پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان

word 536 KB 30576 83
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرائی

    گرایش استراتژیک

     

    چکیده:

    تصمیم‌گیری استراتژیک، با توجه به دنیای پر از تغییر و پیچیده امروزی، امری حیاتی و ضروری محسوب می‌شود. مدیران اغلب برای تصمیم‌گیری استراتژیک از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. مهمترین این رو‌ش‌ها، استفاده از رویکرد عقلائی و یا بکارگیری رفتارهای سیاسی است. منظور از فرایند عقلائی، استفاده از اطلاعات موجود، تصمیم‌گیری براساس واقعیت‌ها بدون در نظر گرفتن منافع شخصی در تصمیم‌گیری است. رفتارهای سیاسی در تصمیم‌گیری نیز به این معناست که تصمیم‌گیرندگان اولویت‌ها، علائق و منافعشان برایشان مهم وضروری است و این موارد را در تصمیم‌گیری‌هایشان دخالت می‌دهند. بکارگیری هر کدام از این رویکردها، می‌توان اثرات مثبت و منفی را برای سازمان به همراه داشته‌باشد. اگر فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک، فرایندی عقلائی باشد و یا اینکه با اتخاذ رفتارهای سیاسی انجام شود؛ می‌تواند بر روی  تعهد کارکنان یک سازمان تأثیر گذارد، به‌گونه‌ای که  تعهد کارکنان را افزایش یا کاهش دهد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه تعهد کارکنان بانک ملت با رویکردهای مورد استفاده در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک سازمان در بانک ملت  انجام گردید.  جهت سنجش میزان رفتارهای سیاسی در تصمیم‌گیری و یا استفاده از رویکرد عقلائی، از پرسشنامه‌های دین و شارفمن[1] استفاده گردید. ضمنا تعهد سازمانی و یا وجوه سه گانه تعهد کارکنان بانک ملتاستان البرز با پرسشنامه آلن و می‌یر سنجیده شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری سیستماتیک، تعداد 200 نفر از کارکنان بانک ملت استان البرز جهت تکمیل پرسشنامه‌ها انتخاب گردیدند. پس از جمع‌آوری داد‌ه‌ها و انجام آزمون‌های آماری مرتبط مشخص گردید که رویکرد عقلائی و رفتارهای سیاسی هر دو  با تعهد عاطفی و تعهد هنجاری رابطه مثبت  و معناداری دارند. ضمناً با تحلیل داده‌های مرتبط مشخص گردید که بین این دو رویکرد (رویکرد عقلائی و سیاسی) با تعهد مستمر هیچ‌گونه رابطه‌ای وجود ندارد.

     

    واژگان کلیدی: رویکرد عقلائی، رفتار سیاسی، تعهد سازمانی، تصمیم‌گیری استراتژیک

     

    [1].Dean & Sharfman

    1 مقدمه

              امروزه، سازمان‌ها در هر حد و اندازه‌ای که باشند، برای موفقیت، با فرصت ها و تهدیدهای پرچالشی روبرو هستند که جهت مواجه با آن‌ها، ناگزیر به اخذ تصمیمات استراتژیک هستند. تصمیم‌گیرندگان استراتژیک تحت تأثیر عوامل مختلفی اقدام به تصمیم‌گیری می‌نمایند. یکی از فاکتورهای مهم و اصلی در تصمیم‌گیری، عوامل عقلائی است که به فاکتورهای قابل اندازه‌گیری مانند هزینه، زمان و... اطلاق می‌شود. در اینگونه رویکرد، اغلب اثر عوامل غیرکمی، مانند رفتارهای سیاسی و پیمان‌های بین گروه‌ها و ... نادیده گرفته‌ می‌شود.

    در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک از  دو روش عقلائی و سیاسی استفاده می‌شود. تصمیمات اتخاذ‌شده بر اساس هرکدام از رویکردهای مطرح شده فوق، می‌تواند کارکردهای متفاوتی برای سازمان به‌همراه داشته‌باشد. یکی از کارکردهای تصمیم‌گیری، اثرگذاری بر روی میزان تعهد سرمایه‌های انسانی یک سازمان است. تعهد سازمانی را می‌توان وابستگی عاطفی و روانی به سازمان در نظر گرفت که براساس آن فردی که شدیداً متعهد است، هویت خود را با سازمان معین می‌کند، در سازمان مشارکت می‌کند و در آن درگیر شده و از عضویت در سازمان لذت می‌برد.

    اگر تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان، از رویکردهای سیاسی جهت اتخاذ تصمیمات مهم و کلیدی استفاده نمایند، به تعهد سازمانی افراد می‌تواند خدشه وارد شود، البته ادبیات پژوهش نیز نشان می‌دهد که فرهنگ‌های حاکم بر سازمان‌ها، می‌تواند باعث شود که رویکرد سیاسی نیز  منجر به افزایش تعهد سازمانی کارکنان گردد.

    منظور از تعهد سازمانی در این پژوهش، سه تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر است که در مجموع تعهد سازمانی را شکل می‌دهد.وجود نیروهای انسانی متعهد به سازمان در هر سازمان ضمن کاهش غیبت، تاخیر و جابجایی، باعث افزایش چشمگیر عملکرد سازمان، نشاط روحی کارکنان و تجلی بهتر اهداف متعالی سازمان و نیز دستیابی به اهداف فردی خواهد شد. عدم احساس تعهد و تعهد سطح پایین، نتایج منفی را برای فرد و سازمان به دنبال دارد؛ از جمله نتایج، ترک خدمت، غیبت زیاد، بی میلی به ماندن در سازمان، کاهش اعتماد مشتریان و کاهش درآمد می باشد

    در این پژوهش، رابطه بین میزان تعهد سازمانی کارکنان بانک ملت  با هر یک از رویکردهای تصمیم‌گیری استراتژیکمورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این فصل به بررسی ادبیات تصمیم‌گیری استراتژیک، تعهد و رویکردهای سیاسی و عقلائی در رفتارهای سازمانی پرداخته و سپس پیشینه پژوهش‌های انجام شده در خصوص تعهد سازمانی و تصمیم‌گیری استراتژیک در سازمان‌ها مطرح می‌گردد.

