پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود

word 1 MB 29772 159
مشخص نشده کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۵,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته حسابداری

    چکیده

    کیفیت سود از جنبه های مختلف شامل (داشتن ارزش پیش بینی، ارزش بازخورد، بی طرفی، به موقع بودن و بیان صادقانه) توسط پژوهشگران مورد ارزیابی و توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین برخی ازسازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سوددر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این پژوهش ساختار مالکیت به سه طبقه مالکیت خانوادگی، مالکیت نهادی، مالکیت شرکتی طبقه بندی شده است. برای هر کدام از طبقات فرضیه تدوین و تأثیر آن بر به موقع بودن سود آزمون گردید. جامعه آماری این تحقیق شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار طی سال های 1386 الی 1391 و با حذف سیستماتیک و هدفمند 101 شرکت انتخاب گردیده است. در این تحقیق جهت پردازش اولیه داده ها از نرم افزار اکسل و برای تجزیه تحلیل داده ها از نر م افزارهای 8Eviews  استفاده شده است. در این تحقیق از روش رگرسیون خطی مرکب به روش ترکیبی یاData panel  جهت ارزیابی رابطه بین متغیرها استفاده می شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین مالکیت خانوادگی و مالکیت نهادی با به موقع بودن سود رابطه ی مثبت معنا داری وجود دارد و بین مالکیت شرکتی با به موقع بودن سود رابطه ی مثبت و عدم معناداری وجود دارد.

     

    واژه های کلیدی

    حاکمیت شرکتی، مالکیت خانوادگی، مالکیت نهادی، مالکیت شرکتی، به موقع بودن سود

    مقوله سود در مباحث حسابداری و مالی با توجه به بحث کیفی آن و همچنین به عنوان ابزاری برای تصمیم گیری از جایگاه ویژه ای برخوردار است همچنین با مروری  بر تاریخچه و ادبیات کهن دانش حسابداری در می یابیم که کمتر مفهوم یا پدیده ای، همانند سود مورد بحث و منازعه فراگیر بین و تئوریسین ها متفکران حسابداری و طبقات مختلف حرفه حسابداری و مالی قرار گرفته است. بر اساس فرضیات و همچنین تحقیقات انجام شده مشاهده می شود که سود حسابداری بار و محتوای اطلاعاتی دارد. محاسبه سود حسابداری به عنوان معیاری برای ارزیابی شرکت ها ویا اطلاعاتی که در محاسبه آن لحاظ می شود، توسط حسابداران حرفه ای ومفسران مالی همواره مورد تأکید قرار داشته است همچنین با توجه به این که صورت های مالی اطلاعات مربوط و با ارزشی را برای گروه های برون سازمانی فراهم می کند، اتکای شدیدتری بر اعداد حسابداری به ویژه سود و به موقع بودن آن دارد. پس از رسوایی های انرون و ورلدکام در سال 2002، تاکنون تحقیقات زیادی در زمینه حاکمیت شرکتی و کیفیت سود انجام شده است روهایدا[1] (2011) .بسیاری از محقیقن، ورشکستگی این شرکت های بزرگ ناشی از ضعیف بودن حاکمیت شرکتی در آنها می دانند. با وقوع این رویدادها شفافیت صورت های مالی مورد تردید قرار گرفت. دیفویند و همکاران[2] (2000) بیان کردند که این رسوایی ها منجر به نقش حاکمیت شرکت شد. حاکمیت شرکتی در برگیرنده مجموعه روابط بین سهامداران، مدیران، و سایر افراد ذینفع است که متضمن نظام کنترلی به منظور رعایت حقوق سهامداران جزء و اجرای صحیح مصوبات مجمع و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی است. دی آنجلو[3] (1981) و روداک و همکاران[4] (2006) اعتقاد دارند که سیستم های مکانیزم حاکمیت شرکتی مناسب منجر به تقویت و مهارت مدیران و کمیته حسابرسی شده و نظارت مؤثر بر فعالیت های مدیران نموده و در نهایت منجر به بهبود کیفیت صورت های مالی افشاء شده می شود. مهمترین ویژگی های شرکت ها تفکیک مالکیت از مدیریت آنهاست. در طی سی سال گذشته موارد بسیاری از تضاد منافع بین گروه ها و چگونگی مواجه شرکت ها با این گونه تضاد ها از سوی اقتصاد دانان مطرح شده است. این موارد به طور کلی تحت عنوان تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت بیان می شود. تئوری نمایندگی به این موضوع اشاره دارد که بخشی از عملیات شرکت ها به روابط نمایندگی بین سها مداران و مدیران مربوط می شود. در واقع جدایی مالکیت سهام و کنترل مدیریت بر عملیات شرکت می تواند به تضاد منافع منجر شود و هزینه های نمایندگی ناشی از این تضاد منافع بین مدیران و سهامداران بوجود آید. بدون این مسئله نمایندگی، کیفیت گزارشگری هیچ مسئله خاصی نخوا هد داشت چون مدیران هیچ گونه انگیزه ای برای تحریف گزارشات مالی یا مخفی نگه داشتن اطلاعات ندارند. حاکمیت شرکتی یکی از سازوکارهای کاهش مسئله نمایندگی است. مکانیزم  های حاکمیت شرکتی می تواند فرصت های مدیریت سود را کاهش و در نتیجه کیفیت سود را افزایش دهد. در تئوری نمایندگی هدف مالکان حداکثر سازی ثروت است. بنابراین به منظور دستیابی به این هدف بر کار نماینده نظارت و عملکرد او را ارزیابی می کنند. سود نیز یکی از اقلام مندرج در صورت های مالی است که به موقع بودن آن در تصمیم گیری استفاده کنندگان صورت های مالی تأثیر بسزایی دارد. و توجه بسیاری را به خود معطوف ساخته است. یکی از گروه های اصلی استفاده کنندگان از صورت های مالی سهامداران هستند. از این رو عموماً این تصور می شود که ساختار مالکیت شرکت ها به تغییر رفتار شرکت ها منجر می شود. این امر از فعالیت های نظارتی که سرمایه گذاران مختلف در این ساختار انجام می دهند، نشأت می گیرد جنکینز[5] (2006).

