پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم)

word 2 MB 31248 136
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد

    رشته مدیریت بازرگانی -گرایش مدیریت بازاریابی 

    چکیده

    تحقیق حاضر تحت عنوان بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم انجام گرفته است . هدف از انجام آن، شناسایی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری و مشخص کردن رابطه عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری  با  فساد اداری در شعب مربوطه می باشد. به منظور سنجش فساد اداری و عوامل سازمانی موثر بر آن از پرسشنامه مورد استفاده عباسپور (1385) بهره گرفته  شده است.

    روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و از شاخه همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. از ابزار پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب، برای گردآوری داده های مربوط به متغیرهای تحقیق استفاده شد. از روش نمونه گیری خوشه ای برای دسترسی به اعضای نمونه استفاده بعمل آمد.

    بر اساس نتایج آزمون رگرسیون مؤلفه های «شفافیت فرایندها و رویه‌های کاری وانحصار وظیفه در سازمان» و «حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان در سازمان» بر «فساد اداری» تاثیر دارند و از آنجایی که مقدار0β < می­باشد ،نوع تاثیر منفی می­باشد.

    از آزمون همبستگی برای آزمون فرضیه های تحقیق بهره برداری شد، نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن حاکی از وجود همبستگی منفی بین عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری  با  فساد اداری بود. در سطح اطمینان 95 درصد، فرضیه اصلی و هر 3 فرضیه ، تأیید شدند و بین همه مولفه ها همبستگی منفی وجود دارد.

    واژگان کلیدی :

    فساد اداری ، سیستم های کنترل و نظارت ،نظام حقوق و دستمزد ،فرایندها و شیوهای انجام کار ، شعب منتخب بانک های استان قم

     

     

     فصل اول:

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    فساد اداری به عنوان معضلی گریبانگیر بسیاری از کشورهای در حال توسعه از جمله ایران می‌باشد و وقت و انرژی و امکانات فراوانی را از این کشورها به هدر می‌دهد. بستر و مأمن فساد اداری، نظام اداری کشور و اداره امور دولتی است. جمهوری اسلامی ایران وارث یک نظام اداری ناکارآمد و توأم با فساد در دستگاه حکومتی و دولتی و زیر‌‌نظام‌های آن بوده است. طبعاً بخشی از این فساد، بازمانده از نظام پیشین و بخشی نیز معلول عملکرد و شرایط گریز‌ناپذیر سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دلایل متعدد، نظام جمهوری اسلامی و دولت‌های مختلف آن قادر به انجام اصلاحات و تغییرات مثبت لازم جهت شناسایی و مبارزه با عوامل فساد‌آفرین نگردید، و شرایط جنگ و تحمیل آن به کشور نیز عامل مهم دیگری در تشدید آن بوده‌است.

    شواهد فراوانی وجود دارد مبنی بر این که هر چقدر جوامع به جلو حرکت می‌کنند، موضوع فساد به عنوان یکی از مسائل فراگیر اجتماعی، اهمیت بیشتری می‌یابد ( هیود،1381،ص50) و رویکرد روغن کاری چرخ دنده‌های توسعه برای حل مسأله فساد اهمیت خویش را از دست می‌دهد و این دیدگاه که فساد بیش از هر چیز همچون مسأله‌ای عمل می‌کند که منجر به اخلال در روند چرخ دنده‌ای توسعه می‌شود رونق پیدا می‌کند. (ربیعی،1381،ص15)

    اغلب صاحبنظران عقیده دارند که پیروزی یا شکست حکومتها به چگونگی اجرای امور عمومی بستگی دارد تا جایی که بروکس آدامز بقای تمدن و اداره امور عمومی را بهم پیوند می‌دهد و وینسنت اشتورم، سلامت هر جامعه را به چگونگی اداره امور عمومی در آن جامعه مربوط می‌داند.(نامغ،1376،ص59)

    به اعتقاد اکثر متفکران فساد به طور اعم و فساد اداری موجود در ادارات دولتی یک بیماری انکار‌ناپذیر در همه حکومتهاست و مختص یک قاره، منطقه یا گروه قومی خاص نیست و فساد در رژیم‌های سیاسی دمکراتیک و دیکتاتوری، اقتصادهای سوسیالیستی، سرمایه‌داری و فئودال نیز یافت می‌شود و اقدامات فساد‌آمیز مربوط به زمان حال نیست، بلکه تاریخ آن به قدمت جهان است. از این رو قدمت فساد به اندازه قدمت مفهوم دولت است در واقع هر جا که قدرت و ثروت متمرکز می‌شود و هر جا دولتی وجود دارد، فساد نیز وجود دارد.(ربیعی،1381، ص17)

    در نتیجه مبارزه با فساد اداری یک ضرورت حیاتی برای بقای نظام و حکومت و حرکت جامعه به سمت سعادت و رفاه است اما برای مبارزه با فساد یا هر بیماری اجتماعی و انسانی دیگری ابتدا باید به شناخت عوامل و علت‌های موجبه آن بیماری پرداخته تا پس از شناخت علت‌ها به سعی و تلاش در جهت اصلاح و حذف آن‌ها پرداخته بتوانیم به معضل و عارضه آن بیماری منجمله فساد فائل آمد.