    1-2بیان مسئله

              در عصری که تغییر و تحولات سریع و فزاینده از جمله مشخصات آن است، آهنگ تصمیم‌گیری شتاب زیادی به خود گرفته و نیاز به تصمیم‌گیری سریع برای مقابله با فعل و انفعالات در محیط، شرایطی را به‌وجود آورده است که زمان تأمل و تعمق تصمیم‌گیری را برای مدیران کوتاه نموده است.

    در دنیای رقابتی امروز، تصمیم‌گیری‌های استراتژیک، تأثیرات مهمی‌در موفقیت سازمان‌ها دارند. هنگامی‌که سخن از استراتژی به میان می‌آید، اغلب مخاطبان، سندی را به خاطر می‌آورند که بیانگر سیاست‌ها و چارچوب حرکت یک سیستم انسانی در بازه زمانی مشخص می‌باشد. این تصور زائیده این نگرش است که هر سازمان در برخورد با محیط در حال تحول، باید راهی را که بهترین مسیر برای نیل به اهداف سازمانی است، جست‌و جو کرده و پس از یافتن آن راه، تمام منابع خود را برای طی کردن آن بسیج سازد. این نگرشی است که ما آن را فرآیند عقلانی تصمیم‌گیری استراتژیک می‌نامیم.

    تصمیمات استراتژیک در صورتی که با رویکرد عقلانیت رویه و فرایند اخذ شود، و یا به عبارتی فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک، فرایندی عقلائی باشد و یا با اتخاذ رفتارهای سیاسی انجام شود؛ می‌تواند بر روی کارکنان یک سازمان تأثیرگذارد، به‌گونه‌ای که می‌تواند تعهد کارکنان را افزایش یا کاهش  دهد.گرچه تعاریف متعددی از تعهد توسط صاحبنظران حوزه علوم رفتاری ارائه شده‌است، ولی اختلاف نظر در زمینه تعریف تعهد وجود ندارد و در تمامی‌تعاریف تعهد سازمانی، سه عامل اعتقاد به اهداف و ارزش‌های سازمان و تمایل به تلاش شدید و خواست عمیق ادامه عضویت در سازمان وجود دارد. کارکنانی که معتقدند سازمانآن‌ها از آنان حمایت می‌کند، تمایل پیدا می‌کنند که به سازمان تعهدعاطفی داشته باشند. آن‌هاوقتی که می‌بینند سرمایه‌گذاری اساسی برای سازمان کرده‌اند و در صورت ترک آن سرمایه‌شان به خطر می‌افتد، نسبت به سازمان تعهد مستمر پیدا می‌کنند و آن‌هائی که فکر می‌کنند که از آنان وفاداری مورد انتظار است، تعهد هنجاری را بر می‌گیرند.

    در این پژوهش، هدف این است که ارتباط تصمیم‌گیری استراتژیک با فرایند عقلائی و با استفاده از رفتارهای سیاسی با انواع تعهدات بررسی شود. به عبارتی مشخص شود که آیا تصمیمات استراتژیک برگرفته از رفتارهای سیاسی و یا با فرآیند عقلائی، بر روی تعهدات کارکنان بانک ملت تأثیرگذار است یا خیر.

     

    1-3ضرورت انجام پژوهش

    سازمان‌های بزرگ در سال‌های اخیر نسبت به برنامه‌ریزی جامع یا استراتژیک بسیار افزایش یافته‌است. به طوری‌که تنها راه اثربخشی و کارآمدی مدیران، در بهره‌گیری از این برنامه‌ریزی جست‌وجو

    می‌شود. بانک‌ها، نیز به مانند همه سازمان‌ها، و با توجه به مسئولیت بزرگی که در راستای اجرای سیاست‌گذاری‌های پولی در کشور دارند، همواره جهت تحقق اهداف و برنامه‌ریزی‌های استراتژیک، با تصمیم‌گیری‌های استراتژیک مواجه هستند. این تصمیم‌گیری‌ها، اگر با فرآیند عقلانیت  و رفتارهای سیاسی اتخاذ شود، می‌تواند بر روی تعهدات کاری کارمندان بانک اثر مثبت یا منفی بگذارد.

    به عبارتی باید گفت که امروزه بانک‌ها در راستای بهبود خدمات خود و جلب رضایت مشتریانشان، به کارمندانی متعهد و پاسخگو نیازمندند. لذا یکی از دغدغه اصلی مدیران بانک‌ها، ارتقای تعهد کاری کارمندانشان می‌باشد. طبق تحقیقات انجام شده، می‌توان پیش‌بینی نمود که تصمیم‌گیری استراتژیک با عقلانیت در فرآیند و رفتارهای سیاسی نیز  منجر به تغییر تعهد کاری کارمندان بانک می‌گردد.

