پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران

word 138 KB 29784 17
مشخص نشده کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۵۳,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۱۷,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • بیان مسئله

    بورس اوراق بهادار عمده ترین راه تجهیز و تخصیص بهینه سرمایه در کشور است و شناخت این بازار و عناصر و ارتباطات موجود در آن یکی از عوامل مهم تو سعه بازار سرمایه محسوب  می گردد.  یکی از عناصر مهم این بازار سرمایه گذاران هستند؛سرمایه گذاران از انجام سرمایه گذاری در سهام شرکت ها اهداف مختلفی دارند آنها  در بازار سرمایه سعی دارند منابع خود را به سمتی سوق دهند که بیشترین سودآوری را برای آنها داشته باشد و در صورتی که سرمایه گذاری آنها به سود مورد نظر منجر نشود ، اقدام به خروج از بازار سهام و سرمایه گذاری در سایر فعالیت ها خواهند نمود که این منجر به کاهش داد و ستد در سهام و از رونق افتادن بورس اوراق بهادار خواهد شد. در این راستا آگاهی از میزان ریسک شرکت ها نیز می تواند نقش بسزایی در تصمیم گیری افراد داشته باشد. در ادبیات مالی ، ریسک بعنوان احتمال اختلاف بین بازده واقعی و بازده مورد انتظار تعریف شده و به دو دسته تقسیم می شود.

     دسته اول: شامل ریسک هایی است که به عوامل داخلی شرکت مربوط می باشند  مانند ریسک مدیریت، ریسک نقدینگی، ریسک ناتوانی در پرداخت بدهی و غیره که به آن ریسک غیر سیستماتیک (کاهش پذیر) گفته می شود. دسته دوم: شامل ریسک هایی است که خاص یک یا چند شرکت نبوده بلکه مربوط به شرایط کلی بازار نظیر شرایط اقتصادی ،سیاسی، اجتماعی و غیره می باشد و تحت عنوان ریسک سیتماتیک(β) غیر قابل کنترل و کاهش ناپذیرمی باشند، از این رو در تصمیم گیری مدیران شرکت ها و سرمایه گذاران می توتند نقش بسزایی داشته باشد، یکی از راه های پیش بینی ریسک سیستماتیک تعیین ارتباط بین عوامل مالی(حسابداری ) و ریسک سیستماتیک است یکی از عوامل عوامل مالی(حسابداری) مهم در شرکتها سیاست تقسیم سود این شرکتهاست ، تقسیم سود سهام پیچیدگی های زیادی برای اقتصاددانان،تحلیلگران مالی و سایر سرمایه گذاران داشته است و در تحقیقات متعدد ارتباط بین سیاست تقسیم سود و بازده سهام شرکتها مورد بررسی قرار گرفته است میلر و مودیلیانی[1](1985) اعتقاد داشتند که در یک بازار رقابت کامل به سبب وجود تقارن اطلاعاتی بین افراد فعال در بازار سرمایه نحوه تقسیم سود سهام شرکتها مشخص بوده و تقسیم مزبور بر قیمت سهام واحد تجاری تاثیرگذار نمی باشد، اما همانطور که می دانیم بازار های سرمایه کنونی در جهان و ایران بازارهایی هستند که در آن اطلاعات به میزان لازم در اختیار همگان قرار ندارد و سرمایه گذاران با یک بازار رقابت ناقص روبرو هستند و همیشه سود بیشتر،ازآن سرمایه گذاران مطلع تر می باشد. به همین دلیل خبر تقسیم یا عدم تقسیم سود یک شرکت بیشترین تاثیر روی نوسان قیمت سهام آن شرکت خواهد داشت. با توجه به این وضعیت اندیشمندان اقتصادی که از آن جمله آنها می توان به آلن و ولس[2](2000) اشاره نمود در مورد رفتارهای تقسیم سود سهام تئوری های متنوعی ارائه نموده اند.

