پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91

word 425 KB 30208 183
1392 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۷,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • گروه روان­شناسی

    پایان­نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته روان­شناسی تربیتی

    چکیده

    هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ی متوسطه دبیرستان های ناحیه2 شهر بندرعباس می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان سوم دبیرستان های ناحیه2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91 که تعدادشان 1106 نفر( 779 دختر و 327 پسر) می باشد (43/70 درصد را دختران و 56/29 درصد را پسران) تشکیل می دهند. حجم نمونه مورد پژوهش تعداد 300 نفر دانش آموز (150 پسر و 150 دختر) می باشد که از مجموع 150 دانش آموز دختر، 50 نفر در رشته ریاضی فیزیک،50 نفر در رشته تجربی، و 50 نفر در رشته علوم انسانی و از مجموع 150 دانش آموز پسر،58 نفر در رشته ریاضی فیزیک،58 نفر در رشته تجربی و 34 نفر در رشته علوم انسانی مشغول به تحصیل می باشند که با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای براساس جدول مورگان انتخاب شده اند. این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته است. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه راهبردهای انگیزشی در یادگیری  (MSLQ) پینتریج و دی گروت و پیشرفت تحصیلی از طریق معدل کتبی (نهایی سوم) تراز شده، انجام شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با ضریب تعیین 0.06P= با توجه به مقدار 0.001p= و باورهای انگیزشی با ضریب تعیین 0.02p= با توجه به مقدار 0.003p= اثر معناداری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را دارد.

     

    کلید واژه ها : راهبردهای انگیزشی در یادگیری - راهبردهای یادگیری خودتنظیمی – باورهای انگیزشی – پیشرفت تحصیلی 

    مقدمه

    یکی از نیازهای سطح بالای انسان، میل به دانستن، فهمیدن، یادگیری و آموختن است، سال‌های متمادی است که پژوهشگران تعلیم و تربیت و روان­شناسان اجتماعی مطالعات فراوانی در مورد عوامل موثر بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان انجام داده­اند. پیشرفت تحصیلی موضوعی است که به خصوص در حال حاضر مورد توجه تمامی کشورهای جهان بوده است و هر ساله مقدار زیادی از بودجه جوامع صرف تحصیل کودکان و نوجوانان می­شود (اعظمی رضائی نسب، 1389).

    آنچه برای محققان تعلیم و تربیت مهم است این است که چه عواملی بر این انگیزه­ی مهم انسان یعنی یادگیری تاثیر اساسی می­گذارد. در دو دهه اخیر کارشناسان تعلیم و تربیت به مقوله­های شناخت و انگیزش توجه بیشتری کرده­اند. شناخت در برگیرنده­ی پاره­ای از توانایی­ها و اعمال ذهنی از قبیل دانش، درک کردن، تشخیص دادن و تفکر است و انگیزش با مسائلی از قبیل هیجان، نگرش و ارزش­گذاری ارتباط دارد. (جعفری، 1388).

     براساس نظریه­های جدید مانند یادگیری خود تنظیمی، مولفه­های شناخت و انگیزش به صورت یک مجموعه­ی در هم تنیده و مربوط به هم در نظر گرفته می­شود. چهارچوب این نظریه بر این اساس استوار است که دانش­آموزان چگونه از نظر فراشناختی، انگیزشی و رفتاری، یادگیری خود را سامان می­بخشند (زیمرمن[1] و پونز[2]، 1990).

    پژوهش حاضر نیز در همین راستا به دنبال شناسایی عوامل شناختی و انگیزشی موثر بر پیشرفت تحصیلی است.

     

    1-2- بیان مساله

    پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر آن­ سال­ها است که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش قرار گرفته است، عوامل زیادی وجود دارد که با پیشرفت تحصیلی مرتبط می­باشند که از آن جمله می­توان به راهبردهای خود تنظیمی و باورهای انگیزشی اشاره کرد. نگرش هر فرد درباره خود می­تواند زمینه موفقیت تحصیلی و اجتماعی او را فراهم کند و هم زمان نیز به وسیله آن متاثر شود. هم چنین بین نگرش و یادگیری تعامل وجود دارد، یادگیری می­تواند بر نگرش­ها و نگرش­ها می­تواند بر روی یادگیری اثرگذار باشند (اعظمی رضائی نسب، 1389).

    برای محققان تعلیم و تربیت مهم این است که چه عواملی بر انگیزه و نگرش انسان تاثیر اساسی می­گذارد. چرا بعضی از دانش­آموزان مشتاقانه به تکالیف آموزشگاهی روی می­آورند و در انجام تکالیف محوله از خود سخت­کوشی نشان می­دهند. حال آن که تلاش برخی تنها برای اجتناب از شکست است. (امینی زرار، 1387).

    در طی سالیان گذشته تغییر قابل توجهی در مطالعه انگیزش رخ داده است که این تغییر منجر به درک روشن­تر مفهوم انگیزش و یافته­های قابل تکرار مرتبط با تعلیم وتربیت گردیده است.

    شناخت و عاطفه به عنوان دو مولفه­ی اساسی یادگیری همواره از طرف روان­شناسان تربیتی و مربیان مورد تاکید قرار گرفته است و شناخت در برگیرنده­ی پاره­ای از توانایی­ها و اعمال ذهنی از قبیل دانش، درک کردن، تشخیص دادن، تفکر، قضاوت و استدلال می­باشد. عاطفه بیشتر با مسائلی از قبیل انگیزش، هیجان، نگرش، ارزش­گذاری و نظایر این­ها در ارتباط می­باشد.

    براساس نظریه­های جدید مانند یادگیری خود تنظیمی، مولفه­های شناخت و انگیزش به صورت یک مجموعه در هم تنیده و مربوط به هم در نظر گرفته می­شود. چهارچوب این نظریه­ها بر این استوار است که دانش­آموزان چگونه از نظر فراشناختی، انگیزشی و رفتاری، یادگیری خود را سامان می­بخشند (زیمرمن، مارتینز[3] و پونز، 1990).

    اکثر الگوهای نظری انگیزشی پیشرفت[4]، باورهای افراد را عمده­ترین و اصلی­ترین تعیین­گرهای رفتار پیشرفت می­دانند. در واقع مفروضه­ی همه این نظریه­ها آن است که انتظارات افراد برای موفقیت و ادراک آن­ها از توانایی انجام تکالیف مختلف نقش عمده­ای در انگیزش و رفتار دارد. (دوئک ولگیت[5]، 1988 ؛ اعظمی رضائی نسب، 1389).

    انگیزش را به بیان ساده جهت و شدت تلاش فرد تعریف کرده­اند، منظور از جهت تلاش، روشی  است که در آن فرد قصد دست­یابی به موقعیت­های خاصی را دارد، و منظور از شدت تلاش مقدار کوششی است که از فرد سر می­زند. البته این نوع انگیزش در تمامی فعالیت­های انسانی به چشم می­خورد ولی تعبیر آن بستگی به شرایط ویژه خود دارد (اسلاوین[6]، 1385 ؛ فتاحی ، 1389)

    انسان­ها برای دست­یابی به اهداف، نیازها و غرایز خود، انگیزش لازم را کسب می­نمایند. در خصوص جویندگان علم، انگیزه پیشرفت تحصیلی، از اهمیت خاصی برخوردار است.( یوسفی، قاسمی، فیروزنیا، 1388).