     

    1-4مدل پژوهش

    از آنجا که این پژوهش، به بررسی تأثیر رابطه بین عقلانیت فرآیند تصمیم‌گیری و بکارگیری رفتارهای سیاسی در اتخاذ تصمیم، با  تعهد کارکنان بانک ملت می‌پردازد، مدل مورد استفاده در این پژوهش

    عقلانیت در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک

    تعهد عاطفی

    تعهد مستمر

    تعهد هنجاری

    رفتارهای سیاسی در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک

    ±

    +

    -

    -

    +

    -

    (ستین و پکینس،2011،صص-1163-1154 )

     

    به شرح ذیل میباشد.این مدل در سال 2011 تدسط دو نفر به نام های اقایان ستین و پکینس از کشور ترکیه مطرح شد،  که نشان دهنده رابطه‌ای میان عقلانیت محسوس رفتاری، رفتارهای سیاسی و تعهد سازمانی می باشد. این تحقیقات توسط 150 فرد آکادمیک انجام گرفته است و داده‌ها بر مبنای تحلیل رگرسیون انجام شده‌اند.و تمام فرضیه های اولیه تایید شدند.

     

    1-5 فرضیات پژوهش

     

    بین عقلانیت در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک با تعهد کارکنان بانک ملت رابطه مثبت معناداری وجود دارد.

    1-1بین عقلانیت در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک با تعهد عاطفی کارکنان بانک ملت رابطه مثبت معناداری وجود دارد.

    1-2بین عقلانیت در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک با تعهد مستمر کارکنان بانک ملت رابطه مثبت معناداری وجود دارد.

    1-3بین عقلانیت در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک با  تعهد هنجاری کارکنان بانک ملت رابطه مثبت معناداری وجود دارد.

    بین رفتارهای سیاسی در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک با تعهد کارکنان بانک ملت رابطه منفی معناداری وجود دارد.

    2-1بین رفتارهای سیاسی در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک با تعهد عاطفی کارکنان بانک ملت رابطه منفی معناداری وجود دارد.

    2-2بین رفتارهای سیاسی در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک با تعهد مستمر کارکنان بانک ملت رابطه منفی معناداری وجود دارد

    2-3 بین رفتارهای سیاسی در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک با تعهد هنجاری کارکنان بانک ملت رابطه منفی معناداری وجود دارد.

    1-6قلمرو پژوهش، جامعه و نمونه آماری

    هر پژوهش بایستی در حوزه زمانی و مکانی خاصی انجام شود. قلمرو زمانی این پژوهش سال 1391 و قلمرو مکانی آن استان البرز می‌باشد.این پژوهش از نقطه نظر هدف، کاربردی است، زیرا در آن به بررسی الگوهای طراحی شده توسط تحقیقات پایه پرداخته و می‌تواند به عنوان راه‌حلی برای مسائل اجرائی و واقعی در نظرگرفته شود.

              از طرف دیگر، پژوهش از نقطه نظر روش، تحقیق از نوع همبستگی است. هدف از یک مطالعه همبستگی، برقراری یک رابطه یا نبود آن است.

    1-7  هدف پژوهش

    هدف آرمانی این پژوهش، دستیابی به رویکردی است که بتوان با استفاده از آن به نحوه شایسته‌ای، از رویکرد عقلائی برای تصمیم‌گیری استراتژیکی سازمان، استفاده نمود.

    هدف کلی این پژوهش:

    1- تعیین رابطه بین عقلانیت در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژیک و تعهد سازمانی کارکنان بانک ملت و 2- تعیین رابطه بین رفتارهای سیاسی در فرایند تصمیم‌گیری با تعهد سازمانی  کارکنان بانک ملت می‌باشد.

    اهداف فرعی این پژوهش عبارتند از:

    تعیین رابطه بین عقلانیت در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژی با تعهد عاطفی کارکنان بانک ملت.

    تعیین رابطه بین عقلانیت در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژی با تعهد مستمر کارکنان بانک ملت.

    تعیین رابطه بین عقلانیت در فرآیند تصمیم‌گیری ‌استراتژی با تعهد‌ هنجاری کارکنان بانک ملت.

    تعیین رابطه بین رفتارهای ‌سیاسی در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژی با تعهد عاطفی کارکنان بانک ملت.

    تعیین رابطه بین رفتارهای سیاسی در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژی با تعهد مستمر کارکنان بانک ملت.

    تعیین رابطه بین رفتارهای سیاسی در فرآیند تصمیم‌گیری استراتژی با تعهد هنجاری کارکنان بانک ملت.

     

    1-8 مفاهیم واژگان کلیدی

    مفهومنظری رویکردعقلانی در تصمیم‌گیری: در این رویکرد،تصمیم‌گیرندگان باید از اطلاعات قابل ملاحظه‌ای در مورد ارزش­ها، منابع، اهداف و اولویت­های هدف­های گوناگون برخوردار بوده، بتوانند رفتارهای احتمالی آینده را پیش‌بینی کنند. لذا تصمیم‌گیرندگان در صدد اتخاذ بهترین تصمیمات هستند. بر اساس تجزیه و تحلیل «هربرت سایمون» تصمیمات عقلائی نتیجه‌ی منطقی دو مقوله‌ی ارزش و واقعیت است (قوام، 1372؛صص.57-52).

    مفهوم عملیاتی رویکرد عقلانی در تصمیم‌گیری:  در این پژوهش منظور از رویکرد عقلائی تصمیم‌گیری، این است که تیم تصمیم‌گیری تا چه میزان به دنبال به‌دست آوردن اطلاعات، آنالیز آن‌ها و استفاده از تکنیک‌های تحلیلی است. ضمناً در بررسی رویکرد عقلائی، به این مقوله نیز پرداخته می‌شود که فرآیند تصمیم‌گیری تابع تحلیل است یا احساسات.

    مفهوم نظری رفتارهای سیاسی: شامل فعالیت‌هائی است که عمدتاً برای افزایش قدرت قانونی یا مدرک مرجعیت افراد و گروه‌ها به کار گرفته می‌شود (دوبرین، 2001 ؛ص.67)[1].