    یکی از بارزترین این تئوری ها تئوری علامت دهی تقسیم سود می باشد، تحت مدل علامت دهی تقسیم سود سهام به عنوان یک علامت جهت کاهش سطح  عدم تقارن اطلاعات در بازار سرمایه به کار گرفته می شود. اما این تئوری نیز نتوانسته تاثیر عمده ای در این کاهش داشته باشد  و اشخاص خودی شرکتها که مدیران نیز از جمله آنها می باشند با در اختیار داشتن اطلاعات مهم و اساسی نسبت به سرمایه گذاران دیگر انتفاع بیشتری از خرید و فروش و تقسیم سود سهام نصیب خود می نمایند

     در نتیجه محقق در پی یافتن  این مسئله می باشد که آیا بین ریسک سیستماتیک(β) سهام عادی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و سیاست تقسیم سود این شرکت ها رابطه ای وجود دارد یا خیر؟ جهت پاسخ به این سوال پژوهشگر از بین مولفه های مختلف تاثیر گذار بر سیاست تقسیم سود سهام از شاخص های مطرح شده توسط فاما و فرننچ در سال 2001 که شامل اندازه شرکت، ریسک شرکت، سودآوری، درصد سود پرداختی و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری می باشد، استفاده نموده است.

    تا در نهایت مدیران شرکت ها بتوانند بر اساس این رابطه ، تصمیم گیری و برنامه ریزی خود را تعدیل کنند. و سرمایه گذاران نیز تصمیم بگیرند که آیا به خرید سهام شرکت مبادرت ورزند یا اینکه در بخش دیگری سرمایه گذاری کنند.

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    یکی از مهمترین مباحث در بازار سرمایه ، آگاهی از میزان ریسک شرکت ها ، خصوصا ریسک سیستماتیک است که می تواند نقش به سزایی در تصمیم گیری ها ایفا نماید. زیرا اعتقاد بر این است که بازده سهام شرکت ها تابعی از ریسک سیستماتیک است و ریسک سیستماتیک بیانگر تغییرات نرخ بازده یک سهم نسبت به تغییرات نرخ بازده کل بازار سهام می باشد. در بازار سرمایه نیز، سرمایه گذاران سعی دارند در جایی سرمایه گذاری کنند که بیشترین بازدهی  را برای آنان به ارمغان آورد و در این راستا به ریسک مربوط به سرمایه گذاری نیز توجه دارند و در صورتی تحمل ریسک را پذیرا هستند که بابت آن مابه ازایی،عایدشان شود و این عواید چیزی جز سود بیشتر سرمایه گذاری نخواهد بود. از طرف دیگر شرکت ها نیز تلاش دارند به گونه ای فعالیت کنند که هدف اصلی صاحبان شرکت (سهامداران)، یعنی افزایش ارزش شرکت، را محقق نمایند. در نتیجه ، اهمیت تحقیق در این است که سرمایه گذاران و شرکت ها می توانند با استفاده از نتایج تحقیق ، تصمیمات خود را تعدیل یا بر اساس آن تصمیمات جدیدی اتخاذ نمایند.

     

    2- تاریخچه مطالعاتی

    جدول 1-1 نتایج تحقیقات انجام شده در مورد ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود

    نتایج اصلی

    دوره تحقیق

    محقق(محققین(

    تداوم روند سودآوری به عنوان اولین عامل موثر بر ضریب واکنش سود شناسایی و تعیین گردید.(یئو کیم، 2002، 4)[3]

    1980-1974

    کور مندی و لایپ (1987)

    متغیر های حسابداری تغییرات سود، رشد، اندازه، نسبت پرداخت سود، نسبت جاری ، اهرم مالی ، نسبت پوشش بهره و اهرم عملیاتی بیش از 57% تغییرات در ریسک سیستماتیک را تبیین می نمایند

     

    2000-1991

    اندرو بریمبل

    (2003)

    رشد سود خالص و رشد سود عملیاتی رابطه مثبت با ریسک سیستماتیک دارد و با افزایش نسبت بدهی به دارایی میزان ارتباط ضعیف تر می شود.

     

    1987-1982

    پراکاش و اندرسون

    (1994)

    جریانات نقدی حاصل از عملیات، سود متعلق به سهامداران عادی ، سود متعلق به سهامداران عادی به علاوه هزینه استهلاک و سود متعلق به سهامداران عادی به علاوه استهلاک و مالیات ارتباط معنی داری با ریسک سیستماتیک دارد.

     

    19854-1975

     

    اسماعیل و کیم

    (1989)

    بین نسبت توزیع سود ، رشد ، اهرم مالی ، اندازه شرکت و تغییر پذیری سود با ریسک سیستماتیک رابطه معنی داری وجود دارد.

