پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران

word 637 KB 29767 168
1390 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۷,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

     

    چکیده:

    مطالعات متعددی اثبات کرده اند که در افقهای زمانی متفاوت کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت بازده سهام عملکرد متفاوتی دارند. دو استراتژی مهم و پر کاربرد در بین تحلیلگران، مدیران پرتفوی و سایر سرمایه گذاران در بازارهای سرمایه حال حاضر دنیا استراتژی معکوس و استراتژی مومنتوم می باشند. در هر دوی این استراتژی ها که دقیقا در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، سعی می شود که با استفاده از عملکرد گذشته، عملکرد آتی را پیش بینی و بازدهی اضافی ایجاد نمایند. یعنی اوراق بهاداری که عملکرد خوبی (بدی) را در گذشته تجربه کرده اند، گرایش دارند که این بازدهی خوب (بد) را در آینده نیز ادامه دهند. در حالیکه وجود مومنتوم در بازده سهام اثبات شده است و علیرغم اینکه به نظر می رسد سودمندی مومنتوم چندان بحث انگیز نباشد، محرک های دقیق این اثر به عنوان یک سوال تجربی باقی مانده است و این مسئله که چه عواملی می توانند محرک های دقیق مومنتوم باشند چندان معلوم و آشکار نیست.

    در این تحقیق با استفاده از اطلاعات مالی 70 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای1380 - 1387 رابطه بین سودهای مومنتوم و معکوس با اندازه و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار شرکت و حجم معاملات شرکت با استفاده از مدل های رگرسیون چند متغیره بر مبنای داده های  ترکیبی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از این است که بین اندازه شرکت و سودهای مومنتوم ارتباط معنی داری وجود ندارد و بین اندازه شرکت و سودهای معکوس به غیر از دوره نگهداری 24 ماهه ارتباط معنی داری وجود ندارد. بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار(BV/MV) و سودهای مومنتوم در کلیه دوره های نگهداری و تشکیل ارتباط معناداری وجود ندارد ولی بین نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار(BV/MV) و سودهای معکوس در کلیه دوره های نگهداری و تشکیل به غیر از دوره های نگهداری و تشکیل 6ماهه ارتباط معناداری وجود دارد.درخصوص حجم معاملات شرکت نیز می توان گفت که بین حجم معاملات و سودهای مومنتوم در دوره های 6 ماهه تشکیل ونگهداری ارتباط معنی داری وجود دارد و این ارتباط در دوره های 12 و24 ماهه تشکیل ونگهداری معنی دار نمی باشد،ضمن اینکه بین حجم معاملات شرکت و سودهای معکوس در دورهای تشکیل و نگهداری 24 ماهه ارتباط معنی داری وجود دارد. و در دورهای تشکیل ونگهداری 6 و 12 ماهه ارتباط معنی داری وجود ندارد.

    کلید واژه: سود مومنتوم ،سود معکوس، سهام برنده، سهام بازنده، اندازه، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، حجم معاملات.

    مقدمه:

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-1 مقدمه

      در بازار کارای سرمایه جریان ورود اطلاعات با حجم بالا به طور مرتب تداوم داشته است و سرمایه گذاران به طور منطقی به اطلاعات جدید واکنش نشان می دهند. واکنش منطقی سرمایه گذاران موجب تعدیل قیمت اوراق بهادار برای رسیدن به ارزش های واقعی[1] (ذاتی) می شود. دست اندرکاران بازار نمی توانند به اتکای اطلاعات گذشته و یا مهارت شخصی خود، بازدهی بیشتر از بازار کسب کنند و چون اطلاعات به صورت تصادفی وارد بازار می شود؛ پیش بینی روند قیمت اوراق بهادار حتی در آینده نزدیک امکان پذیر نیست. از این رو سرمایه گذاران با به کارگیری راهبرد سرمایه گذاری مشخص از قبیل راهبردهای سرمایه گذاری قدرت نسبی «مومنتوم»[2] و«معکوس»[3] نمی توانند بازده سرمایه گذاری خود را افزایش دهند، در چنین بازاری به کارگیری راهبرد سرمایه گذاری مشخص برای شناسایی سرمایه گذاری های سودآور با شکست مواجه می شوند. مطالعات انجام شده در سالهای اخیر بسیاری از مفروضات نظریه نوین مالی را به چالش کشیده اند، یکی از چالش برانگیزترین مشاهدات در بازارهای مالی این است که بر خلاف فرضیه بازار کارا [4]که زیربنای بسیاری از نظریات ارائه شده در تئوری مالی مدرن است، بازده سهام عادی در بازه های زمانی مختلف دارای رفتار خاصی می باشد و سرمایه گذاران انفرادی می توانند بدون تحمل ریسک بیشتر و تنها با به کارگیری راهبرد سرمایه گذاری مناسب، بازدهی بیش از بازدهی بازار بدست بیاورند. در اکثر بورس های دنیا محققین پیرامون کارایی استراتژی های مختلف سرمایه گذاری مطالعات گسترده ای انجام داده اند، در حال حاضر در بازارهای سرمایه دنیا دو استراتژی معامله و مدیریت پرتفویی که به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند و نیز در تحقیقات متعددی سودمندی آنها در ایجاد بازدهی اضافی تأیید شده است استراتژی مومنتوم و معکوس می باشند. این استراتژی ها در مقابل فرضیه بازار کارا قرار میگیرند، بنابراین تأیید سودمندی این استراتژی ها و در نظر گرفتن عوامل مؤثر در توضیح این استراتژی ها میتواند چالش اساسی در مقابل تئوری نوین مالی و بحث کارایی بازار ایجاد نماید.

