پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران

word 522 KB 29773 65
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۱,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­­نامه‌ کارشناسی ارشد در رشته حسابداری

    چکیده

     

    بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های

     پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران

     

     

    صورت‌های مالی تجدید ارائه‌شده به‌صورت شفاف و صریح، پیام و علامتی پیرامون قابل‌اتکا نبودن صورت‌های مالی دوره‌های گذشته به استفاده‌کنندگان ارسال می‌کنند. ازاین‌رو تجدید ارائه صورت‌های مالی اثرات مخربی در پی خواهد داشت. این پژوهش به بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد‌ شرکت‌های‌ پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌پردازد. به همین منظور 70 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1384 تا 1392 مورد بررسی قرار گرفت. از تحلیل آماری رگرسیون خطی چند متغیره برای آزمون فرضیه­های پژوهش استفاده‌شده است. با توجه به نتایج آزمون فرضیه‌ها بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد فروش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه منفی معناداری وجود دارد؛ اما شواهدی از وجود رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد سود خالص، رشد دارایی‌ها و رشد قابل‌تحمل مشاهده نشده است. همچنین نتایج فرضیه‌ها نشان می‌دهد که اندازه و سودآوری شرکت با شاخص‌های رشد رابطه مستقیمی دارند؛ اما سود تقسیمی شرکت با اکثر شاخص‌های رشد رابطه معکوسی دارند.

     

    واژه‌های کلیدی: تعدیلات سنواتی، رشد دارایی‌ها، رشد سود خالص، رشد فروش، رشد قابل‌تحمل.

    مقدمه

     

    طبق مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران، هدف صورت‌‌های مالی ارائه اطلاعاتی تلخیص و طبقه‌بندی‌شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری است که برای طیفی گسترده‌ از استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد. خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با محتوای اطلاعات، "مربوط بودن " و "قابل‌اتکا بودن " و خصوصیات کیفی اصلی مرتبط با ارائه اطلاعات، "قابل‌مقایسه بودن " و "قابل‌فهم بودن " است. اطلاعاتی که فاقد این خصوصیات باشد، مفید نبوده و یا دارای فایده محدودی است. ازآنجاکه خصوصیات کیفی قابل‌مقایسه بودن و قابل‌فهم بودن، بر مفید بودن اطلاعات می‌افزاید، وجود ثبات رویه حسابداری در روش‌های حسابداری بکار گرفته‌شده و افشاء مناسب اطلاعات الزامی است (کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، 1388: 14). استانداردهای حسابداری ایران مقرر می‌کند که شرکت‌ها باید ارقام صورت‌های مالی را به‌صورت مقایسه‌ای همراه با ارقام سال جاری ارائه و افشا کنند (کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، 1388). بر این اساس ارقام سال قبل در سال جاری، بار دیگر از سوی شرکت و حسابرس مورد بازبینی و طبقه‌بندی قرارگرفته و در صورت وجود اشتباهی بااهمیت در ماهیت و نحوه طبقه‌بندی و نیز مبالغ سال قبل، می‌بایست در سال جاری تجدید ارائه شوند. بدین ترتیب تجدید ارائه می‌تواند به معنای وجود یک نقص یا اشکال تعبیر شود که در سال جاری کشف‌شده است؛ البته به‌شرط آنکه ناشی از تغییر در رویه‌های حسابداری نباشد. مطالعات نیز نشان می‌دهند که درصد بالایی از تجدید ارائه در ایران، به دلیل اصلاح اشتباهات حسابداری بوده است (کردستانی و همکاران، 1389).

    ایجاد فضای بی‌اعتمادی در بازار سرمایه، غیرقابل ‌اتکا تصور شدن صورت‌های مالی، تلاش برای دسترسی به اطلاعات در خارج از بورس، زیان ناشی از تصمیم‌گیری‌های اشتباه استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی و درنهایت تضییع منابع عمومی جامعه، بخشی از پیامدهای این امر است (همان). بنابراین، تجدید ارائه مستمر اقلام در دوره‌های پی‌درپی و رواج آن میان شرکت‌های ایرانی، به اعتبار صورت‌های مالی، آسیب می‌زند و موجب تخصیص و توزیع ناکارآمد ثروت و کاهش اعتماد مردم به بازارهای سرمایه می‌شود (بهار مقدم و دولت‌آبادی، 1391).

     

     

    1-2- مسئله پژوهش

     