     

    1977-1963

    الگرز و میوری

    (1982)

    رابطه معنی داری بین ریسک سیستماتیک و متغیر های نسبت سود خالص به ارزش بازار سهام عادی، نسبت بازده داراییها ، نسبت بازده حقوق صاحبان سهام وجود دارد اما میزان ارتباط  ضعیف و حدودا R2 برابر با 20% بوده است

     

    1961-1956

    بیور و مینگلد

    (1975)

    متغیر های توزیع سود، رشد داراییها ، اهرم مالی ، نسبت جاری، اندازه، تغییرپذیری سود، بتای حسابداری رابطه معنی دار و قوی با ریسک سیتماتیک دارند و از این رو می توان از آنها برای انتخاب پرتفوی بهینه بهره من شد.

     

    1965-1947

    بیور ، کتلر و اسکولز

    (1970)

    همبستگی معنی داری بین ریسک سیستماتیک بازار و متغیر های ریسک سیستماتیک مبتنی بر سود حسابداری، ریسک سیستماتیک مبتنی بر گردش وجوه نقد تعدیل شده و ریسک سیستماتیک مبتنی بر جریانات نقدی عملیاتی وجود دارد.

     

    1377-1373

    حسن صدی

    (1380)

    بین متغیر های نوع صنعت، اندازه شرکت، میزان پراکندگی فروش، درجه اهرم عملیاتی ، درجه اهرم مالی و ریسک سیستماتیک هیچ رابطه ای وجود ندارد.

    1373-1370

    مجید وثوق

    (1375)

     

     

    3-جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق(پایان نامه شما نسبت به پژوهش هایی که در مرور ادبیات و پیشینه پژوهش لیست کرده اید چه نوآوری از نظر عنوان، روش، نمونه موردی و ... خواهد داشت؟):باتوجه به پژوهش های انجام شده که در تاریخچه پژوهش به ان اشاره شد این موضوع تاکنون موروبررسی قرار نگرفته است.

    4_اهداف تحقیق

    اهداف علمی تحقیق کشف رابطه بین دو عامل تاثیر گذار بر تصمیمات بازار سرمایه ایران، یعنی ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود، به نیت تقویت پیکره علم و افزودن بر معلومات موجود و در نتیجه استفاده پژوهشگران آتی از آن است. هدف کاربردی آن است که اگر افراد بتوانند با استفاده از تغییرات در میزان سود آوری شرکت ، میزان ریسک سیتماتیک را پیش بینی کنند ، تمایل آنها به سرمایه گذاری در سهام بیشتر می شود ، لذا تصمیمات بهتری را در زمینه سرمایه گذاری ها اتخاذ می کنند. هدف دیگر آن است که سرمایه گذاران بتوانند با کمک این ارتباط، به سود مورد نظر خود دست یابند و در نهایت با دید وسیع تری وارد معاملات بورس اوراق بهادار گردند که این امر خود موجر به رونق بازار سرمایه ایران خواهد شد.

    بهره وران از جنبه های کاربردی این تحقیق می توانند مدیران شرکت ها ، تحلیل گران مالی ، موسسات آموزشی و دانشجویان باشند که از نتایج این تحقیق در مطالعات تطبیقی و دیگر تحقیقات مالی استفاده کنند و یا سرمایه گذاران، مدیران سرمایه گذاری و تامین کنندگان مالی باشند که می توانند از نتایج این تحقیق جهت پیش بینی بهتر قابلیت سودآوری شرکت های مورد نظر خود استفاده نمایند.

    5-سؤالات (یا مسأله) تحقیق:

    ایا بین  سیاست تقسیم سود و ریسک سیستماتیک ارتباط معنی داری در بازار سرمایه ایران وجود دارد؟

    ایابین سود متعلق  به سهامداران عادی و ریسک سیستماتیک ارتباط معنی داری در بازار سرمایه ایران وجود دارد.؟

    ایابین سود نقدی متعلق  به سهامداران عادی و ریسک سیستماتیک ارتباط معنی داری در بازار سرمایه ایران وجود دارد؟

    ایا بین نسبت توزیع سود و ریسک سیستماتیک ارتباط معنی داری در بازار سرمایه ایران وجود دارد.؟

    ایابین رشد سود و ریسک سیستماتیک ارتباط معنی داری در بازار سرمایه ایران وجود دارد؟

    ایا بین نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری ((M/B و ریسک سیستماتیک ارتباط معنی داری در بازار سرمایه ایران وجود دارد؟

     

    -6-فرضیه های تحقیق

    فرضیه اصلی: بین  سیاست تقسیم سود و ریسک سیستماتیک ارتباط معنی داری در بازار سرمایه ایران وجود دارد.

    فرضیه فرعی اول: بین سود متعلق  به سهامداران عادی و ریسک سیستماتیک ارتباط معنی داری در بازار سرمایه ایران وجود دارد.