     

    2-1. تاریخچه مطالعاتی

    ادبیات غنی و قابل ملاحظه ای راجع به قابلیت پیش بینی بازده مقطعی سهام بر مبنای بازده های گذشته در ادبیات مالی مستند شده است.

    جیگادیش و تیتمن  (1993) گزارش کردند استراتژی خرید سهام برنده[5] و فروش سهام بازنده [6]گذشته می تواند بازده اضافی معنی داری را ایجاد نماید. آنها این نتیجه را بر مبنای تشکیل پرتفوی هایی بر مبنای بازدهی گذشته در دوره 1965 – 1989 کشف کردند. روش کار آنها به این صورت بود که سهام را بر اساس بازدهی سه تا دوازده ماه گذشته در ده دهک طبقه بندی کردند و سپس ده پرتفوی با وزن برابر تشکیل دادند و استراتژی خود را خرید دهک  برنده و فروش دهک  بازنده قرار دادند و نشان دادند که بازدهی اضافی ایجاد می شود (جیگادیش و تیتمن[7]، 1993، ص 89).

    کونراد و کول  (1998) با یک بررسی بلند مدت در آمریکا موفقیت استراتژی معکوس را در طولانی مدت و استراتژی مومنتوم را در کوتاه مدت گزارش کردند. آنها اعلام کردند که موفقیت این استراتژی ها به افق مورد نظر بستگی دارد. در حالی که استراتژی مومنتوم برای یک دوره میان مدت سه تا دوازده ماهه سودمند بود، استراتژی معکوس در یک دوره کوتاه مدت هفتگی یا ماهانه و یا یک افق طولانی مدت سه تا پنج ساله مناسب بود. آنها استدلال کردند که سود های مومنتوم فقط به خاطر تفاوت های مقطعی در بازدهی مورد انتظار به جای الگوی سری زمانی بازده ایجاد می شود. آنها استدلال کردند که سودهای مومنتوم می تواند یک محصول جانبی این موضوع باشد که بعضی از سهام به خاطر وجود یک سری از عوامل ریسک ناشناخته ریسکی تر می شوند. به عبارتی اگر بازدهی اضافی به خاطر ریسک سیستماتیک ناشناخته بالاتر(پایین تر)ایجاد شود، پس سهام در آینده نیز به این بازهی بالاتر(پایین تر)دست خواهند یافت. با این نگرش دیگر سود های مومنتوم با بحث کارایی نیز سازگار می شود و تناقض از بین می رود.(کونراد و کول،[8] 1998، ص 489).

     

    یافته های اخیر جاگادیش و تیتمن( 2001 ) انتقادهای زیادی را بر این فرضیه(کنراد و کاول ) وارد می کند. آنها استدلال می کنند که اگر سودهای مومنتوم به خاطر تفاوت مقطعی در بازدهی باشد، پس برندگان گذشته(بازندگان گذشته)بایستی بازدهی بالاتر(پایین تر)خود را به طور نامحدود در آینده ادامه دهند. ولی آنها به این نتیجه رسیدند که بازدهی پرتفوی های مومنتوم (برندگان منهای بازندگان) فقط برای دوازده ماه اول بعد از تشکیل پرتفوی مثبت است و اگر اتفاق خاصی نیفتد بازدهی بعد از دوازده ماه منفی است ( جاگادیش و تیتمن [9] ,2002, ص265-243)

    مارکویتز وگرینبلات  (1999) یک اثر مومنتوم قوی و پایدار را در بین صنایع کشف کردند. ایشان نشان دادند که استراتژی خرید سهام برنده گذشته و فروش سهام بازنده گذشته حتی پس از کنترل اثراندازه، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، مومنتوم سهام انفرادی و پراکندگی در میانگین بازده سودمند می باشد.(مارکوویتز و گرینبلات[10]، 1999، ص 1249).

    راون هورست (1998) با استفاده از اطلاعات 12 کشور اروپایی در طی دوره 1995-1980 دریافت که پرتفوی برنده نسبت به پرتفوی های بازنده بهتر عمل می کنند و نشان داد که استمرار بازدهی به طور معکوس با اندازه شرکت مرتبط است (راون هورست[11]، 1998، ص 267).

