پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان

word 8 MB 30875 165
مشخص نشده کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۶,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته : جغرافیا   گرایش : برنامه ریزی توریسم

    در این پژوهش به بررسی جاذبه‌های اکوتوریستی در شهرستان رامیان استان گلستان و ارائه راهکارهایی برای توسعه‌ی اکوتوریسم در این شهرستان ‌پرداخته شده است. برای ارائه‌ی راهکارها از دو تکنیک سوات و تحلیل سلسله مراتبی  استفاده گردید.ابتدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی به اولویت‌بندی نقاط اکوتوریستی در این شهرستان پرداختیم و سپس با استفاده از تکنیک سوات و بیان نقاط ضعف و قوت و فرصتها و تهدیدها از سه جنبه‌ی اقتصادی،اکولوژیکی و نهادی به ارائه‌ی راهکارها پرداختیم.

    شهرستان رامیان استان گلستان در جنوب غربی استان واقع و از شمال به شهرستان گنبد کاووس ، از جنوب به استان سمنان ، از غرب به شهرستان علی آباد کتول و از شرق به شهرستان آزادشهر متصل است.این شهرستان دارای جاذبه‌های فراوان اکوتوریستی مثل جنگل،دریاچه،آبشارها و چشمه‌ها و پوشش گیاهی و جانوری می‌باشد.

    بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل سلسله مراتبی(AHP) معیارهای امنیت با وزن 0.290 ، دسترسی آسان با وزن 0.269،تسهیلات با وزن 0.226 و منحصربه‌فرد بودن جاذبه با وزن 0.215 به ترتیب جایگاههای اول تا چهارم را دارا می‌باشند.نتیجه نهایی اولویت‌بندی جاذبه‌های اکوتوریستی در شهرستان رامیان بدین‌ترتیب است:باغ تاشته،گل رامیان،پارک جنگلی دلند،آبشارهای شیرآباد،قلعه‌میران،چشمه‌ها و آبشارهای سیدکلاته و اولنگ.رتبه‌بندی جاذبه‌ها با مدل تحلیل سلسله مراتبی نشان داد که فقط وجود ویژگی طبیعی منطقه عامل انتخاب افراد برای منطقه نیست چراکه عواملی مثل امنیت،دسترسی و تسهیلات نیز تاثیر زیادی در جذب گردشگران دارند .

    به کمک مدل سوات، نقاط ضعف و قوت در مورد توسعه‌ی گردشگری و اکوتوریسم در شهرستان رامیان به ترتیب بالارفتن انگیزه‌ی ماندگاری مردم محلی و نبود آموزش و آگاهی کافی از منافع گردشگری می‌باشد.بر اساس نتایجی که از مدل سوات به دست آمده است نقاط قوت،ضعف،فرصتها و تهدیدها از سه جنبه‌ی اقتصادی،اکولوژیکی و نهادی بیان شدند و  استراتژی‌های رقابتی،استراتژیهای تنوع،استراتژیهای بازنگری و استراتژیهای تنوع ارائه شدند.

    واژگان کلیدی : اکوتوریسم،رامیان،SWOT ،AHP

    مقدمه

    یکی از مهمترین فعالیت های انسان معاصر که موجب تغییراتی اساسی در مسائل سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و روش زندگی انسان ها شده جهانگردی است .همچنین جهانگردی باعث ایجاد تفاهم جهانی و صلح و همچنین اعتلای فرهنگ و کسب درآمد می باشد(پاپلی یزدی،1390: 34).

    در جوامع صنعتی کنونی که بشر در شهر های بزرگ با انواع مشکلات و معضلات و آلودگی صوتی و اقلیمی و . . . مواجه است بهترین راه جهت زدودن خستگی و فرسودگی جسمی و روحی و پی بردن به عظمت آفرینش و درک مفاهیم زیبایی شناختی ، جهانگردی  می باشد.  

    اهمیت گردشگری در صلح و تفاهم بین المللی و فرهنگی موجب شده است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز 29 سپتامبر ( 5 مهر ماه ) هر سال را روز جهانی جهانگردی اعلام کند .بر طبق گزارش انجمن جهانی اکوتوریسم (TIES) ، شمار گردشگران طبیعت در هر سال تا 10% در حال افزایش بوده و این در حالی است که طبق آمارهای WTO، 60% گردشگران دنیا را طبیعت گردها به خود اختصاص داده اند و به تاکید سازمان جهانی توریسم رشد طبیعت گردی در جهان چنان شتاب ناک است که این قرن را قرن اکوتوریسم نامید.(نشریه شماره42 سازمان جهانی اکوتوریسم)

    در این شرایط ، قرار دادن اکوتوریسم به عنوان محور گردشگری ایران از توجیه منطقی برخوردار خواهد بود زیرا در سال 2000میلادی سازمان جهانی یونسکو، کشور ایران در مقام هفتم ذخیره گاه های زیست کره زمین معرفی نمود که بی شک در این ارزیابی وجود چشم اندازهای طبیعی متنوع ساحلی، کوهستانی، جنگلی، کویری و بیابانی همراه با نمود چهار فصل و تنوع زیستی و توپوگرافی (از 27 متر زیر سطح دریا تا 5671 متر بالاتراز سطح دریا) بی تاثیر نبوده است.

    پژوهش حاضر به ارائه‌ی راهکارهایی جهت توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان و اولویت‌بندی جاذبه‌ها اصلی اکوتوریستی منطقه می‌پردازد و برای این کار از دو تکنیک SWOT و AHP استفاده شده است.

    مقدمه

    گردشگری با سرعتی بیش از گذشته در حال تغییر و دگرگونی است این تحولات که از انقلاب صنعتی آغاز شده همچنان ادامه دارد . تولید اتومبیل ، ایجاد و گسترش راه آهن تسهیلات پرواز هواپیماهای مسافرتی و بازنگری قوانین کار و افزایش اوقات فراغت همگی دست به دست هم داده اند تا صنعتی نوپا به نام گردشگری را شکل دهند.

    اما گردشگری به دلیل اهمیت  و اثراتی که از لحاظ اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و زیست محیطی که در سازمانهای فضایی شهر و روستا می تواند داشته باشد، بدون برنامه ریزی امکان پذیر و دست یافتنی نخواهد بود. به طور کلی برنامه ریزی قادر است تا نقش مهم و کلیدی در حل تضادهایی که توسعه گردشگری می تواند ایجاد نماید ایفا کند ، توسعه گردشگری از یک سومی تواند اثرات و منافع مثبت اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و حتی زیست محیطی در جامعه گردشگر پذیر داشته باشد و از سوی دیگر اثرات منفی در تمامی ابعاد و بخصوص در بعد زیست محیطی ایجاد نماید ، ایجاد تعادل در این زمینه بایستی به گونه ای باشد که اثرات مثبت بیشتر از اثرات منفی باشد .

