پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم

word 7 MB 30322 255
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۹,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    مدیریت بازرگانی گرایش تحول اداری

    چکیده

       امروزه دانشگاه‌ها علاوه بر پژوهش و آموزش به ایفای نقش در جهت مأموریت جدید مشارکت در توسعه اقتصادی جامعه نیز می‌پردازند. در پژوهش حاضر تلاش شده است با ارائه چارچوبی، فرآیند تجاری‌سازی و نتایج تحقیقات دانشگاهی را توضیح و عوامل مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت را در سطح دانشگاه‌های استان قم بررسی و با توجه به اهمیت آنها اولویت‌بندی می‌نماییم.

       جامعه آماری شامل دانشجویان رشته مدیریت دانشگاه‌های استان قم به تعداد6100 نفر، روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و تعداد نمونه آماری تحقیق 349 نفر می‌باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی پیمایشی می‌باشد. نتایج بدست آمده از این پژوهش بر گرفته از یک پرسشنامه 32 سؤالی است که پایایی آن بوسیله روش آلفای کرونباخ به مقدار 813/0 محاسبه و روایی پرسشنامه توسط اساتید محترم تأیید شده است.

       پژوهش حاضر، مشتمل بر هشت فرضیه فرعی در قالب دو بخش کلی عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی بوده که با توجه به تجزیه و تحلیل داده‌ها و بررسی نتایج آزمون فرضیه‌های تحقیق، مشخص گردید که دلایلی برای رد متغیرهای مستقل مطرح شده در فرضیات به عنوان مؤلفه‌های مؤثر در تجاری‌سازی یافته‌های رشته مدیریت، یافت نشد.

    کلمات کلیدی:  تجاری‌سازی دانش، انتقال فناوری، دفاتر انتقال فناوری، مکانیزم‌های تجاری‌سازی دانش.

    مقدمه

       نقش دانشگاه‌ها چیست؟ آیا دانشگاه‌های امروزی با آنچه که در گذشته بودند متفاوت شده‌اند یا خیر؟ دید جامعه به دانشگاه‌ها چگونه است و چه انتظاراتی از آنها دارند؟

       دانشگاه‌ها به یقین پیچیده‌ترین نهادهایی هستند که تضمین کننده آینده ملت‌ها می‌باشند و به عنوان الگو و اسوه‌ی سایر نهادها قلمداد شده‌اند و در اکثر کشورهای جهان به عناصر اجتماعی مورد احترام بخش‌های خصوصی و دولتی تبدیل گشته‌اند (ایوبی و همکارانش،2:1380).

     با توجه به نقش کلیدی این نهادها، همواره در هر عصری متناسب با شرایط سیاسی و اقتصادی و فناوری و ... در جهان، اهداف و رسالت‌های نوینی را بر عهده می‌گیرند.

       نگاهی به تاریخچه دانشگاه‌ها و سیر تحولات نظام‌های آموزش عالی نشان دهنده این موضوع است که دانشگاه‌ها و سیستم آموزش عالی همچون سایر بخش‌های جامعه همراه با روند تغییرات در جوامع بشری دگرگونی‌هایی در نقش و کارکردهای خود داشته‌اند و در تلاش بوده‌اند که خود را با الزامات نقش‌های جدید سازگار کنند. محدودیت‌های منابع، نفوذهای سیاسی و فشارهای رقابتی در این تغییرات تأثیر گذارند (Nagy & Robb,2007:1).

       از جمله این تحولات، می‌توان به افزوده شدن نقش پژوهش بر وظایف سنتی دانشگاه‌ها در اواخر سده نوزدهم میلادی ابتدا در دانشگاه‌های آلمان و سپس در سایر دانشگاه‌های جهان اشاره کرد. در همین رابطه اتزکویتز بیان میکند: «در ابتدا دانشگاه‌‌ها تنها نقش آموزش نیروی انسانی را بر عهده داشتند که با تغییر اوضاع و نیازهای جوامع، در اواخر سده نوزدهم نقش پژوهش نیز به آن افزوده شد. از این پدیده با عنوان "انقلاب نخست" دانشگاه‌ها یاد می‌شود که طی آن پژوهش، افزون بر وظیفه سنتی آموزش، به کارکردهای دانشگاه افزوده شد»(Etzkowitz,2003:110).

       کاهش بودجه‌های عمومی پژوهش به دنبال پایان جنگ سرد (Baldini et al,2007:519)، از دیگر تحولاتی بود که تأثیری عمیق بر نقش و کارکرد دانشگاه‌ها برجای گذاشت. دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانستن به صرف اتکا به بودجه‌های دولتی و بدون توجه به صرفه اقتصادی و بازگشت سرمایه به انجام پژوهش‌ها مبادرت ورزند. همین امر باعث شد تا دانشگاه‌های مدرن برای دستیابی به بخش‌های خصوصی برای کسب سرمایه‌های بیشتر، به فعالیت‌های تجاری و کسب و کار روی آورند (Mok,2005:540).