    مفهوم عملیاتی رفتارهای سیاسی:  برای سنجش رفتارهای سیاسی در سازمان، به این موضوع می‌پردازیم که گروه تصمیم‌گیرندگان تا چه اندازه، به اهداف و منافع خود در تصمیم‌گیری‌ها می‌اندیشند و چه میزان قدرت بر روی تصمیمات تأثیرگذار است و نهایتاً اینکه نقش مذاکره در تصمیم‌گیری‌ها، چگونه است.

    مفهوم نظری تعهد سازمانی: تعهد سازمانی عبارت از نگرش‌های مثبت یا منفی افراد نسبت به کل سازماناست که در آن مشغولبه کارند. در تعهد سازمانی شخص نسبت به سازمان احساسوفاداری قوی دارد و از طریق آن سازمان خود را مورد شناسایی قرار می‌دهد (استرون،1377؛صص.74-73،)

    مفهوم عملیاتی تعهد سازمانی:  در این پژوهش، مفهوم تعهد سازمانی توسط پرسشنامه آلن و می‌یر بررسی می‌گردد.

    1مقدمه

    در  خصوص وظایف مدیر در سازمان، نظرات گوناگونی ارائه‌شده‌است، برای مثال برخی از اندیشمندان، وظایف مدیر را پنج وظیفه اصلی برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری، بسیج منابع و کنترل و نظارت برشمرده‌اند. گروهی نیز وظیفه مدیر را در نوآوری و خلاقیت خلاصه‌ کرده‌اند. اما یکی از مهمترین وظایف مدیر و شالوده وظایف مذکور، تصمیم‌گیری است .این وظیفه قابل واگذاری به غیر نیست؛ زیرا اگر مدیری تصمیم‌گیری نکند، عملاً مدیریت نخواهد کرد. از طرفی تصمیمات استراتژیک یک سازمان که توسط مدیران اخذ می‌شود، تحت تأثیر دو رویکرد عقلائی و یا مبتنی بر رفتارهای سیاسی است.

    در این فصل، ادبیات مرتبط با تصمیم‌گیری، رویکرد عقلائی در تصمیم‌گیری استراتژیک، مفهوم رفتارهای سیاسی در سازمان و تعهد سازمان به تفصیل ارائه می‌شود. سپس پیشنیه پژوهش در مورد ادبیات تعهد سازمانی و تصمیم‌گیری با رویکردهای مورد نظر، مطرح می‌گردد.

    2-2 مفهوم تصمیم‌گیری

              تعاریف زیادی از تصمیم‌گیری صورت گرفته‌است ولی جملگی بر این مساله تأکید دارند که تصمیم بر انتخاب فرد دلالت دارد و فرد این انتخاب را از بین گزینه‌های موجود که ممکن است محدود یا نامحدود باشند، انجام می‌دهد. در زیر به برخی از مهمترین تعاریف از تصمیم‌گیری اشاره می‌کنیم:

    تصمیم‌گیری عبارت است از انتخاب یک راه از میان راه‌های مختلف (الوانی،1373؛ ص.87).

    تصمیم‌گیری فراگردی است که طی آن شیوه عمل خاصی برای حل مساله یا مشکل ویژه برگزیده می‌شود (استونر،1379 ؛ص.34).

    تصمیم‌گیری فراگردی است که از طریق آن، راه‌حل مساله معینی انتخاب می‌گردد (رضائیان، 1371، ص.74)

    تصمیم‌گیری فرآیندی است خاص شامل انتخاب یک راه و روش از میان دو یا چند روش موجود. تصمیم به معنای انتخابی خودآگاه است که به فرد امکان می‌دهد تا براساس مجموعه‌ای از شرایط داده شده، نحوه رفتار و طرز تفکر خاص آن مجموعه بررسی و سپس یک گزینه مقبول واقع شود و سپس اجرا گردد. تصمیم زمانی گرفته می‌شود که انتخاب انجام شده باشد. از تصمیم‌گیری نمی‌توان صرف‌نظر کرد، زیرا امتناع ورزیدن از گرفتن تصمیم، خودش یک نوع تصمیم‌گیری است (عباس‌زادگان، 1383 ،شماره23).

    تصمیم‌گیری صرفا عمل گزینش میان راه‌حل‌های جایگزین یا بدیل‌های موجودی است که در موردشان یقین و قطعیت نداریم (دوئرتی و فالتزگراف،1388 ،ص.209).

    2-3 سطوح تصمیم‌گیری

    یک مدیر در طول روز اطلاعات زیادی به او می رسد. بصورت کلی می توان گفت که مدیر پس از اخذ این اطلاعات سه نوع تصمیم گیری می نماید.

    نوع اول که اغلب به نام تصمیمات استراتژیک خوانده می شود، تصمیمات مربوط به امور دراز مدت، پیچیده، و غیر ساختمند است کهتوسط مدیران عالی رتبه اتخاذ می شود (لوکاس، 1985 ،ص.35)[2]. اطلاعات مربوط به چنین تصمیماتی، عموما تعریف نشده، غیر مبتنی بر موارد از پیش تجربه شده، با منشا بیرون از سازمان، جمع آوری شده از طرق غیر رسمی و کوتاه شده‌است (داویس،1984 ،صص.36-35)[3].

    نوع دوم از تصمیمات، اغلب به نام تصمیمات کنترلی مدیریت[4] خوانده شده که توسط مدیران میانی اتخاذ می گردد. عموما اطلاعات دریافتی برای این نوع تصمیمات، با معیارهایی از قبیل استانداردهای سازمان و یا بودجه سنجیده می شود. اطلاعات مربوط به این نوع تصمیمات، غالبا متوجه داخل سازمان، کوتاه مدت، تاریخی و ساده‌تر است.

