پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر

word 1 MB 30668 155
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۵,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی 

    چکیده

    هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر عوامل شناسایی شده بر صادرات برنج استان گیلان در سال 1392-1391 می باشد. بدین منظور با توجه به اینکه ساختار نظری این پژوهش بر اساس مدل الماس پورتر طراحی گردیده است ، لذا سعی شده تا نتایج و تحلیل ها به گونه ای اجرا گردد که بتوان مفاهیم کاربردی را از نتایج تحلیل عوامل استخراج نمود. مدل الماس در سال 1990 توسط پورتر در کتاب مزیت های رقابتی ملل جهت ارزیابی مزیت های رقابتی 10 کشور ارائه و منتشر شد. در سالهای بعد انتقادات و پیشنهاداتی در مورد آن مطرح شد. این پیشنهادات منجر به ارائه مدل های الماس مضاعف ، الماس های چندگانه ، مدل دانینگ ، مدل 9 عاملی و مدل الماس مضاعف گردید. عوامل این مدل شامل ؛ 1.شرایط تقاضای داخلی 2.عوامل مرتبط و پشتیبان 3.استراتژی ، ساختار و رقابت 4.نقش دولت 5.شانس (اتفاقات پیش بینی نشده) ، 6.عوامل درونی که همگی از عوامل تاثیرگذارند. این پژوهش از نظر اهمیت و اهداف از نوع کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی - پیمایشی است. جامعه اماری آن کلیه کارشناسان و مدیران و دست اندرکاران صادرات برنج استان گیلان می باشد. پس از تهیه پرسشنامه و بررسی روایی - پایایی آن ، داده های خام حاصل از جمع آوری 181 پرسشنامه توسط نرم افزار LISREL , SPSS  آزمون شدند. در رتبه بندی نهایی نتایج حاکی از اهمیت عوامل " نقش دولت " ، " صنایع مرتبط و حمایت کننده" ، "شانس یا اتفاقات پیش بینی نشده" ، در سه جایگاه نخست بوده و عوامل دیگر به ترتیب " عوامل درونی " ، " شرایط تقاضای داخلی " و در نهایت " استراتژی ، رقابت و ساختار " می باشد. با توجه به نتایج به دست آمده و اهمیت صادرات بخش کشاورزی در انتها پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت صادرات برنج استان گیلان ارائه شده است.

    واژگان کلیدی : رقابت پذیری ، صادرات برنج ، مدل الماس پورتر ، استان گیلان .

    مقدمه

     فرآیند جهانی شدن ، بوجود آمدن سازمان تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی ، تغییرات سریع الگوهای مصرف و تقاضا ، پیشرفتهای سریع تکنولوژیک ، حفظ منابع انرژی ، کنترل آلودگی محیط زیست ، کمبود منابع و هزینه های بالای آنها چالشهای فراروی بنگاه ها و صنایع مختلف در این برهه از زمان هستند که برای بقاء ناگزیر به شناسایی عوامل موثر بر رقابت پذیری و تقویت آنها تلاش می کنند.  در عصر حاضر با پیشرفت سریع تکنولوژی و وجود رقابت تنگاتنگ جهانی، برنامه‌های کوتاه مدت پویا و دینامیک ، به عنوان یک مزیت اساسی در رشد و توسعه هر کشور محسوب می گردد. در همین راستا یکی از مهمترین محورهای بخش اقتصادی دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه، ارتقاء کیفیت تولید،‌ کسب فناوری و ارتقاء فناوریهای جدید، جذب سرمایه گذاریهای خارجی و ... می‌باشد. لذا، جهت رسیدن به توسعه پایدار، توسعه همگام بخشی و منطقه‌ای در کل کشور امری اجتناب ناپذیر است. جغرافیای کشور از نظر آب و هوا و زیست منطقه‌ای کاملا متنوع می باشد و لذا لزوم بررسی مناطق مختلف کشور به صورت مستقل امری اجتناب ناپذیر است. با توجه به پتانسیلهای موجود در قسمتهای شمالی  کشور از جمله استان گیلان، تدوین یک برنامه مدون درون استانی با دید کل نگر در این استان از ابزارهای توسعه استان و در نتیجه کشور می‌باشد.  از طرفی رشد و توسعه بهینه محصولات کشاورزی و افزایش روند صادرات این محصولات، امکان افزایش سطح زندگی مردم را در ابعاد مختلف فراهم آورده است. از این رو امروزه بخش کشاورزی  در مقایسه با سایر بخش‌های مولد اقتصادی، به بخشی رهبری‌کننده در عرصه اقتصاد مبدل شده است. افزایش سهم صنعت و تولید محصولات کارخانه‌ای در جامعه، افزایش سهم اشتغال در بخش صنعت، صنعتی شدن بخش کشاورزی، افزایش سهم بخش خدمات و سهم اشتغال در این بخش و در نهایت افزایش چشمگیر ارزش افزوده بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی در کنار بسیاری از تحولات و تغییرات قابل توجه در عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همگی در زمره شاخص‌ترین دستاوردهای استراتژی توسعه صنعتی با دید جزئی نگر توجه به محصولات کشاورزی تلقی می‌شود.از طرفی همانگونه که در سطرهای پیش عنوان شد یکی از مهم ترین ابعاد رشد هر کشور، داشتن مزیت رقابتی در بازارهای جهانی می‌باشد. که ایجاد چنین مزیتی نیز جز با توسعه و توانمند سازی زیربخش های موجود میسر نمی شوند. و لذا در این پژوهش به مدل الماس پورتر پرداخته شد. این مدل ، به موضوع مزیت رقابتی می‌پردازد و برای درک بهتر موقعیت رقابتی یک ملت در فضای رقابتی جهانی سودمند است و همچنین می‌تواند برای سایر موقعیت‌های جغرافیایی مانند استان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. از این رو این پژوهش ، مدل الماس را به عنوان یک مدل کل نگر بخش صادرات محصولات کشاورزی - برنج و با دیدی منطقه‌ای مورد ارزیابی قرار داده است و سعی در شناسایی عوامل موثربا زاویه دیدی متفاوت دارد.

