پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند

word 519 KB 30970 160
1393 کارشناسی ارشد ادبیات فارسی
قیمت قبل:۶۵,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش : زبان شناسی همگانی

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    1-1-مقدمه

    اصطلاح تحلیل­ گفتمان ابتدا در زبانشناسی­ ساخت­گرای آمریکا توسط زلیگ­هریس [1] مطرح شد و منظور او از تحلیل­گفتمان، تحلیل­ساختاری بالاتر از سطح جمله بود. اما نادیده انگاشتن بافت کاربرد زبان و توجه صرف به ساختارها بدون توجه به مسائل محیطی موثر بر کاربرد زبان هنگام تحلیل­ساختاری، منجر به پنهان ماندن بخش­های قابل توجهی از جنبه­های ارتباطی و معنایی کاربرد زبان گردید. از این رو عده­ای از زبانشناسان که در چارچوب زبان­شناسی نقش­گرا کار می­کنند، سعی کردند با توجه نمودن به بافت، تحلیل جامع­تری ارائه دهند و در نهایت عده­ای دیگر  از زبان­شناسان که در دانشگاه ایست­انگلیای­انگلستان کار می­کردند تحت تاثیر اندیشه­های متفکرانی فرانسوی چون فوکو [2] و پشو[3] در دهه هفتاد به این نتیجه رسیدند که مفهوم بافت در تحلیل گفتمان نقش­گرا همچنان نارساست و بسیاری از مسائل سیاسی­اجتماعی که بر زبان تاثیرات متقابل دارند ناگفته می­ماند. از این رو این عده با پایه­گذاری زبان­شناسی­انتقادی که خود زمینه پیدایش تحلیل­گفتمان­انتقادی را فراهم آوردند، مفاهیم دیگری چون قدرت و ایدئولوژی را نیز وارد تحلیل انتقادی کردند. بنیاد تحلیل گفتمان انتقادی را می­توان در زبان­شناسی انتقادی، که در اثر پیشرو زبان و کنترل نوشته فاولر[4]، هاج[5]، کرس[6] و ترو[7] شکل یافت، جستجو کرد (سلطانی، 1384: 51).

    1-2- بیان مسئله

    تحلیل­ گفتمان­ انتقادی، گرایشی بین رشته­ای است که از دهه 1960 تا اواسط دهه 1970 طی تغییراتی گسترده در رشته­هایی مانند انسان­شناسی، جامعه­شناسی، روان­شناسی، زبان­شناسی، نشانه­شناسی و غیره که به مطالعات نظام­مند ساختار، کارکرد و فرآیندهای تولید گفتار می­پردازند ظهور کرده­است. به گفته فرکلاف[8] هر چند تحلیل گفتمان در زبان­شناسی رشد یافته­است، اما در زبان­شناسی متوقف نماند و وارد مطالعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شد و شکل انتقادی به­خود گرفت. تحلیل گفتمان سعی دارد با مطالعه اثرات ظاهری گفتار، ساختار تولید و زمینه وقوع متن یا گفتار یعنی عوامل بیرون از متن (بافت موقعیتی، فرهنگی، اجتماعی و غیره) به موضوعاتی دست یابد که رابطه بین تشکیل ایدئولوژی و گفتار را آشکار می­سازد.

    گفتمان­کاوان انتقادی توجه را صرفاً به رشته خود و نظریه­ ها و الگوهای آن معطوف نمی­دارند، بلکه بیشتر به مسائل مهم اجتماعی می­پردازند. نابرابری­هایی که مبنای جنسیتی، قومی، طبقاتی، مذهبی، زبانی و غیره دارند.

    فیلم مورد بررسی در این پژوهش، خانواده­ای از طبقه­ی رعیت را به تصویر می­کشد که به مناسبت جشن عروسی فرزند آخر خانواده دور هم جمع شده­اند، مرگ دایی ( بزرگ خانواده ) عروسی را به عزا تبدیل می­کند و در این دو موقعیت متناقض ردیابی تاثیر و نشانه­های فرهنگ، مذهب، موقعیت اجتماعی و به خصوص نسبت خویشاوندی، در گفتار و کارکرد اعضای این خانواده مسئله مورد بحث در این پژوهش می­باشد. در این تحقیق این مسئله مهم است که چگونه این تفاوت­ها و نابرابری­های پنهان به ویژه نابرابری­های طبقاتی و مذهبی (اعتقادی) در بستر فیلم یک حبه قند آشکار می­شود؟

     

    1-3-اهمیت پژوهش

    تحلیل گفتمان انتقادی واکنشی به خلاء موجود در تحقیقات توصیفی زبان است. این نوع تحلیل، دستاوردهای توصیفی تحلیلی گفتمان را هر چند مفید اما کافی نمی­داند و بر این مدعاست که سطوح توصیفی تحلیل گفتمان باید سطوح اولیه­ی چارچوب تحلیل جامعه باشند که اهدافش از بیان خصلت­های صوری یک متن (گفتمان) بسیار فراتر می­رود و به نتیجه­گیری و دریافت­هایی انتزاعی­تر و عمیق­تر می­رسد.