    1-1- بیان مسأله   

    مسأله‌ای که در این پژوهش ما در صدد پاسخگویی به آن هستیم، بررسی رابطه بین عوامل سازمانی و میزان فساد اداری در یک سازمان می‌باشد. هدف از این تحقیق در حقیقت شناسایی عوامل مؤثر و میزان اثرگذاری این عوامل بر فساد اداری است.

    همان طور که می‌دانیم سازمان‌ها را از جهات مختلف می‌توان مورد بررسی و شناخت قرار داد. یکی از روش‌های شناخت، شناختن عوامل ساختاری، نهادی سازمان می‌باشد. یکسری از این عوامل نهادی عواملی هستند که مستقیماً بر شیوه کار و فعالیت و طبیعتاً بر نتیجه حاصل از فعالیت کارکنان اثر می‌گذارند، یعنی وجود و عدم وجود و چگونگی وجود این عوامل تأثیر زیادی بر کیفیت و کمیت رفتار کارمند خواهند داشت و با توجه به اهداف این پژوهش که یافتن رابطه بین فساد اداری که ما در قسمت بعد خواهیم آورد شکلی از این رفتار می‌تواند مصداق فساد باشد و ما در صدد آنیم که رابطه بین آن عوامل و این فساد را ببینم.

        از جمله این عوامل می‌توان به سیستم‌های کنترل و نظارت در سازمان اعم از کنترل و نظارت بر رفتارهای کاری کارکنان و ... نام برد. این سیستم بر آن دسته از فعالیت‌های کارکنان که مستقیماً بر اهداف و وظایف سازمان رابطه دارد نظارت و کنترل دارد.

    از جمله دیگر عوامل سازمانی سیستم حقوق و دستمزد در سازمان می‌باشد. میزان حقوق افراد در مراتب مختلف سازمانی و تفاوت آن‌ها با هم و با دیگر سازمان‌ها و این که آیا این سیستم هیچ تأثیری بر وقوع یا عدم وقوع فساد در آن سازمان دارد یا خیر و اگر دارد چگونه است.

    از جمله عوامل دیگر که در این‌باره می‌توان برشمرد بحث، فرایندها و مراحل اجرایی یک فعالیت خاص اداری می‌باشد، کوتاهی یا طولانی بودن یک فعالیت – تکرار – زمان بر بودن و ...  اینکه آیا این فرایندها و خصوصیات آنها می‌تواند در وقوع فساد دخیل باشد یا خیر و اگر هست به چه میزان؟

    ما کوشش داریم در این تحقیق به بررسی و شناخت میزان اثرگذاری این سه دسته عامل درون سازمانی بر وقوع فساد اداری در شعب منتخب بانک های استان قم بپردازیم.

    1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق

    رعایت اصول در ساماندهی یک نظام اجتماعی می‌تواند عمر آن را چنان طولانی کند که احساس کنیم عمر جاودانه یافته و بروز نابسامانی در ساخت و کارکرد آن نظام می‌تواند آن را به مرگ زودرس دچار سازد. نظام‌های سیاسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دوام و قوام آن‌ها را عواملی چند رقم می‌زند. از آنجا که نظام اداری هر جامعه بازوی اجرایی نظام سیاسی آن جامعه می‌باشد. لذا عملکرد درست یا نادرست آن می‌تواند نظام سیاسی را تداوم بخشد یا از مشروعیت بیندازد. بنابراین توجه بعدی به نظام اداری هر جامعه و آسیب‌شناسی درست این نظام می‌تواند کمک بزرگی به سیاستگذاران هر جامعه‌ای باشد که مشکلات را از قبل تشخیص دهند و برای حل آن‌ها راه‌حل‌های لازم را بیندیشند. یکی از مباحث مهم در زمینه آسیب‌شناسی نظام اداری توجه به مسأله فساد اداری است مسأله‌ای که اگر از آن غفلت شود، همچون غده‌ای سرطانی در همه اجزای جامعه رسوخ می‌کند و موجب از هم پاشیدگی نظام اجتماعی و به طریق اولی نظام سیاسی آن جامعه می‌گردد.

    فساد در نظام‌های اداری اغلب کشورها موجب آسیب‌رسانی جدی به توسعه و پیشرفت شده و در کشورهای در حال توسعه اهمیت، مهار و کنترل آن کاملاً برای سیاستمداران و مردم آن‌ها واقع و آشکار گردیده‌‌‌‌است، از این رو از جهت اهمیت پیامدهای فساد اداری به بخشی از مضار آن پرداخته می‌شود.

     فساد مانع رشد رقابت سالم و باعث عقب ماندن تلاش‌ها در جهت کاهش فقر و بی عدالتی اجتماعی می‌شود.

     فساد اداری موجب تضعیف اعتقاد ملت‌ها به توانایی خویش و باعث ناامیدی و سرخوردگی نسبت به آینده قابل پیش‌بینی می‌شود.