    مفاهیم نظری گزارشگری مالی بیان می‌کند که استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی باید بتوانند صورت‌های مالی واحد تجاری را طی زمان جهت تشخیص روند تغییرات در وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری مقایسه نمایند. استفاده‌کنندگان ‌همچنین باید بتوانند صورت‌های مالی واحدهای تجاری مختلف را مقایسه کنند تا وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری مالی آن‌ها را نسبت به یکدیگر بسنجند. بدین ترتیب ضرورت دارد اثرات معاملات و سایر رویدادهای مشابه در داخل واحد تجاری و در طول زمان برای آن واحد تجاری باثبات رویه اندازه‌گیری و ارائه شود و بین واحدهای تجاری مختلف نیز هماهنگی رویه در باب اندازه‌گیری و ارائه موضوعات مشابه رعایت گردد (کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، 1388: 767). اما به دلیل تغییرات مستمر و مداومی که در شرایط اقتصادی و اجتماعی صورت می‌گیرد، تغییر در اصول و روش‌های حسابداری، و به علت پیچیدگی و حجم بالای معاملات تجاری بروز اشتباه در گزارشگری مالی، و در نتیجه تجدید ارائه صورت‌های مالی منتشرشده اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد (نویسی و همکاران، 1384). بند 40 استاندارد حسابداری شماره 6 ایران الزام می‌کند که چنانچه در رویه حسابداری تغییری صورت گیرد، ارقام مقایسه‌ای سنوات قبل باید بر مبنای رویه جدید ارائه مجدد شود. همچنین بند 42 همین استاندارد بیان می‌دارد که اصلاح اشتباه باید با ارائه مجدد ارقام صورت‌های مالی سال (های) قبل همراه باشد. بند 39 استاندارد حسابداری شماره 1 ایران نیز الزام می‌کند که در مواردی که نحوه ارائه یا طبقه‌بندی اقلام در صورت‌های مالی اصلاح می‌شود، به‌منظور اطمینان از قابلیت مقایسه اقلام صورت‌های مالی، مبالغ مقایسه‌ای باید تجدید طبقه‌بندی شود مگر این‌که این امر ممکن نباشد[1].

    از دیدگاه سرمایه‌گذاران اخبار تجدید ارائه فقط بیانگر مشکلات عملکرد دوره گذشته نیست، بلکه نوعی پیش‌بینی مشکلات آتی برای شرکت و مدیریت آن نیز محسوب می‌شود. به‌عبارت‌دیگر موجب سلب اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به اعتبار و شایستگی مدیریت و کاهش کیفیت سودهای گزارش‌شده می‌گردد. در حقیقت، صورت‌های مالی تجدید ارائه‌شده به‌صورت شفاف و صریح، پیام و علامتی پیرامون قابل‌اتکا نبودن صورت‌های مالی دوره‌های گذشته و کیفیت پایین آن‌ها ارائه می‌نماید. بنابراین متعاقب تجدید ارائه، انتظارات سرمایه‌گذاران در ارتباط با جریان‌های نقدی آتی و نرخ بازده مورد انتظار آن‌ها تغییر می‌یابد (کاظمی، 1390). تجدید ارائه صورت‌های مالی به رابطه‌ی قراردادی بین شرکت و اعضای بیرونی از قبیل مشتریان و عرضه‌کنندگان شرکت آسیب می‌رساند، که این امر اثری منفی بر جریان‌های نقدی شرکت دارد. این اثر منفی بر جریان‌های نقدی، میزان منابع داخلیِ وجه نقد در دسترس برای سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد، که این کاهش سرمایه‌گذاری موجب کاهش رشد شرکت می‌شود. همچنین تجدید ارائه، رشد شرکت را به دلیل افزایش هزینه تأمین مالی خارجی کاهش می‌دهد (البرینگ[2] و همکاران، 2013). ازاین‌رو این سؤال مطرح می‌شود که آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟

     

     

     

     

    1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش

     

    در اکثر پژوهش‌های خارجی، شرکت‌های دارای تجدید ارائه مالی فقط بین 3 تا 7 درصد کل جامعه آماری پژوهش را شامل می‌شوند (هی و سندفور[3]،2007؛ سازمان عمومی حسابداری[4]، 2002)، اما طی دوره 1383 تا 1389 بیش از 70 درصد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، صورت‌های مالی خود را تجدید ارائه کرده‌اند (نیکبخت و رفیعی، 1391: 181). تجدید ارائه در صورت­های مالی شرکت­های ایرانی به‌گونه‌ای رایج شده است که از تعدیلات سنواتی[5] به­عنوان یکی از عناصر نسبتاً پایدار در گردش حساب سود (زیان) انباشته یاد می­شود. افزایش تجدید ارائه مبین این موضوع است که صورت‌های مالی منتشرشده دوره یا دوره‌های قبل، که مورد تائید استفاده‌کنندگان جهت اتخاذ تصمیم واقع‌شده است، به‌طور نادرست ارائه‌شده و غیر قابل‌اتکا است (ویلسون[6]، 2008). از طرف دیگر افزایش درآمد و رشد سود یکی از راه‌کارهای برای جلب سرمایه‌گذاران به سمت شرکت است (فخاری و یوسف‌نژاد، 1385: 90) و رشد مقدمه‌ای برای دستیابی به سودآوری پایدار است. بنابراین انجام پژوهشی با محوریت رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت بااهمیت است.

     

     

    1-4- اهداف پژوهش

     

    گراهام[7] و همکاران (2008) استدلال می‌کنند که تجدید ارائه به‌طور بالقوه برای شرکت‌های دست‌اندرکار بسیار هزینه‌بر است. تجدید ارائه ممکن است که اعتماد سرمایه‌گذاران را نسبت به مورد اعتماد بودنِ افشاسازیِ شرکت متزلزل کند، تقاضا برای اوراق بهادارِ شرکت را از رونق اندازد و فرصت‌های پیش روی شرکت را محدود کند و در نتیجه به صدمه‌ی چشم‌گیری در ارزش بازار شرکت بینجامد. با توجه به پیامدهای منفی تجدید ارائه صورت‌های مالی، هدف این پژوهش بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است.

