پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی

word 233 KB 29823 94
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری

    چکیده

    این پایان‏نامه وضعیتی را مطالعه می‏کند که متورم بودن ترازنامه، استفاده از اقلام تعهدی اختیاری به منظور مدیریت سود افزایشی را با محدودیت مواجه می‏سازد. ترازنامه متورم به واسطه استفاده از اقلام تعهدی اختیاری در دوره‏های گذشته و انباشت این اقلام در خالص دارایی‏های عملیاتی شرکت‏ها بروز می‏کند. در چنین شرایطی پیش‏بینی می‏شود، شرکت‏ها به منظور اجتناب از گزارش سود غیرمنتظره منفی (عدم تحقق پیش‏بینی‏های سود)، مدیریت سود واقعی و مدیریت پیش‏بینی‏های سود را در دستور کار خود قرار می‏دهند. به منظور آزمون این پیش‏بینی از داده‏های 243 شرکت، مشتمل بر 2,233 مشاهده شرکت-سال در طی دوره زمانی 91-1380 و رگرسیون لوجستیک با اثرات ثابت استفاده شده‏است. نتایج به دست آمده نشان می‏دهد، در زمانی که خالص دارایی‏های عملیاتی شرکت‏ها به واسطه استفاده از اقلام تعهدی اختیاری بیش از واقع گزارش شده‏اند، احتمال استفاده مدیران از مدیریت سود واقعی افزایشی برای تحقق سود پیش‏بینی شده و همچنین مدیریت کاهشی پیش‏بینی‏های سود به منظور کاستن انتظارات سرمایه‏گذاران، افزایش می‏یابد تا به این وسیله شرکت‏ها از گزارش سود غیرمنتظره منفی اجتناب کنند.

    واژگان کلیدی: اقلام تعهدی اختیاری؛ مدیریت کاهشی پیش‏بینی سود؛ مدیریت سود واقعی؛ سود غیرمنتظره منفی.

    1-1 مقدمه

    هدف حسابداری فراهم آوردن اطلاعاتی است که به سرمایه‏گذاران و سایر استفاده‏کنندگان از اطلاعات حسابداری کمک کند تا با استفاده از این اطلاعات تصمیمات اقتصادی خود را اتخاذ نمایند. اهمیت اطلاعات حسابداری در بازار سرمایه و واکنش مشارکت‏کنندگان در بازار به اطلاعات حسابداری باعث می‏شوند تا مدیران شرکت‏ها در خصوص اطلاعاتی که در قالب صورت‏های مالی در اختیار مشارکت‏کنندگان در بازار قرار می‏دهند، وسواس و دقت فراوانی را اعمال نمایند.

    پیامدهای واکنش بازار به اطلاعات حسابداری برای مدیران می‏تواند بسیار با اهمیت باشد. برای مثال ممکن است، ارزابی عملکرد مدیریت تا حدود زیادی متکی به قیمت سهام شرکت در بازار پس از انتشار صورت‏های مالی باشد. در صورتی که گزارش‏های مالی منتشر شده از سوی شرکت باعث افزایش قیمت اوراق بهادار در بازار سرمایه شود، این افزایش قیمت (و به تبع آن، بازده) سهام باعث خواهد شد تا سرمایه‏گذاران عملکرد مدیریت را مثبت ارزیابی نمایند. این ارزیابی‏ها تاثیر مستقیمی بر امنیت شغلی مدیران و حقوق و مزایا و پاداش آنان خواهد داشت.

    یکی دیگر از پیامدهای واکنش بازار به اطلاعات حسابداری برای مدیریت، تاثیر آن بر توانایی تامین مالی و هزینه تامین مالی شرکت است. شرکت‏هایی که بازار واکنش مثبتی به اطلاعات آنها نشان داده‏است، به منابع بیشتری جهت تامین مالی پروژه‏های سرمایه‏ای خود دسترسی دارند. همچنین، معمولاً در مقایسه با شرکت‏هایی که بازار واکنش منفی به اطلاعات آنها نشان داده‏است، هزینه سرمایه تامین مالی برای این شرکت‏ها پایین‏تر است.

    پیامدهای متفاوت بازار سرمایه به اطلاعات منتشر شده توسط شرکت‏ها باعث می‏شود تا مدیران شرکت‏ها این انگیزه را داشته باشند تا تمام تلاش خود را بکارگیرند تا بازار از اطلاعات منتشر شده توسط آنها استقبال نماید و درصورتی که شرکت در شرایط عادی و واقعی نتواند انتظارات را برآورده سازد، اقداماتی را بکارگیرد تا از این واکنش بازار اجتناب نماید یا از میزان آن بکاهد.

