیمات صحیح و به موقع، صورتهای مالی، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار سرمایه‌گذاران و سایر استفاده کنندگان اطلاعات مالی قرار می‌دهد. یکی از این اطلاعات ارزشمند برآوردهای حسابداری است. برآوردهای حسابداری و پیش‌بینی‌ها ارتباط اطلاعات مالی و چشم‌انداز سرمایه‌گذاران از اطلاعات درونی را بهبود می‌بخشد، از این‌رو به طور بالقوه برای سرمایه‌گذاران مفید هستند. اما باید در نظر داشت که  برآوردهای حسابداری که در اقلام تعهدی منعکس می شوند؛ به وسیله مدیران تهیه می‌شود و کیفیت آن می‌تواند تحت تاثیر انگیزه های منفعت جویانه و فرصت طلبانه آنان قرار گیرد. اعمال نظر مدیر بر ارقام گزارش شده ناشی از اختیاری بودن برخی از رویه های گزارشگری مالی است. بدین ترتیب که مدیریت برخی اختیارات در شناسایی اقلام تعهدی، دارد. این اختیارات ممکن است برای علامت دهی  اطلاعات خصوصی استفاده شود و یا بطور فرصت طلبانه ای برای مدیریت سود  بکار رود(بادرچر و همکاران[2]،2011). بنابراین، اهمیت اطلاعات مالی از دیدگاه سرمایه گذاران به این جهت می باشد که این اطلاعات، بطور بالقوه ای برای پیش بینی روند آتی وضعیت، عملکرد مالی و جریانات نقدی آتی شرکتها، مفید می باشد. این در حالی است که برخی از رویه های اعمال شده توسط مدیران در گزارشگری مالی، ممکن است موجب تحریف استفاده کنندگان شده و ارزش پیش بینی کنندگی اطلاعات را کاهش دهد. در چنین شرایطی، ممکن است واکنش سرمایه گذاران به اطلاعات منتشره در مقایسه با حالتی که اطلاعات دارای انحراف با اهمیت نیست؛  متفاوت باشد که شکل دهی بازده موردانتظار برای سهامداران بر پایه چنین اطلاعاتی، ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد. از این رو، پژوهش پیرامون کیفیت اقلام تعهدی و ارتباط آن با جریانات نقدی ، یکی از موضوعاتی که بطور چشمگیری مورد توجه پژوهشگران می باشد. موضوع پژوهش حاضر، ارزیابی مقایسه ای پایداری اقلام تعهدی با پایداری جریانات نقدی و بررسی واکنش سرمایه گذاران به آن در شرکتهای پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران می باشد.

    این فصل باعنوان کلیات پژوهش، نگاهی کلی به پژوهش می نماید و خواننده را با آنچه قرار است تجزیه و تحلیل گردد آشنا می سازد. در فصل حاضر، مساله اصلی و ضرورت انجام پژوهش بیان می شود. در ادامه، فرضیات موردنظر در راستای بررسی ارتباط بین متغیرها، مطرح می شوند و همچنین جامعه آماری موردمطالعه و قلمرو پژوهش، تبیین می گردد. در نهایت، کلمات کلیدی پژوهش، به لحاظ عملیاتی تعریف و ارائه می شوند.

     

    ۱-۲)بیان مسئله

    از دیدگاه استفاده کنندگان از اطلاعات مالی، سود حسابداری، یکی از مهمترین ارقام گزارش شده توسط شرکتها می باشد. شواهد نظری و تجربی پیشین این رقم را متشکل از دو بخش نقدی و تعهدی می دانند. در این رابطه، جریانات نقدی ناشی از رویدادهای واقعی می باشند و به صورت قابل اطمینانی توسط تایید حسابرس، معتبر می شوند.در مقابل، برخی از اجزای اقلام تعهدی، مستلزم قضاوت شخصی مدیران هستند و اعتبار آنها بطور بالقوه به این قضاوتها بستگی دارد (مانند حسابهای دریافتنی، استهلاک و بدهی های احتمالی). این امر ممکن است باعث انحراف در برآوردهای حسابداری شود و بطور بالقوه قابلیت اعتماد ارقام گزارش شده را تحت تاثیر قرار دهد(پیوت[3]، 2008).