    اگر به منابع محیطی و منابع انسانی که اساس رشد و توسعه اند بی توجهی و یا کم توجهی شود بدون شک منجر به توسعه پایدار نخواهد شد و با مشکلات و معضلات فراوانی روبرو خواهیم شد. پتانسیل گردشگری ، بیش از همه چیز به سرمایه های جغرافیایی کیفیت مناظر طبیعی و آثار تاریخی و فرهنگ بومی آن بستگی دارد‏ ‏‏‏ لذا ارزش نهادن به این عوامل و تبدیل آنها به عناصر قابل عرضه ، ترویج سیاست ، حفظ و مراقبت از سنتها ، آداب و رسوم ، چشم انداز ها ، محیط زیست منطقه ، جذابیت و اقامت آن را تضمین می نماید  و شهرستان رامیان را به صورت یک محصول گردشگری در می آورد.

    "انجمن بین المللی بوم گردی " تاسیس شده به سال 1990 این تعریف از بوم گردی را تایید کرده است:

    " بوم​گردی سفر مسئولانه به مناطق طبیعی است که از محیط زیست حفاظت می نماید و زندگی بهتر و رفاه بیشتری را برای مردم محلی فراهم می کند."(درام و مور،1387: 4)

    همانقدر که آگاهی و تجربه نسبت به فعالیت​های بوم​گردی افزایش می​یابد،نیاز به ارائه تعاریف جامعتری تفصیلی​تر بیشتر احساس می شود،در سال 1999،مارتا هانی[1] تعریفی عالی و دقیق از بوم گردی ارائه نمود:

    " بوم گردی معمولا سفری است به مناطق حفاظت شده[2] ی بکر  و آسیب پذیر که سعی می شود تاثیر این سفر بر محیط اندک باشد،در مقیاس کوچک انجام پذیرد،به افزایش سطح آگاهی گردشگران کمک نماید،سرمایه هایی را برای حفظ محیط زیست فراهم کند،به طور مستقیم به توسعه اقتصادی و اقتدار سیاسی جوامع محلی کمک کند و به فرهنگ های مختلف و حقوق بشر احترام گذارد."(همان:5)

    1-2.طرح مسأله و ضرورت انجام تحقیق

    امروزه صنعت توریسم وبه ویژه توریسم داخلی جایگاه خاصی در اقتصاد کشورها داشته و نقش فعال و موثری در ارتقاء ساختار اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی کشورها بخصوص در کشورهای رو به توسعه بازی می کند.از این رو این کشورها قادر شده​اند مسائل مهمی نظیر در آمد ارزی،رونق اشتغال ،تبادل و تعامل فرهنگی ،ایجاد بازار مصرف تولیدات و خدمات ،و حضور آگاهانه و فعالانه در عرصه ارتباطات و اطلاعات جهانی را در جهت پیشرفت و توسعه کشورشان برای مردم شان به ارمغان آورند(بررسی های بازرگانی ، 1381 :27 ).

    توریسم نیازمند بررسی­های مضاعف و بیشتر در مقایسه با سفرهای منفرد روزانه و گشت وگذار معمولی در طبیعت است. بنابراین برخلاف توریسم توده­ای که منابع آن مولفه­های خاص و منفردی می باشند ، اکوتوریسم یا گردشگری مبتنی بر طبیعیت نیازمند مدنظر قرار دادن مولفه های مختلفی از قبیل تمایلات افراد در انتخاب تور، آسایش، آگاهی بخشی، یادگیری و فرار به طبیعت و دور شدن از زندگی روزانه دارد. که این مولفه ها در حقیقت تشکیل دهنده صنعت توریسم پایدار نیز می باشند. بنابراین مشاهده می شود که اکوتوریسم در حقیقت زیر مولفه ای از صنعت توریسم پایدار است(Alaeddinoglu and Can، ) و توریسم در مناطق گردشگر پذیر نیازمند تعیین ظرفیت گردشگری و توان توریستی هر منطقه است تا اثرات ناپایداری حاصله از صنعت توریسم کاهش یابد(Bennett et al.، ).

    شهرستان رامیان نگین استان گلستان در جنوب غربی استان واقع و از شمال به شهرستان گنبد کاووس ، از جنوب به استان سمنان ، از غرب به شهرستان علی آباد کتول و از شرق به شهرستان آزادشهر متصل است. .(سایت فرمانداری رامیان،1392)این شهرستان با داشتن 75949 کیلومتر مربع مساحت دارای دو بخش مرکزی و فندرسک ، چهار دهستان قلعه میران ، دلند، فندرسک شمالی و فندرسک جنوبی – سه شهر رامیان ، دلند ، خان ببین – 51 روستای کددار و 13 آبادی بدون کد می باشد.(موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی،1387)
    بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1385 بالغ بر 82 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد بیش از 30 هزار نفر در مناطق شهری و حدود 52 هزار نفر در مناطق روستایی سکونت دارند.
    آب و هوای شهرستان معتدل و به واسطه مجاورت با جنگل و کوهستان هوای مطبوع و ییلاقی دارد. از نظر نزولات جوی قسمت کوستانی آن دارای زمستان سرد و برفی و تابستان معتدل دارد. .(سایت فرمانداری رامیان،1392)
    شهرستان رامیان یکی از قطب های کشاورزی و دامی استان گلستان و ایران است. کل اراضی مستعد زراعی آن 34273 هکتار بوده که 30976 هکتار به صورت آبی و 3297 هکتار به صورت دیم کشت میگردد.
    ضمناً در این منطقه در سطح 6587 هکتار نیز کشت مجدد از جمله سویا ، شالی ، ذرت و..... صورت می گیرد. بنابراین مجموع کشت این شهرستان 40860 هکتار می باشد و میزان تولید محصولات زراعی این شهرستان سالانه بالغ بر 333000 تن می رسد. همچنین سطح اراضی باغی این شهرستان قریب به 300 هکتار می رسد و میزان تولید محصولات باغی شهرستان سالانه بالغ بر 19000 تن است. مردم این منطقه در کنار فعالیتهای کشاورزی و دامداری از هنر صنایع دستی نیز بهره مند هستند و از مهمترین صنایع دستی منطقه می‌توان به چادر شب بافی (ابریشم بافی ) اشاره کرد .(همان)

    از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رامیان می‌توان به قله ۲۴۰۰متری قلعه‌میران(موران ، ماران)، استخر طبیعی گل رامیان با عمق نزدیک به ۸۰متر، مجموعه آبشارهای سرخه‌کمر به تعداد ۵آبشار، مجموعه آبشارهای جوزک، مجموعه آبشارهای سیدکلاته به تعداد ۸ آبشار، مجموعه آبشارهای چفت که تعداد انها به ۱۲ آبشار می‌رسد که کوتاهترین آن ۸ و بلندترین آن ۳۲ متر ارتفاع دار،مجموعه آبشارهای پشمکی، چشمه نیلبرگ، چشمه سیدکلاته، انجیرچشمه، منطقه کوهستانی و برف‌گیر اولنگ، چشمه پیرکرم، دهکده توریستی پاقلعه، جنگل دره‌ملا و باغ تاشته، پارک جنگلی زیبای دلند، ذخیره‌گاه بین‌المللی سرو زربین، جنگل پنهان خانه، گرم چشمه، دیوچشمه، روستای تاریخی کشکک، تپه تاریخی نقاره‌خانه، بقعه متبرکه امامزاده بی‌بی حلیمه خاتون الهادی و همچنین موزه مردم‌شناسی شهرستان رامیان اشاره کرد.

