پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران

word 522 KB 29775 104
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •                                         پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری(M.A )

    چکیده

    افشای اطلاعات در شرکت های مختلف متفاوت است. آنچه در این تحقیق بدان پرداخته شده، پیش بینی سود می باشد. پیش بینی سود در ایران توسط مدیران صورت می پذیرد. با توجه به نقشی که مدیران در پیش بینی سود دارند، در تحقیق حاضر رابطه توانایی مدیر با زمان افشای پیش بینی، دفعات پیش بینی و دقت پیش بینی مد نظر می باشد. نمونه مورد بررسی در پژوهش از میان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1388 تا 1392 انتخاب شده است. برای آزمون فرضیه مربوط به رابطه توانایی مدیر با افشای پیش بینی از روش لاجیت( لاجستیک) و برای آزمون فرضیه های مربوط به رابطه توانایی مدیر با دفعات پیش بینی و دقت پیش بینی توسط مدیران از رگرسیون چند گانه استفاده شده است. در این پژوهش ده متغیر کنترلی درصد مالکیت نهادی، درصد مدیران غیر موظف در هیئت مدیره، اندازه شرکت، تمرکز فروش، زیان، افزایش درآمد، نوسانات سود، بتا، انحراف استاندارد از مازاد الگوی بازار وفاصله زمانی تا افشای پیش بینی در موعد مقررنیز مد نظر قرار گرفته اند. به طور کلی یافته های تحقیق بیان گر این مطلب است که بین توانایی مدیر با احتمال افشای پیش بینی،دقت پیش بینی و دفعات پیش بینی ارتباط معناداری وجود دارد.در نتیجه می توان گفت که توانایی مدیر عامل مؤثری بر پیش بینی سود توسط مدیران می باشد.                                                              

     

    واژگان کلیدی: توانایی مدیر، افشای پیش بینی، دفعات پیش بینی، دقت پیش بینی و پیش بینی سود توسط مدیران                                                                                                                            

    - مقدمه

    شرکت ها در زمان پذیرفته شدن در بورس اوراق بهادار موظف به اعلان سود پیش بینی شده شرکت می باشند. سرمایه گذاران از این اطلاعات برای تصمیمات آتی خود بهره می گیرند. افت سود پیش بینی شده بسیار حائز اهمیت است، چرا که به نظر میرسد یک معیار برای بازده بلند مدت سهام باشد .                                     

    یکی از ابزارهای تعامل مدیران شرکتها با بازار، ارائه اطلاعاتی در مورد پیش بینی سود شرکت است که بدین وسیله شرکتها می توانند رفتار بازار را تحت تأثیر قرار دهند. از آنجا که بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران، تصمیمهای خود را با توجه به اطلاعات موجود می گیرند و از طرفی ارزش پیش بینی های سود انجام شده توسط مدیران در مقایسه با سودهای جاری و ارزش دفتری سرمایه بیشتر است( اوتا، 2002) و سود های پیش بینی شده توسط مدیریت در ارزیابی شرکتها و تأثیرگذاری بر قیمت سهام شرکتها معیار با اهمیتی است(کاچ، 2001)، باید انتظار داشت، مدیران شرکتهای بورس در پیش بینی های خود نهایت دقت را به عمل آورند .                                    

    طبق تحقیقات صورت گرفته در ایران و در ارتباط با پیش بینی سود توسط مدیران، بیشتر تحقیقات گذشته به دقت پیش بینی، خطای پیش بینی و اعتبار پیش بینی سود توسط مدیران اشاره دارند. در تحقیق حاضر از زاویه ای دیگر بر پیش بینی سود توسط مدیران نظر کرده و ارتباط آن را با توانایی مدیر مورد بررسی قرار می دهیم. 

    در این فصل به کلیات و چارچوب تحقیق پیش رو از جمله موضوع تحقیق،ضرورت انجام تحقیق، اهداف تحقیق و فرضیه های تحقیق می پردازیم.هدف از فصل اول تحقیق، ارایه یک تصویر و دیدگاه کلی از طرح تحقیق مورد نظر محقق می باشد که در فصل های بعدی بدان پرداخته خواهد شد.                                   

    1-2- بیان مسئله

    سرمایه گذاری یکی از عوامل مهم توسعه در قرن حاضر است. سرمایه گذاری نیازمند برنامه ریزی است. برنامه ریزی، امکان بهره برداری مناسب از فرصت های موجود را فراهم می آورد.برای افزایش اثر بخشی برنامه ریزی باید توانایی پیش بینی صحیح و مستمر را بهبود بخشید. پیش بینی عنصر کلیدی در تصمیم گیری های اقتصادی است. سرمایه گذاران، اعتباردهندگان، مدیریت و سایر اشخاص در تصمیم گیری های اقتصادی متکی به پیش بینی و انتظارات هستند. همچنین توجه به بودجه سالانه شرکت، پیش بینی تولید، فروش و سود هر سهم آن و کنترل بودجه در گزارش های میان دوره ای و میزان تحقق پیش بینی ها، در تغییرات قیمت سهام تأثیربسزایی دارد. شاید بتوان مهم ترین عامل تأثیر گذار بر قیمت سهام را در پیش بینی سود هر سهم جستجو کرد. مهم ترین منبع اطلاعاتی سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر استفاده کنندگان از اطلاعات شرکتها، پیش بینی های سود ارائه شده توسط آنها در فواصل زمانی معین است (ثقفی و تالانه 1385، علوی طبری و جلیلی 1385، باگینسکی و هاسل 1997). 

