پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی

word 2 MB 29991 104
1393 کارشناسی ارشد علوم تربیتی
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش ابتدایی

    چکیده

     

    پژوهش حاضر با هدف طراحی وتولید کتاب الکترونیک علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و بررسی تاثیر آن بر میزان یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی و مقایسه آن با روش یادگیری سنتی انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی مدارس الکترونیک شهر مشهد بوده که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودند که نمونه گیری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای اعمال شده و 30 دانش آموز انتخاب شده که به دو گروه آزمایش و گواه تعلق گرفتند. روایی ابزار توسط متخصصین تایید شده و پایایی آن نیز به روش آلفای کرونباخ 71/0 محاسبه شد. یافته های تحقیق حاکی از آن هستند که میزان یادگیری و یادداری در دانش آموزانی که با کتاب الکترونیک و دانش آموزانی که به روش سنتی آموزش دیده اند تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت به نفع گروهی است که از کتاب الکترونیک استفاده می کنند.

    واژگان کلیدی: کتاب الکترونیک، علوم تجربی، یادگیری، یادداری

    مقدمه :

    کتاب، قدمتی پنج‌هزار ساله دارد. کتاب‌های نخستین به شکل لوح‌های گلی بودند. اما با گذشت زمان با توجه به دسترسی بشر به امکانات جدید و تغییر نیاز بشر به ارتباطات و اطلاعات، شکل کتاب‌ها تکامل یافت.قبل از اختراع ماشین چاپ، نسخه‌برداری از کتاب‌ها تنها از طریق رونویسی از کتاب‌ها امکان‌پذیر بود که تولید کتاب را بسیار کند و دشوار می‌کرد. اما در سال ۱۴۳۹، با اختراع ماشین چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ آلمانی، تحول بسیار بزرگی در صنعت نشر کتاب صورت گرفت.

    در عین حال، به نظر می‌رسد که مکانیزم چاپ، پیش از گوتنبرگ در چین رایج بوده است. برخی از منابع اختراع چاپ یا حروفچینی متحرک را به پی‌شنگ، کیمیاگر چینی نسبت می‌دهند. اختراع وی، شامل حروف مستقل چاپی بود که بر روی سفال مرطوب حکاکی می‌شد و پس از پختن، دوام زیادی پیدا می‌کرد.

    کتاب درسی یکی از ابزارهای اصلی آموزش به شمار می رود و در فرایندآموزش، در تعامل بین مدرس و فراگیر از اهمیت خاصی برخوردار است، به ویژه در نظام آموزشی ایران که اغلب ارزشیابی ها از محتوای کتب درسی است و این موضوع یادگیری را به طور جدی جهت داده و شکل می بخشد.کتاب درسی علاوه بر آن که ارزان ترین وسیله برای تهیه مطالب یادگیری است، بسته ای محدود و مناسب، با اجزاء به هم پیوسته و منظم است و چارچوبی واضحی را فراهم می آورد که در آن معلم و یادگیرندگان می دانند مقصد چیست و چه چیز مطرح می شود.

    اما رشد و گسترش چشمگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب ارتقای کمی و کیفی و کارایی آموزش شده، به گونه ای که شیوه های سنتی آموزش و کسب اطلاعات، دستخوش تغییر و تحولات عمده ای شده است.

    آموزش از راه دور و آموزش های مجازی، فرصت های یادگیری را برای هر کس، هر کجا و هر زمان فراهم می کنند. اما باید توجه داشت که همراه با آموزش های مجازی، امکانات و تجهیزات سازمانی موسسات آموزشی نیز باید متحول شوند.

