پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج

word 6 MB 29713 175
1391 مشخص نشده جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • فصل اول

    کلّیات تحقیق

    مقدمه :

    در جهانی که به سرعت در حال افزایش شهرنشینی است نقش شهرها به عنوان ابزار رشد اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسئله درکشورهای کمتر توسعه یافته که با  افزایش بی سابقه نرخ شهر نشینی روبرو هستند ضرورت به کارگیری تصمیمات آگاهانه و اتخاذ رویکرد های نوین در برنامه ریزی توسعه شهری را اجتناب ناپذیر نموده است. راهبرد توسعه شهری ابزاری است که می تواند به شهرها در استفاده­ از فرصت های شهرنشینی کمک کند و شهر را قادر سازد تا با توسعه نهادهای برنامه ریزی فرصت های بیشتری را خلق کنند. راهبرد توسعه شهری به عنوان فرایندی جهت گیری شده، توسعه یافته و حمایت شده از طریق مشارکت به منظور ارتقای رشد برابر در شهرها و مناطق پیرامونشان در راستای بهبود کیفیت زندگی تمامی شهروندان تعریف می شود. بنابراین داشتن  نگاه راهبردی در خصوص سرمایه­گذاری و رشد به منظور بهره گیری از فرصت ها برای شهرها امری حیاتی است.  راهبر توسعه شهری تا کنون با مشارکت نهادهای رسمی محلی و ملی در برخی از شهرهای کشورهایی نظیر برزیل، ماداگاسکار، موریتانی، آفریقای جنوبی،  نیجریه، رواندا، مراکش، و... تدوین و به اجرا در آمده، توانسته موفقعیت های عمده ای را در زمینه کاهش فقر، بالابردن کیفیت زیست و ارتقاء مدیریت شهری کسب نماید. در کشور ما نیز که با رشد بی رویه جمعیت شهری روبرو است استفاده از دیدگاههای حاکم بر طرح های جامع در نظام توسعه شهری نتوانسته مسائل و مشکلات شهرها را به درستی رفع و رجوع نماید. بنابراین استفاده از راهبرد توسعه شهری در نظام بر نامه ریزی کشور می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات پیش روی جامعه شهر نشین کشور را حل نموده و فرصت های بیشتری را در زمینه بهره گیری از رشد و توسعه شهری فراهم آورد.

    در این پژوهش با شناخت تحولات عمده تاثیر گذار در روند شهر نشینی جهان و ایران و سیر تحول       برنامه ریزی در این کشورها سعی گردیده، ضرورت به کارگیری رویکرد راهبرد توسعه شهری را به منظور بهبود کیفیت زیست شهری، افزایش مشارکت شهروندان و استفاده از طرح های با انعطاف پذیری بالادر نظام برنامه ریزی شهری کشور تبیین گردد.

     

     

     

     

       1-1-­ دیدگاه پیشنهادی

    تغییر و تحول در محیط شهری امری اجتناب ناپذیر است، عوامل و نیروهای متعددی شامل نیروهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، فناوری و زیست محیطی در فرآیند و شدت این تحولات اثر گذار هستند این عوامل (طبیعی یا مصنوعی، فردی یا اجتماعی، برنامه ریزی شده یا برنامه ریزی نشده) شکل، اندازه، ساختار و سازمان فضایی شهرها را تحت تاثیر قرار می دهند.

    شدت تغییرات در محیط های شهری کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته است این تغییرات به همراه افزایش نرخ رشد شهری چالش های بسیاری  را در مسائل شهری سبب شده است که خود منجر به طرح سوالات زیر شود، ساکنین جدید در کجا زندگی خواهند کرد؟ از چه اراضی استفاده خواهد شد؟ چه کسی مسئول حفاظت از آنهاست؟ اختلافات و منازعات آنها چگونه رفع و رجوع می شود؟ رویارویی با چنین چالش هایی ضرورت برنامه ریزی برای تصمیمات آگاهانه را در آینده اجتناب ناپذیر نموده است،  با این وجود اتخاذ تصمیمات به شیوه " تصمیم گیری راهبردی" در قلمرو مدیریت شهری کشورهای در حال توسعه که بسیاری از شهرهای آن با نرخ بی سابقه ای در حال رشد هستند رویه متداولی نمی باشد به منظور ایجاد فرآیند تصمیم سازی مشارکتی در کشورهای در حال توسعه و به منظور کاستن از سطح فقر شهری سازمان ائتلاف شهرها تدوین "راهبرد توسعه شهر[1]" را به عنوان ابزاری موثر ترویج می نماید. فرآیند CDS به لحاظ دستاوردهای مهمی که می تواند از نظر اصلاح نظام مدیریت شهری، پاسخگو نمودن نهادها و شفاف سازی فرآیندها به بار آورد مورد استقبال جهانی واقع گردیده است. این سند رابطه بسیار نزدیکی با مساله فقر زدایی و ارتقاء کیفیت زندگی اقشار فقیر در کشورهای در حال توسعه و جوامع در حال شهر نشین شدن دارد. نکته ویژه ای که در CDS مورد تاکید قرار گرفته توجه به مرحله اجرا و نه تدوین سند به عنوان هدف غایی بوده است. سند راهبرد توسعه شهری برای رشد منطبق با عدالت اجتماعی شهرها از طریق همکاری و مشارکت گسترده جامعه در جهت ارتقای کیفیت زندگی کلیه شهروندان به ویژه اقشار فقیر تهیه می شود و هدف اصلی آن تامین توسعه پایدار از طریق ایجاد ظرفیت های اجتماعی برای مشارکت همگانی است.

