پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک

word 506 KB 30931 182
1394 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۶۷,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد سینما

    مقدمه

    این پژوهش تلاشی برای مطالعه ی «دگردیسی زیبایی شناسی در سینما ی مستند نوین دهه ی 80 ایران» است. دلیل انتخاب این موضوع ناشی از پر رنگ شدن گرایش های سنت شکنانه ای است که در فیلم های این دوره دیده می شود و به تدریج بر رویکردهای کلاسیک پیشین سایه می اندازد. گرایش هایی که در مقایسه با رویکردهای کلاسیک مستند سازی کمتر مجالی برای تجزیه و تحلیل یافته اند؛ و ضرورت نگاهی پژوهش محور و از منظر زیبایی شناسانه به جلوه های این جریان نوین در ایران بسیار احساس می شود.

    در مبحث نظری پژوهش به تعریف و تبیین مفاهیم و چارچوب های تئوریک موضوع بر اساس نظریات «جان گریرسون» (1)، «بیل نیکولز» (2)، «پل وارد» (3)، «کراکوئر» (4) و... به مباحثی چون: تعریف واقعیت و تشریح بازنمایی در فیلم داستانی ومستند، بیان دراماتیک و زیبایی شناسی و وجوه دراماتیک در مستند می پردازد.

    در این فصل علاوه بر تشریح موضوعات و مفاهیم ذکر شده، بر اساس تحلیل و نشانه شناسی بیل نیکولز از فیلم مستند به بررسی و تحلیل فیلم های مورد نظر پرداخته می شود.

    1- John Grierson (1898-1972) مستند ساز انگلیسی و پدر سینمای مستند نوین

    2- Bill Nichols (1942) نظریه پرداز و مستند ساز فیلم آمریکایی

    3- Paul Vard (1968) استاد مطالعات انیمیشن دانشگاه هنر بورنموت انگلستان

    4- Siegfried Kracauer (1889-1966) نظریه‌پرداز واقع‌گرای فیلم

    برای تحلیل دقیق تر و دست یابی به مؤلفه های متمایز کننده ی آثار مستند نوین دهه ی 80 ایران از پیشینیان تعدادی از فیلم های مستند ایرانی این دهه انتخاب شده و وجوه زیبایی شناسانه ی آن ها مورد توجه قرار گرفته است. درگزینش فیلم ها چند عامل مؤثر بوده است: ابتدا جوایزی است که اغلب در جشنواره های تخصصی کسب کرده اند؛ نظیر: «جشنواره ی مستندکیش» و «جشنواره ی فیلم سینما حقیقت»، «جشن خانه ی سینما»، «جشن مستقل سینمای مستند ایران» و... عامل مؤثر بعد عبارت است از: آرا منتقدان وکارشناسان پیرامون این مستندها که نقدهای تحسین آمیزی نوشته اند؛ یکی از مهم ترین علل این استقبال، نوآوری و بداعت های فرمی و سبکی این آثار بوده است. عامل سوم، تمایز خصوصیات این فیلم ها با ویژگی های پذیرفته شده و قراردادی مستند های کلاسیک و سنتی است.

    فصل اول: کلیات پژوهش                                                                                                                                                                                   

             

    1-1 بیان مسئله

    در مسیر سینمای مستند ایران جریانی نوین شکل گرفته است که مختصات ویژه و متفاوتی از جریان غالب مستند سازی در کشور دارد؛ این جریان نوین هم در برقراری ارتباط با کثرت مخاطب داخلی در جشنواره ها و پاتوق های فرهنگی، هم در جذب نظر مخاطبین آن سوی مرزها بسیار موفق نشان       می دهد. پرسش و مسئله از آن جا آغاز می گردد که بنیان های تئوریک این مسیر نوین در سینمای مستند از کجا نشأت گرفته است؟ لزوم واکاوی و تحلیل دلایل این تغییر مسیر و تحول در ساختار علمی -پژوهشی بسیار مهم و شایان توجه است و باید تفاوت های این جریان تازه با رویکرد های اصلی و سنتی سینمای مستند مورد مطالعه قرار بگیرد تا بتوان به چشم اندازی از ساختار و مؤلفه های سینمای مستند نوین ایران دست یافت. برای دست یابی به این اهداف و پاسخ به مسائل و پرسش های فوق مطالعه ی خصوصیات مستندهای دهه ی 80 ایران به عنوان مقطعی مؤثر و تعیین کننده می تواند راه گشا باشد و چشم انداز روشن گری از این دگردیسی زیبایی شناختی ارائه دهد.

