پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود

word 1 MB 29801 166
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

    رشته و گرایش: حسابداری

     

    چکیده :

    موضوع پایان نامه حاضر«تاثیرمدیریت سودبررابطه حاکمیت شرکتی وکیفیت سود» می باشد. دراین پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت سود و کیفیت سود، حاکمیت شرکتی و کیفیت سود، مدیریت سود و حاکمیت شرکتی و کیفیت سود با حضور متغیرهای کنترل پرداخته شده است. قلمرو مکانی تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران می باشد. قلمرو زمانی نیز فاصله بین سال های 1386 تا 1391 را دربرمی گیرد. هدف تحقیق بررسی  تأثیر و رابطه مدیریت سود با کیفیت سود اعلامی درشرکتها  وبررسی تأثیرورابطه مؤلفه های حاکمیت شرکتی با کیفیت سود شرکتها و بررسی همزمان رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با کیفیت سود می باشد. تحقیق شامل دو متغیر مستقل (مدیریت سود و حاکمیت شرکتی)،متغیروابسته (کیفیت سود) و متغیرهای کنترل می باشد. در فرضیه اصلی اول بررسی رابطه بین مدیریت سود با کیفیت سود، در فرضیه دوم بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی با کیفیت سود  و در فرضیه سوم بررسی رابطه بین مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با کیفیت سود مطرح شده است. اطلاعات به دو طریق کتابخانه ای و میدانی جمع آوری گردیده است. با توجه به اینکه تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی و برحسب روش توصیفی است فرضیات از طریق رگرسیون خطی مورد آزمون قرار گرفتند. نتیجه حاصل از آزمون نشان داد که فرضیه های اول و دوم و سوم تایید شدند و رابطه معناداری بین متغییر ها وجود دارد.

    واژه های کلیدی: مدیریت سود، حاکمیت شرکتی، کیفیت سود

    مقدمه:

    شواهد موجود حکایت ازآن دارد که حاکمیت شرکتی به یکی از رایج ترین عبارات، در واژگان تجارت جهانی در آغاز هزاره جدید تبدیل شده است. فروپاشی شرکت های بزرگی مانند انرون  و ورلدکام[1]  در آمریکا در سالهای اخیر ، توجه همگان را به نقش برجسته حاکمیت شرکتی و توجه جدی به اصول یاد شده درمورد پیشگیری از رخداد چنین فروپاشی هایی جلب کرده است، و انجمن های حرفه ای و دانشگاه ها در سراسر گیتی اقبال گسترده ای به این موضوع نشان می دهند.

    هر چند تشکیل شرکت های بزرگ و تفکیک مالکیت از مدیریت درسطح جهانی در پایان سده نوزدهم و آغاز سده بیستم صورت گرفته و قوانین ومقررات برای نحوه اداره شرکت ها تا دهه 1990 وجود داشته ، با این همه موضوع حاکمیت شرکتی به شکل کنونی در  دهه 1990 در انگلستان  ، آمریکا و کانادا در پاسخ به مشکلات مربوط به اثر بخشی هیأت مدیره شرکت های بزرگ مطرح شده است . مبانی و مفاهیم  حاکمیت شرکتی با تهیه گزارش کادبری[2] در انگلستان ، مقررات هیأت مدیره درشرکت جنرال موتورز آمریکا  و گزارش دی[3] درکانادا شکل گرفت . بعدها با گسترش سرمایه گذاری های بین المللی ، نهادهای مختلفی همچون بانک جهانی ، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی[4] و ...دراین زمینه فعال شده و اصول متعدد و گوناگون را منتشر کرده اند. یکی از آخرین اصول منتشر شده درسطح جهانی ، اصول سازمان همکاری و توسعه اقتصادی درسال 2004 است که شش حوزه زیر را دربرمی گیرد:

    تأمین مبنایی برای چارچوب مؤثر حاکمیت شرکتی

    حقوق سهامداران و کارکردهای اصلی مالکیتی

    رفتاریکسان با سهامداران

    نقش ذینفعان در حاکمیت شرکتی

    افشاء و شفافیت

    مسئولیت های هیأت مدیره ، شامل کنترل های داخلی ،حسابرسی داخلی و غیره

    وجود حاکمیت شرکتی مطلوب از آسیب پذیری بازارهای درحال توسعه از جمله بازار ایران درمقابل  بحران های مالی می کاهد و بیش ازهرچیزحیات سالم بنگاه اقتصادی را در درازمدت هدف قرارمی دهد وبه این خاطردرصدداست تاازمنافع سهامداران درمقابل مدیریت سازمان ها حفاظت به عمل آورد.بنابراین پژوهشگر رابطه برخی از سازو کارهای حاکمیت شرکتی و مدیریت سود بر کیفیت سود را به عنوان فرضیه مطرح، ودراین پژوهش آن را در بوته آزمایش قرار می دهد.

    دراین فصل به تشریح کلیات پژوهش شامل موضوع ،بیان مسئله ،ضرورت واهمیت موضوع ، اهداف، فرضیه ها ، متغیرها و مدل تحلیلی پژوهش خواهیم پرداخت.

