پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران)

word 682 KB 30185 154
1390 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرائی

    چکیده:

    هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر کاهش فساد اداری از طریق بهبود ساختار سازمانی در سازمان­های دولتی می­باشد و در ادامه سعی بر ارائه راهکارهایی مناسب جهت کاهش              فساد اداری در بانک ملی ایران دارد. پژوهش حاضر این پرسش را بررسی می­کند که آیا رسمیت، پیچیدگی و تمرکز بر میزان فساد اداری موثر است.

    پس از مطالعه تحقیقات انجام شده در زمینه فساد و ساختار سازمانی در داخل و خارج از کشور و همچنین مذاکره با خبرگان و مدیران بانک ملی ایران، عوامل موثر بر فساد اداری شناسایی و به هفت گروه مفهومی دسته بندی شده­اند. در مرحله بعد با تحقیقات پیمایشی عوامل ساختاری مؤثر بر ساختار سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری در این تحقیق را کارکنان بانک ملی ایران در سطح ستاد و شعب شهر تهران تشکیل می‌دهند. روش نمونه‌گیری تحقیق، تصادفی ساده و حجم نمونه آن 246 نفر از کارکنان می‌باشد.به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها، از آزمون‏های مختلف آماری شامل: آزمون میانگین، تحلیل واریانس یکطرفه و پایایی استفاده شده است.

     یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که عوامل بالا بودن رسمیت، پیچیدگی عمودی وتمرکز زیاد و محیط بیرونی بی ثبات سازمان زمینه ساز بروز فساد اداری می گردد و استفاده مؤثر از تکنولوژی روز، بالابودن فرهنگ سازمانی و بالابودن فرهنگ سازمان و توجه به منابع انسانی در کاهش فساد کارکنان شاغل در بانک ملی ایران مؤثر است.

     

    واژه های کلیدی :

    ساختار سازمانی – فساد اداری- سازمانهای اداری - بانک ملی ایران

    مقدمه:

     

    به اعتقاد اکثر متفکران ، فساد یک بیماری انکارناپذیر در همه حکومت هاست و آغاز اقدامات فسادآمیز مربوط به زمان حال نیست بلکه تاریخ آن به قدمت جهان است. از این رو قدمت فساد به اندازه قدمت مفهوم دولت است. (ربیعی، 1383، 15) مطالعه تاریخ تمدن‌های باستان نیز بیانگر این است که فساد در جوامع بشری قدمتی به اندازه تمدن داشته و اکنون نیز یکی از مسائل مبتلا به کشورهای جهان می‌باشد. فساد نابسامانی‌های بسیاری برای جوامع بشری به دنبال داشته و جنگ‌های پی‌در پی، خشونتهاو قیام علیه تمدن‌های حاکم، از بین رفتن سازمان‌ها و در هم ریختن جوامع همیشه ناشی از فساد بوده است. در مجموع، فساد در کنار بقیه عوامل، از عوامل مهم فروپاشی تمدن‌ها بوده است. در طی قرون و اعصار، همواره رابطه معکوسی بین استفاده درست و بجااز قدرت و قلمرو گسترش فساد وجود داشته است و زمانی که از قدرت به طور مطلوب استفاده می‌شد، میزان فساد کاهش می‌یافته است. امروزه تأکید کشورهای مختلف برای پیشگیری از فساد، بر سه رکن اصلی آموزش کارکنان، انتخاب افراد بر اساس شایستگی وبالاخره اصلاح نظام‌های عملیاتی و مکانیزه کردن آن، باعث شده است که مبارزه بافساد، شکل اصولی و علمی خود را طی نماید. بررسى هاى بین المللى نشان مى دهد که هر اندازه کشورى فاسدتر باشد، کسب و کار در آن دشوارتر است و فعالان اقتصادى با موانع بیشترى روبرو هستند. در این راستا، بررسی جنبه‌های گوناگون فساد اداری می‌تواند ضمن کمک به شناخت این موضوع و ارائه دید جدیدی نسبت به معضل فساد اداری در سازمان‌ها، به روابط درون و برون سازمانی کارکنان کمک شایان توجهی داشته باشد. این تحقیق به دنبال پاسخ به این سؤال که ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری کدام است، سامان خواهد یافت.

