پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری

word 1 MB 30139 103
1394 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۲,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    در رشته‌ی جغرافیای طبیعی گرایش مخاطرات آب و هوایی

    چکیده

    طوفان‌های گرد و غبار از پدیده‌های مخرب آب و هوایی می‌باشند که همه ساله خسارات جبران ناپذیری به مناطق شهری، مزارع، تاسیسات، جاده‌ها و غیره وارد می‌کنند. این پدیده متاثر از شرایط جوی خاصی است که در صورت شناخت سازوکار تکوین و گسترش آن، می‌توان از آسیب‌های فراوانی که به محیط وارد می‌کنند کاسته و یا با آن مقابله کرد. به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران در کمربند خشک و نیمه خشک جهان، این کشور مکرراً در معرض سیستم‌های گرد و غبار محلی و سینوپتیکی قرار می‌گیرد. با توجه به مسیر حرکت سیستم‌ها و نحوه‌ی قرارگیری فرودها و کم فشارها، مهم‌ترین منبع گرد و غبار‌های وارد شده به ایران، شمال شبه جزیره عربستان، شمال صحرای کبیر آفریقا، نواحی شرقی سوریه و شمال غربی عراق می‌باشند که با حرکت طوفان به سمت شرق باعث حرکت و جابه جایی گرد و غبارها شده و ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با توجه به قرار گرفتن منطقه جنوبی خزر، بین رشته کوه البرز و دریای خزر هر چند این دو پدیده طبیعی، از جمله عوامل بازدارنده رخداد گرد و غبار محسوب می‌شوند ولی با این وجود، هم‌چنان شاهد روزهای همراه با گرد و غبار در منطقه مذکور می‌باشیم. در این پژوهش، به بررسی عوامل همدید موثر بر رخداد این پدیده جوی در حوضه جنوبی خزر پرداخته شد. هم‌چنین، از داده‌های روزانه گرد و غبار، سرعت باد و نقشه‌های سینوپتیکی در ایستگاه‌های منطقه مذکور که توسط سازمان هواشناسی تهیه می‌شود، استفاده شده است. تحلیل شرایط همدیدی که باعث ایجاد طوفان گرد و غبار در منطقه می‌شود می‌تواند در پیش‌بینی طوفان‌های گرد و غبار در مناطق شمالی کشور نیز موثر باشد. انتظار می‌رود نتایج این پژوهش در شناسایی شرایط هواشناختی و سینوپتیکی موثر در انتشار گرد و غبار به مناطق شمالی کشور مفید بوده و در افزایش صحت پیش­بینی پدیده گرد و غبار در این مناطق مورد استفاده قرار گیرد. نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان داد که میزان گرد و غبار هم از لحاظ زمانی و هم مکانی دارای تفاوت است و در برخی مکان‌ها به نسبت موقعیت جغرافیایی که داراست روزهای گرد و غباری بیش‌تری در آن‌ها رخ می‌دهد. هم‌چنین سامانه‌های مختلفی در وقوع پدیده گرد و غبار در منطقه نقش دارد.

    فصل اول: طرح تحقیق

    1-1 مقدمه

    از دیدگاه هواشناسی سینوپتیکی طوفان یک پدیده مخرب منحصر به فرد در روی نقشه‌های سینوپتیکی بوده که ترکیبی از پدیده‌های فشار، ابر، بارندگی و غیره را در بر گرفته و توسط رادار، قابل شناسایی است. در نواحی خشک و نیمه خشک پدیده گرد و غبار به اشکال مختلف مانند روز همراه با گرد و غبار یا طوفان گرد و غبار و گردباد به صورت مکرر اتفاق می‌افتد. در بیابان‌ها و مناطق خشک، تغییر سریع درجه حرارت هوا موجب ایجاد گرادیان فشار در نقاط مختلف آن و تشکیل بادهای قوی و دائمی می‌شود. به علاوه در این مناطق به دلیل کمبود رطوبت و پوشش گیاهی، چسبندگی ذرات به یکدیگر کاهش یافته و باد می تواند ذرات با قطر کمتر از 2میلی‌متر را از سطح خاک جدا نموده و با خود حمل کند. بسیاری از این ذرات قطری کم‌تر از 10 میکرون دارند و سرعت سقوط آن‌ها تحت تأثیر نیروی جاذبه زمین قابل اندازه‌گیری نیست.  بنابراین این ذرات در جو به صورت معلّق باقی می‌مانند، به این دلیل در نواحی بیابانی ممکن است هوا برای مدتی طولانی به حالت گرد و غبار باقی بماند. از این رو طوفان‌ها در مقیاس‌های ترنادو، طوفان رعد و برق، طوفان گرد و خاک و مانند آن ظاهر می‌شوند.

     از مهم‌ترین شرایط ایجاد گرد و غبار در کنار هوای ناپایدار، وجود یا عدم وجود رطوبت است به طوری که اگر هوای ناپایدار رطوبت کافی داشته باشد، بارش و طوفان رعد و برق؛ و اگر فاقد رطوبت باشد، طوفان گرد و غبار ایجاد می‌نماید. نوع و پوشش گیاهی نیز در شدت وقوع گرد و غبار نقش مؤثری بازی می‌کنند. در واقع ایجاد گرد و غبار می‌تواند نوعی واکنش به تغییر پوشش گیاهی زمین باشد که در این رابطه نقش فعالیت‌های انسانی را نیز در کنار شرایط طبیعی محیط‌های جغرافیایی باید در نظر گرفت. چنان‌چه در منطقه‌‌ای مانند شمال ایران که از نظر طبیعی مساعد برای گرد و غبار نیست چون هم دارای رطوبت بالا و هم دارای پوشش گیاهی متراکم است ولی به دلیل فعالیت‌های انسانی امروزه شاهد روزهای همراه با گرد و غبار در این منطقه هستیم.