    بیان مسأله تحقیق

    صادرات عبارتست از  : " فروش یا عرضه خارجی کالاها و خدمات یک کشور به کشورهای دیگر در ازای دریافت کالاها ، خدمات ، ارز ، طلا ، تسویه بدهی ها به منظور کمک های بلاعوض ، تعمیر ، تکمیل یا شرکت در نمایشگاهها.کشورها منابع داخلی خود را به صادرات اختصاص میدهند زیرا از طریق مبادلات بین المللی ، کالاها و خدمات بیشتری نسبت به تخصیص مستقیم همان منابع به تولید داخلی دریافت می کنند( حسنی ، 1386)." از مهم ترین دلایل صدور کالاها می توان به بهبود کیفیت کالاهای تولیدی ، تولید به مقیاس اقتصادی ، افزایش سطح اشتغال ، تامین درآمد ارزی و در نتیجه رشد و توسعه اقتصادی اشاره کرد .صادرات مرسوم ترین راه ورود به بازارهای بین المللی است و توسعه صادرات منجر به افزایش درآمدهای ارزی ، افزایش سطح تخصصی کشور ، ایجاد سطح استاندارد زندگی ، آماده شدن بستر مناسب برای سرمایه گذاری های جدید می شود. از طرفی توسعه صادرات غیر نفتی ، نارسایی صادرات نفتی مانند نوسانات قیمت نفت ، پایان پذیری این منابع و نیز رشد جمعیت را پوشش میدهد. بعلاوه قطع وابستگی به درآمدهای نفتی به یافتن استعدادهای بالقوه و استفاده صحیح از این تواناییها بستگی دارد. از طرف دیگر توسعه صادرات بدون شناسایی مزیت رقابتی امکان پذیر نیست. فیلیپ سلزنیک اولین فردی بود که عبارت " مزیت رقابتی " [1]را در سال ۱۹۵۷ به کار برد. مزیت رقابتی مجموعه‌ای از توانایی‌های منحصر به فرد یک واحد اقتصادی است که اجازه‌ی نفوذ به بازارهای دلخواه و برتری بر رقبا را برای آن واحد فراهم می‌آورد.از نظر تاریخی رویکردهای مختلفی در ارتباط با مزیتهای رقابتی ملل مطرح بوده است. در سال 1990 نگاه دانشمندان نسبت به مزیت رقابتی ملل به ارائه مدل الماس پورتر استاد دانشگاه بازرگانی هاروارد تغییر کرد .برای اولین بار پورتر الگویی را جهت ارزیابی مزیتهای رقابتی ملل ارائه کرد. او جهت بررسی چگونگی کسب مزیت رقابتی ملل در صنایع مختلف و بکارگیری استراتژی کارخانجات برای اقتصادهای ملی در یک پروژه دولتی عملکرد تجاری 10 کشور جهان را به مدت 4 سال مورد مطالعه قرار داد.عوامل مدل الماس یک سیستم خودمحرک  و تعاملی هستند و محیطی را خلق می کنند که نوآوری در کشور به سرعت و مرتباً تکرار می شود و هر بخش بر بخش دیگر تاثیر می گذارد.  نگاه سلسله مراتبی پورتر به عوامل درون الماس شامل منابع ، صنایع ، تقاضا ، رقابت و دولت می شود ( پورتر، 1990) . پورتر بیان می کند که یک برابری در عصر حاضر وجود دارد و ملل مشابه هم هستند و آن ظرفیتهای ملل است (دانگ-سونگ چو،2007). به دلایل اهمیت موضوعِ تحقیقات پورتر و مدلی که وی ارائه کرده الماس مورد توجه جهانی قرار گرفت . الماس از 4 جزء داخلی مرتبط با هم تشکیل شده که عبارتند از 1. فاکتورهای درونی 2. شرایط تقاضای درونی 3.صنایع مرتبط و هماهنگ کننده 4. استراتژی ، ساختار و رقابت و دو پارامتر خارجی : دولت و شانس (چانگ مون،1998 ) . از سوی دیگر پورتر به این مساله نیز اشاره می کندکه تفاوت ملل در ارزشهای ملی ، فرهنگی ، ساختارهای اقتصادی ، نهادها و تاریخ  نقش به سزایی  در موفقیت رقابتی دارد. به بیان دیگر تفاوت های برجسته ای در الگوهای رقابت پذیری کشورها وجود دارد : هیچ ملتی نمی تواند در تمامی حوزه ها و صنایع به رقابت بپردازد(پورتر،1990 ). بر این اساس، مدل الماس برای درک بهتر موقعیت رقابتی یک ملت در فضای رقابتی جهانی سودمند است و همچنین می‌تواند برای سایر موقعیت‌های جغرافیایی مانند استان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

    اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

    با توجه به اینکه جغرافیای کشور از نظر آب و هوا و زیست منطقه‌ای کاملا متنوع می باشد و لزوم بررسی مناطق مختلف کشور به صورت مستقل امری اجتناب ناپذیر است و نیز پتانسیلهای موجود در قسمتهای شمالی کشور از جمله استان گیلان، تدوین یک برنامه مدون درون استانی با دید کل نگر در این استان از ابزارهای توسعه استان گیلان و در نتیجه کشور می‌باشد.  از طرف دیگر، بحث رقابت‌پذیری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تجارت و فعالیت در محیط پویا و رقابتی امروز است. نظریه‌ای که بتواند بیشتر نیازها و شرایط فوق را پاسخگو باشد، مدل "الماس مزیت رقابت ملی" مایکل پورتر است. در نهایت این پرسش مطرح می شود که  "عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان با توجه به مدل الماس پورتر کدامند؟" نتایج حاصل از پاسخ به این پرسش اساسی به انتخاب استراتژی مناسب و تقویت ابعاد موثر بر توسعه صادرات برنج گیلان در چهارچوب مورد بررسی به ربودن گوی رقابت از رقبا در بازارهای بین المللی خواهد انجامید.

    اهداف تحقیق

    1.  شناسایی  عوامل مختلف موثر بر صادرات برنج گیلان.

    2. کمک به سیاستگذاری های مناسب در زمینه توسعه صادرات برنج استان گیلان.

    3. کمک به افزایش سطح صادرات محصولات کشاورزی بویژه برنج استان گیلان و به تبع آن کاهش نرخ بیکاری ، تامین درآمد ارزی و رشد و توسعه کشور.

    چارچوب نظری

    پورتر به این مسأله اشاره می‌کند که تفاوت ملل در ارزش‌های ملی، فرهنگی، ساختارهای اقتصادی، نهادها، و تاریخ، سهم به‌سزایی در موفقیت رقابتی دارد. به بیان دیگر، تفاوت‌های برجسته‌ای در الگوهای رقابت‌پذیری کشورها وجود دارد؛ هیچ ملتی نمی‌تواند در تمامی حوزه‌ها و صنایع به رقابت بپردازد .پورتر با بیان گزاره‌های فوق، اهمیت و نقش پررنگ ملت‌ها در فضای اقتصادی حاضر و ارتباط تنگاتنگ تفاوت‌ها و تمایزهای ملی با دستیابی به مزیت‌های رقابتی در این فضا را جلوه می‌بخشد.

     ویژگی‌های مدل الماس پورتر

    مدل الماس پورتر، به موضوع مزیت رقابتی می‌پردازد. موضوعی که به عنوان یک راه‌کار درازمدت برای بقای اقتصاد ملی کشورها مورد ملاحظه قرار گرفته و اندیشمندان بسیاری به نظریه‌پردازی در مورد آن پرداخته‌اند. در تئوری‌های کلاسیک علم اقتصاد، عناصر مزیت رقابتی مناطق یا کشورها عبارت بودند از: زمین، نیروی کار ساده، موقعیت، منابع طبیعی (مواد اولیه)، و جمعیت منطقه. در حالی که پورتر، عناصر فوق را کافی ندانسته و ماهیت روابط و عناصر شکل‌دهنده‌ی صنایع و حوزه‌های کسب-و-کار را موثر می‌داند. به عبارت دیگر، پورتر برای سؤال «چرا برخی از کشورها در صحنه رقابت بین‌المللی موفق می‌شوند و برخی دیگر نه؟» جوابی نو ارائه می‌دهد. جوابی که از مطالعه‌ی عملکرد رقابتی 10 کشور توسعه‌یافته منبعث شده و در قامت مدل الماس جلوه یافته است(پورتر، 1990). بر این اساس، مدل الماس برای درک بهتر موقعیت رقابتی یک ملت در فضای رقابتی جهانی سودمند است و همچنین می‌تواند برای سایر موقعیت‌های جغرافیایی مانند استان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. این مدل، با بازنگری‌های صورت گرفته، مبتنی بر 6 عامل است؛ عوامل درونی، شرایط تقاضا، صنایع مرتبط و پشتیبان، استراتژی، ساختار و رقابت، دولت، و شانس (اتفاقات پیش‌بینی نشده). شکل ذیل مدل توسعه‌یافته الماس پورتر را نشان می‌دهد(Moon et al ,1998).

