پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی

word 827 KB 30790 208
مشخص نشده کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۱,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت

    چکیده:

    بهره وری و استفاده موثروکارآمد از منابع سازمانی (  نیروی انسانی ، سرمایه ، مواد ، انرژی و اطلاعات و غیره...) هدف تمامی مدیران سازمانهای اقتصادی و واحدهای تولیدی صنعتی و موسسات خدماتی می باشد  .امروزه شرط بقای هرسیستم سازمانی بذل توجه عمیق و کافی به نیروهای انسانی موجود خود وتلاش در جهت خلق ارزشی تحت عنوان  "کارکنان ارزشمند ترین دارا ئی ما هستند " می باشد. در این راستا شناخت عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی از شرایط لازم و ضروری به نظر می رسد  .این تحقیق پیرامون  بررسی عوامل موثر برافزایش بهره وری نیروی انسانی در شرکت گچ صالح سمنان با استفاده از مدل معادلات ساختاری و مدل جدول جایگزینی ، با جامعه آماری110 عضوی و نمونه 86  نفری که از طریق فرمول کوکران بدست آمده ، صورت گرفته است . همچنین جهت آزمون آماری از نرم افزار spss و آزمونهای نیکویی برازش و مدل سازی معادلات ساختاری ، از نرم افزار amos  استفاده شده است.  با توجه به نتایج حاصل ازتجزیه وتحلیل آماری داده ها واطلاعات جمع آوری شده فرضیه ها تأیید شدند . عوامل مرتبط با شغل نسبت به بقیه فرضیه ها بیشترین تأثیر بربهره وری نیروی انسانی دارد .

    کلید واژه : بهره وری ، بهره وری نیروی انسانی ، شرکت گچ صالح ، معادلات ساختاری

    - مقدمه :

    اولین و مهمترین مولفه توسعه در هر کشور انسان است . نیروی انسانی سهم عمده ای در توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و غیره … دارد . انسان به عنوان محور توسعه نقش اساسی را در تمام عرصه ها بازی می کند . در واقع نیروی انسانی مهمترین زیر ساخت هر مجموعه یا سازمان و کشور است، چون اساس حرکت به سوی توسعه وتعالی است . مشارکت کارکنان درامور و تلاشهای آگاهانه آنان همراه با انضباط کاری می‌تواند بر میزان بهره وری و ارتقاء آن تاثیر گذار باشد.  روح فرهنگ بهبود بهره وری باید در کالبد سازمان دمیده شود که در آن میان نیروی انسانی هسته مرکزی را تشکیل می‌دهد ( پدرام ، 1390 : 19 ).

    امروزه نقش و اهمیت نیروی انسانی بر هیچ کس پوشیده نیست . در بین عوامل تولید ( زمین ، نیروی انسانی ، تکنولوژی ، سرمایه ) باارزش ترین ، کمیاب ترین فاکتور نیروی انسانی است عدم توجه به بهره وری نیروی انسانی و توجه صرف به دیگر عوامل نه تنها باعث کاهش کارایی و اثربخشی در سازمان می گردد بلکه باعث افزایش ضایعات و حوادث و ایجاد نارضایتی در نیروی انسانی می گردد ( طالقانی و احمدزاده ، 1390 : 2 ) .

    کوشش های اقتصادی انسان همیشه و همواره معطوف بر آن بوده است که حداکثر نتیجه را از حداقل تلاش ها و امکانات بدست آورد. این تمایل را می توان اشتیاق وصول به افزون تر نام نهاد . جمیع اختراعات و « بهره وری » ابداعات بشر از ابتدایی ترین ابزار کار در اعصار بدوی گرفته ، تا پیچیده ترین تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی زمان حاضر، متأثر از همین تمایل و اشتیاق می باشد. در بینش مدیریت علمی، با خردگرایی « فردریک و تیلور » بنیانگذاری مترادف با « رفتار عقلایی سازمان » سازمانی یا بهره وری و کارایی به کار می رود، و اصولاً دانش افزایی  مدیریت عبارت است « از بهره وری و استفاده بهینه از منابع و امکانات  موجود به منظور نیل به اهداف تعیین شده » ( میرغفوری و صیادی ، 1387 : 134 ) .

    با توجه به محدودیت منابع و نامحدود بودن نیاز های انسانی ، افزایش جمعیت و رقابت شدید و بی‌رحمانه در اقتصاد جهانی، بهبود بهره وری نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت می باشد . بی گمان رشد و توسعه اقتصادی امروزه جوامع مختلف در نرخ رشد بهره وری آنها نهفته است . کوشش برای افزایش نرخ بهره وری ، کوشش برای زندگی و رفاه بهتر برای افراد و جامعه است. در دنیای رقابت‌آمیز امروز کشور هایی برنده خواهند بود که بتوانند دانش ، بینش و رفتار بهره وری را در مدیران و کارکنان خود ایجادنمایند (  میرزایی ، 2012 : 1) .

    کوششهای اقتصادی انسان همیشه و همواره معطوف بر آن بوده است که حداکثر نتیجه را از حداقل تلاشها و امکانات به دست آورد . این تمایل را می توان اشتیاق وصول به "بهره وری " افزون تر نام نهاد . بهره وری مفهومی جامع و کلی است و افزایش آن یک ضرورت ، جهت ارتقای سطح زندگی ، رفاه بیشتر ، آرامش و آسایش انسانها ، هدفی اساسی برای همه کشورهای جهان محسوب می شود و همواره نیز مدنظر دست اندرکاران سیاست و اقتصاد و دولتمردان بوده و می‌باشد ( شیروانی و صمدی ، 1377 : 1 ) .