     

    1-2- بیان مسئله

    سود حسابداری یکی از اقلام مهم صورت مالی است اطلاعات سود برای اینکه به تصمیم استفاده کنندگان مربوط باشد، باید در زمانی مؤثر واقع شود و در دسترس استفاده کنندگان قرار گیرد. به موقع بودن سود به عنوان یکی از ویژگی های کیفیت سود به شمار می رود. و به بهبود فرآیند تصمیم گیری استفاده گنندگان از گزارش های حسابداری منجر می گردد. سازوکار حاکمیت شرکتی بر کیفیت اطلاعات افشاء شده توسط شرکت ها، از جمله به موقع بودن سود اثر می گذارد. افشای اطلاعات مالی شفاف، مشکلات و مسائل نمایندگی را از طریق کاهش تقارن اطلاعاتی بین مدیریت وسهام داران به حداقل می رساند. در مقابل، افشای ضعیف اطلاعات مالی اغلب باعث گمراهی سهامداران و در نتیجه تأثیر نامطلوبی بر ثروت آنان می گردد. در تئوری نمایندگی هدف مالکان حداکثرسازی ثروت است، بنابراین، به منظور دستیابی به این هدف بر کار نماینده نظارت و عملکرد او را ارزیابی می کنند. سود خالص نیز یکی از اقلام مندرج در صورت های مالی است که در تصمیم گیری استفاده کنندگان صورت های مالی تأثیر بسزایی دارد و توجه زیادی را معطوف خود ساخته است. یکی ازگروه های اصلی استفاده کنندگان از صورت های مالی سهامداران هستند. از این رو عموماً این گونه تصور می شود که ساختار مالکیت شرکت ها ممکن است به تغییر رفتار شرکت ها منجر شود. این امر از فعالیت های نظارتی که سرمایه گذاران مختلف در این ساختار انجام می دهند، نشأت می گیرد. از حیث تئوری، نهادها ممکن است انگیزه هایی برای نظارت فعال، بر مدیریت داشته باشند  در این صورت سؤال مطرح این است که: آیا متفاوت بودن ساختارمالکیت شرکت ها بر به برافشای به موقع اطلاعات مالی ازجمله سود تأثیر دارد. و نتیجه تحقیقات قبلی، حاکی از آن است که سازوکارهای حاکمیت شرکتی، نظیر ویژگی های هیأت مدیره، ساختارهای مالکیت و کیفیت حسابرسی، رویه های افشای اطلاعات مالی را تحت تأثیر قرار می دهد، کارامانو و وافیس[6] (2005). بنابراین می توان گفت حاکمیت شرکتی عاملی است که می تواند باعث بهبود کیفیت اطلاعات ارائه شده توسط مدیریت می گردد. اگرافشای به موقع سود توسط مدیریت به عنوان ابزاری برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیریت و سرمایه گذاران بالقوه تلقی گردد، افشای سود به موقع از اهمیت در خور توجهی برخوردار است. و یک فاکتور حیاتی به شمار می رود. بنابراین، ما در تحقیق حاضر به  بررسی رابطه بین برخی ازسازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود می پردازیم.

     

    1-3- اهمیت وضرورت انجام تحقیق

    امروزه به دلیل گسترش فعالیت های اقتصادی، توسعه بازارهای مالی و رونق سرمایه گذاری در بازار های سرمایه به خصوص بورس اوراق بهادار توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، مهمترین ابزار جهت اتخاذ تصمیمات مالی، دسترسی به اطلاعات درست وبه موقع وتحلیل دقیق و واقع بینانه آن می باشد. که درنتیجه باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی می شود. ورشکستگی اخیر شرکت ها بزرگ باعث شده است که جامعه به اهمیت شفافیت و پاسخگویی شرکت ها پی ببرد. از سوی دیگر مراجع قانون گذار حاکمیت شرکتی را به عنوان ابزاری سودمند برای بهبود کیفیت اطلاعات مالی افشاء شده توسط شرکت ها تلقی می کنند با این فرض به موقع بودن سود حاوی اطلاعاتی درباره زمانبندی، شکل وصحت آنها باشد مطالعه رابطه بین افشای به موقع سود و سازوکارهای حاکمیت شرکتی دارای اهمیت است، با عنایت به تلاش هایی که در کشور ما به منظور شناساندن ماهیت نظام حاکمیت شرکتی و اهمیت آن از بعد از نظارت بر شرکت صورت گرفته است، شناخت اثر بخشی سازوکارهای حاکمیت شرکت در ایران و نقش آنها در افزایش به موقع افشاء کردن سود ارائه شده توسط مدیریت از اهداف خاص تحقیق حاضر به شمار می رود. نتایج این تحقیق مورد علاقه قانون گذاران بازار سرمایه خواهد بود زیرا این نتایج با سازوکارهای حاکمیت شرکتی که کیفیت افشای اطلاعات مالی و در نتیجه دقت در به موقع بودن سود را متأثر می سازد، سر و کار دارد. علاوه بر این، نتایج مورد علاقه سرمایه گذاران و تحلیل گیران مالی خواهد بود؛ از این نظر که این نتایج مبنایی را به منظور ارزیابی کمیت و کیفیت اطلاعات مندرج در افشای به موقع سود فراهم خواهد کرد. از سوی دیگر، نتایج این تحقیق شناخت ما را از رابطه بین افشای مالی و ساختار مالکیت به عنوان یکی از سازوکارهای حاکمیت شرکتی افزایش دهد و نیز شواهد بیشتری را در رابطه با نقش سازوکارهای حاکمیت شرکتی در کاهش تضاد منافع بین مدیریت و سهامداران فراهم خواهد نمود. فرصت های مربوط به تجارت و معاملات داخلی مختل می کند و کاهش هزینه های کل را دنبال دارد، ارائه به موقع در نهایت می تواند بازه ی زمانی عظیم مربوط به درآمددهی کاهش دهد. در عوض اعتبار مدیر یت و کاهش هزینه های مربوط به سهام را در پی دارد.