    1-5-1.  شرایط تقاضای داخلی[2]

    شرایط تقاضای داخلی، ماهیت و چگونگی تقاضا را در بازارهای داخلی مشخص می‌کند. اندازه و رشد تقاضا در رقابت‌پذیری تأثیر به‌سزایی دارد. پورتر معتقد است که وجود بازار داخلی بزرگ و در حال رشد، موجب تشویق سرمایه‌گذاران برای توسعه‌ی فن‌آوری و بهبود بهره‌گیری گردیده و این مسأله به عنوان مزیت رقابتی برای آن ملّت محسوب می‌شود. در مقابل بازارهای داخلی کوچک که دارای رشد پائینی هستند، شرکت‌ها و صنایع را تنها به دنبال فرصت‌های صادراتی می‌کشاند. تطبیق شاخص مذکور با هدف مقاله که همانا تحلیل ابعاد متفاوت صنعت در استان است، دو کارکرد متفاوت از این عامل را ارائه می‌دهد. نخست، وضعیت تقاضای محصولاتِ تولیدی در استان مورد بررسی قرار می‌گیرد و در گام بعد، میزان تقاضای سرمایه‌گذاران برای حضور در استان تحلیل می‌شود.

    1-5-2. عوامل مرتبط و پشتیبان[3]

    صنایع مرتبط و حمایت‌کننده می‌تواند شامل تأمین‌کنندگان مواد اولیه یا تجهیزات و ابزارآلات، توزیع‌کنندگان و فروشندگان، سیستم‌های توزیع محصول، موسسات تحقیقاتی، سرویس‌های مالی مانند بانک‌ها و بورس اوراق بهادار، سیستم‌های حمل و نقل، دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات تحقیقاتی و صنعتی می‌باشد(پورتر، 1990).

     

    1-5-3. استراتژی، ساختار، و رقابت[4]

    راهبردهای کنونی حاکم بر حوزه‌ی صنعت استان، ساختار صنعت اعم از بنگاه‌های مادر و سایر بنگاه‌ها، ارتباط آنها با یکدیگر، و میزان رقابت در صنایع مختلف از عوامل اصلی در شاخص مذکور به شمار می‌روند(Moon et al, 1998).

    1-5-4. دولت[5]

    دولت به عنوان یک نیروی عمده، همواره در رقابت‌پذیری مؤثر است و با مداخله خود در امور مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و اعمال قوانین و مقررات بر رقابت‌پذیری تأثیر مثبت و حتی منفی داشته است. سیاست‌های پولی، مالی و بازرگانی و قوانین مالیاتی، سیاست‌های حمایتی، سیاست‌های اداری و تشکیلاتی، قوانین مربوط به صادرات و واردات، نرخ ارز، حجم پول و نرخ بهره، تورم، هزینه‌های دولت و تصمیم‌گیری‌های دیگر در سطح اقتصاد خرد و کلان، توافق‌های رسمی و غیر رسمی مقامات سیاسی، برقراری یا توسعه روابط سیاسی تجاری و یا قطع روابط اقتصادی- تجاری با سایرکشورها از جمله بارزترین عوامل تأثیر گذار بر رقابت‌پذیری بنگاه‌ها، صنایع و کشورها هستند که به طور مستقیم با دولت‌ها در ارتباطند(پورتر، 1990).

    1-5-5. شانس ( اتفاقات پیش‌بینی نشده)[6]

    اتفاقات پیش‌بینی نشده حوادث و مسائلی هستند که بر رقابت‌پذیری ملل تأثیرِ مثبت و یا منفی داشته ولی به صورت تصادفی و خارج از کنترل صنایع، مناطق و حتی دولت‌ها رخ می‌دهند. حوادث غیر مترقبه، جنگ، تحریم‌های اقتصادی، شوک‌های نفتی، بحران‌های اقتصادی-سیاسی و یا نوآوری‌های عمیق تکنولوژیک نمونه‌ای از اتفاقات پیش‌بینی نشده هستند(پورتر، 1990).

    1-5-6.  عوامل (فاکتورهای) درونی[7]

    مجموعه‌ای از عوامل مؤثر در تولید کالا یا خدمات در سطح ملی که برای رقابت ضروری هستند. عوامل مذکور به دو دسته‌ی عوامل عمومی و تخصصی تقسیم می‌شود که هر یک دسته‌ای از عوامل درونی را در خود جای داده‌اند.

    عوامل عمومی: داده‌های ابتدایی فرآیند تولید مانند منابع طبیعی (مواد اولیه)، نیروی کار ساده، زمین، و سرمایه را شامل می‌شود.

    عوامل تخصصی: بر زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی، نیروی کار ماهر (متخصص)، و دانش پیشرفته تأکید دارد.

    مدل تحلیلی تحقیق

    این مدل، با بازنگری‌های صورت گرفته، مبتنی بر 6 عامل است؛  1.شرایط تقاضای داخلی 2.عوامل مرتبط و پشتیبان 3.استراتژی ، ساختار و رقابت 4.نقش دولت 5.شانس (اتفاقات پیش بینی نشده) ، 6.عوامل درونی .

    شکل زیر مدل توسعه‌یافته الماس پورتر را نشان می‌دهد(Moon et al, 1998).

    دولت

    صنایع مرتبط و پشتیبان

    وقایع و حوادث

    استراتژی ، ساختار و رقابت

    شرایط عوامل

    شرایط تقاضای داخلی

     

     

     

     

     

     

     

     

    شکل شماره 1-1 : مدل الماس پورتر

    فرضیه های تحقیق

    فرضیه: اهمیت عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر مبنای 6 بعد الماس پورتر با همدیگر متفاوت است.

    فرضیه فرعی 1: اهمیت شاخص های بعد شرایط تقاضای داخلی  بر صادرات برنج گیلان  با هم متفاوتند.

    فرضیه فرعی 2: اهمیت شاخص های بعد عوامل مرتبط وحمایت کننده  با هم متفاوتند.

    فرضیه فرعی 3: اهمیت شاخص های بعد استراتژی ، ساختار و رقابت  با هم متفاوتند.

    فرضیه فرعی 4: اهمیت شاخص های بعد میزان تاثیر دولت با هم متفاوتند.

    فرضیه فرعی 5: اهمیت شاخص های بعد شانس ( اتفاقات پیش بینی نشده)  با هم متفاوتند.

