پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور

word 5 MB 29721 225
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۷۴,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته شهرسازی گرایش برنامه ­ریزی شهری

    چکیده

    حمل­ و نقل شهری یکی از اصلی­ترین زیر بخش‌های توسعه و برنامه­ریزی شهری می­باشد. شهروندان همه روزه با شبکه­های پیاده و سواره و انواع مختلف حمل­ونقل تماس داشته و برای پاسخ­گویی به طیفی از نیازهای شغلی، تحصیلی، خرید، تفریح و غیره از حمل­ونقل شهری استفاده می­کنند؛ بنابراین حمل­ونقل به یکی از مهم­ترین بخش­های کیفیت زندگی شهروندان تبدیل شده است. اما متأسفانه طی سال­های اخیر بر اثر توسعه مبتنی بر حرکت اتومبیل، مسائل و مشکلات حمل­ونقلی متعددی بروز کرده است و تا زمانی که برنامه­های توسعه شهری برمبنای حرکت اتومبیل تهیه و اجرا گردند دستیابی به حمل­ونقل پایدار امکان­پذیر نخواهد بود. برای غلبه بر چنین مشکلاتی نیاز است که در گام اول حمل­ونقل شهری از بعد پایداری ارزیابی شده و سپس راه­حل­هایی برای بهبود شرایط موجود پیشنهاد گردد.

    هدف از ارائه­ی تحقیق حاضر ارزیابی وضعیت حمل­ونقل درون شهری پایدار در شهرهای میانی بوده است که در آن شهر نیشابور به عنوان نمونه انتخاب شده و نظام موجود حمل و نقل این شهر با استفاده از تکنیک­های تحلیلیAHP[1]  گروهی و SWOT[2] مورد بررسی قرار گرفته است. نیشابور شهری تک­ هسته­ای بوده و بر اساس مطالعات انجام شده مشخص شد که حمل­ونقل این شهر و شیوه­های سفر در آن با شاخص­های حمل­ونقل پایدار فاصله دارد. هدف حمل­ونقل پایدار هرگز حذف هیچ­یک از شیوه­های سفر نبوده، بلکه فراهم آوردن امکانات و زیرساخت­ها و تشویق به استفاده از شیوه­های پایدارتر و به حداقل رساندن استفاده از شیوه­های ناپایدار می­باشد؛ و در نتیجه سعی می­شود مناسب­ترین ترکیب شیوه­های حمل­ونقل در آن ارائه گردد. برمبنای نتایج حاصل از AHP، مناسب­ترین ترکیب حمل­ونقل برای نیشابور اینگونه حاصل شد: 33.8% پیاده­روی، 22% دوچرخه­سواری، 14.5% اتوبوس و مینی­بوس، 12.5% تاکسی 9.6% اتومبیل شخصی و نهایتاً 7.7% موتورسیکلت. در نتیجه با استفاده از روش AHP پیاده­روی به­عنوان گزینه برتر شناخته شده و امکانات و محدودیت­های آن در قالب نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید با استفاده از روش تحلیلی SWOT بررسی گردید و درنهایت نیز پیشنهاداتی در قالب راهبردهای چهارگانه ارائه شده و با استفاده از تکنیک QSPM[3] اولویت­بندی شد.

    کلیدواژه: حمل­ونقل پایدار[4]، روش تحلیل سلسله­مراتبی گروهی (AHP ) ، ماتریس SWOT، توسعه پیاده­مدار[5]، نیشابور[6]

    فصل اول : کلیات تحقیق

     

    1-1- مقدمه

    فرآیند برنامه­ ریزی دربرگیرنده کلیتی است پیوسته، بخشی از برنامه ­ریزی شهری، برنامه­ریزی حمل­­ونقل شهری است که به همراه برنامه­ریزی بخش­های کاربری اراضی، زیرساخت­ها و سایر بخش­ها، بعد کالبدی برنامه­ریزی جامع شهری را تشکیل می­دهد .وجود نارسایی در روند برنامه­ریزی شهری و به­ویژه بخش حمل­ونقل شهری، آثار و عوارض زیانبار گسترده­ای را همچون مصرف بالای انرژی، تأخیر در رسیدن به مقصد، آلودگی هوا، کاهش ایمنی شهری و افزایش خطرهای جانی، از بین بردن بافت­ها و پیوندهای سنتی شهر و نظایر این­ها، به بار آورده است. به­عبارت دیگر این بخش از برنامه­ریزی و مدیریت شهری با زندگی روزمره و روزانه شهروندان در ارتباط مستقیم بوده و ضعف در این حوزه هزینه­های گزافی را به مردم و مجموعه مدیریت شهری ( در سطوح کلان و خرد ) تحمیل می­کند. بنابراین لازم است که با دیدی جامع و کل­نگر حوزه حمل­ونقل شهری مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار گیرد. تحقیق حاضر نیز به­دنبال بررسی دقیق و تحلیلی حوزه حمل­ونقل شهری نیشابور و شیوه­های موجود در آن از دیدگاه موضوع حمل­ونقل پایدار می­باشد که در ادامه پس از بیان مسأله و تبیین ضرورت موضوع برای دادن چارچوب به کل تحقیق سوالات و فرآیندی که باید تا انتها طی شود بیان می­گردد و سپس روش تحقیق و شیوه­های تحلیل و ارزیابی مورد استفاده تشریح شده و در انتها نیز مفاهیم اصلی به­کار رفته تعریف می­شوند.

    2-1- بیان مسأله

    در طول تاریخ تمدن بشری مسئله حرکت و حمل­و­نقل از اهمیت ویژه­ای برخوردار بوده به شکلی که همواره تأثیر به­سزایی در پیشرفت جوامع انسانی داشته است. طبق منشور آتن شهرها باید چهار عملکرد حیاتی یعنی مسکن، کار، تفریح، ارتباطات (رفت و آمد شهری) را به نحو احسن در بطن خود داشته باشند )اوستروفسکی ، 1371 :160 (. لذا شبکه ارتباطی و رفت­و­آمد شهری و در یک کلام حمل و­نقل شهری از اهمیت زیادی برخوردار بوده و است .حمل­ونقل یکی از مهم­ترین ارکان توسعه­ی شهری است که برای جابجایی مردم و کالاها ضروری بوده و دستیابی به بهره­وری سازنده در مناطق شهری فقط با تأمین نیازهای جابجایی برآورده خواهد شد .حمل­و­نقل پایدار شهری در واقع حرکت روان وسایل نقلیه، مردم و کالاهاست که مستلزم آسایش مردم و پایداری محیط با مطلوب­ترین هزینه و تلاش است ) احمدی و محرم­نژاد، 1385 :3 ). حمل­و­نقل به عنوان یکی از محوری­ترین عناصر کنترل کننده­ی توسعه، نقش شاخص و ویژه­ای در زمینه­ی توسعه پایدار دارد .از این رو عبارت « حمل و نقل پایدار» به­وجود آمده است که بیان کننده­ی سیاست­های خرد و کلان حمل­ونقلی است تا در کنار هم بتوانند زمینه­ساز توسعه براساس مفهوم پایداری گردند ) تفضلی و دیگران، 1390 :2 ).

    یک شهر مدرن باید دارای یک سیستم حمل­و­نقل کارآمد و گسترده برای ایجاد ارتباطات، دسترسی و ارتباط مابین مناطق مختلف آن باشد .یک سیستم حمل­و­نقل جامع و پایدار مشکلات متعددی نظیر آلودگی هوا، آلودگی صوتی، جداسازی زیستگاه­های گونه­های وحشی، ترافیک وغیره را کاهش دهد .جوامع امروزی نیازمند سیستم حمل­و­نقل پایدار برای کاهش این مشکلات و ایجاد سیستم حمل­ونقل مؤثر و کارآمد هستند ) احمدی و محرم­نژاد، (1385 و شهر نیشابور نیز که در دسته­ی شهرهای میانی قرار دارد از این قاعده مستثنی نیست؛ چرا که از سال 1383 به بعد بر تعداد وسایل نقلیه شخصی و میزان استفاده از آن در این شهر افزوده شده و درنتیجه مشکلات استفاده از این گونه حمل­و­نقل از جمله ترافیک، آلودگی صوتی، کمبود پارکینگ وسایل نقلیه وغیره در آن مشاهده می­شود .

    همچنان که در وضع موجود شهر نیشابور مشاهده می­شود، علیرغم اینکه مسافت‌ها و طول سفرهای مختلف در این شهر چندان زیاد نیست ) کل مساحت شهر نیشابور در سال 1385 حدوداً 3760 هکتار بوده و از آن­جایی­که این شهر شهری تک مرکزی است – هرچند مرکزی ثانویه در محدوده شهرک­های نوساز شمال کمربندی نیز در حال شکل­گیری است – در نتیجه مجموع مسافت­های طی شده در چنین شهری زیاد نیست (  و سیستم اتوبوس­رانی و تاکسی­رانی ) حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی (امکان دسترسی به بخش‌های مختلف شهر را فراهم آورده است، با این وجود باز هم به گفته مسئولین شهری، بیش از 60 درصد سفرهای نیشابور با وسایل نقلیه شخصی انجام می­شود که با اصول و معیارهای حمل­و­نقل پایدار در تناقض است .

