پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران

word 365 KB 29845 79
مشخص نشده کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه دوره کارشناسی ارشد حسابرسی

    چکیده:

         فشارهای ناشی از تضادهای منافع، دوره­های کاری پرمشغله و مانند آنها حسابرسی را تبدیل به شغلی تنش­زا می­کند؛ چنین تنش­هایی بر وجوه متعددی از زندگی و فعالیت­های حسابرسان تأثیر می­گذارند؛ سلامت جسمی و روانی فرد مورد تهدید واقع می­شود، زندگی شخصی و خانوادگی او تحت تأثیر قرار می­گیرد، روابط اجتماعی او در محل کار و بیرون از آن تضعیف می­گردد، انگیزه­ها و انرژی برای فعالیت­های شغلی کاهش می­یابد و در نهایت به تضعیف عملکرد شغلی می­انجامد. چنین پیامدهایی برای ادارات و سازمان‌ها تهدیدی جدی به شمار می­آیند. با این وجود تحقیقات اندکی تا کنون به مطالعه وضعیت شغلی حسابرسان از لحاظ مسائل ذکر شده پرداخته­اند. هدف این پژوهش بررسی وضعیت فرسودگی شغلی، سلامت روان و ارتباط میان این دو متغیر در حسابرسان، و مقایسه آن با پرستاران (به عنوان شغلی که بر اساس تحقیقات متعدد به وضوح تنش­زاست) می­باشد. به این منظور طی یک طرح پژوهشی پیمایشی، صد حسابرس و صد پرستار به ترتیب از میان جامعه حسابداران رسمی ایران، و سازمان نظام پرستاری ایران انتخاب شدند و دو پرسشنامه فرسودگی شغلی پینس و ارونسون، و سلامت عمومی گلدنبرگ را تکمیل نمودند؛ داده­های حاصل از طریق محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t تحلیل شد. نتایج نشان دادند که رابطه میان فرسودگی شغلی و سلامت روانی هم در حسابرسان و هم در پرستاران، معنی­دار و منفی است. اما تحلیل‌ها تفاوت معناداری را میان حسابرسان و پرستاران در فرسودگی و سلامت روانی آشکار نکردند. اگرچه به طور سنتی فرسودگی شغلی را بیشتر مختص به مشاغلی مانند پرستاری دانسته­اند که به خدمات بهداشتی و حمایتی اجتماعی مربوط هستند، اما نتایج این تحقیق نشان می­دهد که حسابرسان هم به همان میزان در معرض فرسودگی شغلی و مشکلات روانی ناشی از آن قرار دارند. بنابراین وضعیت فرسودگی شغلی و سلامت روانی حسابرسان موضوع مهمی است که باید مورد توجه مدیران و مراکز تصمیم­گیری قرار گیرد.

    کلمات کلیدی: فرسودگی شغلی، سلامت روان، حسابرسان، پرستاران  

    1-1-    مقدمه

         سلامت روان به حالتی در فرد اشاره دارد که در آن، اختلالات و مشکلات روانی غایب­اند و عملکرد فرد در جنبه­های مختلف زندگی، بهینه و سازگارانه است. سلامت روان، در کنار سلامت جسمی و اجتماعی، یکی از مهم­ترین عوامل تعیین­کننده­ی عملکرد شغلی فرد است. علاوه بر عملکرد کارکنان، نرخ بیماری، غیبت از محیط کار، تصادفات غیر مترقبه، جابه­جایی کارکنان، و همچنین بازده کاری و خلاقیت کارکنان، با سلامت روانی آنها ارتباطی قوی دارد (کاتینی و لوسیفورا[1]، 2013). از سوی دیگر، سلامت روان، خود از شرایط و عوامل محیط کار تأثیر می­پذیرد. نگرش کارکنان درباره­ی جوانب مختلف محیط کار، مانند حجم کار، شدت استرس­ها، و جایگاه کنترل، برای سلامت روان آنها تعیین­کننده است (ایزابل و کیتل[2]، 2004). علاوه بر این، وضعیت توازن مطالبات شغلی با میزان آزادی عمل کارکنان، و نیز چگونگی تعادل میان میزان تلاش کارکنان و پاداش دریافتی، بر وضعیت سلامت روان کارکنان مؤثر است (کاتینی، و لوسیفورا، 2013).

         گاهی ممکن است عوامل یاد شده به همراه سایر عوامل تأثیرگذار، به گونه­ای در کنار هم قرار گیرند که روند فرسایشی مخربی را در زندگی کاری فرد ایجاد نمایند. به این ترتیب یکی از مشکلات فراگیر در محیط­های کاری که به عنوان یک عامل خطر مهم برای سلامت کارکنان درنظر گرفته می­شود، فرسودگی شغلی[3] است. فرسودگی شغلی نوعی واکنش عاطفی به استرس درازمدت است و در خستگی هیجانی و فرسودگی جسمی و ذهنی نمود می­یابد (چنگ[4] و همکاران، 2013؛ لی[5] و همکاران، 2013). عوارض فرسودگی شغلی، سلامت جسمی و روانی فرد را در معرض خطر قرار می­دهد و منجر به کاهش عملکرد فردی می­شود؛ علاوه بر این، نشانه­ها و عوارض فرسودگی شغلی، می­تواند برای دیگران نیز مشکل­ساز باشد (نوبخت و اولیایی، 1391). با توجه به تفاوت شرایط فضای کاری در مشاغل مختلف، طبیعی است که میزان بروز فرسودگی شغلی، و نیز میزان سلامت روانی افرادی که مشاغل مختلفی دارند، متفاوت باشد.

    1-2-    بیان مساله:

         فرسودگی شغلی یک مجموعه از نشانه­ها است که گستره وسیعی از زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ گستره­ای که بر اساس نتایج تحقیقات، وجوه متعدد جسمانی، روانی و اجتماعی فرد را دربر می‌گیرد. اختلالات گوارشی، مشکلات خواب، دردهای عضلانی، سردرد، و افزایش آسیب­پذیری نسبت به بیماری­ها به­ویژه سرماخوردگی و آنفلوانزا می­توانند عوارضی از فرسودگی شغلی باشند که در جسم فرد ظهور می­یابد (ماسلاچ و گلدبرگ[6]، 1998). آثار فرسودگی شغلی در وضعیت روانی به شکل درماندگی، احساس بی­کفایتی و عدم اعتماد به نفس، افسردگی، احساس گناه مزمن و خشم جلوه می­کند (کالبرس و فوگارتی[7]، 2005). در عرصه­ی روابط اجتماعی نیز فرسودگی شغلی با پاسخ منفی و غیرهمدلانه­ی فرد به مراجعان، داشتن دید بدبینانه به دیگران، کاهش حالات مثبت روانی مثل صمیمیت، رعایت اخلاق حرفه­ای و اجتماعی، فروتنی، و ادب، و همچنین مشکلات خانوادگی همراه است (عبدی ماسوله و همکاران، 1386؛ علوی و جنتی­فرد، 1388؛ شاکری­نیا، 1391). چنین عوارضی در مجموع باعث می­شود تا فرد نتواند وظایف کاری خود را به درستی و دقت انجام دهد؛ اهمیت کار برای او کاهش می­یابد، انواع فرار و غیبت از کار را در پیش می­گیرد و در مجموع از کیفیت عملکرد فرد کاسته می­شود (لارسون[8] و همکاران، 2004). چنین ابعاد گسترده­ای نشان­دهنده اهمیت فرسودگی شغلی در وضعیت مشاغل و سازمان­ها و لزوم توجه به آن است.

