پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری )

word 7 MB 30372 170
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۷,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری

    چکیده رساله:

    با توجه به رشد افسار گسیخته شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه، فقر و محرومیت از مسائل محوری و اساسی به شمار می­رود که شهرها با آن دست به گریبان هستند. رشد پدیده فقر شهری و عمیق­تر شدن شکاف طبقاتی در شهرهای بزرگ باعث شده است که گروه­های کم درآمد در غالب اجتماعات محلی در فضاهای جغرافیایی خاص شکل گیرند که از روند کلی توسعه برکنار مانده و به اصطلاح به حاشیه رانده شده، هستند. در همین ارتباط، کمیسیون جهانی آینده شهرها در قرن بیست و یکم میلادی نیز هشدار داده است که به موازات رشد ابرشهرها، فقر شهری در کشورهای جنوب افزایش یافته و بخش عمده­ای از رشد شهرنشینی بر پایه اقتصاد غیررسمی و همراه با گسترش سکونتگاه­های غیررسمی صورت خواهد گرفت و این گرایش را «غیررسمی شدن شهرنشینی» نامیده است. در کشور ما نیز اسکان غیررسمی با رشدی سریعتر از رشد شهرنشینی به تعبیری رسمی، مواجه بوده و برآورد می شود که یک پنجم جمعیت شهری در اینگونه سکونتگاه­ها مستقر باشند. در حالیکه نگرش غالب مدیریت شهری در برخی از کشورها و از جمله در ایران حذف بخش غیررسمی از عرصه عمومی شهر و ساماندهی (به مفهوم حذف) بخش غیررسمی به خاطر مشکلاتی چون سد معبر است. در حقیقت بخش غیررسمی نوش­داروی مشکل اشتغال در شهرهای در حال توسعه و عنصری تعیین کننده در توسعه شهری است. و این اتفاق نظر وجود دارد که بخش غیررسمی از توانمندی فراوانی در برنامه­ریزی و ساماندهی سکونتگاه­های غیررسمی برخوردار است و ساماندهی آن می­تواند منافع زیادی را برای بازیگران عرصه شهری، به ویژه کم درآمدان و نیز مدیریت شهری دربرداشته باشد. دیدگاه مبتنی بر توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه­های غیررسمی بیشترین تلاش خود را متوجه نحوه واکنش تهیدستان و کم­درآمدهای شهری به حل مسئله مسکن و سرپناه خود و راه­حل­ها و راه­کارهای توانمندسازی آن­ها و سامان­بخشی سکونتگاه­های غیررسمی کرده است. توانمندسازی، زمینه­سازی برای ارتقای شرایط اجتماع محلی از راه گسترش و بکارگیری ظرفیت موجود است. در حقیقت توانمندسازی برنامه حل مسئله از درون بر پایه توسعه اجتماعات محلی است. در این الگو ظرفیت­های محلی برای پاسخگویی به نیازهای اجتماع شکوفا می­شود که در آن مشارکت به مثابه نکته کلیدی در جهت بهره گیری از توان جمعی نگریسته می­شود. اعتماد و مشارکت اجتماعی دو مولفه اصلی سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی پدیده­ای ضروری برای یک زندگی اجتماعی توام با پیشرفت و موفقیت است. سرمایه اجتماعی در جوامع نقشی به مراتب مهم­تر از سرمایه فیزیکی و انسانی ایفا می­کند. بگونه­ای که در نبود سرمایه اجتماعی، اثربخشی سایر سرمایه­ها در جامعه کاهش یافته و بدون سرمایه اجتماعی پیمودن را­ه­های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار می­شوند، از این رو موضوع سرمایه اجتماعی به عنوان یک اصل محوری برای دستیابی به توسعه محسوب می شود. هدف اصلی رساله حاضر، دستیابی به راهکارهای بکارگیری سرمایه­های اجتماعی موجود در سکونتگاه­های غیررسمی در جهت ارتقاء و سرعت بخشیدن به روند برنامه­های توانمندسازی و ساماندهی این سکونتگاه­ها می­باشد تا بتوان از آن به عنوان یکی از مهم­ترین عوامل در مشارکت­پذیری ساکنین در فرایند توانمندسازی این سکونتگاه­ها بهره جست، به گونه­ایی که این امر موجب بهبود منابع و منافع افراد و در نتیجه افزایش رفاه و پایداری شهری شهروندان و ساکنین شود.

    واژگان کلیدی : سکونتگاه غیررسمی، توانمندسازی، رویکردهای چاره­جویی، مشارکت، سرمایه اجتماعی

    فصل اول: کلیّات پژوهش

     

     

    1-1- طرح مسأله

         با توجه به رشد افسار گسیخته شهرنشینی در کشورهای در حال توسعه، فقر و محرومیت از مسائل محوری و اساسی به شمار می­رود که شهرها با آن دست به گریبان هستند. رشد پدیده فقر شهری و عمیق­تر شدن شکاف طبقاتی در شهرهای بزرگ باعث شده است که گروه­های کم درآمد در غالب اجتماعات محلی در فضاهای جغرافیایی خاص شکل گیرند که از روند کلی توسعه برکنار مانده و به اصطلاح به حاشیه رانده شده، هستند. در واقع، شهرهای بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته با مشکل عمیق انطباق نیافتگی الگوهای رفتاری و فن­آوری وارد شده از کشورهای بیشتر توسعه یافته روبرو می­باشند، از بازتاب­های این انطباق نیافتگی، اغتشاش در ساختار فضایی و بروز پدیده اسکان غیررسمی در این شهرها بوده است که به ویژه با توجه به ویژگیهای ساختار فضایی و مکانیزم­های هدایت و کنترل شهری در آنها در سال­های اخیر با رشد و گسترش قابل ملاحظه­ای مواجه بوده­اند، لذا توجه جدی به بهبود وضعیت این سکونتگاه ها به دلیل پیامدهای منفی آن در ابعاد مختلف ضرورت دارد. از آنجا که راه حل­هایی همچون حذف و تخریب یا دادن خدمات صرف از سوی سازمان­های ذ­ی­ربط  بدون پذیرفتن حق شهروندی و بکارگیری نیروی شراکتی این اجتماعات هیچ­کدام راهگشا نبود­ه­اند، لذا باید در جست­وجوی راه حلی ریشه­ای و درونزا در نحوه مواجهه با این سکونتگاه­ها بود تا بتوان به یکپارچگی این محله­ها با محله­ های رسمی شهر دست یافت. دیدگاه مبتنی بر توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه­های غیررسمی بیشترین تلاش خود را متوجه نحوه واکنش تهیدستان و کم درآمدهای شهری به حل مسئله مسکن و سرپناه خود و راه­حل­ها و راه­کارهای توانمندسازی آن­ها و سامان­بخشی سکونتگاه­های غیررسمی کرده است. این راهبرد بر بسیج تمامی امکانات بالقوه و منابع و تمامی عوامل برای ایجاد مسکن و بهبودی در شرایط زندگی جوامع فقیر تاکید دارد و به مردم این فرصت را می­دهد که شرایط خانه و محل زندگی خود را با توجه به اولویت­ها و نیازهایشان بهبود بخشند. در روش توانمندسازی مرکز توجه، ساکنان شهر و مردم هستند و دولت متعهد می­گردد که تسهیلات لازم را برای آنان فراهم کند. در راستای توانمندسازی سکونتگاه­های غیر رسمی توجه به سرمایه­های اجتماعی این سکونتگاه­ها می تواند نقش موثری در ارتقاء کیفیت محیطی آن­ها داشته باشد. نظریه سرمایه اجتماعی به وسیله چهار مولفه معرفی می شود که عبارتند از: اعتماد، همکاری، مشارکت مدنی و ارتباطات متقابل. مشارکت فرآیندی است که در آن مردم محلی می­توانند با هم برای ایجاد تغییر در زندگی خود کار کنند و در تصمیم­گیری در رابطه با مسایل پیرامون زندگی خود نقش فعال داشته باشند. سرمایه اجتماعی مجموعه هنجارهای موجود در سیستم­های اجتماعی است که موجب ارتقای سطح همکاری اعضای آن جامعه شده و موجب پایین آمدن سطح هزینه­های تبادل­ها و ارتباط­ها می­شود. سرمایه اجتماعی در جوامع نقشی به مراتب مهم­تر از سرمایه فیزیکی و انسانی ایفا می­کند. بگونه­ای که در نبود سرمایه اجتماعی اثربخشی سایر سرمایه­ها در جامعه کاهش یافته و بدون سرمایه اجتماعی پیمودن را­ه­های توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی ناهموار می­شوند از این رو موضوع سرمایه اجتماعی به عنوان یک اصل محوری برای دستیابی به توسعه محسوب می شود. این رساله به دنبال بهره­گیری از سرمایه­های اجتماعی سگونتگاه­های غیررسمی در فرایند توانمندسازی و بکارگیری آن در نمونه مورد مطالعه می­باشد.