    طوفان‌های گرد و غبار به صورت کوتاه مدت هم، روی زندگی انسان اثر می‌گذارند. مهم‌ترین این تاثیرات کاهش قدرت دید و به وجود آوردن مشکلات بهداشتی مانند مشکلات تنفسی و لغو پرواز‌ها در نتیجه کاهش دید است. پدیده گرد و غبار در سال‌هاى اخیر از نظر غلظت و راه اندازى ذرات معلق، تداوم، وسعت و زمان آن متفاوت و بسیار بیش‌تر از طوفان‌هاى گرد و غبار گذشته است و این سبب نگرانى‌ بسیارى شده است. در این سال‌ها خشکسالى‌هاى مداوم، کاهش بارندگى و رطوبت نسبى محیط به همراه تشدید فاکتورهاى محیطى توسط انسان، نظیر استفاده بى رویه از منابع آبى و از بین رفتن پوشش گیاهی باعث گسترش شدید گرد و غبار شده است. از اصلی‌ترین عوامل ایجاد این پدیده وزش بادهای به نسبت شدید روی زمین‌های دارای شرایط مساعد برای ایجاد گرد و غبار است. این عوامل به همراه حرکت صعودی هوای ناشی از سامانه‌های جوی، انتقال قائم ذرات گرد و غبار معلق به ترازهای بالاتر جو را فراهم می‌کند. ذرات معلق، بر حسب اندازه‌ی قطر خود در لایه‌ها، به ترتیب از پایین به بالا قرار گرفته و سپس با جریان هوا، به حرکت در آمده و مناطق وسیعی را تحت پوشش قرار می‌دهد. بیش‌تر گرد و غبارهای فراگیر و گسترده‌ای که مشاهده می‌شود فرا محلی بوده و از نواحی دور و نزدیک دیگر منشأ می‌گیرد ولی ممکن است که ناشی از عوامل محلی باشد و ذرات از همان محل که گرد و غبار دیده می‌شود تشکیل ‌شود. طوفان‌های گرد و خاک و ماسه‌ای در مناطق مختلف تعاریف گوناگونی دارد، زیرا این پدیده در مکان‌های گوناگون و در شرایط مختلفی به وجود می‌آید. براساس توافق سازمان هواشناسی جهانی، هر گاه در ایستگاهی سرعت باد از 15 متر بر ثانیه تجاوز کند و دید افقی به علت گرد و غبار، به کمتر از یک کیلومتر برسد، طوفان خاک گزارش می‌شود. طوفان ماسه‌ای، به بادی اطلاق می‌شود که بتواند ذرات با قطر 15/0 تا 30/0 میلی متر را تا ارتفاع 15 متر جابه جا کند، در این حالت، طوفان ماسه‌ای است لکن در طوفان خاک، ذرات معلق، ریزتر است (دهقان‌پور، 1384).

     

     

    2-1 بیان مسئله

    گرد و غبار یکی از پدیده‌های جوی است که وقوع آن باعث وارد شدن خسارت‌های بسیاری در زمینه‌های زیست محیطی، کشاورزی، حمل و نقل و سلامت می‌شود. طوفان گرد و غبار بیش‌تر در مناطق خشک و نیمه‌خشک به علت سرعت بالای وزش باد بر سطح خاک بدون پوشش گیاهی شکل گرفته و در شدیدترین حالت طوفان‌های گرد و غباری، غلظت ذرات معلق به 6000 میلی‌گرم در هر متر مکعب هوا می‌رسد (سانگ و همکاران[1]، 2007: 112).  نتیجه بررسی‌ها نشان داده‌اند که عوامل محیطی و انسانی بر ایجاد و یا تشدید طوفان‌های گرد و غباری موثر می‌باشند. عوامل جغرافیایی و آب و هوایی نظیر توزیع نامناسب زمانی و مکانی بارندگی و وقوع خشکسالی از عوامل طبیعی و چرای بیش از حد دام‌ها، خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، افزایش جمعیت، تغییر مسیر رودها و سدسازی‌ها از عوامل انسانی تشدید طوفان‌های گرد و غبار است (خوشحال دستجردی و همکاران، 1391). در سال‌های اخیر به علت دخالت‌های انسان در طبیعت و بهره‌برداری غیر اصولی از آن، پدیده گرد و غبار افزایش یافته و به این ترتیب مسئله گرد و غبار بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. افزایش گرد و غبار بر تشکیل ابرها و ریزش نزولات ( انگلستادلر و همکاران[2]، 2006)، بیش‌تر شدن فلزات سنگین در جو ( وینا و همکاران[3]، 2008)، آلودگی آب آشامیدنی و تشدید بیماری‌های گوارشی (کروگر و همکاران[4]، 2004) تاثیر دارد. به ازای افزایش هر 10 میکروگرم گرد و غبار در متر مکعب هوا، بیماری‌های قلبی - عروقی12 درصد و سرطان ریه به میزان 14 درصد افزایش می‌یابد ( شاهسونی و همکاران، 1389).

