پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود

word 1 MB 29900 111
1393 کارشناسی ارشد علوم تربیتی
قیمت قبل:۶۳,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش پیش دبستان

    چکیده

    هدف از این پژوهش بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود است.طراحی فضای آموزشی، به منظور ایجاد علاقه و ایجاد فرصت‌های لازم برای کودکان در انجام فعالیت‌های اجتماعی  و آشنایی با محیط زیست از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    روش تحقیق این پژوهش، روش توصیفی است. برای جمع آوری اطلاعات از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد که از 68 مهدکودک واقع در منطقه 5 تهران، 20 مهدکودک به صورت تصادفی انتخاب شدند. همچنین برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته و چک لیست استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین عناصر زیبایی شناختی در مراکز پیش از دبستان و استانداردهای سازمان بهزیستی مطابقتی وجود ندارد و کاربرد عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان در سطح ضعیفی قرار دارد. لذا برای رسیدن به استاندارد های سازمان بهزیستی نیاز به اصلاح و تغییر اساسی در این مراکز است.

     

    کلید واژه: عناصر زیبایی شناختی. فضای آموزشی. مراکز پیش از دبستان. 

     

    سرنوشت انسان از کودکی با محیط و فضای اطرافش عجین گشته است. انسان به واسطه یک دوران یادگیری طولانی که تمام کودکی او را در بردارد، یاد می‏گیرد بر فضا تسلط پیدا کند. نحوه به وقوع پیوستن این یادگیری بر پایه تعادل درونی او استوار است. به همین دلیل اولین تجارب کودک ‏در این رابطه بسیار مهم است. این تجارب در محیط زندگی و فضای آموزشی که برای کودک تدارک دیده شده است به دست می‏آید. منظور از فضای آموزشی تنها یک محدوده هندسی نیست بلکه منظور فضایی فعال و تاثیرگذار است که در شکل‏گیری شخصیت فرد نقش مهمی را ایفا می‏کند. فضا یک محیط عادی نیست بلکه یک واقعیت روانشناختی زنده و پویاست. این فضا نباید خود را بر انسان تحمیل‏کند بلکه باید متناسب با شخصیت او شکل گیرد( بارشادت،1386، ص1).

    کودکی که وارد مراکز پیش از دبستان می‌شود. در اولین نگاه چه باید ببیند؟ به جز محیطی پرجاذبه و دعوت کننده با انواع وسایل بازی که موجب شود کودک با سهولت و آرامش، دوری از والدین را از بین ببرد؟ فضایی خشک و بی روح و رسمی که نه تنها برای کودک جذاب و دلپذیر نباشد بلکه بر اثر سازماندهی نامناسب، ارتباط لازم را نیز با او برقرار نکند و بدتر از آن، در او اضطراب و دلزدگی ایجاد کند بی تردید موفق به نگه داشتن کودک در آن فضای آموزشی نخواهد شد. در محیطی بارور که از گوشه و کنار آن بازتاب‌های مثبت و سازنده به کودک داده شود، سنگ بنای شخصیت سازگار و خلاق کودک در آن گذارده می‌شود. فضاها و محیط‌های آموزشی، یکی از بخش‌های زیر بنایی فرآیند یادگیری هستند و مربیان و کودکان در هر سنی تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند.(لیندون، ترجمه دهقانی، 1389، ص 12)

     

     

     

    بیان مسئله

    از آنجایی که انسان موجودی چند بعدی است و به تبع ابعاد مختلف وجودی او انتظار می‏رود که نظام‏‏های آموزش و پرورش، به پرورش همه جانبه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های انسان توجه داشته باشند(رضایی، 1388، ص9). با توجه به اینکه انسان تحت تاثیر دو عامل ژنتیک و محیط است و فراهم کردن شرایط مناسب محیطی می‏تواند در پرورش قابلیت‌ها و استعدادهای کودکان تاثیر بسزایی داشته باشد. اولین محیطی که کودک در آن تحت آموزش قرار می‏گیرد بعد از خانه محیط مهد کودک است. زمانی که مکانی ساخته می‏شود، اولین سوال این است که این مکان چه خصوصیاتی باید داشته باشد تا به کاربران خود به حد کافی خدمت کند و کیفیت تعامل آنها را با محیط افزایش دهد(کرونر، ترجمه خوشنویس،1385، ص2).

    از آن مهم تر فرایند رشد کودک در سال‌های اولیه زندگی متاثر از عوامل متعددی است که نه تنها در برگیرنده روش‏های تربیت کودک و نحوه نگرش خانواده و اجتماع است، بلکه ویژگی‏های ساختاری فضای فعالیت کودک را نیز شامل می‏شود. فعالیت به عنوان عامل اصلی رشد و یادگیری کودک، فرایندی است که در ارتباط با فضا و محیط کودک، رشد همه جانبه او را موجب می‏گردد. طراحی کودکستان به عنوان فضای فعالیت کودکان دارای اهمیت بسیار است و باید دارای شرایط مطلوب برای رشد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان باشد(بارشادت، 1386،ص1).