    3-1- ضرورت و اهمیت موضوع

     سیستم­های حمل­و­نقل نقش عمده­ای در حیات اقتصادی کشورها و نیز زندگی روزمره­ی شهروندان ایفا می­کنند .موضوع حمل­و­نقل و ترافیک که امروزه به عنوان یک پدیده­ی سیاسی-اجتماعی نقش بسیار حساس و مهمی در کیفیت و ساختار اقتصادی- اجتماعی یک جامعه ایفا می­نماید، اساس زندگی نوین شهری و نیازهای جابجایی انسان را شکل می­دهد ( احمدی و محرم­نژاد، 1385 :2 ) . بنابراین هر جابجایی می­بایست بیشترین کارایی را چه از نظر هزینه و سود و چه از نظر سازگاری با محیط زیست داشته باشد ( نخعی و سایرین، 1390: 2 ). اما با کمی سهل­انگاری و غفلت ممکن است وضعیت نسل­های کنونی و آینده به خطر بیفتد، لذا ناگزیر باید به سمت استفاده از سیستم­های پایدار حمل­و­نقل حرکت کرد تا بخشی از این مشکلات کاهش یابد ( احمدی و محرم­نژاد، 1385: 2 ). بنابراین توسعه­ی پایدار شهری با تأکید بر حفظ محیط­زیست، حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگی­ها، تمرکز زدایی، کاربرد انرژی­های جایگزین در حمل­و­نقل، بازیافت زباله، افزایش اشتغال پایدار و غیره که به مطرح شدن الگوهای جدید شهرسازی چون شهر سالم، شهر اکولوژیک، شهر فشرده  و غیره انجامیده است، ضرورت ارزیابی، تحلیل و بررسی ساختار حمل­و­نقل کارآمد و پایدار را نشان می­دهد ) مظفری­پور و حاتمی، 1390 :2) .

    بررسی آمار مربوط به سهم هر یک از سیستم­های حمل­و­نقل در نیشابور، براساس مطالعاتی که شرکت  مهندسین مشاور در مطالعات جامع حمل­ونقل نیشابور در سال‌های 1390 و 1391 تنظیم نموده­اند، مبین این نکته است که در ترکیب موجود، سهم حمل­و­نقل خصوصی ) حمل و نقل با اتومبیل شخصی و موتورسیکلت) بسیار بالاست، بیش از 60درصد، در مقابل سهم متدها و گونه­های پایداری چون پیاده­روی و دوچرخه­سواری بسیار ناچیز می­باشد. در واقع مسئله اصلی ترافیکی شهر نیشابور بالا بودن میزان استفاده از وسایل نقلیه شخصی و همچنین تراکم ترافیک در بخش مرکزی شهر ) که بافت قدیمی و تا حدی مسئله دار شهر با تعداد کوچه­های باریک فراوان در مرکز تجاری شهر می­باشد ( همچنین با توجه به ظرفیت فراوان و توان بالقوه­ای که در این شهر وجود دارد سهم سیستم حمل­و­نقل عمومی نیز باید ارتقاء یابد. اگر به موضوعات فوق مسأله­ی رشد و گسترش افقی سریع شهر که سبب افزایش مسافت­ها و درنتیجه وابستگی بیشتر به اتومبیل جهت دسترسی به مرکز شهر شده است را نیز بیفزاییم اهمیت تحقیق در این حوزه دوچندان می­شود .چرا که با ادامه این روند و در صورتی که چاره­ای برای این مسئله ) گرایش زیاد به سمت بکارگیری شیوه­های ناپایدار حمل­و­نقل ( اندیشیده نشود، طی چند سال آینده مسائل و مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ کشور در این دسته از شهرها نیز دیده شده و آن موقع حل مشکل بسیار سخت­تر و هزینه­بر تر خواهد شد .

    4-1- اهداف تحقیق

    برخی از اهداف تحقیق حاضر به شرح زیر می­باشد:

    1-4-1- هدف اصلی تحقیق

    هدف اصلی از این تحقیق ارزیابی وضعیت موجود گونه‌های حمل و نقل شهری و ارائه الگوی مطلوب برای رسیدن به حمل و نقل پایدار شهری

    2-4-1- اهداف فرعی

    بررسی وضع موجود حمل­و­نقل نیشابور بر اساس معیارهای پایداری

    بررسی قابلیت­ها و محدودیت­های رسیدن به الگوی بهینه حمل­و ­نقل شهری پایدار در نیشابور

    ارائه الگوی مطلوب و بهینه با توجه به وضعیت شهر

    5-1- پرسش­های تحقیق

    به دنبال طرح هر مسأله تحقیق، سؤالات فراوانی در ارتباط با آن مطرح می­شود. در این تحقیق نیز سؤالات زیر در ارتباط با موضوع تحقیق و برای مدیریت سازمان­یافته پایان­نامه مطرح شده است.  

    1-5-1 – پرسش اصلی

     الگوی مطلوب در سطح نیشابور برای رسیدن به حمل­ونقل پایدار شهری کدام است؟ و چه ویژگی­هایی ( قابلیت­ها و محدودیت­هایی ) دارد؟

    2-5-1- پرسش­های فرعی

    وضع موجود ترکیب شیوه­های (متدها )حمل­و­نقل شهری نیشابور چگونه است و آیا فاصله­ای با پایداری دارد؟

    پایدارترین و مناسب­ترین شیوه حمل­و­نقل نیشابور کدام است؟

    معیارها و شاخص­های حمل­و­نقل پایدار قابل استفاده ) با در نظر داشتن مجموع عوامل و امکانات و محدودیت­ها ( کدامند؟

    امکانات و محدودیت­های رسیدن به الگوی بهینه حمل­و­نقل پایدار در شهر نیشابورکدامند؟

    6-1- پیشینه تحقیق  

    در گذشته مطالعات فراوانی در ارتباط با حمل­­و­نقل و برنامه­ریزی شهری انجام گرفته است. در این مطالعات برخی به بررسی نقش کاربری زمین و یا تراکم در نظام حمل­و­نقل پرداخته و برخی دیگر به مکان­یابی کاربری­های شهری با تأکید بر برنامه­ریزی حمل­و­نقل پرداخته­اند. اما در این قسمت سعی شده است صرفاً به مطالعاتی نزدیک به تحقیق حاضر و با رویکرد پایداری اشاره شود که چند مورد آن­ها در زیر به اجمال آورده شده است:

    محرم­نژاد در سال 1387، به بررسی اطلاعات آماری ترافیک تهران براساس شاخص­های حمل­و­نقل پایدار شهری پرداخته است. در این مقاله ضمن معرفی شاخص­های حمل­و­نقل پایدار به مقایسه وضعیت فعلی اطلاعات آماری مربوط به ترافیک تهران براساس این شاخص­ها پرداخته شده است. نتایج این مقایسه نشان می­دهد تنها تعداد بسیار کمی از اطلاعات موجود با شاخص­های حمل­و­نقل پایدار دارای انطباق است و این موضوع نیاز به تجدیدنظر جدی در تعیین چارچوب اطلاعات مورد نیاز را آشکار می­نماید.

    همچنین جهانشاهلو در سال 1386 در مقاله‌ای تحت عنوان « برنامه­ریزی شهری و نقش آن در دستیابی به حمل­و­نقل پایدار شهری » در پی تبیین نقش مؤثر انجام توأم و هماهنگ برنامه­ریزی حمل­و­نقل شهری با برنامه­ریزی شهری بوده و ضمن ارائه­ی راه­حل­هایی برای رسیدن به حمل­و­نقل پایدار، اصول برنامه­ریزی و سیاست­گذاری برای رسیدن به حمل­و­نقل پایدار را معرفی می­نماید.

    میرزاجانی در سال 1387 در پایان­نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان « تحلیل اثرات جهانی شدن و حمل­و­نقل پایدار در پایتخت­ها» به بیان اصول و چارچوب برنامه­ریزی حمل­و­نقل پایدار پرداخته است.

    محرم­نژاد در مقاله­ای تحت عنوان « مدیریت پایدار حمل­و­نقل شهری و راهکارهای آن» در سال 1385، ضمن معرفی ابعاد گوناگون حمل­و­نقل پایدار به ارائه و تحلیل راهکارهای مختلف توسعه حمل­و­نقل پایدار شهری پرداخته است.

    مظفری­پور در سال 1390 در مقاله­ای تحت عنوان « ارزیابی سیستم­های جامع حمل­و­نقل با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی ( AHP) جهت تحقق توسعه پایدار شهری در ایران » پس از بررسی سیستم­های جامع حمل­و­نقل شهری با توجه به مباحث توسعه پایدار و تکیه بر اصول زیست­محیطی، مناسب­ترین سیستم حمل­و­نقل شهری در ایران را با استفاده از الگوی تحلیل سلسله مراتبی ارزیابی کرده است.

    میرزایی در سال 1390 در پایان­نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان « تحلیل توسعه نظام حمل­و­نقل پایدار شهری ( نمونه موردی شهر اصفهان ) » پس از بیان اصول، راهبردها و سیاست­های حمل­و­نقل پایدار و بررسی تجارب جهانی در این زمینه، به بررسی آمار و اطلاعات شهر اصفهان پرداخته و وضعیت نظام موجود حمل­و­نقل شهر اصفهان را بر اساس شاخص­ها و معیارهای پایداری و ناپایداری تشریح کرده و در گام آخر پیشنهاداتی برای اصفهان در سال 1404 ارائه نموده است.

