پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش

word 1 MB 30012 234
1392 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۷۵,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان گرایش زن و خانواده

    چکیده:

    هدف پایان‌نامه حاضر، شناخت نحوه بازنمایی تفاوتهای جنسیتی در سینمای ایران از دهه  هشتاد به بعد است. برای نیل به این هدف ابتدا به مرور مفهومی مفاهیم اصلی از قبیل بازنمایی ، نشانه شناسی و تفاوت جنسیتی پرداخته‌  و در ادامه  مرور نظریِ نظریه های مربوط به بازنمایی ، نشانه شناسی و سینما بررسی شده است .روش تحقیق در پایان‌نامه پیش رو کیفی‌ست و از تکنیک نشانه‌شناسی استفاده کرده‌ایم. بر اساس الگوی سلبی و کاودری، رمزگان فنی و  ارجاعات و دلالت‌های موجود در متن فیلم، مشخص شده است. با تمرکز بر این الگوها، سعی بر این بوده که در چهار فیلم: «به همین سادگی»، «درباره الی»، «میگرن» و «سعادت آباد» که به روش نمونه گیری هدفمند برگزیده شده‌اند، تفاوتهای جنسیتی واکاوی و بازنمایی آن در سینما آشکار شود.بنابر نتایج این پژوهش می‌توان گفت در بازنمایی تفاوتهای جنسیتی شاهد کلیشه‌های هستیم که به کرات به تصویر در آمده‌اند. مفاهیمی چون: «زن سنتی»، «زن مدرن »، «کار خانگی»، «تنهایی»، «مادرانگی» و «دیده نشدن» از مضامین عمده مطرح شده در این فیلم‌ها هستند بازنمایی زنان در سینما با برساخت جنسیتی همراه بوده و سینما کلیشه‌های جنسیتی را بازتولید می‌کند.شخصیت‌های فیلم همگی درگیر فرهنگ و جامعه مردسالار هستند و برای تغییر وضعیتشان  کاری انجام نمی‌دهند همچنین تصویر زن موفق کمتر به تصویر کشیده شده است.

    کلید واژه‌ها: بازنمایی، سینما، نشانه‌شناسی، ایدئولوژی، تفاوت جنسیتی

    مقدمه

    امروزه سینما یکی از مهمترین ابزار های فرهنگی است که با ایجاد جذابیت های  بصری،در جذب مخاطب به ویژه مخاطب عام موفق است.علم سینما ، تکنولوژی و تجهیزات مدرن ،استفاده از چهره های زیبا و جذاب و استفاده نوین از گریم و چهره سازی هر روزه برای سینما مخاطب بیشتری به ارمغان می آوردوهمچنین سینما با تولید انبوه مسائل فرهنگی  و مصرف فرهنگی ،به برخی از امور مشروعیت می بخشد لذا مطالعه ی سینما ومفاهیم آن قابل تامل و بررسی است.سینما با بازتولید و بازسازی            واقعیت های اجتماعی می تواند نگاهی سرکوبگرایانه و یا انتقادی داشته باشد.

    جنبش اجتماعی زنان در ابتدای قرن بیستم ،بسیاری از مسائل فرهنگی را تحت شعاع قرار داد. بسیاری از شاخه های متعدد جامعه شناسی در حال حاضر به عنوان یکی از اولویت های مهم خود مباحث مربوط به حقوق زنان را در کانون توجه خود قرار داده است. (گرت،1379) از این نظر جنسیت از "جنس" که بر تفاوت های زیستی زنان و مردان اطلاق می گردد،تمییز داده شده می شود.در واقع جنسیت با "همبستگی های فرهنگی استقرار یافته پیرامون جنس"ارتباط دارد.(گافمن210:1997)

    رسانه جمعی با بازنمایی الگوهای هنجاری حاکم بر زندگی اجتماعی در قالب اجرای نمایش گونه ،عملا نقش بر­سازنده و بازتولید کننده ی این هنجارها را در زندگی اجتماعی امروزی عهده دار است.آنها با ارئه تصویری خاص از مناسبات دو جنس ،می توانند نقش مهمی در نهادینه شدن چهارچوب مفهومی آن تصویر خاص داشته باشند. در میان رسانه های جمعی شناخته شده، سینما به عنوان یک هنر برتر نسبت به دیگر هنرها و نیز به خاطر امکانات ویژه اش برای نمایش مناسبات مربوط با جنسیت ،همچون یک نمونه ایده آل برای تحقیق در باب نابرابری ها و تفاوت‌های جنسیتی خود را به ما نشان می دهند (استریناتی 121:1380)

    جنسیت از مفاهیمی است که به شیوه های مختلفی نمایش داده می شود. سینما را می توان ابزاری قوی برای نمایش و ساخت و برساخت فرهنگ جنسیتی دانست. سینما به عنوان یک رسانه عمومی می تواند تاثیر مهمی بر فرهنگ جنسیتی بگذارد به همین دلیل نقش تولید محتوای آن بسیار مهم است چون با تولید انبوه و جذاب هم می تواند کلیشه های جنسیتی سنتی را به نفع گروهی خاص تولید کند و هم می تواند با انتقاد از تقسیم کار جنسیتی موجب آگاهی برای توده اجتماع باشد.