     

    2-1. بیان مسئله و چگونگی برگزیدن موضوع پژوهش

    از مهمترین ویژگی های شرکت های سهامی تفکیک مالکیت ازمدیریت است و گزارش های مالی ، منابع مهم اطلاعاتی برای تصمیم گیری های اقتصادی به شمارمی روند که مدیران ،سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفاده کنندگان برای رفع نیازهای خود ازآنها استفاده می کنند. ازآنجایی که اطلاعات به صورت یکسان دراختیار استفاده کنندگان قرار نمی گیرد ،بین مدیران و سرمایه گذاران عدم تقارن اطلاعات ایجاد می شود.این عدم تقارن ،امکان دسترسی انحصاری مدیران به بخشی ازاطلاعات را فراهم می نماید. همچنین انگیزه هایی مانند پاداش،هموارسازی سود ومقررات گریزی این امکان رابرای مدیران به وجود  می آورد تادرجهت منافع خود دست به اعمال مدیریت سود بزنند(نصیری ،1389).

    به دلیل اهمیت تأثیرارقام مالی برارزیابی عملکرد موضوع دستکاری و مدیریت ارقام سود درصف اول توجه عمومی قراردارد و مراجع قانون گذاری نیزتوجه زیادی به این موضوع مبذول نموده و چندین تغییر قانونی به وجود آورده اند.

    مفهوم مدیریت سود ازجنبه های گوناگونی مورد بررسی و تحقیق قرارگرفته اند و تعاریف مختلفی نیزدراین رابطه ارائه شده است، که مهمترین آنها عبارتند از:

    اسکات(2003) مدیریت سود را اقدامات آگاهانه به عمل آمده توسط مدیریت درخصوص چگونگی گزارش سود جهت رسیدن به اهداف خاص به گونه ای که منطبق با اصول حسابداری باشد، تعریف    کرده است.

    به طورکلی مدیریت سود به عنوان اقدامات آگاهانه به عمل آمده توسط مدیریت جهت رسیدن به اهداف خاص درچارچوب رویه های حسابداری تعریف می شود. مدیریت نسبت به سایرین به اطلاعاتی دسترسی دارد که برای افراد دیگر قابل دسترسی نیست. درصورتی که مدیران با استفاده ازمدیریت سود قصد انتقال اطلاعاتی را داشته باشند که معرف واقعیات و ارزش واقعی واحد تجاری باشد، نمی توان ایرادی برآن وارد دانست، اما نگرانی زمانی ایجاد می شود که هدف مدیران ازمدیریت سود به عنوان عاملی برای گمراهی استفاده کنندگان ازاطلاعات مربوط به عملکرد شرکت باشد.

    امروزه دراهمیت وجایگاه حاکمیت شرکتی برای موفقیت شرکت ها تردیدی نیست چرا که این موضوع با توجه به رخدادهای سالهای اخیر وبحرانهای مالی شرکتها اهمیتی بیش از پیش یافته است. بررسی علل و آسیب شناسی فروپاشی برخی از شرکتهای بزرگ که زیان های کلانی بویژه برای سهامداران داشته است ناشی ازضعف سیستم های حاکمیت شرکتی آنها بوده است. تحقیقات نشان می دهد که حاکمیت شرکتی می تواند باعث ارتقای استانداردهای تجاری شرکت ها، تشویق، تأمین و تجهیزسرمایه ها و سرمایه گذاران و بهبود اموراجرایی آنها گردیده و یکی ازعناصراصلی دربهبود کارایی اقتصادی شرکت هاست چرا که ناظر بر روابط سهامداران، هیئت مدیره، مدیران وسایرذینفعان آنهاست)  علی کهندل ، 1390).

    فدراسیون بین المللی حسابداران [5]  درسال 2004 حاکمیت شرکتی را چنین تعریف کرده است:

    " حاکمیت شرکتی (حاکمیت واحد تجاری) عبارت است ازتعدادی مسئولیت ها و شیوه های به کاربرده شده توسط هیئت مدیره ومدیران موظف با هدف مشخص کردن مسیراستراتژیک که تضمین کننده دستیابی به هدفها، کنترل ریسکها و مصرف مسئولانه منابع است ".(نگاه کنید به والنایزر، 1995 ؛ کلین،1998).

    بنابراین کمیته حسابرسی ازمیان مدیران مستقل و غیرموظف در جهت ضمانت و افزایش منافع سهامداران و سرمایه گذاران شرکت به عنوان یک سازوکار کنترلی با هدف کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سهامداران و سایر ذینفعان تشکیل می شود. از طرف دیگر با ایجادکمیته حسابرسی دقت و کیفیت اطلاعات مالی و حسابداری بهبود یافته و با تهیه و تایید اطلاعات مالی شفاف،مسئولیت و پاسخگویی مدیریت شرکت جهت افشای کافی و مناسب وبهبود کیفیت گزارشگری مالی بیش ترتحت کنترل قرار می گیرد.

    حق الزحمه حسابرسی با استقلال حسابرسی دارای یک ارتباط منفی می باشد و به دلیل وجود رابطه مستقیم بین استقلال حسابرسی و کیفیت سود اثر آن بر کیفیت سود به صورت کاهشی می باشد(دی آنجلو، 1981).

