پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران

word 1 MB 29816 110
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری  "M.A"

    چکیده

    سود برای اثربخشی باید به موقع در دسترس قرارگیرد. به موقع بودن سود، موجب واقعی شدن بازده میگردد و در صورت ارائه در فواصل کوتاه مدت، موجب کاهش ریسک اطلاعاتی می‌گردد ..به موقع بودن یکی از مهمترین ویژگی‌های کیفی اطلاعات مالی محسوب می‌شود. اگر در یک معامله بالقوه یک طرف اطلاعات بیشتری نسبت به طرف دیگر داشته باشد، عدم تقارن اطلاعات وجود دارد. این امر منجر به عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سهام می‌شود. در این پژوهش رابطه بین به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران، براساس داده‌های 78 شرکت طی دوره زمانی   1387تا1391 بررسی شده‌است. از نرم افزار Eviews روش رگرسیون پنلی برای تحلیل داده‌‎های پژوهش استفاده شده‌است. این پژوهش از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی، از نوع همبستگی می‌باشد. با توجه به نتایج بدست آمده از فرضیه اول، به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی دارای رابطه مثبت و معنادار می‌باشد. طبق نتایج حاصله از آزمون فرضیه دوم، متغیر تعدیل گر فرصت رشد بر روابط بین به موقع بودن با عدم تقارن اطلاعاتی تاثیرگذار است.

     

     

    واژگان کلیدی: خصوصیات کیفی، به موقع بودن، سود حسابداری ، عدم تقارن اطلاعاتی.

    - مقدمه

    پاسخگویی[1] که خاستگاه آن احترام به حقوق انسان هاست، در سطوح مختلف ملی و بنگاه های تجاری مطرح است. مدیران در مقابل سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر اشخاص ذینفع، موظف اند از طریق ارائه اطلاعات به موقع، شفاف و قابل اعتماد، آنها را در جریان نحوه به کارگیری منابع اقتصادی و نتایج عملیات واحد تجاری قرار داده و امکان تصمیم گیری و قضاوت منطقی را برای آنها فراهم سازند. اتخاذ تصمیمات معقول اقتصادی و تخصیص بهینه منابع محدود و کمیاب  به سوی فعالیت‌های برتر بدون وجود اطلاعات به موقع، معتبر و قابل اتکا، امکان پذیر نیست. به موقع بودن[2]  به این مفهوم است که اطلاعات باید در کوتاه ترین زمان و به سریع ترین شکل ممکن در دسترس استفاده کنندگان قرارگیرد. هر چه فاصله زمانی بین پایان سال مالی و تاریخ انتشار صورت‌های مالی[3] واحدهای تجاری کوتاه تر باشد، منافع و سودمندی حاصل از صورت‌های مالی حسابرسی شده سالانه واحدهای تجاری افزایش می‌یابد. افزایش فاصله زمانی بین پایان سال مالی و تاریخ انتشار صورت‌های مالی، احتمال فاش شدن اطلاعات به نفع گروهی از استفاده کنندگان و به زیان سایرین را افزایش می‌دهد.

    در فصل اول پس از بیان مسئله به اهمیت و ضرورت تحقیق می پردازیم و سپس اهداف تحقیق را بیان می‌کنیم. همچنین در این فصل فرضیه های تحقیق آورده شده‌است. و برخی اصطلاحات کلیدی در پایان این فصل تعریف می‌شود.

     