    یکی از اهداف کلی دوره پیش از دبستان، کمک به رشد عاطفی، افزایش حس اعتماد به نفس، درک شرایط محیطی و تقویت درک زیبایی‏ها است. همچنین پرورش ذوق هنری و زیبایی شناسی که خود شامل بیان و توصیف زیبایی محیط زندگی و خلق آثار هنری است،  به عنوان یکی از اهداف برنامه‏ها ذکر شده است(سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، 1389، ص10). بنابراین وجود مولفه‏های زیبایی شناختی در محیط آموزشی کودکان، عاملی برای پرورش حس درک زیبایی‏ها است. 

    در پژوهش حاضر به این موضوع‏ها پرداخته شده است که کدام یک از مولفه‏های طراحی و جزئیات معماری برای کودکان جذاب است و کودکان در مهد کودک، چه عناصری را به طور خود به خودی زیبا می‏دانند. همچنین عناصر زیبایی شناختی فضای آموزشی مشخص ‏شود و انطباق عناصر زیبایی شناختی در مراکز پیش از دبستان و استانداردهای موجود بررسی گردد. در نهایت می‌توان از تحقیق حاضر در افزایش درک زیبایی شناختی کودکان، ایجاد محیط جذاب و دلخواه و علاقه‏مند کردن آن‌ها به فضای آموزشی استفاده کرد. با وجود  اهمیت این مسائل و تاثیر بسیار زیاد آن‏ها بر کودک و دوران کودکی تحقیقات بسیار کمی در این زمینه در داخل کشور انجام شده است بنابراین امید است با استفاده از نتایج این پژوهش گامی برای بهبود  و توسعه و به کارگیری  عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان برداشته شود.

    اهمیت و ضرورت پژوهش

    کودکی اولین و مهم ترین دوره زندگی آدمی است، از آنجا که در این دوره ساختار شخصیتی و رفتاری انسان بنیان گذاشته می‏شود، دوران کودکی را دوران سرنوشت ساز دانسته‌اند. رابرت آون جامعه شناس عقیده داشت که شخصیت فرد تحت تاثیر عوامل محیطی است و از این رو در سنین اولیه محیط آموزشی غنی را تعیین کننده شخصیت موثر و سازنده دانست(مفیدی، 1372، ص3). اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر را می‏توان در چند حیطه مورد بررسی قرار داد.

    1.  اهمیت محیط زندگی در دوران کودکی:

    ارکان وپایه‏های اصلی شخصیت انسان بالغ به چگونگی دوران کودکی او بستگی دارد، انسان بیشتر عادات زندگی خود را در دوران طفولیت کسب می‏کند و تقریبا در این مرحله است که کیفیت سازگاری با محیط را فرا می‏گیرد(عطاران، 1368، ص 18). بنابراین آماده کردن محیط مناسب برای کودکان یکی از راه‌های آموزش و پرورش آن‏ها می‏باشد.

    2. توجه اسلام و قرآن به  زیبایی :

    تحقیق مسئله زیبایی از دیدگاه اسلام با نظر به اینکه اسلام زیبایی را در چهارچوب قلمرو طبیعت و ساخته‌های فکر و دست بشری و آرمان‏های معقول و ماوراء طبیعت پذیرفته است، نه تنها مفید است بلکه یک کار تحقیقی ضروری است که با متن حیات انسان‏ها سرو کار دارد و از طرفی یکی از اساسی‏ترین مسائل شناخت هنر از دیدگاه اسلام به شمار می‏آید(جعفری،1377، ص3).

    الف) خداوند متعال نیز با جمال و زیبایی توصیف شده است : اللهم انی اسئلک من بهائک با بهاه وکل بهائک بهی اللهم انی اسئلک من جمالک با جمله وکل جمالک جمیل  "پروردگارا از زیباترین جمالت مسئلت می‏دارم وهمه جمال تو زیباست. ق آیه 16"

    ب) شکوه وجمال هستی از جمله آیاتی که ما انسان‏ها را به درک شکوه و جمال هستی تحریک می‏کند:

    اولم ینظروا فی ملکوت السماوات والارض   " آیا در ملکوت آسمان‏ها و زمین ننگریسته‌اند؟" اعراف آیه 185

    ج) زیبایی‏ها چه در نمایشگاه طبیعت و چه محصول فکر و ذوق انسانی از دیدگاه اسلام محبوب و مطلوب بوده و همه زیبایی‏ها مستند به خداست.

    3.توجه وتاکید بسیاری از فلاسفه و روانشناسان به زیبایی و درک زیبایی شناختی کودک:

    ·        با توجه به طبقه بندی نیازها ازدیدگاه مازلو زیبایی یکی از نیازهای بنیادی انسان است.

    1.جسمانی  2. ایمنی   3.عشق وتعلق داشتن  4.عزت واحترام    5.خودشکوفایی  6.فهمیدن ودرک  7.زیبایی.(هارتلی بروئر، ترجمه ناهیدی،1384،ص75)

    ·        سقراط :"وقتی که چیزی زیباست علت یگانه زیبایی آن این است که از خود زیبایی چیزی درآن است.(احمدی، 1380، ص 58)

    ·        هراکلیوس نخستین فیلسوفی بود که می‏توان زیبایی شناسی را درفلسفه او جست(رضایی، 1388، ص 17).