     بنابراین علاوه بر سود خالص، اقلام تعهدی سود نیز باید مورد توجه قرار گیرد و تعدیل سود خالص و یا تجزیه آن جهت انعکاس کیفیت اقلام تعهدی اهمیت پیدا می کند.اقلام تعهدی بیانگر تفاوت بین سود حسابداری و وجوه نقد مربوط به آن است که شامل تغییرات در موجودی کالا، حساب های دریافتنی و حساب های پرداختنی است.پژوهشات پیشین نشان میدهند که جزء تعهدی سود(اقلام تعهدی اختیاری و غیراختیاری) به اندازه جریان نقد عملیاتی برای استفاده کنندگان از صورتهای مالی اهمیت دارد(ناتارجان[4]، 1996). از این رو، وجود اطلاعات قابل اتکاء و معتبر، بطور بالقوه در تحلیل ارقام گزارش شده حسابداری اهمیت دارد. هیات حسابداری مالی قابلیت اعتماد را بعنوان کیفیت اساسی گزارشگری مالی مدنظر قرار می دهد و عنوان می کند که قابلیت اعتماد اطلاعات، به این معنی است که استفاده کنندگان قانع شده باشند اطلاعات گزارش شده در خصوص رویدادهای عملیاتی و وضیعت شرکت منطبق با حقایق موجود است و بطور قابل اطمینانی عاری از انحراف و اشتباه است. از این نظر، انحرافات ناشی از قضاوتهای شخصی در برآورد اقلام تعهدی، بطور بالقوه بر قابلیت اعتماد ارقام گزارش شده تاثیر می گذارد. این امر نشان می دهد که جزء تعهدی سود نسبت به جزء نقدی آن بیشتر تحت تاثیر رویدادهای ناپایدار قرار می گیرد، بحدی که ضریب پاسخ جزء تعهدی سود بطور قابل ملاحظه ای از ضریب پاسخ جزء نقدی آن کمتر است(چاریتون و همکاران[5]،2001). ریچاردسون و همکاران(2005) نشان دادند که افزایش انحراف در اندازه گیری اقلام تعهدی موجب انحراف در ضریب پایداری اقلام تعهدی در مقایسه با ضریب پایداری جریان نقدی می شود. همچنین، اصول پذیرفته شده حسابداری در برخی از روشها انعطاف پذیری زیادی دارد که بطور بالقوه باعث می شود مدیران برآوردهای حسابداری را مبتنی بر قضاوت های شخصی خود انجام دهند. این انعطاف پذیری، ممکن است بر قابیلت اعتماد اقلام تعهدی و به تبع آن پایداری این اقلام در دوره های متوالی تاثیرگذار باشد(بوبکری[6]، 2012). بر این اساس، مساله اصلی پژوهش حاضر توجه به پایداری اقلام تعهدی و اجزای آن در راستای تحلیل میزان قابلیت اعتماد این اقلام و مقایسه آن با پایداری جریانات نقدی شرکتهای نمونه آماری است. همچنین، برآورد فعالان بازار سرمایه در خصوص میزان پایداری اقلام تعهدی و رفتار آنها در تعدیلات آتی انتظاراتشان موردنظر قرار می گیرد. بنابراین، سوال اصلی پژوهش بصورت زیر بیان می شود.

    پایداری اقلام تعهدی با پایداری جریانات نقدی چه تفاوتی دارد و سرمایه گذاران چه واکنشی به آن دارند؟

     

     

    ۱-۳) اهمیت و ضرورت پژوهش

    با گسترش تجارت و صنعت و ایجاد فاصله بین مالکان و مدیران بنگاهها، وجود تضاد در منافع مدیران و مالکان بوضوح قابل درک است و این تضاد ناشی از متفاوت بودن اهداف آنان است. بطوریکه هر یک ازطرفین سعی دارند منافع خود را حداکثر نمایند. (کاپوپولوس و لازارتو،[7] 2007)

    ازآنجاییکه سنجش میزان کارآیی و موفقت واحدهای انتفاعی تا حد زیادی  بر مبنای رقم سود تعیین می شود، لذا مدیران سعی می کنند رشد سود را حفظ کنند. خبر عدم موفقیت شرکتی در رسیدن به سود مورد انتظار به سرعت باعث کاهش قیمت سهام می شود. شرکت هایی که به انتظارات سود خود دست می یابند از طرف سرمایه گذاران مورد استقبال قرار می گیرند. توجه بیش از حد به رقم سود خالص باعث شده استفاده کنندگان از این نکته غافل باشند که رقم نهایی سود، حاصل یک فرایند طولانی حسابداری است که در هر مرحله از آن امکان اعمال نظر توسط مدیران وجود دارد. از طرف دیگر استانداردهای حسابداری نیز در برخی موارد راه گریزی را در زمان بندی و اندازه گیری درآمدها و هزینه ها فراهم کرده است. توجه بیش از حد سرمایه گذاران به سود خالص به مدیریت این انگیزه را داده است تا به منظور حفظ رشد پایدار سود، در بکارگیری استانداردهای حسابداری به صورت سلطه جویانه[8] ای عمل کند (چان و همکاران[9]، 2001) .گول و تاکور[10](2003) به این نتیجه رسیدند که اکثریت سرمایه گذاران، در سررسیدهای آتی نیاز به نقدینگی دارندو مجبور هستند سهام خود را به فروش برسانند. آنها دریافتند زمانی که تغییرپذیری جریانات نقدی و به تبع آن ناپایداری سودهای گزارش شده بالاست؛ زیان موردانتظار برای سهامدارانی که برای دسترسی به نقدینگی سهام خود را می فروشند، بیشتر خواهد بود. پژوهش حاضر، بطور مشخص بر اقلام تعهدی و توانایی پیش بینی این اقلام جهت برآورد سودهای آتی و فواید اطلاعاتی آنها برای فعالان بازار سرمایه متمرکز شده است. 