     1-2 سؤالات تحقیق

    1) در سینمای مستند دهه ی 80 ازچه نشانگاهی برای بازنمایی واقعیت استفاده شده است؟

    2) ویژگی های متمایز کننده ی مستندهای دهه ی 80 ایران در مقایسه با آثار پیشین چیست؟

    3) ریشه های این تغییر مسیر در جریان مستند داستانی در شکل گیری این جریان تازه چیست؟

    4) نقش مؤلفه های سینمای مستند داستانی در شکل گیری این جریان تازه چیست؟

     

     1-3 فرضیه

     فرض ما بر این است که عامل درام و داستان اساس تفاوت بین سینمای مستند دهه ی 80 ایران با آثار پیشین است. اگر چه ردپای درام در فیلم های مستند ایرانی تا پیش از این هم کم نیست؛ اما در آثار نوین، مایه های داستانی غلبه ی بیشتری بر وجوه مستند پیدا کرده است.

     غیر از پر رنگی وجوه دراماتیک در این آثار، یک عامل مهم و شاخص دیگر نیز آن ها را از موارد گذشته متمایز می کند؛ و آن عامل بازیگوشی های جاری در اجرا و عناصر زیبایی شناسانه ی فیلم های مستند این دهه در ایران است؛ در واقع عناصر دراماتیک همراه با این بازیگوشی ها چشم گیرتر و متفاوت جلوه می کند و انسان در کانون فیلم های مستند قرار می گیرد و اجزا و ابزار جزئی تری هم چون موسیقی روایت متن، گسترش می یابد.

    استفاده از عناصر دراماتیک و خصلت بازیگوشی در شیوه های اجرایی و عناصر زیبایی شناسانه عوامل اصلی متمایز کننده ی سینمای مستند دهه ی 80 ایران از آثار پیشین هستند. 

     1-4 اهداف و ارزش نظری تحقیق

    بررسی میزان رویکرد دراماتیزه شدن سینمای مستند ایران و رهیافتی به شناخت از مستندهای امروزی در ایران.

     

     1- 5 پیشینه ی تحقیق

     با مراجعه به سامانه ی پیشینه ی پژوهش، سامانه کتاب خانه ی دانشگاه هنر تهران، سامانه کتاب خانه ی دانشگاه هنر اصفهان و سامانه ی دانشگاه تربیت مدرس تهران، تحقیق و مقاله ای دراین ارتباط صورت نگرفته است.

          

     1- 6 روش و فنون ا جرایی تحقیق

    این پژوهش بر اساس داده ها، کیفی است؛ و بر اساس هدف، از نوع بنیادی، نظری محسوب می شود. ماهیت و روش از نوع توصیفی و تحلیل به شمار می آید؛ منابع پژوهش اسناد مکتوب و تصویری (فیلم) می باشد.

    در این پژوهش علاوه بر تشریح موضوعات و مفاهیم در فیلم مستند، بر اساس تحلیل و نشانه شناسی بیل نیکولز از فیلم مستند به بررسی و تحلیل فیلم های مربوطه پرداخته می شود. در این میان نکته ی شایسته ی ذکر این است که یکی از مهم ترین بخش های این شیوه شناسی که در ایران رایج شده همیشه همان مفاهیم بیل نیکولز را عیناًً تداعی نکرده است و بر مبنا ی فرهنگ ما و یا هر ضابطه ی فرهنگی و زمینه ی اجتماعی مؤثر به صورت شیوه ای متناسب با محیط بومی در آمده است.

     

     1 – 7 معرفی جامعه آماری

     در این نوشتار سعی بر آن است تا اهمیت این امر (بازنمایی واقعیت و عناصر زیبایی شناسی) در ساختار ده فیلم که در ذیل معرفی می گردند، مورد بررسی قرار گیرد:

                                          «گاگومان»: «محمد رسول اف»

                                           «پرنیان»: «اُرد عطاپور»

                                           «روایت مرگ نازلی از زبان یک جن گیر عاشق»: «جواد امامی»

                                           «آقایان پرنده»: «رضا بهرامی نژاد»

                                           «رییس جمهور میر قنبر» : « محمد شیروا نی»

                                           «تهران انار ندارد»: «مسعود بخشی»

                                           «سیانوزه»: «رخساره قا ئم مقامی»

                                           «تینار»: «مهدی منیری»

                                           «روزهای بی تقویم»: «مهرداد اسکویی»

                                            «پیر پسر»: «مهدی با قری»