    1-2- بیان مسأله

    مقوله سود در مباحث حسابداری و مالی با توجه به بحث کیفی آن و همچنین بعنوان ابزاری برای تصمیم‌گیری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اگر چه مفهوم تعهدی سود به عنوان یک ابزار بنیادی با انتقادهایی مواجه است اما از دیدگاه اطلاعاتی، این مفهوم بیانگر نتیجه فعالیت یک شرکت از دیدگاه حسابداری و مالی میباشد. بر اساس فرضیات «بازار کارا»[4] و همچنین تحقیقات انجام شده مشاهده می‌شود که سود حسابداری بار و محتوای اطلاعاتی دارد. محاسبه سود حسابداری بعنوان معیاری برای ارزیابی عملکرد شرکت‌ها و یا اطلاعاتی که در محاسبه آن لحاظ می‌شود، توسط حسابداران حرفه‌ای و تحلیل‌گران و مفسران مالی همواره مورد تاکید قرار داشته است. ویژگی‌های کیفی اطلاعات حسابداری عبارت است از صفت و کیفیتی از اطلاعات حسابداری که مفید بودن و اثر‌بخشی آن را افزایش می‌دهد. در واقع ویژگی‌های کیفی خصوصیاتی هستند که اطلاعات را فراهم شده و گزارشات را برای استفاده‌کنندگان قابل استفاده می‌سازند. یکی از دو بعد اصلی ویژگی‌های کیفی مربوط بودن می‌باشد، به این مفهوم که اطلاعات برای این که قابل استفاده باشند باید به نیازهای تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان مربوط باشند و اطلاعات آن‌‌گاه دارای کیفیت مربوط بودن هستند که بتوانند از طریق کمک به استفاده‌کنندگان در ارزیابی رویدادهای گذشته، حال و آینده، یا از طریق تأیید یا اصلاح ارزیابی گذشته آنها، تصمیمات اقتصادی آنان را تحت تأثیر قرار دهند (بهرام‌فر و رسولی، 1387). سود برای اثربخشی باید به موقع در دسترس قرارگیرد. به موقع بودن سود، موجب واقعی شدن بازده می‌گردد و در صورت ارائه در فواصل کوتاه مدت، موجب کاهش ریسک اطلاعاتی[5] می‌گردد      (نصرالهی، 1389) ..به موقع بودن یکی از مهمترین ویژگی‌های کیفی اطلاعات مالی محسوب می شود. به موقع بودن به این مفهوم است که اطلاعات باید در کوتاه ترین زمان و به سریع ترین شکل ممکن در دسترس استفاده کنندگان قرارگیرد. هر چه فاصله زمانی بین پایان سال مالی و تاریخ انتشار صورت‌های مالی[6] واحدهای تجاری کوتاه تر باشد، سودمندی حاصل از صورت‌های مالی حسابرسی شده سالانه واحدهای تجاری افزایش می‌یابد افزایش فاصله زمانی بین پایان سال مالی و تاریخ انتشار صورت‌های مالی، احتمال فاش شدن اطلاعات به نفع گروهی از استفاده کنندگان و به زیان سایرین را افزایش می‌دهد.

     

    زمانی که عدم تقارن اطلاعاتی[7] در رابطه با سهام یک شرکت افزایش یابد ارزش ذاتی آن با ارزشی که سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه[8] برای سهام مورد نظر قائل می‌شوند متفاوت خواهد بود. در نتیجه  ارزش واقعی سهام شرکت‌ها با ارزش مورد انتظار سهامداران تفاوت خواهد داشت (دیاموند و ورچیا،1991: 65).

    اگر در یک معامله بالقوه یک طرف اطلاعات بیشتری نسبت به طرف دیگر داشته باشد، عدم تقارن اطلاعات وجود دارد. این مشکل شامل اطلاعات حسابداری هم می باشد. مدیران شرکت‌های سهامی درباره ارزش شرکت نسبت به سهامداران بیرون از شرکت اطلاعات بیشتری دارند. این امر منجر به عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سهام می‌شود (نوروش 1384، 93).

    با توجه به مطالب گفته شده پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطه بین به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و استفاده از فرصت رشد[9] به عنوان متغیر تعدیل گر در بازار سرمایه ایران است. به عبارت دیگر هدف از این تحقیق، تعیین این موضوع است که آیا به موقع بودن سود و فرصت رشد اثر مهم و معناداری بر عدم تقارن اطلاعاتی  دارد؟

     

    1-3- چارچوب نظری و مدل مفهومی پژوهش

    1-1-3 چارچوب نظری پژوهش

    همان گونه که در شکل پایین نمایان می‌باشد به موقع بودن به عنوان متغیر مستقل  و عدم تقارن اطلاعاتی به عنوان متغیر وابسته این پژوهش می‌باشند. همچنین فرصت رشد به عنوان متغیر تعدیل‌گر بین متغیر مستقل و وابسته قرار داده شده‌است. حفظ منافع عمومی، مستلزم گزارشگری مالی قابل اتکا و به موقع از عملیات و سلامت مالی شرکت‌های سهام عام است. ارایه مطلوب اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی به جامعه کمک خواهد نمود تا منابع اقتصادی خود را به کار آمد ترین شکل، تخصیص و به کار گیرد.

