پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری)

word 1 MB 30191 166
1390 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال تکنولوژی

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1‌1) بیان مسئله:

    تجاری سازی[1] مقوله مهمی هم در تئوری و هم در عمل است. بحران رقابت دهه 70 و 80 در ایالات متحده، نه بحران خلق ایده های علمی و تکنولوژیک نوین که بحران تبدیل کردن آنها به کاربردهای تجاری بود.  ابتکارات بدون کاربرد یا با کاربرد محدود ممکن است تا حدودی برای شخص مبتکر و یا جامعه مفید باشد اما اهمیت آن زمانی مشخص می شود که این ابتکارات به صورت کاربرد تجاری در آیند (شان،2001).

    تجاری­سازی، که یکی از ارکان موفقیت کسب و کار های نوپا می باشد، در بین مبتکرین ایرانی از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست و اگر برخی از آنها به فرآیند تجاری سازی توجه می کنند، این توجه سطحی بوده و عمیق نمی باشد. متاسفانه در کشور ما در زمینه تجاری سازی تکنولوژی کوتاهی زیادی تا بحال صورت گرفته و حتی از لحاظ پژوهشی نیز به آن توجه درخوری نشده است. در فرآیند توسعه تکنولوژی، یکی از مراحلی که در کشورهایی مثل ایران به آن کم توجه شده، مرحله تجاری سازی تکنولوژی می باشد. در کشور ما بعلت وجود نیروی انسانی خوش فکر و خلاق، ایده های خوبی در مرحله تحقیقاتی (چه در سطح دانشگاهی و چه در سطح تجربی و کارگاهی) ارائه می شود، اما متاسفانه اکثرا در همان حد متوقف شده و مراحل بعدی برای وارد کردن ایده ها به مرحله تولید، انجام نمی گیرد. بعد از انقلاب نیز تلاش های زیادی در این جهت صورت گرفته ولی به نظر می رسد به دلایل ریشه ای نهفته در اقتصاد کشور و سایر معضلات ساختاری، سیاسی و غیره آن، هنوز مرحله تجاری سازی نهادینه نشده است. مشکلات اقتصادی و معیشتی و عدم اشتغال با وجود درآمدهای قابل توجه نفتی و سایر مزیت های ملی نشان از این معضلات ریشه ای می دهند .

    فرآیند تجاری سازی برای تبدیل مواد خام و یا پژوهش های دانشگاهی  به فناوری های  اقتصادی و کاربردی لازم است. به ویژه در کشورهای جهان سوم که به دلیل عدم توانایی در تبدیل ایده های پژوهشی و علمی به فناوری های کاربردی  به تجاری سازی توجهی ندارند. با اینکه ایران کشوری است که خلق ایده در آن زیاد است اما نمی تواند به طور کارا و موثری برای استفاده این ایده ها در صنایع و در حالت کاربردی سرمایه گذاری کند و به  دانشگاهیان و محققین بها و انگیزه کافی برای خلق ایده و تجاری سازی آن نمی دهد.کشور ما به دلیل عدم مطابقت بین استراتژی ها و راهبردها و نیازهای صنایع نتوانسته است تجاری سازی را به طور موفقی به مرحله اجرا درآورد. از آنجایی که در بسیاری از سازمان ها تجاری سازی فناوری امری مشکل در فرآیند توسعه فناوری و نوآوری است این سوال پیش می آید که فعالیت این حوزه چگونه باید باشد؟ما باید با ایجاد هماهنگی و یکپارچه سازی بین فعالیت ها در حوزه صنعت و دولت و همچنین حوزه های علمی و تحقیقاتی  میزان موفقیت تجاری سازی را ارتقا دهیم. به ویژه باید نقش دولت در این فرآیند تعدیل شده باشد. . از آن جا که سرمایه گذاری دولتی در بخش R&D ، شرکت ها و نهادهای خصوصی  ،و پایه تحقیقاتی قوی نقش مهمی را در انتقال تکنولوژی و تجاری سازی ایفا می کنند پس برای پیشبرد تجاری سازی در صنایع کشورمان نیز باید در مرحله اول به این امور توجه کرد و همچنین یکی از عواملی که باید مورد توجه قرارگیرد ارتباط میان دانشگاه و صنعت است که متاسفانه توجه لازم به آن نمی شود.در کنار این عوامل، بایستی به سیستم نوآوری بخشی و همچنین سیستم نوآوری باز نیز توجه نمود.

