پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران

word 1 MB 29815 152
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده

    در این تحقیق رابطه بین سیاست تقسیم سود سهام با بهره­وری را موردبررسی قرار داده­ایم. تحقیق موردنظر از جهت هدف، یک تحقیق کاربردی است. ازلحاظ نوع طرح تحقیق به جهت تکیه بر اطلاعات تاریخی، پس­رویدادی است و روش استنتاج آن استقرایی و از نوع همبستگی می­باشد.

    تحقیق حاضر شامل یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی می­باشد. جامعه مطالعاتی پژوهش حاضر شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی یک دوره پنج‌ساله (سال‌های1392-1388) می­باشد. درنهایت با توجه به محدودیت­های تحقیق اطلاعات مربوط به 94 شرکت جمع­آوری گردید و سپس با استفاده از جدول مورگان تعداد 75 شرکت به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب گردید.

    جهت مستند­سازی نتایج تجزیه‌وتحلیل آماری و ارائه راه‌حل­های نهایی، محقق از شیوه آماری با استفاده از نرم­افزارهای SPSS و Eviews اقدام به تجزیه‌وتحلیل سؤالات و فرضیات نموده است.

    فرضیه­های تحقیق با استفاده از رگرسیون­های چندگانه خطی دومتغیره و چند متغیره و آزمون‌های F و t تحلیل‌شده‌اند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه­ها نشان می‌دهد که: بین سیاست تقسیم سود و بهره­وری رابطه معناداری وجود دارد و همچنین بین سیاست تقسیم سود و بهره­وری نیروی انسانی رابطه معناداری وجود دارد ولی بین سیاست تقسیم سود و بهره­وری سرمایه رابطه معناداری وجود ندارد.

     

    واژه‌های کلیدی:سیاست تقسیم سود، بهره­وری سرمایه، بهره­وری نیروی انسانی، اندازه شرکت

    بهره­وری مفهومی جامع و کلی است که افزایش آن به‌عنوان یک ضرورت، ارتقای سطح زندگی، رفاه بیشتر، آرامش و آسایش انسان­ها مطرح و هدف اساسی برای همه­ی کشورهای جهان محسوب می­شود. در دنیای امروز ارتقای بهره­وری یکی از اولویت‌های ملی هر کشور به‌حساب می­آید زیرا ادامه حیات اقتصادی و بهبود سطح زندگی افراد یک جامعه، وابسته به ارتقای بهره­وری است. در بحث کلان کشور افزایش یا رشد بهره­وری منجر به افزایش رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش قدرت رقابت اقتصادی، افزایش درآمد سرانه، کاهش هزینه­ها و افزایش تولید ناخالص داخلی و... می­شود و چون تولید ناخالص داخلی تقسیم‌بر جمعیت کشور بیانگر درآمد سرانه است لذا بهبود بهره­وری منجر به افزایش ثروت تقسیم‌شده بین افراد جامعه خواهد شد.

    امروزه با توجه به محدودیت عوامل مختلف تولید، نیاز حیاتی به بهره­وری فزون­تر، چه در کشورهای توسعه‌یافته و چه در کشورهای درحال‌توسعه دارد. کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی در نظام‌های مختلف عملاً به نحوی یکسان اهمیت موضوع افزایش بهره­وری را مورد تأکید قرار داده‌اند.

      کلارک[1] (1938) سطح زندگی بالای مردم آمریکا را ثمره مستقیم بهره­وری بیشتر اقتصادی آمریکا می‌داند. استاینر و گلدنر[2] (1982) عنوان می­کنند که رویای زحمتکشان جهان، یعنی دستمزد بیشتر و ساعات کار کمتر با افزایش بهره­وری تحقق‌پذیر می­باشد.

    موضوع بهره­وری برای اولین بار در برنامه دوم و در قالب تبصره 35 موردتوجه قرار گرفت. در برنامه سوم توسعه اقتصادی ایران هدف مشخصی برای بهره­وری در نظر گرفته نشد. در برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور به مقوله بهره­وری توجه خاص معطوف گردید و اهداف کلی معینی برای ارتقای آن در نظر گرفته شد (ولی زاده زنوز، پروین، 1384). افزایش بهره­وری نه تنها به مفهوم استفاده مطلوب از منبع است. بلکه به ایجاد موازنه­ی بهتر میان ساختارهای اقتصادی اجتماعی و سیاسی در جامعه کمک می­کند.