    با توجه به طبقه بندی تحقیقات، این تحقیق بر اساس هدف، از نوع اکتشافی و توسعه­ای، بر اساس نحوه گردآوری داده ها (روش تحقیق) تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و براساس مکان مطالعه از نوع میدانی است که در جامعه مدیران ارشد و کارشناسان بانک ملی ایران به گردآوری اطلاعات پرداخته است.

    یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که عوامل بالا بودن رسمیت، پیچیدگی عمودی وتمرکز زیاد و محیط بیرونی بی ثبات سازمان زمینه ساز بروز فساد اداری می گردد و استفاده مؤثر از تکنولوژی روز، بالابودن فرهنگ سازمانی و بالابودن فرهنگ سازمان و توجه به منابع انسانی در کاهش فساد کارکنان شاغل در بانک ملی ایران مؤثر است.

     

    فصل اول

     

    ضرورت و کلیات تحقیق

    -1-  مقدمه

    رویکرد اصلی این تحقیق با توجه به تاثیر متقابل ابعاد مختلف ساختار سازمانی و فساد بر آن توجه دارد که بهبود و اصلاح ساختار سازمانها در جهت کاهش فساد اداری در سازمانهای کنونی ضروری می باشد. تجربیات به دست آمده از کشورهای مختلف نشانگر آن است که فساد امری پیچیده، پنهان و متنوع است. از این رو مبارزه با آن نیز باید امری مستمر، طولانی و پیچیده باشد. اصطلاح فساد اداری که آن را در برابر سلامت اداری به کار می برند مدت زیادی است که مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران مختلف قرار گرفته است که وجه اشتراک اغلب تعاریف ارائه شده درباره فساد دستگاههای دولتی را می توان رشوه و سوءاستفاده از موقعیتهای شغلی برای نفع شخصی دانست. (کیا- 2)

    از آنجائیکه فساد اداری می تواند تاثیر زیادی روی حرکت توسعه سازمانها بگذارد و بنا بر اهمیتی که ساختار سازمانی مناسب به عنوان یکی از مهمترین عوامل پیشگیری کننده از بروز فساد اداری دارد ولی تاکنون به طور جدی به آن پرداخته نشده است، این مطالعه تلاش دارد تا با برجسته نمودن نقش ساختار سازمانی مناسب، زمینه سازی برای افزایش شناخت مدیران سازمانها و شرکتها در جهت پیشگیری از بروز پدیده ای نامطلوب به نام فساد اداری به وجود آورد.

    در این فصل، جهت آشنایی کلی خواننده، موضوع تحقیق، مسأله اصلی تحقیق، روش تحقیق، ضرورت و اهمیت تحقیق، جمع آوری داده ها و شمای کلی و طرح تحقیق به طور کلی و خلاصه بیان می شود.

     

    2-1- بیان مسأله پژوهش

    اغلب کشورها برای مقابله با فساد تدوین استراتژی انجام می دهند .موضوع فساد برای دولت و نظام جمهوری نیز مانند سایر کشورها از اهمیت بالائی برخوردار است. مطالعات نشان می دهد که عوامل مؤثری برکاهش فساد اثرگذارند مثل: فرهنگ، تکنولوژی ،‌ساختار سازمانی و ...