    (دوانی، 1384) حاکمیت شرکتی را مجموعه روابطی می داند بین سهامداران، مدیران و حسابرسان شرکت که متضمن برقراری نظام کنترلی به منظوررعایت حقوق سهامداران جزء و اجرای درست مصوبات مجمع و جلوگیری ازسوء استفاده های احتمالی می باشد. این قانون که مبتنی برنظام پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی استواراست مجموعه ای ازوظایف و مسئولیت هایی است که باید توسط ارکان شرکت صورت گیرد تا موجب پاسخگویی و شفافیت گردد.

    یکی از مهمترین بازیگران نظام حاکمیت شرکتی،سهامداران می باشد زیرا آنها تامین کنندگان سرمایه شرکتها هستند و حفظ اعتماد آنان از اهمیت زیادی برخوردار است. سهامداران با انتخاب اعضای هیات مدیره، به طور غیر مستقیم در تصمیم گیریهای شرکت نقش ایفا می کنند و سهامداران نهادی و عمده با توجه به اینکه قادر به انتخاب یک یا چند عضو هیات مدیره هستند میتوانند در کاهش هزینه های نمایندگی موثرواقع شوند. در یک نظام حاکمیت شرکتی مطلوب مدیران به هیات مدیره و هیات مدیره به سهامداران وسایر ذینفعان پاسخگو هستند.مالکیت نهادی، درصد سهام نگهداری شده نزدصندوق های بازنشستگی، بانکها، شرکتهای بیمه،سازمان تامین اجتماعی، شرکتهای سرمایه گذاری وبنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی می باشد. سهامداران نهادی که سرمایه گذارن خبره هستند       می توانند نقش مهمی در نظارت بر مدیران ایفا نمایند.(اسماعیل زاده و همکاران ، 1389).

    کسب حق مالکیت و نظارت به وسیله سهامداران نهادی و عمده بزرگ، دو راهی است که                   می تواند مشکلات نمایندگی را کاهش و ارزش موسسه راافزایش دهد. حق مالکیت عمده به وسیله مدیران،منافع آنها را با منافع سهامداران هم سو میکند، به طوریکه مدیریت انگیزه لازم برای فعالیتهای حداکثرکننده ارزش را دارد. وجود سهامداران عمده نیزمیتواند میزان نظارت را افزایش یا آن را بهبود بخشدو بنابراین به عملکرد بهتر موسسه منجر میشود(سایفرت، گاننس و رایت، 2005 ).

    بسیاری از تحقیقات این موضوع را که افزایش سهامداران عمده و بزرگ،موجب محدود شدن مسایل و مشکلات نمایندگی می شود و انگیزه کافی برای نظارت بر مدیران را دارند مورد بررسی قرار داده‌اند. (یو ، 2006) ، (یو و همکاران ، 2007) ، (دگاردو  2001 ) به این نتیجه رسیدند که شرکتهای با مالکیت نهادی بزرگتر وسهامداران عمده بیشتردارای اقلام تعهدی اختیاری کمتر و در نتیجه کیفیت سود بالاتر می باشند .

    شواهد تجربی نشان می دهد که نقش نظارتی سهامداران عمده موجب بهبود فرایند گزارشگری وکاهش تضاد میان مدیران و سهامداران می گردد.( مککاری و همکاران ، 2010) دریافتند که سرمایه گذاران نهادی مایل به درگیر شدن در فعالیتهای سهامداریند.

    نظریه کیفیت سود براى اولین بار توسط تحلیلگران مالى و کارگزاران بورس مطرح شد، زیراآنها احساس مى کردند سود گزارش شده قدرت سود شرکت را آنچنان نشان نمى دهد که در ذهن مجسم مى کنند. آنها دریافتند که تجزیه و تحلیل صورتهاى مالى شرکتها به دلیل نقاط ضعف متعدددر اندازه گیرى اطلاعات حسابدارى کار مشکلی است. سوال اساسى این است که چرا تحلیلگران مالى در ارزیابى خود از سود خالص گزارش شده و یا سود هرسهم شرکت (بدون تعدیل) استفاده نمى کنند و جانب احتیاط را رعایت مى نمایند.پاسخ این است که در تعیین ارزش شرکت نه تنهابه کمیت سود، بلکه باید به کیفیت آن نیز توجه شود. منظور از کیفیت سود، زمینه بالقوه رشدسود و میزان احتمال تحقق سودهاى آتى است. به عبارت دیگر، ارزش یک سهم تنها به سود هر سهم سال جارى شرکت بستگى ندارد بلکه به انتظارات ما از آینده شرکت و قدرت سودآورى سال هاى آتی و ضریب اطمینان نسبت به سودهاى آتى بستگی دارد. (جهانخانى، ظریف فرد، 1374).