      ۱-۴ ) اهداف پژوهش

    هدف کلی

    مقایسه ضریب پایداری اقلام تعهدی با ضریب پایداری جریان نقدی

    اهداف فرعی

    تبیین و مقایسه ضریب پایداری اقلام تعهدی سود جاری با ضریب پایداری جریان نقدی

    ۲)  تبیین و مقایسه ضریب پایداری اقلام تعهدی عملیاتی جاری با ضریب پایداری جریان نقدی

    ۳)  تبیین و مقایسه ضریب پایداری اقلام تعهدی عملیاتی غیرجاری با ضریب پایداری جریان نقدی

    ۴)  تبیین و مقایسه ضریب پایداری اقلام تعهدی مالی با ضریب پایداری جریان نقدی

     

    ۱-۵) فرضیات پژوهش   

    با توجه به بیان مساله و سوال اساسی پژوهش، فرضیه های زیر تدوین شده است.

     

     

    فرضیه اول

    بین ضریب پایداری اقلام تعهدی سود حسابداری جاری وضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت معنادار وجود دارد.

    فرضیه دوم

    بین ضریب پایداری اقلام تعهدی عملیاتی جاری و ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت معنادار وجود دارد.

    فرضیه سوم

     بین ضریب پایداری اقلام تعهدی عملیاتی غیرجاری و ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت معنادار وجود دارد.

    فرضیه چهارم

    بین ضریب پایداری اقلام تعهدی مالی و ضریب پایداری جریان نقدی، تفاوت معنادار وجود دارد.

    ۱-۶) قلمرو پژوهش

    ۱-۶-۱) قلمرو موضوعی پژوهش

    موضوع پژوهش حاضر، ارزیابی مقایسه ای پایداری اقلام تعهدی با پایداری جریانات نقدی و بررسی واکنش سرمایه گذاران به آن در شرکت های پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران می باشد.

    ۱-۶-۲) قلمرو زمانی پژوهش

    محدوده زمانی پژوهش شامل ۷ سال متوالی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ می باشد.

    ۱-۶-۳) قلمرو مکانی پژوهش

    قلمرو مکانی این پژوهش کلیه شرکتهایی پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران می باشد.

     ۱-۷) تعریف واژگان پژوهش

    بازده دارایی ها: بازده دارایی ها، منعکس کننده میزان کارآیی شرکت در استفاده از منابع می باشد و از طریق نسبت سود خالص به کل دارایی ها بدست می آید(نوروش و کرمی، ۱۳۸۴).

    بازده سهام : بازدهی واقعی هر سهم عادی با توجه به نوسان قیمت سهام، سود نقدی ، سود سهمی و افزایش سرمایه محاسبه می شود(بهرامفر، ۱۳۸۳). در تحقیق حاضر، جهت محاسبه بازدهی سهام شرکتهای نمونه آماری از نرم افزار ره آورد نوین استفاده شده و از محاسبات دستی پرهیزشده است.

     

    اقلام تعهدی[11]: سود خالص قابل تفکیک به دو جزء نقدی و تعهدی می باشد. جزء تعهدی سود در برگیرنده و منعکس کننده برآوردها و قضاوتهای مدیریت است که بطور بالقوه می تواند متاثر از انگیزه های منفعت جویانه او نیز باشد. در پژوهش حاضر، اقلام تعهدی از جنبه های مختلف شامل اقلام تعهدی کل، اقلام تعهدی عملیاتی جاری، اقلام تعهدی عملیاتی غیرجاری و اقلام تعهدی موردنظر قرار گرفته است(بوبکری، 2012).

     

    [1] Xie, H

    [2]

    [3] Piot, C

    [4] Piot, C

    [5] Charitou, A., Clubb, C., & Andreou, A

    [6] Boubakri.F

    [7] Kapopoulos, P. and S. Lazaretou

    [8] -Aggressive

    [9] -Chan et al.

    [10] Goel and Thakor

     

    [11] Accruals

     

     

    Comparative evaluation of persistence coefficient of accruals components and persistence coefficient of cash flow

    Abstract

    The principles accepted in accounting are flexible in some methods and this fact potentially causes the managers to do the accounting estimates based on their own personal judgments. This flexibility may affect the trust accruals capability and consequently the persistence of these accruals in successive periods. The main aim of this study is to evaluate the accrual persistence and cash flow persistence comparatively and consider the investors' reaction to this matter in companies listed at Tehran Stock Exchange. The research methodology is descriptive; the correlational method. The number of sample is 120 companies; their data for the period 2007-2012 was analyzed statistically. The results revealed that persistence coefficient of accruals of current accounting earnings is less than the persistence coefficient of cash flows. Moreover, the findings demonstrate that persistence coefficient of accruals of current operating earnings is less than persistence coefficient of cash flows. In other words, the cash flow was more persistent in financial reports of the related companies. This finding shows that accruals were not persistent in financial reports of these companies and this is probably affected by the managers' reporting strategies. Furthermore, the results illustrate that there is significant difference between persistence coefficient of accruals and its of cash flow. Therefore, it can be inferred that cash flow, because of its authenticity nature, is potentially persistent.