     

    1-4- اهداف تحقیق

    هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی و مالکیت شرکتی و به موقع بودن سود در بورس اوراق بهادار تهران است. بدیهی است انجام چنین مطالعاتی، مشروط به بهبود فرآیند تصمیم گیری استفاده گنندگان از گزارش های حسابداری منجر می گردد. سازوکار حاکمیت شرکتی بر کیفیت اطلاعات افشاء شده توسط شرکت ها، از جمله به موقع بودن سود اثر می گذارد. افشای اطلاعات مالی شفاف، مشکلات و مسائل نمایندگی را از طریق کاهش تقارن اطلاعاتی بین مدیریت و سهام داران به حداقل می رساند. و باعث بهبود کیفیت اطلاعات ارائه شده توسط مدیریت می گردد. این تحقیق در صدد یافتن پاسخی برای این سؤال است که آیا حاکمیت شرکت با نوع مالکیت شرکت ارتباط دارد؟ آیا به موقع بودن سود به نوع مالکیت شرکت بستگی دارد؟ از آن جایی که در این مطالعه، شواهدی در خصوص مالکیت شرکتی و همچنین به موقع بودن سود ارایه خواهد شد، اهداف تحقیق را می توان به صورت زیر بیان کرد:

    بررسی رابطه بین مالکیت خانوادگی و به موقع بودن سود

    بررسی رابطه بین مالکیت نهادی و به موقع بودن سود

    بررسی رابطه بین مالکیت شرکتی و به موقع بودن سود

     

     

    1- 5- فرضیه های تحقیق ومبانی نظری آنها

    وقتی عدم تقارن اطلاعاتی در رابطه با سهام یک شرکت افزایش می یابد، ارزش ذاتی آن با قیمت در بازار سرمایه متفاوت خواهد بود. بنابراین، وجود عدم تقارن اطلاعاتی دربازارسرمایه، سرمایه افراد عادی را در این بازار، به مخاطره می اندازد. همچنین اگر اطلاعات مربوط به سود به موقع باشند، منجر به کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و در نتیجه واقعی شدن بازده مورد انتظار سرمایه گذاران می گردد. شرکت هایی که سود به موقع تری دارند، بدلیل کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سرمایه گذاران قیمت سهام آنها سقوط کمتری خواهد داشت. مک کوناگی و همکاران[7] (2001) با استفاده از تئوری نمایندگی نشان دادند که در شرکت های خانوادگی، ارزش بازار سرمایه نسبت به ارزش دفتری، بیشتر از شرکت های غیر خانوادگی است. افزون بر آن نسبت های عملیاتی در شرکت های خانوادگی نسبت به شرکت های غیرخانوادگی، مساعدتر است. همچنین شرکت های خانوادگی، نسبت به شرکت های غیرخانوادگی دارای کارایی بالاتر، ریسک کمتر و ارزش بیشتری هستند. اندرسون و همکاران[8] (2003) نیز به این نتیجه رسیدند که مالکیت خانوادگی باعث کاهش هزینه های نمایندگی برای هزینه های بدهی می شود.

     

    1- Rohaida

    2- Dyfvynd et al

    3-. DeAngelo

    [4]- Rvdak et al

    1- Jenkins

    1-karamanv  and  Vafys

    [7] -Mac Kvnagy  et all

    [8] - Anderson et all

     

     

    The  Study Relationship Between Some Mechanisms of  Corporate Governance and  The Timely of  Earning

     

     

    Abstract

    Quality of earnings in terms of various aspects including predictive value, feedback value, fairness, timeliness and sincere expression has been evaluated by researchers. This study aims to investigate corporate governance and corporate ownership and timeliness of earning in the companies listed in Tehran stock exchange. In this study, ownership structure has been classified to three categories including family ownership, institutional ownership, and corporate ownership. The hypotheses were formulated for each category and effect of them on timeliness of earning has been tested. The statistical population of this study consists of companies listed in Tehran stock exchange during 2007-2012, so that 101 companies using a systematic removal have been selected in this study. To process data, Excel software has been used, and then Eviews8 software has been used for data analysis. In this study, combining linear regression (data panel) has been used for evaluating the relationship between the variables. The results of study indicate that a negative significant relationship exists between timeliness and "family ownership and institutional ownership", but a significant relationship does not exist between timeliness and corporate ownership.