    در پژوهش حاضر، برخی تفاوت­ها و نابرابری­های مهم اجتماعی مانند نابرابری­ های جنسیتی، قومی، مذهبی و غیره در بستر فیلم یه حبه قند آشکار می­شود و مورد بررسی قرار می­گیرد که نباید از نقش سینما در بازتاب این نکات غافل شد. این پژوهش حتی می­تواند در آگاهی بخشی به دست اندرکاران سینما و تلویزیون هم مفید باشد.

     

    1-4-هدف­های پژوهش

    اختلاف طبقاتی، سطح ثروت، احساس حقارت و تاثیر آن برروی گفتمان موضوعی غیر قابل اجتناب می­باشد. هدف از این پژوهش ابتدا پرداختن به تحلیل گفتمان انتقادی در سطح کلان و سپس بررسی این مفاهیم و بررسی چگونگی نمود آنها در فیلم یه حبه قند است.

    هدف دیگر بررسی شیوه تغییر گفتمان با تغییر شرایط محیطی، شرایط اجتماعی و تاثیر آن ها بر روی گفتمان می­باشد.

     

    1-5-پرسش­های پژوهش

    این پژوهش در صدد پاسخ گویی به پرسشهای زیر است:

    1-اختلاف سطح  طبقاتی چه تاثیری بر روی گفتمان افراد دارد؟

    2-آیا تغییر شرایط موقعیتی  افراد باعث تغییر گفتمان می­شود؟

    3-آیا شرایط زندگی و رفتار متقابل همسران تاثیری بر­روی گفتمان آن­ها دارد ؟

     

    1-6-فرضیه­های پژوهش

    1-اختلاف سطح طبقاتی گفتمان افراد را متفاوت می­سازد.

    2-تغییر شرایط موقعیتی در افراد باعث تغییر در گفتمان می­شود.

    3-شرایط زندگی و رفتار متقابل همسران بر روی گفتمان آنها تاثیر دارد.

     

    1-7-محدودیت­های پژوهش

    این پژوهش به بررسی فیلم­نامه فیلم یه­حبه­قند می­پردازد و با توجه به این که سینما دارای ابعاد گسترده­ای است بررسی همه جوانب آن در یک تحقیق نمی­گنجد و در حوزه زبان­شناسی و تحلیل گفتمان قرار نمی­گیرد. لذا تحقیق حاضر به بررسی فیلم­­نامه می­پردازد و برای بیان آن  از ابزار تحلیل گفتمان استفاده می­کند. در سال­های اخیر تحقیقات در زمینه علوم­انسانی افزایش یافته و مباحث نظری و عملی فراوانی در این خصوص ارائه گردیده و همچنین تحلیل­های نظری در مورد مفاهیمی چون گفتمان نیز ارائه شده­است، اما در مورد استفاده عملی و به اجرا در آوردن این روش­ها کمتر سخن به میان آمده­است. یک تحلیل جامع نیازمند بررسی همه جانبه کل نشانه می­باشد اما این بررسی تنها محدود به بررسی فیلم نامه فیلم است و کمبود منابع و تحقیقات انجام شده در این زمینه یکی از موانع تحقیق حاضر بوده است.

     

    1-8-معرفی اصطلاحات بنیادی

    گفتمان: لاکلا[9] و موف[10] به نقل از یورگنسن[11] و فیلیپس[12] (2002: 18) بیان می کند که گفتمان نظام معنایی است که همه پدیده­های اجتماعی را تولید کرده و به آن­ها معنا می­بخشد. به عبارت دیگر، خارج از چارچوب گفتمان هیچ چیز قابل فهم نیست.

     

    تحلیل گفتمان: تحلیل گفتمان که در زبان فارسی به سخن کاوی، تحلیل کلام و تحلیل گفتار نیز ترجمه شده است، یک گرایش مطالعاتی بین رشته­ای است. تحلیل گفتمان می­کوشد تا نظام و آرایش فرا جمله­ای عناصر زبانی را مورد مطالعه قرار بدهد و بنابراین واحد­های زبانی نظیر تبادلات مکالمه­ای یا متون نوشتاری را مورد بررسی قرار می­دهد (لطفی پور ساعدی، 1371: 10).