     

     

    1-5- سؤال پژوهش

     

    برای رسیدن به اهداف پژوهش، سؤال‌های‌ زیر طراحی‌شده­ است:

    آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد سود خالص شرکت رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟

    آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد فروش شرکت رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟

    آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد دارایی‌ها شرکت رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟

    آیا بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد قابل‌تحمل شرکت رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟

     

     

    1-6- فرضیه‌های پژوهش

     

    در خصوص دستیابی به اهداف پژوهش و پاسخ­گویی به سؤال‏های پژوهش، فرضیه­های پژوهش به شرح زیر طراحی و تدوین‌شده است:

    فرضیه اول: بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد دارایی‌های شرکت رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه دوم: بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد سود خالص شرکت رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه سوم: بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد فروش شرکت رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه چهارم: بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد قابل‌تحمل شرکت رابطه معناداری وجود دارد.

     

     

     

    1-7- روش انجام پژوهش

     

    1-7-1- روش پژوهش و گردآوری داده­ها

     

    به‌طورکلی هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌ها است. بنابراین، این پژوهش از نوع پژوهش­های کمی است که از روش علمی ساخت و اثبات تجربی استفاده می­کند و بر اساس فرضیه­ها و طرح­های پژوهش از قبل تعیین‌شده انجام می­شود. از این دسته پژوهش­ها زمانی استفاده می­شود که معیار اندازه‌گیری داده­ها کمی است و برای استخراج نتیجه­ها از فن­های آماری استفاده می­شود (نمازی، 1382: 64).

    در این پژوهش برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات، از روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده‌شده است. برای نگارش و جمع­آوری اطلاعات موردنیاز بخش مبانی نظری و پیشینه تجربی پژوهش، به گونه عمده از مجلات تخصصی داخلی و خارجی، و برای گردآوری سایر داده‌ها و اطلاعات موردنیاز عمدتاً از طریق بانک­های اطلاعاتی سازمان بورس اوراق بهادار تهران و نرم­افزار تدبیر پرداز استفاده‌شده است.

     

     

    1-7-2- متغیرهای پژوهش

     

    در این پژوهش تجدید ارائه صورت‌های مالی به‌عنوان متغیر مستقل، انواع شاخص‌های رشد (رشد سود خالص، رشد فروش، رشد دارایی‌ها و رشد قابل‌تحمل) به‌عنوان متغیرهای وابسته و اندازه، اهرم مالی، سود تقسیمی و سودآوری شرکت به‌عنوان متغیرهای کنترلی هستند.

     

     

     

    1-7-3- جامعه آماری و نمونه پژوهش

     

    جامعه­ آماری پژوهش حاضر کلیه شرکت­های پذیرفته­شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 1384 الی 1392 است. در پژوهش حاضر از نمونه­گیری آماری استفاده‌نشده است اما شرکت­های مورد بررسی بر اساس محدودیت­های زیر انتخاب‌شده‌اند:

    سال مالی آن‌ها منتهی به پایان اسفند ماه و در بازده زمانی مورد بررسی تغییر سال مالی نداشته باشند. تا شاخص‌های محاسبه‌شده در پایان سال مالی دارای تطابق زمانی لازم باشند.

    به دلیل تفاوت نوع فعالیت شرکت­های سرمایه­گذاری، واسطه­گری مالی، هلدینگ، بانک و لیزینگ این شرکت‌ها از نمونه خارج‌شده‌اند.

    اطلاعات مالی موردنیاز به­منظور استخراج داده­های موردنیاز در دسترس باشد.

     

     

    1-7-4- روش تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها

     

    در این پژوهش، برای تجزیه‌ و تحلیل اولیه داده­ها و محاسبه متغیرهای پژوهش از نرم‌افزار 2013 Excel و به‌منظور انجام آزمون‌های آماری مطرح‌شده از نرم‌افزار 7 Eviews استفاده‌شده است. فرضیه­های پژوهش با استفاده از روش تحلیل رگرسیون خطی چندگانه مورد آزمون قرارگرفته‌اند.

     

     

    1-7-5- استفاده‌کنندگان از نتایج پژوهش

     

    نتایج این پژوهش می‌تواند برای سازمان‌ها و اشخاص زیر مفید واقع شود:

    1. اعتباردهندگانی که برای تعیین ارزش شرکت بر برنامه‌ریزی مالی و رشد شرکت تکیه می‌کنند.

    2. سهام‌داران، سرمایه‌گذاران و سایر استفاده‌کنندگان از صورت‌های مالی که نگران پیامدهای منفی تجدید ارائه و چشم‌انداز آینده‌ی شرکت خواهند بود.

    3. تدوین‌کنندگان استانداردهای حسابداری و حسابرسی، زیرا از دیدگاه تنظیم مقررات و استانداردها، داشتن درک گسترده‌ای از پیامدهای منفی تجدید ارائه ازجمله کاهش رشد شرکت سودمند است.

    4. سازمان بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان نهاد ناظر بر شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس.

    5. مدیران شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران.

    6. تحلیلگران مالی و کارگزاران بورس.

    7. دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشگران.

     

     

    [1]. با توجه به اینکه مفاد استاندارد حسابداری شماره 6 ایران با عنوان گزارش عملکرد مالی با مفاد استاندارد حسابداری‌ شماره‌ 8 بین‌المللی ‌با عنوان‌ سود یا زیان‌ خالص‌ دوره‌، اشتباهات‌ با اهمیت‌ و تغییرات‌ در رویه‌های‌ حسابداری و مفاد استاندارد حسابداری شماره 1 ایران با عنوان نحوه ارائه صورت های مالی با مفاد مفاد استاندارد حسابداری‌ شماره‌ 1 بین‌المللی با عنوان‌ نحوه‌ ارائه‌ صورت‌های‌ مالی‌‌ مطابقت دارند، بنابراین مفهوم تجدید ارائه در ایران و اکثر کشورهای خارجی یکسان است، از این رو می‌توان تجدید ارائه شرکت‌های داخلی و خارجی را باهم مقایسه کرد.