     

    Key word: Accrual persistence, persistence of cash flows, investors' reaction, cash flow   

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

    عنوان                                                                       صفحه

    چکیده

    1

    فصل اول: کلیات پژوهش

     

    ۱-۱) مقدمه

    3

    1-2) بیان مسئله

    5

    1-3) اهمیت و ضرورت پژوهش

    7

    1-4) اهداف پژوهش

    8

    1-5) فرضیات پژوهش

    8

    1-6) قلمرو پژوهش

    9

    1-6-۱)قلمروموضوعی پژوهش

    9

    1-6-۲) قلمروزمانی پژوهش

    10

    1-6-۳)قلمرومکانی پژوهش

    10

    1-7) تعریف واژگان پژوهش

    10

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

    2-1)مقدمه

    13

    ۲-۲)  مبانی نظری

    14

    2-2-1)گفتار اول: اقلام تعهدی سود حسابداری

    14

    2-2-1-1)حسابداری تعهدی

    14

    2-2-1-2)مفهوم اقلام تعهدی

    15

    2-2-1-3)اهمیت اقلام تعهدی سود حسابداری

    16

    2-2-1-4)اقلام تعهدی سود حسابداری و نقش این اقلام درگزارشگری مالی

    17

    2-2-1-5)کیفیت اقلام تعهدی

    20

    2-2-1-6)اقلام تعهدی سود حسابداری و نقش آنها در بازده مورد انتظارسهامداران

    21

    2-2-3)گفتار دوم: ضریب پایداری اقلام تعهدی

    23

    2-2-3-1)رابطه بین اقلام تعهدی و بازده سهام

    23

    2-2-3-2)ضریب پایداری اقلام تعهدی سود حسابداری و پیامد های آن

    24

    2-2-3-3)رابطه ی پایداری اقلام تعهدی وسودهای آتی

    26

    2-2-3-4)مزایای اطلاعاتی سود حسابداری تعهدی

    26

    2-2-3-5)اقلام تعهدی سود حسابداری ونقش آنها در نابه هنجاری واکنش  بازار سرمایه

    29

    2-2-4)گفتار سوم: ضریب پایداری جریانهای نقدی

    30

    2-2-4-1)وجه نقد و چارچوب نظری

    30

    2-2-4-2)حرکت به سوی جریان های نقدی

    32

    2-2-4-3)اهمیت جریان های نقدی

    34

    2-2-4-4)جریان های نقدحاصل از عملیات واهمیت آن در واحدهای انتفاعی

    35

    2-2-4-5)اهمیت جریان های نقدی وگزارشگری مالی

    38

    2-2-4-6)اهمیت جریان های نقدی در شناسایی رویدادهای مالی واحدهای اقتصادی

    39

    2-2-4-7)حساسیت جریان نقدی وجه نقد

    40

    2-2-4-8)توانایی پیش بینی جریان های نقدی در واحد های انتفاعی

    42

    2-2-4-9)ارتباط وجه نقد با سود

    43

    2-2-4-10)ارتباط بین اهداف حسابداری و وجه نقد

    44

    2-2-5)گفتار چهارم: سود و پیش بینی سود آتی

    45

    2-2-5-1)پیش بینی سود و استفاده کنندگان پیش بینی سود

    45

    2-2-5-2)فواید پیش بینی سود برای سرمایه گذاران

    47

    2-2-5-3)اطلاعات حسابداری و قابلیت پیش بینی آنها

    48

    2-2-5-4)سود(کیفیت حسابداری)به عنوان وسیله ای برای پیش بینی

    50

    2-2-5-5)قابلیت پیش بینی سود

    50

    2-2-5-6)سودمندی ارقام حسابداری در پیش بینی رویدادهای آتی

    52

    2-2-5-7)پیش بینی سود توسط تحلیل گران

    54

    2-2-5-8)پیش بینی سود توسط مدیران

    54

    2-2-6)گفتار پنجم: سرمایه گذاران و واکنش های آنان

    59

    2-2-6-1)واکنش بازار به اطلاعات مرتبط با سودگزارش شده

    59

    2-2-6-2)دلایل واکنش های متفاوت بازار

    60

    2-2-6-3)واکنش سرمایه گذاران نسبت به تغییرات اقلام تعهدی

    71

    2-2-6-4)واکنش سرمایه گذاران به اقلام تعهدی خلاف قائد

    72

    2-2-6-5)دلایل واکنش های نابه هنجار سرمایه گذاران مبتنی بر اقلام تعهدی

    73

    2-2-7) گفتارششم:ارتباط بین متغیرهای اساسی پژوهش مبتنی برمبانی نظری

    75

    2-2-8)گفتار هفتم: پیشینه پژوهش

    76

    2-2-8-1)پژوهش های انجام شده در خارج از کشور

    76

    2-2-8-2)پژوهش های انجام شده در داخل کشور

    83

    2-2-9)خلاصه نتایج پژوهش

    86

    2-2-10)خلاصه فصل و مبنای نظری ارتباط بین متغیرها

     

     

     

     

    86

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

     