    در این پژوهش به بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و فساد اداری پرداخته می­شود ودر نهایت بهترین ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری را پیشنهاد داده می­شود. مطالعات پیشین بیشتر عوامل بیرونی و فردی و رابطه آن با فساد را مورد بررسی قرار داده اند و در زمینه عوامل سازمانی مطالعات کمی صورت گرفته است. مطالعات ما نشان دادند که عوامل فرهنگی و فن آوری اطلاعات از عوامل سازمانی در چند مورد مطالعه صورت گرفته است. این تحقیق وجهی دیگر از عوامل سازمانی تحت عنوان ساختار را مورد بررسی قرار داده که تحقیقی در این زمینه مشاهده نگردید.ساختار سازمانی تصریح می‌کند وظایف چگونه تخصیص داده شوند، چه کسی به چه کسی گزارش بدهد و ساز و کارهای هماهنگی رسمی و همچنین الگوهای تعاملی که باید رعایت شوند کدامند. ساختار[1] را به عنوان یکی از اجزاء سازمان که از عنصر پیچیدگی[2]، رسمیت[3] و تمرکز[4] تشکیل شده، تعریف می‌کنیم.«پیچیدگی» حدود تفکیک درون سازمان را نشان می‌دهد. همچنین به میزان تخصص‌گرائی، تقسیم کار و تعداد سطوح در سلسله مراتب سازمان اشاره کرده و حد و حدودی که واحدهای سازمانی از لحاظ جغرافیایی پراکنده شده‌اند را نیز تصریح می‌کند. البته پیچیدگی یک اصطلاح نسبی است. حدی که یک سازمان برای جهت‌دهی رفتار کارکنانش، به قوانین و مقررات و رویه‌ها متکی است "رسمیت" نام دارد.تمرکز به جایی که اختیار تصمیم‌گیری در آنجا متمرکز است، اشاره دارد. در برخی سازمان‌ها تصمیم‌گیری به شدت متمرکز است. مسائل و مشکلات به بالای هرم سازمانی منتقل شده و مدیران ارشد اجرائی، اقدام مناسب برای حل آنها برمی‌گزینند. طبق تعریف بانک جهانی و سازمان شفافیت بین الملل، فساد سوء استفاده از اختیارات دولتی  (قدرت عمومی) برای کسب منافع شخصی (خصوصی) است. این تعریف مورد توافق عمومی در جهان است و بطور ضمنی فرض شده است که مجموعه­ای از قوانین و ضوابط مدون اداری وجود دارد چارچوب فعالیت های مجاز اداری را تعیین می کند. هرگونه رفتار اداری که مغایر با این قوانین باشد و در آن انتفاع شخصی مطرح باشد فساد اداری تلقی می‌شود. فساد در جامعه نسبی است و با نظام ارزشی هر جامعه تعریف می شود. در این تحقیق سعی بر این است که به بهترین استراتژی برای طراحی ساختار سازمانی مناسب جهت کاهش فساد اداری در سازمانهای ایران برسیم.

     

    سوال اصلی تحقیق:

    ساختار سازمانی مناسب که منجربه کاهش فساد اداری می شوند کدامند؟

     

    سوالات فرعی:

    به چه میزان پیچیدگی سازمان با کاهش فساد اداری مرتبط است؟

    به چه میزان رسمیت سازمان با کاهش فساد اداری مرتبط است؟

    به چه میزان بین تمرکز سازمان با کاهش فساد اداری مرتبط است؟

     

     

     

     

    پس از بررسی و مرور ادبیات و نظرات خبرگان و مدیران شرکت چارچوبی برای شناسایی در فصل سوم طراحی می­شود که دارای هفت بعد می باشد. بنابراین به منظور بررسی هفت پرسش اصلی و سی و نه پرسش فرعی مورد بررسی قرار می­گیرد.

    همچنین در ادامه و پس از ارائه پاسخ برای پرسش­های فوق برای بانک مشخص خواهد ساخت که بانک در کدام ابعاد دارای ضعف بوده و از طرف دیگر با شناسایی نقاط و ابعادی که دارای کمبودها و کاستی های بیشتری است راهکارهای پیشنهادی برای رفع آن ارائه خواهد شد.