    [2]. Albring

    [3]. Hay & Sandefur

    [4]. General Accounting Office

    [5]. Prior period adjustments

    [6]. Wilson

    [7]. Graham

    Abstract

     

    Investigating the Relationship between Restatement Financial Statements and Growth of Firms Listed in Tehran Stock Exchange

     

     

    Abstract

    Restatement financial statements presented clearly and explicitly, Message and sign the financial statements for prior periods Qablatka not send to users. Thus The Restatement financial statements Will have devastating effects. This study examines the relationship between of restatement financial statements and Growth of Companies listed companies in Tehran Stock Exchange. To this end, 70 companies listed in Tehran Stock Exchange during the period 2005 to 2013 were studied. Multivariate regression analysis was used to test the hypothesis. According to the hypothesis, between restatement of financial statements and sales growth of Firms Listed in Tehran Stock Exchange is a negative relation;  But evidence of the relationship between the restatement of financial statements and profit growth, asset growth and sustainable growth not observed.The hypothesis results also indicate that firm size and profitability are directly related to with growth measurements but the dividends is inversely related to the company's growth with most measurements.

     

    Keywords: Prior Period Adjustment, Asset Growth, Net Profit Growth, Sales Growth and Sustainable Growth.

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                              صفحه

    فصل اول: کلیات پژوهش... 1

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- مسئله پژوهش... 2

    1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 4

    1-4- اهداف پژوهش... 4

    1-5- سؤال پژوهش... 4

    1-6- فرضیه‌های پژوهش... 5

    1-7- روش انجام پژوهش... 5

    1-7-1- روش پژوهش و گردآوری داده‌ها 5

    1-7-2- متغیرهای پژوهش... 5

    1-7-3- جامعه آماری و نمونه پژوهش... 6

    1-7-4- روش تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها 6

    1-7-5- استفاده‌کنندگان از نتایج پژوهش... 6

    1-8- تعریف واژه‌های کلیدی.. 7

    1-9- ساختار پژوهش... 7

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش... 8

    2-1- مقدمه. 9

    2-2- مبانی نظری پژوهش... 9

    2-2-1- مفهوم گزارشگری اطلاعات مالی.. 9

    2-2-2- تجدید ارائه صورت‌های مالی، دلایل و تقسیمبندی آن. 10

    2-2-3- مسائلی در رابطه با تجدید ارائه صورت‌های مالی.. 12

    2-2-3-1- اعتبار پایین مدیریت.. 13

    2-2-3- 2- شکاف ادراک.. 13

    2-2-3-3- اثر آشکار شدن بخشی از ابهامات در مورد تجدید ارائه (تأثیر بر گستره‌ای وسیع) 13

    2-2-3- 4- اختلال در ارتباط و واکنش شرکت.. 13

    2-2-3- 5- عدم همسویی بین مدیریت، حسابرسان و سایر مسئولان. 14

    2-2-4- پیامدهای تجدید ارائه صورت‌های مالی.. 14

    2-2-4-1- واکنش بازار به تجدید ارائه. 15

    2-2-4-2- تغییرات حاکمیت شرکتی.. 16

    2-2-4-3- کاهش اعتماد جامعه نسبت به اظهارنظر حسابرسان. 16

    2-2-4-4- کاهش رشد شرکت.. 17

    2-2-5- تجدید ارائه و رشد شرکت.. 17

    2-3- پیشینه و تاریخچه موضوع پژوهش... 18

    2-3-1- پیشینه خارجی پژوهش... 18

    2-3-2- پیشینه داخلی پژوهش... 20

    2-4- خلاصه فصل.. 23

    فصل سوم: روش اجرای پژوهش... 24

    3-1- مقدمه. 25

    3-2- روش انجام پژوهش... 25

    3-3- فرضیه‌های پژوهش... 25

    3-4- متغیرهای پژوهش... 26

    3-4-1- متغیر مستقل.. 26

    3-4-2- متغیرهای وابسته. 26

    3-4-3- متغیرهای کنترلی.. 27

    3-5- الگوی پژوهش... 28

    3-6- قلمرو پژوهش... 29

    3-7- جامعه آماری و نمونه پژوهش... 29

    3-8- روش گردآوری داده‌ها 30

    3-9- روش تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها 30

    3-10- ابزار تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها 30

    3-11- خلاصه فصل.. 31

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها 32

    4-1- مقدمه. 33

    4-2- آمار توصیفی.. 33

    4-3- ایستایی (پایایی) متغیرهای پژوهش... 34

    4-4- آزمون فرضیه‌های پژوهش... 35

    4-4-1- آزمون فرضیه اول. 35

    4-4-2- آزمون فرضیه دوم. 37

    4-4-3- آزمون فرضیه سوم. 38

    4-4-4- آزمون فرضیه چهارم. 39

    4-5- خلاصه فصل.. 41

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری.. 42

    5-1- مقدمه. 43

    5-2- مروری بر نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش... 43

    5-3- ایستایی یا پایایی.. 43

    5-4- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها 44

    5-4-1- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول. 44

    5-4-2- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم. 44

    5-4-3- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم. 44

    5-4-4- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه چهارم. 45

    5-5- نتایج کلی پژوهش... 45

    5-6- پیشنهادی‌های پژوهش... 46

    5-6-1- پیشنهادهایی ناشی از نتایج پژوهش... 46

    5-6-2- پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آینده. 46

    5-7- محدودیت‌های پژوهش... 46

    منابع.. 48

    الف) منابع داخلی.. 48

    ب) منابع خارجی.. 50

    منبع:

    منابع

    الف) منابع داخلی

     

    آقایی، محمدعلی؛ زلقی، حسن؛ اعتمادی، حسین و علی‌اصغر انواری رستمی (1392). "تأثیر تجدید ارائه صورت‌های مالی بر کیفیت اقلام تعهدی "، پژوهش‌های تجربی حسابداری، سال دوم، شماره 7، صص 119-147.

    بهار مقدم، مهدی و مهدیه دولت‌آبادی (1391)." بررسی مقایسه‌ای کیفیت سود گزارش‌شده با سود تجدید ارائه‌شده "، مجله تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 14، صص 19-1.

    بولو، قاسم؛ حساس یگانه، یحیی و سهیل مؤمنی (1391). "تأثیر تجدید ارائه صورت‌های مالی بر مدیریت سود و پایداری سود "، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، شماره 33، صص 96-73.

    پیری، پرویز؛ ایمانی برندق، محمد و سیامک الله وردی زاده (1390). "اثر دوره‌های مختلف چرخه عمر بر سودآوری و رشد بنگاه‌های تجاری "، پژوهش‌های تجربی حسابداری، شماره 2، صص 49-46.

    ثقفی، علی؛ امیری، مقصود؛ و حسین کاظمی (1390). "مطالعه تجربی پیرامون محتوای اطلاعاتی سود متعاقب تجدید ارائه صورت­های مالی "، فصل­نامه نظریه­های نوین حسابداری، شماره 1، صص 22-1.

    جهانشاد، آزیتا؛ عسگری، محمدرضا و وحید اسدی کلی (1390). "تأثیر درصد تغییرات سود سهام پرداختی بر رشد سود آتی "، فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره 12، صص 14-1.

    حقیقت، حمید و سید احمد موسوی (1386). "بررسی نقش عوامل رشد فروش و شاخص بحران مالی در پیش‌بینی بازده سهام "، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره 47، صص 84-63.

    حیدر پور، فرزانه و حسن ازوجی (1389). "بررسی عوامل مؤثر بر تجدید ارائه سود هر سهم "، پژوهش‌نامه حسابداری مالی و حسابرسی، شماره 2، صص 133-115.

    خواجوی، شکراله و محمدحسین قدیریان آرانی (1393). "بررسی کیفیت سود شرکت‌های تجدید ارائه‌کننده صورت‌های مالی "، پژوهش‌های تجربی حسابداری، شماره 4، صص 147-129.

    خواجوی، شکراله، بهپور، سجاد، ممتازیان، علیرضا و محسن صالحی‌نیا (1393). "بررسی رابطه متقابل رشد و سودآوری شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از سیستم معادلات همزمان "، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، دوره 21، شماره 1، صص 88-73.

    دارابی، رویا و اکرم کریمی (1389). "تأثیر نرخ رشد دارایی‌های ثابت بر بازده سهام "، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، شماره 2، صص 130-99.

    رحمانی، علی و المیرا نجف تومرایی (1391). "تجدید ارائه صورت‌های مالی و ریسک اطلاعاتی "، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، شماره 34، صص 54-33.

    سازمان بورس و اوراق بهادار (1386). "کیفیت افشا و اطلاع­رسانی مناسب "، سایت بورس اوراق بهادار تهران، 26 خردادماه 1389.

    ساعی، محمدجواد؛ باقر پور ولاشانی، محمدعلی و سید ناصر موسوی بایگی (1391). "بررسی فراوانی و اهمیت تجدید ارائه صورت‌های مالی "، پژوهش‌های حسابداری مالی، سال پنجم، شماره اول، صص 86-67.

    شریعت­پناهی، سید مجید و حسین کاظمی (1389). "تأثیر تجدید ارائه صورت‌های مالی بر محتوای اطلاعاتی سود "، فصل­نامه مطالعات حسابداری، شماره 26، صص 28-1.

    طاهرخانی، معصومه (1387). تعدیلات سنواتی ایران خودرو، دنیای اقتصاد، شاخه بورس اوراق بهادار، 27 تیر 1388.

    عبدالخلیق، رشاد؛ و بیپین. ب. آجین کیا (1379). پژوهش­های تجربی در حسابداری: دیدگاه روش‌شناختی. ترجمه محمد نمازی، چاپ اول، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.

    فخاری، حسین و صادق یوسف‌نژاد (1385). "بررسی رابطه ریسک نظام‌مند و رشد سود شرکت‌های در بورس اوراق بهادار تهران "، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره 45، صص 109-89.

    کردستانی، غلامرضا؛ آزاد، عبداله و محبوبه کاظمی (1389). "آزمون تجربی اهمیت تعدیلات سنواتی در بازار سرمایه "، مجله تحقیقات حسابداری، شماره 8، صص 73-62.