     ایران به دلیل واقع شدن در کمربند خشک و نیمه‌خشک دنیا، پی در پی در معرض سیستم‌های گرد و غبار محلی و سینوپتیکی متعدد است. منشاء گرد و غبارهای تاثیرگذار بر ایران مناطقی مانند بیابان‌های شمال آفریقا، شبه‌جزیره عربستان، عراق و سوریه می‌باشد که آب و هوای آن‌ها بسیار خشک بوده و میانگین بارش کمی دارند. این گرد و غبارها به علت گرم‌تر شدن هوای زمین و بیش‌تر شدن سرعت بادها به ایران منتقل می‌شوند. ریزگردها به همراه حرکت صعودی هوای ناشی از سامانه‌های جوی به ترازهای بالاتر جو رفته و در آن‌جا، بر حسب اندازه‌ی قطر در لایه‌های هوا جا می‌گیرند. سپس با جریان هوا در ترازها، به حرکت در آمده و مناطق وسیعی را تحت پوشش قرار می‌دهند (آلپرت و گانور[5]، 1993؛ دایان و همکاران[6]، 1991). سیستم‌های گرد و غبار در ایران منجر به لغو پروازها، تعطیلی مدارس، ادارات و کارخانه‌ها، بروز بیماری‌های تنفسی مانند آسم شده (حسین‌زاده، 1376) و هم‌چنین، باعث کاهش محصولات کشاورزی تا 20 درصد می‌شود (شاهسونی و همکاران، 1389). در سال‌های اخیر به دلیل بروز خشکسالی‌ها به نظر می‌رسد که افزایشی در فراوانی وقوع این پدیده مخاطره‌انگیز آب و هوایی صورت گرفته که باعث بروز مشکلاتی در برخی مناطق کشور ایران شده است (رسولی و همکاران 1389). مناطق جنوبی دریای خزر بین کوه و دریا محصور بوده و به دلیل برخورداری از بارش­های خزری دارای میانگین بارش بیشتری نسبت به دیگر مناطق کشور می­باشند. این موضوع به همراه شرایط مناسب محیطی دیگر، پوشش گیاهی متراکمی را در اکثر مناطق شمال کشور ایجاد کرده است. با وجود اینکه کلیه شرایط محیطی حاکم در این منطقه عامل بازدارنده و مانع شکل‌گیری طوفان‌های گرد و غباری می‌باشند ولی هر از گاهی طوفان گرد و غباری در این مناطق مشاهده می­‌شود. هدف از این مطالعه، شناسایی الگوهای جوی موثر در ایجاد و انتقال گرد و خاک به حوضه جنوبی خزر، تعیین مسیر کلی حرکت طوفان، شناسایی تغییرات فراوانی مکانی و زمانی سامانه‌های همدیدی و مسیرهای انتشار است. در این راستا از داده‌های ثبت شده­ی هواشناسی، نقشه­های همدیدی و تصاویر ماهواره­ای استفاده شده است.

     

     

    3-1 ضرورت تحقیق

    سیاره زمین از بدو پیدایش، دستخوش مخاطرات بسیاری بوده است. در سال‌های گذشته، مخاطرات طبیعی پی در پی در سطح جهان به وقوع پیوسته و خسارت‌های جانی و مالی فراوانی در مناطق مختلف ایجاد کرده‌اند. در بعضی از مناطق جهان، به ویژه منطقه موسوم به خاور‌میانه، طوفان‌های گرد و غبار از پدیده‌هایی هستند که فراوانی وقوع بالایی دارند. عوامل بسیاری در ایجاد طوفان نقش دارند، اما گردش جو و شرایط سطح زمین از عوامل اصلی طوفان‌های گرد و غبار محسوب می‌شوند. باد یکی از مهم‌ترین عوامل آب و هوایی است که نقش مهمی در تغییرات سطح زمین دارد. به طور کلی، کنکاش باد در سطح زمین با عمل فرسایش و برداشت همراه است که قسمتی از این بار پس از مسافتی رسوب کرده و مابقی به صورت معلق در هوا باقی می‌ماند که به شکل گرد و غبار تا مسافت‌های طولانی قابل حمل است. طوفان گرد و غبار بر روند تشکیل خاک، ژئومورفولوژی سطحی در نواحی مختلف وحرکت دادن پوشش سطحی نواحی صحرایی تاثیر دارد. تسریع فرسایش خاک و تقویت بیابان‌زایی از دیگر اثرات طوفان‌های گرد و غباری می‌باشد. اهمیت مطالعات انجام گرفته در رابطه با گرد و غبار از این نظر است که آسیب‌های فراوان گرد و غبار شناسایی شده و روز به روز میزان شدت و تعداد روزهای همراه با گرد و غبار در همه مناطق از جمله ایران افزایش یافته و باید راهی در جهت کنترل این پدیده پیدا کرد. منطقه جنوبی حوضه خزری بر حسب نوع آب و هوا، پوشش گیاهی، رطوبت و موقعیت جغرافیایی دارای شرایطی است که انتظار می‌رود تعداد روزهای همراه با گرد و غبار در این منطقه نسبت به دیگر مناطق کم باشد. این منطقه به عنوان منبع گرد و غبار به شمار نمی‌رود و در نتیجه بیش‌تر گرد و غبارهای مشاهده شده فرا محلی بوده و از نواحی دور و نزدیک دیگر منشأ می‌گیرند.