    نیروی انسانی ، بزرگترین سرمایه و عامل اصلی پیشرفت یک کشور است . کشور ما نیز به منظور کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از فروش نفت که دیر یا زود به اتمام خواهد رسید ، راهی جز تأکید و تکیه بیشتر بر نیروی انسانی خود ندارد . از میان نیروی انسانی سهم مدیران بیش از عوامل انسانی دیگر است . مدیران بر اساس باورداشت ، عقاید و دیدگاههای خود عمل می کنند و اگر بخواهیم رفتار آنان را در زمینه خاصی پیش بینی کنیم ، لازم است نگرش آنان را شناسایی کنیم ( رضایی و ساعتچی ، 1387 : 130 ) .

    در کشور ما تلاش برای بهبود و ارتقای بهره وری از یک انتخاب فراتر رفته و عملا به یک ضرورت تبدیل شده است . با درک این واقعیت بود که در برنامه دوم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور به طور مستقیم در قالب تبصره 35 ، مسأله افزایش بهره وری مورد توجه خاص سیاست گذاران و برنامه ریزان اقتصادی قرار گرفته است ( قابضی ، 1392 : 112 ) .

    1-2 - بیان مسأله :

    بشر از آغاز زندگی خود به دنبال راههایی بود تا بتواند هرچه بیشتر از منابعی که در اختیار دارد بهره برداری کند . با پیدایش انقلاب صنعتی ، این فرایند شتاب بیشتری یافت . در این راستا محققان علم مدیریت توجه خود را به بهبود روشهای تولید و سپس به طراحی ساختارهای مطلوب سازماندهی و طراحی مجدد مشاغل و اصلاحات دیگری معطوف نمودند . کارشناسان مدیریت و روان شناسان سازمانی توجه خود را به عواملی که بر افزایش بهره وری انسان اثر می گذارد معطوف داشتند که امروزه به یکی از پیچیده ترین مباحث مدیریت تبدیل شده است ، شاید بتوان گفت که رسالت اصلی علم مدیریت ، دستیابی به بهره وری بیشتر است ( همان منبع ، طالقانی و احمدزاده : 140 )

    بدون تردید برای داشتن آینده پویا و توسعه یافته و ایستادگی اقتصادی در دنیای پررقابت امروزی، نیازمند افزایش بهره‌وری و استفاده حداکثری از حداقل امکانات هستیم. امروزه همه کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه به اهمیت بهره‌وری بعنوان یکی از ضرورت‌های توسعه اقتصادی و کسب برتری رقابتی پی‌برد‌‌ه‌اند. به این ترتیب اغلب کشورهای در حال توسعه بمنظور اشاعه فرهنگ نگرش ویژه به بهره‌وری و تعمیم بکارگیری فنون و روش‌های بهبود آن سرمایه گذاریهای قابل توجهی انجام داده‌اند. در ایران اهمیت توجه به مقوله بهره‌وری به دلایل مختلفی از جمله حاکم نبودن فرهنگ و نگرش درست به بهره‌وری در جامعه، مورد غفلت واقع گردیده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حلقه مفقوده اقتصاد ایران پیش از آنکه سرمایه و یا منابع طبیعی باشد، نبودن بهره‌وری نیروی کار است( همان منبع ، میرزایی : 1 ) .

    امروزه افزایش بهره وری در سازمان ها به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مدیران اجرایی و تصمیم گیران هر کشور می باشد ، بنابراین در بسیاری از کشورها ، عمده برنامه های توسعه خود را بر مبنای افزایش بهره وری قرار داده اند ( وزیری ، منصوری و ادیبان ، 1385 ) .

     به طوری که بهره وری یکی از پویاترین نیروهایی است که به رشد اقتصادی دامن می زند . بهره وری از یک سو عامل ارتقای سطح زندگی و کاهش نرخ تورم است و از طرف دیگر ، موجب تغییر در قیمت های نسبی ، افزایش در تولید واقعی و کاراتر ساختن تخصیص منابع می شود . در یک کلام ، رشد اقتصادی کشورها در گرو آهنگ رشد بهره وری آنان است (اعظم وزیری و همکاران ، 1385 : 2  ) .

    از سوی دیگر بهره وری نیروی انسانی یکی از اساسی ترین پیش فرضهای بهره وری سازمانی محسوب می شود و هر گونه سعی و تلاش در بهره وری سازمان بدون وجود بهره وری کارکنان بی معناست ( واعظی ، 1375 : 123 – 122 ) .