    1-2 بیان مسئله

    مطالعات پیشین (برای مثال، بروان و کایلر[1]، 2005؛ ماتسوموتو[2]، 2002؛ بارتو[3] و همکاران، 2002؛ بروان[4]، 2001) نشان داده‏اند که مدیران تمایل دارند سودی که شرکت در پایان دوره گزارش می‏کند، حداقل به اندازه پیش‏بینی‏هایی باشد که پیش‏تر از سوی مدیریت یا تحلیل‏گران مالی مطرح شده‏است. از آنجا که پایین‏تر بودن سود واقعی از سود پیشبینی شده (که به آن "سود غیر منتظره منفی [5]" گفته می‏شود) واکنش نامطلوب بازار را به دنبال دارد و باعث نامطلوب ارزیابی شدن عملکرد مدیریت می‏شود، شرکت‏ها اغلب استراتژی‏هایی را بکار می‏گیرند که احتمال عدم تحقق سود پیش‏بینی شده[6] را کاهش می‏دهد.

    ادبیات تحقیق حسابداری نشان داده‏است که شرکت‏ها به طرق مختلفی ممکن است از سود غیر منتظره منفی اجتناب کنند (هو و همکاران، 2012):

    یکی از این روش‏ها به کارگیری اقلام تعهدی اختیاری برای دستکاری افزایشی سود است که تحت عنوان مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی[7] شهرت یافته‏است.

    روش دوم، به مدیریت سود واقعی[8] اشاره دارد که بر اساس آن، مدیران اقدامات اقتصادی واقعی را در پیش می‏گیرند تا به سطح سود مورد نظر دست یابند. این اقدامات می‏تواند مواردی مانند کاهش در مخارج قابل اجتناب در حوزه تحقیق و توسعه (R&D)، تبلیغات و تعمیرات و نگهداری و همچنین کاهش در بهای تمام شده کالای فروش رفته از طریق افزایش تولید در دوره جاری است.

    یکی از روش‏های دیگر تحقق سود پیش‏بینی شده[9]، مدیریت انتظارات بازار و سرمایه‏گذاران از طریق ارائه پیش‏بینی‏های خود در سطح پایین است (پیش‏بینی کاهشی سود[10]).

    بخش عمده ادبیات تحقیق سه روش مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی اختیاری، مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود کاهشی را مکانیزم‏های مکملی در نظر می‏گیرند که مدیران با بکارگیری همزمان آنها تلاش می‏کنند از سود غیر منتظره منفی اجتناب کنند (بارتو و همکاران 2002؛ ماتسوموتو 2002؛ بارتون و سیمکو[11] 2002؛ براگستلر و ایمس[12] 2006).

    با این وجود، براون و پینلو[13] (2007) نشان دادند که در فرایند محقق کردن سود پیش‏بینی شده، از روش‏ مدیریت افزایشی سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری و روش پیش‏بینی کاهشی سود، به صورت جایگزین استفاده می‏شوند. زانگ[14] (2007) نشان داد که مدیریت سود واقعی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی به صورت جایگزین استفاده می‏شوند. به صورت کلی این شواهد نشان می‏دهد که مدیران به منظور اجتناب از سود غیره منتظره منفی، از این ابزار تحقق بخشیدن سود پیش‏بینی شده به صورت جایگزین و مکمل استفاده می‏کنند.

    به واسطه وجود محدودیت در بکارگیری اقلام تعهدی برای مدیریت افزایشی سود و همچنین معکوس شدن اقلام تعهدی مدیریت شده در دوره‏(های) آتی، انتظار می‏رود مدیران برای مدیریت پایدارتر سود، اقدام به مدیریت سود واقعی بنمایند. به ویژه در دوره‏های زمانی که در بکارگیری اقلام تعهدی اختیاری برای مدیریت سود، محدودیت بیشتری وجود دارد، تحقق این پیش‏بینی محتمل‏تر است.

    بکارگیری مدیریت افزایشی سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری در دوره‏(های) گذشته، باعث بیش‏نمایی خالص دارایی‏های عملیاتی در ترازنامه (متورم بودن ترازنامه) می‏شود. بنابراین می‏توان متورم بودن ترازنامه را نشانه مدیریت سود در دوره‏های گذشته دانست و از آن به عنوان معیاری جهت ارزیابی محدودیت در بکارگیری روش اقلام تعهدی اختیاری برای مدیریت سود در دوره جاری استفاده کرد. در چنین موقعیتی، مدیریت شرکت جهت تحقق یافتن سود پیش‏بینی شده به راه کارهای جایگزینی مانند مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی کاهشی سود، روی می‏آورد. به این ترتیب، موضوع تحقیق پیش رو، بررسی رابطه بین بیش‏نمایی خالص دارایی‏های عملیاتی در ترازنامه (متورم بودن ترازنامه) با مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود کاهشی است.