         سلامت روان نیز یکی از عوامل مهمی است که در میان متغیرهای درگیر در عملکرد شغلی مطرح می‌باشد. تحقیقات بسیاری رابطه سلامت روان و وضعیت شغلی را مورد بررسی قرار داده­اند. از جمله بر اساس تحقیق کاراسک و تورز[9] (1990)، داشتن کنترل کم در اجرای کارها و انتظارات بالای کاری از کارمند، مشکلات سلامت عمومی را به دنبال دارد. همچنین فشار کاری منجر به افزایش محسوس اختلالات روانی همچون افسردگی و اضطراب در کارکنان می­گردد (استانفیلد و کندی[10]، 2006؛ وانگ[11] و همکاران، 2008). ویسی و همکاران (1379) نیز بیان می­دارند که استرس شغلی بر میزان رضایت­مندی از شغل و سلامت روان کارکنان اثر منفی دارد.

         نگاهی به عوارض ذکر شده برای فرسودگی شغلی نشان می­دهد که صرف نظر از عملکرد شغلی، آن­چه در روند فرسودگی تخریب می­شود، سلامت روانی فرد است؛ پژوهش­های صورت گرفته در این زمینه نیز نشان می­دهند که بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی کارکنان رابطه وجود دارد (شاکری­نیا، 1391؛ علوی و جنتی­فرد، 1388؛ عبدی ماسوله، و دیگران، 1386؛ نجفی، صولتی، فروزبخش، 1379).

         علی­رغم آن­که به طور کلی میان فرسودگی شغلی و سلامت روانی رابطه وجود دارد، اما وضعیت متغیرهای درگیر در این رابطه در مشاغل مختلف، متفاوت است. از دیرباز تحقیقات متعددی نشان داده­اند که بیشترین فرسودگی شغلی مربوط به مشاغلی است که با انسان­ها سر و کار داشته و جزو حرف خدمات اجتماعی محسوب می­شوند. این مساله ناشی از مواجهه­ی هر روزه­ی این افراد با شرایط پراسترس و فقدان شرایط مثبت در محیط کار است؛ از این­رو پرستاران، معلمین، مشاوران، روان­شناسان، مددکاران اجتماعی، نیروهای پلیس و غیره جزء افرادی شناخته شده­اند که در معرض فرسودگی شغلی قرار می­گیرند (نوبخت و اولیائی، 1391). اما این نگاه در حال تغییر به نظر می­رسد؛ امروزه فرسودگی شغلی در مشاغل متعددی از مشاغل نظامی گرفته (رزی[12]، و دیگران، 2012) تا کارمندان اداری (ملک­آرا، 1388)، و از استادان دانشگاهی تا مشاغل فنی (اسدی، برجعلی و جمهری، 1386) و حتی در شغل فرش­بافی (علوی و جنتی­فرد، 1388) مورد بررسی قرار گرفته و بر اهمیت آن تأکید شده است. 

         حسابرسی معمولاً یک حرفه پراسترس بوده است: دوره­های پرمشغله، ضرب­العجل مطالبات، زمان محدود برای زندگی شخصی؛ بنابراین قاعدتاً فرسودگی شغلی در میان حسابرسان معمول است (فوگارتی و یولیس[13]، 2000؛ هردا و لاول[14]، 2012). در زمینه­ی وضعیت فرسودگی شغلی در مشاغل حسابرسی هم تحقیقاتی انجام شده که البته حجم اندکی دارد. بر اساس این تحقیقات، فرسودگی شغلی در میان حسابرسان می­تواند قابل توجه باشد؛ به نظر می­رسد در میان متغیرهای زمینه­ساز فرسودگی شغلی در بین حسابرسان، عوامل محیطی و حجم کار از اهمیت بیشتری برخوردارند و با فرسودگی، کاهش کیفیت کار، و مشکلات روانی رابطه­ی مثبت دارند. در عین حال زن بودن، تجرد، و عدم استخدام رسمی عواملی است که منجر به آسیب­پذیری بیشتر نسبت به فرسودگی می­شوند (لارسونو همکاران، 2004؛ کالبرس و فوگارتی، 2005؛ لوپز، و پیترز[15]، 2012؛ باقرپور، ساعی و شعنی، 1391). همچنین جستجو در ادبیات پژوهشی مربوطه در جامعه­ی ایرانی، از کمیاب بودن چنین پژوهش­هایی به­ویژه در زمینه­ی شغل حسابرسی حکایت دارد.

         بنا بر شواهد و دلایل فوق، این پژوهش در صدد است تا وضعیت ابعاد مختلف فرسودگی شغلی، سلامت روانی، و رابطه­ی این­دو متغیر را با یکدیگر در حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران بررسی نماید. همچنین هدف دیگر پژوهش، بررسی تغییرات این متغیرها با سایر اطلاعات جمعیت شناختی مانند وضعیت تاهل است. از آنجا که تحقیقات متعددی نشان داده­اند که پرستاران نسبت به سایر مشاغل میزان بالاتری از فرسودگی شغلی و سطح پایین­تری از سلامت روانی را دارا هستند (خاقانی­زاده و دیگران، 1385)، در تعدادی از تحقیقات، از وضعیت فرسودگی شغلی یا سلامت روانی پرستاران به عنوان ملاکی برای مقایسه استفاده شده است (نجفی و دیگران، 1379)؛ بنابراین در این پژوهش نیز، برای داشتن ملاکی که به میزان فرسودگی شغلی و سلامت روانی در حسابرسان معنی دهد و آن را قابل درک نماید، فرسودگی شغلی و سلامت روانی حسابرسان با فرسودگی شغلی و سلامت روانی در پرستاران مقایسه می‌شود.