    سند راهبر توسعه شهری تا کنون با مشارکت نهادهای رسمی محلی و ملی در برخی از شهرهای کشورهایی نظیر برزیل، ماداگاسکار، موریتانی، آفریقای جنوبی،  نیجریه، رواندا، مراکش، بنگلادش، چین، هند، اندونزی، نپال، پاکستان، فیلیپین، ویتنام، یمن، کنیا، اتیوپی، مصر، بلغارستان و... تدوین و به اجرا در آمده است .

    از جمله شهرهایی که تا کنون سند CDS در آن به اجرا در آمده شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی را می توان نام برد. سند CDS در این شهر با موافقت سازمان تجارت جهانی[2] با طرح های توسعه شهری شهر ژوهانسبورگ که در قالب طرح های igoli اجرا می شد انطباق داده شد و سند CDS تدوین گردید . هر چند طرح igoli[3] دارای ایده های نو بود و لی با این حال دارای ایرادهای زیادی مانند عدم مشاوره کافی، مشارکت کم، حساسیت پایین نسبت به کارگران و مصرف کنندگان و عدم شفافیت در پاسخگویی به نیازهای شهروندان بود. البته عمده این ایراد ها با تطبیق CDS برطرف شد.

    فرآیند تهیه "راهبرد توسعه شهری"( (CDS برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران که آشنایی کمتری با نظام های تصمیم سازی، تصمیم گیری واجرایی راهبردی دارند امر نسبتاً جدیدی است. تمرکز فرآیند مذکور بر "اجرا " (و نه فقط تدوین سند) و اتکاء راهبرد بر یک چشم انداز سازی مشارکتی از ویژگی های عمده ای است که معمولا در نظامات سنتی برنامه ریزی جوامعی مانند ایران سابقه چندانی ندارد. از این رو، استفاده و بومی سازی ابزارهای مدرن برنامه ریزی و مدیریت شهری می تواندگام مثبتی در جهت اصلاح امور شهرهای ایران باشد. اما نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که ورود سند جدیدی به خانواده اسناد رسمی برنامه ریزی کشور به لحاظ ایجاد هماهنگی محتوایی، سلسله مراتبی و مشروعیت قانونی مستلزم بستر سازی مناسب است. به بیان دیگر ارتباط بین سند مذبور و اسناد رسمی برنامه ریزی شهری کشور نظیر "طرح جامع شهر " و تعاملی که با یکدیگر خواهند داشت باید روشن گرد.

    در قالب مساله فوق پژوهش حاضر سعی دارد در ابتدا با شناخت درست از فرآیند تهیه و اجرای سند راهبرد توسعه شهری (CDS) و بررسی شهرهایی که تا کنون این سند در آنها تدوین و به اجرا درآمده میزان  سازگاری این سند را با نظام برنامه ریزی شهری کشور مورد بررسی قرار دهد.

     در این راستا شهر سنندج با توجه به موقعیت و پتانسیل های خاص خود به منظور بررسی میزان انطباق پذیری رویکرد مذکور به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده است. طرح های توسعه شهر سنندج تا کنون مبتنی برطرح   های جامع و تفصیلی بوده است این طرح ها با توجه به ویژگی های خاص خود نتوانسته اند راهبرد درستی را برای توسعه شهر سنندج ارائه دهند این امر باعث شکل گیری و گسترش سکونتگاه های غیررسمی متعددی در داخل و اطراف شهر شده است. بنابراین در این پژوهش ابتدا طرح های جامع و تفصیلی شهر سنندج مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است،  در ادامه سعی می گردد سند استراتژی توسعه شهر سنندج تهیه و تدوین گردد. 