     

    1-2- ضرورت و اهمیت موضوع مورد مطالعه

         بنابر اعلام مرکز اسکان بشر ملل متحد[1] در سال 1996 یک پنجم جمعیت جهان فاقد خانه­ای در شأن زندگی انسان بودند که دامنۀ گسترده­ای از بی­سرپناه­ها و خیابان خواب­ها تا آلونک­نشینان را در بر می­گرفت (­potter,1998:137). نگران­کننده­تر اینکه این نسبت و تعداد برای برای کشورهای «جنوب»[2] در حال افزایش بوده به طوریکه در منطقه­ای با رونق اقتصادی آسیا-اقیانوسیه، حدود 60 درصد جمعیت شهری در سال 2000 طبق برآورد اسکاپ[3] بدینگونه مسکن گزیده­اند(2). در همین ارتباط، کمیسیون جهانی آینده شهرها در قرن بیست و یکم میلادی نیز هشدار داده است که به موازات رشد ابرشهرها[4]، فقر شهری در کشورهای جنوب افزایش یافته و بخش عمده ای از رشد شهرنشینی بر پایه اقتصاد غیررسمی و همراه با گسترش سکونتگاه­های غیررسمی صورت خواهد گرفت و این گرایش را «غیررسمی شدن شهرنشینی[5]» نامیده است (Drakakis,2000:154). در کشور ما نیز اسکان غیررسمی با رشدی سریعتر از رشد شهرنشینی به تعبیری رسمی، مواجه بوده و برآورد می شود که یک پنجم جمعیت شهری در اینگونه سکونتگاه­ها مستقر باشند[6]. از اینرو، اسکان غیررسمی، مسأله­ای گذرا و با ابعاد محدود نبوده و توافقی بر بقاء، باز تولید و بسط آن وجود دارد که حاکی از عدم کفایت راه­حل ها و سیاست های شهری متداول است و رهیافت ها و اقدامات نوینی را می طلبد.

         کم توجهی به بخش غیر رسمی[7] در برنامه ریزی شهری کشورهای در حال توسعه به دلیلی وام گرفتن برنامه­ریزی این کشورها از الگوهای برنامه­ریزی شهری رایج در غرب می­باشد. چراکه در کشورهای توسعه یافته، بخش غیررسمی ماهیتی متفاوت از آن چه در کشورهای در حال توسعه وجود دارد، دارد و برنامه­ریزی رسمی در این بخش جایگاه چندانی ندارد. بخش غیررسمی عمدتا از دو جنبه ارتقاء و ساماندهی محیط شهری و ارتقای زندگی فقرا می تواند مورد توجه مدیران و برنامه ریزان شهری قرار گیرد. در حالیکه نگرش غالب مدیریت شهری در برخی از کشورها و از جمله در ایران حذف بخش غیررسمی از عرصه عمومی شهر و ساماندهی (به مفهوم حذف) بخش غیر رسمی به خاطر مشکلاتی چون سد معبر است. در حقیقت بخش غیررسمی نوش داروی مشکل اشتغال در شهرهای در حال توسعه و عنصری تعیین کننده در توسعه شهری است. و این اتفاق نظر وجود دارد که بخش غیررسمی از توانمندی فراوانی در برنامه­ریزی و ساماندهی سکونتگاه­های غیررسمی برخوردار است و ساماندهی آن می تواند منافع زیادی را برای بازیگران عرصه شهری، به ویژه کم درآمدان و نیز مدیریت شهری دربرداشته باشد.

         توانمندسازی، زمینه­سازی برای ارتقای شرایط اجتماع محلی از راه گسترش و بکارگیری ظرفیت موجود است. در حقیقت توانمندسازی برنامه حل مسئله از درون بر پایه توسعه اجتماعات محلی است. در این الگو ظرفیت های محلی برای پاسخگویی به نیازهای اجتماع شکوفا می شود که در آن مشارکت به مثابه نکته کلیدی در جهت بهره گیری از توان جمعی نگریسته می شود. اعتماد و مشارکت اجتماعی دو مولفه اصلی سرمایه اجتماعی است. سرمایه اجتماعی پدیده ای ضروری برای یک زندگی اجتماعی توام با پیشرفت و موفقیت است. در این پژوهش، تلاش بر آن است تا با نگاه و تأکید بر سرمایه ­های اجتماعی موجود در سکونتگاه­های غیررسمی، راهکارهایی در جهت هر چه اجرایی­تر کردن برنامه­های ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه­های غیررسمی ارائه شود.

     

    1-3- پرسش های پژوهش

         پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به پرسش های زیر می باشد:

    1. مشکلات موجود در توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی چیست؟

    2. آیا میان سرمایه اجتماعی موجود سکونتگاه های غیررسمی و توانمندسازی این سکونتگاه ها رابطه­ایی برقرار است؟

    3. چگونه و به چه طریق می توان با تقویت و تأکید بر سرمایه های اجتماعی موجود در سگونتگاه های غیر رسمی روند توانمندسازی و ساماندهی این سکونتگاه ها را ارتقاء و سرعت بخشید؟

     

    1-4- بیان اهداف پژوهش

         هدف اصلی رساله دستیابی به راهکارهای بکارگیری سرمایه های اجتماعی موجود در سکونتگاه­های غیررسمی در جهت ارتقاء و سرعت بخشیدن به روند برنامه های توانمندسازی و ساماندهی این سکونتگاه­ها می باشد تا بتوان از آن به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در مشارکت­پذیری ساکنین در فرایند توانمندسازی این سکونتگاه ها بهره جست، به گونه­ایی که این امر موجب بهبود منابع و منافع افراد و در نتیجه افزایش رفاه و پایداری شهری شهروندان و ساکنین شود.