     

    تحلیل گفتمان انتقادی: گفتمان انتقادی، بحث تحلیل گفتمان را یک سطح ارتقا می­دهد. تحلیل گفتمان از نظر شمول معنایی، در گستره­ای فراتر از زبان­شناسی اجتماعی  و زبان شناسی انتقادی، به همت متفکرانی چون ژاک دریدا[13]، میشل فوکو، ون دایک[14] و نورمن فرکلاف که به این رشته اهتمام  ورزیدند وارد مطالعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شد و شکل انتقادی به خود گرفت.

    اگر تحلیل گفتمان را سطح توصیف بدانیم، تحلیل گفتمان انتقادی، آن را به سطح تفسیر و تبیین می­رساند و ضمن توصیف و تفسیر متن، به این سوال پاسخ می­دهد که چرا از میان گزینه­های ممکن زبانی، باید این متن را انتخاب کرد؟ و طی یک واقعه مشخص، چرا اشخاص از عبارات خاصی استفاده می­کنند؟

     

    ایدئولوژی: فرکلاف، ایدئولوژی را ساخت­های معنایی­ای می­داند که در تولید، بازتولید، و تغییر روابط نابرابر قدرت نقش دارند. در نتیجه، معنا در فهم ایدئولوژی اهمیت بسیار دارد، گفتمان­ها بار ایدئولوژیک پیدا می­کنند و گفتمان­های ایدئولوژیک در حفظ تغییر روابط نابرابر قدرت سهیم می­شوند (فرکلاف، 1995: 14).

     

    قدرت: مفهوم قدرت در نظریه لاکلاوموف بسیار شبیه قدرت نزد فوکو است. قدرت چیزی نیست که در دست بعضی­ها هست و در دست بعضی­ها نیست. قدرت چیزی است که اجتماع را تولید می­کند. دانش، هویت و موقعیت فردی و اجتماعی ما ساخته و پرداخته قدرت است (سلطانی، 1384: 87).

    سوژه: آلتوسر[15] معتقد است که بازنمود­های ایدئولوژیک، از طریق ساختارهای تحمیلی، درون ما را شکل می­دهند و از این طریق انسان­های عینی به سوژه­ها بدل می­شوند؛ یعنی به موجوداتی که خیال می­کنند گویی موسس جهان اجتماعی­اند (خالقی، 1382: 230).

     

    دال مرکزی: معنای نشانه­های درون یک گفتمان حول یک نقطه مرکزی به طور جزئی تثبیت می­شود. نقطه مرکزی نشانه­های برجسته و ممتازی است که نشانه­های دیگر در سایه آن نظم پیدا می­کنند و به هم مفصل­بندی می­شوند. نقطه مرکزی به دال­های دیگر معنا می­دهد و انسجام معنایی کل گفتمان را حفظ می­کند (لاکلا و موف، 1985: 112).

     

    طبیعی­شدگی: طبیعی شدگی و یا عینیت، به اصول رفتاری و ذهنی اشاره دارد که بر اساس اجماع صورت گرفته و ضرورتاً پس از گذشت زمانی طولانی به صورت عقل سلیم درآمده و به عنوان دانش همگانی مورد تایید عموم قرار می­گیرد. طبیعی­شدگی در گفتمان­ها به صورت شبکه­های معنایی است که بر آن دال مرکزی آن اجماع شده و مفصل­بندی معنایی ثابتی را تشکیل داده و تصور ساختارشکنی آن امری بعید و ناممکن به نظر می­رسد.

     

    هژمونی: آنتونیوگرامشی[16]، مارکسیست ایتالیایی هژمونی را به منزله سازماندهی اجماع می­دانست. فرآیندهایی­که به واسطه­ی آن­ها صورت­های پست­تر آگاهی بدون توسل به زور یا خشونت خلق می­شوند (برت[17]، 1991: 54به نقل از فیلیپس و یورگنسن،2002: 32).