    نظام نوآوری بخشی همانطور که از آن پیداست، تمرکز این دیدگاه بر یک بخش است و آن را به عنوان هسته اصلی تحلیل خود در نظر می­گیرد. در واقع تفاوت­های ماهیتی و ساختاری بخش­های مختلف فناورانه باعث می­شود که این ایده به ذهن برسد که ارزیابی و تحلیل نوآوری در سطح بخشی بسیار کاراتر خواهد بود. برسچی و مالربا این مفهوم را برای ارزیابی و تحلیل نوآوری در سطح بخشی ارائه دادند و آن را تحت عنوان نظام بخشی نوآوری و تولید، اینگونه تعریف کرده­اند (برسچی و مالربا 1997):

    "نظام بخشی نوآوری و تولید عبارتست از مجموعه­ای از محصولات جدید و موجود که برای استفاده در حوزه خاصی می­باشند و مجموعه­ای از بازیگران که دارای تعاملات بازاری و غیربازاری در زمینه خلق، تولید و فروش آن محصولات می­باشند. یک نظام بخشی، دربرگیرنده پایه دانشی، فناوری­ها، ورودی­ها و تقاضا (موجود و بالقوه) است. بازیگران تشکیل­دهنده یک نظام بخشی عبارتند از: سازمان­ها و افراد (مصرف­ کنندگان، کارآفرینان و دانشمندان). سازمان­ها ممکن است شرکت­ها باشند (مانند استفاده‌کنندگان، تولید­کنندگان و تأمین­کنندگان ورودی­ها) و یا ممکن است سازمان­های غیر­شرکتی باشند (دانشگاه­ها، مؤسسات مالی، آژانس­های دولتی، اتحادیه­های تجاری، مؤسسات فنی و غیره)، علاوه براین ممکن است که زیرمجموعه­هایی از سازمان­های بزرگ باشند (مانند بخش­های تحقیق و توسعه و تولید سازمان‌ها) و یا مجموعه­ای از سازمان­ها باشند (مانند انجمن­های صنعتی). هر کدام از این بازیگران با ویژگی­های خاصی مشخص می­شوند مانند: فرآیندهای یادگیری، توانمندی­ها، اعتقادات، اهداف، ساختار و رفتارهای سازمانی. این بازیگران از طریق فرآیندهای ارتباطی، تبادلی، همکاری، رقابت و فرماندهی با یکدیگر به تعامل می­پردازند و تعاملات آن­ها به وسیله نهادها (قوانین و قواعد) شکل داده می­شود. در طول زمان، یک نظام بخشی از طریق تکامل همزمان عناصر مختلف آن، دچار فرآیندهای تغییر و تحول می­شود." (برسچی و مالربا 1997)

    درواقع مسئله این است که چگونه باید ایده های خلق شده در صنایع کشور از قبیل صنایع هوایی، و در حوزه R&D را تجاری سازی کرد. چه مشکلاتی در این صنعت و حوزه وجود دارد ؟ چه فعالیت هایی در این صنعت برای تجاری سازی محصولات انجام می شود؟ چگونه می توان در سطح بنگاه این مشکلات را برطرف کرد؟آیا ایده های خلق شده براساس نیازهای کشور شکل می گیرد؟ و اینکه صنایع مرتبط چگونه و در چه اندازه ای می توانند این امر را  در این حوزه میسر سازند. چگونه باید شرایط لازم را برای ایجاد و پیشبرد این امر در این حوزه ایجاد کرد.

    هدف از انتخاب این موضوع بررسی تجاری سازی فناوری و محصولات و نتایج تحقیقاتی در این صنعت (صنعت هوایی) و بررسی مشکلات آن است. اینکه در نتیجه بررسی این موضوع در این حوزه ، چه تلاش هایی باید در این حوزه  انجام گیرد و با توجه به عوامل موفقیت در تجاری سازی چه عملکردی  صورت گیرد.