       بررسی نقش و کارکرد دانشگاه در توسعه اقتصادی جوامع مختلف، نشان دهنده بروز تحولات شگرفی است که جهان را با فاز جدیدی از توسعه تحت عنوان اقتصاد مبتنی بر دانش روبرو ساخت. اتزکویتز[1] نشان داد که براساس پویایی درونی و الزامات محیطی، نظام دانشگاهی با دو انقلاب مواجه گشت: انقلاب اول در اواخر قرن نوزدهم در کشور آلمان اتفاق افتاد که طی آن دانشگاه‌ها علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، در زمینه تحقیقات نیز فعال شدند و به تولید دانش نیز اقدام نمودند. انقلاب دوم در اواخر قرن بیستم براساس ظهور نوآوری‌های مبتنی بر علم بوقوع پیوست که به طبع آن دانشگاه عهده‌دار مأموریت سوم (توسعه اقتصادی) شد. در این فرآیند، دانشگاه‌ها دچار تغییراتی در ساخت و کارکرد خود از جمله آموزش کارآفرینی، تحقیق گروهی، توسعه نوآوری فناورانه، ادغام گروه‌های تحقیقات علمی با شرکت‌های صنعتی و روابط نزدیک‌تر با صنعت شدند. از طرف دیگر بنگاه‌های اقتصادی برای حفظ بقاء و موفقیت بلند مدت خود نیازمند دستیابی به فناوری جدید هستند تا بتوانند ضمن حفظ مزیت رقابتی به درآمدهای بیشتر دست یابند. این امر به واسطه تغییر در نگرش به تولید دانش است.

       دانش در عصر اقتصاد دانش‌بنیان[2] به عنوان موتور محرک اقتصاد، عامل ارتقای بهره‌وری و حل مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیستی، دارای اهمیت ویژه‌ای است. در اقتصاد دانش‌بنیان، نظام پژوهش و تولید علم به عنوان مخزن و مرکز اساسی دانش، منابع بالقوه ایده‌هایی است که این ایده‌ها بایستی به محصولات مورد نیاز جامعه و بازار تبدیل شوند. در این دیدگاه افزایش نوآوری ملی تنها با افزایش کمیت پژوهش و طرح‌های پژوهشی محقق نمی‌شود و اتصال دستاوردهای نظام پژوهشی به نظام بازار از مصادیق و الزامات نوآوری است.

       رقابت در بازار فناوری محور امروز جهان مستلزم ادغام دانش‌های نوین با صنعت است. صنعتی که بی‌بهره از دانش روز باشد، محکوم به زوال و دانش بدون کاربرد در صنعت همچون عالم بی‌عمل که به زنبور بی‌عسل تشبیه شده است، بی‌‌ارزش قلمداد می‌شود و این موضوع اهمیت پیوند میان دانشگاه و صنعت[3] را آشکار می‌سازد. بی‌هیچ تردیدی آنچه امروز محور اصلی سیاست‌گذاری‌های ملی توسعه را تشکیل می‌دهد، پیوندهای اصولی، منطقی و هدفمند دانشگاه و صنعت است (محمودی، 9:1388).

       شاه کلید دنیای امروز، خلق ارزش است؛ راهکار ورود به دنیای کسب و کار امروزی، فناوری است و شاه کلید فناوری، تجاری‌سازی و ارزش‌افزوده ناشی از آن می‌باشد. به عبارت دیگر تجاری‌سازی ایده‌های تحقیقاتی حلقه اتصال فناوری و بازار است و تمرکز آن بر حلقه‌های انتهای زنجیره ارزش می‌باشد (موسایی، صدرائی، بندریان، 8:1387).

       تجاری‌سازی دانش و فناوری برخواسته از تحقیق و توسعه یکی از کارکردهای اصلی دانشگاه کارآفرین به شمار می‌رود. تجاری‌سازی فرآیندی است که به موجب آن ایده، اختراع، دانش و فناوری برخواسته از تحقیق به تولید کالا و خدمات جدید قابل عرضه در بازار یا بهبود محصولات و فرآیندهای جاری منجر می‌شود و در نتیجه پتانسیل دانش و فناوری و نوآوری‌های علمی به طور کامل محقق می‌شود. لاندری[4] و همکاران (2006)، تجاری‌سازی دانش را در کنار انتشار دانش از طریق همایش‌ها و انتشارات علمی و آموزش نیروی کار ماهر جزو یکی از سه ساز و کار عمده دانشگاه برای انتقال دانش معرفی نموده‌اند که می‌تواند به صورت فعالیت‌های مشاوره‌ای، قراردادهای تحقیقاتی با صنعت، به ثبت‌رسانی و تشکیل شرکت‌های انشعابی صورت می‌گیرد.

       سهیم کردن پژوهشگران در دستاوردهای ناشی از تجاری شدن پژوهش‌های آنان یکی از عوامل مؤثر در توسعه امر پژوهش در کشورهای توسعه یافته است.

       هر سال بالغ بر 1000 میلیارد دلار در دنیا صرف تحقیق و توسعه می‌شود که این رقم حدود 2 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را تشکیل می‌دهد و در برخی از کشورهای توسعه یافته این رقم به 4 درصد GDP[5]آنها نیز بالغ می‌شود. افزایش حجم تجارت جهانی در دو دهه اخیر و رسیدن آن به مرز 31 تریلیون دلار عمدتاً ناشی از تجاری شدن دستاوردهای پژوهشی است. محققان به طور مستمر تلاش می‌کند که کالاهای جدیدی ابداع و به بازار عرضه کنند که مشابه آنها قبلاً وجود نداشته باشد یا از ویژگی‌های نوینی برخوردار باشند.