    فرضیه فرعی دوم: بین سود نقدی متعلق  به سهامداران عادی و ریسک سیستماتیک ارتباط معنی داری در بازار سرمایه ایران وجود دارد.

    فرضیه فرعی سوم: بین نسبت توزیع سود و ریسک سیستماتیک ارتباط معنی داری در بازار سرمایه ایران وجود دارد.

    فرضیه فرعی چهارم: بین رشد سود و ریسک سیستماتیک ارتباط معنی داری در بازار سرمایه ایران وجود دارد.

    فرضیه فرعی پنجم: بین نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری ((M/B و ریسک سیستماتیک ارتباط معنی داری در بازار سرمایه ایران وجود دارد.

    7-واژه ها ی کلیدی

    بازار های اولیه: بخشی از بازار های مالی که  اوراق بهادار در وهله اول در آنجا عرضه می شود(راعی و تلنگی،1387، 44-42)1.

    بازار های ثانویه:بخشی از بازار های مالی که در آن مالکیت اوراق بهادار(مثل سهام) به خریداران جدید منتقل می شود(همان منبع،30)2.

    بازار های سرمایه:بازار های اولیه و ثانویه را گویند که در آن ، داد و ستد اوراق بهاداری که دارای سر رسید بیش از یک هستند یا عمر نامحدود دارند، انجام می شود(دوانی،153،1383)3.

     بازده سرمایه گذاری: بازده سرمایه گذاری عبارت است از جریان نقدی قابل تحققی که توسط صاحبان آن سرمایه گذاری در طول یک دوره زمانی معین تحصیل می شود (حجازی، 1386،245)4.

    ریسک: احتمال اختلاف بازده واقعی یک سرمایه گذاری از بازده مورد انتظار آن می باشد(همان منبع،169)5.

    ریسک تجاری: آن بخش از کل ریسک  شرکت است است که ناشی از ترکیب داراییها و تصمیمات عملیاتی شرکت باشد.

    ریسک سیستماتیک: آن بخشی از کل ریسک مجموعه اوراق بهادار که غیر قابل حذف بوده و به علت وجود عواملی که بر قیمت کل اوراق بهادار اثر می گذارد، به وجود می آید (حجازی، 1386،246)6.

    ریسک غیر سیستماتیک: بخشی از کل ریسک  مجموعه اوراق بهادار که قابل حذف و کاهش است.

    سود خالص: درآمد های واحد تجاری پس از کسر تمامی هزینه های آن، طی یک دوره را گویند.

    سود عملیاتی: درآمد های عملیاتی واحد تجاری پس از کسر هزینه های عملیاتی ، طی یک دوره را گویند(همان منبع،251)7.

    سیاست تقسیم سود: به نحوه  و روشهای توزیع سود بین سهامداران شرکت گویند (رستگاری، 1386،139)8.

    8- روش تحقیق

    دشوارترین گام در فرآیند تحقیق، مشخص کردن مسأله مورد مطالعه است. نخست آنکه درباره یک چیز، یک مانع یا یک موقعیت مبهم تردید وجود دارد، تردیدی که نیازمند تعیین است.

    در هر تحقیق ابتدا باید نوع ، ماهیت ، اهداف تحقیق و دامنه آن معین شود تا بتوان با استفاده از قواعد و ابزارمناسب و از راه های معتبر به واقعیت ها دست یافت (سرمد و همکاران، 1381،170)1.

    بنابراین پژوهش حاضر از نظر طبقه بندی بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است. هدف تحقیق کاربردی، توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. هم چنین تحقیق حاضر، از نظر روش و ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی است. در این تحقیق هدف، تعیین میزان رابطه متغیر هاست. برای این منظور بر حسب مقیاس های اندازه گیری متغیر ها، شاخص های مناسبی اختیار می شود.

    مقیاس اندازه گیری داده ها مقیاس نسبی است. مقیاس نسبی بالاترین و دقیق ترین سطح اندازه گیری را ارائه می دهد. این مقیاس علاوه بر دارا بودن کلیه خصوصیات مقیاس های دیگر، از صفر مطلق نیز برخوردار است(سرمد و همکاران،1381،170)2.