    بر اساس تحقیقات و اعتقاد صاحبنظران؛ زمانی می توان انتظار بهره وری در سایر عوامل تولید را داشت که در ابتدا عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی شناخته شده باشند. زیرا، چنین فرایندی مزایا و فواید بسیاری برای سازمان دارد. به عبارت دیگر، سازمانها باید عوامل مؤثر یا تسریع در بهبود بهره وری را شناسایی نموده و با برنامه ریزی و تصمیم گیری مناسب آنها را با اهداف سازمانی همسو سازند. در همین رابطه، صاحبنظران، عوامل مختلفی بر بهره وری نیروی انسانی مؤثر دانسته اند. این عوامل در سازمانها به طور اعم و در سازمانهای خدماتی به طور اخص عبارتند از:

     1 - عوامل انگیزشی، نظیر شرایط مؤثر بر رضایتمندی و انگیزش کارکنان 2 - امکانات آموزشی نظیر آموزش های علمی و کاربردی 3 -  شرایط بروز خلاقیت و نوآوری کارکنان 4 - روحیه رقابت پذیری درون و برون سازمانی 5 -  شیوه و سبک رهبری مانند توجه به نیروی کار و مشارکت آ نها در تصمیم گیری 6 -  سابقه و تجربه 7 -  وضعیت جمعیت شناختی نیروی کار  ( بردبار ، 1391 : 71 - 72 )

    1-3 – اهمیت و ضرورت تحقیق :

    علل مختلف از جمله عدم کفایت درامدهای ارزی، وابستگی نامطلوب به درآمد نفت و سهم ناچیز صادرات غیر نفتی وعدم رقابت پذیری کالاها و خدمات در بازار جهانی، بایستی با دید گسترده‌تر و عمیق‌تری به بهره‌وری و مفهوم توسعه توجه نماید. توسعه بر اساس مفاهیم و نظریه‌ها، فرایندی بسیار پیچیده، دقیق و طولانی است که دلالت بر گذر از یک مرحله مشخص تاریخی با ساختار اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی معین، به مرحله مشخص دیگری با ویژگی‌های معین دارد ودر این گذر، مبانی علمی و فنی تولید از وضعیت ما قبل صنعتی به وضعیت جامعه صنعتی تبدیل می‌گردد ( همان منبع ، میرزایی :  3 ) .

    اهمیت سرمایه های انسانی در ارتقاء و رشد بهره وری یکی ازمهم ترین موضوعاتی است که مورد توجه صاحب نظران علم مدیریت قرارگرفته است. بر همین اساس دهه پایانی قرن بیستم را عصر توانمندسازی سرمای ههای انسانی نامیده اند ( قابضی ، 1392 : 3 ) .

    حال اگر انسان با انگیزه و توانمند ، بهره ور باشد می تواند سایر منابع را به نحو احسن و مطلوب به کار گیرد و انواع بهره وری را محقق سازد و نهایتا سازمان را بهره ور کند وگرنه رکود و عقب ماندگی ارمغان سرمایه های انسانی بهره ور می شود و یا بهره وری وی افزایش می یابد (منبع قبلی : 3 ) .

    بهره وری ، یک ملت و یک سازمان را ثروتمند می کند و به یک سازمان امکان می دهد تا به کارکنان خود ، دستمزد های بالا پرداخت نماید . بهره وری به مدیران یک سازمان امکان می دهد تا بازدهی سرمایه را در سطح بالا نگه دارند . دستمزدهای بالا و بازدهی سرمایه ، دوعامل اصلی ایجاد ثروت ملی محسوب می شوند . ملت هایی که ثروت خود را افزایش می دهند و روز به روز ثروتمند تر می شوند ، ملت هایی هستند که می توانند به سرعت و در هر زمان که اراده کنند ، به ره وری خود را بهبود بخشند  ( طالقانی ، فرهنگی و همکاران ، 1390 :  119 ) .

    از انجاییکه بهره وری برای مدیران سازمانها و واحدهای تولیدی صنعتی و موسسات خدماتی خیلی مهم است و شرط تداوم هر سیستم سازمانی توجه اصلی و کافی به نیروهای انسانی موجود است و همچنین نیروی انسانی مهم ترین دارائی محسوب می شود ، به همین دلیل در این تحقیق شناخت عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی از شرایط لازم و ضروری محسوب می شود .

    1-4 – اهداف تحقیق :

    1 – بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی .

    2 - بررسی رابطه بین عوامل مرتبط با شغل و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی .

    3 - بررسی رابطه بین عوامل فیزیکی و روانی محیط کار و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی .

    4 - بررسی رابطه بین عوامل فردی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی .

    5 - بررسی رابطه بین عوامل ایجادکننده جو صمیمیت و همکاری و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی.

    1-5 – فرضیات تحقیق :

    1- بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی رابطه وجود دارد .

    2- بین عوامل عوامل مرتبط با شغل و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی رابطه وجود دارد.

    3- بین عوامل فیزیکی و روانی محیط کار و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی رابطه وجود دارد .

    4- بین عوامل عوامل فردی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی رابطه وجود دارد .

    5- بین عوامل ایجادکننده جو صمیمیت و همکاری و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی رابطه وجود دارد .

    1-6 – روش تحقیق :

    این تحقیق از نظر هدف ، کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری داده ها از نوع توصیفی پیمایشی می باشد.

    الف - روش گردآوری اطلاعات ( میدانی ،  اینترنتی، آزمایشگاهی، کتابخانه­ای، سایر):

    از متداولترین روش های جمع آوری اطلاعات در تحقیقات توصیفی و از شاخه میدانی ، پرسشنامه آمده است . در پژوهش هایی که از پرسشنامه استفاده می شود

    ب- ابزار گردآوری اطلاعات ( نرم افزارهای تخصصی، دستگاه آزمایش، بانک اطلاعاتی، اینترنت، نمونه برداری، فیش، پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، آزمون­ها، سایر) و ذکر نام ابزار:

      همچنین استفاده از ابزار پرسشنامه های نیمه ساختار یافته به کمک مصاحبه با مدیران شرکت و گروه های کارگری خواهد بود . بدیهی است در این روش با مطالعه کتب و مقالات تخصصی مرتبط و همچنین پایان نامه ها و تحقیقات انجام شده مبانی نظری تحقیق ، تدوین خواهد شد .