    1-8 محدودیت های پژوهش

    در مسیر انجام این پژوهش مشکلاتی وجود داشت که ظاهراً برخی از آن ها ناشی از مهجور بودن سینمای مستند در قیاس با سینمای داستانی در ایران است. یکی از این مشکلات فقدان آرشیوی از مستندهای ایرانی و به خصوص مستندهای تازه تولید شده بود مسئله ای که گاه و بی گاه مسیر و تحلیل آثار مستند دهه ی 1380 را دچار توهم می کرد. به نظر می رسد که عدم وجود آرشیوی در دسترس از فیلم های مستند ایرانی می تواند مانعی برای دست یابی به یک پژوهش همه جانبه و دقیق باشد. اقبال پژوهش گر در چنین شرایطی منوط به سماجت و پی گیری شخصی او و البته روابطش با سازندگان این آثار است تا بتواند نسخه ی هر یک از این مستندها را به دست آورد و مورد ارزیابی قرار دهد. مشکل دیگر کمبود منابع فارسی مرتبط با سینمای مستند است؛ مقایسه ی تعداد منابع فارسی مرتبط با زمینه های سینمای داستانی و تعداد مراجع فارسی در ارتباط با موضوعات سینمای مستند می تواند یکی دیگر از جلوه های مهجور ماندن این گونه ی سینمایی باشد.

    فصل دوم:

                                                                              مبانی نظری پژوهش                                                                                                  

    مقدمه

    در تاریخ سینمای مستند همواره نوعی اختلاف نظر اصلی در همه ی مباحث مربوط به سینمای مستند، یعنی مناسبات میان واقعیت و صناعت وجود داشته است. عبارت مشهور «تفسیر خلاق واقعیت» از گریرسون، یکی از اولین فرمول بندیهای این اختلاف نظرها است که طی سالیان بارها و بارها درست یا نادرست مانند نقل قول قرار گرفته و بارها و بارها با عبارت بندی های متفاوتی ارائه شده است. این معمای لاینحل هم چنان وجود دارد که چه طور می توان برای درک و دریافت معنای چیزی که آشکارا تلاشی است برای باز نمودن و ارائه واقعیت (بخشی از آن)، از ترفندهای زیبایی شناختی ویژه ای سود برد؟ پاسخ شاید این باشد که زیبایی شناسی، واقعیت بازنمایی شده را به نوعی تغییر می دهد و تحریف می کند. این مسأله ی اصلی، مشکل عمده ی فیلم سازان و- البته بیشتر از آن ها- نظریه پردازان سینمای مستند است و تأثیر فرساینده ای بر شناخت این گونه ی سینمایی گذاشته است.

     

    2-1 تعریف فلسفی واقعیت

    افلاطون صورت های مثالی را واقعاً واقعی می دانست؛ در حالی که نیروهای طبیعت را که توسط اندیشمندان یونانی پیش از او مطالعه می شد، تحقیر می کرد. به زودی ارسطو مثال های افلاطونی را به حقیقت ثانوی تنزل داد؛ به صورت های بی دوامی که ما از واقعیت واقعی انتزاع می کنیم؛ و این واقعیتی که صورت ها از آن انتزاع می شود، برای ارسطو همین جوهرهای منفردی است که پیرامون خود لمس و حس می کنیم. در قرون وسطا، اشیای واقعی چیزهایی هستند که اهمیتی نمادین دارند؛ نمادهای دینی و مقدس پیامی فرا حقیقی به واقعیت ها می دهند و به آن ها بقا و معنا می بخشند. حال آن که جنبه های صرفاً مادی اشیا، حقیقت کمتری دارند و صرفاً زمینی، بی ارزش و ناقص هستند. در دوره ی رنسانس اموری حقیقی محسوب می شدند که قابل شمارش باشند و کرارتاً توسط حواس مشاهده گردند. ذهن انسان به یک زیر لایه ی مادی صلب که زیر بنای داده های حسی است، پی می برد اما این زیر لایه، از واقعیت کمتری برخوردار است؛ زیرا از قابلیت کمّی شدن و مشاهده پذیری اش کاسته می شود. در نهایت در عصر مدرن واقعیت به ماده اتمی اسناد شد که دارای دینامیک یا انرژی است.