    ابزارهای اساسی برای انتقال و ساخت محتوا در ذهن دانش آموز در کلاس های مجازی، سی دی های آموزشی، اینترنت و دیگر وسایل ارتباطی است که به جای کتاب های درسی چاپی به کار می روند. کتاب های الکترونیکی، که طی چند سال اخیر شاهد تغییر و تحولات عمده ای در آن ها بوده ایم، نتیجه گسترش فناوری های ارتباطات و اطلاعات در آموزش بوده است. کتاب های درسی الکترونیکی به دلیل انعطاف پذیری زیاد و داشتن قابلیت های چندرسانه ای، می توانند به مثابه عاملی انگیزشی در یادگیری دانشجویان به کار روند و با ایجاد رغبت و علاقه، پیشرفت فزاینده دانشجویان و دانش آموزان را فراهم کنند (زمانی و جمالی زاوه، 1385)

    بیان مساله:

    با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات فضای دومی به موازات جهان واقعی ایجاد شده که به واقع تمام عناصر و اجزای دنیای واقعی را در خود تکرار می کند.با توجه به ظهور تحولات سریع در حیطه فناوری و تاثیرگذاری این تحولات در حوزه های متعدد به ویژه آموزش، بهره گیری از فنون و ابزارهای جدید در آموزش موضوع های درسی متنوع، به صورت امری اجتناب ناپذیر درآمده است. با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نفوذ تجهیزات به درون جامعه ابزارها، روش های آموزشی نیز دستخوش تحول شده است. تحول این ابزارها و روش ها در جهتی است که هر فرد در هر زمان و هر مکان بتواند با امکانات خود و در بازه زمانی که خود تعیین می کند مشغول یادگیری شود.

     آموزش و به دنبال آن نهادهای آموزشی مانند مدارس هم چنان که در جهان واقعی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند در فضای مجازی نیز دارای اهمیت و تاثیر بسزایی در گسترش علوم و فناوری و رشد سواد اطلاعاتی و رسانه ای در دانش آموزان و هم چنین معلمان می باشند. در فرایند گذار به جامعه اطلاعاتی، بسیاری از پدیده ها و مفاهیم شکل تازه ای به خود می گیرند و با تغییر چارچوب، خود را با تحولات ایجاد شده سازگار می نمایند. مساله آموزش، مدرسه و ازرشیابی که سابقه ای طولانی در تاریخ بشر دارند هم زمان با ورود جهان به عصر اطلاعات به صورت آموزش الکترونیکی و مجازی نمود پیدا کرده ا ند. کتاب، چاپ و نشر نیز از این راه باز نمانده اند و ظهور نشر الکترونیک این صفت را دستخوش تحولی عظیم کرده است. کتاب الکترونیکی، پدیده ای کاملا تازه در این بین است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی های اساسی مواجه سازد.

     نیاز این قشر از کاربران (دانش آموزان) در عصر کنونی تنها دسترسی به اطلاعات نیست، بلکه سرعت و سهولت دسترسی به اطلاعات یکی از دلایلی است که امروزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی را افزایش داده است و نیاز روزافزون به آن را آشکار می سازد. امروزه نه تنها مجلات بی شماری در قالب الکترونیکی در کنار نسخه چاپی خود منتشر می شوند، بلکه کتب بسیاری در موضوعات گوناگون به قالب الکترونیکی درآمده اند. (فهیمی فر،1388)

    کتاب الکترونیکی پدیده ای کاملا جدید است که نظام های آموزشی را تحت تاثیر خود قرار داده است، هدف اصلی از به وجود آمدن آن غلبه بر محدودیت هایی است که کتب چاپی با آن مواجه اند. خصوصیت اصلی کتاب الکترونیک، ماهیت پویا، تعاملی و انعطاف پذیر آن است که می تواند به شکل ها و فرمت هایگوناگون و در هر زمان و مکانی قابل دسترس و عرضه باشند. (هاوکینز،2001)

    آموزش الکترونیک و آموزش از راه دور، از مسائل مهم و در خور توجه امر آموزش در عصر ماست. به طوری که پیش بینی می شود تا سال 2015 میلادی آموزش الکترونیک جایگزین آموزش سنتی شود. امروزه بنا بر نظریه های جدید آموزشی، بهترین نوع یادگیری، یادگیری تعاملی است. از جمله خصوصیات این نوع یادگیری می توان به استفاده از ابزارهای چند رسانه ای و مشارکت فراگیر در فرایند یادگیری اشاره کرد. تفاوت مطالعه کتاب های معمولی با کتاب الکترونیک، آن است که یادگیری از طریق کتاب الکترونیک از نوع تعاملی است و این یکی از ویژگی های بسیار ارزشمند استفاده از این فنّاوری نوپاست.