    1-7 – قلمرو تحقیق :

    الف- قلمرو مکانی تحقیق :

    قلمرو جغرافیایی این تحقیق ، کارخانه صالح گچ سمنان واقع در 13 کیلومتری شهر سمنان به سمت فیروزکوه و معدن سنگ گچ متعلق به آن در فاصله 2 کیلومتری از کارخانه می باشد .

    ب- قلمرو زمانی تحقیق :

    این تحقیق از نظر زمانی ، از ابتدای سال 1391 تا پایان سال 1392 به مدت دو سال شمسی را در بر خواهد داشت .

    1-8 – جامعه آماری تحقیق :

    مدیران ، کارکنان ( پرسنل اداری ، مالی ، فروش و خدمات )، کارگران تولید ، کارگران معدن ، که شامل 110 نفر هستند .

    1-9- نمونه آماری تحقیق :

    با استفاده از روش نمونه گیری کوکران ، نمونه تحقیق شامل 86 نفر می باشند .

    1-10 – استفاده کنندگان تحقیق :

    سهامداران و مدیران شرکت صالح گچ و اداره کل صنایع استان سمنان

    1-11- واژه ها و تعاریف :

    1 ) مفهوم بهره وری عبارت است از :

     به حداکثر رساندن استفاده از منابع،نیروی انسانی و تمهیدات به طریق علمی به منظور کاهش هزینه ها و رضایت کارکنان ، مدیران و مشتریان. تعاریف دیگر بهره وری را ، حداکثر استفاده مناسب از نیروی انسانی به منظور حرکت در جهت اهداف سازمان با کمترین زمان و حداقل هزینه دانسته اند ( همان منبع ، پدرام  :  21) .

    بهره وری عبارت است از به حداکثر رساندن استفاده از منابع ، نیروی انسانی ، به منظور کاهش هزینه ها و رضایت مدیران ، مشتریان و کارکنان .

    2 ) مفهوم بهره وری نیروی انسانی :

    انجام دادن کار خردمندانه و آگاهانه و دستیابی به همه چیز با هم توآم با عملکرد موثر و دانستن اینکه بهترین کار انجام شده است ( همان منبع ، الوانی و احمدی  : 3 ) .

    بهره وری نیروی انسانی عبارتست از : حداکثر استفاده مناسب از نیروی انسانی به منظور حرکت در راستای اهداف سازمان با کمترین زمان و حداقل هزینه .

    3 ) مفهوم کارایی

    "کارایی" عبارتست از نسبت ستاده به داده و یا به بیان دیگر نسبت تولید کالا یا خدمات نهایی به منابع به کار رفته در آن و با این مفهوم نشان داده می شود.کارایی، یک مفهوم کمی است و اصولاً به میزان رضایت مشتری یا میزان دستیابی به اهداف مورد نظر اشاره دارد  ( فاتحی ، 1390 : 4 ).

    4 )مفهوم اثربخشی

    "اثربخشی" میزان دستیابی به اهداف سازمان را می سنجد . به بیان دیگر، اثرات خدمات/ محصول را بر جامعه ، کمی کرده و مشخص می کند که خدمات/محصول ارائه شده تا چه میزان با استانداردها و اهدافی که آن سازمان به خاطر آن به وجود آمده، مطابقت می کند  .اثربخشی ، یک مفهوم کیفی است و میزان رضایت مشتری را از خدمات /محصول ارائه شده نشان می دهد ( همان منبع ، فاتحی : 4 ) .

    5 ) شرکت صالح گچ سمنان :

    شرکت تولیدی صالح گچ سمنان در قالب تعاونی در سال 1369 تاسیس و در سال 1373  به بهره برداری رسیده است . این شرکت با گسترش بخش های تولیدی خود ، هم اکنون دارای پنج خط تولید با ظرفیت تولید روزانه 3000 تن گچ ساختمانی ، دارای عنوان " بزرگترین تولید کننده گچ ساختمانی در ایران " می باشد . استخراج  سنگ گچ از معدن تحت تملک و خردایش سنگ ، پخت و تولید گچ ساختمانی موضوع اصلی فعالیت این شرکت می باشد .

    بهره وری یکی از موضوع های اساسی است که در سطوح مختلف و در فعالیت های گوناگون ، سابقه ای چند صد ساله دارد . بهره وری بخصوص در دهه های پایان قرن حاضر اهمیت آن در فعالیت های اقتصادی ، اجتماعی و صنعتی به شدت مورد تأکید قرارگرفته است .

    افزایش بهره وری در یک کشور با تلاش همه مردم ، همه سازمانها و کلیه آحاد یک ملت امکان پذیر خواهد بود . مهمترین دستاوردهای افزایش بهره وری عبارتند از افزایش سود و عایدی تولید کننده ، افزایش دستمزد و بهبود شرایط نیروی کار برای نیروی کار ، بهبود کیفیت محصول و کاهش قیمت تمام شده آن در نتیجه افزایش رضایت مشتری و مصرف کنندگان و بالاخره باعث رونق اقتصادی – فرهنگی و اجتماعی در کلیه بخشها و زیربخشهای اقتصادی می گردد .