    1-5- تشریح روش کار پژوهش

         برای دستیابی به هدف رساله و پاسخ به پرسش آن مسیرهایی در قالب فصول مختلف طی خواهد شد و از روش های متعددی در مراحل مختلف جمع آوری و پردازش اطلاعات و ارائه پیشنهادات بهره گرفته خواهد شد. جهت جمع آوری اطلاعات از روش اسنادی، روش مصاحبه از طریق پرسشنامه و روش مشاهده استفاده خواهد شد و پس از جمع آوری اطلاعات خام از روش های پردازش و تحلیل اطلاعات متناسب با موضوعات استفاده خواهد شد و در نهایت با استفاده از داده­ها و تحلیل­های صورت گرفته عمل تجویز انجام خواهد شد.

    Abstract

    Due to the uncontrollable growth of urbanization in developing countries , poverty and deprivation is one of the pivotal issues that cities are grappling with it . The growth of urban poverty and the deepening gap in large cities has led to low-income groups in most communities in specific geographical areas, which are the general process of development suspended and remains so marginalized , they are . In this regard , the World Commission on the future of cities in the twenty first century AD, also warned that the mega city grew , urban poverty increased in the South and the bulk of urban growth based on the expansion of the informal economy and informal settlements with direct will this trend " of informal urbanization " is called . We are also growing faster than the growth of informal settlements in urban formal sense , the face is estimated that one-fifth of the urban population in these settlements are located . While the dominant view of urban management in certain countries, including Iran removed from the public area of the city and organizing the informal sector (ie delete) the informal sector because of problems such as blocked passageway . In fact, informal sector employment problem in developing cities and Drug drink ¬ decisive element in urban development. There is a consensus that the informal sector capabilities in planning and organizing many informal settlements and organizing it can have many benefits for actors in urban areas , particularly low-income and urban management be granted . And regularization of informal settlements based view empowers its best understand how to respond to the problem of poor and low- income urban housing and shelter solutions and ways to empower and organize the informal settlements have . Empowerment , community areas for improving and extending the use of existing capacity . The empowerment program based on the development of problem solving within local communities . Trust and social participation , social capital has two main components. The phenomenon of social capital necessary for a social life along with progress and success. Role of social capital in communities far more important than physical and human capital plays. The main purpose of the present paper , employing strategies to achieve social capital in informal settlements in order to enhance and accelerate the process of empowerment and organizing these settlements are to be considered as one of the most important factors in taking residents' participation in the process of empowerment utilize these settlements , so much that it would improve the resources and interests of individuals and thus increase the welfare of the citizens and residents of urban sustainability is .

     

    Key words: Informal settlements, empowerment, resourcefulness approaches, participation, social capital

  • فهرست:

    فصل اول: کلیّات پژوهش

    1-1- طرح مسأله............................................................................................................. 1

    1-2- ضرورت و اهمیت موضوع مورد مطالعه.................................................................... 2

    1-3- پرسش های پژوهش................................................................................................ 3

    1-4- بیان اهداف پژوهش................................................................................................. 3

    1-5- تشریح روش کار پژوهش........................................................................................ 4

     

     

    فصل دوم: مبانی و چارچوب نظری پژوهش

    بخش اول: مرور پایه­های مفهومی و تجربی مرتبط با اسکان غیررسمی

    2-1- تعریف و ساختیابی اسکان غیررسمی...................................................................... 5

    2-2- ویژگی های سکونتگاه های غیر رسمی.................................................................... 6

    2-2-1-  اقتصادی................................................................................................................................................. 7

    2-2-1-1- مفهوم بخش غیررسمی اقتصاد................................................................................................... 8

    2-2-2-  فرهنگی................................................................................................................................................ 10

    2-2-3-  اجتماعی.............................................................................................................................................. 10

    2-2-4-  حقوقی.................................................................................................................................................. 10

    2-2-4-1-  انواع مالکیتها و نحوه تملک.................................................................................................... 11

    2-2-5-  کالبدی.................................................................................................................................................. 11

    2-2-5-1-  انواع استقرار و مکانیابی........................................................................................................... 12

    2-2-6- مسکن.................................................................................................................................................... 12

    2-2-7- بافت سکونتگاهها و ساختار شبکه ارتباطی............................................................................... 13

    2-2-8- دسترسی به خدمات و امکانات روبنایی و زیربنایی.................................................................. 13

    2-3- مروری بر سیر اسکان غیررسمی در جهان............................................................ 15

    2-4- روند تکوین و تکامل سکونتگاههای غیررسمی..................................................... 16

    2-4-1- تهاجم سازمان یافته.......................................................................................................................... 17

    2-4-2- تصرف خزنده...................................................................................................................................... 18

    2-4-3- بازتقسیم زمین.................................................................................................................................. 18

    2-5-  طبقه بندی سکونتگاه های غیر رسمی................................................................. 19

    2-6-  بررسی دلایل شکل گیری اسکان های غیررسمی در کشورهای در حال توسعه.... 21

    2-6-1- عوامل ساختاری جامعه.................................................................................................................... 23

    2-6-2- عوامل سازمانی.................................................................................................................................. 23

    2-6-3- فقدان سیستم های حمایتی و مشارکتی.................................................................................... 23

    2-6-4- فعالیتهای باندهای (مافیایی) نامشروع زمین............................................................................. 24

    2-6-5- ناکارآمدی سیاستهای تأمین مسکن............................................................................................ 24

    2-6-6- غیرقابل استطاعت بودن واحدهای مسکونی برای فقرای شهری.......................................... 24

    2-7- فقر شهری و ارتباط آن با اسکان غیررسمی.......................................................... 25

    2-7-1- تعریف فقر:........................................................................................................................................... 25

    2-7-2- فقر و اسکان غیر رسمی.................................................................................................................. 26

    2-8- شناخت برنامه نهادهای جهانی مرتبط با اسکان غیررسمی و دیدگاههای آنها....... 28

    2-8-1- بانک جهانی (Word Bank).......................................................................................................... 28

    2-8-2- هبیتات(UN-HABITAT)............................................................................................................. 30

    2-8-3- برنامه عمران ملل متحد (UNDP).............................................................................................. 32

    2-9- رویکردهای فلسفی- سیاسی نسبت به سکونتگاههای غیررسمی........................ 33

    2-9-1- دسته اول: لیبرال............................................................................................................................... 33

    2-9-2- دسته دوم: رادیکالی......................................................................................................................... 33