    هدف از این پژوهش، شناسایی الگوهای جوی موثر در ایجاد و انتقال گرد و خاک به حوضه جنوبی خزر، تعیین مسیر کلی حرکت طوفان، شناسایی تغییرات فراوانی مکانی و زمانی سامانه‌های همدیدی و مسیرهای انتشار است تا میزان وقوع این پدیده را در منطقه به دست آوریم.

    4-1 سوالات تحقیق

    1. توزیع مکانی و زمانی پدیده گرد و غبار در منطقه مورد مطالعه چگونه می‌باشد؟

    2. سامانه‌های همدیدی موثر در ایجاد طوفان گرد و غبار در مناطق خزری کدامند؟

    3. مسیرهای انتشار گرد و غبار در  منطقه خزری کدام است؟

    5-1 فرضیات تحقیق

    1. توزیع مکانی و زمانی پدیده گرد و غبار از نظر فراوانی در منطقه مورد مطالعه یکسان نیست.

    2. سامانه‌های همدیدی موثر متفاوتی در ایجاد پدیده گرد و غبار در منطقه نقش دارند.

    3. گرد و غبارهای سواحل جنوبی خزر معمولاً از سمت جنوب و جنوب غرب به این مناطق وارد می­شوند.

    6-1 جمع ‌بندی

    گرد و غبارها با ورود به جریان‌های جوی که در غرب ایران هستند وارد کشور شده و گاهی تا مرکز کشور جا به جا می‌شوند. با توجه به اهمیت این پدیده و از طرف دیگر گسترش وسیع مکانی آن در سال‌های اخیر در بخش‌های غربی و شمالی کشور، در پژوهش حاضر مسیرهای ورودی و علل وجود این پدیده مورد شناسایی قرار خواهد گرفت. در فصل بعدی به منظور روشن شدن موضوع پژوهش، پیشینه تحقیقات انجام شده در این رابطه به همراه مبانی نظری پژوهش، به اختصار مطرح خواهند شد.

     

    [1]. Song et al

    [2]. Engelstadler et al

    [3]. Vienna et al

    [4]. Krueger

    [5]. Alpert and Janor

    [6]. Dayan et al

    Keyword:  dust storms, synoptic conditions, levels of the atmosphere, satellite images, the southern shores of the Caspian

    Abstract:

    Dust storms of destructive weather phenomena that are annually irreparable damage to urban areas, farms, utilities, roads, etc. are entered. Due to the geographical location of the arid and semi-arid zone of the world, this country is frequently subjected to synoptic systems and local dust. Affect the movement of dust and Iran. South Caspian region, located between the Caspian Sea and the Elburz Mountains. These two natural phenomena, such as dust, but despite these two factors in preventing the occurrence of natural causes, as well as dust control on the region as well. In this study, the factors affecting the occurrence of synoptic weather phenomenon in the southern basin of the Caspian. Also, the data from the daily dust, wind speed and meteorological synoptic maps at regional stations will be provided by the organization is used.

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

    عنوان                                                                                                                     صفحه

     فصل اول: طرح تحقیق......................................................................................................................... 12

    1-1 مقدمه....................................................................................................................................... 12

    2-1 بیان مسئله................................................................................................................................ 14

    3-1 ضرورت تحقیق............................................................................................................................ 16

    4-1 سوالات تحقیق............................................................................................................................ 17

    5-1 فرضیات تحقیق........................................................................................................................... 17

    6-1 جمع ‌بندی.................................................................................................................................. 17

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق.................................................................................................. 19

    1-2 مبانی نظری................................................................................................................................ 19

    1-1-2 تعریف پدیده گرد و غبار............................................................................................................ 19

    2-1-2 انواع گرد و غبار....................................................................................................................... 20

    3-1-2 مکانیسم تشکیل..................................................................................................................... 20

    4-1-2 زمان‌بندی روزانه و فصلی گرد و غبار............................................................................................ 21

    5-1 -2 مدت زمان پایداری طوفان........................................................................................................ 21

    6-1-2 عوامل موثر در ایجاد گرد و غبار.................................................................................................. 21

    7-1-2 اصلی‌ترین عوامل ایجاد پدیده گرد و غبار...................................................................................... 21

    8-1-2 منشأ پدیده گرد و غبار.............................................................................................................. 22

    9-1-2 عوامل تشکیل دهنده................................................................................................................ 22

    10-1-2 اثر عوامل اقلیمی در طوفان‌ گرد و غبار....................................................................................... 23

    11-1-2 منابع گرد و غباری ایران.......................................................................................................... 23

    12-1-2 عناصر اقلیمی....................................................................................................................... 25

    13-1-2 نقشه‌های سینوپتیک............................................................................................................. 27

    2-2 بررسی منابع.............................................................................................................................. 27

    1-2-2 منابع خارجی......................................................................................................................... 28

    2-2-2 منابع داخلی........................................................................................................................... 30

    3-2-2 جمع‌بندی.............................................................................................................................. 39

    فصل سوم: ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی منطقه مورد مطالعه.................................................................... 41

    1-3- موقعیت جغرافیایی استان گیلان................................................................................................... 42

    1-1-3 اقلیم و آب و هوا....................................................................................................................... 42

    2-1-3 ویژگی‌های جغرافیایی............................................................................................................... 42

    2-3 موقعیت جغرافیایی استان مازندران................................................................................................. 43

    1-2-3 آب و هوا................................................................................................................................. 43