    1-3 اهمیت، ضرورت و نتایج احتمالی تحقیق

    شناسایی مکانیزم‏هایی که مدیران به طریق آن اقدام به تحقق بخشیدن سود پیش‏بینی شده می‏نمایند، از بعد سودمندی اطلاعات حسابداری اهمیت فراوانی دارد. در حالی که هدف حسابداری فراهم آوردن اطلاعاتی است که با استفاده از آن سرمایه‏گذاران بتوانند تصمیمات اقتصادی مناسبی اتخاذ نمایند، شناسایی کانال‏هایی که اطلاعات بتوانند چشم‏انداز آتی شرکت را به نحوه مطلوب‏تری منعکس نماید حائز اهمیت است.

    نتایج به دست آمده از این تحقیق می‏تواند سرمایه‏گذاران، تحلیل‏گران و استانداردگذاران را جهت درک مطلوب‏تر پیام‏های مستتر در اطلاعات حسابداری یاری کند. چنانچه نتایج تحقیق بتواند وجود رابطه بین ترازنامه متورم شده با مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود کاهشی را تایید کند، استفاده‏کنندگان از صورت‏های مالی خواهند توانست اقدامات مدیریت را به نحوه مطلوب‏تری پیش‏بینی نمایند و واکنش مناسبی از خود نسبت به آن نشان دهند.

    1-4 اهداف تحقیق

    هدف کلی این تحقیق بررسی مکانیزم‏های جایگزین بکارگیری اقلام تعهدی اختیاری در جهت تحقق سود پیش‏بینی شده‏است. به صورت خاص، اهداف این تحقیق شامل موارد زیر است:

    بررسی رابطه بیش‏نمایی خالص دارایی‏های عملیاتی در ترازنامه (متورم بودن ترازنامه) و مدیریت سود واقعی

    بررسی رابطه بیش‏نمایی خالص دارایی‏های عملیاتی در ترازنامه (متورم بودن ترازنامه) و مدیریت کاهشی پیش‏بینی سود

    1-5 پرسش‏های اصلی تحقیق

    با توجه به مطالب مطرح شده در بیان مسئله، تحقیق حاضر در صدد پاسخگویی به سوالات زیر است:

    چه رابطه‏ای بین کاهشی بودن پیش‏بینی سود هر سهم و بیش‏نمایی خالص دارایی‏های عملیاتی در ترازنامه وجود دارد؟

    چه رابطه‏ای بین مدیریت سود واقعی و بیش‏نمایی خالص دارایی‏های عملیاتی در ترازنامه وجود دارد؟

    1-6 فرضیه‏های تحقیق

    فرضیه اول: بین کاهشی بودن پیش‏بینی سود هر سهم و بیش‏نمایی خالص دارایی‏های عملیاتی در ترازنامه رابطه مثبت و معنی‏داری وجود دارد.

    فرضیه دوم: بین مدیریت سود واقعی و بیش‏نمایی خالص دارایی‏های عملیاتی رابطه مثبت و معنی‏داری وجود دارد.

    1-7 جنبه نوآوری تحقیق

    بر اساس بررسی ادبیات تحقیق که شرح آن در فصل دوم ارائه شده‏است، مشخص شد که در ایران تحقیقی با موضوع مشابه صورت نگرفته است. همچنین این موضوع در تحقیقات انجام شده در کشورهای توسعه‏یافته دارای جنبه‏های نوآورانه است. برای مثال، تحقیقات انجام شده در خارج از کشور از پیش‏بینی تحلیل‏گران به عنوان معیار انگیزه مدیران برای تحقق سود پیش‏بینی شده استفاده کرده‏اند. حال آن که در کشور ایران به دلیل عدم وجود سیستم اطلاعاتی برای ثبت پیش‏بینی تحلیل‏گران مالی، سرمایه‏گذاران بیشترین توجه خود را به پیش‏بینی سود هر سهم توسط مدیریت معطوف ساخته‏اند. برای مثال، امتیاز کیفیت افشا که همه ساله توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تهران برای شرکت‏ها محاسبه و منتشر می‏شود مبتنی بر دقت (تحقق) پیشبینی سود هر سهم است. به این ترتیب در تحقیق حاضر از پیش‏بینی سود توسط مدیریت به عنوان جایگزین پیش‏بینی تحلیل‏گران مالی استفاده شده‏است.