       در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی بدون تجاری‌سازی یک دستاورد، تحقیقات معنایی ندارد. زیرا بدون دستیابی به مشتریان خاص یک دستاورد، تولید و یا انجام آزمایش، در مورد یک ایده بی‌فایده خواهد بود.

       بازاریابی[6] و فرآیند تجاری‌سازی، مرحله نهایی فرآیند نوآوری را تشکیل می‌دهند. این دو عنصر برای دستیابی به موفقیت هر اختراعی، لازم می‌باشند. در سال‌های اخیر از دیدگاه اقتصاد جهانی نقش سنتی دانش در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها به عنوان تولید کننده و نقش دهنده علم، دانش و ایده‌های نو مورد تجدید نظر قرار گرفته است. از طرف دیگر با کاهش حمایت مالی دولت‌ها از تحقیق به تدریج پژوهشگران به سوی پشتیبانی بخش صنعت و تجاری‌سازی ایده‌هایشان گرایش پیدا کرده‌ا‌ند. عدم حمایت کافی دولت به مرور ماهیت تحقیق را از حالت مستقل و مبتنی بر مفاهیم نظری، به سمت تلاش‌های همسو با تجاری‌سازی، سوق داده است.

       در ادبیات بازاریابی و مطالعه بازار، مطالعات زیادی در مورد چگونگی تجاری‌سازی محصولات صورت گرفته است. در مقایسه با تجاری‌سازی سایر محصولات، تجاری‌سازی ایده‌های جدید بالاخص ایده‌های مربوط به فناوری‌های نوین کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

       بنابراین، تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهش‌های علمی و فناوری در اقتصاد دانش‌بنیان از حیث مشروعیت و کارآمدی نظام پژوهشی و رفاه مردم و جامعه، دارای جایگاه و اهمیت ویژه‌ای است. به طوری که تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌ها و فناوری می‌تواند به تحقق مأموریت کارآفرینی دانشگاه‌ها و نظام علمی کشور نیز کمک کند. از سوی دیگر، واقعیت این است که تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و فناوری بایستی در یک محیط رقابتی واقعی و در فضای فرصت‌های زودگذر و تهدیدات پایدار انجام شود.

       از سوی دیگر، بیانیه‌ جهانی آموزش عالی که در سال 1998 میلادی توسط یونسکو[7] منتشر شد، فشار وارده بر انتقال تجاری دانش از دانشگاه‌ها به صنعت را افزایش داد (ابویی و همکارانش، 2:1380). بیانیه مذکور مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌های کشورهای جهان را به همگرایی بین‌المللی دعوت نمود.

       اگر چه اهمیت و ضرورت تجاری‌سازی نتایج تحقیقات با توجه به جایگاه آن در سند برنامه چهارم توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور و با اهداف تعیین شده از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری، برای بخش دانشگاهی کشور محرز است ولی جهت دستیابی به آن نیاز به شناخت بیشتری از شرایط زمینه‌ساز و عوامل کسب موفقیت در این زمینه است.

       سعی ما این است که این پایان‌نامه بتواند مؤلفه‌های مؤثر بر تجاری‌سازی نتایج و یافته‌های تحقیقات دانشگاهی را شناسایی کند و امید است که با ارائه راهکارهای مناسب و سازنده در جهت بهبود وضعیت تجاری‌سازی ایده‌ها و تحقیقات دانشگاهی قدمی مؤثر به نزدیک شدن کشور عزیزمان ایران به اهدافش بردارد.

    1-2- بیان مسئله

       به طور قطع یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفت توسعه فناوری در کشورهای پیشرفته صنعتی توجه به فرآیند تجاری‌سازی نتایج تحقیق داخلی آن کشورها بوده است و می‌توان نتیجه گرفت که توجه به این معنا برای کارگزاران ملی، مدیران تحقیق و توسعه، مدیران پروژه و به طور کلی مدیران فناوری در کشورها که تحقیقات صنعتی در آن هنوز نوپاست و چشم‌اندازهای آتی آن امید آینده‌ای روشن و تابناک را می‌دهد، امری ضروری است.

       نیاز صاحبان صنایع، شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی به دانشگاه از یک سو و نیاز دانشگاه به کسب درآمد، نقش نوینی را برای جامعه آکادمیک ایجاد می‌کند. همکاری دانشگاه با همه نهادها و سازمان‌های اجرایی از مصادیق توافق‌های قراردادی است که در خصوص فعالیت‌های علمی و پژوهشی و شرکت‌های تجاری صورت می‌گیرد. این همکاری معمولاً با هدف دستیابی به توان علمی دانشگاه و تجربه‌های دولت، صنعت، شرکت‌ها و استفاده از آنها صورت می‌پذیرد ( آراسته، 58:1383).

       در بخش دانشگاهی دیگر ذخیره‌سازی دانش به تنهایی راضی کننده نمی‌باشد، بلکه اطمینان از کاربرد دانش به گونه‌ای که جامعه بتواند از منافع سرمایه‌گذاری در تحقیقات بهره‌برداری نماید یکی از اهداف اصلی تحقیقات دانشگاهی است. به طور کلی جامعه مستقیماً از منافع تحقیقات دانشگاهی بهره نمی‌برد مگر آنکه راهکارهایی طراحی ‌شود که نتایج تحقیقات به عاملان اقتصادی در صنعت سپرده شود مشروط بر اینکه منافع دانشگاه تأمین گردد (فکور، 20:1383).