    4-1- اهمیت و ضرورت پژوهش

    سالهای سال است مسئله فساد مشکل اساسی در سازمانهای جمهوری اسلامی ایران بوده است . ما برای داشتن سازمانهای پویا نیاز داریم که سازمانهای سالمی داشته باشیم . در یک سازمان سالم مدیر رفتاری کاملا دوستانه و حمایتگر دارد و کارمندان هم تمایل بیشتری برای ماندن و کارکردن در سازمان دارند و بطور مؤثرتر کارها را انجام می دهند. منظور از سازمان سالم سازمانی است که در آن فساد[5] وجود نداشته باشد یا به حد اقل برسد. فساد اداری مانع سرمایه­گذاری می شود و مسیر رشد و توسعه اقتصاد را با موانع بسیار مواجه می سازد و از طریق هدایت ناصواب استعدادها و منابع بالقوه و بالفعل انسانی به سمت فعالیتهای نادرست برای دست یابی به درآمدهای         سهل الوصول زمینه رکود در تمام ابعاد را فراهم می سازد. از طرف دیگر هرکجا فساد ریشه بدواند روز به روز بیشتر شده ، مقابله با آن بسیار دشوار مس شود و ریشه های آن هرروز عمیق‌تر در بطن جامعه نفوذ می کند. بنابراین مقابله با فساد در عرصه اداری ضرورتی جدی و انکار ناپذیر است.

    5-1- اهداف پژوهش   

    انجام این پژوهش اهداف ذیل را دنبال می کند:

    هدف اصلی عبارت است از:

    دستیابی به ساختار سازمانی مناسب برای کاهش فساد اداری

    اهداف فرعی عبارتند از:

    دستیابی به چگونگی رابطه رسمیت و کاهش فساد اداری

    دستیابی به چگونگی رابطه پیچیدگی و کاهش فساد اداری

    دستیابی به چگونگی رابطه تمرکز و کاهش فساد اداری

    6-1- روش تحقیق

    با توجه به طبقه بندی تحقیقات، این تحقیق بر اساس هدف، از نوع اکتشافی و توسعه­ای، بر اساس نحوه گردآوری داده ها (روش تحقیق) تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و براساس مکان مطالعه از نوع میدانی است که در جامعه مدیران ارشد و کارشناسان بانک ملی ایران به گردآوری اطلاعات پرداخته است.به منظور انجام تحقیق، مراحل ارائه شده در شکل 1-1 مورد استفاده قرار می گیرد:

    (تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است)

    Abstract

    This research aimed to identify the factors affecting reduce administrative corruption through improving organizational structure in the govermental organizations and this review examines these factors and to provide appropriate solutions to reduce corruption. This research reviews the question whether the formalization, complexity and centeralization has an impact on administrative corruption or not.

    We recognize the factors affecting reduce administrative corruption through improving organizational structure after reviewing the performed research and Interviewing with Experts and then we categorize these factors into 7 conceptual groups. Statistical Society in this research is staff and line personnel in the BankMelli Iran in the area of Tehran The research sampling method is simple random and sample size is 246 employees. In order to analyze the statistical data various statistical tests including Means, T – Student, Reliability and One-Way Analysis of Variance test, was used.

    The results of this research show Formalization, complexity, centeralization, environment, technology, culture and  human resource influence on reduce administrative corruption in the BankMelli Iran.

    Key Words:

    organizational structure, administrative corruption, administrative structure, BankMelli Iran

  • فهرست:

    فصل اول: ضرورت و کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه ........................................................................................................................  2

    2-1- بیان مسأله پژوهش ...................................................................................................   3

    3-1- پیشینه پژوهش ........................................................................................................    5

    5-1- اهمیت و ضرورت پژوهش ......................................................................................   6

    6-1- اهداف پژوهش ..........................................................................................................  6

    8-1- روش تحقیق ..............................................................................................................7 

     9-1- قلمرو تحقیق ...........................................................................................................   8

    10-1- تعریف مفاهیم و اصطلاحات خاص .....................................................................    8

     

    فصل دوم: ادبیات موضوع

    1-2- مقدمه .........................................................................................................................10

    بخش اول: مرور ادبیات موضوع..............................................................................................11

    2-2- مرور ادبیات ساختارسازمانی........................................................................................14

    3-2- مرور ادبیات فساد.......................................................................................................33

    بخش دوم: پیشینه تحقیق .......................................................................................................53

    بخش سوم: معرفی بانک ملی ایران ........................................................................................59