    دی بونت و تالر[12]( 1985،1987 ) وجود یک حرکت معکوس یا برگشت قیمتی را در قیمت سهام در بلند مدت اثبات کردند و پیشنهاد کردند که خرید سهام بازنده گذشته و فروش سهام برنده گذشته می تواند منجر به بازدهی اضافی گردد. آنها نشان دادند که بازندگان تاریخی نسبت به برندگان تاریخی بهتر عمل می کنند.

    گرینبلات و تیتمن (1989) با استفاده از استراتژی مومنتوم سودهای اضافی را کشف کردند ولی مشاهده کردند که سودهای مومنتوم در اولین سال بعد از تشکیل پرتفوی از بین می رود (گرینبلات و تیتمن[13]، 1989، ص 394)

     

     

    هنگ و استین [14] (1999) فرض کردند که مومنتوم از انتشار تدریجی اطلاعات خاص شرکت ناشی می شود.هنگ، لیم و استین[15] (2000) فرضیه هنگ و استین[16] (1999) را با استفاده از داده های ایالات متحده آمریکا آزمون کردند و تکیه گاهی برای فرضیه انتشار تدریجی اطلاعات یافتند.

    به طور اخص هنگ و همکارانش (2000) اثبات کردند که استراتژی مومنتوم در سهام دارای پوشش تحلیلگر[17] کمتر بهتر عمل می نماید. ایشان نتیجه گیری کردند که اگرچه اندازه به طور معکوس با سودهای مومنتوم رابطه دارد، لیکن پس از پاکسازی اثر سایز، پوشش تحلیل گر بیشتر از اندازه، اثر مومنتوم را در بازار سهام  ایالات متحده آمریکا تحریک می کند (هنگ و دیگران،[18] 2000، ص 265).

    در یک چارچوب اروپایی، دوکز و مکنایت [19] (2005) تکیه گاهی برای فرضیه هنگ و استین (1999) یافتند که با یافته های هنگ و همکارانش [20]  (2000) نیز سازگار بود (دوکز و مکنایت، [21] 2005، ص 313).

    مکنایت و هو (2006) سودهای مومنتوم را با استفاده از متغیرهای نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (BTM)، اندازه و پوشش تحلیل گر ارزیابی کردند و این متغیرها را به عنوان نمایندگانی برای سود مومنتوم به کار بردند، آنها به این نتیجه رسیدند که سودهای مومنتوم به طور معکوس با هر سه عامل فوق ارتباط دارد و به ترتیب نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، پوشش تحلیل گر و اندازه اهمیت دارند (مکنایت و هو[22]، 2006، ص227)

    در تحقیقی دیگر دیوید لیسموند , میشل اسچیل ,چواشنگ زاو [23](2001) به بررسی ماهیت گمراه کنندگی سودهای مومنتوم پرداختند.آنها به بررسی استراتژی از 1980 تا 1998 پرداختند .روش طبقه بندی سهام آنها مشابه روش جی تی [24]  1993 و هنگ وهمکاران  [25]  2000 و جی تی   [26]  2001 می باشد .آنها در مقاله خود به بررسی سودبخشی از توانایی نسبی استراتژی های مومنتوم(خرید آنهایی که عملکرد خوبی در گذشته داشته وفروش آنهایی که عملکرد بدی داشته اند) پرداختند انها دریافتند یک استاندارد که استراتژی هایی که نسبتا قوی هستند احتیاج دارند به هزینه های معاملاتی بسیار زیادی به طوریکه این هزینه های معاملاتی جلوگیری می کند از اجرا سودبخش این استراتژی ها .در یک برش مقطعی متوجه شدند که انهایی که بازده های مومنتوم زیادی دارند دقیقا همان انهایی هستند که هزینه های معاملاتی بسیار زیاد دارنددرنتیجه حجم بسیار زیاد از بازده های غیر عادی وابسته است به این استراتژی در ایجاد یک گمراهی از فرصت سود, درصورتی    که واقعا هیچ سودی وجود ندارد

     

    [1] fundamental value

    [2] relative strength (momentum) strategy

    [3] contrarian Strategy

    [4] Efficiency Market Hypothesis (EMH)

    [5] stock winners

    [6] stock losers

    [7] Jagadeesh and Titman

    [8] Conrad and Kaul

    [9] Jagadeesh and Titman

    [10] Markowitz and Grinblatt

    [11] Rouwenhorst

    [12] DeBondt, W. F. M., Thaler, R. H.

    [13] Grinblatt and Titman

    [14] Hong and Stein,

    [15] Hong ,Lim and Stein

    [16] Hong and Stein,

    [17] analyst coverage

    [18] Hong et al

    [19] Doukas and Macknight

    [20] Hong et al

    [21] Doukas  and  McKnight

    [22]Macknight and Hou

    [23] David. Lesmond, Michael J. Schill, Chunsheng Zhou

    [24] Jeti

    [25]Hong et al

    [26] Jeti

    Abstract:

    Several studies have demonstrated that different time horizons for short-term, medium term, long-term stock return performance are different. Two important and useful strategies among analysts, portfolio managers and other investors in capital markets are now global strategy to Momentum & Contrarian strategy. In both of these strategies that are exactly opposite each other Try that using past performance, future performance projections and create additional efficiency.