       کشورهای دارای اقتصاد پویا و متحرک، دانشگاه‌های قوی‌ای دارند که با دولت، صنعت و تجارت ارتباط و هماهنگی همه جانبه دارند. یکی از بسترهای توسعه این ارتباط جهت‌گیری در تبدیل این تولیدات علمی به محصول از طریق دایر نمودن شرکت‌های تجاری است. این شرکت‌ها را که علاوه بر کاربردی کردن نتایج تحقیقات، هدف درآمدزایی برای دانشگاه‌ها را دربر دارند، بنگاه‌های دانشگاهی می‌نامند که به ندرت در دانشگاه‌های ایران دیده می‌شوند.

       به طور معمول بودجه دانشگاه‌ها از منابع متعددی تأمین می‌شود. معمولاً در اکثر کشورها دولت منبع اصلی تأمین کننده اعتبارات است، لکن همانگونه که شاهد هستیم افزایش تعداد دانشگاه‌ها و جمعیت دانشجوی، دولت‌ها را از تأمین بودجه و امکانات لازم برای دانشگاه‌ها ناتوان ساخته است. لذا دانشگاه‌ها برای انجام برنامه‌ها و تحقق اهداف خود تلاش می‌نمایند، مکانیزم‌های مختلفی را برای تأمین هزینه‌های خود بکار گیرند، بدون آنکه از مسیر اصلی خود که تولید علم و دانش است منحرف شوند. یکی از روش‌های تبدیل تولیدات علمی به کالا و خدمات از طریق ایجاد شرکت‌های دانشگاهی است. ایجاد این شرکت‌ها نام جدیدی است که دانشگاه را به سمت طرح ایده‌های جدید که نیازهای جامعه را تأمین کند هدایت می‌نماید، بدون آنکه این مراکز از مسیر اصلی خود که کشف مرزهای جدید دانش برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و توسعه علم و فناوری است منحرف شوند ( شمس و افضلان، 42:1383).

       امروزه، افزایش اعتبار دانشگاه‌ها از طریق انتقال تجاری دانش، نقش اساسی‌ را در افزایش سرمایه انسانی دانشگاه‌ها ایفا می‌کند. این امر به وسیله جذب با هوش‌ترین دانشجویان از برترین دانشکده‌ها امکان‌پذیر می‌گردد(Nicola et al,2004:11). بنابراین مشاهده می‌شود جذب با استعدادترین دانشجویان مرهون افزایش اعتبار دانشگاه از طریق تجاری‌سازی است.

       تجاری‌سازی را می‌توان به عنوان فراگرد انتقال و دگرگونی دانش نظری موجود در نهادهای دانشگاهی به برخی انواع فعالیت‌های اقتصادی تعریف کرد(Spilling,2004:205).

       جولی[8] (1997) تجاری‌سازی را فراگردی تعریف می‌کند که از بینش فناوری بازار آغاز شده و به کارکردهای پایدار محصول متناسب بازار ختم می‌شود(Spilling,2004:189).

       در ادبیات نوآوری نیز تعاریف نزدیک به هم از تجاری‌سازی صورت گرفته است. (دایان [9]2004) ساده‌ترین تعریف تجاری‌سازی را "عرضه یک محصول جدید در بازار"می‌داند.(Acworth,2008:200).

       ریمر، آیسرمن[10] و دیگران (2005) تجاری‌سازی را «فرآیند تبدیل فناوری به محصولات موفق اقتصادی» تعریف می‌کنند (فکور،1385: 40 ).

       از تعاریف فوق بر می‌آید که تجاری‌سازی فرآیندی است که ایده، نتیجه تحقیق یا اختراع حاصل از بخش دانشگاهی را به محصولات، خدمات و فرآیندهای قابل عرضه در بازار تبدیل می‌کند.

       مطالعات در زمینه انتقال فناوری نشان می‌دهد، که مؤثرترین روش آن تربیت دانش آموختگان است. زیرا ارتباط با صنعت موجب اختصاص بودجه‌های تحقیق و توسعه از طریق پژوهش‌های مشترک می‌گردد و امکان دسترسی به دانشجویان آشنا با فناوری نوین را فراهم می‌سازد. از این‌رو، تحقیقات دانشگاهی به طور خاص در زمینه تحصیلات تکمیلی و رساله‌های آنان در رشته‌های مهندسی و علوم اهمیت فوق‌العاده در بسترسازی پتانسیل تحقیقاتی دانشگاه و بالطبع جذب درآمدهای غیردولتی پایدارتر دارد. پژوهشگرانی همچون ریتان (2006)[11]، جیو(2005)[12]، مورگان و همکاران(2003)[13]و لینک(2005)[14] در تحقیقات خود بر این امر اشاره داشته‌اند.

       بوزمن (2004)[15] برخی از روش‌های انتقال فناوری را شامل: انتشار آزاد نتایج تحقیقات، اختراعات ثبت شده، کپی‌رایت‌ها، پروانه‌های بهره‌برداری[16]، قراردادهای تحقیقاتی، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تحقیق و توسعه، پارک‌های علم و فناوری، مبادله نیروی انسانی، قراردادهای غیررسمی، خدمات مشاوره‌ای، انتشار بر روی سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های تجاری دانشگاهی می‌داند.