    3-1)مقدمه

    91

    3-2)روش پژوهش

    91

    3-3)جامعه آماری پژوهش

    92

    3-4)حجم نمونه آماری

    92

    3-5)فرضیه های پژوهش

    93

    3-6)روش گرد آوری اطلاعات

    94

    3-7)تعریف متغیرهای پژوهش و نحوه محاسبه آنها

    94

    3-7-1)متغیرهای وابسته پژوهش

    95

    3-7-2)متغیرهای مستقل پژوهش

    96

    3-8)مدل فرضیات

    97

    3-8-1)مدل فرضیه اول

    97

    3-8-2)مدل فرضیه های دوم تا چهارم

    99

    3-9)تابع آماره (ملاک آزمون کننده)

    100

    3-9-1)تحلیل توصیفی داده ها

    100

    3-9-2)مزایای استفاده از داده های تابلویی

    100

    3-9-3)آزمون F لیمر(آماره فیشر)

    102

    3-9-4)آزمون تعیین اثرات ثابت یا تصادفی(آزمون هاسمن)

    103

    3-9-5)آزمون دوربین- واتسون (DW)

    104

    3-9-6)ضریب همبستگی پیرسون

    106

    3-9-7)مدل های رگرسیون

    107

    3-9-8)فرض های اساسی رگرسیون

    108

    3-9-9)آزمون معنی دار برای معادله رگرسیون

    109

    3-9-10)آزمون معنی دار بودن ضرایب

    109

    فصل چهارم : تحلیل داده ها و یافته ها

     

    4-1)مقدمه

    111

    4-2)آمارتوصیفی متغییرهای پژوهش

    111

    4-3)آزمون نرمال بودن توزیع متغییرهای وابسته پژوهش

    113

    4-4)بررسی همبستگی میان متغییرهای پژوهش

    114

    4-5)آماراستنباطی

    116

    4-5-1)آزمون فرضیه اول پژوهش

    116

    4-5-2)ازمون فرضیه های دوم تا چهارم پژوهش

    119

    4-5-2-1)تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم پژوهش

    121

    4-5-2-2)تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم پژوهش

    122

    4-5-2-3)تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه چهارم پژوهش

    122

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

     

    5-1)مقدمه

    125

    5-2)نتایج حاصل ازفرضیات

    125

    5-2-1)نتیجه آزمون فرضیه اول

    125

    5-2-2)نتیجه آزمون فرضیه دوم

    127

    5-2-3)نتیجه آزمون فرضیه سوم

    128

    5-2-4)نتیجه آزمون فرضیه چهارم

    129

    5-3)پیشنهادهای برآمده ازنتایج پژوهش

    130

    5-3-1)پیشنهادهای کاربردی

    130

    5-3-2)پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی

    132

    5-4)محدودیت های پژوهش

    132

    منابع وماخذ

    134

    منبع:

     

     

    منابع و ماخذ فارسی

    آزاد.محمد ( ۱۳۷۸) ؛ " محتوای اطلاعاتی پیش بینی سود شرکت ها " ،‌پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده حسابداری و کدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.

    ایزدی نیا، ناصر و سید یاسر نظرزاده(۱۳۸۸). بررسی ارتباط کیفیت سود و بازده سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران,سایر,مجله توسعه و سرمایه دانشگاه شهید با هنر کرمان و انجمن حسابداری ایران

    اسماعیلی،ش(۱۳۸۵)"رابطه بازده و کیفیت سود" پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه شهید بهشتی

    تهرانی، رضا و رضا حصار زاده (۱۳۸۸) تأ ثیرجریانهای نقدی آزاد و محدودیت در تأمین مالی بر بیش سرمایه گذاری و کم سرمایه گذاری.تحقیقات حسابداری ، شماره ۳،

    تهرانی ،رضا ، «مدیریت مالی»، انتشارات نگاه دانش، تهران ، ۱۳۸۴)

    ثقفی، علی؛ کردستانی، غلامرضا(۱۳۸۳) بررسی و تبیین رابطه بین کیفیت سود و واکنش بازار به تغییرات سود نقدی ، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی ، شمار ه ۳۷ ،

    خواجوی، شکر الله و ناظمی، امین(۱۳۸۴) بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تاکید بر نقش ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران.بررسی های حسابداری و حسابرسی. شماره ۴۰ .ص ۶۰-۳۷

    حاجی ابراهیمی،رحیم، ۱۳۸۷، "بررسی تاثیرهموارسازی سود بر محتوی اطلاعاتی سود شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی‌ارشد،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    زاهدی،جعفر.، ۱۳۸۸، "بررسی رابطه بین قابلیت اتکای اقلام تعهدی و ثبات سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی‌ارشد،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    رضازاده.جوادوهمکاران(۱۳۹۰). نقش تحریفات موقت حسابداری درکاهش پایداری اقلام تعهدی مجله دانش حسابداری. سال دوم. شماره ۴

    رحمانی علی,فلاح نژاد فرهاد(۱۳۸۹). تاثیر کیفیت اقلام تعهدی بر هزینه سرمایه سهام عادی. پژوهش های حسابداری مالی پاییز ۱۳۸۹; ۲(۳ (۵)):۲۹-۱۷.