    1-3-    اهمیت تحقیق:

         شاید مهم­ترین رکن مؤسسات حسابرسی و سیستم­های نظارتی در شرکت ها و سازمان­ها، حسابرسان هستند. در واقع موفقیت و سلامت شرکت­ها و سازمان­ها وابسته به عملکرد حسابرسان است؛ از سوی دیگر با توجه به تضاد منافع میان تهیه­کنندگان صورت­های مالی و استفاده­کنندگان از آن­ها، نقش اعتباردهنده­ی حسابرسان، تصمیم­گیری اقتصادی سرمایه­گذاران و سهام­داران را به عملکرد آن­ها وابسته می­سازد؛ و این می­تواند به موفقیت‌ها و یا خسارت‌های مالی جبران­ناپذیری منجر شود که مسؤولیت آن با حسابرسان و مؤسسات حسابرسی است. این واقعیت­ها نشان می­دهد که انگیزه، رضایت و سلامت حسابرسان اهمیت بسیاری داشته و مشکلات در عملکرد حسابرسی، پیامدهای جبران­ناپذیری در سلامت مالی شرکت­ها و سازمان­ها، بازده­ی فعالیت­های آن­ها، اعتماد سرمایه­گزاران و غیره به همراه دارد. با توجه به این­که تحقیقات صورت گرفته در زمینه­ی فرسودگی شغلی و سلامت روانی حسابرسان به عنوان تعیین­کننده­های مهم عملکرد آن­ها، به خصوص در ایران اندک است، انجام چنین پژوهشی ضروری و مهم به نظر می­رسد.

    1-4-    اهداف تحقیق:

         با توجه به تأثیر احتمالی فرسودگی شغلی بر سلامت روانی حسابرسان، و اثر هر دوی این عوامل بر عملکرد شغلی، هدف این تحقیق روشن کردن وضعیت این عوامل و روابط میان آن­ها در موقعیت فعلی جامعه­ی حسابرسان ایرانی است. هدف نهایی این تحقیق تلاش برای بهبود شرایط شغلی و سلامت روانی حسابرسان در جهت بهبود کیفیت خدمات آنها و افزایش سلامت مالی و اقتصادی کشور است.  

    1-5-    فرضیه­های تحقیق:

     بنا بر بیان مسأله و همچنین با تکیه بر پیشینه تحقیق، فرضیه­های زیر پیشنهاد گردید:

    1- بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی حسابرسان، رابطه معنادار وجود دارد.

    2- بین فرسودگی شغلی و سلامت روانی پرستاران، رابطه معنادار وجود دارد.

    3- بین فرسودگی شغلی حسابرسان و پرستاران تفاوت معنادار وجود دارد.

    4- بین سلامت روانی حسابرسان و پرستاران تفاوت معنادار وجود دارد.

    1-6-     روش‌شناسی تحقیق

    1-6-1-  نوع و روش تحقیق:

    پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه فرسودگی شغلی و سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران است. به این ترتیب هدف اولیه پژوهش حاضر افزودن به دانش موجود در این زمینه است و از این­رو این تحقیق در چارچوب طرح‌های بنیادین قرار می­گیرد. البته این بررسی به این امید انجام می­پذیرد که بتوان از نتایج آن برای پیش­گیری از بعضی مشکلات حسابرسان و به تبع، مشکلات ادارات و سازمان­ها و ارتقای سلامت آنها استفاده کرد و در عین حال پیشنهاداتی نیز در عرصه­ی کاربردی داشت.

         از سوی دیگر، روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است؛ چرا که به دنبال بررسی وضعیت متغیرهای فرسودگی شغلی و سلامت روانی در جامعه­ای از حسابرسان و پرستاران و همچنین مطالعه روابط میان این متغیرها در جوامع مذکور می­باشد.

    1-6-2-  جامعه مورد مطالعه:

    جامعه­ی پژوهش شامل همه حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، و همچنین همه پرستاران عضو سازمان نظام پرستاری می­باشد.

    1-6-3-  نمونه و روش نمونه­گیری:

    برای بیان چگونگی روابط در پژوهش­های از نوع همبستگی حداقل حجم نمونه­ای به اندازه 50 نفر، و در پژوهش­های توصیفی حداقل یک نمونه 100نفری ضروری است (دلاور، 1385)؛بر اساس فرمول زیر:

    LM=nT2(T-1)  

     

    (هومن، 1391)، اگر بر اساس پرسشنامه سلامت روانی، انحراف استاندارد (σσ  ) برابر 14 باشد (حدود یک ششم دامنه تغییرات متغیر)، میزان α را برابر 05/0 در نظر بگیریم، و همچنین میزان تفاوت قابل پذیرش بین میانگین دو جامعه (d) را برابر 3 نمره در نظر بگیریم، حجم نمونه مناسب برای هر گروه در پژوهش حاضر برابر 7/83 نفر به دست می­آید. به این ترتیب گروه نمونه در این تحقیق شامل 100 نفر از حسابرسان و 100 نفر از پرستاران عضو دو جامعه ذکر شده است که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب می­شوند. اصطلاح روش نمونه­گیری در دسترس به این علت استفاده شده است که به هرحال تعداد قابل توجهی از افرادی که پرسشنامه را دریافت نمودند، همکاری نشان ندادند و بنابراین همه­ی افراد ممکن، به طور کاملاً تصادفی در نمونه موجود نیستند.

    1-6-4-  ابزار تحقیق:

    علاوه بر سؤالات مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی شامل سن، جنس، وضعیت تأهل و سابقه کار، ابزار گردآوری داده­ها در این تحقیق به شرح زیر بوده است:

    1-6-4-1-              مقیاس فرسودگی شغلی پینس و ارونسون[16]:

         مقیاس فرسودگی پینس و ارونسون یکی از معتبرترین ابزارهای موجود برای ارزیابی فرسودگی شغلی بوده است. پینس و ارونسون که از پیشگامان مطالعه فرسودگی شغلی هستند، این ابزار را بعد از تجارب فراوان در زمینه مطالعه فرسودگی در شرایط کاری مختلف تدوین نموده­اند.

    1-6-4-2-              پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ[17]:

         اولین بار توسط گلدبرگ[18] در سال 1972 تنظیم گردید. دارای سه فرم 12، 28 و 60 سوالی است. این پرسشنامه که برای شناسایی افراد با مشکلات روانی به کار می رود، روی تغییرات و عملکرد به هنجار تمرکز دارد و دو گروه از پدیده های مهم را در بر می گیرد: ناتوانی در ادامه انجام عملکرد عادی فرد و ظهور پدیده جدید با ماهیت پریشان‌ساز. این پرسشنامه ناراحتی­های با طول مدت کمتر از دو هفته را شناسایی می­کند و نسبت مشکلات گذرا حساس است. فرم 28 سؤالی این پرسشنامه در این پژوهش استفاده خواهد شد.

