پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز

word 802 KB 30785 77
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •  پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد  رشته مدیریت بازرگانی   گرایش بازاریابی

    چکیده

          در این پژوهش به پیش­بینی ارزش واردات برنج برای 5 سال آینده با استفاده از ارزش واردات این محصولات طی دوره 1391-1360 مبادرت شده است. برای انجام پیش بینی ابتدا پیش بینی پذیر بودن سری­ها به­وسیله آزمون تصادفی بودن والد-ولفویتز بررسی شد. سپس روش­های رگرسیونی غیرعلی شامل ARMA  و ARIMA و هم­چنین روش­های غیر رگرسیونی هالت وینترز باهم بر اساس حداقل میانگین مجذور خطا مقایسه شد، نهایتا بهترین مدل پیش بینی برای هر سری از داده ها انتخاب شد و بر اساس آن پیش­بینی برای 5 سال آینده انجام شد.

       نتایج پژوهش نشان می­دهد که ارزش واردات برنج بر اساس آزمون والد-ولفویتز غیر­تصادفی بوده و پیش­بینی­پذیر است. سپس برای پیش­بینی ارزش واردات برنج ایستایی داده­ها با آزمون دیکی فولر تعمیم یافته بررسی شد، که ارزش واردات برنج درسطح و با عرض از مبدا و بدون تفاضل­گیری در سطح خطای 5درصد ایستا شد. پس از آن روش­های پیش بینی با معیار حداقل میانگین مجذور خطا باهم مقایسه شد که برای سری ارزش واردات برنج روش ARMA به­عنوان بهترین مدل انتخاب شد. در پایان با استفاده از روش­ منتخب پیش­بینی برای 5 سال آینده انجام شد که ارزش واردات برنج برای سال­های آینده روند صعودی دارد.

    مقدمه

        تاکنون پژوهش­های زیادی درباره روش­های پیش­بینی متغیرهای اقتصادی صورت گرفته است. الگوهای سری­زمانی اغلب برای پیش­بینی­های کوتاه­مدت مورد استفاده قرار می­گیرند و سعی می­کنند تا رفتار یک متغیر را بر اساس مقادیر گذشته آن متغیر (و احتمالا مقادیر گذشته سایر متغیرهایی که مایلیم آن­ها را پیش­بینی کنیم) توضیح دهند. این الگوها قادرند این امکان را فراهم آورند که حتی درمواردی که الگوی اقتصادی زیر ساختی نامشخص دارد پیش­بینی دقیقی را از متغیر مورد­نظر ارایه کنند. الگوهای سری­زمانی برخلاف الگوهای اقتصاد سنجی تنها از داده های آماری برای پیش بینی سود می­جویند و توجهی به مبانی نظری تئوری­های اقتصادی ندارند.  الگوهای سری­زمانی تک­متغیره تنها مقادیر فعلی یک متغیر را به مقادیر گذشته آن و مقادیر خطاهای حال و گذشته ارتباط می­دهند. الگوهای سری زمانی چند­متغیره سعی می­کنند تا رفتار یک متغیر را بر اساس مقادیر گذشته آن و تعدادی از متغیرهای مختلف دیگر به­صورت هم­زمان توضیح دهند. در این پژوهش از سری­های زمانی تک­متغیره برای پیش­بینی 5 سال آینده میزان واردات برنج استفاده شده است. داده­های لازم از این محصول طی دوره زمانی 1360 تا 1391 به­صورت سالانه به­صورت قیمت Fob از سالنامه­های آمار بازرگانی خارج ایران طی سال­های مختلف گردآوری شده­است.

        در مطالعه حاضر با توجه به میزان واردات برنج طی سال­های گذشته و با بهره­گیری از دو روش ARMA یا ARIMA و هالت- وینترزغیر فصلی، میزان واردات برنج برای 5 سال آینده پیش­بینی و برآورد شده­است.