    بازنمایی های رسانه ای از این لحاظ مهم هستند که شناخت و باور عمومی را شکل می دهند .اگرچه ارتباط بازنمایی با زندگی و تجربه مردم در جهان اجتماعی ، پیچیده است، اما بازنمایی ها برای مردم دارای پیامد های واقعی است . ریچارد دایر بر این نکته تاکید می کند که « نحوه ی برخورد با گروه های اجتماعی در بازنمایی فرهنگی، بخشی از این نکته است که با آنها در زندگی واقعی به چه نحو برخورد شود .» (Giles & Middleton, 1999:59)

    مطالعه سینمایی  با رویکرد جنسیت و بازنمایی نقش های متفاوت زن و مرد، درصدد شناسایی تولیدات فرهنگی و بازتاب آن در جامعه است. از آنجا که سبک زندگی مدرن مختصات خاص خود را تولید می کند و آنقدر متکثر است که شیوه های متفاوت زندگی را نمایش می دهد با بازنمایی جنسیت در فیلم های سینمایی "درباره الی"، "به همین سادگی "، " میگرن" و"سعادت آباد "سعی در کاوش مفهوم جنسیت در این چهار فیلم پرفروش و پر اقبال  را داریم.

     

    1-2 : بیان مسئله

    اهمیت اجتماعی سینما حتی در مثبت ترین شکل(بدون در نظر گرفتن جنبه های تخریب کننده سنتی ) باورنکردنی است.فیلم متکثر است و آن را می توان بی نهایت تولید کرد.فیلم روش ادراک ما از جهان و تا حدودی چگونگی نقش ما در آن را تغییر می دهد. (هاشمی ،22:1378)

    سینما که هنر هفتم نیز به آن گفته می شود کارکرد ارتباطی بزرگی دارد چنانچه می تواند در بزرگنمایی و کوچک نمایی مسایل مهم موثر باشد.مطالعه سینما تا به حال بیشتر در بعد هنری آن صورت گرفته است و کمتر به عنوان رسانه اجتماعی به چالش کشیده شده است اما بنظر میرسد مطالعه اجتماعی آن بعد وسیع تری دارد چون رسانه ها با انعکاس فرهنگ جامعه و روابط اجتماعی می توانند،تولید محتوا کنند .سینما با برساخت اجتماعی پیام خود را منتشر می کند و ذهن مخاطب عام را اقناع می کند.امروزه مردم مغلوب رسانه های جمعی هستند چرا که بیشترین زمان خود را با رسانه ها می گذرانند.سینما ،پرکننده اوقات فراغت مردم است و افراد با کمال میل و  پرداخت هزینه خود را در معرض این پرده جادویی قرار می دهند، با آن ارتباط برقرار می کنند و در جاهایی با شخصیت های فیلم های سینمایی همذات پنداری و حتی همدردی می کنند.

    نگاه سینما به موضوعات زنان در دو دهه گذشته تغییر کرده است به این معنی که بیشتر به جزییات زندگی زنان پرداخته است .در سینمای قبل از انقلاب نگاه به زنان یا موضوعی فرعی بوده است و یا بیشتر از منظر جنسی نمایش داه شده است بعد از آن هم نگاه اخصی به مشکلات زنان نبوده اما سینمای دهه 80 به بعد مشکلات زنان و نحوه  و سبک زندگی زنان را مطرح می کند و قشرهای متفاوتی از این جنس را به مخاطب نشان می دهد .در فیلم ها ی پرفروش ،شخصیت و بعد اجتماعی زندگی زنان مطرح شده که بازنمایی آن، می تواند به روشن شدن این بخش از  زندگی زنان کمک کند.

    از آنجا که برداشت های متفاوتی از جنسیت و همچنین بازنمایی آن در صحنه ی سینما وجود دارد این پدیده می تواند به عنوان یک مسئله طرح و مورد بررسی قرار گیرد. خلا پژوهشی نیز در این زمینه وجود دارد. در این راستا به منظور بررسی تفاوت های جنسیتی در سینما، از بین معروف ترین و پرمخاطب ترین فیلم های دهه 80 فیلم های "درباره الی"(ساخته اصغر فرهادی)،"به همین سادگی"(ساخته رضا میر کریمی)،" میگرن" (  ساخته مانلی شجاعی فر ) و"سعادت آباد "( ساخته "مازیار میری ") انتخاب شده است. علاوه بر  پرفروش بودن و اقبال عمومی فیلم در زمان خودش ،کارگردان این فیلم  ها که از جمله کارگردانان سینمای معنا گری ایران هستند، از دلایل انتخاب این فیلم ها  است.