    کاظمی، حسین (1390). "تجدید ارائه صورت‌های مالی: عوامل مؤثر و واکنش نسبت به آن‌ها "، دانش و پژوهش حسابداری، شماره 24، صص 23-18.

    کمیته تدوین استانداردهای حسابداری (1388). اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی، استانداردهای حسابداری. چاپ 15، تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.

    مهر آذین، علیرضا و انیس رحیمی (1389). "رشد شرکت و تأثیر آن بر رفتار گزارشگری محافظه کارانه‌ی مدیران "، فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره 13، صص 102-89.

    نمازی، محمد (1382). "نقش پژوهش­های کیفی در علوم انسانی "، مجله جغرافیا و توسعه، شماره 1، صص 87-63.

    نمازی، محمد و رامین زراعت‌گری (1388). "بررسی کاربرد نسبت Q توبین و مقایسه آن با سایر معیارهای ارزیابی عملکرد مدیران در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران "، مجله پیشرفت‌های حسابداری دانشگاه شیراز، دوره اول، شماره 1، صص 262-231.

    نویسی، فرشید؛ عالی‌ور، عزیز و رضا نظری (1384). تغییرات حسابداری و اصلاح اشتباهات. چاپ هشتم، تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.

    نیکبخت، محمدرضا و افسانه رفیعی (1391). "تدوین الگوی عوامل مؤثر بر تجدید ارائه صورت‌های مالی در ایران "، مجله دانش حسابداری، شماره 9، صص 197-167.

    هیأت تدوین استانداردهای حسابداری (1376). مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی در ایران. چاپ اول، تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.

     

     

    ب) منابع خارجی

     

     

    Aharony, J; Haim, F; and N. Yehuda (2006). “Corporate Life Cycle and the Relative Value- Relevance of Cash Flow versus Accrual Financial Information”, Working paper.

    Akhigbe, A; Kudla, R. J; and J. Madura (2005). “Why are some corporate earnings restatements more damaging”, Applied Financial Economics, Vol. 15, pp. 327-336.

    Albring, S.M; Huang,S.X; Pereira,R; and X. Xu (2013). “The effects of accounting restatements on firm growth”, Journal of Accounting and Public Policy, Vol. 32, No. 5, pp. 357–376.

    Alchian, A.A (1950). “Uncertainty, evolution, and economic theory”, Journal of Political Economy, Vol 58, pp. 211–221.

    An, Y. H. (2009). “The effect of corporate governance on earnings quality: Evidence from Korea’s corporate governance reform”, Ph.D Dessertation, RMIT University.

    Anderson, K; and T. Yohn (2002). “The effect of 10-K restatements on firm value, information asymmetries, and investors’ reliance on earnings”, Working Paper, Georgetown University.

    Barniv, R; and J. Cao (2009). “Does information uncertainty affect investors’ responses to analysts’ forecast revisions? An investigation, of accounting restatements”, Journal of Accounting and Public Policy,VOL. 28, pp. 328–348.

    Billett, M. T; KING, T. H. D and D. C. Mauer, (2007). “Growth opportunities and the choice of leverage, debt maturity, and covenants”, The Journal of Finance, Vol.62, PP. 697-730.

    Boulding, W; Lee, E; and R.Staelin (1994). “Mastering the mix: Do advertising, promotion, and sales force activities lead to differentiation”, Journal of Marketing Research,Vol. 31 (2), pp. 159–172.

    Bourne, A.C (2008). “Predictabilty of Fraudulent Financial Reporting”, Doctoral dissertation, Anderson University.

    Bushman, R. M. and A. J. Smith (2001). “Financial accounting information and corporate governance”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 32, No. 1-3, pp. 237-333.

    Callen, J.L; Livan, L; and D. Segal (2002). “Accounting Restatements: Are They Always Bad News for Investors?”, Working Paper, University of Toronto and New York University.

    Chan, L. H; Chen, K. C.W; Chen, T; and Y. Yu (2012). “The effects of firm initiated clawback provisions on earnings qualityand auditor behavior”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 54, pp.180–196.

    Coad, A. (2007). “Testing the principle of ‘growth of the fitter’: the relationship between profits and firm growth”, Structural Change and economic dynamics, Vol. 18, pp. 370-386.

    Cross, M. B; Robinson, E. L; Salhus, K. J; Zapralka, J. A; and W. C. Pickering (2004). “Restatement of Financial Statement: Selected Legal and Accounting Issues”, Washington, DC.

    Efendi, J; Strivastava, A; and E. P. Swanson (2007). “Why do corporate managers misstate financial statements? The role of option compensation and other factors”, Journal of Financial Economics, Vol. 85, pp. 667-708.

    Evans, D. S (1987). “Tests of alternative theories of firm growth”, The journal of political economy, Vol. 95, PP 657-674.

    Foster, G (1986). Financial Statemrnt Analysis. 2nd edition, New Jersey: Prentice Hall. Inc.

    Frieder, L. and D. Shanthikumar (2008). “After a restatement: Long run market and investor response”, Working Paper, Available at SSRN:http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1266367. Available online 11 September 2008.

    Geroski, P and K.Gugler (2004). “Corporate growth convergence in Europe”,Oxford Economic Papers, Vol. 56, PP 597-620.

    Gertsen. F; Van Riel C; and G. Berens (2006). “Avoiding reputation damages in financial restatements”, Long Range Planning, Vol. 39, No. 3, pp. 429-456.