     

    [1] Cottini, E. & Lucifora, C.

    [2]Isabel, G. &  Kittel, F.

    [3] Job burnout

    [4] Cheng, Y.

    [5] Li, X.

    [6] Maslach,C. & Goldberg, J.

    [7] Kalbers, L. P. & Fogarty, T. J.

    [8] Larson, L.

    [9] Karasek, R., & Tores, T.

    [10] Stansfeld S. A., & Candy B.

    [11] Wang J. L.

    [12] Rossi, R.

    [13] Fogarty & Uliss

    [14] Herda, D., & Lavelle, J.

    [15] Lo´pez, D. M. & Gary F. Peters

    [16] Pines & Aronson (1988 (Burnout Measure (BM)

    [17] General Health Questionnaire- 28 (CHQ-28)

    [18] Goldberg D.

    Abstract

    The pressures due to conflicts of interests, busy work periods, and the like, convert audit to a stressful job, such stresses have an impact on various aspects of the life and activities of auditors. For example, physical and mental health of the individual is threatened, his personal and family life is influenced, his social relations at workplace and out of it is weakened, motivation and energy for job activities is reduced, and eventually it leads to a weakening of job performance. Such implications for agencies and organizations are considered as a serious threat. However, few researches have been performed on the job situation of auditors in terms of the problems mentioned above. The purpose of this study was to evaluate the burnout, mental health and the relationship between these two variables in auditors, and compare it with the nurses (as a job on the basis of several studies clearly is a stressful job). For this purpose, during a survey research, hundreds auditors and hundreds nurses, respectively, of the Iranian Association of Certified Public Accountants, and Iranian Association of the nurses were selected, and two questionnaires of Burnout (Pines & Aronson), and public health (Goldenberg) were completed, data obtained by calculating the Pearson correlation coefficient, and t-test, was analyzed. The results showed that the relationship between burnout and mental health for the auditors and the nurses is significant and negative. But Analyzes did not reveal significant differences between the auditors and the nurses in Burnout and mental health. Although, traditionally, burnout is related to occupations such as nursing, which are related to health care and social support, but these results of study show that, Auditors are also equally at risk of burnout and mental problems caused by it. Therefore, the status of burnout and mental health of auditors is an important topic that should be of interest to managers and decision-making centers.

    Keywords: burnout, mental health, auditors, nurses

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

     

    عنوان                                                                                                                             صفحه

     

    1-........ فصل اول: کلیات تحقیق... 2

    1-1-     مقدمه. 2

    1-2-     بیان مساله. 2

    1-3-     اهمیت تحقیق.. 5

    1-4-     اهداف تحقیق.. 5

    1-5-     فرضیه‌های تحقیق.. 5

    1-6-     روش‌شناسی تحقیق.. 6

    1-6-1-       نوع و روش تحقیق.. 6

    1-6-2-       جامعه مورد مطالعه. 6

    1-6-3-       نمونه و روش نمونه‌گیری... 6

    1-6-4-       ابزار تحقیق.. 7

    1-6-4-1-          مقیاس فرسودگی شغلی پینس و ارونسون.. 7

    1-6-4-2-          پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ..... 7

    1-6-5-       روش گردآوری داده‌ها 7

    1-6-6-       روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 8

    1-7-     تعاریف واژه ها و اصطلاحات... 8

    1-7-1-       فرسودگی شغلی.. 8

    1-7-1-1-        تعریف مفهومی.. 8

    1-7-1-2-        تعریف عملیاتی.. 9

    1-7-2-       سلامت روان.. 9

    1-7-2-1-        تعریف مفهومی.. 9

    1-7-2-2-        تعریف عملیاتی.. 9

    2-........ فصل دوم: پیشینه تحقیق و چارجوب نظری.... 11

    2-1-     مقدمه. 11

    2-2-     مروری بر مهمترین نظریه‌های موجود. 11

    2-2-1-       مدل انتظارات کار-کنترل.. 11

    2-2-2-       نظریه توازن میان میزان تلاش و پاداش.... 12

    2-2-3-       تئوری حفظ منابع.. 12

    2-2-4-       سایر نظریات... 13

    2-3-     فرسودگی شغلی.. 13

    2-3-1-       مفهوم فرسودگی شغلی.. 13

    2-3-2-       عوامل ایجادکننده فرسودگی شغلی.. 14

    2-3-2-1-          عوامل فردی... 14

    2-3-2-2-          عوامل سازمانی.. 15

    2-3-2-3-          عوامل رابطه‌ای... 17

    2-3-3-       پیامدهای فرسودگی شغلی.. 18

    2-3-3-1-          پیامدهای جسمی.. 18

    2-3-3-2-          پیامدهای روانی.. 18

    2-3-3-3-          پیامدهای شغلی.. 19

    2-4-     سلامت روان.. 19

    2-5-     پیشینه تحقیق.. 23

    2-5-1-       تحقیقات خارجی.. 23

    2-5-2-       تحقیقات داخلی.. 24

    2-6-     خلاصه فصل.. 25

    3-........ فصل سوم: روس تحقیق... 28

    3-1-     نوع و روش تحقیق.. 28

    3-2-     جامعه مورد مطالعه: 28

    3-3-     نمونه و روش نمونه‌گیری... 28

    3-4-     ابزار تحقیق.. 29

    3-4-1-       مقیاس فرسودگی شغلی پینس و ارونسون.. 29

    3-4-2-       پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ..... 30

    3-5-     شیوه انجام تحقیق.. 30

    3-5-1-       روش گردآوری داده‌ها 30

    3-5-2-       روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 31

    4-........ فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادها 33

    4-1-     مقدمه. 33

    4-2-     یافته های توصیفی.. 33

    4-3-     یافته های استنباطی.. 36

    4-4-     آزمون فرضیه ها 37

    4-5-     تحلیل های جانبی.. 44

    5-........ فصل پنجم: نتیجه گیری، بحث و پیشنهادها 48

    5-1-     مقدمه. 48

    5-2-     بحث و نتیجه گیری... 48

    5-3-     محدودیت های پژوهش.... 50

    5-4-     پیشنهادات... 50

    5-4-1-       پیشنهادات پژوهشی.. 50

    5-4-2-       پیشنهادات کاربردی... 51

    منابع فارسی.. 53

    منابع لاتین.. 57

    پیوست الف- توضیحات و پرسش‌های دموگرافیک..... 63

    پیوست ب- مقیاس فرسودگی شغلی پینس و ارونسون (BM). 64

    پیوست ج- پرسشنامه سلامت عمومی.. 66

    منبع:

     

    منابع فارسی:

    ابراهیمی، امراله؛ مولوی، حسین؛ موسوی، غفور؛ برنامنش، علیرضا؛ و یعقوبی، محمد. (1386). ویژگی‌های روان سنجی، ساختار عاملی، نقطه برش بالینی، حساسیت و ویژگی پرسشنامه سلامت عمومی 28 سؤالی در بیماران ایرانی مبتلا به اختلالات روانپزشکی. تحقیقات علوم رفتاری، 5(1)، 5-12.