    فساد به افزایش قیمت‌های معاملات منجر شده، توسعه پایدار را مختل و امکان پیش بینی وضعیت اقتصادی را محدود می‌سازد.(پاپ، 2000، 6)

    از طرف دیگر باید توجه داشت که بدون برخورداری از یک دولت سالم و نظام اداری سالم و عاری از فساد دستیابی به توسعه امکان پذیر نیست. تأثیرات مثبت نظام اداری بر توسعه اقتصادی و سایر ابعاد توسعه منوط به سلامت نظام اداری است و در واقع نظام اداری سالم بستر مناسب را برای توسعه فراهم می‌آورد و به همین نحو فساد نظام اداری هزینه‌های اضافی سنگینی به جامعه و دولت تحمیل می‌کند، نظام اداری ناسالم می‌تواند به عنوان خورنده عظیم منابعی که باید صرف توسعه شود در‌آید و نه تنها توسعه را موجب نشود، بلکه همانند باتلاقی باشد که منابع را در خودش فرو می‌برد.(فرج‌وند،1382،ص56)

    در جوامعی که دچار فساد اداری هستند شناخت علل و عوامل فساد اداری نه در قالب گفتار و حرف بلکه در عمل باید به طور جدی بررسی گردد تا مواجهه با این معضل اجتماعی میسر گردد.

    با توجه به شرایط کشور ما ایران و وضعیت نظام اداری درآن و این که از معضلات اصلی دولت بحث ناکارآمدی نظام اداری و میزان بالای فساد اداری در ارکان مختلف این نظام می‌باشد -  طبق درجه بندی میزان فساد در کشورهای مختلف توسط سازمانی شفافیت بین الملل TI  ایران رتبه‌ای بهتر ازهشتادو هشتم را از نظر برخورداری از فساد در بین کشورها مورد بررسی و رتبه‌ای بهتر از کشورهایی همچون سنگال و مغولستان کسب نکرده است-  این بیماری مزمن که به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران می‌تواند باعث کاهش میزان اعتماد مردم به نظام اداری که ابزار اعمال حاکمیت دولت می‌باشد .

    با توجه به این شرایط ضرورت آسیب‌ شناسی نظام اداری وشناخت فساد اداری که یکی از معضلات و آسیبهای جدی این نظام میباشد بیش از پیش احساس می‌شود. بررسی و شناخت هرچه بیشتر این معضل و تلاش جهت کشف علتهای موجبه آن یقیناً می‌تواند باعث افزایش کارامدی نظام ادارای، افزایش رضایت مردم، کمک به توسعه هرچه سریعتر کشور و نهایتاً افزایش مشروعیت نظام اسلامی حاکم بر کشور خواهد گردید. 

    1-3- سئوال های تحقیق

    سئوال اصلی تحقیق 

    عوامل سازمانی بر فساد اداری  در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم موثر است؟

    سئوال های فرعی تحقیق

    میزان کنترل و نظارت در سازمان بر  فساد اداری  در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم موثر است؟

    میزان شفافیت فرایندها و رویه‌های کاری وانحصار وظیفه در سازمان بر فساد اداری  در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم موثر است؟

    میزان حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان در سازمان بر  فساد اداری  در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم موثر است؟

    1-4- اهداف تحقیق

    هدف اصلی

    شناسایی تاثیر عوامل سازمانی بر فساد اداری  در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم .

    اهداف فرعی

    شناسایی تاثیر میزان کنترل و نظارت در سازمان و فساد اداری  در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم .

    شناسایی تاثیر میزان شفافیت فرایندها و رویه‌های کاری وانحصار وظیفه در سازمان بر فساد اداری  در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم.

    شناسایی تاثیر میزان حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان در سازمان بر فساد اداری  در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم.

     

    1-5- فرضیه های تحقیق

    فرضیه اصلی تحقیق

    عوامل سازمانی بر  فساد اداری  در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم موثر است.

    فرضیه های فرعی تحقیق

    میزان کنترل و نظارت در سازمان بر فساد اداری  در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم موثر است.

    میزان شفافیت فرایندها و رویه‌های کاری وانحصار وظیفه در سازمان بر فساد اداری  در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم موثر است.

    میزان حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان در سازمان بر فساد اداری  در نظام بانکی در شعب منتخب بانک های استان قم موثر است.

    Abstract
    the present study under the title of Organizational factors affecting Administrative Corruption in the banking system in Qom province was selected branches of banks. It aimed to Identify organizational factors influencing Administrative Corruption And to identify Relationship between the Organizational Factors affecting Administrative Corruption with corruption in the respective branches.The scale to measure Organizational Factors affecting Administrative Corruption The questionnaire Abbaspoor (1385) is used.

    The research method used is descriptive and correlation of the branches and the survey has been conducted. The questionnaire has appropriate reliability and validity, was used to collect data on the variables. Cluster sampling was used to access members of the sample was taken.