    2-9-3- دسته سوم: جامعه گرایی................................................................................................................ 34

    2-10-  رویکردهای مداخله در توسعه سکونتگاه های غیررسمی:................................. 34

    2-10-1- دوره اول (دهه 1960)....................................................................................................................... 35

    2-10-1-1- رویکرد نادیده انگاری.............................................................................................................. 37

    2-10-1-2- رویکرد حذف و تخلیه اجباری............................................................................................... 38

    2-10-1-3- رویکرد مسکن عمومی:........................................................................................................... 39

    2-10-2- دوره دوم (دهه 1970)....................................................................................................................... 40

    2-10-2-1- رویکرد زمین و خدمات........................................................................................................... 42

    2-10-2-2- رویکرد ارتقاءبخشی (بهسازی).............................................................................................. 43

    2-10-2-3- توسعه اندک افزا (افزایشی)................................................................................................... 46

    2-10-2-4- رویکرد خودیاری...................................................................................................................... 46

    2-10-3- دوره سوم (دهه 1980)................................................................................................................... 47

    2-10-3-1- رویکرد ارتقای محیطی........................................................................................................... 49

    2-10-3-2- رویکرد توانمندسازی.............................................................................................................. 51

    2-10-4- دوره چهارم (دهه اخیر)................................................................................................................. 58

    2-10-4-1- حکمروایی خوب....................................................................................................................... 58

    2-11- جمع بندی و نتیجه گیری................................................................................... 65

     

    بخش دوم: مرور مفاهیم مرتبط با سرمایه اجتماعی

    2-12-  اهمیت سرمایه اجتماعی.................................................................................... 68

    2-13- تعریف سرمایه اجتماعی................................................................................ 69

    2-14- گونه های مختلف سرمایه اجتماعی............................................................. 70

    2-14-1- سرمایه اجتماعی درون گروهی......................................................................................... 71

    2-14-2-  سرمایۀ اجتماعی بین گروهی......................................................................................... 71

    2-14-3- سرمایۀ اجتماعی ارتباطی............................................................................................................. 71

    2-15- دیدگاه های نظری سرمایه اجتماعی................................................................... 72

    2-15-1- دیدگاه مبتنی بر اجتماع محلی.................................................................................................... 72

    2-15-2- دیدگاه شبکه ها.............................................................................................................................. 73

    2-15-3- دیدگاه نهادی................................................................................................................................... 74

    2-15-4- دیدگاه هم افزایی............................................................................................................................ 75

    2-16- عوامل موثر بر ایجاد، حفظ و نابودی سرمایۀ اجتماعی........................................ 76

    2-16-1- بستگی شبکه های اجتماعی........................................................................................................ 76

    2-16-2- ثبات.................................................................................................................................................... 77

    2-16-3- ایدئولوژی.......................................................................................................................................... 77

    2-16-4- وابستگی افراد به یکدیگر............................................................................................................. 77

    2-17- سنجش سرمایه اجتماعی................................................................................... 78

    2-17-1- الگوهای اندازه گیری سرمایه اجتماعی......................................................................... 78

    2-17-2- سطوح تحلیل....................................................................................................................... 79

    2-17-2-1- سطح خرد................................................................................................................................. 79

    2-17-2-2- سطح میانی.............................................................................................................................. 80

    2-17-2-3- سطح کلان................................................................................................................................ 80

    2-18- ابعاد سرمایه اجتماعی......................................................................................... 81

    2-19- شاخصهای سرمایۀ اجتماعی............................................................................... 81

    2-20- جمع بندی و نتیجه گیری................................................................................... 85

     

     

    فصل سوم: بررسی ویژگی­ها و فرآیند شکل­گیری سکونتگاه­های غیررسمی در ایران

    مقدمه................................................................................................................................ 1

    3-1-  چگونگی و عوامل موثر بر شکل گیری سکونتگاه های غیررسمی در ایران.......... 86

    3-2- برنامه ریزی شهری در ایران راهی برای تشدید مشکل سکونتگاه های غیررسمی 91

    3-3- عوامل موثر بر شکل گیری متفاوت سکونتگاه های غیررسمی در ایران در مقایسه با سایر کشورها      92

    3-4- مروری بر راهکارهای چاره جویی اسکان غیررسمی در ایران................................ 93

    3-4-1-  نگاهی بر سند توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی در ایران....................................... 93

    3-5- نتیجه گیری.......................................................................................................... 98

     

     

    فصل چهارم: ویژگی­ها و مشخصات عام سکونتگاه غیررسمی شهر ساری

    مقدمه............................................................................................................................. 99

    4-1- معرفی مورد پژوهی و دلایل انتخاب آن................................................................ 99

    4-2- روند تکوین و تکامل محله هدف........................................................................ 100

    4-3- ویژگی های محله هدف...................................................................................... 101

    4-3-1-  اقتصادی............................................................................................................................................. 101

    4-3-1-1- ساختار اشتغال و گروه های درآمد- هزینه......................................................................... 101

    4-3-1-2- موقعیت مکانی و نوع فعالیت اقتصادی گروه های عمده شغلی........................................ 101

    4-3-2- فرهنگی............................................................................................................................................. 103

    4-3-2-1- ترکیب اجتماعی....................................................................................................................... 103

    4-3-2-2- توزیع گروه های اجتماعی بر حسب بافت فرهنگی............................................................. 103

    4-3-3-  اجتماعی.......................................................................................................................................... 104

    4-3-3-1- جمعیت...................................................................................................................................... 104

    4-3-3-2- بررسی ویژگی خانوار – بعد خانوار........................................................................................ 104

    4-3-3-3- شناخت جریان های مهاجرتی و منشأ................................................................................. 104

    4-3-4- حقوقی............................................................................................................................................... 105

    4-3-4-1- انواع مالکیت و نحوه تملک.................................................................................................... 105

    4-3-5-  کالبدی.............................................................................................................................................. 105

    4-3-5-1- خدمات موجود در محله......................................................................................................... 105

    4-3-5-2- نظام ساخت و ساز................................................................................................................... 108

    4-3-5-3- نظام سازه ابنیه........................................................................................................................ 109

    4-3-5-4- نظام دفع آب های سطحی..................................................................................................... 110

    4-3-5-5-  انواع استقرار و مکانیابی........................................................................................................ 111

    4-3-6-مسکن................................................................................................................................................... 111

    4-3-7- بافت سکونتگاه................................................................................................................................. 111

    4-3-7-1-  موضع شناسی......................................................................................................................... 111

    4-3-7-2-  ریخت شناسی......................................................................................................................... 112

    4-3-7-3- گونه شناسی............................................................................................................................. 112

    4-3-8- ساختار شبکه ارتباطی.................................................................................................................. 113

    4-3-8-1- نظام دسترسی: بر حسب سلسله مراتب.............................................................................. 113

    4-3-8-2- نظام دسترسی: بر حسب عرض............................................................................................. 113

    4-3-8-3- نظام دسترسی: بر حسب پوشش کف................................................................................... 114

    4-3-8-4- نظام دسترسی: بر حسب شیب............................................................................................. 114