    یکی از وظایف متخصصین تعلیم و تربیت در حیطه مزبور آن است که قبل از وارد و اعمال کردن فناوری های آموزشی به بررسی تاثیرات فناوری بر روی دانش آموزان اهتمام ورزند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر کتب الکترونیکی درس علوم تجربی بر مولفه های یادگیری و یادداری دانش آموزان مقطع ابتدایی می باشد و با توجه به این که یکی از علل نارضایتی دانش آموزان از کتب الکترونیکی طراحی نامناسب آن ها می باشد و هم چنین استانداردهای موجود در زمینه کتب الکترونیکی نیز پاسخگوی نیازهای دانش آموزان نبودند.(نثری،1390)

    در این پژوهش کتاب الکترونیکی علوم تجربی از استانداردهای مربوط به طراحی و تولید کتاب درسی الکترونیکی و هم چنین استانداردهای مربوط به طراحی و تدوین کتب درسی مناسب برای دانش آموزان و تاثیر آن بر روی یادگیری و یادداری دانش آموزان مقطع ابتدایی مورد سنجش قرار گرفته است.

    اهداف پژوهش:

    هدف اصلی این پژوهش طراحی و تولید کتاب الکترونیک علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و بررسی تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی شهر مشهد می باشد.

    سوالات پژوهش:

    آیا طراحی و تولید کتاب الکترونیک علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی دارای تاثیر معناداری بر یادگیری و یادداری دانش آموزان مقطع چهارم ابتدایی است؟

    اهمیت و ضرورت پژوهش:

    با پیدایش و گسترش فناوری رایانه و اینترنت وسیله جدید و قدرتمندی در اختیار آموزشگاه ها قرار گرفت که با آن هم می توانند به مقاصد موسسه خود نائل شوند و هم محیط های یاددهی – یادگیری پویا و جدیدی ایجاد کنند. امروزه بسیاری از آموزشگاه ها و مدارس توجه خود را به آموزش از راه دور مبتنی بر وب معطوف کرده اند. بسیاری از موسسات عالی برنامه های آموزش مجازی برگزار کرده اند و هم اکنون بسیاری از مدارس و موسسات دیگر نظیر دانشگاه ها با شتاب در حال تدارک دیدن و آماده نمودن برنامه های مجازی می باشند.

    رسانه های چاپی و کتب الکترونیکی در محیط های علمی در قرن اخیر با وجود اختراعاتی هم چون فیلم، تلویزیون و بازی های رایانه ای هم چنان جایگاه خود را حفظ می کنند. با این حال امروزه با توسعه شاهراه اطلاعاتی و رایانه و دلایل اقتصادی و موارد مختلف دیگر با وارد شدن به محیط جدید ارتباطی حجم اطلاعات چاپی در محیط آموزشگاه ها و مدارس با سرعت حیرت انگیزی افزایش می یابد (فارغ زاده، 1385)

    اگرچه فناوری های جدید می توانند در آموزش مفید باشند و محدودیت های زمان و مکان را درنوردند اما صرف ارائه محتوا از طریق فناوری های جدید تحولی در کیفیت آموزش صورت نمی پذیرد، بلکه هماهنگی و مطابقت محتوا با استاندارد های پذیرفته شده موجود است که می تواند اطمینان بخش موثربودن محتوا در آموزش باشد و محتوای الکترونیک نیز از این قاعده مستثنا نیست. (اصلانی و زینعلی، 1384)

    به دلیل نوظهور بودن طراحی آموزش های مجازی و هم چنین دستاوردهای دانشی و تجربی بسیار اندک در این زمینه، طراحی و تولید محتوای آموزشی مجازی به یکی از چالش های اساسی تبدیل شده است. با عنایت به این که اغلب محتواهای آموزشی به صورت چند رسانه ای آموزشی تولید می شوند و از آنجا که تولید چندرسانه ای ها بر اساس استاندارد و اصول معینی می باشد. توجه به میزان رعایت این اصول و استانداردها در محتوای آموزش مجازی اهمیت و ضرورت ویژه ای پیدا می کند.