    در این فصل ، پیشینه تحقیق ، نظریه ها ، مدلها و روش های نظری عوامل موثر بر ارتقاء بهره وری نیروی انسانی مورد بحث قرار می گیرد .

    بخش اول : تعاریف و کلیات

    2-1 – تعریف بهره وری :

    بهره وری یعنی افزایش دائمی و مستمر نسبت ریاضی بین نتایج به دست آمده به منابع به کار رفته و مصرف شده . به بیان ساده تر ، بهره وری یعنی : تهیه کالاها و خدمت های بیشتر و بهتر با هزینه و قیمت تمام شده سابق با صرف همان مقدار منابع تولید یا تهیه همان مقدار کالاها و خدمت ها با هزینه و قیمت تمام شده کمتر و در واقع با صرف مقدار منابع تولیدی کمتر ( همان منبع ، طالقانی و همکاران  : 118 )

    به طور کلی بهره وری مفهومی است که برای نشان دادن نسبت برونداد به درونداد یک فرد، واحد یا سازمان به کار گرفته می شود و به بررسی رابطه بین داده ها و ستانده ها می پردازد که به صورت زیر بیان می شود:

        

    ستانده، کالای تولید شده یا خدمات ارائه شده توسط واحد اقتصادی است که می توان آن را بر حسب تولید کل یا تولید خالص یا هر دو بیان کرد. داده، شامل عواملی نظیر نیروی انسانی، مواد، انرژی، سرمایه و دیگر منابع مرتبط به بهره وری است که در جهت ایجاد ستانده مورد استفاده قرار می گیرد. از بین عوامل ذکر شده، عوامل نیروی انسانی و سرمایه نسبت به بقیه عوامل مهمتر تلقی شده و جایگاه بهتری در تحلیل بهره وری نیز دارند ( قائمی ، 1390 : 2 ) .

    بهره وری از منظر مرکز بهره وری ایران ( NIPO[1] ) یک فرهنگ ، نگرش عقلانی به کار و زندگی است که هدف آن هوشمندانه تر کردن فعالیت ها برای دست یابی به زندگی بهتر و فعال تر است ( یوسفی ، 2012 : 1 ) .

     

    2- 2 – تاریخچه بهره وری :

    واژه بهره وری برای نخستین بار به وسیله ی فرانسوا کنه ریاضیدان و اقتصاددان طرفدار مکتب فیزیوکراسی   ( حکومت طبیعت ) به کار برده شد . کنه با طرح جدول اقتصادی ، اقتدار هر دولتی را منوط به افزایش بهره وری در بخش کشاورزی می داند .

     در سال 1883 فرانسوی به نام لیتره بهره وری را دانش و فن تولید تعریف کرد . ( همان منبع ، طالقانی ،    118 ) .

    کلمه بهره وری ترجمه انگلیسی واژه «Productivity» به معنای قدرت و قابلیت تولید است.  

    در دایره المعارف بریتانیا, بهره وری در اقتصاد به صورت نسبتی از آنچه تولید می شود به آنچه که برای تولید مورد نیاز است ، تعریف می شود .

    در دیکشنری آکسفورد, بهره وری به معنای کارآیی است، که در صنعت بوسیله مقایسه میزان تولید به زمان

    صرف شده یا منابع مصرف شده برای تولید آن اندازه گیری می شود .

    در مطالعات انجام گرفته پیرامون بهره وری توسط سازمان ها و صاحبنظران, تعاریف متعددی از  بهره وری ارائه شده است .این تعاریف با وجود داشتن ریشه مشترک هر یک وجهی از بهره وری را مورد تأکید بیشتر

    قرار دادند . در ذیل به تعدادی از این تعاریف اشاره می شود .

    از دیدگاه سازمان همکاری اقتصادی اروپا (OEEC) بهره وری حاصل کسری است که از تقسیم مقدار یا ارزش محصول بر مقدار یا ارزش یکی از عوامل تولید بدست می‌آید. بدین لحاظ می توان از بهره وری سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار صحبت کرد .

    [1] - National Iranian Productivity Organization

    Efficient factors On enhance human resources Productivity

    (Case study : In Semnan Saleh Gypsum Company )

     

    The aim of all economic organizations and managers of manufacturing and service firms is productivity and effective use of organizational resources(human resources, capital, materials, energy and information ). Today, the condition survival of each organizational system is enough attention to its human resources and trying to creat value as “ employees are our most valuable property”. Thus, it is necessary that we know the the factors affecting labor productivity. In this research we review the factors affecting labor productivity in  Semnan Gypsum of Saleh company by using  Structural Equation Modeling (SEM) and Replacement Table Model. The statistical population included 111 employees of the company. From among them, 86 subjects were selected as the research sample by Cochran formula. The collected data were then analyzed by SPSS and then Goodness of Fit tests and Structural Equation Modeling by using Amos software. Results showed that all hypothesis were confirmed. Factors related to the job than other hypothesis has greatest effect on labor productivity .

    Key words: Productivity, labor Productivity, Semnan Gypsum of Saleh company, Structural Equation Modeling (SEM).