    روش تحقیق به صورت قیاسی – استقرایی است که در آن مبانی نظری و پیشینه پژوهش از راه کتابخانه، مقاله و اینترنت جمع آوری شده و بصورت استدال قیاسی و در رد یا  اثبات فرضیه های پژوهش با بکارگیری روش های آماری مناسب ،از استدلال استقرای در تعمیم نتایج استفاده شده است . چون هدف پژوهش شناخت رابطه همبستگی بین ریسک سیتماتیک و سیاست تقسیم سود شرکت ها است و تحقیقات همبستگی شامل کلیه تحقیقاتی است که در آنها سعی می شود رابطه متغیرهای مختلف با استفاده از ضریب همبستگی کشف و تعیین شود. بنابراین ضریب همبستگی شاخص دقیقی است، که بیان می کند تغییرات یک متغیر تا چه اندازه ای به متغیر دیگری وابسته است.

     

    [1]-Miler & Moudialani,1985

    [2] -Alen & Vels,2000

    [3]-yokim,2002,4

    Subject:

    An Investigation of The  Relationship Between Dividend policy and Systematic Risk in Tehran Excahnge Stock

    Abstract:

    Financial performance measurement of companies is among most important subjects considered by investors, creditors, governments and managers. Mangers use performance measurement in order to evaluate the performance of parts under their coverage. Investors (shareholders) evaluate the performance in order to evaluate the success rate of management in applying their capital and decisions making for maintain, increase or soling investment and creditors use it to make decision about amount of rate of credit granting. The most important aspect that investors consider in evaluating performance is that whether any value has created for them or not. In recent years much efforts has been to introduce indices that could better fulfill the goals of shareholders. One of these new indices is refined economic value added; that it considers the cost of opportunity of all resources applied and it also modulate the distortions due resulted from using different methods of accounting by management and also the effect of inflation and it is the only operational criterion that has direct relation to market value of stocks and by using it the added value of price of stocks of each company can be explained. In this study, the relationship between of Payout policy and cash-flow uncertainty , Earned/contributedcapital mix and investment opportunities, in the context of Iran capital market in the period 1385-1388 is considered. First the variables of research were identified and for analyzing information, data obtained from Software RahavardNowin were used for accounting the variables of research by software Excel. These data were analyzed to test hypotheses by using software SPSS by help of descriptive and inferential statistics - such as correlation analysis.از تحقیق نتایج زیر حاصل شده است: The following research results have been obtained:

    According to the tests and analysis that the way to the regression and correlation was realized that except research variables (cash-flow uncertainty, Earned/ contributedcapital mix and investment opportunities) linear relationship with Payout policy.

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    آذر، ع. و منصور مؤمنی،1385، "آمار و کاربرد آن در مدیریت"، انتشارات سمت، جلد دوم، چاپ نهم، تهران،ص 212-183.

    ایزدی نیا،ن،1382،"ارزشیابی واحدهای تجاری با استفاده از مدل های ارزش افزوده اقتصادی و جریان های نقدی آزاد(FCF)و تعیین شکاف قیمت  و ارزش سهام"،رساله دکترا دانشگاه علامه طباطبایی، ص 206-168.

    پارسائیان ،ع،1384، "تئوری حسابداری"،تهران:دفتر پژوهش های فرهنگی،ص 386.

    پناهیان ،ح،1383،"کاربرد ارزش افزوده اقتصادی در تصمیم گیری مالی".نشریه سرمایه،سال سوم،شماره سوم،ص 35.

    جلیلی،م و محمد طالبی ،1381،"کاربرد اطلاعاتی ارزش افزوده اقتصادی در ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران».پیام مدیریت. شماره های 3و4،ص 158-141.

    جمشیدی،خ،1381،"آمار و کاربرد آن در مدیریت"، تهران،انتشارات دانشگاه پیام نور، ص253.

    جهانخانی ،ع و احمد ظرفیت فرد،1374،"آیا مدیران و سهامداران از معیار مناسبی برای اندازه گیری ارزش شرکت استفاده می کنند؟".فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مالی،ص 126-76.

    جهانخانی ،ع و سعید عبدالله زاده،1373،"نقد بر چگونگی قیمت گذاری سهام در بورس اوراق بهادار تهران".فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات مالی،ص 94-75.

      حاتمی،ل،1386،"بررسی تطبیقی ارزیابی عملکرد شرکتها با استفاده از شاخص های ARR,ROE,ROI.EVA"، پایان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اراک، ص 118 - 1.

    حجازی، ر،1386،"مقایسه رابطه ارزش افزوده بازار و ارزش افزوده اقتصادی با معیارهای حسابداری در بورس اوراق بهادار تهران"، پژوهشنامۀ اقتصادی،ص251- 237.