    مسلما به راحتی می توان مشخصه های استاندارد را در تولید کتب درسی الکترونیک به کار برد، اما این استانداردها در کشور ما به خوبی شناخته شده نیستند و بر متخصصان تعلیم و تربیت فرض است که با مطالعه و معرفی این گونه استانداردها، راه های به کارگیری آن ها را در حوزه یادگیری الکترونیک هموار سازند. برای رسیدن به این بهره وری مطلوب در تولید کتب درسی الکترونیکی و افزایش کارآیی و اثربخشی آن ها ضرورت داشت، تا اصولی منسجم برگرفته از استانداردهای گوناگونی که در این زمینه وجود داشت ارائه دهیم تا راهنمای طراحان برای طراحی و تولید کتب الکترونیکی باشد (نثری، 1390)

    با توجه به پیشرفت فناوری و با در نظر گرفتن مزایای منابع الکترونیکی رفته رفته این گونه کتاب ها در آموزش کشور ما جای خود را باز می کنند به گونه ای که در سال های اخیر شاهد کوشش های آموزش و پرورش در راستای الکترونیکی کردن کتاب های درسی و آموزشی می باشیم که این امر خود باعث به وجود آمدن چالش هایی در این زمینه شده است. از  این منابع الکترونیکی و اختصاصا کتاب الکترونیک سازمان های آموزشی و پرورشی نظیر مدارس و موسسات آموزشی جهت افزایش یادگیری در فراگیران می توانند بهره برند.

    فرضیات پژوهش:

    فرضیه اصلی:

    میان میزان یادگیری و یادداری از طریق یادگیری با کتاب الکترونیک و یادگیری سنتی (با کتاب چاپی و معلم) تفاوت معناداری وجود دارد.

    فرضیات فرعی:

    میان میزان یادگیری از طریق یادگیری با کتاب الکترونیک و یادگیری سنتی (با کتاب چاپی و معلم) تفاوت معناداری وجود دارد.

    میان میزان یادداری از طریق یادگیری با کتاب الکترونیک و یادگیری سنتی (با کتاب چاپی و معلم) تفاوت معناداری وجود دارد.

    تعاریف نظری:

    یادگیری: یادگیری به فرایند ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است گفته می شود و نمی توان آن را به حالت های موقتی فرد مانند آنچه بر اثر بیماری، خستگی یا مصرف دارو پدید می آید نسبت داد. (سیف، 1387)

    یادداری: یادداری عبارت است از طول مدت نگهداری اطلاعات در حافظه که نشان دهنده مدت زمان به خاطر سپاری مطالب پس از ارائه آن ها می باشد. (اسکندری،1384)

    کتاب الکترونیک: کتاب های الکترونیک صرفا نسخه الکترونیک محتوای کتاب چاپی نیستند بلکه علاوه بر متن، صوت و سایر امکانات چندرسانه ای را نیز شامل می شوند و نیز می توانند در قالب فایل های قابل استفاده در رایانه مانند word text، HTMl، PDF و فایل های اجرایی EXE درآیند. (کافی امامی، 1385)

    تعاریف عملیاتی:

    یادگیری: در این تحقیق منظور از یادگیری، میزان نمره به دست آمده از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته است.

    یادداری: در این تحقیق منظور از یادداری، تفاوت نمره پیش آزمون و پیگیری آزمون محقق ساخته است که این آزمون 15 روز پس از اتمام تدریس از دانش آموزان به عمل می آید.

    کتاب الکترونیک: کتاب الکترونیک مورد نظر، نسخه الکترونیک درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی محقق ساخته بر اساس نرم افزار نئوبوک است.

    Abstract:

     

    Investigating the educational effect of science e-book of fifth grade on the learning and retention of forth grade students

    This study was aimed to investigate the educational effect of science e-book of fifth grade on the learning and retention of forth grade students. The research quasi-experimental with pre-test, posttest and fallow-up assessment. The research sample involved 40 participants; they were randomly assigned into one of the two groups. The results of T-test analyze revealed that science e-book is effective on learning and retention of forth grade students.

