پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران

word 0 B 30553 175
1392 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد (MA)

    گرایش: پژوهش­ هنر

    چکیده

    دستاوردهای فکری و تکنیکی تمدن غرب که تحت عنوان مدرنیته از آن یاد می­شود از حدود دویست سال پیش وارد جامعۀ سنتی ایران شد. این رویارویی از همان ابتدا تأثیراتی را بر کلیۀ نهادهای جامعه بر جای گذاشت و چالش­هایی ­را موجب شد که تا به امروز نیز هم­چنان ادامه دارد. اما به عقیدۀ صاحب­نظران، در یکی دو دهۀ اخیر با گسترش وسایل ارتباط جمعی و آشنایی هر چه بیشتر جوانان با مظاهر زندگی مدرن، تأثیرات مدرنیته بیش از همه در نهاد خانواده ظهور پیدا کرده است. این پژوهش برآن است تا دریابد برخورد سنت و مدرنیته چه تأثیری بر جامعه و مهم­ترین نهاد آن یعنی خانواده داشته و این تأثیرات چگونه در فیلم­های خانوادگی سینمای ایران بازنمایی شده است. به این منظور سه فیلم «کاغذ بی­خط» ساختۀ ناصر تقوایی (1380)، «به همین سادگی» ساختۀ رضا میرکریمی (1386) و «آقا یوسف» ساختۀ علی رفیعی (1389) انتخاب شده و براساس نظریۀ گفتمان لاکلا و موف و به روش نشانه­شناسی گفتمانی و هم­چنین با استناد به مطالعات نظری پژوهش تحلیل شده­اند. نتیجۀ به­دست آمده این بوده که اولاً: در فیلم­های خانوادگی سینمای ایران، اختلافات خانوادگی و تفاوت دیدگاه­های اعضای خانواده در قالب تضاد و تقابل دو گفتمان سنت و مدرنیته بازنمایی شده است. ثانیاً: با مطالعۀ فیلم­های سینمایی به مثابه محصولات فرهنگی جامعه، می­توان به شناخت بهتری نسبت به دغدغه­های اجتماعی از جمله چالش­های خانوادۀ ایرانی رسید.

    واژه­های کلیدی: سنت، مدرنیته، فیلم­ های خانوادگی سینمای ایران، نظریۀ گفتمان لاکلا و موف.

     

    مقدمه

    اگر در بسیاری از کشورهای پیشرفتۀ جهان شناسایی ماهیت مدرنیته و تغییر و تحولات ناشی از آن از طریق تمرکز اندیشمندان بر سازمان­های جدید از قبیل کارگاه، کارخانه، صنعت، دانشگاه، دولت و حکومت ممکن می­شود، در ایران این شناسایی بیش از هرچیز از طریق نهاد خانواده صورت می­پذیرد (آزاد ارمکی، 1390: 5). به­عبارتی، بنا به گفتۀ محققان، تحولات و دگرگونی­های ناشی از ورود مدرنیته (تکنولوژی و تفکر مدرن) به جامعۀ سنتی ایران بیشترین تأثیر را بر کانون خانواده به­جا گذاشته به­طوری­که خانوادۀ ایرانی طی دهه­های اخیر با چالش­های جدی در این زمینه مواجه بوده است. اختلافات خانوادگی از دعوای زن و شوهر و طلاق واقعی و طلاق عاطفی این دو گرفته تا درگیری­های میان والدین و فرزندان که حتی در برخی مواقع منجر به فرار نوجوانان و جوانان از خانه می­شود، همه نشان­دهندۀ چالش­هایی است که در اثر تضاد دیدگاه سنتی و مدرن در خانواده­ها به وجود آمده است. برآیند مطالعات نظری و پژوهشی نیز تأییدکنندۀ تحول و بحران در خانوادۀ ایرانی می­باشد، تاجایی­که صاحب­نظران حوزۀ خانواده را بر آن داشته که چگونگی  این تغییر و تحولات را تبیین کنند.

    یکی از راه­های بررسی تحولات اجتماعی، مطالعۀ محصولات فرهنگی جامعه ازجمله فیلم­های سینمایی است. سینما و فیلم این قابلیت را دارد که میانجی فهم ما از جامعه و تحولات آن باشد و به عنوان یک عنصر فرهنگی- اجتماعی می­تواند ما را به عمق لایه­های حیات اجتماعی­مان ببرد و به درکی نسبتاً عمیق از شرایط اجتماعی معاصرمان برساند (راودراد و فرشباف، 1387: 34).