    رود نشین، حمید(۱۳۸۹) بررسی و تبیین رابطه بین اجزای نقدی و تعهدی سود حسابداری و ارزش شرکت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام خمینی(ره)

    دستگیر. محسن و مجید رستگار(۱۳۹۰). بررسی رابطه بین کیفیت سود(پایداری سود)، اندازه اقلام تعهدی و بازده سهام با کیفیت اقلام تعهدی. مجله پژوهشهای حسابداری مالی.سال سوم، شماره اول، شماره پیاپی ۷

    سپاسی، سحر. (۱۳۹۰). بررسی رابطه ارزشهای فرهنگی با هموار سازی سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    سادات برقعی،زبیر.، ۱۳۸۵، "بررسی رابطه خطای برآورد اقلام تعهدی با کیفیت اقلام تعهدی و کیفیت سود"، پایان نامه کارشناسی‌ارشد،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    شباهنگ ،رضا، تئوری حسابداری نشریه شماره 157 ،مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی ،1382 ،جلد اول

    ظریف فرد، احمد ١٣٧٨، "شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط ب ا ارزیابی کیفیت سود بنگاه های اقتصادی ایران"، رساله دکتری، دانشگاه تهران.

    ظریف فرد، احمد و امین ناظمی  ١٣٨٣ ، "بررسی نقش سود حسابداری و جریان های نقدی در سنجش عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی های حسابداری و حسابرسی، ٣٧ ، ص ١٠٠

    عارف منش،زهرا.، ۱۳۹۰، "بررسی هموارسازی سود در شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران "، پایان نامه کارشناسی‌ارشد،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    علی احمدی،سعید، ۱۳۸۹، "نقش اقلام تعهدی و جریانهای نقدی در ارزش گذاری"، پایان نامه کارشناسی‌ارشد،دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان.

    قربانی سعید، علی اکبر جوان و مهدی ناظمی اردکانی(۱۳۹۰). تاثیر مدیریت واقعی سود بر بازده آتی دارایی ها. فصلنامه مطالعات حسابداری. شماره ۲۸

    مشایخ، شهناز، سمانه شاهرخی(۱۳۸۶) بررسی دقت پیش بینی سود توسط مدیران و عوامل موثر برآن ، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره ۴۲

    مهرانی، ساسان و علی اکبر نونهال نهر(۱۳۸۷) ارزیابی واکنش کمتر از حد مورد انتظار سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی های حسابداری و حسابرسی. شماره ۵۴

    نوروش، ایرج و غلامرضا کرمی(۱۳۸۴). حسابداری میانه ۱. تهران، انتشارات کتاب نو

    نیکبخت، محمدرضا و مهدی مرادی(۱۳۸۴). ارزیابی واکنش بیش از اندازه سهامداران عادی در بورس اوراق بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرس. شماره ۴۰

    هاشمی،علی، ۱۳۸۹، "بررس تحلیلی رابطه بین جریانهای نقدی عملیاتی و اقلام تعهدی صورتهای مالی-ارئه مدل برای پیش بینی جریانهای نقدی عملیاتی "، پایان نامه کارشناسی‌ارشد،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع و ماخذ انگلیسی

    Aloke Ghosh & Zhaoyang Gu & Prem C. Jain. (2009)" Sustained earning and revenue growth, earning quality, and earning response. Coefficient"SSRN Website.

    Badertscher.B.A,Collins .D.W,.Lys.T.Z(2011).Discretionary accounting choices and the predictive ability of accruals with respect to future cash flows. Journal of Accounting and Economics. doi:10.1016

    Barua , A(2011) , " Using the FASB’ s qualitative characteristics in earning quality measure ", ProQuest Information and Learning Company ,UMI Number : 320814

    Ball, R., A. Robin, (2003). "Incentives versus standards: properties of accounting income in four East Asian countries", Journal of Accounting and Economics, Vol. 36, pp 235-270.

    Boubakri.F(2011).The Relationship between Accruals Quality, Earnings Persistence and Accruals Anomaly in the Canadian Context. International Journal of Economics and Finance. Vol. 4, No. 6

    Beyer, A. (2005). "Capital Market Prices, Management Forecasts, and Earnings Management" Job Market Paper, Northwestern University.

    Barth, M. E. (2006). "Including estimates of the future in today’s financial statements" Accounting Horizons, 20(3), pp. 271-285.

    Barth, M., Cram, D., & Nelson, K. (2009).Accruals And The Prediction of Futuers Cash Flows. The Accounting Review , 27- 58.

    Charitou, A., Clubb, C., & Andreou, A. (2001). The Effect of Earnings Permanence, Growth and Firm Size on the Usefulness of Cash Flows and Earnings in Explaining Security Returns: Empirical Evidence for the UK.Journal of Business Finance and Accounting, 28

    Cohen, D. (2010)."Quality of financial reporting choice: determinants and economic consequences", Northwestern University, Working Paper.

