پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری

word 987 KB 30017 201
1392 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۷۰,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی

    عنوان: بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری

    چکیده:

     

    امروزه موضوع برنامه ریزی طرح های شهری، یکی از مسائل مهم در شهرها می باشد. عوامل متعددی در برنامه های طرح های جامع شهر موثر می باشند. یک عامل موثر در طرح های جامع شهری، مشکلات اجتماعی است. با توجه به مطالعات صورت گرفته، عوامل آسیب های  اجتماعی مانند فقر، بیکاری، ناهماهنگی اجتماعی، میزان بالای جمعیت و ...  باعث ایجاد محیطی نامناسب برای  استفاده کنندگان محیط مصنوع  می نماید، اما فاکتورهای آسیب های اجتماعی تنها عوامل و جنبه های تعیین کننده مشکلات  اجتماعی نیستند، برنامه ریزی و طرح فیزیکی فضا، نقش مهمی در ایجاد فضایی پایدار دارد . طرح های جامع سنتی بدون برنامه ریزی علمی در ایران شکل گرفته اند . پس از سالها با بروز مشکلات اجتماعی ، اقتصادی ،فرهنگی و.... نخستین بار طرح جامع شهر تهران با برنامه ریزی استراتژیک ارائه گردید که پایه برنامه ریزی منطبق بر مشکلات شهری می باشد . این تحقیق با بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری و هدف هر برنامه بر چگونگی ارتباطات با بخش های مختلف جامعه وتعامل ارتباطات با انطباق برنامه ها و بخصوص مشکلات اجتماعی صورت گرفته است .

     کلمات کلیدی: انطباق – برنامه ریزی - طرح جامع– مشکلات- اجتماعی - شهری 

    فصل اول

    مقدمات تحقیق

     

     

     

    مقدمه

         تفکر در خصوص تهیه طرح جامع برای شهر و بررسی ابعاد مختلف توسعه آتی آن از قدمت زیادی برخوردار نیست و واقعیت آن است که با هریک از تقسیم بندی های انجام گرفته در این خصوص مقایسه شود، مشخص می گردد که مدت زمان قابل تصور برای تفکر و تهیه طرح جامع شهری حداکثر دو قرن است که از اوایل قرن نوزدهم به بعد را شامل می شود. بنابراین شهرسازی نسبت به برخی علوم دیگر از عمر کوتاهی برخوردار است و خصوصاً در جریان تحولات انجام گرفته در طول دو سده اخیر نیز با نوساناتی مواجه بوده است که بعضاً دگرگون کننده برخی بنیانهای اساسی این علم شده است. بنا به همین سابقه، شهرسازی از نظریه پردازی صرف در باب مباحث اجتماعی، اقتصادی و یا ایده آل گرایی و تخیل پردازی شروع و قریب یک قرن با این شیوه تفکر تداوم می یابد.

         همه ساله صدها طرح جامع توسعه ای در شهرها و بسیار بیش از آن در کل کشور طراحی و اجرا می شود . این طرح ها در واقع نوعی مداخله ی توسعه ای نهادهای عمومی و خصوصی در محیط زندگی اجتماعی و طبیعی انسان ها به شمار می آیند . هر چند که طرح های جامع توسعه ای معمولا با نیت خیر به اجرا در می آیند و می توانند منافع بسیاری به همراه داشته باشند، اما نمی توان از آثار ناخواسته اجتماعی و احتمالا تخریبی آن ها چشم پوشی کرد . برای افزایش آثار مثبت این طرح ها بر منابع طبیعی و اجتماعات انسانی چاره ای جز ارزیابی تاثیر اجتماعی آن ها نداریم و قطعا توانا شدن مدیریت توسعه کشور در همه سطوح برای پیش برد ارزیابی تاثیر اجتماعی  طرح ها جامع ، عامل مهمی در تحقق امر توسعه پایدار می باشد.

    بیان مسئله

    چگونگی انطباق طرحها با اهداف اجتماعی

      

     انطباق پیش بینی های جمعیتی

     بت جمعیت شهرها در پایان دوره طرح جامع حدود 70 % پیش بینی ها با اشتباه فاحش مواجه بوده اند. بدین ترتیب که جمعیت شهر در پایان دوره طرح در محدوده ای از 20% کمتر از پیش بینی تا حدود 50 % بیشتر از پیش بینی ها بوده است.  15 % پیش بینی ها تقریبا  به تحقق پیوسته اند و 15 % دیگر گر چه به وقوع پیوسته اند، ولی با توجه به اشتباه برآورد پیش بینی جمعیت در سال پایه (فروض مقدماتی) باید در زمره پیش بینی های نادرست قرار گیرند.