    The securities that yield a good (bad) have experienced in the past, tend to return the good (bad) to continue in the future. While there has been momentum in stock returns Despite the momentum that seems to be beneficial and not so controversial The exact triggers of this effect remains an empirical question The question of what factors can be triggers the exact momentum and so it is not clear.

    In this study, using financial information, 70 companies listed in Tehran Stock Exchange During the years 1380 - 1387 Momentum & Contrarian Profits Regarding Firm relationship Size, Book to Market Value and Transaction Volume the company Using multiple regression models based on combined data has been studied. These findings suggest that there is no significant relationship between the company and momentum Profits And reverse the company's size and Contrarian profits than the 24-month maintenance period, there is no significant relationship.

    The ratio of book value to market value (BV/MV) And momentum profits in all periods of maintenance and there is no meaningful relationship But the ratio of book value to market value (BV/MV) And Contrarian Profits gains in all periods of maintenance and periodic maintenance than 6 months and up There is a significant relationship. The Transaction Volume company's Transaction Volume and Momentum profits can be said that the momentum 6-month period of maintenance, there is no significant relationship And maintenance of this relationship in terms of 12 and 24 months is not significant, While the company's Transaction Volume and Contrarian profits in reverse and maintain a 24-month period, there is no significant relationship. And the formation and maintenance period of 6 and 12 months, there is no significant relationship

    Keywords:

    Momentum Profit; Contrarian Profits ; Siz  ; Book-to-market Transaction Volume;; past winners; past losers; panel data.

     

     

  • فهرست:

     

     