    در دنیای رقابتی امروز ایجاد ارزش و خلق ثروت برای سهامداران یکی از اهداف اصلی هر فرد برای سرمایه گذاری در بنگاه سرمایه گذاری یا شرکت سرمایه‌پذیر است. سرمایه‌گذاران خواستار آنند که سرمایه خود را روز به روز افزایش داده و آنرا به حداکثر برسانند. به همین دلیل به دنبال فرصت‌های سرمایه گذاری هستند که بیشترین ثروت را برای آنان خلق کند. سرمایه‌گذاران برای نیل به اهداف خود نیاز به ابزارها و معیارهایی برای شناسایی و اندازگیری ارزش بالقوه موجود در هر یک از فرصت‌های سرمایه گذاری دارند. این معیارها باید به میزان کافی قابل اتکا باشند تا سرمایه‌گذاران بتوانند بر اساس آنها تصمیم‌گیری‌های خود را انجام داده و سرمایه خود را در فعالیت‌های تجاری صرف کنند. در اینجاست که دانش حسابداری و مدیریت مالی به کمک سرمایه‌گذاران می‌آید تا آنها را در تصمیمات خود یاری کنند.حال با توجه به آنچه شرح آن در بالا رفت در این تحقیق ما به دنبال درک این مطلب می‌باشیم که آیا بین به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی‌داری وجود دارد یا نه ؟

    1-2-3 مدل مفهومی پژوهش

    فرصت رشد

    به موقع بودن

     

     

    عدم تقارن اطلاعاتی

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    نمودار1-1- مدل مفهومی ( منبع: محقق ساخته )

     

    1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش

    بازی با «ارقام مالی»[10] می‌تواند تأثیر کاملاً منفی، در هنگام کشف شدن باقی گذارد. در حسابداری استفاده از مدیریت مدیریت سود[11]، می‌تواند تصورات سایرین نسبت به عملکرد شرکت‌اش را تغییر دهد. ارزیابی قدرت سودآوری شرکت ممکن است به اشتباه تعبیر شود و باعث تعیین نامناسب  قیمت اوراق بدهی[12] و سرمایه شود. هنگامی که اشتباهاتی کشف می‌شود. شرکت دیگر اطمینان بازار را به دست نخواهد آورد. پژوهش‌ها نشان داده است که نوسان کم و پایدار سود، حکایت از کیفیت آن دارد. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران با  اطمینان خاطر بیشتری در سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که روند سود آنها با ثبات‌تر است. حتی اگر قیمت بازار اوراق بهادار کاملاً منعکس کننده اطلاعات باشد باز هم این احتمال وجود دارد که افراد درون سازمان بیش از افراد برون سازمان در مورد وضعیت کیفی شرکت اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشد و بتواند به واسطه این مزیت اطلاعاتی در جهت کسب منافع بیشتر اقدام نماید.در این جاست که یکی از زیر شاخه های بحث عدم تقارن اطلاعاتی موسوم به «گزینش (انتخاب) متغیر» نمایان می شود

    گزینش مغایر به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن فروشندگان اطلاعات مربوطی در اختیار دارند که خریدارن از آن  بی اطلاع می‌باشند و (بالعکس)، که این امر دقیقاً قبل از وقوع معامله به وجود می‌آید. زمانی که معامله گران در بازار از وجود افراد غیر مطلع آگاه شوند مسئله گزینش مغایر افزایش می یابد. در این حالت افزایش سطح عدم تقارن اطلاعاتی از طریق گسترش تقارن دامنه پیشنهادی قیمت خرید و فروش سهام نشان داده می‌شوند و بازار گردان ها از افزایش این تفاوت برای جبران و سبک گزینش مغایر بهره میگیرند. به عبارت دیگر حضور افراد نا آگاه در بازار سرمایه این امکان را فراهم می سازد تا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نرخ بازده بالاتری به دست آورند. بطور کلی اهمیت و ضرورت این پژوهش این است که به گونه تجربی به سرمایه‌گذاران و صاحبان سود نشان دهد که آیا اعمال مدیریت سود به ویژه به موقع بودن سود می‌تواند بر تصمیمات سرمایه‌گذاران اثرگذار باشد. با توجه به موارد ذکر شده می‌توان به اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر پی‌برد و انجام اینگونه پژوهش‌ها را ضروری دانست.