    در کنار سایر منابعی که ذکر شد، در این قسمت به بررسی مقالات یکی از اصلی­ترین و مهم­ترین کنفرانس­های بین­المللی حمل­ونقل و ترافیک در ایران، کنفرانس بین­المللی مهندسی حمل­ونقل و ترافیک، پرداخته شده است :

    در سال 1390 یازدهمین سری این کنفرانس در 9 محور اصلی برگزار شد که دو محور حمل­ونقل و توسعه­ی پایدار و حمل­ونقل همگانی  به موضوع تحقیق حاضر مرتبط می­باشد. در این کنفرانس از مجموع 305 مقاله­ی پذیرفته شده 67 مقاله در دو محور مذکور بوده است که در ادامه چند مورد به عنوان نمونه اشاره می­گردد:

    «اولویت­بندی سیاست­های عمده حمل­ونقل پایدار بر اساس اثربخشی در هر یک از ابعاد سه­گانه­ی توسعه پایدار و براساس ترکیب سه بعد »، نویسندگان: محمد سروش تفضلی، سید محمد سیدحسینی و مهدی نبی زاده

    « ارائه­ی عوامل مؤثر و شاخص­های اقتصادی درحمل­ونقل پایدار شهری »، نویسندگان: مهدی استادی جعفری، محسن طاهری نژاد و حامد رضا حیدری می آبادی

    « ارزیابی پایداری سیستم­های حمل­ونقل عمومی درون شهری »، نویسندگان: الهام کاکاوند و سمانه جباری

    « ارزیابی سیستم­های حمل­ونقل پایدار با استفاده از روش­های تصمیم­گیری چندمعیاره در یک محیط غیرقطعی؛ مطالعه موردی شهر تهران »، نویسندگان: عیسی نخعی، هیرش محمدی­پور و غلامرضا مروجی

    « حمل­ونقل پایدار و سیاست­هایی برای رسیدن به آن با معرفی استراتژی ASI »، نویسندگان: علی خاکساری و امیرحسین زندی آتشبار

    در سال 1391 دوازدهمین سری این کنفرانس در 10 محور اصلی برگزار شد که دو محور حمل­ونقل و توسعه­ی پایدار و حمل­ونقل همگانی  به موضوع تحقیق حاضر مرتبط بوده است . در این کنفرانس از مجموع 379 مقاله­ی پذیرفته شده 117 مقاله در دو محور مذکور بوده است که نمایانگر حرکتی رو به رشد در این حوزه بوده است. در ادامه چند مورد از مقالات ارائه شده به این کنفرانس به­عنوان نمونه اشاره می­گردد:

    « طراحی شاخص­های حمل­ونقل پایدار در شهرهای صنعتی »، نویسندگان: سید محمد سیدحسینی و سیاوش موسوی­زاده

    « ارزیابی شاخص­ها و استراتژی­های پایداری در شبکه حمل­ونقل شهری با استفاده از تکنیک­های آنتروپی و TOPSIS »، نویسندگان: شهریار افندی­زاده، کامران رحیم­اف و حامد نیکتاش

    « ارزیابی و گزینش سیستم­های حمل­ونقل پایدار شهری در حالت عدم قطعیت با استفاده از روش ترکیبی  AHP-VAKOR فازی؛ مطالعه موردی شهر یاسوج »، نویسندگان: حسین رسایی­پور و کیمیا غفاری

    « ارزیابی سیستم­ های حمل­ و نقل پایدار با استفاده از تلفیق روش­های تصمیم­گیری گروهی  AHP فازی محدود شده و VAKOR فازی اصلاح شده »، نویسندگان: امیر حسین حسینیان و امیر سامان خیرخواه

    از آن جایی که تعداد مقالات کنفرانس­های یازدهم و دوازدهم مهندسی حمل­وتقل و ترافیک زیاد بوده و در این مجال پرداختن به تک­تک آن­ها امکان­پذیر نمی­باشد، تنها عنوان مقاله­های مرتبط و نویسندگان محترم مطرح شده است.

    لازم به ذکر است که هیچ­یک از مطالعات فوق به بررسی جامع و کامل تمام شیوه­های موجود حمل­ونقل شهری از هر سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست­محیطی نپرداخته و جای خالی آن احساس می­شود بنابراین در این تحقیق سعی شده است این شکاف، با تحلیل و بررسی پایداری تمام شیوه­های موجود حمل­ونقل شهری در شهرهای میانی با در نظر داشتن هر سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست­محیطی، پر شود.

    فصل اول : کلیات تحقیق

     

    1-1- مقدمه

    فرآیند برنامه ­ریزی دربرگیرنده کلیتی است پیوسته، بخشی از برنامه­ریزی شهری، برنامه­ریزی حمل­­ونقل شهری است که به همراه برنامه­ریزی بخش­های کاربری اراضی، زیرساخت­ها و سایر بخش­ها، بعد کالبدی برنامه­ریزی جامع شهری را تشکیل می­دهد .وجود نارسایی در روند برنامه­ریزی شهری و به­ویژه بخش حمل­ونقل شهری، آثار و عوارض زیانبار گسترده­ای را همچون مصرف بالای انرژی، تأخیر در رسیدن به مقصد، آلودگی هوا، کاهش ایمنی شهری و افزایش خطرهای جانی، از بین بردن بافت­ها و پیوندهای سنتی شهر و نظایر این­ها، به بار آورده است. به­عبارت دیگر این بخش از برنامه­ریزی و مدیریت شهری با زندگی روزمره و روزانه شهروندان در ارتباط مستقیم بوده و ضعف در این حوزه هزینه­های گزافی را به مردم و مجموعه مدیریت شهری ( در سطوح کلان و خرد ) تحمیل می­کند. بنابراین لازم است که با دیدی جامع و کل­نگر حوزه حمل­ونقل شهری مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرار گیرد. تحقیق حاضر نیز به­دنبال بررسی دقیق و تحلیلی حوزه حمل­ونقل شهری نیشابور و شیوه­های موجود در آن از دیدگاه موضوع حمل­ونقل پایدار می­باشد که در ادامه پس از بیان مسأله و تبیین ضرورت موضوع برای دادن چارچوب به کل تحقیق سوالات و فرآیندی که باید تا انتها طی شود بیان می­گردد و سپس روش تحقیق و شیوه­های تحلیل و ارزیابی مورد استفاده تشریح شده و در انتها نیز مفاهیم اصلی به­کار رفته تعریف می­شوند.

    2-1- بیان مسأله

    در طول تاریخ تمدن بشری مسئله حرکت و حمل­و­نقل از اهمیت ویژه­ای برخوردار بوده به شکلی که همواره تأثیر به­سزایی در پیشرفت جوامع انسانی داشته است. طبق منشور آتن شهرها باید چهار عملکرد حیاتی یعنی مسکن، کار، تفریح، ارتباطات (رفت و آمد شهری) را به نحو احسن در بطن خود داشته باشند )اوستروفسکی ، 1371 :160 (. لذا شبکه ارتباطی و رفت­و­آمد شهری و در یک کلام حمل و­نقل شهری از اهمیت زیادی برخوردار بوده و است .حمل­ونقل یکی از مهم­ترین ارکان توسعه­ی شهری است که برای جابجایی مردم و کالاها ضروری بوده و دستیابی به بهره­وری سازنده در مناطق شهری فقط با تأمین نیازهای جابجایی برآورده خواهد شد .حمل­و­نقل پایدار شهری در واقع حرکت روان وسایل نقلیه، مردم و کالاهاست که مستلزم آسایش مردم و پایداری محیط با مطلوب­ترین هزینه و تلاش است ) احمدی و محرم­نژاد، 1385 :3 ). حمل­و­نقل به عنوان یکی از محوری­ترین عناصر کنترل کننده­ی توسعه، نقش شاخص و ویژه­ای در زمینه­ی توسعه پایدار دارد .از این رو عبارت « حمل و نقل پایدار» به­وجود آمده است که بیان کننده­ی سیاست­های خرد و کلان حمل­ونقلی است تا در کنار هم بتوانند زمینه­ساز توسعه براساس مفهوم پایداری گردند ) تفضلی و دیگران، 1390 :2 ).

    یک شهر مدرن باید دارای یک سیستم حمل­و­نقل کارآمد و گسترده برای ایجاد ارتباطات، دسترسی و ارتباط مابین مناطق مختلف آن باشد .یک سیستم حمل­و­نقل جامع و پایدار مشکلات متعددی نظیر آلودگی هوا، آلودگی صوتی، جداسازی زیستگاه­های گونه­های وحشی، ترافیک وغیره را کاهش دهد .جوامع امروزی نیازمند سیستم حمل­و­نقل پایدار برای کاهش این مشکلات و ایجاد سیستم حمل­ونقل مؤثر و کارآمد هستند ) احمدی و محرم­نژاد، (1385 و شهر نیشابور نیز که در دسته­ی شهرهای میانی قرار دارد از این قاعده مستثنی نیست؛ چرا که از سال 1383 به بعد بر تعداد وسایل نقلیه شخصی و میزان استفاده از آن در این شهر افزوده شده و درنتیجه مشکلات استفاده از این گونه حمل­و­نقل از جمله ترافیک، آلودگی صوتی، کمبود پارکینگ وسایل نقلیه وغیره در آن مشاهده می­شود .

    همچنان که در وضع موجود شهر نیشابور مشاهده می­شود، علیرغم اینکه مسافت‌ها و طول سفرهای مختلف در این شهر چندان زیاد نیست ) کل مساحت شهر نیشابور در سال 1385 حدوداً 3760 هکتار بوده و از آن­جایی­که این شهر شهری تک مرکزی است – هرچند مرکزی ثانویه در محدوده شهرک­های نوساز شمال کمربندی نیز در حال شکل­گیری است – در نتیجه مجموع مسافت­های طی شده در چنین شهری زیاد نیست (  و سیستم اتوبوس­رانی و تاکسی­رانی ) حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی (امکان دسترسی به بخش‌های مختلف شهر را فراهم آورده است، با این وجود باز هم به گفته مسئولین شهری، بیش از 60 درصد سفرهای نیشابور با وسایل نقلیه شخصی انجام می­شود که با اصول و معیارهای حمل­و­نقل پایدار در تناقض است .