    با توجه به اینکه استفاده کنندگان از صورت های مالی، از سود پیش بینی شده توسط مدیران به عنوان معیاری جهت تصمیم گیری استفاده می کنند، می بایست پیش بینی سود را از زوایای مختلف بررسی نمایند. افشای پیش بینی، دفعات پیش بینی و دقت پیش بینی از جمله مواردی هستند که در این زمینه مورد توجه قرار می گیرند. یکی از عواملی که می تواند موارد مذکور را تحت تأثیر قرار دهد توانایی مدیر می باشد.                                                                                                               

    در این تحقیق با استفاده از الگوی تئوریکال تعمیم یافته توسط ترومن( 1986) به عنوان منبعی برای مطالعه، ارتباط بین توانایی مدیر و پیش بینی سود توسط مدیران بررسی می شود. مشاهده توانایی مدیر به طور مستقیم دشوار است، در نهایت تئوری ترومن( 1986) معیار هایی برای توانایی مدیر شناسایی کرده است.در آزمون های صورت گرفته توسط ترومن کار تجربی به ندرت دیده می شود. آنچه در این تحقیق بدان می پردازیم، ارتباط بین توانایی مدیر و دفعات پیش بینی سود توسط مدیران می باشد.به منظور ارزیابی اینکه آیا پیش بینی سود توسط مدیریت اطلاعات مفید را به بازار می رساند، ارتباط بین توانایی مدیر و دقت پیش بینی سود توسط مدیریت ارزیابی می شود.                                                                                                       

    1-3- اهداف تحقیق

    هدف اصلی تحقیق، بررسی ارتباط بین توانایی مدیر و پیش بینی سود توسط مدیران در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. با توجه به بررسی مطالعاتی که تا کنون در ایران در حوزه ادبیات مربوط به پیش بینی سود انجام گرفته، پژوهشی مطابق تحقیق حاضر صورت نگرفته است.نزدیکترین تحقیقات به بررسی ارتباط بین پیش بینی سود و خطای پیش بینی و یا ارتباط بین پیش بینی سود و قیمت سهام و همچنین دقت پیش بینی سود توسط مدیران پرداخته است. تحقیق حاضر با به کارگیری متغیری تحت عنوان توانایی مدیر، با تحقیقات پیشین متفاوت است و به بررسی ارتباط بین توانایی مدیر و مواردی چون احتمال افشای پیش بینی، دفعات پیش بینی و دقت پیش بینی می پردازد. هدف ویژه این طرح به شرح زیر است:                             

    کمک به سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان، نهادهای ناظر بازار سرمایه، تحلیل گران و.... در ارزیابی سود های پیش بینی شده مدیریت و پی بردن به نقش توانایی مدیر در ارزیابی های صورت گرفته.

    1-4- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق                                                                        

    سود به عنوان مهمترین شاخص اندازه گیری عملکرد یک واحد اقتصادی، یکی از مباحث حسابداری است که از دیرباز جایگاه ویژه خود را در مباحث نظری حفظ کرده است( خالقی مقدم و آزاد، 1383). پیش بینی به سرمایه گذاران کمک می کندتا فرایند تصمیم گیری خود را بهبود بخشند و خطر تصمیم های خود را کاهش دهند. بیور می گوید: «پیش بینی ها را می توان بدون اخذ تصمیم انجام داد ولی کوچکترین تصمیم گیری را نمی توان بدون پیش بینی انجام داد». روش های مختلفی برای پیش بینی سود هر سهم از جمله پیش بینی توسط مدیران و تحلیل گران وجود دارد. در سال 1381 بورس اوراق بهادار تهران، طبق بند چ ماده5 آیین نامه افشای اطلاعات ، شرکت ها را مکلف به ارائه پیش بینی سود هر سهم در پایان هر سه ماه کرد. نتایج اکثر تحقیقات نشان می دهد پیش بینی مدیران یا تحلیل گران نسبت به پیش بینی بر اساس مدل های سری زمانی دقیق تر است. در کشور ما سرمایه گذاران یا از پیش بینی مدیران استفاده می کنند یا اینکه خود راسا" اقدام به پیش بینی سود می نمایند( مشایخ و شاهرخی 1386).

    با توجه به اهمیت پیش بینی توسط مدیران، به بررسی رابطه بین توانایی مدیران و پیش بینی سود توسط ایشان پرداختیم. در الگوی ترومن(1986) بیان شده است که مدیران توانمند نسبت به مدیران غیر توانمند در پیش بینی تغییرات آینده در اقتصاد شرکت تحت نفوذشان بهتر هستند. در مقابل معیار های ما برای توانایی مدیر کلی تر هستند و شامل توانایی استراتژیک و عملیاتی می باشند. مشاهده توانایی مدیر به طور مستقیم دشوار است.