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    - ابانوری ، عباسعلی و حسین پور ، ربابه ، ( 1391 ) ، تآثیر فن آوری اطلاعات در افزایش بهره وری کار در شرکت های کوچک ، آبان ماه

    2- ابطحی ، حسین و بابک کاظمی ، بهره وری ، ج 2 ، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ، 1379

    3- آراسته ، عبداله ، بازنگری در بهره وری ، ماهنامه تدبیر ، پایگاه مقالات مدیریت  www.SYSTEM.parsiblog.com ، 1386 ، سال هجدهم ، شماره 182

    4- اعتمادی ، مهدی ، ( 1374 ) ، بررسی عوامل مدیریتی در ارتقاء بهره وری در     بخش صنعت استان بوشهر ، پایان نامه کارشناسی ارشد

    5- اعظم وزیری ، سرور و منصوری ، حسین و حسن و ادیبان ، احمد ، تحلیلی بر عوامل موثر بر ارتقای بهره وری نیروی انسانی با استفاده از تکنیک AHP فازی در سازمان آموزش و پرورش استان هرمزگان ، مجله مدیریت ، هشتمین کنفرانس بین المللی ، 1385

    6- آقایی ، نجف ، بررسی مقایسه ای تآثیر عوامل دموگرافی ، اقتصادی و اجتماعی بر بهره وری نیروی انسانی در آموزش و پرورش شهر تهران ، پژهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی ، پاییز و زمستان 1391 ، دوره هفتم ، شماره چهاردهم

    7- اکبری ، علیرضا و سیدی ، سید مسعود ، مدیریت عملکرد و تاثیر آن بر افزایش بهره وری نیروی انسانی ، http://www.mgtsolution.com ، سال 1388

    8- الوانی ، سید مهدی و احمدی ، پرویز ، طراحی الگوی جامع مدیریت عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی ، مدرس دوره 5 ،  شماره 1 ، بهار 1380

    9- اوما سکاران، محمد صائبی (مترجم)، محمود شیرازی (مترجم)، روشهای تحقیق در مدیریت،مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری،1390،  تهران .

    10- ایران زاده ، سلیمان و پاکدل بناب ، مهدی ، بررسی نقش پیاده سازی مدیریت دانش بر افزایش بهره وری نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، مدیریت بهره وری ، بهار 1393 ، سال هفتم ، شماره 28

    11- بازرگان، مهدی ، (1390) روش تحقیق در علوم رفتاری ، اگه ، تهران.

    12- بیاتی ، علیرضا ، روش تحقیق در علوم اجتماعی ، 1390، انتشارات مکتب ماهان ، تهران.

    13- بهبودیان، جواد(1390)، آمار و احتمال مقدماتی ، موسسه چاپ وانتشارات استان قدس رضوی ،مشهد

    14- پدرام ، محسن ، ارتقاء بهره وری منابع انسانی ، سایت bmi.ir ، آبان 1390 ، شماره 181

    15- پویان ، سیدعلی و معصومی ، مریم ، استقرار چرخه بهره وری در شرکت برق منطقه ای تهران : موانع و راهکارها ، هفتمین همایش کیفیت و بهره وری در صنعت برق . تهران : 19 خرداد ماه ، 1378

    16- چاخرلوی ، فرزام و طاجولی ، وحید ، شناسایی و الویت بندی عوامل موثر بر بهره وری منابع انسانی با استفاده از روش TOPSIS ، مجله فروغ تدبیر ، اسفند 1390 ، شماره 18

    17- حافظ نیا ، محمدرضا ،(1390) ،  مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها ، تهران.

    18- حسنی کاخکی ، احمد و زاهدی ، شمس السادات ، مدلی برای تبیین نقش مشارکت در بهبود بهره وری کارکنان بخش دولتی ، مدیریت دولتی ، پاییز 1391 ، دوره 4 ، شماره 3

    19- حسینی ، میرزا حسن ، اندازه گیری تغییرات بهره وری با استفاده از تحلیل پوششی داده ها و شاخص مالم کوءیست در شرکت های مدیریت تولید برق ، چشم انداز مدیریت صنعتی ، تابستان 1391 ، شماره 6

    20- دشتی ، نادر و یاوری ، کاظم و صباغ ، مجید ، تجزیه ی رشد بهره وری کل عوامل تولید در صنعت ایران با استفاده از رهیافت اقتصاد سنجی ، فصلنامه اقتصاد مقداری ( بررسی های اقتصادی سابق ) ، بهار 1388 ، دوره 6 ، شماره 1

    21- رسولی مقدم ، تهمینه ، مدیریت دانش جهت افزایش بهره وری نیروی انسانی ، انجمن بهره وری ایران ، ارائه شده در همایش بهره وری ملی ، دوم خرداد ماه ، 1387

    22- رضایی ، لیلا و ساعتچی ، محمود ، رابطه بین نگرش به عوامل انسانی موثر در بهره وری و سبک رهبری سرپرستان با تعهد سازمانی در کارکنان کارخانجات مخابراتی ایران ، مجلات تخصصی نور ، پائیز 1387 ، شماره 37

    23- رضائیان علی ، مبانی مدیریت رفتار سازمانی ، تهران : انتشارات سمت ، 1385

    24- رمضانپور ، دانیال ، افزایش بهره وری نیروی انسانی ، marketingarticles.ir ، زمستان 1390 ،