    3-1- ضرورت و اهمیت موضوع

     سیستم­های حمل­و­نقل نقش عمده­ای در حیات اقتصادی کشورها و نیز زندگی روزمره­ی شهروندان ایفا می­کنند .موضوع حمل­و­نقل و ترافیک که امروزه به عنوان یک پدیده­ی سیاسی-اجتماعی نقش بسیار حساس و مهمی در کیفیت و ساختار اقتصادی- اجتماعی یک جامعه ایفا می­نماید، اساس زندگی نوین شهری و نیازهای جابجایی انسان را شکل می­دهد ( احمدی و محرم­نژاد، 1385 :2 ) . بنابراین هر جابجایی می­بایست بیشترین کارایی را چه از نظر هزینه و سود و چه از نظر سازگاری با محیط زیست داشته باشد ( نخعی و سایرین، 1390: 2 ). اما با کمی سهل­انگاری و غفلت ممکن است وضعیت نسل­های کنونی و آینده به خطر بیفتد، لذا ناگزیر باید به سمت استفاده از سیستم­های پایدار حمل­و­نقل حرکت کرد تا بخشی از این مشکلات کاهش یابد ( احمدی و محرم­نژاد، 1385: 2 ). بنابراین توسعه­ی پایدار شهری با تأکید بر حفظ محیط­زیست، حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگی­ها، تمرکز زدایی، کاربرد انرژی­های جایگزین در حمل­و­نقل، بازیافت زباله، افزایش اشتغال پایدار و غیره که به مطرح شدن الگوهای جدید شهرسازی چون شهر سالم، شهر اکولوژیک، شهر فشرده  و غیره انجامیده است، ضرورت ارزیابی، تحلیل و بررسی ساختار حمل­و­نقل کارآمد و پایدار را نشان می­دهد ) مظفری­پور و حاتمی، 1390 :2) .

    بررسی آمار مربوط به سهم هر یک از سیستم­های حمل­و­نقل در نیشابور، براساس مطالعاتی که شرکت  مهندسین مشاور در مطالعات جامع حمل­ونقل نیشابور در سال‌های 1390 و 1391 تنظیم نموده­اند، مبین این نکته است که در ترکیب موجود، سهم حمل­و­نقل خصوصی ) حمل و نقل با اتومبیل شخصی و موتورسیکلت) بسیار بالاست، بیش از 60درصد، در مقابل سهم متدها و گونه­های پایداری چون پیاده­روی و دوچرخه­سواری بسیار ناچیز می­باشد. در واقع مسئله اصلی ترافیکی شهر نیشابور بالا بودن میزان استفاده از وسایل نقلیه شخصی و همچنین تراکم ترافیک در بخش مرکزی شهر ) که بافت قدیمی و تا حدی مسئله دار شهر با تعداد کوچه­های باریک فراوان در مرکز تجاری شهر می­باشد ( همچنین با توجه به ظرفیت فراوان و توان بالقوه­ای که در این شهر وجود دارد سهم سیستم حمل­و­نقل عمومی نیز باید ارتقاء یابد. اگر به موضوعات فوق مسأله­ی رشد و گسترش افقی سریع شهر که سبب افزایش مسافت­ها و درنتیجه وابستگی بیشتر به اتومبیل جهت دسترسی به مرکز شهر شده است را نیز بیفزاییم اهمیت تحقیق در این حوزه دوچندان می­شود .چرا که با ادامه این روند و در صورتی که چاره­ای برای این مسئله ) گرایش زیاد به سمت بکارگیری شیوه­های ناپایدار حمل­و­نقل ( اندیشیده نشود، طی چند سال آینده مسائل و مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ کشور در این دسته از شهرها نیز دیده شده و آن موقع حل مشکل بسیار سخت­تر و هزینه­بر تر خواهد شد .

    4-1- اهداف تحقیق

    برخی از اهداف تحقیق حاضر به شرح زیر می­باشد:

    1-4-1- هدف اصلی تحقیق

    هدف اصلی از این تحقیق ارزیابی وضعیت موجود گونه‌های حمل و نقل شهری و ارائه الگوی مطلوب برای رسیدن به حمل و نقل پایدار شهری

    2-4-1- اهداف فرعی

    بررسی وضع موجود حمل­و­نقل نیشابور بر اساس معیارهای پایداری

    بررسی قابلیت­ها و محدودیت­های رسیدن به الگوی بهینه حمل­و ­نقل شهری پایدار در نیشابور

    ارائه الگوی مطلوب و بهینه با توجه به وضعیت شهر

    5-1- پرسش­های تحقیق

    به دنبال طرح هر مسأله تحقیق، سؤالات فراوانی در ارتباط با آن مطرح می­شود. در این تحقیق نیز سؤالات زیر در ارتباط با موضوع تحقیق و برای مدیریت سازمان­یافته پایان­نامه مطرح شده است.  

    1-5-1 – پرسش اصلی

     الگوی مطلوب در سطح نیشابور برای رسیدن به حمل­ونقل پایدار شهری کدام است؟ و چه ویژگی­هایی ( قابلیت­ها و محدودیت­هایی ) دارد؟

    2-5-1- پرسش­های فرعی

    وضع موجود ترکیب شیوه­های (متدها )حمل­و­نقل شهری نیشابور چگونه است و آیا فاصله­ای با پایداری دارد؟

    پایدارترین و مناسب­ترین شیوه حمل­و­نقل نیشابور کدام است؟

    معیارها و شاخص­های حمل­و­نقل پایدار قابل استفاده ) با در نظر داشتن مجموع عوامل و امکانات و محدودیت­ها ( کدامند؟

    امکانات و محدودیت­های رسیدن به الگوی بهینه حمل­و­نقل پایدار در شهر نیشابورکدامند؟

    6-1- پیشینه تحقیق  

    در گذشته مطالعات فراوانی در ارتباط با حمل­­و­نقل و برنامه­ریزی شهری انجام گرفته است. در این مطالعات برخی به بررسی نقش کاربری زمین و یا تراکم در نظام حمل­و­نقل پرداخته و برخی دیگر به مکان­یابی کاربری­های شهری با تأکید بر برنامه­ریزی حمل­و­نقل پرداخته­اند. اما در این قسمت سعی شده است صرفاً به مطالعاتی نزدیک به تحقیق حاضر و با رویکرد پایداری اشاره شود که چند مورد آن­ها در زیر به اجمال آورده شده است:

    محرم­نژاد در سال 1387، به بررسی اطلاعات آماری ترافیک تهران براساس شاخص­های حمل­و­نقل پایدار شهری پرداخته است. در این مقاله ضمن معرفی شاخص­های حمل­و­نقل پایدار به مقایسه وضعیت فعلی اطلاعات آماری مربوط به ترافیک تهران براساس این شاخص­ها پرداخته شده است. نتایج این مقایسه نشان می­دهد تنها تعداد بسیار کمی از اطلاعات موجود با شاخص­های حمل­و­نقل پایدار دارای انطباق است و این موضوع نیاز به تجدیدنظر جدی در تعیین چارچوب اطلاعات مورد نیاز را آشکار می­نماید.

    همچنین جهانشاهلو در سال 1386 در مقاله‌ای تحت عنوان « برنامه­ریزی شهری و نقش آن در دستیابی به حمل­و­نقل پایدار شهری » در پی تبیین نقش مؤثر انجام توأم و هماهنگ برنامه­ریزی حمل­و­نقل شهری با برنامه­ریزی شهری بوده و ضمن ارائه­ی راه­حل­هایی برای رسیدن به حمل­و­نقل پایدار، اصول برنامه­ریزی و سیاست­گذاری برای رسیدن به حمل­و­نقل پایدار را معرفی می­نماید.

    میرزاجانی در سال 1387 در پایان­نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان « تحلیل اثرات جهانی شدن و حمل­و­نقل پایدار در پایتخت­ها» به بیان اصول و چارچوب برنامه­ریزی حمل­و­نقل پایدار پرداخته است.

    محرم­نژاد در مقاله­ای تحت عنوان « مدیریت پایدار حمل­و­نقل شهری و راهکارهای آن» در سال 1385، ضمن معرفی ابعاد گوناگون حمل­و­نقل پایدار به ارائه و تحلیل راهکارهای مختلف توسعه حمل­و­نقل پایدار شهری پرداخته است.

    مظفری­پور در سال 1390 در مقاله­ای تحت عنوان « ارزیابی سیستم­های جامع حمل­و­نقل با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی ( AHP) جهت تحقق توسعه پایدار شهری در ایران » پس از بررسی سیستم­های جامع حمل­و­نقل شهری با توجه به مباحث توسعه پایدار و تکیه بر اصول زیست­محیطی، مناسب­ترین سیستم حمل­و­نقل شهری در ایران را با استفاده از الگوی تحلیل سلسله مراتبی ارزیابی کرده است.

    میرزایی در سال 1390 در پایان­نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان « تحلیل توسعه نظام حمل­و­نقل پایدار شهری ( نمونه موردی شهر اصفهان ) » پس از بیان اصول، راهبردها و سیاست­های حمل­و­نقل پایدار و بررسی تجارب جهانی در این زمینه، به بررسی آمار و اطلاعات شهر اصفهان پرداخته و وضعیت نظام موجود حمل­و­نقل شهر اصفهان را بر اساس شاخص­ها و معیارهای پایداری و ناپایداری تشریح کرده و در گام آخر پیشنهاداتی برای اصفهان در سال 1404 ارائه نموده است.