    Key words- corporate ownership; timeliness; family ownership; institutional ownership  

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                               صفحه

    چکیده.................................................................................................................................................1

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه.........................................................................................................................................3

    1-2- بیان مسئله..................................................................................................................................4

    1-4- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.................................................................................................5

    1-3- اهداف تحقیق.............................................................................................................................6

    1-5- فرضیه های تحقیق ومبانی نظری آن ها.....................................................................................7

    1-6- قلمرو تحقیق..............................................................................................................................9

    1-6-1- قلمرو زمانی...........................................................................................................................9

    1-6-2- قلمرو مکانی..........................................................................................................................9

    1-6-3- قلمرو موضوعی.....................................................................................................................9

    1-7- تعریف اصطلاحات و واژه ها....................................................................................................9

    1-7-1- مالکیت خانوادگی.................................................................................................................9

    1-7-2- مالکیت نهادی.....................................................................................................................10

    1-7-3- مالکیت شرکتی....................................................................................................................10

    1-7-4-  به موقع بودن سود..............................................................................................................11

    1-8- ساختار پژوهش.......................................................................................................................11

     

    فصل دوم: مبانی نظری وادبیات تحقیق

    2-1- مقدمه.......................................................................................................................................14

    2-2- مبانی نظری و مفهوم حاکمیت شرکتی.....................................................................................15

    2-3- چارچوب نظری حاکمیت شرکتی...........................................................................................17

    2-3-1- نظریه نمایندگی...................................................................................................................17

    2-3-2- نظریه هزینه معاملات..........................................................................................................18

    2-3-3- تئوری ذینفعان.....................................................................................................................19

    2-4- اهداف حاکمیت شرکتی..........................................................................................................19

    2-5- مزایای حاکمیت شرکتی...........................................................................................................20

    2-6- اصول حاکمیت شرکتی............................................................................................................21

    2-7- انواع شاخص های سنجش عملکرد........................................................................................23

    2-8- انواع سیستم های حاکمیت شرکتی..........................................................................................23

    2-8-1- سیستم درون سازمانی.........................................................................................................24

    2-8-2- سیستم برون سازمانی..........................................................................................................26

    2-9- شیوه های حاکمیت شرکتی.....................................................................................................28

    2-9-1- شفافیت...............................................................................................................................28

    2-9-2- پاسخگویی..........................................................................................................................28

    2-9-3- انصاف برخورد یکسان با سهامداران...................................................................................29

    2-9-4- مسئولیت پذیری..................................................................................................................29

    2-10- تمرکز مالکیت به عنوان یکی از مهم ترین مکانیزم های حاکمیت شرکتی............................29

    2-11- نسبت سهامداران یا مالکان نهادی به عنوان یکی دیگر از مکانیزم های حاکمیت شرکتی......31

    2-12- نسبت شرکت های خانوادگی................................................................................................32

    2-13- اهمیت حا کمیت شرکتی در بازارهای مالی..........................................................................33

    2-14- بازیگران عرصه حاکمیت شرکتی..........................................................................................34

    2-14-1- هیئت مدیره ها..................................................................................................................34

    2-14-2- مدیرعامل و تیم اجرایی شرکت........................................................................................35

    2-14-3- سهامداران.........................................................................................................................35

    2-14-4- مشتریان داخلی و خارجی شرکت....................................................................................35

    2-14-5- قانون گذاران و سایر نهادهای مرتبط با کسب و کار شرکت............................................36

    2-15- حاکمیت شرکتی در ایران......................................................................................................36

    2-16- عدم تقارن اطلاعاتی و حاکمیت شرکتی...............................................................................37

    2-17- مالکیت شرکت ها.................................................................................................................39

    2-18- ترکیب مالکیت و حاکمیت شرکتی........................................................................................39

    2-19- ترکیب مالکیت و سهامداری مدیران......................................................................................40

    2-20- ساختار مالکیت......................................................................................................................40

    2-21- مالکیت مدیریتی (خانوادگی)................................................................................................42

    2-22- مالکیت نهادی.......................................................................................................................45

    2-23- مالکیت شرکتی......................................................................................................................47

    2-24- مفهوم به موقع بودن اطلاعات(سود).....................................................................................49

    2- 25- بموقع بودن واهمیت آن.......................................................................................................50

    2-26- ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی..............................................................................................52

    2-27- چارچوب تنظیمی برای گزارشگری به موقع در ایران...........................................................54

    2-28- مفاهیم سود برای گزارشگری................................................................................................56

    2-29- عوامل موثر بر رفتار گزارشگری به موقع............................................................................. 57

    2-30- اندازه شرکت.........................................................................................................................57

    2-31- اندازه شرکت و به موقع بودن سود.......................................................................................59

    2-32- شاخص های اندازه گیری شرکت.........................................................................................59

    2-32-1- میزان دارائیهای شرکت.....................................................................................................60

    2-32-2- میزان فروش شرکت.........................................................................................................60

    2-32-3- ارزش بازار شرکت...........................................................................................................60

    2-32-4- تعداد پرسنل شرکت.........................................................................................................61

    2-33- سودآوری(سود)....................................................................................................................62

    2-33-1- نسبتهای سود آوری..........................................................................................................62

    2-34- عمرشرکت............................................................................................................................63

    2-35- بخش دوم: پیشینه تحقیق.......................................................................................................63

    2-35-1- پیشینه داخلی....................................................................................................................63

    2-35-2- پیشینه خارجی..................................................................................................................68

    2-37- خلاصه فصل.........................................................................................................................74

     

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1- مقدمه.......................................................................................................................................76

    3-2- روش کلی تحقیق....................................................................................................................76

    3-3- جامعه آماری ونمونه آماری.....................................................................................................77

    3-4- روش های گرد آوری داده ها .................................................................................................77

    3-5- ابزار تحقیق  و موارد استفاده...................................................................................................78

    3-6- مدل تحقیق..............................................................................................................................78

    3-6-1- دسته بندی متغیر ها.............................................................................................................79

    3-6-2- نحوه اندازه گیری متغیر ها..................................................................................................79

    3-6-2-1- متغیر مستقل...................................................................................................................79

    3-6-2-1-1- مالکیت خانوادگی......................................................................................................79

    3-6-2-1-2- مالکیت نهادی............................................................................................................79

    3-6-2-1-3- مالکیت شرکتی..........................................................................................................80

    3-6-2-2- متغیر وابسته....................................................................................................................80

    3-6-2-2-1- به موقع بودن سود.....................................................................................................80