    همچنین یکی از مباحث مطرح در مدیریت مالی، تقسیم سود است. اخبار مربوطه به تقسیم سود و تغییرات سود تقسیمی نسبت به سال­های گذشته برای سهامداران اهمیت بسزایی دارد. به‌طوری‌که دراین‌ارتباط تئوری­ها و دیدگاه­های زیادی مطرح‌شده است. به عبارتی تغییر خطی مشی تقسیم سود شرکت به سهامداران و سرمایه­گذاران پیام می‌دهد که وضعیت مالی شرکت چگونه است. (سعیدی، علی، کیهان، 1388)

    1-1     بیان مسئله

    از بدو خلقت تاکنون، بشر همواره درصدد این بوده است که (با توجه به محدودیت­های خاص زمان و مکان خود) از منابع در دسترس حداکثر استفاده را بنماید. از هزاران سال پیش که نخستین تمدن­ها در بین‌النهرین شکل گرفت تا قرن 18 میلادی که ریاضیات به کمک بشر شتافت و امروزه که ربات­های هوشمند جای انسان را در کارهای سخت و خشن گرفته­اند. همواره تلاش بر این بوده تا حداکثر بهره­وری از منابع، حاصل شود؛ بنابراین بهره­وری عمری به قدرت طول تاریخ دارد.

     با توجه به تعاریف مختلف بهره­وری از دیدگاه‌های مختلف و به یک اعتبار، بهره­وری را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد:

     الف: بهره­وری جزئی.

     ب: بهره­وری کل

    بهره­وری جزئی یک نهاده عبارت از نسبت ستاده به مقدار آن نهاده است و بهره­وری کل نسبت ستاده به مجموع نهاده­های به‌کاررفته در تولید است. بهره­وری جزئی به دودسته بهره­وری سرمایه و بهره­وری نیروی کار تقسیم می­شود. بهره­وری جزئی نیروی کار شاخص اندازه­گیری میزان محصول تولیدشده‌ی هر واحد از نیروی کار به‌طور متوسط است؛ به‌عبارت‌دیگر بهره­وری نیروی کار می­تواند تقریب خوبی برای بهره­وری کل عوامل تولید نیز باشد؛ اما باید توجه کرد که بهره­وری نیروی کار به اندازه­گیری تغییرات تکنولوژی، سرمایه­­گذاری، ظرفیت تولید، تخصص و مهارت افراد و مدیریت نمی­پردازد. (زراء نژاد، منصور، قنادی، بهروز،1384).

    سیاست تقسیم سود هم یکی از بحث‌برانگیزترین مباحث مالی است. الگوهای نظری متضاد که گاها فاقد پشتوانه قوی تجربی هستند، به دنبال توضیح سیاست­های تقسیم سود شرکت می­باشند. (frankfurter & wood 2002)

    تقسیم سود از دو جنبه بسیار مهم، قابل‌بحث است. ازیک‌طرف عاملی اثرگذار بر سرمایه­گذاری­های پیش روی شرکت­هاست. تقسیم سود موجب کاهش منابع داخلی و افزایش نیاز به منابع مالی خارجی می­شود. از طرف دیگر بسیاری از سهامداران شرکت خواهان تقسیم سود نقدی هستند. ازاین‌رو مدیران باهدف حداکثر کردن ثروت همواره باید بین علایق مختلف آنان و فرصت­های سود­آور سرمایه­گذاری تعادل برقرار کنند. (مهرانی و تالانه، 1377)

    در ادبیات اقتصادی، بهره­وری کل به مقدار محصول به‌دست‌آمده از مقدار خاصی از نهاده­ها گفته می­شود. اهمیت موضوع موردمطالعه در این است که بهره­وری یکی از دو منبع اساسی دستیابی به درآمد بیشتر است. منبع دیگر در این رابطه، پس­انداز است که امکان به‌کارگیری نهاده­های بیشتر را فراهم می­کند. (مجاوریان، مجتبی، 1382)

     به نظر می­رسد طی سه دهه گذشته، بررسی اثر سرمایه انسانی بر رشد بهره­وری نیروی کار در اقتصاد ایران بر الگوی سیاست­گذاری کشور در جهت ارتقای سرمایه انسانی باید به‌عنوان یکی از استراتژی­های محوری رشد بهره­وری و درنهایت رشد اقتصادی مورد ملاحظه قرار گیرد. بررسی بهره­وری نیروی کار طی برنامه­های توسعه کشور حکایت از پایین بودن رشد آن دارد. ارزیابی و برآورد عوامل مؤثر بر بهره­وری نیروی کار با استفاده از مدل ARDL نشان می‌دهد که عوامل مهمی مانند انباشت R&D خارجی، سرمایه انسانی در قالب تعداد شاغلان با تحصیلات عالی، انباشت سرمایه فیزیکی و سرمایه­گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات ازجمله عوامل مهمی هستند که روند رشد بهره­وری نیروی کار را در طول سال­های موردمطالعه توضیح می­دهند همچنین انباشت R&D داخلی و متوسط سال­های تحقیق، اثری منفی بر بهره­وری نیروی کار داشته­اند.