    در کنار سایر منابعی که ذکر شد، در این قسمت به بررسی مقالات یکی از اصلی­ترین و مهم­ترین کنفرانس­های بین­المللی حمل­ونقل و ترافیک در ایران، کنفرانس بین­المللی مهندسی حمل­ونقل و ترافیک، پرداخته شده است :

    در سال 1390 یازدهمین سری این کنفرانس در 9 محور اصلی برگزار شد که دو محور حمل­ونقل و توسعه­ی پایدار و حمل­ونقل همگانی  به موضوع تحقیق حاضر مرتبط می­باشد. در این کنفرانس از مجموع 305 مقاله­ی پذیرفته شده 67 مقاله در دو محور مذکور بوده است که در ادامه چند مورد به عنوان نمونه اشاره می­گردد:

    «اولویت­بندی سیاست­های عمده حمل­ونقل پایدار بر اساس اثربخشی در هر یک از ابعاد سه­گانه­ی توسعه پایدار و براساس ترکیب سه بعد »، نویسندگان: محمد سروش تفضلی، سید محمد سیدحسینی و مهدی نبی زاده

    « ارائه­ی عوامل مؤثر و شاخص­های اقتصادی درحمل­ونقل پایدار شهری »، نویسندگان: مهدی استادی جعفری، محسن طاهری نژاد و حامد رضا حیدری می آبادی

    « ارزیابی پایداری سیستم­های حمل­ونقل عمومی درون شهری »، نویسندگان: الهام کاکاوند و سمانه جباری

    « ارزیابی سیستم­های حمل­ونقل پایدار با استفاده از روش­های تصمیم­گیری چندمعیاره در یک محیط غیرقطعی؛ مطالعه موردی شهر تهران »، نویسندگان: عیسی نخعی، هیرش محمدی­پور و غلامرضا مروجی

    « حمل­ونقل پایدار و سیاست­هایی برای رسیدن به آن با معرفی استراتژی ASI »، نویسندگان: علی خاکساری و امیرحسین زندی آتشبار

    در سال 1391 دوازدهمین سری این کنفرانس در 10 محور اصلی برگزار شد که دو محور حمل­ونقل و توسعه­ی پایدار و حمل­ونقل همگانی  به موضوع تحقیق حاضر مرتبط بوده است . در این کنفرانس از مجموع 379 مقاله­ی پذیرفته شده 117 مقاله در دو محور مذکور بوده است که نمایانگر حرکتی رو به رشد در این حوزه بوده است. در ادامه چند مورد از مقالات ارائه شده به این کنفرانس به­عنوان نمونه اشاره می­گردد:

    « طراحی شاخص­های حمل­ونقل پایدار در شهرهای صنعتی »، نویسندگان: سید محمد سیدحسینی و سیاوش موسوی­زاده

    « ارزیابی شاخص­ها و استراتژی­های پایداری در شبکه حمل­ونقل شهری با استفاده از تکنیک­های آنتروپی و TOPSIS »، نویسندگان: شهریار افندی­زاده، کامران رحیم­اف و حامد نیکتاش

    « ارزیابی و گزینش سیستم­های حمل­ونقل پایدار شهری در حالت عدم قطعیت با استفاده از روش ترکیبی  AHP-VAKOR فازی؛ مطالعه موردی شهر یاسوج »، نویسندگان: حسین رسایی­پور و کیمیا غفاری

    « ارزیابی سیستم­های حمل­ونقل پایدار با استفاده از تلفیق روش­های تصمیم­گیری گروهی  AHP فازی محدود شده و VAKOR فازی اصلاح شده »، نویسندگان: امیر حسین حسینیان و امیر سامان خیرخواه

    از آن جایی که تعداد مقالات کنفرانس­های یازدهم و دوازدهم مهندسی حمل­وتقل و ترافیک زیاد بوده و در این مجال پرداختن به تک­تک آن­ها امکان­پذیر نمی­باشد، تنها عنوان مقاله­های مرتبط و نویسندگان محترم مطرح شده است.

    لازم به ذکر است که هیچ­یک از مطالعات فوق به بررسی جامع و کامل تمام شیوه­های موجود حمل­ونقل شهری از هر سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست­محیطی نپرداخته و جای خالی آن احساس می­شود بنابراین در این تحقیق سعی شده است این شکاف، با تحلیل و بررسی پایداری تمام شیوه­های موجود حمل­ونقل شهری در شهرهای میانی با در نظر داشتن هر سه بعد اجتماعی، اقتصادی و زیست­محیطی، پر شود.

    Abstract :

    Urban transportation is one of the main sub-sections in development and urban planning . Every day citizens are connect to pedestrian and  roadway networks and different types of transportation methods, and use them to respond to their needs such as job needs, education, shopping, recreation and etc; so transportation has become one of  the most important part in citizens"quality of life".But unfortunately in recent years the development of car-oriented has been created multiple problems in transportation and until the urban development program prepare and impelement based on car-oriented , achieving sustainable transport is not possible. To overcome such problems requires that the dimention of sustainability assessment of urban transport solutions be propose to improve the conditions.

    The aim of  this thesis is  " assessment the status of sustainable transportation in medial cities" and Where the city of Nishapur has been selected as case study and has been studied using team AHP and SWOT analysis techniques. Neishabur is Single-central city and based on studies became clear that the transportation and methods of travel in this city are away from sustainable transportation indicators. the aim of sustainable transportation was never  removed any of travel methods, but is obtain the facilities and infrastructures and encourage to use more sustainable methods and minimize use of not-sustainable methods;  so is tried to be offered the best appropriate combination transportation methods . . Based on results of AHP, the best appropriate combination transportation methods in Neishabur are include 33.8% pedestrian, 22% cycling, 14.5% bus and minibus, 12.5% taxi, 9.6% car and 7.7% motorcycle. So with use of AHP, pedestrian be identified as the best alternative and it's facilities and restrictions in format Strengths, Weaknesses,  Opportunities and Treats be studied by SWOT analytical technique and finally offers proposals in cases tetrad strategies and are prioritized by QSPM.

    Keywords:

    Sustainable Transportation, Analytical Hierarchy Process, SWOT Matrix, Pedestrian-oriented Development, Neishabur

  • فهرست:

    فصل اول : کلیات تحقیق... 1

    1-1- مقدمه. 2

    2-1- بیان مسأله. 2

    3-1- ضرورت و اهمیت موضوع. 3

    4-1- اهداف تحقیق.. 4

    1-4-1- هدف اصلی تحقیق.. 4

    2-4-1- اهداف فرعی.. 4

    5-1- پرسش‌های تحقیق.. 5

    1-5-1 – پرسش اصلی.. 5

    2-5-1- پرسش‌های فرعی.. 5

    6-1- پیشینه تحقیق.. 5

    7-1- فرآیند تحقیق.. 7

    8-1- روش تحقیق.. 10

    9-1- کاربرد نتایج تحقیق.. 12

    10-1- مشکلات و موانع تحقیق.. 12

    11-1- مفاهیم اصلی تحقیق.. 12

    12-1- جمع‌بندی.. 16

    فصل دوم : مبانی نظری تحقیق... 17

    1-2- مقدمه. 18

    2-2- مروری بر پیشینه برنامه ریزی حمل و نقل.. 18

    1-2-2-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل شهری در جهان ( پس از دهه 1980): 18