    Keywords: e-book, learning, retention

     

  • فهرست:

     

     

    چکیده. 2

    مقدمه : 9

    بیان مساله: 10

    اهداف پژوهش: 12

    سوالات پژوهش: 12

    اهمیت و ضرورت پژوهش: 12

    فرضیات پژوهش: 13

    فرضیه اصلی: 13

    فرضیات فرعی: 14

    تعاریف نظری: 14

    تعاریف عملیاتی: 14

    کتاب الکترونیک چیست؟ 16

    تاریخچه کتاب الکترونیکی.. 21

    نظام کتاب الکترونیک... 23

    طبقه بندی کتاب های الکترونیکی.. 24

    ویژگی های کتاب الکترونیکی.. 27

    مزایای کتاب های الکترونیک... 31

    کتاب درسی الکترونیکی.. 33

    تعامل و مشارکت در کتاب های درسی الکترونیک : 35

    تولید و دسترسی به کتاب های الکترونیک : 38

    چگونگی تولید و نشر کتب الکترونیکی.. 46

    معیارهای ارزیابی کیفیت دروس الکترونیکی : 48

    مقایسه رویکردهای سنتی و الکترونیکی به آموزش : 51

    نشر الکترونیک چیست؟ 52

    تاریخچه نشر الکترونیکی.. 53

    روش های نشر الکترونیکی : 54

    عوامل اصلی توسعه نشر الکترونیکی.. 55

    عوامل توسعه نشر الکترونیکی در اینترنت.. 55

    نگرش های موجود به نشر الکترونیکی.. 55

    آینده نشر الکترونیکی.. 57

    عوامل موفقیت نشر الکترونیکی.. 58

    مزایای نشر الکترونیکی.. 58

    معایب نشر الکترونیکی.. 61

    موانع و مشکلات تولید و نشر الکترونیکی.. 62

    تعریف کتابخانه سنتی.. 65

    مشکلات کتابخانه های سنتی.. 66

    تعریف کتابخانه دیجیتال. 67

    مشکلات کتابخانه های دیجیتال. 67

    مزیت های کتابخانه دیجیتال بر کتابخانه سنتی.. 68

    نتایج تحقیقات انجام شده 71

    جامعه آماری: 82

    نمونه و روش نمونه گیری: 82

    ابزار گردآوری اطلاعات: 82

    پایایی آزمون : 83

    روایی آزمون: 83

    روش اجرای پژوهش: 83

    ابزار اندازه گیری: 84

    نحوه تجزیه و تحلیل داده ها : 84

    فرضیه اول: 93

    فرضیه دوم: 95

    پیشنهادها: 98

    الف) پیشنهادهای کاربردی: 98

    ب) پیشنهادهای پژوهشی: 98

    مشکلات و محدودیت های پژوهش: 99

    فهرست منابع.. 100

    منبع:

     

    فهرست منابع

     

    اصنافی، امیررضا (1384)، "کتابهای الکترونیکی در کتابخانه‌ها"، مجله الکترونیکی مرکزاطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره چهارم، دوره چهارم.

    باباتباردرزی، حسین، فرشی، معصومه، محمودی، حسین، مختاری نوری، جمیله(1391)."مقایسه آموزش مراقبت پرستاری در امداد و انتقال هوایی به دو روش سخنرانی و آموزش الکترونیک"، طب نظامی; 14 (1) :27-31.

    بابائی، محمود(1382). "نشر الکترونیکی"، تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.

    بارکر، فیلیپ، مزینانی، علی (1373). "کتابهای الکترونیک و کتابخانه های آینده." تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌های عمومی 4(1): 87-99.

    بهادرانی، مهناز، یوسفی، علیرضا، چنگیز، طاهره(1385). "اثربخشی سه شیوه تدریس مدلاین به دانشجویان پزشکی: آموزش آنلاین، حضوری وتلفیقی"، آموزش در علوم پزشکی; 6(2 (پیاپی 16):35-43.

     

    چاروسه، امین(1387)."کتابخانه دیجیتال"، آموزش مجازی دانشگاه آزاد قزوین.

    ذوالفقاری، میترا، مهرداد، ندا، پارسایکتا، زهره، سلمانی باروق، نسرین، بحرانی، ناصر(1386)."تاثیر دو روش آموزش الکترونیک و سخنرانیبر یادگیری درس بهداشت مادر و کودک دانشجویان پرستاری"، آموزش در علوم پزشکی; 7(1 (پیاپی 17)):31-39.