    Chan, W. S. (2002). “Stock price reaction to News and no News: Drift and Reversal after headlines”. Journal of financial Economics, forthcoming

    Chan, W. S. (2001). “Stock price reaction to News and no News: Drift and Reversal after headlines”. Journal of financial Economics,forthcoming

    Chambers, D. (2010). “Earnings persistence and the accrual anomaly”,Working Paper, March, PP. 1-38, ssrn.com

    Desai, H., S. Rajgopal, and M.Venkatachalam. 2009. Value-glamour and accruals mispricing: one anomaly or two? The Accounting Review 79, 355-386.

    Demerjian.P, Lewis.M, Lev.B and McVay.S (2010). Managerial Ability And Earnings Quality. Emory University. Electronic copy available at: http://ssrn.com/ abstract=1650309

    Dechow, P.M., and I.D. Dichev. (2002).The Quality of Accruals and Earnings: The Role of Accrual Estimation Errors. The Accounting Review 77: 35-59.

    Dittmar, A., J. Mahrt-Smith, and H. Servaes, (2003). International Corporate Governance and Corporate Cash Holdings, Journal of Financial and QuantitativeAnalysis, 38, 111–133.

    Dechow.P,Richardson,S.,Tuna,I.(2003).Whyareearningskinky?Anexaminationoftheearningsmanagementexplanation.ReviewofAccounting Studies 8,355–384

    Dimitropoulos, P. and D. Asteriou(2009), "The Value Relevance of Financial Statements and Their Impact on Stock Prices, Evidence from Greece", Managerial Auditing Journal, Vol. 24, No. 3, pp. 248-265

    Durtschi, C. and P. Easton (2008), ‘Earnings Management? Averaging, Sample Selection Bias, and Scaling Lead to Erroneous Inferences’, Working paper at University of Notre Dame and Utah State University.

    Dechow,P. and S.Ross (2005). “The persistence of earnings and cash flows and the role of special items, implications for the accrual anomaly”, Working Paper,PP. 1-61,ssrn.com

    Francis, J.;R. LaFond; P. Olsson & K. Schipper, (2005), "Earnings quality and the pricing effects of earnings patterns" , working paper, Duke University, p. 53

    Francis J. and M. Smith. 2010. A reexamination of the persistence of accruals and cash flows. Journal of Accounting Research 43, 413-452.

    Ferreira, M. A., and A. Vilela, (2004). “Why do firms hold cash? Evidence from EMU Countries”, European Financial Management, Vol.10, No. 2, 295–319

    Fan, Y., A. Barua, W. Cready and W. Thomas (2010), ‘Managing Earnings Using Classification Shifting: Evidence from Quarterly Special Items’, The Accounting Review Vol. 85, (forthcoming).

    Healy. P. wahlen , J(2008). "A Review of the earnings Management literature and its implications for standard setting.

    Hribar, P. and D. Collins. 2010. Errors in estimating accruals: Implications for empirical research. Journal of Accounting Research 40, 105-134.

    Hirshleifer, D., Kewei H. & Siew Hong Teoh (2010)." Accruals, cash flows, and aggregate stock returns". Journal of Financial Economics, Volume 91, Issue 3, March 2009, Pages 389-406

    Kapopoulos, P. and S. Lazaretou (2007). "Corporate Ownership Structure and Firm Performance:Evidence from Greek Firms."Corporate Governance: An International Review. Vol. 15, No. 2, pp.144-158

    Kasznik, R. and M.F. McNichols (2002), ‘Does Meeting Earnings Expectations Matter? Evidence from Analyst Forecast Revisions and Share Prices’, Journal of Accounting Research, Vol. 40, No. 3, pp. 727-760

    Jenkins , D. Kane , G and U.Velury (2006). "Earning quality decline and the effect of industry specialist auditors: An analysis of the late 1990s",Journal of Accounting and Public policy, 25 , 71-90.

    Jackson H.E.(2011). To What Extent Should Individual Investors Rely on the Mechanisms of Market Efficiency: A Peliminary Investigation

    Goel, A., and A. Thakor. 2003. Why do firms smooth earnings? Journal of Business 76: 151-192.

    Iatridis George. (2010). International Financial Reporting Standards and the quality of financial statement information.International Review of Financial Analysis,19 (2)

    Sufi, A., 2009. Bank lines of credit in corporate finance: An empirical analysis. Review of Financial Studies 22(3), 1057-1088.

    Natarajan, R. 1996. Stewardship value of earnings components: additional evidence on the determinants of executive compensation. The Accounting Review 71 (1): 1-22

    Piot, C. (2008). Les Déterminants du Délai de Signature du Rapport d’audit en France. Comptabilité- Contrôle-Audit, 14(2), 43-74.

    Richardson, S.A.; R.G. Sloan; M.T. Soliman; And I. Tuna. “The Implications of Accounting Distortions and Growth for Accruals and Profitability.” The Accounting Review 81 (2006): 713–43

    Wu, Jin (Ginger), Zhang, Lu and Zhang, Frank.2009. The Q-Theory Approach to Understanding the Accrual Anomaly. Journal of Accounting Research, Forthcoming.

