پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب

word 756 KB 29908 120
1393 کارشناسی ارشد علوم تربیتی
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه ی کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی

     

    چکیده

    پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سسندج در شبکه جهانی وب بر مبنای الگوی اطلاع‌یابی الیس می پردازد. روش پژوهش، پیمایشی است و داده ها به وسیله پرسشنامه گردآوری شده است. نمونه آماری جامعه پژوهش حاضر را به ترتیب 297 و302 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج تشکیل می دهند. حجم نومنه با استفاده از جدول مورگان تعین شد و از تعداد مذکور، در دانشگاه کردستان 269 نفر و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج 281 نفر از دانشجویان پرسشنامه ها را پاسخ و عودت دادند. برای انجام نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. تحلیل داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون ناپارامتریک یومن ویتنی در ویرایش 16 نرم افزار آماری spss انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که در تمام مراحل رفتار اطلاع یابی الگوی الیس در بین دانشجویان دو دانشگاه تفاوت معناداری وجود دارد و دانشجویان دانشگاه کردستان رفتار اطلاع یابی در سطح بالاتری را از خود نشان داده اند.

     

    کلید واژه ها: رفتار اطلاع یابی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دانشگاه کردستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، الگوی رفتار اطلاع یابی الیس، وب جهانی

    مقدمه

    عصر حاضر به عصر اطلاعات معروف است. اطلاعات ماده اولیه دانشی است که زندگی پیچیده اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ما را هدایت می کند و از این نظر برای ادامه زندگی عنصری حیاتی است. تولید و وسعت اطلاعات ما را با پدیده ای به نام انفجار اطلاعات روبه رو کرده است و دیگر هیچ محققی قادر نیست از آخرین دستاوردهای اطلاعات رشته تخصصی و موضوعات مورد علاقه خود پا به پای مطالب منتشر شده در آن زمینه آگاه شود. اطلاعات و کثرت آن به مشکلاتی در زمینه دستیابی به اطلاعات موجود منجر شده است. محققان ناگزیر به  قرار گرفتن در مجراهای اطلاعاتی هستند که سبب پیدایش رفتار اطلاع یابی  می شود. رفتار اطلاع یابی برخاسته از شناخت نیازهای اطلاعاتی است (کری کلاس ، 1383).

    اینترنت به ویژه شبکه جهانی وب، با وجود عمر تقریباً دو دهه‌ای خود، امروزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین مجراهای دسترسی به اطلاعات مورد استفاده میلیونها کاربر از جمله دانشجویان قرار می‌گیرد. اقبال این رسانه در میان دانشجویان به واسطه امکانات متنوعی است که به لحاظ دسترسی به حجم عظیمی از اطلاعات، ارتباطات و بسترسازی اشتراک اطلاعات در اختیار قرار می‌دهد. تأثیر این شبکه در فرآیند پژوهش و آموزش به گونه‌ای است که وجود آن امروزه در دانشگاه‌ها دیگر غیر قابل چشم‌پوشی است و هر ساله بخش قابل توجهی از بودجه دانشگاه‌ها صرف ایجاد زیرساخت ها و امکانات دسترسی به منابع اینترنتی اطلاعات شامل ملزومات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، منابع انسانی و نظایر آن می‌گردد. بدین ترتیب بررسی و مطالعه جهت شناخت نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی کاربران اطلاعات در محیط شبکه اینترنت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به برنامه ریزی و سیاست گذاری در این باره کمک فراوانی می کند.

    بررسی رفتار اطلاع یابی انسان از مدتها پیش مورد توجه پژوهشگران حوزه اطلاع رسانی بوده و صاحب نظران متعدد هر یک الگوهای خود را در این زمینه بر مبنای رویکردهای مختلف ارائه کرده اند. از مهم ترین الگوها رفتار اطلاع یابی که تاکنون از سوی صاحب نظران مطرح شده است می توان به الگوهای ویلسون[1]، الیس[2]، کولثائو[3]، دروین[4] و بلکین[5] اشاره نمود (نوکاریزی و داورپناه، 1385).