    سازه انگیزش پیشرفت تحصیلی به رفتارهایی که به یادگیری و پیشرفت در مدرسه مربوط است اطلاق می­شود. (عابدی، عریضی، سبحانی­نژاد، 1384).

    باتل[7](بهرامی و رضوان، 1385) معتقد است که انگیزش پیشرفت تحصیلی عبارت است از گرایش همه جانبه به ارزیابی عملکرد خود با توجه به عالی­ترین معیارها، تلاش برای موفقیت در عملکرد و برخورداری از لذتی که با موفقیت در عملکرد همراه است. با این انگیزه  افراد، تحرک لازم را برای به پایان رساندن موفقیت­آمیز یک تکلیف، رسیدن به هدف یا دست­یابی به درجه معینی از شایستگی در کار خود دنبال می­کنند تا بالاخره بتوانند موفقیت لازم را در امر یادگیری و پیشرفت تحصیلی کسب نمایند. (فتاحی، 1389).

    بنابراین می­توان گفت انگیزش با چراها و علل رفتار ارتباطی دارد. نظریه­های مربوط به انگیزش غالباً بر این فرض استوارند که هیچ عمل یا رفتاری، تصادفی نیست و برای هر رفتاری که انجام می­دهیم دلیلی وجود دارد. فروید[8] معتقد است که اگر چه دلایل یا انگیزه­های برای رفتار وجود دارد ولی ممکن است ما از علت و چرایی رفتارهایمان آگاه نباشیم. میزان برانگیختگی ما به نیازهای درونی ما، پیامدها و نتایج بالقوه آن رفتار، و پیش­بینی شخصی ما درباره این که رفتارمان با چه احتمالی به نتایج موردنظر خواهد انجامید، بستگی دارد. (همان منبع).

     انگیزش تنها عامل کلی و مولد رفتار به حساب نمی­آید بلکه در یادگیری نقش مهمی دارد. انگیزش یک پیش نیاز برای یادگیری در دانش­آموزان به حساب می­آید و تاثیر آن بر آموزش و یادگیری بدیهی است (پوراسلامی، شیرازی، 1380).

    یکی از متغیرهایی که با انگیزش پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی ارتباط دارد یادگیری خود تنظیمی است. خودتنظیمی سازه­ای است که از دهه­ 1967 از سوی بندورا[9] مطرح شد.                                                                                      

           بندورا (1986) خود تنظیمی را این گونه تعریف می­کند «توانایی شروع کردن و دست کشیدن از فعالیت­های مطابق با مقتضیات، موقعیت­های اجتماعی و آموزش و توانایی به تعویق انداختن انجام کارها با هدف دلخواه» یکی از نظریه پردازنی که در گسترش نظریه خود تنظیمی تاثیر به سزایی داشته زیمرمن بوده است.

    نظر زیمرمن (گاردنر[10]، 2009) خود تنظیمی را این گونه تعریف می­کند: خودتنظیمی به تفکرات، احساسات و اعمال خود تولیدی گفته می­شود که برنامه­ریزی می­شوند و به صورت دوره­ای برای دست­یابی به اهداف شخصی اتخاد می­شوند. بندورا (پیرحسینلو، 1382) معتقد است، انسان­ها دارای نوعی نظام خود[11] هستند و نیروی خودتنظیمی دارند چنان چه توسط  این خودتنظیمی می­توانید بر افکار، احساسات و رفتارهای خود کنترل داشته و بر سرنوشت خود نقش تعیین کننده­ای ایفا کنند.

    بندورا یادگیری خودتنظیمی را علت متقابل بین سه فرایند تاثیرگذار محیطی، رفتاری و شخصی فرض می­کند پینتریج و شانک[12] (1990).

    یادگیرندگان خودتنظیم، یادگیری را فرایندی منظم و کنترل شدنی می­دانند و در قبال پیشرفت شخصی خود، مسئولیت بیشتری می­پذیرند. آنان خود را صاحب اختیار و اراده، خودبسنده و دارای انگیزه می­دانند. بدین ترتیب، یادگیرنده به طور ارادی به درگیر شدن در یادگیری تمایل دارد. زمانی که رفتارها واقعاً خود تنظیم­اند افراد آن­ها را با رضایت کامل و بدون تعارض انجام می­دهند. لذا در این تحقیق به بررسی رابطه راهبردهای خود تنظیمی و باورهای انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی می­پردازد.

     

    یادگیری خودتنظیمی:

    یادگیری خودتنظیمی سازه­های ارزشمند در تعلیم و تربیت جدید است. هدف اصلی نظام آموزشی و مجریان آن پرورش یادگیرندگان مستقل است که خود بتوانند فعالیت­های یادگیری را هدف­گذاری، برنامه­ریزی و به انجام برسانند.

    از دهه­ی 1980 این سازه در زمینه­ی یادگیری مطرح شد و مورد توجه نظریه­های گوناگون روان­شناسی از جمله رفتارگرایی، شناخت­گرایی و ساختارگرایی قرار گرفت.

    از ویژگی­های مشترک دیدگاه­های گوناگون نسبت به این سازه، همپوشی نسبتاً زیاد این نظریه با یکدیگر است. همه این نظریه­ها هسته اصلی سازه­های خودتنظیمی را انگیزش، راهبردهای شناختی و فراشناختی معرفی کرده­اند. (پینتریج و همکاران، 1990).

    امروزه در کلاس­ها با فراهم کردن شرایط یادگیری خودتنظیم شده، انگیزش دانش­آموزان و در نتیجه خودکار آمدی آنان را افزایش می­دهند همین امر به یادگیری بهتر و با کیفیت­تر دانش­آموزان می­انجامد و دست­یابی به سطوح بالاتر یادگیری را ممکن می­سازد (پینتریج و دی­گروت[13]، 1990).

    در گذشته تحقیقات زیادی در رابطه با ارتباط باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظمی با یادگیری انجام شده است و همبستگی بالای بین این متغیرها گزارش شده است (برای مثال پینتریج و دی گروت، 1990؛ چی[14]، 2002؛ زیمرمن 1998؛ موسوی­نژاد، 1376 و کجباف، 1382).

    و هم چنین مطالعات زیاد دیگری در رابطه با خودتنظیمی و انگیزش با پیشرفت تحصیل و عواملی که سبب یادگیری دانش­آموزان شود انجام شده است(بکارتز، پینتریج و زیدنز[15]، 2000؛ میتاگ[16]، 1993؛ کارون و شیر[17]، 1998؛ برانسون[18]، 2000) براساس نظریه­ی سه وجهی بندورا (بندورا، 1986)،مبنای یادگیری خود نظم داده شده، شناخت اجتماعی است. به عقیده­ی وی فعالیت­های یادگیری دانش­آموزان به وسیله­ی سه عامل فرایندهای شخصی، محیطی و رفتاری آن­ها تعیین می­شود (پینتریج و دی گروت، 1990).