    سینما به فاصله نه چندان زیادی پس از ابداع در اروپا، به ایران رسید. این پدیده نوظهور که دستاورد دنیای مدرن و تکنولوژیک غرب و برآمده از فرهنگ مغرب زمین بود، به سرزمین و فرهنگی وارد شده ­بود که آمادگی چندانی برای جذب آن نداشت و به همین دلیل از همان آغاز، ناسازگاری­هایی بین این پدیده مدرن و جامعۀ سنتی به وجود آمد. گروهی از اقشار سنتی اصولاً سینما را پدیده‌ای ناپسند می‌دانستند و از اساس با آن مخالف بودند، در مقابل گروهی دیگر که سرِ مدرن­ساختن ایران داشتند، سینما را وسیله‌ای مفید برای نیل به این هدف برآورد می‌کردند. به هر حال و با وجود همۀ ناملایمات، سینما به حیات خود در جامعۀ ایرانی ادامه داد.

    با ساخته­شدن اولین نمونه­های سینمای ملودرام در ایران، موضوع کشاکش سنت و مدرنیته در خانواده و اجتماع ایرانی که قابلیت­های دراماتیک زیادی دارد به کانون اصلی داستان بسیاری از فیلم­ها تبدیل شد. در دوره­های مختلف و بسته به شرایط اجتماعی و فرهنگی و نیز خواست نهادهای حاکم، سمت­و­سوی فیلم­ها در مورد سنت و مدرنیته تغییراتی را به خود دید ولی کماکان این موضوع، جذابیت خود را برای سینماگران حفظ کرد. برخی فیلم­سازان نیز نه به عنوان داستان اصلی، بلکه در حاشیه و به صورت ضمنی، به این تقابل پرداختند.

    در یکی ­دو دهۀ اخیر به­خصوص با فراگیر­شدن وسایل ارتباط جمعی در کنار سایر تحولات اجتماعی، موج جدیدی از مواجهۀ سنت و مدرنیته در کشورمان به­وجود آمده است. طی این سال­ها نه تنها شهرهای بزرگ، که شهرهای کوچک و حتی روستاهای ایران هم در جریان این دگرگونی قرار گرفته­اند. سینماگران نیز از جریان این تحولات به دور نبوده و تأثیر دگرگونی­های ناشی از مدرنیته بر پیکرۀ جامعۀ ایرانی و مهم­ترین نهاد آن یعنی خانواده را، بیش از گذشته در آثار خود به تصویر کشیده­اند.

    به­طور­کلی این پایان­نامه در پنج فصل ارائه شده است. فصل اول به کلیات طرح اختصاص دارد که شامل بیان مسئله، اهداف پژوهشی، پرسش­های پژوهش، و... است. در فصل دوم مبانی نظری پژوهش آمده که این فصل، خود شامل سه بخش است: بخش اول مطالعات نظری مربوط به سنت و مدرنیته،  بخش دوم چهارچوب نظری پژوهش و بخش سوم تحقیقات انجام شدۀ مرتبط با این پژوهش. فصل سوم، فصل روش­شناسی است که در آن به روش انجام پژوهش، جامعۀ آماری، و... پرداخته شده است. در فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش صورت گرفته و فصل پنجم نیز به نتیجه­گیری و پاسخ به پرسش­های پژوهش اختصاص دارد.

     

    1- 1  بیان مسئله

    چالش میان سنت و مدرنیته در ایران، در دو دورۀ زمانی نمود بیشتری داشته است؛ اولین بار در دورۀ مشروطه و توسط گروهی از منورالفکران آن عصر بوده که فرنگ رفته و زبان فرنگی می­دانستند، اینان با مقایسۀ وضع اسف­بار ایران و پیشرفت­های جوامع غربی، در صدد چاره­جویی برای جبران این عقب­ماندگی برآمدند. این عده در نظر داشتند با وام­گرفتن از دست­آوردهای فکری و تکنولوژیک غرب، مرهمی برای درمانِ درد انحطاط ایران آن روزگار فراهم کنند. البته چون زمینه­های فرهنگی و فکری برای پذیرش این­گونه زندگی جدید فراهم نبود، ناگزیر میان این گروه و سایر نهادهای اجتماعی، درگیری­هایی روی داد،. ولی با وجود همۀ مقاومت­ها، شماری از دستاورد­های تفکر مدرن وارد زندگی ایرانی شد.