    با توجه به جاذبه های طبیعی موجود در شهرستان رامیان می توان به آینده ی اکوتوریسم در این منطقه با توجه به برنامه ریزی مناسب امیدوار بود.موقعیت مناسب مکانی این شهرستان که در مسیر بزرگترین قطب گردشگری مذهبی یعنی مشهد در ایران می باشد نیز از عوامل عبور و جذب گردشگران در این منطقه می باشد.وجود ویژگیهای خاص طبیعی مثل جنگلها و آبشارها و کوهها در منطقه و قرارداشتن در مسیر گردشگری از ویژگیهای است که می تواند باعث رشد و ترقی توریسم در منطقه باشد و علاوه بر این ویژگی وجود جاذبه های انسان ساخت،نزدیکی و متصل بودن به جنگل ابر  و همچنین صنایع دستی نیز در توسعه توریسم منطقه موثر خواهد بود.(سایت سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان،1392)

    با بیان ویژگیهای توریستی منطقه ضرورت برنامه ریزی مناسب توریسم و اکوتوریسم در منطقه ی رامیان به شدت حس می شود.

    1-3. اهداف تحقیق

    میزان و اهداف تحقیق به اختصار عبارتند از:

    1.ارائه راهکارها برای توسعه اکوتوریسم برای جذب بیشتر گردشگران در رامیان

    2. آشنا نمودن مدیران و برنامه ریزان به اهمیت و ضرورت توجه  به فعالیتهای  پایه و سازگار اقتصادی در نواحی دارای جاذبه های طبیعت‌گردی.

    3.  شناخت ظرفیتهای اکوتوریسم شهرستان رامیان

    4. معرفی مزایای اقتصادی اکوتوریسم در تامین معیشت مردم محلی

    1-4. بهره‌وران

    طی تحقیق انجام شده سازمانها و ادارات ذیل می توانند از نتایج تحقیق در برنامه‌ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت خود استفاده کنند:

    سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان

    شهرداری و شورای شهر رامیان

    سازمان محیط زیست رامیان

    دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی

    آژانس‌های مسافرتی

    1-5. قلمرو تحقیق

    قلمرو موضوعی:این پژوهش به بررسی راهکارهای توسعه اکوتوریسم ، اولویت‌بندی جاذبه‌های اکوتوریستی و بیان نقاط قوت و ضعف اکوتوریسم می‌پردازد.

    قلمرو زمانی:از فرورین ماه سال 1392 تا بهمن ماه 1392

    قلمرو مکانی:شهرستان رامیان

    1-6. پرسش اصلی تحقیق (مسأله تحقیق )

    1.آیا شهرستان رامیان دارای ویژگیهای مناسب و خاص برای اکوتوریسم می‌باشد؟

    2.کدام بخش ها از شهرستان رامیان ویژگی های اکوتوریستی دارد؟

    3. استفاده از تحلیل سلسله مراتبی در تقویت اکوتوریسم در شهرستان رامیان تا چه حدی موثر است؟

    4.  نقش کدام عامل در توسعه نیافتگی اکوتوریسم رامیان از اهمیت بیشتری برخوردار است ؟

    5. راهکارهای توسعه اکوتوریسم کدامند؟

     

    1-7. فرضیه‌ها

    1-

     نداشتن برنامه مناسب و عدم سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در زمینه گردشگری در حوزه اکوتوریسم، و ضعف تأسیسات و تجهیزات مناسب برای گردشگری نسبت به سایر عوامل  از اهمیت بیشتری در عدم توسعه گردشگری و اکوتوریسم در منطقه برخوردارند.

    به نظر می رسد که ناآگاهی گردشگران از پتانسیل گردشگری و عدم تبلیغات و معرفی شهرستان رامیان،در توسعه نیافتگی صنعت گردشگری در منطقه رامیان مؤثرند.

    1-8. روش و مراحل انجام تحقیق

    1-8-1. نوع روش تحقیق

    جهت دستیابی به اهداف تحقیق  از روشهای پیمایشی با هدفهای توصیفی و روش توصیفی-  تحلیلی از طریق بررسی و تحلیل آثار و پیامدهای اقتصادی ، اجتماعی و محیطی در ناحیه مورد مطالعه استفاده شده است.محقق در ابتدابا توجه به اطلاعات ثانوی موجود به بررسی چگونگی وضعیت و اثرات آنی در توسعه جامعه مورد مطالعه پرداخته و آن را توصیف می کند و سپس جهت جلوگیری از مخفی ماندن عوامل تأثیرگذار در این تحقیق از روش اکتشافی استفاده شده است، در نهایت با توجه به تجزیه و تحلیل های آمار و اطلاعات جمع آوری شده و نیز برنامه ریزی استراتژیک مدل SWOT استراژیهای مناسب جهت توسعه توریسم در منطقه مورد مطالعه ارائه شده است که در اینجا از روش تحقیق کاربردی استفاده شده است.برای اولویت بندی جاذبه ها نیز از تکنیک AHP که از سری تکنیک‌های تصمیم‌گیری چند معیاره است استفاده نموده‌ایم.

    1-8-2. ابزار گردآوری اطلاعات

    کلیه اطلاعات و  مطالب در خصوص موضوع تحقیق را از منابع کتابخانه ای و همچنین  اطلاعات اینترنتی  جمع آوری نموده و سپس در بررسی میدانی و اجرایی علاوه بر بررسی میدانی منطقه با استفاده از روش مشاهده ، مصاحبه و ارائه پرسشنامه به تحقیق خواهیم پرداخت و سپس با استفاده از روش های آمار توصیفی و دیگر مدلهای مرتبط مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت

    1-8-4.روش تجزیه وتحلیل اطلاعات

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات با  عنایت به ماهیت  فرضیه‌های تحقیق  استفاده می‌شود، استفاده از روشهای آماری توصیفی استنباطی و به صورت مقایسه‌ای که از GIS و SPSS برای ورود داده‌ها استفاده و با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی به رتبه‌بندی جاذبه‌ها می‌پردازیم.برای ارائه الگوی بهینه نیز از مدل سوات SWOT استفاده می‌شود .در مدل تحلیلی SWOT همانا انطباق عوامل داخلی و خارجی به صورتی است که یک ماتریس استراتژیک و با معنی می سازد.چهار ترکیب به ترتیب حد اکثر- حد اکثر(قوتها/فرصتها) حداکثر-حداقل(قوتها تهدیدها)،حداقل- حداکثر(ضعف ها/ فرصتها)حداقل- حداکثر(ضعف ها/تهدیدها) نامیده می‌شوند.

    1-9. جامعه آماری

    جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق شامل مردم بومی،شورای شهر و برنامه ریزان و مسئولان امر گردشگری شهرستان رامیان و شهرهای دلند و خان ببین که از شهرهای این شهرستان هستند می باشند ،همچنین گردشگران ورودی به منطقه که به طور تصادفی انتخاب  و مورد سوال قرار گرفته اند قسمتی از جامعه آماری پژوهش مورد نظر را در بر می گیرند.