    3-6-2-3- متغیر های کنترلی...........................................................................................................81

    3-6-2-3-1- اندازه شرکت..............................................................................................................82

    3-6-2-3-2- اهرم مالی...................................................................................................................82

    3-6-2-3-3- نسبت ارزش بازار حقوق صاحبان سهام به ارزش دفتری..........................................82

    3-6-3- مدل کلی تحقیق..................................................................................................................83

    3-6-4- نحوه بدست آوردن رابطه بین متغیر ها...............................................................................84

    3-7- روش تجزیه و تحلیل  اطلاعات..............................................................................................84

    3-8- تحلیل ماهیت و ویژگی های متغیرهای تحقیق........................................................................85

    3-9- آزمون های رگرسیون..............................................................................................................85

    3-10- روش های آماری..................................................................................................................85

    3-10-1- آمار توصیفی.....................................................................................................................85

    3-10-2- آماراستنباطی.....................................................................................................................86

    3-10-2-1- آزمون کلموگروف- اسمیرونوف..................................................................................87

    3-10-2-2- آماره دوربین واتسون...................................................................................................87

    3-10-2-3- آزمون دیکی فولر تعمیم یافته جهت مانایی متغیرها.....................................................88

    3-10-2-4- بررسی ناهمسانی واریانس...........................................................................................88

    3-10-2-5- آزمون F لیمر...............................................................................................................89

    3-10-2-6- آزمون هاسمن..............................................................................................................89

    3-10-2-7- آزمون عدم خود همبستگی باقیمانده ها.......................................................................90

    3-10-2-8- ضریب همبستگی پیرسون............................................................................................90

    3-10-2-9- ضریب تعیین................................................................................................................90

    3-11- نرم افزار آماری......................................................................................................................91

    3-12- خلاصه این فصل...................................................................................................................91

     

    فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها

    4-1- مقدمه.......................................................................................................................................93

    4-2- آمار توصیفی............................................................................................................................93

    4-3- تحلیل ماهیت و ویژگی های متغیرهای تحقیق........................................................................95

    4-4- آزمون فرضیات........................................................................................................................95

    4-5- مفروضات مدل رگرسیون........................................................................................................96

    4-5-1- آزمون عدم خود همبستگی باقیمانده ها..............................................................................96

    4-5-2- بررسی ناهمسانی واریانس..................................................................................................96

    4-6- آزمون دیکی فولر تعمیم یافته جهت مانایی متغیرها................................................................97

    4-7- تجزیه و تحلیل ونتایج فرضیه های پژوهش............................................................................98

    4-7-1- تجزیه وتحلیل ونتایج فرضیه اول........................................................................................98

    4-7-1-1- بررسی ناهمسانی واریانس.............................................................................................98

    4-7-1-2- آزمون F لیمرو آزمون هاسمن....................................................................................... 99

    4-7-2- تجزیه وتحلیل ونتایج فرضیه دوم.....................................................................................101

    4-7-2-1- بررسی ناهمسانی واریانس...........................................................................................101

    4-7-2-2- آزمون  Fلیمر و آزمون هاسمن....................................................................................102

    4-7-3- تجزیه وتحلیل ونتایج فرضیه سوم....................................................................................104

    4-7-3-1- بررسی ناهمسانی واریانس...........................................................................................104

    4-7-3-2- آزمون  Fلیمر و آزمون هاسمن....................................................................................105

    4-8- خلاصه فصل.........................................................................................................................108

     

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها

    5-1- مقدمه.....................................................................................................................................110

    5-2- تفسیر یافته های تحقیق.........................................................................................................110

    5-2-1- نتیجه حاصل از آزمون فرضیه اول....................................................................................110

    5-2-2- نتیجه حاصل از آزمون فرضیه دوم....................................................................................111

    5-2-3- نتیجه حاصل از آزمون فرضیه سوم..................................................................................111

    5-3- نتیجه گیری کلی....................................................................................................................112

    5-4- پیشنهادها...............................................................................................................................113

    5-4-1- پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های پژوهش..........................................................................113

    5-4-2- پیشنهاد برای پژوهش های آتی.........................................................................................114

    5-5- محدودیت های پژوهش........................................................................................................115

    5-6- خلاصه ی فصل....................................................................................................................116

    فهرست منابع فارسی.......................................................................................................................117

    منابع انگلیسی..................................................................................................................................119

    پیوست ها وضمائم..........................................................................................................................122

    چکیده انگلیسی...............................................................................................................................143

    منبع:

    منابع فارسی:

    1. احمد پور، احمد و احمد احمدی. (1387). "استفاده از ویژگی های کیفی اطلاعات درارزیابی کیفیت سود شرکت ها"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، ش ، 52، 3.

    2. آقایی، محمد علی و پری چالاکی. (1388).((بررسی رابطه بین و یژگی های حاکمیت شرکتی و مدیریت سود در شرکتهای بورس اوراق بهادارتهران))، تحقیقات حسابداری، سال اول، ش 4، صص54-77.

    3. جلالی، ف، 1387 (( حاکمیت شرکتی و حرفه حسابداری ))، ماهنامه انجمن حسابداران خبره ایران (مجله حسابداری)، شماره 196.

    4. چاشمی، سید علی نبوی، (1389)، ((ارائه الگوی سنجش تأثیر سنجش مکانیزم های حاکمیت شرکتی بر مدیریت سود در بورس اوراق بهادار تهران))، پایان نامه دکترا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.

    5. چالاکی، پ، (1388)، "بررسی رابطه بین ویژگی های حاکمیت شرکتی و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران"، تحقیقات حسابداری، شماره 4، ص ص 77- 54.

    6. حساس یگانه ی، (1384)، (( مبانی نظری حاکمیت شرکتی))، ماهنامه حسابدار، شماره 168، ص 1-13. 