    فرضیه فرعی 6: اهمیت شاخص های بعد عوامل درونی  با هم متفاوتند.

    قلمروی تحقیق

    1-8-1.  قلمروی موضوعی تحقیق : عوامل مختلفی در تعیین مزیت رقابتی و رقابت پذیری یک صنعت یا یک کشور نقش دارند. عوامل مورد بررسی برگرفته از معیارهای رتبه بندی سازمان های جهانی در رقابت پذیری و همچنین مدل های الماس که حاصل تجربیات موفق دانشمندان بزرگی می باشد همچون پورتر ، راگمن ، مون ، وربک ، چو ، مون ، کیم و سایرین . این عوامل عبارتند از شرایط تقاضای داخلی ، عوامل مرتبط و پشتیبان ، استراتژی ، رقابت و ساختار ، نقش دولت ، شانس (اتفاقات پیش بینی نشده) ، عوامل درونی (شامل عوامل مادی و نیروی انسانی).

    1-8-2. قلمروی مکانی : عمده ترین هدف مکانی این تحقیق بررسی نظریان کارشناسان و صادرکنندگان انواع برنج در استان گیلان می باشد.

    1-8-3. قلمروی زمانی : با توجه به زمان انجام تحقیق ، داده ها در سال 1392-1391 شمسی و 2013 میلادی ، جمع آوری گردیده و در موارد مورد نیاز ، اطلاعات تاریخی و روند تغییرات گذشته نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

    گروه های ذی نفع

    به دلیل ابعاد گسترده و زاویه دید متفاوت این پژوهش به صادرات برنج استان گیلان ، کاربردهای وسیعی برای ان متصور است. در سطح کلان دولتمردان و سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان شاغل در سازمانهایی که به نحوی در امر صادرات و واردات دخیل اند ، مانند وزارتخانه های صنایع و معادن ، بازرگانی ، سازمان توسعه صادرات ایران ، امور خارجه ، دارایی ، سازمان توسعه تجارت ، اتاق بازرگانی ایران ،  اداره گمرک و بنادر ، سازمان مناطق آزاد ، مجمع تشخیص مصلحت نظام و موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی از ذی نفعان دولتی این پژوهش به شمار می روند. در سطح خردگروه بعدی توزیع کنندگان ، تولیدکنندگان ،صادرکنندگان ، کارشناسان و متخصصین ، و تمام کسانی که به نحوی تمایل به کارآفرینی و آغاز فعالیت در زمینه صادرات برنج استان گیلان دارند به نحوی از نتایج این پژوهش منتفع خواهند شد.

    نوآوری تحقیق

    با توجه به پژوهش های انجام شده، این تحقیق به دلیل پرداختن به محصول برنج و به طور خاص برنج استان گیلان و ارزیابی وضعیت صادرات آن بر اساس مدل الماس گون پورتر تحقیقی منحصر بفرد می باشد.

    تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی تحقیق

    مزیت رقابتی : مزیت رقابتی ارزش های قابل ارائه برای مشتریان است ، به نحوی که این ارزشها از هزینه پرداختی مشتری بالاتر بوده و رقبا از سطح کمّی و کیفی پایین تری برخوردارند(پورتر، 1990).  مزیت رقابتی میزان فزونی جذابیت پیشنهادهای شرکت در مقایسه با رقبا از نظر مشتریان است(کیگان، 2008).

    رقابت پذیری : رقابت پذیری ، قابلیت ها و توانمندی هایی است که یک کسب و کار ، صنعت ، منطفه و یا کشور دارا هستندو می توانند آن را حفظ کنند تا در عرصه رقابت بین المللی نرخ بازگشت بالایی را در فاکتورهای تولید ایجاد کرده و بر نیروی انسانی افزوده و ماندن در صحنه رقابت عادلانه و بین المللی برای یک دوره طولانی را تجره کنند.

    رقابت پذیری ملی : درجه است که یک کشور بتواند تحت شرایط بازار ازاد و مناسب کالاها و خدماتی ارائه دهد که به بازارهای بین المللی دست یابد و همزمان درآمد واقعی و کیفیت زندگی مردم آن کشور برای یک دوره بلندمدت بهبود یابد(Chiang Kao,et al,2007). رقابت پذیری ملی اشاره به توانایی کشورها جهت ایجاد ، معرفی و توزیع خدمات و محصولات در عرصه تجارت بین المللی دارد و این در حال حاضر از طریق منابع رقابت پذیر ، ثروت و درآمدهای ملی افزایش می یابد(Scott&Longge, 1985).

    بازاریابی جهانی : به فرآیند تمرکز منابع و اهداف شرکت بر روی فرصت های بازارهای جهانی اطلاق می گردد (کیگان،2008).

    گستره جهانی : به محیط های جهانی دلالت دارد که شامل یک یا چند کشور ، منطقه ازاد اقتصادی مناطق جغرافیایی می گردد. در چنین محیط هایی می توان فعالیت ها به طور سیستمی ، متعامل و پویا در سراسر جهان در نظر گرفت تا فعالان اقتصادی به رقابت با یکدیگر بپردازند.

     

    [1] Distinctive Competence

    [2] Domestic demand conditions

    [3] Related factors and Supporter

    [4] Strategy, structure and competition

    [5] The role of government

    [6] Chance (unforeseen events)

    [7] Internal factors

      Factors Affecting Guilan ‘Rice Export Based on Porter’s Diamond Model

    Abstract

     

    Economic situation in developed countries show that agriculture has a major share in GDP and export earnings.  A considerable proportion of the active population is engaged in agriculture.  The main objective of this research is to identify factors affecting the export of rice in Guilan province. The theoretical structure based on Porter's diamond model is designed. Diamond model in 1990 by Porter in his book “Competitive Advantage of Nations”, submitted for evaluation 10 countries and released. Proposals being discussed in subsequent years, leading to the double diamond model, multiple diamonds, Dunning model, Model 9-factor model was a double diamond.  These factors included in the model; 1. Domestic demand conditions, 2. Related factors and Supporter, 3. Strategy, structure and competition, 4. The role of government, 5. Chance (unforeseen events), 6. Internal factors are all influential factors. The importance and purpose of this research is applied and in terms of data collection, descriptive - survey. The population of the experts and managers, and those involved are Guilan province rice exports. After preparing questionnaires, the raw data obtained from 181 questionnaires collected by the software LISREL, SPSS were tested. Due to the factors identified by the dimensions of the diamond model and the importance of agricultural exports. The final ranking is based on fuzzy TOPSIS results indicate the importance of the role of government, Related factors and Supporter, Chance (unforeseen events) in three first place. Finally, recommendations are provided to improve the province’s rice exports.

    Keywords: competitiveness, exports of rice, Porter's Diamond model, Guilan Province.

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان

    صفحه

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1

    مقدمه  ....................................................................................................................

    2

    بیان مساله تحقیق  ...................................................................................................

    3

    اهمیت و ضرورت انجام تحقیق  ............................................................................

    4

    اهداف تحقیق   .......................................................................................................

    5

    چارچوب نظری   ...................................................................................................

    5

    ویژگی های مدل الماس پورتر  ..............................................................................