    اسدی، جوانشیر؛ برجعلی، احمد؛ و جمهری، فرهاد. (1386). رابطه­ی بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان شرکت ایران­خودرو. تازه­ها و پژوهش‌های مشاوره، 6(22)، 41-56.

    اکبری، رامین؛ غفارثمر، رضا؛ کیانی، غلامرضا؛ و اقتصادی، احمدرضا. (1390). اعتبار عاملی و ویژگی­های روان­سنجی پرسش­نامه فرسودگی شغلی ماسلاچ (نسخه فارسی). فصلنامه دانش و تندرستی، 6(3)، 1-8.

    امیرخسرو، هادی. (1384). بررسی ضرورت ایجاد بیمه مسئولیت حرفه­ای حسابرسان در ایران. فصلنامه صنعت بیمه، 20(2)، 159-172.

    باقرپور ولاشانی، محمدعلی؛ ساعی، محمدجواد؛ و شعنی، سیداسماعیل. (1391). تحلیل دیدگاه حسابرسان در رابطه با عوامل مؤثر بر رضایت­مندی شغلی آنها. پژوهش­های تجربی حسابداری، 2(6)، 65-94.

    بخشی سورشجانی، لیلا. (1390). رابطه هوش هجانی و سلامت روانی با تعهد سازمانی در معلمان، پرستاران و کارمندان. یافته های نو در روان شناسی، 23-33.

    بلوردی، زهیر؛ بلوردی، طیبه؛ و غیوری، مهدیه. (1392). تحلیل جامعه­شناختی رابطه دینداری با سلامت روان (پژوهشی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان). فصلنامه مطالعات جامعه­شناختی جوانان، 3(9)، 47-62.

    پورسردار، نوراله؛ پورسردار، فیض­اله؛ پناهنده، عباس؛ سنگری، علی اکبر؛ و عبدی­زرین، سهراب. (1392). تأثیر خوش بینی (تفکر مثبت) بر سلامت روانی و رضایت از زندگی: یک مدل روان شناختی از بهزیستی. مجله پژوهشی حکیم، 16(1)، 43-49.

    چو، فردی. (1986). فشار روانی، عملکرد شغلی (ترجمه فتح­الله­پور مریم). حسابدار، 9(1و2)، 78-84. (تاریخ انتشار ترجمه ندارد).

    خاتونی، مرضیه؛ ملا حسن، مریم؛ و خوئینیها، سعید. (1390). بررسی استرس شغلی و عوامل مرتبط با آن در حسابداران دانشگاه علوم پزشکی قزوین. فصلنامه سلامت کار ایران، 8(2)، 66-77.

    خاقانی­زاده، مرتضی؛ سیرتی­نیر، مسعود؛ عبدی، فتانه؛ و کاویانی حسین. (1385). بررسی سطح سلامت روان در پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 8(31 و 32)،  141-148.

    خواجه­الدین، نیلوفر؛ حکیم شوشتری، میترا؛ و حاجبی، احمد. (1383). ارتباط درک از مرکز کنترل و نشانگان فرسودگی شغلی در پرستاران شاغل در یک بیمارستان روانپزشکی. مگیران.

    حاجبی، احمد؛ و فریدنیا، پیمان. (1388). ارتباط بین سلامت روان و حمایت اجتماعی در کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر. دوفصلنامه طب جنوب، 12(1)، 67-74.

    دلاور، علی. (1385). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.

    دهقانی، یوسف؛ دهقانی، مصطفی؛ و مظاهری تهرانی، فاطمه. (1392). ارتباط خلاقیت با رضایت شغلی و سلامت روان در زنان پرستار. نشریه مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران (نشریه پرستاری ایران)، 26(٨١)، 32-43.

    رحمانی، فرحناز؛ بهشید، مژگان؛ زمانزاده، وحید؛ و رحمانی، فرزاد. (1389). ارتباط سلامت عمومی، استرس و فرسودگی شغلی در پرستاران بخش­های ویژه دانشگاه علوم پزشکی تبریز. نشریه پرستاری ایران، 23(66)، 55-63.

    سیدان، فریبا؛ و عبدالصمدی، محبوبه. (1390). رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت روان زنان و مردان. فصلنامه علمی  پژوهشی رفاه اجتماعی، (11)42.

    شاره، حسین. (1390). تأثیر تنش­های شغلی، راهبردهای مقابله با تنش، تاب­آوری و سلامت روانی. مجله اصول بهداشت روانی، 13(1).

    شاکری­نیا، ایرج. (1391). آشفتگی اخلاقی، فرسودگی شغلی و بهداشت روانی در پرستاران شهر یزد. فصلنامه فقه پزشکی، 4(11)، 167-191.

    صادقی وزین، اعظم. (1391). تنیدگی شغلی، راهبردهای مقابله­ای و فشارها: الگوی تغییرناپذیری جنسی. پایان­نامه کارشناسی ارشد روان­شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.

    صفرزاده، سحر؛ نادری، فرح؛ و عنایتی، میرصلاح­الدین. (1392). رابطه سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جو سازمانی نوآورانه با توانمند­سازی روان شناختی در کارکنان یک شرکت صنعتی. مجله روان شناسی اجتماعی، 8(27)، 55 – 69.

    صلاحیان، افشین؛ عریضی، حمیدرضا؛ بابامیری، محمد؛ و عسگری، آزاده. (1390). عوامل پیش بین سندرم فرسودگی شغلی. پژوهش پرستاری، 6(23)، 23-31.

    عبدی، ماسوله فتانه؛ کاویانی، حسین؛ خاقانی­زاده، رضا؛ و مؤمنی عراقی، ابوالفضل. (1386).  بررسی رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان: مطالعه در 200 پرستار. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 65(6)، 65-75.

    عریضی، حمیدرضا؛ نوری، ابوالقاسم؛ زارع، راضیه؛ و امیری، مولود. (1391). فراتحلیل تحقیقات پیرامون رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان. فصلنامه علمی  پژوهشی رفاه اجتماعی، 13(48).

    علوی، سید سلمان؛ و جنتی­فرد، فرشته. (1388). بررسی سلامت روانی و فرسودگی شغلی در گروهی از بافندگان فرش. فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، (12)، 87-98.