    حسینی ،ع،1385،"بررسی  رابطه ارزش افزوده بازار با معیارهای حسابداری و ارزش افزوده اقتصادی دربورس اوراق بهادار تهران"،پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری،دانشگاه علامه طبا طبایی تهران،ص 139-1.

    خاکی، غ ،1375، "روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، انتشارات بازتاب، چاپ هشتم، ص1- 429 .

    خلیلی،ع.،1380،" ارتباطات بین ارزش افزوده اقتصادی و سود هر سهم در بورس اوراق بهادار ایران" پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ،ص 3.

    خورشیدی ،م و حمید قریشی،1381،"مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته"، انتشارات نشر آگاه ، چاپ دوم، ص254.

    دلاور، ع،1374،"مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی"،انتشارات رشد تهران.

    دوانی،غ،1381،"بورس سهام (نحوه قیمت گذاری سهام)"، نشر مؤسسه حسابرسی،ص73.

    رستگاری ، ن،1386، " محتوای اطلاعاتی ارزش افزودۀ اقتصادی برای پیش بینی سود " ، مجله اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، دورۀ بیست و ششم ، شماره اول ، بهار (پیاپی 50) ،ص1-156.

    رضایی،غ،1380، "تاثیر وجود همبستگی بین ارزش افزوده اقتصادی و ROE در ارزیابی عملکرد شرکتهای صنعت وسایط نقلیه بورس اوراق بهادار تهران" پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی،ص162.

    ریوداد، ف،1388،"بررسی رابطه بین ارزش افزوده بازار (MVA) ، با ارزش افزوده اقتصادی (EVA) و معیارهای متداول حسابداری" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی ، ص3.

    رهنمای رود پشتی ، ف،1385،"بررسی و ارزیابی کارکرد ارزشی افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار جهت ارزیابی عملکرد اقتصادی شرکتها "، پژوهشنامۀ اقتصادی،ص175-156.

    رهنمای رودپشتی، ف. ودیگران،1386،"مدیریت مالی راهبردی"،انتشارات MCG،ص360 و372.

    سراجی،ح،1383،" بررسی ارتباط میان ارزش افزوده اقتصادی ،سود قبل از بهره و مالیات، جریان نقدی فعالیتهای عملیاتی با ارزش بازار سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی،سال یازدهم-شماره 37،ص30-21.

     سرمد، ز.  و همکاران،1381، "روش تحقیق در علوم رفتاری"، تهران ، نشر آگاه.

    شباهنگ،ر،1382،"تئوری حسابداری، جلد اول از انتشارات مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی "،سازمان حسابرسی ،صفحۀ 86.

    عالی پور، م.1383"بررسی رابطه همبستگی بین اندازه شرکت عملکرد مرتبط با EVA در شرکتهای فعال در صنعت سیمان"،پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه تهران ،ص115.

    قربانی، س،1377، "تغییرات سود در قبال تغییرات ارزش افزوده و در شرکتهای تولیدی تابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه  تهران، ص152.

    قنبری ،ع،1386، "بررسی رابطه بین EVA ونسبتهای مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران ص181.

    کاووسی ، ع،1382،"ارتباط بین Qتوبین و EVA در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی ،ص 144-1.

    مهدوی، غ،1386،" محتوای اطلاعاتی ارزش افزودۀ اقتصادی برای پیش بینی سود " ، مجله اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، دورۀ بیست و ششم ، شماره اول ،ص 156-137.

    نظریه، ز،1379،"ارزیابی رابطۀ بین سود هر سهم و ارزش افزوده اقتصادی در شرکتهای محصولات کانی غیرفلزی" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی ،ص154 .

    نوروش ، الف،1383، "بررسی رابطه جریانهای نقد عملیاتی ، سود عملیاتی و ارزش افزوده اقتصادی با ثروت ایجاد شده برای سهامداران" ، بررسی های حسابداری و حسابرسی ، سال یازدهم –شماره 37 ، ص146-112.

    نوروش، الف و بیتا مشایخی ،1383، "محتوای افزاینده اطلاعاتی ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده نقدی در مقابل سود حسابداری و وجوه نقد حاصل از عملیات"، تحقیقات مالی، شماره 17،ص 150-122.

     

    منابع لاتین:

    Chen, S. and Dodd, J. L. (2001). “Operating Income, Residual Income and EVA (TM):Which Metric Is More Value Relevant?”.Journal of Managerial Issues. 13(1),p:65-87.

    De Villiers ,E. (1998),”Economic Value Added as NanagementTool”,P: 31.