    اما دوره دومِ مواجهۀ سنت و مدرنیته چندان از دسترس ما دور نیست، این بار محمل تفکر، سبک زندگی و ارزش­های جدید نه کتاب و روزنامه آن هم برای گروهی اندک از مردم شهرنشینِ باسواد که امواج الکترونیکی است و به سهولت برای همه تا دورافتاده­ترین مناطق ایران قابل دسترسی است. این امکانات جدید که در سال­های بعد از نیمۀ دهۀ هفتاد و به ویژه دهۀ هشتاد با شتاب فراگیر شد، (در کنار سایر عوامل تأثیرگذار از جمله رشد قابل ملاحظۀ دانشجویان و مخصوصاً دانشجویان دختر) زمینه را برای معارضۀ ارزش­های سنتی و مدرن در بستر نهادهای اجتماعی کوچک و البته مهمی مانند خانواده فراهم آورد. اگر در گذشته مراجع هنجارگذاری برای خانوادۀ ایرانی، دین و سنت­های ایرانی بود، اکنون در کنار این دو عامل، برخی از دستاوردهای مدرنیته همچون اینترنت و شبکه­های ماهواره­ای، با قدرت و ضریب نفوذ گسترده، تأثیرات خود را بر جامعه، به ویژه جوانان، القا می­کنند.

    سینمای ایران نیز از دگرگونی­های اجتماعی و فرهنگی محیط پیرامون خود بی­بهره نمانده و از آن­جا که هنر صنعتِ سینما قابلیت­های فراوانی برای طرح مسئله و نیز تأثیر بر مخاطب دارد، سینماگران از این امکان برای بیان آرا، اندیشه­ها و دغدغه­های اجتماعی خود در حوزه­های گوناگون از جمله تقابل سنت و مدرنیته استفاده کرده­اند و چنان­چه پیداست، روند تولید فیلم­هایی با این مضمون در سال­های اخیر فزونی یافته است. این پژوهش برآن است تا دریابد برخورد سنت و مدرنیته چه تأثیری بر جامعه و مهم­ترین نهاد آن یعنی خانواده داشته و این تأثیرات چگونه در فیلم­های خانوادگی دهۀ هشتاد بازنمایی شده است.

     

    1- 2  هدف­های پژوهش

    مهم­ترین هدف این پژوهش نشان­دادن این مسئله است که محصولات فرهنگی­ای هم­چون فیلم­های سینمایی چگونه جریان­های فکری کلان­تر اجتماع از جمله چالش­هایی که خانوادۀ ایرانی با آنها روبروست را بازنمایی می­کنند. هدف دیگر پژوهش دست یافتن به مفصل­بندی[1] گفتمان­های موجود در فیلم­های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران است. هم­چنین دست­یافتن به تعاریفی که هر کدام از گفتمان­ها برای مفاهیم بنیادیِ خانواده در فیلم­ها ارائه داده­اند، را می­توان هدف دیگر این پژوهش در نظر گرفت.

    1- 3  اهمیت موضوع پژوهش و دلایل انتخاب آن

    ورود هنجارهای جدید (مخصوصاً با فراگیر­شدن رسانه­های نوین) به جامعه و خانوادۀ ایرانی و تعارضی که الگوهای جدید با سنت­های دینی و عرفی به وجود آورده، موضوعی است که با اندکی دقت در اطراف خود خواهیم دید. هنرمندان سینماگر نیز این مسئله را، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، دست­مایۀ بسیاری از فیلم­های خود قرار داده­اند. از این رو بررسی این موضوع می­تواند شناخت بهتری از تفکرات اجتماعی سینماگران در دورۀ کنونی به­دست دهد. البته دل­مشغولی­های اجتماعی سینماگران برآمده از بطن اجتماع است و به این وسیله تصویری از دغدغه­های اجتماعی نیز ترسیم خواهد شد. ضمن این که حداقل تا این زمان هیچ پژوهش مستقیمی در این ارتباط انجام نشده است.

     

    1- 4  پرسش­ها و فرضیه­های پژوهش

    1- آیا می­توان دو گفتمان سنت و مدرنیته را به عنوان گفتمان­های غالب در اکثر فیلم­های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران در نظر گرفت؟

    2- در فیلم­های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران بیشتر با کدام یک از اَشکال خانواده مواجه هستیم؟ (خانوادۀ سنتی، خانوادۀ مدرن یا خانوادۀ التقاطی و درحال گذار).