    غفاری، فاطمه؛ عزیزی، فرشته؛ و مظلوم، سیدرضا. (1385). تعدد نقش و رابطه آن با سلامت روان پرستاران زن. پایگاه اینترنتی SID .

    غنی، کامیار؛ احقر، قدسی؛ رحیمی موقر، آفرین؛ و مبارکی، حسین. (1390). بررسی میزان رابطه ی سلامت روان با فرسودگی شغلی در کارکنان حوزه ی ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. طب و تزکیه، 19(3)، 31-36.

    فولر، ال.، و کاپلان، اس. (2004). تأثیر سبک شناخت حسابرسان بر عملکرد آنها (ترجمه رحیمیان، نظام­الدین؛ و محمدی اروجه، فائزه). (بی نام) و (تاریخ انتشار ترجمه ندارد).

    قاسمی پیربلوطی، محمد؛ احمدی، رضا؛ و علوی اشکفتکی، سیده صغری. (1392). ارتباط فرهنگ سازمانی و استرس شغلی با سلامت روان در پرستاران بیمارستان های هاجر و کاشانی شهرکرد. مجله بالینی پرستاری و مامایی، 2(3)، 53-63.

    کاهه، داوود، و هیودی، طیبه. (1391). رضایت شغلی و سلامت روان. فصلنامه پایش، 11(3)، 391-397.

    ملک آرا، بهمن جمشید. (1388). بررسی رابطه مدیریت زمان با فرسودگی شغلی کارکنان اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربى در سال مالی 1386. فصلنامه تخصصی مالیات، 1(4)، 81-98.

    نجفی، مصطفی؛ صولتی دهکردی، سیدکمال؛ و فروزبخش، فرهاد. (1379). رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین کارکنان مرکز تحقیقات و تولید سوخت هسته ای اصفهان. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، 2(2)، 34-41.

    نصیری ولیک بنی، فخرالسادات؛ قنبری، سیروس؛ زندی، خلیل؛ و سیف پناهی، حامد. (1393). تحلیل روابط رهبری اخلاقی، معنویت در کار و فرسودگی شغلی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 9(1).

    نوبخت، فرانک، و اولیائی، آزاده. (1391). بررسی فرسودگی شغلی در پزشکان و روان­شناسان اعتیاد و مقایسه با پزشکان و روان­شناسان سایرکلینیک­ها در استان تهران. فصلنامه سلامت اجتماعی و اعتیاد، (5).

    نوربالا، احمد علی. (1390). سلامت روانی- اجتماعی و راهکارهای بهبود آن. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 17(2)، 151-156.

    ویسی، مختار؛ عاطف­وحید، محمدکاظم؛ و رضایی، منصور. (1379). تأثیر استرس شغلی بر خشنودی شغلی و سلامت روان: اثر تعدیل­کننده سرسختی و حمایت اجتماعی. اندیشه و رفتار، 6(2و3)، 70-79.

    هاشم زاده، ایرج؛ اورنگی، مریم؛ و بهره­دار، محمد­جعفر. (1379). استرس شغلی و رابطه آن با سلامت روان در کارکنان بیمارستانهای شهر شیراز. فصل­نامه اندیشه و رفتار، 6(2و3)، 55-62.

    هومن، حیدرعلی. (1391). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. چاپ چهارم، انتشارات سمت، تهران.

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

    Ahola K., Honkonen T., Isometsä E., Kalimo R., Nykyri E., Aromaa A., Lönnqvist J.(2005).        The relationship between job-related burnout and depressive disorders—results from    the Finnish Health 2000 Study. J Affect Disord; 88, 55–62.

    Almer, E.D., & Kaplan, S.E. (2002) .The effects of flexible work arrangements on stressors,         bumout, and behavioral job outcomes in public accounting .Behavioral Research in         Accounting, 14, 1-34.

    Almer, E. D., Cohen, J. R., &Single, L. E. (2003). Factors affecting the choice to participate         in flexible work arrangements. Auditing, 22(1), 69.

    Aronsson, G., &  Göransson, S. (1999). Permanent employment but not in a preferred       occupation: Psychological and medical aspects, research implications. Journal of            Occupational Health Psychology, 4(2), 152.

    Baker A. B., Demerouti E., Verbeke W. (2004). Using the job demands–resources model to          predict burnout and performance. Human Resource Management, 43, 83-104.

    Bartholomew, K. J., Lonsdale, C., Ntoumanis, N. و & Cuevas, R. (2014). Job pressure and ill-      health in physical education teachers: The mediating role of psychological need        thwarting. Teaching and Teacher Education, 37, 101-107.

    Broome KM, Knight DK, Edwards JR, Flynn PM. (2009). Leadership, burnout, and job   satisfaction in outpatient drug-free treatment programs. Journal of Substance Abuse          Treatmen, 37, 160-170.

    Cheng, Y., Chen, I-S., Chen, C-J., Burr, H., & Hasselhorn, H. M. (2013). The influence of age     on the distribution of self-rated health, burnout and their associations with            psychosocial work conditions. Journal of Psychosomatic Research, 74, 213–220.

    Cianci, A. M., & Bierstaker, J. L. (2009). The Impact of Positive and Negative Mood on the         Hypothesis Generation and Ethical Judgments of Auditors. AUDITING: A JOURNAL OF PRACTICE & THEORY, 28(2), 119–144.

    Cottini, E, & Lucifora, C. (2013). Mental Health and Working Conditions in Europe         .ILRReview, 66, 4.

    Dalton, D. R., Hill, J. W.,& Ramsay, R. J. (1997). Women as managers and partners: Context       specific predictors of Turnover in International Public Accounting Firms .Auditing, 16(1), 29.

    Edimansyah BA, Rusli BN, Naing L, Mohamed BA, Winn T, Tengku BR. (2008). Self-    perceived depression, anxiety, stress and their relationships with psychosocial job       factors in male automotive assembly workers. Ind Healt, 46(1), 90-100.

    Enzmann, D., B.Schaufeli, W., Janssen, P., & Rozeman, A. (1998). Dimensionality and     validity of the Burnout Measure. Journal of Occupational and Organizational        Psychology, 71 ,331-351.

    Fares Jaber,F.,& Al-Zoubi, M. (2012). The Relationship between Work Burnout and          Employees' Mental Health as Measured by GHQ-28: A Field Study Using a Sample of University Lecturers. International Journal of Business and Management; 7(24), 44-        51.

    Ferrie, J. E. (1999). Health consequences of job insecurity. In Jane E. Ferrie, Michael G     .Marmot, John Griffiths, & Erio Ziglio (Eds.), Labour Market Ghanges and job      Insecurity: A Ghallenge for Social Welfare and Health Promotion, pp.59 -100.    European         Series, 81. Copenhagen: WHO Regional Publicadons.