    1-8 روش تحقیق

    1-8-1 کلیات روش تحقیق

    این تحقیق از منظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. از آنجا که محقق بدون دخالت در شرایط طبیعی متغیرها تنها اقدام به بررسی وضعیت متغیرها در حالت طبیعی خود و رابطه متغیرها با یکدیگر می‏پردازد، این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی به شمار می‏رود. با توجه به عدم امکان کنترل کامل متغیرها و تغییر در مقادیر متغیر مستقل به منظور مشاهده اثرات این تغییر در متغیر وابسته، طرح تحقیق حاضر از نوع تحقیقات نیمه تجربی است.

    1-8-2 قلمروز مکانی تحقیق

    قلمرو مکانی تحقیق سازمان بورس اوراق بهادار تهران می‏باشد

    1-8-3 قلمرو زمانی تحقیق

    قلمرو زمانی تحقیق از سال 1380 تا سال 1391 به مدت 12 سال می‏باشد.

    1-8-4 جامعه و نمونه آماری تحقیق

    جامعه آماری ین تحقیق، کلیه شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1391-1380 می‏باشد.

    کلیه شرکت‏های موجود در جامعه آماری که حائز معیارهای زیر باشند در نمونه تحقیق انتخاب خواهند شد. به این ترتیب روش نمونه‏گیری تحقیق حذفی سیستماتیک است.

    دوره مالی شرکت‌های نمونه مورد نظر منتهی به 29 اسفند ماه هر سال باشد.

    شرکت‌های مورد نمونه سال مالی خود را طی دوره تحقیق تغییر نداده باشند.

    اطلاعات شرکت‌های موجود در نمونه در طول دوره تحقیق در دسترس باشد.

    فعالیت شرکت از نوع تولیدی باشد.

     

    [1] Brown and Caylor

    [2] Matsumoto

    [3] Bartov

    [4] Brown

    [5] Negative Earnings Surprises

    [6] failing to meet earnings forecasts

    [7] "accrual-based" earnings management

    [8] “real” earnings management

    [9] Meet or Beat Earnings Forecasts

    [10] Manage Earnings Expectations Downward

    [11] Barton and Simko

    [12] Burgstahler and Eames

    [13] Brown and Pinello

    [14] Zang

    Bloated balance sheet, Earnings Management, and Management EPS Forecast

    Abstract

    This dissertation examines whether balance sheet constraint affects managers’ propensity to use either real earnings management or downward forecast guidance as a substitute mechanism to avoid negative earnings surprises. Because negative earnings surprises are generally associated with adverse market reactions and unfavorable assessments of managerial performance, firms often employ strategies that minimize the likelihood of failing to meet analysts’ earnings forecasts.

    Due to the limited flexibility within Generally Accepted Accounting Principles (GAAP) and the reversing nature of accrual accounting, managers’ ability to manipulate earnings upward by reporting positive discretionary accruals in the current period is constrained by accrual management in previous periods. Furthermore, because of the articulation between the income statement and the balance sheet, previous accounting choices that increase earnings will also increase net assets, but such increases are limited by the necessity to conform to GAAP. Given the relative difficulty of managing earnings upward if the balance sheet is already bloated, managers are more likely to use real earnings management or forecast guidance to achieve earnings surprise targets.

    H1. The likelihood of managing earnings upward by real activities manipulation is positively related to the extent to which a firm’s balance sheet is already bloated (i.e. net assets are already overstated in the balance sheet).

    H2. The likelihood of using downward forecast guidance is positively related to the extent to which a firm’s balance sheet is already bloated.

    Our sample consists of all manufacturer firm-years spanning the 11-year period, 1380-1391. We also focus on firms with Isfand 29 fiscal year end. The final sample includes 2,233 firm-year observations (243 individual firms).

    Results show that firms with higher level of beginning net operating assets relative to sales are more likely to engage in real earnings management in terms of abnormal increases in production costs and abnormal reductions in discretionary expenditures. Furthermore these firms are more likely to guide analysts’ earnings forecasts downward.

    Keywords: Discretionary Accruals; Downward Forecast Guidance; Negative Earnings Surprises; Real Earnings Management. 