    نحوه ی تولید و بازتولید جنسیت در فرهنگ سنتی و مواجهه فرهنگ سنتی با دنیای مدرن از مفاهیم مهم بازنمایی و نشانه شناسی جنسیت است.می دانیم که دهه های اخیر بنا به دلایل بسیاری فرهنگ جامعه و خانواده دستخوش تغییرات مهمی شده  است و نقش های جنسیتی و روابط انسان ها تا حدودی در معرض جرح و تعدیل قرار گرفته اند. در واقع با توجه به تغییرات ایجاد شده در جامعه و انعکاس آن در سینما، مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که مناسبات جنسیتی در چهار فیلم مذکور چگونه اند و مفاهم جنسیت با توجه به رویکرد سازه گرایانه چگونه برساخته شده است. در راستای پاسخ یه سوالات فوق، از روش شناسی کیفی و روش نشانه شناسی بهره گرفته خواهد شد.

    1-3  : هدف‌های تحقیق

    با توجه به این که در روش کیفی هدف کلی و جزئی به علت سیالیت پدیده ها وموضوع، اصولاً بطور قطعی از پیش غیر قابل تعیین است و امکان تغییر اهداف در مسیر تحقیق وجود دارد. با این حال؛ این پژوهش در صدد دستیابی به یک هدف کلی و چند هدف جزئی به شرح زیر می­باشد.

    1-3-1 هدف کلی طرح

     بازنمایی مناسبات و تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران (چهار فیلم پرفروش)

    1-3-2 هدف جزئی

    بررسی مفاهیم و سازه های جنسیت محور در فیلم های پرفروش سینمای ایران

    کشف رویکرد های جنسیتی در سینمای ایران ( چهار فیلم پرفروش)

     

    1-4  ضرورت انجام تحقیق

    سینما با قدرت ارتباطی بالا و ابزارهای جذاب متفاوت ،مفاهیم اساسی اجتماعی را آنطور که می خواهد شکل می دهد.این برساخت می تواند سودمند و یا مخرب باشد.سینما با تکنیک های فنی و بسیار مدرن می تواند ناخودآگاه مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و او را اقناع کند بنابراین رویکرد نشانه شناسی جنسیت با تحلیل های جزیی و دقیق می تواند در تولید دانش جنسیتی، سینما را مورد نقد و یا بررسی قرار دهد.همچنین موضوع جنسیت در روابط اجتماعی  و سیاست های فرهنگی از اهمیت زیادی برخوردار است.با توجه به اینکه جنسیت ،از مفاهیم بسیار مهم دنیای امروز و مفهومی بر ساختی است و تا به امروز تحت تاثیر جریان های اجتماعی شکل گرفته و بازتولید شده است و خلا پژوهشی در این زمینه وجود دارد ، لذا بازنمایی جنسیت در سینمای امروز نیز ضروری به نظر می رسد.

     

    1-5 استفاده کننده‌گان از نتایج تحقیق

    عمده­‏ترین استفاده کنندگان از نتایج پژوهش حاضرمحققان علوم اجتماعی، منتقدان و فعالان عرصه بازیگری و سینما و رسانه­ها، هستند. همچنین چون  این تحقیق یک پژوهش اکتشافی است ،نتایج آن می تواند برای سیاست گذاری فرهنگی به کار گرفته شود.

     

    1-6 جنبه جدید و نوآوری طرح در چیست؟

    بازنمایی از مفاهیمی است که بیشتر در جریان گفتمان فرهنگی شکل گرفت.مطالعات فرهنگی و نظریه های مطالعات فرهنگی که از نظریه های متاخر جامعه شناسی هستند علاوه بر اینکه خود نو و تازه هستند،دیدگاه های متنوعی را در اختیار مصرف کننده فرهنگی قرار می دهند لذا مطالعه سینما با رویکرد انتقادی-فرهنگی میتواند هم برای عرصه هنر چالش برانگیز باشد و هم برای مطالعات فرهنگی و مطالعات اجتماعی.

    1-7 سوالات تحقیق

    در روش‌شناسی کیفی، همانند روش‌شناسی کمی فرضیه نداریم؛ بلکه با سوالاتی سر‌و‌کار داریم که سوالات معمولاً در فرایند پژوهش خلق می‌شوند.