    Fogarty, T., & Uliss, B. (2000). Auditor work and its outcomes: An application of the job             characteristics model to large public accounting firms. Advances in Accounting       Behavioral Research,3, 37–68.

    Freudenberger HJ. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues; 30, 1, 159-166.

    Godin, I., & Kittel, F. (2004). Differential economic stability and psychosocial stress at work:      Associations with psychosomatic complaints and absenteeism. Social Science and  Medicine, 58(8,15), 43-53.

    Hämmig, O., & Bauer, G. (2009). Work-life imbalance and mental health among male and            female employees in Switzerland. Int J Public Health, 54, 88–95.

    Harwood, L. (2010). Occupational burnout, retention and health outcomes in nephrology nurses. The CANNT Journal, 20, 4.

    Herda, D., & Lavelle, J. (2012). The Auditor-Audit Firm Relationship and Its Effect on    Burnout and Turnover Intention. Accounting Horizons, 26(4), 707–723.

    Higashiguchi, K. K., Morikawa, Y., Miura, Y. Kido, T & Sukigara, M.  (2003). Social support      and individual style of coping in the Japanese workplace: an occupational stress            model by structural equation analysis. Stress and Health, 19, 37-43.

    Hobfoll, S. E, Shirom, A. (2000). Conservation of resources theory  Applications to stress and      management in workplace. In R.T.Golembiewski(Ed). Handbook of Organization           Behavior (2Nd Revised Edition); 57-81. New York: Dekker.

    Huang,Y., Chen, C., Du, P., & Huang, C. (2012). The causal relationships between job      characteristics, burnout, and psychological health: a two-wave panel study. The      International Journal of Human Resource Management, 23(10), 2108–2125.

    Jaber, F., & Al-Zoubi, M. (2012).  The Relationship between Work Burnout and Employees'         Mental Health as Measured by GHQ-28: A Field Study Using a Sample of University       Lecturers. International Journal of Business and Management; 7(24), 44-51.

    Jex, S. M. (2007). Encyclopedia of industrial and organizational Psychology. Stress, models          and theories, 2, 770-774.

    Kalbers, L. P., & Fogarty, T. J. (2005). Antecedents to Internal Auditor Burnout. Journal of         Managerial Issues, XVII, 1, 101-118.

    Kalimo R. (2005). Reversed causality–a need to revisit systems modeling of work stress    health relationships. Scand J Work Environ Health, 31(1), 1–2.

    Karasek, R. (1979). Job demands, job decision latitude and mental strain. Administrative   Science Quarterly 24(2), 286-30.

    Karasek, R., & Tores, T. (1990). Healthy Work. New York: Basic Books.

    Karasek, R.A. (1979). Job demands, job decision latitude, and mental strain: implications for        job redesign. Journal of Administrative Science Quarterly, 24, 285–308.

    Karasek, R., & Tores, T. (1990). Healthy Work: Stress, Productivity, and the Reconstruction           of Working Life. New York: Basic Books, Inc.

    LaMontagne, A., Martin, A., Page, K., Reavley, N., Noblet, A., Milner, A., Keegel, T. ,& Smith, P. (2014). Workplace mental health: developing an integrated intervention      approach. BMC Psychiatry, 14,131.

    Larson, L., Meier, H., Poznanski, P. & Tipton Murff, E. (2004). Concepts and consequence of      Internal Auditor job stress. Journal of Accounting and Finance Research, winter, 19,4.

    Lehmann, A., Burkert, S., Daig, I., Glaesmer, H., & Brähler, E. (2011). Subjective             underchallenge atwork and its impact on mental health. Int Arch Occup Environ      Health, 84, 655–664.

    Li, X., Hou, Z-J., Chi, H-Y., Liu, J., & Hager, M. J. (2013). The mediating role of coping in          the relationship between subtypes of perfectionism and job burnout: A test of the 22   model of perfectionism with employees in China. Personality and Individual Differences, 58, 65–70.

    Lo´pez, D. M., & Peters, G. P. (2012). The Effect of Workload Compression on Audit      Quality. Auditing: A Journal of Practice & Theory American Accounting Association,      31(4), 139–165. DOI: 10.2308/ajpt-10305.

    Masalch C, Jackson SE, Leiter MP. (1996). Maslach burnout inventory Manual. 3rd ed.     California: Consulting Psychologists Press.

    Maslach, C., & Goldberg, J. (1998). Prevention of burnout: New perspectives. Applied and           Preventive Psychology 7, 63-74.

    Miranda, H., Viikari-Juntura, E., Heistaro, S., Heliövaara, M., & Riihimäki, H. (2005). A   population study on differences in the determinants of a specific shoulder disorder         versus nonspecific shoulder pain without clinical findings. Am. J. Epidemiol, 161,        847–855.

    Nayoung, L., Eunkyoung, Hyunjung. K, Eunjoo, Y, Sang Min. (2010). Individual and work-        related factors influencing burnout of mental health professionals: A meta-analysis.           Journal of Employment Counseling,2, 86-96.

    Pines, A., Aronson, E. (1988). Career Burnout: Causes and cures. Free Press, New York.

    Pines, A., Aronson, & E, Kafry, D. (2002). Burnout: From Tedium to Personal Growth. Free        Press, New York.

    Puig, A., Baggs, A., Mixon, K., Park, Y. M., Kim, B. K., & Lee, S. M. (2012). Relationship          between job burnout and personal wellness in mental health professionals. journal of      employment counseling, 49, 98-109.

    Purvanova, R. K., & Muros, J. P. (2010),Gender differences in burnout: A meta-analysis.  Journal of Vocational Behavior, 77, 168-185.

    Ramirez, A. J., Graham, J., Richards M. A., Gregory, W.M., & Cull, A.(1996). Mental health        of hospital consultants: the effects of stress and satisfaction at work. The Lancet, 347, 724 – 728.

    Rizzo J. R., House R. J., Lirtzman S.I. (1970). Role conflict and ambiguity in complex      organizations. Administrative Science Quarterly; 15, 50-163.

    Rossi, A., Cetrano, G., Pertile, R., Rabbi, L., Donisi, V., Grigoletti, L., Curtolo, C., Tansella         , M., Thornicroft, G., & Amaddeo, F. (2012). Burnout, compassion fatigue, and compassion satisfaction among staff in community-based mental health services.      Psychiatry Research 200, 933–938.

    Rower J.L. (2004). Behavioral outcomes of interpersonal aggression at work: A mediated  model. Doctoral thesis.

    Rusli BN, Edimansyah BA, Naing L. (2008). Working conditions, self-perceived stress,    anxiety, depression and quality of life: A structural equation modeling approach. BMC  Public Health; 8(1), 48.