     

    مقدمه

         با توجه به رشد روز­افزون جمعیت کشورها ومحدود بودن منابع تولیدی، تامین مواد­مصرفی مورد نیاز جامعه به عنوان یکی از ضروری­ترین عوامل در کسب استقلال  اقتصادی است. تجارت خارجی یکی از مهم­ترین بخش­های اقتصادی در کشورهای در حال توسعه است و در این بخش واردات دارای اهمیت بسیاری است از یک­طرف به عنوان یکی از عوامل رشد و تولید ناخالص داخلی و از طرف دیگر به­عنوان یکی از اقلام مهم تراز پرداخت­های هر کشور محسوب می­شود. در تجارت خارجی اقتصاد ایران واردات از مقولاتی است که اهمیت و جایگاه آن دایما گسترش پیدا کرده است از این رو هر تغییر و تحولی که در واردات کشور رخ دهد در فرآیند تولید، رشد و توسعه تاثیر به­سزایی خواهد­داشت با توجه به این امر و با عنایت به وابستگی ساختاری بخش­های مختلف اقتصاد ایران به واردات شناخت ابعاد این مساله بسیار حایز اهمیت است.

      هدف از این پژوهش پیش­بینی میزان واردات برنج با استفاده از داده­های میزان واردات برنج برای سال­های گذشته که از سالنامه­های آمار بازرگانی خارجی ایران گردآوری شده و با استفاده از دو روش باکس جنکینز و هالت وینترز غیر فصلی برای 5 سال آینده است.

     

      1-2  بیان مساله (تعریف  موضوع پژوهش)

       تجارت خارجی یکی از مهم­ترین بخش­های اقتصادی درهر کشوری و به­خصوص در کشور­های در حال توسعه است و در این بخش واردات دارای اهمیت بسیاری است. از یک طرف به­عنوان یکی از عوامل رشد و تولید ناخالص داخلی و از طرف دیگر به عنوان یکی از اقلام مهم تراز پرداخت­های هر کشور محسوب می­شود. در تجارت خارجی اقتصاد ایران واردات از مقولاتی است که اهمیت و جایگاه آن دائما گسترش پیدا کرده است از این رو هر تغییر و تحولی که در واردات کشور رخ دهد در فرآیند تولید، رشد و توسعه تاثیر به­سزایی خواهد داشت با توجه به این امر و با عنایت به وابستگی ساختاری بخش­های مختلف اقتصاد ایران به واردات شناخت ابعاد این مسئله بسیار حایز اهمیت است. 

        برای برنامه ریزی صحیح  در مورد میزان ارز تخصیصی، روند سرمایه گذاری در احداث واحد­های جدید صنعتی، میزان مصرف این محصولات  و بسیاری از سیاستگذاری­های صنعتی و غیر صنعتی، پیش بینی در مورد میزان واردات برنج در آینده بسیار مهم است. زیرا در هر سیاست­گذاری  مبنای عمل صرفا  وضع موجود  نبوده، بلکه  پیش­بینی­های کوتاه­مدت و بلند­مدت از متغیرهای مورد مطالعه  نیز جزو شاخص­های تاثیر گذار است.

      چالش­های موجود در  پیش­بینی متغیرهای سری زمانی عمدتا متاثر از تحول روش­ها و ابزارهای ارایه شده برای پیش­بینی بوده است. به­طوری­که  اهمیت پیش­بینی متغیرهای سری­زمانی باعث تنوع و گستردگی ابزارها  شده­است. البته باید دقت کرد که بسته به ماهیت داده­های موجود، تناسب و قدرت پیش­بینی این ابزارها با یکدیگر متفاوت است. اما آن­چه در نگاه اجمالی مطالعات قابل استنباط است، مقایسه قدرت پیش­بینی روش­های مختلف، بر اساس برخی معیارها است. روش­های پیش­بینی بسته به این­که به چه میزان روش­های ریاضی  و آماری در آن­ها به­کار رفته باشد، به روش­های کمی و کیفی تقسیم می­شوند. در روش­های کمی داده­های مربوط به گذشته با هدف پیش­بینی ارزش آتی متغیر مورد نظر با استفاده از روش­های آماری و ریاضی تحلیل می­شود، از سوی دیگر روش­های کیفی دربر دارنده تخمین ذهنی از طریق عقاید متخصصان هستند.