    1-7- 1سوال اصلی تحقیق

    بازنمایی مناسبات و تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران چگونه صورت می گیرد؟

    1-7-2 سوال فرعی تحقیق

    مفاهیم و سازه های جنسیتی برجسته در فیلم های پرفروش سینمای ایران چگونه بازنمایی می شود؟

    رویکرد های جنسیتی در سینمای ایران ( با تاکید بر چهار فیلم منتخب) چیست؟

    Abstract

    The present thesis examines the representation of gender differences in Iranian cinema from early 2000s to the present. To do so, it provides a review of major concepts of the issues such as representation, semiotics, and gender differences. Then, a review of theoretical literature of representation, semiology, and cinema is provided. The thesis draws upon a qualitative study and semiotics in doing the research. Codes and system of meaning signifying certain cocepts is explored in the context of the movies drawing upon Selby and Cowdery’s pattern of meaning. Four movies of the 2000s," As Simple as That", "About Elly" ..., "Migraine", and "Saadat Abad" are sample movies selected through purposive sampling. Gender differences and their representation in Iranian cinema are explored. Our findings reveal that in representation of gender differences, movies frequently picture clichés about women; conepts such as ‘traditional woman,’ ‘modern woman,’ ‘house work,’ ‘lonliness,’ ‘motherhood,’ and ‘being ignored’ are among the dominant motifs in the movies examined. The representation of women in Iranian cinema hinges upon a gender-based construct, and cinema reproduces gender clichés. The main characters of the movies are all entangled in a male-dominated culture and society who could not do anything to change the status quo. The image of successful woman is rarely depicted in the movies examined.

    Key terms: representation, cinema of 2000s, semiotics, ideology, gender differences.

  • فهرست:

    فهرست مندرجات

    فصل اول

    1-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………. 2

    1-2 بیان مسئله……………………………………………………………………………………………….. 3

    1-3   هدف‌های تحقیق…………………………………………………………………………………….. 4

    1-3-1 هدف کلی طرح………………………………………………………………………………………   4

    1-3- 2هدف جزئی…………………………………………………………………………………………. 5

    1-4 ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………………….. 5

    1-5 استفاده کننده‌گان از نتایج تحقیق………………………………………………………………………   5

    1-6 جنبه جدید و نوآوری طرح در چیست؟………………………………………………………………   5

    1-7 سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………. 6

    1-7-  1سوال اصلی تحقیق………………………………………………………………………………….. 6

    1-7-2  سوال فرعی تحقیق………………………………………………………………………………….. 6

    فصل دوم   7

    2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………   8

    2-2 مرور مفهومی…………………………………………………………………………………………. 8

    2-2-1  بازنمایی…………………………………………………………………………………………….. 8

    2-2-1-1 استراتژی‌های بازنمایی…………………………………………………………………………. 12

    2-2-2  نشانه شناسی……………………………………………………………………………………….. 15

    2-2-3  جنسیت…………………………………………………………………………………………….. 16

    2-3  مرور تجربی………………………………………………………………………………………….. 18

    2-4  مرور نظری……………………………………………………………………………………………. 26

    2-4-1  نظریه بازنمایی………………………………………………………………………………………   26

    2-4-1-1  از تقلید تا بازنمایی…………………………………………………………………………….. 29

    2-4-1-2  نظریه رمزگذاری و رمزگشایی استورات هال…………………………………………………   32

    2-4-1-3  بازنمایی و نظریه استوارت هال…………………………………………………………………   35

    2-4-1-4  گفتمان و بازنمایی………………………………………………………………………………. 41

    2-4-1-5  ایدئولوژی و بازنمایی……………………………………………………………………………   44

    2-4-1-6  از زبان به گفتمان؛ نگاه فوکویی به بازنمایی……………………………………………………   50

    2-4-2  استراتژی‌های بازنمایی……………………………………………………………………………   54

    2-4-2-1 کلیشه سازی…………………………………………………………………………………….. 54

    2-4-2-2 طبیعی سازی…………………………………………………………………………………….. 56

    2-4-2-3 طرد…………………………………………………………………………………………….. 57

    2-4- 3 نظریه فیلم کلاسیک…………………………………………………………………………….. 58

    2-4-3-1 فرمالیستها……………………………………………………………………………………….. 58

    2-4-3-2 رئالیست ها………………………………………………………………………………………. 59

    2-4-3-3 نظریه فیلم معاصر……………………………………………………………………………….. 62

    2-4-4  نظریات نشانه‌شناسی………………………………………………………………………………   64

    2-4-4-1  سوسور و نشانه‌شناسی…………………………………………………………………………   64

    2-4-4-2  پیرس و نشانه‌شناسی……………………………………………………………………………   67

    2-4-4-3  نشانه‌شناسی ساختارگرای بارت………………………………………………………………   68

    2-4-4-4  اکو و نشانه‌شناسی پساساختارگرا…………………………………………………………….. 73

    2-5  جنسیت ، نظریه های فمنیستی و مطالعات فرهنگی…………………………………………………. 74

    2-5-1  جنسیت و رسانه……………………………………………………………………………………   74

    2-5-2  نظریه های فمنیستی فیلم…………………………………………………………………………. 76

    2-5-2-1 تحلیل های پساساختارگرایی و نظریه ی فیلم…………………………………………………. 77

    2-5-3 مکتب بیرمنگام……………………………………………………………………………………. 82

    2-5-4 مطالعه ی مخاطبین…………………………………………………………………………………   83

    2-5-5 پست مدرنیسم، لذت و مقاومت………………………………………………………………….. 86

    2-5-6 مطالعات فرهنگی، مطالعات فمینیستی و جامعه شناسی………………………………………….. 91

    2-6 چارچوب مفهومی…………………………………………………………………………………….. 93

    فصل سوم  

    3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 97

    3-2 روش تحقیق کیفی……………………………………………………………………………………   97

    3-2-1 رویکرد انتقادی……………………………………………………………………………………   100

    3-2-2 مطالعه سینما با روش های جامعه شناختی………………………………………………………   101

    3-2-3  ما قبل تاریخ نشانه شناسی………………………………………………………………………   102

    3-2-3-1 فردینان دو سوسور (1913-1857)……………………………………………………………   103

    3-2-3-2 رولان بارت (1980-1915)……………………………………………………………………   105

    3-2-3-3رمزگان روایی پنج‌گانه بارت…………………………………………………………………. 107

    3- 3 روش های بررسی…………………………………………………………………………………. 110

    3-3-1 الگوی نشانه شناسی جان فیسک………………………………..…………………………………   110

    3-3-1-1  نمای نزدیک…………………………………………………………………………………   116

    3-3-1-2  رمزگان اجتماعی……………………………………………………………………………. 117

    3-3-1-3  رمزگان فنی………………………………………………………………………………….. 117

    3-3-1-4 رمزگان ایدئولوژیک…………………………………………………………………………. 118

    3-3-2  الگوی سلبی و کاودری……………………………………………………………………….. 118

    3-4 پایایی و روایی………………………………………………………………………………………   121

    3-5  روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………   122

    3-5-1  جامعه آماری……………………………………………………………………………………   123

    3-5-2  روشها یا تکنیکهای آماری مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………. 124

    فصل چهارم  

    4 -1مقدمه………………………………………………………………………………………………. 125

    4-2 تیتراژ آغازین  فیلم "به همین سادگی"………………………………………………………….. 125

    4-2-1 روایت فیلم………………………………………………………………………………………. 125

    4-2-2  نقد اجتماعی جنسیتی……………………………………………………………………………. 129

    4-2-3 شخصیت پردازی زن ها در فیلم به همین سادگی………………………………………………. 130

    4-2-4 صحنه منتخب 1…………………………………………………………………………………. 133

    4-2-4-1تحلیل جنسیتی اجتماعی………………………………………………………………………   135

    4-2-5 سکانس منتخب 2………………………………………………………………………………. 135

    4-2-6 سکانس منتخب3.................…………………………………………………………………….. 136

    4-2-7 سکانس منتخب 4……………………………………………………………………………….. 139

    4-2-8 سکانس منتخب 5…………………………………………………………………………………   140

    4-2-9 سکانس منتخب 6................................................................................................................ 142

    4-2-10 در باره ی  "به همین سادگی "......................................................................................... 144

    4-3 فیلم درباره الی ........................................................................................................................ 146

    4-3-1 تیتراژ آغازین فیلم درباره الی.............................................................................................. 146

    4-3-2  تیتراژ پایانی...................................................................................................................... 146

    4-3-3 روایت فیلم......................................................................................................................... 146

    4-3- 4 نقد اجتماعی و جنسیتی........................................................................................................ 148

    4-3-5  صحنه منتخب 1...................................................................................................................151

    4-3-6  صحنه منتخب 2................................................................................................................... 154

    4-3-7 صفحه منتخب3................................................................................................................... 157

    4-3-8 صحنه منتخب 4................................................................................................................... 158

    4-3-9 صحنه ی منتخب 5............................................................................................................... 161

    4-3 -10تحلیل اجتماعی جنسیتی..................................................................................................... 163

    4-4 فیلم میگرن.............................................................................................................................. 165

    4-4-1  تیتراژ فیلم میگرن................................................................................................................. 165

    4-4-2 خلاصه داستان فیلم.............................................................................................................. 165

    4-4-3 صحنه منتخب 1................................................................................................................... 166

    4-4-3-1 تحلیل اجتماعی و جنسیتی................................................................................................ 168

    4-4-4 صحنه منتخب 2................................................................................................................... 170

    4-4-5 صحنه ی منتخب 3............................................................................................................... 171

    4-4-6 صحنه ی منتخب 4............................................................................................................... 174

    4-4-7 صحنه منتخب 5................................................................................................................... 177

    4-4-8 صحنه منتخب 6................................................................................................................... 178

    4-4-9 صحنه منتخب 7  .................................................................................................................. 179

    4-4-10 صحنه منتخب 8................................................................................................................. 180

    4-5 سعادت آباد............................................................................................................................. 182

    4-5-1 روایت فیلم "سعادت آباد".................................................................................................. 182

    4-5-2 صحنه منتخب 1................................................................................................................... 185

    4-5-3 صحنه منتخب 2................................................................................................................... 186

    4-5-4 صحنه منتخب 3................................................................................................................... 188

    4-5-5 صحنه منتخب 4................................................................................................................... 190