    کنترل اذهان و کنش­های ناشی از آن حتی ممکن است بر پایه­ی اشکال غیرمستقیم و ظریف­تری از گفتار و نوشتار استوار گردد. به جای این که دیگران را از طریق اوامر، درخواست ها، پیشنهادات یا اندرزهای خود به آنچه خواهان انجام­اش هستیم آگاه سازیم، می­توانیم اذهان­شان را به طریقی شکل دهیم که آنان آزادانه و با طیب خاطر، آن­گونه که ما می­خواهیم عمل نمایند، یعنی آن که گفتمان یک گروه صاحب قدرت می­تواند چنان باشد که باعث شود دیگران به نحوی به نیات و مقاصد خود شکل دهند و اعمال خود را به انجام برسانند که گویی بدون هرگونه فشاری و دقیقاً در راستای خواسته­ها و علایق خود بدان­ها دست زده­اند.

     

    تحلیل خرد: ابزارهای تحلیل متنی که ابزارهای زبان­شناسی هستند برای تحلیل­زبانی مورد استفاده قرار می­گیرند برای مثال می­توان از ابزارهای زبانی مبتداسازی گزینش واژگانی و غیره نام برد.

     

    تحلیل کلان: تحلیل پدیده­های سیاسی و اجتماعی در بررسی گفتمان­ها را تحلیل کلان می­نامند. در این تحلیل­ها، ریشه­های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به عنوان علت شکل گیری گفتمان­های  خاص مورد  بررسی قرار می­گیرند.

     

    Acknowledgement:

     

    First of all, I am greatful to The Almighty God for granting me the wisdom, health and strength to undertake and complete this thesis.

    Completion of this thesis would not be possible without the support of everyone who helped me, to whom I will be sincerely thankful. I am extremely greatful to my advisor Mrs. Kazemi for her patience, motivation, enthusiasm, and immense knowledge which helped me in the process of writing this thesis.

    Also, I would like to thank Mrs. Iraji and Mrs. Afrashi for re-reading and their professional advice.

    I owe a lot to my parents, my husband and my amazing friends for their support an encouragement.

  • فهرست:

    فصل اول- کلیات پژوهش                                                                                                                                                                                       

    1-1-مقدمه                                                                                                                                  2

    1-2-بیان مسئله                                                                                                                3

    1-3-اهمیت پژوهش                                                                                                            4

    1-4-هدف­های پژوهش                                                                                                         4

    1-5-پرسش­های پژوهش                                                                                                       4

    1-6-فرضیه­های پژوهش                                                                                                        5

    1-7-محدودیت­های پژوهش                                                                                                    5

    1-8-معرفی اصطلاحات بنیادی                                                                                                5

     

    فصل دوم- مبانی نظری و پیشینه پژوهش

    2-1-مقدمه                                                                                                                                10

    2-2-مبانی نظری پژوهش                                                                                                               10

    2-2-1-تحلیل گفتمان/ انتقادی                                                                                             10

    2-2-2-رویکردهای تحلیل گفتمان انتقادی                                                                                12

    2-2-2-1-رویکرد میشل فوکو                                                                                               14

    2-2-2-2-رویکرد ورث­وداک                                                                                                 19

    2-2-2-3-رویکرد توون­دایک                                                                                                            22

    2-2-2-4-رویکرد نورمن فرکلاف                                                                                             27

    2-2-3-نظریه گفتمان لاکلاوموف                                                                                            30

    2-2-3-1-نظریه اجتماعی در رویکرد لاکلاوموف                                                                           34

    2-2-3-2-گفتمان عینی، ایدئولوژی، قدرت در رویکرد لاکلاوموف                                                        37

    2-2-3-3-سوژه، گروه و هویت در رویکرد لاکلاوموف                                                                     39

    2-2-3-4-غیریت­سازی، هژمونی و موقعیت تحلیل­گرا در رویکرد لاکلاوموف                                                      41

    2-2-4-فرآیند تحلیل گفتمانی                                                                                                                      42

    2-2-4-1-تحلیل کلان گفتمانی                                                                                                         44

    2-2-4-1-1-تحلیل گفتمان بر اساس اقناع                                                                                45

    2-2-4-1-2-قیاس                                                                                                           45

    2-2-4-1-3-بحث                                                                                                             47

    2-2-4-1-4-استعاره                                                                                                         49

    2-2-4-2-تحلیل گفتمان بر اساس برجسته­سازی و حاشیه­رانی                                                          50

    2-2-4-3-تحلیل گفتمان بر اساس تحلیل زبان                                                                             54

    2-2-4-3-1-انسجام متنی                                                                                                    54

    2-2-4-3-2-شیوه­های نام­گذاری                                                                                            55

    2-2-4-3-3-گزینش واژگانی                                                                                                  56

    2-2-4-3-4-بینامتنیت                                                                                                        56

    2-2-5-سینما و فیلم                                                                                                           57