     نوع سوم، تصمیمات عملیاتی است. این قبیل تصمیمات براحتی فرموله شده و سیستم های کامپیوتری نیز می توانند کار را راحت‌تر نمایند.

    2-4ابعاد تصمیمات استراتژیک

    حال این سوال مطرح می‌شود که آیا تمامی‌تصمیماتی که سازمان با آن روبرو است، جنبه استراتژیکی دارد؟ معمولا مسائل استراتژیکی سازمان دارای ویژگی‌های زیر است:

    موضوعات استراتژیکی نیاز به تصمیمات مدیران سطح بالا دارد. چون تصمیمات استراتژیکی چندین ناحیه از عملیات سازمان را زیر پوشش خود می‌گیرند، لذا به دخالت مدیران سطح بالا نیاز دارند. چرا که مدیران سطح بالا از آینده‌نگری مورد نیاز برای درک نتایج گسترده‌ این چنین تصمیماتی برخوردار هستند و این قدرت را دارند که منابع مورد نیزا برای این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها را تأئید و تخصیص دهند.

     موضوعات استراتژیکی منابع زیادی را در سازمان به خود اختصاص می‌دهند. تصمیمات استراتژیکی به میزان قابل ملاحظه‌ای نیازمند تقسیم افراد، اموال یا پول است که می‌باید از منابع داخلی یا از خارج سازمان، تأمین شود. این تصمیم‌گیری‌ها سازمان را متعهد به فعالیت‌های طولانی می‌کند و به همین دلیل به منابع زیادی نیاز دارد.

    موضوعات استراتژیکی، آینده محور هستند. تصمیم‌گیری‌های استراتژیکی بیشتر بر آنچه که مدیران پیش‌بینی می‌کنند مبتنی هستند تا آنچه که می‌دانند. در این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها، تأئید بر توسعه پیش‌بینی‌هاست که به ایجاد توانائی در سازمان که بهترین استراتژی‌ها را بشود انتخاب کرد، می‌انجامد. در دنیای تجارت آزاد و رقابتی، زمانی یک سازمان موفق است که بتواند یک موضع پیش‌بینی نسبت به تغییر ایجاد کند.

    موضوعات استراتژیکی در شکوفائی بلندمدت سازمان موثرند. تعهدات ایجاد شده ناشی از تصمیم‌گیری‌های استراتژیکی، معمولاً پنج ساله است، ولی تأثیرات آن مدت بیشتری دوام می‌یابد. وقتی که یک سازمان خودش را متعهد به انجام دادن استراتژی خاصی کرد، تخیلات برتری رقابتی آن معمولاً به آن استراتژی پیوند زده می‌شود. سازمان‌ها در بازارهای خاصی، برای محصولات خاص و با فناوری مخصوصی مشهور می‌شوند. این شرکت‌ها، اگر در رابطه با این بازارها، در محصولات یا فن‌آوری‌ها، تغییر بدهند و از یک استراتژی که ریشه‌های مختلف دارد، استفاده کنند؛ منافع قبلی را به خطر می‌اندازند. بنابراین، تصمیمات استراتژیکی روی بهتر شدن یا بدتر شدن سازمان‌ها، اثر بسزائی دارند.

    موضوعا‌ت استراتژیکی معمولاً نتایج چند وظیفه‌ای یا چند داد و ستدی دارند. تصمیمات استراتژیکی برای بیشترین قسمت‌های سازمان نتایج پیچیده‌ای به بار می‌آورند. در تصمیمات مربوط به ترکیب مشتریان، تأکید بر رقابت یا ساختار سازمان، الزاماً یک تعداد از واحدهای دادوستدی استراتژیکی، قسمت‌ها یا واحدهای برنامه‌ای شرکت دارند. همه این قسمت‌ها، تحت تأثیر تقسیم مجدد وظایف و منابع ناشی از این تصمیم‌گیری‌ها، واقع می‌شوند.

    در موضوعات استراتژیکی توجه به محیط خارج سازمان الزامی است. همه سازمان‌ها، به صورت یک سیستم باز هستند. شرایط خارج بر این سازمان‌ها اثر می‌گذارد، این‌ها هم متقابلاً روی محیط خارج از سازمان اثر می‌گذارند که تا حدود زیادی این تأثیر از کنترل خارج است. بنابراین، برای این که یک سازمان بتواند در وضعیت رقابتی قرار گیرد و موفق باشد، مدیران استراتژیکی آن می‌باید دیدی فراتر از عملیات سازمان داشته باشند. آن‌ها، باید آنچه که به دیگران مربوط است و احتمالاً انجام می‌دهند؛ نظیر رقیبان، مشتریان، عرضه‌کنندگان، اعتبار دهندگان، دولت و کارکنان را هم مورد نظر قرار دهند (حاضر، 1378 ،صص.230-226،)

     

    [1]. Dubrin

    [2]Lucas

    [3]Davis

    [4]Management Control Decisions

    چکیده انگلیسی

    Abstract

    Strategicdecision is a vitaland necessary process due to thechangingand complexworld oftoday. Managersoftenuse avariety of methodsforstrategicdecision making. The most importantof these methods is to use rationalapproach orpoliticalbehaviors. The purpose of rationalprocess is to use available information inmakingdecisionsbased onthefactsregardless ofpersonal interests. Political behavioralsomeans thatthedecisionmakers getting involved some factors such as priorities, preferences andinterestsareessentialto them indecision-making process. Usingeither ofthese approacheshas positive and negative effectsfor theorganization.  If thestrategicdecision making process be a rationalorpolitical behavior, however, caneffect on employee engagement of organization; so thatemployee engagementcan increase or decrease. Thisstudy aimed toinvestigate the relationship betweenemployee engagements of Mellat bank with theapproachesused inthe Mellatbank'sstrategicdecisions. Dean and Sharfman questionnaireswere used in order toassess the political behavior or rationalapproach in decision-making process. Meanwhile,the threeaspects oforganizational commitmentandemployee engagement of Karaj Mellat Bank were measuredwith Dean and Sharfman questionnaires. Usingsystematicsampling, 200bankemployees of Karaj city were selected to complete the questionnaires. After collecting the dataandrelatedstatisticaltests, it was found that bothrationalandpoliticalbehaviors have positive and significantrelationship with affective andnormative commitments. However, by analyzing therelevantdata it was also found that there is no association betweenthe two approaches(rational and politicalapproaches) withanycontinuous commitment.