    الیس الگوهای رفتار اطلاع‏یابی دانشگاهی را بررسی کرده است و معتقد است که هر یک از جستجوگران با توجه به تجربیات، دانش، نیاز اطلاعاتی و سطح توقعات خود در هر یک از این مراحل با سطح متفاوتی از دقت و توجه عمل می‌کند و در نهایت این جستجوگر است که بر اساس نیاز خاص خود به انتخاب و گردآوری اطلاعات دست می‌زند و با استناد به همین اصل، الگویی را برای رفتار اطلاع‌یابی جستجوگران پیشنهاد می‌کند. وی اذعان می دارد که الگویش بیشتر در محیط اینترنت که عمدتاً از ابزارهای ویژه‌ای همچون واژگان‌ کنترل‏شده استفاده می‌کنند قابل‏اجرا و استفاده است (نوروزی چاکلی، 1385).  بنابراین  در پژوهش هایی چون تحقیق حاضر با توجه به اینکه در حوزه وب صورت می گیرد،  الگوی رفتار اطلاع یابی الیس مد نظر می باشد.

     

    1-2. بیان مسئله

    پژوهش ها و متون موجود نشانگر آن است که از دهه 1990 به بعد، اینترنت جنبه های مختلف زندگی و رفتار اطلاع یابی کاربران را دستخوش دگرگونی کرده است. صاحب نظرانی مانند شاودر[6](1994)، مک کلور[7](1994) و پسکو[8](1996) معتقدند که تأثیر اینترنت بر رفتار اطلاع یابی کاربران از موضوعات با ارزش و قابل بررسی است. از نظر آنان، شبکه ها با آسان تر کردن جریان مشارکت ها، اشاعه ایده ها، دسترس پذیری و روزآمدسازی اطلاعات، موجب شده اند که کاربران دانشگاهی بخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای تبادل افکار، پژوهش، آموزش و روزآمدکردن اطلاعات خود، بطور گسترده از این شبکه ها استفاده کنند. بر این اساس، محققان بر لزوم اجرای تحقیقات به منظور تعیین نیازها و موانع، و ارائه راه هایی برای استفاده بهینه از این شبکه تأکید کرده اند. زیرا که دانش ما درباره چگونگی استفاده مؤثر از شبکه ها باید همگام با رشد خود شبکه های اطلاعاتی افزایش یابد. دلیل اصلی پرداختن به موضوع چگونگی استفاده از شبکه برخاسته از این مسئله است که از زمان رواج فراوان منابع الکترونیکی، الگوی رفتارهای اطلاع یابی استفاده کنندگان نیز در حال تغییر است.در حال حاضر، این امکان وجود دارد که جستجوگر بتواند صدها استناد یا منبع اطلاعاتی را در مدتی کوتاه تر از زمانی که صرف یافتن یک استناد در نظام دستی می شود، به وسیله رایانه بازیابی کند (مهراد، 1372 (

    استفاده از اینترنت در ایران نیز گسترش زیادی یافته است به طوری که بیشتر سازمان ها، مراکز پژوهشی و علمی، امکانات استفاده از اینترنت را در اختیار محققان و پژوهشگران خود قرار داده اند. در این میان فرصت استفاده از امکانات اینترنتی در میان جامعه دانشگاهی از اهمیت بسزایی برخوردار است. جامعه دانشگاهی به واسطه نقش ویژه‌ای که در بازسازی و ارتقای زیرساخت های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره ایفا می کند، لازم است به صورت حرفه ای و تخصصی به شناخت شیوه های دستیابی به اطلاعات منابع علمی بپردازد.

    به نظر می رسد که میزان استفاده از اینترنت در جامعه دانشگاهی به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به مقاطع پایین به دلیل مانوس بودن تحقیق بیشتر است، که در صورت استفاده صحیح و منطقی  از آن، تامین کننده مکانیسمی سریع، مقرون به صرفه و کارآمد برای دسترسی به اطلاعات مورد نیازشان خواهد بود.