    1-2-­ پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق

    از سال 1998 بانک جهانی[4] رهیافت جدیدی را برای کمک به توسعه شهرها بسط داد که استراتژی توسعه شهری (CDS) نامیده شد. رویکرد مذکور  رهیافتی مشارکتی است که متکی بر مشارکت ذی نفعان[5]، شامل بازرگانان، فرهنگیان، دولت های محلی، گروه های اجتماعی، دولت ملی، سازمان های غیره دولتی، سازمان های مردمی و شهروندان (به طور آزاد)، می باشد.

    در ایران نیز برای تهیه سند راهبرد توسعه شهری با کمک بانک جهانی و سازمان ائتلاف شهرها[6] تلاش هایی صورت گرفته است. در این میان شهرهای قزوین، بندر انزلی و شاهرود به عنوان شهرهای نمونه برای تهیه سند راهبرد توسعه شهری انتخاب شده­اند. علاوه بر آن شهرهایی مانند شیراز، اصفهان و مشهد نیز اقدام به تهیه سند چشم انداز توسعه شهری نموده اند. در مورد شهرهای قزوین، شاهرود و بندر انزلی مطالعاتی صورت گرفته، که هم اکنون به دلیل عدم اتمام این مطالعات اسناد مربوط به آنها در دسترس نمی باشد. با این وجود در قسمت بعدی توضیحاتی در خصوص شهر قزوین که امکان دسترسی به اسناد آن فراهم شده آورده می شود. ضمناً در چهارچوب مطالعات شهر قزوین اشاراتی به سند راهبرد توسعه شهر مشهد نیز شده، که آورده می شود در ادامه این دو تجربه داخلی، به تجربیات جهانی در شهرهای اسکندریه مصر، پیشاور پاکستان و کاتماندوی نپال پرداخته می شود.

    1. ­سند راهبرد توسعه شهری قزوین: در این سند تنها به اولویت ها و مزیت های منطقه ای و ملی شهر قزوین پرداخته نشده  بلکه تا حد ممکن تاثیرات مثبت و منفی خارج از مرزهای کشور به قزوین نیز مورد توجه قرار گرفته بدین تریب یکی از مزایای استفاده از توسعه راهبردی در قزوین استفاده از مزایایی است که خارج از قلمرو شهر قزوین قرار دارند و تا کنون بطور مستقیم به  آنها توجه نشده است. در این برنامه سعی شده عوارض تهدیدهایی که در داخل و خارج شهر قزوین وجود دارند را به حداقل رسانده و حتی این تهدید را به فرصتی برای توسعه کمی و کیفی شهر قزوین تبدیل نماید. فرق عمده این برنامه ریزی با سایر برنامه ریزی ها آن است که به طور همزمان هم به مسائل و معضلات عمده شهری می پردازد و هم سعی می کند نیروها و منابع پراکنده را در جهت رسیدن به یک شهر آرمانی ولی واقع گرایانه در آینده هدایت نماید(سند توسعه شهری قزوین، 1385).

    2. سند راهبرد توسعه شهر مشهد قدس : در این سند سعی گردیده ویژگی ها و پتانسیل های شهر مشهد شناخته شده و با بررسی نقش و جایگاه شهر مشهد در سطح ملی و بین المللی محورهای استراتژیک آن با رویکرد منطقه ای و جهانی تهیه گردد. محورهای عمده ای که در این سند بر آنها توجه اساسی گردیده است عبارتند از شهری زیارتی، شهری آرامش دهنده، فرح بخش، با اقتصاد خدماتی مبتنی بر فناوری و با امنیت در این راستا در این سند سعی گردیده با شناسایی نقاط قوت و ضعف شهر مشهد و تبدیل کردن این ضعف ها و تهدیدها به فرصتی برای توسعه اجتماعی، اقتصادی شهر مشهد توان رقابتی آن را سطح ملی و منطقه ای بالا ببرد.

    3.­ سند راهبرد توسعه شهری شهر پیشاور پاکستان[7] : به طور کلی کانون توجه محتوایی "راهبرد توسعه شهری" (CDS) در شهر پیشاور همانا فقر زدایی[8] از طریق ارتقاء توان رقابتی[9] _ اقتصادی شهر و انجام اصلاحات در نظام مدیریت شهری است از این رو محتوای سند راهبرد توسعه شهری پیشاور به طور ویژه ای بر مساله "کاهش فقر شهری" تمرکز داشته استpishavar City District Government 2001)).