    کیفیت گزارشگرى، یعنى میزان مفید بودن و قابلیت استفاده از اطلاعات در تصمیم سازى، که دیدگاههاى مختلفى را نیز به دنبال دارد. ریبال یکى ازویژگى هاى مهم آن را شناسایى به موقع زیان می داند و به موقع بودن را از عناصر کیفیت بر مى شمارد(2004 Rayball). از نظر باسو این امر به  معناى شناسایى زیان هاى اقتصادى است (  Basu،1997 ). سود حسابدارى معیارى براى ارزیابی گزارشگرى مالى است؛ زیرا تغییر در کمیت ترازنامه،به دنبال صورت سود و زیان رخ مى دهد (بدون درنظر گرفتن طبقه بندى مجدد) و شناسایى به موقع سود و زیان منجر به تجدید به موقع تمامى متغیرهاو نسبت هاى مالى مى گردد. اگرچه سود بیانگرعملکرد نهایى شرکتها است، ولى هر شرکتى داراى سیستم حسابدارى با حساب هاى خاص خود است. که منجر به ارائه سودهاى مختلف       مى گردد. بنابراین باید بتوان داستان واقعى این ارقام را براى سرمایه گذاران تشریح کرد(شباهنگ، 1381). تعریف قطعی از کیفیت سود و ملاکهاى تعیین کننده آن ارائه نشده، به طورى که از نظر سیگال در 1997 تعریف آن ساده نیست (1982 Siegal).با توجه به مباحث مطرح شده، ضرورت پژوهش هایی که بتواندارتباط سازوکارهای حاکمیت شرکتی و مدیریت سود را با کیفیت سود درایران مورد بررسی قرار دهد به خوبی احساس می شود.

     

    1-Enron&WorldCom

    2-Codbury

    3-Dey Report

    4-OECD

    [5]- IFAC

    Abstract:

     

    Subject of the current study is "The Effect of Earning Management on the Relationship between Cooperative Governance and Earning Quality". The relationships between earning management and earning quality, cooperative governance and earning quality, earning management and cooperative governance and earning quality, all in the presence of control variables have been investigated in this study. Spatial domain of the research includes companies that have been accepted and listed in Tehran Securities Exchange. Time domain includes the years between 1386 (1997) to 1391 (2012). Purpose of this study is to investigate the relationship between, and effect of earning management and earning qualities announced in the companies, to consider the relationship and effect of cooperative governance factors with companies earning quality and to do a synchronized ponder regarding relationship of earning management and cooperative governance with earning quality. The study includes two independent variables (earning management and cooperative governance), dependent variable (earning quality) and control variables. The first main hypothesis considers relationship between earning management with earning quality, the second hypothesis contemplates relationship between cooperative governance with earning quality and the third hypothesis deliberates over the relationship between earning management and cooperative governance with earning quality. Data gathered through library and field methods. Considering the fact that the study is based on target, applicable and employs a descriptive method, all hypotheses were tested through a linear regression approach. The results revealed that there are proves and evidences to validate the first, second and third hypotheses and that there are a meaningful relations between variables.

     

    Key words: Earning Management, Corporate Governance, Earning Quality

  • فهرست:

     

    فهرست

    عنوان                                                                                                                         صفحه

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1. مقدمه............................................................................................................................................................ 2

    2-1. بیان مسئله و چگونگی برگزیدن موضوع پژوهش....................................................................................... 3

    3-1. اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش............................................................................................................. 9

    4-1. اهداف پژوهش............................................................................................................................................. 15

    5-1. فرضیه های پژوهش..................................................................................................................................... 16

    6-1. روش پژوهش............................................................................................................................................... 16

    7-1. روش جمع آوری اطلاعات.......................................................................................................................... 17

    8-1. قلمرو پژوهش.............................................................................................................................................. 17

    9-1. چارچوب نظری پژوهش............................................................................................................................. 18

     

    فصل دوم: چارچوب نظری و پیشینه تحقیق

    1-2. مقدمه............................................................................................................................................................ 26

    2-2. گفتار اول: حاکمیت شرکتی......................................................................................................................... 26

    1-2-2. مفاهیم حاکمیت شرکتی.......................................................................................................................... 26

    2-2-2. چارچوب نظری حاکمیت شرکتی.......................................................................................................... 30

    1-2-2-2. تئوری نمایندگی................................................................................................................................. 31

    2-2-2-2. تئوری هزینه معاملات........................................................................................................................ 34

    3-2-2-2. تئوری ذینفعان.................................................................................................................................... 35

    4-2-2. تئوری ذینفعان در برابر تئوری نمایندگی............................................................................................... 39

    5-2-2. دلایل اهمیت حاکمیت شرکتی............................................................................................................... 40

    6-2-2. اهداف حاکمیت شرکتی......................................................................................................................... 40

    7-2-2. الگوهای حاکمیت شرکتی....................................................................................................................... 41

    1-7-2-2. الگوی مبتنی بر بازار.......................................................................................................................... 41

    2-7-2-2. الگوی حاکمیت شرکتی مبتنی بر روابط........................................................................................... 42

    3-7-2-2. الگوی حاکمیت شرکتی در حال حاضر............................................................................................ 43

    4-7-2-2. الگوهای نوظهور................................................................................................................................ 44

    8-2-2. سیستم های حاکمیت شرکتی................................................................................................................. 45

    1-8-2-2. سیستم های درون سازمانی................................................................................................................ 45

    2-8-2-2. سیستم های برون سازمانی................................................................................................................ 47

    9-2-2. مقایسه اصول حاکمیت شرکت اسلامی با اصول سازمان همکاری و توسعه اقتصادی.......................... 50

    10-2-2. ساختار هیات مدیره............................................................................................................................. 52

    1-10-2-2. هیات مدیره مطلوب........................................................................................................................ 52