    نظریه­ی خود نظم داده شده از یک مدل عمومی یادگیری به نام انتظار - ارزش[19] استخراج شده است. بر طبق نظریه گارسیا[20] و پینتریج (1994)، مؤلفه­ انتظار به باورهای دانش‌آموزان در مورد این که آن‌ها چگونه تکالیفشان انجام می­دهند اشاره دارد، مولفه­ی ارزش به دلایل مشغولیت دانش­آموزان در یک تکلیف تحصیل متمرکز شده است. مولفه­های انتظار که بیانگر عقاید دانش­آموزان درباره­ی توانایی­هایشان برای انجام تکالیف است، به دو بخش باورهای یادگیری و خودکارآمدی تقسیم می­شود.

    و مولفه­های ارزش­گذاری برحسب این که یادگیری متوجه اهداف درونی (فهم مطالب درسی و افزایش معلومات و...) یا اهداف بیرونی (کسب نمرات بالا و نشان دادن توانایی­های تحصیل به اطرافیان...) یا تکلیف (انتخاب تکلیف درسی مشکل و...) باشد به ارزش­گذاری درونی نسبت به هدف، ارزش­گذاری بیرونی نسبت به هدف و یا ارزش­گذاری نسبت به تکلیف تقسیم می­شود. جزء دیگری در این مدل وجود دارد به نام عاطفه[21]، که بیانگر واکنش­های هیجانی دانش­آموزان نسبت به تکلیف است (گارسیا و پینتریج، 1994).

    پینتریج و  دی گروت، در مدل یادگیری خود نظم داده شده­ی خود، خودکارآمدی[22]، ارزش‌گذاری درونی[23] و اضطراب امتحان[24] را مطابق با ترتیب مؤلفه­ی انتظار، ارزش و عاطفه قراردادند و آن‌ها‌ را به عنوان باورهای انگیزشی معرفی کردند (پینتریج ودی گروت، 1990).

    خودکارآمدی به مجموعه باورهای دانش­آموزان در انجام تکالیف اشاره دارد (شانک، 1998). نتایج این تحقیقات در این زمینه حاکی از آن است که دانش­آموزانی که خود را کارآمد می دانند از راهبردهای شناختی[25] و فراشناختی[26] بیشتری استفاده می­کنند و در انجام تکالیف اصرار می­ورزند (پاریس و اکا[27]، 1986).

    ارزش­گذاری درونی به اهمیتی که دانش­آموز به یک تکلیف یا درس خاص می­دهد گفته می­شود. دانش­آموزانی که دارای انگیزه‌ی  غلبه بر کار و تکلیف هستند، از راهبردهای شناختی و فراشناختی استفاده می­کنند (ایمز و آرچر[28]، 1988).

    اضطراب امتحان احساس یا حالت هیجانی ناخوشایندی است که پیامدهای رفتاری و روان­شناختی خاصی دارد و در امتحانات رسمی و یادگیری موقعیت­های ارزشیابی تجربه می­شود. اضطراب امتحان در برگیرنده گونه ای از اضطراب است که در موقعیت ارزشیابی با حل مسئله بروز می کند و محور آن تردید درباره عملکرد و پیامد آن افت بارز توانایی مقابله با موفقیت است. این اضطراب سطح عملکرد فرد را تقلیل یافته تر از سطح واقعی فرد قرار می دهد (دادستان، 1376).

    راهبردهای یادگیری[29] از بطن نظریات شناختی برخاسته است و الگوی شناختی بیشتر برفرایندهای ذهنی توجه دارد تا به پاسخ­های بیرونی و رفتار قابل مشاهده. (کجباف، 1382) این نظریه­ها در مخالفت با رفتارگرایی و به مدد رویکرد خبرپردازی، درک ما را از فرآیند آموزش و یادگیری دگرگون کردند. پینتریج (پینتریج، 1999) یادگیری خود نظم داده شده را به عنوان رفتار خود مهارگری فعال، هدف­گرا و دارای زیر بنای انگیزشی و شناختی برای انجام و تکمیل تکالیف تحصیلی توسط یک دانش­آموز تعریف کرده است.دانش­آموزانی که از مهارت خودتنظیمی برخوردارند یک سری ویژگی‌هایی دارند که آن­ها را از دانش­آموزانی که این مهارت را ندارند متمایز می­کنند. این ویژگی­ها عبارتند از: 1) چگونگی استفاده از راهبردهای شناختی، 2) کنترل و تلاش برای برنامه­ریزی زمان، 3) چگونگی برنامه­ریزی و کنترل فرایندهای ذهن برای دست­یابی به اهداف شخصی، 4) چگونگی خلق، ساختن محیط یادگیری مناسب، 5) تلاش و کوشش کافی برای شرکت در کنترل و تنظیم تکالیف تحصیلی و جو کلاس، (مونتالو و گارمان[30]، 2004؛ فتاحی، 1389).

    برای آموزش خودتنظیمی مدل­های مختلفی وجود دارد. در این مدل­ها بر نقش فعال یادگیرنده در فرایندهای یادگیری تاکید می­شود. هدف هر یک از مدل­های خودتنظیمی، تبیین روند شکل­گیری و گسترش ظرفیت­های خودنظم­بخشی و مهارت­های استقلال، خودتنظیمی و در زمینه­هایی است که می­تواند موفقیت­های تحصیلی و فردی را متأثر سازد. (زیبازاده، 1386).

    در بررسی عوامل انگیزشی و شناختی موثر بر یادگیری می­توان به مدل انگیزشی، انتظار- ارزش الکس[31](1984) و پینتریج  (1989) نیز اشاره کرد. در این مدل به باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و ارتباط آن­ها با عملکرد تحصیلی دانش­آموزان توجه شده است.

    به طور کلی نظریه­های انگیزش پذیرفته­اند که انگیزش تحصیلی به طور مثبت عملکرد دانش­آموزان را تحت تاثیر قرار می­دهد (ریان و دسی[32]، 2000)

    بین انگیزش دانش­آموزان و استفاده آن­ها از راهبردهای یادگیری رابطه وجود دارد (برگر، کارابینگ[33] ،2010 ؛ فتاحی، 1389). از آنجا که بیشتر پژوهش­های پیشین در قالب پژوهش­های همبستگی بین خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی (مرد علی و کوشکی، 1378؛ سبحانی­نژاد و عابدی ، 1385؛ صمدی، 1387؛ هکیلا و لونکا[34]، 2006؛ نوتا و سوریس و زیمرمن[35]، 2004) و خودتنظیمی و انگیزش پیشرفت (جباری، خداپناهی و حیدری، 1382؛ موسوی­نژاد، 1376؛ شانگ، 1991؛ پینتریج و دی­گروت ، 1990) بوده است هم­چنین نتایج تحقیقات در زمینه­های باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده

    (پینتریج و دی گروت، 1990؛ بکارتز، پنتریج و زیدنز، 2000؛ کارون و شیر، 1998؛ زیمرمن، 1995) نشان می­دهد که می­توان این قابلیت­ها را در قالب مهارت­های قابل آموزش به دانش­آموزان عادی نیز ارائه کرد. مربیان باید به این امر آگاه باشند که فراگیران، مسئولیت بیشتری در قبال یادگیری­های خود پیدا کنند و با اخذ شیوه­های تربیتی صحیح یادگیرندگان را به صورت فعالانه در تشخیص و بازسازی تجاربشان مشارکت دهند و آن­ها را افرادی توانمند و مستقل بار آورند که بتوانند اهداف و برنامه­های آینده­شان را خود تعیین کنند و در هنگام مواجهه با مشکلات به طور مستقلانه و خود تنظیم با برنامه­ریزی و تلاش مصرانه از عهده­ی آن­ها برآیند و از فعالیت­ها و عملکردهای خود ارزیابی کنند و در صورت لزوم به اصلاح و تجدیدنظر بپردازند.(سلیمانی، 1384).