    7. حساس یگانه، ی، (1385)، (( حاکمیت شرکتی در ایران))، مجله حسابرس، شماره 32 ، ص39-32.

    8.. حسینی مجتبی، (1386)، ((بررسی اثر میزان سهامداری نهادی به عنوان یکی از معیارهای حاکمیت شرکتی بر بازده سهامداران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران))، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    9. خدمتی همپا، حسین (1388)، ((بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی و هموارسازی سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران))، رساله کارشناسی ارشدحسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، به راهنمایی حیدر محمدزاده.

    10. رحمان سرشت، ونادر مظلومی(1384)."رابطه عملکرد مدیریتی سرمایه گذاران نهادی با سهم مالکیت این نهادها در شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران". مطالعات مدیریت، شماره47، صص160-135.

    11. رهبری خرازی، مهسا، (1384)." مطالعه و شناخت وضعیت حاکمیت شرکتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مقایسه آن با کشورهای جهان"رساله جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    12. زمانی، م، (1389)، " بررسی رابطه بین سازوکارهای راهبری شرکت و مدیریت سود در بازارسرمایه ایران"، مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی، شماره 3، ص ص 20- 1.

    13. سالکی، ع، (1388)، "رابطه میان برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و عدم تقارن اطلاعاتی درشرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 58 ، صص 86- 71.

    14. شریعت پناهی، مجید (1387)، ((رابطه بازدهی سهام با اندازه شرکت، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازارو نسبت سود به قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران))، فصلنامه مطالعات حسابداری ش20.

    15. غفاری، ع، (1382)، " حاکمیت شرکتی و نقش های نوین هیئت مدیره "،  دبیرکمیته مدیران هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت.

    16. قنبری، فرحناز، ( 1386 )." بررسی تاثیر مکانیزم های حاکمیت شرکتی بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" رساله جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، 1386.

    17. کرمی، غلامرضا، (1386)، بررسی رابطه بین مالکیت نهادی ومحتوای اطلاعاتی سود. بررسی های حسابداری وحسابررسی، دوره 15، شماره54، ص100-81..

    18. محمدزاده سالطه، حیدر (1389)، "ارائه الگویی برای تبیین ارتباط بین حاکمیت شرکتی و کیفیت سود"، رساله دکتری رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران، به راهنمایی دکتر هاشم نیکومرام.

    19. مشایخ، شهناز و مهدی محمد آبادی. (1390). ((رابطه ومکانیزم های حاکمیت شرکتی باکیفیت سود))، مجله پژ وهش های حسابداری وحسابررسی2، شماره پیاپی 8، صص 17-32.

    20. مشایخ، شهناز و مریم اسماعیلی. (1385). ((بررسی رابطه بین کیفیت سود و برخی از جنبه های اصول راهبری در شرکت پذیرفته شده در بورس تهران))، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، ش45صص25-44.

    21. مشکی، م. (1389)، " اثرات الگوی ساختار مالکیت با دو رویکرد تمرکز و ترکیب بر عملکرد و ارزش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه دکتری، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

    22. مرادزاده فرد، مهدی؛ ناظمی، مهدی؛ غلامی، رضا و فرزانی، حجت. ( 1387 ). "بررسی رابطه بین مالکیت نهادی سهام و مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران"، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 55، صص 9-85..

    23. مرادی، محمد ( 1386 ). "بررسی رابطه بین سرمایه گذاران نهادی و کیفیت سود"، (پایان نامه کارشناسی ارشد). رشته حسابداری. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    24. ملکی بهنام قانون مالیاتهای مستقیم، چاپ اول، چاپ وصحافی رامین، تهران1378.

    25. منصور جهانگیر، منصور جهانگیر، قانون تجارت، چاپ سوم انتشارات آگاه1377.

    26. مهرانی، ساسان ( 1388)، "بررسی اثر جریان های نقد آزاد و سهامداران نهادی بر مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". ((تحقیقات حسابداری2 ص ص 71-50.

    27. ناظمی، امین و شکرالله خواجوی (1384)، "بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تأکید بر نقش ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 40، صص 60-37.

    28. نمازی، محمدو محمدی، محمد (1389). "بررسی کیفیت  سود وبازده شرکت های خانوادگی وغیر خانوادگی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار"، فصل نامه پیشرفت حسابداری، 2 (پیاپی3/59):194-159.

     29. نوروش، ایرج و ابراهیمی کردلر، علی. ( 1384 ). "بررسی و تبیین رابطه ترکیب سهامداران با تقارن اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد"، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 42، صص 97-124.

    30. نوروش، ایرج و میرحسینی، سید علی، ( 1388 )."بررسی رابطه بین کیفیت افشا (قابلیت اتکا وبه موقع بودن) و مدیریت سود". بررسی های حسابداری و حسابرسی، 55 ، 134-117.

    31. یزدانیان، نرگس، (1386). "تأثیر حاکمیت شرکتی بر کاهش مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت وحسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

     

    فهرست منابع انگلیسی

    32. Abdolmohammadi, M. kvall,  E 2010 Ea rnings Management of Private  Family Firms. American Accounting Association Annual Meeting ,31July2010, San Francisco,CA.

    33. Alves Sandra.(2012)."Ownership structure and earningds management :Evidence from Portugal", Australian accounting and business journal, Vol6(1),pp57-73.

    34. Anderson, Ronald Mansi, C., Sattar A. and Reeb David, M. (2003). Founding Family Ownership and the Agency Cost of Debt. Journal of Financial Economics, 68: 263-285.

    35. Anderson, R. C., Mansi, S. A. and Reeb, D. M. (2003). Founding family ownership and the agency cost of debt. Journal of Financial Economics, 68(2): 263)285.