    3- آیا مفاهیم بنیادیِ خانواده نظیرِ زن، مادر، عشق، ازدواج، مهاجرت و غیره، در فیلم­های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران از نگاهِ گفتمان سنت و گفتمان مدرنیته معنای واحدی دارند؟ در صورت متفاوت بودن، هر یک از این دو گفتمان مفاهیم فوق را چگونه تعریف کرده­اند؟

    4- به­طور­کلی، هر یک از دو گفتمان سنت و مدرنیته در فیلم­های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران، با چه مؤلفه­ها و ویژگی­هایی بازنمایی شده­اند؟

    5- آیا می­توان با بررسی فیلم­های خانوادگی دهۀ هشتاد، به چالش­هایی که مدرنیته برای خانوادۀ ایرانی ایجاد کرده دست یافت یا خیر؟

     

    1- 5  چهارچوب نظری پژوهش

    از آن­جا که جایگاهِ جدالِ سنت و مدرنیته در آثار سینماییِ حال حاضرِ ایران، اغلب از سطح داستان اصلی به لایه­های ژرف­ترِ فیلم­ها رسیده­، به نظر می­رسد نظریۀ تحلیل گفتمان[2] با توجه به امکاناتی که در اختیار پژوهش­گر قرار می­دهد چهارچوب مناسبی برای پیش­بُرد این تحقیق باشد. به طور خاص، در این پژوهش از نظریۀ گفتمان لاکلا[3]و موف[4] استفاده خواهد شد که تلفیقی از تحلیل­های نشانه­شناختی و گفتمانی است. بنابراین، هم می­تواند چهارچوب بسیار مناسبی برای تحلیل­های کلان اجتماعی باشد و هم الگوی خوبی برای بررسی فیلم­های سینمایی.

    هم­چنین این پژوهش در چهارچوب برساخت­گرایی[5] اجتماعی قرار دارد. برساخت­گرایی اجتماعی مبتنی بر این تفکر است که شیوۀ سخن­گفتن ما دربارۀ جهان­مان، هویت­هایمان و روابط اجتماعی­مان، آنها را به شکلی خنثی انعکاس نمی­دهد بلکه نقشی فعال در ایجاد و تغییر آنها دارد (یورگنسن و فیلیپس، 1391: 18). نظریۀ گفتمان لاکلا و موف ریشه در برساخت­گرایی اجتماعی دارد. به این معنی که همۀ پدیده­ها و مفاهیم در این نظریه برساخته­ای گفتمانی­اند که گفتمان­های مختلف تعیین می­کنند چه معنایی به آنها الصاق گردد.

    1- 6  روش انجام پژوهش

    در این پژوهش برای تحلیل فیلم­ها از روش نشانه­شناسیِ گفتمانی[6]، براساس مقالۀ سلطانی (1393) استفاده خواهد شد. طبق این روش، تحلیل فیلم­ شامل سه سطح خواهد بود: تحلیل متنی[7]، تحلیل بینامتنی[8] و تحلیل بافتی[9]. تحلیل متنی به نشانه­شناسی شخصیت­های فیلم و پیداکردن نظم­های گفتمانی[10] فیلم اختصاص دارد. در تحلیل بینامتنی، نظم­های گفتمانی به­دست­آمده با فیلم­های خانوادگی دیگر سینمای ایران مقایسه و بررسی خواهند شد. و در­نهایت در تحلیل بافتی مباحث مطرح شده در بستر بحث­های کلان­تر اجتماعی قرار خواهند گرفت و از نظر روشنفکران خارج از حوزۀ سینما نیز بررسی خواهند شد.

     

    1- 7  واژه­های کلیدی

    سنّت، مدرنیته، فیلم­های خانوادگی سینمای ایران، نظریۀ گفتمان لاکلا و موف.

    برای آشنایی مقدماتی با این مفاهیم، تعریف مختصری از هر کدام در این­جا آمده است. توضیحات کلی­تر در فصل­های بعدی ارائه خواهد شد.

    - سنت: سنت در لغت به معنای طریق و روش است، اعم از طریقی پسندیده یا ناپسند. سنت، گاه مترادف با اندیشۀ کهنه و گاه به معنی حفظ وضعیت موجود به کار می­رود (سریع القلم، 1376: 112) و به­طور­کلی مساوی با ذهنیتی است که در جامعه عمومیت داشته و بیش از یک نسل را شامل می­شود (غفاری، 1387 : 307).

    - مدرنیته: مدرنیته وضعیت و مرحله­ای تاریخی است که در تاریخ غرب در طی چندین سده به تدریج شکل گرفته (بشیریه، 1378- 1377: 4) و سعی بر آن دارد تا سنت­های ایمانی را رد کرده، نتایج کارکردهای عقل آدمی را جایگزین آن کند و این جایگزینی را دگرگونی­ای کیفی و دستاورد مهم خود می­خواند (احمدی، 1380: 21). اساس مدرنیته بر تغییر و نوآوری استوار است و به­طورکلی «به دریافت ذهنی نو از جهان، هستی و تاریخ اطلاق می­شود» (ضیمران و عبادی، 1375: 9).