    لذا با توجه به اهمیت نقش خودتنظیمی و باورهای انگیزشی در پیشرفت تحصیلی، در این پژوهش سعی بر آن شد تا رابطه این دو عامل (خودتنظیمی و باورهای انگیزشی) را با پیشرفت تحصیلی بررسی شود.

    1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش

    یکی از ضرورت­های نظام آموزشی موفقیت در ادامه و گسترش مهارت­های لازم تحصیلی در دانش­آموزان است بدون شک شناخت عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی از اساسی­ترین اهداف هر نظام آموزشی می­باشد. با توجه به این‌که نظام آموزش و پرورش هر کشور یکی از نظام­های مهم و موثر در جهان امروز و آینده است جهت حصول بهترین نتایج در رفع موانع و کمبودها در سراسر فرایندهای آموزش و پرورش و استفاده بهینه از درون داد­ها همیشه مورد ارزیابی قرار می­گیرد (اعظمی رضائی نسب 1389).

    پیشرفت تحصیلی می­تواند یکی از مهمترین و عینی­ترین معیارها برای بررسی و ارزیابی کارآیی و اثربخشی نظام­های آموزشی و پرورشی باشد ( همان منبع).

    در دهه­های گذشته تفاوت­های فردی عامل اصلی در تفاوت سطح تحصیلی بین دانش­آموزان پنداشته می­شد، از این رو آزمون­های هوش و استعداد گسترش یافت اما در سال­های اخیر به ویژه با مطرح شدن دیدگاه­های شناختی و خبرپردازی، نظرات جدیدی در مورد مشکلات و نارسایی­های یادگیری دانش­آموزان ارائه گردیده که تا حدودی مبین اهمیت فراگیری و نحوه کاربرد راهبردهای یادگیری است. (مصطفایی، 1387).

     به عقیده بلوم[36](1982) راه ایجاد انگیزش به وجود آوردن شرایط موفقیت است، زمانی که دانش­آموزان مهارت­ها و راهبردهای یادگیری را کسب می­کنند، می­فهمند که کنترل یادگیری و کسب موفقیت به مقدار زیادی در دست خودشان است و می­توانند با به کار بردن آن به موفقیت دست یابند و خود را به عنوان یادگیرندگان خود کارآمد تلقی کنند (عبدخدایی، 1387).

    مهم­ترین و اصلی­ترین نشانه موفقیت، سیستم تعلیم و تربیت در وصول به مقصود (اهداف)، پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان است، کودک با پیشرفت تحصیلی، مورد تائید و پذیرش والدین، معلمان و همسالان قرار می­گیرد و عزت نفس او زیادتر می­شود و احساس کفایت و لیاقت می­کند. موفقیت تحصیلی نه تنها برای دانش­آموزان بلکه برای خانواده، نظام آموزش و پرورش و در نهایت برای جامعه امری مهم و حیاتی است (اعظمی رضائی نسب، 1389).

    به اعتقاد بسیاری از صاحب‌نظران خودتنظیمی؛ شناخت و رفتار جنبه مهمی از یادگیری و عملکرد تحصیلی استوار بر رفتار وعملکرد انسانی تاثیر می­گذارد (پینتریج و دی­گروت، 1990، کورنو و مندیاخ[37] ، 1983).

    با توجه به یافته­هایی که ضرورت و اهمیت مهارت­های انگیزشی وخودتنظیمی را در عملکرد تحصیلی نشان می­دهد. اهمیت پرداختن به این گونه پژوهش­های را دو چندان می­کند تا با نشان دادن تاثیر رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی و پیشرفت تحصیلی نوجوانان گام موثری در راستای افزایش میزان بازده و کارآیی دانش­آموزان در مدارس برداشته شود؛ که خود می­تواند کمک موثری برای مشاوران مدارس و دیگر عوامل اجرایی در امر آموزش باشد تا با برنامه ریزی دقیق در زمینه های آموزشی، جسمی، روحی و روانی بتواند دانش آموزان به سوی موفقیت تحصیلی بیشتر رهنمون سازند. و با توجه به اینکه دانش آموزان سال سوم در دوره ای از تحصیل می باشند که فاصله چندانی با آزمون بزرگ و سرنوشت ساز (کنکور) ندارند، بنابراین توجه به پرورش و تقویت این موضوع می تواند عوامل موفقیت آن ها را دوچندان نماید.

    1-4- اهداف پژوهش

    1-4-1- هدف کلی پژوهش

    بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان سوم دبیرستان

    1-4-2- اهداف جزئی پژوهش

    1- بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان سوم دبیرستان.

    2- بررسی رابطه باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان سوم دبیرستان.

    3- بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر سوم دبیرستان.

    4- بررسی رابطه باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر سوم دبیرستان.

    5- بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پسر سوم دبیرستان.

    6- بررسی رابطه باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پسر سوم دبیرستان.

     

    [1] . Zimmerman

    [2] . Ponz

    [3]  Martinz

    [4]  Dweck & leggeit

    [5]  Motivation Achievement

    [6]  Eslavin

    [7]  Batel

    [8] . Feruid

    [9]. Bandora

    [10] .Gardner

    [11]. Self system

    [12].  Pintrich & Schunk

    [13] . De Groot

    [14] . Chi

    [15].  Boekaerts , Pintrich & Zeidner

    [16] . Mithaug

    [17] . Carven & Scheier

    [18] .  Bronson

    [19] .  Expectation - value

    [20].   Garcia

    [21] . Affection

    [22].  Self - efficacy

    [23].  Internal Valuation

    [24] . Test anxxiety

    [25] .  Cogni tive

    [26].   Meta cogni Tive

    [27] . Paris & oka

    [28] . Ames & Archer

    [29]  .Learning Strategies

    [30].  Montalro & Garman

    [31] . Allex

    [32] . Ryan & Deci

    [33] . Berger & Karabing

    [34].  Heikkila & lonkeb

    [35].  Nota , soresi & zimmerman

    [36].  Bloom

    [37]. Corno & Mandinach

    Abstract:

    The aim of this study was to investigate the relationship between Regulated learning strategies and motivational beliefs with academic achievement of High  schools  Students in 2 Area of Bandar Abbas city. The population of this research consists of All junior high school students of High schools  in Bandar Abbas city 2 Area in 91-92 Year. Their number is 1106 Persons (779, girl & 327 ,boy) that 70.43 Percent is girls and 29.56  Percent is boys. Sample size was 300 Persons of Students (150, girl & 150, boy) .  Through  number of girls , 50 persons were in mathematics , 50 persons in  biology course and 50 persons in humanities & .  Through  number of boys , 58 persons were in mathematics , 58 persons in  biology course and 34 persons in humanities. sampling was done a multistage random sampling method  according to Morgan table. The review was done  with descriptive method correlation type. Data were collected through motivational strategies in learning Pentryj and De Groot( MSLQ) questionnaires and academic achievement is obtained by averaging aligned. To analyze the data , multiple regression was used to test. Results were shown that Regulated learning strategies has a coefficient of determination equivalent 0.06 and  p = 0.001 & motivational beliefs has a coefficient of determination equivalent 0.02 and p = 0.003 , have effectiveness in academic achievement of Students.