    در واقع با استفاده از روش بازده دارایی های تعدیل شده توسط صنعت ، ارتباط بین  توانایی مدیران  و  احتمال افشای پیش بینی و دفعات پیش بینی سود توسط مدیریت و همچنین میزان ارتباط بین توانایی مدیران و  دقت پیش بینی سود را  مورد بررسی قرار دادیم.به طور کلی مطالعه ما ادبیات ارتباط بین ویژگی شخصی مدیر و تصمیمات مهم شرکت را تکمیل می کند. به طور ویژه، این ادبیات مستند می کند که توانایی مدیر با سیاست های شرکت که مستلزم تصمیمات رسیدگی و تأمین مالی می باشد وهمچنین پاداش مدیران در ارتباط است.

     

    1-5- فرضیه های تحقیق

    با توجه به طرح کلی و بیان موضوع، فرضیه های این پژوهش به شرح زیر مطرح می گردد:

    فرضیه اول

    بین توانایی مدیر و احتمال افشای سود پیش بینی شده در بازه زمانی مقرر رابطه معناداری وجود دارد .

    فرضیه دوم

    بین توانایی مدیر و دفعات پیش بینی سود توسط مدیر رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه سوم

    بین توانایی مدیر و دقت سود پیش بینی شده رابطه معناداری وجود دارد.

     

    1-6- مدل های تحقیق

    مدل فرضیه اول

    مدل فرضیه دوم

    مدل فرضیه سوم

     

    1- 7- تعریف واژگان تحقیق

    پیش بینی سود توسط مدیریت -  بر اساس ضوابط و مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار تهران شرکتهای بورسی ملزم هستند هر ساله یک ماه قبل از شروع سال مالی جدید صورت مالی پیش بینی شده سال آینده را در سامانه اطلاعاتی کدال در اختیار این سازمان قرار دهند. بدیهی است که سود پیش بینی شده مدیریت نیز جزئی از این اطلاعات می باشد که بر اساس تجربیات گذشته و شرایط موجود و برآوردهای آتی مدیریت تعیین می گردد.

    توانایی مدیر -  روش های مختلفی برای بررسی توانایی مدیر وجود دارد. در این تحقیق با استفاده از ROA (بازده دارایی تعدیل شده توسط صنعت) و از طریق میانگین هندسی سود عملیاتی بر روی جمع دارایی ها طی سه سال گذشته، توانایی مدیر محاسبه می شود.

    دقت پیش بینی سود توسط مدیران – پیش بینی های سود هر سهم در سرمایه گذاری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اهمیت این پیش بینی به میزان انحرافی بستگی دارد که با واقعیت دارد. هر چه میزان این انحراف کمتر باشد، پیش بینی از دقت بیشتری برخوردار است.تنوع منابع پیش بینی سود سبب توجه به دقت در پیش بینی سود می شود. منبعی که به  درصداشتباه کمتری بیانجامد یعنی پیش بینی به واقعیت نزدیک باشد، مطمئن تر خواهد بود. در دنیا تحقیقات زیادی به مقایسه دقت پیش بینی سود توسط مدیران با مدل های سری زمانی یا پیش بینی سود توسط تحلیلگران با مدل های سری زمانی یا مقایسه هر سه مدل با هم پرداخته است. در ایران سرمایه گذاران یا از پیش بینی مدیران استفاده می کنند یا اینکه خود راسا" اقدام به پیش بینی سود می نمایند( مشایخ و شاهرخی، 1386).

    دفعات پیش بینی سود – این متغیر به تعداد دفعاتی که سود هر سال توسط مدیر پیش بینی می شود، اشاره دارد.برخی بر این باورند که شرکتهای با اخبار بد، تمایل بیشتری به افشای مکرر نسبت به شرکت های با اخبار خوب دارند.برخی نیز می گویند شرکتها افشارا در طول دوره افزایش پیگیری (تأیید) سودآوری در مقایسه با یک دوره قبل از افزایش، افزایش می دهند( به عنوان مثال، اخبار خوب).

      

     

    Abstract

    Disclosure of information is different in the firms. In this study, we argue about earnings forecast. Management forecast earning in Iran. According to managements importance in earnings forecast, in the current study we examine the relation between chief executive officer (CEO) ability and management earnings forecast. In fact, we pay attention to relation between CEO ability and issuing forecast, forecast frequency and forecast accuracy. We use from ROA to measure ability. The statistical population have been selected during the period from 1388 until 1392 on the Stock Exchange in Tehran.Logistic model have been used for testing the relation between CEO ability and likelihood of issuing a management earnings forecast.To test the impact of CEO ability on the accuracy of management earnings forecast and forecast frequency, we used from multiple regression. We include ten control variables, such as Instown%, OutsideDir%, Size, Sales-Conc, Loss, Increase, StdDevEarn, Beta, ResidVar and timeliness. The findings indicate that the likelihood and frequency of management earnings forecasts increase with CEO ability. Additional tests reveal that forecasts associated with high-ability CEOs are more accurate than those associated with low-ability CEOs.

     

    Key words : CEO ability, Issuingforecast, Forecast frequency, Forecast accuracy and Management Earnings Forecast.