    Correlation test was utilized to test the research hypotheses, Spearman correlation test results demonstrate a negative correlation between organizational factors influencing Administrative Corruption was Administrative Corruption. The 95% confidence level, the main theory of the three hypotheses, were confirmed. And There is a negative correlation between all the components.

    Keywords:

    Administrative Corruption, control systems, payroll systems, processes and way of working, selected branches of State Bank of Qom

     

     

     

     

  • فهرست:

    چکیده

    فصل اول : کلیات طرح تحقیق

    مقدمه .......................................................................................................................................................... 3

    1-1- بیان مسأله .......................................................................................................................................... 4

    1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق  ................................................................................................................  5

    1-3- سئوال های تحقیق...............................................................................................................................7

    1-4- اهداف تحقیق.................................................................................................................................... 7

    1-5- فرضیه های تحقیق.............................................................................................................................. 8

    1-6- متغیرهای تحقیق..................................................................................................................................8

    1-7- مدل مفهومی تحقیق.....................................................................................................................9

    1-8- قلمرو تحقیق....................................................................................................................................... 9

    1-8-2 -  قلمرو مکانی...............................................................................................................................10

    1-8-3 - قلمرو زمانی.................................................................................................................................10

    1-9- تعریف واژگان کلیدی تحقیق ..........................................................................................................10

    فصل دوم : ادبیات نظری

    مقدمه  .....................................................................................................................................................  14

    2-1-  سازمان و عوامل  سازمانی...............................................................................................................  14

    2-1- 1- تعریف سازمان..............................................................................................................................14

    2-1- 2- سیستم‌های کنترل و نظارت......................................................................................................... .16

    2-1- 3- اهمیت کنترل...............................................................................................................................16

    2-1- 4- ماهیت کنترل.................................................................................................................... ..........17

    2-1- 5- دیدگاهها درباره انواع کنترل......................................................................................17

    2-1- 6- ارکان کنترل...............................................................................................................................19

     

     

     

     

    2-1- 7- نظام حقوق و دستمزد .................................................................................................................20

    2-1- 8- هدف مدیریت جبران خدمت..................................................................................................... 22

    2-2- فساد اداری........................................................................................................................................23

    2-2- 1- تعریف فساد.................................................................................................................................27

    2-2- 2- سطوح فساد.................................................................................................................................29

    2-2-3- انواع فساد.....................................................................................................................................29

    2-2-4- 1- فساد سیاسی............................................................................................................................31

    2-2-4- 2- فساد اداری.............................................................................................................................31

    2-2-4- 3- فساد مالی (اقتصادی)..............................................................................................................32

    2-2-5 - مفهوم و تعریف فساد اداری........................................................................................................32

    2-2-6- تاریخچه فساد اداری....................................................................................................................34

    2-2-7 - مبارزه با فساد در ایران................................................................................................................35

    2-2-8 - وضعیت فساد پس از پیروزی انقلاب اسلامی..............................................................................36

    2-2-9 -  انواع فساد اداری..........................................................................................................................39

    2-2-10 - تبیین علل موجبه فساد.................................................................................................................43

    2-2-11 - رهیافت‌های تبیین فساد.............................................................................................................. 47

    2-2-12 - تبیین علل فساد اداری................................................................................................................ 49

    2-2-13 - قصد و فرصت، لازمه وقوع فساد................................................................................................52

    2-2-14 - متغیرهای تسهیل و تشویق‌کننده یا بازدارنده از فساد....................................................................53

    2-3- فساد اداری و رابطه آن با عوامل سازمانی...........................................................................................56

    2-3- 1- فساد و نظام حقوق و دستمزد.......................................................................................................56

    2-3- 2- کنترل و نظارت و رابطه آن با فساد...............................................................................................60

    2-3- 3- فرایند‌های کاری و رابطه آن با فساد..............................................................................................61

    2-4- فساد اداری و رابطه  آن با سایر عوامل اجتماعی..................................................................................62

     

     

     

    2-4- 1- حکومت کارآمد و نقش آن در کنترل فساد..................................................................................62

    2-4- 2- رابطه فساد و خدمات عمومی دولتی..............................................................................................64

    2-4- 3- بزرگی دولت و فساد.....................................................................................................................64

    2-4- 4- خصوصی‌سازی  و رابطه آن با فساد...............................................................................................65

    2-4- 5- فساد و فقر....................................................................................................................................66

    2-4- 6- فساد و قوانین و مقررات...............................................................................................................67

    2-4- 7- فساد و دستگاه قضایی..................................................................................................................67

    2-4- 8- توسعه سیاسی، دمکراسی و فساد...................................................................................................68

    2-4- 9- فرهنگ و فساد.............................................................................................................................68

    2-4- 10- فساد و جنسیت...........................................................................................................................68

    2-4- 11- فساد و برنامه‌های توسعه.............................................................................................................69

    2-4- 12- سیاست‌های اقتصادی و فساد......................................................................................................69

    2-4- 13- فساد و سرمایه‌گذاری.................................................................................................................70

    2-4- 14- تسخیر دولت و فساد ناشی از آن در اقتصادهای در حال گذار......................................................70