    2-2-3 ویژگی‌های جغرافیایی............................................................................................................... 44

    3-2-3 کوه‌های استان مازندران........................................................................................................... 44

    3-3 موقعیت جغرافیایی استان گلستان.................................................................................................. 45

    1-3-3 جغرافیای طبیعی استان گلستان................................................................................................ 45

    4-3 سیستم‌های آب و هوایی................................................................................................................ 46

    فصل چهارم: مواد و روش تحقیق............................................................................................................ 49

    1-4 مقدمه....................................................................................................................................... 49

    2-4 جمع‌آوری داده‌ها......................................................................................................................... 49

    3-4 بررسی داده‌های جمع‌آوری شده..................................................................................................... 50

    4-4 تحلیل و بررسی نتایج................................................................................................................... 50

    5-4 تحلیل و بررسی همدیدی............................................................................................................... 53

    6-4 ویژگی ماهواره Toms................................................................................................................ 54

    فصل پنجم: یافته‌های تحقیق................................................................................................................ 57

    1-5 تحلیل روند آزمون من کندال......................................................................................................... 57

    2-5 بررسی روند تغییرات سالانه........................................................................................................... 59

    3-5 بررسی فصلی توزیع گرد و غبار....................................................................................................... 62

    4-5 نحوه توزیع ماهانه طوفان‌های گرد و غباری سه استان جنوبی خزر........................................................ 63

    5-5 تحلیل وضعیت باد در هنگام وقوع طوفان‌های گرد و غبار..................................................................... 64

    6-5 پارامترهای اقلیمی....................................................................................................................... 65

    7-5 تحلیل شرایط همدیدی................................................................................................................. 66

    8-5جمع بندی.................................................................................................................................. 79

    فصل ششم: نتیجه‌گیری..................................................................................................................... 83

    1-6 مقدمه....................................................................................................................................... 83

    2-6 نتیجه‌گیری................................................................................................................................ 83

    3-6 نتایج حاصل از بررسی سینوپتیکی نقشه‌ها....................................................................................... 85

    4-6 تحلیل فرضیات........................................................................................................................... 86

    5-6 پیشنهادها برای تحقیق در آینده..................................................................................................... 87

     پوست‌ها..............................................................................................................................................................................90

    منابع....................................................................................................................................................................................96

     

     

     

    فهرست اشکال

    عنوان                                                                                                                                     صفحه

     

    شکل 1-2 مراکز تولید گرد و غبار در جهان.....................................................................................................................22       

    شکل 1-3 موقعیت جغرافیایی منطقه مورد مطالعه...........................................................................................................41        

    شکل  1-5 گل غبار منطقه................................................................................................................................................64

    شکل 2-5 نقشه‌های هم ارتفاع 850 و هم فشار سطح زمین 18 و 20 می......................................................................70

    شکل 3-5 نقشه باد در سطح 250 در تاریخ 20 تا 23 می...............................................................................................71

    شکل 4-5 تصویر ماهواره تامس در تاریخ 21 تا 23 می...................................................................................................72

    شکل 5-5 نقشه هم ارتفاع 500 در تاریخ 19 و 20 ژوئن..................................................................................................73

    شکل 6-5 نقشه هم فشار سطح زمین در تاریخ 15و 16 ژوئن.........................................................................................74

    شکل 7-5 نقشه سطح زمین و هم ارتفاع 850 در تاریخ 16 تا 18 ژوئن.........................................................................75

    شکل 8-5 نقشه 250 هکتوپاسکالی در تاریخ 15، 18 و 21.............................................................................................76

    شکل 9-5 تصویر ماهواره‌ای در تاریخ 18 تا 20 ژوئن 2004.............................................................................................77

    شکل 10-5 نقشه هم ارتفاع 500 در تاریخ 26 و 31 می 2005........................................................................................ 78

    شکل 11-5 نقشه هم فشار سطح زمین در تاریخ 26 و 31 می 2005...............................................................................80

    شکل 12-5 نقشه باد در سطح 250 در تاریخ 26 و 28 می 2005....................................................................................80 شکل 13-5 تصویر ماهواره تامس در تاریخ 25 تا 27 می 2005......................................................................................81

    منبع:

    منابع و ماخذ مورد استفاده:

    1. امیدوار، کمال،1386، بررسی و تحلیل سینوپتیکی طوفان‌های ماسه در دشت یزد- اردکان، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 81.

    2. ایرانمنش، فاضل، محمود، عرب خدری و  مجتبی، اکرم ، 1384،  بررسی مناطق برداشت ذرات گرد و غبار و ویژگی‌های انتشار آن‌ها در طوفان‌های منطقه سیستان با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره‌ای، مجله پژوهش و سازندگی، شماره67.

    3. بحیرایی، حمید و همکاران، 1390،تحلیل آماری- سینوپتیکی پدیده گرد و غبار در استان ایلام، فصلنامه علمی- پژوهشی نگرش‌های نو در جغرافیا، سال 4، شماره اول.

    4. بوچانی، محمد حسین و داریوش، فاضلی، 1390، چالش‌های زیست محیطی و پیامدهای ناشی از آن ریزگردها در غرب کشور، فصل‌نامه سیاستگذاری، سال 2، شماره 3.

    5. حبیبی نوخندان، مجید، 1376، اقلیم و معماری با تاکید بر معماری خاورمیانه، فصل‌نامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 64.

    6. حسین‌زاده، رضا، 1376،  بادهای 120 روزه سیستان، فصل‌نامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 64.