     

     

    فصل پنجم: سنجش و تحلیل میزان سرمایه اجتماعی موجود در سکونتگاه غیررسمی شهر ساری

    مقدمه........................................................................................................................... 116

    5-1- سنجش میزان سرمایه اجتماعی......................................................................... 116

    5-1-1- روش تدوین پرسشنامه.................................................................................................................... 117

    5-1-2-  روش تکمیل پرسشنامه................................................................................................................. 119

    5-1-3- روش تحلیل پرسشنامه.................................................................................................................. 119

    5-1-3-1- گروه ها و شبکه ها................................................................................................................... 120

    5-1-3-2- اعتماد و همبستگی................................................................................................................. 120

    5-1-3-3- تعاون و عمل جمعی................................................................................................................. 122

    5-1-3-4- ارتباطات و اطلاعات................................................................................................................ 122

    5-1-3-5- همبستگی اجتماعی................................................................................................................ 122

    5-1-3-6- اقدامات سیاسی و توانمندسازی........................................................................................... 123

    5-2- جمع بندی و نتیجه گیری................................................................................... 123

     

     

    فصل ششم: راهکارها و پیشنهادات

    6-1-  راهکارها و پیشنهادات...................................................................................... 125

    6-1-1- راهکارها و پیشنهادات در سطح کلان.......................................................................................... 126

    6-1-2- راهکارها و پیشنهادات در سطح خرد.......................................................................................... 129

     

     

    منابع

    منابع............................................................................................................................. 131

    منابع فارسی:...................................................................................................................................................... 131

    منابع لاتین......................................................................................................................................................... 135

    پیوست شماره یک: پرسشنامه ساکنین

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    اختر محققی، مهدی(1385)، "جامعه­شناسی اینترنت"، ناشر مولف.

    ارباب، پارسا(1386)، "حاشیه نشینی؛ ابعاد و جوانب"، فصلنامه تخصصی مسکن و انقلاب، انتشارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شماره 118.

    اسدی، ایرج(1382)، "برنامه­ریزی و مدیریت شهری از قلمرو علم تا میدان سیاست (گفتگو با علی مدنی­پور)"، شهرداریها، سال پنجم، شماره 57.

    اسماعیلی، رضا (1385)، "بررسی شاخص های توسعه اجتماعی و سطح بندی آن در شهرستان­های استان اصفهان"، پایان نامه دوره دکترا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، استاد راهنما رسول ربانی و صمد کلانتری.

    اطهاری، کمال؛ برک­پور، ناصر؛ کاظمیان، غلامرضا و جواد مهدیزاده(1386)، "حکمروایی شهری مبانی نظری و ضرورت شکل­گیری آن در ایران (گفتگو)"، جستارهای شهرسازی، سال ششم، شماره 19 و 20.

    ایراندوست، کیومرث(1383)،"بخش غیررسمی در اقتصاد شهر کرمانشاه و زمینه­های ساماندهی آن"، مرکز مطالعات و برنامه­ریزی شهر کرمانشاه.

    ایراندوست، کیومرث(1386)، "اسکان غیررسمی جلوه­ای از توسعه ناپایدار شهری"، پایان نامه دورۀ دکتری، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشکده علوم زمین.

    ایراندوست، کیومرث(1387)،"جایگاه بخش غیررسمی در توانمندسازی اجتماعات فقیر"، مجله علمی و پژوهشی هفت شهر، شماره 23 و 24.

    ایراندوست، کیومرث(1389)،" سکونت­گاه­های غیررسمی و اسطوره حاشیه نشینی"، انتشارات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران.

    آقابخشی، حبیب(1382)،"نظام مشارکت مردم در مناطق حاشیه نشین"، مجموعه مقالات حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی، جلد اول، تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    برآبادی، محمود(1383)، "حکمروایی خوب شهری"، شهرداری­ها، سال ششم، شماره 69.

    برک­پور، ناصر(1385)، "حکمروایی شهری و نظام اداره شهرها در ایران، همایش برنامه­ریزی و مدیریت شهری.

    بشیریه، حسین(1380)، "اندیشه­های سیاسی قرن بیستم: اندیشه­های لیبرالیسم و محافظه کاری"، جلد دوم، نشر نی، چاپ سوم.

    بلاغی اینالو، رسول (1384)،"امکان­سنجی کاربرد استراتژی­های توانمندسازی در جهت بهبود اسکان غیررسمی در شهر بندر عباس"، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس.

    بهزاد، داوود(1384)، "تحلیل نظری سرمایه اجتماعی در پیشگیری از آسیب­های اجتماعی"، مجموع مقالات نخستین سمپوزیم سرمایه اجتماعی و رفاه اجتماعی، تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    بیگدلی، داود(1383)، "ساماندهی اسکان غیر رسمی نمونه مورد مطالعه کوی فاطمیه شهر زنجان"، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه­ریزی شهری، دانشگاه زنجان.

    پاتر، رابرت و بوسلی ایوانز(1384)، "شهر در جهان توسعه"، ترجمه کیومرث ایران دوست و دیگران، انتشارات سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور.

    پاتنام، رابرت (1380)، "دموکراسی و سنت­های مدنی: تجربه ایتالیا و درس­هایی برای کشورهای در حال گذار"، ترجمه: محمدتقی دلفروز، تهران، دفتر مطالعات و تحقیقات سیاسی وزارت کشور.

    پائیچ، لئو و  کالین لیز(1380)، "مانیفست پس از 50 سال"، ترجمه حسین مرتضوی، انتشارات آگه.

    پیران، پرویز و دیگران(1385)، "کارپایه مفهومی و مفهوم سازی سرمایه اجتماعی (با تأکید بر شرایط ایران)"، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره 23، سال ششم.

    پیران، پرویز(1366)، "شهرنشینی شتابان و ناهمگون مسکن نابهنجار(قسمت دوم)"، نشریه هفت شهر، شماره 5.

    پیران، پرویز(1368-1366)، "آلونک نشینی در تهران"، مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره های پیاپی سوم تا بیست و چهارم، تهران.

    پیران، پرویز(1373)، "سکونتگاه­های رغیررسمی در ایران"، نشریه اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 88.

    پیران، پرویز(1374)، "آلونک نشینی در ایران"، مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره­های 88-87 و 92-91، تهران.

    پیران، پرویز(1374ب)،"آلونک نشینی در ایران: از دنیای زنده زندگی تا تحلیل نظری"، در گزارش کارگاه تخصصی اسکان غیررسمی(به کوشش محمدحسین بوچانی)، دانشگاه شهید بهشتی، گروه جغرافیا.

    پیران، پرویز(1382 الف)،"بازهم در باب اسکان غیررسمی(مورد شیرآباد زاهدان)"، فصلنامه هفت شهر، سال سوم، شماره نهم و دهم، پاییز و زمستان 1382.

    پیران، پرویز(1384)، "تحلیل جامعه ­شناختی بر مسکن شهری در ایران: اسکان غیررسمی"، انجمن جامعه شناسی ایران، انتشارات آگه، 229-207.