    سؤال از حقیقت همواره پرسشی بوده است درباره ی جهت گیری، کانون تمرکز، آن چه باید تصدیق نمود و دغدغه اش را داشته باشیم؛ بنابراین نباید شگفت زده شویم اگر واقعیت مجازی امری بحث انگیز باشد و از تعریف گریزان باشد. ایجاد لایه ای جدید از واقعیت ، عزم جدّی ما را می طلبد و به کار گیری منتها درجه ی کنکاش و تخیل ، مخصوصاً به این دلیل که برای ما تکنولوژی و واقعیت در حال ترکیب و امتزاج می باشند.

     

    از زمان «پیتاگوراس»(1) تا «ارسطو» (2)، از «براکلی»(3) تا «راسل»(4)، حس فلسفی ما از واقعیت متکی بر بینایی بوده و در نتیجه ما را در مقام تماشاگر قرار داده است. برای آن که بتوایم تحت تأثیر قرار بگیریم و لمس شویم، نیاز داریم آگاهی حسی بیشتری به ما داده شود. واقعیت مجازی نوعی از بازخورد را ایجاد می کند که در آن حضور شامل گشودگی و حساسیت تمام تن انسانی امان باشد.

    واقعیت مجازی قدرت هنر برای دگرگون کردن واقعیت را افزایش می دهد. قاب تصویر، صحنه ی نمایش و تئاتر همه و همه هنر را محدود می کند. چرا که اجازه نمی دهد هنر قسمتی از واقعیت باشد. واقعیت مجازی با واقعیت تقویت شده ی آن به انتقال هایی آرام تر و کنترل شده تر از مجاز به واقعیت و به عکس امکان بروز می دهد. این توانایی که ممکن است روان شناسان را دچار بیم کند، قدرتی بی سابقه برای دگرگونی جامعه در اختیار هنرمندان می گذارد.

    در مبحث شکل گرایی در سینمای مستند رویکرد فلسفی این است که ذهن به واسطه ی دوربین و تدوین در واقعیت چنان تصرف کند که واقعیت عینی تبدیل به واقعیت ذهنی شود. نظریه پردازان و مستند سازان مدعی اند که تصرف در شکل واقعیت (تصویر بازنمایی شده) به معنای تحریف حقیقت آن نیست؛ بلکه به معنای اعتباری جدید برای آن است. در جهان خارج از فیلم یا در عالم واقع نیز ما با سلسله مراتبی از تجلی واقعیت به لحاظ حسی، شهودی و عقلی مواجهیم یا با واسطه ی آن ها به

    =======================================================

    1- (فیثاغورث) فیلسوف و ریاضیدان یونان باستان

    2- فیلسوف یونان باستان        

    3- جرج بارکلی (۱۷۵۳-۱۶۸۵): فیلسوف ایرلندی     

    4- برتراند راسل، (1970-1872) فیلسوف بریتانیایی

    واقعیت (به انواعی از واقعیت) معرفت می یابیم. واقعیت با نشانه هایی چون تصویر، (عکس، نقش، طرح) صدا یا اثر حضور یک پدیده، یا یک شی ء، یک موجود، یک فرایند بر حواس، ادراک و عقل ما نمایان می شود. (ضابطی جهرمی، 13،107-8)

    فیلم به یک معنا، رسانه ی واقع گراست؛ با این تبیین می توانیم از خطایی حذرکنیم که گریبان گیر نظریه پردازی سینما بوده است؛ واقع گرایی سینمایی را می توان با بهانه های متافیزیکی مورد حمله قرارداد. ادعای «توهم گرایی اِدراکی» این نیست که سینما اشیا و رویدادها را هم ریخت با اشیا و رویدادهای دنیای مستقل از بیننده بازنمون می کند؛ بلکه این است که تماشای فیلم از جهاتی بسیار مهم همانند تجربه ی ادراکیِ مرسوم از جهان واقعی است؛ فارغ از این که آن جهان تا چه اندازه مستقل از تجربه ی ما وجود دارد. (کوری،1388: 168-167)

     چنین باید گفت که واقعیت در ذهن تصفیه و انتزاعی شده و به صورت مفهوم در می آید و سپس این مفهومی شدنِ واقعیت، به علائمی تبدیل می شود که خود واقعیت اصلی را منعکس می کنند؛ به طریقی که فی المثل کلمات، هرگز نمی توانند با آن برابری کنند. بنابر این به نظر می رسد که سینما، جهان بینی را به معنای دقیق اصطلاح، ارائه می دهد؛ مفاهیم دنیایی که دقیقاً تصویرهای دنیایی هستند؛ زوایدی که در فرآیند انتزاع و اندیشه از دنیای حسی رانده شده اند، در فرآیند ارتباط به جای خود باز می گردند.