    7 . حیدری، محمد طالب، 1386، غبار و الگوی جوی مولد ان در غرب کشور، نشریه هواشناسی کرمانشاه، صفحات 11 و 12.

    8. خسروی، محمود، 1389، بررسی توزیع عمودی گردوغبار ناشی از طوفان در خاورمیانه با استفاده از مدل NAAPS مورد: سیستان ایران، مجموعه مقالات چهارمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام.

    9. خوشحال دستجردی، جواد، حجت، موسوی وعبدالرضا،کاشکی ، 1391، تحلیل همدید طوفان‌های گردوغبار ایلام، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی سال 23، پیاپی 46 ، شماره 2.

    10. خوش کیش، اسدالله و همکاران، 1390، تحلیل سینوپتیکی سامانه‌های گر د و غبار در استان لرستان، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، جلد 18، شماره 21.

    11. خورشید دوست، علی محمد و همکاران، 1390، آشکارسازی سامانه‌های سینوپتیکی موثر در گرد و غبار کشور، فصل‌ نامه جغرافیای طبیعی، سال چهارم، شماره 11.

    12. دهدارزاده، محمد وبرومند، صلاحی، 1389، بررسی آماری و تحلیل بر الگوهای همدید مولد گرد و خاک در استان فارس، مجموعه مقالات همایش ملی طوفان گرد و غبار، دانشگاه یزد، صفحه 21.

    13. دهقان پور فراشاه، علی،1384، تحلیل آماری و سینوپتیکی طوفان‌های خاک در فلات مرکزی ایران، رساله دکتری، استاد راهنما، بهلول علیجانی، دانشگاه تربیت معلم تهران

    14. ذوالفقاری، حسن و حیدر، عابدزاده، 1384، تحلیل سینوپتیک سیستم‌های گردوغبار در غرب ایران، مجله جغرافیا و توسعه، شماره 6، صص 173- 187.

    15. ذوالفقاری، حسن و همکاران، 1390، بررسی همدید توفان گرد و غبار در مناطق غربی ایران، مجله جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی، سال 22، شماره 43،صفحات 17 تا 34.

    16. رسولی، علی اکبر، بهروز، ساری صراف و غلام‌حسن، محمدی، 1389، تحلیل روند پدیده اقلیمی گرد و غبار در غرب کشور در 55 سال اخیر با استفاده از روش‌های آماری ناپارامتری، فصل نامه جغرافیای طبیعی، سال سوم، شماره 9.

    17. رشنو، علیرضا، ۱۳۸۸،  پدیده گرد و غباردر استان خوزستان، فصلنامه بارش، اهواز، ادراه کل هواشناسی استان خوزستان.

    18. رضایی بنفشه، مجید و همکاران، 1391، برآورد میزان گرد و غبار با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای مطالعه موردی: استان کردستان، فصل‌نامه جغرافیای طبیعی، سال 5، شماره 18.

    19. رنجبر سعادت آباد، عباس وقاسم، عزیزی، 1391، مطالعه الگوهای هواشناسی و شناسایی چشمه‌های تولید گرد و غبار، مجلع پژوهش‌های جغرافیای طبیعی، شماره3.

    20. رئیس‌پور، کوهزاد و محمود، خسروی 1389، بررسی علل شکل‌گیری گرد و غبارهای عربی و گسترش آن بر ایران، چهارمین کنگره بین‌المللی جغرافیدانان جهان اسلام، زاهدان.

    21. شاهسونی،عباس، مریم، یار احمدی، نعمت الله، جعفرزاده، ابوالفضل، نعیم آبادی، محمد حسن، محمودیان، حامد، صاکی، محمد حسین، صولت، زهرا، سلیمانی و کاظم، ندافی، 1389، اثرات طوفان‌های گرد و غباری بر سلامت و محیط زیست. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دوره 2، شماره 4.

    22. شمسی‌پور، علی اکبر و طاهر، صفرراد، 1391، تحلیل ماهواره‌ای و همدیدی پدیده گرد و غبار، پژوهش‌های جغرافیای طبیعی، شماره 79، صفحات 111- 126.

    22. طاووسی، تقی و همکاران، 1389، تحلیل سینوپتیکی پدیده گرد و غبار در استان خوزستان، مجموعه مقالات سومین کنفرانس ملی مقابله با سوانح طبیعی، دانشکده فنی دانشگاه تهران.

    23. طهماسبی بیرگانی، علی محمد،غلام حسن، عبدی نژاد و بهرام نوش آفرین، ۱۳۸8، بررسی چگونگی طوفان های گردوغبار و فرسایش بادی در استان خوزستان و راهکارهای مقابله با آن. فصلنامه جنگل و مرتع، شماره ۸۱.

    24. علیجانی، بهلول، 1383، آب و هوای ایران، انتشارات دانشگاه پیام نور تهران، صفحات 28 تا 221.

    25. فرج‌زاده، منوچهر، 1386، تکنیک‌های اقلیم‌شناسی، تهران، انتشارات سمت.

    26. فرج‌زاده، منوچهر و سعید رجایی نجف‌آبادی، 1391، تحلیل سینوپتیک الگوهای طوفان‌های گرد و غبار بوشهر، فصل نامه جغرافیای طبیعی، سال پنجم، شماره 18.

    27. فیاض، محمد، 1384، بررسی منشا طوفان‌های ماسه‌ای دشت سیستان، فصل‌نامه تحقیقات مرتع و بیابان ایران، سال 12، شماره 18، صفحات 41 تا 62.