    2-2-2-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل در ایران.. 22

    3-2- نظریه‌ها و دیدگاه‌های مرتبط با حمل و نقل پایدار 24

    1-3-2- نظریه توسعه پایدار- توسعه پایدار شهری.. 24

    2-3-2-  جنبش نوشهرسازی ( نوشهرگرایی) 27

    3-3-2-دیدگاه‌های اندیشمندان حمل و نقل انسان محور 29

    1-3-3-2-  جین جیکوبز. 29

    2-3-3-2- کالین بوکانان.. 30

    3-3-3-2-دونالد اپلیارد. 31

    4-3-3-2-  پیتر کالتروپ... 32

    4-2- ابعاد حمل و نقل پایدار شهری.. 32

    1-4-2- بعد زیست‌محیطی حمل و نقل پایدار 33

    2-4-2- بعد اجتماعی حمل و نقل پایدار 33

    3-4-2- بعد اقتصادی حمل و نقل پایدار 33

    5-2- محورهای حمل و نقل پایدار 34

    6-2- اهداف حمل و نقل پایدار 35

    7-2-راهبردها و استراتژی‌های عمده حمل و نقل پایدار 38

    1-7-2-تغییرات در تکنولوژی وسایل نقلیه / سوخت... 39

    2-7-2-اصلاح نحوه‌ی استفاده از وسایل.. 39

    3-7-2-مدیریت تقاضا 39

    4-7-2-استراتژی کاربری زمین.. 40

    8-2- سیاست‌های عمده‌ی حمل و نقل پایدار 40

    9-2- اصول برنامه ریزی و سیاست گذاری در دست‌یابی به حمل و نقل پایدار 41

    1-9-2- محدودیت تردد وسایل نقلیه. 41

    2-9-2-تغییر ساختار شهری و کاربری زمین.. 42

    3-9-2-کاهش نیاز به سفر و تقلیل تأثیرات سوء حمل و نقل.. 43

    1-3-9-2-ترویج پیاده‌سازی.. 43

    2-3-9-2- ترویج دوچرخه سواری.. 43

    3-3-9-2-گسترش حمل و نقل عمومی.. 43

    4-9-2-تغییر فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه‌ی شخصی.. 44

    5-9-2-مدیریت تقاضای سفر. 44

    1-5-9-2- پیش‌بینی پارکینگ‌ها 44

    2-5-9-2- پیش‌بینی نیازهای حرکت کالا. 45

    3-5-9-2- پیش‌بینی نیازهای معلولین.. 45

    6-9-2- ارتقاء کیفیت زیست‌محیطی.. 45

    7-9-2-توجه به نقش شبکه‌ی حمل و نقل در مدیریت بحران حوادث طبیعی.. 46

    10-2-شاخص‌های حمل و نقل پایدار 46

    11-2-چالش‌های اصلی توسعه پایدار حمل و نقل.. 51

    1-11-2-چالش‌های پایداری مالی و اقتصادی حمل و نقل.. 51

    2-11-2-چالش‌های پایداری محیطی و بو مشناسی حمل و نقل.. 51

    3-11-2-چالش‌های پایداری اجتماعی و توزیعی حمل و نقل.. 52

    12-2-چارچوب نظری تحقیق.. 52

    13-2-  پیاده‌سازی ( حمل و نقل پیاده‌ محور ) 53

    1-13-2-  مقدمه. 53

    2-13-2-  ضرورت و اهمیت موضوع. 54

    3-13-2- مؤلفه‌های تأثیرگذار در محیط‌های پیاده‌سازی.. 55

    4-13-2-  اصول و معیارهای حمل و نقل پیاده‌سازی.. 62

    5-13-2- راهبردها و سیاست‌های حمل و نقل پیاده‌سازی.. 63

    6-13-2-  نتیجه‌گیری.. 64

    14-2- دوچرخه سواری.. 65

    1-14-2- مقدمه. 65

    2-14-2-  پیشینه تردد دوچرخه در جهان و ایران.. 66

    3-14-2- انواع مسیرهای دوچرخه. 66

    4-14-2- عوامل مؤثر در طراحی شبکه دوچرخه سواری موفق شهری.. 67

    5-14-2-  نتیجه‌گیری.. 68

    15- 2- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری.. 68

    فصل سوم : روش شناسی... 70

    1-3- مقدمه. 71

    2-3- روش تحقیق.. 71

    3-3- جامعه‌ی آماری.. 73

    4-3-روش نمونه گیری، حجم نمونه مورد مطالعه. 74

    5-3- فرآیند تحقیق.. 76

    6-3-تکنیک‌های آماری مورد استفاده در توصیف و تحلیل اطلاعات... 78

    1-6-3- چارچوب مفهومی مدل روش تحلیل سلسله( AHP)  گروهی.. 78

    1-1-6-3-  تصمیم گیری و روش تحلیل آن.. 78

    2-1-6-3-دلیل استفاده از روش AHP. 78

    3-1-6-3-  روش تحلیل سلسله (AHP) 79

    4-1-6-3-  روش تحلیل سلسله (AHP) گروهی.. 81

    2-6-3- چارچوب مفهومی مدل SWOT.. 83

    1-2-6-3-  ضرورت و کاربرد تحلیل SWOT در شهرسازی.. 83

    2-2-6-3-  مفاهیم پایه تحلیل SWOT.. 83

    3-2-6-3-  چارچوب و فرآیند تکنیک SWOT.. 86

    4-2-6-3-  مراحل انجام تحلیل SWOT و تلفیق آن با ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی IE. 87

    7-3- محدودیت‌های روش‌شناختی تحقیق.. 89

    8-3-تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم و شاخص‌ها 90

    9-3- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری.. 90

    فصل چهارم : بررسی نمونه موردی و ارائه یافته‌های تحقیق... 91

    1-4- مقدمه. 92

    2-4- معرفی اجمالی قلمرو مکانی تحقیق ( شهر نیشابور ) 92

    1-2-4- روند رشد و دگرگونی جمعیتی و گسترش شهر نیشابور 93

    1-1-2-4- روند دگرگونی جمعیت شهر نیشابور 93

    2-1-2-4- روند دگرگونی و گسترش شهر نیشابور 94

    2-2-4- بررسی پیشنهادات حمل و نقلی طرحهای تهیه شده برای نیشابور 95

    1-2-2-4- طرح تفصیلی نیشابور ( مصوب سال 1382) 95

    2-2-2-4- مطالعات ساماندهی ترافیک شهر نیشابور ( مصوب 1382 ) 96

    3-2-2-4-مطالعات نیازمندی‌های ترافیکی شهر نیشابور در افق طرح جامع شهرسازی.. 97

    4-2-2-4-جمع‌بندی.. 98

    3-2-4- مطالعه شبکه خیابان‌های اصلی شهر. 99

    4-2-4- اهداف سفر در شهر نیشابور 100

    5-2-4- بررسی شیوه‌های مختلف حمل و نقل در وضع موجود شهر نیشابور 102

    1-5-2-4- حمل و نقل عمومی و نیمه عمومی.. 102

    1-1-5-2-4-اطلاعات خطوط تاکسیرانی و اتوبوس رانی موجود. 103

    2-5-2-4- مطالعات مربوط به شبکه دوچرخه سواری نیشابور 106

    4-2-5- 3-بررسی عبور و مرور عابرین پیاده و کریدورهای مربوطه در سطح شهر نیشابور 109

    3-4- توصیف یافته‌های تحقیق.. 110

    1-3-4- مقدمه. 110

    2-3-4-  روش AHP گروهی.. 111

    1-2-3-4- ساخت درخت سلسله. 112

    2-2-3-4-  انجام مقایسه زوجی معیارها و زیر معیارها ( در صورت وجود ) 115

    3-2-3-4-  مقایسه زوجی گزینه‌ها بر اساس معیارها یا زیر معیارها 116

    4-2-3-4-  تشکیل جدول‌های مقایسه گروهی و استخراج اولویت‌ها از آن‌ها 117

    5-2-3-4-  ترکیب جداول و انتخاب گزینه برتر. 117

    6-2-3-4-بررسی نرخ سازگاری.. 118

    3-3-4- روش SWOT.. 118

    1-3-3-4-  مرحله یک : ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و عوامل خارجی و ماتریس بررسی رقابتی.. 119

    2-3-3-4- مرحله دوم : انواع راهبردهای امکان پذیر. 122

    4-4- تحلیل یافته‌های تحقیق.. 126

    1-4-4- نتایج حاصل از مراحل روش AHP. 126

    2-4-4- نتایج حاصل از مراحل روش SWOT.. 144

    1-2-4-4- مرحله اول: ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و عوامل خارجی و ماتریس بررسی رقابتی.. 145

    2-2-4-4-  مرحله دوم تعیین جایگاه راهبردها 149

    3-2-4-4- مرحله سوم : تصمیم گیری؛ تعیین اولویت راهبردها با استفاده از تکنیک QSPM... 150

    5-4- جمع‌بندی و نتیجه‌گیری.. 170

    فصل 5 : جمع‌بندی، نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادات... 171

    1-5- مقدمه. 172

    2-5 – مروری بر اهداف طرح.. 173

    1-3-5- هدف اصلی تحقیق.. 173

    2-3-5- اهداف فرعی.. 174

    3-5- پرسش‌های تحقیق.. 174

    4-5- نتیجه‌گیری.. 178

    5-5- پیشنهادات... 180

    1-5-5- پیشنهادات این تحقیق.. 180

    2-5-5- پیشنهاد پروژه‌ها و اقدامات آتی.. 180

    1-2-5-5- اقدامات پیشنهادی.. 181

    2-2-5-5- طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهادی.. 181

    منابع.. 182

    پیوست‌ها. 187

    پیوست شماره1: پرسشنامه AHP با هدف شناسایی شیوه‌های حمل و نقل پایدار شهری برای نیشابور 188

    پیوست شماره2: پرسشنامه SWOT با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه پیاده‌سازی نیشابور 202

    پیوست شماره3: پرسشنامه QSPM با هدف تعیین میزان اثر هر یک از عوامل در رسیدن به راهبردهای ارائه شده برای ارتقاء توسعه پیاده‌سازی.. 206

     

    .

    منبع:

    آذر ، عادل و معماریانی ، عزیزا... (1374) : AHP تکنیکی نوین برای تصمیم­گیری گروهی ، مجله دانش مدیریت ، شماره 27 و 28 ، صفحات 22تا 32

    ابراهیم پور معصومی ، هوشمند (1388) "مبانی واصول جنبش نوشهرسازی" مجله شهرسازی- عمران ومعماری ، شماره 15

    احمدی، مهری و محرم­نژاد، ناصر ( 1385) " بررسی اطلاعات آماری ترافیک تهران براساس شاخص­های حمل­ونقل پایدار شهری " هفتمین کنفرانس مهندسی حمل­ونقل و ترافیک ایران، تهران

    ارندت ، رندل (1387)"منشور نوشهرگرایی" ترجمه ی رضا بصیری ، انتشارات پردازش وبرنامه ریزی شهری  ، تهران

    استروفسکی، واتسلاو " شهرسازی معاصر ( از نخستین سرچشمه­ها تا منشور آتن) " ترجمه لادن اعتضادی ( 1372) دانشگاه شهید بهشتی، تهران

    اسدالهی ، رضا (1390) "معرفی یک الگوی تعیین مسیرهای شبکه مسیرهای دوچرخه سواری : مطالعه موردی شهر قم" ، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ، تهران

    اصغرپور ، محمدجواد (1387) : تصمیم­گیری چند معیاره ، نشر دانشگاه تهران ، مؤسسه انتشارات چاپ .