    Government Accountability Office (2002). Financial restatements: Update of public company trends, market impacts, and regulatory enforcement activities. Technical report, United States Government Accountability Office.

    Government Accountability Office (2006). Financial restatements: Update of public company trends, market impacts, and regulatory enforcement activities. Technical report, United States Government Accountability Offce.

    Graham, J; Li, S; and J. Qiu (2008). “Corporate misreporting and bank loan contracting”, Journal of Financial Economics,Vol. 89, pp. 44–61.

    Gray, P; and J.Johnson (2011). “The relationship between asset growth and the cross-section of stock returns”, Journal of Banking & Finance, Vol. 35, PP 670–680.

    Hall, B.H. (1987). “The relationship between firm size and firm growth in the US manufacturing sector”, The Journal of Industrial Economics, vol. 35, PP. 583–606.

    Hay, L; and G. Sandefur (2007). “Financial restatements: The changing rules of the game”, Accounting & Tax Periodicals, pp. 18.

    Herly, M (2012). “Earnings quality in restating firms: Empirical evidence”, Master Thesis, The Aarhus University.

    Hirschey, M; Palmrose Z. V; and S. Scholz (2005). “Long-term Market Underreaction to Accounting Restatements”, University of Kansas, School of Business.

    Hribar, P. and K. T. Jenkins (2004). “The effect of accounting restatements on earnings revisions and the estimated cost of capital”, Review of Accounting Studies, Vol. 9, No. 2-3, pp. 337-356.

    Hribar, P. and K. T. Jenkins (2004). “The effect of accounting restatements on earnings revisions and the estimated cost of capital”, Review of Accounting Studies, Vol. 9, No. 2-3, pp. 337-356.

    Jensen, M. C (1986). “Agency costs of free cash flow, corporate finance, and takeovers”, The American Economic Review, Vol. 76, PP.323-329.

    Karpoff, J; Lee, D; and G. Martin (2008). “The cost to firms of cooking the books”, Journal of Financial and Quantitative Analysis, Vol. 43, pp. 581–611.

    Khurana, I; Pereira, R; and X. Martin (2006). “Firm growth and disclosure: an empirical analysis”, Journal of Financial and Quantitative Analysis, Vol. 41, pp. 357–380.

    Kravet, T; and T. Shevlin (2010). “Accounting restatements and information risk”, Review of Accounting Studies, Vol. 15, pp. 264–294.

    Lee, S (2013). “The relationship between growth and profit: evidence from firm-level panel data”, Structural Change and Economic Dynamics, Vol. 28, PP. 1-11.

    Lev, B (2003). “Corporate earnings: Facts and fiction”, Journal of Economic Perspectives, Vol. 17, No. 2, pp. 27-50.

    Levitt, A (1998). The numbers game speech delivered at the NYU Center for Law and Business, New York, NY, September 28, Available at: www.sec.gov, Available online 14 Janury 2013.

    Liu, L (2007). Consequences of financial restatement for auditors and top executives. Doctoral Dissertation, Florida International University.

    Lobo, G.J; Siraramakrishnan, K; and K. Pathasarathy (2008). “Growth managerial reporting behavior and accounting conservatism”, International Journal of Accounting, Vol.31, pp. 411-440.

    Mande, V; and S.Myungsoo (2013). “Do Financial Restatements Lead to Auditor Changes?”, A Journal of Practice & Theory, Vol. 32, No. 2, pp. 119–145.

    Moore, D. L (2007). “ Forecasting earnings management: Evidence from GAO restatementdata”.

    Morgan, N.A; Slotegraaf, R.J; and D.W. Vorhies (2009). “ Linking marketing capabilities with profit growth”, Intern. J. of Research in Marketing, Vol 26, Issue 4,  PP. 284-293.

    Myers, J. L; Myers, L. A; Palmrose, Z. V; and S. Scholz (2003). “Mandatory auditor rotation: Evidence from restatements”, working paper, Available at: http://aaahq.org/audit/midyear/04midyear/papers/Myers.pdf, Available online 15 April 2012.

    Myers, S. C and N. S. Majluf (1984). “Corporate financing and investment decisions when firms have information that investors do not have”, Journal of financial economics, Vol. 13, PP. 187-221.

    Palmrose, Z. V. and S. Scholz (2000). “Restated financial statements and auditor litigation”, working paper, University of Southern California, Los Angeles, CA, Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract¼248455, Available online 15 October 2010.

    Palmrose, Z. V. and S. Scholz (2004). “The circumstances and legal consequences of non-GAAP reporting: Evidence from restatements”, Contemporary Accounting Research, Vol. 21, No. 1, PP. 139-180.

    Palmrose, Z. V; Richardson, V. J; and S. Scholz (2001). “Determinants of market reactions to restatement announcements”, Working paper, University of Southern California, Los Angeles, CA. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=265009, Available online 15 June 2010.

    Palmrose, Z. V; Richardson, V. J; and S. Scholz (2004). “Determinants of market reactions to restatement announcements”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 37, No. 1, pp. 59-89.

    Plumlee, M; and T. Yohn (2010). “An Analysis of the Underlying Causes Attributed to Restatements”, Accounting Horizons, Vol. 24, No. 1, pp. 41-64.

    Rahaman, M. M (2011). “Access to financing and firm growth”, Journal of Banking & Finance, Vol. 35, No. 3,PP. 709-723.

    Richardson, S; Tuna, I; and M. Wu (2002). “Predicting earnings management: The case of earnings restatement”, Working paper, University of Pennsylvania, Pennsylvania, PA, Available at SSRN:http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=338681, Available online 15 October 2011.