     جاذبه ی عظیم زیبایی شناسی واقع گرایانه برای نگره پردازان سینما، از همین جا ناشی       می شود. برای زیبایی شناسی واقع گرا، سینما شکل ممتازی است که قادر است هم ظاهر و هم باطن، هم منظر نمایاندن های واقعی و هم حقیقت آن را ارائه دهد. دنیای واقعی پس از عبور از ذهن هنرمند، (شخصی خیال پرداز که هم می بیند و هم نشان می دهد)، به صورتی تصفیه شده به تماشاگر بر می گردد. این عقیده که حقیقت در دنیای واقعی جای دارد و می تواند توسط یک دوربین گرفته شود، غلط است؛ آشکار است که اگر کافی بود، هر کس می توانست به حقیقت دسترسی داشته باشد؛ زیرا همه ی اشخاص تمام عمر خود را در دنیای واقعی سپری می کنند. ادعای واقع گرایی، بر مبنای تردستی قرار دارد؛ یکی دانستن تجربه ی درست و راستین با حقیقت؛ حقیقت معنایی ندارد مگر این که نیروی توضیح دهنده داشته باشد؛ دانش پشت آن باشد؛ یا محصول اندیشه. اشخاص مختلف ممکن است واقعیت فقر را تجربه کنند؛ ولی می توانند آن را به انواع علل مختلف منسوب کنند: خواست خداوند، بخت نامساعد، کمبود طبیعی و... واقع گرایی سرمایه داری درحقیقت همان طور که از لحاظ تاریخی، زاییده ی رمانتیسم است؛ در عدم اعتماد یا فقدان علاقه نسبت به دانش علمی، ویژگی های رمانتیک را دارد.

     

    Abstract

     

     In Decade 1380 Iranian documentary films in recpect of aesthetics highly changed an modified, and gradually created in current modern and different, fcequently from the past custem, Although this spark of modernity and modernistic enthusiasm can be observed in some of the films of the past decade. But The multiplicity and number of qualified such tendency in Decade 1380 led to the formation of a new arena has been documented. In this study, documentation, library and observational and descriptive analytic methods. Attempts to separate of the these impressions of previous films have been identified and analyzed and evaluated.1- Prominent filmmaker and extend his personal view of the current version of the film. 2- Change the text of the speech-language films and keep aloof it from the official literature and the grandly titled and getting closer to the everyday colloquial language.3- formal games and combining serious and unserious tone in path of the narrative Cinematic works with form that this interaction between tone gradually becomes a stylistic features; trait that shows itself in Components, such as editing and music and it can be described it with playfulness idiom. 4- Fading mode of evidence and informing documentary on the process and priorities story forms and trying to insert more dramatic material so that for attract identify the sentiment the audience,turned to one of the main strategies film maker in this decade.

     

    Key words: documentary cinema - fact - Representation - narration – narrator - Decade80

  • فهرست:

    مقدمه  .....................................................................................................................................................................2-1

    فصل اول  : کلیات پژوهش

    1-1 بیان مسئله  ...........................................................................................................................................................3

    1-2 پرسش های پژوهش ...........................................................................................................................................4

    1-3 فرضیه .....................................................................................................................................................................4

    1-4  اهداف و ارزش نظری تحقیق ..........................................................................................................................5

    1-5 پیشینه تحقیق ......................................................................................................................................................5

    1-6 روش و فنون اجرایی پژوهش .......................................................................................................................6-5

    1-7  معرفی جامعه آماری ......................................................................................................................................... 6

    1-8 محدودیت های پژوهش ......................................................................................................................................7

    فصل دوم : مبانی نظری پژوهش

    مقدمه  .............................................................................................................................................................................8

    2- 1  تعریف فلسفی واقعیت ..............................................................................................................................12-9

    2-2  تعریف واقعیت در فیلم داستانی ...........................................................................................................14-12

    2-3  تعریف واقعیت در فیلم مستند .............................................................................................................15-14

    2- 4  تشریح باز نمایی در هنر .......................................................................................................................23-15 

    2-5 تشریح باز نمایی در فیلم داستانی .........................................................................................................25-23

    2-6  تشریح باز نمایی در فیلم مستند ..........................................................................................................37-25

    2- 7 بیان دراماتیک و زیبایی شناسی مستند .............................................................................................48-38

    2- 8  وجوه دراماتیک در فیلم سازی مستند ......................................................................................................49

    2 -8-1 صدا در مستند ................................................................................................................................... 50-49