    شناخت عوامل مؤثر بر بهره­وری نیروی کار و اطلاع از میزان تأثیرگذاری آن‌ها بسیار اهمیت دارد. ازاین‌رو تحقیق بهره­وری نیروی کار چه در سطح اقتصاد ملی و چه در سطح بخش­های مختلف لازم و مفید است. ازنظر اقتصاددانان بهره­وری در توسعه دارای اهمیت زیادی است. توسعه­ی همه‌جانبه بدون استفاده­ی بهینه از هریک از عوامل تولید امکان­پذیر نیست. یکی از عوامل تولید، سرمایه است. انسان که وسیله­ی اصلی توسعه همه‌جانبه است می­تواند با استفاده از عوامل سرمایه و پیشرفت تکنولوژی سرمایه­ی مورداستفاده از راه افزایش بهره­وری سرمایه، مسیر ساده­تر و سریع­تری را برای رسیدن به توسعه طی کند. (زراء، منصور، انصاری، الهه، 1386).

    ازجمله دغدغه­های اصلی سازمان­های امروزی بهره­وری نیروی انسانی می­باشد. ازجمله عوامل مؤثر در افزایش ارزش سهام یک شرکت افزایش بهره­وری نیروی انسانی است. شناسایی عوامل مؤثر بر بهره­وری نیروی انسانی نقش تعیین‌کننده‌ای در مزیت رقابتی خواهد داشت.

    بنابراین، عدم بهره­وری در بنگاه­های دولتی منجر شده است تا درصد قابل‌توجهی از این شرکت­ها با فقدان روبرو شوند. به‌عنوان‌مثال، در سال 2009، 19 درصد از بنگاه­های دولتی هیچ سودی در برنداشتند (نهاوندی و نیکزاد، 2012). مضاف اینکه، بخشی از بنگاه­های دولتی در بورس اوراق بهادار تهران معرفی‌شده‌اند.

    سودآوری به‌عنوان هدف اصلی هر شرکت در به دست آوردن موفقیت و عمومیت بیشتر، در منظور درآمد و هزینه، تعریف‌شده است. علاوه بر این، کاربران اطلاعات آماری آن را به‌عنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد شرکت می­دانند. با توجه به نظریه اقتصاد خرد، شرکت برای مجموعه­ای از نهادها، مثل سرمایه و نیروی کار را برای تولید خروجی استخدام می­کند؛ بنابراین، به‌سادگی می­توان گفت که بهره­وری به‌صورت نسبت خروجی به ورودی تعریف می­شود. شولتز و بیلی (1990) اعلام کردند که نرخ سود همزمان با کاهش نرخ رشد بهره­وری، کاهش می­یابد. استفاده مؤثر از منابع بهره­وری می­تواند منجر به تولید و عملکرد بالا در شرکت گردد؛ به‌عبارت‌دیگر، اگر یک شرکت بهره­وری را افزایش دهد، می­تواند هزینه­ی خروجی­ها، محصولات یا سرویس­های خود را کاهش دهد و بدین‌وسیله باعث افزایش سود گردد. میلر (1984) اشاره می­کند که برای کنترل و نظارت بر بهبود تولید در درازمدت، بهره­وری از سود­رسانی مناسب­تر است. چراکه سوددهی با ایجاد تغییرات در تورم، بالا بردن یا پایین آوردن هزینه­ی ورودی و خروجی تغییر دارند، درحالی‌که این عناصر تاثیری بر روی بهره­وری ندارند... همگام با این استدلال، بتازی و همکاران (2008، ص 711)، استدلال می­کنند که "بهره­وری است که تولید را امکان­سازی می­کند، خواه نشات گرفته از توانایی­های فنی باشد، برنامه­های برتر مدیریتی، ویژگی­های سازمانی بهبود­یافته، توانایی نوآورانه (و یا تقلیدی) و یا ظرفیت­های ارائه‌شده­ی تلفیقی تعریف‌شده­ی گسترده در شرکت، منابع اساسی رقابت تفاضلی شرکت­ها باشد و شرکت را در سطح بالقوه­ی کاملا متفاوتی از سودآوری قرار می‌دهد ". با توجه به پژوهش­های پیشین که نقش بهره­وری را در عملکرد شرکت بررسی نموده­اند، در این پژوهش سعی بر آن است تا رابطه بهره­وری را بر تقسیم سود نمایان سازد و نشان دهد.