    5

    شرایط تقاضای داخلی   ..........................................................................................

    6

    عوامل مرتبط و پشتیبان  ..........................................................................................

    6

    استراتژی ، رقابت و ساختار  ...................................................................................

    7

    نقش دولت  ............................................................................................................

    7

    شانس (اتفاقات پیش بینی نشده)  ...........................................................................

    7

    عوامل درونی   ........................................................................................................

    7

    مدل تحلیلی تحقیق  ................................................................................................

    8

    فرضیه های تحقیق  .................................................................................................

    9

    قلمروی تحقیق   .....................................................................................................

    9

     قلمروی موضوعی تحقیق  .....................................................................................

    9

     قلمروی مکانی تحقیق  ..........................................................................................

    9

    قلمروی زمانی تحقیق  ............................................................................................

    10

    گروه های ذینفع   ...................................................................................................

    10

    نوآوری تحقیق  ......................................................................................................

    10

    تعاریف مفاهیم و واژگان کلیدی تحقیق  ................................................................

    11

    فصل دوم : مرور منابع / ادبیات تحقیق / پیشینه تحقیق 

    12

    مقدمه  ....................................................................................................................

    13

    مفاهیم ابتدایی رقابت پذیری ملل  ..........................................................................

    13

     نظریات مرکانتیلیست ها  .......................................................................................

    13

    نظریه مزیت مطلق   ................................................................................................

    14

    نظریه مزیت نسبی  .................................................................................................

    14

    نظریه  هکشر – اوهلین  .........................................................................................

    15

    روند ظهور رقابت پذیری  ......................................................................................

    15

    طبقه بندی مفاهیم رقابت پذیری نوین   .................................................................

    19

    تعریف رقابت پذیری  .............................................................................................

    20

    فهرست و جداول رقابت پذیری   ..........................................................................

    20

    مدلهای رقابت پذیری ملل  .....................................................................................

    22

    مدل الماس مایکل پورتر (1990)  ..........................................................................

    22

    مدل الماس دانینگ – پورتر (1991)  .....................................................................

    26

    مدل الماس مضاعف دوگانه راگمن (1991)  .........................................................

    27

    مدل الماس بوش – پورتر (1992)  ........................................................................

    31

    مدل الماس های چندگانه (1993)  .........................................................................

    32

    مدل 9 عاملی چو (1994)  .....................................................................................

    34

    مدل الماس مضاعف ثانویه چو ، مون ، کیم (2007)  .............................................

    35

    تحلیل و طبقه بندی مدلها  ......................................................................................

    37

    پیشینه کاربردی مدلهای الماس  ..............................................................................

    39

    مفهوم و اهمیت صادرات   .....................................................................................

    43

    انواع صادرات  ........................................................................................................

    44

    صادرات قطعی  ......................................................................................................

    44

    صادرات موقت  ......................................................................................................

    44

    صادرات قطعی در حجم تجاری .............................................................................

    44

    صادرات قطعی غیرتجاری  .....................................................................................

    44

    صادرات مجدد  ......................................................................................................

    44

    ترانزیت خارجی   ...................................................................................................

    45

    تاریخچه توسعه صادرات و فلسفه آن  ...................................................................

    45

    صادرات و اهمیت آن   ...........................................................................................

    50

    موانع و مشکلات صادرات   ...................................................................................

    54

    عملکرد صادراتی  ...................................................................................................

    55

    اهمیت و نقش صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور  ...............................................

    56

    اهمیت صادرات محصولات کشاورزی  ..................................................................

    57

    پیشینه موضوع تحقیق   ...........................................................................................

    58

    فصل سوم : روش اجرای تحقیق / مواد و روش ها

    62

    مقدمه  ....................................................................................................................

    63

    کلیات پژوهش علمی  .............................................................................................

    63

    مدل مفهومی (چارچوب علمی) پژوهش  ...............................................................

    64

    اجزا و روابط مدل مفهومی   ...................................................................................

    64

    تشریح عوامل مدل مفهومی   ..................................................................................

    65

    شرایط تقاضای داخلی   ..........................................................................................

    66

    عوامل مرتبط و پشتیبان   ........................................................................................

    66

    استراتژی ، ساختار و رقابت ...................................................................................

    67

    نقش دولت   ...........................................................................................................

    67

     شانس (اتفاقات پیش بینی نشده )  ........................................................................

    68

     عوامل درونی ( منابع انسانی و منابع مادی ) ..........................................................

    69

    مراحل پژوهش  ......................................................................................................

    70

    جامعه آماری تحقیق و نمونه  .................................................................................

    72

    جامعه آماری  .........................................................................................................

    72

    نمونه گیری ............................................................................................................

    73

    ابزارهای جمع آوری اطلاعات  ..............................................................................

    74

    پرسشنامه ................................................................................................................

    74

    مصاحبه حضوری ...................................................................................................

    75

    مقیاس های اندازه گیری  ........................................................................................

    75

    روش تحقیق ...........................................................................................................

    76

    روش تجزیه و تحلیل داده ها  ................................................................................

    76

    آزمون های آماری و ابزار سنجش تحقیق  ..............................................................

    76

    روایی و پایایی ابزار تحقیق .....................................................................................

    83

    پایایی پرسشنامه  .....................................................................................................

    83

    روایی پرسشنامه  ....................................................................................................

    84

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق

    85

    مقدمه  ....................................................................................................................

    86

    آمار توصیفی  .........................................................................................................

    86

    ترکیب سنی پاسخ دهندگان  ..................................................................................

    87

    ترکیب جنسیتی پاسخ دهندگان ..............................................................................

    87

    تفکیک پاسخ دهندگان بر اساس تحصیلات ...........................................................

    88

    تفکیک پاسخ دهندگان بر اساس میزان تجربه .........................................................

    89

    آمار توصیفی سازه های تحقیق  ..............................................................................

    90

    شرایط تقاضای داخلی  ...........................................................................................

    90

    عوامل مرتبط و حمایت کننده  ................................................................................

    90

    استراتژی ، رقابت و ساختار ....................................................................................

    91

    نقش دولت .............................................................................................................

    92

    شانس ( تفاقات پیش بینی نشده) ............................................................................

    92

    عوامل درونی  .........................................................................................................

    93

    تحلیل عاملی تاییدی سازه شرایط تقاضای داخلی  .................................................

    93

    تحلیل عاملی تاییدی بعد عوامل مرتبط و حمایت کننده   ......................................

    94

    تحلیل عاملی تاییدی بعد استراتژی ، رقابت . ساختار ............................................

    95

    تحلیل عاملی تاییدی بعد نقش دولت  ...................................................................

    96

    تحلیل عاملی تاییدی بعد شانس   ...........................................................................

    97

    تحلیل عاملی تاییدی بعد عوامل درونی  .................................................................

    98

    تحلیل های استنباطی و بررسی معناداری شاخص ها  ............................................

    99

    بررسی معناداری تاثیر شاخص های تقاضای داخلی  ..............................................

    100

    بررسی معناداری تاثیر شاخص های عوامل مرتبط و حمایت کننده  .......................

    101

    بررسی معناداری تاثیر شاخص های استراتژی ، رقابت و ساختار  ..........................