    Keywords: Regulated learning strategies , motivational beliefs , academic achievement.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    صفحه                                                                                             عنوان

    چکیده

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه- 2

    1-2- بیان مساله- 3

    1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش-- 11

    1-4- اهداف پژوهش-- 13

    1-4-1- هدف کلی پژوهش-- 13

    1-4-2- اهداف جزئی پژوهش-- 14

    1-5- سوالات پژوهش-- 14

    1-6- فرضیه های پژوهش-- 15

    1-7- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 16

    1-7-1- الف: تعریف مفهومی متغیرها 16

    2-7- تعریف عملیاتی متغیرها 17

    فصل دوم : پیشینه ی تحقیق

    2-1- مقدمه: 20

    2-2- بخش اول: مبانی نظری- 21

    2-2-1- الف: یادگیری خودتنظیمی (خود نظم داده شده) 21

    2-2-2- انواع خودتنظیمی- 27

    2-2-2-1- نظم دهی بیرونی: 27

    2-2-2-2- نظم دهی درون فکنی شده: 28

    2-2-3- فرایندهای خودتنظیمی- 28

    2-2-4- مدلهای یادگیری خودتنظیمی: 29

    2-2-4-1- مدل پینتریج (1990) 30

    2-2-4-2- مدل زیمرمن (1986) 33

    2-2-4-3- مدل وین و هدوین (1998) 36

    2-2-4-4- مدل بوکارتز: 37

    2-2-4-5- مقایسه مدلها 38

    2-2-5- راهبردهای یادگیری خودتنظیمی: 45

    2-2-6- نظریه های یادگیری خودتنظیم: 51

    2-2-6-1- نظریه کنشگر- 52

    2-2-6-2- نظریه پدیدار شناختی- 53

    2-2-6-3- نظریه شناختی -  اجتماعی زیمرمن- 54

    2-2-6-4- نظریه بندورا 55

    2-2-6-5-نظریه ویگوتسکی- 57

    2-2-6-6- نظریه پردازش اطلاعات(ساختارگرایی) 58

    2-2-6-7- نظریه کارون و شیر- 58

    2-2-7- باورهای انگیزشی- 65

    2-2-7-1- تعریف انگیزه و انگیزش-- 65

    2-2-7-2- انگیزش درونی و بیرونی- 66

    2-2-7-3- باورهای انگیزشی- 68

    2-2-7-4- اجزاء باورهای انگیزشی- 71

    2-2-7-4-1-خودکارآمدی: 71

    2-2-7-4-2- شکل گیری باورهای خودکارآمدی- 73

    2-2-7-4-3- خودکارآمدی و انتظارات پیامد- 74

    2-2-7-4-4- خودکارآمدی در موقعیتهای تحصیلی- 75

    2-2-7-4-5- ارزش گذاری درونی تکلیف-- 76

    2-2-7-4-6- اضطراب امتحان- 78

    2-2-8- رویکردهای مختلف انگیزشی- 83

    2-2-8-1- رویکرد رفتاری- 83

    2-2-8-2- رویکرد شناختی- 84

    2-2-8-3- رویکرد انسانگرایی- 86

    2-2-8-4- رویکرد اجتماعی – فرهنگی- 88

    2-2-8-5- رویکرد انتظار ضرب در ارزش-- 88

    2-2-8-6- رویکرد شناختی – اجتماعی- 89

    2-2-9- رابطه خودتنظیمی و انگیزش-- 90

    2-2-10- پیشرفت تحصیلی- 92

    2-2-10-1- تعریف پیشرفت تحصیلی- 92

    2-2-10-2- معیارهای پیشرفت تحصیلی- 93

    2-2-10-3- عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی- 94

    2-2-10-4- خانواده و پیشرفت تحصیلی- 97

    2-2-10-5- محیط آموزشی و پیشرفت تحصیلی- 99

    2-2-10-6- عوامل مخل در پیشرفت تحصیلی- 100

    2-2-10-7- اهمیت بررسی پیشرفت تحصیلی- 100

    2-2-10-8- رابطه خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی- 101

    2-3- بخش دوم: پیشینه پژوهش-- 101

    2-3-1- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور- 102

    2-3-2- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور- 111

    فصل سوم : روش تحقیق

    1-3- مقدمه- 120

    3-2- روش پژوهشی- 120

    3-3- جامعه پژوهش-- 120

    3-5- ابزار پژوهش-- 121

    3-6- شیوه اجرای پرسشنامه و جمع آوری داده ها 124

    3-7- شیوه تجزیه و تحلیل داده ها 125

    فصل چهارم : یافته های تحقیق

    4-1- مقدمه- 126

    4-2- اطلاعات توصیفی- 126

    4-3- بررسی فرضیه ها 128

    فصل پنجم : نتیجه گیری

    5-1- مقدمه- 138

    5-1- یافته های تحقیق- 138

    5-3- جمع بندی و مقایسه نتایج- 142

    5-4- محدودیت های تحقیق- 144

    5-5- پیشنهادها 145

    منابع فارسی- 146

    منابع لاتین  ------------------------------------------------------------158

                                                پیوست

    پرسشنامه --------------------------------------------------164

    چکیده لاتین -----------------------------------------------168

    منبع:

    منابع فارسی

    - ابوالقاسمی، عباس، ساخت و اعتباریابی مقدماتی پرسشنامه اضطراب امتحان و بررسی رابطه اضطراب امتحان با اضطراب عمومی، عزت نفس، پایگاه اجتماعی- اقتصادی (1374) پایان­نامه کارشناسی ارشد، روان­شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

    - احمدی، سیروس، نمازی­زاده،  مهدی؛ عبدلی، بهروز؛ سیدعالی­نژاد، آزاده، (1388). مقایسه انگیزشی پیشرفت بازی­کنان تیم­های رده بالا و پایین لیگ برتر فوتبال، فصل­نامه المپیک، سال 17، شماره3.

    - احمدی، زینب، (1389). نقش جهت­گیری هدف و باورهای انگیزشی در تعلل­ورزی دانش­آموزان سال سوم متوسطه شهر تبریز، پایان­نامه کارشناسی ارشد.