    25- رهنورد ، فرج اله و خدابخش ، مجید ، مدل ساختاری بهبود بهره وری کارکنان تولیدی ، مدیریت دولتی ، پاییز 1390 ، دوره 3 ، شماره 7 ، 94 – 81

    26-  زاهدی ، شمس السادات و نجاری ، رضا ، بهره وری منابع انسانی و مدیریت دانش ، WWW.SID.ir ، بهار 1385 ، سال ششم ، شماره اول 13 – 2

    27- سام اور ، مهدی ، روش تحقیق ، 1390، دریای دانش ، تهران

    28- شاه آبادی ، ابوالفضل و فعلی ، پریسا ، تآثیر توسعه مالی بر بهره وری کل عوامل در ایران ، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین ، بهار 1390 ، شماره های 23 و 24

    29- شاه بیگی محمد مهدی، ( ١٣٧٥ )، بررسی ارتقاء بهره وری در شرکت زمزم گرگان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی

    30- شیروانی ، علیرضا و صمدی ، بهمن ، مفهوم بهره وری و راههای ارتقاء بهره وری نیروی انسانی ، مجلات تخصصی نور ، آذر و دی 1377 ، شماره 9

    31- طالقانی ، غلامرضا و احمدزاده ، سلیمان ، شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بهره وری کارکنان وزارت راه و شهرسازی ، فصلنامه پارس مدیر ، زمستان ، 1390 ، شماره 2

    32- طالقانی ، غلامرضا و تنعمی ، محمد مهدی و فرهنگی ، علی اکبر و زرین نگار ، محمد جعفر ، بررسی عوامل موثر بر افزایش بهره وری بانک سامان ، مدیریت دولتی ، پاییز 1390 ، دوره 3 ، شماره 7

    33- طوسی محمد علی ، مدیریت و مشارکت کارکنان ، تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی ، 1379

    34- عباسی ، حامد ، پایان نامه تحلیل و بررسی روند شاخص های بهره وری در شرکت لوله گستر اسفراین ، 1393

    35- عمادزاده ، مصطفی ، آموزش و پرورش در بهره وری ، مجله دانش مدیریت ،  شماره 12 ، 1370

    36- فاتحی ، زمانعلی ، جهاد اقتصادی و افزایش بهره وری ،  www.banksepah.ir ، شهریور 1390 ،

    37- فرجی ، حسین ، بهره وری نیروی انسانی در سازمان ها ، همایش ملی بهره‌وری ایران ، خرداد ماه ، 1385

    38- فدایی ، کیامرث ، نقش آموزش بر بهره وری نیروی انسانی ، www.modiryar.com

    39- قابضی ، روح اله ، بررسی عوامل موثر بر بهره وری سرمایه های انسانی در مراکز پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت ، فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی ، بهار و تابستان 1392 ، سال اول ، شماره 3

    40- قلی زاده ، محمد حسین ، بررسی ارتباط بین نوع استخدام و بهره وری با توجه به سطوح تحصیلی کارمندان شاغل در دفتر مرکزی جهاد سازندگی ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت ، تهران : دانشگاه تهران ، 1376

    41- کاکاوند ، زهره ، روش تحقیق : تاملی بر مفاهیم طرح تحقیق ، 1390،نشر جوان ، تهران

    42- مقدس ، علی اصغر و احمدی ، خدیجه ، بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر بهره وری کادر اداری سازمان های دولتی در شیراز . مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، دوره 19 ، شماره 1 ، 1381

    43- میرزایی ، بهنام ، بررسی عوامل موثر بر ارتقاء بهره وری نیروی انسانی در سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان تهران ، پایگاه مقالات علمی ، 2012

    44- میرغفوری ، سید حبیب اله و صیادی ، حسین ، شناسایی ، تجزیه و تحلیل و رتبه بندی عوامل موثر بر بهره وری معلمان استان یزد ، مجله علوم تربیتی و روان شناسی ، زمستان 1386 ، دوره 3 ، سال چهاردهم ، شماره 4 ، 158 – 133

    45- موسوی ، محمد و صادقی ، تورج و عبدی سراسیا ، هادی ، بررسی کیفیت زندگی کاری با استفاده از مدل والتون و تأثیر آن بر بهره وری نیروی انسانی در بانک صادرات ، marketingarticles.ir.WWW ، شهریور 1391

    46- مومنی ، منصور (1390)، تحلیل‌های آماری با استفاده از spss،  انتشارات کتاب نو.تهران

    47- میری ، عبدالرضا و سبزیکاران ، اسماعیل ، بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی منابع انسانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران منطقه تهران ، مجله مدیریت توسعه و تحول ، 1390 ، شماره 6 ، 56 – 49

    48- ملک پور فرسادی ، فرهاد و نوری ، سیامک ، مدلهای مختلف اندازه گیری ابزارهای استراتژیک مدیریتی ، http://www.civilica.com ، 1388 ، 12 – 1

    49- نصرت پناه ، سیاوش و حسنی ، کاوه و یزدی ، امید ، بررسی رابطه ی بین کیفیت زندگی کاری و بهره وری نیروی انسانی ، فصلنامه مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین ( ع ) ، 1391 ، شماره 1 ، 206 – 189

    50- واعظی ، رضا و وثوقی ، فاطمه ، اجرای مدل تعالی سازمانی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی پژوهشی در شرکت پالایش نفت تهران ، فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی ، سال 8 ، زمستان 1389 ، شماره 19

    51- واعظی ، سید کمال ، نقش فرهنگی در ارتقای بهره وری ، مدیریت دولتی ، شماره 34 ، 1375 ،

    52- ووناک ، توماس اچ، ورانلد جی(1390)، آمار و احتمال مقدماتی ،ترجمه محمدرضا مشکانی، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی، تهران

    53- یوسفی ، اسداله ، بررسی رابطه بهره وری و بهبود مستمر و سیستم مدیریت عملکرد ، پایگاه مقالات علمی مدیریت .system.parsiblog.com ، 1391

     

     منابع لاتین :

    1- Aucoin Rose، (2003) ،productivity and productivity growth: new found land and Labrador،

    2- Prepared by:economic research and andysis division economics and statistics branch department of finance.