    2-4- 15- تحلیل فساد در کشورهای جهان سوم..........................................................................................72

    2-4- 16- آثار و علل فساد در جهان سوم....................................................................................................73

    2-4- 17- شیوه ارزیابی و گزینش استراتژی مبارزه با فساد...........................................................................74

    2-4- 18- سیاست‌های کلیدی در مبارزه با فساد...........................................................................................76

    2-4- 19-استراتژی مبارزه با فساد، جایگاه و نوع کاربرد آ نها......................................................................77

    2-5- پیشینه تحقیق.....................................................................................................................................77

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق

    مقدمه  ............................................................................................................................................ ...........87

    3-1-  روش تحقیق  .............................................................................................................. ....................87

    3-2 - چهارچوب مفهومی..........................................................................................................................88

    3-3 - جامعه آماری....................................................................................................................................90

    3-4- نمونه آماری.......................................................................................................................................92

     

     

     

    3-5 - متغیرهای تحقیق................................................................................................................................92

    3-6- ابزار سنجش تحقیق............................................................................................................................93

    3-7 - نحوه امتیاز بندی پرسشنامه................................................................................................................93

    3- 8-  روایی پرسشنامه...............................................................................................................................94

    3-9- پایایی پرسشنامه.................................................................................................................................94

    3-10- روش تجزیه و تحلیل داده ها..........................................................................................................95

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    مقدمه   .....................................................................................................................................................98

    4-1- آمار توصیفی  ................................................................................................................................99

    4-1-1- جنسیت  ....................................................................................................................................99

    4-1-2- تحصیلات  ................................................................................................................................100

    4-1-3- سابقه کار...................................................................................................................................101

    4-1-4- وضعیت تأهل و تجرد.................................................................................................................102

    4-1-5- نوع استخدام..............................................................................................................................103

    4-2- نتایج حاصل از تحلیل استنباطی داده‌ها............................................................................................104

    4-2-1- آزمون کالموگروف-اسمیرنوف................................................................................................104

    4-2-2-آزمون رگرسیون........................................................................................................................105 

    4-2-3- آزمون فرضیه های تحقیق..........................................................................................................108

    4-2-3-1- فرضیه فرعی اول....................................................................................................................108

    4-2-3-2- فرضیه فرعی دوم...................................................................................................................110

    4-2-3-3- فرضیه فرعی سوم..................................................................................................................111

    4-2-3-4- فرضیه اصلی..........................................................................................................................112

    4-2-4- آزمون فریدمن...........................................................................................................................114

     

     

     

     

     

     

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    مقدمه  .....................................................................................................................................................117

    5-1- نتایج حاصل از یافته های تحقیق......................................................................................................117

    5-1-1- نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل توصیفی...................................................................................... 117

    5-1-2- بحث درباره‏ی نتایج حاصل از آزمون کالموگروف-اسمیرنوف....................................................118

    5-1-3- بحث درباره‏ی نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق    ............................................................. 118

    5-1-3-1- نتایج حاصل از فرضیه اول...................................................................................................... 118

    5-1-3-2- نتایج حاصل از فرضیه دوم..................................................................................................... 119

    5-1-3-3- نتایج حاصل از فرضیه سوم.................................................................................................... 120

    5-1-3-4- نتایج حاصل از فرضیه اصلی....................................................................................................121

    5-1-3-5- نتایج کلی تحقیق.................................................................................................. .................122

    5-1-4- نتایج آزمون رگرسیون................................................................................................................123

    5-1-4-  بحث درباره‏ی نتایج حاصل از آزمون فریدمن.............................................................................123

    5-2- پیشنهادات...................................................................................................................................... 123

    5-2-1- پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر نتایج به دست آمده از تحقیق........................................................ 123

    5-2-2 - ارائه پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.........................................................................................125

    5-3- محدودیت های تحقیق................................................................................................................ ....126

    منابع......................................................................................................................................................... 129

    پیوست :پرسشنامه ها................................................................................................................................ 136

      

     

    منبع:

    منابع فارسی:

    ا لوانی ، سید مهدی ، زرندی ، سعید ، عرب سرخی ، ابوذر(1389) ، مؤلفه  های تدوین استراتژی ملی مبارزه با فساد جمهوری اسلامی ایران، نشریه مدیریت دولتی، دوره 2، شماره 4، صفحه 3 تا 22

    ا لوانی، سید مهدی(1380)مدیریت عمومی، نشر نی

    ا لوانی، سید‌مهدی و منوچهر جفره، ارائه یک الگوی نظری برای کنترل و مهار فساد‌اداری، اقتصاد و مدیریت، ‌شماره 36

    ابراهیم آبادی، غلامرضا، تحلیلی بر وضعیت فساد در ایران، مجلس و پژوهش شماره46

    امین، سید کاظم(1381) آشنائی با تشکیلات اداری، موسسه فرهنگی نکوک زرین، چاپ اول

    انتونی، رابرت و دیگران(1372) نظام ‌های کنترل مدیریت، ترجمه محمدتقی ضیائی بیگدلی، چاپ اول ، مرکز آموزش مدیریت دولتی