    ·         افلاطون به زیبایی طبیعت توجه کرد و معتقد است که از گرد هم آوردن این زیبایی‌ها می‏توان محیط مساعدی جهت پرورش همگان و به ویژه کودکان فراهم ساخت(رضایی،1388، ص 21).

    ·         چخوف :" حس زیبایی شناسی در انسان هیچ حد و مرزی نمی‏شناسد(پرتوی، 1352، ص 97).

    ·        الکساندر بلیک: "در دریافت زیبایی شناسانه خود موضوع عینی توجه ما را جلب می‏کند، قطع نظر از توانایی آن به ارضاء یک نیاز ویژه(پرتوی، 1352، ص 183).

    ·         زیبایی از نظر هگل دریک کلام، میانجی امر حس پذیرو امر عقلانی است(هگل، ترجمه معصومی، 1391، ص 6).

     

    4. تاثیر بسیار زیاد استفاده از رنگ و نور، فرم و هارمونی در زیبایی فضا

    نور عنصری است که به مکان جان می‏بخشد، برای اینکه فضا حالت زندان نداشته باشد، بایستی منافذی جهت استفاده از نور را داشته باشد(محققی، 1366، ص199). تحقیقات نشان می‏دهد استفاده از نور طبیعی، نه تنها نقش عمده‏ای در یادگیری ایفا می‏کند، بلکه می‏تواند روی سطح سلامت و توجه شاگردان نیز تاثیرگذار باشد(برانتس،2007).سیستم‏های متنوعی برای طراحی روشنایی مصنوعی وجود دارند(هاوس و همکاران،2012).

    تاثیر رنگ بر کودکان:

    1. کودک از نظر روانی به طور شهودی در مقابل رنگ‌ها عکس العمل نشان می‌‏دهد.

    2. رنگ در تعریف فضا به خصوص فضای مربوط به کودکان از نظر فرم و تکنیک نقش بسزایی دارد.

    3. رنگ مقدار روشنایی فضا را کنترل می‏کند( کاشانی، 1384، ص 34).

    کودکان با رنگ‌های گرم و روشن سازگارند(داگت،2008).

    در تحقیق حاضر، با توجه به تاکید زیاد نظریه پردازان برزیبایی و تاثیر زیاد آن بر محیط و رشد و پرورش کودک به بررسی عناصر زیبایی شناختی محیط آموزشی از نظر فیزیکی آن پرداخته ایم. در این ارتباط تا کنون، پژوهش‏های داخلی بسیار کمی انجام شده است. علاوه بر آن، توجه به نحوه ساخت ساختمان‌هایی که  به عنوان مهد کودک از آنها استفاده می‏شود، اهمیت این تحقیق را افزایش می‏دهد. این ساختمان‌ها عموما با کاربری مسکونی و یا کاربری‏های دیگر بوده‌اند که از لحاظ کالبد معماری و عناصر زیبایی شناختی متناسب با نیازهای کودک نمی‏باشد و در کل فضایی با طراوت و زمینه‌ای برای تقویت حس زیبایی شناختی کودک ندارند. همچنین با توجه به اهداف کلی ذکر شده در ماده دوم راهنمای برنامه و فعالیت‏های آموزشی و پرورشی دوره پیش دبستان، تحقیق حاضر می‏تواند در تامین این اهداف موثر واقع شود.

    اهداف پژوهش

    1.

    2.

    3.

    4.

    سوال­های پژوهش

    1.

    2.

    3.

    4.

     

    تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم

    تعاریف نظری

    زیبایی شناسی: واژه استتیک (زیبایی شناسی) از واژه یونانی زیبایی‌شناسی[1] به معنای حساسیت و استعداد دریافت به وسیله حواس است. این رشته را الکساندر بوم گارتن، شاگرد فردریش مولف و منصف کتاب آستیکا[2] که نخستین مجلدش در 1750 منتشر شد به عنوان دانشی ویژه نامگذاری نمود( آونرزایس، ترجمه شایان،1363، ص3).

    زیبایی در مفهوم مطلق آن خالق هنر است. زیبایی که امروزه از مباحث عمده ی فلسفی و هنری است از دیرباز در انواع هنر نقشی بسزا داشته است. اگرچه به صورت شخصی و جداگانه و تحت عنوانی ویژه مورد بحث قرار نگرفته است ولی در هنرهای بحث زیبایی و جمال در‌اندیشه‌های اسلامی سابقه‌ای طولانی داشته و مطرح شده است(یزدانی،1382،ص 21).

    درک زیبایی‌ها امری مادام العمر است و در تمام زندگی جریان دارد. البته در هر دوره به شکلی است. (بازرگان، 1384، ص86 )

    فضای آموزشی: به وضعیت، امکانات‏ و وسایل آموزشی و کمک آموزشی موجود در مراکز آموزشی اشاره دارد. به زعم والبرگ شواهد بسیاری مبنی بر اهمیت تاثیر مواد و تجهیزات آموزشی موجود در آموزشگاه‏ها و افزایش یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد.