    2-10-2-2. مسئولیت های هیات مدیره.............................................................................................................. 54

    3-10-2-2. ستاد هیات مدیره............................................................................................................................. 55

    4-10-2-2. سازوکارهای حاکمیت شرکتی مرتبط با هیات مدیره...................................................................... 56

    1-4-10-2-2. اعضای غیرموظف...................................................................................................................... 56

    2-4-10-2-2. کفایت مدیران............................................................................................................................. 57

    3-10-2-2. تعداد اعضای هیات مدیره............................................................................................................... 58

    5-10-2-2. تفکیک وظایف اعضای هیات مدیره............................................................................................... 58

    6-10-2-2. استقلال اعضای هیات مدیره........................................................................................................... 59

    7-10-2-2. جلسات هیات مدیره....................................................................................................................... 59

    11-2. ساختار هیات مدیره.................................................................................................................................. 60

    1-11-2. مالکیت پراکنده..................................................................................................................................... 60

    2-11-2. مالکیت متمرکز..................................................................................................................................... 61

    3-11-2. اهمیت ساختار مالکیت شرکتها و تعامل آن با رشد اقتصادی............................................................. 62

    4-11-2. ارتباط بین ساختار مالکیت و عملکرد در سطح شرکت..................................................................... 63

    5-11-2. ارتباط بین ساختار مالکیت و عملکرد در سطح کشور....................................................................... 64

    12-2. سرمایه گذاران نهادی................................................................................................................................ 65

    1-12-2. نقش سرمایه گذاران نهادی.................................................................................................................. 65

    2-12-2. دلایل رشد سرمایه گذاران نهادی........................................................................................................ 67

    3-12-2. سرمایه گذاران نهادی و ارزش شرکت................................................................................................ 68

    4-12-2. سرمایه گذاران نهادی و حاکمیت شرکتی............................................................................................ 69

    3-2. گفتار دوم: مدیریت سود.............................................................................................................................. 70

    1-3-2. مفاهیم مدیریت سود............................................................................................................................... 70

    2-3-2. مبانی نظری مربوط به مدیریت سود....................................................................................................... 71

    3-3-2. انگیزه های مدیریت سود........................................................................................................................ 75

    1-3-3-2. قرارداد بین مدیران و مالکان............................................................................................................. 75

    2-3-3-2. قرارداد بین مدیران و بستانکاران...................................................................................................... 75

    3-3-3-2. انگیزه های سیاسی............................................................................................................................ 76

    4-3-3-2. انگیزه های مالیاتی............................................................................................................................. 77

    5-3-3-2. تغییرات در مدیران ارشد اجرایی...................................................................................................... 77

    6-3-3-2. انگیزه های مربوط به نخستین عرضه عمومی................................................................................... 78

    7-3-3-2. کاستن هزینه های معاملاتی................................................................................................................ 78

    8-3-3-2. برآوردن انتظارات.............................................................................................................................. 78

    4-3-2. مدیریت سود خوب بر مدیریت سود بد................................................................................................ 79

    5-3-2. الگوهای مدیریت سود............................................................................................................................ 80

    1-5-3-2. الگوهای بدست آوردن آرامش.......................................................................................................... 81

    2-5-3-2. الگوی حداکثر کردن سود................................................................................................................. 81

    3-5-3-2. الگوی حداقل کردن سود.................................................................................................................. 82

    4-5-3-2. الگوی هموارسازی سود.................................................................................................................... 82

    4-2. پیدایش نظریه کیفیت سود........................................................................................................................... 83

    1-4-2. مفهوم کیفیت سود................................................................................................................................... 84

    2-4-2. معیارهای اندازه گیری کیفیت سود........................................................................................................ 87

    5-2. تاریخچه مطالعاتی......................................................................................................................................... 88

     

    فصل سوم: روش تحقیق

    1-3. مقدمه............................................................................................................................................................ 93

    2-3. فرضیه های تحقیق....................................................................................................................................... 93

    3-3. متغیرهای پژوهش و شیوه محاسبه آنها........................................................................................................ 94

    1-3-3. متغیرهای مستقل..................................................................................................................................... 94

    2-3-3. متغیرهای وابسته..................................................................................................................................... 95

    4-3. شیوه‌ی اندازه گیری متغیرها........................................................................................................................ 102

    5-3. جامعه آماری................................................................................................................................................. 102

    6-3. روش جمع آوری اطلاعات و داده ها.......................................................................................................... 104

    1-6-3. منبع اطلاعات.......................................................................................................................................... 104

    2-6-3. آماده سازی اطلاعات.............................................................................................................................. 105

    7-3. روش شناختی تحقیق (تجزیه و تحلیل داده ها).......................................................................................... 105

    8-3. تابع آماره...................................................................................................................................................... 107

    1-8-3. آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف (KS)............................................................................................... 107

    2-8-3. تحلیل رگرسیون .................................................................................................................................... 107

    4-8-3. معادله خط............................................................................................................................................... 108

    5-8-3. ضریب همبستگی پیرسون...................................................................................................................... 108

    6-8-3. آزمون دوربین واتسون............................................................................................................................ 111

    9-3. نرم افزارهای تجزیه و تحلیل....................................................................................................................... 113