    در دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج نیز امکان استفاده از وب برای دانشجویان میسر است. گرچه اهداف ایجاد و راه اندازی این امکانات گسترده، فراهم آوردن خدمات بهتر و بیشتر برای دانشجویان و محققان دانشگاهی یا به طور عام، استفاده کنندگان دانشگاهی است، اما تاکنون پژوهشی در مورد رفتار اطلاع یابی آنها به ویژه نحوه جستجو، دسترسی، ردیابی (مکان یابی)، معیارهای مورد نظر جهت ارزیابی و شناسایی وبگاه های مفید و همچنین نحوه بازیابی و استخراج اطلاعات در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی  و شباهت ها و تفاوت های آنها در شبکه جهانی وب صورت نگرفته است. لذا مسئله مورد نظر پژوهش حاضر  پرداختن به موضوع یاد شده است و هدف آن مطالعه تطبیقی رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دو دانشگاه مذکور است.

     

    1-3. ضرورت و اهمیّت مسئله

    در عصر اطلاعات و با ظهور فناوری های اطلاعاتی پیشرفته که روز به روز بر دامنه اطلاعات افزوده می شود، پژوهشگران، اساتید دانشگاه و به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در جستجو و دستیابی به اطلاعات علمی، آموزشی و پژوهشی مورد نیاز خود، در محیط وب، با مشکلات و موانعی مواجه هستند. از این رو، رفتار اطلاع یابی استفاده کنندگان به دلیل پیشرفت های لحظه ای در فناوری های جدید اطلاعات و همچنین نیاز استفاده کنندگان برای روزآمدسازی اطلاعات مورد نیاز دستخوش تغییر بوده و حائز اهمیت است. بنابراین، بررسی چگونگی جستجو و دستیابی سریع و آسان به انواع اطلاعات خود از مسائل با اهمیت برای انجام پژوهش است (سلاجقه، 1384).

    یکی از موضوعاتی که ذهن پژوهشگران در رفتار اطلاعات را به خود مشغول داشته، پی بردن به این امر است که جستجوگران با چه روش های جستجو و سازوکارهای بررسی کیفی منابع اطلاعاتی و ابزارهای جستجو، به کاوش در اینترنت پرداخته و از دیگر منابع و خدمات وب بهره می گیرند و داشتن مهارت کافی در به کارگیری ابزارها و فرآیندهای جستجو در وب، چگونه می تواند در بازیابی نتایج مرتبط تر و با کیفیت تر موثر باشد (اسلامی و کشاورزی، 1385). لذا، بررسی رفتارهای اطلاع یابی استفاده کنندگان، مسئولان و مراکز اطلاعاتی را درعرضه خدمات مناسب و برنامه ریزی های دقیق تر کمک می کند. عدم شناخت صحیح جامعه استفاده کننده و نیازهای اطلاعاتی آنان اغلب موجب گمراهی  می‌شود و احتمال دست نیافتن به اهداف نظام اطلاع رسانی را بسیار زیاد می‌کند و بدیهی است که موجب به هدر رفتن سرمایه های موجود خواهد شد (سلیمی، 1385).

    لزوم انجام تحقیق پیرامون دانشگاه‌ها به عنوان عنصری کلیدی در تحقیق و توسعه و نیز به دلیل نیاز مبرم آنها به اطلاعات بیش از مراکز دیگر ضروری به نظر می‌رسد. هرچند در این حوزه مطالعات زیادی انجام شده است اما  بیشترآنها در جهت رفع موانع و محدودیت های موجود در دستیابی به منابع اطلاعاتی بوده است و بنابر این با وجود تحقیقات انجام گرفته، نیاز به پژوهش های بیشتری احساس می شود. با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی درباره رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، بویژه نحوه جستجو، دسترسی، ردیابی (مکان یابی)، معیارهای مورد نظر جهت ارزیابی و شناسایی وبگاه های مفید و نحوه بازیابی اطلاعات در شبکه وب صورت نگرفته است، پژوهش حاضر حائز اهمیت است. زیرا که این پژوهش به جهت شناخت رفتار اطلاع یابی، می تواند در سیاست گذاری این حوزه و برنامه­ریزی جهت بهبود آن مفید واقع شود و افزون بر این، شناخت صحیح رفتار اطلاع یابی کاربران و کنترل عوامل شناخته شده و مرتبط می‌تواند رفتارهای اطلاع‌یابی جستجوگران را تا حد بسیار زیادی به مسیرهایی مشخص و هدفمند هدایت کند.

     

     

    1-4. اهداف پژوهش

    1-4-1. اهداف کلی:

    بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و دانشگاه آزاد واحد سنندج در شبکه جهانی وب مبتنی بر الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس.

    مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و دانشگاه آزاد واحد سنندج در شبکه جهانی وب مبتنی بر الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس.

    1-4-2. اهداف جزئی:

    شناسایی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در مرحله آغاز الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس

    شناسایی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در مرحله پیوند یابی الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس

    شناسایی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در مرحله مرور الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس

    شناسایی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در مرحله تمایز یابی الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس

    شناسایی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در مرحله نظارت الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس

    شناسایی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در مرحله استخراج  الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس.

     

     

     

    1-5. پرسش های پژوهش

    وضعیت رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در مرحله آغاز  چگونه است؟

    وضعیت رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در مرحله پیوند یابی الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس چگونه است؟

    وضعیت رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در مرحله مرور الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس چگونه است؟

    وضعیت رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در مرحله تمایز یابی الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس چگونه است؟

    وضعیت رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در مرحله نظارت الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس چگونه است؟

    وضعیت رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در مرحله استخراج الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس چگونه است؟

     

    [1] . wilsom

    [2]. Ellis

    [3]. Kuhlthau

    [4]. Dervin

    [5]. Belkin

    [6]. Shavder

    [7]. Mc kelur

    [8]. Pesko

     

    Abstract

    The present reaserch deals to survey and comparison on the information seeking behavior among postgraduate students in University of Kurdistan and Sanandaj Branch of Azad Islamic University on the World Wide Web based  on Ellis model information seeking . The methodology of the reserch is survey and data were collected by questionnaire. The sample for the present reaserch was 297 and 302 postgraduate students selected respectively from the University of Kurdistan and Sanandaj Branch of Azad Islamic University. The sample size was determined by Morgan’s sampling table and stratified random sampling method was used to indicate the sample members. Thereby 269 students at the University of Kurdistan and 281 students at the Islamic Azad University answered and returned the questionnaire. SPSS statistical software (version 16) was used as a tool and U Mann-Whitney nonparametric test was applied for the analysis of collected data. The results showed a significant difference between the information seeking behavior of the students in all the phases of Ellis patterns for two universities where the difference was in favor of the student’s behavior in the University of Kurdistan.

     

    Key words: Information seeking behavior, Postgraduate students, University of Kurdistan  and Sanandaj Branch of Azad Islamic University, Ellis information seeking behavior patterns, World Wide Web

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان ........................................................................................................................................ صفحه

    فصل اول : کلیات پژوهش

    1-1- مقدمه.................................................................................................................................................................................. 2

    1- 2- بیان مسئله....................................................................................................................................................................... 4

    1- 5- ضرورت و اهمیت مسئله............................................................................................................................................... 4

    1- 4- اهداف پژوهش................................................................................................................................................................. 6

    1- 4-1- اهداف کلی.................................................................................................................................................................. 6

    1-4-2- اهداف جزئی................................................................................................................................................................ 6

    1- 5- پرسش‌ های پژوهش...................................................................................................................................................... 7

    1- 6- تعاریف نظری و عملیاتی اصطلاحات........................................................................................................................ 7

    فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش

    2- 1- مقدمه............................................................................................................................................................................. 12

    2-2- تعاریف رفتار اطلاع یابی............................................................................................................................................. 12

    2- 3- تاریخچه رفتار اطلاع یابی......................................................................................................................................... 13

    2-4- رفتار اطلاع یابی در وب.............................................................................................................................................. 14

    2-5- الگو ها و نظریه‌های رفتار اطلاع یابی...................................................................................................................... 15

    2-5-1- الگوی ریس و ساراسویچ........................................................................................................................................ 16

    2-5-2- نظریه رفتار اطلاع یابی ویلسون ......................................................................................................................... 17

    2-5-3- الگوی  اطلاع یابی الیس ..................................................................................................................................... 23

    2-5-4- الگوی اطلاع یابی ایزنبرگ و برکویتز................................................................................................................. 26

    2-5-5- الگوی رفتار اطلاع یابی مارچیونینی.................................................................................................................. 28

    2-5-6- الگوی معنایابی دروین .......................................................................................................................................... 30

    2-5-7- الگوی اطلاع یابی بتیس........................................................................................................................................ 32