  • فهرست:

     

     

    عنوان                                       فهرست مطالب                                                    صفحه

    چکیده  .................................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول -  کلیات تحقیق

    1-1  مقدمه ................................................................................................................................................................ 3

    1-2  بیان مسئله .......................................................................................................................................................... 3

    1-3  اهداف تحقیق .................................................................................................................................................... 4

    1-4  اهمیت و ضرورت انجام تحقیق .......................................................................................................................... 5

    1-5  فرضیه های تحقیق ............................................................................................................................................. 5

    1-6  مدل های تحقیق ................................................................................................................................................ 6

    1-7  تعریف واژگان تحقیق ........................................................................................................................................ 6

    1-8  ساختار پایان نامه .............................................................................................................................................. 7

    فصل دوم- ادبیات، مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1  مقدمه ............................................................................................................................................................................ 9 

    2-2 مبانی نظری تحقیق

    2-2-1 اهداف حسابداری و گزارشگری مالی ....................................................................................................................... 9   

    2-2-2 چارچوب پیش بینی سود توسط مدیران ....................................................................................................................10

    2-2-2-1 سوابق پیش بینی ................................................................................................................................................... 10

     

     

     

     

    عنوان                                       فهرست مطالب                                                    صفحه

    2-2-2-2 ویژگی های پیش بینی .......................................................................................................................................... 13

    2-2-2-3 نتایج پیش بینی ....................................................................................................................................................  15

    2-2-3  محتوای تحقیق ترومن ............................................................................................................................................. 17

    2-3 پیشینه تحقیق

    2-3-1 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ......................................................................................................................18

    2-3-2 تحقیقات انجام شده در داخل کشور ...........................................................................................................................22

    2-4 خلاصه فصل دوم .......................................................................................................................................................... 28

    فصل سوم – روش شناسی تحقیق

    3-1 مقدمه ............................................................................................................................................................................. 30

    3-2 فرضیه های تحقیق ......................................................................................................................................................... 30

    3-3 متغیرهای تحقیق و تعریف عملیاتی آن ها ....................................................................................................................... 33

    3-4 روش تحقیق .................................................................................................................................................................. 35

    3-5 جامعه آماری .................................................................................................................................................................. 35  

    3-6 روش جمع آوری اطلاعات ........................................................................................................................................... 36

    3-7 روش آماری تحقیق بر اساس اطلاعات جمع آوری شده .............................................................................................. 36

    3-8 رگرسیون لجستیک ........................................................................................................................................................ 37

     

     

     

     

    عنوان                                       فهرست مطالب                                                    صفحه

          3-9 رگرسیون چند متغیره ...................................................................................................................................................  37

    3-10 خلاصه فصل سوم ....................................................................................................................................................... 43

    فصل چهارم- تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1 مقدمه ...............................................................................................................................................................................45  

    4-2 آمار توصیفی مدل های نهایی ........................................................................................................................................ 45

    4-3 آزمون های آماری لازم جهت تجزیه و تحلیل رگرسیون ................................................................................................47

    4-4 تشخیص نوع داده های ترکیبی.........................................................................................................................................48 

    4-5 تعیین نوع روش برآورد...................................................................................................................................................48

    4-6 بررسی مفروضات رگرسیون............................................................................................................................................49

    4-7 آزمون مانایی متغیرها.......................................................................................................................................................51

    4-8 آزمون نرمال بودن متغیر وابسته ......................................................................................................................................53

    4-9 آزمون هم خطی ..............................................................................................................................................................55

    4-10 آزمون فرضیه ها.............................................................................................................................................................56 

    4-11 خلاصه فصل چهارم .....................................................................................................................................................63

    فصل پنجم – بحث و نتیجه گیری

    5-1 مقدمه .............................................................................................................................................................................65

     

     

     

     

    عنوان                                       فهرست مطالب                                                    صفحه

    5-2خلاصه آزمون فرضیه ها....................................................................................................................................................65

    5-3 تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها.............................................................................................................................65

    5-4 پیشنهادهای کاربردی .......................................................................................................................................................66

    5-5 پیشنهاد برای تحقیقات آتی .............................................................................................................................................67

    5-6 محدودیت های تحقیق ...................................................................................................................................................67

    منابع ........................................................................................................................................................................................69

    پیوست

    پ-1- نام شرکتها ..................................................................................................................................................................76

    پ-2- نتایج تبدیل جانسون متغیرهای وابسته .......................................................................................................................77

    پ-3- نتایج آزمون مانایی متغیرها .........................................................................................................................................78

    پ-4- نتایج آزمون هم خطی متغیرهای مستقل .....................................................................................................................82

    پ-5 – نتایج حاصل از برآورد آزمون فرضیه اول .................................................................................................................83

    پ-6- نتایج آزمون چاو فرضیه دوم و سوم ..........................................................................................................................85

    پ-7- نتایج آزمون هاسمن فرضیه دوم و سوم .....................................................................................................................87

    پ-8- نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم ..............................................................................................................................89

    پ-9- نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم .............................................................................................................................91

    منبع:

     

    منابع

    1. آذر، ع. و محمود مؤمنی، 1377، «آمار و کاربرد آن در مدیریت»، انتشارات سمت، جلد دوم.

    2. ابوالقاسمی، محمد، 1384، « بررسی کاربرد مدل های مختلف سری زمانی پیش بینی سود در صنعت سیمان»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری دانشگاه شهید بهشتی.