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1. تاریخچه مطالعاتی. 5

    3-1. بیان مسئله و تعریف موضوع تحقیق. 10

    4-1. چارچوب نظری تحقیق. 12

    5-1. فرضیات تحقیق. 13

    6-1. اهمیت و ضرورت تحقیق. 13

    7-1. اهداف تحقیق. 14

    8-1. حدود مطالعاتی. 14

    1-8-1 قلمرو مکانی تحقیق. 14

    2-8-1 قلمرو زمانی تحقیق. 14

    3-8-1 قلمرو موضوعی تحقیق. 15

    9-1. تعریف واژه ها و اصطلاحات کلیدی. 15

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 18

    2-2. تئوری پرتفوی. 19

    3-2. تئوری مالی استاندارد 21

    1-3-2. فرضیه بازار کارا 22

    2-3-2. نظریه بازار کارای سرمایه 22

    3-3-2. مدل قیمت گذاری دارائی های سرمایه ای (CAPM) 23

    4-3-2. مدل سه عاملی فاما – فرنچ. 24

    4-2. استثناهای مالی. 25

    1-4-2. اعلامیه های سود 25

    2-4-2.  برگشت بلند مدت.. 26

    3-4-2. روندهای کوتاه مدت.. 26

    4-4-2. اثر اندازه 26

    5-4-2. قدرت پیش بینی قیمت با نسبت های مالی. 27

    6-4-2. قدرت پیش بینی اخبار و وقایع شرکت ها 27

    7-4-2. فرض منطقی بودن سرمایه گذاران. 28

    8-4-2. واکنش به اطلاعات غیر اساسی. 28

    9-4-2. اثر ژانویه 29

    10-4-2.-اثر روزهای هفته 29

    5-2. مالی رفتاری. 29

    1-5-2. محدودیت در آربیتراژ و تئوری انتظار. 31

    1-1-5-2. زیان گریزی. 34

    2-1-5-2. حسابداری ذهنی. 34

    3-1-5-2. کنترل شخصی. 34

    4-1-5-2. پشیمان گریزی. 34

    2-5-2. روان شناسی شناختی و فرآیندهای تصمیم گیری فرا ابتکاری. 35

    1-2-5-2. نمایندگی. 36

    2-2-5-2.اطمینان بیش از حد 36

    3-2-5-2.لنگر اندازی. 37

    4-2-5-2. سفسطه سفته بازان. 37

    5-2-5-2. تورش در دسترس بودن. 37

    6-2. مفاهیم ضمنی مالیه رفتاری در بازارهای مالی و فرضیه بازار کارا 38

    7-2. استراتژی های سرمایه گذاری مومنتوم و معکوس.. 39

    1-7-2. تعاریف و ادبیات موضوعی. 39

    1-1-7-2. استراتژی معکوس.. 40

    2-1-7-2. استراتژی مومنتوم 41

    2-7-2. تجزیه بازده 42

    3-7-2. منابع سودهای مومنتوم و معکوس.. 44

    1-3-7-2. توضیحات رفتاری. 44

    1-1-3-7-2. استراتژی معکوس.. 48

    2-1-3-7-2. استراتژی مومنتوم 50

    1-2-1-3-7-2. مومنتوم سود 50

    2-2-1-3-7-2. مومنتوم صنعت.. 51

    3-2-1-3-7-2. مومنتوم قیمت.. 52

    4-2-1-3-7-2. پوشش تحلیل گر. 52

    5-2-1-3-7-2.  اندازه 53

    6-2-1-3-7-2.  نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار. 54

    7-2-1-3-7-2. حجم معاملات.. 55

    2-3-7-2. توضیحات مبتنی بر ریسک... 56

    1-2-3-7-2. استراتژی معکوس.. 56

    1-1-2-3-7-2. تورش های ریز ساختار. 57

    2-2-3-7-2.استراتژی مومنتوم 59

    8-2. تحقیقات داخلی مرتبط با موضوع تحقیق. 60

    9-2. خلاصه فصل دوم 62

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 65

    2-3 سوال و فرضیه های تحقیق. 65

    1-2-3 فرضیه های تحقیق. 67

    3-3. روش تحقیق. 67

    1-3-3. تخمین مدل رگرسیون با داده های ترکیبی. 68

    4-3. جامعه و نمونه آماری. 69

    5-3. روش گردآوری اطلاعات.. 70

    6-3. مدل اجرای تحقیق. 71

    7-3. نحوه محاسبه متغیرهای عملیاتی تحقیق: 71

    1-7-3. اندازه شرکت.. 71

    2-7-3. نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام (BV/MV) 72

    3-7-3. حجم معاملات بازار سهام  (TV) 72

    4-7-3. سود مومنتوم 73

    5-7-3.سود معکوس.. 73

    8-3. روش تحقیق. 73

    1-8-3. نرخ بازده سهام : 73

    2-8-3. دوره تشکیل – دوره نگهداری. 76

    3-8-3. طبقه بندی براساس اندازه 79

    4-8-3. طبقه بندی براساس نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (BV/MV) 80

    5-8-3 طبقه بندی براساس حجم معاملات  ((Trading VOLUME. 80

    9-3. روش آزمون فرضیات تحقیق. 81

    1-9-3. آزمون معنی دار بودن ضرایب رگرسیون: آزمون t 81

    2-9-3. آزمون رگرسیون. 82

    3-9-3. آزمون معنی دار بودن رگرسیون (آزمون F) 82

    4-9-3. ضریب تعیین. 83

    5-9-3. ضریب تعیین تعدیل شده 83

    6-9-3. آزمون دوربین واتسن برای بررسی وجود خودهمبستگی. 84

    10-3. خلاصه فصل سوم 85

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 87

    2-4. یافته های تحقیق. 87

    1-2-4.آمارتوصیفی. 87

    2-2-4.آمار استنباطی. 89

    1-2-2-4.نتیجه آزمون فرضیه اول تحقیق بر اساس دوره های تشکیل و نگهداری 6، 12 و24 ماهه 89

    2-2-2-4.نتیجه آزمون فرضیه دوم تحقیق بر اساس دوره های تشکیل و نگهداری 6، 12 و24 ماهه 91

    3-2-2-4. نتیجه آزمون فرضیه سوم تحقیق بر اساس دوره های تشکیل و نگهداری 6، 12 و24 ماهه 94

    3-4-2-4. نتیجه آزمون فرضیه چهارم تحقیق بر اساس دوره های تشکیل و نگهداری 6، 12 و24 ماهه 96

    4-2-2-4. نتیجه آزمون فرضیه پنجم تحقیق بر اساس دوره های تشکیل و نگهداری 6، 12 و24 ماهه 98

    5-2-2-4. نتیجه آزمون فرضیه ششم تحقیق بر اساس دوره های تشکیل و نگهداری 6، 12 و24 ماهه 101

    3-4. خلاصه فصل چهارم 103

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 105

    2-5. خلاصه موضوع و روش تحقیق. 106

    3-5. خلاصه یافته های تحقیق. 107

    1-3-5. نتیجه آزمون فرضیه اول تحقیق. 107

    2-3-5. نتیجه آزمون فرضیه دوم تحقیق. 107

    3-3-5 .نتیجه آزمون فرضیه سوم تحقیق. 108

    4-3-5 نتیجه آزمون فرضیه چهارم تحقیق. 108

    5-3-5 نتیجه آزمون فرضیه پنجم تحقیق. 108

    6-3-5. نتیجه آزمون فرضیه ششم تحقیق. 109

    4-5. نتیجه گیری. 109

    5-5. بررسی تطبیقی یافته ها 110

    6-5. پیشنهادها 112

    1-6-5. ارائه پیشنهاد بر مبنای نتایج حاصل از تحقیق. 112

    1-1-6-5. برای سرمایه گذاران. 112

    2-1-6-5. برای مسئولین. 112

    2-6-5. ارائه پیشنهاد جهت انجام پژوهش های آتی. 113

    7-5. محدودیت های تحقیق. 113

    8-5 خلاصه فصل. 114

    پیوست ها

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 147

    منابع لاتین: 148

    چکیده لاتین. 152

    منبع:

     

    منابع فارسی:

    تلنگی،م، 1383 " تقابل نظریه نوین مالی و مالی رفتاری" مجله تحقیقات مالی دانشگاه تهران، شماره 17 ص 25-3

    تلنگی،م، علی راعی، 1383،"مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته"، مجله تحقیقات مالی دانشگاه تهران، ص112-120

    دموری، د، سعید سعیدا و احمد فلا حزاده ابرقویی،" بررسی عکس العمل بیش از اندازه سرمایه گذاران به الگوهای عملکرد گذشته شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" , فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی , 1387, 54,15 , 47-62

    سعیدی. ع، 1386،"مالی رفتاری" ،ماهنامه بورس، شماره 69، صفحه 9-4

    شفیعی.ا، 1386،"بررسی سودآوری راهبرد سرمایه گذاری مومنتوم در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    فدایی نژاد. م.ا،محمد صادقی. ،1389،" بررسی سودمندی استراتژی های مومنتوم و معکوس در بورس اوراق بهادار تهران"، صفحه 19-1، منبع سایت  (www.rdis.ir  )

    فرهانیان. م.ج، 1386،"نظریه پیش نگری،"، ماهنامه بورس، شماره 69، صفحه23- 18.

    قالیباف اصل, ح، شهاب الدین شمس, و محمدجواد ساده وند ،1389،" بررسی بازده اضافی استراتژی شتاب سود و قیمت در بورس اوراق بهادار تهران" , بررسی های حسابداری و حسابرسی,61,17, صص 99 تا 116

    گجراتی، د، ترجمه حمید ابریشمی، 1385،"مبانی اقتصاد سنجی"،جلد دوم ، چاپ چهارم، انتشارات دانشگاه تهران.

    مهرانی، س، و علی اکبر نونهال نهر.، 1387،" ارزیابی واکنش کمتر از حد مورد انتظار سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران". فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، 54,15, 117-136

    نیک بخت.م، محمودمرادی. 1384،" ارزیابی واکنش بیش از اندازه سهامداران عادی در بورس اوراق بهادار تهران،"، بررسی های حسابداری وحسابرسی دانشگاه تهران، شماره ، 40 صفحه 122-97.

    نیکبخت، م. ر،و مهدی مرادی،1384،" ارزیابی واکنش بیش از اندازه سهامداران عادی در بورس اوراق بهادار تهران"، بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره 40 ، صص 97-122

     

    منابع لاتین:

    Antoniou A., Galariotis E. C., Spyros I. S. (2006), " Short-term Contrarian Strategies in the London Stock Exchange: Are they profitable? Which factors affect them? " Journal of Business Finance and Accounting, vol. 33. no. 5&6, p.p. 839–867.

    Bachelor’s,( 2007),” Thesis, Momentum And Contrarian Investment Strategies”, Lapoeenranta University OF Technology School of BusinessFinance, Anomalies" The Journal of Finance, vol 51, no 1, p.p 55–84.

    Barberis N., Schleifer A., Vishny R,( 1998), "A Model of Investor Sentiment", Journal of Financial Economics, vol. 49, no. 3, p.p. 307–343.

    Baytas A., Cakici N, (1999), "Do Markets Overreact: International Evidence", Journal of Banking & Finance, vol. 23, no 7, p.p. 1121-1144.

    Brabazon T,( 2000), " Behavioural Finance: A new sunrise or a false dawn?" Department of Accountancy University College Dublin, p.p 1-8 available in http://introduction.behaviouralfinance.net/Brab00.

    Burton, G.Malkiel, (2003), "The Efficient, Markett Hypothiesis and It’s critics," Journal of Economic Perspectives, vol. 17, no. 1, pp. 1-47.

    Carhart M. M. (1997), "on Persistence in Mutual Fund Performanc ," the Journal o f Finance, vol. 1, p.p. 57-82.

    Conrad J., Kaul G. (1998): “An Anatomy of Trading Strategies”. The Review of Financial Studies, vol. 11, no. 3, p.p. 489–519.

    Cooper M. C, Gutierrez R. C. JR., Hameed A, (2004), "Market States and Momentum," The Journal of Finance, vol. 59, no. 2, p.p 1345–1365.

    Daniel K., Hirshleifer D., Subrahmanyam A.( 1998), "Investor Psychology and Security Market Under- and Overreactions," The Journal of Finance, vol. 53, no. 6, p.p 1839–1884.

    David. Lesmond, Michael J. Schill, Chunsheng Zhou, (2004) “The illusory nature of momentum profits”, www.sciencedirect.com, Journal of Financial Economics 71 349–380

    Donald.B.K.,( 2006), "Financial Market Anomalies", Working paper, p.p 1–14 available in http://Finance Wharton upenn edu.

    Doukas J., & McKnight P. (2005), "European momentum strategies, information diffusion, and investor conservatism" European Financial Management, vol 11, no 3, p.p 313–338.