     

     چگونگی انطباق پیش بینی اقتصادی با آنچه که در عمل به وقوع پیوسته است

    در این بخش نیز پیش بینی ها از واقعیت دور بوده اند، به شرح زیر:

    در بخش کشاورزی آنچه به وقوع پیوسته است از ده برابر کمتر تا 5/1 برابر بیشتر بوده است.

    در بخش صنعت 75 % پیش بینی ها به این علت که آنچه که اتفاق افتاده بسیار کمتر بوده و 25 % به عکس آن که آنچه واقع شده افزایش یافته، غلط بوده است.

    در بخش خدمات درست عکس این مطلب اتفاق افتاده است.

    در نتیجه می توان گفت که پیش بینی ها عمدا  به وقوع نپیوسته است.

    مقایسه نحوه گسترش پیشنهادی شهر با جهات گسترش واقع شده

    بررسی های انجام شده نشان داد که در 40 % نمونه ها، گسترش شهر در دیگر جهات - نه در جهات تعیین شده - صورت پذیرفته است. در 20 % نمونه ها حدود نیمی از توسعه در جهات تعیین شده انجام شده است، و در 40 % بقیه تا حدود زیادی، توسعه در جهت اهداف بوده ولی کاملا  آن را پوشش نداده است (بدین ترتیب که بخشی از داخل محدوده ساخته نشده و در بخشی از اراضی خارج محدوده ساخت و ساز انجام شده است).

    چگونگی تحقق استقرار عملکردهای خدماتی پیشنهادی

    در 60 % طرحها می توان گفت که تقریبا  هیچ یک از عملکردهای خدماتی حدودی این خدمات استقرار یافته اند.

    در 20 % طرحها حد کمی از خدمات پیشنهادی مستقر شده و در 20 % باقی تا حدودی این خدمات استقرار یافته اند.

    چگونگی تحقق تراکم های ساختمانی

    تقریبا  در هیچ یک از شهرها تراکم های ساختمانی پیشنهادی طرح ها جامع به وقوع نپیوسته است.

    مقایسه شبکه ارتباطی پیشنهادی و تحقق یافته

    در این مورد نیز نتایج حاکی از آن است که نه تنها شبکه پیشنهادی شکل نگرفته است، بلکه اغلب شبکه های احداثی نیز در مسیری به جز آنچه که طرح پیشنهاد نموده است، شکل گرفته است.

    چگونگی شکل گیری ساخت و بافت شهر

    بدیهی است که با به وقوع پیوستن شبکه ارتباطی و استقرار عملکرد های خدماتی ساختار شهر نتواند شکل گیرد، تا آنجا که عملا  می توان برای درصد تحقق این بخش عدد صفر را پیشنهاد نمود.

    بنابراین، در مجموع مشاهده می شود که طرح ها جامع نتوانسته اند عملا  در جهت اهداف خود حرکت نمایند.

    بررسی علل عدم تحقق طرح های جامع از دیدگاه کالبدی و استنتاج نهایی به انجام چهار بخش دیگر طرح منوط خواهد شد که عبارتند از:

    •         دیدگاههای عمومی شهر و شهرسازی.

    •         نظام اجرایی طرحهای توسعه شهری.

    •         نظام برنامه ریزی توسعه شهری در ایران.

    •         عوامل زمینه ای مؤثر در برنامه ریزی توسعه شهری.

      علل عدم تحقق اهداف برنامه ریزی و طراحی شهری در ایران

    نتایج بررسی طرحهای شهری در ایران نشانگر آن است که به طور عمده، عدم تحقق اهداف برنامه ریزی وطراحی شهری در ایران بر پنج محور عمده استوار است:

    یک - عدم امکان پیش بینی های صحیح (به ویژه در بخشهای اقتصادی و اجتماعی).

    دو - عدم توجه بر چگونگی تأمین مالی و بازتابهای اقتصادی طرح.

    سه - بی توجهی به نقش مردم و خواستهای آنها در شکل گیری طرح.

    چهار - عوامل کالبدی مؤثر (در عدم تحقق طرحهای شهری).

    پنج - برنامه ریزی غیر واقع گرا و صلب.

     

     

     امکان ناپذیری پیش بینی ها (به ویژه در بخشهای اقتصادی - اجتماعی) :

    تجربه برنامه ریزی در جهان به طور اعم و در کشورهای سوسیالیستی به طور اخص به اثبات رسانده است که امکان پیش بینی های دراز مدت برای اجزاء متنوع حیات اجتماعی یک کشور وجود ندارد. نیاز به استفاده از میلیارد ها شاخص که امکان جمع آوری صحیح و به هنگام آنها - اگر نه غیر ممکن - بسیار مشکل است از یک سو و عدم توانایی (محاسباتی) حتی با پیشرفته ترین کامپیوترها - برای مدل سازی بهینه آنها از سوی دیگر و بالاخره حضور عوامل گوناگونی که به صورت اتفاقی یا حدوثی وجود خود را تحمیل می کنند به علاوه عوامل کیفی، باعث می شود که پیش بینی جامع و مانع برای دراز مدت ناممکن گردد.