    3. اکبری، مرتضی، 1387 ، « متغیرهای مؤثر براعتبار پیش بینی سود توسط مدیریت » پایان نامه دکتری، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.

    4. بدری،احمد،1389، عبدالباقی،عبدالمجید،"اقتصادسنجی مالی"، انتشارات نص.

    5. بهرامیان، محمود، 1385 ، « میزان عدم صحت سود پیش بینی شده شرکتها »، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.

    6. ثابت، حسین، 1384، « عوامل مؤثر بر سوگیری مدیران در پیش بینی سود »، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی.

    7. ثقفی علی، تالانه عبدالرضا،1385 ، « نقش سود، ارزش دفتری و اختیار واگذاری در ارزشیابی حق مالکانه در شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس تهران،1370-1383 »، بررسی های حسابداری و حسابرسی،34:3-44.

    8. خاکی، غلامرضا، 1382، روش تحقیق با رویکرد پایان­نامه نویسی، چاپ اول انتشارات بازتاب.

    9. خالقی مقدم، حمید و آزاد، محمد، 1383 ، « محتوای اطلاعاتی پیش بینی سود شرکتها »، مطالعات حسابداری،شماره 7،ص ص 55-33 .

    10. خالقی مقدم، حمید،1377 ، « دقت پیش بینی سود شرکتها »، رساله دکتری، دانشگاه تهران.

    11. رحمانی نصرآبادی، محمد، 1387 ، « عوامل مؤثر بر دقت سود پیش بینی شده توسط شرکتها »، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران.

    12. شباهنگ، رضا،1382 ، « تئوری حسابداری مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی »، سازمان حسابرسی، چاپ اول.

    13. صمدی، علی حسین،1388 ، "روابط کاذب در اقتصادسنجی"، دانشکده علوم اقتصادی و نورعلم، چاپ اول تهران.

    14. عزیز خانی مسعود و صفروندی علیرضا،1391، « یررسی تأثیر طول دوره تصدی حسابرسی بر خطای سود پیش بینی شده در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران »، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 3 ،ص 78-61 .

    15. علوی طبری حسین، جلیلی آرزو، 1385، « سودمندی متغیرهای بنیادی در پیش بینی رشد سود »، بررسی های حسابداری و حسابرسی،119: 43-134 .

    16. غلامعلی پور رضا و ثقفی علی، 1391، « محتوای اطلاعاتی پیش بینی های سود، تکرار سوگیری در ارائه پیش بینی ها و عوامل مؤثر بر خطای پیش بینی »، فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره 18،ص 203-173 .

    17. قاسمی، قاسم،1384، « مقایسه دقت پیش بینی سود توسط مدیریت با سری زمانی باکس جنکیز »، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.

    18. قائمی، علی،1368، «روش تحقیق»، چاپ اول تهران انتشارات امید مرتضوی .

    19. کرمی، غلامرضا، 1387، « بررسی رابطه بین مالکین نهادی و محتوای اطلاعاتی سود »، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 54، ص 100-81 .

    20. گجراتی،دامور،1387 ، ترجمه:حمید ابریشمی، مبانی اقتصادسنجی، چاپ دوم، تهران:انتشارات دانشگاه تهران.

    21. مرفوع،محمد،1385، « رابطه اعضای غیر موظف هیأت مدیره و سرمایه گذاری نهادی با پیش بینی سود شرکت ها » ، رساله کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.

    22. مشایخ شهناز، شاهرخی سیده سمانه،1386 ، « بررسی دقت پیش بینی سود توسط مدیران و عوامل مؤثر بر آن »، بررسی های حسابداری و حسابرسی.

    23. مؤمنی، م و همکاران، 1386، «تحلیل­های آماری با SPSS»، انتشارات کتاب نو.

    24. نمازی، محمد و کاظم شمس الدینی،1386، « بررسی سازه های مؤثر بر دقت پیش بینی سود توسط مدیریت شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران »، سرمایه و توسعه، شماره 1، ص 25-1 .

    25. نوفرستی، محمد،1387 ، " ریشه واحد و همجمعی در اقتصادسنجی"، انتشارات رسا.

    26. هژبرکیانی، کامبیز، 1376 ، "بررسی ثبات تقاضای پول و جنبه های پویای آن در ایران"، موسسه تحقیقات پولی و بانکی، پژوهشکده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    References

     1. Aboody, D, and R. Kasznil. 2000. CEO stock potion awards and the timing of corporate voluntary disclosures. Journal of Accounting and Economics 29 (1): 73-100.

    2. Ahmaad Kamran, Hasan Tanweer, Kamran Waves. 2007. Reliability of management earnings forecast in IPO prospectuses: Evidence from an Emerging Market .

    3. Ajinkya, B. B., and M. J. Gift. 1984. Corporate managers' earnings forecasts and symmetrical adjustments of  market expectations. Journal of Accounting Research 22 (2): 425-444.

    4. Ajinkya, B. B., S. Bhojraj, and P. Sengupta. 2005. The association between outside directors, institutional         investors and the properties of management earnings forecasts. Journal of Accounting Research 43 (3): 343-376.