     

    فصل سوم: روش تحقیق

    1-3- مقدمه ..........................................................................................................................66

    2-3- روش تحقیق .............................................................................................................  66

    3-3- دسته­بندی مفهومی ............... ......................................................................................67

    4-3- طراحی پرسش­نامه........................................................................................................69

    5-3- بررسی محتوای پرسش­ها...........................................................................................  69

    6-3- تدوین پرسش­نامه ............... .......................................................................................76

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    1-4- مقدمه ..................................................................................................................... 80

    2-4- جمع بندی و توصیف داده ها ................................................................................. 80

    3-4- بررسی سئوال های تحقیق ........................................................................................86

    4-4- بررسی پرسش باز ................................................................................................... 109

    5-4- آزمون پایایی ............................................................................................................113

    6-4- بررسی تاثیر گروه­های مختلف بر پرسش­ها...............................................................114

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

    1-5- مقدمه......... ........................................................................................................... 119

    2-5- محدودیت های تحقیق ......................................................................................... 119

    3-5- نتایج حاصله از یافته ها و مقایسه آنها با پیشینه تحقیق  ....................................... 120

    4-5- جمع بندی پیشنهادات برای بانک ملی ایران ......................................................... 129

    5-5- جمع بندی کلی و ارائه پیشنهاد برای سازمانهای اداری..........................................130

     

    منابع و ماخذ ...................................................................................................................133

     

    ضمائم و پیوست ها:

    پیوست 7-1 - پرسشنامه تحقیق ..................................................................................... 140

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    الوانی،مهدی (1384) راهنمای روش تحقیق، انتشارات صفارزاده،

    آقا بخشی، علی(1366) فرهنگ علوم سیاسی، تهران: نشر پگاه، چاپ دوم

    احمدی، محمدرضا(1384)، نگاهی به وجدان کاری و فرهنگ سازمانی با رویکرد دینی، تهران، انتشارات زمزم هدایت، چاپ اول،

    اصلانیان، مهران، (1389)، بررسی فساد اداری و روش کنترل آن در ادارات دارایی اصفهان، پروژه کلاسی درس مسائل جاری مدیریت به راهنمائی دکتر علی ربیعی، دانشگاه پیام نور مرکز تهران

    بهرام زاده، حسینعلی(1378) مقدمه ای بر سلامت اداری و شفافیت نظام اداری، هفته نامه نسیم، سال ششم، شماره 282

    تقوی، علی، (1386) تاثیر فرهنگ سازمانی بر فساد اداری، مجله تدبیر، شماره 181،

    حافظ نیا-محمدرضا(1387)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)

    حبیبی، نادر(1375)، فساد اداری، تهران، انتشارات وثقی، چاپ اول.

    خاکی- غلامرضا (1379)، روش تحقیق در مدیریت، تهران، کز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی

    دفت، ال ریچارد( 1377 ) تئوری و طراحی سازمان، ترجمه دکترعلی پارسائیان و دکتر سیدمحمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    دیویی، جان و ترجمه شریعتمداری، علی، (1373) منطق تئوری تحقیق، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم

    ذاکر صالحی، غلامرضا(1388)، راهبردهای مبارزه با فساد اداری، تهران، جنگل، جاودانه

    رابینز، استیفن (1386) تئوری سازمان ،ترجمه سید مهدی الوانی- حسن دانائی فرد(1386)

    رابینز،استیفن پی(1378) ترجمه علی پارسائیان، سیدمحمد اعرابی،‌دفتر پژوهشهای فرهنگی

    ربیعی، علی،(1383) زنده باد فساد، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    رفیع پور، فرامرز،(1386) سرطان اجتماعی فساد، تهران: شرکت سهامی انتشار

    رفیع پور، فرامرز (1388)، فرهنگ سازمانی و فساد، مجله توسعه و تضاد، جلد اول، چاپ اول، شرکت سهامی انتشار