    Keywords:rationalapproach, politicalbehavior, organizational commitment, strategicdecisions

  • فهرست مطالب

    عنوان                                                                                           شماره صفحه

    چکیده                                                                          1 

    فصل اول: کلیاتتحقیق

    1-1 مقدمه. 3

    1-2 بیان مسأله. 4

    1-3ضرورت انجام پژوهش... 4

    1-4 مدل پژوهش... 5

    1-5 فرضیات پژوهش... 6

    1-6قلمروپژوهش،جامعه ونمونه آماری.. 7

    1-7هدف پژوهش... 7

    1-8مفاهیم واژگان کلیدی.. 7

    فصل دوم: مروری برادبیات تحقیق وپیشینه تحقیق

    2-1مقدمه. 10

    2-2 مفهوم تصمیم‌گیری.. 10

    2-3 سطوح تصمیم‌گیری.. 11

    2-4ابعادتصمیمات استراتژیک... 11

    2-5 رویکردهای تصمیم‌گیری.. 13

    2-5-1تصمیم‌گیری عقلانی.. 13

    2-5-2 تصمیم‌گیری رفتاری.. 15

    2-5-3تصمیم‌گیری باز. 17

    2-6 عوامل موثربرتصمیم‌گیری.. 20

    2-7تصمیم‌گیری سازمانی.. 20

    2-8 رفتارهای سیاسی.. 21

    2-9 اهمیت رفتارهای سیاسی.. 23

    2-10  تئوری‌های سیاسی درسازمان. 26

    2-11  تاکتیک‌های سیاسی درسازمان. 28

    2-12 مهارتهای سیاسی.. 30

    2-13سطوح عمل سیاسی.. 31

    2-14 مفاهیم تعهد. 32

    2- 14-1 تعهد حرفه ای.. 32

    2- 14-2 تعهد سازمانی.. 33

    2-15 ضرورت توجه به تعهدسازمانی.. 34

    2-16 دیدگاه‌های نظری تعهدسازمانی–مدلهای یک بعدی یاچندبعدی.. 34

    2-17 پیشینیه پژوهش... 39

     

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1 مقدمه. 41

    3-2 روش پژوهش... 41

    3-3 روش جمع‌آوری داده‌های پژوهش... 42

    3-4  جامعه آماری.. 42

    3-5روش نمونه گیری و حجم نمونه. 43

    3-6 روش گردآوری داده‌ها 44

    3-7روائی وپایائی پرسشنامه‌ها 44

    3-8 روش تحلیل داده‌ها 45

    3-9 آزمون فرضیات- رگرسیون. 45

    فصل چهارم:تجزیه وتحلیل داده ها

    4-1 مقدمه. 47

    2-4  آمارتوصیفی.. 47

    3-4آزمون نرمال بودن داده‌ها 49

    4-4تحلیل فرضیات... 50

    فصل پنجم:نتیجه گیری وپیشنهادات

    5-1 مقدمه. 56

    5-2 یافته‌های حاصل ازنتایج فرضیه اول. 56

    5-3یافته‌های حاصل ازنتایج فرضیه دوم. 57

    5-4 محدودیت‌های پژوهش............................................................................................................ 58

    5-5 پیشنهادات کاربردی ................................................................................................................ 58

    5-6پیشنهادات برای محققان آینده 59

     منابع و مآخذ. 61

    پیوست 1: پرسشنامه‌ها 66

    چکیده انگلیسی.......................................................................................................... 69

    ف- منابع فارسی

    استرون ، حسین (1377): تعهد سازمانی، مدیریت در آموزش و پرورش، دوره پنجم، شماره مسلسل 17، ص 74-73.

    2-استرون ، حسین (1377): تعهد سازمانی، مدیریت در آموزش و پرورش، دوره پنجم، شماره مسلسل 17، ص 74-73.

    3- استونر، جیمز و دیگران (1379)، مدیریت، ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی. ص34

     

    4-الوانی، سید مهدی (1373)، تصمیم‌گیری و تعیین خط مشی دولتی، تهران، سمت، ص 87

    5-الوانی، سید مهدی، دانائی‌فرد، حسن (1381). نظریه نظم در بی‌نظمی و مدیریت. تهران: صفار. ص. 176

    6-حاضر، منوچهر(1378)، تصمیم‌گیری در مدیریت، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول، 226-230

    7-دفت، ریچارد آل، (1374)، تئوری سازمان و طراحی ساختار، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش بازرگانی، ص. 132

    8-دوئرتی، جمیز و رابرت فالتزگراف (1388)، نظریه‌های متعارض در روابط بین‌الملل؛ ترجمه: علیرضا طیب و وحید بزرگی، چاپ پنجم، تهران، قومس. ص.209

    9-رابینز، استیفن پی، (1374)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی. ص: 90-103

    10-رابینز، تئوری سازمان (1378 ترجمه دکتر سید مهدی الوانی و حسن دانائی‌فرد، چاپ دوم، تهران، انتشارات صفار، ص 65

    11-رضائیان، علی (1371)، اصول مدیریت، چاپ سوم، تهران: سمت، ص 74

    12-رضائیان، علی، فرهنگ رفتاری، شیوه‌ها، ارزش‌ها و... کیهان فرهنگی، سال دهم، شماره 11، ص 1

    13-رنجبریان ، بهرام (1375): تعهد سازمانی ، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان، سال دهم ، شماره 1و2، ص 57-41.