    5. Atiase, R. K., H. Li, S. Supattarakul, and S. Tse. 2005.aMarket reaction to multiple contemporaneous earnings   signals: Earnings announcements and future earnings guidance. Review of Accounting Studies 10: 497-525.

    6. Baginski, S. P., and J. M. Hassell. 1997. Determinants of management forecast precision. The Accounting Review 72 (2): 303-312.

    7. Baginski, S. P., J. M. Hassell, and M. D. Kimbrough. 2002. The effect of legal environment on voluntary disclosure: evidence from management earnings forecasts issued in U.S. and Canadian markets. The Accounting Review 77 (1): 25-50.

    8. Baginski, S. P., J. M. Hassell, and M. D. Kimbrough. 2004. Why do managers explain their earnings forecasts? Journal of Accounting Research 42 (1): 1-29.

    9. Barth, M. 2003. Discussion of compensation policy and discretionary disclosure. Journal of Accounting and Economics 34 (1-3): 311-18.

    10. Bamber, L. S., and Y. S. Cheon. 1998. Discretionary management earnings forecast disclosures: Antecedents and outcomes associated with forecast venue and forecast specificity Choices. Journal of Accounting Research 36 (2): 167-190

    11. Bob, B. David, B and Sam, L. 2011. “ CEO Ability and Management Earnings Forecasts “. Contemporary Accounting Research VOL. 28 NO. 1648-1668.

    12. Botosan, C. A., and M. S. Harris. 2000. Motivations for a change in disclosure frequency and its consequences: An examination of voluntary quarterly segment disclosures. Journal of Accounting Research 38 (2): 329-353.

    13. Bushee,B. J( 1998). “ The influence of institutional investors on myopic R&d investment behavior”, Accounting Review, 73(July) : 305-334

    14. Bushee, B. and C. F. Noe. 2000. Corporate disclosure practices, institutional investors, and stock return volatility. Journal of Accounting Research 38: 171-202.

    15. Choi, J. H., L. Myers, Y. Zang, and D. Ziebart. 2006. The roles that forecast surprise and forecast error play in determining management forecast precision. Working Paper, Seoul National University.

    16. Coller, M., and T. L. Yohn. 1997. Management forecasts and information asymmetry: An examination of Bid-Ask spreads. Journal of Accounting Research 35 (2): 181-191.

    17. Dev. S and Webb. M, 1972.“The accuracy of company profits forecasts” , Journal of Business Finance.

    18. Diamond, D., and R. Verrecchia. 1991. Disclosure, liquidity, and the cost of capital. The Journal of Finance 46 (4): 1325-1359.

    19. Eric, H. Lisa, K and Shankar, V. (2008). “ Management Earnings Forecasts : A Review and Framework”.

    20. Ferris, K. and D. Hayes (1977). “ Some evidence on the determinants of profit forecast accuracy in the United Kingdom” The international Journal of Accounting education and research, 27-36.

    21. Francis, J., A. Huang, S. Rajgopal. And A. Zang. 2008. CEO reputation and earnings quality. Contemporary Accounting Research 25 (1): 109-47.

    22. Gong, G.,L. U. Li and H . Xie, (2009).” The association between management earnings forecast error and accruals”. The Accounting Review 84 (1) : 497-530.

    23. Han, J. C. Y., and J. J. Wild. 1991. Stock price behavior associated with managers’ earnings and revenue forecast.  Journal of Accounting Research 29(1) : 79-95

    24. Healy, P., A. Hutton, and K. Palepu. 1999. Stock performance and intermediation changes surrounding sustained increases in disclosure. Contemporary Accounting Research 16(3): 485-520.

    25. Hirst, D. E., L. Koonce, and S. Venkataraman. 2007. How disaggregation enhances the credibility of management earnings forecasts. Journal of Accounting Research 45.

    26. Hirts, E., Kooce L, and Vankataramans. (2008). Management earnings forecasts : A Review and Framework. Accounting Horizons, 22( 3, : 315-338 ).

    27. Hutton, A. P., G. S. Miller, and D. J. Skinner. 2003. The role of supplementary statements with management earnings forecasts. Journal of Accounting Research 41 (5): 867-890.

    28. Hutton, A. P. 2005. Determinants of managerial earnings guidance prior to regulation fair disclosure and bias in analysts' earnings forecasts. Contemporary Accounting Research 22 (4): 867-914.

    29. Hutton, A. P., and P. C. Stocken. 2007. Effect of reputation on the credibility of management forecasts. Working Paper, Boston College and Dartmouth College.

    30. Hutton, A. P, and P.C.Stocken. (2009). Prior forecasting accuracy and investor reaction to management earnings forecasts, Working paper, Boston College and Dartmouth College.

    31. Irani, A .(2003). “ Management earnings forecasts bias and insider trading: Comparison of distressed and nondistressed firms”. Journal of Business and Economic Studies, Vol. 9 , No. 1 , pp . 12-25

    32. Jennings, R. 1987. Unsystematic Security Price movements, management earnings forecasts, and revisions in consensus analyst earnings forecasts. Journal of Accounting Research 25 (1): 90-110.

    33. Kasznik, R., and B. Lev. 1995. To warn or not to warn: Management disclosures in the face of an earnings surprise. The Accounting Review 70 (1): 113-34.