    امروزه، ما در مورد تجاری سازی علم و فناوری سخن می گوییم که اساس فرصت های بیشماری برای ایجاد محصولات و فرآیندهای جدید و یا بهبود موارد قدیمی است. فرصت های کسب و کار و توسعه در حوزه فناوری بسیار زیاد است و بهره برداری از آنها تنها نیازمند کارآفرینان، سرمایه گذاران و رهبران سیاسی است که این فرصت ها را پیگیری نمایند.در واقع، عدم توجه به تجاری­سازی اختراعات، مانع ورود نوآوری­ها، خلاقیت­ها و ایده­ها به عرصه­های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه می شود.افزایش حجم تجارت جهانی در دو دهه اخیر و رسیدن آن به مرز 31 تریلیون دلار عمدتاً ناشی از تجاری شدن دستاوردهای پژوهشی و ابتکارات است. نگاهی به ترکیب صادرات تعدادی از کشورهای دنیا - به ویژه کشورهای صنعتی و نوصنعتی – نشان می دهد که بیش از 30 تا 40 درصد اقلام صادراتی آنها را فرآورده هایی تشکیل می دهد که حاصل تجاری شدن یافته های پژوهشی هستند .

    اما بدون شک یکی از چالش های مبتکرین علمی بعد از تبدیل کردن ایده خود به واقعیت، وارد کردن اختراع به صحنه جامعه و در واقع تجاری سازی آن اختراع است تا همگان بتوانند از کاربردهای این ابداع بهره مند شوند. تکنولوژی از هر نوع که باشد یک نوع سرمایه گذاری محسوب می گردد. هر سرمایه گذاری باید بتواند بازگشت سرمایه مناسبی داشته و ریسک آن قابل قبول باشد. برگشت سرمایه تکنولوژی از طریق فروش و یا تبدیل به یک محصول (کالا یا خدمت) عملی می گردد.

     

    1‌2) اهمیت و ضرورت موضوع:

    با توجه به اهمیت موضوع تجاری سازی و ازطرفی با وجود موانع در تجاری سازی محصولات و ایده های خلق شده (ازقبیل موانع مالی، دولتی و ...) توجه و تاکید بیشتر  بر فرآیند تجاری سازی در صنایع کشورمان امری ملزم می باشد. ازآ نجا که تجاری سازی یکی از حلقه های اصلی فرآیند نوآوری است و توجه بیشتر بر روی ایجاد نوآوری و تجاری سازی در صنایع کشور و حل  مشکلات موجود برای تجاری سازی در کشورهای جهان سوم و بالاخص ایران است، باید تجاری سازی را در صنعت بهبود دهیم تا بتوانیم با بهبود آن علاوه براجرای تجاری سازی ایده های خلق شده در R&D  و دانشگاه ها حتی  به نوآوری و انتقال تکنولوژی به دیگر صنایع و کشورها  دست یابیم. بالا رفتن نرخ تجاری سازی تکنولوژی، دستاوردهای زیادی را برای جامعه، سازمان ها و مبتکرین حاصل می آورد که مهمترین آن عبارتست از:  بالا رفتن استانداردها و کیفیت زندگی، تولید ثروت ملی/سازمانی/فردی، ایجاد مزیت رقابتی، رشد بهره وری، موفقیت در بازار و نوآوری در فرآیندها و محصولات، توسعه یافتن صنایع و محصولات مرتبط با تکنولوژی/اختراعات.

     این تحقیق می تواند با مطالعه موردی در سازمان صنایع هوایی، مشکلات و تنگناهای حوزه تجاری سازی را بررسی کرده و راهکارها و سیاست هایی را برای تدوین استراتژی های تسهیل کننده فرآیند تجاری سازی مطرح کند. همچنین به تدوین فرآیند تجاری سازی در این گونه صنایع می پردازد تا بتواند در افزایش نرخ تجاری سازی موثر واقع شود.

    1‌3)پرسش های اصلی و فرعی:

    پرسش  اصلی:

    فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته چه می باشد؟

    پرسش  فرعی:

    چه عوامل و مولفه هایی در فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته تاثیرگذارند؟

    وضعیت این عوامل و مولفه ها در فرآیند تجاری سازی محصولات هواپیماهای تجاری در کشور چیست و چه موانع و چالش هایی در این زمینه وجود دارد؟

    راه کارهای تسهیل کننده فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (در حوزه هواپیماهای تجاری) چیست؟

    1‌4) هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار:

    شناسایی و بررسی موانع موجود در فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته در مطالعه موردی هواپیماهای تجاری در ایران

    مطالعه مدل های فرآیندی مرتبط با حوزه تجاری سازی محصولات و توسعه آن  ها

    ارائه راهکارهایی برای تسهیل فرآیند تجاری سازی محصولات هواپیماهای تجاری در ایران

     

    1‌5) روش شناسی

    1‌51) روش کلی تحقیق:

    این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی می باشد و روش تحقیق مورد استفاده در آن توصیفی- پیمایشی است.