    آموزش وپرورش پیش از دبستان :آموزشی که از زمان تولد آغاز و تا شروع اولین کلاس رسمی دبستان در پایان ششمین سال زندگی کودک ادامه می‏یابد(مفیدی،1383،ص38).

    محیط: مجموعه نیروها یا موقعیت‌های در برگیرنده فرد یا به طور دقیق مجموعه محرک هایی است که از خارج بر انسان وارد شده و بر او تاثیر می‌گذارد. در واقع آن چه در هر فضا یا اتاق یا زمین بازی وجود دارد و نظم و آرایش اشیاء می‌تواند بر رفتار کسانی که در آن محیط به سر می‌برند تاثیر بگذارد. امکان کارها و فعالیت هایی را برای آنان فراهم آورد یا دشواری هایی در کارها و فعالیت‌های آن‌ها ایجاد کند.(مفیدی، 1386، ص 186)

    اهمیت محیط در رشد و تکامل انسان قبل از قرن 18 چندان مورد توجه نبوده است. در حالی که توارث در تمام تئوری‌هایی که از بقراط به بعد ارائه شده به نحوی به چشم می‏خورد. امروز باید اعتراف کرد به غیر از چند صفت مربوط به گروه‏های خونی هیچ یک از صفات وراثتی موجود انسانی از نفوذ عوامل محیطی برکنار نیست. عواملی که پیرامون کودک را احاطه کرده است می‏تواند همیشه باعث تحریک یا کاهش امکانات ژنتیکی فرد شود. نوزاد پس از تولد وارد این محیط می‏شود که از محیط داخلی وسیع تر است وتنوع بیشتری دارد. چنین فضایی سرشار از عوامل گوناگون مادی و اجتماعی و فرهنگی است. این عوامل به گونه‌ای آشکار و تردید ناپذیر بر ساخت شخصیت و چگونگی رشد کودک تاثیری تعیین کننده برجای می‏گذارد(احدی، 1391، ص34).

    فضا و محیط اطراف کودک باید موجب باروری جسمی، فکری، احساسی و اجتماعی او شود. به خوبی پیداست که استفاده از علم روانشناسی و معماری برای طراحی چنین محیطی می‌توان نقش بسزایی در تحقق این امر داشته باشد(رجبی موسی آباد، 1389، ص2).

    پیش از دبستان: به مراکزی اطلاق می‌شود که برای نگه داری، مراقبت و آموزش و پرورش پیش از دبستان کودکان سالم از 3 ماهگی تا پایان 5 سالگی در سه بخش: شیرخوار (3 ماهه تا 18 ماهگی)- نوپا (5/1 تا 5/3 سالگی) و نوباوه (3سال تا پایان 5 سالگی) تشکیل و اداره می‌شود.(مفیدی، 1383، ص 44)

    فضای آموزشی: تنظیم و بررسی وضعیت فیزیکی(از نظر زیبایی شناختی) متناسب با ویژگی‏های رشدی، مهارتی، نگرشی، نیازها و روش‌های یادگیری کودکان پیش دبستانی و دبستانی.

    عناصر زیبایی شناختی

    الف)رنگ: از عوامل موثر فضا در انتقال پیام رنگ فضا است، رنگ تاثیر زیادی بر روحیه و رفتار کاربران فضا دارد و هر رنگ حاوی پیام خاصی به بینندگان می‏باشد.  

    ب) نور :یکی از عوامل موثر در طراحی فضا نور است که با میل و رغبت و تمرکز کاربر و ایجاد تنوع فضایی و تاکید رابطه دارد. حس تشخیص رنگ معمول ترین شکل احساس زیبایی شناسی به طور کلی است (پرتوی، 1352، ص 113).  

    ج) فرم: فرم با ارزش‏ترین عنصر بصری است و بهترین وسیله بیان ذهنیات و تصورات انسانی است. وسیله‌ای بسیار با ارزش برای تفهیم و بیان‌اندیشه و تفکر انسان‌ها بوده است. عناصر تشکیل دهنده فرم شامل نقطه، خط، سطح، حجم و شکل است(نظارت، 1382، ص 33).

    تعاریف عملیاتی

     زیبایی شناختی: در این پژوهش منظور از زیبایی شناختی عناصری مانند رنگ، نور و فرم است که باعث زیباترشدن محیط و لذت بردن و علاقه مندتر شدن کودک به فضای آموزشی می‏شود.

    فضای آموزشی: منظور از فضای آموزشی در این پژوهش همان مراکز پیش از دبستان ویا مهدکودک‏ها هستندکه برای مراقبت، نگه داری و آموزش کودکان به وجود آمده‏اند.

    پیش از دبستان: منظور از پیش از دبستان در این پژوهش تمامی کودکان تا پیش از ورود به دبستان که در مهدکودک‏ها نگه داری می‏شوند.