    2-2-5-1-تعریف سینما و فیلم                                                                                                57

    2-2-5-2-ماهیت سینما                                                                                                       58

    2-2-5-3-نظریه فیلم                                                                                                           60

    2-3-پیشینه پژوهش                                                                                                              61

    2-3-1-پیشینه تحلیل گفتمان                                                                                                  61

    2-3-2-تحلیل گفتمان انتقادی                                                                                                  66

    2-3-3-برخی از پژوهش­های انجام شده توسط پژوهشگران ایرانی                                                           69

    2-3-4-برخی از پژوهش­های انجام شده توسط پژوهشگران غیر ایرانی                                                      74

    2-3-5-تحلیل مطالعات نشانه­شناختی سینما                                                                                  77

    2-3-6-مطالعات پیشین پیرامون تحلیل گفتمان/ تحلیل گفتمان انتقادی در سینما                                    84

     

    فصل سوم-روش­شناسی پژوهش

    3-1-مقدمه                                                                                                                        88

    3-2-روش گردآوری داده­ها                                                                                                     88  

    3-2-1-معرفی داده­ها                                                                                                            88

    3-2-2-پیکره­ی زبانی                                                                                                            88

    3-2-3-شیوه گردآوری داده­ها                                                                                                  88

    3-3-روش پژوهش                                                                                                                89

    3-4-چارچوب پژوهش                                                                                                           90

    3-5-شیوه تحلیل داده­ها و مراحل انجام کار                                                                                   90

        

    فصل چهارم-تحلیل داده­ها

    4-1-مقدمه                                                                                                                        92

    4-2-نگاهی کلی به داستان فیلم                                                                                                92

    4-3-معرفی شخصیت­ها                                                                                                          94

    4-4-تحلیل گفتمان­های موجود در فیلم یه­حبه­قند در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی لاکلاوموف                        100

    4-4-1-تعارض و تقابل گفتمان­ها                                                                                             100

    4-5-بررسی تحلیلی فیلم­نامه یه­حبه­قند در نمایی کلی                                                                       155

     

    فصل پنجم-نتیجه­گیری و پیشنهادات

    5-1-مقدمه                                                                                                                    161

    5-1-1-خلاصه و نتیجه­گیری فصل اول                                                                                    161

    5-1-2-خلاصه و نتیجه­گیری فصل دوم                                                                                   161

    5-1-3-خلاصه و نتیجه­گیری فصل سوم                                                                                            162

    5-1-4-خلاصه و نتیجه­گیری فصل چهارم                                                                                          162

    5-2-بررسی فرضیه­های پژوهش                                                                                                      162

    5-3-نتایج پژوهش                                                                                                                      163

    5-4-پیشنهاداتی برای پژوهش­های آتی                                                                                             164

    منابع

     

    منبع:

    منابع فارسی

    آسابرگر، آ، 1379، روش­های تحلیل رسانه­ها، ترجمه پرویز اجلالی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات.

    آقا گل­زاده، ف، 1380، مقایسه ونقد دیدگاه­های تحلیل کلام و تحلیل کلام انتقادی در تولید و درک متن، پایان­نامه کارشناسی ارشد زبان­شناسی، دانشکده تربیت مدرس.

    آقا گل­زاده، ف، 1385، تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

    استم، رابرت، 1383، مقدمه­ای بر نظریه فیلم، ترجمه­ی گروه مترجمان، تهران: سوره مهر

    افراشی، آزیتا، 1384، تحلیلی ساخت­گرا از لایه­های نشانه­شناسی سینمای معنوی: بیناب (شماره9، 1384:تهران) 192 تا 196.

    السیسور، تامس، 1383، مروری بر مطالعات نشانه­شناختی سینما، ترجمه­ی فرهاد ساسانی، تهران: سوره مهر

    باغینی­پور، مجید، 1383، اقناع و برخی تدابیر آن: بحثی در سخن­کاوی انتقادی، مجله زبان­شناسی، سال 19، ش اول، ص67-86

    بست، جان، 1372، روش­های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی، انتشارات رشد

    بشیریه، حسین، 1379، میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک با موخره­ای به قلم میشل فوکو، تهران: نشرنی

    بلور، مریال، و بلور، توماس، 1389، مقدمه­ای بر روند تحلیل گفتمان انتقادی، ترجمه گروه مترجمان،  تهران: نشر جنگل

    پایا، علی، 1379، جایگاه مفهوم صدق در آراء فوکو، نامه فرهنگ شماره22 و 23

    پنیکوک، الستر، 1378، گفتمان قیاس ناپذیر در فصلنامه علوم سیاسی، ترجمه سید علی اصغر سلطانی، ش4، ص118-157