    1‌52)قلمرو مکانی-جامعه تحقیق:

    پژوهش حاضر در سازمان صنایع هوایی کشور و بین محققان و مدیران این صنعت و صنایع مرتبط و همچنین اساتید دانشگاهی آشنا با این حوزه انجام می گیرد.

    1‌53)روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه:

    روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای که در جامعه آماری تعریف شده انجام خواهد شد.

    1‌54)روشهای گردآوری داده ها و ابزار مورد استفاده برای آن:

    جمع آوری اطلاعات در این تحقیق  از طریق مطالعات کتابخانه ای و گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام می گیرد.همچنین برای بررسی موانع موجود و ارائه راهکارها در تجاری سازی محصولات صنایع هوایی مصاحبه های آزاد انجام خواهد شد.

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات تحقیق / 11

    1‌1) بیان مسئله / 12

    1‌2) اهمیت و ضرورت تحقیق / 15

    1‌3) پرسش های اصلی و فرعی تحقیق/15

    1‌4) هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار/16

    1‌5) روش شناسی / 16

    1‌51) روش کلی تحقیق/16

    1‌52) قلمرو مکانی- جامعه تحقیق/16

    1‌53) روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه/16

    1‌54) روش های گردآوری داده ها و ابزارمورداستفاده/16

    1‌55) روش های تحلیل داده ها/17

    1‌56) موانع و محدودیت های تحقیق/17

    1‌6) شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق/18

     

    فصل دوم: بررسی مبانی نظری/ 20

    21) مقدمه / 21

    22) تعاریف و مفاهیم فناوری و فناوری پیشرفته/22

    221) طبقه بندی فناوری از دیدگاه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه/22

    222) فناوری پیشرفته/23

    23) مفاهیم نوآوری، سیستم های نوآوری و تجاری سازی/24

    231) تعریف عمومی نوآوری/24

    232) فرآیند نوآوری در یک نگاه/26

    233) نگرش سیستمی نوآوری و رویکردهای سیستم نوآوری/28

    234) سیستم نوآوری بخشی/30

    235) مفاهیم و تعاریف تجاری سازی فناوری/32

    236) موانع موجود در فرآیند تجاری سازی و علل شکست این فرآیند/33

    237) عوامل کلیدی موفقیت در فرآیند توسعه و تجاری سازی/34

    24) فناوری های نرم با تاکید بر فرآیند مدیریتی/36

    25) مولفه ها و نهادهای تاثیرگذار بر فرآیند تجاری سازی/  36

    251) نقش نهادهای علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی در فرآیند تجاری سازی/37

    252) نقش دولت در بهبود مکانیزم های تعاملی در فرآیند تجاری سازی/39

    253) نقش نهادهای میانجی و صنایع همکار در فرآیند تجاری سازی/44

    26) مدل های توسعه و تجاری سازی فناوری/47

    261) مدل تجاری سازی فناوری های نوظهور/49

    262) مدل توسعه و تجاری سازی (ارائه شده توسط کوپر)/51

    263) مدل تجاری سازی فناوری های جدید/52

    264) مدل های توسعه محصول/55

    265)مدل آزمون پس از هر مرحله/56

    27) وجوه اشتراک مدل های توسعه و تجاری سازی فناوری/62

    28) اهداف بهبود در سیستم های توسعه و تجاری سازی محصول/64

    29) وضعیت موجود محصولات صنعت هوایی ایران /67

    291) هواپیماهای ترابری/67

    292) هواپیماهای آموزشی/ کاربردی کوچک/69

    293) هلیکوپترها/71

    294) هواپیماهای بدون سرنشین/73

    210) جمع بندی و ارائه مدل مفهومی/76

    2101) جمع بندی بررسی های انجام شده برروی نهادهای موثر و درگیر در فرآیند تجاری سازی محصولات/76

    2102) جمع بندی مدل های توسعه و تجاری سازی محصولات مورد بررسی در مرور ادبیات/78

     