        در پژوهش حاضر به دلیل توانایی بالای روش­های کمی در پیش­بینی متغیرهای اقتصادی، جهت پیش­بینی واردات برنج، از یک روش رگرسیونی (باکس جنکینز) و یک روش غیر رگرسیونی (هالت وینترز غیرفصلی) استفاده شده است. و به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که آیا واردات برنج پیش بینی پذیر است؟ و بهترین روش برای پیش بینی میزان واردات برنج کدام است؟

     

    1-3  اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

        براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در سال گذشته واردات برنج به کشور از نظر وزنی 14.96 درصد کاهش یافت اما از نظر ارزشی با رشد 4.21 درصدی مواجه شد.

    برنج در سال گذشته از نظر ارزشی سهمی معادل 2.03 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد. هند اصلی‌ترین مبدا واردات برنج ایران در سال 1390 بود. به طوری که سهم این کشور از واردات برنج ایران از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب به 67.46 و 72.06 درصد رسید. در سال قبل حدود 870 هزار تن برنج به ارزش تقریبی 943 میلیون دلار از هند وارد ایران شد.

    امارات و پاکستان نیز به ترتیب از نظر وزنی 13.15 و 10.45 درصد از واردات برنج ایران را به خود اختصاص دادند. 8.94 درصد از واردات برنج ایران در سال گذشته نیز از طریق دیگر کشورها انجام شد[1].

        ازآن­جا که پیش­گویی وقایع آینده در فرآیند تصمیم­گیری نقش عمده­ای ایفا می­کند، بنابراین پیش­بینی برای بسیاری از سازمان­ها و نهادها حائز اهمیت است. به علاوه پیش­بینی متغیرهای اقتصادی نقش موثری در سیاست­های تولید کنندگان دارد، چرا که تولیدکنندگان سیاست­های خود را نه فقط بر اساس وضع موجود، بلکه بر مبنای پیش­بینی کوتاه و بلندمدت از متغیرهای کلیدی تدوین می­کند و به مورد اجرا می­گذارد. بنابراین دقت پیش­بینی  این متغیرها، صرف­نظر از  درستی و تناسب سیاست­ها با وضع موجود، از جمله رموز موفقیت این سیاست­ها به شمار می­آیند (طرازکار، 1384: 57).

       برنج بعد از گندم مهمترین منبع تامین کننده غذای کشور ما است. مقدار تولید شلتوک کشور سالانه حدود 16/3 میلیون تن با ضریب تبدیل 64 درصد (تبدیل شلتوک به برنج سفید) حدود 2/2 میلیون تن برنج و متوسط مصرف سرانه 40-37 کیلوگرم در سال است. در ایران سالانه حدود 2 میلیون تن برنج سفید تولید می­شود، بیش از 22 درصد برنج سفید تولید شده شکسته شده و خسارت زیادی بر اقتصاد کشاورز و کشور وارد می­شود. زیان ناشی از خرده برنج در کشور سالانه بیش از 1497 میلیارد ریال تخمین زده شده است.

       با توجه به مصرف بالای برنج داخل کشور و محدودیت تولید این منبع غذایی اصلی سبد مصرف ایرانی کمبود برنج داخلی سالانه از طریق واردات از کشورهایی مانند هند، پاکستان، تایلند و... تامین می­شود. بنابراین پیش­بینی میزان واردات این محصول می­تواند وزارت بازرگانی، گمرک، و سایر ارگان­های مربوطه را در سیاست­گذاری برای تخصیص ارز و سایر برنامه­ریزی­ها یاری کند.

     

    1-4 هدف­های پژوهش

     مقایسه دو روش مختلف پیش بینی کمی رگرسیونی و غیر رگرسیونی  بر اساس معیار های مختلف

     پیش بینی میزان افزایش یا کاهش واردات محصول مورد مطالعه 

     تعیین مدل مناسب پیش بینی با دقت قابل قبول برای پیش بینی کوتاه مدت میزان واردات محصول مورد مطالعه

     

    1-5 سوالات پژوهش

     آیا روش رگرسیونی پیش بینی واردات در مقایسه با روش غیر رگرسیونی از دقت بیشتری برخوردارند؟

     آیا میزان واردات برنج در آینده افزایش می یابد؟

    3- آیا با توجه به حداقل  خطای پیش بینی[2] (RMS)  روش­های سری زمانی تک متغیره ARMA[3]و ARIMA[4] برای پیش بینی مقادیر آینده برنج مناسبتر است؟

     

     

    1-6 فرضیه­های پژوهش

    1) روش رگرسیونی پیش بینی واردات در مقایسه با روش غیر رگرسیونی از دقت بیشتری برخوردارند.