    2-5-8- الگوی اطلاع یابی چو............................................................................................................................................. 33

    2-5-9- الگوی فرآیند جستجوی کولثائو.......................................................................................................................... 35

    2-5-10- الگوی اطلاع یابی مهو و تیبو ........................................................................................................................ 38

    2-5-11- الگوی اطلاع یابی بلکین ................................................................................................................................... 41

    2-5-12- الگوی اطلاع یابی تیلور ..................................................................................................................................... 42

    2-6- خلاصه مبانی نظری  .................................................................................................................................................. 43

    2-7- پیشینه پژوهش............................................................................................................................................................. 43

    2-7-1- پیشینه داخلی ........................................................................................................................................................ 44

    2-7-2- پیشینه خارجی........................................................................................................................................................ 48

    2-8- خلاصه پیشینه پژوهش.............................................................................................................................................. 51

    فصل سوم : روش  پژوهش

    3-1- مقدمه............................................................................................................................................................................... 53

    3-2- روش پژوهش.................................................................................................................................................................. 53

    3-3- جامعه آماری پژوهش................................................................................................................................................... 54

    3-4- نمونه آماری پژوهش و روش نمونه‌گیری................................................................................................................ 54

    3-5- ابزار اندازه گیری یا روش های عملی جمع آوری داده­ها................................................................................... 55

    3-6- روش اجرای پژوهش.................................................................................................................................................... 55

    3-7- روش تجزیه و تحلیل داده ها..................................................................................................................................... 56

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده‌ها

    4-1- مقدمه............................................................................................................................................................................... 58

    4-2- یافته های پژوهش......................................................................................................................................................... 58

    4-2-1- یافته های مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی دانشجویان ................................................................ 58

    4-2-2- یافته های مربوط به پرسش های پژوهش........................................................................................................ 61

    4-2-2-1- یافته های پرسش اول...................................................................................................................................... 61

    4-2-2-2- یافته های پرسش دوم...................................................................................................................................... 69

    4-2-2-3- یافته های پرسش سوم.................................................................................................................................... 73

    4-2-2-4- یافته های پرسش چهارم................................................................................................................................. 75

    4-2-2-5- یافته های پرسش پنجم................................................................................................................................... 78

    4-2-2-6- یافته های پرسش ششم.................................................................................................................................. 80

    فصل پنجم : بحث و نتیجه‌گیری

    5-1- مقدمه  ............................................................................................................................................................................ 84

    5-2- خلاصه یافته های پژوهش.......................................................................................................................................... 84

    5-3- بحث درباره پرسش های پژوهش  .......................................................................................................................... 84

    5-3-1- بحث درباره پرسش اول پژوهش......................................................................................................................... 85

    5-3-2- بحث درباره پرسش دوم پژوهش......................................................................................................................... 87

    5-3-3- بحث درباره پرسش سوم پژوهش....................................................................................................................... 88

    5-3-4- بحث درباره پرسش چهارم پژوهش.................................................................................................................... 90

    5-3-5- بحث درباره پرسش پنجم پژوهش...................................................................................................................... 90

    5-3-6- بحث درباره پرسش ششم پژوهش..................................................................................................................... 91

    5-4- محدودیت های پژوهش............................................................................................................................................... 92

    5-5. پیشنهادات پژوهش........................................................................................................................................................ 93

    5-3-1- پیشنهادات کاربردی................................................................................................................................................ 93

    5-3-1- پیشنهادات برای پژوهش های آتی..................................................................................................................... 94

    فهرست منابع.............................................................................................................................................................................. 96

    1- منابع فارسی......................................................................................................................................................................... 96

    2- منابع خارجی....................................................................................................................................................................... 97

    پیوست ها................................................................................................................................................................................. 100

     

     

     

     

    فهرست شکل ها

    عنوان شکل ها.......................................................................................................................... صفحه

    شکل 2-1- الگوی رفتار اطلاع یابی ویلسون ارائه شده در سال 1996......................................................................................... 18

     شکل 2-2- الگوی رفتار اطلاع یابی الیس..................................................................................................................................... 24

    شکل 2-3- الگوی اطلاع یابی ایزنبرگ و برکویتز........................................................................................................................... 28