    فصل سوم: روش تحقیق / 83

    31) مقدمه / 84

    32) روش تحقیق/84

    33) فرآیند اجرایی تحقیق/86

    34) مولفه ها و شاخص های تحقیق/86

    35) روش گردآوری داده ها/89

    36) ابزار سنجش گردآوری داده ها/90

    3-7) پایایی و روایی ابزار سنجش/90

    3-8) جامعه و نمونه آماری/91

    3-9) روش های تجزیه و تحلیل داده ها/91

    391) آمار توصیفی /92

    392) آمار استنباطی/92

    393) روش تحلیل عاملی/92

    394) آزمون فریدمن/93

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها / 94

    41) مقدمه / 95

    42) آمارتوصیفی متغیرهای جمعیت شناختی/96

    43) تحلیل های آماری مورد استفاده در بررسی مدل/99

    44) تحلیل آماری عوامل موثر در فرآیند مناسب تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته در وضعیت موجود/103

    441) تحلیل آماری توصیفی و استنباطی شاخص ها در وضعیت موجود/103

    442) تحلیل عاملی تاییدی/108

    443) اولویت بندی مولفه ها و شاخص های تحقیق/111

    45) تحلیل آماری میزان اهمیت عوامل موثر در فرآیند تجاری سازی محصولات پیشرفته/122

    451) تحلیل آماری توصیفی و استنباطی شاخص ها ازنظر میزان اهمیت/122

    452) تحلیل عاملی تاییدی/126

    453) اولویت بندی مولفه ها و شاخص های تحقیق/129

    46) مقایسه میانگین های وضعیت مطلوب و موجود/142

    47) جمع بندی/146

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات / 147

    51) مقدمه / 148

    52)  نتایج قابل تفسیر از تحلیل عاملی سازه های تحقیق در بررسی وضعیت موجود/148

    53)  بررسی وضعیت موجود صنعت هوایی ایران/150

    54)  نتایج قابل تفسیر از تحلیل عاملی سازه های تحقیق در بررسی میزان اهمیت شاخص ها/152

    55)  جمع بندی و نتیجه گیری تحقیق/ 155

    551) مهمترین موانع و چالش ها/156

    552) راهکارهای تسهیل کننده فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته/157

    56) پیشنهادات برای تحقیقات آینده /158

     

     

    .

    منبع:

    آقایی فیشانی، تیمور؛ ، (1377)،خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها؛ انتشارات ترمه؛ چاپ اول

    الوانی، سیدمهدی؛ ،( 1372)، مدیریت عمومی؛ انتشارات نی؛ چاپ اول

    الیاسی، مهدی؛ (1390)، مدلی برای نقش نهادهای میانجی در توسعه همکاری فناورانه بین بنگاه ها؛ پایان نامه دکترا. استاد راهنما: ابوالفضل کزازی، دانشگاه علامه طباطبایی

    تدبیر ، (تیر1374)،"تکنولوژی بالا، راهی نو وضروری" شماره 53، صفحه4.

    خاکی، غلامرضا،(1378)، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، مرکز تحقیقات علمی کشور، انتشارات درایت.

    خلیلی، ناصر، و ابراهیم دانشور،(1378)، روش تحقیق و کاربرد آن در مدیریت، تهران،نشر آذین.

    جعفرنژاد، احمد،(1373)، طراحی یک الگوی مدیریت تکنولوژی؛ پایان نامه دکترا. استاد راهنما: میر مهدی سیداصفهانی، دانشگاه تربیت مدرس

    حاج فتحعلی ها، عباس،(1372) توسعه تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی، 137

    دانایی فرد، حسن، و دکتر سید مهدی الوانی و دکتر عادل آذر،(1383)، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت : رویکردی جامع، تهران، انتشارات صفار-اشراقی.

    رابینز، استیفن؛  مبانی رفتار سازمانی؛ مترجم: قاسم کبیری(1369)؛ مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی؛ چاپ اول،

    رضائیان، علی،(1380)، مبانی سازمان و مدیریت؛ انتشارات سمت؛ چاپ دوم

    سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مرکز تحقیقات و خدمات خودکفایی ایران، فرهنگ دانش و صنعت. تهران،1370

    سازمان صنایع دفاع، گزارش بررسی مدل های توسعه محصول جدید، تهران،1389

    سکاران،اوما،(1381). روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه دکتر محمد صائبی و دکتر محمود شیرازی،موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی

    شیلینگ ملیسا آ.، "مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک"، ترجمه: اعرابی محمد، تقی­زاده مطلق محمد (1386)، دفتر پژوهش­های فرهنگی، چاپ اول، تهران.