    28. کاویانی، محمد رضا، 1380، میکروکلیماتولوژی، انتشارات سازمان همت تهران.

    29. کریمی احمدآباد، مصطفی و کامیار، شکوهی رازی،1390، اندرکنش گردش جو و پوشش سطح زمین در سازو کار و تشکیل و گسترش طوفان‌های گردوغبار تابستانه خاور میانه (طوفان گردوغبار تیرماه 1388). مجله پژوهش‌های جغرافیای طبیعی، شماره 78، صص 113-130.

    30. کرمی، فریبا، 1388، همگرایی سیستم های فشار و توفان های گردوغبار در استان خوزستان، پایان نامه کارشناسی ارشد گروه جغرافیای دانشگاه رازی.

    31. لشکری، حسن و قاسم،کیخسروی، 1387، تحلیل آماری سینوپتیکی طوفان‌های گردوغبار استان خراسان رضوی در فاصله زمانی ( 1993- 2005)، مجله پژوهش‌های جغرافیای طبیعی، شماره 65، صص 17-33.

    32 . مسعودیان، سید ابوالفضل و کاویانی، محمدرضا، 1386، اقلیم‌شناسی ایران، انتشارات دانشگاه اصفهان.

    33. مفیدی، عباس و سجاد، جعفری، 1390، بررسی نقش گردش منطقه‌ای جو بر روی خاورمیانه در وقوع توفان‌های گرد و غباری تابستانه در جنوب غرب ایران، مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال 2، شماره 5، صفحات 17 تا 45.

    34. مهرشاهی، داریوش و زری، نکونام، 1388، بررسی آماری پدیده گردوغبار و تحلیل الگوی وزش بادهای گردوغبارزا در شهرستان سبزوار، نشریه علمی- پژوهشی انجمن جغرافیای ایران، دوره جدید، سال هفتم، شماره

    35. میری، مرتضی و امید، نبوی، 1390، ردیابی پدیده گرد و غبار در نیمه غربی ایران، محیط شناسی، سال 38، شماره 3، پاییز 91، صفحات 123- 134.

    36. میهن­پرست، ناصر، عباس، رنجبر سعادت آبادی و امیر حسین مشکوتی، 1388، نقش گرادیان فشاری و ناوه 850 هکتوپاسکالی در ایجاد وانتقال گرد و غبار تابستانی نیمه غربی کشور، دوازدهمین کنفرانس دینامیک شماره 55.

    37. همتی، نصرالله، 1374، بررسی فراوانی وقوع طوفان‌های گرد و غبار در نواحی مرکزی، پایان نامه کارشناسی ارشد ژئوفیزیک دانشگاه تهران.

     

    38. Alpert P., Ganor, and G., 1993: A jet stream associated heavy dust storm in the western Mediterranean, Journal of Geophysical Research, and No. 98

    39. An, C. B., Zhao, J. Tao, S., Lv, Y., Dong, W., Li, H., Jin, M., & Wang, Z., 2011: Dust variation recorded by lacustrine sediments from arid Central Asia since ~15 Cal ka BP and its implication for atmospheric circulation, Journal of Quaternary Research, DOI: 10.1016.

    40. Barkan J., and Alpert P., 2010: Synoptic analysis of a rare event of Saharan dust reaching the Arctic region, Journal of Weather, Vol.65, No. 8.

    41. Dayan U, Heftier J, Miller J, and Gutman G., 1991: Dust intrusion events into the Mediterr anean basin, Journal of Applied Meteorology, No. 30

    42. Engelstadler, S., 2001: Dust Storm Frequencies and Their Relationships to Land Surface Conditions. Frederic - Schiller University Press, Jena, Germany.

    43. Engelstaedter S, Tegen I, and Washington R., 2006:  North African dust emissions and transport, Earth-Science Reviews; 79(1-2): 73-100.

    44. Gao, T., & Han, J., 2010: Evolutionary characteristics of the atmospheric circulations for frequent and infrequent dust storm springs in northern China and the detection of potential future seasonal forecast signals, Meteorology.

    45. Goodie, A.S., Middleton, N.J., 2001: Saharan dusts storms: nature and consequences. Journal of Earth Sci. Rev.: 56.

    46. Krueger BJ, Grassian VH, Cowin JP, Laskin A, 2004: Heterogeneous chemistry of individual mineral dust particles from Different dust source regions: the importance of particle mineralogy, Atmospheric Environment; 38(36): 6253-

    47. Herman, J.R., Bhartia, P.K., Torres, O., Hsu, C., Seftor, C., Celarier, E., 1997. Global distribution of UV-absorbing aerosols from Nimbus 7/TOMS data. J. Geophys. Res. 102, 16.

    48. HTTP://science.nasa.gov/science.

     

     

    49. Prospero JM, Lamb PJ, 2002، African droughts and dust transport to the Caribbean: climate change implications, Science،302 (5647): 1024-1027.

    50. Song, Z., Wang, J., Wang, S., 2007: Quantitative classification of northeast Asian dust events. J. Geophysics. Res. 112, D04211, DOI: 10.1029/2006JD007048.

    51. Tegen, I., Schepanski, K., and Heinold, B. 2013: Comparing two years of Saharan dust source activation obtained by regional modelling and satellite observations, Atmos. Chem. Phys., 13, 2381–2390, doi: 10.5194/acp-13-2381.