    زرگر، (1383)، راهنمای SPSS ،انتشارات بهینه

    زیادلو، غلامرضا، (1384)  بررسی عوامل مؤثر بر فساد اداری در دو بخش دولتی و غیردولتی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد به راهنمائی دکتر غلامرضا معمار زاده دانشگاه آزاد علم تحقیقات

    سرمد،‌زهره، بازرگان، عباس ( 1383 )، دکتر الهه حجازی- روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه

    سکاران اوما، محمد صائبی، محمود شیرازی(1380) روش های تحقیق در مدیریت، مرکز آموزش مدیریت دولتی

    شاین،(1383)، فرهنگ سازمانی،‌ترجمه محمدابراهیم محبوب، تهران، انتشارات سازمان فرهنگی فرا

    23- صبوری، منوچهر، (1387) بوروکراسی مدرن در ایران، تهران، نشر صبا، چاپ اول

    24- صفرزاده- حسین، فرهنگی- علی اکبر(1385) روش های تحقیق در علوم انسانی، تهران، مؤسسه انتشاراتی و پخش کتاب پویش

    25- صفری، سعید نائبی، حمیدرضا، (1380) رویکردهای مختلف در مبارزه با فساد، مجموعه مقالات دومین همایش علمی و پژوهشی نظارت و بازرسی کشور، تهران، سازمان بازرسی کل کشور

    26- طرح مطالعاتی تدوین برنامه مبارزه با فساد و ارتقای سلامت در نظام اداری (1380) (حکومت)، معاونت امور مدیریت و منابع انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

    27-عزتی- مرتضی،(1376) روش تحقیق در علوم اجتماعی ، مؤسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس

    28- عیسایی، محمدتقی. نامداری،‌نیما، (1385)، فرهنگ سازمانی یک مجرای کارآمد، مجله گزیده مدیریت، سال هفتم شماره 56

    29- فرهادی نژاد، محسن، (1380) فساد اداری و شیوه های کنترل آن، مجموعه مقالات دومین همایش علمی  پژوهشی نظارت و بازرسی در کشور، تهران، سازمان بازرسی کل کشور

    30- فرج پور، مجید، (1380) موانع توسعه توسعه؛ بررسی فقر، تبعیض و فساد، تهران، خدمات فرهنگی رسا

    31- فقیهی، ابوالحسن، و وزیری سابق، حسین ( مترجمان)، (1371) سازماندهی؛ پنج الگوی کارساز مرکز آموزش مدیریت دولتی

    32- کسرایی- احمدرضا ، علی رحیمی- محمد مهدی، (1388) بررسی رابطه ساختار سازمانی و اثربخشی ارتباطات؛ فصلنامه بصیرت شماره 44

    33- کردنائیج- اسداله، مقیمی- سیدمحمد، قناتی- سوسن، یزدانی- حمیدرضا، (1388) بررسی رابطه بین عناصر ساختار سازمانی و فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه تهران، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 3

    34- کریم زاده، صمد، (1385) روش های تحقیق در علوم رفتاری، راهنمای علمی پژوهشی، تهران: انتشارات فرهنگ سبز

    35- کیا، فاطمه، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و فساد اداری، (1389) پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمائی دکتر قوچانی، دانشگاه پیام نور، دانشکده مدیریت و حسابداری

    36- محمدزاده، عباس، مدیریت توسعه، (1384) تهران، انتشارات سمت

    37- مرکز اطلاعات و تحقیقات علوم رفتاری، تقسیم بندی روش تحقیق در علوم رفتاری سایت اینترنتی bric.ir

    38- مشبکی،‌اصغر مدیریت رفتار سازمانی: (1377) تحلیل کاربردی، تهران، نشر ترمه

    39- معدنچیان، ابراهیم، (1380) اقدامات اساسی مالزی در بهبود نظام مدیریت اداری کشوری و مبارزه با فساد اداری، مجموعه مقالات دومین همایش علمی و پژوهشی نظارت و بازرسی در کشور، تهران، سازمان بازرسی کل کشور