    Fama E. F., French K. R, (1996), "Multifactor Explanations of Asset Pricing ,The Journal of Finance , vol 54, no 6, pp. 2143-2184.

    Grinblatt M., Titman S, (1989), “Mutual fund performance: an analysis of quarterly portfolio holdings” Journal of Business vol 62, no3, pp.394-415.

    Hamalainen, J,( 2007), "Momentum and Contrarian Investment Strategies", Bachelor’s Thesis, pp1-51 available in http://oa dori.fi/ bitstream.

    Hon, M.T., Tonks.I,( 2003), “Momentum in the UK stock market”, Journal of Multinational Financial Management vol 13, no (1), PP. 43–70.

    Hong H., Lim T., Stein J. C. (2000): “Bad News Travels Slowly: Size, Analyst Coverage, and the Profitability of Momentum Strategies”. The Journal of Finance, vol. 55, no. 1, p. 265-295.

    Hong H., Stein J.C, (1999), "A Unified Theory of underreaction, Momentum Trading, and Overreaction in Asset Markets ", The Journal of Finance , vol 54, no 6, pp. 2143-2184.

    Jagadeesh N., Titman S., )1995(, "Ovrreaction Delayed reaction, and Contrrian investment "The Review of Financial Studies, vol 8, no 4, p.p 973–993.

    Jagadeesh N., Titman S., )2001(, "Profitability of Momentum Startegie:An Evaluation of Eeplanations", The Journal of Finance, vol 50, no 2, pp. 699-720

    Jagadeesh N., Titman S.,( 1993), "Returns to Buying Winner and selling Losers: Implications for Stock Market Efficiency"The Journal of Finance, vol 48, no 1, p.p. 65-91.

    John A. Doukas and Phillip J. McKnight, (2003) ,”European Momentum Strategies”, Information Diffusion, and Investor Conservatism,

    Johnston, J, and Dinardo, J.) 1997(, "Econometric Method" th Edition

    Jonson M, Linblom H, Platan P,) 2002(," BehavioralFinance and change of Investor Behavior During and after the speculative at the End of 1990"s, Masters Thesis in finance, school of Economics and management, Lound, p.p 1–87.

    Joseph Kang, Ming-Hua Liu, Sophie Xiaoyan Ni, (2002) ,” Contrarian and momentum strategies in the China stock market”: 1993–2000, www.elsevier.com, 10 243– 265

    Kannadhasan M. )2003(, "Role of Behavioural Finance in Investment Decisions" available in www. Bim.edu.

    Kenneth L,) 2005(, "Is The Ffma And French Three Factor Model Better Than The Ccpm?" Master of ART in The Department of Economics, p.p 1–48 available in http://ir.lib.sfu.ca.

    Lakonishok J, Schleifer A, Vishny R. (1994): “Contrarian Investment, Extrapolation, and Risk“. The Journal of Finance, vol. 49, no. 3, p.p. 1541–1578.

    Laura Xiaolei Liu, Lu Zhang, (2008),”Momentum Profits, Factor Pricing”, and Macroeconomic Risk,( rfs.oxfordjournals.org)

    Lewellen J. (2002): “Momentum and Autocorrelation in Stock Returns”. The Review of Financial Studies, vol. 15, no. 2, Special 2002, p.p 533–563.

    Lo A. W., McKinlay, A. C.( 1990), "When are contrarian profits due to stock overreaction?" Review of Financial Studies, vol. 3, no. 2, pp. 175–205.

    McKnight.P.J, Hou.T.C.T, (2006), "The determinantst of momentum in the United kingdom ", Quarterly Review of Economics And Finance,vol 46, no 2, pp (227-240).

    Moskowitz T. J., Grinblatt M. (1999), "Do Industries Explain Momentum?" The Journal of Finance, vol. 54, no. 4, p.p. 1249–1290.

    Nikos S Thomadis,( 2003),"The Implications of Behavioral Finance for the Modeling of securities prices", Financial Engineering & managment, p.p 1–18 available in www.quantnotes .com.

    Patricia Chelley-Steeley, Antonios Siganos, (2008),”  Momentum profits in alternative stock market structures”, www.sciencedirect.com, 131–144

    Phillip J. McKnighta, , Tony C.T. Houb, (2006) , “The determinants of momentum in the United Kingdom”, The Quarterly Review of Economics and Finance ,46 227–240

    Ricciardi.V and .simon K,( 2000), "What is Behavioral Finance?" Business Education and Technology, Journal, vol 2, no 2, p.p. 1-9.

    Rindisbacher.M, (2002), "Efficient Market Hypothesis Informational Effeciency of Financial Market", p.p 1-6 available in www.rotman. Utoronto.ca.

    Ritter, Jay R,( 2003), "Bihavioural Finance" Finance Journal vol.11 No 4, p.p 429 – 437.

    Rouwenhorst K. Geert (1998): “International Momentum Strategies”. The Journal of Finance, vol. 53, no. 1, p.p. 267–284.