    مسئله و مشکل اصلی در این پژوهش وجود عدم تناقض بین رابطه بهره­وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است.یکی از مشکلات اساسی در بازار سرمایه ایران رابطه بهره­وری و سودآوری با تقسیم سود در ارتباط با سهام شرکت‌های همتراز است.

    با توجه به وجود اختلاف فاحش قیمت­های سهام شرکت‌های همتراز پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران کارایی بازار نیز تحت تأثیر قرارگرفته شده است، از موارد دیگر که کارایی شرکت­ها را در سطوح مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد، قدرت و نفوذ سرمایه­گذاری در شرکت­ها می­باشد که بررسی نوسانات درصد قدرت نفوذ سرمایه­گذاران نهادی می­تواند به‌عنوان راهکاری اساسی در ارتباط با از بین بردن شکاف­های موجود بین این متغیرها باشد.

    ابهام موجود در این پژوهش وجود رابطه بین متغیرهای بهره­وری و تقسیم سود با کارایی بازار می­باشد، به این صورت که محقق به دنبال یافتن این سؤال است که آیا بین این متغیرها رابطه­ای وجود داشته و در صورت وجود رابطه آیا این روابط به‌صورت مستقیم است یا معکوس؟

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    1- شروع استفاده از کلمه­ی بهره­وری در فرهنگ­های اقتصادی مربوط به دو قرن پیش است . در بسیاری ازنقاط جهان به کشورهای صنعتی بهره­وری به‌عنوان یک طرز فکر و فرهنگ و تفکر پیشبرد و بهبود آنچه که وجود دارد، تلقی می­شود. (رضایی، اردشیر، 1384) سازمان بین المللی کار بهره­وری را این گونه تعریف می­کند. بهره­وری عبارت است ازنسبت ستاده به یکی ازعوامل تولید (زمین، سرمایه، نیروی کار و مدیریت) معیارهای بهره­وری را می­توان به‌صورت معیارهای کل و جزء از یکدیگر متمایز کرد. معیارهای بهره­وری جزء از تقسیم کل برون داد سازمان بر یکی از عوامل تولید مانند مواد، نیروی کار، انرژی و سرمایه، به دست می­آید. عنصر اساسی در هر گونه تلاش برای بهره­وری نیروی انسانی است. ( نصر پور، محمد، 1382) درتاریخچه بهره­وری، ابتدا توجه کمی به بهره­وری نیروی انسانی شده است. بیشتر پیشرفت­ها در زمینه­ای از بهره­وری بود که آن را بهره­وری سرمایه می­خواندند. (سید جوادین، سید رضا و محمدرضا، عطاردی، 1384)

    2-امروزه رقابت در عرصه تولید و تجارت جهانی به واسطه کمرنگ شدن مرزهای اقتصادی ابعاد دیگری یافته و کوشش در جهت بهبود و ارتقای بهره­وری پایه اصلی این رقابت را تشکیل می‌دهد. گرچه بهبود و ارتقای بهره­وری براساس اصل عقلانیت اقتصادی همواره باید مورد تأکید و توجه قرار گیرد. لیکن بهبود بهره­وری مستلزم به فعل درآوردن توان بالقوه است. ازاین‌رو حرکت، به یک ابزار محرک نیاز دارد که مناسب ترین محرک "رقابت" در صحنه داخلی و بازارهای خارجی است. ارتقاء بهره­وری سبب پیشرفت و توسعه­یافتگی می­شود و اکثر کشورهای توسعه­یافته و درحال‌توسعه به‌منظور اشاعه نگرش به مقوله بهره­وری و تعمیم به‌کارگیری فنون و روش­های ارتقاء آن سرمایه­گذاری­های زیادی انجام داده­اند.( ولی زاده زنوز، پروین، 1384)

     

    1 . clark

    2 . steiner & goldner

    Abstract:

    In this study, the relationship between dividend policy, we examined the efficiency of equity interest. The purpose of the research, applied research. In terms of the type of research design to rely on historical data, the events and the way the inductive inference is correlational.

    This study consisted of a main hypothesis and sub-hypothesis is. Community research studies listed companies in Tehran Stock Exchange for a period of five years (years 1392-1388) is. Finally given the limitations of the research data the 94 participants were collected using simple random sampling Morgan , 75 companies were chosen .

    In order to document the results of statistical analysis and presentation of the final solution achieved by way of using SPSS software and attempt to analyze Eviews questions and hypotheses have been.