    - فیلم­های­خانوادگی سینمای ایران: کلیۀ فیلم­هایی که به یکی از موضوعات مربوط به خانواده (نظیر نقش زن، فرزند، عشق، ازدواج، طلاق، و...) پرداخته باشند در ژانر ملودرام یا فیلم­های خانوادگی قرار می­گیرند.

    - نظریۀ گفتمان لاکلا و موف: شنتال موف و ارنستو لاکلا، زن و شوهری هستند که نظریۀ گفتمان پساساخت­گرایانۀ[11] خود را در کتابی با عنوان هژمونی و راهبرد سوسیالیستی: به سوی سیاست رادیکال دموکراسی، براساس نظریۀ گفتمان فوکو و با به­کارگیری آراء متفکرانی چون سوسور، دریدا، بارت، لاکان، گرامشی و آلتوسر شکل دادند.

     

  • فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    منابع فارسی

    ابوالحسن تنهایی، حسین و شکربیگی، عالیه (1387) جهانی شدن، تجددگرایی و خانواده در ایران، فصل­نامۀ جامعه­شناسی، شمارۀ یازدهم، فروردین 1387.

    احمدی، بابک (1380) معمای مدرنیته، چاپ دوم، تهران، نشر مرکز.

    احمدی، بابک (1385) مدرنیته و اندیشۀ انتقادی، چاپ ششم، تهران، نشر مرکز.

    ادگار، اندرو و سج ویک، پیتر (1387) مفاهیم بنیادی نظریۀ فرهنگی، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ اول، تهران، نشر آگه.

    آزاد ارمکی، تقی (1376) بررسی نظریۀ نوسازی: مطالعۀ موردی دربارۀ تقدیرگرایی فرهنگی در ایران، نشریۀ فرهنگ، شمارۀ بیست­و­دوم و بیست­و­سوم، تابستان و پاییز 1376.

    آزاد ارمکی، تقی و دیگران (1379) بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی در طول سه نسل خانوادۀ تهرانی، نشریۀ نامۀ علوم اجتماعی، شمارۀ شانزدهم، پاییز و زمستان 1379.

    آزاد ارمکی، تقی (1380) مدرنیتۀ ایرانی، چاپ اول، تهران، نشر اجتماع.

    آزاد ارمکی، تقی و غفاری، غلامرضا (1383) جامعه­شناسی نسلی در ایران، چاپ اول، تهران، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.

    آزاد ارمکی، تقی (1390) جامعه شناسی خانوادۀ ایرانی، چاپ سوم، تهران، انتشارات سمت.

    آشوری، داریوش (1377) ما و مدرنیت، چاپ دوم، تهران، نشر موسسه فرهنگی صراط.

    آشوری، داریوش (1375) سنت، مدرنیته، پست مدرن: گفت وگوی اکبر گنجی با دایوش آشوری، چاپ اول، تهران، مؤسسۀ فرهنگی صراط.

    افروغ، عماد (1387) روشن فکری و اصل­گرایی فلسفی، چاپ اول، تهران، نشر سوره مهر.

    بشیر، حسن (1385) تحلیل گفتمان دریچه‌ای برای کشف ناگفته‌ها، چاپ چهارم، تهران، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع).

    بشیریه، حسین (1378- 1377) اقتراح: سنت­گرایی و تجدد در نظرخواهی از دانشوران، فصل­نامۀ نقدونظر، سال پنجم، شمارۀ اول و دوم، زمستان و بهار 1378- 1377.

    بودون، ریمون و بوریکو، فرانسوا (1385) فرهنگ جامعه­شناسی انتقادی، ترجمۀ عبدالحسین نیک­گهر، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر.

    بهنام، جمشید (1382) تمدن و تجدد:گفت­وگوی جمشید بهنام با رامین جهانبگلو، چاپ اول، تهران، نشر مرکز.

    بهنام، جمشید (1383) تحولات خانواده، ترجمۀ محمد جعفر پوینده، چاپ اول، تهران، نشر ماهی.

    پینکنی، تونی (1379) مدخلی بر تعریف مدرنیسم در کتاب مدرنیته و مدرنیسم، ترجمه و تدوین حسینعلی نوذری، تهران، نشر نقش جهان.