    هنوز در علوم اقتصادی - اجتماعی یا انسانی و در نتیجه در برنامه ریزی فضایی، دستگاههای ریاضی و محاسباتی پیچیده ای که همچون نسبیت انیشتن بتواند کل و جزء، را با هم شناسایی کند به وجود نیامده است در عین حال در علوم اجتماعی نیز این  عدم قطعیت ، همچون فیزیک کوانتوم، وجود دارد که دقت بر روی شناخت یک وجه از موجودیت پدیده شناخت وجوه دیگر آن را غیرممکن می سازد. یعنی تمایل به پیش بینی تمام اجزاء حیات یک شهر برای مدتی طولانی، حتی الامکان پیش بینی های کلی برای آن را نیز از بین می برد.

    این اشکال روش شناسی در شرح خدمات   طرح های جامع   ایران وجود داشته است. در این شرح خدمات از مشاوران خواسته می شود که برای انبوهی از شاخص ها چون وضع تولید در بخشهای مختلف اقتصادی، انواع حرفه ها و خدمات لازم، گروه های شغلی، گروه های فعالیت اقتصادی، گروه های سنی، گروه های درآمدی، انواع درآمد و ... پیش بینی دراز مدت داشته باشند و در نتیج مشاوران بعد از مطالعاتی تفصیلی در مورد وضع موجود شهرها در موارد ذکر شده، بدون نتیجه گیری به تهیه  نقشه   کاربری زمین با معیارهای کلاسیک شهرسازی و معمولا بر مبنای پیش بینی جمعیت می پردازند. اما علاوه بر این نقص در روش شناسی مسایل دیگری در عدم تحقق پیش بینی های اقتصادی یا جمعیتی شهرها، وجود دارد. تفاوتهای فاحشی در مورد پیش بینی ها چه از جنبه اقتصادی و چه جمعیتی وجود دارد و همان طور که خواهیم دید در بعضی از مواردی که این پیش بینی ها نزدیک به واقعیت از آب درآمده، در واقع اشتباهات محاسباتی موجب آن گشته است. البته در مواردی خاص پیش بینی های انجام گرفته به دلایلی که می تواند الگویی برای برنامه ریزی جامع صحیح شهری باشد، از صحت برخوردار بوده است.

    عدم توجه به چگونگی تأمین مالی و بازتاب های اقتصادی طرح

    در برنامه ریزی شهری گذشته تصور می شد که پس از پیاده نمودن همه اهداف در برنامه ها و طرحها، کلیه سازمانهای ذیربط موظفند نسبت به انجام آنها همت گمارند. این نظر به سه عامل توجه نمی کرد:

    عامل اول : تناقض با روش تدوین بودجه نه در قوانین کشوری و نه در شکل تدوین بودجه، لزوم پیروی از مصوبات طرحهای شهری برای ارگانهای ذیربط در نظر گرفته شده است. در شکل رایج، بودجه ها به شکل بخشی تدوین می شوند و برنامه های مربوط به طرحهای جامع را (که برای سطوح تهیه شده اند) فقط در نقاطی قطع می نمایند. بنابراین بدیهی است که نخواهند توانست به آنها جامه عمل بپوشانند.

    عامل دوم : نیازهای مالی طرح

    دومین عاملی که در طرح ریزی شهری مشکل زاست، عدم نگرش به نیازهای مالی طرح است.

    عامل سوم : بازتابهای اقتصادی طرح

    تعیین محدوده اراضی قابل ساخت شهری و تخصیص این اراضی به کاربریهای مختلف تجاری - انتفاعی، تراکم ساختمانی بیش از حداقل و دسترسی به معابر، اضافه ارزشی برای اراضی ایجاد می نماید که به آن در اقتصاد بهره مالکانه یا رانت (Rent) می گویند. بدین ترتیب مالکین برخی از اراضی شهری، صاحب منفعتی می شوند که ناشی از موقعیت زمین شان در ارتباط با طرح های عمرانی شهری است و نه کار خودشان و در واقع سودی بادآورده به دست می آورند.