    - استیپک، ریتوز. 1.جی، انگیزش برای یادگیری، (1385). ترجمه رمضان حسن­زاده و نرجس عمومی، چاپ سوم، مشهد: انتشارات دنیای پژوهش.

    - اسپالینگ، جریل، ال، (1992). انگیزش در کلاس درس، ترجمه محمدرضا نائبیان و اسماعیل بیابان­گرد، (1381)، تهران: انتشارات مدرسه برهان.

    - اسپالدیگ، ال. (1377). انگیزش در کلاس درس، مترجمان، حسن یعقوبی و ایرج خوش­خلق، انتشارات دانشگاه تربیت معلم تبریز. (تاریخ انتشار به زبان اصلی،1992).

    - اسلاوین، رابرت. ایی. (1950). روان­شناسی تربیتی (نظریه­های و کاربست). ترجمه: یحیی سیدمحمدی، (1387). تهران: انتشارات دوران.

    - اسماعیل دخت، راضیه، (1383). بررسی رابطه هسته کنترل یادگیری خودتنظیمی و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دختر ناحیه 4شیراز، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد ارسنجان.

    - اصلانی، ابراهیم. (1387). مدرسه بدون رقابت، تهران: انتشارات دوران.

    - اعرابیان، و همکارن. (1383).بررسی رابطه باورهای خودکارآمدی بر سلامتی روانی و موفقیت تحصیلی دانشجویان، پایان­نامه کارشناسی ارشد.

    - اکبری بوررنگ، محمد و امین یزدی، سیدامیر. (1388). با بررسی خودکارآمدی و اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه­های آزاد خراسان جنوبی، افق دانش، فصل­نامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی درمان گناباد دوره 15، شماره3.

    - البرزی، شهلا و سازمانی، سیامک. (1378). بررسی و مقایسه­ باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی برای یادگیری درمیان دانش­آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی مراکز تیزهوشان شیراز. مجله علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، دوره پانزدهم، شماره1.

    - البرزی، شهلا، سیف، دیبا. (1381). بررسی رابطه باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و برخی از عوامل جمعیتی با پیشرفت تحصیلی گروهی از دانشجویان علوم انسانی در درس آمار، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 19، شماره1.

    - امینی، زرار. (1387). رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان. اندیشه­های نوین تربیتی، دوره­ی 4، شماره4.

    - براون، ماریا؛ رالف، سوء (1994). مدیریت فشار روانی در مدارس (راهبردهای اثربخش برای معلمان). ترجمه: عباس صادقی و اردشیر ابراهیمی (1386). تهران: انتشارات حق­شناس.

    - برک، لورا، ای. (2001). روان­شناسی رشد از لقاح تا کودکی، ترجمه: یحی سیدمحمدی. جلد اول، تهران: نشر ارسباران.

    - بلوم، بی. اس. (1982). ویژگی­های آدمی و یادگیری آموزشگاهی، ترجمه: علی اکبر سیف (1387)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    - بندورا، آلبرت. (1977). نظریه­های یادگیری اجتماعی، ترجمه: فرهاد ماهر (1372). شیراز: انتشارات راهگشا.

    - بنتهام، سوزان. (1958). روان­شناسی تربیتی، ترجمه: اسماعیل بیابان­گرد (1384). تهران: انتشارات رشد.

    - بهرامی، فاطمه و رضوان، شیوا، (1380). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگی­های آموزشگاهی آنان. دانشکده علوم تربیت و روان­شناسی دانشگاه اصفهان، مجله پژوهش­های تربیتی و روان­شناختی، سال2، شماره2، شماره پیاپی6، ص72-61.

    - بیابان­گرد، اسماعیل (1386)، اضطراب امتحان، چاپ دوم، تهران: دفتر نشر و فرهنگ.

    - بیابان­گرد، اسماعیل، (1384). روان­شناسی تربیتی، تهران: نشر ویرایش.

    - بیابان­گرد، اسماعیل. (1386). روش­های پیشگیری از افت تحصیلی، تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.

    25- بیلر، رابرت، کاربرد روان­شناسی در آموزش، (1368). ترجمه: پروین کدیور، جلد اول، تهران: نشر دانشگاهی.

    - پرکان، فضل، (1387). مقایسه اثربخشی آموزش با روش حل مساله با آموزش به شیوه معمول در مدارس بر یادگیری خودتنظیمی دانش­آموزان سال سوم راهنمایی شهر مهاباد. دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

    - پوراسلامی، محمد؛ شیرازی، گیتا، (1380). تاثیرات انگیزش در پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان و یادگیری آن­ها، نشریه تربیت. شماره5.

    - پیرحسینلو، سعیده (1382). بررسی رابطه بین خودکارآمدی ریاضی – اضطراب ریاضی، انتظار عملکرد ریاضی در پیشرفت ریاضی دختران و پسران دبیرستانهای دولتی منطقه دو تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند.

    - پنتریج وشانک (2002). انگیزش در تعلیم و تربیت (نظریه­ها، تحقیقات و راه­کارها)، ترجمه: مهرناز شهرآرایی، (1386)، تهران: انتشارات علم.

    - جباری، حسن؛ خداپناهی، محمد کریم؛ حیدری، محمود (1386). بررسی مقایسه دانشجویان از لحاظ مسند مهارگذاری، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده. فصل­نامه اندیشه­های نوین تربیتی، شماره 5، دوره3.

    - جعفری روشن، مرجان. (1388). رابطه بین باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده با خلاقیت در مدارس متوسطه شهر همدان. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

    - چالمه، رضا. (1390). بررسی تاثیر محیط یادگیری فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی با واسطه­گری باورهای انگیزشی در دانش­آموزان دبیرستان­های شهر شیراز. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی. دانشگاه شیراز.

    - چونگ، کیم وو. سنگ­فرش هر خیابان از کلاست. ترجمه: محمد سوری (1375)، تهران: انتشارات مترجم.

    - حجازی، الهه؛ نقش، زهرا (1387). الگوی ساختاری رابطه ادراک از ساختار کلاس، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و خودنظم بخشی در درس ریاضی. فصل­نامه تازه­های علوم شناختی. شماره4، سال 10.

    - حجازی و همکاران (1385). عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان کشاورزی در دانشگاه تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی.

    - حسن­زاده، رمضان (1381). رابطه بین انگیزش، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی. تهران: فصلنامه نوآوری­های آموزشی، شماره 2.

    - حسین پورگنابادی، ریحانه (1387). بررسی مقایسه­ای باورهای هوشی و باورهای خودکارآمدی دانش­ پژوهان پیش­دانشگاهی با  عملکرد تحصیلی بالا و پایین. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه­ آزاد واحد بیرجند.

    - حسینی رامشه، سید محمد (1377). بررسی رابطه مولفه­های یادگیری خود نظم داده شده با هوش و پیشرفت تحصیلی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان­شناسی و علوم­تربیتی دانشگاه تبریز.