    1-10. نمونه آماری

    محل مورد مطالعه دارای 4418 خانوار می‌باشد که از این خانوارها تعداد 354 خانوار به عنوان حجم نمونه از طریق فرمول کوکران انتخاب شده و به منظور انتخاب نمونه از بین برنامه ریزان امر گردشگری و مسئولان و اعضای شورای اسلامی شهرهای رامیان و دلند و خان‌ببین و روستاهای اطراف، 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده‌اند ، از بین گردشگران نیز به طور تصادفی بین 200 نفر نمونه توزیع شدند.

     

    1-11. تحقیقات پیشین

    منشی زاده،1376، در کتاب جهانگردی ابتدا به تعاریف و مفاهیم جهانگردی پرداخته و سپس به ابعاد اقتصادی توریسم،عوامل موثر و برنامه ریزی در توریسم،مکانها وارزشها،بازتابهای مثبت ومنفی صنعت توریسم و جهانگردی و جایگاه آن در ایران پرداخته و می گوید با توجه به وجود جاذبه های متنوع طبیعی و چشم اندازهای زیبای جغرافیایی و میراثهای عظیم تاریخی آثار بدیع و با شکوه هندی،دارای جایگاه ویژه ای است که در اثر توجه بیشتر می تواند به یکی از قطبهای بزرگ توریستی و اکوتوریستی دنیا تبدیل گردد.

    شارپلی،1380،در کتاب گردشگری روستایی ترجمه رحمت الله منشی زاده و فاطمه نصیری ، می گوید که گردشگری با تمامی انواع و اشکالش می رود تا به عنوان اولین فعالیت پیشتاز اقتصاد جهانی بدل گردد.توریسم روستایی نیز به عنوان یکی از مهمترین اشکال گردشگری،سهم برجسته ای را دراین خصوص به خود اختصاص می دهد.در دوران ما گردشگری روستایی یکی از مردمی ترین انواع توریسم محسوب می گردد و بنا به گفته مسئولین سازمان،سالیانه بیش از هفتاد درصد گردشگران در همکاری و توسعه اقتصادی تفریحات کشورهای صنعتی جهان از انواع روستایی برخوردار می گردند

     

    [1] .Martha Honey

    [2] .Protected Area

     

     

  • فهرست:

    فهرست  مطالب                                                                        صفحه                                                  

    فصل اول. 1

    1-1. مقدمه. 2

    1-2.طرح مسأله و ضرورت انجام تحقیق 3

    1-3. اهداف تحقیق 5

    1-4. بهره‌وران 5

    1-5. قلمرو تحقیق. 5

    1-6. پرسش اصلی تحقیق (مسأله تحقیق ) 5

    1-7. فرضیه‌ها 6

    1-8. روش و مراحل انجام تحقیق 6

    1-8-1. نوع روش تحقیق 6

    1-8-2. روش گردآوری اطلاعات Error! Bookmark not defined.