    آذر، عادل و منصور مومنی(1380) آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد2،سمت

    آرمسترانگ، مایکل (1380)، راهبردهای مدیریت منابع انسانی، ترجمه خدایار ابیلی و حسن موفقی، نشر فرا، چاپ اول

    تانزی، ویتو، ‌مسأله فساد ،فعالیتهای دولتی و بازار آزاد، ترجمه بهمن آقایی، اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 150 149

    حاجی کریمی، عباسعلی ، رنگریز، حسن (1379) مدیریت منابع انسانی، چاپ و نشر بازرگانی

    خضری، محمد(1381) گزارش پژوهشی علل ایجاد و گسترش فساد در نظام بانکی کشور، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی

    دادگر، یداله؛ نظری، روح اله ( 1388 )، بررسی شاخص فساد مالی در ایران و کشورهای برگزیده جهان،  اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 263 و 264 ، ص 134-120

    دفت ، ریچارد ال (1377) مبانی تئوری و طراحی سازمان، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی

    دفت، ریچارد ال(1378)، تئوری و طراحی سازمان، جلد اول، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی،

    دفتر بررسی های اقتصادی مجلس ( 1383 )، نگاهی به مفاهیم اقتصاد جرم و فساد اداری و کارکرد آن ها در ایران: بازشناسی مولفه های موثر بر اختلاس در ایران ، مجلس و پژوهش، شماره 23 ، ص 186- 130

    دلاپورتا(1375)، فساد و دموکراسی، پیام یونسکو ، شماره 313

    دلاور، علی(1374 ) مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد، چاپ سوم.

    ربیعی ، علی ، آصف، هاجر(1391) نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری ،  فصلنامه مدیریت دولتی دانشگاه تهران ، دوره 4،شماره 10، صص 58-45

    ربیعی، علی(1383) زنده باد فساد تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    رحیمی بروجردی، علیرضا (1373) سیاست های اقتصاد کلان و اصلاحات ساختاری، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، چاپ اول

    رسولی ، رضا ، شهائی، بهنام(1388) فساد اداری در مدارس آموزشی: عوامل موثر بر پیدایش، گسترش و کاهش آن، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 3، صفحه 19 تا 34

    رفع پور، فرامرز (1376) توسعه و تضاد، شهید بهشتی، چاپ اول

    زارعی متین، حسن (1379) مدیریت منابع انسانی، دفتر تبلیغات حوزه علیمه قم

    زراعی پیشینه محمود و دیگران (1382) رویکرد تحلیلی به فساد اداری ، دیده ، شماره 19

    سافارونی، انوفینو رائول (1375) ویروس قدرت، پیام یونسکو ، شماره 313

    سرداری، احمد ( 1380 )، رویکردی به ساختارهای اداری کشورهای در حال توسعه بررسی آسیب شناسی اداری ، مجموعه مقالات دومین همایش علمی و پژوهشی نظارت و بازرسی، سازمان بازرسی کل کشور.

    سید جوادین، سید رضا (1381) مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، انتشارات نگاه دانش

    سید جوادین، سید رضا (1382) مبانی مدیریت و سازمان، نگاه دانش، چاپ اول

    صادقی یزدان آباد، ابراهیم (1382) بهبود فرایند، تحول اداری ، شماره 40

    عظیمی، حسین ، عطافر ، علی، شائمی بزرگی، علی (1390) بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم عوامل مدیریتی و سازمانی بر فساد اداری  مالی (مطالعه موردی: سازمان های دولتی مراکز استان های اصفهان و زنجان)، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره نهم، شماره دوم، ص82- 61

    فتاحی، حسین (1380) چگونه می توان میزان فساد را کاهش داد، دیده ، شماره 7

    فقیری ، سارا ، آسیب شناسی فساد مالی در جامعه ایران، پگاه موزه ، شماره52

    فونتانا، بیانکاماریا (1375) ریشه های یک سنت دیرینه، پیام یونسکو شماره 313

    قلی پور، رحمت اله؛ نی کرفتار، طیبه ( 1386 )، فساد اداری و راهکارهای مناسب برای مبارزه با آن ، مجلس و پژوهش، سال 13 ، شماره 53 ، 54-33

    کلیتگارد، رابرت (1375) چه می توان کرد، پیام یونسکو شماره 313

    کاکس، رابرت و دیگران(1382) دولت، فساد و فرصت‌های اجتماعی (مجموعه مقالات)، ترجمه حسین راغفر، تهران، انتشارات نقش و نگار

    محمدپناه، مراد ( 1386 )، نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از فساد اداری ، مهارت شماره 58 ، ص 10-7

    محمد‌نبی، حسین (1380) فساد اداری و مبارزه با آن از نظر سازمان ملل متحد، مجله وکالت

    مک لنن، روی(1383) مدیریت تحول سازمانی پیشرفته، ترجمه مهدی بابایی اهری، سمت

    40.