    تاجبخش، کیان(1385)، "سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه"، نشر شیرازه، تهران.

    تقوایی، علی­اکبر و رسول تاجدار(1388)، "درآمدی بر حکمروایی خوب شهری در رویکردی تحلیلی"، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 23.

    جباری، حبیب(1382)، "توسعه اجتماعی و اقتصادی: دو روی سکّه"، فصلنامه علمی و پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره 10.

    جواهری­پور، مهرداد و بابک داورپناه(1381)، "سکونتگاه­های ناپایدار اقشار کم­درآمد شهری"، نشریه هفت شهر، شماره نهم و دهم.

    جواهری­پور، مهرداد و داورپناه، بابک (1381)،"سکونتگاه­های ناپایدار اقشار کم­درآمد شهری(بازبینی سیاستگذاری­های دوران اخیر در زمینۀ اسکان غیررسمی یا نابسامان)"، نشریه­ی هفت شهر، شماره­ی 8.

    چارلز، شوگیل(1381)، "ائتلاف برای شهرهای فاقد آلونک: برنامه عمل برای پیشبرد مرحله­ی ارتقای محیطی آلونک نشینی"، ترجمه: شیرزاد مهدوی، نشریه هفت شهر، شماره نهم و دهم، 1381.

    چیما، جی و شایبر(1379)، "چالش مدیریت شهری: برخی موضوعات"، ترجمه پرویز زاهدی، انتشارات شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.

    حاج یوسفی، علی(1381)،"حاشیه­نشینی و روند تحول آن در ایران(قبل از انقلاب)"، نشریه­ی هفت شهر، شماره­ی 8.

    حبیبی، سید محسن؛ زهرا اهری و دیگران(1371)، "طرح پژوهشی دگرگونی روستاهای مجاور شهرهای بزرگ و نقش آن­ها در نظام اسکان کشور-مطالعه موردی اسلام شهر"، دانشگاه تهران، موسسه مطالعات محیط زیست، تهران.

    خزاعی، منصور و هادی برغمدی(1385)، "سرمایه­ی اجتماعی در محلات حاشیه نشین، مجموعه مقالات همایش بررسی وضعیت فرهنگی- اجتماعی شهر تهران، مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران.

    داداش­پور،هاشم و  علیزاده، بهرام (1390)،"اسکان غیررسمی و امنیت تصرف زمین"، انتشارات آذرخش.

    داودپور، زهره (1384)،"کلانشهر تهران و سکونتگاه­های خودرو"، وزارت مسکن و شهرسازی، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.

    رفیعی، مینو؛ کمال اطهاری و دیگران(1374)، "حاشیه نشینی در ایران، علل و راه­حل­ها؛ تبیین نظری و تجربی اسکان"، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران.

    رفیعیان، مجتبی(1382)، "پروژه توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی شهر بندرعباس با دید شهرنگر"، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان عمران و بهسازی شهری، بانک جهانی، شرکت مهندسین مشاور ساپ.

    زاهدی مازندرانی، محمدجواد(1382)، "توسعه و نابرابری"، تهران، انتشارات مازیار.

    زمانی، اکبر(1379)،" پژوهش در روند حاشیه­نشینی ایران: مطالعه موردی تبریز"، پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری، دانشگاه تبریز.

    زیبایی، نیره(1387)، "حکمروایی شهری زمینه­ساز پایداری شهر"، دی ماه.

    سازمان بین­المللی کار (1377)، "بخش غیررسمی"، ترجمه مرجانه سلطانی، مجله تعاون شماره 90.

    سعادت، رحمان(1385)، "تخمین سطح و توزیع سرمایه اجتماعی استان­ها"، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره 17، سال چهارم.

    سند توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی، هیات وزیران جمهوری اسلامی ایران، مصوبه شماره 4483/ت29271ه مورخ 26/11/1382

    سهیل، م(1384)، "شراکت عمومی-خصوصی در خدمات رسانی شهری"، ترجمه مهرداد جواهری پور و دیگران(به کوشش کیومرث ایراندوست)، انتشارات سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور.

    شارع­پور، محمود(1380)، "فرسایش سرمایۀ اجتماعی و پیامدهای آن"، انجمن جامعه­شناسی ایران، شماره 3.

    شریفیان ثانی مریم و امید ملکی سعیدآبادی(1385)، "سرمایه اجتماعی به مثابۀ یک سیستم پیچیده"، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره 23، سال ششم.

    شکویی، حسین(1355)، "حاشیه نشینان شهری، تبریز"، دانشگاه آذرآبادگان.

    شکویی، حسین(1373)، "اندیشه های نو جغرافیای شهری"، جلد اول، انتشارات سمت.

    شهیدی، محمدحسین (1386)، "شهرسازی، حمل و نقل و حکمروایی شهری"، جستارهای شهرسازی، سال ششم، شماره 19 و 20.

    شیخی، محمد (1369)،"علل و پیامدهای دستفروشی، اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره 25.

    شیخی، محمد(1380)،"تبیین فرایند شکل­گیری و دگرگونی سکونتگاه­های خودروی پیرامون کلانشهر تهران؛ مطالعه موردی اسلام­شهر، نسیم­شهر و گلستان"، رساله دکتری شهرسازی، دانشگاه تهران.

    صالحی امیری،سیدرضا و خدائی، زهرا (1390)،"حاشیه­نشینی و اسکان غیررسمی چالش­ها و پیامدها"، انتشارات ققنوس.

    صحرایی، امیرحسین(1382)، "بکارگیری رهیافت توانمندسازی و ارتقای محیطی در برنامه­ریزی سکونتگاه­های غیررسمی؛ موردپژوهی:کرمانشاه، محله جعفرآباد"، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران.

    صرافی، مظفر(1377)،"مبانی برنامه ریزی توسعه منطقه­ای"، سازمان مدیریت شهری.

    صرافی، مظفر(1381)، "اسکان غیررسمی"، نشریه هفت شهر، سال سوم، شماره هشتم.

    صرافی، مظفر(1381)، "به سوی تدوین راهبرد ملی ساماندهی اسکان غیررسمی، نشریه هفت شهر، سال سوم، شماره نهم و دهم.

    صرافی، مظفر(1381)، "مرور تحولات سیاست­های تأمین مسکن کم­درآمدها در جهان"، نشریه هفت شهر، سال سوم، شماره هشتم.

    صرافی، مظفر(1382)، "بازنگری ویژگی­های اسکان خودانگیخته در ایران، در جستجوی راهکارهای توانمندسازی"، مجموعه مقالات سمینار حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی، دانشگاه علوم بهزیستی.

    صرافی، مظفر(1387)، "ساماندهی سکونتگاه­های غیررسمی کشور در پرتو حکمروایی خوب شهری"، نشریه هفت شهر، شماره 24-23، بهار و تابستان 1387.