    36. Arifin, Z. (2003). Masalah Agensi dan Mekanisme Kontrol pada Dikontrol Keluarga: Bukti dari Perusahaan Publik di Indonesia Unpublished Dissertation, FEUI Graduate Program in Management.

    37. Bartov, E., S. Radharkrishnan, and I. Krinsky. (2006). "Investor sophistication and Patterns in stock returns", The Accounting Review, 43-63.

    38. Bhattacharya P. S, Graham M. (2006). Institutional Ownership and Firm Prformance: Evidence from Finlan. Working paper; Available athttp://ssrn. Com/ abstract =1000092

    39. Black, B. S., Coffee, J. C. (1994). Hail Britannia? Institutional investor behaviour under limited regulation. Michigan Law Review, 92, 1997–2087.

    40.Bushee B.J. The  Infuence  of  Institutional Investors  on Myopil  R&D Investment Behaviov  ",Accounting  Review 1997,73(July):305-334 .

    41. Chung K. H, Zheng H. (2009). Corporate Governance and institutional Ownership. Journal ofFinancial and Quantitative Analysis; forthcoming.

    42. DeFond, M. L., Francis, J. R. and Wong, T.J. (2000). “Auditor industryspecialization and market segmentation: Evidence from Hong Kong”, Journalof Practice & Theory, Vol. 19, No. 1, pp. 49-66 ..

    43. Dogan, m. coskun E. and o. celik (2007). "IS Timin of financial  Reporting  Related  to  firm  performance? An  Examination  on Ise  Listed  Company."Iinternational  Research Journal   of  Finance  and  Economic, ISSN  1450-2887  ISSUE 12.

    44. Ehrhardt, Olaf and Nowak, Eric (2003). The Effect of IPOs on German Family-owned Firms: Governance Changes, Ownership Structureand Performance. Journal of Small Business Management,

    41: 222-232.

    45.Elyasiani E, Jia J, x. Mao C.(2006). institutional Ownership Stability and the Cost of Debt, Working paper;Available at http://ssrn. Com/ abstract=943789.

    46. Fama, E. F. & Jensen, M. C. (1983). Separation of Ownership and Control. Journal of Law and Economics, 26, 301-25.

    47. Frank Yu. (2006). “Corporate Governance and Earnings Management”, workingpaper.

    48. Frost,C.A. and G. Pownall (1994) ."Accounting disclosure  practice  in the  united  state  and  the  united  kingdom. " Journal of Accounting  Research, 32,(1):75-85.

    49. Jang, K. and S.Y. Kown (2002).“Ownership Structure and Earnings Informativeness: Evidence from Korea”, the Institutional. Journal of Accounting, 37: 301- 325.

    50. Jensen & Mackling.managerial behavior,agency costs and ownership structure,journal of financial economics,octobr,1976 .

    35.51-Hartzell, Almazan, A. J. and Starks, L.T. (2005). “Active institutional shareholders and cost of monitoring: Evidence from managerial compensation," Working paper, University of Texas at Austin.

    52. K. Sivaramakrishnian, Shaokun Carol ,Yu, Aperil (2008), on the Association Between Corporate Governance and Earning Quality,http://ssrn.Com.

    53. Kapopoulos, P. and S. Lazaretou (2007). “ Corporate Ownership Structure and Firm Performance. Evidence from Greek Firms." Corporate Governance: An Institutional Review. Vol. 15, No. 2. pp. 144- 158.

    54. Karamanou, Irene and Vafeas, Nikos.(2005).The Association between Corporate Boards, Audit Committees, and Management Earnings Forecasts: An Empirical Analysis. Journal of AccountingResearch, Vol. 43, pp. 453-486.

    55. Khanchel, I., 2007, corporate governance: measurement and determinant analysis

    , Managerial Auditing Journal Vol. 22 No. 8,

    56. Koh, P. S. (2003). “On the Association between Institutional Ownership and Aggressive Corporate Earnings Management in Australia”, The British Accounting Review, vol. 35, pp. 105–128.

    57. Leuz. C., Dhananjay, N and Peter, W. (2003). “Investor protection and earnings management: An international comparison”, Journal of Financial Economics  vol. 69, pp. 505-527.

    58. Mcconaughy, Daniel L. Matthews, Charles H. and Anne S. Fialko. (2001). Founding Family Controlled Firms: Performance, Risk, and Value. Journal of Small Business Management, 39 (1): 31-49.

    59. Mishra, Chandra S., Randqy, Trond and Jenssen, Jan Inge. (2001). The Effect of Founding Family Influence on Firm Value and Corporate Governance. Journal of International Financial Management and Accounting. 12 (3): 235-259.

    60. Morck, Randall, & Masao Nakamura, & Anil Shivdasani. (2000). Banks, Ownership Structure, and Firm Value in Japan. Journal of Business 73(4), 539-68..

    61. Mueller, E. and A. Spitz (2006). “Managerial Ownership and Company performance in German Small and Medium- Sized Private Enterprises"German Economic Review. Issue 2, pp. 2- 18..

    62. Navissi, F. and Naiker, V., 2006, Intuitional Ownership and Corporate Value, Managerial Finance, Vol 32(3).pp.247-256.

    63. Porter, M. E. (1992). Capital choices: changing the way America invests in industry.

    Journal of Applied Corporate Finance, 5 (2), 4–16.

    64. Rohaida, B. (2011). “The Relationship Between Governance Practices, Audit  Quality and Earnings Management: UK Evidence”, Doctoral thesis, DurhamUniversity. Available at Durham E-Theses Online: http://etheses.dur.ac.uk/1382/

    65. Subramanyam, K. R. (1995). The pricing of discretionary accruals. Journal of Accounting and Economics, 22: 249-281.

    66. Short H (1994), Ownership, control, financial structure and the performance of firms, Journal of Economic Surveys, 8, 203-249.