    34. Kato. K, Skinner.D. J and M. Kunimura, (2009). “ Management forecasts in Japan” : An empirical study of  that are effectively mandated, The Accounting Review , 84(5) : 1575-1606- 

    35. King, R., G. Pownall, and G. Waymire. 1990. Expectations adjustments via timely management forecasts: Review, synthesis, and suggestions for future research. Journal of Accounting Literature 9: 113-144.

    36. Koch , A . (2001). “ Financial distress and the credibility of management earnings forecasts”. Working paper , Carnegie Mellon University , Pittsburgh , PA .

    37. Leuz, C., and R. Verrecchia. 2000. The economic consequences of increased disclosure. Journal of Accounting Research 38: 91-124

     38. Leo , W. 1983 “ Portfolio Strategies and Performance” Ted .; Journal of Financial Economic, 5(2) , pp . 180-201

    39. Malmendier, U., and G. Tate. 2009. Supersta CEOs. The Quarterly Journal of Economics 124(4): 1593-638.

    40. Miller, G. 2002. Earnings performance and discretionary disclosure. Journal of Accounting Research 40(1): 173-204

    41. Mirciov L . 2009 .Meeting analysts and stock returns electronic copy available at : http:// ssrn. Com / abstract= 1507962.

    42. Nagar, V., D. Nanda, and P. Wysocki. 2003. Discretionary disclosure and stock-based incentives. Journal of Accounting and Economics 34: 283-309.

    43. Niederhoffer. Vand Regan. P. J, 1972. “ Earnings changes analysts. forecasts, and stock prices” , Financial Analysts Journal, NO.3.

    44. Noe, C. 1999. Voluntary disclosures and insider transactions. Journal of Accounting and Economics 27(3): 305-27.

    45. Ota, K .( 2002). “ Does the stock market know the systematic bias in management earnings forecast? Empirical Evidence from Japan.”http: // home page 2. Nify. Com/ Koji- Ota/ images/ MF- Bias06-ssrn. Pdf.

    46. Ota , K, (2006) “ Analysts, awareness of systematic bias in management earnings forecasts”: Empirical evidence from  Japan , working paper , Musashi University.

    47. Pedwell, K., H. Warsame , and D .Neu (1994), “ The accuracy of Canadian and New Zealands earnings forecasts: A comparison of voluntary vs compulsory disclosures’’, Journal of International  Accounting , Auditing and Taxation, 3(2), 221-360

    48. Penman, S. H. 1980. An empirical investigation of the voluntary disclosure of corporate earnings forecasts. Journal of Accounting Research 18 (1): 132-160.

    49. Pownall, G., C. Wasley, and G. Waymire. 1993. The stock price effects of alternative types of management earnings forecasts. The Accounting Review 68 (4): 896-912.

    50. Rajgopal S , Venkatachalam M , Jiambalvo J. 2002. Is institutional ownership associated with earnings management and the extent to which stock prices reflect future earnings ? Working paper, Stanford University .

    51. Rajgopal, S., T. Shevlin, and V. Zamora. 2006. CEOs outside employment opportunities ana the lack of relative performance evaluation in compensation contracts. The Journal of Finance 61 (4): 1813-44.

    52. Runald, W . (1978). “ The accuracy of forecasts by management and by fnancial analysts “ , The Accounting            Review, Vol. LII, No.2, PP: 439-447 . 

    53. Shleifer, A., and R. Vishny. 1989. Management entrenchment: The case of manager-specific investments. Journal of Financial Economics 25: 123–139.

    54. Skinner, D. 1994. Why firms voluntarily disclose bad news. Journal of Accounting Research 32 (1): 38-60.

    55. Skinner, D. 1997. Earnings disclosures and stockholder lawsuits. Journal of Accounting and Economics 23 (3): 249-282.

    56. Trueman, B. 1986. Why do managers voluntarily release earnings forecasts? Journal of Accounting an Economics 8 (1): 53-71.

    57. Verrecchia, R. 1983. Discretionary disclosure. Journal of Accounting and Economics 5: 179-194.

    58. Verrecchia, R. 2001. Essays on disclosure. Journal of Accounting and Economics 32 (1-3): 97-108.

    59. Wang, I. 2007. Private earnings guidance and its implications for disclosure regulation. The Accounting Review 82: 1299-1332.

    60. Waymire, G. 1984. Additional evidence on the information content of management earnings forecasts. Journal of Accounting Research 22 (2): 703-718.

    61.Waymire, G. 1986. Additional evidence on the accuracy of analyst forecasts before and after voluntary management earnings forecasts. The Accounting Review 61 (1): 129-142.

    62. Williams, P. A. 1996. The relation between a prior earnings forecast by management and analyst response to a  current management forecast. The Accounting Review 71 (1): 103-115.

    63. Wolk, Harry I, Dodd , James and Tearney , Michael (2004). “ Accounting Theory” , 6/E, South – Western.

    64. Xu, W, (2009), “Evidence that management eernings forecasts do not fully incorporate  information in prior forecast errors “ Journal of Business Finance and Accounting , 36(7-8) :82

    65. Zhang, L. (2012) “ The effect of ex  ante management forecast accuracy on the post- earnings- annoucement drift’’. The Accounting Review : September Vol.87, No. 5, pp .1791-1818.