    2)  با توجه به روند روبه رشد تقاضا، میزان واردات برنج در آینده افزایش می یابد.

    3- با توجه به حداقل  خطای پیش بینی  روشهای سری زمانی تک متغیره ARMA و ARIMA برای پیش بینی مقادیر آینده محصول مورد مطالعه مناسبتر است.

     

    1-7 کاربردهای متصور از تحقیق

      از آنجا که پیشگویی وقایع آینده در فرایند تصمیم گیری نقش عمده ای ایفا می کند، لذا  پیش بینی برای بسیاری از سازمان­ها و نهادها حائز اهمیت است. به علاوه پیش بینی متغیرها ی اقتصادی نقش موثری در سیاست­های دولت دارد، چرا که دولت سیاست­های خود را نه فقط بر اساس وضع موجود، بلکه بر مبنای پیش بینی کوتاه و بلند مدت از متغیر های کلیدی اقتصادی تدوین می کند و به مورد اجرا می­گذارد. لذا دقت پیش بینی  این متغیرها، صرفنظر از  درستی و تناسب سیاست­ها با وضع موجود، از جمله رموز موفقیت این سیاست­ها به شمار می آیند (طرازکار ,1384: 98 (.

       پیش­بینی میزان واردات برنج نیز می­تواند در سیاست­گذاری و برنامه ریزی ارز تخصیصی برای واردات این منبع غذایی برای سال­های آینده مورد استفاده ارگان­های مختلف مانند گمرک، وزارت بازرگانی و ... قرار گیرد.  همچنین بهره­وران کاربردی  نتایج پیش بینی واردات  در مطالعه حاضر در برنامه ریزی و تعمیم سازی می تواند مورد استفاده گمرک ایران، وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

    1-8  قلمرو مکانی پژوهش

       قلمرو مکانی پژوهش حاضر میزان واردات برنج از گمرک­های ایران بر اساس [5]Fob طی سال­های 1360 تا 1391 است.

     

    1-9 قلمرو زمانی پژوهش

      قلمرو زمانی شامل داده­های میزان واردات برنج از گمرک ایران بر اساس Fob از سال 1360 تا سال 1391 است.

     

    1-10 قلمرو موضوعی پژوهش

       در پژوهش حاضر ارزش واردات برنج به­صورت FOB به صد­هزار­ریال در قیمت پایه سال 1384 از سالنامه­های آمار بازرگانی خارجی  ایران گرد­آوری شده است. و با روش­های رگرسیونی و غیر رگرسیونی پیش­بینی می­کند.

     

    1-11 شرح واژه­ها و اصطلاحات به­کار رفته در پژوهش

        پیش­بینی[6]: پیش­گویی شرایط و حوادث آینده پیش­بینی نامیده می­شود و چگونگی انجام این عمل پیش­بینی کردن نامیده می­شود.

        آریما (ARIMA[7]): الگوی خود رگرسیون میانگین متحرک  که یکی از روش­های پیش بینی کمی رگرسیونی است.

      هالت وینترز غیر فصلی: یکی از روش­های پیش بینی کمی غیر رگرسیونی که برای پیش­بینی بوسلیه سری زمانی بکار می­رود و در آن تغییرات فصلی جهت پیش­بینی خنثی می­شود.

       برنج: برنج گیاهی است یکساله است و در مناطق گرم و مرطوب و پرآب می‌روید. ساقه آن راست  و برگهای آن بزرگ و نوک تیز است. هر سنبلک برنج دارای دنباله کوتاه و یک گل  دارد. میوه آن به شکل خوشه‌ای متشکل از سنبلکها در انتهای ساقه قرار دارد و یک دانه  برنج در آن است شلتوک می‌نامند.