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    فصل اول: کلیات تحقیق. 1

    1-1 مقدمه. 2

    1-2 بیان مسئله. 3

    1-3 اهمیت، ضرورت و نتایج احتمالی تحقیق. 6

    1-4 اهداف تحقیق. 7

    1-5 پرسش‏های اصلی تحقیق. 7

    1-6 فرضیه‏های تحقیق. 8

    1-7 جنبه نوآوری تحقیق. 8

    1-8 روش تحقیق. 9

    1-8-1 کلیات روش تحقیق. 9

    1-8-2 قلمرو مکانی تحقیق. 9

    1-8-3 قلمرو زمانی تحقیق. 9

    1-8-4 جامعه و نمونه آماری تحقیق. 9

    1-9 متغیرهای تحقیق. 10

    1-9-1 متغیرهای وابسته. 10

    1-9-2 متغیر مستقل. 11

    1-9-3 متغیرهای کنترلی.. 12

    1-10 مدل‏های آزمون فرضیه‏های تحقیق. 12

    1-11 تعریف واژه‏ها و اصطلاحات تخصصی.. 13

    1-12 ساختار سایر فصول. 15

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق. 16

    2-1 مقدمه. 17

    2-2 مدیریت سودهای غیر منتظره 18

    2-2-1 انگیزه‏های مدیریت سودهای غیر منتظره 18

    2-2-2 مکانیزم‏های اجتناب از (مدیریت) سودهای غیر منتظره منفی.. 19

    2-2-2-1 مدیریت سود از طریق اقلام تعهدی اختیاری.. 20

    2-2-2-2 مدیریت سود واقعی.. 22

    2-2-2-3 مدیریت پیش‏بینی‏ها (انتظارات) 24

    2-2-2-4 بکارگیری مکانیزم‏های اجتناب از سود غیر منتظره منفی.. 25

    2-3 مکمل یا جایگزین بودن مکانیزم‏های مدیریت سودهای غیر منتظره 26

    2-4 ترازنامه متورم. 28

    2-5 پیشینه تحقیق. 29

    2-5-1 پیشینه تحقیقات: خارجی.. 29

    2-5-2 پیشینه تحقیق: داخلی.. 33

    2-6 خلاصه و نتیجه‏گیری: تبیین نظری فرضیه‏ها 37

    فصل سوم: روش تحقیق. 41

    3-1 مقدمه. 42

    3-2 بیان کلی مسئله تحقیق. 42

    3-3 فرضیه‌های تحقیق. 43

    3-4 روش تحقیق. 44

    3-4-1 کلیات روش تحقیق. 44

    3-4-2 مدل مورد استفاده برای آزمون فرضیه‌ها 45

    3-4-3 متغیرهای تحقیق. 46

    3-4-3-1 متغیرهای وابسته. 46

    3-4-3-2 متغیر مستقل. 48

    3-4-3-3 متغیرهای کنترلی.. 49

    3-5 جامعه و نمونه آماری.. 50

    3-5 قلمرو تحقیق. 53

    3-8 جمع‌آوری داده‌های تحقیق. 54

    3-9 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 55

    فصل چهارم: نتایج. 56

    4-1 مقدمه. 57

    4-2 آماره‏های توصیفی.. 57

    4-3 آزمون فرضیه‏های تحقیق. 62

    4-3-1 آزمون فرضیه اول. 62

    4-3-2 آزمون فرضیه دوم تحقیق. 66

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‏گیری.. 70

    5-1 مقدمه. 71

    5-2 خلاصه موضوع و روش تحقیق. 71

    5-3 خلاصه نتایج آزمون فرضیه‏های تحقیق. 74

    5-4 بحث و بررسی تطبیقی یافته‏های تحقیق. 75

    5-5 محدودیت‏های تحقیق. 78

    5-6 پیشنهادات تحقیق. 79

    5-6-1 پیشنهادات کاربردی.. 79

    5-6-2 پیشنهادات تحقیقات آتی.. 79

    منابع. 81

    منبع:

     

    منابع

    ابراهیمی کردلر، علی و حامد ذاکری (1388)، بررسی مدیریت سود با استفاده از فروش دارایی ها، تحقیقات حسابداری پاییز 1388; 1(3):135-122.

    افلاطونی، عباس و نیکبخت، لیلی. (1389). کاربرد اقتصادسنجی در تحقیقات حسابداری، مدیریت مالی و علوم اقتصادی، تهران، انتشارات ترمه، چاپ اول.

    برادران حسن زاده، رسول و عبد الرحیم کامران زاده اضماره (1388)، بررسی مدیریت سود در شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، سال اول، شماره 2، ص 188.

    بهارمقدم مهدی, علی کوهی (1389). بررسی نوع مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابداری; 1(2):75-93.

    بهارمقدم، مهدی و حبیبه حسنی فرد (1389)، بررسی رابطه بین رویدادهای مالی واقعی و مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 19: 63-81.

    حافظ نیا، محمدرضا. (1380). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت.