    Research hypotheses using multiple linear regression, both univariate and multivariate analyzes are F and t tests. Hypothesis test results indicate that:

    1. Between dividend policy and capital productivity, there is no significant relationship.

    2. Between dividend policy and there is significant correlation between labor productivity.

    3. Between dividend policy and productivity, there is a significant relationship.

     

     

    Key Term: Dividend policy, capital productivity, labor productivity, firm size

  • فهرست:

     

    فصل اول:کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه  2

    1-2 بیان مسئله. 3

    1-3 اهداف تحقیق.. 10

    1-4 سؤالات تحقیق.. 10

    1-5 فرضیه‏های تحقیق.. 10

    1-6 تعریف عملیاتی متغیرها واژه‏ها 11

    1-7 روش تحقیق.. 12

    1-8 قلمرو تحقیق.. 12

    1-9 ساختار تحقیق.. 13

    فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1 مقدمه  15

    2-2 بهره­وری   15

    2-2-1 بهره­وری و تعاریف آن. 15

    2-2-2 اهمیت بهره­وری.. 18

    2-2-3 سطوح بهره­وری.. 19

    2-2-4 چرخه مدیریت بهبود بهره­وری.. 22

    2-2-5 روش­های مختلف محاسبهی بهره­وری.. 23

    2-2-6 شاخص­های بهره­وری کلی عوامل تولید. 26

    2-2-7 مدل بهره­وری.. 27

    2-2-8 تفاوت بهره­وری با تولید. 27

    2-3 تقسیم سود. 28

    2-3-1 سیاستهای تقسیم سود. 28

    2-3-1-1 سیاست تقسیم سود منظم. 30

    2-3-1-2 سیاست تقسیم سود نامنظم. 37

    2-3-1-3 سیاست تقسیم سود باقیمانده 38

    2-3-2 اهداف سیاست تقسیم سود. 40

    2-3-3 سیاست تقسیم سود سهام و تأمین مالی داخلی.. 42

    2-3-4 روش­های تقسیم سود. 42

    2-3-4-1 تقسیم سود نقدی.. 42

    2-3-4-2 تقسیم مبلغ ثابت و معینی بین سهامداران. 42

    2-3-5 محدودیت­ها و عوامل کنترل کننده مؤثر بر سیاست تقسیم سود. 45

    2-4 پیشینه تحقیق.. 45

    2-4-1 پژوهش­های داخلی.. 45

    2-4-2 پژوهش­های خارجی.. 51

    فصل سوم:روش اجرای تحقیق

    3-1 مقدمه  59

    3-2 روش کلی تحقیق.. 59

    3-3 جامعه آماری.. 60

    3-4 نمونه آماری.. 61

    3-4-1 حجم نمونه و کفایت آن. 62

    3-4-2 روش نمونه­گیری و دلیل انتخاب... 62

    3-5 روش گردآوری داده­ها 62

    3-6 ابزار گردآوری داده­ها 63

    3-7 روش‌ها و ابزار تجزیه‌وتحلیل داده‏ها 63

    3-7-1 مدل تحقیق.. 64

    3-7-1-1 مدل ریاضی تحقیق.. 65

    3-7-1-2 تعریف متغیرها 65

    3-7-1-3 نحوه اندازه­گیری متغیرها 65

    3-7-1-4 دسته­بندی متغیرها 66

    3-7-1-5 رابطه بین متغیرها 67

    3-7-1-6 اندازه­گیری رابطه. 67

    3-7-2 نرم­افزارها 67

    فصل چهارم:بیان یافته­ها

    4-1 مقدمه  69

    4-2 توصیف جامعه و نمونه آماری.. 70

    4-3 توصیف یافته‌ها 71

    4-4 تحلیل یافته­ها 72

    4-4-1 تحلیل پیش‌فرض‌های رگرسیون. 72

    4-4-2 تحلیل روابط بین متغیرها 82

    4-4-2-1 رابطه بین بهره­وری نیروی کار و تقسیم سود. 82

    4-4-2-2 رابطه بین بهره­وری سرمایه و تقسیم سود. 94

    4-4-2-3 رابطه بین بهره­وری نیروی کار و بهره­وری سرمایه و تقسیم سود. 102

    فصل پنجم:تلخیص،نتیجه‌گیری و پیشنهادها

    5-1 مقدمه  116

    5-2 خلاصه پژوهش.... 116

    5-3 ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه طبق شرایط متغیرها 118

    5-4 نتیجه­گیری کلی.. 121

    5-5 پیشنهادها 122

    5-5-1 پیشنهادهای کاربردی بر مبنای نتایج تحقیق.. 122

    5-5-2 پیشنهادهای کاربردی بر مبنای تحقیقات آتی.. 124

    5-6 محدودیت­های پژوهش.... 124

    پیوست‌ها:

    پیوست الف:نام شرکت‌های جامعه آماری.. 127

    پیوست ب:خروجی های نرم افزار SPSS و Eviews. 128

    منابع و مأخذ:

    منابع فارسی 135 

    منابع لاتین.. 138

    منابع اینترنتی.. 139

    منبع:

     

    منابع فارسی

    1. آذر، ع. و منصور مؤمنی،1385، "آمار و کاربرد آن در مدیریت"، انتشارات سمت، جلد دوم، چاپ نهم، تهران،ص 212-183.