    اصغری ، محمد و اکبری ، سعید (1388) " بررسی امکان ایجاد مسیرهای پیاده و وچرخه جهت کاهش حجم ترافیک درون شهری در محدوده شهرداری منطقه 11 تهران" شهرداری تهران ، مرکز مطالعات حمل و نقل درون شهری

    اعرابی، سیدمحمد و همکاران( 1391)" دستنامه برنامه­ریزی استراتژیک" انتشارات دفتر پژوهش­های فرهنگی، چاپ هفتم

    بحرینی ، حسین (1385) "فرایند طراحی شهری " انتشارات دانشگاه تهران ، تهران ، چاپ سوم

    بهزادفر ، مصطفی و ذبیحی ، مریم ( 1390 ) " راهنمای برنامه­سازی حوزه­های شهری در چارچوب توسعه مبتنی بر حمل­ونقل عمومی " فصلنامه باغ نظر ، شماره هجدهم

    بمانیان ، محمدرضا و فهیمه یاری و سیدعلی حسین­پور و مصطفی شمشیربند ( 1391 ) " تحلیل راهبردی استفاده از فضاهای پیاده­محور در طراحی شهری با تأکید بر کاهش آلاینده­های شهری " چهارمین کنفرانس برنامه­ریزی و مدیریت شهری ، مشهد مقدس

    بندرچیان ، فرهاد ( 1390) "چگونه طبق سند چشم انداز تا 10 سال آینده 10 درصد سیستم حمل و نقل عمومی با استفاده از دوچرخه امکان پذیر گردد" ، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ، تهران

    پاکزاد ، جهانشاه (1386)" سیر اندیشه ها در شهرسازی" نشر شرکت عمران شهرهای جدید، تهران ، چاپ اول .

    پامیر، سای ( 1389 ) " آفرینش مرکز شهری سرزنده " ترجمه مصطفی بهزادفر و امیر شکیبامنش، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران

    تفضلی، محمدسروش و سیدمحمد سیدحسینی و مهدی نبی­زاده ( 1390 ) " اولویت­بندی سیاست­های عمده­ی حمل­ونقل پایدار براساس اثربخشی در هریک از ابعاد سه­گانه­ی توسعه پایدار و براساس ترکیب سه بعد " یازدهمین کنفرانس بین­المللی مهندسی حمل­ونقل و ترافیک، تهران

    جهانشاهی، کاوه (1387) . حمل و نقل کاربری زمین و توسعه پایدار .  جستارهای شهرسازی ، شماره 26و27.

    جیکوبز ، جین (1961) "مرگ و زندگی شهرهای بزرگ امریکا" مترجم : حمید رضا پارسی و آرزو افلاطونی (1388) انشارات دانشگاه تهران، تهران، چاپ دوم .

    حاجی­پور ، خلیل و عماد کتابچی و محمد حسین­پور ( 1391 ) " شهرسازی نوین راهی به سوی ایجاد محلات پایدار " مجله منظر ، شماره 18 ، صفحات 81تا 86

    حسین زاده ،دلیرو آذر، علی (1387)"ساماندهی وبهسازی محلات سنتی بااستفاده از رویکرد شهرسازی جدید" نشریه  جغرافیا وتوسعه ی ناحیه ای ، شماره ی 11

    خاکی ، غلامرضا ، 1378 " روش تحقیق با رویکردی به پایان­نامه نویسی " ، انتشارات مرکز تحقیقات علمی کشور ، تهران

    خاکساری، علی (در حال چاپ) " حمل­ونقل شهری با تأکید بر جنبه­های اجتماعی " .

    دانشنامه سازمان شهرداری­های کشور، شماره2

    درودی ، محمدرضا ، لیلا شجاعی  و سید صالح سادات موسوی (1390)  " استفاده از دوچرخه به عنوان یک راهبرد جدید  برای بهبود حمل و نقل پایدار (نمونه موردی : منطقه نیاوران تهران ) "،  یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ، تهران

    دوورژه، موریس " روش‌های علوم اجتماعی " ترجمه خسرواحمدی ( 1362)  انتشارات امیرکبیر، تهران

    رحمت آبادی ، الهام ( 1387) "نگاهی به نظریه پردازان حمل و نقل " مجله جستارهای شهرسازی، شماره 26-27 : 62-69 .

    رستمی، زهرا و علیزاده، سمانه( 1391) " امکان سنجی ایجاد شبکه دوچرخه درشهر نیشابور " یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ، تهران

    رستمی پور، علی. آموزش روش‌های مطالعه و تحقیق. تهران: انتشارات محیا و اداره کل فرهنگی و هنری معاونت پرورشی، چاپ اول 1378

    رضازاده ، راضیه و اسفندیار زبردست و لاله لطیفی اسکویی ( 1390 ) " سنجش ذهنی قابلیت پیاده­مداری و مؤلفه­های تأثیرگذار بر آن در محلات ؛ مطلعه موردی : محله چیذر " فصلنامه مدیریت شهری ، شماره 28 ، صفحات 297 تا 313

    رفیعیان ، مجتبی و دیگران (1389)"کاربردرویکرد حمل و نقل محور در برنامه ریزی کاربری زمین های شهری نمونه مطالعه : ایستگاه مترو صادقیه" نشریه  برنامه ریزی و آمایش فضا ، شماره3

    زبردست ، اسفندیار (1380) : کاربرد « فرآیند تحلیل سلسله­مراتبی» در برنامه­ریزی شهری و منطقه­ای ، مجله هنرهای زیبا ، شماره 10 ، صفحات 13 تا 21

    ساروخانی، باقر ( 1387) " روش­های تحقیق در علوم اجتماعی: اصول و مبانی " انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    سرایی،  حسن ( 1372 ) "مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق " انتشارات سمت، تهران

    سلطان­پناه ، هیرش و هیوا فاروقی و محمود گلابی (1389) : به­کارگیری و مقایسه تکنیک­های تصمیم­گیری چندشاخصه در رتبه­بندی کشورها برمبنای میزان توسعه انسانی ، مجله دانش و فناوری ، شماره 2 ، صفحات 1 تا 30

    سلطانی، علی (1390) " مباحثی در حمل و نق شهری با تأکید بر رویکرد پایداری" انتشارات دانشگاه شیراز، شیراز

    شکوهی دولت­آبادی ، محمود و مسعود ، محمد ( 1389 ) " پیاده­راه عاملی برای افزایش سرمایه اجتماعی " نشریه علمی-پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران ، شماره 1 ، صفحات 55 تا 66

    شوای ، فرانسواز (1965) "شهرسازی تخیلات و واقعیات " مترجم : حسین بحرینی (1386) انتشارات دانشگاه تهران ، تهران ، چاپ سوم

    شهیدی، م.( 1388) " مدیریت هم­زمان ظرف و مظروف ترافیک شهرها در راستای دستیابی به توسعه پایدار شهری ایران " مجموعه مقالات توسعه شهری پایدار، تهران، دانشگاه تهران

    شیوه­نامه تهیه پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری دانشگاه هنر اصفهان ( 1390)

    فغفوریان، مهسا ( 1391) " برنامه­ریزی راهبردی توسعه حمل­ونقل محور ( TOD ) در بهبود استفاده از اراضی شهری نمونه­موردی ایستگاه متر صادقیه "، یازدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل­ونقل و ترافیک، تهران

    فیضی ، محمد جواد و آزیتا رجبی و یاسمن حسینی ( 1391 ) " بازشناخت جنبش پیاده­مداری در پایداری فضاهای متراکم شهری " مجله مدیریت شهری ، شماره 30 صفحات 179تا 194

    قالیباف ، محمد باقر و شعبانی­فرد ، محمد (1390) : ارزیابی و اولویت­بندی جاذبه­های گردشگری برای توسعه گردشگری شهری براساس مدل­های تصمیم­گیری چند متغیره ( مطالعه موردی : شهر سنندج) ، مجله فصلنامه تحقیقات جغرافیایی ، سال 26 ، شماره دوم ، صفحات 147 تا 172

    قدسی­پور ، حسین ( 1387) : فرآیند تحلیل سلسله­مراتبی AHP ، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، چاپ پنجم

    قریب ، فریدون (1383) "امکان سنجی ایجاد مسیرهای پیاده و دوچرخه در محدوده تهران قدیم " ، مجله هنرهای زیبا ، شماره 19 :17-28

    کاشانی­جو، خشایار ( 1389) " پیاده­راه­ها از مبانی طراحی تا ویژگی­های کارکردی " انتشارات آذرخش، تهران

    کاویانی ،  شیوا (1379)" شهرگرایی نوین به سوی معماری اجتماعی " مجله . شماره 31

    گرایلی، فریدون ( 1374 ) "نیشابور شهر فیروزه" انتشارات چاپ و نشر خاوران مشهد

    گلکار، کورش ( 1385) " مناسب­سازی تکنیک تحلیلی سوات ( SWOT ) برای کاربرد در طراحی شهری " نشریه علمی-پژوهشی صفه، شماره 41، صفحه 2 تا 21

    مجله دانش شهر ( 1391) " بررسی انواع روش­های حمل­ونقل پاک در شهرها " مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران، شماره126

    مجله دانش شهر ( 1391) " بررسی و ارائه سیاست­های دستیابی به حمل­ونقل پایدار در تهران " مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهر تهران، شماره128

    مرادی مسیحی، واراز، مترجم (1383) . دست یابی به شکل پایدار شهری : شکل پایدار شهری و حمل و نقل . نوشته: ویلیامز،کتی و همکاران (2000) . تهران: شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.

    مرادی مسیحی ، واراز(1389) "تحولات برنامه ریزی شهری در جهان و ایران"انتشارات دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز ، تهران

    مظفری­پور، نجمه و حاتمی، مریم " ارزیابی سیستم­های جامع حمل­ونقل MRT با استفاده از روش تحلیل سلسله­مراتبی AHP جهت تحقق توسعه پایدار شهری در ایران"  سومین کنفرانس برنامه­ریزی و مدیریت شهری، مشهد

    معینی ، سید مهدی (1390 ) " شهرهای پیاده­مدار " ، چاپ اول ، تهران

    مفیدی شمیرانی، مجید و دیگران (1388) "سیر تحول نظریه های مرتبط با حمل و نقل درون شهری" نشریه هویت شهر ، سال سوم ، شماره 4.