    اثرات کاهش ارزش اراضی واقع در کاربریهای خدماتی

    عکس مطلب فوق هم صادق است. بدین ترتیب که برخی از اراضی به خدمات و یا معابر اختصاص می یابند و به علت عدم تطابق طرحهای شهرسازی با برنامه ها و بودجه های بخشی، سازمان مربوطه سالها قادر به تملک آنها نخواهد بود و مالک زمین دچار زیان خواهد شد. به علاوه بعد از این که زمان مربوطه نسبت به تملک زمین مربوطه اقدام می نماید با احتساب قیمتهای رسمی روبرو می گردد که نخواهد توانست زیان حاصله را جبران نماید. بنابراین نوعی بی عدالتی بارز اقتصادی در بخش طرحهای شهری نهفته است که گروهی از شهروندان را منتفع و گروهی را از هستی ساقط می نماید. البته این امر با مقاومت زمین داران روبرو شده و موجب احداثهای خلاف مقررات، اقدامات فشار برای تغییر عملکرد (به خصوص از طریق کمیسیون ماده 5 )، اعمال نفوذ، اعمال قدرت و حتی گاهی فسادهای مالی می شود.

    عوامل یاد شده در جهت تقابل با زیانهای ناشی از قرار گرفتن اراضی در طرحهای شهری (غیرانتفاعی) گاهی منجر به مصوبات قانونی خاصی می شود که می تواند اساس طرحها را به هم ریزد. از جمله آنها می توان به قانون «تعیین وضعیت ملک واقع در طرحهای دولتی وشهرداریها - مصوب 29 آبان 1367» اشاره نمود که می گوید:

    «کلیه ارگانها پس از اعلام رسمی وجود طرح، حداکثر ظرف 18 ماه لازم است نسبت به انجام معامله قطعی پرداخت بهاء یا عوارض اقدام نمایند. در غیر این صورت مالکین املاک از کلیه حقوق مالکانه مانند احداث، تجدید یا افزایش بنا، تعمیر، فروش، اجاره و غیره برخوردارند و در صورتی که زمانبندی طرح کمتر از ده سال باشد، مالک هنگام اخذ پروانه تعهد می نماید هر گاه زمان اجرای طرح قبل از ده سال شروع شود حق مطالبه هزینه احداث و تجدید بنا را ندارد (که عملا، پس از صدور مجوز و احداث بنای جدید، اجرای این بند غیر ممکن است).علاوه بر این با تثبیت کاربری، دست سازمانهای مختلف برای تأمین اراضی مورد نیاز از اراضی دیگری که دارای شرایط سهل تری برای تملک بوده است و مزایای مشابه اراضی در نظر گرفته شده را نیز دارا هستند، بسته خواهد بود.

    اثرات عدم توجه به مباحث اقتصادی در گسترش شهر

    محدوده های شهری از مواردی است که به شدت از عدم توجه به مباحث اقتصادی لطمه دیده است.

    تقریبا  در تمامی شهرها محدوده های نهایی با محدوده طرح منطبق نیست. به طور متوسط 3 تا 20 درصد ساخت و ساز در خارج محدوده اتفاق افتاده و 5 تا 40 درصد اراضی در داخل محدوده ساخته نشده باقی مانده است.بررسی ها نشان می دهد که این مغایرت ها ضمنا  در هیچ یک از شهرها به علت اشتباه مطالعات و برنامه ها در انتخاب محدوده های شهری نبوده و در اغلب طرحها انتخاب جهات توسعه منطقی انجام شده است و علت اصلی این مغایرت ها ناشی از تنش های اقتصادی است که از نفس تعیین محدوده شهری نشأت می گیرد. بدین ترتیب که با تغیین محدوده، تمامی اراضی که داخل این حد می شوند، دارای اضافه ارزش می گردند و این اضافه ارزش باعث می شود که گروهی از شهروندان توان این که این گونه اراضی را از دست بدهند و اجبارا  به مناطق حاشیه ای شهر رانده شده و ساخت و سازهای خارج از محدوده را شکل دهند. در صورتی که اگر چنین اضافه ارزشی برای اراضی داخل محدوده ایجاد نمی شد، ساخت و سازها در همین مناطق شکل می گرفت. یعنی اگر محدوده ساخت و سازهای غیرمجاز، داخل محدوده قرار گرفته و اراضی داخل محدوده خارج آن واقع می شد، عکس این عمل اتفاق می افتاد.

    در انگلستان برای حل این معضل بر اساس قوانین برنامه ریزی و توسعه (1) قیمت اراضی از زمان انجام طرح ثابت نگه داشته می شود، بدین ترتیب که خسارت اراضی ای ک دچار کاهش قیمت شده، پرداخت و اضافه ارزش دیگر اراضی دریافت می شود.

    ضرورت و اهمیت تحقیق

     عوامل کالبدی مؤثر (در عدم تحقق طرح های جامع شهری)

    برنامه ریزی صلب و خشک طرحهای شهری در ارتباط با ساختارهای کالبدی شهر نیز فاقد انعطاف است و در نتیجه در بسیاری موارد در اثر مقاومت این ساختارها (مشکلات اجتماعی) طرح ناچار به پذیرش شکست خواهد بود. ذیلا چند نمونه از این گونه رفتارهای ناهنجار در ارتباط با ساختارهای کالبدی آورده میشود.