    - حسینی طباطبائی، ف؛ قدیمی مقدم، م (1386). بررسی علل پیشرفت تحصیلی دختران مقایسه با پسران استان­های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان، دانش و پژوهش در  علوم تربیتی، شماره 15، پاییز 1386، صص 147-119.

    - خادمی، محسن؛ نوشادی، ناصر. (1385). بررسی رابطه بین جهت­گیری هدف با خودتنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان دوره پیش­دانشگاهی شهر شیراز. مجله علوم اجتماعی و  انسانی دانشگاه شیراز، دوره 25، شماره 4، (پیاپی49)، صص 76-63.

    - خان محمدی، نعمت الله، (1383). بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده و باورهای انگیزشی با خلاقیت و عملکرد دانش­آموزان سال سوم هنرستان­های شهرستان ابهر در دروس مهارتی، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز، دانشکده روان­شناسی وعلوم تربیتی.

    - خداپناهی، محمد کریم (1388). انگیزش و هیجان. تهران: سازمان مطالعه و تدوین.

    - دلاور، علی (1387). مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران:  انتشارات رشد، چاپ ششم.

    - دیره، عزت و بنی جمالی، شکوه السادات (1388). بررسی عوامل انگیزشی بر استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرایند یادگیری. مطالعات روان­شناختی دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی دانشگاه الزهرا، دوره3.

    - دیپورا، جی. استیک. انگیزش برای یادگیری (از نظریه تا عمل). ترجمه: رمضان حسن­زاده، و نرجس عمومی (1385). تهران:  انتشارات دنیای پژوهش.

    - راهنما، 1، عبدالملکی، ج (1388). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شاهد، اندیشه­های نوین تربیتی، دوره5، شماره2، صص55-78.

    - رایمکن، ریچارد. ام. (1387). نظریه­های شخصیت، ترجمه: مهرداد فیروزبخت، ویراست نهم، تهران: ارسباران (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2008).

    - رحمانی، خدامراد، (1380). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی در درس تاریخ و ریاضی در میان دانش­آموزان نابینا و بینا مقطع راهنمایی شهر شیراز، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز.

    - رحیمی صادق، زهرا (1386). بررسی رابطه خودپنداره، یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه اول متوسطه شهر کرمان، پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد بیرجند.

    - رضایی، اکبر؛ سیف، علی­اکبر. (1384). نقش باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری و جنسیت در عملکرد تحصیلی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 84، 85- 44.

    - رفیعیان، کیوان (1379). بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودگردان،  مولفه­های انگیزشی (خودکارآمدی، ارزش­های درون­زاد، اضطراب امتحان) و هوش با یکدیگر و با عملکرد تحصیلی دانش­آموزان پسر سال دوم دبیرستان­های شهر اهواز. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.

    - رودباری، م و اصل مرز، ب، (1387). بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و علوم مرتبط با آن در سال تحصیلی 87-86، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دوره هفتم، شماره دوم، صص 152-147.

    - ریو، جان مارشال، (1387). انگیزش و هیجان، ترجمه: یحیی سید محمدی، چاپ یازدهم، تهران: نشر ویرایش.

    - رئیس سعیدی، حسن. (1387). ارائه مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی در دانشگاه پیام­نور. براساس ویژگی­های فردی دانشجویان، رساله­ی دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی.

    - رضائی نسب اعظمی، (1389). بررسی رابطه بین باورهای هوشی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دوره پیش­دانشگاهی شهرستان اشتر، پایان­نامه کارشناس ارشد.

    - زیبازاده، سهیلا (1386). مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر در درس تعلیمات اجتماعی سال چهارم ابتدایی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده­ی روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

    - سبحانی­نژاد،  مهدی؛ عابدی، احمد (1385). بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیم و انگیزه پیشرفت دانش­آموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با عملکرد تحصیلی آنان در درس ریاضی. فصلنامه علمی پژوهشی، روانشناسی دانشگاه تبریز، شماره1، سال اول.

    - سرگلزایی، محمد (1382). رویکرد شناختی رفتاری و برنامه­ریزی عصبی کلامی در کنترل اضطراب امتحان، فصلنامه بهداشت روانی، دوره پنجم، صص 17و 18.

    - سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه، روش­های تحقیق در علوم رفتاری (1387). چاپ پانزدهم، تهران: موسسه نشر آگاه.

    - سلیمان نژاد، اکبر؛ شهر آرای، مهرناز، ارتباط منبع کنترل و خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی (1380)، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، دوره31، شماره2.

    - سلیمانی، علی رضا (1384). بررسی رابطه میان خودتنظیمی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان تیزهوش مدارس متوسطه شهر شیراز. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده ادبیات دانشگاه بیرجند.

    - سولتز، روان و سولتز، سیدنی آلن (1994). نظریه­های شخصیت، ترجمه: یحیی سید محمدی (1385). ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن.

    - سیف، دیبا. (1385). رابطه هوش، باورهای معرفت­شناختی، باورهای انگیزشی، راهبردهای خود نظم­دهی انگیزش ویادگیری با پیشرفت تحصیلی و بررسی این عوامل در سطوح تفاومت هوش، رساله­ی دکتری، دانشگاه شیراز.

    - سیف، دیبا؛ لطیفیان، مرتضی؛ بشاش، لعیا. (1385). رابطه خود نظم دهی انگیزش با راهبردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی. مجله روانشناسی، شماره1- سال دهم، صص 122-107.

    - سیف علی اکبر، (1388). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش، ویرایش ششم، تهران: نشر دوران.

    - سیف، علی اکبر (1383). اندازه­گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.

    - سیف، علی اکبر (1389). تغییر رفتار و رفتار درمانی (نظریه­ها و روش­ها)، تهران: نشر دوران.

    - شادروان، حمیدرضا؛ سلیمی، قربانعلی؛ همایی، رضا (1387). سنجش عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه اصفهان براساس فرهنگ­های چندگانه آنان، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، جلد 29، شماره1 صص 160-147.

    - شریعتمداری،  علی (1378). اصول تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    - شاهسونی، س، (1380). بررسی رابطه بین انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر اصفهان با  ویژگی­های اجتماعی و آموزشگاهی آنان، طرح پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان.

    - شعاری نژاد، علی اکبر (1378). نظریه­های انگیزشی در آموزش و پرورش. تهران: نشرنی.

    - شعاری نژاد، علی اکبر. (1375). فرهنگ علوم رفتاری. تهران: انتشارات امیرکبیر.

    - شولتز، دی، پی و شولتز، اس. ای. نظریه­های شخصیت، ویرایش دوم. ترجمه یحیی سید محمدی (1379).

    - شیرزادی گارماسه، ندا (1389).رابطه تعلل ورزی تحصیلی و ادراک از ساختار کلاس با واسطه­گری باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه بیرجند.

    - صمدی، معصومه (1386). بررسی تاثیر راهبردهای خودتنظیمی والدین و راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری دانش­آموزان بر عزت نفس دانش­آموزان دختر دوره راهنمایی شهر تهران. فصلنامه اندیشه­های نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی. دانشگاه الزهرا، شماره1و2، صص 153-137.