    فارستر،تام. جامعه تکنولوژی برتر. ترجمه: غلامرضا نصیرزاده و حسن قاسم زاده،(1371)، تهران، کمال علم

    محمدی، مهدی؛ (1390)، مدلی برای شکل‌گیری نظام نوآوری فناورانه نوظهور در ایران ؛ پایان نامه دکترا. استاد راهنما: محمدتقی تقوی فرد، دانشگاه علامه طباطبایی

    محمودزاده، ابراهیم؛(1380)، مدیریت بر آینده با تکنولوژی فردا؛ انستیتو ایزایران، چاپ اول، تهران

    مرکز صنایع نوین،(1384)، پروژه شناسایی نهادهای سیاستگذار و پشتیبان صنایع با تکنولوژی برتر در ایران

    موسایی،احمد؛ (1387)، مدل فرآیندی تجاری سازی دانش فنی محصولات شیمیایی، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، شماره 16.

    وزارت صنایع،معاونت آموزش و تحقیق، اداره کل تحقیق و بررسی، مجموعه مقالات سمینار تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی. تهران،1375.

    Afuah, A,(1998), Innovation Management: Strategies, Implementation, and Profits; Oxford University Press.

    Breschi, S. and Malerba, F. (1997), ‘Sectoral innovation systems’, Edquist, C. (ed.), Systems of innovation: Technologies, institutions and organizations, London, Pinter Publishers

    Brown, WAYNE s, (2004), A proposed mechanism for commercializing university technology

    Cebon, Peter; Peter Newton; Philip Noble,(1999), Innovation In Frims – Towards a Model for indicator development; Melborn Business School Working Paper 99-9.

    Chen, Chung-Jen,(2009) “Technology commercialization, incubator and venture capital, and new venture performance”

    Dodgson, Mark; Sybille Hinze , (2001), Measuring Innovation; International Conference on “Measuring and Evaluating Industrial R&D and Innovation in the knowledge – based Economy”, Taipei, R. O. C.

    Freeman, C,(1974), The Economics of  Industrial Innovation; Penguin Modern Economics Texts, NY.

    Goldsmith Ronald E., Foxall Gordon R., (2003), ' The Measurment of Innovativeness', Elsevier Science Ltd

    Guinet, J., et al., (2002), Benchmarking Industry-Science Relationships, OECD Publications

    Jin,Zhouying, (2005), “Global technological change from hard technology to soft technology”

    Jolly, Vijay,(2008) “Model for the commercialization of new technology”

    Khalil, T.M,(2000),Management of Technology: The key to Competitiveness and Wealth Creation; Mc Graw Hill.

    Kimura, Osamu,(2010) “Public R&D and commercialization of energy-efficient technology: A case study of Japanese project”

    Kumar.V, JAIN,p.k,(2002) “Commercializing new techmoligies in India: a perspective on policy initiatives”

    Laird, lain,(2004) “commercializing technology: why is it so difficult to be disciplined?”

    OECD Committee for Scientific and Technological Policy (CSTP) (2005), Innovation Policy and Performance: a cross-country comparision, OECD

    OECD, (2003), Turning science into business, OECD Publications.

    kasturi,Rangan, (1995) “New product commercialization: common mistakes”

    Robert G. Cooper & Scott J. Edgett, (2003),“Overcoming the Current Crunch in NPD Resources”, Working Paper No.17, Product Development Institute Inc.

    Shane, S. (2001). Technological opportunities and new firm creation. Management Science, 47(2), 205–220.  

    Statistics on Innovation in Europe, (2006), Retrieved from www.cordis.eu in2009

    Tekawade Aniruddha, (May 2004), ' A literature survey on a managerial perspective on the process of innovation management', A Thesis presented to the faculty of  school of engineering university of Southern California, In partial Fulfillment of the requirements of  the degree master of science Industrial and System engineering

    Tidd, Joe; John Bessant,(1998),Keith Pavitt; Managing Innovation Integrating Technological Market, and Organizational Change; John Wiley & Sons.

    Tidd Joe, Bessant John, Pavitt Keith, (2005), Managing Innovation, Third edition, UK.

    Utterback, J. M. (1971). The process of technological innovation within the firm. The Academy of Management Journal, 14(1), 75–88.    

    Wood, Samuel C & Brown, Gary S,(1998) “Commercializing nascent technology: the case of laser diodes at sony”

    .