    توحیدلو، یگانه، 1385، تحلیل انتقادی گفتمان مطالعه موردی فیلم­نامه گیس بریده، پایان­نامه کارشناسی ارشد زبان­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی

    خاکی، غلامرضا، 1378، روش تحقیق با رویکردی به پایان­نامه نویسی، تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مرکز تحقیقات علمی کشور: کانون فرهنگی درایت

    خالقی، احمد، 1382، قدرت، زبان، زندگی روزمره در گفتمان فلسفی-سیاسی معاصر، تهران: گام نو

    خسروی نیک، م، 1379، ارتباط بین ساختارهای ایدئولوژیکی و ساختارهای گفتمانی در سیر مقاله­ها و تحلیل­های نمونه­ای روزنامه­های ایران، پایان­نامه کارشناسی ارشد زبان­شناسی، دانشگاه شیراز

    دایک، توان ا دریانوس فان، 1382، مطالعاتی در تحلیل گفتمان- از دستور متن تا گفتمان کاوی انتقادی. گروه مترجمان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها

    دبیر مقدم، محمد، 1378، زبان­شناسی نظری: پیدایش و تکوین دستور زایشی، تهران: سخن

    دریفوس، هیوبرت ورابینوپل، 1379، میشل فوکو: فراسوی ساختارگرایی هرمنوتیک، ترجمه حسین بشیریه، تهران: نشرنی

    رشنو، ا.، 1382، تحلیل انتقادی گفتمان پنج فیلم پر فروش سینمای ایران در سال 1380، پایان­نامه کارشناسی ارشد ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی

    سجودی، فرزان، 1385، درآمدی بر نشانه­شناسی خوراک: بررسی نمونه­ای از گفتمان سینمایی، مجموعه مقالات دومین همایش نشانه­شناسی هنر، ص 83-97

    سلبی،ک، و، کاودری، ر، 1380، راهنمای بررسی تلویزیون، ترجمه علی عامری مهابادی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

    سلطانی، سید علی­اصغر، 1384، قدرت، گفتمان و زبان، تهران: نشر نی

    شایسته پیران، فاطمه، 1375، سخن کاوی و تحلیل مکالمه، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران

    ضمیران، محمد، 1378، میشل فوکو: دانش و قدرت، تهران: هرمس

    عضدانلو، حمید، 1375، درآمدی بر گفتمان، اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره 103-104، تهران

    فرکلاف، نورمن، 1379، تحلیل انتقادی گفتمان، ترجمه گروه مترجمان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها.

    قلاجیان مقدم، ح.، 1381، تحلیل انتقادیکلام از کتاب­های انگلیسی اول، دوم و سوم دبیرستان در ایران، پایان­نامه کارشناسی ارشد زبان­شناسی، دانشکده الزهرا

    لطفی­پور ساعدی، کاظم، 1371، درآمدی به اصول و روش ترجمه، تهران: مرکز نشر دانشگاهی

    لوریا، الکساندر.، 1368، زبان و شناخت، ترجمه حبیب ا... قاسم زاده، انتشارات انزلی

    میرزایی، سولماز، 1383، جایگاه زن در سینمای ایران، در دومقطع زمانی پیش از انقلاب و پس از انقلاب، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، دانشکده هنر

    ون­دایک، تئون، 1382، مطالعاتی در تحلیل گفتمان، از دستور متن تا گفتمان کاوی انتقادی، ترجمه پیروز ایزدی و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و پژوهشات رسانه­ها

    ون­دایک، تئون، 1389، ، مطالعاتی در تحلیل گفتمان، از دستور متن تا گفتمان کاوی انتقادی، ترجمه پیروز ایزدی و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و پژوهشات رسانه­ها

    هوارث، دیوید، 1377، نظریه گفتمان، در فصلنامه علوم سیاسی، ترجمه سید علی اصغر سلطانی، ش2، ص156-182

    یارمحمدی، لطف­اله و خسروی، م، 1379، پنجمین کنفرانس زبان­شناسی نظری و کاربردی

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی

    Aschorft, B.& Ahiuwalia, P.(1999), Edward said: The Paradox of Identity, London: Cabridge.

    Barrectt, M, (1991). Ideology, politics, hegemony: from Gramsci to Laclau and Mouffe', in. M. Barrett: The Politics of Truth, From Marx to Foucault. Cambridge: Polity Press.