    حیدرپور، فرزانه و خواجه محمود، زیبا. (1393).رابطه بین ویژگی های پیش‏بینی سود هر سهم توسط مدیریت بر ریسک و ارزش شرکت با هدف آینده نگری در تصمیم گیری، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار سال هفتم، شماره بیست و دوم، 25-46.

    خاکی، غلامرضا. (1378). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، انتشارات مرکز تحقیقات علمی کشور با همکاری کانون فرهنگی انتشاراتی درایت.

    خالقی مقدم، حمید و آزاد، محمد. (1383). محتوای اطلاعاتی پیش‏بینی سود شرکتها، مطالعات تجربی حسابداری مالی، شماره 7، 33-54.

    رحمانی، علی، بشیری منش، نازنین، شاهرخی، سیده سمانه (1391). بررسی اثر انتشار پیش‏بینی سود بر ضریب واکنش سود آینده، دانش حسابداری، سال سوم، شماره 10، 29-50.

    سجادی سیدحسین, دستگیر محسن, فرازمند حسن, حبیبی حمیدرضا (1387). عوامل موثر بر مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران پژوهشنامه اقتصادی; 8 (2 (ویژه نامه بازار سرمایه)):129-159.

    سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1384). روش تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه.

    سعیدی علی, حمیدیان نرگس, ربیعی حامد. (1392). رابطه بین فعالیت های مدیریت سود واقعی و عملکرد آتی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. حسابداری مدیریت; 6(17):45-58.

    عزتی، مرتضی. (1376). روش پژوهش در علوم اجتماعی، موسسه پژوهشات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس، چاپ اول.

    علوی طبری سیدحسین, باکری آمنه (1390). مدیریت سود به منظور دستیابی به نقاط مبنا. پژوهش های حسابداری مالی; 3(3 (9)):1-18.

    فخاری حسین, عدیلی (1391). بررسی رابطه بین جریان های نقدی آزاد و مدیریت سود از طریق فعالیت های واقعی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجتبی بررسیهای حسابداری و حسابرسی; 19(70):63-78.

    کرمی، غلامرضا، اعظم داوری نژاد مقدم و آرش تحریری (1390)، بررسی رابطه بین مدیریت سود واقعی و مدیریت سود حسابداری به منظور هموارسازی سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مطالعات تجربی حسابداری مالی، شماره 31، ص.ص :45-31.

    مشایخی بیتا، صفری مریم (1385). وجه نقد ناشی از عملیات و مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی‏های حسابداری و حسابرسی؛ 13(44):35-54.

    مهام کیهان و ذوالقدر مصطفی (1391). رابطه سود پیش‏بینی شده توسط مدیریت و مدیریت سود. دوره 2، شماره 4، صفحه 65-87.

    نادری، عزت ا... و نراقی، مریم. (1378). روش‌های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی، انتشارات دفتر تحقیقات و انتشارات بدر.

    نوروش ایرج، سپاسی سحر, نیک بخت محمدرضا (1384). بررسی مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز; 22(2 (پیاپی 43) (ویژه‏نامه حسابداری)):165-177.

    ولی‏زاده لاریجانی، زهرا؛ (1387). نتایج مدیریت واقعی سود، پایان‏نامه‏ی منتشر نشده، دانشکده‏ی علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا.

     

    Baber, W., P. Fairfield, and J. Haggard. (1991). The effect of concern about reported income on discretionary spending decisions: The case of research and development. The Accounting Review 66 (4): 818-829.

    Baber, W.R., Fairfield, P.M. and Haggard, J.M. (1991), “The effect of concern about reported income on discretionary spending decisions: the case of research and development”, The Accounting Review, Vol. 66, pp. 818-29.

    Barton, J. and Simko, P. (2002), “The balance sheet as an earnings management constraint”, The Accounting Review, Vol. 77, pp. 1-27 (supplement).

    Bartov, E., Givoly, D. and Hayn, C. (2002), “The rewards to meeting or beating earnings expectations”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 33, pp. 173-204.

    Brown, L. (1997), “Analyst forecasting errors: additional evidence”, Financial Analysts Journal, Vol. 53, pp. 81-8.

    Brown, L. (2001), “The temporal analysis of earnings surprises: profits versus losses”, Journal of Accounting Research, Vol. 39, pp. 221-41.

    Brown, L. and Caylor, M. (2005), “A temporal analysis of quarterly earnings thresholds: properties and valuation consequences”, The Accounting Review, Vol. 80, pp. 423-40.