    40- معدنچیان، ابراهیم، گردآورنده و مترجم، (1382)  بررسی وضعیت و برنامه ریزی برای مبارزه با فساد اداری در کره جنوبی و تانزانیا، تهران، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، معاونت پژوهشی

    41- منصورنژاد، محمد، (1388) فساد اداری و امنیت اجتماعی، مجله فرهنگ اندیشه، شماره یازدهم، سال سوم، مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی

    42- منوریان، عباس، (1378) طراحی ساختار سازمانی، آموزشهای تخصصی و اداری

    43- نجاری، رضا،(1378) علل تخلفات اداری و چگونگی پیشگیری از آنها، همایش نظام اداری و توسعه سازمان امور اداری و استخدامی، تهران:

    44- وایزبرگ، هربرت ف. و بروس د. براون، درآمدی بر تحقیق پیمایشی و تحلیل داده ها، ترجمه جمال عابدی.

    45- هچ، ماری، دانائی فرد، حسن،(1388) تئوری سازمان مدرن- نمادین، تفسیری و پست مدرن، تهران، انتشارات افکار

    46- هوشمندیار، نادر، (1378) تقابل فساد اداری با توسعه سازمان های دولتی، روزنامه اعتماد ملی، شماره 691،

    لاتین

    1- A.J.Dubrin, 1987 Haman Relations: AJob Oriented Approach,

    2- Baird L, Post J.E., and Mahon J.F,  Management: Functions and Responsibilities, 1990, Harper Row Publishers Inc.

    3- bovee, courtland L. , and Thill, John V., and Wood, Martin Burk. And Dovel, George p. (1993), Management, International Ed., McGrow Hill Book Co.

    4- Bhargava and Emil Bologaita (2004). "Challenging in Asia". Case studies and a frame work for action, The international bank for reconstruction and development.

    5- Carlisle, Howard M. (1976); Management, Concepts, and situation;  Chicago: Science research Associates.

    6- Edward L. Glaeser and Claudia Goldin, (2004) Corruption and Reform Lessons from America’s Economic History, The University of Chicago Press

    7-Feleming, Peter and Stelios C. Zyglidopoulos, (2009) Charting Corporate Corruption,  Printed and bound by MPG Books Group, UK

     

    8- Hall R. (1987). Organizational Structures, Processed and Outcomes, fourth

    Edition, Printice-Hall, Inc

    9- Jakob Svensson(2005), Eight Questions about Corruption, Journal of Economic Perspectives—Volume 19, Number 3

    10 james,c. scott(1972) "comparative political corruption". Prentice hall inc.p4.

    11- Jonse, peter, (2005), Combating Fraud and Corruption in the public sector, Chapman and Hall

    12- Mintzberg, H, and Quinn J.B, 1991 " The strategy process" (second edition), Prentice Hall International co

    13- Starbuk, William (1974);  "The Current State of Organization Theory," in Joseph McGuire, (Ed), Contemporary Management; Englewood Cliffs, New Jersey: Prentic- Hal.

    .


موضوع پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), نمونه پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), جستجوی پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), فایل Word پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), دانلود پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), فایل PDF پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), تحقیق در مورد پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), مقاله در مورد پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), پروژه در مورد پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), پروپوزال در مورد پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), تز دکترا در مورد پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), پروژه درباره پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), گزارش سمینار در مورد پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران), رساله دکترا در مورد پایان نامه طراحی ساختار سازمانی مناسب در جهت کاهش فساد اداری در سازمان های اداری (مطالعه موردی بانک ملی ایران)

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: سیستم های اطلاعات مدیریت چکیده اغلب صاحبنظران عقیده دارند که موفقیت یا شکست حکومت ها به چگونگی اجرای امور عمومی بستگی دارد. سلامت نظام اداری یکی از مباحث بسیار مهم در علم اداره امور عمومی می باشد. لذا همه حکومت ها سعی دارند تا نظام اداری ای کاملا شفاف و بدون وجود فساد دارا باشند. سلامت نظام اداری تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: مدیریت نیروی انسانی چکیده فرهنگ سازمانی به‌ دلیل ماهیت اثرگذاری قوی که می‌تواند بر رفتار و عملکرد اعضاء سازمان داشته باشد، نقش مهمّی در کنترل درونی رفتارهای کارکنان و پیشگیری از بروز فساد اداری دارد. پژوهش حاضر به منظور بررسی عوامل فرهنگ سازمانی براساس مدل هافستد در سازمان‌های دولتی، در سازمان جهادکشاورزی استان ...