    Bloor, M.& Bloor, Th.(2007), The Practice of Critical Discourse Analysis An Introduction. Oxford University Press Inc.

    Brown, G. and Yule, G.(1983), Discourse Analysis. Cambridge/ London/NewYork: Cambridge University Press.

    Dass, Ng.& Bradac. H. (1993), Power in language: verbal communication and social influence. Newbury Park, CA:SAGE. Tannen, Deborah.

    De Vos, P.(2003), Discourse Theory and the Study of Ideological(Trans-)formations: Analyzing Social Democratic Revisionism. In Journal of Pragmatics,13(1): 163-180.

    Fairclough, N, (1989), Language and Power, Longman (second revised edition2001).

    Fairclaugh, N. (1992b). DisCourse and text:Linguistic and intertextual analysis. Within discourse analisis. Discours and Society.

    Fasold, R, (1990), Sociolinguistics of Language, Oxford: Blackwell.

     Foucault, M. (1979), Media Discipline and punish, New York: Vintage Books.

    Fowler, K, Hodge, IB, Kress,.& Trew, (1979). Language and control. London: Routledge and kegan Paul.

    Halliday M. A. K. And R. Hassan (1976), Cohesion in English, London: Longman.

    Jorgnsen M, Phillips L. (2002), Discourse Analysis: Theory and Method. London, UK: Sage.

    Laclau, E. (1993), Power And Representation. In M. Poster (Ed.), Politics, Theory  and Contemporary Culture, Newyork: Clombia University Press.

    Laclau, E., Mouffe, C. (1985), Hegemony and socialist strategy. Towards a radical democratic politics. London: Verso.

    Lakkoff, Feorge and Johnson, Mark, 1980, Metaphorse we live by. Chicago: university of Chicago plass.

    Lakoff, George. 1989. Philosophical Speculation and cognitive Science. In Philoscop icoal P&Y Chology.

    Laclau, E.,Mouffe, C. (1990), Post-Marxism without apologies, in E, Laclau (Ed.) New reflections on the reveloation of time, London: Verso.

    Reisigl, H.& wodak, R(2001). Discourse and Discrimination: Rhetories of Raci and Anti Semitis… . London: Routledge.

    Sheyholislami, J. (2001), Yesterday's "separatists" are Today's "Resistance Fighters" : A Critical Discourse Analysis of the Representation's of the Iraqi Kurds In The Gole and Mail and The New York Times Unpublished MA Disertation, Ottawa, Ontario: Carlton University.

    Shiffrin,D. (1994). Approaches to DisCourse, Oxford and Cambridge: Blackwell.

    Stam, R. (1941), Film theory ; An Introduction, Blackwell.

    Van Dijk, T. (1985), introduction : Discourse as a New Cross- Dicipline. Handbook of discourse analysis, Vol. 2: Dimensions of discourse. New York: Academic Press, 1-11.

    Van Dijk, T.A,(1993b), priuciples of critical Discourse Analysis, Special issue of Discourse & society, vol. u, No.2, pp.249-83.

         Van Dijk,T.A.(1997) Discourse studies: A Multidisciplinary introduction, vol.7., London:    sage

          Van Dijk, T(1998) Ideology: A Multidisciplinary Approach. London: Sage Publicatious.

    Van Dijik, TA. (2001), Multidisciplinary CDA: A Plea For Diversity, In R,

    Wodak R.(1995). Critical Linguistics And Critical Discourse Analysis. In I.

    Wodak, R.(2001a), Method Of Critical Discourse Analysis. London: Sage.

    Wright, A,(1987), How To Communicate Successfully, Cambridge University Press.


موضوع پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, نمونه پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, جستجوی پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, فایل Word پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, دانلود پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, فایل PDF پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, پروژه درباره پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل گفتمان انتقادی در فیلم یه حبه قند