    تاجیک، محمدرضا (1378) فرامدرنیسم و تحلیل گفتمان، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    تاجیک، محمدرضا (1379) گفتمان و تحلیل گفتمانی، تهران، انتشارات فرهنگ گفتمان.

    جهانبگلو، رامین (1382)  موج چهارم، چاپ دوم، تهران، نشر نی.

    جهانبگلو، رامین (1385)  ایران در جست­وجوی مدرنیته (20 گفت و گو در بی بی سی با صاحب نظران ایرانی) به کوشش رامین جهانبگلو، چاپ دوم، تهران، نشر مرکز.

    جهانبگلو، رامین (1387) ایران و مدرنیته، چاپ سوم، تهران، نشر قطره.

    حسینی­زاده، سیدمحمدعلی (1383) نظریۀ گفتمان و تحلیل سیاسی، نشریۀ علوم سیاسی، سال هفتم، شمارۀ بیست و هشتم.

    خاتمی، محمود (1387) زمینۀ تاریخی مدرنیته، چاپ اول، تهران، نشر علمی.

    خالقی، احمد (1382) قدرت، زبان، زندگی روزمره در گفتمان فلسفی- سیاسی معاصر، تهران، نشر گام نو.

    دهخدا، علی اکبر (1377) لغت نامۀ دهخدا، چاپ دوم، تهران، مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

    راودراد، اعظم و فرشباف، ساحل (1387) مرگ و جامعه: بررسی آثار بهمن فرمان­آرا از منظر جامعه­شناسی سینما، فصل­نامۀ مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال چهارم، شمارۀ دوازدهم، پاییز 1387.

    رفعتی، جهان­گیر (1384) سنت متجدد، ماه­نامۀ اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر، سال چهارم، شمارۀ سی­و­یکم و سی­و­دوم، فروردین و اردیبهشت 1384.

    رفیعی، علی (1390) پایان یک سرخوشی: مصاحبه با علی رفیعی، ماه­نامۀ فیلم­نگار، سال دهم، شمارۀ  صدوششم، شهریور 1390.

     روزن باوم، هایدی (1367) خانواده به منزله ساختاری در مقابل جامعه، ترجمۀ محمدصادق مهدوی، چاپ اول، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.

    سجودی، فرزان (1390) نشانه­شناسی­کاربردی، چاپ دوم، تهران، نشر علمی.

    سروش، عبدالکریم (1373) پارادوکس ایدئولوژی مدرنیسم در کتاب فربه­تر از ایدئولوژی، تهران، مؤسسۀ فرهنگی صراط.

    سریع القلم، محمود (1376) عقلانیت و توسعه یافتگی، چاپ دوم، تهران، انتشارات علمی فرهنگی.

     سگالن، مارتین (1380) جامعه شناسی تاریخی خانواده، ترجمۀ حمید الیاسی، چاپ سوم، تهران، نشر مرکز.

    سلطانی، سیدعلی­اصغر (1383) تحلیل گفتمان به مثابه نظریه و روش، فصل­نامۀ علوم سیاسی، سال هفتم، شمارۀ بیست­و­هشتم، زمستان 1383.

     سلطانی، سیدعلی­اصغر (1386) تحلیل گفتمانی فیلم­های سیاسی- اجتماعی: نگاهی به "پارتی" سامان مقدم، فصل­نامۀ مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال سوم، شمارۀ نهم، پاییز 1386.

    سلطانی، سیدعلی­اصغر (1391) قدرت، گفتمان و زبان، چاپ سوم، تهران، نشر نی.

    صدر، حمیدرضا (1381) تاریخ سیاسی سینمای ایران، چاپ اول، تهران، نشر نی.

    ضیمران، محمد و عبادی، شیرین (1375) سنت و تجدد در حقوق ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات گنج دانش.

     علی­احمدی، امید (1389) تحولات معاصر خانواده در شهر تهران، چاپ اول، تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مؤسسۀ نشر شهر.

    عنایت، حلیمه و موحد، مجید (1383) زنان و تحولات ساختاری خانواده در عصر جهانی­شدن، فصل نامۀ پژوهش زنان، دورۀ دوم، شمارۀ دوم، تابستان 1383.

    غفاری، غلامرضا و ابراهیمی لویه، عادل (1387) جامعه شناسی تغییرات اجتماعی، تهران، نشر لویه.

    فاضلی، نعمت­الله (1387) مدرن یا امروزی شدن فرهنگ ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

    فلیک، اووه (1387) درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران، نشر نی.

    فانی، کامران (1385) ایران در جستجوی مدرنیته (20 گفت و گو در بی بی سی با صاحب نظران ایرانی) به کوشش رامین جهانبگلو، چاپ دوم، تهران، نشر مرکز.