    102

    بررسی معناداری تاثیر شاخص های نقش دولت  ...................................................

    103

    بررسی معناداری تاثیر شاخص های شانس  ...........................................................

    104

    بررس معناداری تاثیر شاخص های عوامل درونی   ................................................

    104

    اولویت گذاری شاخص های تاثیرگذار بر صادرات  ..............................................

    106

    رتبه بندی شاخص های بعد شرایط تقاضای داخلی   .............................................

    107

    رتبه بندی شاخص های بعد عوامل مرتبط و حمایت کننده ....................................

    107

    رتبه بندی شاخص های بعد استراتژی ، رقابت و ساختار .......................................

    108

    رتبه بندی شاخص های بعد دولت  ........................................................................

    109

    رتبه بندی شاخص های بعد شانس  .......................................................................

    111

    رتبه بندی شاخص های عوامل درونی ....................................................................

    112

    اولویت بندی ابعاد تاثیرگذار بر صادرات برنج ........................................................

    113

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات

    114

    مقدمه   ...................................................................................................................

    115

    نتایج تحلیل ابعاد شش گانه مدل الماس پورتر .......................................................

    116

    شرایط تقاضای داخلی  ...........................................................................................

    116

    عوامل مرتبط و حمایت کننده  ................................................................................

    117

    استرتژی ، رقابت و ساختار ....................................................................................

    117

    دولت  ....................................................................................................................

    118

    شانس  ....................................................................................................................

    119

    عوامل درونی  .........................................................................................................

    120

    پیشنهادات مبتنی بر یافته های تحقیق  ....................................................................

    121

    پیشنهادات مبتنی بر فرضیه 1 ..................................................................................

    121

    پیشنهادات مبتنی بر فرضیه2 ...................................................................................

    122

    پیشنهادات مبتنی بر فرضیه3 ....................................................................................

    123

    پیشنهادات مبتنی بر فرضیه4 ....................................................................................

    124

    پیشنهادات مبتنی بر فرضیه5 ....................................................................................

    124

    پیشنهادات مبتنی بر فرضیه6 ....................................................................................

    124

    سایر نتایج  .............................................................................................................

    125

    محدودیت های تحقیق ...........................................................................................

    126

    پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی  .............................................................................

    126

    منابع و مآخذ فارسی و لاتین  ................................................................................

    128

    پرسشنامه  ..............................................................................................................

    134

    فهرست جداول و نمودارها ...................................................................................

    139

    چکیده انگلیسی  ....................................................................................................

    منبع:

    منابع و مآخذ

    الف – فارسی

    آذر،عادل ومومنی،منصور،1390،آماروکاربرد آن در مدیریت ،جلد اول،تهران،سمت

    آذر، عادل و مومنی ،منصور ؛ آمار و کاربرد آن در مدیریت ؛ جلد اول ، انتشارات سمت، چاپ سوم ،1377.

    آذر، عادل و مومنی ،منصور ؛ آمار و کاربرد آن در مدیریت (تحلیل آماری ) ؛ جلد دوم ، انتشارات سمت ، چاپ چهارم ،1379.

    آر.دیوید،فرد،1391،مدیریت استراتژیک،پارساییان،علی و اعرابی ،سیدمحمد، تهران،رسام.

    ایمانی،هادی،1389،"بررسی و تبیین استراتژی های مناسب بازاریابی جهت توسعه صادرات غیر نفتی(مطالعه موردی :منطقه آزاد ارس)"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد رشت.

    بابا خانی،علی،1389،"سنجش و ارزیابی تاثیر عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در شرکت های تولیدی استان قزوین"، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد رشت.

    پورتر، مایکل ؛ استراتژی رقابتی، تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا؛ ترجمهء جهانگیر محمدی و عباس مهرپویا، انتشارات رسا ، چاپ دوم،1385.

    حافظ نیا، محمدرضا، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی؛ انتشارات سمت،چاپ دوازدهم،1385.

    حسینی. احمد، قاضی زاده. مصطفی، اسفنجانی. حسین، 1387، بررسی تاثیر بکارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت در سالهای 1379 تا 1384 ، ماهنامه دانشور رفتار، سال پانزدهم، شماره 32، صص 124-141.

    حسینی،میرزاحسن،1386،مدیریت صادرات و واردات ،تهران ،دانشگاه پیام نور.

    حقیقی، محمد،1386،بازرگانی بین الملل نظریه ها و کاربردها،تهران، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

    حقیقی،محمد،فیروزیان،محمود،نجفی مجد،محمد،1387،"شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی"نشریه مدیریت بازرگانی،دوره 1،شماره1 ،ص ص 2-20.

    حقیقی،محمد و مختاری ،پگاه؛ تعیین وضعیت رقابتی صنعت پرورش میگوی ایران در بازارهای بین المللی براساس ندل الماس رقابت ملی ، دانش مدیریت، سال هجدهم،شماره69،تابستان1384.

    خاکی ،غلامرضا؛روش تحقیق؛ با رویکردی به پایان نامه نویسی، کانون فرهنگی انتشاراتی درایت، تهران،1378.

    خاکی، غلامرضا؛ روش تحقیق در مدیریت ، انتشارات دانشگاه آزاد، چاپ اول،1379.

    دانایی فرد،حسن و الوانی،سیدمهدی وآذر،عادل؛ روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، رویکردی جامع؛انتشارات صفار،چاپ اول ،1383.

    دانایی فر، الوانی، مهدی، آذر، عادل، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت، انتشارات صفار، 1387، تهران.

    دانایی فرد،حسن و الوانی،سیدمهدی وآذر،عادل؛ روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، رویکردی جامع؛انتشارات صفار،چاپ دوم،1386.

    دلاور، علی، 1391، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، انتشارات ویرایش، چاپ 37، تهران.

    ره نورد،فرج اله؛ حقیقت و افسانه در مدل پورتر، دانش مدیریت،سال دوازدهم،شماره44،بهار1378.

    روستا،احمدوونوس،داوروابراهیمی،عبدالحمید،1389،مدیریت بازاریابی،تهران،سمت.

    سرمد،زهره و بازرگان،عباس و حجازی،الهه؛ روش های تحقیق در علوم رفتاری؛ انتشارات آگاه، چاپ سیزدهم،1385.

    سرمد، زهره، بازرگان، عباس، حجازی، الهه، 1391، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگه، تهران.

    سکاران ،اوما،1390،روشهای تحقیق در مدیریت، مترجمین: صائبی، محمد و شیرازی، محمود، تهران، مرکزآموزش مدیریت دولتی.

    سلکایند،نیل جی؛ کاربرد آمار در پژوهش های علوم انسانی؛ ترجمه خلیل میرزایی و علی بقایی سرابی، انتشارات حفیظ،چاپ اول،1385.

    شرکتSPSS ؛راهنمای جامع SPSS ؛ترجمه حسن محمدی، انتشارات گلپونه،چاپ اول،1384.

    طارق، خلیل؛ مدیریت تکنولوژی(رمز موفقیت در رقابت و خلق ثروت)، ترجمه در مرکز تکنولوژی نیرو،انتشارات پیام متن ،چاپ اول،1381.