    2. اعتمادی، حسین، مهرابی کوشکی، علی، گنجی، حمید رضا،(1388)، بررسی رابطه بین بهره­وری نیروی انسانی و بازده سهام شرکت­ها در بورس اوراق بهادار تهران، چشم انداز مدیریت، ش 133، صص 103_85

    3. اعتمادی، حسین، چالاکی، پری، 1382، رابطه بین عملکرد و سود نقدی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 77-81

    4. انواری رستمی، تهرانی، سراجی، بررسی ارتباط میان ارزش‌افزوده اقتصادی، سود قبل از بهره و مالیات، جریان نقدی فعالیت­های عملیاتی با ارزش بازار سهام شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، 1383،

    5. بختیاری-هلوسعد، (1390-1391)، پایان نامه، رابطه بین برنامه­ریزی استراتژیک منابع انسانی با بهره­وری کارکنان ادارات.

    6. بشیری، جعفر؛ «تأثیر وضعیت نقدینگی بر تقسیم سود در شرکت­های سهامی (صنعت نساجی)»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و فنون مازندران، سال1379.

    7. بنی مهد ب,اصغری ع" بررسی اثر اهرم شرکت بر سیاست تقسیم سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" دانش مالی تحلیل اوراق بهادار مطالعات مالی، تابستان 1390

    8. بنی مهد وهمکاران : رابطه بهره­وری را در سرمایه انسانی و سرمایه کارایی شاغل بر سوددهی،1392

    9. بولو، قاسم؛ «مقایسه اثر سود تقسیمی و سود انباشته بر قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، سال 1387.

    10. تالانه، عبدالرضا و مهرانی، ساسان؛ «تقسیم سود شرکت­ها»، 1377، حسابدار شماره 125.

    11. تالانه، عبدالرضا و مهرانی، ساسان؛ «رابطه بین سرمایه گذاری و تقسیم سود»، اسفند1377، حسابداری شماره 129

    12. تقی نژاد عمران، وحید، (1391) ، رابطه بهره­وری و تورم در بخش صنعت ایران (دانشجوی دانشگاه سراسری بابلسر)

    13. تهرانی،رضا.خجسته، محمدعلی(1387)" رابطه بهره­وری سرمایه با بازده آتی سهام وتأثیر آن بر استراتژی­های سرمایه گذاری های ارزشی و رشدی " فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال سوم، شماره 11، پاییز 1387 ص1-20

    14. جعفری پرور،م.(1389)."بررسی شواهدی از کمترر قیمت گذاری سهام شرکت‌های تازه پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران"،پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

    15. خادم موخر شهرضا، علی اکبر؛ «بررسی رابطه بین سیاست­های تقسیم سود وتغییرات قیمت سهام»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس ،1380.

    16. دکتر زرا،، منصور، انصاری، الهه، 1386، اندازه­گیری بهره­وری سرمایه در صنایع بزرگ استان خوزستان

    17. دکتر مجتبی مجاوریان (1382)ستایش، دکتر محمد حسین، کاظم نژاد، (1388)، مصطفی، بررسی تأثیر ساختار مالکیت و ترکیب هیئت مدیره بر سیاست تقسیم سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران

    18. رضایی، اردشیر، (1384)، مدیریت سازمان­ها و بهره­وری نیروی انسانی، تدبیر؛ شماره 131، فروردین 1384

    19. زارع،ر.مرادی،ج .ولی پور،ه.1391" سیاست تقسیم سود و عدم تقارن اطلاعاتی از منظر تئوری علامت دهی" ،مجله پیشرفت­های حسابداری ، سال دوم، شماره 2 پیاپی 59

    20. زراء نژاد، دکتر منصور، قنادی، بهروز،1384، تخمین تابع بهره­وری نیروی کار در بخش صنایع استان خوزستان

    21. سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، آمار واگذاری­های انجام‌شده، اسفند 1388.