    Rotenstein, A (2008). Corporate governance changes following earnings restatements, Doctoral Dissertation, The City University of New York.

    Scholz, S (2008). “The Changing Nature and Consequences of Public Company Financial Restatements”, Available at: http://www.treasury.gov/press-center/press-releases/documents/financialrestatements_1997_2006.pdf, Available online 5 August 2013.

    Wang, X; and M. Wu (2011). “The quality of financial reporting in China: An examination from an accounting restatement perspective”, China Journal of Accounting Research, Vol 4, Issue 4, PP 167-196.

    Wilson, W.M (2008). “ An empirical analysis of the decline in the information content of earnings following restatements”, The Accounting Review, Vol. 83, pp. 519-48.

    Wolk, H. I; Dodd, J. L; and M. G. Tearney (2004). Accounting theory: Conceptual issues in a political and economic environment. 6th edition, United States of America: Thomson.

    Wu, M (2002). “Earnings restatements: A capital market perspective”, Working paper, Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1844265. Available online 4 June 2013.

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین تجدید ارائه صورت‌های مالی و رشد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش مالی چکیده: هدف این پژوهش، بررسی نقش اقلام تعهدی در ارزیابی و پیش‌بینی جریان‌های نقدی شرکت‌ها است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل داده‌های تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش اطلاعات مالی 103 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1386 تا ...

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد "MA " چکیده تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین سود نقدی سهام و رشد درآمد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و در قلمرو زمانی 1386 تا 1391 انجام شده است. بدین منظور تعداد 41 شرکت و با تخمین 3 مدل رگوسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از اجرای آزمون فرضیات نشان داد که نسبت های پرداخت سود سهام با رشد درآمد آتی ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیرفرصتهای رشد برحساسیت بازده سهام به اقلام تعهدی اختیاری درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1387 تا 1392 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 129 شرکت می باشد. ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی چکیده تصمیم­گیری درباره­ی پرداخت سود و مقدار آن، موضوع حائز اهمیتی در حوزه­ی مالی شرکتی است؛ زیرا در این تصمیم­گیری مقدار پولی که باید به سرمایه­گذاران پرداخت شود و همچنین مقدار پولی که باید برای سرمایه­گذاری مجدد انباشته شود، مشخص می­شود. در این پژوهش عوامل موثر بر نسبت پرداخت سود سهام در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفت که ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: این پژوهش را با این سوال اساسی شروع کرده ایم که، تعدیلات در سود حسابداری نظیر هموارسازی سود بر شاخصهای جدید ارزیابی عملکرد نظیر ارزش افزوده اقتصادی نیز اثرگذار خواهد بود یا خیر؟ به همین منظور به بررسی این موضوع تحت عنوان «بررسی اثرات هموار سازی سود بر ارزش افزوده اقتصادی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: پیش بینی سود هر سهم در سرمایه گذاری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا تغییرات قیمت سهام و واکنش مستقیم بازار سرمایه را در پی دارد. از طرفی در محیط تجاری کنونی به دلیل تغییرات سریع فناوری و شرایط مالی ، مدیران از دورنمای تجاری شرکت ارزیابی درستی ندارند و از این رو بروز خطاها در برآوردهای حسابداری ،اجتناب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد حسابداری گرایش حسابداری چکیده محتوای اطلاعاتی سود ، به طور گسترده­ای در متون حسابداری و مالی مورد آزمون قرار گرفته است. از آنجا که در اغلب موارد از جمله گزارشگری مالی و مدل­های ارزیابی، سود نقش اساسی دارد، تعیین اقلام و متغیرهای مالی مرتبط با سود حسابداری به منظور پیش­بینی، دارای اهمیت زیادی است. هدف این تحقیق بررسی ارتباط جریان وجوه نقد ...

بیان مسئله بورس اوراق بهادار عمده ترین راه تجهیز و تخصیص بهینه سرمایه در کشور است و شناخت این بازار و عناصر و ارتباطات موجود در آن یکی از عوامل مهم تو سعه بازار سرمایه محسوب می گردد. یکی از عناصر مهم این بازار سرمایه گذاران هستند؛سرمایه گذاران از انجام سرمایه گذاری در سهام شرکت ها اهداف مختلفی دارند آنها در بازار سرمایه سعی دارند منابع خود را به سمتی سوق دهند که بیشترین سودآوری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.A.” حسابداری - حسابداری چکیده یک عامل اصلی از سرمایه­گذاری موفق، توانایی مدیریت در پیش بینی بازدهی پروژه­ها است؛ به دلیل اینکه پیش­بینی­، یک نقش اصلی در روش­های ارزیابی سرمایه­گذاری بازی می کند . بنابراین، تصمیمات سرمایه­گذاری شرکت­ها به مدیرانی برای پیش­بینی جریان نقدی مورد انتظار از سرمایه گذاری های بالقوه نیاز دارد. اگرچه این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: حسابداری چکیده یکی از مکانیزم‌های موجود به منظور تخفیف مشکل نمایندگی و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سهامداران و مدیران در بازارهای سرمایه، نظام حاکمیت شرکتی است. نقش سهامداران نهادی در حاکمیت شرکتی و حضور آنها در شرکت‌ها، موضوع اغلب بحث‌های سال‌های اخیر بوده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین جریان نقد ...

ثبت سفارش