    14-زارعی‌میتن، حسن (1381)، رفتار سیاسی و نقش آن در سازمان و مدیریت، مجله مجتمع آموزش عالی قم، سال چهارم، شماره پانزدهم، ص 27-58

    15-ساروقی ، احمد (1375): تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل به ترک خدمت، فصل‌نامه مدیریت دولتی ، شماره 35، ص 73-65.

    16-سعادت،اسفندیار،"نقدیبرمدلکلاسیکتصمیم‌گیری"،دانشمدیریت،شماره9و10،تابستانوپائیز 1369،صص. 29-42.

     

    17-عراقی ، محمود (1373): بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان مجتمعفولاد اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده ، دانشکده علوم اداری و اقتصاد،دانشگاه اصفهان . ص.21

     

    18-نصراصفهانی، علی،(1376)، رفتار سیاسی در سازمان، تدبیر، شماره 75

     

    19-هچ، مری جو، (1385)، تئوری سازمان: مدرن، نمادین و تفسیری پست مدرن، ترجمه حسن دانائی فرد، تهران، افکار، ص 289

    20-هچ، ماری جو، (1386)، تئوری سازمان: مدرن، نمادین –تفسیری، پست مدرن، ترجمه حسن دانائی فرد، چاپ چهارم، تهران، انتشارات افکار، ص. 75

     

     

                                                                                                               

     

                                                   

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ب- منابع انگلیسی

     

    Archer, Ernest R.(Feb. 1980),"How to make a business decision: An analysis of theory and practice"; Management Review, No. 69, pp. 54-61.

    Armstrong, J. S. (1982). The value of formal planning for strategic decisions: Review of Empirical Research, Strategic Management Journal, 3, p. 197-211

    Bhargava, J. N.(1993) Economics of Information Management; Jampur: Arihant Publishing House, Pp.62-5.

    Calvert, Randall, (1989) Political Decision Making with Costly and Imperfect Information; in P. E. Johnson; Formal Theories of Politics: Mathematical Modelling in Political Science; New York: Pergamon Press, Pp. 497-509.

    Cetin, Munevver & Dilek Pekince, (2011), Perceived Procedural Rationality & Political Behaviours in Strategic Decision Making Process & Organizational Commitment Triangle, Procedia Social & Behavioral Sciences 24, Pp: 1154-1155.

    Cramer, D.  (1996), “Job Satisfaction And Organizational Continuance Commitment: A Tow – Wave Panel Study”, Journal Of Organizational Behavior, Vol 17. No 4, Pp:389-390.

    Cyert, Richard M., & March, James G., (1963), A Behavioral Theory of the Firm. Englewoodcliffs, NJ: Prentice- Hall. P. 341.

    Davis, Gordon B. & Margrethe H. Olson; Management Information Systems: Conceptual Foundations, Structure, and Development; 2nd Ed. New York: McGraw-Hill, 1984, Pp. 35-6.

    Dooley, R.S., Fryxell, G.E. (1999). Attaining decision quality and commitment from dissent: The moderating effects of loyalty and competence in strategic decision-making teams. Academy of Management Journal, 42 (4), p. 389-402.

    Drory, Amos & Romm, Tislia,(1990), Human Relation, no43, p.33.

    Dubrin .Andrew J.2001, leadership ,third edition, Hong ton company ,New York, p.67.

    Forester, J.; "Bounded Rationality and the Politics of Muddling Through"; Public administration Review, Jan.-Feb. 1984, pp. 23-31.

    Greenberg, J & Baron, R.A (2009)“Behavioer In Organizations”, Prentic-Hall, Inc, 7th ed, 2000, p.182.

    Hackett, R. D. , Lapierre, L. M. & Hausdorf, P.A. (2001). "Underestanding the Links Between Work Commitment Constructs", Journal of Vocational Behavior, No. 58 , PP: 392 – 409.

    James, March; "Bounded Rationality, Ambiguity, and the Engineering of Choice", in Bell Journal of Economics, Vol. 9, 1978, Pp. 587-608.

    Johnson, J.P., Korsgaard, M.A., Sapienza, H.J. (2002). Perceived fa.rness, decis.ion control, and commitment in international joint venture management teams. Strategic Management Journal, 23, p. 1141-1160.

    Keeney, Ralph L., (1998), Smart Choices: A Practical Guide to Making Better Decisions; Boston: Harvard Business School Press, P. 56.

    Lucas, Jr., Henry C, (1985), The Analysis, Design, and Implementation of Information Systems; 3rd Ed. New York: McGraw-Hill, P. 35.

    Luthans, F (2008): Organizational behavior. Boston: McGraw Hill, p.129.

    March, James G, (1994);A Primer on Decision Making; New York: Free Press, Pp. 2-7.

    Mayer, J & Hrrscovitch, L (2002): Commitment in the workplace toward a general model. Human Resource management review. 2(9).

    Meyer, J.P & Herscovitch,(2001), L “Commitment In The Workplace, Toward A General Model”, Human Resource Management Review, Vol 11, P.305

    Mayer, R .C & Shoorman, D. F (2000): Differentiating antecedents of organizational commitment, a test of March & Simon model. Journal of organizational behavior. 19 (1). 47-49.