    4.­ راهبرد توسعه شهر صوفیه[10] ) بلغارستان ): هدف از تهیه سند کمک به ایجاد سیستم مدیریت شهری دموکراتیک و خود اتکاء در صوفیه به گونه ای که در بر گیرنده منافع پایدار و طولانی مدت برای ساکنین باشد اعلام گردیده است. این سند از طریق تشریک مساعی گسترده با گروه های ذی نفع تلاش دارد تا در جهت ارتقاء ظرفیت نهادها جهت حصول اطمینان از اجرای راهبرد و تجربیات به دست آمده در سطح کشور عمل نماید                    (,2003 City Of Sofia).    

    5.­ استراتژی توسعه شهری اسکندریه مصر[11] : در این سند بعد از بررسی جنبه های گوناگون اقتصادی،  اجتماعی، تورسیم، بازرگانی، زیست محیطی و...  و تجزیه و تحلیل بافته های حاصل از این مطالعات برای تدوین چشم انداز توسعه آتی و راهبرد های توسعه اجتماعی، اقتصادی و... استراتژی های زیر را به عنوان محور اساسی توسعه شهر اسکندریه قرار داده است. 1- کمک به مدیریت بهتر محلی2- بالا بردن مشارکت بخش خصوصی 3-  بر طرف کردن فقر اجتماعی و اقتصادی(Alexandri­­ City­ Development, 2006).

    6.­ سند راهبرد توسعه شهری شهر کاتانماندو6 : این سند از 10 فصل تشکیل شده است که محتوای فصول در بر گیرنده مطالعات برنامه ریزی شهری، اقتصاد شهری، نهادها، حمل و نقل شهری، مسکن، خدمات شهری ، میراث فرهنگی، توسعه اجتماعی، محیط زیست و مالیه شهرداری است. در این سند سعی گردیده از تمام پتانسیل های موجود در جهت بالا بردن توان رقابتی شهر کاتماندو استفاده گردد(, Katmandu Metropolitian City 2001)). 

       1-3-­ اهداف تحقیق

    فراهم کردن زمینه تهیه طرح هایی که منطبق با پتانسیل ها و توانایی موجود در محیط بوده و از انعطاف پذیری بالایی در زمینه اجرا بر خوردار باشند. 

    ارزیابی و تحلیل طرح های جامع و تفصیلی شهر سنندج و شناسایی  نقاط قوت و ضعف این طرح ها

    ارتقاء نظام مدیریت شهری و مشارکت اجتماعی در تهیه طرح هایی که بیشتر به بعد اجرایی توجه دارند.

    شناسایی و ارائه راهکارهای پایدار برای توسعه فضایی _ کالبدی مبتنی بر شاخص های  اقتصادی و اجتماعی شهر سنندج

    1-4-­ اهمیت و ضرورت تحقیق

    نظام برنامه ریزی شهری در ایران عمدتاً متکی بر طرح های جامع  و تفصیلی می باشد این طرح ها با توجه به ماهیت خود از انعطاف پذیری پایینی برخوردار بوده و فرآیند تهیه و تصویب آنها به گونه ای است که مدت زمان طولانی را در بر می گیرد. علاوه بر این موارد  میزان مشارکت در این طرح ها در سطح پایینی قرار گرفته بنابراین  استفاده از طرح CDS  می تواند  فاصله بین طرح های توسعه شهری و مردم را از کاهش دهد. 

    شهر سنندج با قرار گرفتن به عنوان مرکز استان با عواملی از قبیل مهاجرت، افزایش رشد طبیعی جمعیت و ... با رشد شتابان شهر نشینی روبرو است و در کنار این موارد با توجه به محدودیت های محیطی خود توانایی تامین زمین مورد نیاز برای سکنی گزینی جمعیت وارد شده را ندارد و این امر باعث شده در جای جای شهر سکونتگاه های غیر رسمی[12] شکل گیرد که علاوه بر برهم زدن سیما و منظر شهری باعث افزایش اشتغال کاذب در سطح شهر شده است.  برنامه ها و طرح هایی نیز که در سطح شهر تدوین و اجرا می شود متناسب با توانایی ها و پتانسیل های موجود نبوده و توانایی حل مشکلاتی را که شهر با آن مواجه است را ندارند.  لذا شناسایی قابلیت های مختلف طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهر ضروری بوده تا از این طریق رویکردی پایدار در توسعه شهری تدوین گردد. رویکرد مذکور در ارتقاء زندگی شهروندان و کاهش فقر شهری موثر بوده و زمینه مشارکت مسئولین و شهروندان درراستای راهبردهای تدوین شده را فرآهم می آورد.