    67. Tasia, H.and Gu, Z., 2007, The Relationship Between Institutional Ownership and Casino Firm Performance, Hospitality Management, Vol.26, pp.517-530.

    68. Vafeas N..(2005).Board Structure  and the  Informativeness  of   Earnings. Journal   of   Accounting   and   public   policy,vol.19,pp.139-160.

    69. Velury, U. and D.S. Jenkins (2006). "Institutional Ownership and The Quality of Earnings" Journal ofBusiness Research, 59: 1043-1051.

    70. Villalonga, Belen and Raphael Amit. (2006). How Do Family Ownership, Control and Management Affect Firm Value? Journal of Financial Economics, 80: 385-417

    71. Wang, J. (2010). "Earnings Timeliness and Seasoned Equity Offering Announcement Effect", world Accounting Frontiers Series-2nd conference , University of Western Sydney, 204-223.

    72. Wong, S. Y. (2006). “The Effect of Board Structure and Institutional Ownership on Earnings Management”, Masters thesis, University Putra Malaysia.

    73. Yang, W. S., Chun, L. S. And Ramadili, S. M. (2009). “The Effect of Board Structure and Institutional Ownership Structure on Earnings Management"Journal of Economics and Management,Vol. 3, No. 2, pp 332-353.

    74. Zouari, A. And Rebai, I. (2009). “Institutional Ownership Differences andEarnings Management: A Neural Networks Approach”, International ResearchJournal of Finance and Economics, Vol. 34, pp. 42-


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سود

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: با توجه به اینکه بر اساس تئوری نمایندگی حاکمیت شرکتی برای فراهم آوردن امکان کنترل و ایجاد توازن بین منافع مدیران و سهامداران و در نتیجه کاهش تضاد نمایندگی ایجاد می شود، شرکت هایی که کیفیت نظام حاکمیت شرکتی بهتری دارند، باید کمتر با مشکل تضاد نمایندگی روبرو باشند. از این رودر این تحقیق، در پی شناسایی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) رشته و گرایش: حسابداری چکیده : موضوع پایان نامه حاضر«تاثیرمدیریت سودبررابطه حاکمیت شرکتی وکیفیت سود» می باشد. دراین پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت سود و کیفیت سود، حاکمیت شرکتی و کیفیت سود، مدیریت سود و حاکمیت شرکتی و کیفیت سود با حضور متغیرهای کنترل پرداخته شده است. قلمرو مکانی تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار ...

چکیده: در این مطالعه رابطه بین تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته در صنایع مواد غذایی و دارویی بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است.نمونه آماری پژوهش شامل 44شرکت در طی دوره زمانی 1380تا1387می باشد.رویکرد انتخابی برای آزمون فرضیات با استفاده از تلفیق داده های مقطعی و زمانی می باشد.در این تحقیق از روش رگرسیون حداقل مربعات ادغام شده(پانل دیتا)استفاده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: حسابداری چکیده یکی از مکانیزم‌های موجود به منظور تخفیف مشکل نمایندگی و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سهامداران و مدیران در بازارهای سرمایه، نظام حاکمیت شرکتی است. نقش سهامداران نهادی در حاکمیت شرکتی و حضور آنها در شرکت‌ها، موضوع اغلب بحث‌های سال‌های اخیر بوده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین جریان نقد ...

MA پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش مالی بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر کارایی سرمایه فکری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چکیده: پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، باعث تحول عظیمی در همه جنبه‌های زندگی بشر و منجر به حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور شده‌ است. با گسترش شرکت‌ها و تئوری نمایندگی، موضوع حاکمیت شرکتی به یکی از جنبه‌های اساسی تجارت تبدیل شده ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A » چکیده : پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین تاثیر ترکیب مالکیت و هیات مدیره شرکتها بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر میزان رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان یک فاکتور موثر بر تصمیمات سرمایه گذاران می باشد.دوره زمانی تحقیق بین سالهای 88 ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش مالی چکیده: پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، باعث تحول عظیمی در همه جنبه‌های زندگی بشر و منجر به حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور شده‌ است. با گسترش شرکت‌ها و تئوری نمایندگی، موضوع حاکمیت شرکتی به یکی از جنبه‌های اساسی تجارت تبدیل شده که روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. یکی از روش‌های حاکمیت شرکتی تعیین نوع ساختار مالکیت و ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد حسابداری چکیده : تحقیق حاضر به مطالعه تاثیر اندازه شرکت و کیفیت حاکمیت شرکتی بر افشای مطلوب شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در راستای این هدف، کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که اطلاعات مورد نیاز را در سالهای 1390-1386 ارائه نموده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند که در مجموع 112 شرکت از صنایع مختلف ...

پایان ­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده: موسسات حسابرسی مفاهیم نظری و تجربی مهمی برای تعیین حق الزحمه حسابرسی دارند. آنها جهت قیمت گذاری خدمات حسابرسی از عوامل گوناگونی استفاده می کنند و تحقیقات زیادی نیز در رابطه با شناسایی و ارزیابی این عوامل انجام شده است. عواملی که در اغلب مطالعات مدنظر قرار گرفته اند شامل عوامل ریسک، حجم و پیچیدگی عملیات واحد مورد ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی-گرایش مالی چکیده در تحقیق حاضر به بررسی ارتباط حاکمیت شرکتی و ریسک شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده و همچنین رابطه بین سهامداران نهادی و حاکمیت شرکتی و ازسوی دیگر رابطه بین سهامداران نهادی و ریسک نیز مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری و ...

ثبت سفارش