    2-8-2 گفتار متن در مستند ..........................................................................................................................51-50

    2-8-3  تغییر لحن در گفتار متن ..................................................................................................................52-51

    2-8-4  ساختار نظری تحلیل .........................................................................................................................60-52

    2-9  مروری اجمالی بر پیشینه ی مستند سازی در ایران .......................................................................72-61

     

    فصل سوم : روش شناسی و بررسی یافته های پژوهش

       مقدمه  ..............................................................................................................................................................76-73

    3-1 گاگومان  .............................................................................................................................................................77

    3-1-1 شناسنامه ی فیلم ........................................................................................................................................78 

    3-1-2 درباره ی  فیلم ......................................................................................................................................81-79

    3-1-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ...........................................................................................................83-81

     3- 2 پرنیان ...............................................................................................................................................................84

    3-2-1شناسنامه ی فیلم ..........................................................................................................................................85

    3-2-2 درباره ی فیلم .......................................................................................................................................88-86

    3-2-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ...........................................................................................................89-88

    3-3روایت مرگ نازلی از زبان یک جن گیر عاشق .............................................................................................90

    3-3-1شناسنامه ی فیلم ..........................................................................................................................................91

    3-3-2 درباره ی فیلم .......................................................................................................................................95-92

    3-3-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ...........................................................................................................98-95

    3-4 آقایان پرنده ........................................................................................................................................................99

    3-4-1شناسنامه ی فیلم ..........................................................................................................................................99

    3-4-2 درباره ی فیلم ..................................................................................................................................106-100

    3-4-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی .....................................................................................................109-106

    3-5 رییس جمهور میر قنبر .................................................................................................................................110

    3-5-1شناسنامه ی فیلم .......................................................................................................................................111

    3-5-2 درباره ی فیلم  ................................................................................................................................115-112

    3-5-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی .....................................................................................................116-115

    3-6 تهران انار ندارد .....................................................................................................................................118-117

    3-6-1شناسنامه ی فیلم .......................................................................................................................................118

    3-6-2 درباره ی فیلم ..................................................................................................................................126-119

    3-6-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ......................................................................................................129-126

    3-7 سیانوزه .............................................................................................................................................................130

    3-7-1شناسنامه ی فیلم .......................................................................................................................................131

    3-7-2 درباره ی فیلم .................................................................................................................................134-132

    3-7-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی .....................................................................................................136-135

    3-8 تینار ........................................................................................................................................................138-137

    3-8-1شناسنامه ی فیلم ..................................................................................................................................... 138

    3-8-2 درباره ی فیلم .................................................................................................................................141-139

    3-8-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی .....................................................................................................145-141

    3-9 روزهای بی تقویم ............................................................................................................................................146

    3-9-1شناسنامه ی فیلم .......................................................................................................................................147

    3-9-2 درباره ی فیلم .................................................................................................................................151-148

    3-9-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی .....................................................................................................153-151

    3-10 پیر پسر ..........................................................................................................................................................154

    3-10-1شناسنامه ی فیلم ....................................................................................................................................155

    3-10-2درباره ی فیلم ................................................................................................................................158-156

    3-10-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ...................................................................................................160-158

    فصل چهارم : جمع­بندی و نتیجه گیری  ..........................................................................................166-161

    فهر ست منابع و مآخذ  ...........................................................................................................................169-167

    چکیده انگلیسی

    عنوان پایان نامه انگلیسی

     

    منبع:

    ارجمند، مهدی، (1370)، الگوهای روایت در سینمای ایران، تهران: بنیاد سینمای فارابی

    امامی، همایون، (1389)، نقدی بر سیر تحول گفتار در سینمای مستند ایران، تهران: دانشکده ی صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران

    امامی، همایون (1385)، سیمای مردم شناختی ایران، نقدی بر قوم پژوهی در سینمای مستند ایران، تهران: نشر افکار

    امامی، همایون (1387)، فیلم مستند، درام و ساختار دراماتیک، تهران: انتشارات ساقی

    بارنو، اریک (1380)، تاریخ سینمای مستند، ترجمه ی احمد ضابطی جهرمی، تهران: انتشارات سروش (صدا وسیما)

    باومن، زیگموت (1388)، اشارت های پست مدرنیته، ترجمه ی حسن چاوشیان، تهران: ققنوس

    برمن، مارشال (1389)، تجربه ی مدرنیته، ترجمه ی مراد فرهاد پور، تهران: انتشارات طرح نو