    De Wet, J. ,(2004) ,” SterategicApprouch in Managing Sharholder Wealth for Companies Listed on the JSE Securities Exchange South Africa”, Doctoral Thesis, Univerccity of Pretoria, p:234.

    Ferguson, R., &Rentzeler, J.,& Yu, S. ,(2005) , “Does Economhc Value added Improve Stock Performance Peofitability?” , Journal of Applied Finance , Fall –winter,NO.1,PP: 14 ,101-113.

    Fernandez, P. ,( 2001),”Economic Profit and Cash Value Added do NOT Measure Shareholder Value Creation”,SSRN, Working Paper .P:1-17.

    Finegan, P.T. (1991),”Maximizing Sharholder Value at the Private Company”.,Journal of Applied Corporate Finance, Vol.4 No.1,pp30-45.

    Fweston,J, Copeland.T.E.,(1992), ”Weighted Average Cost of Capital” Managerial Finance. Dryden Press. 9th ed,pp:42-71

    Jeffery M, Baaidor&et.al(1997) ,”the search for the best financial performance measure, financial analysts” . may / Hun,P11.

    J. H. V. H. Dewet, (2001), “A Strategic Approach in Managing Shareholder Wealth for Companies Listed on the JSE Seccurities Exchange South Africa”, Doctoral Thesis, PP:21-28.

    Kazaima. J.K &Turetsky ,H.F,(2004). ”The MVA-EVA. Relationship Seperation of Market Driuen Versus FhrmDriuen Effects”, New York :Harper Business Publisher. P:74.

    Keramer,J.K&Pashner,G. (1997) ”An Empricial Analysis of Economic Value Added as a Proxy for Market Value Added”.,Financial Practice and Education, P:41-49.

    Key, Thomas. (2002),“Fair Market Value of Stock”.,Availabel :http://WWW.taxes.yaho.com/stateformes.htm ,p:31.

    Lee ,Scotte.(1996), “The Correlation Between Economic Value Added and the Market Value of Companies”.MDDisserrtation, California State University., p:86.

    Leiman, R.T.(1999), ”Some New Evidence on EVA Companies”.,Journal of Applied Finance,NO.1, p:80-91.

    Medriess, d.,(2005), “Using Economic Value Added Analysis For Measuring Financial Performance”,Journal of Applied Finance,No.1, P: 14 ,80-113.

    Morris,Robert.(2001),”EconomicValueAdded”.,Availabel: http://WWW.FODreams.com,p:1-16.

    Melbourn, M. et.al .(1997), “The search for the best financial performance measure, financial analysts” , New York :Harper Business Publisher., may /Hun P:11.

    Ooi.J.T.L.&Liow, K.H.(2002), “Real state corporations:the Quest for Value”.., Journal of Property Investment& Finance, Vol.20 ,No.1.

    Panayiotis, G., (2008),”Wealth Added Financial Management Research”, University of Piraeus ,Department of Business Administration. Mibes E-Book,p,P :2-17.

    Raina, Aman,(2002).”Using Economic Value Added Analysis for MeasuringFinanceialPerformance”.,Availabel :http://WWW.Formeraboutguides .com, p:47.

    SeokiLee ,WooGon Kim, (2009), “EVA,Refined EVA ,MVA or traditional performance measures”,IntemationnalJoumal Management 28 ,No.1,p: 442 ,437.

    Stern, B. & Stewart, G.  (1989), “The Quest for Value : A Guide for Senior Managers”, New York :Harper Business Publisher ,P: 216.

    Stern, B. & Stewart, G., (1991),”The Quest for Vaiue”.U.S.A :Harper-Collins.,P60-91.

    Stern, B. & Stewart, G.  , (2004),”What is EVA?”.,Availabel: »http://WWW. sternstewart.com«. P:52.

     

     