    66. Zuckerman, G. 2005. CEOs Turn Mum about projecting earnings. The Wall Street Journal Online, 03/01/2005, C1.

     

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین توانایی مدیریت و پیش بینی سود توسط مدیران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد “M.A.” حسابداری - حسابداری چکیده یک عامل اصلی از سرمایه­گذاری موفق، توانایی مدیریت در پیش بینی بازدهی پروژه­ها است؛ به دلیل اینکه پیش­بینی­، یک نقش اصلی در روش­های ارزیابی سرمایه­گذاری بازی می کند . بنابراین، تصمیمات سرمایه­گذاری شرکت­ها به مدیرانی برای پیش­بینی جریان نقدی مورد انتظار از سرمایه گذاری های بالقوه نیاز دارد. اگرچه این ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده این پایان‏نامه وضعیتی را مطالعه می‏کند که متورم بودن ترازنامه، استفاده از اقلام تعهدی اختیاری به منظور مدیریت سود افزایشی را با محدودیت مواجه می‏سازد. ترازنامه متورم به واسطه استفاده از اقلام تعهدی اختیاری در دوره‏های گذشته و انباشت این اقلام در خالص دارایی‏های عملیاتی شرکت‏ها بروز می‏کند. در چنین شرایطی پیش‏بینی می‏شود، شرکت‏ها به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده تحقیق : ﻫﺪف ﮔﺰارﺷﮕﺮی ﻣﺎﻟﯽ اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺎﻟﯽ اﺳﺖ. ﮔﺰارﺷﮕﺮی ﻣﺎﻟﯽ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﻗﺎﻟﺐ ﺻﻮرﺗﻬﺎی ﻣﺎﻟﯽ ﯾﺎ ﺳﺎﯾﺮ اﺑﺰارﻫﺎی اﻧﺘﻘﺎل دﻫﻨﺪه ی اﻃﻼﻋﺎت ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮد. بسیاری از اطلاعات ارائه شده به وسیله گزارشگری مالی در بر دارنده ی پیش بینی در خصوص عملیات آینده است . روش تحقیق در این پژوهشبه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی- گرایش مالی چکیده: هدف این پژوهش، بررسی نقش اقلام تعهدی در ارزیابی و پیش‌بینی جریان‌های نقدی شرکت‌ها است. این پژوهش از نوع مطالعه کتابخانه‌ای و تحلیلی- علی بوده و مبتنی بر تحلیل داده‌های تابلویی (پانل دیتا) است. در این پژوهش اطلاعات مالی 103 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1386 تا ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: پیش بینی سود هر سهم در سرمایه گذاری ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا تغییرات قیمت سهام و واکنش مستقیم بازار سرمایه را در پی دارد. از طرفی در محیط تجاری کنونی به دلیل تغییرات سریع فناوری و شرایط مالی ، مدیران از دورنمای تجاری شرکت ارزیابی درستی ندارند و از این رو بروز خطاها در برآوردهای حسابداری ،اجتناب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد حسابداری گرایش حسابداری چکیده محتوای اطلاعاتی سود ، به طور گسترده­ای در متون حسابداری و مالی مورد آزمون قرار گرفته است. از آنجا که در اغلب موارد از جمله گزارشگری مالی و مدل­های ارزیابی، سود نقش اساسی دارد، تعیین اقلام و متغیرهای مالی مرتبط با سود حسابداری به منظور پیش­بینی، دارای اهمیت زیادی است. هدف این تحقیق بررسی ارتباط جریان وجوه نقد ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری(M.A) چکیده رشد انفجاری بازارهای مالی جهان رقابت را میان موسسات سرمایه گذاری بوجود اورده است و به منظور دستیابی به نتایج بهتر سرمایه گذاری موسسات سرمایه گذار باید پیش بینی هایی رادر مورد تصمیمات خود اتخاذ کنند از جمله مهمترین مساله مطرح شده در زمینه مدیریت مالی اطمینان بخشیدن به سرمایه گذاری حقیقی وحقوقی است یکی از مسائلی که می تواند به ...

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد در رشته علوم اقتصادي بهمن 1393 چکيده پيش­بيني از ابزارها و راهکارهاي مؤثر به منظور برنامه­ريزي و تدوين روش­هاي مالي است. دقت پيش­بيني از مهم­

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: در این مقاله به دنبال پیش بینی و ارائه راهکاری برای یافتن ارزش افزوده اقتصادی شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران هستیم. مبنای پیش بینی های انجام شده در این پژوهش اطلاعات صورت های مالی حسابرسی شده است. داده های مورد استفاده نیز داده های بین سال های 1382 الی 1387 است. پس از انجام محاسبه های لازم با ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در این پژوهش به پیش­بینی ارزش واردات برنج برای 5 سال آینده با استفاده از ارزش واردات این محصولات طی دوره 1391-1360 مبادرت شده است. برای انجام پیش بینی ابتدا پیش بینی پذیر بودن سری­ها به­وسیله آزمون تصادفی بودن والد-ولفویتز بررسی شد. سپس روش­های رگرسیونی غیرعلی شامل ARMA و ARIMA و هم­چنین ...

ثبت سفارش