    1-8-4.روش تجزیه وتحلیل اطلاعات.. 7

    1-9. جامعه آماری 7

    1-10. نمونه آماری.. 7

    1-11. سوابق مربوط 7

    1-12. تعریف واژه های عملیاتی تحقیق 11

    1-13.محدودیتهای تحقیق 13

    فصل دوم 14

    2-1. تعریف توریسم  و توریست.. 18

    2-2. گردشگری متمرکز و گسترده 20

    2-2-1. گردشگری متمرکز 20

    2-2-2. گردشگری گسترده 20

    2-3. نوع شناسی توریسم 22

    2-3-1.توریسم انبوه و توریسم بدیل یا آلترناتیو. 22

    2-3-2.توریسم عادی و توریسم طبیعت‌گرا 22

    2-3-3.توریسم فام یا توریسم فرهنگی، اکوتوریسم و ماجراجویانه. 23

    2-4.  توریسم عادی 23

    2-5 . تعریف و مفهوم  اکوتوریسم. 27

    2-6. پیامدهای مثبت و منفی اکوتوریسم. 30

    2-6-1.پیامدهای مثبت بالقوه اکوتوریسم. 30

    2-6-2. پیامدهای منفی بالقوه اکوتوریسم. 30

    2-7. برسی انواع طبیعت گرد‌ها 32

    2-8. محیط طبیعی و صنعت توریسم 33

    2-9. گردشگران و محیط طبیعی مقصد 35

    2-10. ارزیابی منابع اکوتوریسم. 36

    2-10-1. ظرفیت قابل تحمل و خورند. 36

    2-10-2. ارزیابی طیف فرصت‌های اکوتوریسم. 38

    2-11.ابعاد ظرفیت تحمل 39

    2-12.  سابقه اکوتوریسم 41

    2-13. اهمیت اکوتوریسم 41

    2-14. نوع‌شناسی اکوتوریسم 41

    2-15. نمودار خطر پذیری در تورهای برنامه‌ریزی شده 42

    2-16. مقایسه اکوتوریسم نرم و سخت 43

    2-17. اقتصاد طبیعت گردی.. 44

    2-18. مدیریت مالی 49

    2-19. توریسم پایدار. 50

    2-19-1.  ارتباط انواع توریسم با پایداری 51

    2-20. اصول گردشگری پایدار. 52

    2-21. اکوتوریسم پایدار 53

    2-21-1. اصول زیربنایی در اکوتوریسم پایدار. 53

    2-21-2.الگوی اکوتوریسم پایدار. 54

    2-22. فعالان در صنعت اکوتوریسم 55

    2-23. طبقه بندی اثرات اکوتوریسم بر طبیعت 56

    2-24.جاذبه های اکوتوریسمی.. 57

    فصل سوم 50

    3-1.مقدمه. 51

    3-2.وجه تسمیه رامیان 51

    3-3.ویژگی‌های طبیعی.. 52

    3-3-1.موقعیت جغرافیایی.. 52

    3-3-2.ویژگی‌های زمین‌شناسی.. 54

    3-3-3.ویژگی های ژئومورفولوژی.. 55

    3-3-3-1.تیپ کوهستان 55

    3-3-3-2.تیپ تپه‌ای.. 55

    3-3-3-3.تراس‌های رودخانه‌ای.. 56

    3-3-3-4.دشت‌های دامنه‌ای 56

    3-3-4.ویژگی‌های توپوگرافی.. 56

    3-3-5.ویژگی‌های عمده توپوگرافی.. 57

    3-3-5-1.ناحیه کوهستانی.. 57

    3-3-5-2.ناحیه کوهپایه‌ای 57

    3-3-5-3.ناحیه جلگه‌ای و پست 58

    3-3-6.ویژگی‌های توپوگرافی و گردشگری 58

    3-3-6-1.غارها 58

    3-3-6-2.کوه‌ها 59

    3-3-6-3.پارک‌های جنگلی 59

    3-3-6-4.آبشارها 60

    3-3-7.ویژگی‌های آب‌و‌هوایی.. 60

    3-3-8.میزان بارندگی 61

    3-3-8-1.تعیین تیپ اقلیمی.. 62

    3-3-9.منابع آب 62

    3-3-10.رودخانه‌ها و آب‌بندها 63

    3-3-10-1.آب‌های سطحی شهرستان 63

    3-3-10-2.آب‌های زیرزمینی 65

    3-3-11.خاک.. 67

    3-3-12.پوشش گیاهی رامیان 70

    3-3-13.ذخیره‌گاههای جنگلی 72

    3-3-14.پوشش گیاهی و گردشگری 72

    3-3-15.پوشش جانوری.. 72

    3-3-16.ویژگی‌های انسانی 73

    3-3-16-1.جمعیت.. 73

    3-3-16-2.ترکیب سنی و جنسی جمعیت 73

    3-3-16-3.نژاد، زبان، قومیت.. 73

    3-3-17.اکوتوریسم در رامیان 74

    فصل چهارم. 77

    4-1.مقدمه : 78

    4-2. نوع پژوهش از لحاظ هدف 78

    4-3. روش و مراحل انجام تحقیق 78

    4-3-1. روش تحقیق پژوهش حاضر از لحاظ مسیر. 79

    4-3-2. روش تحقیق پژوهش حاضر از لحاظ زمان 79

    4-3-3. روش تحقیق پژوهش حاضر از لحاظ نحوه جمع آوری داده ها 79

    4-3-4. روش تحقیق پژوهش حاضر از لحاظ میزان ژرفایی 80

    4-4. روش گرد آوری اطلاعات.. 80

    4-4-1. مطالعات اسنادی و کتابخانه ای 80

    4-4-2. مشاهده 80

    4-4-3.مصاحبه 81

    4-5.جامعه آماری 81

    4-5-1.-جامعه آماری.. 81

    4-5-2.نمونه آماری.. 81

    4-6. مقیاس های سنجش... 82

    4-7. شیوه اجرای تحقیق : 82

    4-8. شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها 83

    4-8-1.تحلیل محتوا 83

    4-8-2. روش های آمار توصیفی 83

    4-9.استفاده از مدل : 83

    4-9-1. تکنیک تجزیه و تحلیل استراتژیک سوات.. 83

    4-9-1-1. زمینه 83

    4-9-1-2. مبانی و اصول. 84

    4-9-1-3. فرآیند بکارگیری روش 85

    4-9-1-3-1. مرحله اول. 85

    4-9-1-3-2. مرحله دوم. 85

    4-9-1-3-3. مرحله سوم. 85

    4-9-1-3-4.مرحله چهارم. 86

    4-9-1-4.تدوین راهبرد با استفاده از مدل سوات.. 87

    4-9-1. تکنیک تحلیل سلسله مراتبی AHP 87

    فصل پنجم. 89

    5-1. مقدمه. 90

    5-2 . یافته‌های جمعیت‌شناختی تحقیق. 90

    5-2-1. جنسیت.. 90

    5-2-2. وضعیت سنی پاسخ دهندگان. 91

    5-2-3. وضعیت تحصیلات.. 92

    5-2-4. وضعیت تأهل. 93

    5-2-5. وضعیت شغل پا سخگویان. 93

    5-3. یافته های توصیفی تحقیق. 94

    5-3-1. یافته های توصیفی تحقیق در بخش گردشگران. 94

    5-3-2. یافته های توصیفی تحقیق در بخش مردم بومی.. 97

    5-3-3. یافته های توصیفی تحقیق در بخش مسئولین.. 100

    5-4.رتبه‌بندی معیارهای توسعه‌ی اکوتوریسم و انتخاب جاذبه‌های اکوتوریستی پیشنهادی بر اساس معیارها در شهرستان رامیان با استفاده از مدل AHP 101

    5-4-1.مدل‌سازی.. 102

    5-4-2.تولید ماتریس مقایسات زوجی.. 102

    5-4-2-1.وزن‌دهی معیارها 103

    5-4-2-2. تبیین ضرایب اهمیت مناطق انتخاب‌شده(گزینه‌ها) 103

    5-4-3.مجموع امتیازهای نهایی و انتخاب رتبه‌ی مناطق برتر. 106

    5-5.تجزیه و تحلیل SWOT در جهت ارائه‌ی راهکارهای توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان. 108

    5-5-1. نقاط قوت ، ضعف ، فرصتها و تهدیدها 108

    5-5-1-1 عوامل مؤثر داخلی بر اکوتوریسم در ناحیه مورد مطالعه. 109

    5-5-1-1 عوامل مؤثر خارجی بر اکوتوریسم در ناحیه مورد مطالعه. 110

    نمودار5-5. نقاط قوت ضعف فرصت تهدید ها 112

    5-5-2.تحلیل نقاط قوت ضعف فرصتها و تهدیدها 113

    5-5-3.جمع بندی دیدگاهها و ارائه اولویت نهائی از تحلیل SWOT. 116

    5 -5-4.ارائه استراتژی ها توسعه اکوتوریسم روستایی بر اساس تحلیل SWOT. 117

    5 -5-4-1. استراتژی های رقابتی / تهاجمی ( SO ) 117

    5 -5-4-2. استراتژیهای تنوع ( ST ) 118

    5 -5-4-3.استراتژیهای بازنگری (WO) 119

    5 -5-4-4. استراتژیهای تدافعی (WT) 119

    5-5-6.تحلیل SWOT. 122

    فصل ششم. 123

    6-1.مقدمه. 124

    6-2. تجزیه و تحلیل آماری و آزمون فرضیات تحقیق. 124

    6-2-1.آزمون فرضیه‌ی اول. 124

    6-2-2.آزمون فرضیه‌ی دوم. 125

    6-2-3.آزمون فرضیه‌ی سوم. 126

    6-3.پاسخ به پرسشهای پژوهش... 127

    6-3-1.آیا شهرستان رامیان دارای ویژگیهای مناسب و خاص برای اکوتوریسم می باشد؟. 127

    6-3-2.کدام بخش‌ها از شهرستان رامیان ویژگی های اکوتوریستی دارد؟. 127

    6-3-3. استفاده از تحلیل سلسله مراتبی در ایجاد و تقویت اکوتوریسم در شهرستان رامیان تا چه حدی موثر است؟. 127

    6-3-4. نقش کدام عامل در توسعه نیافتگی از اهمیت بیشتری برخوردار است ؟. 128

    6-3-5. راهکارهای توسعه اکوتوریسم کدامند؟. 128

    6-3-5-1.راهبردهای محیطی ، کالبدی جهت توسعه اکوتوریسم. 128

    6-3-5-2.راهبردهای نهادی جهت توسعه اکوتوریسم. 129

    6-3-5-3.راهبردهای اقتصادی جهت توسعه اکوتوریسم. 129

    6-4.نتیجه گیری 130

    6-5.پیشنهادات 131

    منابع. 132

    پیوست‌ها i

    منبع:

    1.حمدی شاپورآبادی،محمدعلی،تقوایی،مسعود، 1381،توسعه منطقه برخوار اصفهان از طریق گسترش توریسم روستایی،فصلنامه جهاد،شماره 253.

    2.اصغرپور،محمدجواد(1390)،تصمیم‌گیری‌های چندمعیاره،انتشارات دانشگاه تهران،چاپ دهم

     اکبری،نعمت الله و زاهدی کیوان،مهدی(1387)،کاربرد روش های رتبه بندی و تصمیم گیری های چند شاخصه ،انتشارات سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، چاپ اول

    اکبرپور سراسکانرود محمد،نوربخش فاطمه نقش اکوتوریسم در توسعه پایدارشهری و روستایی نمونه موردی: «جزیره قشم» مسکن و محیط روستا  زمستان 1389; 29(132):61-76.