    عدم توجه به خواست ها و نقش مردم در شکل گیری شهر

    با شروع عصر صنعت و هجوم گروه کثیری از روستاییان به شهرها و در نتیجه رشد فوق العاده جمعیت، نظام شهری رایج در هم شکست و اغتشاش و بی نظمی بر شهر حاکم شد. منشور آتن در این مورد می گوید:

    فرارسیدن عصر ماشین، باعث دگرگونی تفصیلی در رفتار انسانی، در طریقه پخش و توزیع آنها در سرزمین ها و همچون در اقدام های آنها شده است.گرایش لجام گسیخته به متمرکز شدن در شهرها از سرعت ماشین کمک می گیرد. این تکامل تهاجمی هیچ گاه سابقه نداشته و در نتیجه هرج و مرج به شهرها راه یافته است .

    با این تفکر شهرسازی معاصر که معتقد بود نظم موجود در شهرهای پیش از صنعت به علت هرج و مرج ناشی از توسعه لجام گسیخته عصر صنعت درهم ریخته است، برای بازیافتن نظم شهری از دست رفته دست به عمل زد و برنامه ریزی شهری را تدوین نبود که قصد داشت تمام و کمال شهر را نظام بخشد و در اختیار گیرد.کوشش برای برنامه ریزی کامل که عمده ترین ویژگی شهرسازی معاصر است به دو قسمت عمده با شکست مواجه شده است.

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    منابع :

    آتش پور،1386، معماری، محیط و استرس ،  روزنامه مردم سالاری

    آلتمن، ایروین  1382، محیط و رفتار اجتماعی، ترجمه علی نمازیان مرکز انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

    آید، دانیل تیلر و تیلر، کارل ای،1378، توسعه ی انسانی پایدارمتکی برجامعه  : مترجم: بلیغ، ناصر، ، انتشارات توسعه روستای ، تهران

     آقابابایی. ح . و همکاران .1389 ، راهبرد پیشگیری موقعیت در مدیریت امنیت شهری با تاکید برشهرهای ساحلی ، انتشارات  دانشگاه گیلان

      احمدی. ح.   1379 ، شهرسازی مشارکتی و برنامه ریزی با مردم «، مجله شهرداری ها، سال سوم، شماره 36

      ازکیا.  م.  غفاری. غ. 1383 توسعه روستایی با تاکید بر جامعه روستایی ایران ، نشرنی ، تهران

    الیوت، جنیفر.آ، 1378 ، مقدمه ای برتوسعه ی پایداردرکشورهای درحال توسعه ، مترجم: رکن الدین افتخاری، عبدالرضا و رحیمی حسین، ، انتشارات موسسه توسعه روستایی ایران ، تهران

    اجلالی، پ. 1381 ؛ نگاهی به آمار جرائم در ایران، مجموعه آسیب های اجتماعی و روند تحول آن در ایران، مقالات اولین همایش ملی آسی بشناسی اجتماعی در ایران ، جلد یکم؛آگه؛1387

    براتی. م – براتی .ن . 1390 . آشنایی با طرح های توسعه شهری در ایران .تهران : انتشارات سازمان شهرداریها

    بوتول، گاستون، 1371 ، جامعه شناسی صلح، مترجم: فرخجسته، هوشنگ،   انتشارات شیفته ،تهران

    پاکزاد، ج 1385 مفاهیم معماری و طراحی شهری انتشارات شهیدی ، تهران

    توسلی، غلامعباس؛ جامع هشناسی شهری؛ دانشگاه پیام نور؛ 1383

    چلبی، م.؛ مبارکی، م. 1384؛ تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و جرم در سطوح خرد و کلان. مجله جامعه شناسی ایران، دوره ششم، شماره 2،

     حافظ نیا. م.  1391 ، سیاست و فضیا ، انتشارات پاپلی ، تهران

    حبیبی. م. 1391 ، از شار تا شهر، تحلیلی تاریخی از مفهوم شهر وسیمای کالبدی آن  ، چاپ ششم، انتشارات دانشگاه تهران ، تهران

    حسین زاده دلیر، ک. 1377، تکنیک و اصول برنامه ریزی شهری، جزوه درسی کارشناسی برنامه ریزی

    دورکیم، امیل ،1369 ؛ تقسیم کار اجتماعی؛ ترجمه باقر پرهام؛ کتابسرای بابل؛

     

    راپاپورت، آموس.1384 ، معنی محیط ساخته شده: رویکردی در ارتباط غیرکلامی، ترجمه فرح حبیبی، تهران، انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری

    رضویان، م.، 1381، برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، انتشارات منشی ، تهران

    رفیعیان . م. 1387 سنجش میزان رضایتمندی سکونتی ساکنان محله نواب،پژوهش های جغرافیایی انسانی شماره67

    رفیع پور، ف.1378؛ آنومی یا آشفتگی اجتماعی، پژوهشی در زمینه پتانسیل آنومی درشهر تهران؛انتشارات سروش ، تهران ؛

    روشندل، ج. 1374، امنیت ملی و نظام بین المللی ، انتشارات سمت ، تهران

    ریاحی.و. 1391، بررسی اثرات شهرک های صنعتی بر کیفیت زندگی ساکنان روستایی،مجله پژوهش و برنامه ریزی روستایی،شماره دوم

    زاهدانی، س. 1369؛ حاشیه نشینی؛ انتشارات دانشگاه شیراز؛

    زنجانی، ح. 1380؛ مهاجرت؛ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگا ه ها(سمت)؛ .

    ساوج، مایک و وارد، آلن ، 1372، جامعه شناسی شهری ، مترجم: پوررضا، ابوالقاسم ،  انتشارات سمت ، تهران

    ستوده، هدایتالله؛ مقدمه ای بر آسی بشناسی اجتماعی؛ آوای نور؛ 1376

    سیف الدینی ، ف.1386 ، روند شهرنشینی، مساله شهرهای بزرگ، مجله پژوهش های شهری، دانشگاه تبریز

    شارع پور. م. 1384.بررسی اثرات اجرای پروژه های گاز بر اجتماعات محلی ،انجمن جامعه شناسی ایران

     شجاعی باغینی، م. 1386 ،  مبانی مفهومی سرمایه اجتماع، انتشارات پژوهشکده ی مطالعات راهبرد ی ، تهران

    شکوهی، ح.1374 ، جغرافیای اجتماعی شهرها، اکولوژی اجتماعی شهر.انتشارات ماجد : تهران ،

     شیخی، محمد؛ سکونتگاه های خودرو: گذار از حاشیه نشینی به الگویی از سکونتگا هها پیرامون کلان شهرهای ایران در حاشی هنشینی و اسکان غیر رسمی(مجموعه مقالات)؛ جلد دوم؛ تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

      طالب، م. 1371 ،  مشارکت روستاییان در بازسازی روستاهای زلزله زده گیلان و زنجان ، انتشارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، تهران

    صدیق سروستانی، ر.1385؛ آسیب شناسی اجتماعی نقاط آلوده شهر تهران؛ سازمان مدیریت. و برنامه ریزی استان تهران؛

      طبیبیان، م. 1378، تعیین شاخص پایداری وابعاد آن درمحیط زیست  ، محیط شناسی، سال 25 ، شماره ی24

    علیخواه،ف.، 1389، ارزیابی آثار اجتماعی پروژه (پل روگذر روشندلان)اطرح نامه آتا

    عبداللهی، م . 1387 ؛ آسیب های اجتماعی و روند تحول آن در ایران، مقالات اولین همایش ملی . آسیب شناسی اجتماعی در ایران، خرداد 1381 ؛ جلد یکم؛ تهران: آگه؛

      فرخی، م. 1389،حاشیه نشینی شهرها و ارتباط آن با امنیت عمومی ، انتشارات دانشگاه تهران ، تهران

    فاضل، ر. ؛ میری آشتیانی، ا. 1387؛ آسیبهای اجتماعی، نگاهی به آینده؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکده مطالعات استراتژیک؛

    فنی، ز. ، 1388، درآمدی بر توسعه، جهانی شدن وپایداری انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح

    فکوهی ، ن. 1389 ، نشریه ی نوین کرج

    فیروز آبادی، ا. ؛ ایمانی جاجرمی، ح . 1385؛ سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی-. اجتماعی در کلان شهر تهران؛ فصلنامه رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 23،

    فوکویاما، فرانسیس؛ 1379، پایان نظم: سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه غلامعباس توسلی؛ تهران:. انتشارات جامعه ایرانیان؛

    قصری.م.  1390 بررسی تاثیر نوع و میزان کاربری اراضی شهری در شکل گیری الگوهای فضایی بزهکاری ،فصلنامه ژئوپلیتیک،سال هفتم شماره سوم

    کاظمی مطلق، ن. و همکاران، 1389، ملاحظات امنینی کلان شهر مشهد براساس شاخص های توسعه پایدار شهری« انتشارات  دانشگاه گیلان ،

     کلکوهن،ایان. 1376 ، طراحی عاری از جرم  و ایجاد مناطق امن پایدار ، مترجم رایجان اصلی، مهرداد، انتشارات دانشگاه نهران