     

     

    [1] . سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران

    [2] . Root-mean-square deviation

    [3] . Auto regressive moving average

    [4] . Auto regressive integrated moving average

    [5] . Free On Board

    [6] . Forecast

    [7] . Autoregressive Integrated Moving Average 

    Abstract

    In this research the value of rice import for the outcoming 5 years has been predicted by using the value of importing this product during 1981-2012. For prediction firstly the predictability of series by random test of Wald-Volfoytz has been considered. Then non-scientific regression methods of ARMA and ARIMA and also non-regression methods of Halt Vinterz were compared based on minimum mean square error finally the best model of prediction for each series of data were chosen based on which the prediction for 5 outgoing years was done.

    The result show that the value of rice import based on Vald-Volfoytz was not random and it is predictable. Then for predicting the value of rice import stability of data was considered by DickyFoler test that the value of rice import at the surface and with width from the origin and without differentiation was static at 5 percent error level. After that prediction methods with criteria of minimum mean square error were compared that for series of rice import value APMA method was chosen as the best model. Finally by sing chosen method the prediction for outcoming 5 years was done that value of rice import for the fallowing years have ascending process.

     

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                   صفحه

    چکیده............................................................................................................................... 1

    مقدمه................................................................................................................................ 2

    فصل اول (کلیات یاطرح پژوهش)

    1-1- مقدمه...................................................................................................................... 4

    1-2- بیان مساله (تعریف موضوع پژوهش)......................................................................... 4

    1-3- اهمیت وضرورت پژوهش........................................................................................ 5

    1-4- هدفهای پژوهش...................................................................................................... 6

    1-4- سوال­های پژوهش.................................................................................................... 6

    1-5- فرضیه های پژوهش................................................................................................. 7

    1-6- کاربردهای متصور از تحقیق...................................................................................... 7

    1-7- روش پژوهش......................................................................................................... 7

    1-8- قلمرومکانی پژوهش................................................................................................ 7

    1-9- قلمروزمانی پژوهش................................................................................................. 7

    1-10-قلمروموضوعی پژوهش.......................................................................................... 8

    1-11- ابزارهای گردآوری دادهها...................................................................................... 8

    1-12- روش تحلیل دادهها............................................................................................... 8

    1-13- شرح واژه هاواصطلاحات بکاررفته......................................................................... 8

    فصل دوم (مبانی نظری وپیشینه پژوهش)

     2-1   مقدمه.................................................................................................................... 10

    2-2   پیش بینی واردات برنج............................................................................................ 10

    2-3   مدل سازی اقتصادسنجی یا رگرسیونی....................................................................... 13

    2-4   خصوصیات یک مدل خوب..................................................................................... 13

    2-5   اشکال تبعی مدل های رگرسیونی.............................................................................. 14

    2-6   ماهیت تحلیل رگرسیونی.......................................................................................... 16

    2-7   ماهیت داده ها برای تحلیل رگرسیونی....................................................................... 16

    2-8   روش شناسی رگرسیونی.......................................................................................... 17

     2-9   اقتصادسنجی سری های زمانی................................................................................. 17

      2-9-1  فرآیند تصادفی ساکن (ایستا).............................................................................. 18

      2-9-2  آزمون ریشه واحد (آزمون باری ایستا بودن)......................................................... 18

    2-10  معادلات همزمان.................................................................................................... 21

    2-11  پیش بینی.............................................................................................................. 21

      2-11-1  روش های پیش بینی رگرسیونی....................................................................... 22

      2-11-2  روش های پیش بینی غیر رگرسیونی................................................................. 24

    2-12   ارزیابی عملکردروشهای پیش بینی وانتخاب  بهترین مدل......................................... 29

    2-13 آزمون والد ولفویتز.................................................................................................. 30

    2-14 پیشینه پژوهش........................................................................................................ 31

    2-15 نتیجه گیری از ادبیات پژوهش.................................................................................. 36

    فصل سوم (روش شناسی پژوهش)

     3-1 مقدمه...................................................................................................................... 39

    3-2 روش پژوهش........................................................................................................... 39