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی -گرایش مدیریت بازاریابی چکیده تحقیق حاضر تحت عنوان بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم انجام گرفته است . هدف از انجام آن، شناسایی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری و مشخص کردن رابطه عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری با فساد اداری در شعب مربوطه می باشد. به منظور سنجش فساد اداری ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد M.A. گرایش: منابع انسانی چکیده با توجه به ماهیت فراملی و بین‌المللی بودن موضوع فساد و مبارزه با آن، اقدامات زیادی در سطح بین‌المللی و منطقه­ای برای مبارزه با این پدیده صورت پذیرفته است. در این میان، نقش سازمان ملل متحد و ارکان آن بسیار تعیین کننده است. این سازمان می‌تواند در کمک به کشورهای عضو برای جلوگیری از فساد اداری، ارتقای سلامت و شفافیت بسیار موثر، ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش :منابع انسانی چکیده تحقیق حاضر با هدف تعیین بررسی رابطه آموزش مهارت و اثربخشی سازمانی در شرکت های تولیدی شهرک صنعتی رشت با توجه به نقش تعدیل گر فرایند مدیریت دانش انجام شده است.روش تحقیق حاضر توصیفی بوده و از نظر هدف کاربردی محسوب می شود. جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های تولیدی شهرک صنعتی رشت بوده و شیوه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی (M.A ) چکیده متغیرهای استرس شغلی و تعهد سازمانی از جمله موضوع های مهمی هستند که امروزه در سازمان­های موفق مورد توجه قرار گرفته­اند. یکی از متغیرهایی که با استرس شغلی و تعهد سازمانی مرتبط دانسته شده است اخلاق کاری است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کاری با تعهد سازمانی و استرس شغلی در میان کارکنان اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ...

دانشکده مدیریت پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت امور شهری چکیده: بروز فساد که به معنی سوء‌استفاده از قدرت قانونی به منظور تأمین نفع شخصی است؛ در تمامی کشورهای دنیا از جمله مهم‌ترین مسائل مدیریت امور کشورها و شهرها در سطوح خرد، میانی و کلان محسوب می‌شود. به نحوی که با خود اثرات و تبعات منفی بسیاری از جمله عدم رضایت شهروندان از سازمان‌ها، گسترش فقر در جامعه، ممانعت از توسعه‌ی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش: " استراتژیک " چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : در طول تاریخ یکی از آرزوهای اساسی انسان اجرای عدالت و تحقق آن در جامعه بوده است. اجرای عدالت در جامعه و به خصوص سازمان ها موجب می شود که افراد با آرامش خاطر بیشتری به وظایف خود عمل کنند و بروز رفتار شهروندی سازمانی تحقق یابد. پژوهش حاضر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرائی گرایش استراتژیک چکیده: تصمیم‌گیری استراتژیک، با توجه به دنیای پر از تغییر و پیچیده امروزی، امری حیاتی و ضروری محسوب می‌شود. مدیران اغلب برای تصمیم‌گیری استراتژیک از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. مهمترین این رو‌ش‌ها، استفاده از رویکرد عقلائی و یا بکارگیری رفتارهای سیاسی است. منظور از فرایند عقلائی، استفاده از ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: بازرگانی بین الملل چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): آگاهی سازمانی عبارت از این است که چه طور می توان از دانش سازمانی برای دست یابی به اهداف سود برد، چگونه می توان از دانش های به دست آمده، شیوه های عمل تجویز شده، کانال های رسمی ارتباطات و تصمیم گیری به اهداف رسید در پژوهش حاضر تلاش شده ‌است ...

ثبت سفارش