       اما تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، فرآیندی نیست که فقط یک طرف داشته باشد یا بخش دانشگاهی به تنهایی بتواند به آن اقدام نماید، بلکه این فرآیند در تعاملات بین طرف‌های متعدد اجتماعی و با تأثیرپذیری شدید از چارچوب‌های قوانین و مقررات، توانمندی‌های اجرایی و تخصیصی محیط بخش دانشگاهی، منابع مالی در دسترس و شرایط و ویژگی‌های محیط اقتصادی تکنولوژیک، جریان می‌یابد. بنابراین موفقیت بخش دانشگاهی در تجاری‌سازی نتایج تحقیقات مستلزم فراهم بودن شرایط پیش نیازهای مهم و مختلفی در بخش دانشگاهی، بخش صنعت و محیط اقتصادی اجتماعی حاکم بر این دو بخش است. چنانچه مشخصه‌های اقتصاد کلان در کشور، چندان مساعد توسعه‌ی فعالیت‌های کارآفرینی، تولیدی و صنعتی نبوده و زیر ساخت‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و قانونی برای این کار فراهم نباشد، زمینه‌های تقاضا و جذب تکنولوژی در بخش صنعت شکل نخواهد گرفت و از طرف دیگر تا زمانی که سیاست‌های تحقیق و توسعه منطبق با نیازهای اساسی نظام ملی نوآوری نباشد، تحقیقات انجام گرفته در بخش دانشگاهی نیز از کیفیت یا زمینه‌ی لازم جهت جذب و دریافت از طرف بخش صنعت را نخواهد داشت.

       از طرف دیگر فقدان یا ضعف در سیاست‌ها و برنامه‌های اجرای مؤثر در تجاری‌سازی نتایج تحقیقات و خلاء در نهادهای واسطه‌ای از قبیل سازمان‌های توسعه‌ی نوآوری و سازمان‌های توسعه‌ی فناوری، شکل‌گیری نظام انتقال دانش و فناوری همگرا و کارآمد را در سطح ملی با مشکل مواجه می‌سازد و چنین شرایط محیطی، بخش دانشگاهی را از شرایط مساعد جهت دست‌یابی به هدف انتقال یافته‌های تحقیقاتی خود به دور می‌سازد.

       در بخش دانشگاهی کشور بهره‌گیری از نتایج تحقیقات و تجاری‌سازی آن‌ها از اولویت‌های مهم محسوب می‌گردد، چرا که منافع ملی ایجاب می‌کند از صرف منابع مهم و قابل توجهی که در قالب نیروهای متخصص، اعتبارات و فرصت زمانی جهت انجام تحقیقات در این بخش صورت می‌گیرد، حداکثر بهره‌برداری به عمل آید و جامعه از نتایج حاصل از این تحقیقات در بخش‌های مختلف اجتماعی اقتصادی بهر‌ه‌مند گردد.

       در کشور ما، در سطوح مختلف سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی اجرایی، با نگرش‌های نوین و روزآمد، حرکت‌های مختلف و مؤثری جهت توسعه‌ی علمی و فناوری کشور شروع شده است و انتظار می‌رود در افق آینده این حرکت‌ها با تکیه بر پتانسیل‌های علمی قابل توجه ملی، انسجام بیشتری پیدا کرده و با فائق آمدن به کمبودها و کاستی‌ها عملاً کشور را با شتاب بیشتری در مسیر توسعه علمی و فناوری پیش ببرند.

       در این پژوهش به دنبال طراحی مکانیزمی هستیم تا از طریق آن دانش تولید شده در دانشکده‌های مدیریت به سهولت به بخش صنعتی انتقال یافته و تعامل سازنده‌ای بین دانشکده‌های مدیریت، دولت، صنعت و سازمان‌های اجرایی برقرار گردد .

     

    1-Etzkowitz

    [2] Knowledge- based Economy

    [3] university-industry

    [4] Londry

    1.تولید ناخالص داخلی

    [6] Marketing

    [7] unesco

    [8] Jolly

    [9] Dayan

    [10] Rimer & Aiserman.

    [11] Reitan

    [12] Gu

    [13]  Morgan et al

    [14] Link

    [15] Bozeman

    [16] Licensing

    Abstract:

    Today, universities play a role in the new mission participate in community economic development  in addition to research and education. The present study is an attempt to provide a framework that explain a business process and the results of academic research and review factors affecting on  business findings management field at the University of Qom to prioritize them according to importance.

    The population consisted of 6100 students in Qom University of Management, Sampling was used multi-stage cluster sampling method and the sample is 349, The present study in terms of objectives is, applications and in terms of nature, is a descriptive survey. The results of this study are derived from a questionnaire with 32 questions, Its reliability was calculated by Cronbach's alpha value of 0.813 and  Validity has been approved by the faculty.

    The present study consists of eight sub-hypothesis in two general internal factors and  external factors that according to the analysis of data and test results of the research hypotheses, the reasons were not found for rejecting the independent variables hypothesis proposed as an effective component in the fields of business management.