    Xu Zhaohui Randall., Michael J. Lacina (2010) "Explaining the accrual anomaly by market expectations of future returns and earnings". Advances in Accounting, Volume 25, Issue 2, December 2009, Pages 190-199

    Xie, H. (2011), "The Mispricing of Abnormal Accruals," The Accounting Review,Vol. 76, pp. 357-373.

    Yu.Y.2005. Do Investors Overreact or under react to Accruals? A Reexamination of the Accrual Anomaly. Dissertation.

    Zhang.X.F.2007.Accruals, Investment and Accrual Anomaly. The Accounting Review.82.1336-1363.

     

     


موضوع پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, نمونه پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, جستجوی پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, فایل Word پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, دانلود پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, فایل PDF پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی مقایسه ای ضریب پایداری جنبه های مختلف اقلام تعهدی باضریب پایداری جریان نقدی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد حسابداری گرایش حسابداری چکیده محتوای اطلاعاتی سود ، به طور گسترده­ای در متون حسابداری و مالی مورد آزمون قرار گرفته است. از آنجا که در اغلب موارد از جمله گزارشگری مالی و مدل­های ارزیابی، سود نقش اساسی دارد، تعیین اقلام و متغیرهای مالی مرتبط با سود حسابداری به منظور پیش­بینی، دارای اهمیت زیادی است. هدف این تحقیق بررسی ارتباط جریان وجوه نقد ...

فصل اول کلیات پژوهش 1- مقدمه رشد و توسعه شرکت ­های سهامی در گذر زمان به پیدایش و فزونی قشری از صاحبان سرمایه انجامید که در اداره شرکت ­ها مشارکت مستقیم نداشته و از طریق انتخاب هیئت مدیره، امور شرکت را هدایت و بر آن نظارت می­کردند. این تحول جدید، گروه تازه ای از مدیران حرفه ای را پدید آورد که در سرمایه مؤسساتی که اداره می کردند، سهمی ناچیز داشته و یا سهمی نداشتند و بدین ترتیب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده در شرایط واقعی بودن صورت های مالی ارایه شده، سود مبتنی بر سیستم حسابداری تعهدی می‌بایست بتواند اطلاعات با ارزشی را در خصوص وضعیت کنونی و چشم انداز آتی شرکت به بازار منعکس کند. در این حالت سود ممکن است منعکس کننده منافع شخصی مدیران بوده و سبب خطای پیش بینی تحلیلگران شده وموجب بروز ارزشگذاری نادرست سود از سوی بازار ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: حسابداری چکیده یکی از مکانیزم‌های موجود به منظور تخفیف مشکل نمایندگی و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سهامداران و مدیران در بازارهای سرمایه، نظام حاکمیت شرکتی است. نقش سهامداران نهادی در حاکمیت شرکتی و حضور آنها در شرکت‌ها، موضوع اغلب بحث‌های سال‌های اخیر بوده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین جریان نقد ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش مالی چکیده: هدف این پژوهش، بررسی نقش اقلام تعهدی در ارزیابی و پیش‌بینی جریان‌های نقدی شرکت‌ها است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل داده‌های تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش اطلاعات مالی 103 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1386 تا ...

پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری پژوهش حاضر برای فراهم آوردن شواهدی در جهت روشن ساختن رابطه­ی بین کیفیت­ سود و نقدشوندگی سهام و همچنین ارزیابی تاثیر کیفیت سود بر نقدشوندگی سهام صورت پذیرفته است. در این پژوهش 96شرکت­ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 5ساله 1387-1392 (با یکسال تقدم)به عنوان جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. متغیر مستقل در این پژوهش کیفیت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " مالی " چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌های اجرا و نتایج به دست آمده) : سهامداران وسرمایه گذاران درتعیین ارزش شرکت بایدعلاوه برکمیت سود،کیفیت آن رانیزموردتوجه قراردهند.منظورازکیفیت سودنزدیک بودن به وجه نقدوقابلیت استمرارآن می باشد. به عبارت دیگرارزش سهام یک شرکت تنهابه سودهرسهم سال جاری بستگی ندارد،بلکه به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده در این تحقیق، به بررسی بررسی نقش مکمل جریان نقد عملیاتی در تبیین بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 98 شرکت در طی دورۀ زمانی 1387 تا پایان 1392 می باشد. در این تحقیق، برای مطالعه ی اثر هریک از عوامل یاد شده فوق از روش های داده های تلفیقی ایستا و برای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: هدف اصلی این پژوهش بررسی اثرکیفیت حسابرسی بر ارتباط بین جریان وجوه نقد آزاد و مدیریت سود در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. به عبارت دیگر در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که آیا بالا بودن کیفیت حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می تواند رابطه بین ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: حسابداری چکیده سود یکی از اقلام مورد توجه سرمایه گذاران می باشد و مبنای بسیاری از تصمیم گیری های مهم اقتصادی به شمار می رود. سود دارای دو جز نقدی و تعهدی می باشد، از طرفی اقلام تعهدی سود دارای دو بخش عادی و غیر عادی می باشد. برخی شواهد نشان دهنده این واقعیت اند که سرمایه گذاران در درک اطلاعات مربوط به اقلام تعهدی با مشکلات عدیده ...

ثبت سفارش