    شکل 2-4- الگوی اطلاع یابی مارچیونینی..................................................................................................................................... 30

    شکل 2-5- الگوی معنایابی دروین................................................................................................................................................. 31

    شکل 2-6- الگوی اطلاع یابی کولثائو............................................................................................................................................. 37

    شکل 2-7- الگوی اطلاع یابی مهو و تیبو........................................................................................................................................ 40

    شکل 2-8- الگوی اطلاع یابی بلکین............................................................................................................................................. .41

    منبع:

     

    فهرست منابع

    منابع فارسی

    ادهمی، اعظم. (1383). اطلاع‌یابی و رفتار اطلاع‌یابی چیست؟ فصلنامه اطلاع‌رسانی، 19(3 و 4)، 31- 36

    اسلامی، عباس. (1389). بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان دکتری دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در استفاده از اینترنت و منابع الکترونیکی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 46، 133- 54.

    پائو، میراندالی. (1379). مفاهیم بازیابی اطلاعات. (ترجمه اسدالله آزاد و رحمت الله فتاحی). مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد .

    پروینی، زهره؛ و جلالی دیزجی، علی. (1389). رفتار اطلاع یابی و وب جهانی: بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در محیط وب.  فصلنامه دانش شناسی ( علوم کتابداری واطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 3(11)،  17- 23.

    جلالی دیزجی، علی؛ و پروینی، زهره. (1390). الگوی اطلاع یابی مناسب برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در وب. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، 17 (3)، 403-426.

    خاکپور، علی. (1383). رفتار اطلاع یابی دانشجویان کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 57(1)، 88- 96.

    درزی، صغری. (1390). بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 3 (12)، 17- 25.

    رداد، ایرج. (1388). رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در استفاده از شبکه جهانی وب. کتابداری و اطلاع رسانی، 3 (12)، 141- 168.

    روس، کارل گوستاو. (1379). روش خلاق در تعریف نیازهای اطلاعاتی. (ترجمه نسرین آخوندی اصل). فصلنامه علوم اطلاع‏رسانی، 13(2)،  49- 57.

    سلاجقه، مژده. (1384). ارائه الگوی اطلاع یابی منتج از بررسی رفتار اطلاع یابی: مطالعه موردی اعضای هیئت علمی دانشکده های پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور. پایان نامه دکتری. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.

    سلیمی، پروانه.  (1385). بررسی رفتارهای اطلاع یابی کارکنان متخصص راه آهن جمهوری اسلامی ایران در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی وابسته به راه آهن. فصلنامه کتاب، 17(2)،  57-84.

    سیفی ملکی، معصومه؛ و عگبهی، عبدالحسین. (1392). مقایسه ی رفتار اطلاع یابی اینترنتی: مطالعه ی موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. فصلنامه توسعه آموزشی جندی شاپور، (4)7،  55-64.

    عینی، اکرم. (1384). مفهوم نیاز اطلاعاتی از دیدگاه پیشگامان علوم کتابداری و اطلاع‏رسانی. فصلنامه علوم اطلاع‏رسانی، 20 (3 و 4)، 13.

    مختارپور، رضا. (1386). بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. نما، 7(11)، 2-16

    موریس، ر.ت. (1375). به سوی خدمات اطلاعاتی کاربرمدار. (ترجمه عبدالحسین فرج‌پهلو). فصلنامه کتاب، 7 (2)، 71- 99.

    مهراد، جعفر. (1372). تکنولوژی پل های اطلاعاتی. اطلاع رسانی، 10)2و3)، 21-31.

    نوروزی، یعقوب؛ تلخابی، مهدی و مهدی علیپور حافظی. (1389). بررسی رفتار اطلاع یابی اعضای هیئت علمی دانشگاه اراک در استفاده از اینترنت. علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات. 3 (10)، 81-91.

    نوروزی چاکلی، عبدالرضا. (1385). عوامل اصلی و مؤثر در رفتار جستجوگران اطلاعات. فصلنامه کتابداری و اطلاع‏رسانی، 9 (1)، 144- 175.

    نوشین فرد، فاطمه. (1381). رفتار اطلاع‏یابی. در دایره‏المعارف کتابداری و اطلاع‏رسانی. (ج. 1). تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.