    رضایی, عیسی، نثری، شبنم (1391)."جایگاه کتاب‌های درسی الکترونیک در نظام‌های آموزشی." مجله راهبردهای آموزش 5(4): 265-273.

    زارعی زوارکی، اسماعیل، غریبی، فرزانه(1391). "تاثیر آموزشی چندرسانه ای بر میزان یادگیری و یادداری ریاضی دانش آموزان دختر کم توان ذهنیپایه چهارم شهر اراک"، روانشناسی افراد استثنایی; 2(5):1-19.

    سابقی، حکیمه(1390). "بررسی مقایسه ای تاثیر دو روش آموزش الکترونیک و سخنرانی بر دانش، نگرش و عملکرد گزارش نویسی پرستاران شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان"،مرکز آموزش بین الملل بم.

    سعیدی نجات، شهین ، وفایی نجار، علی(1390)."تاثیر برنامه ‌‌های آموزش از راه دور بر موفقیت تحصیلی دانشجویان"، آموزش در علوم پزشکی; 11(1 (پیاپی 30)):1-9.

    سیاوش وهابی،  یداله، تدریسی، سیدداوود، قیم، شهناز،عبادی، عباس، دانشمندی، محمد، ثقفی نیا، مسعود(1390)." مقایسه‌ تاثیر آموزش تریاژ به روش سخنرانی و نرم ‌افزار چند رسانه ‌ای بر یادگیری پرستاران"،پرستاری مراقبت ویژه ; 4(1):7-12.

    صفوی، سیدعلی اکبر، باوقار، مجید، غفاری، حسین(1386)." معیارهای تولید دروس الکترونیکی و استانداردها با توجه به جایگاه آنها در یادگیری الکترونیکی"، پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی; 13(1 (43)):27-52.

    عاملی، سعیدرضا(1388)."متن مجازی"، تهران: پ‍ژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

    فراهانی، ابوالفضل(1380)."بررسی هزینه ‌ها و مقایسه کیفیت آموزش تربیت‌ بدنی در نظام آموزش از راه دور و حضوری"، حرکت; -(پیاپی 8):5-25.

    فراهانی، ابوالفضل(1380). "خودآموزی و مطالعه مستقل و نقش آن در یادداری دانش آموختگان تربیت بدنی"، حرکت ; -(پیاپی10):5-18.

    فراهانی، ابوالفضل(1380). "نقش خودآموزی و مطالعه مستقل در یادگیری درس های تربیت بدنی"، المپیک; 9(4-3 (پیاپی 20)):9-22.

    فراهانی، ابوالفضل، فردانش، هاشم(1380)." مقایسه عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی نظام آموزش از راه دور و حضوری"، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی ; 7 (3) :107-134.

    کافیامامی, مجید. (1383). "فناوری های نو در حوزه نشر: کتاب الکترونیک، مروری برپیدایش، مزایا و معایب." پژوهش ونگارش کتب دانشگاهی9(1): 99-118.

    کرمی گزافی، علیرضا، یونسی، جلیل، عزیزیان، علی (1388). "مقایسه میزان تاثیر آموزش آزمایشگاه شیمی به کمک نرم افزار آموزشی وروش سنتی در پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش آموزان"،  فناوری آموزش; 4(2):91-99.

    کوشا،کیوان(1382)."کتابخانه دیجیتالی چیست؟" پاپیروس:6-1.

    مصلی نژاد، لیلی، سبحانیان، سعید(1387)."بررسی تفکر انتقادی در دانشجویان آموزش مجازی و سنتی رشته کامپیوتر"، گام های توسعه در آموزش پزشکی; 5(2):128-134.

    مقدسی، جواد، کاووسی، اسماعیل، علی زاده، نادی(1390). "مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات نظام آموزش مجازی و سنتی در دانشگاه آزاد اسلامی"، پژوهش های مدیریت; 23(89):75-86.