     

    [1] Aesthetic

    [2] aeshetica

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                    صفحه

    فصل اول  کلیات پژوهش... 1

    مقدمه 2

    بیان مسئله 3

    اهمیت و ضرورت پژوهش.. 4

    1.  اهمیت محیط زندگی در دوران کودکی: 4

    2. توجه اسلام و قرآن به  زیبایی : 4

    3.توجه وتاکید بسیاری از فلاسفه و روانشناسان به زیبایی و درک زیبایی شناختی کودک: 5

    4. تاثیر بسیار زیاد استفاده از رنگ و نور، فرم و هارمونی در زیبایی فضا 6

    اهداف پژوهش.. 6

    سوالهای پژوهش.. 7

    تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم 8

    تعاریف نظری. 8

    تعاریف عملیاتی. 10

     

    فصل دوم - ادبیات پژوهش... 11

    بخش اول) پیشینه نظری. 12

    زیبایی شناختی. 12

    اهمیت زیبایی شناختی و محیط از دیدگاه اسلام و قرآن. 12

    اهمیت زیبایی شناختی و محیط از دیدگاه روانشناسی. 14

    فردریک فروبل. 14

    مارگارت مک میلان. 14

    مونته سوری. 15

    آون. 16

    مازلو. 16

    اهمیت زیبایی شناختی و محیط از دیدگاه فلسفه 17

    کیفیات زیبایی شناسی. 18

    افلاطون. 18

    هگل. 20

    جرولد لوینسون. 20

    ارسطو. 21

    برودی. 21

    اریک نیوتن. 22

    اهمیت زیبایی شناختی و محیط از دیدگاه معماری. 22

    درک ارزش زیبایی. 22

    عناصر زیبایی شناختی. 23

    رنگ.. 24

                   انتخاب رنگ.. 25

    مراحل انتخاب رنگ.. 25

    تاثیر رنگ بر کودکان. 27

    اهمیت رنگ.. 28

                   تاثیر رنگ بر عملکرد کودک.. 29

                   راز و رمز رنگ ها 29

    تاثیر رنگ بر خلق و خوی کودک.. 30

    ویژگی و تاثیرات رنگ‌ها از دیدگاه روانشناسی. 31

    خاکستری: 31

    آبی: 31

    سبز: 32

    قرمز: 32

    زرد: 33

    بنفش: 33

    نارنجی: 34

    سفید: 34

    سیاه: 34

    رنگ‌های درخشان. 37

    رنگ‌های حرکت و جنبش.. 37

    رنگ‌های ملایم. 37

                   رابطه رنگ و فرم 37

    مربع: 37

    مثلث: 38

    دایره : 38

    نور 39

                   تاثیر روانی نور بر کودکان. 40

                   تاثیر رنگ و نور و فرم بر فعالیت‌های آموزشی. 41

                   اثر رنگ و نور در آموزش.. 42

     فرم 43

                   انتخاب فرم 44

                   فرم ساختمان در رابطه با اقلیم 44

                   تاثیر فرم محیط بر کودکان. 45

    طراحی فضا 45

    فضای آموزشی. 46

    مراکز پیش از دبستان. 47

    کودکستان. 47

    مهد کودک.. 48

    جمع بندی منابع نظری. 49

    بخش دوم)پیشینه پژوهشی. 51

    تحقیقات انجام شده در داخل کشور 51

    تحقیقات انجام شده در خارج از کشور 51

     

    فصل سوم - روش شناسی پژوهش.... 54

    روش پژوهش.. 55

    جامعه آماری. 56

    نمونه و روش نمونه گیری. 56

    ابزار‌اندازه گیری یا روش‌های عملی جمع آوری دادهها: 56

    پرسشنامه: 56

    روایی 56

    پایایی. 57

    روش‌های آماری مورد استفاده 58

     

    فصل چهارم - تجزیه و تحلیل داده ها 59

    بررسی نظرات مدیران در رابطه با عنصر رنگ در طراحی فضای آموزشی : 61

    بررسی نظرات مدیران در رابطه با عنصر نور در طراحی فضای آموزشی : 62

    بررسی نظرات مدیران در رابطه با عنصر فرم در طراحی فضای آموزشی : 64

    مقایسه عناصر مورد بررسی : 66

    بررسی تطبیقی عناصر طبق نظر مدیران و چک لیست تهیه شده توسط محقق : 68

    عنصر رنگ : 68

    عنصر نور : 69

    عنصر فرم : 70

    مقایسه نظرات مدیران و چک لیست در 3 عنصر مورد بررسی : 71

     

    فصل پنجم - نتیجه گیری.. 73

    بحث و بررسی سوال‌های  پژوهش.. 75

    سوال اول. 75

    سوال دوم 75

    سوال سوم 76

    سوال چهارم 76

    محدودیت‌های تحقیق. 77

    پیشنهادات کاربردی. 77

    پیشنهادات مربوط به رنگ.. 77

    پیشنهادات مربوط به نور 78

    پیشنهادات مربوط به فرم 79

    پیشنهادات پژوهشی. 82

    منابع فارسی. 83

    منابع لاتین.. 87

    پیوست ها 89

    پیوست 1 : پرسشنامه 90

    پیوست 2: چک لیست 92

    پیوست 3: دستورالعمل سازمان بهزیستی. 94

    پیوست 4: فهرست مهدهای کودک.. 99

     

    منبع:

     

    منابع فارسی

    آشتیانی،جلال الدین(1376)،هستی از فلسفه و عرفان، قم، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.