    Brown, L. and Higgins, H. (2005), “Managers’ forecast guidance of analysts: international evidence”, Journal of Accounting & Public Policy, Vol. 24, pp. 280-99.

    Brown, L. and Pinello, A. (2007), “To what extent does the financial reporting process curb earnings surprise games?”, Journal of Accounting Research, Vol. 45, pp. 947-81.

    Brown, L. D. (1997). “Earnings surprise research: Synthesis and perspectives.” Financial Analysts Journal, 13-19.

    Burgstahler, D. and Eames, M. (2006), “Management of earnings and analysts’ forecasts to achieve zero and small positive earnings surprises”, Journal of Business Finance & Accounting, Vol. 33 Nos 5/6, pp. 633-52.

    Bushee, B. (1998), “The influence of institutional investors on myopic R&D investment behavior”, The Accounting Review, Vol. 73, pp. 305-33.

    Cohen D. A., Zarowin P. (2008).”Accrual-Based and Real Earnings Management Activities around Seasoned Equity Offerings”. Working paper, Available at http://ssrn.com/abstract=1081939.

    Cohen, D., Dey, A. and Lys, T. (2008), “Real and accrual-based earnings management in the pre-and post-Sarbanes Oxley periods”, The Accounting Review, Vol. 83, pp. 757-87.

    Collins, D., Maydew, E. and Weiss, I. (1997), “Changes in the value-relevance of earnings and book values over the past forty years”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 24, pp. 39-67.

    Das, S., Levine, C. and Sivaramakrishnan, K. (1998), “Earnings predictability and bias in analysts’ earnings forecasts”, The Accounting Review, Vol. 73, pp. 277-94.

    Dechow, P., Sloan, R. and Sweeney, A. (1995), “Detecting earnings management”,The Accounting Review, Vol. 70, pp. 193-225.

    Degeorge, F., Patel, J. and Zeckhauser, R. (1999), “Earnings management to exceed thresholds”, Journal of Business, Vol. 72, pp. 1-33.

    Doyle, J.T., Jennings, J.N., and Soliman, M.T. (2013). Do managers define non-GAAP earnings to meet or beat analyst forecasts? Journal of Accounting and Economics, 56(1), 40–56.

    Francis, J., Philbrick, D. and Schipper, K. (1994), “Shareholder litigation and corporate disclosures”, Journal of Accounting Research, Vol. 32, pp. 137-64.

    Graham, J., Harvey, C. and Rajgopal, S. (2005), “The economic implications of corporate financial reporting”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 40, pp. 3-73.

    Hayn, C. (1995), “The information content of losses”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 20, pp. 125-53.

    Healy, P. and Wahlen, J. (1999), “A review of the earnings management literature and its implications for standard setting”, Accounting Horizons, Vol. 13, pp. 365-83.

    Hirshleifer, David, Hou, Kewei, Teoh, Siew Hong, Zhang, Yinglei, (2004), Do investors overvalue firms with bloated balance sheets?. Journal of Accounting and Economics, 38, 297-331.

    Ho, L.J., Liu C.S., Ouyang, B. (2012), Bloated balance sheet, earnings management, and forecast guidance, Review of Accounting and Finance, 11(2), 120 – 140.

    Kasznik, R. and McNichols, M. (2002), “Does meeting earnings expectations matter? Evidence from analyst forecast revisions and share prices”, Journal of Accounting Research, Vol. 40, pp. 727-59.

    Lopez, T. and Rees, L. (2001), “The effect of meeting analysts’ forecasts and systematic positive forecast errors on the information content of unexpected earnings”, working paper, Texas A&M University, College Station, TX.

    Matsumoto, D. (2002), “Management’s incentives to avoid negative earnings surprises”, The Accounting Review, Vol. 77, pp. 483-514.

    Penman, S. (2004). Financial Statement Analysis and Security Valuation, Boston, MA: Irwin/McGraw-Hill.

    Roychowdhury, S. (2006), “Earnings management through real activities manipulation”, Journal of Accounting and Economics, Vol. 42, pp. 335-70.

    Schipper, K. (1989), “Commentary on earnings management”, Accounting Horizons, Vol. 3, pp. 91-102.

    Skinner, D. and Sloan, R. (2002), “Earnings surprises, growth expectations, and stock returns or don’t let an earnings torpedo sink your portfolio”, Review of Accounting Studies, Vol. 7, pp. 289-312.