    نوکاریزی، محسن؛ و داورپناه، محمدرضا. ( 1385). تحلیل الگوهای رفتار اطلاع یابی. کتابدارای و اطلاع رسانی، 9(2)، 119-152.

    نویدی، فاطمه. (1386). اطلاع‏یابی و بررسی رفتار اطلاع‏یابی در محیط‏های جدید جستجو. نما (مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران)، 7 ، 1.

     

     

    منابع خارجی

    Bates, M. J. (2002). Toward an integrated model of information seeking and searching. The New Review of Information Behaviour Research, 3, 1-15.

    Bronstein, Jenny. (2014). The role of perceived self-efficacy in the information seeking behavior of library and information science students. The Journal of Academic Librarianship, 40(2), 101-106.

    Choo, Chun Wei; Detlor, Brian; and Turnbull, Don. (2000). Information Seeking on the Web: An Integrated Model of Browsing and Searching. Retraieved from http://firstmonday.org/issues/issue5_2/choo/index.html.

    Cool, Colleen, [et al.]. (1988). Information seeking behavior in new searching environments. Retraieved from http://www.scils.rutgers.edu/~sypark/colis.html.

    Eisenberg, Michael B. and Robert E. Berkowitz. (1990). Information problem-solving: the Big Six Skills approach to library and information skills instruction. Norwood, NJ: Albex Publishing.

    Ellis, D.; Cox, D.; and Hall, K. (1993). A comparison of the information seeking patterns of researchers in the physical and social sciences. Journal of Documentation, 49(4), 356-369.

    Hyden, Alix. (2003).  Information seeking models. Retraieved from http://people.ucalgary.ca/~ahayden/seeking.html.

    Makri, Stephen. (2008). Investigating the information-seeking behavior of academic lawyers: From Ellis’s model to design. Information Processing & Management, 44(2), 613-634.

    Marchionini, G. (1997). Information seeking in electronic environments. New York: Cambridge University, Retraieved from www.ils.unc.edu/~march/isee_book.html [Feb. 2004].

    Meho, L. I.; and Tibbo, R.H. (2003). Modeling the information-seeking behavior of social scientists: Ellis's study revisited. Journal of the American society for Information Science and Technology, 54(6), 570-587.

    Niedzwiedzka, B. (2003). A Proposed general model of information behaviour. Information Research, 9(1). 1-9.

    Kai, Samuel; Chu, wah; and Law, nancy (2005). Development of information search expertise :research stusents knowledge of databases. online information review. 29)6(, pp.621-642. Retraieved from http//titania.emeraldinsight.com.

    Kilicarslan-Toruner, Ebru, and Citak, Ebru Akgun. (2013). Information-seeking behaviours and decision-making process of parents of children with cancer. European Journal of Oncology Nursing, 17(2) , 176- 183.

    Krikelas, J. (1983). Information seeking behavior: patetern and concept. Drxel library quarterly, 19( 2), 5-20.

    Kuhlthau, C.C. (1991). Inside the search process: information seeking from the user’s perspective. Journal of the American Society for Information Science, 52 (5), 361-371. Retraieved from http://www.scils.rutgers.edu/~belkin/612 05/kuhlthau-jasist-91.pdf.

    Kuhlthau, C.C. (2004). Seeking meaning - a process approach to library and information services. 2nd. ed. London: Libraries Unlimited.

    Rafiq, Muhammad. (2009). Information seeking behavior and user satisfaction of university instructors: A case study. Libraries at University of Nebraska-Lincoln.2-19. Retraieved from http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1244&context=libphilprac.

    Salarian, Maryam; Ibrahim, Roliana; and Nemati, Kourosh. (2012). The relationship between Users Cognitive Style and Information. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 56, 461 – 465. Retraieved from http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042812041390.

    Savolainen, Reijo. (1999). The role of the internet in information seeking: putting the networked services in context. Information Processing & management, 35(6), 765-782 .

    Shoham, S. (1988). Scholarly communication: A study of Israeli academic researchers. Journal of Librarianship & Information Science. 30 (2), 113-121.