     

    22. سعیدی، دکتر علی، کیهان، استادیار دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، کارشناس بانک مرکزی جهوری اسلامی ایران،1388، بررسی عوامل مؤثر بر خطی مشی تقسیم سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران

    23. سعیدی،ع.بهنام،ک" بررسی عوامل مؤثر بر خط مشی تقسیم سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق " بهادار تهران پژوهشگر تابستان 1389 شماره 18

    24. سید جوادین، سید رضا و محمدرضا، عطاردی. عوامل مؤثر بر افزایش بهره­وری کارکنان دانش مدار در صنعت خودروایران، همایش ملی بهره­وری و توسعه، تبریز.

    25. سید عباس شکری، (1389)، راهکارهای افزایش بهره­وری در سازمان­ها

    26. سید عباس هاشمی، حسنعلی اخلاقی، 1390، رابطه­ی ارزش آتی شرکت با ساختار سرمایه، خطی مشی تقسیم سود و سودآوری در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران

    27. شکری،سیدعباس(1389)"راهکارهای افزایش بهره­وری درسازمان­ها"، مدیریت دولتی(یادداشت­هاو مطالب شخصی)،دی 1389

    28. مجاوریان، دکتر مجتبی، 1382، برآورد شاخص­های بهره­وری مالم کوئیست برای محصولات راهبردی طی دوره زمانی طی سال­های 1369-1376

    29. مریم استادزاده، (1387) عوامل مؤثر در افزایش یا کاهش بهره­وری نبروی انسانی

    30. مهرانی، ساسان؛ «ایجاد مدل برای رابطه بین سود، تقسیم سود و سرمایه­گذاری »، 1373، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.

    31. نصر پور، محمد، (1382) ، ضرورت توجه به بهره­وری نیروی انسانی و عوامل مؤثر بر آن " تعاون"، شماره 141

    32. ولی زاده زنوز، پروین، 1384، بررسی بهره­وری در اقتصاد ایران، اداره بررسی­ها و سیاست­های اقتصادی، مجموعه پژوهش­های اقتصادی بانک مرکزی، ش 24

    33. هاشمی، ع و رسائیان،ا."1388بررسی عوامل مؤثر بر سیاست تقسیم سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، سال بیستم، شماره پیاپی .51-213

    34. یعقوبی،مرتضی.افشاری مهر،محمد (1390)"تحلیل بهره­وری شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران"دانشگاه اسلامی واحد فیروزکوه،تیر1390

    منابع لاتین

     

    1. Banimahd, B., F. Mohammadrezaei, M. Mohammadrezaei, 2012. The impact of intellectual capital on profitability, productivity and market valuation: Evidence from Iranian high knowledge-based industries. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 2(4): 5511-5525.

    2. Banker, R. D., H. Chang, S. K. Majumdar, 7551. A framework for analyzing changes in strategic performance. Strategic Management Journal, 71(5): 151–172

    3. Bottazzi, G., A. Secchi, F. Tamagni, 2002. Productivity, profitability and financial performance. Industrial and Corporate Change, 71(5): 177-147.

    4. Giorgio Calcagnini, Giuseppe Travaglini (2014) A time series analysis of labor productivity. Italy versus the European countries and the U.S.

    5. Klein, A., C.A. Marquardt, 2001. Fundamentals of accounting losses, The Accounting Review, 27(7): 715–201

    6. Liberman, M., J. Kang, 2002. How to measure company productivity using value- added: A focus on Pohang Steel (POSCO). Asia Pacific Journal of Management, 24: 205- 225

    7. Miller H.M and K. Rock،" Dividend Policy under Asymmetric Information”، Journal of Finance، Stember 1985، P.155

    8. MUSTAFA CAGLAYAN and FIRAT DEMIR,(2013) Firm Productivity, Exchange Rate Movements, Sources of Finance, and Export Orientation Heriot-Watt University, Edinburgh, UK * University of Oklahoma,

    9. Riahi-Belkaoui, A., 7551. Performance plan adoption & performance: The contingency of ownership structure. Managerial Finance, 21(4): 72-21.