    عبدی دانشپور، زهره(1382)، "تکنیک­های برنامه­ریزی شهری"، جزوه درسی دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

    عبدی دانشپور، زهره(1382)، "مبانی برنامه­ریزی شهری"، جزوه درسی دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

    عسگری، علی(1387)، "طرح طراحی نظام جامع مدیریت مجموعه­های شهری کشور"، پژوهشکده شهری و روستایی، مرحله اول.

    عظیمی آملی، جلال(1380)،"تحلیل جغرافیایی مشاغل غیررسمی شهرها در ارتباط با مهاجرت روستایی پژوهش موردی بخش مرکزی تهران"، پایان نامه دکتری، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی.

    علوی، سید بابک(1380)، "نقش سرمایه اجتماعی در توسعه"، ماهنامه علمی-آموزشی تدبیر، سال دوازدهم، شماره 116.

    غفاری، غلامرضا و نازمحمد انق(1385)، "سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی"، مجله علمی و پژوهشی مطالعات اجتماعی ایران، دوره اول، شماره 1.

    غفاری، غلامرضا(1390)،"سرمایه اجتماعی و امنیت انتظامی"، انتشارات جامعه­شناسان، تهران.

    فرزین­پاک، شهرزاد(1383)، "از آموختنی­های شهر، حکمروایی خوب چیست؟"، شهرداری­ها، سال ششم، شماره 69.

    فیروزآبادی، سید احمد و حسین ایمانی جاجرمی(1385)، "سرمایه اجتماعی و توسعه اقتصادی-اجتماعی در کلان شهر تهران"، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره 22، سال ششم.

    قادری، حاتم(1379)، "اندیشه­های سیاسی قرن بیستم"، انتشارات سمت.

    گیدنز، آنتونی(1376)، "جامعه­ شناسی"، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی.

    گیلبرت، آلن و ژوزف گاگلر(1375)، "شهرها، فقر و توسعه"، مترجم: پرویز کریمی ناصری، اداره کل روابط عمومی و بین­المللی شهرداری تهران.

    لاکویان، آپرودیسو(1364)، "خانه سازی در جهان سوم"، ترجمه: مینو رفیعی، وزارت برنامه و بودجه، مرکز مدارک اقتصادی- اجتماعی و انتشارات.

    محمدی، سید بیوک (1378)،"مفاهیم و دیدگاه­های توسعه"، جلد اول، تهران.

    موسوی، میرطاهر و پروین علی­پور(1391)،"تأملی بر نظریه سرمایه اجتماعی در جامعه شناسی"، جامعه شناسان، تهران

    مهندسان مشاور آمایش توسعه البرز، 1387: "امکان­سنجی نهادینه سازی فرآیند بهسازی شهری در ایران".

    مهندسان مشاور طرح محیط پایدار(1388)، "ساماندهی سکونتگاه­های غیررسمی و اقدامات توانمندسازی اجتماعات آن­ها با تأکید بر بهسازی شهری شهر ساری با دیدگاه شهرنگر"، شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری، وزارت مسکن و شهرسازی.

    میدری، احمد و جعفر خیرخواهان(1383)، "حکمرانی خوب: بنیان توسعه"، مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی، دفتر بررسی های اقتصادی، نشر تهران.

    نجاتی هریس، حبیب(1385)،"بهبود کیفیت زیست در اسکان­های غیررسمی با استفاده از راهبرد توانمندسازی اجتماعات محلی(محله خلیل آباد تبریز)"، پایان­نامه کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

    نیک نام،جواد و موسوی،سید عارف(1389)، "بررسی مشکلات و مسائل سکونتگاه­های غیررسمی"، کتاب دیجیتال منتشر شده توسط سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور، تهران.

    هادی­زاده بزاز، مریم (1382)،"حاشیه­نشینی و راهکارهای ساماندهی آن در جهان"، انتشارات شهرداری مشهد.

    هریسون، دیوید(1376)، "جامعه شناسی نوسازی توسعه"، ترجمه: علیرضا کلدی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

     

     

     

    منابع لاتین

     

     

    Albbott, J.(2002), “An analysis of informal settlement upgrading, An critique of existing Mythological approaches”, habitat international,26, pp.303-315.

    Aldrich, B.C. and Sandhu, R.S.(1995), “Housing the urban poor: policy and practice in development countries”, London snd new Jersey:zed.

    Aldrich, Brian C. & Ranvinder S.sandhu(Ed)(1995), Housing the urban poor: policy and practice in developing countries, Zed Books, lodon and Newyork

    Arimah, Ben C(2010), “The Face of urban poverty, Explaining the Prevalence of Slums in developing countries”, UNU-WWIDER, march 2010.

    Bourdieu, P.(1986), The Forms of capital, in J Richardson(ed.): Handbook of Theory and Research for the sociology of Education New York, Green wood.

    Bright, Chris & Bngan Rober (2003), State of the world, Earthscan,LONDON.

    Burgess, R., Marsia, C. & Theo Kolstee(1997), “Contemporary Policies for Enablement and participation”,  A critical Review in: Burgess, R and et al(eds).

    Burt, Ronald. (1992), Structural holes, The Social Structure of Competition, Cambridge, MA, Harvard University Press.

    Coleman, J (1988): social Capital in the Creation of Human Capital, The American Journal of Sociology, vol.94,P 95-120.

    Davis, M.(2004), “Planet of Slums: Urban Involution and the informal proletariat.

    Downer, Alexander(2000), “Good Governance (Guiding principles for implementation), Australia , Canberra Mailing Centre

    Drakakis – smith, D. (2000). Third Word Cities. London: Routledge. P.154.

    Emer, Dick.(2008), “What are enabling housing strategies?”, A paper from Seminar in Barselona in April 2008, Title of seminar: “Are a architects and planners obstactes to slum upgrading?”.

    Fukuyama, F(1995). Trust: The Social Virtues and the creation of Prosperty. New York: free press.

    Garau, P.(2005), “A home in the city”, Elliot D.Sclar – Gabrielly. Carolina Earthscan.

    Garau, Pietro (2005), A Home in the city, Elliott D.Sclar-Gabriellay, Carolina Eearthscan

    Georg Gerster(1978),” Flights of Discovery: The Earth from Above”, London: Paddington, p. 116

    Grootaert, Ch. & et al. “Integrated Questionnaire for the Measurement of Social Capital (SC-IQ)”, The World Bank Social Capital Thematic Group(2003),  June 23, 2003.         

    Hernandez, Juan D.(2009),”is there a role for informal settlement in branding cities?, Journal of place management and development.

    Inglehart, R (1997). Modernizatoin and post modernization: Cultural, Economic and Political Change in 41 societies. Princeton University Press.

    Krishna, A. and Shrader, E(1999). Social Capital Assessment Tool. Conference paper for Conference on social Capital  and poverty Reduction, The word Bank, June 1999.

    Lin, Nan(2001), Social Capital: A Theory of social capital and action, Cambridge University press.

    Liu, Kiazhi,"China s urban informal settlements: concepts and sustainability implications, Universitas 21 International Graduate Research Conference.

    Lutz, mina and Stefan Lutz(2004). The contribution of income, social capital and institution to human well_ being in africa, center for European intergration Studies.