    Abstract
    Change in the urban environment is inevitable, many factors and forces, including forces of social, economic, technological and environmental changes in the intensity of affect. Urban planning to deal with these developments require high flexibility and enjoyment of involvement residents as the main actors are in urban environment, urban management from the viewpoint should also spend bureaucratic and elitist view toward democratic and flexible to move. Planning system in Iran based comprehensive and detailed plan built without any vision of democratic reform and for  this purpose requires using the new approach to planning is to increase citizen participation. Therefore, urban development strategy that upper ability to organize the urban environment, improve urban management is participatory, introduced as the new approach has been to test this approach in urban planning system of Sanandaj were selected as sample . Based on this approach Sanandaj various aspects of social, economic, tourism, environmental and ... Were studied, and l meetings Working Group and combine it with comments residents in the model swat strengths, weaknesses, threats and opportunities of the city were identified and goals and made development the city was characterized more by using the model AIDA scenarios possible In compiling the prospect of the city were analyzed, and the third scenario, develop perspective combined with tourism as a priority planning scenarios for developing top prospects were selected after the strategy, the policies and measures necessary to ensure future prospects specified in the executive development program in five years in various social, economic, physical, tourism and environment were developed.

    Key word: Urban Planning, City Development Strategy, Urban Management

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    ارجمندنیا ، اصغر . 1380. سازمان های غیره دولتی ، راهبرد مشارکت سازمان یافته . مجله مدیریت شهری 5 .

    براتی، ناصر.1386. برنامه ریزی توسعه راهبردی شهری.برنامه توسعه راهبردی شهر ورشو تا سال 2020،قزوین: دانشگاه بین المللی قزوین

    بوچانی ، محمد حسین .1385 . طرح های راهبردی _ساختاری در راهند . مجله شهرداری ها  6

    پاتر، رابرت پ و ایونز، سی لوید.1384.شهر در جهان در حال توسعه.ترجمه ایراندوست، کیومرث، دهقان منشادی، مهدی و احمدی، میترا. تهران: سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

    پیرزاده، حسین.1387. اصلاح نظام مدیریت توسعه شهری در ایران بر اساس رویکرد راهبردی. تهران وزارت مسکن و شهرسازی،معاونت معماری و شهرسازیدفتر معماری و طراحی شهری

    تایپیتون فرانک ب.1978. تاریخ اجتماعی و اقتصادی اروپا از سال 1939 تا کنون. ترجمه کریم پیر حیاتی.1375. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.ص 316

    حبیبی،کیومرث.1380.توسعه کالبدی فضایی شهر سنند با استفاده از GIS،دانشگاه کردستان

    حبیبی،کیومرثو دیگران.1385.  از زنگان تا زنجان. زنجان: دانشگاه زنجان

    خاتم ، اعظم .1380. فعالیت سازمان های غیره دولتی در زندگی شهری ایران.تهران مجله مدیریت شهری 5

    خادمی، حمید و مرجان ذکائی.1387. مجموعه مقالات توسعه شهری.تحقق پذیری طرح های شهری

    سند استراتژی توسعه شهر قزوین.1385. معاونت پژ.هشی دانشگاه بین المللی قزوین

    سند استراتژی توسعه شهر بهارستان.1387. معاونت شهرسازی شهرداری بهارستان

    سند استراتژی توسعه شهری شاهرود.1387. معاونت شهرسازی شهرداری شاهرود

    سالنامه آماری استان کردستان، انتشارات استانداری معاونت برنامه ریزی.1385

    سلیمی، محمود.1387. برنامه ریزی ساتراتژیک شهربانه. پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد

    سعیدی، رضوانی.1373.،بهبود مدیریت شهری.وزارت کشور. مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری تهران

    سعیدنیا، احمد.1383. کتاب سبز شهرداری ها، طرح های شهری. تهران : انتشارات دفتر برنامه ریزی وزارت کشور

    ­سنندجی، میرزا شکرالله.1366. تحفه ناصری در  تاریخ و جغرافیای کردستان. تهران نشر امیر کبیر

    - سیف الدینی، فرانک.1383. مبانی برنامه ریزی شهری. تهران : انتشارات آییژ.

    شریعت زاده، مریم.1374.عوامل موثر بر سازمان یابی فضهای شهری در ایران.مجموعه مقالات کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران. ارگ بم _کرمان، جلد سوم.سازمان میراث فرهنگی.219

    شیعه، اسماعیل.1382.مقدمه ای بر برنامه ریزی شهری. تهران. دانشگاه علم و صنعت

    عابدین درکوش، سعید.1385. مقدمه ای بر اقتصاد شهری. تهران. انتشارات جهاد دانشگاهی

    علوی تبار ، علیرضا .1379. بررسی الگوی مشارکت شهروندان در اداره امور شهرها. مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر وزارت کشور، جلد اول

    علیزاده، هوشمند .1376. برنامه ریزی ساختار فضایی _کالبدی محله قطارچیان سنندج. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران دانشکده هنرها زیبا.