    Zang, A. (2007), Evidence on the Tradeoff Between Real Manipulation and Accrual Manipulation, working paper, Duke University, Durham, NC


موضوع پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, نمونه پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, جستجوی پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, فایل Word پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, دانلود پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, فایل PDF پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, مقاله در مورد پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, پروژه در مورد پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, پروژه درباره پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین مدیریت سود واقعی و پیش‏بینی سود هر سهم با بیش نمایی خالص دارایی های عملیاتی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) رشته و گرایش: حسابداری چکیده : موضوع پایان نامه حاضر«تاثیرمدیریت سودبررابطه حاکمیت شرکتی وکیفیت سود» می باشد. دراین پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت سود و کیفیت سود، حاکمیت شرکتی و کیفیت سود، مدیریت سود و حاکمیت شرکتی و کیفیت سود با حضور متغیرهای کنترل پرداخته شده است. قلمرو مکانی تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار ...

پایان نامه جهت دریافت درجه ی کارشناسی ارشد ( M.A. ) رشته حسابداری چکیده یکی از مواقعی که انگیزه های مدیریت برای مدیریت سود بر انگیخته می­شود، عرضه اولیه عمومی است. هرگونه عرضه عمومی اوراق بهادار که برای اولین بار به عموم مردم و سرمایه گذاران عرضه می­شود، عرضه اولیه عمومی (IPO) نامیده می­شود. یکی از راه های کاهش مدیریت سود، ارتقای کیفیت حسابرسی است. در پژوهش حاضر به بررسی مدیریت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: حسابداری چکیده یکی از مکانیزم‌های موجود به منظور تخفیف مشکل نمایندگی و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین سهامداران و مدیران در بازارهای سرمایه، نظام حاکمیت شرکتی است. نقش سهامداران نهادی در حاکمیت شرکتی و حضور آنها در شرکت‌ها، موضوع اغلب بحث‌های سال‌های اخیر بوده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر ساختار مالکیت بر رابطه بین جریان نقد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده در شرایط واقعی بودن صورت های مالی ارایه شده، سود مبتنی بر سیستم حسابداری تعهدی می‌بایست بتواند اطلاعات با ارزشی را در خصوص وضعیت کنونی و چشم انداز آتی شرکت به بازار منعکس کند. در این حالت سود ممکن است منعکس کننده منافع شخصی مدیران بوده و سبب خطای پیش بینی تحلیلگران شده وموجب بروز ارزشگذاری نادرست سود از سوی بازار ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد حسابداری گرایش حسابداری چکیده محتوای اطلاعاتی سود ، به طور گسترده­ای در متون حسابداری و مالی مورد آزمون قرار گرفته است. از آنجا که در اغلب موارد از جمله گزارشگری مالی و مدل­های ارزیابی، سود نقش اساسی دارد، تعیین اقلام و متغیرهای مالی مرتبط با سود حسابداری به منظور پیش­بینی، دارای اهمیت زیادی است. هدف این تحقیق بررسی ارتباط جریان وجوه نقد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) گرایش: حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط بین نقدشوندگی سهام و مدیریت سود واقعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1382 تا 1391 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 96 شرکت می ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیرفرصتهای رشد برحساسیت بازده سهام به اقلام تعهدی اختیاری درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1387 تا 1392 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف مشاهدات پرت برابر با 129 شرکت می باشد. ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده شناخت رفتار هزینه در واکنش به تغییرات سطح تولید و فروش برای مدیریت شرکت­ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در مدل رایج و سنتی رفتار هزینه­ها، هزینه­های متغیر به نسبت تغییرات در سطح فعالیت تغییر می­کنند، به این معنا که اندازه تغییر در هزینه­ها تنها به میزان تغییر در سطح فعالیت بستگی دارد و نه به جهت تغییر. اما نظریه­ی جدید در مورد ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته حسابداری چکیده پایان نامه( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج بدست آمده‌ ): انتظار بر این است که سود خالص،نتیجه عملکرد یک واحد اقتصادی را برای یک دوره مالی نشان دهد.اما مدیریت به واسطه داشتن انگیزه های مختلف اقدام به مدیریت سود(فزاینده یا کاهنده) می کند و این احتمال وجود دارد که این اقدام باعث کاهش کیفیت سود گردد. کاهش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: رسوائی اخیر در انرون و ورلدکام وسایرشرکتهای آمریکائی ،موجب برانگیخته شدن احساسات عمومی جامعه گردید.بنابراین عموم جامعه براین باورشدن که مدیریت سوداعمال شده توسط مدیران شرکت ها ، به مدیریت سود فرصت طلبانه گرایش دارد ، تا منافع شخصی آنها بیشینه گردد. هدف پژوهش ، بررسی نوع مدیریت سود اعمال شده ( مدیریت سود فرصت طلبانه ...

ثبت سفارش