    3- Jean Fourastie،(1975) ، “Productivity Price and Wages”Paris .OEEC.Europan Productivity Agency

    4- Goodwin . H . F . '' Improvement Must Be Managed " , gournal of Industrial Engineering , vol , 19 , No . 11

    5- Hershauor,g.c.& W.A.Rush,(( A worker productivity model and Its use if Lincoln Electric )) ,Interfaces , Vol , 8 , No . 3 , 1978

    6- Muyia nafukho , Fredrick & Brooks , kit، (2006): journal of European Industrial Training ,

    7- human resource development , social capital , emotional intelligence any link to productivity

    8- vol.30، No.2

    9- Sahay. B.S،(2005)،”Multi factor productivity measurement model for service organization”،Internatinal Journal of productivity and performance management ، vol.54، No.1

    10- Saleh. SD , Wang CK،(1994) ،” the management of innovation structure and organizational climate “ ،vol.40 ،No .1

    11- Steiner and Goldner،(1994)،international labour officc,op, cit

    12- Vi straner.A، (1995 )، “productivity managemen”t: the 


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین عوامل سازمانی ، مدیریتی و ارتقاء بهره وری نیروی انسانی

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی ( M.A ) گرایش: داخلی چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مؤلفه ­های فناوری اطلاعات از طریق کانال­های انتقال بر مؤلفه­های مدیریت منابع انسانی می­باشد. برای گرد آوری اطلاعات در حوزه پژوهش از مطالعات کتابخانه­ای برای تسریح ادبیات نظری موجود، و پرسش­نامه برای اندازه­گیری متغیرهای استفاده شده است. جامعه آماری کارمندان ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A.» رشته مدیریت اجرایی (استراتژیک) چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر نظام نگهداشت نیروی انسانی بر بهره­وری سازمانی در شرکت سهامی مخابرات استان هرمزگان است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی شرکت مخابرات استان هرمزگان می باشد که به روش تصادفی طبقه­ای و با استفاده از فرمول کوکران تعداد ...

پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی چکیده بر اساس مطالعات صورت گرفته استان خوزستان به دلیل برخورداری از مراکز متعدد ساخت و تولید انواع کالاهای صنعتی در 7 گروه فلزی، کانی غیرفلزی، شیمیایی، سلولزی، غذایی، برق و الکترونیک، نساجی و دسترسی به مواد اولیه و همچنین دیگر منابع، در کشور حائز اهمیت می­باشد لیکن به دلیل وجود مشکلات متعدد از جمله عدم انطباق با ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد( (M.A مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی چکیده در شرایط متغیر و پیچیده امروزی که بر محیط اداری، اقتصادی و اجتماعی حاکم است ، یکی از عواملی که می تواند به افزایش کارایی ، اثربخشی و رضایت ارباب رجوع در بخش دولتی کمک نمایند، بهره وری است. به همین دلیل در این تحقیق تلاش گردید عوامل موثر بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریهای استان گیلان شناسایی و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران « M.Sc. » گرایش: مهندسی و مدیریت ساخت چکیده : هدف اصلی این تحقیق، تعیین اولویت بندی مهمترین عوامل موثر بر بهره وری منابع انسانی در فاز اجرایی چرخه حیات پروژه های ساخت و ساز شهری بوده است. که پس از بررسی های انجام گرفته 100 عامل به عنوان عوامل اصلی موثر بر بهره وری تعیین گردیدند. با استفاده از پرسشنامه و توزیع آن میان جامعه آماری که ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده در این پژوهش با اشاره به اینکه اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در سالهای اخیر بعنوان یک سیاست مهم اقتصادی، برای توسعه اقتصادی مطلوب، کاهش هزینه­های گزاف تولیدی و رهایی از عملکرد ناکارآمد شرکتهای دولتی مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، این سئوال مطرح می شود که آیا اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی ...

رشته مديريت صنعتي زمستان 1390 چکيده: تحقيق حاضر در پي يافتن تاثير متقابل مديريت زنجيره تامين و مديريت ارتباط با مشتري در شرکت فولاد اسفراين چگونه است. به منظور پاسخگويي به سوالهاي پژوهش و ني

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد MBA تابستان 1391 چکيده: هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ميان هوش معنوي، رضايت شغلي و تعهد سازماني بين کارکنان بانک ملي استان مازندران مي‌باشد. جامعه آما

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني گرايش بازرگاني بين الملل زمستان 90 چکيده رشد سريع زير ساختارهاي اينترنت فرصت­ها و روش­هايي جديد براي انجام کسب وکار به تمامي جهانيان معر

ثبت سفارش