    مقدسی، جواد، نوروززاده، رضا(1388). "مقایسه سطح دانش، نگرش و مهارت دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات بهره مند از آموزش مجازی و سنتی در دانشگاه آزاد اسلامی"، مدیریت فرهنگی; 3(6):95-106.

    نوحی، عصمت، خاندان، مریم، میرزازاده، علی(1390)."تاثیر آموزش الکترونیک بر دانش، نگرش و عملکرد خودمراقبتی بیماران دیابت نوع 2 در شهر کرمان"، پژوهش پرستاری; 6(22):73-80.

    نیکنام، مهرداد(1381). "کتاب الکترونیک." تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه‌های عمومی 12(1): 3-8.

    وطن پرست، محبوبه(1390). "مقایسه تاثیر دو روش آموزش مجازی و سخنرانی بر میزان یادگیری شناختی درس پرستاری در اختلالات مایعات و الکترولیت ها و نگرش نسبت به آموزش مجازی، در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان"، دانشگاه علوم پزشکی کرمان.

    یعقوبی، جعفر(1385). "کتابهای الکترونیکی مفاهیم مزایا و شیوه تهیه." کتابداری و اطلاع رسانی(35): 90-96.

     

    Hernon, P., R. Hopper, et al. (2007). "E-book Use by Students: Undergraduates in Economics, Literature, and Nursing." The Journal of Academic Librarianship33(1): 3-13

    Korat, O. (2010). "Reading electronic books as a support for vocabulary, story comprehension and word reading in kindergarten and first grade." Computers & Education55(1): 24-31

    Korat, O., I. Levin, et al. (). "E-book as facilitator of vocabulary acquisition: support of adults, dynamic dictionary and static dictionary." Reading and Writing:

    Krause, U.-M., R. Stark, et al. (). "The effects of cooperative learning and feedback on e-learning in statistics." Learning and Instruction():

    Massey, S., L. Lee, et al. (). "The effects of synchronized distance education on anxiety, depression, and academic achievement in first year doctor of pharmacy students in an accelerated curriculum." Currents in Pharmacy Teaching and Learning

    Mohammadi, N., V. Ghorbani, et al. (2011). "Effects of e-learning on language learning." Procedia Computer Science3(0): 464-468

    Rello, L., G. Kanvinde, et al. (2012). "A Mobile Application for Displaying More Accessible eBooks for People with Dyslexia." Procedia Computer Science14(0): 226-233

    Rienties, B., N. Brouwer, et al. (2013). "The effects of online professional development on higher education teachers' beliefs and intentions towards learning facilitation and technology." Teaching and Teacher Education29(0): 122-131

    Salameh, B., N. A. Gomaa, et al. (2012). "Effect of An E-learning Program on The Quality of life of Patients With Coronary Heart Disease." Procedia - Social and Behavioral Sciences55(0): 284-293

    Segal-Drori, O., O. Korat, et al. (). What Can Better Support Low SES Children’s Emergent Reading? Reading e-Books and Printed Books with and Without Adult Mediation. Technology as a Support for Literacy Achievements for Children at Risk, Springer:

    Shamir, A. (). "Processes and outcomes of joint activity with e‐books for promoting kindergarteners' emergent literacy." Educational Media International46(1): 81-96.

    Shamir, A. and I. Shlafer (2011). "E-books effectiveness in promoting phonological awareness and concept about print: A comparison between children at risk for learning disabilities and typically developing kindergarteners." Computers & Education57(3): 1989-1997

    Shelburne, W. A. (2009). "E-book usage in an academic library: User attitudes and behaviors." Library Collections, Acquisitions, and Technical Services33(2–3): 59-72

    Smeets, D. J. H. and A. G. Bus (2012). "Interactive electronic storybooks for kindergartners to promote vocabulary growth." Journal of Experimental Child Psychology112(1): 36-55

    Wang, P.-Y. and H.-F. Wang (). The effects of e-book interactivity design on 4th graders’ language learning. World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications

    Woody, W. D., D. B. Daniel, et al. (2010). "E-books or textbooks: Studentsprefer textbooks." Computers & Education55(3): 945-948