    52. Vienna M, Kuhlbusch TAJ, and Querol X., 2008: Source apportionment of particulate matter in Europe: A review of methods and results, Aerosol Science; No. 39: 827–849.

    53. Wang.  Et al. 2009: Characterization of the composition of dust fallout and identification of dust sources in arid and semiarid North China, Geomorphology, Vol 112, pp144–157.

    54. Washington R, Todd M, Middelton NG, Goudie AS,2003، Dust storm source areas determined by the total ozon monitoring spectrometer and surface observations, Ann Assoc Am Geogr،93(2): 297-313.. 


موضوع پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, نمونه پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, جستجوی پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, فایل Word پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, دانلود پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, فایل PDF پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, پروژه درباره پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل الگوی سینوپتیکی طوفان‌های گرد و غبار در منطقه جنوبی حوضه خزری

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده به منظور شناسایی الگوهای سینوپتیکی منجر به بارش­ رگباری، در ابتدا بارش­های روزانه برابر با 20 میلی­متر و بیش از آن در طی دوره آماری1991 تا 2010 به عنوان مبنای بررسی رگبارش برای ایستگاه­های سینوپتیک آستارا، انزلی، رشت و رامسر با شرط همزمانی و فراگیری بارش تعیین و سپس اقدام به شناسایی الگوی منجر به ...

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: سیاسی چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و با بهره گیری از پرسشنامه، مطالعات و مشاهدات میدانی به تحلیل نقش شهرستان بندرانزلی درسازماندهی فضای سیاسی استان گیلان پرداخته وهدف از این تحقیق تحلیل نقش شهرستان بندر انزلی در سازماندهی فضای سیاسی استان گیلان و شناسایی نقاط ضعف و قوت بندر انزلی در سازماندهی ...

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد ( M.A ) گرایش : برنامه ریزی شهری چکیده توسعه روز افزون جمعیت شهرنشین کشور و عدم پیش بینی اراضی کافی و مناسب برای توسعه شهرها، لزوم مکان یابی اراضی برای توسعه شهری ، چه با ارزیابی امکانات رشد کالبدی و توسعه شهرهای موجود همراه با تعیین جهات، حدود منطقی و مراحل مختلف توسعه انها در اینده و چه با تعیین نقاط روستایی که در اینده از نظر میزان جمعیت و ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی عمران«M. Sc» گرایش: آب چکیده هدف از انجام این پایان‌نامه، بررسی روند تغییرات بارش سالانه 37 ایستگاه منتخب در کل ایران با استفاده از روش ناپارامتری می‌باشد. دو آزمون من کندال و تخمین گر سن که جزء متداول‌ترین روش‌های ناپارامتری به شمار می‌روند، جهت تحلیل رونده داده‌های بارندگی و دما در مقیاس‌های سالانه به کار گرفته شدند. 37 ایستگاه ...

فصل اول 1-1-مقدمه اقلیم[1]، سیستم[2] پیچیده­ای است که عمدتاً به دلیل افزایش گازهای گلخانه­ای درحال تغییر است. آب و هوای کره زمین در طول قرن بیستم به ویژه در دو دهه اخیر تعادل خود را از دست داده و تمایل به افزایش دما نشان داده­است(رحیمی­و همکاران، 1392). تغییر اقلیم از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران یک پدیده طبیعی[3] است که در توالی­های زمانی بلند مدت اتفاق افتاده و مجدداً نیز به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای سیاسی(M. A) چکیده : علم جغرافیای سیاسی یکی از مباحث وسیع علوم و بوجود آمده از یک واحد سازمان یافته سیاسی در یک قلمرو جغرافیایی خاص که دربر گیرنده حاکمیت دولت و فضای مشخص می باشد. این واحدهای سازمان یافته می توانداز هسته اولیه سیاسی،اجتماعی محدود تا سازمان های بین المللی متشکل از چند کشور را دربرگیرد. در راس این واحدهای ...

ن نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تحصیل سنجش از دور و GIS چکیده بهره گیری از داده های سنجش از دور منجر به شناخت و بررسی جامع پهنه های جغرافیایی در مدت زمان کوتاه و با هزینه پایین می گردد. بهره گیری از تکنیک های تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای منجر به استفاده بهینه از این داده ها جهت شناخت هر چه کامل تر منطقه مطالعاتی و پدیده ها و عوارض جغرافیایی موجود در آن می ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته عمران گرایش سازه چکیده مقاومت اتصال خوب بین سطح قدیمی و جدید بتن یک فاکتور کلیدی در عملکرد تعمیرات بتنی است. هدف این پایان‌نامه بررسی و ارزیابی مقاومت اتصال بین سطح بتن قدیمی و بتن اضافه شده است. در این پایان‌نامه یک تحقیق آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری مقاومت برشی سطوح اتصال بتنی که در زمان‌های متفاوتی بتن‌ریزی شده‌اند انجام شد. این ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم چکیده: به دلیل افزایش جمعت و فشاری که به تبع آن بر منابع طبیعی و محیط زیست وارد می شود٬ گردشگری نیز می تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی بر محیط زیست بر جای گذارد. شهر لاهیجان به دلیل اینکه یکی از توریست پذیر ترین شهرهای استان گیلان است و دارای پتانسیل های مطلوب طبیعی و انسان ساخت می باشد می تواند در گسترش ...

ثبت سفارش