    Saurabh Kr., Tiwari & Mishra, P.C.(2008). Work stress and Health as predictors of            organizational commitmen. Journal of the India Academy of Applied           psychology,34(2), 267-279.

    Selye,H. (1980). Guide to stress research (Vol. 1). New York: Van Nostre and Reinold.

    Schaufeli, W.B; Leiter, M.P., & Maslach, C. (2008). Burnout: 35 Years of Research and   Practice .Career Development International,14(3), 204-220.

    Siegrist, J. (1996). Adverse health effects of high-effort/low-reward conditions. Journal of             Occupational Health Psychology 1(1), 27-4.

    Shirom, A, Melamed, S, Toker, S, Berliner, S, Shapira, I. (2005). Burnout and health review:        current knowledge and future research directions. In: Hodgkinson, G, Ford, F. (Eds.),       International Review of Industrial and Organizational Psychology. John Wiley &      Sons,   Chichester, 269–308.

    Stansfeld S. A., & Candy B. (2006). Psychosocial work environment and mental health– a            metaanalytic review. Scand J Work Environ Health, 32(6),443–462.

    Tang, C. S., Au, W., Ralf, S., & Gerdamarie, S.(2001). Mental health outcomes of job stress         among Chinese teachers: Role of stress resource factors and burnout. Journal of     Organizational Behavior; 22(8), 887-901.

    Utami, I., & Supriyadi.(2013). Flexible Working Arrangement and Stress Management      Traning in Mitigating Auditor's Burnout: An Experimental Study. Accounting &         Taxation, 5(1), 97-113.

    Utami, I., & Nahartyo, E. (2013). The Effect of Type A Personality on Auditor Burnout: Evidence from Indonesia. Accounting & Taxation, 5(2) 89-102.

    Veldhoven, M., Taris, T., Jong, J., & Broersen, S. (2005). The Relationship Between Work             Characteristics and Employee Health and Well-Being: How Much Complexity Do We      Really Need? International Journal of Stress Management, 12, 3-28.

    Wang JL, Lesage A, Schmitz N, Drapeau A. (2008). The relationship between work stress and     mental disorders in men and women: Findings from a population-based study. J    Epidemiol Community Health; 62(1), 42-7.


موضوع پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, نمونه پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, جستجوی پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, فایل Word پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, دانلود پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, فایل PDF پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, پروژه درباره پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه رابطه فرسودگی شغلی با سلامت روان در بین حسابرسان و پرستاران

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی چکیده: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین نگرش مذهبی با بهزیستی روانشناختی و فرسودگی شغلی بین معلمان مرد مدارس متوسطه شهر شهرکرد اجرا شد. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری همه معلمان مرد مدارس متوسطه شهر شهرکرد در سال تحصیلی 92-93 بودند.تعداد معلمان 1740 نفر بود که از بین آنها 95 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته روان شناسی(M.A.) گرایش: عمومی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی استرس شغلی، تعهد سازمانی و تفکر سازنده با فرسودگی هیجانی پرستاران انجام گرفته است. این طرح یک طرح توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پرستاران شاغل در سطح استان هرمزگان بودند و نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی از میان پرستاران شاغل در بیمارستان حضرت ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی جراحی) چکیده : مقدمه : فرسودگی شغلی یکی از مشکلات حرفه پرستاری است که در صورت عدم برخورد صحیح با استرس شغلی ، پدید می آید و به صورت احساس واماندگی عاطفی ، مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی شغلی بروز می کند. یکی از عوامل کاهش دهنده استرس شغلی حمایت های دریافتی فرد شاغل در محیط کار می باشد . هدف از انجام این مطالعه تعیین ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده فارسی هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین عواطف منفی با رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش کلیه اعضای هکارکنان دانشگاه رازی کرمانشاه بوده که در سال تحصیلی 1392-1391 در خدمت دانشگاه بودند که از بین آنان 225 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش و با روش ...

چکیده مقدمه : رضایت زناشویی نشانگر استحکام نظام خانواده است؛ باعث افزایش سلامت جسمی- روانی ، پیشرفت اقتصادی، رضایت شغلی و رضایت از کل زندگی می گردد . با توجه به اینکه پرستاران به علت مواجهه با عوامل تنش زای مختلف در محل کار برای رسیدن به هدف تامین سلامت و آسایش بیماران ،انجام مسئولیتهای حرفه ای و نیز در محیط خانه و به دلیل تعدد نقش ها در معرض مستقیم و غیرمستقیم آسیب های جسمانی و ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد ( گرایش آموزش داخلی جراحی پرستاری) چکیده: مقدمه: پرستار نقش مهم و اساسی در مراقبت از بیمار و سلامت وی ایفاء می کند. سلامت پرستاران به دلایل متعددی نسبت به سایر مردم جامعه در معرض خطر بیشتری است. یکی از مهم ترین دلایل ایجاد تنش و استرس در پرستاران که کمتر به آن پرداخته شده است، تعارض بین کار و زندگی خانوادگی است که می تواند تاثیر مهمی بر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی چکیده فرسودگی شغلی سندرم روانی متشکل از خستگی عاطفی، مسخ شخصیت(واکنش منفی و عاری از احساسات نسبت به ارباب رجوع) و کاهش احساس کفایت می‌باشد که نگرش منفی نسبت به خود، شغل و دیگران ایجاد کرده و سلامت عمومی‌فرد را به خطر می‌اندازد. هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین فرسودگی شغلی و سلامت عمومی‌کارکنان ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه مقدمه : حفظ ایمنی و پیشگیری از پیامد­های جانبی به ویژه در بیماران بستری در بخشها به صورت یک نگرانی جهانی در حوزه بهداشت و سلامت در آمده و موجب طرح موضوع اثر بخشی شرایط محیط کار شده است. اهداف: این مطالعه با هدف تعیین ارتباط درک پرستاران از شرایط محیط کار با پیامدهای ایمنی بیماران بستری در بخشهای مراقبت ویژه مراکز ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش:"منابع انسانی مقدمه کار، یک منبع بسیار مهم برای امرار معاش و احراز موقعیتهای اجتماعی است که در عین حال میتواند به نارضایتی، تحلیل رفتن قوای جسمی و روانی منجر شود. استرسهای ناشی از شغل، باعث بروز نارضایتی کارکنان و پدیدآیی تاثیرات منفی به سزایی در سایر زمینه های زندگی اعم از اجتماعی، فردی و خانوادگی میشود. یکی از نتایج استرسهای ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  رشته مديريت دولتي گرايش  منابع انساني زمستان 1391 هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه‌ي بين کيفيت زندگي کاري با مديريت ارتباط با مشتري در

ثبت سفارش