    ملک­زاده­فر، علی و صفار زاده، محمود ( 1384) " کاربرد آنالیز هزینه-فایده در انتخاب سیستم حمل­ونقل عمومی مناسب برای یک کریدور شهری " فصلنامه پژوهش­های اقتصادی، سال پنجم، شماره سوم

    مهندسین مشاور بهران ترافیک (1382) "مطالعات طرح ساماندهی ترافیکی نیشابور"

    مهندسین مشاور تدبیرگران امین البرز (در دست تهیه) "برنامه­ریزی استراتژیک و تدوین سند برنامه پنج­ساله راهبردی شهرداری نیشابور" .

    مهندسین مشاور رای فن (1382) "مطالعات طرح تفصیلی نیشابور "

    مهندسین مشاور رای فن (1389) "مطالعات طرح جامع نیشابور "

    مهندسین مشاور رهیافت اندیشه فردا (1390) "مطالعات نیازمندی­های ترافیکی شهر نیشابور در افق طرح جامع شهرسازی "

    مهندسین مشاور سازایستا (1391) "بخش دوم مطالعات نیازمندی های ترافیکی شهر نیشابور در افق طرح جامع شهرسازی"

    میرزایی، مهدی ( 1390) " تحلیل توسعه نظام حمل­ونقل پایدار شهری ( نمونه موردی شهر اصفهان) " پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه­ریزی شهری و منطقه­ای، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکده معماری و شهرسازی

    نادری ، نگاه و محسن محسنی ساروی و آرش ملکیان و داود قاسمیان (1390) :فرآیند تحلیل سلسله­مراتبی تکنیکی برای تصمیم­گیری در حوضه­های آبخیز ، مجله محیط زیست و توسعه ، شماره 4 ، صفحات 41 تا50

    نخعی ، عیسی و هیرش محمدی­پور و غلامرضا مروجی ( 1390 ) " ارزیابی سیستم­های حمل­ونقل پایدار با استفاده از روش­های تصمیم­گیری چندمعیاره در یک محیط غیرقطعی : مطالعه موردی شهر تهران " ، یازدهمین کنفرانس بین­المللی مهندسی حمل­ونقل و ترافیک ، تهران

    ویلر- اس- ام- بیتلی- تی " نوشتارهایی درباره توسعه شهری پایدار" مترجم: ذاکر حقیقی کیانوش (1384) ، انتشارات مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی ؛ تهران چاپ اول

        ویلیامز ، کتی ،  "دستیابی به شکل پایدار شهری " ترجمه مرادی مسیحی ، واراز(1383) نشر پردازش ، تهران   

    هانگر، جی-دیوید و توماس ال.ویلن(2007)" مبانی مدیریت استراتژیک" ترجمه: سیدمحمد اعرابی و حمیدرضا رضوانی (1391)، انتشارات انتشارات دفتر پژوهش­های فرهنگی، چاپ سوم

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین

    Deakin, E. (2001) " Sustainable Development and Sustainable Transportation: Strategies for Economic Prosperity, Environmental Quality, and Equity" Department of City & Regional Planning and UC Transportation Center, University of California, Berkeley

    Dutton, ja (2000) " new American urbanism.re-forming the suburban metro polis " Milano. Italy. skira editore

    Gilbert G. and Tanguay H. ( 2000) " Sustainable Transportation Performance Indicators Project " the center for sustainable transportation

    Kolak, O. İlker and Akın, Darçın and Birbil, Ş. İlker and Feyzioğlu, Orhan and Noyan, Nilay( 2011) "Multicriteria sustainability evaluation of transport networks for selected European countries ", World Congress on Engineering  (WCE 2011), London, UK: WCE (World Congress on Engineering) 2011, 117-122

    Litman, T. and Burwell, D. ( 2006) " Issues in sustainable transportation " Victoria Transportation Policy Institue

    Litman, T. ( 2010) " Developing Indicators for Sustainable and Livable Transport Planning " Victoria Transportation  Policy Institue.

    Malczewski , J ( 1999 ) " GIS and Multi Criteria Decision Analysis " John wiley & sons , New York .

    Transportation and Climate Change Collaborative ( 1995) "A strategy for sustainable transportation in ontario. toronto"; ON: The Collaborative.

    Williams, K., Jenks, M. & Burton, E. (2000) " Achieving Sustainable Urban Form" E and F N Spon, London.

     

                  http://www.ITDP.org

                  http://www.bicycling/wallking info.org

                  http://www.ttic.ir

                   http://walksteps.org/case-studies

                   http://walksteps.org/tactics-categories

                   http://walksteps.org

                   http://americawalks.org

                   http://www.walkscore.com

                   http://www.walkscore.com/professional/research.php

                   http://www.toddata.cnt.org


موضوع پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, نمونه پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, جستجوی پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, فایل Word پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, دانلود پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, فایل PDF پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی وضعیت حمل و نقل شهری پایدار و ارائه الگوی مطلوب در شهرهای میانی نمونه موردی شهر نیشابور

فصل اول کلیات تحقیق مقدمه : با توسعه شهر ها و افزایش تقاضای سفرهای درون­شهری، نیاز به جابه­جائی مردم و کالاها طی سالهای اخیر روزبه­روز افزون­تر گشته است. در این میان کارشناسان و متخصصین حمل و نقل و برنامه­ریزان شهری، تنها راه مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهرها را در افزایش سهم حمل و نقل انبوه و عمومی و توسعه مدیریت سیستم­های حمل و نقل شهری دانسته­اند. چرا که با توسعه و افزایش ...

پایان نامه کارشناسی ارشد (M.Sc) رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی و مدیریت ساخت چکیده: صنعت حمل و نقل به عنوان شریان حیاتی و حلقه اتصال مهم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی همواره مورد توجه بوده است و نقش و حساسیت استراتژیک این صنعت در ارائه خدمات متناسب با نیازهای مختلف بخش های گوناگون جوامع از اهداف کلان سیاست گذاران امروز کشورها است. از این رو، نحوه ی کارگیری تکنولوژی و گردش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده یکی از پدیده هایی که شهرهای امروز و به ویژه شهرهای بزرگ با ان مواجه اند ، پدیده بلندمرتبه سازی می باشد.رشد شتابان و بی رویه جمعیت در شهرها و به تبع ان نیاز به مسکن در سطح وسیعی، از یک سو ونیز جلوگیری از گسترش افقی شهرها از سوی دیگر ، احداث ساختمان های بلند را به عنوان راه حلی در مقابل مسأله زمین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای انسانی گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده در گذشته های نه چندان دور فضای ورودی شهر به مثابه اولین فضای شهری، نخستین تصویری از شهر بود که در ذهن مسافران شکل می گرفت. لذا این فضاها نه تنها از کیفیات فضایی بالایی بر خوردار بودند بلکه جزء ویژگی های شاخص شهرها بودند. امروزه با گسترش شهرها و ظهور وسایل نقلیه، ورودی شهرها به فضایی بی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A» رشته: جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: امروزه با گسترش شهرها و رشد آهنگ شهر نشینی ، همچنین افزایش مشکلات و معضلات ناشی از این فرایند و اهمیت یافتن مدیریت یکپارچه و توسعه متوازن، همه جانبه و پایدار شهر، بحث بهسازی زیر ساخت های موجود شهری بیش از پیش قوت یافته است.در این راستا بهسازی شبکه معابر شهری و همچنین شبکه فاضلاب شهری به عنوان ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده رشد روز افزون جمعیت و بالا رفتن نرخ مالکیت سواری و افزایش جریان ترافیک شهری باعث ایجاد مشکلات در امر جابه جایی مسافران شده است. یکی از مهمترین عناصر شهری ، سیستمهای حمل و نقل عمومی شهرها است. از طرفی حمل و نقل عمومی و جابه جایی مسافران به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه شهری نام برده میشوند. بهره ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جفرافیای انسانی گرایش : برنامه ریزی شهری چکیده : فرسودگی شهری یکی از مشکلات جدی و پدیده های غیر قابل اجتناب است که مدیریت شهری در تمام کشورهای جهان با آن رو به روست. آنچه مهم است اینکه فرسودگی شهری و ایجاد بافت فرسوده مختص به کشور خاص یا شهر مشخصی نمی باشد بلکه تمامی شهرها و روستاها در جهان با آن درگیر هستند ولی بسته به شرایط، ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: پایداری سیستم‌ های حمل و نقل پایدار انحصاراً در ایجاد آن‌ها خلاصه نمی‌شود فضاهای منتج از این سیستم‌ها از خلل ارزیابی میزان کارایی سیستم‌های فوق که امکان حضور، جابجایی و دسترسی را در آن‌ها فراهم می‌کند، نیز حائز اهمیت است. بدین منظور در پژوهش حاضر احداث و بهره‌برداری از پیاده‌راه بازار تهران واقع در ...

برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: میزان چگونگی توزیع خدمات شهری می تواند نقش مؤثری در جابه جایی فضایی جمعیت و تغییرات جمعیتی در مناطق شهری داشته باشد و از آنجا که یکی از معیارهای توسعه پایدار شهری توجه به توزیع متوازن جمعیت است. لذا توزیع خدمات شهری به گونه ای باشد که عدالت فضایی را برقرار نماید. در این پژوهش به صورت موردی مناطق شهر اصفهان در ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری چکیده افزایش جمعیت شهرها و چگونگی اسکان آن­ها یکی از مشکلات شهر های امروزی می­باشد و با توجه به لزوم حفظ اراضی کشاورزی و طبیعی و همچنین کاهش هزینه­های شهری، مسأله توزیع مطلوب تراکم جمعیتی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش تحلیلی بر نحوه توزیع تراکم جمعیتی در سطح شهری با استفاده از مدل ...

ثبت سفارش