    ابتهاج، هوشنگ(1374)، حافظ به سعی سایه، تهران: نشر کارنامه.

    احدی، حسن(1391)، روانشناسی رشد: (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)، نویسندگان حسن احدی و شکوه السادات بنی جمالی، قم: نشر بخشایش.

    احمدی، بابک(1380)،حقیقت و زیبایی، درس‌های فلسفه هنر، تهران:نشر مرکز.

    اعوانی، غلامرضا(1375)، حکمت و هنر معنوی، تهران: انتشارات گروس.

    انگجی، لیلی(1380) نقش هنر در گسترش و حس زیبایی شناسی کودکان، فصلنامه شکوفه، شماره 20 تعلیم و تربیت.

    آونز،زایس(1363)،زیبایی شناسی علمی و معقوله‌های هنری، ترجمه فریدون شایان، تهران:انتشارات بامداد.

    بارشادت، نگین(1386)،در جستجوی فضای آموزشی بهینه، پایان نامه کارشناسی ارشد( مقطع پیش دبستان)،دانشگاه هنر و معماری.

    بازرگان، سیمین(1389)، مقدمه ای بر برنامه ریزی چند بعدی؛ ماتریس زندگی، چاپ سوم، تهران: انتشارات مدرسه.

    برهانی آهنگ، هادی(1381)، مطالعه رنگ و فرم در نقاشی از طبیعت، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته نقاشی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

    بیردزلی، جان(1392)، تاریخ و مسائل زیبایی شناختی، ترجمه حنایی کاشانی، تهران: هرمس.

    پاول فاورتر، ج، دکوراسیون و روشنایی، ترجمه حمزه ای(1375)، تهران: گوتنبرگ.

     پرتوی، مهدی(1352)،زیبایی شناسی نوین( ده مقاله)،تهران:چاپخانه رواج، انتشارات امیرکبیر.

    پورعلی خان(1380)،رنگ درمانی و دنیای اسرار آمیز رنگ ها،تهران:هزاران.

    تواکو، اومبر(1390)، تاریخ زیبایی: ( نظریه‌های زیبایی در فرهنگ غربی) ترجمه هما بینا، تهران: موسسه تالیف و ترجمه ونشر آثار هنری متن.

    جعفری، محمد تقی(1377)،زیبایی وهنر از دیدگاه اسلام، تهران:انتشارات سهامی چاپخانه وزارت ارشاد اسلامی.

    جمعه، حسین(1391)، بررسی زیبایی شناختی و سبک شناسی تقابل در قرآن، ترجمه سیدحسین سیدی، تهران: سخن.

    حاجی زاده،مسعود(1385)، بررسی کمی و کیفی امکانات موجود در مهدهای کودک شهرستان کرمان و مطابقت آن با استاندارهای ایران و جهان، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    حسینی نیا، سپیده(1386)، تعامل نور و رنگ در فضاهای شهری، پایان نامه کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

    خواجوی راوری، احسان و همکاران(1392)، تاثیر انواع رنگ محیطی بر زمان واکنش ساده به محرک شنیداری، فصلنامه رشد و یادگیری حرکتی – ورزشی، شماره 13، ص27-40

    دورنیس، دارنیس(1368)،مبادی سواد بصری، ترجمه: مسعود سپهر. تهران: انتشارات سروش.

    راهنمای برنامه و فعالیت‌های آموزش و پرورش دوره پیش دبستانی به انضمام اساس نامه و اصول و چارچوب برنامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش / گروه پیش دبستانی.(1388)، دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب درسی (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی) ویراستار محمدکاظم بهینا، تهران:مدرسه.

    رجبی موسی آباد، الهه(1389)،طراحی فضای آموزشی برای کودکان پیش از دبستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد.

    رضایی، منیره(1388)،تربیت زیبایی شناسی( با تاکید بر آراء برودی)،تهران:وزارت آموزش و پرورش، معاونت پژوهش، موسسه فرهنگی منادی تربیت.

    رضوی،محمدحسین(1391)،بررسی ابعاد زیبایی شناختی در گرایش مشتریان به اماکن ورزشی،مقاله

    روانجو،احمد(1376)،زیبایی شناسی از دیدگاه حکمای اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته هنر، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

    زبردستان، نجمه(1391)، ادراک حسی در طراحی فضای کودک، نشریه معماری و فرهنگ، شماره 46، ص 1-8.

    سازمان بهزیستی کشور، آیین نامه تاسیس و انحلال انواع مهدهای کودک (1384)، معاونت امور اجتماعی.

    سلیمانی، پریسا(1390)، فضای آموزشی مراکز پیش دبستانی(طراحی و چیدمان بر اساس دیدگاه ماریا مونته سوری)، فصلنامه رشد، آموزش و پرورش، شماره 13، زمستان 1390 ص39 تا 47.

    سهیلی، بنفشه(1384)، صدای حجم(تاثیر هنر اسلامی و ترکیب نور و رنگ و صدا)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

    سینگری، م و ل، نمایان(1382)، نقش رنگ در زندگی، دومین همایش سراسری علمی، پژوهشی علوم انسانی(هنر) تبریز: باشگاه پژوهشگران جوان شعبه شمال غرب کشور.