    Mayhew, Susan(1997), Dictionary of Geography.oxford.london.

    Mohammadi makerani, hamid;"citizen participation in informal settlement, potentials & obstacles – the case of iran, Shiraz, saadi community", international journal of social sciences, vol. 1 no. (2007).

    Narayan, D and Cassidy ], M.F.(2001), A Dimensional Approach to Measuring social capital: Development and vallidation of a social capital inventory, Current Sociology, 49,22,59-105.

    Neuwirth, Robert(2006), Shadow Cities, Rutledge.

    Pacione, Michael(2002), Urban Geography, Routledge,London.

    Paxton, P (1999): Is social capital Declining in the united States? A multiple Indicator Assessment, American Journal of Sociology, Vol.105, no.1.

    potter, R.B. & S.Lioyd – Evans(1998) The city in the developing Word. Essex: longman. P.137.   

    Pugh, C.(2001), “The theory and practice of housing sector development for developing countries, Housing Studies 16(4).

    Pugh, Cedic(2000), Squatter Settlement, Their Sustainability, Architectural Contributions and socio-Economic Roles.

    Putnam, R.D. (1995a): Tuning in, tuning out: The Strange disappearance of social capital in America, Political science and politics,28.

    Putnam. R(2002): Bowling Together, American Prospect, accessed on 1 September 2002 at http:www.prospect.org

    Rose, R(1999), Getting things done in an antimodern socioty: social capital Networks in Russia. In Dasgupta & Serageldin. P 71-147.

    Schiff, M.(1992): social capital, labor Mobility and welfare  Ration. Soc.4.

    Srinivas,H.,(2001), Defining Squatter settlement.

    Stone, Andrew, Brian Levy and Ricardo Paredes (1992): Public institutions and private transactions: tha legal and regulatory environment for business transactions in brazil and chile. Policy research working paper 891. Word bank, Washington, D.C.

    Taleshi, Mostafa (2009),"Informal settlements and Sustainable Urban Development Case study: Metropolis of Mashhad in Northeastern of Iran, word Applied Science Journal7(10):1235-1238.

    UNESCAP (1998), “Living in Asia Cities, Where we come from: historical perspective and major trends.

    UNESCAP (2001), “Municipal and management in Asia: a comparative study”, in United Nation  Economic and Social Commission for Asia and the specific.

    UN-HABITAT(2003), “The challenge of slums”, www.unhabitat .org  

    UN-HABITAT(2003a), The Challenge of Slums; Global Report on Human Settlement.

    UN-HABITAT(2003b), Slum of the World: The Face of Urban poverty in the New Millennium, Kenya.

    Woolcock, M (2001). The place of Social capital in understanding social and Economic Outcomes, isuma: Candian journal of policy research, 2, pp 1-17.


موضوع پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), نمونه پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), جستجوی پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), فایل Word پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), دانلود پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), فایل PDF پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), تحقیق در مورد پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), مقاله در مورد پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), پروژه در مورد پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), پروپوزال در مورد پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), تز دکترا در مورد پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), پروژه درباره پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), گزارش سمینار در مورد پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری ), رساله دکترا در مورد پایان نامه توانمندسازی و ساماندهی اجتماعات ساکن در سکونتگاه های غیر رسمی با تأکید بر سرمایه اجتماعی (مورد پژوهشی سکونتگاه غیررسمی شهر ساری –کوی های آزادی، چمران و غفاری )

پایانامه کارشناسی ارشد جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری فصل اول طرح تحقیق مقدمه هدف از ارایه این فصل ، طرح مسأله و ضرورت انجام تحقیق، ارائه فرضیه و تعیین اهداف تحقیق است که متعاقب آن ادبیات موضوع و روش انجام تحقیق مورد بحث قرار می گیرد و در نهایت مشکلات پیش روی تحقیق عنوان می‌گردد. این فصل، در حقیقت، هدایت و جهت گیری پایان نامه را تا نتیجه گیری بعهده دارد. 1-1- طرح مسأله و ضرورت ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

فصل اول کلّیات تحقیق مقدمه : در جهانی که به سرعت در حال افزایش شهرنشینی است نقش شهرها به عنوان ابزار رشد اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است. این مسئله درکشورهای کمتر توسعه یافته که با افزایش بی سابقه نرخ شهر نشینی روبرو هستند ضرورت به کارگیری تصمیمات آگاهانه و اتخاذ رویکرد های نوین در برنامه ریزی توسعه شهری را اجتناب ناپذیر نموده است. راهبرد توسعه شهری ابزاری است که می تواند ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده رساله/پایان نامه: روند سریع گسترش کلان شهرهای ایران بدون پیش بینی و استقرار ترتیبات نهادی و قانونی لازم برای کنترل و هدایت توسعه و ارائه خدمات متناسب در کل منطقه موجب بروز مشکلات و چالش های محتوایی متعددمی شود. پرسشی که مطرح است , این است که چگونه می توان براین چالش ها غلبه کرد ؟ حل این چالش ها ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.Sc. ) رشته: جغرافیا و برنامه ­ریزی شهری چکیده قرن بیستم با توجه به افزایش جمعیت شهری، تغییر­ شیوه زندگی، فاصله بین ذینعفان مدیران و برنامه­ریزان شهری ، توسعه پایدار را به عنوان یکی از مهمترین پارادایم های مدیریت شهری در سطوح مختلف مطرح کرده است . از ابعاد اصلی توسعه پایدارشهری مدیریت یکپارچه شهری، حکمروایی خوب شهری و مشارکت است. یکی از ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری (M.A) چکیده کیفیت زندگی به عنوان مفهومی برای نشان دادن میزان رضایتمندی فرد از زندگی و به عبارتی معیاری برای تعیین رضایت و عدم رضایت افراد و گروه ها، از ابعاد مختلف زندگی است. کیفیت زندگی شهری یکی از مهمترین حوزه های مطالعات شهری در کشورهای مختلف است. این مهم به دلیل اهمیت روزافزون مطالعات کیفیت زندگی در ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک چکیده رویکرد های سنتی مدیریت شهری ایران باعث ایجاد فضایی تقابلی به جای فضایی تعاملی میان شهروندان و شهرداری ها شده است که حکمرانی خوب شهری یکی از روشهای مقابله با آن است. هدف این تحقیق شناخت جامعی از میزان اهمیت حکمرانی خوب شهری و ارزیابی عملکرد شاخص های حکمرانی خوب شهری در شهر های نمونه مقصد گردشگری ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ی سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی چکیده گسل‌ های بزرگ و فعال واقع در شرق شهر میناب از مهم‌ترین عوامل تکتونیکی منطقه محسوب می‌شوند که در سال‌های گذشته زلزله‌های متعدد و شدیدی را به وجود آورده است و فعالیت آنها در آینده ممکن است خسارات سنگینی را به بار آورد. لذا شهر میناب و بویژه بافت فرسوده آن از ریسک‌پذیری بالایی در مقابل ...

ثبت سفارش