    قجری، حسینعلی و نظری، جواد (1391) کاربرد تحلیل گفتمان در تحقیقات اجتماعی، تهران، نشر جامعه شناسان.

    کچویان، حسین (1384) تطورات گفتمان­های هویتی ایران، تهران، نشر نی.

    کسرایی، محمدسالار (1379) چالش سنت و مدرنیته در ایران، چاپ اول، تهران، نشر مرکز.

    کسرایی، محمدسالار و پوزش شیرازی، علی (1387) نظریۀ گفتمان لاکلا و موفه ابزاری کارآمد در فهم و تبیین پدیده‌های سیاسی، فصل­نامۀ سیاست، مجلۀ دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دورۀ سی و نهم، شمارۀ سوم، پاییز 1388.

    گیدنز، آنتونی (1379) جهان ­رها ­شده: گفتارهایی دربارۀ یکپارچگی جهان، ترجمه علی­اصغر سعیدی و یوسف حاجی عبدالوهاب، تهران، انتشارات علم و ادب.

    گیدنز، آنتونی (1379) سنت، ترجمۀ ابراهیم موسی­پور، روزنامۀ بیان، سه شنبه 6 اردیبهشت 1379، شمارۀ 108.

    گیدنز، آنتونی (1380) پیامدهای مدرنیت، ترجمۀ محسن ثلاثی، چاپ دوم، تهران، نشر مرکز.

    گیدنز، آنتونی (1383)  تجدد و تشخص،  ترجمۀ ناصر موفقیان، چاپ سوم، تهران، نشر نی.

    مستغاثی، سعید (1380) تحول ژانر در سینمای پس از انقلاب، فصل­نامۀ سینمایی فارابی، دورۀ یازدهم، شمارۀ دوم و سوم.

    معیدفر، سعید و صبوری خسروشاهی، حبیب (1390) تعارض فرزندان با والدین در سبک زندگی، فصل­نامۀ برنامه­ریزی رفاه و توسعۀ اجتماعی، شمارۀ هفتم.

    معین، محمد (1382) فرهنگ معین، چاپ بیستم، تهران، مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر.

    میرسپاسی، علی (1385) تأملی در مدرنیتۀ ایرانی، ترجمۀ جلال توکلیان، چاپ سوم، تهران، نشر طرح نو.

    میلز، سارا (1388) گفتمان، ترجمۀ فتاح محمدی، چاپ دوم، زنجان، نشر هزارۀ سوم.

    نوذری، حسینعلی (1380) مدرنیته و مدرنیسم: مجموعه مقالات، ترجمه وتدوین، چاپ دوم، تهران، نشر نقش جهان.

    نوذری، حسینعلی (1385) صورتبندی مدرنیته و پست مدرنیته، چاپ دوم، تهران، نشر نقش جهان.

    یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز (1391) نظریه و روش در تحلیل گفتمان، چاپ دوم، تهران، نشر نی.

     

    منابع انگلیسی

    Foucault, Michel (1972) The Archaeologi of  Knowledge, trans. Sheridan Smith, A.M., Tavistock, London.

    Foucault, Michel (1979e) Truth and power: an interview with Alessandro Fontano and Pasquale Pasqunio, in Morris, Meagha and Patton, Paul (eds) Michel Foucault: Power /  Truth / Strategy, Feral Pablications, Sydney: 29-84

     