    اکبری،سعید،بمانیان محمدرضا: اکوتوریسم روستایی و نقش آن در توسعه پایدار روستای کندوان. روستا و توسعه  بهار 1387; 11(1):131-150.

    بدری،علی،یاری،ارسطو،انتخاب مناطق نمونه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از روش AHP،فصلنامه تحقیقات جغرافیایی،سال24،شماره4(پیاپی95)

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان(1384)،طرح هادی روستایی،گرگان.

    8.بونفو ،ادوارد ،1375،آشتی انسان و طبیعت ، ترجمه صلاح الدین محلاتی ، تهران ، مرکز نشر دانشگاهی .

    پیرمحمدی زیبا،فقهی جهانگیر،زاهدی امیری قوام الدین،شریفی مرتضی.ارزیابی توان زیست محیطی متناسب با رویکرد طبیعت گردی (اکوتوریسم) در جنگلهای زاگرس (مطالعه موردی: سامان عرفی چم حاجی جنگل کاکارضا، لرستان). تحقیقات جنگل و صنوبر ایران  تابستان 1389; 18(2(پیاپی 40)):230-241.

    تقوایی مسعود،احسانی غلام حسین،صفرآبادی اعظم .نقش و جایگاه برنامه ریزی چندبعدی در توسعه توریسم و اکوتوریسم مطالعه موردی: منطقه خرو طبس.جغرافیا و برنامه ریزی محیطی (مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان)  پاییز 1388; 20(3 (پیاپی 35)):45-62.

    جوزی سیدعلی،رضایان سحر،ایران خواهی مهدی،شاکری مرجان. ارزشگذاری اقتصادی منابع تفرجگاهی بخش شهداد کرمان به منظور ارایه برنامه راهبردی توسعه اکوتوریسم. محیط زیست طبیعی (منابع طبیعی ایران)  زمستان 1389; 63(4):329-345.

    جوزی سیدعلی،رضایان سحر،ایران خواهی مهدی. ارزش ‌گذاری اقتصادی محدوده دریاچه سد کارون 3 به منظور ارائه برنامه راهبردی توسعه اکوتوریسم به روش SWOT و محیط زیست طبیعی (منابع طبیعی ایران)،تابستان 1390; 64(2):125-136.

    13.حافظ نیا   ،محمد رضا  ،  1382  ، ، مقدمای بر روش تحقیق در علوم انسانی انتشارات سمت .

    14.حافظ نیا   ،محمد رضا  ،  1391  ، ، مقدمای بر روش تحقیق در علوم انسانی انتشارات سمت.

    15.درام،اندی،مور،آلن(1387)،توسعه‌ بوم‌گردی:راهنمای مدیران و برنامه‌ریزان حفظ محیط زیست،ترجمه محسن کلانتری و قدیر شکراله‌زاده،جلد نخست.

    رخشانی نسب حمیدرضا،ضرابی اصغر چالش ها و فرصت های توسعه اکوتوریسم در ایران.فضای جغرافیایی  زمستان 1388; 9(28):41-55.

    17.رضایی، پرویز،حیدری غلام حسن: بررسی ظرفیت های توسعه گردشگری منطقه الموت با تاکید بر اکوتوریسم. چشم انداز جغرافیایی  بهار و تابستان 1387; 3(6):37-53.

    18.رضوانی،علی اصغر،1391،جغرافیا و صنعت توریسم،انتشارات دانشگاه پیام نور،چاپ دهم

    19.رفیع پور،فرامرز،1368،کندوکاو و پنداشته ها،شرکت سهامی انتشار،چاپ سوم.

    20.رنجبریان ، بهرام ، زاهدی ، محمد ، 1384، شناخت گردشگری ، اصفهان ، چهار باغ .

    21.رنجبریان ،بهرام؛ زاهدی ،محمد (1379). برنامه ریزی گردشگری در سطح ملی ومنطقه ای؛ جهاد دانشگاهی اصفهان.

    رهنمایی محمدتقی،پوراحمد احمد،اشرفی یوسف. ارزیابی قابلیت های توسعه شهری مراغه با استفاده از مدل ترکیبی  SWOT-ANP.جغرافیا و توسعه  پاییز 1390; 9(پیاپی 24):77-100.

    زاهدی،شمس‌السادات(1382)،حسابداری زیست‌محیطی پیش‌نیاز توسعه پایدار،"مجله فرآیند توسعه و مدیریت"،موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی،تهران.

    زاهدی،شمس‌السادات(1390)،مبانی توریسم و اکوتوریسم پایدار(با تکیه بر محیط زیست)،انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی،چاپ دوم.

    زبردست، اسفندیار، 1380. کاربرد فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در برنامه ریزی شهری و منطقه ای. مجله هنرهای زیبا، شماره 10، تهران.   

    زرقی امیرحسین،حسینی سیدمحسن،اجتهادی حمید،ملتی فریدون. اثر اکوتوریسم بر تنوع زیستی گونه های گیاهی در پارک ملی تندوره. زیست شناسی  پاییز 1388; 4(3):47-54.

    زندی‌فرد،بابا(1389)،جغرافیای تاریخی شهرستان رامیان،استاد راهنما:محمد علی ولیزاده،استاد مشاور:قرابان‌علی جاموشوران،کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد شاهرود.

    سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان(1386)،سرشماری عمومی کشاورزی استان گلستان،تهران

    29.سرمد،زهره،بازرگان،عباس،حجازی،الهه،1388،روش های تحقیق در علوم رفتاری،نشر آگه.

    سعیدی،حمیدرضا،نجفی اکبر .کاربرد فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) در تعیین اولویت خروج دام از جنگل و ساماندهی جنگل نشینان (مطالعه موردی: سری باباکوه، حوضه آبخیز دو گیلان). مجله جنگل ایران  زمستان 1389; 2(4):309-321.

    سعیدی،حمیدرضا،نجفی اکبر. کاربرد فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)در تعیین اولویت خروج دام از جنگل و ساماندهی جنگل نشینان (مطالعه موردی: سری باباکوه، حوضه آبخیز دو گیلان). مجله جنگل ایران  زمستان 1389; 2(4):309-321.

    سعیدی،محمدعلی(1364)،تاریخ رامیان و فندرسک،وجه تسمیه رامیان،انتشارات چاپ زندگی،تهران.

    شایان،سیاوش،پارسایی،اسماعیل. امکان سنجی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم در استان کهگیلویه و بویراحمد. مدرس علوم انسانی  بهار 1386; 11((پیاپی 53) (ویژه نامه جغرافیا)):153-181.

    شرکت خدمات مهندسی گلستان،مشاور شمال(1385)،گزارش مطالعات اجرایی حوزه آبخیز قورچای،سازمان جهاد کشاورزی گلستان،مدیریت آبخیزداری.

    شرکت خدمات مهندسی چهل‌چایی‌رود گلستان(1381)،گزارش مطالعات اجرایی حوزه آبخیز سیاه‌جوی خان‌ببین جلد اول،سازمان جهاد کشاورزی گلستان،مدیریت آبخیزداری.

    36.شفیعی رودپشتی،میثم،میرغفوری،سید حبیب‌الله،پاییز 1387 ، نشریه اطلاع رسانی و کتابداری،شماره 43،صفحه 42.