    3-3 ابزارهای گردآوری داده­ها........................................................................................... 40

    3-4 روش تحلیل داده­ها.................................................................................................... 40

    3 -5 انواع روشهای پیش بینی............................................................................................ 40

    3-6 روشهای کمی پیش بینی............................................................................................. 41

    3-6-1 روش هموارسازی هالت وینترز.............................................................................. 42

    3-6-2 مدلهای ARMA وARIMA.............................................................................. 42

    3-7 آزمون تصادفی بودن (والد-ولفویتز) ........................................................................... 45

    3-8 آزمون ریشه واحد دیکی فولرتعمیم یافته (آزمون ایستایی)............................................. 46

    3-9 روش تحلیل دادهها................................................................................................... 46

    3-10 بررسی نمودارارزش واردات برنج............................................................................. 46

    فصل چهارم (یافته های پژوهش)

    4-1 مقدمه........................................................................................................................ 50

    4-2 آزمون تصادفی بودن (والد-ولفویتز) ........................................................................... 50

    4-3 آزمون پایایی (آزمون دیکی فولرتعمیم یافته)................................................................. 51

    4-4 انتخاب مدل برای پیش بینی بامدل باکس جنکینز........................................................... 52

    4-5 تخمین مدلهای پیشبینی.............................................................................................. 53

     4-6 انتخاب بهترین روش پیش بینی................................................................................. 54

     4-7 پیش بینی................................................................................................................. 55

    فصل پنجم (نتیجه گیری وپیشنهادها)

     5-1 مقدمه...................................................................................................................... 57

     5-2 نتایج آزمون فرضیه های پژوهش،تفسیرومقایسه آن بانتایج قبلی..................................... 57

       5-2-1 تفسیرفرضیه اول................................................................................................ 57

       5-2-2 تفسیرفرضیه دوم............................................................................................... 58

       5-2-3 تفسیرفرضیه سوم............................................................................................... 59

    5-3 جمع بندی نتایج........................................................................................................ 60

     5-4 پیشنهادها................................................................................................................. 60

       5-4-1 پیشنهادهای مبتنی برپژوهش............................................................................... 60

       5-4-2 پیشنهادهابرای مطالعات آتی............................................................................... 60

    منابع................................................................................................................................. 62

    پیوست.............................................................................................................................. 65

    منبع:

    ایرانی، یوسف و بختیاری، ابولفضل، (1382) « روش تحقیق علمی» انتشارات لوح زرین، چاپ اول.

    -ARIMA ، شبکه عصبی مصنوعی و هالت وینترز

    پریزن، وحیده، عبدالکریم اسماعیلی (1387)، «مقایسه روشهای مختلف جهت پیش بینی واردات ادویه جات در ایران مطالعه موردی دارچین ، هل و زرد چوبه »، فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، 64: 19-40.

    توکلی، اکبر، همایون رنجبر (1377)، «تخمین تابع تقاضای واردات کشور با تغییر ساختاری ضرایب »، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 7: 29-46.

    حسن زاده، رمضان، (1387)، «روشهای تحقیق در علوم رفتاری» نشر سالاوان، چاپ هفتم.

    حمصی، هومن، فرهاد غفاری،  احسان بیرانوند، ( 1385)، «برآورد تابع تقاضا و پیش بینی میزان مصرف کاغذ روزنامه در ایران »، مجله علوم کشاورزی، 12(3):646-635.

     حمیدی زاده، رضا، (1377)، «کاربرد انواع توابع ریاضی در برآورد مدلهای اقتصادی و بازرگانی ایران »، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 7:93-130.

    -

    -

    خیابانی، ناصر، (1378)، «تعیین رژیمهای وارداتی در اقتصاد ایران  یک تحلیل تجربی بر اساس مدلهای عدم تعادل و رگرسیونهای سوییچی »، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 12 :1-14.

    دشتی، سیدابراهیم، (1389)، پیش بینی قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی  در ایران، فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، ش55، پاییز 89.

     سرمدی، زهره و دیگران،(1383). «روش تحقیق در علوم رفتاری»، چاپ دهم، تهران، انتشارات آگاه.