     

    1 - Accountability

    2- Timeliness

    3- Financial Statements

    1- Efficient Market Hypothesis

    2- Information risk

    3- Financial Statement

    1- Information asymmetry

    - Capital market 2

    -Growth opportunities 3

    1- Securities

    2- Earnings Management

    3- Securities gallows

    Abstract

     

    Profit for effectiveness should be adhered to when available. Timeliness of earnings, the real cause of the return is submitted in form of short distances, can reduce the risk of information is Timeliness is an important qualitative characteristics of financial information. If one side in a potential deal more information than the other party, the asymmetry of information. This leads to information asymmetry in the stock market. In this study, Timeliness of information asymmetry between income and adjusted variable Of growth opportunities in the capital market, according to data from the company during the period 2009 to 2013 were reviewed. 78 Is. Eviews software from a panel regression was used to analyze research data. The research In terms of purpose, applied research, the correlation is. According to the results of the first hypothesis, the Earnings timeliness of information asymmetry is a significant and positive relationship. The results of the test The second hypothesis, variable adjustment of the growth opportunities in international relations affect the timeliness of the information asymmetry.

     

    Keywords: Quality, characteristics, timeliness, profit accounting, information asymmetry.

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                   صفحه

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1-1- مقدمه. 3

    1-2- بیان مسأله. 3

    1-3- چارچوب نظری و مدل مفهومی پژوهش... 5

    1-1-3 چارچوب نظری پژوهش... 5

    1-2-3 مدل مفهومی پژوهش... 6

    1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش... 6

    1-5- اهداف پژوهش... 7

    1-5-1 اهداف کلی.. 7

    1-5-2 اهداف علمی.. 7

    1-5-3 اهداف کاربردی.. 8

    1-6-فرضیات پژوهش... 8

    1-7- تعریف واژه‌ها و اصطلاحات پژوهش... 8

    1-7-1 تعاریف مفهومی متغیرهای پژوهش... 8

    1-7-2 روش تحقیق. 9

    1-7-3 جامعه و نمونه آماری.. 9

    1-7-4-تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش... 10

    فصل دوم: پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه. 13

    2-2- مفهوم سود. 13

    2-2-1 مفهوم سود در سطح ساختار (قواعد و تعاریف) 15

    2-2-2 مفهوم سود در سطح معانی ( ارتباط با واقعیت های اقتصادی ) 15

    2-2-3 مفهوم سود در سطح عمل (نحوه استفاده از آن توسط استفاده کنندگان) 16

    2-2-4 چارچوب مفهومی‌گزارشگری.. 17

    2-3- خصوصیات‌کیفی‌اطلاعات‌‌‌ مالی.. 18

    2-3-1 کیفیت‌«اهمیت»‌ 20

    2-3-2 مربوط‌بودن‌ 21

    2-3-3 ارزش‌پیش‌بینی‌کنندگی‌و تأییدکنندگی‌ 21

    2-3-4 انتخاب‌خاصه‌ 22

    2-3-5  قابل‌اتکا بودن‌ 22

    2-3-6 بیان‌صادقانه‌ 23

    2-3-7 رجحان‌محتوا بر شکل‌ 23

    2-3-8  بی‌طرفی‌ 24

    2-3-9 احتیاط‌ 24

    2-3-10 کامل‌بودن‌ 24

    2-3-11 قابل‌مقایسه‌بودن‌ 25

    2-3-12 ثبات‌رویه‌ 25

    2-3-13 افشاء. 26

    2-3-14 قابل‌فهم‌بودن‌ 26

    2-3-15 ادغام‌و طبقه‌بندی‌اطلاعات‌ 26

    2-3-16 توان‌استفاده‌کنندگان‌ 26

    2-3-17 محدودیتهای‌حاکم‌بر خصوصیات‌کیفی‌اطلاعات‌مالی‌ 27

    2-3-17-1 موازنه‌بین‌خصوصیات‌کیفی‌ 27

    2-3-17-2 به‌موقع‌بودن‌ 28

    2-3-17-2-1 عوامل موثر بر به موقع بودن سود و گزارشگری آن. 28

    2-4- عدم تقارن اطلاعاتی.. 31

    2-4-1 عدم تقارن اطلاعات و کارایی بازار. 31

    2-4-1-1 شکل ضعیف... 32

    2-4-2-2 شکل نیمه قوی.. 32

    2-4-1-3  شکل قوی.. 32

    2-4-2 عدم تقارن اطلاعاتی و دامنه قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام. 34