    غمامی، مجید .1371. بررسی و نقد اجمالی طرح های جامع شهری . مجله آبادی 7

    فکوهی، ناصر.1385.انسان شناسی شهری.تهران نشر نی

    کلانتری، خلیل.1385. برنامه ریزی

    کوکبی، افشین.1384. برنامه ریزی به منظور ارتقاء کیفیت زیست شهری، در مرکز شهر مطالعه موردی بافت مرکزی خرم آباد. پاپان نامه کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس.

    گلکار ،کورش.1384. چشم انداز شهر/محله پیشنهاد یک چهارچوب مفهومی برای صورت بندی بیانیه چشم انداز . مجله هنرهای زیبا26.

    گلکار ،کورش.1384. مناسب سازی تکنیک سوات برای کاربرد در طراحی شهری. دو فصل نامه صفه 41

    گلکار ، کوروش و جلال آزادی .1384. راهبرد توسعه شهری چیست. مجله شهرنگار. 30 : 80-59 .

    محمدی، اکبر.1380. اثرات توسعه شهری بر منابع زیست محیطی سنندج. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران دانشکده جغرافیا.

    مرادی مسیحی، واراز.1381. برنامه ریزی استراتژیک در کلان شهرها، به ضمیمه برنامه ریزی استراتژیک لندن. تهران: انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری

    مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن. نتایج تفصیلی شهرستان سنندج 1375

    مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن. نتایج تفصیلی شهرستان سنندج 1385

    -­ مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری .1379. نگرشی بر الگوی برنامه ریزی شهری در ایران وزارت کشور

    - مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری.1383. شیوه های تحقق طرح های توسعه شهری.بررسی تجارب تهیه و اجری طرح های توسعه شهری در ایران. تهران: سازمان شهرداری های کشور.

    - مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری.1383. شیوه های تحقق طرح های توسعه شهری.بررسی تجارب تهیه و اجرای طرح های توسعه شهری در جهان (جلد اول). تهران: سازمان شهرداری های کشور.

    - مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری.1383. شیوه های تحقق طرح های توسعه شهری، بررسی تجارب تهیه و اجرای طرح های توسعه شهری در ایران(جلد دوم). تهران: سازمان شهرداری های کشور.

    - مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری،(1383) شیوه های تحقق طرح های توسعه شهری.تدوین شیوه های مناسب تهیه طرح های شهری در ایران.جلد سوم. تهران: سازمان شهرداری های کشور.

    مزینی ، منوچهر . 1375. مدیریت شهری و روستایی در ایران . وزارت مسکن و شهرسازی،  سازمان ملی زمین و مسکن .

    مزینی ، منوچهر . 1378. بررسی ساختار مدیریت شهری در ایران . تهران : وزارت کشور

    مهدی زاده، جواد. 1385. برنامه ریزی راهبردی توسعه شهری، تجربیات اخیر و جایگاه آن در ایران. تهران: انتشارات پیام سیما گران

    مهندسان مشاور فرافز.1365. طرح تفصیلی شهر سنندج

    مهندسان مشاور تدبیر شهر.1383.طرح جامعه(توسعه و عمران) شهر سنندج

    مهندسان مشاور پژوهش و عمران.1383. طرح جامع عمران ناحیه سنندج

    میکسل، ریموند اف. 1976. توسعه اقتصادی و محیط زیست، مقایسه بین اقتصاد توسعه سنتی و توسعه پایدار.  ترجمه: حمیدرضا ارباب .1376. سازمان برنامه و بودجه تهران .

    هال، پیتر و فایفر اولیور.1388.آینده قرن شهری 21. ترجمه اسماعیل صادقی و ناهید صفایی، جامعه مهندسان مشاور  ایران. 18

    -Ames , S . 1993. " A Guide to community Visioning : hands-on Information for local Communities", Portland , Oregon : APA Oregon Chapter.

    -Ames , S .1997.  ," community Visioning : Planning for the Future in Oregon` s Local Government ", in APA San Diago Conference Proceeding -97.

    -Backgrond Information and Community Profile , Madison County Comprehensive Plan.

    -Bryson. J. B. 1995. " Strategic Planning for Public and Non-Profit Organization" , Josef Bass Public Administration Series.