موضوع پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), نمونه پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), جستجوی پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), فایل Word پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), دانلود پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), فایل PDF پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), تحقیق در مورد پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), مقاله در مورد پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), پروژه در مورد پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), پروپوزال در مورد پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), تز دکترا در مورد پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), پروژه درباره پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), گزارش سمینار در مورد پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری), رساله دکترا در مورد پایان نامه فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته (مطالعه موردی هواپیما های تجاری)

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش داخلی چکیده نظام بانکی کشور به عنوان یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی جامعه در ارتباط با جذب و هدایت وجوه سپرده گذاران، ارائه خدمات به مردم و مشارکت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش های مؤثری برعهده دارد و عدم توانایی این نظام، مشکلات عدیده ای را در راه توسعه کشور ایجاد خواهد کرد. به دلیل نقش بسیار مهم و ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده: در دنیای متلاطم و متغیر کنونی تنها چیزی که تغییر نمی کند ، تغییر است . در دنیای کسب و کاری که به طور فزاینده تحت الشعاع سه واژه مشتری ، رقابت و تغییر ، هدایت می شود، شرکت ها در جستجوی راه حلّی برای مشکلات کسب و کار خود هستند،بر اساس ادبیات و اطلاعات موجود از شرکت های مؤفّق دنیا چنین برداشت ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش تحول اداری چکیده امروزه دانشگاه‌ها علاوه بر پژوهش و آموزش به ایفای نقش در جهت مأموریت جدید مشارکت در توسعه اقتصادی جامعه نیز می‌پردازند. در پژوهش حاضر تلاش شده است با ارائه چارچوبی، فرآیند تجاری‌سازی و نتایج تحقیقات دانشگاهی را توضیح و عوامل مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت را در سطح دانشگاه‌های استان ...

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل چکیده امروزه علم نانو که چند دهه بیشتر از پیدایش آن نمی­گذرد در حال تبدیل شدن به انقلابی بنیادین است؛ علمی که با قابلیت های بنیادین و ماهیت بین رشته ای خود در کوتاه مدت تمام جنبه های زندگی بشری را متحول خواهد ساخت و گواه این امر سرمایه گذاری قدرت های برتر جهان در این حوزه از فناوری است. کشورمان ایران دارای جایگاه نهم در حوزۀ ...

1- کليات 1- 1- مقدمه کيفيت را مي توان به روش هاي مختلف تعريف کرد اغلب مردم فقط يک درک مفهومي از کيفيت و يا به عبارت ديگر درکي از يک يا چند ويژگي خاص در يک محصول يا خدمت دارند. درک مفهومي يک نقط

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A ) گرايش : اقتصاد توسعه و برنامه ريزي اقتصادي تابستان     1392 فصل اول کليات طرح   1-1 بيان مساله تحقيق : ت

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش داخلی چکیده تا چندی پیش دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه، از تجاری سازی پژوهش، امتناع می کردند و رسالت اصلی خود را صرفاً تولید دانش بدون عطف نظر به کاربرد آن در عرصه تولید، می دانستند. تا اینکه دانش به منشأ منحصر به ­فرد مزیت رقابتی تبدیل شد. امروزه دانشگاه ها تمایل فراوانی به تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی از ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی (M. A) چکیده بر اساس تحقیقات تجربی و نظریات مطرح شده، بازاریابی شامل سه اصل اساسی و مهم می باشد: ایجاد ارزش برای مشتری، ایجاد مزیت رقابتی و تمرکز بر خواسته ها و نیازهای مشتریان. وظیفه بازاریابی ایجاد ارزشی بیش از رقبا برای مشتریان است. دانش ضمنی دانشی است که نمی تواند نوشته شود و تنها می تواند با استفاده‎ی فرآیند دادن و بردن انتقال ...

پايان نامه کارشناسي ارشد در رشته مديريت رسانه زمستان 1391 مورد مطالعه روزنامه هاي آن لاين همشهري، جام جم و خراسان چکيده ادبيات موضوع در زمينه روزنامه­هاي آن­­لاين شامل مطال

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل شناسایی شده بر صادرات برنج استان گیلان در سال 1392-1391 می باشد. بدین منظور با توجه به اینکه ساختار نظری این پژوهش بر اساس مدل الماس پورتر طراحی گردیده است ، لذا سعی شده تا نتایج و تحلیل ها به گونه ای اجرا گردد که بتوان مفاهیم کاربردی را از نتایج تحلیل عوامل استخراج ...

ثبت سفارش