    4-5-6  صحنه منتخب  5.................................................................................................................. 192

    4-5-7  صحنه منتخب 6................................................................................................................... 193

    4-5-8  صحنه منتخب 7................................................................................................................... 194

    4-5-9  صحنه منتخب 8................................................................................................................... 195

    4-5-10  صحنه منتخب   9............................................................................................................... 197

    4-5-11  درباره ی فیلم سعادت آباد............................................................................................. 198

    فصل پنجم  

    5- 1نتیجه گیری............................................................................................................................. 202

    5-2 محدودیت های تحقیق............................................................................................................. 207

    5-3 پیشنهادات............................................................................................................................... 207

    منابع............................................................................................................................................... 210

    پیوست‌ها.........................................................................................................................................215

    منبع:

     

    منابع :

    اباذری، یوسف(1380). رولان بارت و اسطوره و مطالعات فرهنگی، فصلنامه ارغنون، شماره 18، چاپ دوم، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارغنون ، شماره 23 : نظری فیلم       

    احمدی ،بابک (1388)  واژه نامه فلسفی مارکس، تهران ،نشر مرکز

    استوری، جان، مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، تهران، نشر آگه، 1385

    استراس، آنسلم و کوربین، جولیت، اصول روش تحقیق کیفی، نظریه مبنایی؛ رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمه بیوک محمدی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1385

    استراس، آنسلم و کوربین، جولیت، اصول روش تحقیق کیفی، نظریه مبنایی؛ رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمه بیوک محمدی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1385

     

    استریناتی، دومنیک(1388). مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه، ترجمه ثریا پاک نظر، گام نو

    امامی، نصر الله(1385)، مبانی و روش های نقد ادبی. چاپ سوم. تهران:  نشر جامی -

    آسابرگر، آرتور، روش‌های تحلیل رسانه، ترجمه پرویز اجلالی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه، 1379

    اکو، امبرتو، نشانه‌شناسی، ترجمه پیروز ایزدی، تهران، نشر ثالث، 1387

    بارت، رولان( 1380)اسطوره در زمانه حاضر،ترجمه یوسف اباذری ارغنون 18،انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    بازن،آندره(1376) سینما چیست؟" ترجمه :محمد شهبا،تهران،نشر مرکز

    بشیریه ، حسین (1379) نظریه های فرهنگ در قرن بیستم. انتشارات آینده پویان

    بهرامی کمیل نظام (1388) «نظریه ‌رسانه‌ها جامعه شناسی ارتباطات»،تهران، انتشارات کویر

    پاینده ،حسین  (1385) قرائتی نقادانه از آگهی های تجاری در تلویزیون ایران ، نشر روزنگار

    چندلر، دانیل( 1386) مبانی نشانه شناسی،م مهدی پارسا ،سوره مهر

    خالقی، احمد(1382). قدرت، زبان، زندگی روزمره در گفتمان سیاسی معاصر، تهران: گام نو

    راورد راد ، اعظم و زندی ،مسعود ،1382 " سینما و تغییرا ت فرهنگی در ایران بعد از خرداد 1376 :شکل گیری سینمای زن و مضامین آن " پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی ، دانشگاه تهران

    سجودی، فرزان، نشانه‌شناسی کاربردی، نشر علم، 1387

    سلبی،کیت و ران کادوری 1380.راهنمای بررسی تلویزیون، علی عامری مهابادی، سروش.

    ضمیران، محمد، در آمدی بر نشانه شناسی هنر، تهران، نشر قصه،1382

    فرکلاف، نورمن، تحلیل گفتمان انتقادی، ترجمه گروه مترجمان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه، 1379

    فرهادپور، مراد(1375). درباره مضامین و ساختارهای دیالکتیک روشنگری، فصلنامه ارغنون، شماره 11 و 12، چاپ دوم، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    فلیک، اووه، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، نشرنی، 1387

    فیسک ، جان(1381) " فرهنگ و ایدئولوژی" مژگان برومند، فصلنامه ارغنون شماره 20

    فیسک، جان ( ۱۳۸۶ )، درآمدی بر مطالعات ارتباطی، ترجمه مهدی غبرایی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، غیاثیان، مریم، بازنمایی ما و آن‌ها، فصلنامه رسانه، شماره 1387-72

    کابلی ، پل و لیتزا یانتس 1380 نشانه شناسی قدم اول، محمد نبوی ،نشر شیرازه

    کالکر، رابرت( ۱۳۸۴ ). فیلم، فرم و فرهنگ، ترجمه بابک تیرابی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی

    کالر، جاناتان(1379). فردیناند دو سوسور، ترجمه کورش صفوی، تهران: انتشارات هرمس

    کولومبورگ ،سوزان(1378) رشد جنسیت،ترجمه مهرناز شهر آرای،تهران: ققنوس 28-     کوبلی، پل، نظریه های ارتباطات، جلد چهارم، ترجمه : گودرز میرانی، ویراستار: سعید رضا عاملی، تهران: پژوهشکده ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1387

    کیسبی یر ، آلن ،(13) سینما و پدیدار شناسی ، ترجمه علاالدین طباطبایی،تهران :هنر

    کازه بیه ،آلن ،1382،پدیدار شناسی در سینما،ترجمه :علاء الدین طباطبایی،تهران : هرمس

    کولومبورگ ،سوزان ،1378 ، رشد جنسیت،ترجمه :نهرناز شهر آرای ،تهران :انتشارات ققنوس

    گیدنز ، آنتونی ،1374،جامعه شناسی ،ترجمه منوچهر صبوری، تهران :نشر نی.