    منابع اینترنتی

    http://anthropology.ir

    http://www.cafenaghd.ir

    http://www.daneshju.ir

    http://hamshahrionline.ir

    http://persianblog.ir


موضوع پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, نمونه پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, جستجوی پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, فایل Word پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, دانلود پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, فایل PDF پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, تحقیق در مورد پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, مقاله در مورد پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, پروژه در مورد پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, پروپوزال در مورد پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, پروژه درباره پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران, رساله دکترا در مورد پایان نامه بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلم های خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان گرایش زن و خانواده چکیده: هدف پایان‌نامه حاضر، شناخت نحوه بازنمایی تفاوتهای جنسیتی در سینمای ایران از دهه هشتاد به بعد است. برای نیل به این هدف ابتدا به مرور مفهومی مفاهیم اصلی از قبیل بازنمایی ، نشانه شناسی و تفاوت جنسیتی پرداخته‌ و در ادامه مرور نظریِ نظریه های مربوط به بازنمایی ، نشانه شناسی و سینما بررسی شده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )رشته ارتباطات اجتماعی چکیده توجه به تئاترهای موضوعی و کارکرد آنها به واسطه رایج بودن آنها در کشور ما مسئله ای حائز اهمیت است. به نظر می رسد کار کردن این گونه تئاترها و قرار گرفتن در قالب غیر منعطف و چارچوب بندی شده آنها هنرمند را از پرداختن آزادانه به این هنر و رسانه قوی و ایجاد خلاقیت در این وادی باز می دارد. این پژوهش بر آن است ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد سینما مقدمه این پژوهش تلاشی برای مطالعه ی «دگردیسی زیبایی شناسی در سینما ی مستند نوین دهه ی 80 ایران» است. دلیل انتخاب این موضوع ناشی از پر رنگ شدن گرایش های سنت شکنانه ای است که در فیلم های این دوره دیده می شود و به تدریج بر رویکردهای کلاسیک پیشین سایه می اندازد. گرایش هایی که در مقایسه با رویکردهای کلاسیک مستند سازی کمتر مجالی برای تجزیه ...

پایان­نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد سینما چکیده نظریات و شکل ­های روایتی بی­شماری دردنیا وجود دارد که تنوع گونه­­های آن شگفت انگیز است گویی تمام دنیا را می­توان ظرفی برای روایت کردن داستان­های بشر دانست. از گذشته تا به امروز، خصوصا در چند سال اخیر بسیاری از نظریه­پردازان، در مورد روایت اظهار نظرهایی کرده­اند که یکی از آنها دیوید بوردول می­­­باشد. او برای سینما چهار شیوه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: نقاشی چکیده: هرچه فضای شهری فشرده‌تر و ملموس‌تر می‌گردد بی‌نظمی وعدم هویت بصری بیشتر رخ می‌نماید و پیامدهای نامطلوب ناشی از چهره بیمار شهری، عدم سهولت در ارسال و دریافت پیامهای بصری محیط، تحریک بعدی و فرسودگی روانی و سلب آرامش، عدم ایجاد ارتباط مناسب و احساس تعلق با محیط و عدم ایجاد انگیزه فعالیت و بیشتراحساس می‌شوند. با توجه ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) چکیده پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گرایش دینی کاربران عضو شبکه های اجتماعی را با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش در دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران و در بین دانشجویان رشته­ها و دوره­های مختلف تحصیلی این دانشکده انجام گرفته است. تحلیل یافته‌های این مطالعه که گرایش دینی ...

پایان‌نامه، برای دریافت درجه دوره کارشناسی ارشدM.A رشته ادبیات نمایشی چکیده نگارش فیلمنامه به‌عنوان بستر اصلی و محور پیوند عناصر سینمایی، یکی از مهم‌ترین مراحل شکل‌گیری و تولید فیلم است. ازآنجایی‌که استفاده از «غیاب» در فیلمنامه کارآیی دارد، این رساله تلاش می‌کند با روش اسنادی و کتابخانه‌ای، محدودیت‌ها و آسیب‌های تصویرگری مستقیم معصوم (ع)، را مورد بررسی قرار می‌دهدو در ادامه از ...

پایان نامه نظری دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی چکیده در این تحقیق به تعریف و بررسی فرهنگ عامه پرداخته شده است با توجه به این که عصر حاضر عصر تغییر و تحولات گسترده است و فن آوری ارتباطی از ابزارهای مهم در انتقال و تبادل اطلاعات و فرهنگ است .نقش و اهمیت فرهنگ بیش از هر دوره ی دیگری حائز اهمیت است . یکی از مهم ترین مسائل فرهنگی که کمتر مورد توجه قرار گرفته بحث فرهنگ ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : ارتباط تصویری چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): اهداف این تحقیق بررسی قابلیت های تایپوگرافی فارسی در ارتباط با عنوان بندی فیلم های سینمایی می باشد، زیرا از طریق تایپوگرافی نیز می توان فضایی متناسب با فضای فیلم را در عنوان بندی آن ایجاد نمود تا باعث حس انگیزی در بیننده شود و از آنجا که ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش پژوهش چکیده: در برنامه ریزی آموزشی و درسی، مشخص کردن نیازها و اولویّت­ها یکی از مهم­ترین مراحل به شمار می­آید. شناخت نیازهای فراگیران با توجه به عواملی مختلف از جمله فرهنگ آن جامعه صورت می پذیرد. صنایع دستی جزء جدانشدنی فرهنگ ایرانی است که محل تجلی ذوق و خلاقیت ایرانیان در طول تاریخ بوده است. همانند دیگر هنرها آموزش در این ...

ثبت سفارش