    مودودی ، ابولقاسم(1381) ، تحلیل جامعه شناسی از علل و چگونگی فساد اداری و راههای مبارزه با آن، همبستگی

    مورهد، گروگری و ریکی گریفین(1384) رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی و معمار زاده، مروارید

    نامغ، پرویز(1376) مبانی مدیریت دولتی، نشر آروین، چاپ اول

    نجفی کلوری، مقصود، گودرزی، محمود، فراهانی، ابوالفضل، اسماعیلی بیدهندی ، حسن(1391) عوامل مؤثر بر بروز فساد در سازمان های ورزشی (مطالعه موردی فساد اداری در فدراسیون فوتبال جمهوری اسلالامی ایران) ،مدیریت ورزشی، شماره 14 ، ص 122 -109

    نوفرستی، محمد (1376) آمار و کاربرد آن در اقتصاد و بازرگانی، جلد2، نشر فرهنگی رسا

    هورن، جان آر شرمر و دیگران،(1379)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه مهدب ایران نژاد پاریزی و دیگران، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ دوم

    هیوود، پل، فساد سیاسی (1381 )ترجمه محمد طاهری و بنی هاشمی، تهران، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی

     

    منابع لاتین:

     

    Abigail, B., Serra, D.,(2010). “Corruption and Culture: An Experimental Analysis”. Journal of public economics . Vol.94, PP. 862-869.

    Andvig, Jens. and Odd-Helge Fjeldstad,( 2003)" Corruption, A Review of Contemporary      Research" .Web/url: http/www. cmi.ne .

    Blackburn, k., Puccio, F, (2010). Financial liberalization , bureaucratic corruption and economic development . Journal of International Momey and Finance , 29, 1321-1339

    Chetwynd, Eric and Frances Chetwynd,( 2003)  "Corruption and Poverty, a Review of Recent Literature ", January, management Systems International.

    Child, John,( 2005) "Organization Contemporary Principles and Practice", Blackwell Publishing,.

    Gerald E.Caiden, "Public Maladministration and Bureaucratic Corruption" .

    Gould, David .j, "Administrative Corruption: Incidence, Causes and Remedial Strategies". Graduate school of Public and International Affairs. University of Pittsburgh, Pittsburgh Pennsylvania.

    Hassan, Shaukat,( 2004) "Corruption and the Development challenge", Journal of Development, Policy and Practice, volume 1 ,Number 1 , December.

    Helman, Joel, Geraint Jones and Daniel Kaufmann,( 2000) "Beyond the grabbing hand of government in transition: Facing up to state capture by the corporate sector", Transition, Word bank /William Dividson Institute /Site/Bofit.

    Huberts, L.w.j.c(1998) " What Can Be Done Against Public Corruption and Fraud: Expert Views on Strategies to Protect  Public Integrity", Kluwer Academic  Publishers, Vrije University Amsterdam, the Netherlands.

    Kaufman Daniel,( 2001) "New empirical frontiers in Fighing Corruption and improving governance ", the world banc institute, Brussels, Junuary.

    Kimuyu, P. (2007), Corruption, Firm Growth and Export Propensity in Kenya, International Journal of Social Economics, Emerald Group Publishing Limited, Vol. 34, No. 3, P:197-206.

    Langseth, Petter and Edgardo Buscaglia,( 2001) "Empovering the Victims of Corruption Through Social Control Mechanisms", Office for Drug  Control  and  Crime  Prevention, United Nations Office at Vienna  .

    Pope, Jeremy,( 2000) "Confronting Corruption the Element of a National Integrity System", TI Sourse Book, Transparency International .

    Rijckeghem, Caroline Van and Beatrice Weder,( 1997) "Corruption and the Rate of Temptation: Do Low Wages in the  Civil service Cause Corruption?", International Monetary Fund, Research  Department, June.  

    Rose – Ackerman, Susan,( 2002) "The Challenge of poor Governance and Corruption", COPENHAGEN CONSENSUS.

    Seldadyo, H. Haan, J. (2006), The Determinants of Corruption: A Literature Survey And New Evidence, Paper Prepared For The 2006 EPCS Conference, Turku, Finland, P: 20-23, April

    Seleim, A. (2009), The Relationship Between Culture And Corruption: A Cross- National Study, Alexandria University, EGYPT, Journal of Intellectual Capital, Vol. 10, No. 1, P: 165-184.

    States, WWZ-Discussion Paper 03/01, WWZ, Basel.

    Tanzi, Vito, may (1998) ,"Corruption Around the Word: Causes, Consequences, Scope, and cures ", IMF  working  paper.

    Thomas, M.A, and Patrick Meagher(2004)  " A Corruption primer: An overview of concepts in the corruption literature", Report prepared for the office of net Assessment u.s. Department of Defense, February. p .23. At http: Nwww. Iris .umd.edu.