    -CDS TOOLKIT FOR PHILIPPINE CITIES , Hon . Francis N, Tolentino , League of Cities of the Philippines

    - City Alliance.2004.City Development Strategy_ First Results

    - City Alliance.2004. About  City Development Strategy

    - Cites .2004. CDS Tookit  For Philippines Cities

    - City Alliance.2004. About  City Development Strategy

    - City Development Strttegics (CDSs) , A Discussion Report for DFID (UK) and the World Bank July 2000 , GHK Group , London

    - City Development Strategy and reduce poverty.2004. Asian Development Bank

    - China CDS Performance Indicators: Final Report Prepared for UN Habitat-Fukuoka Office December 2002 , Sogana University, Seoual , Korea

    - City Development Strategy Report , Bureau National D ` Etudes Techniques et de Development, Cote D ` Ivories

    -City Development Strategy Report City Development Strategy November 2001 City Development Strategy UMP South Asia Office City Development Strategy

    -CHINA CITY DEVELOPMENT STRATEGIES DRAFT FINAL REPORT :

    - CHANGSHA / ZHOHOU / XIANGTAN Cheroot Ltd./The Urban Institute/ International Center for Sustainable Cities , November , 2001

    - Coucleis, H., R Golledge, N. Gale and W. Tolbert (1987)," Exploring the Anchor-Point Hypotheses of Spatial Cognition ",in jourmal of Environmental Psychology , 7 (2) 99-122.

    - DETR & CABE .2000, "By Design-Urban Design in the Planning System ", London : DETR.

    - Dodge , Williame R .1995. "Shaping A Regions Future – A Guide to Strategic - - - Decision Making for Regions " , Washington  ,D . C: NLC-National league of Cities.

    - European Spatial Development Perspective (ESDP) (1999) , Bruxelles , Belgium : - The European Consultative Forum on Environment and Sustainable Development Secretariat : DG11.

    - Florida, R .2002., " the Rise of the Creative Class " , New York : Basic Books .

    - Florida , R . 2005. " Cities and the  Creative Class " , New York : Routledge.

    - Florida , R . 2005. " the Flight of the Creative Class – the New Global Competition for Talent" , New York :  Harper Business.

    -Johannesburg City Development Strategy South Afria City Development Strategy Report

    - Golledge , R . G . 1978."Learning about Urban Environment " , in T . Carlstein et al . (eds) , Timing Space and Spacing Time , Vol . Z  , London :  Arnold , PP . 76-89.

    - Gospodini, A .2002. " European Cities in Competition and the New` Uses` of Urban Design " Journal of Urban Design , 7(1) : 59-73.

    -Guidelines for preparation of the Recife Metropolitan Region City Development Strategy (RMR CDS) City Development Strategy The World Bank Instituto de Pesqisa Economica Aplicada , The Cities Alliance : MV Serra City Development Strategy R Lima

    -­ Maine State Planning Office . 2003. "Community Visioning HandBook " , Maine  :SPO.

    - Models of Strategic Visioning".< http :// www.drs .wisc.edu/vmodels.htm>. visited in july 2005."

    - Mats, Anderso.2004. City Development Strategy(CDS( and The Linking to Urban planning. The Word Bank.

    - Nathaniel Von Ensiled .2001. "CDS2 First National Workshop " , 6-7 Nov-Manila.

    -November 2001 City Development Strategy University of the Witwatersrand City Development Strategy Graduate School of Public and Development Management

    -­Olangapo City Development Strategy (CDS) – Philippines.

    - Porter Micheal­ .2001. Regional Fundation ot u.s . compitaitiveness"               

    - report (July 2000) DFID (UK) and the World Bank city development strategies (CDS) thinking stock and signposting the way forward

    - Report. 2005. the impacts of city development strategies. Commissioned by city alliance.

    - report . 2006. Alexandria city development strategy. Mr.mahmed Bassiouny the city development strategies Alexandria growth pole project

    - Salsford` s Unitary  Development Plan-Greater Manchester (2001).

    - Southampton  City Center Urban Strategy (2001).

    The Bye City Vision Plan .2002. Oregon.

    -The City Development Strategy Process Colombo City Development Strategy SriLanka

    -­ Word Bank Report, May 2000

    .


موضوع پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, نمونه پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, جستجوی پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, فایل Word پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, دانلود پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, فایل PDF پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, تحقیق در مورد پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, مقاله در مورد پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, پروژه در مورد پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, پروپوزال در مورد پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, تز دکترا در مورد پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, پروژه درباره پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, گزارش سمینار در مورد پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج, رساله دکترا در مورد پایان نامه سند استراتژی توسعه شهری و میزان انطباق آن با نظام برنامه ریزی شهری در ایران نمونه موردی شهر سنندج

پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی شهری چکیده بحران‌های شهری جزء لاینفک بحث مدیریت شهری است و این موضوع در کلان‌ شهر ها شکل بسیار پیچیده‌تری به خود می‌گیرد، با توجه به جمعیت زیاد و روبه رشد کلان‌شهر اصفهان و استقرار آن در زون سنندج- سیرجان، وقوع یک زلزله بزرگ یا سایر بلایای طبیعی و انسانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین لازم است که به طور جدی به ...