    شاطریان، رضا(1389)، طراحی و معماری فضای آموزشی، چاپ سوم، تهران: انتشارات سیمای دانش.

    شعرباف لیل آبادی،شیوا(1374)،معانی و مفاهیم سمبلیک رنگ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

    شولتز،دوآن(1392) تاریخ روانشناسی نوین، تالیف دوآن پی شولتز، سیدنی الن شولتز، ترجمه علی اکبر سیف و دیگران. تهران: نشر دوران.

    صمدی، علی(1387)، ماریا مونته سوری، تهران:دانژه.

    ضمیران، محمد(1377)، جستارهای پدیدارشناسانه پیرامون هنر و زیبای،تهران: نشر کانون.

    عبادی، زهرا(1386)، بررسی عوامل موثر در طراحی ست تجهیزات کتابخانه کودک در مهدکودک ها، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    عبدی زاده، هاله(1389)، تاثیر رنگ ها، دوماهنامه بسپار، پوشرنگ، شماره 92.

    عطاران، محمد(1368)،آراء مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک، تهران:انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    فرهادی توسکی(1378)، بهرام،عناصر بصری در طراحی داخلی، پایان نامه کارشناسی رشته طراحی صحنه، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

    فضائلی،آزاده(1386)، بازنمایی عشق و مهرورزی در ادبیات کودکان گروه سنی الف، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش پیش از دبستان، دانشگاه علامه طباطبایی.

    قران کریم

    کاشانی، محمدرضا(1384).رویایی برای احیای فضای آموزشی، انتشارات مدرسه نو.

    کالینسون، وایانه،تجربه زیبایی شناختی، مترجم فریده فرنودفر، تهران: فرهنگستان هنر.

    کرونر،والتر(1385)،معماری برای کودکان، ترجمه احمد خوشنویس والمیرا میر رحیمی، چاپ دوم، تهران: انتشارات گنج هنر.

    لوشر، ماکس(1392)، روانشناسی رنگ ها، ترجمه ویدا ابی زاده، تهران: درسا.

    لوینسون،جرولد(1387)، زیبایی شناسی فلسفی و تاریخ زیبایی شناسی جدید، پل گایر و جرولد لوینسون، ترجمه فریبرز مجید، تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.

    لیندون، جین(1389)، سازماندهی فضاهای فیزیکی: برای کودکان از تولد تا سه سالگی، طراحی اتاق و تجهیزات، با همکاری جین لیندون و آن لنگستون؛ مترجمان زهره دهقانی، فرخنده مفیدی، تهران: جوانه رشد.

    محققی، زهره(1366)،معماری داخلی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

    محمودی،کوروش و شکیبامنش،امیر(1384)، اصول و مبانی رنگ شناسی در معماری شهرسازی، تهران: انتشارات هله.

    محمودی، محمد مهدی(1390)،طراحی فضای آموزشی با رویکرد انعطاف پذیری، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    مفاتیح الجنان

    مفیدی، فرخنده(1372)،آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی( رشته علوم تربیتی)، تهران: پیام نور.

    مفیدی، فرخنده(1383)،آموزش پیش دبستانی و دبستانی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.

    مفیدی، فرخنده(1383)، برنامه آموزش وپرورش پیش از دبستان، انتشارات سمت.

    مفیدی، فرخنده(1386)، مدیریت مراکز پیش دبستانی، چاپ ششم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

    مکوند، شیده(1390)، عناصر طراحی داخلی، تهران:زیتون سبز.

    نایبی، بتول(1386)، تاثیر نور فضاهای داخلی بر کیفیت زندگی و رفتارهای اخلاقی انسان، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، شماره 4،ص 65.

    نظارت، حسین(1382) بررسی فضا رنگ فرم در طبیعت استان سمنان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

    نیوتن،اریک(1965)،معنی زیبایی،ترجمه پرویز مرزبان، تهران:بنگاه ترجمه و نشر کتاب،1343.

    ولان، براید(1378)، همنشینی رنگ ها2، راهنمای خلاقیت در ترکیب رنگ ها، ترجمه و تنظیم فریال دهشتی، شاهرخ ناصرپورپیراد، تهران:نشرکارنگ.

    هارتلی بروئر، الیزابت(1390)، ایجاد انگیزه در کودکان، ترجمه احمد ناهیدی، تهران:جوانه رشد.

    هگل، گئورک، ویلهم فردریش(1391)،زیبایی شناسی، ترجمه ستاره معصومی، تهران: نشر آرشام.

    یزدانی،مجتبی(1382)،حقیقت زیبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

    منابع لاتین

    Broudy,h.s.(1973) the aesthetic dimension of education in p.f doyle(ed) educational judgments. London : rutledge & kegan paul.

    Broudy,h.s.(1972) en cherishing: an essay on aesthetic education university of illinios press.

    B.k. Hawest,et al. (2012). Effects of four workplace lighting technologies on perception, cognition. International journal of industrial Ergonomics,no 42,122-128

    Del almo, M.R(1999) design for fun, play grouns._

    Feisne. Anderson, color. London,lournceking publishing.2001._

    kopacz, Jeanne,(2003), color in three – dimensional design , megraw – hill.