    عصارانی آرانی ، عباس؛ کاربردی نمودن شاخص های ارزیابی و هدایت اقتصادی بنگاه های تولیدی در صنعت خودرودر ایران،دانشگاه تربیت مدرس،1382.

    غیاثوند،احمد؛کاربرد آمار و نرم افزار در تحلیل داده ها؛ انتشارات لویه،چاپ اول،1387.

    فتحی،یحیی،1384،"مزیت های نسبی صادراتی و نیازهای وارداتی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی"،موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

    کیگان،وارن جی؛ مدیریت بازاریابی جهانی؛ ترجمه و تلخیص عبدالحمید ابراهیمی،دفتر پژوهش های بازرگانی، چاپ سوم ،1387.

    محمدی،محمد،1378،"راهنمای صادرات،نشر قانون،شماره 2.

    محمود زاده، مجید؛ زیبایی، منصور،1383، بررسی عوامل موثر بر صادرات پسته ایران: یک تحلیل همجمعی، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال دوازدهم، شماره 46، ص 158- 137.

    مرادی،مرتضی و شقایی، رسول؛ رقابت پذیری از دیدگاه « مدل الماس» پورتر،تدبیر،سال شانزدهم،شماره164،دی1384.

    موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی؛ مزیت رقابتی و رقابت پذیری صنعت قطعات خودرو ایران، چاپ دوم،1385.

    مهری،علی و حسینی خداداد؛ طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو در ایران،دانشگاه تربیت مدرس،1383.

    وظیفه دوست،حسین،زرین نگار،ندا،1388،"بررسی عملکرد سیاست های دولت بر روری صادرات شرکت ها"،فصلنامه بصیرت سال 16،شماره 44،ص ص 47-63.

    ووماک،جیمز و جونز، دانیل و روس ،دانیل؛ تولید ناب، انقلاب کیفیت و بهره وری؛ ترجمه ازاده رادنژاد، نشر آموزه،1379.

    هسلبین،فرانسیس و گلداسمیت،مارشال و بکهارد،ریچارد، سازمان فردا؛ترجمه فضل اله امینی و سایرین، جلد دوم ،انتشارات فرا،چاپ اول،1387.

    ب- لاتین

    BELLAK C.J. AND WELSS A. AOUTE ON THE AUSTRIAN “DIAMOND” MANAGEMENT INTRENATIONAL REVIEW 33(2) (1993).PP.109-118.

    Bloemer.J, Pluymaekers.M, odekerken.A, 2012, Trust and affective commitment as energizing forces for export performance, International Business Review, Vol. 38, pp. 586-602.

    Byrne, V., (1998). Performance improvement: What to keep in mind. Training & Development 53 (8),38–49.

    Cartwright WR. Multiple linked ‘diamonds’ and the international competitiveness of export – dependent industries : The New Zealand Experience [special issue].Manage Int. Rev 1993:2(33):55-70.

    Cheng, C. H., Mon, D. L., 1994, Evaluating weapon system by analytic hierarchy process based on fuzzy scales, Fuzzy Sets and Systems 63, 1-10.

    Cho, D.S., A dynamic approach to international competitiveness : the case of Korea. J. Far Eastern Bus. 1(1)1994,17-36.

    Cho, D.S., Moon. H.C. Kim, M.Y. Competitive strategy to enhance national competitiveness. In : Proceedings in Academy of International Business 2006 Annual Meeting, Beijing, China, June 2006,23-26.

    Cho, D.S., Moon. H.C. From Adam Smith to Michael Porter. World Scientific, Singapore,2000.

    Cho, D.S., Moon. H.C. Kim, M.Y. “ CHARACTERIZING INTERNATIONAL COMPETITINENESS IN INTERNETIONAL BUSINESS RESEARCH : A MASI APPROACH TO NATIONAL COMPETITINENESS” RESEARCH IN INTERNATIONAL BUSINESS AND FINANCE. IN PRESS, CORRECTED PROOF, AVAILABLE ONLINE, 13 MAT 2007.

    Crocombe, F. T., Enright, M. J., & Porter, M. E. (1991). Upgrading New Zealand's competitive advantage.Auckland: Oxford University Press.

         Davis, P.S. (1995). Porter’s (1980) generic strategies as determinants of strategy group membership and organizational performance. Academy of Management Journal 27, 467–488.

    Davies, H., & Ellis, P. (2000), Porter’s Competitive Advantage of Nations: Time For The Final Judgement Journal of Management Studies, 37, 1189–1214. http://dx.doi.org/10.1111/1467-6486.00221

    Dong-Sung Cho, Hwy-Chang Moon and Min-Young Kim" Characterizing international competitiveness in international business research:A MASI approach to national competitiveness "Research in International Business and Finance, In Press, Corrected Proof, Available online 13 May2007.

    DORIS OMERZEL GOMEZELJ AND TANJA MIHALIC “ DESTINATION COMPETITIVENESS – APPLYING DIFFERENT MODELS, THE CASE OF SLOVENIA” TOURISM MANAGEMENT , IN PRESS, CORRECTED PROOF, AVAILABLE ONLINE, 1 MAY 2007.

    Dunning JH. Internationalizing Porter’s diamond [special issue]. Manage Int. Rev, 1993:2(33):8-15.

    Forza C, Filippini R. (1998). TQMimpact on quality conformance and customer satisfaction: a causal model. International Journal of Productions Economics;55(1):1–20.

    H. Chang Moon, Alan M. Rugman, Alain Verbeke "A generalized double diamond approach

    to the global competitiveness of Korea and Singapore" International Business Review 7 (1998) 135–150

    http://dx.doi.org/10.1002/smj.4250050207

    http://www.irandoc.ac.ir/

    http://www.tccim.ir/ImpExpStats.aspx?mode=doit

    Iran’s Ministry of Agriculture. (2006). Islamic Republic of Iran yearly agricultural fact book. Tehran: Iran’s Ministry of Agriculture.

    Joshi, R. M. (2005). International Marketing. New Delhi and New York: Oxford University Press.

    Kaleka.A,2012, studying resource and capability effect on export venture performance, Journal of World Business, Vol.47, pp. 93-105.

    Kline, R. B. (1998). Software programs for structural equation modeling: Amos, EQS, and LISREL. Journal of Psychoeducational Assessment, 16, 343-364.

    Lee.J, Giorgis.B, 2004, Empirical approach to the sequential relationship between firm strategy , export activity, and performance in US manufacturing firms, International Business Review, Vol.13, pp. 101-129.

    Matanda.M , Freeman.S, 2009, effect of perceived environmental uncertainty on exporter – importer inter organizational relationship and export performance improvement, International Business Review, Vol. 18,

    Moon H.C., Rugman A. M. and Verbeke A., "A generalized double diamond approach to the global competitiveness of Korea and Singapore", International Business Review 7, 1998, pp. 135–150.

    Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.

    Porter, M. E. (1990). The Competitive Advantage of Nations. N

    New York, NY: The Free Press.

    Porter, M. E., & the Monitor Company (1991). Canada at the crossroads: The reality of a new competitiveenvironment. Ottawa: Business Council on National Issues and Minister of Supply and Services of the Government of Canada.