    فخرایی، حسن، (1386)، «مقایسه پیش بینی تقاضای آاب با استفاده از الگوهای ساختاری و سری های زمانی و شبکه های عصبی »، تهران، دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد.

     گجراتی، دامودار، ( 1388)، «مبانی اقتصاد سنجی »، ابریشمی، حمید، دانشگاه تهران، جلد1.

     گجراتی، دامودار، ( 1389 )، «مبانی اقتصاد سنجی »، ابریشمی، حمید، دانشگاه تهران، جلد2.

     عمرانی، محمد، محمد بخشوده، (1384)، «مقایسه روشهای مختلف پیش بینی :مطالعه موردی قیمت پیاز و سیب زمینی»، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.

     مفرد، حامد، (1389)، «بررسی عوامل موثر بر تقاضای واردات محصولات اوراق فشرده چوبی در ایران»، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،  پایان نامه کارشناسی ارشد صنایع چوب و کاغذ.

     مومنی، منصور، علی فعال قیومی، (1389)، «تحلیل­های آماری با استفاده از  spss»، تهران، کتاب نو.

     نوفرستی، محمد، (1376)، «ریشه واحد و همجمعی در اقتصاد سنجی »، تهران، خدمات فرهنگی رسا، غزال.

     نیرومند، حسینعلی، سید ابوالقاسم بزرگ نیا، مسعود یار محمدی، (1389)، «سریهای زمانی»، تهران، دانشگاه پیام نور.

     

     

     Azizi, M, and Ghorbanzadeh, H. & Hatefnia, H، (2009). Estimation of demand for wood panels in Iran by the year 2012،  J. of Fores. Re. 20:2.179-182

    Billah, B., B. M. King, R. D. Snyder and A. B. Koehler(2006), Exponential smoothing model selection for forecasting, International Journal of Forecasting, 22 (2): 239-247.

    Bessler, D. (1980), Aggregated personalistic beliefs on yields of selected crops estimated using ARIMA process, American Journal of Agricultural Economics, 62: 6-660.

    Chou, C., C. W. Chu, and G. S. Liang (2008), A modified regression model for forecasting the volumes of Taiwan’s import containers, Mathematical and Computers Modeling, 47 (9-10): 797- 807.

    Chu, L. F. (2008), A fractionally integrated autoregressive moving average approach to forecasting tourism demand, Tourism Management, 29 (1): 79-88.

    Ediger, V. S. and S. Akbar (2007), ARIMA forecasting of primary energy demand by fuel in Turkey, Energy Policy, 35(3): 1701-1708.

     Expert Group on Timber and Trade Statistics (2004)، Projection of Demand for Forest Products in The UK

     Eviews Inc. (2004), Eviews 5 User `s Guid, Quantative Micro Software, LLC.

    Gujarati, D. N. (2005), Basic econometrics, New Dehi, MC Graw Hill

     Hetemaki , L.  and Obersteiner, M. 2001. Us Newsprint Demand Forecasts to 2020. International inistitute for applied systems analysis ( IIASA) . Interim report  IR-01-070.2001. University of California. Berkeley.

     Hetemaki, L. and Jarmo Mikkola (2005), Forecasting Germany ʼs Printing and Writing Paper Imports, Forest science, 51(5): 483-493

     Pesaran H. M,  Pesaran B. (1997), Working With Microfit 4.0: An Introduction  to  Econometrics, Oxford University Press, Oxford. 

     Sabur, S. A. and  M. Ershadol-Haque (1993),  analysis of rice price in Mymensing Town market: pattern and forecasting, Bangladesh Journal of Agricultural Economics, 16:61-75

     


موضوع پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, نمونه پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, جستجوی پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, فایل Word پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, دانلود پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, فایل PDF پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, تحقیق در مورد پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, مقاله در مورد پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, پروژه در مورد پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, پروپوزال در مورد پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, تز دکترا در مورد پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, پروژه درباره پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز, رساله دکترا در مورد پایان نامه پیش بینی واردات برنج با روش¬های ARIMA و هالت وینترز

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل شناسایی شده بر صادرات برنج استان گیلان در سال 1392-1391 می باشد. بدین منظور با توجه به اینکه ساختار نظری این پژوهش بر اساس مدل الماس پورتر طراحی گردیده است ، لذا سعی شده تا نتایج و تحلیل ها به گونه ای اجرا گردد که بتوان مفاهیم کاربردی را از نتایج تحلیل عوامل استخراج ...