    کنت، سیلویا و مک لوین، کتی، 1391 ،جغرافیای توسعه ، مترجم: بخشی زاده، فاطمه، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی

    کلانتری .م. و توکلی .م. 1385 - 1386: شناسایی و تحلیل کانون های جرم خیز شهری ،فصلنامه مطالعات پیشگیری نیروی انتظامی، سال اول و دوم

     کلانتری . م. 1380 بررسی جغرافیایی جرم و جنایت در مناطق شهر تهران ،رساله دکتری جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری ،تهران،دانشگاه تهران

    کوثری، م. 1381؛ نظریه های آنوتومی اجتماعی، نظریات و دیدگا هها؛ سهامی انتشار؛

    گیدنز، آنتونی، 1378 ؛ جامعه شناسی؛ ترجمه منوچهر صبوری؛ تهران: نشر نی؛

    لنگ، جان،1390، آفرینش نظریه معماری، انتشارات دانشگاه  تهران ، تهران

    لینچ، کنت،1386؛ روابط متقابل شهر و روستا در کشورهای در حال توسعه؛ ترجمه دکتر محمد رضا رضوانی و داوود شیخی؛ تهران: پیام؛

    ماجدی. ح. 1391، توسعه و عمران شهرستان، ضرورتها و ویژگیها

    ماندل، رابرت، 1377 ، چهره  متغیر امنیت ملی ،« مترجم:پژوهشکده مطالعات راهبردی  ، انتشارات پژوهشکده ی مطالعات راهبردی ، ، تهران

    مرتضوی .ش. ،1380 شهرناز . روانشناسی محیط . انتشارات دانشگاه شهید بهشتی ، تهران

    مزینی، م .1390 ، مقالاتی در باب شهر و شهرسازی

    مستوفی.ر.  1388، بررسی عوامل موثر بر کاربری اراضی مسکونی در شهر قشم با استفاده از الگوهای فرایند تحلیل سلسله مراتبی ahp

    مهندسین مشاور شارمند ، 1383، شیوه های تحقق طرح های توسعه شهری، جلد اول

    مطلبی. ق . 1380 ، رویکردی انسانی به شکل دهی فضاهای شهری ، دانشگاه تهران، تهران

     معید فر، س . 1387؛ جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران؛ همدان: نور علم؛

    ممتاز، فریده؛ جامعه شناسی شهری؛ تهران: سهامی انتشار؛1379

    موسوی .ی . آشنایی با منابع و ماخذ آسیب های اجتماعی، 1381 دفتر مطالعات و تحقیقات راهبردی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری

    محسنی تبریزی، علیرضا؛ جامعه شناسی انحرافات؛ جزوه درسی، تهران؛ دانشکده علوم اجتماعی. دانشگاه تهران؛ 1370

    هال، پیتر جفری؛ آینده شهری قرن 21 ؛ ترجمه اسماعیل صادقی و ناهید صادقی؛ تهران: جامعه مهندسان مشاور ایران؛1388

         

    یاراحمدی، ا. 1378، به سوی شهرسازی انسان گرا، انتشارات شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری ،تهران

     

     

    Amis, P. (1995). Making Sense of Urban Poverty, Environment and Urbanization, 7(1), April: 145-58

    Beal, J.(2000), Life in the Cities, In T. Allen and A. Thomas, Poverty and Development in the 21 Century, Oxford: Oxford University Press.

    Bursik Jr., Robert. J. (1988). Social Disorganization and Theories of Crime and Delinquency: Problems and Prospects. Criminology 26: 519 -551.

    Carp , E. M., 1966, A Future for the Aged: the Residents of Victoria Plaza, Austin: univ . of Texas Press.

    Eitzen, Stanley; Baca zinn, Maxine, (2000), Social Problem, Boston, Allyn and Bacon.

    Galster, G . C and Hesser , G. W., 1981, Residential Satisfaction Composition and Contextual Correlates, Environment and Behavior ,13 (6), 735-758.

    Jane Jacobs , (1961),The Death and Life of Great American Cities.

    Haralambos, M., & Holborn, N, 1990, Sociology: Thernesand Perspective. Broadwick,London.

    Katz, Rebecca S. (2002). Re-Examining the integrative Social Capital Theory of  Crime, Western Criminology Review, 4(1).

    Lansing , J. B. and G. Hendricks., 1967, Living Patterns and Attitudes in The Detroit Region, Detroit regional Transportation and Land Use Study.