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) چکیده تحقیق حاضر تحلیلی انتقادی از یک فیلم سیاسی-اجتماعی است، به نام "پارتی". تحلیل گفتمان، یک گرایش مطالعاتی بین رشته‌ای است که از اواسط دهه‌ی 1960 تا اواسط دهه‌ی 1970 ظهور کرده است. این گرایش به ‌دلیل بین رشته‌ای بودن، خیلی زود به‌عنوان یکی از روش‌های کیفی در حوزه‌های مختلف علوم سیاسی، اجتماعی، ارتباطات و زبان‌شناسی انتقادی مورد ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش همگانی چکیده تحلیلِ گفتمانِ انتقادی، آن جنبه از علمِ زبان‌شناسی است که با پرده‌برداری از عناصرِ زیرینِ زبان، جنبه‌های پنهانِ آن را عیان می‌سازد و بر فکر و اندیشه افراد و شیوه برداشت آنها از مسائل اجتماعی تأثیر می‌گذارد و می‌تواند حقایق را برای مردم، جهت بهتر اندیشیدن و اتخاذِ تصمیمِ صحیح‌تر و قضاوتِ منصفانه‌تر روشن کند. پژوهشِ حاضر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد MA رشته علوم ارتباطات اجتماعی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی نرخ نگرش نسبت به زنان در سریال‌های تلویزیونی انجام شده است و به بررسی حجم حضور زنان در سریال‌های تلویزیونی، گفتمان جنسیتی ارایه‌شده در سطح فردی، ساختاری و نمادین و نرخ مناسبات جنسیتی کلامی و غیرکلامی در بین کنشگران زن و مرد در سریال های تلویزیونی پرداخته است. این پژوهش به صورت میدانی و با روش ...

پایان نامه­ی دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم ارتباطات اجتماعی چکیده: در این رساله تلاش می­شود به بررسی زمینه­های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی جنگ و رابطه­ی آن با سینما و همچنین چگونگی بازتاب آن "زمینه" ها در سینما ، در سه دهه بعد از انقلاب پرداخته شود. در واقع نگارنده سه دوره­ی اصلی در بازنمایی فیلم­های سینمایی با موضوعیت جنگ را در این سه دهه از یکدیگر متمایز کرده­ است. هر یک از این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A" گرایش :علوم ارتباطات اجتماعی چکیده: دیپلماسی عمومی به دلیل افزایش نقش بازیگران متعدد در تعاملات بین المللی نسبت به دیپلماسی کلاسیک و سنتی جایگاه ویژه ای در نظام بین الملل یافته است . توسعه فنآوری نوین اطلاعات ابزار دیپلماسی کلاسیک را که بر مبنای قدرت سخت بود تغییر داده و گستره جدیدی بنام سیاست هوشمند که از عناصر فرهنگی ،رسانه ای ، ...

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد (M.A)  گرايش: تحقيقات آموزشي پاييز 1392 چکيده ماهواره از دهه هفتاد تا امروز در ايران ، همچنان در حال نفوذ و رسوخ در اجتماع و خانواده بوده

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان گرایش زن و خانواده چکیده: هدف پایان‌نامه حاضر، شناخت نحوه بازنمایی تفاوتهای جنسیتی در سینمای ایران از دهه هشتاد به بعد است. برای نیل به این هدف ابتدا به مرور مفهومی مفاهیم اصلی از قبیل بازنمایی ، نشانه شناسی و تفاوت جنسیتی پرداخته‌ و در ادامه مرور نظریِ نظریه های مربوط به بازنمایی ، نشانه شناسی و سینما بررسی شده ...

پایان نامه نظری دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی چکیده در این تحقیق به تعریف و بررسی فرهنگ عامه پرداخته شده است با توجه به این که عصر حاضر عصر تغییر و تحولات گسترده است و فن آوری ارتباطی از ابزارهای مهم در انتقال و تبادل اطلاعات و فرهنگ است .نقش و اهمیت فرهنگ بیش از هر دوره ی دیگری حائز اهمیت است . یکی از مهم ترین مسائل فرهنگی که کمتر مورد توجه قرار گرفته بحث فرهنگ ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته :جغرافیای سیاسی چکیده در اصطلاح لغوی، نخبه به معنای برگزیده و منتخب می باشد. درمعنای عام قدیم نخبه به گروه اندکی که جایگاه ویژه‌ای از لحاظ آداب و سنن، مقام روحانی و رفاه اجتماعی کسب کرده بودند، اطلاق می‌شد. قدرت این گروه، در یک نظام اجتماعی مبتنی بر قانون اساسی به عنوان اشتقاقی از حاکمیت و استقلال ملی توجیه و تعریف می‌گردد. ...

پایان­نامه­­ برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیّات مقاومت و پایداری چکیده علیرضا قزوه شاعر و نویسنده­ی ایرانی متولد 1342 از جمله شاعران مقاومت و دفاع مقدس است. وی آثار زیادی در حوزه­ی مقاومت و دفاع مقدس دارد و در بیشتر آنها اعم از شعر و داستان، سفرنامه و ... بن­مایه­هایی از دفاع مقدس و اعتراض و مذهب و نهضت عاشورایی و مقاومت­، آشکارا به چشم ...

ثبت سفارش