    شماعی علی،موسیوند علی جعفر . 1390. سطح بندی شهرستان های استان اصفهان از لحاظ زیرساخت های گردشگری با استفاده از مدل TOPSIS و AHP . مطالعات و پژوهش های شهری منطقه ای، 1390; 3(10):23-40. دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.    

    ضرغام ،حمید،1380. جزوه درسی برنامه ریزی توسعه جهانگردی. دانشگاه علامه طباطبایی، مقطع کارشناسی.

    اکوتوریسم. چشم انداز جغرافیایی  بهار و تابستان 1388; 4(8):127-141.

    ضیایی محمود،داغستانی سعید . 1389.تحلیل سلسله مراتبی جاذبه های تاریخی فرهنگی شهرستان نیشابور . جغرافیا و توسعه ،8(پیاپی 17):113-138.

    41.طواری،م،م.ع.سوخکیان و س.ع.میر نژاد،1387،شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهره‌وری نیروی انسانی با استفاده از تکنیک‌های MADM،نشریه مدیریت صنعتی،شماره1،ص71-88.

    عظیمی ناصرعلی،حاجی پور شوشتری عبدالحمید.  برنامه ریزی توسعه صنعت گردشگری و اکوتوریسم برای توسعه اقتصادی مطالعه موردی برنامه ریزی در ایران.علوم محیطی  پاییز 1387; 6(1):53-63.

    فاضل نیا غریب*،کیانی اکبر،محمودیان حشمت اله . 1390. مکان ‎یابی و اولویت ‎بندی پارک ‎های شهری با استفاده از روش تحلیل سلسله‎ مراتبیTOPSISو سیستم اطلاعات جغرافیایی (مطالعه‎ موردی: شهر الشتر ). پژوهشهای جغرافیای انسانی (پژوهش های جغرافیایی)، 1390; 43(78):137-152.

    فروتن،اشکان(1390)،"رامیان،تاریخ،سرزمین،فرهنگ"،نشر رسانش،چاپ اول

    45.فنل،دیوید ای(1388)،مقدمه‌ای بر طبیعت‌گردی،ترجمع جعفر اولادی قادیکلایی،انتشارات دانشگاه مازندران،چاپ دوم.

    46.کاظمی،علی،صنایعی،علی،رنجبریان،بهرام،1389،شناسایی مزیت های رقابتی گردشگری به منظور جذب گردشگران خارجی ،مرکز مطالعات و پژوهش های شهری منطقه ای، سال دوم ،شماره 5.

    47.قدسی‌پور،حسن(1387)،فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP،انتشارات داشگاه صنعتی امبرکبیر،چاپ ششم.

    48.کاظمی،مهرداد،1380،فرهنگ،زیربنای جهانگردی پایدار ایران،ویژه نامه اقتصاد و مدیریت،دانشگاه سیستان و بلوچستان،ص 123-138.

    کریمی آزاده،مخدوم فرخنده مجید: مکان یابی اکوتوریسم در مناطق ساحلی شرق استان گیلان با استفاده از GIS. علوم کشاورزی و منابع طبیعی  1388; 16(1 - ب (ویژه نامه)):493-503.

    محرم نژاد ناصر،دربیکی مزدک: تدوین مدیریت اکوتوریسم در منطقه حفاظت شده جهان نما. علوم و تکنولوژی محیط زیست  پاییز 1386; 9(3 (مسلسل 34)):71-82.

    محمدی ده چشمه مصطفی،زنگی آبادی علی. امکان سنجی توانمندی های اکوتوریسم استان چهارمحال و بختیاری به روش SWOT  محیط شناسی  پاییز 1387; 34(47):1-10.

    مرکز آمار ایران(1385)،فرهنگ آبادیهای شهرستان رامیان،تهران.

    معطوفی،اسدالله(1384)،استرآباد گرگان در بستر تاریخ،انتشارات درخشش،تهران.

    موسیوند،جعفر،ساسان پور فرزانه . 1390. ارزیابی نقش زیرساخت های شهری جهت تعیین قطب گردشگری با استفاده از مدل های TOPSIS و AHP (مطالعه موردی: استان مازندران). فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، 1390; 1(1):65-82.

    میرزایی،حمیدرضا(1388)،روش تحقیق،نشر شایسته گستر

    مهاجری،محمد(1384)،ویژه‌نامه شورای شهر رامیان(مجله گل)،شماره 4.

    مهندسین مشاور ایده‌پردازان(1388)،مطالعه‌ی امکان‌سنجی منطقه نمونه گردشگری روستای جزیق،سازمان میراث استان زنجان.

    مهندسین مشاور زمین منابع استان گلستان(1384)،طرح تجدید نظر جنگلداری دلند،ده سال 1385-1394،گرگان.

    نوری جعفر،زارعی هادی،میرحسینی سیدابوالقاسم . امکان سنجی جذب اکوتوریسم در مناطق کویری (مطالعه موردی: تله کابین طزرجان.فضای جغرافیایی  زمستان 1389; 10(32):75-93.

    نوری کرمانی علی،ذوقی ایوب،یاری حصار ارسطو،علایی مسعود: گردشگری شهری و پیوند عملکردی آن با اکوتوریسم «مطالعه موردی: استان کردستان» فضای جغرافیایی  تابستان 1388; 9(26):137-156.

    هاشمی نیلوفر. نقش اکوتوریسم در توسعه پایدار روستایی. روستا و توسعه  پاییز 1389; 13(3):173-18.

    هال،کالین مایکل و جان ام ، جنکینز ،1382 ،سیاستگذاری جهانگردی ، ترجمه اعرابی ،  سید محمد و ایزدی ، داود ، دفتر پژوهشهای فرهنگی تهران چاپ دوم .

    Alaeddinoglu، F.، & Can، A.S.(2011).Identification and classification of nature-based tourism resources: Western Lake Van basin، Turkey. Procedia - Social and Behavioral Sciences، 19(0)، 198-207. doi: 10.1016/j.sbspro.2011.05.124.

    Ayala,H.(1996)”Resort ecotourism:a paradigm for the 21st century:,Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly37(5):46-30

    Bennett S، Corluka A، Doherty J، Tangcharoensathien V، Patcharanarumol W، et al. (2011) Influencing policy change: the experience of health think tanks in low and middle income countries. Health Policy Plan. E-pub ahead of print 10 May 2011.

    Boo,Elizabeth(1991),”Ecotouism,The potentials and pitfalls”,World Life Fund,Washington D.C.

    Boo,L.1998.Ecotourism:A conservation strategy.Unpublished document submitted to the Ecotourism Program of the nature conservancy,Arlington,Virginia.

    Chester,G.(1997),”Australian ecotourism accreditation off and running”,Ecotourism Society Newsletter,second quarter.

    Christaller,W.(1963),”Some considerations of tourism location in Europe:the peripheral regions-underdeveloped countries-recreation sreas” Regional Science Association papers:95-105.

    Colvin,J.1994.Capirona:A model of indigenous ecotourismSecond Global Conference:Building a Sustainable World through Tourism.Montreal,Canada.

    Eagles,P.and B.Higgins.1998.Ecotourism market and industry structure.In Ecotourism: A guide fr planners and managers,Volume2,K.Lindberg,M.Epler Wood,and D.Engeldrum(eds.),11-43.N.Bennington,Vermont:The Ecotorism Society.