    بارسام، ریچارد میران (1362)، سینمای مستند، ترجمه مرتضی پاریزی، تهران: فیلمخانه ملی ایران

    تهامی نژاد، محمد (1381)، سینمای مستند ایران، عرصه ی تفاوت ها: تهران: انتشارات سروش

               (صدا وسیما)

    دهقانپور، حمید (1389)، سینمای مستند ایران و جهان، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)

    رابیکر، مایکل (1386)، کارگردانی مستند، ترجمه ی حمید رضا احمدی لاری، تهران: نشر ساقی

    روزنتال، آلن (1386)، مستند، از ایده تا فیلم نامه، ترجمه حمید رضا احمدی لاری، تهران: نشر ساقی

    شایگان، داریوش (1381)، افسون زدگی جدید: هویت چهل تکه و تفکر سیار، ترجمه ی فاطمه ولیانی، تهران: نشر پژوهش فروزان روز

    صافاریان، روبرت (1389)، مصاحبه در فیلم مستند، تهران: نشر ساقی

    ضابطی جهرمی، احمد (1393)، شکل شناسی و گونه شناسی فیلم مستند، تهران: نشر رونق

    عزتی چهار قلعه، مهدی (1391)، مستند نمایی، تهران: نشر ساقی

    فیلیپس، ویلیام (1391)، مبانی سینما، ترجمه ی رحیم قاسمیان، تهران: نشر ساقی

    کوری، گریگوری (1388)، تصویر و ذهن، ترجمه ی دکتر محمد شهبا، تهران: انتشارات مهر نیوشا

    گوتیه، گی (1384)، سینمای مستند، سینمای دیگر، ترجمه ی نادر تکمیل همایون، تهران: انتشارات ماتیکان

    لش، اسکات (1388)، جامعه شناسی پست مدرنیسم، ترجمه ی حسن چاوشیان، تهران: نشر مرکز

    لوتمن، یوری (1375)، نشانه شناسی و زیبایی شناسی سینما، ترجمه ی مسعود اوحدی، تهران: انتشارات صدا و سیما (سروش)

    لیندگرن، ارنست (1385)، هنر فیلم، ترجمه ی حمیدرضا احمدی لاری، تهران: بنیاد سینمای فارابی

    مارکوز، هربرت (1379)، بعد زیبایی شناختی، ترجمه ی داریوش مهرجویی، تهران: انتشارات هرمس

    منصوری، مسلم (1377)، سینما و ادبیات، تهران: نشر علم

    مرینگ، مارگارت (1389)، فیلم نامه نویسی، ترجمه ی داود دانشور، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)

    نیکولز، بیل (1389)، مقدمه ای بر فیلم مستند، ترجمه ی: محمد تهامی نژاد، تهران: انتشارات جامعه ی نو

    نیکولز، بیل(1385)، ساخت گرایی نشانه شناسی سینما، ترجمه ی: علاالدین طباطبایی، انتشارات هرمس

    وارد، پل (1391)، مستند حواشی واقعیت، ترجمه ی: حمید رضا احمدی لاری، تهران: نشر ساقی

    میهن دوست، اسماعیل (1387)، حقیقت در قالب مستند، مجموعه مقالات درباره سینمای مستند، تهران: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ماتیکان

    سایت انسان‌شناسی و فرهنگ: www.anthropology.ir

    سایت سینمای مستند: www. vamostanad.com

    وب سایت تخصصی سینمای مستند: www.rybondoc.com

    مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی: www.defc.ir

    سایت خانه سینما: www.khanehcinema.ir

    سایت ماهنامه فیلم نگار: www.filmnegar.ir

    بانک جامع سینمای ایران: www.sourehcinema.ir


موضوع پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, نمونه پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, جستجوی پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, فایل Word پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, دانلود پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, فایل PDF پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, تحقیق در مورد پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, مقاله در مورد پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, پروژه در مورد پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, پروپوزال در مورد پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, تز دکترا در مورد پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, پروژه درباره پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک, رساله دکترا در مورد پایان نامه دگردیسی زیبایی شناسی، در سینمای مستند نوین ایران با نگاهی به گزیده فیلم های دهه 80 - عنوان پایان نامه عملی باران خاک

چکیده بیش از دو دهه است که انیمیشن مستند به عنوان یک سبک سینمایی مستقل در جهان مطرح شده است. با این حال اغلب مطالعات و بررسی های انجام شده در راستای شناخت کلی و ساختار عمومی این سبک بوده است. بنابراین نیاز به بررسی و موردکاوی این شیوه فیلم سازی از دیدگاه های مختلف بسیار محسوس است. در نتیجه، این پژوهش به بررسی انیمیشن مستند از دیدگاه زیبایی شناسی می پردازد تا بدین وسیله گامی در ...