    2-4-3 پیامدهای عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه. 36

    2-4-4 عدم تقارن اطلاعات و فرضیه پیام دهی.. 39

    2-5- بیان تئوریک رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و فرصت رشد. 39

    2-6- پیشینه پژوهش... 40

    2-6-1 تحقیقات خارجی.. 40

    2-6-2 تحقیقات داخلی.. 42

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    3-1- مقدمه. 46

    3-2- روش تحقیق. 47

    3-3- قلمرو تحقیق. 48

    3-3-1  قلمرو موضوعی.. 48

    3-3-2  قلمرو مکانی.. 48

    3-3-3 قلمرو زمانی.. 48

    3-4- روش و ابزار گردآوری داده‌ها 48

    3-5- جامعه و نمونه آماری.. 49

    3-6- فرضیه‌های پژوهش... 50

    3-6-1 مدل آماری تحقیق. 50

    3-6-2 متغیر وابسته. 51

    3-6-3 متغیرمستقل. 51

    3-6-3-1 متغیرتعدیل گر. 51

    3-7- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 52

    3-7-1 همبستگی.. 53

    3-7-1-1 ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده 53

    3-7-1-2 ضریب همبستگی.. 54

    3-7-2 رگرسیون. 55

    3-7-2-1 رگرسیون خطی ساده 55

    3-7-2-2 رگرسیون چند متغیره 55

    3-7-3  آزمون هم خطی.. 56

    3-8- معرفی نرم افزار Eviews 57

    3-9- انواع داده‌ها 58

    3-10-مدل داده‌های ترکیبی سری زمانی- مقطعی (پنل) 59

    3-11- انواع مدل های بکار رفته در داده‌های ترکیبی.. 59

    3-12- تحلیل رگرسیون. 60

    3-13- فروض کلاسیک... 61

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌های آماری

    4-1-مقدمه‏ 64

    4-2-شاخص های توصیفی متغیرها 64

    4-3-روش آزمون فرضیه‌های تحقیق. 66

    4- 4- نتایج تجزیه وتحلیل رگرسیون به روش پنلی.. 68

    4-4-1 آزمون معنادار بودن اثرات ثابت.. 68

    4-4-2 آزمون هاسمن.. 69

    4-4-3 آزمون ریشه واحد در داده‌های ترکیبی.. 70

    4-5- نتایج اماری فرضیات.. 71

    4-5-1 فرضیه اول. 71

    4-5-2 فرضیه دوم. 73

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

    5-1- مقدمه. 76

    5-2- ارزیابی و تشریح نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها 76

    5-2-1 نتیجه گیری آزمون فرضیه اول. 76

    5-2-2 نتیجه گیری آزمون فرضیه دوم. 77

    5-3- پیشنهادها 78

    5-3-1 پیشنهادهایی در راستای یافته های پژوهش... 78

    5-3-1-1 پیشنهاد به سازمان حسابرسی و حسابداران رسمی.. 78

    5-3-2 پیشنهاد‌هایی مبنی بر نتایج پژوهش... 79

    5-3-3 پیشنهادات برای پژوهش های آتی.. 79

    5-4- محدودیت های تحقیق. 80

    منابع و  مآخذ

    منابع فارسی.. 82

    منابع لاتین.. 84

    ضمائم و پیوست ها 85

     

     

    منبع:

     

    منابع و  مآخذ

    منابع فارسی

    آذر، ع. و منصور مؤمنی، (1385)، " آمار و کاربرد آن در مدیریت"، سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)، جلد دوم.

    بهرامفر، ن ،و ولی اله رسولی، (1387)، " ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری مدیریت و نقش آن در تصمیم‌گیری مدیریت " ، بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 24.

    پرتوی ،ن. و امیرپوریا نسب ، (1380)، "درآمدی بر ویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری" ، مجله حسابدار،  شماره 144.

    ترک ، م و  رضا تهرانی ،(1390)، " بررسی رابطه بین سودهای مختلف و جریان های نقدی با بازده سهام در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.

    جهانخانی، ع، و حسین عبده تبریزی،(1372) ، " نظریه بازار کارای سرمایه "، نشریه تحقیقات مالی ، شماره 1 ، دوره 1.

    حافظ نیا، م.ر ،(1385) ، " مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی علوم انسانی دانشگاه ها(سمت).