    Keywords:Knowledge commercialization, technology transfer, technology transfer offices, commercial mechanisms for knowledge

  • فهرست:

    فهرست مطالب                                        

    عنوان

    صفحه

    فصل اول – کلیات تحقیق................................................................................................................................................

    1

    1-1- مقدمه ......................................................................................................................................................................

    2

    1-2- بیان مسئله ..............................................................................................................................................................

    8

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق ......................................................................................................................................

    13

    1-4- اهداف تحقیق .......................................................................................................................................................

    18

    1-4-1- هدف اصلی تحقیق...........................................................................................................................................

    18

    1-4-2- اهداف فرعی تحقیق...........................................................................................................................................

    18

    1-5- سؤال‌های تحقیق .................................................................................................................................................

    19

    1-6- فرضیات تحقیق......................................................................................................................................................

    20

    1-6-1- فرضیه اصلی.......................................................................................................................................................

    20

    1-6-2- فرضیه‌های فرعی................................................................................................................................................

    21

    1-7- پیشینه تحقیق...........................................................................................................................................................

    22

    1-8- متغیرهای تحقیق .....................................................................................................................................................

    24

    1-8-1- متغیر مستقل........................................................................................................................................................

    24

    1-8-2- متغیر وابسته........................................................................................................................................................

    24

    1-9- روش تحقیق...........................................................................................................................................................

    25

    1-10- قلمرو تحقیق ........................................................................................................................................................

    25

    1-11- تعریف واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی طرح........................................................................................................

    26

    1-12- تعاریف عملیاتی پژوهش .....................................................................................................................................

    27

    فصل دوم – ادبیات تحقیق ............................................................................................................................................

    29

    2-1- مقدمه.......................................................................................................................................................................

    30

    2-2-  مفهوم و تعاریف تجاری‌سازی................................................................................................................................

    33

    2-3- تاریخچه تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی............................................................................................................

    41

    2-4- اهمیت تجاری‌سازی نتایج تحقیق ....................................................................................................................... .

    45

    2-5- روند تجاری‌سازی دانش .......................................................................................................................................

    47

    2-6- فرآیند تجاری‌سازی ...............................................................................................................................................

    49

    2-7- انواع تجاری‌سازی .................................................................................................................................................

    66

    2-8- روش‌های تجاری‌سازی .........................................................................................................................................

    66

    2-9- مدل‌ها و الگوهای تجاری‌سازی ............................................................................................................................

    69

    2-10-  مراحل تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی ............................................................................................................

    86

    2-11-  موانع انتقال تجاری‌سازی.....................................................................................................................................

    92

    2-12-  ساختار نوآوری...................................................................................................................................................

    105

    2-13- کارآفرینی ............................................................................................................................................................

    109

    2-14- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته.................................................................................................................

    112

    2-15- بررسی روند تجاری‌سازی در بخش دانشگاهی کشور ایران ................................................................................

    121

    فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق.......................................................................................................................................

    124

    3-1- مقدمه............................................................................................................................................................

    125

    3-2- روش تحقیق...........................................................................................................................................................

    126

    3-3- جامعه آماری...........................................................................................................................................................

    130

    3-4- روش نمونه‌گیری و حجم نمونه..............................................................................................................................

    130

    3-4-1- تعیین حجم نمونه.............................................................................................................................................

    131

    3-5- روش جمع‌آوری اطلاعات....................................................................................................................................

    131

    3-6- ابزارهای گردآوری ................................................................................................................................................

    132

    3-6-1- پرسشنامه ...........................................................................................................................................................

    132

    3-6-2- مقیاس لیکرت....................................................................................................................................................

    132

    3-7- متغیرهای پژوهش..................................................................................................................................................

    133

    3-7-1- متغیر مستقل در پژوهش حاضر...........................................................................................................................

    133

    3-7-2- متغیر وابسته در پژوهش حاضر...........................................................................................................................

    134

    3-8- روایی......................................................................................................................................................................

    134

    3-9- پایایی.......................................................................................................................................................................

    135

    3-10- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها..........................................................................................................................

    136

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها..............................................................................................................................

    138

    4-1- مقدمه.....................................................................................................................................................................

    139

    4-2- تجزیه و تحلیل یافته‌ها ..........................................................................................................................................

    140

    4-2-1- آمار توصیفی ......................................................................................................................................................

    140

    4-3- آمار استنباطی ........................................................................................................................................................

    159

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها................................................................................................................................

    199

    5-1- مقدمه.......................................................................................................................................................................

    200

    5-2- خلاصه تحقیق.........................................................................................................................................................

    201

    5-3- نتایج به دست آمده از آمار توصیفی.......................................................................................................................

    202

    5-3-1-نتایج مبتنی بر ویژگی‌های جمعیت شناختی ........................................................................................................

    202

    5-3-2- نتایج بدست آمده از پاسخ به فرضیه‌ها..............................................................................................................

    203

    5-3-2-1- فرضیه‌های مربوط به عوامل درون سازمانی....................................................................................................

    203

    5-3-2-2- فرضیه‌های مربوط به عوامل برون سازمانی.....................................................................................................

    204

    5-4- نتایج به دست آمده از آمار استنباطی ....................................................................................................................

    205

    5-4-1- بررسی رابطه عوامل درون سازمانی با مؤلفه‌های جمعیت شناختی بوسیله آزمون من‌ویتنی................................