    Mowdey,R.T., Porter,L.W. & Steers,R.M. (1982)." Organizational Linkage: The Psychology of Commitment, Absenteesm, and Turnover", New York: Academic Press, PP :20 -22.

    O'Reilly, Charles A., III;(1983), "The Use of Information in Organization Decision Making"; Research in Organizational Behavior; Vol. 5, P. 108.

    Porter & Madison, Allen (1980), Organizational Politics, Human Relation. Feb.P.31.

    Reenberg, J & Baron, R.A. (1997), “Behavior In Organizations”. Prentic-Hall, Inc, 6th Ed, Pp:190-191.

    Robbins, Stephen, P. (2000), Managing Today; New Jersey: Prentice Hall, P. 69.

    Santos, S. and N.L. Emmalou , (1998)."Factors Related to Commitment of Extension Professionals in the Dominican Republic…", Journal of Agricultural Education, Vol. 35 , No.3:57 – 61.

    Shiuan, C.B & Yu, J.D & Relley, J.H, (2003), “Organizational Comitment, Supervisory Commitment And Employee Outcomes In The Chinese Context Proximal Phyothesis Or Global Hypothesis”,JOURNAL OF ORGANIZATIONAL BEHAVIOR, VOL 24, NO 3, p .313.

    Simon, Herbert A. (Oct. 1986), "Rationality in Psychology and Economics", Journal of Business, Pp. 209-24.

    Simon, Herbert A. (1976), Administrative Behavior, 3rd ed. New York: Free Press, P. 241.

    Simon, Herbert A. (Feb. 1987), "Making Management Decisions: The role of Intuition and Emotion"; Academy of Management Executive; No. 1, Pp. 57-64.

    Simon, Herbert H. (1980), "Cognitive Science: The newest science of the artificial"; Cognitive Science, 4: 33-46.


موضوع پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , نمونه پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , جستجوی پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , فایل Word پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , دانلود پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , فایل PDF پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , مقاله در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , پروژه در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , پروژه درباره پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی کارکنان و رفتار سیاسی و رویکرد عقلائی تصمیم‌گیرندگان استراتژیک سازمان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: استراتژیک چکیده فارسی امروزه در بسیاری از سازمان ها، شاهد افزایش نرخ جابه جایی، کاهش رضایت شغلی ،افزایش میزان غیبت از کار، گسترش بیگانگی از کار و فقدان احساس مسئولیت پذیری کارکنان و به طور کلی عدم هویت یابی اعضا با سازمان خود، هستیم.تا آن جایی که اغلب به نظر می رسد اعضا و کارکنان این سازمان ها به شغل خود تنها به عنوان منبع ...

پايان نامه ي کارشناسي ارشد رشته ي مديريت اجرايي   مهر ماه 1391 چکيده: موضوع مسوؤليت اجتماعي شرکت ها در اقتصاد مدرن و در مباحث مديريتي، يکي از برجسته ترين مسائلي است که در 20 سال گذشت

پایان نامه جهت اخذ مدرک دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تحول چکیده: امروزه ضرورت تحول و تغییر سازمانی برای اکثر مدیران و کارشناسان و سایر افراد کلیدی آشکار شده است چرا که در دنیای امروز همه چیز در حال تغییر و تحول است، به همین جهت می توان گفت در چنین فضا و شرایطی اگر سازمانی سیستم های مدیریتی، مهندسی را اجرایی و همچنین فرهنگ سازمانیش را تغییر ندهد و با نیازهای جامعه و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی چکیده پیاده سازی و اجرای موفقیت آمیز مدیریت ارتباط با مشتری مستلزم طراحی و تدوین صحیح اهداف و استراتژی ها با ساختار، فرهنگ (یا نیروی انسانی) و تکنولوژی سازمانی می باشد. با اینکه تحقیقات زیادی در خصوص دلایل عدم موفقیت سازمان ها در اجرای برنامه ها و استراتژی های مدیریت ارتباط با مشتری صورت گرفته است اما تحقیقات ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش بین الملل چکیده انعطاف­پذیری استراتژیک و تاثیراتی که این امر بر عملکرد صادراتی دارد از اهمیت خاصی برخوردار است. محققان معتقدند که انعطاف­پذیری استراتژیک می­تواند بصورت بالقوه عملکرد را بهبود­داده و موجب سودآوری گردد . سوال اصلی این تحقیق : . " انعطاف پذیری استراتژیک چه تاثیری بر عملکرد صادراتی و توسعه بازار ...

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول فصل اول کلیات تحقیق مقدمه انسان موجودی اجتماعی است که از لحظه تولد تا آخر عمر در اجتماع به سر می‌برد و دائما در تعامل با انسانهای دیگر می‌باشد. وی همواره باید یاد بگیرد چگونه در جمع زندگی کند و نیازهای خود را ارضا نماید .این امر نیازمند به یکسری مهارتهای اجتماعی است که فرد در طی فرایند جامعه پذیری آن‌ها را فرا می‌گیرد و یادگیری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) چکیده موفقیت سازمان های خدماتی در راستای فعالیتهای بازارگرایی مستلزم این است که تعهد کارکنان تضمین شود. یکی از راه های دستیابی به چنین تعهدی، اجرای برنامه های بازاریابی داخلی است. با توجه به اهمیت بازاریابی داخلی و بازارگرایی پژوهش حاضر تلاش دارد تا رابطه بین دو متغیر را با توجه به نقش واسطه ای تعهد و رفتار شهروندی سازمانی مورد ...

چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده در بو

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

پايان­ نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) رشته مديريت بازرگاني گرايش مالي پاييز 1391 چکيده اين تحقيق دسته اي از گويه هاي بر آمده از کنکاش در مباني ارزيابي تحقيقاتي در خصوص تأثي

ثبت سفارش