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    1-4. مقدمه............................................................................................................................................................ 116

    2-4. شاخص های توصیفی متغیرها..................................................................................................................... 116

    3-4. آزمون فرضیه ها........................................................................................................................................... 118

    1-3-4. آزمون فرضیه اول.................................................................................................................................... 118

    2-3-4. آزمون فرضیه دوم................................................................................................................................... 126

    3-3-4. آزمون فرضیه سوم.................................................................................................................................. 134

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5. مقدمه............................................................................................................................................................ 144

    2-5. نتایج حاصل از آزمون فرضیات................................................................................................................... 144

    1-2-5. نتیجه آزمون فرضیه اول.......................................................................................................................... 145

    2-2-5. نتیجه آزمون فرضیه دوم......................................................................................................................... 146

    3-2-5. نتیجه آزمون فرضیه سوم........................................................................................................................ 147

    3-5. پیشنهادها...................................................................................................................................................... 148

    1-3-5. پیشنهادهایی مبتنی بر یافته های پژوهش................................................................................................ 148

    2-3-5. پیشنهاد برای پژوهش های آتی.............................................................................................................. 149

     

    منابع

    منابع فارسی........................................................................................................................................................... 151

    منابع انگلیسی........................................................................................................................................................ 155

    پیوست.......................................................................................................................... 158

    منبع:

     

    منابع

    منابع فارسی

    احدی سرکانی . یلدا ،1385، " ارزیابی روابط متقابل رشد اقتصادی با ساختار مالی و ساختار مالکیت شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات.

     اسماعیلزاده مقری ،علی ، 1389 ، بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر کیفیت سود در بورس اوراق بهادار تهران ، مجله حسابداری مدیریت ، سال سوم / شماره هفتم / زمستان 1389

    اسماعیلى،شاهپور، 1386 ،کیفیت سود،ماهنامه. حسابدار،شماره 184

    اصلانی .علی ، 1385، " حاکمیت شرکتی وروش های تأمین مالی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات                                                                                                              

    عادل آذر و منصور مؤمنی ،1380،" آمار وکاربرد آن درمدیریت " ،انتشارات سمت ،جلد دوم،صفحه 40-112.

    برادران خسرو شاهی ، 1387،" اثر ساختار مالکیت از نظر میزان پراکندگی و تمرکز مالکیت برعملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.      

    بولو، قاسم ،1387 ، معیارها و مدلهاى اندازه گیرى کیفیت سود، مجله بورس اقتصادی   

    بهاری مقدم . مهدی، 1385 ،"محرک های مؤثر برمدیریت سود" ، رساله دکتری ، دانشگاه علامه طباطبایی.                            

    پورزمانی، زهرا، 1385، " حاکمیت شرکتی و پیش بینی ورشکستگی شرکت ها " ، رساله دکتری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات.                                                                                                                                                           

    تختائی، نصرالله، 1389 ، نقش کمیته حسابرسی در کیفیت گزارشگری، نشریه حسابدار رسمی.

    جلالی . فاطمه ، 1387، " حاکمیت شرکتی و حرفه حسابداری" ، حسابدار، شماره 196.

     حساس یگانه . یحیی ، 1384، " سیستم های حاکمیت شرکتی " حسابدار ، شماره 169

    حساس یگانه . یحیی ، 1384، " فلسفه حسابرسی" انتشارات علمی فرهنگی،صفحه 24-46.

    حساس یگانه . یحیی و رافیک باغومیان  ، 1385، " نقش هیأت مدیره در حاکمیت شرکتی" ، حسابدار، 173.                        

    حساس یگانه . یحیی و همکاران ،1387، " بررسی رابطه بین سرمایه گذاران نهادی وارزش شرکت " ، بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 52.               

    حساس یگانه. یحیی و امیر پوریانسب،1384، " نقش سرمایه گذاران نهادی درحاکمیت شرکتی " ، حسابدار، شماره 164                  

    حساس یگانه. یحیی و مرتضی معیری ، 1387، " حاکمیت شرکتی ، حسابرسی و کمیته حسابرسی"، حسابدار ،شماره200                  

    حساس یگانه. یحیی و هادی هاشمی ، 1387،"مرور مبانی و مدل های مختلف حاکمیت شرکتی" ، حسابدار،شماره 201                  

    حساس یگانه، 1385، "حاکمیت شرکتی درایران"، حسابرس، شماره 32، ص ص 39-32 .                                            

    حسینی، سید، علی.، 1388،" بررسی رابطه بین کیفیت افشاء (قابلیت اتکاء و به موقع بودن) و مدیریت سود" بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 55، ص ص 134-117 .             

    خاکی .غلامرضا ، 1386،"روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی" ،انتشارات بازتاب،صفحه 34-65.             

    خسرونژاد. حسین، 1388،"رابطه نسبت بدهی ها واندازه شرکت با مدیریت سود" ،پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.                       

    داداشی .ایمان ، 1388، " تأثیر حاکمیت شرکتی برتصمیمات حسابرسان درباره ریسک و  برنامه ریزی " ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.