پایان نامه جهت اخذ درجۀ کارشناسی ارشد”M.Sc.” گرایش مکانیزاسیون کشاورزی چکیده افزایش راندمان تولید گندم در واحد سطح، با کاربرد تکنیک های خاک ورزی و کاشت مورد توجه خاص کشاورزان قرار گرفته است. کاشت جوی و پشته ای یکی از روشهای نوین در تولید گندم است که باعث افزایش در عملکرد زراعی و بازدۀ آبی می شود. به منظور بررسی تأثیر شرایط و روشهای مختلف کشت بر عملکرد گندم رقم فلات و راندمان آبی ...

موضوع علم اقتصاد   اقتصاد علم تخصيص بهينه منابع کمياب است. در جهان کنوني با توجه به رشد روز افزون جمعيت، افزايش نيازهاي بشري و محدوديت شديد منابع لازم است تا در جهت استفاده بهينه از منابع

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی گرایش زراعت چکیده به منظور تعیین تاریخ کاشت مناسب و بررسی اثر کاربرد مالچ بر رشد و عملکرد لوبیا آزمایشی در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در سال زراعی 1393 در مزرعه تحقیقاتی واقع در روستای حسن آباد کوچصفهان اجرا گردید. فاکتورهای آزمایش شامل تاریخ کاشت در سه سطح(3، 10 و 17 اردیبهشت) و دو سطح استفاده از ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده سند چشم انداز و سیاست های کلی حاکم برآن، سندی است که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ و لازم التباع بودن آن را گوشزد فرموده اند به همین دلیل سندی لازم الاجراست. با توجه به آنکه کلیدی ترین هدف سند چشم انداز 1404 دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي صنايع  گرايش صنايع شهريور   1393 چکيده : بسياري از اقتصاد‌دانان کشاورزي را به عنوان نيروي محرکه رشد اقتصا

چکیده: برنج بعد از گندم یکی ازمهمترین غلات مصرفی مردم دنیاست که به طور گسترده در رژیم غذایی مردم وجود دارد. نیمی از مردم جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. اقلام زیادی از برنج در جهان وجود دارد وهم اکنون نیز برنج یکی از محصولات راهبردی کشور می باشد. آلودگی برنج با فلزات سنگین ممکن است یک تهدید جدی برای انسان باشد. زیرا آنها زیست تخریب پذیر نیستند ودر محیط باقی می ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A. «گرایش بیوتکنولوژی» چکیده امروزه به دلیل کاهش منابع سوخت های فسیلی و اثرات مخرب این نوع سوخت ها بر محیط زیست، محققان به فکر جایگزین کردن آن می باشند. در سالهای اخیر، سوخت بیودیزل به علت تجدید پذیری و خاصیت آلایندگی کمتر، مناسب ترین جایگزین سوخت دیزل محسوب می گردد. منابع اولیه تولید بیودیزل شامل ضایعات چوبی، تفاله های محصولات ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش مدیریت کشاورزی چکیده برنج یکی از محصولات زراعی عمده استان گیلان بوده و نقش مهمی در درآمد خانوار روستایی دارد. میزان محصول برنج هر ساله توسط عوامل مختلفی همچون آفات، بیماری­ها و علفهای­ هرز مورد تهدید قرار می­گیرد. بیماری بلاست یکی از خسارت­زا­ترین بیماریهای­ برنج بوده و هر ساله موجب کاهش کمیت و کیفیت محصول ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مهندسی کشاورزی گرایش: مدیریت کشاورزی چکیده هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر تمایل به پرداخت خانوارهای شهری گیلان برای برنج ارگانیک می­باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی، همبستگی و به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مصرف کنندگان برنج شهر رشت می‌باشد که در این ...

ثبت سفارش