    خاکی، غ.ر ، (1388)، " روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی"، انتشارات بازتاب، چاپ پنجم.

    خدامی پور ، ا،و  محمد قدیری ،(1389) ، " بررسی رابطه میان اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران" ، نشریه  پیشرفت های حسابداری و حسابرسی دانشگاه شیراز،
     شماره 2.

    خوش طینت، م، فرزانه یوسفی اصل، (1386)، " رابطه تقارن و عدم تقارن اطلاعاتی با محافظه کاری، نشریه مطالعات تجربی حسابداری مالی" ، شماره 20.

    داوود آبادی فراهانی، (1389)، " بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.

    دلاور، ع. ، (1386)، " مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی"،انتشارات رشد.

    رضازاده،د. و ناصر آزاد ، (1387)، "رابطه بین عدم تقارن اطلاعاتی و محافظه کاری در گزارش گری مالی " ، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی شماره 54.

    سازمان حسابرسی. (1386)، " استانداردهای حسابداری " ، نشریه شماره 160.

    ساعی، ع، (1377) ،" آمار در علوم اجتماعی با کاربرد نرم افزار SPSSpc درپژوهش های اجتماعی" . تهران، موسسه ی نشر جهاد .

    شیرین بخش، ش و حسن خوانساری، زهرا، (1384) ، "کاربرد Eviews در اقتصاد سنجی" ، چاپ دوم، انتشارات پژوهشکده امور اقتصادی، تهران، ایران.

    عزتی، م. ، (1376)، " روش تحقیق در علوم اجتماعی"، تهران: موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس.

    فدایی نژاد،م. ا ،(1373) ، " آزمون‌های شکل ضعیف نظریه بازار کارای سرمایه در بورس اوراق بهادار تهران "، نشریه تحقیقات مالی ، شماره 5 ، دوره 2.

    قائمی ، م،ح،  و محمد رضا وطن پرست، (1384) ، " بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران " ، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 12 ، شماره 41.

    کردستانی،غ. و ضیاءالدین مجدی ، (1386)، "بررسی رابطه بین ویژگی های کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی"، نشریه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 48 .

    20.              کردستانی، غ، و حبیب امیر بیگی، (1387) ، " بررسی رابطه عدم تقارن زمانی سود و MTB به‌عنوان دو معیار ارزیابی محافظه کاری " ، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 15 ، شماره 3.

    نصراللهی، ز، و عارف منش، زهره، (1389)، " بررسی رابطه مالکیت و کیفیت سود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران" ، مجله دانش حسابداری ، شماره 3.

    نوروش، ا. و علی ابراهیمی کرد لر، (1384)، "بررسی و تبیین رابطه ترکیب سهامداران با تقارن اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد" بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره42.

     

    منابع لاتین

    Ball, R., Kothari, S. P., & Nikolaev, V. V. (2013). "Econometrics of the basu asymmetric timeliness coefficient and accounting conservatism". Chicago Booth Research Paper, No. 09-16..

    Chi, W., & Wang, C. (2010). "Accounting conservatism in a setting of information asymmetry between majority and minority shareholders". The International Journal of Accounting, 45, 465-489.

    Mueller, E. and A. Spitz ,2006, "Managerial Ownership and Company asymmetric in German Small and Medium-Sized Private Enterprises." German Economic Review. Issue 2, pp. 2-18.

    Talla M.Al-Deehani 2007, "Modeling Asymmetry in The Price-Volume Relation", Evidence From nine Stock Markets.

    Thomas, S. (2002). "Firm diversification and asymmetric information: Evidence from analysts’" forecasts and earnings announcements. Journal of Financial Economics, 64 (3), 373-396.

    Venkatesh, P. C. and R. Chiang ,1986,”Information asymmetry and the dealer’s bid-ask spread: a case study of eanings and dividend

    Watts R. & Zimmerman J.,1986, “Positive Accounting Theory”,  Englewood Cliffs, Nj: Prentice-Hall, Inc.

    Yohn, T. L. ,1998,”Information asymmetry around earning announcements”. Review of quantitive finance and accounting, No. 11,2, PP. 165-182.