مقدمه: طى دهه‌ی ۱۹۶۰، طراحى گرافیک به عنوان شیوه‌اى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاع‌رسانى مطرح شد و به همین ترتیب در رسانه‌هاى همگانى نیز به عنوان مُد مطرح شد. چیزى که با سلیقه‌ی به روز بودن و حتى پیشرفت مرتبط بود. اما تغییر در سبک آن حاصل چندمین عامل مؤثر مانند پیشرفت‌هاى فناورى در حوزه‌ی رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه بود. و از آنجائى که تنها هنر بصرى نبود و کلام نیز در آن ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد سینما چکیده نظریات و شکل ­های روایتی بی­شماری دردنیا وجود دارد که تنوع گونه­­های آن شگفت انگیز است گویی تمام دنیا را می­توان ظرفی برای روایت کردن داستان­های بشر دانست. از گذشته تا به امروز، خصوصا در چند سال اخیر بسیاری از نظریه­پردازان، در مورد روایت اظهار نظرهایی کرده­اند که یکی از آنها دیوید بوردول می­­­باشد. او برای سینما چهار شیوه ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مهندسي معماري اسفند ماه 1392   1-­ فصل اول (طرح تحقيق) بيان مساله رابطه ي انسان با طبيعت موضوعي جذاب و مورد توجه در ام

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد رشته نقاشی چکیده: امروزه تلاش های ارزشمندی در هنر معاصر، در جهت بیان ایده های نو و تعامل خلاقانه ی آن با مخاطب مورد توجه است. چنانکه، اهمیت تکنولوژی اثر در مراتب بعدی؛ و استفاده از هر شیوه ی اجرایی امکان پذیر است. به طوری که هنرمند برای خلق ایده و مفهوم خاص خود، می تواند از همه ی انواع هنرها به همراه سایر رسانه های جدید و علوم استفاده کند. ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M.A.) گرایش: بالینی چکیده هدف عمده افراد از جراحی زیبایی بینی، دست یابی به شکل تصوری از بینی است که فکر می کنند با چهره شان هماهنگی بیشتری دارد تا از این طریق به تصویر مطلوب تری از تن خود برسند. تحقیقات نشان داده است که بین مؤلفه­های فراشناختی و اقدام به جراحی زیبایی رابطه وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله فراشناختی بر ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده تحقیق پیش رو به آن دلیل نگاشته شده است که خواننده بتواند پس از مطالعه کامل آن آگاهی نسبتاً جامع و کاملی از عوامل موثر بر مسئله پوشش زنان در جامعه امروز ایران بدست آورد. این تحقیق با این پیش فرض انجام شده است که پوشش زنان ایرانی تا حد زیادی از آیین‌های ارتباطی که زنان را احاطه کرده‌اند تأثیر می‌پذیرد. منظور از ...

پاِیان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی پژوهش در صنایع دستی چکیده: هنر الیاف صورت تکامل یافته‌ی تاپیستری مدرن در دنیاست، در طی قرن‌ها هنرمندان ایرانی همسو با هنرمندان سایر کشور‌ها به جلال و شکوه منسوجات تولید شده در دنیا افزوده‌اند، اما اینک خود به واردکننده و مصرف‌کننده‌ی آن هنر- صنعت تبدیل شده‌اند و در طیف وسیعی شکل تجسمی آن حضوری کم‌رنگ و بی‌رونق به خود گرفته است. ...

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد هنر اسلامی گرایش فلز چکیده چکیده حاضر با هدف شناسایی، معرفی و احیا هنر آبگینه در دوران معاصر مدون گشته است و در پژوهش حاضر این هدف با تحلیل ساختاری و زیبایی‌شناسانه‌ی آثار موجود در ایران معاصر و همچنین عرضه آن در بازارهای جهانی معتبر قابلیت تحقق را دارد. به طور کلی ساخت آثار آبگینه با سبک‌های مورد بررسی و معرفی شده باید دارای ویژگی‌ها و ...

مقدمه   ((اينجا اتاقي است ، تاريک با پرده اي سپيد و کوچک در انتهاي آن که با نوري سحر انگيز روشن مي شود . و سايه اي حقيقي صدساله را پيش روي چند نفر از حاضران  مي گستراند .  شايد هم س

ثبت سفارش