    Michelson, W., 1966, An Empirical Analysis of Urban Environmental Preferences, J. of the Amer. Institute of Planners, 31: 355-360

    Sampson, Robert J., and William J. Wilson. 1995. Toward a Theory of Race, Crime and Urban Inequality. In Crime and Inequality, John Hagan and Ruth Peterson, eds. Stanford,CA.; Stanford University Press

    Shaw, Clifford R. and Henry D. Mckay. 1972. Juvenile Delinquency and Urban Areas, Revised ed. Chicago, Ill: University of Chicago Press

    Schmidt, D., R. Goldman, and N. Feimer., 1979, Perceptions of Crowding, Environment and Behavior, 11: 105-130.

    Van Poll , R., 1997, The Perceived Quality of the Urban Residential Environment A Multi- Attribute Evaluation


موضوع پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, نمونه پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, جستجوی پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, فایل Word پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, دانلود پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, فایل PDF پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, مقاله در مورد پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, پروژه در مورد پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, پروژه درباره پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری

فصل اول کلّیات تحقیق مقدمه : در جهانی که به سرعت در حال افزایش شهرنشینی است نقش شهرها به عنوان ابزار رشد اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسئله درکشورهای کمتر توسعه یافته که با افزایش بی سابقه نرخ شهر نشینی روبرو هستند ضرورت به کارگیری تصمیمات آگاهانه و اتخاذ رویکرد های نوین در برنامه ریزی توسعه شهری را اجتناب ناپذیر نموده است. راهبرد توسعه شهری ابزاری است که می تواند ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «M.A» مديريت دولتي گرايش مالي تابستان  1391 چکيده امروزه، تقريباً تمام کساني که به هر نحو طرفدار توسعه و اصلاحات هستند در همه جا

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته شهرسازی گرایش برنامه ­ریزی شهری چکیده حمل­ و نقل شهری یکی از اصلی­ترین زیر بخش‌های توسعه و برنامه­ریزی شهری می­باشد. شهروندان همه روزه با شبکه­های پیاده و سواره و انواع مختلف حمل­ونقل تماس داشته و برای پاسخ­گویی به طیفی از نیازهای شغلی، تحصیلی، خرید، تفریح و غیره از حمل­ونقل شهری استفاده می­کنند؛ بنابراین حمل­ونقل به یکی از مهم­ترین بخش­های کیفیت ...

اثربخشی مقررات طرح های تفصیلی بر نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهر اصفهان چکیده با توجه به مشکلات موجود در شهرهای بزرگ مانند گسترش شهر بر روی اراضی باارزش کشاورزی پیرامون و فرسودگی فضایی – کالبدی بافتهای درونی شهر، لزوم اتخاذ روشها و راهبردهایی جهت برقراری توسعه پایدار شهرها بیش از پیش ضرورت دارد. در این خصوص راهبرد توسعه درون زای شهری، یعنی توجه به بهسازی بافت و نوسازی در بافتهای ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری چکیده رساله: با توجه به رشد افسار گسیخته شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه، فقر و محرومیت از مسائل محوری و اساسی به شمار می­رود که شهرها با آن دست به گریبان هستند. رشد پدیده فقر شهری و عمیق­تر شدن شکاف طبقاتی در شهرهای بزرگ باعث شده است که گروه­های کم درآمد در غالب اجتماعات محلی در فضاهای جغرافیایی خاص شکل گیرند که از روند کلی توسعه ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

فصل اول 1-1-مقدمه اقلیم[1]، سیستم[2] پیچیده­ای است که عمدتاً به دلیل افزایش گازهای گلخانه­ای درحال تغییر است. آب و هوای کره زمین در طول قرن بیستم به ویژه در دو دهه اخیر تعادل خود را از دست داده و تمایل به افزایش دما نشان داده­است(رحیمی­و همکاران، 1392). تغییر اقلیم از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران یک پدیده طبیعی[3] است که در توالی­های زمانی بلند مدت اتفاق افتاده و مجدداً نیز به ...

رساله جهت اخذ درجه دکتری Ph . D رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده : امروزه به دلیل هزینه های بالا ساخت و ساز و عدم توان اقتصادی مالکین بافت های فرسوده یکی از روش های نوسازی این بافت ،شراکت بخش های عمومی و خصوصی می باشد . در این پژوهش سعی شده است که تاثیر این نوع شراکت را در نوسازی بافت فرسوده منطقه 9 تهران بررسی نماید. جامعه آماری پژوهش (1169 پلاک )، پلاک های هستند که در ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.SC) رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده : به طور کلی، آنچه در ادبیات علمی داخل و خارج کشور مغفول مانده ، نقش سازمان های ایمان محور ( سام ) در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری است . این سازمان ها که به دو دسته قدسی و غیر قدسی تقسیم می شوند به دلیل ظرفیت ایمانی اش دارای اثر بخشی مضاعف نسبت به دیگر سازمان ها هستند . سازمان های ایمان ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

ثبت سفارش