    دوانی ، غلامحسین، 1384 ، حاکمیت شرکتی ، حسابداری » حسابدار » اردیبهشت 1384 - شماره 164                              

    رجبی . رضا ، 1385، " بررسی حاکمیت شرکتی برهزینه سرمایه شرکت" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات.     

    رهبری . م ، 1383، " مطالعه و شناخت وضعیت حاکمیت شرکتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مقایسه آن با کشورهای جهان" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.                                                       

    رهنمای رودپشتی . فریدون و هاشم نیکومرام ، 1385، " مدیریت مالی راهبردی" ،انتشارات آگاه،صفحه 24-74.                                                  

    رئیسی.زهرا ، 1387، " بررسی رابطه بین کیفیت حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی.                 

    سیدی .علی ، 1386، " بررسی رابطه بین مشخصه های هیأت مدیره با مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران " ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

     شباهنگ، رضا،1381، نظریه حسابدارى ، تهران، مرکز تحقیقات تخصصی حسابدارى و حسابرسى ،جلد دوم.             

    ظریف فرد،جهانخانى، 1378 ،شناسایى وتحلیل عوامل مرتبط با ارزیابى کیفیت سودبنگاه هاى اقتصادى ایران،پایان نامه دکترى،دانشگاه تهران.                 

    فعلی . محمد ،1387، "بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی وارزش شرکت" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.                     

    قالیباف اصل. حسن و فاطمه رضایی  ،1386، "بررسی تأثیر ترکیب هیأت مدیره برعملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ، تحقیقات مالی ، شماره 23 

    قنبری . زهرا ، 1386،" بررسی تأثیر مکانیزم های حاکمیت شرکتی برعملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا.

    کهندل ، علی ، 1390 ، بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهارنظرحسابرس ، پایان نامه کارشناسی ارشد.                    

    مشایخی . بیتا و مریم صفری  ،1385، " وجه نقد ناشی از عملیات و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران " ، بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 44                              

    مهرانی . کاوه و زهره عارف منش  ، 1387، " بررسی هموارسازی سود در شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران " ، بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 51.

    مهرآذین . علیرضا ، 1387، " ارزیابی مدل های مبتنی براقلام تعهدی در کشف مدیریت سود" ، رساله دکتری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات.                                  

    نوروش . ایرج و محمدرضا نیک بخت ، 1384، " بررسی مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران" ، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره 43. 

    نیکومرام، هاشم ، 1389 ، ارائه الگویی برای تبیین ارتباط بین حاکمیت شرکتی و کیفیت سود ، مجله حسابداری مدیریت ، سال سوم / شماره چهارم / بهار1389.      

    یعقوب نژاد، احمدو بهمن بنی مهد، 1391، ارائه الگو برای اندازه گیری مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال پنجم / شماره دوازدهم/ بهار 1391                

     

     

     

    منابع انگلیسی

    Abdul Rahman ,R. and  Heneem, F., 2006, "Board , audit committee , culture and earning manamement Malaysian evidence", Managerial AuditingJournal.                                                                                

    Abu Tapanjeh ,M. ,2008 , " Corporate governance from the Islamic prespective:Acomparative analysis with OECD principales" , critical prespective on accounting.

    Alishah,S. and AliButt , S.;hasan ,A. ,2009, "corporate governance and earnings management empirical evidence from Pakistani listed companies" , Euro journal of scientific research , Euro journals publishing                                                                                                                                                                                                                                                               

    Basu, 1997, The conservatism principle and asymmetric timelines of earnings. Journal of Accounting Earning & Economics 24, pp. 3-37.   

    Beasley ,M. ,1996, "An empirical analysis of the relation between the board of director composition and financial statement fraud" ,the accounting review, No.71                                                                                                          

    Bo ,qin, 2007. The influence of audit committee financial expertise on earnings quality , University of Groningen

    Chung,H. and Hsiang,L. ,2007, "earnings management and corporate governance in Asias emerging markets" , Tiwan

    Delgado hurtado, maria del mar2001( , economic determinants of accounting discreation: emerical evidence from spain. Pruquest.com pages 1-461.                                                                              

    Hill,C. and Jones ,T. , 1992, "Stakeholder- agency theory" , Jornal of management studies.                                                                                             

    Jones,J. ,1991, "Earning management during import relief investigation ", Journal of accounting research .                                                                                  

    Kin Lo, (2008), "Earnings Management and Earnings quality." Journal of Accounting and Economics 45, 350-367.

    Klein , A., 2006, "Audit committee ,board of director characteristics and earnings management " , Law and economics research paper series working paper,No 06-42                                                                                                                             

    K. Sivaramakrishnian, Shaokun Carol ,Yu ,Aperil (2008), on the Association Between Corporate Governance and Earning Quality,http://ssrn.Com                                                                                    

    Lipe, R. C (1986) The information contained in the component of earnings. Journal of Accounting Research, Vol. 24 pp. 37-64.

    Lobo. G. J. and Zhou. J, (2001), "Disclosure Quality and Earnings Management" Asia-Pacific Journal of Accounting and Economics, Vol.8 No.1 pp. 1-20.                                                                                     

    Omar Al Farooque ,2013 , Link between Market Return, Governance and Earnings Management: An Emerging Market Perspective , UNE Business School, University of New England, Australia.