    Torgler, Benno. (2006), Tax morale and tax evasion: evidence from the United

    Transparency International Corruption Pereception Index( 2004)

    Transparency International Corruption Pereception Index( 2005) 

    Warnew, Mildred,( 2002) "Mitigating Corruption in New public Management ", Privatization and Develution, CRP 612, December, P.6

    Wolf, Thomas and Emine Gurgen, "Improving Governance and Fighting Corruption in the Baltic and CIS Countries", Economic Issues, No, 21.

    World Customs Organization,( 1990) "Customs Regional Workshop on Integrity", Tokyo,.

    Yaser, M. M. (2005), A Complex System Model For Understanding the Causes of Corruption: Case Study- Turkey, University of North Texas, P: 160-161.

    Zaido Pablo and Iarg Chavis,(2008) "Introduction, Global Corruption Report, p.280, www.global Corruption.org .

     


موضوع پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), نمونه پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), جستجوی پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), فایل Word پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), دانلود پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), فایل PDF پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), پروژه در مورد پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), پروژه درباره پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل سازمانی موثر بر فساد اداری در نظام بانکی (شعب منتخب بانک های استان قم)

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A ) گرايش : اقتصاد توسعه و برنامه ريزي اقتصادي تابستان     1392 فصل اول کليات طرح   1-1 بيان مساله تحقيق : ت

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی - مالی (M.A) رشته مدیریت بازرگانی-مدیریت مالی چکیده هدف تحقیق حاضر ارزیابی نقش فاکتورهای اقتصاد کلان و ساختار مالی بر عملکرد بانک‎های خصوصی ایران می‎باشد. معیار تبیین متغیر مستقل ساختار مالی، نسبت بدهی به کل دارایی‎های و متغیر مستقل فاکتورهای اقتصادی کلان شامل نرخ تورم(Inf) ، نرخ ارز(EX) و تولید ناخالص داخلی (GDP) بوده و معیار تبیین ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مدیریت MBA. چکیده : هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین شاخص حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکردشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. بر این اساس، پس از مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به سرمایه فکری و عملکرد و حاکمیت شرکتی، داده های مورد نیاز از جامعه آماری بین سالهای 1386 الی 1390 با استفاده از صورت های مالی شرکت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت‌ دولتی گرایش مدیریت نیروی انسانی چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه نظام جبران خدمات کل با بهره‏وری نیروی انسانی صورت گرفته است. این تحقیق بر مبنای اهداف و ماهیت تحقیق از نوع تحقیق توصیفی برمبنای روش جمع‏آوری داده‏ها از نوع پیمایشی و به لحاظ روش تحلیل داده از نوع مطالعات همبستگی می‏باشد. جامعه آماری تحقیق کارکنان شاغل در ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی گرایش مالی موضوع: بررسی رابطه بین مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک ملت چکیده هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین مدیریت ریسک اعتباری با مطالبات معوق بانک ملت به صورت یک مطالعه مطالعه موردی درمدیریت شعب بانک ملت استان سمنان بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر بانک ملت استان سمنان بوده است. نمونه آماری تحقیق حاضر در مدیریت شعب ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (( M.A مديريت دولتي گرايش مالي زمستان 1390 چکيده تحقيق حاضر با هدف « بررسي تفاوت معني داري در مراحل بودجه کشور قبل و بعد از استقرار س

پایان­نامه کارشناسی ارشد M.A. گرایش: منابع انسانی چکیده با توجه به ماهیت فراملی و بین‌المللی بودن موضوع فساد و مبارزه با آن، اقدامات زیادی در سطح بین‌المللی و منطقه­ای برای مبارزه با این پدیده صورت پذیرفته است. در این میان، نقش سازمان ملل متحد و ارکان آن بسیار تعیین کننده است. این سازمان می‌تواند در کمک به کشورهای عضو برای جلوگیری از فساد اداری، ارتقای سلامت و شفافیت بسیار موثر، ...

چکیده: تلاش برای ارتقاء بهره وری منابع انسانی و استفاده بهینه از آنها یکی از برنامه‌های حیاتی سازمان‌ها می‌باشد. مدیریت عملکرد به عنوان یک مفهوم نظری تأثیر زیادی بر اثر بخشی و ابتکار سازمانی دارد. با اجرای برنامه‌های مدیریت عملکرد، کارکنان در کنترل و انجام وظایف، انعطاف پذیری بیشتری پیدا کرده و موانع را برطرف ساخته، و در نتیجه توانمند می‌شوند. بی گمان امروزه توانمند سازی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: سیستم های اطلاعات مدیریت چکیده اغلب صاحبنظران عقیده دارند که موفقیت یا شکست حکومت ها به چگونگی اجرای امور عمومی بستگی دارد. سلامت نظام اداری یکی از مباحث بسیار مهم در علم اداره امور عمومی می باشد. لذا همه حکومت ها سعی دارند تا نظام اداری ای کاملا شفاف و بدون وجود فساد دارا باشند. سلامت نظام اداری تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد مديريت «M.A.» گرايش: مالي زمستان 1391   چکيده     هدف پژوهش حاضر، تبيين رابطه­ي بين شايستگي­هاي رهبري

ثبت سفارش