    10. Riahi-Belkaoui, A., 7555. Productivity, profitability, and firm value. Journal of International Financial Management and Accounting, 70 (1): 722 – 20

     

    منابع اینترنتی

     

    www.Irbourse.com

    www.SSRN.com

    www.sid.ir


موضوع پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, نمونه پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, جستجوی پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل Word پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, دانلود پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, فایل PDF پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه در مورد پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه درباره پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه تعیین رابطه بهره¬وری نیروی انسانی و سرمایه بر تقسیم سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) 1-1- مقدمه چندیست که مقوله­ای به نام سرمایه فکری [1]در نظر مدیران و صاحبان فن اهمیت­های فراوانی پیدا کرده است . می­دانیم که دارایی[2]­ها در سازمان به دو بخش دارایی­های مرئی و نامرئی تقسیم بندی می­شود از جمله دارایی­های مرئی می توان سرمایه در گردش و یا حساب بانکی شخص یا بنگاه را دانست و دارایی­های نامشهود خود به دو دسته تقسیم بندی ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش مالی چکیده: پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، باعث تحول عظیمی در همه جنبه‌های زندگی بشر و منجر به حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور شده‌ است. با گسترش شرکت‌ها و تئوری نمایندگی، موضوع حاکمیت شرکتی به یکی از جنبه‌های اساسی تجارت تبدیل شده که روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. یکی از روش‌های حاکمیت شرکتی تعیین نوع ساختار مالکیت و ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت چکیده: بهره وری و استفاده موثروکارآمد از منابع سازمانی ( نیروی انسانی ، سرمایه ، مواد ، انرژی و اطلاعات و غیره...) هدف تمامی مدیران سازمانهای اقتصادی و واحدهای تولیدی صنعتی و موسسات خدماتی می باشد .امروزه شرط بقای هرسیستم سازمانی بذل توجه عمیق و کافی به نیروهای انسانی موجود خود وتلاش در جهت خلق ارزشی تحت عنوان "کارکنان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده تئوری نامربوط بودن تقسیم سود پیش بینی می نماید که در بازارهای سرمایه کارا ، سیاست تقسیم سود نباید بر روی تصمیمات سرمایه گذاری تاثیر داشته باشد . در حالیکه در بازارهای ناکارا ، محدودیت های تامین وجوه خارجی که از اطلاعات نامتقارن ناشی می شوند ، می تواند شرکت ها را مجبور به صرفنظر نمودن از پروژه های سرمایه گذاری با ...

بیان مسئله بورس اوراق بهادار عمده ترین راه تجهیز و تخصیص بهینه سرمایه در کشور است و شناخت این بازار و عناصر و ارتباطات موجود در آن یکی از عوامل مهم تو سعه بازار سرمایه محسوب می گردد. یکی از عناصر مهم این بازار سرمایه گذاران هستند؛سرمایه گذاران از انجام سرمایه گذاری در سهام شرکت ها اهداف مختلفی دارند آنها در بازار سرمایه سعی دارند منابع خود را به سمتی سوق دهند که بیشترین سودآوری ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده هدف این تحقیق، تبیین مجدد رابطه بین سود تقسیمی و تجدید ارائه صورت‏های مالی، به عنوان معیار کیفیت سود است. به صورت خاص، در این تحقیق بر شرایطی تمرکز می‏شود که می‏توان انگیزه‏ی مدیریت در به‌کارگیری اقلام تعهدی را در دو گروه متقلبانه و غیرمتقلبانه، طبقه‏بندی نمود. به این ترتیب، تنها هنگامی تجدید ارائه می‏تواند نشان‌دهنده ...

پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده فنی مهندسی گروه مدیریت صنعتی (تولید) چکیده اکنون که در اقتصاد جهانی، مشتریان بقای شرکت را رقم می­زنند، شرکت­ها دیگر نمی­توانند به انتظارات و خواسته­های مشتریان بی­توجه باشند. آن­ها باید همه فعالیت­ها و توانمندی­های خود را متوجه رضایت مشتری کنند. میزان رضایت مشتری، موفقیت یا شکست هر سازمانی را تعیین می­کند، بنابراین آگاهی از اینکه مشتریان تا چه حد ...

پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش: مدیریت مالی چکیده: در مفهوم ویژه اقتصاد در حال رشد، تاکید بر کاهش هزینه حائز اهمیت می باشد. مدیریت هزینه ها، یکی از راهبردی ترین زمینه های نیل به موفقیت مالی و عملکرد سازمانی در بازار رقابتی می باشد، بواسطه مدیریت هزینه ها، به انتخاب بهترین مسیر و استراتژی درآمد زا برای شرکت می توان دست یافت، در مدیریت هزینه ها، اندازه گیری بهای تمام شده منابعی که ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده سرمایه های فکری یکی از مهمترین دارایی های سازمانی است که امروزه در سازمان ها شناخته شده است. در نگرش های نوین مدیریت بهره گیری از دارایی های چون سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه های ارتباطی در توسعه کسب کار ها نقش بسزایی دارد در این میان بانک ها به عنوان یکی از سازمان های خدماتی بهره گیری از چنین سرمایه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

ثبت سفارش