    Park,Y. and Shin,H. ,2004," Board composition and earnings management in Canada", Journal of corporate governance

    Rayball,L.S, 2004, Earning qualityin UK Private firms comparative loss recognition time lines Journal of Accounting and Economics, April.

    Scott, R. William. 2003. Financial Accounting Theory. Prentice Education Canada Inc. Toronto.                                                                                   

    Siegel Joel G. 1982, The quality ofearning concept–A Survey. FinancialAnalysts journal, March– April.

    Suoyong,2011, EARNINGS QUALITY, CORPORATE GOVERNANCE, Journal of Accounting Research, Vol. 24 pp12-29.

    Trueman, B. and Titman S. Titman 1988, An explanation of accounting income smoothing. Journal of Accounting Research Vol26, pp. 127-139.

    Yu, F, 2006, "corporate governance and earnings management" , Chicago.                                                                                                                                                                                  


موضوع پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, نمونه پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, جستجوی پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, فایل Word پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, دانلود پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, فایل PDF پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, پروژه درباره پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر حاکمیت شرکتی و مدیریت سود برکیفیت سود

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته حسابداری چکیده کیفیت سود از جنبه های مختلف شامل (داشتن ارزش پیش بینی، ارزش بازخورد، بی طرفی، به موقع بودن و بیان صادقانه) توسط پژوهشگران مورد ارزیابی و توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین برخی ازسازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سوددر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری (M.A) چکیده در این تحقیق رابطه بین هیئت مدیره مشترک، افشاهای اختیاری و کیفیت سود در 57 شرکت ازشرکتهای های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال 1385 لغایت پایان 1390 مورد بررسی قرار می گیرد .در تحقیق حاضر، ناپایداری سهام، هیئت مدیریت مشترک و مدیر مستقل را به عنوان "متغیر مستقل" و رتبه افشا و اقلام تعهدی اختیاری را به عنوان ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد حسابداری چکیده : تحقیق حاضر به مطالعه تاثیر اندازه شرکت و کیفیت حاکمیت شرکتی بر افشای مطلوب شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در راستای این هدف، کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که اطلاعات مورد نیاز را در سالهای 1390-1386 ارائه نموده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند که در مجموع 112 شرکت از صنایع مختلف ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: حسابداری چکیده یکی از مکانیزم‌های موجود به منظور تخفیف مشکل نمایندگی و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سهامداران و مدیران در بازارهای سرمایه، نظام حاکمیت شرکتی است. نقش سهامداران نهادی در حاکمیت شرکتی و حضور آنها در شرکت‌ها، موضوع اغلب بحث‌های سال‌های اخیر بوده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین جریان نقد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: با توجه به اینکه بر اساس تئوری نمایندگی حاکمیت شرکتی برای فراهم آوردن امکان کنترل و ایجاد توازن بین منافع مدیران و سهامداران و در نتیجه کاهش تضاد نمایندگی ایجاد می شود، شرکت هایی که کیفیت نظام حاکمیت شرکتی بهتری دارند، باید کمتر با مشکل تضاد نمایندگی روبرو باشند. از این رودر این تحقیق، در پی شناسایی ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد « M.A » گرایش : حسابداری چکیده تغییر یا تعویض حسابرسان در محافل حرفه ای ناشی از دلایل مختلفی می باشد. علاوه بر اجبارهایی که اداره کنندگان بازارهای سرمایه برای تعویض حسابرس در نظر گرفته اند، تغییر حسابرس ممکن است ناشی از مکانیزم های حاکمیت شرکتی موجود در داخل سازمان باشد بگونه ای که حسابرسی را انتخاب نمایند که دارای بیشترین استقلال و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده اتکای حسابرس مستقل برحسابرسی داخلی باعث صرفه‌جویی در هزینه و ارائه خدمات بیشتر به صاحب‌کار با همان هزینه می‌شود. استفاده بهینه از کار حسابرسان داخلی می‌تواند کارایی و اثربخشی حسابرس مستقل را بهبود بخشد و ارزش حسابرس داخلی را برای صاحب‌کار افزایش دهد. هدف این تحقیق، بررسی عوامل موثر برافزایش سطح اتکای ...

پایان ­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده: موسسات حسابرسی مفاهیم نظری و تجربی مهمی برای تعیین حق الزحمه حسابرسی دارند. آنها جهت قیمت گذاری خدمات حسابرسی از عوامل گوناگونی استفاده می کنند و تحقیقات زیادی نیز در رابطه با شناسایی و ارزیابی این عوامل انجام شده است. عواملی که در اغلب مطالعات مدنظر قرار گرفته اند شامل عوامل ریسک، حجم و پیچیدگی عملیات واحد مورد ...

کارشناسی ارشد جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده : بافت های فرسوده شهری صرف نظر از گونه های متفاوت آنها محصول برخی کم توجهی های مدیریت شهری است که در طول زمان به صورت پهنه ای از شهر درآمده که فاقد پایداری و استحکام لازم کالبدی بوده ، دسترسی مناسبی برای خانه های آنها بوجود نیامده و از کمبود شدید خدمات رنج می برند . به همین دلیل با توجه به کیفیت پایین زندگی در بخشهایی از آنها ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

ثبت سفارش