    205

    5-4-2- بررسی رابطه عوامل برون سازمانی با مؤلفه‌های جمعیت شناختی بوسیله آزمون من‌ویتنی.................................

    205

    5-4-3- نتایج مبتنی بر فرضیات تحقیق ..........................................................................................................................

    206

    5-5- پیشنهادهای محقق در راستای موضوع پژوهش ......................................................................................................

    212

    5-6- محدودیت‌های تحقیق..............................................................................................................................................

    215

    پیوست.............................................................................................................................................................................

    216

    منابع و مآخذ......................................................................................................................................................................

    231

    فهرست فارسی..................................................................................................................................................................

    232

    فهرست انگلیسی................................................................................................................................................................

    235

    منبع:

    فهرست منابع فارسی

    1-آذر، ع و مؤمنی م. ،1385، «آمار و کاربرد آن در مدیریت»، جلد دوم، انتشارات سمت، چاپ نهم.

    2-ا.جانسون، ریچارد و ک. بتاتاچاریا، گوری، 1380، «آمار اصول و روش‌ها»، ترجمه فتاح میکائیلی، چاپ اول، اصفهان، انتشارات ارکان.

    3-ازکیا،‌ م. و معتمدی، ف. و دربان آستانه، ع، 1383، «روش‌های کاربردی تحقیق»، نشر کیهان، تهران.

    4-امیری، عبدالرضا و همکارانش، 1390، «مؤلفه و الزامات تجاری‌سازی دانش از صنعت به دانشگاه»، دومین کنفرانس مدیریت اجرایی، 1 و2 تیرماه.

    5-ایران‌نژاد پاریزی، مهدی، 1390، «روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی»، نشر مدیران، تهران، چاپ پنجم.

    6-بازرگان، عباس و همکارانش، 1376 «روش تحقیق در علوم رفتاری»، نشراگه.

    7-بندریان، رضا، 1390، «کارآفرینی شرکتی شیوه‌ای برای تجاری‌سازی دستاوردهای فناورانه سازمان‌های پژوهشی و فناوری مستقل» بهار، فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، سال هفتم، شماره 26- صص 46-40.

    8-حسنقلی‌پور یاسوری، حکیمه، 1389، «طراحی مکانیزم، تجاری‌سازی دانش در دانشکده‌های مدیریت»، پایان‌نامه، دانشکده مدیریت.

    9-خاکی، غلامرضا، 1388، «روش تحقیق در مدیریت»، انتشارات بازتاب، تهران، چاپ چهارم.

    10-خلیل، طارق، 1387، «مدیریت تکنولوژی»، ترجمه، اعرابی، سیدمحمد، ایزدی، داود، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

    11-روشندل، اربطانی و همکارانش، «چارچوبی برای تجاری‌سازی نوآوری‌های دیجیتال در شرکت‌های کارآفرین رسانه‌ای ایران مدیریت بازرگان»، دوره 4، شماره 11، بهار91، دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران.

    12-سرمد، زهره و بازرگان، عباس، 1385، «روش‌های تحقیق در علوم رفتاری»، انتشارات سخن، تهران، چاپ دوم.

    13-شریفی، مهنوش، شریف‌زاده، قاسم، 1389، «استلزامات مدیریت حقوق مالکیت فکری برای پیشبرد تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی»، دومین کنفرانس بین‌المللی سرمایه فکری، زنجان.

    14-علمی، محمد، 1388، «روش‌های تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی»، سازمان توسعه تجارت ایران، تهران، اردیبهشت.

    15-فکور، بهمن، 1385، «مروری بر مفاهیم نظری تجاری‌سازی نتایج تحقیقات»، نشریه رهیافت، بهار و تابستان، شماره 37، صص 32-24.

    16-فکور، بهمن، 1386، «شرایط زمینه‌ساز برای پیشبرد تجاری‌سازی نتایج تحقیقات در بخش دانشگاهی» نشریه رهیافت، تابستان شماره40، صص 54-46.

    17-فکور، بهمن و انصاری، محمدتقی، 1389، «بررسی روش‌ها و منابع کسب فناوری در بنگاه‌های کوچک منتخب ایران» فصلنامه سیاست علم و فناوری 2 (4)، صص 105-93.

    18-فکور، بهمن و حاجی‌حسینی، حجت‌اله، 1387، «کارآفرینی دانشگاهی و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات در دانشگاه‌های ایران (مطالعه موردی 7 دانشگاه مهم ایران)»، فصلنامه سیاست علم و فناوری 1(2)، صص 70-59.

    19-محمودپور، بختیار و همکارانش، 1391، «بازشناسی چالش‌های فراروی تجاری‌سازی پژوهش‌های مدیریت آموزشی با ارائه نظریه زمینه‌سازی» فصلنامه علمی، پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی پاییز، سال سوم، شماره 3، صص 26-1.

    20-مظفری، فاروق‌امین و شمس، لقمان،1390، «بررسی روش‌ها و رویکردهای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی با مطالعه ورودی دانشگاه تبریز» فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال سوم، شماره 4، تابستان.

    21-مقیمی و دیگران، 1389، «تأثیر عوامل محیطی بر تجاری‌سازی ایده‌ها و نتایج تحقیقات»، مطالعات مدیریت راهبردی، تابستان.