موضوع پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, نمونه پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, جستجوی پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, فایل Word پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, دانلود پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, فایل PDF پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, مقاله در مورد پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, پروژه در مورد پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, پروژه درباره پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه به موقع بودن سود با عدم تقارن اطلاعاتی و تعدیل متغیر فرصت رشد در بازار سرمایه ایران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته حسابداری چکیده پایان نامه( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج بدست آمده‌ ): انتظار بر این است که سود خالص،نتیجه عملکرد یک واحد اقتصادی را برای یک دوره مالی نشان دهد.اما مدیریت به واسطه داشتن انگیزه های مختلف اقدام به مدیریت سود(فزاینده یا کاهنده) می کند و این احتمال وجود دارد که این اقدام باعث کاهش کیفیت سود گردد. کاهش ...

چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده در بو

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده گزارش مالی برای پاسخگویی به نیازهای تصمیم گیرندگان ارائه می شود. بر این اساس، به موقع بودن به عنوان یکی از ویژگی های اطلاعات در گزارشگری مالی شناخته شده است. به موقع بودن، اهمیت حیاتی برای بازارهای سرمایه دارد و به عنوان یکی از اجزای اصلی بازار سرمایه کارا محسوب می شود. انتشار به موقع اطلاعات باعث کاهش عدم تقارن ...

پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری پژوهش حاضر برای فراهم آوردن شواهدی در جهت روشن ساختن رابطه­ی بین کیفیت­ سود و نقدشوندگی سهام و همچنین ارزیابی تاثیر کیفیت سود بر نقدشوندگی سهام صورت پذیرفته است. در این پژوهش 96شرکت­ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 5ساله 1387-1392 (با یکسال تقدم)به عنوان جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. متغیر مستقل در این پژوهش کیفیت ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش :مالی چکیده: در این تحقیق به بررسی ارتباط شفافیت سود و ریسک نقدینگی درشرکت های پذیرفته بورس اوراق بهادار تهران پرداخته می شود. ما در این تحقیق بررسی خواهیم کرد که افزایش شفافیت سود شرکتها ، ریسک نقدینگی را کاهش می دهد . متغیر وابسته تحقیق ریسک نقدینگی و متغیر مستقل تحقیق شفافیت سود است.برای سنجش شفافیت سود از مدل ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته حسابداری گرایش حسابداری چکیده: موقعیت قوی یک تولید، قدرت ماندن زیادی را به شرکت اعطا می کند به عبارت دیگر، شرکت در هنگام پاسخ به تغییرات غیر منتظره در نیازهای مصرف کننده تولید، انعطاف پذیری بیشتری دارد. قدرت قیمت گذاری به این شرکت ها سود بیشتری می دهد و به آنها اجازه می دهد تا موقعیت عالیشان را حفظ کنند. ایمنی بالای این شرکت ها در مقابل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته حسابداری چکیده کیفیت سود از جنبه های مختلف شامل (داشتن ارزش پیش بینی، ارزش بازخورد، بی طرفی، به موقع بودن و بیان صادقانه) توسط پژوهشگران مورد ارزیابی و توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین برخی ازسازوکارهای حاکمیت شرکتی و اعلام به موقع سوددر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. در این ...

بیان مسئله بورس اوراق بهادار عمده ترین راه تجهیز و تخصیص بهینه سرمایه در کشور است و شناخت این بازار و عناصر و ارتباطات موجود در آن یکی از عوامل مهم تو سعه بازار سرمایه محسوب می گردد. یکی از عناصر مهم این بازار سرمایه گذاران هستند؛سرمایه گذاران از انجام سرمایه گذاری در سهام شرکت ها اهداف مختلفی دارند آنها در بازار سرمایه سعی دارند منابع خود را به سمتی سوق دهند که بیشترین سودآوری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده تحقیق : ﻫﺪف ﮔﺰارﺷﮕﺮی ﻣﺎﻟﯽ اراﺋﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺎﻟﯽ اﺳﺖ. ﮔﺰارﺷﮕﺮی ﻣﺎﻟﯽ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﻗﺎﻟﺐ ﺻﻮرﺗﻬﺎی ﻣﺎﻟﯽ ﯾﺎ ﺳﺎﯾﺮ اﺑﺰارﻫﺎی اﻧﺘﻘﺎل دﻫﻨﺪه ی اﻃﻼﻋﺎت ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮد. بسیاری از اطلاعات ارائه شده به وسیله گزارشگری مالی در بر دارنده ی پیش بینی در خصوص عملیات آینده است . روش تحقیق در این پژوهشبه ...

ثبت سفارش