    Whitmire, Ethelene. (2003). Epistemological beliefs and the information-seeking behavior of undergraduates. Library and Information Science Research (Pergamon-Elsevier), 2005,127-142. Retraieved from http://kennison.name/files/zopestore/uploads/libraries/documents/lisr2003.pdf.

    Wilson, T.D. (2000). Human information behavior. Informing Science, 3(2), 49-56. Retrieved from: http://inform.nu/ Articles/vol3/v3n2p49-56.pdf.

    Yarvelin, K, and Wilson, T. D. (2003). On conceptual models for information seeking and retrieval research. Information Research, 9(1),163. Retraieved from http://InformationR.net/ir/9-1/paper163.html.

     

     


موضوع پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, نمونه پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, جستجوی پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, فایل Word پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, دانلود پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, فایل PDF پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, مقاله در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, پروژه در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, پروژه درباره پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی و مقایسه رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه کردستان و آزاد اسلامی واحد سنندج در شبکه جهانی وب

پايان نامه کارشناسي ارشد در (علوم تربيتي-مديريت و برنامه­ريزي آموزشي) ارديبهشت ماه 1394 چکيده   هدف از پژوهش حاضر، ارزشيابي برنامه درسي پرديس­هاي دانشگاه فرهنگيان استان سيستان و

چکیده شواهد بسیاری دلالت برکاهش اعتماد اجتماعی در تمام ابعاد و سوگیری عاطفی و خاص گرا در روابط کنشگران در تمام سطوح در ایران دارد. از سویی مسئله اعتماد اجتماعی در دانشگاه به عنوان محیطی که افراد از گروه ها، با فرهنگ های مختلف را در خود جای داده است، ضرورت وجود اعتماد به عنوان چسب پیوند دهنده این گروه های مختلف اهمیت دو چندانی می یابد.لذا سوال اصلی تحقیق حاضر آن است که نگرش ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی(M.A.) گرایش: مدیریت ورزشی چکیده هدف کلی پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین هوش هیجانی کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بود. بدین منظور، براساس جدول مورگان نمونه آماری شامل 192 دانشجو به روش تصادفی ساده انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد  ) M.A  ( گرايش: مديريت منابع انساني زمستان  1391               چکيده : دانشگاه نظا

پايان نامه جهت اخذ کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي تابستان 1392 چکيده: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بکارگيري فناوري اطلاعات با رضايتمندي دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه اروميه انجام گرفت

پايان­نامه کارشناسي ارشد گرايش اطلاع رساني شهريور 1390 چکيده:   هدف : پژوهش حاضر، بررسي ميزان سواد اطلاعاتي کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران است.سواد اطلاعاتي به مج

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت بازرگاني گرايش بازرگاني بين الملل زمستان 90 چکيده رشد سريع زير ساختارهاي اينترنت فرصت­ها و روش­هايي جديد براي انجام کسب وکار به تمامي جهانيان معر

بررسی رابطه بین مسئولیت‌پذیری و کمال‌گرایی با جهت‌گیری هدف در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان بررسی رابطه بین مسئولیت‌پذیری و کمال‌گرایی با جهت‌گیری هدف در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین کمال گرایی و مسئولیت پذیری با جهت گیری هدف در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان انجام شد جهت انجام پژوهش از بین این ...

رساله برای دریافت درجه دکتری (Ph.D) گرایش : روان شناسی عمومی چکیدۀ پایان نامه(شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج بدست آمده) : در این پژوهش به منظور بررسی ارتباط مهارت های شناختی و فراشناختی با انگیزۀ پیشرفت تحصیلی و تعیین ویژگی های فنی پرسشنامۀ مهارت های شناختی و فراشناختی و انگیزۀ پیشرفت هرمنس(هرمنس،1970، تجدیدنظرشدۀ هومن و عسگری، 1379) تعداد 1000 نفر دانشجو (4/78 درصد زن ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی - گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از انجام این پژوهش، بررسی آمادگی جسمانی پرسنل اداره حفاظت سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و مقایسه آن با نورمهای استاندارد جهانی بود. جامعه آماری شامل کلیه پرسنل اداره حفاظت سازمان مرکزی بودند و تعداد آنها 87 نفر بود. نسبت میزان دور کمر به دور باسن(WHR)، شاخص توده ...

ثبت سفارش