    Zahed-Babelan, A., E. Ghaderi, et al. (2011). "Attitudes of University Applicant's toward Distance Education." Procedia - Social and Behavioral Sciences30(0): 1926-1929

    Zucker, T. A., A. K. Moody, et al. (2009). "The effects of electronic books on pre-kindergarten-to-grade 5 students' literacy and language outcomes: A research synthesis." Journal of Educational Computing Research40(1): 47


موضوع پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, نمونه پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, جستجوی پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, فایل Word پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, دانلود پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, فایل PDF پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, تحقیق در مورد پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, مقاله در مورد پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, پروژه در مورد پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, پروژه درباره پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی, رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی و تولیدکتاب الکترونیکی علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی و تاثیر آن بر یادگیری و یادداری دانش آموزان سال چهارم ابتدایی

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد "M.A" بهمن ماه 1393 منابع فارسي   چکيده هدف از پژوهش حاضر مقايسه تاثير آزمايشگاه واقعي و مجازي بر يادگيري درس علوم تجربي بود. جامعه

پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی (M.A) چکیده این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش تدریس فعال فناورانه (TEAL ) بر یادگیری و یادداری درس شیمی دوره متوسطه انجام گرفته است. روش پژوهش بر اساس ماهیت شبه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش را دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه که در سال تحصیلی 93/92 درس شیمی 3 و آزمایشگاه ...

دانشکده تحصیلات تکمیلی پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد( M.A.) چکیده هدف کلی پژوهش حاضر طراحی درس‌افزار درس ریاضی(1) و تأثیر آن بر میزان یادگیری و یادداری دانش‌آموزان پسر سال اوّل دبیرستان‌های شهرکرمانشاه می‌باشد. پژوهش از نوع کاربردی و با روش نیمه تجربی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه اول دبیرستان‌های ناحیه یک شهر کرمانشاه به تعداد 1400 نفر که به روش ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته روانشناسي تربيتي بهار 93 چکيده نقشه مفهومي يکي از راهبردهاي ياددهي- يادگيري است که مي تواند يادگيري معنادار را در دانش آموزان تسهيل کند و روابط

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تکنولوژی آموزشی( M.A ) چکیده هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر یادگیری و یادداری دروس تاریخ، علوم تجربی و زبان انگلیسی با ماهیت های حفظی، درکی و کلامی بوده. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی (طرح گروه کنترل نابرابر) با متغیر مستقل (راهبردهای شناختی) و متغیرهای وابسته (میزان یادگیری و یادداری) اجرا شده است. داده ...

چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیروجود عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش­آموزان در درس جغرافیا صورت گرفته­است. برای انجام پژوهش از میان جامعه آماری پژوهش که کلیه دانش­آموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه 4 ناحیه 6 شهر تهران بودند با توجه به محدودیت امکانات و عدم­دسترسی برخی از مدارس به تجهیزات رایانه­ای، با بررسی مدارس منطقه4 مدرسه­ی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " تولید" چکیده: سازمان ها باید در شرایطی به بقاء و حیات خود ادامه دهند که جهان با تغییرات سریع و عمده همراه است . در این شرایط مدیریت دانش به عنوان یک منبع مهم در زمینه ایجاد مزیت رقابتی شمرده می شود. چرا که سازمان ها باید محیطی برای تسهیم، انتقال و تبادل دانش در میان اعضاء به وجود آورند و افراد را، در جهت با مفهوم کردن ...

پايان­نامه کارشناسي ارشد گرايش اطلاع رساني شهريور 1390 چکيده:   هدف : پژوهش حاضر، بررسي ميزان سواد اطلاعاتي کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران است.سواد اطلاعاتي به مج

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A)گرایش: مدیریت آموزشی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوشمند سازی مدارس بر سبک های یادگیری ( مدل کلب ) دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی همراه با پیش آزمون و پس آزمون است . جامعه آماربی این پژوهش شامل کلیه دانش ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) گرايش: مديريت آموزشي تابستان  1390 چکيده: هدف اصلي در اين پژوهش ارزيابي اثربخشي دوره‌هاي آموزشي اختصاصي ضمن خدمت تقريرنويسان قوه

ثبت سفارش