موضوع پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, نمونه پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, جستجوی پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, فایل Word پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, دانلود پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, فایل PDF پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه در مورد پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, پروپوزال در مورد پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, مقالات دانشجویی درباره پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه درباره پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران, رساله دکترا در مورد پروپوزال بررسی رابطه ریسک سیستماتیک و سیاست تقسیم سود شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش :مالی چکیده: در این تحقیق به بررسی ارتباط شفافیت سود و ریسک نقدینگی درشرکت های پذیرفته بورس اوراق بهادار تهران پرداخته می شود. ما در این تحقیق بررسی خواهیم کرد که افزایش شفافیت سود شرکتها ، ریسک نقدینگی را کاهش می دهد . متغیر وابسته تحقیق ریسک نقدینگی و متغیر مستقل تحقیق شفافیت سود است.برای سنجش شفافیت سود از مدل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: با توجه به اهمیت نقد شوندگی سهام شرکتها در بازار سرمایه ، تحقیق حاضر در پی بررسی عوامل موثر بر نقد شوندگی است . در این راستا تاثیر سیاست های تقسیم سود سهام بر نقد شوندگی سهام شرکتها مورد آزمون قرار گرفته است . در این تحقیق از رگرسیون خطی چند گانه برای کلیه اطلاعات استفاده شده است . کلیه فرضیه ها بر روی 185 عضو ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد) (M.A رشته تحصیلی: مدیریت دولتی(گرایش مالی) چکیده: امروزه دانش به عنوان مهم‌ترین سرمایه، جایگزین سرمایه‌ های مادی به ویژه در محیط رقابتی و فناوری ‌‌شده ‌است. لذا مفهوم سرمایه فکری کاربردی مهم و گسترده یافته ‌است. سرمایه فکری در مشتریان، فرایندها، اطلاعات، علامت تجاری، منابع انسانی و سیستم‌ های سازمان متجلی می‌شود و نقش فزاینده‌ای در خلق ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی چکیده تصمیم­گیری درباره­ی پرداخت سود و مقدار آن، موضوع حائز اهمیتی در حوزه­ی مالی شرکتی است؛ زیرا در این تصمیم­گیری مقدار پولی که باید به سرمایه­گذاران پرداخت شود و همچنین مقدار پولی که باید برای سرمایه­گذاری مجدد انباشته شود، مشخص می­شود. در این پژوهش عوامل موثر بر نسبت پرداخت سود سهام در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفت که ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: با توجه به اهمیت نقد شوندگی سهام شرکتها در بازار سرمایه ، تحقیق حاضر در پی بررسی عوامل موثر بر نقد شوندگی است . در این راستا تاثیر سیاست های تقسیم سود سهام بر نقد شوندگی سهام شرکتها مورد آزمون قرار گرفته است . در این تحقیق از رگرسیون خطی چند گانه برای کلیه اطلاعات استفاده شده است . کلیه فرضیه ها بر روی 185 عضو ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی-گرایش مالی چکیده در تحقیق حاضر به بررسی ارتباط حاکمیت شرکتی و ریسک شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده و همچنین رابطه بین سهامداران نهادی و حاکمیت شرکتی و ازسوی دیگر رابطه بین سهامداران نهادی و ریسک نیز مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری و ...

چکیده: در این مطالعه رابطه بین تمرکز مالکیت،عملکرد شرکت و سیاست تقسیم سود در شرکت های پذیرفته در صنایع مواد غذایی و دارویی بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است.نمونه آماری پژوهش شامل 44شرکت در طی دوره زمانی 1380تا1387می باشد.رویکرد انتخابی برای آزمون فرضیات با استفاده از تلفیق داده های مقطعی و زمانی می باشد.در این تحقیق از روش رگرسیون حداقل مربعات ادغام شده(پانل دیتا)استفاده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: سود یکی از اقلام مهم واصلی صورتهای مالی است که در نوشته های مختلف کاربرد های متفاوتی دارد. معمولاً سود به عنوان مبنایی برای محاسبه مالیات ،عاملی برای تدوین سیاست پرداخت سود تقسیمی، راهنمایی برای سرمایه گذاران وتصمیم گیری وعاملی برای پیش بینی به تصور در می آید .یکی ازکار بردهای اصلی سود استفاده از آن به عنوان ابزاری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده کار تحقیقی و پژوهشی حاضر به منظور تعیین عوامل موثر در انتخاب روشهای حسابداری موجودی مواد و کالا وتاثیر آن بر کیفیت سود آوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشد. این پایان نامه یک چارچوب برای تجزیه و تحلیل انتخاب مدیران از سیاست حسابداری موجودی کالا و تاثیری که این انتخاب ها بر کیفیت سود آوری در شرکت های ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: تحقیق حاضر ،به منظور فراهم آوردن شواهدی در رابطه با تاثیر "خصوصی سازی " بر کیفیت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران صورت پذیرفته است. قلمرو مکانی این تحقیق بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی آن سال 1382 تا سال 1392 می باشد. به منظور آزمون فرضیه ها، به روش حذف سیستماتیک، نمونه ایی به ...

ثبت سفارش