فصل اول:کلیات تحقیق پیشگفتار امروزه شهر ها به شکل سرسام آوری رشد می کنند و خود را به عنوان سکونتگاه اول بشر مطرح نموده اند.این روند مربوط به قرون اخیر و بویژه پس از انقلاب صنعتی است که رشد کالبدی و جمعیتی شهرها ، مشکلات عدیده ای را موجب گشت.در پاسخ به این مشکلات طرح های مختلفی به اجرا درآمدند که شاید مهم ترین آن ها طرح های هادی وجامع بودند،اما به دلایل متعدد این طرح ها با شکست ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری ( M.A ) چکیده راه رسیدن به پایداری شهری از توسعه محل ه‏ای می‏گذرد. محله به عنوان کوچک­ترین و مهم­ترین واحد شهری، از نخستین اولویت­ها بوده و محله پایدار می­تواند زیربنای مناسبی را برای توسعه پایدار شهری فراهم نماید. ناپایداری توسعه شهری مهمترین چالش هزاره سوم است. محلات فقیرنشین و اسکان غیررسمی در شهرها با ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی عنوان: بررسی انواع برنامه ریزی طرح های جامع شهری چکیده: امروزه موضوع برنامه ریزی طرح های شهری، یکی از مسائل مهم در شهرها می باشد. عوامل متعددی در برنامه های طرح های جامع شهر موثر می باشند. یک عامل موثر در طرح های جامع شهری، مشکلات اجتماعی است. با توجه به مطالعات صورت گرفته، عوامل آسیب های اجتماعی مانند فقر، بیکاری، ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.Sc. ) رشته: جغرافیا و برنامه ­ریزی شهری چکیده قرن بیستم با توجه به افزایش جمعیت شهری، تغییر­ شیوه زندگی، فاصله بین ذینعفان مدیران و برنامه­ریزان شهری ، توسعه پایدار را به عنوان یکی از مهمترین پارادایم های مدیریت شهری در سطوح مختلف مطرح کرده است . از ابعاد اصلی توسعه پایدارشهری مدیریت یکپارچه شهری، حکمروایی خوب شهری و مشارکت است. یکی از ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.SC) رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده : به طور کلی، آنچه در ادبیات علمی داخل و خارج کشور مغفول مانده ، نقش سازمان های ایمان محور ( سام ) در مدیریت و توسعه پایدار محله های شهری است . این سازمان ها که به دو دسته قدسی و غیر قدسی تقسیم می شوند به دلیل ظرفیت ایمانی اش دارای اثر بخشی مضاعف نسبت به دیگر سازمان ها هستند . سازمان های ایمان ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته شهرسازی گرایش برنامه ­ریزی شهری چکیده حمل­ و نقل شهری یکی از اصلی­ترین زیر بخش‌های توسعه و برنامه­ریزی شهری می­باشد. شهروندان همه روزه با شبکه­های پیاده و سواره و انواع مختلف حمل­ونقل تماس داشته و برای پاسخ­گویی به طیفی از نیازهای شغلی، تحصیلی، خرید، تفریح و غیره از حمل­ونقل شهری استفاده می­کنند؛ بنابراین حمل­ونقل به یکی از مهم­ترین بخش­های کیفیت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده رساله/پایان نامه: روند سریع گسترش کلان شهرهای ایران بدون پیش بینی و استقرار ترتیبات نهادی و قانونی لازم برای کنترل و هدایت توسعه و ارائه خدمات متناسب در کل منطقه موجب بروز مشکلات و چالش های محتوایی متعددمی شود. پرسشی که مطرح است , این است که چگونه می توان براین چالش ها غلبه کرد ؟ حل این چالش ها ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک چکیده رویکرد های سنتی مدیریت شهری ایران باعث ایجاد فضایی تقابلی به جای فضایی تعاملی میان شهروندان و شهرداری ها شده است که حکمرانی خوب شهری یکی از روشهای مقابله با آن است. هدف این تحقیق شناخت جامعی از میزان اهمیت حکمرانی خوب شهری و ارزیابی عملکرد شاخص های حکمرانی خوب شهری در شهر های نمونه مقصد گردشگری ...

ثبت سفارش