    Review, Vol.20, pp. 117 – 135.

    Rogg, Kirk L., Schmidt, David B., Shull, Carla, Schmitt, Neal. (2001). Human resource practices, organizational climate, and customer satisfaction. Journal of Management 27., 431–449.

    Rugman, A. M., & D'Cruz, J. R. (1993). The double diamond model of international competitiveness: Canada's experience. Management International Review, 33(2), 17–39.

    Serra.F, Pointon.J, Abdou.H, 2012, Factors influencing the propensity to export : A study of UK and Portuguese textile firms, International Business Review, vol.21, pp. 210-224.

    Seyed Fathollah, Mohsen& Seidi,Mohsen & Riasi, Arash, Identifying the Barriers to Iran’s Saffron Export by Using Porter’s Diamond Model,2012, International Journal of Marketing Studies; Vol. 4, No. 5; 2012.

    Singh.D, 2009, Export performance of emerging market firms, International Business Review, Vol. 18, pp.321- 330.

    Shah, Rachna , Ward, Peter T. (2007). Defining and developing measures of lean production. Journal of Operations Management, Shank, J., Govindarajan, V. (1993). Strategic Cost Management: The New Tool for Competitive Advantage. The Free Press, New York.

    Shah, R., Goldstein, S.M., Ward, P.T. (2006). Aligning supply chain management characteristics and inter-organization information system types: an exploratory Study. IEEE Transactions on Engineering Management 49 (3), 282–292.

    Stoian.M, Rialph.A, Rialp.J, 2012, Export performance under the microscope: A glance through Spanish lenses, International Business Navarro.A, Losada.F, Ruzo.E, Diez.J, 2010, Implication of perceived commitment advantages, adaption of marketing tactics and export commitment on export performance, Journal of World Business, Vol.45, pp.49 – 58.

    Theingi.A, 2011, how exporters and intermediaries resource influence export performance, Australian Marketing Journal, Vol. 19, pp.100-107.

    www.iccim.ir


موضوع پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , نمونه پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , جستجوی پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , فایل Word پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , دانلود پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , فایل PDF پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , پروژه در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , پروژه درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر صادرات برنج استان گیلان بر اساس مدل الماس پورتر

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی چکیده در دنیای رقابتی امروز شرکت هایی موفق هستند که به توانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بنا به گفته سرجیو زیمن[1] دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا آن ها را به خرید و ایجاد رابطه بلندمدت با شرکت ترغیب سازند.خلق ارزش برتر برای مشتری در سایه مولفه­های گوناگون اساس بهبود ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی، گرایش: بازاریابی چکیده عصر حاضر با هیچ بک از اعصار گذشته قابل قیاس نیست. ویژگی غالب این عصر دانش مداری، اطلاعات محوری و نرخ بالای تغییرات در عرصه های مختلف است. این حقیقتی است که فضای کسب و کارها را دربرگرفته است و بیانگر پیچیدگی بازارهای جهانی روزافزون بازارها و پویایی محیط فراروی شرکت ها و موسسات تولیدی و ...

چکیده توسعه صنعتی از طریق توسعه خوشه ­های کسب و کار به عنوان یکی از رویکردهای بدیلی است که طی دو سه دهه اخیر در کشورهای مختلف توسعه یافته و در حال توسعه، سرلوحه کار و خط مشی سیاستگذاران عرصه صنعت و توسعه صنعتی قرار گرفته است. اجرای پروژه های توسعه خوشه­های صنعتی در سطح استانهای مختلف کشور، به عنوان بخشی از اقداماتی است که تاکنون در ایران انجام پذیرفته است. پژوهش حاضر به مطالعه ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش نیروی انسانی چکیده در محیط رقابتی و پرچالش امروزی، سازمان­ها بیش از هرچیز، بر ایجاد روابط پایدار و سودآور با مشتریان تأکید می­کنند. بازاریابی سنتی در تئوری و عمل، همواره بر جذب مشتریان جدید و افزایش فروش تأکید می­کرده است؛ اما امروزه، این دیدگاه تغییر یافته و واقعیت­های جدیدی پیش روی بازاریابان شرکت­ها گشوده شده است. هدف کلی این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) چکیده: هدف از این تحقیق بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های مستقر در شهرک های صنعتی استان گیلان می باشد.. این تحقیق ویژگی های عینی ،ویزگی های ذهنی تصمیم گیرندگان وویژگی های شرکت را در یک نمونه 130تایی شرکت های تولید کننده مورد بررسی قرار داده است. برای این منظور شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان برای تحقیق ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) فصل اول مقدمه : در جهان کنونی که امکان تولید انبوه کالا و خدمات زمینه افزایش عرضه نسبت به تقاضا را فراهم آورده است، برای تولیدکنندگان راهی جز جلب رضایت مشتری باقی نمانده و دیگر نمی توان حیطه بازار و عرضه را با ابزارهای محدود گذشته تعریف کرد. تجربه نشان داده است، سازمان هایی که ازمنظر سنتی به مفاهیم مشتری، کالا، بازار، فروش، خرید، ...

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : بازرگانی بین الملل چکیده جهت گیری استراتژیک بعنوان یکی ازمحرکهای اصلی تدوین استراتژی، در سه دهه اخیر بصورت گسترده توسط محققان مورد مطالعه و بررسی قرارگرفته است. اما تاثیرجهت گیری استراتژیک برعملکرد صادراتی کمترمورد مطالعه قرارگرفته است. پژوهش حاضر به منظور بررسی این موضوع است که آیا جهت گیری استراتژیک ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی -گرایش مدیریت بیمه چکیده در عصر جهانی شدن ، رقابت پذیری موضوعی مهم در بین سیاست گذاران بوده و وسیله ای برای نیل به رشد اقتصادی مطلوب و توسعه پایدار قلمداد می شود. بنابراین هدف صنایع از رقابت پذیری ، دستیابی به موقعیتی ممتاز از لحاظ عملکرد در بازار است. کلید این مسئله بررسی و سنجش عوامل موثر بر رقابت پذیری می ...

پایان نامه تحصیلی جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد ( M.A.) رشته :مدیریت دولتی گرایش: مدیریت نیروی انسانی چکیده تحقیق: هدف از تحقیق حاضر بررسی سبک تصمیم گیری مدیران و تجزیه وتحلیل رویکرد مالی بانکهای تجاری در سال مالی ١٣92 بوده است. به این منظور96 نفر از مدیران میانی 6 بانک تجاری شامل بانکهای ملت، ملی ایران، صادرات ایران، سپه، تجارت و رفاه کارگران بطور تمام شمار مورد بررسی و تجزیه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش: نیروی انسانی چیکده یکی از شاخه های اصلی کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی است که بدون شک سهم چشمگیری در توفیق و تعالی سازمان دارد. این عامل به عنوان یک نوآوری در تولید و مزیت رقابتی و عملکرد بهتر سازمان می انجامد. کسب دانش و منابع دانش بنیان نیز منجر به بهبود کارآفرینی و عملکرد برتر می شوند. هدف از این تحقیق بررسی ...

ثبت سفارش