    گرت ،استفانی ،1380 ،جامعه شناسی جنسیت،ترجمه کتایون بقایی، تهران : نشر دیگر

    مارشال،کاترین و راس من ،گرجن.ب (1381) روش تحقیق کیفی،ترجمه دکتر علی پارساییان و دکتر سید محمد اعرابی ،تهران:دفتر پژوهش های فرهنگی

    مالوی، لورا ،1382، "لذت بصری و سینمای روایی" ترجمه فتاح محمدی،فصلنامه ارغنون ،شماره 23، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی

    مهدی زاده ، محمد 1387. رسانه ها و بازنمایی ؛ دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها

    لیندف، تامس و برایان، تیلور، روش‌های تحقیق کیفی در ارتباطات، عبداله گیویان، نشر همشهری، 1388

    هال، استوارت ( ۱۳۷۸ )، رمزگذار ی و رمزگشا یی، در سا یمن دو رینگ (و یراستار)، مطالعات فرهنگی، حمیرا مشیرزاده، انتشارات آ ینده پو یان

    هارلند، ریچارد، ابرساخت‌گرایی، فلسفه ساخت‌گرایی- پساساخت‌گرایی، ترجمه فرزان سجودی، تهران، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، 1380

    هیوارد، سوزان (1381) مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی ، فتاح محمدی، نشر هزاره ی سوم ، زنجان

    هنسن و دیگران. (1998: 16). به نقل از پایان نامه اجتماعات تفسیری و نقش آن بر خوانش رمان‌های زن محور، سارا دلیریان. دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، سال 89-90

    هاسکل،مالی،1381،"بازیگران زن دهه 40:ز بازی تا زندگی"،فصلنامه فارابی،دوره یازدهم ،شماره 4،شماره مسلسل 44،بنیاد سینمایی فارابی

    همتی .هلنی ،1379"بازنمایی مشاغل زنان در ایران " پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر ،دانشکده هنر و معماری،دانشگاه آزاد تهران

    هیوارد، سوزان 1381، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی ، فتاح محمدی، نشر هزاره ی سوم ، زنجان

    هرست هاوس،رزالید 1384. بازنمایی و صدق ، امیر نصیری فرهنگستان هنر

    عیسا ،رز  و شیلا ویتاگر، 1379 .زندگی و هنر :سینمای نوین ایران برگرفته از پروانه فریدی . تهران : نشر کتابسرا

    نیچه، فردریش(1382). در باب حقیقت و درغ به مثابه غیر اخلاقی در فلسفه، معرفت و حقیقت، ترجمه مراد فرهادپور، تهران: انتشارات هرمس

     

     

    Barker, Chris, The stage dictionary of cultural studies, stage publications, London, 2004.

    50 Dyer, Richard (2005). White, in Film Theory: Critical Concept in Media and Cultural Studies, Volume 3, Routledge

    51. Giles, Judy & Middleton Tim (1999): Studying Culture: a practical introduction, Wiley.Blackwell.

    52. Gafman, F. (1967)”gender advertisement, studies in the anthropology of visual communication.

    53. Hall, Stuart (۱۹۹۷). The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication.

    54. Lidchi, Henrietta ۱۹۹۷)). The Poetics and the Politics of Exhibiting Other Cultures, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication Rojek, Chris (2007). Cultural Studies, Polity Press-

    55. Watson, James & Hill, Anne (2006)"Dictionary of media and communication studies, Oxford: Hodder Arnold  

    56. Woodward, K (1997). Identity and Difference: Culture, Media and Identity, London, Sage Publications


موضوع پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, نمونه پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, جستجوی پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, فایل Word پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, دانلود پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, فایل PDF پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, تحقیق در مورد پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, مقاله در مورد پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, پروژه در مورد پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, پروپوزال در مورد پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, تز دکترا در مورد پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, پروژه درباره پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش, رساله دکترا در مورد پایان نامه بازنمایی تفاوت های جنسیتی در سینمای ایران بررسی موردی چهار فیلم پرفروش

پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی مطالعات زنان چکیده بازنمایی زن در آثار سینمایی داریوش مهرجویی جایگاه و موقعیت زنان در رسانه‌ها تحت عنوان مفهوم بازنمایی می­تواند تبیین گردد. به لحاظ تاریخی، محتوای رسانه‌ها با تصاویری از زنان پر شده‌ که به تقویت هنجارهای اجتماعی و فرهنگی از زنانگی و نقش‌های سنتی زنان پرداخته‌اند. از این رو، بررسی‌های جامعه‌شناختی سینما، بستری را برای درک ...