    Lucente,roberta,(2010)'design for children, International conference on 'designing for children ' with focus ' play + learn' university of calabria' venne :IDC , IIT bomby.

    M.L. Hidayetoglu et al.(2012). The effects of color and light on indoor wayfindig and the evaluation. Journal of Environmental psychology, no 32,50-58

    R.Daggett, W.(2008).color in an optimum learning Environment. Retrieved from international center for leadership in Education web site.

    Branz-ltd, c.(2007). Designing quality learning space: lighting. Retrieved from

    Santella,m.e.(2009). how color impact  moods,feeling,and behaviors. Product usage and demographics studio.

    Rey, justin.(2012). Colour kindergarten. Retrieved from Palatre & Leclere

    soledad , l ,(1998) childrent s room.

    www. Media knowall.com/ representation. Html

    www. Colour  pcychology. about.com

    www. My docamonts/ myebooks/ color bychology/ cray colorsy mbolism.

    http://www.minedu.govt.nz.

    http://fa.wikipedia.org

     

     


موضوع پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, نمونه پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, جستجوی پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, فایل Word پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, دانلود پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, فایل PDF پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, پروژه در مورد پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, پروژه درباره پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عناصر زیبایی شناختی در طراحی فضای آموزشی مراکز پیش از دبستان بر اساس دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور و تطبیق با استانداردهای موجود

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A گرایش روانشناسی تربیتی چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه حافظه کوتاه مدت،دقت و تمرکزحواس کودکان 10 و11ساله موسیقی آموخته و نیاموخته بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه­ای یا پس- رویدادی بود. نمونه پژوهش عبارت بود از50 دانش­آموز موسیقی آموخته(با حداقل 2 سال آموزش)و50 دانش­آموز موسیقی نیاموخته 10و11 ساله که از میان دانش­آموزان ...

چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي مقايسه اي سنجش مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ناحيه 3 شيراز بوده است. روش تحقيق توصيفي از نوع روش پيمايشي مي باشد. جامعه آماري پژوهش شامل کليه

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی(MA) چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت شناختی و خلاقیت هیجانی دانش آموزان می­باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه­ی دانش آموزان دختر سال سوم دوره اول دبیرستان که در سال تحصیلی 93-92در شهر ایوان مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می داد. پس از اجرای پیش آزمون، تعداد 30 نفر از دانش آموزانی که در ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده عدالت اجتماعی به معنای احترام به حقوق دیگران و رعایت مصالح عمومی می باشد. در واقع عدالت اجتماعی نتیجه تکامل اجتماعی است. تحقق عدالت اجتماعی در گرو توزیع مناسب کاربری ها و خدمات عمومی شهری است. هدف این تحقیق بررسی تحقق عدالت اجتماعی در مناطق سه گانه شهر یزد با استفاده از شاخص های امکانات و خدمات شهری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)گرایش: آموزش و پرورش پیش دبستانی چکیده پژوهش حاضر یک پژوهش از نوع شبه آزمایشی ب ا گروه کنترل و آزمایش است، که به تأثیر بازی های پیش دبستانی بر مهارت های ذهنی و اجتماعی کودکان مراکز پیش دبستانی ناحیه یک شهر شیراز در سال تحصیلی93-92 پرداخته است. جامعه آماری شامل 3086 کودک پیش دبستانی می باشد که در گروه سنی 5 تا 6 سال مشغول به تحصیل ...

فصل اول:   مطالعات پايه   فرهنگ و هويت   مقدمه : پيشرفتهاي اجتماعي و سياستهاي علمي تکنولوژي  بشر ارتباطات فرهنگي مردمان گوناگون را در  سراسر دنيا آسان نم

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت ( MA ) گرايش : مديريت آموزشي سال تحصيلي 1392- 1391 چکيده آموزش و بهسازي منابع انساني به عنوان يکي از استراتژي هاي دست يابي به سر

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «.M.A» گرايش: سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) زمستان 1393 چکيده طي دهه‌هاي گذشته، تعداد زيادي از روان شناسان و روانپزشکان

کارشناسی ارشد جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده : بافت های فرسوده شهری صرف نظر از گونه های متفاوت آنها محصول برخی کم توجهی های مدیریت شهری است که در طول زمان به صورت پهنه ای از شهر درآمده که فاقد پایداری و استحکام لازم کالبدی بوده ، دسترسی مناسبی برای خانه های آنها بوجود نیامده و از کمبود شدید خدمات رنج می برند . به همین دلیل با توجه به کیفیت پایین زندگی در بخشهایی از آنها ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی روش‌های مصورسازی گرافیکی در وب سایت مدارس هوشمند می‌باشد. جامعه آماری پژوهش تشکیل شده از کلیه وب سایت‌های مدارس هوشمند استان کرمانشاه که به صورت تصادفی 1 وب سایت برای پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر یک چک لیست محقق ساخته جهت اندازه گیری میزان انطباق عناصر بصری وب سایت با اصول مصور ...

ثبت سفارش