    Edgel,David,L.(1990),”International tourism policy”,Publisher:Van Nostad Reinhard,USA.

    Fennell,David(2000),”Ecotourism,an introduction”,Routledge,London and New York.

    Fennel,David A,and P.F.J.Eagles(1990),”Ecotourism in Costa Rica: a conceptual framework”.Journal of Park and Recreation Administration”,8(1):23-34.

    Hall C.M. and S.J.Page(1999),”The Geography of tourism and recreation environment,place and space”,Routledge,London.

    Holland,J,Burian,M,and Dixey,L.(2003)Tourism in poor Rural Areas;Diversifying the product and expanding the benefits in rural areas,p.7

    Inskeep، E. 1991. Tourism Planning"، John Wiley & sons، New York.

    Jafari,Jafar(2000),”Encyclopedia of tourism”, Routledge,London.

    Lindberg,K.(1991),”Policies for maximizing nature tourism`s ecological and economic benefits”,Washington,S.C.:World Resource Institute.

    Paul F. J.Eagles، Stephen F. McCool & Christopher D.Haynes.2002. Sustainable Tourism in Protected Areas: Guidelines for Planning and Management.

    Mathison,A.and G.wall,1982;Tourism : Economic,physical and social impacts,London:Longman.

    Ricklefs,Robert,E.(2001),”The Economy of Nature”,Freeman,New York.

    Smid.S. and Z wart.P, 2002,A comparison of service quality in the banking industry: Some evidence from Turkish- and Greek-speaking areas in Cyprus

    Tisdell,Clem(2000)”The economics of tourism”,Volume11,Edward Edgar Publishing Limited,Cheltenham,U.K.,Northhampton,Ma,USA.

    White,Pamela A.(1993)Sustainable ecotourism balancing economic environmental and social goals within an ethical framework.in:”The Journal of Tourism Studies”,vol.4,No.2.

    http://www.golestanchto.ir/u-Portal.aspx?GroupsID=158

    http://www.isc.senshu-u.ac.jp/~thc0456/EAHP/AHPweb.html

                                                                                         

کلمات کلیدی: AHP - SWOT - اکوتوریسم - رامیان

موضوع پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, نمونه پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, جستجوی پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, فایل Word پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, دانلود پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, فایل PDF پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, تحقیق در مورد پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, مقاله در مورد پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, پروژه در مورد پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, پروپوزال در مورد پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, تز دکترا در مورد پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, پروژه درباره پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان, رساله دکترا در مورد پایان نامه راهکار های توسعه‌ی اکوتوریسم در شهرستان رامیان استان گلستان

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مدیریت اجرایی MBA (جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA) چکیده تغییرات در محیط های درون و برون سازمانی از مهم ترین ویژگی های مورد توجه مدیران و برنامه ریزان استراتژیک می باشد لذا مدیران با این چالش رو به رو هستند که چگونه با آنها مواجه شوند تا آسیب پذیری سازمان را کاهش دهند از طرفی نیز امروزه بیشتر سازمان ها برای افزایش توانمندی ها، رشد و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم(M.A) چکیده: افزایش روزافزون جمعیت جهان به ویژه در کشور های در حال توسعه‌، ‌‌‌فقر اقتصادی و پایین بودن سطح در آمد ملی کشور های مذکور باعث شده تا جمعیت این کشور ها در فشار و تنگنای اقتصادی قرار گیرند‌، ‌‌.‌‌ این کشور ها‌، ‌‌‌علی رغم داشتن منابع‌طبیعی مناسب‌و دارا بودن منابع بالقوه درآمدی‌،‌‌‌ فقر و محرومیت را پذیرفته و پایین ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی فصل اول کلیات پژوهش 1- 1- مقدمه صنعت توریسم به عنوان یکی از مهم­ترین صنایع برای رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد) فونت و اهجم[1]، 1999: 63(. در حال حاضر، بسیاری از کشورها منافع اقتصادی و اجتماعی خود را از توریسم دریافت می کنند و درآمدهای توریسم را برای توسعه زیرساخت ...

فصل اول کلیات تحقیق بخش اول : کلیات تحقیق 1-1-1 مقدمه: امروزه پدیده گردشگری از یک پدیده ساده ی دید و بازدید فراتر رفته و ابعاد و اهمیت ویژه ای یافته است تا جایی که از آن به عنوان یک صنعت بزرگ و مولد و مادر نام برده می شود. به طوری که در بسیاری از کشورهای پیشرفته اقتصادی و برخی کشورهای در حال توسعه که از جاذبه های فراوان تاریخی ، فرهنگی ، طبیعی و امکانات و تسهیلات خوب گردشگر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته اکوتوریسم چکیده : صنعت توریسم اکنون به عنوان صنعتی پویا با ویژگی های نوسعه مدارانه خود،بخش مهمی‌از فعالیتهای تولیدی را در جهان پیشرفته و رو به رشد به خود اختصاص داده است. رشد این صنعت در هر کشور، نیاز به استراتژی مناسب و برنامه ریزی و مدیریت بالنده دارد. هدف این پژوهش که در شرق استان هرمزگان انجام می‌شود شناخت قابلیت ها و ظرفت ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی چکیده: پارک ملی دریاچه ارومیه پس از مرداب انزلی از جالب‌ترین و زیباترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران در ایران به‌شمار می‌رود. دریاچه ارومیه به علت داشتن مزایای طبیعی و مواهب خدادادی می­تواند یکی از عوامل مهم جلب گردشگران اعم از داخلی و خارجی گشته و در صورت توجه مسئولان و سرمایه گذاری بخش خصوصی در ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پایان نامه دکتری رشته ی جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده ایران یکی از زلزله‌ خیزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و شهرهای آن در رابطه با این پدیده طبیعی آسیب‌های فراوان دیده‌اند. ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خود همواره در معرض انواع سوانح طبیعی می‌باشد که هر از گاهی بخشهای مختلفی از آن را تحت تأثیر قرار داده و اثرات زیان‌باری به جای می‌گذارد. واقع شدن ایران بر روی کمربند ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته شهرسازی گرایش برنامه ­ریزی شهری چکیده حمل­ و نقل شهری یکی از اصلی­ترین زیر بخش‌های توسعه و برنامه­ریزی شهری می­باشد. شهروندان همه روزه با شبکه­های پیاده و سواره و انواع مختلف حمل­ونقل تماس داشته و برای پاسخ­گویی به طیفی از نیازهای شغلی، تحصیلی، خرید، تفریح و غیره از حمل­ونقل شهری استفاده می­کنند؛ بنابراین حمل­ونقل به یکی از مهم­ترین بخش­های کیفیت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده پایان نامه( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): توسعه پایدار، از جمله مسایل کلیدی و پرکاربرد دنیای نوین به شمار می رود. صنعت گردشگری نیز در پیوند مستقیم با جغرافیا، از این مقوله مستثنی نیست. تغییر کاربری سایت معدن متروکه (اعم از روباز و زیرزمینی)، در دهه های اخیر از اهمیت بسزایی در ...

ثبت سفارش