پایان نامه کارشناسی ارشد MA رشته علوم ارتباطات اجتماعی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی نرخ نگرش نسبت به زنان در سریال‌های تلویزیونی انجام شده است و به بررسی حجم حضور زنان در سریال‌های تلویزیونی، گفتمان جنسیتی ارایه‌شده در سطح فردی، ساختاری و نمادین و نرخ مناسبات جنسیتی کلامی و غیرکلامی در بین کنشگران زن و مرد در سریال های تلویزیونی پرداخته است. این پژوهش به صورت میدانی و با روش ...

پایان نامه­ی دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم ارتباطات اجتماعی چکیده: در این رساله تلاش می­شود به بررسی زمینه­های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جنگ و رابطه­ی آن با سینما و همچنین چگونگی بازتاب آن "زمینه" ها در سینما ، در سه دهه بعد از انقلاب پرداخته شود. در واقع نگارنده سه دوره­ی اصلی در بازنمایی فیلم­های سینمایی با موضوعیت جنگ را در این سه دهه از یکدیگر متمایز کرده­ است. هر یک از این ...

چکیده: در این تحقیق سعی شده با استفاده از روش نشانه شناسی به بررسی سکانس به سکانس چهار فیلم مورد نظر به نام‌های (زمانی برای مستی اسب ها ،آوازهای سرزمین مادری ،نیمه ماه (نیوی مانگ)،لاک پشت ها هم پرواز می کنند ) از بهمن قبادی برای دستیابی به هدف اصلی تحقیق که همان بازنمایی انگره‌های هویتی در فیلم‌های ایشون می باشد پرداخته شده است. در این تحقیق با دیدن سکانس به سکانس فیلم ها ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : زبان شناسی همگانی فصل اول کلیات پژوهش 1-1-مقدمه اصطلاح تحلیل­ گفتمان ابتدا در زبانشناسی­ ساخت­گرای آمریکا توسط زلیگ­هریس [1] مطرح شد و منظور او از تحلیل­گفتمان، تحلیل­ساختاری بالاتر از سطح جمله بود. اما نادیده انگاشتن بافت کاربرد زبان و توجه صرف به ساختارها بدون توجه به مسائل محیطی موثر بر کاربرد زبان هنگام تحلیل­ساختاری، ...

پایان نامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد (MA) گرایش: پژوهش­ هنر چکیده دستاوردهای فکری و تکنیکی تمدن غرب که تحت عنوان مدرنیته از آن یاد می­شود از حدود دویست سال پیش وارد جامعۀ سنتی ایران شد. این رویارویی از همان ابتدا تأثیراتی را بر کلیۀ نهادهای جامعه بر جای گذاشت و چالش­هایی ­را موجب شد که تا به امروز نیز هم­چنان ادامه دارد. اما به عقیدۀ صاحب­نظران، در یکی دو دهۀ اخیر با گسترش ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی‌ ارشد سینما چکیده: ادعای به تصویر کشیدن و یا بیان و روایت فاجعه، بالاخص در دوران معاصر پس از جنگ­ها و کشتارهای خونین و نسل­کشی­ های بعثی­ها در طی دو عملیات حلبچه (1988.م) و انفال(1988.م)، همیشه مورد توجه­ی فیلمسازان کُرد بوده است. بازروایی خاطرات بازماندگان جنگ به میانجی آثار داستانی و مستند این فیلمسازان، سرفصل نوینی از تاریخ این مردمان پس از ...

مقدمه   ((اينجا اتاقي است ، تاريک با پرده اي سپيد و کوچک در انتهاي آن که با نوري سحر انگيز روشن مي شود . و سايه اي حقيقي صدساله را پيش روي چند نفر از حاضران  مي گستراند .  شايد هم س

پايان نامه کارشناسي ارشد (M.A) رشته مهندسي معماري سال تحصيلي 92-1391 چکيده:   تشابه سينما و معماري به لحاظ مفهومي، تکوين ايده و فرآيند توليد اثر، به اين دو مقوله هنري قابليت بازخواني

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد سینما مقدمه این پژوهش تلاشی برای مطالعه ی «دگردیسی زیبایی شناسی در سینما ی مستند نوین دهه ی 80 ایران» است. دلیل انتخاب این موضوع ناشی از پر رنگ شدن گرایش های سنت شکنانه ای است که در فیلم های این دوره دیده می شود و به تدریج بر رویکردهای کلاسیک پیشین سایه می اندازد. گرایش هایی که در مقایسه با رویکردهای کلاسیک مستند سازی کمتر مجالی برای تجزیه ...

ثبت سفارش