    22-موسایی، احمد و همکارانش، 1387، «مدل فرآیندی تجاری‌سازی دانش فنی محصولات شیمیایی» نشریه علمی و تخصیص رشد و فناوری.

    23-مهدی، رضا، 1389، «توسعه تجاری‌سازی دستاوردهای علمی از طریق تحقیقات تولید نیمه صنعتی» رشد فناوری، فصلنامه تحقیقی پارک‌ها و مراکز رشد، شماره 24.

    24-نوفرستی، محمد، 1386، «آمار در اقتصاد و بازرگانی»،‌ رسا.

     

    فهرست منابع انگلیسی

    -1 Etzkowits,H,Research Groups as quasi- Firms: The Invention ot the Entrepveneurial University, Research Policy,Vol.32,2003.

    2- Etzkowitz, H. and leydesdorff, l. (2000)؛ the dynamics. Finnovation: from National systems and " Modes" toa Triple Helix of university- Industry government relations, Research Policy, Vol.29,pp:109-23.

    2 -Siegel,D.s, Waldman,D.A,Atwater, L.E, Link, A.N. (2003)؛ Commercial Knomledge transfers From universities to firms: improving the effectiveness of university- industry colloborotion, Journal to High Technology Management Research, Vol: 14, pp:111-33.


موضوع پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, نمونه پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, جستجوی پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, فایل Word پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, دانلود پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, فایل PDF پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, مقاله در مورد پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, پروژه در مورد پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, پروژه درباره پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی مؤلفه‌ های مؤثر در تجاری‌ سازی یافته‌های رشته مدیریت در دانشگاه‌ های استان قم

پایان‌‌ نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی گرایش پژوهش علوم اجتماعی چکیده جهان در حال وارد شدن به دوره ای است که مسائل انصاف و عدالت در اشکال مختلف و متفاوت به صدر موضوعات و مطالعات مطرح در حوزه تعالی سازمانی صعود خواهند کرد. سازمان های هزاره جدید، سازمان هایی فراصنعتی و دانش بنیان هستند که موفقیت و بقای آنها مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است. براین اساس تحقیق ...

پايان نامه جهت اخذ کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي تابستان 1392 چکيده: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بکارگيري فناوري اطلاعات با رضايتمندي دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه اروميه انجام گرفت

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A ) گرايش:مديريت بازرگاني تابستان 91 چکيده بدون شک مديريت دانش سازماني در جهان دانش مدار امروز رمز کاميابي و پيشگامي است .تغييرات سريع، جابجايي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته «M.A» گرایش: مدیریت بیمه چکیده شرکت ها برای بقاء خود در دنیای متلاطم و متغیر امروز به اندیشه های نو و نظرات جدید نیاز دارند. افزایش تهدیدها از یک سو و استفاده از فرصتها از سوی دیگر در محیط متشنج و غیرقابل پیش بینی، شرکت ها را با جزر و مدهای شدید روبرو می سازند و آنها را به سوی تغییر و نوآوری به چالش می‏کشاند. نوآوری با واژه هایی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات ( گرایش منابع اطلاعاتی ) چکیده هدف کلی این مطالعه ، بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات ( فاوا ) در توانمندسازی دانش آموزان اعم از افزایش و بهبود در سطح یادگیری ، پیشرفت تحصیلی ، خلاقیت ، انگیزه ، مشارکت درسی و روحیه پژوهشی دانش آموزان می باشد . سوالات این تحقیق عبارتند از : سوال اصلی : آیا فاوا موجب ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) گرايش: مديريت آموزشي تابستان  1390 چکيده: هدف اصلي در اين پژوهش ارزيابي اثربخشي دوره‌هاي آموزشي اختصاصي ضمن خدمت تقريرنويسان قوه

چکیده: در کشور ما فرصت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است. مدیریت کلان در صنعت گردشگری باید فرصت‌ها را شناسایی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایه‌گذاری را در آنها مهیا کند. ایران در میان 200 کشور جذب کننده گردشگر در جهان رتبه 56 و از نظر درآمد ارزی رتبه 69 را دارد. گردشگری فرهنگی به‌نوعی آشکار و پنهان در حراست از ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." گرایش مدیریت بازرگانی چکیده: برون­ سپاری عبارت است از پیدا کردن ارائه دهندگان خدمت جدید و روش‌ های جدیدی که بتوان با اطمینان تهیه مواد، کالاها، اجزاء و خدمات را به آنها واگذار نمود. در حقیقت در واگذاری یا برون سپاری، سازمان از دانش و تجربه و خلاقیت ارائه دهندگان خدمت جدیدی که قبلاً‌ استفاده نکرده بهره‌مند می‌شود. این پژوهش ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا است که بالاترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توسعه توریسم در هر نقطه که باشد می‌تواند توسعه را بدنبال داشته باشد. تحقیق حاضر از نوع ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده: امروزه اجرای اتوماسیون اداری مزایای بسیاری را برای سازمان ها از جمله مشتریان شان فراهم نموده است. سرعت، دقت، ایمنی و ... از این مزایای اند. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر اتوماسیون اداری بر رضایت مشتریان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه ...

ثبت سفارش