    Ying-Foon Chow, Ming Liu, Xinting Fan, (2008),”Broad-market return persistence and momentum profits”, www.sciencedirect.com 181–188


موضوع پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, نمونه پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, دانلود پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه اندازه شرکت ، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و حجم معاملات با سودهای مومنتوم و معکوس در بازار سرمایه ایران

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده : هدف اصلی مطالعه حاضر، بررسی تمایل سرمایه­گذاران بر تکیه به چولگی و تجزیه و تحلیل تفاوت میان نمودار چولگی بازده سهام­های مختلف است که می تواند معیاری برای ترجیحات سرمایه­گذاری آن­ها باشد. نمونه مورد استفاده در این مطالعه، مشتمل بر 54 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1388 تا 1392 است و برای آزمون فرضیه­ها از نرم ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.A.” حسابداری - حسابداری چکیده یک عامل اصلی از سرمایه­گذاری موفق، توانایی مدیریت در پیش بینی بازدهی پروژه­ها است؛ به دلیل اینکه پیش­بینی­، یک نقش اصلی در روش­های ارزیابی سرمایه­گذاری بازی می کند . بنابراین، تصمیمات سرمایه­گذاری شرکت­ها به مدیرانی برای پیش­بینی جریان نقدی مورد انتظار از سرمایه گذاری های بالقوه نیاز دارد. اگرچه این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: مدیریت دولتی چکیده : هدف این تحقیق یافتن ارتباط بین ضرایب قیمت و بازده سهام در صنعت سیمان بورس اوراق بهادار می باشد ضرایب قیمت جزء روشهای ارزش گذاری نسبی و رایج ترین و معروف ترین روشهای ارزشگذاری سهام در بازار سرمایه هستند. اساس روش ضرایب قیمت بیانگر این است که ارزش سهام به مقدار سود، دارایی و یا ارزش دیگری که از مالکیت سهام ناشی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: پیش بینی سود هر سهم در سرمایه گذاری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا تغییرات قیمت سهام و واکنش مستقیم بازار سرمایه را در پی دارد. از طرفی در محیط تجاری کنونی به دلیل تغییرات سریع فناوری و شرایط مالی ، مدیران از دورنمای تجاری شرکت ارزیابی درستی ندارند و از این رو بروز خطاها در برآوردهای حسابداری ،اجتناب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) گرایش: حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین نقدشوندگی سهام و مدیریت سود واقعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1382 تا 1391 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 96 شرکت می ...

پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری پژوهش حاضر برای فراهم آوردن شواهدی در جهت روشن ساختن رابطه­ی بین کیفیت­ سود و نقدشوندگی سهام و همچنین ارزیابی تاثیر کیفیت سود بر نقدشوندگی سهام صورت پذیرفته است. در این پژوهش 96شرکت­ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 5ساله 1387-1392 (با یکسال تقدم)به عنوان جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. متغیر مستقل در این پژوهش کیفیت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: با توجه به اهمیت نقد شوندگی سهام شرکتها در بازار سرمایه ، تحقیق حاضر در پی بررسی عوامل موثر بر نقد شوندگی است . در این راستا تاثیر سیاست های تقسیم سود سهام بر نقد شوندگی سهام شرکتها مورد آزمون قرار گرفته است . در این تحقیق از رگرسیون خطی چند گانه برای کلیه اطلاعات استفاده شده است . کلیه فرضیه ها بر روی 185 عضو ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش :مالی چکیده: در این تحقیق به بررسی ارتباط شفافیت سود و ریسک نقدینگی درشرکت های پذیرفته بورس اوراق بهادار تهران پرداخته می شود. ما در این تحقیق بررسی خواهیم کرد که افزایش شفافیت سود شرکتها ، ریسک نقدینگی را کاهش می دهد . متغیر وابسته تحقیق ریسک نقدینگی و متغیر مستقل تحقیق شفافیت سود است.برای سنجش شفافیت سود از مدل ...

پایان نامه تحصیلی برای اخذ کارشناسی ارشد M.A مدیریت بازرگانی- مالی چکیده: مساله اصلی پژوهش در این تحقیق این است که آیا بین سود هر سهم، نسبت Q توبین و اهرم مالی با قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معنی داری وجود دارد؟به منظور یافتن پاسخ مناسب به سوال اصلی پژوهش چهار فرضیه تدوین گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: بنابر تئوری بازار کارآ یکی از خصوصیات بازار کارآ و ایده آل عدم وجود هزینه های معاملاتی و در نتیجه قابلیت نقدشوندگی بالاست . با افزایش نقدشوندگی هزینه معاملات به شکل چشمگیری پائین خواهد آمد . نقدشوندگی همچنین نقش مهمی را در فرآیند کشف قیمت بازی می کند . با توجه به اهمیت نقدشوندگی شناخت عوامل موثر بر آن می تواند به ...

ثبت سفارش