    - طاهری، ژاله (1389). تدوین الگوی شناسایی باورهای انگیزشی دانش­آموزان دبیرستان­های شهر تهران. دانشگاه علامه طباطبائی، پایان­نامه دکترای تخصصی.

    - عابدی، احد (1386). بررسی فراتحلیلی عوامل موثر برانگیزش تحصیلی دانش­آموزان پسر دوره متوسطه. شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان اصفهان.

    - عطایی­فر، ربابه و شقاقی، فرهاد(1389). رابطه جهت­گیری هدف، خودتنظیمی یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان سال سوم رشته­های ریاضی فیزیک، و علوم انسانی، خلاصه مقالات اولین همایش ملی روان­شناسی، تبریز: انتشارات دانشگاه پیام­نور.

    - فتاحی، شیدا، (1389). تاثیر آموزش مدیریت و برنامه­ریزی زمان (مهارت خودتنظیمی) بر انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان در درس علوم پایه سوم راهنمایی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند.

    - فونتانیا، دیوید (1995). روان­شناسی در خدمت معلمان (یادگیری و شناخت). ترجمه: جواد قهرمانی (1382). چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت معلم.

    - قدم­پور، عزت­اله، (1385). تاثیر تعاملی روش­های مختلف سنجش وسبک­های یادگیری شناختی بر راهبردهای یادگیری خودنظم­دهی، نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان پایه دوم متوسطه رشته علوم تجربی در درس زیست­شناسی، پایان­نامه دکتری، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.

    - کاووسیان، جواد و کدیور، پروین (1384). بررسی عوامل موثر بر انگیزش تحصیلی دانش­آموزان پسر دبیرستان­های سراسر کشور در سال تحصیلی 84-83. طرح پژوهشی وزارت آموزش و پرورش.

    - کجباف، محمدباقر، مولوی، حسین و تهرانی، علی رضا (1382). رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد دانش­آموزان دبیرستانی. فصل­نامه تازه­های علوم شناختی. شماره 1، دوره 5، صص 33-27.

    - کدیور، پروین (1386). روان­شناسی یادگیری، تهران: انتشارات سمت.

    - کریمی، عبدالعظیم (1386). نیمه پنهان آموزش و پرورش رسمی، تهران: انتشارات عابد.

    - کرین، ویلیام. (1384). نظریه­های رشد، مفاهیم و کاربردها، ترجمه: غلام­رضا خوی­نژاد و علی­رضا رضایی، چاپ اول، تهران: نشر دانا.

    - گلاور، جان ای؛ برونینگ، راجر. اچ، (1990). روان­شناسی تربیتی (اصول و کاربرد آن). ترجمه: علی نقی خرازی، (1383) چاپ پنجم، تهران: نشر دانشگاهی.

    - گوهری، ع، (1385). نگرش دانشجویان نسبت به رعایت اصول روابط  انسانی توسط اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه و تاثیر آن در انگیزه تحصیلی آنان، همایش ملی روان شناسی و جامعه، دانشگاه­ آزاد اسلامی واحد رودهن.

    - محقق زاده، تینا، (1385). رابطه بین باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با شادکامی در دانش­آموزان دختر و پسر مراکز پیش­دانشگاهی شهرستان ارسنجان، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان.

    - محسن­پور، مریم؛ حجازی، الهه؛ کیامنش، علی­رضا. (1386). نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش­آموزان سال سوم متوسطه (رشته ریاضی) شهر تهران. فصل­نامه نوآوری­های آموزشی، دوره16، صص 34-10.

    - مردعلی، لیلا؛ کوشکی، شیرین (1387). رابطه خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی. فصل­نامه اندیشه و رفتار. شماره7، دوره­ی2.

    - مصطفایی، علی. (1387). بررسی اثر بخشی آموزش مولفه­های راهبردهای یادگیری خوتنظیمی مبتنی بر مدل پینتریج بر خودکارآمدی، منبع کنترل و پیشفت تحصیلی دانش­آموزان پسر پایه سوم دبیرستان، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی.

    - مفتاح، س، (1381).رابطه و اعتمادبه­نفس با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دروه راهنمایی. پایان­نامه کارشناس ارشد. دانشکده علامه طباطبایی.

    - ملک مکان، مراد (1378). نگرش مادر نسبت به شیوه­های فرزندپروری با یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان سال سوم راهنمایی شهرستان آباده. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.

    - موسوی نژاد، عبدالمحمد. (1376). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود نظم داده شده با پیشرفت تحصیلی در دانش­آموزان سال سوم راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده­ روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.

    - میرمشتاقی، شهربانو: (1384). بررسی و مقایسه رابطه خودکارآمدی و خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر پایه سوم رشته ریاضی و انسانی دبیرستان­های شهر تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    - نجمی، پروین. (1387). رابطه خودکارآمدی تحصیلی با انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دختر دبیرستانی پایه سوم رشته­های ریاضی و انسانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه­ علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    - هرگنهان، بی. آر. والسون، ام. اچ. (1389). مقدمه­ای بر نظریه­های یادگیری، ترجمه: علی اکبر سیف. تهران: نشر دوران (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2009)

    - یوسفی، علیرضا (1388). ارتباط انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان مجله ایرانی آموزشی در علوم پزشکی. شماره5.

     

     

    منابع لاتین

    - Abbott , j , Learning Mrkes Sense: recreating education For a changing Future , Letch Worth , Education 2000, 1994.

    - Ablard , K, E, and Lipschiltz, R. E (1998). Self- regulated learning in high achieving students: relations to advanced reasoning, achievement goals and gender. Journal of Educational psychology, 90,94 101.

    - Allison, A. , chris, T. , and Lyubomirsky, s (2003). The Art of Living by depositionally happy people. Journal of Happiness studies, 4, 385. 404.

    - Ames, C. , and Archer, j., Achievement., Achievement goals in the classroom: Student learning Strategies and motivation processes. Journal of Educational psychology, 80, 260-267, 1988.

    - Bandura, A.,Social Foundations of thought and Action: A social Cognitive theory, Engle wood Cliffs, Nj, Presntice- Hall, 1986.

    - Bandura, A., Social learning theory, Engle wood Cliffs, N.Y., Prentice – Hall, 1977.

    - Bandura, A. , exercise of personal and collective efficacy in changing societies, Combrige university press, 1995.

    - Bandura, A. (1982). Self – Efficacy mechanism in human agency. American psychologist, 37 (2), 122/147.

    - Boekaerts, M. , pintrich, P. R. , & Zeidner, M. (Eds), Handbook of self regulation, san Diego, Academic press, 2000.

    - Bronson, M. B. , self – regulation in early childhood, New York, the Guilford press, 2000.

    - Broussard, S. C. (2002). The relationship between Classroom Motivation and academic achievement in first and third graders. A Thesis of Master of science, The school of Human Ecology.

    - Cassidy, S. , & Eachus, P. (2000),( Learning style, achadmic belief systems, self – report student proficiency, and academic achievement in higher aducation). Educational psychology, An International journal of Experimental Educational psychology, 20 (3).

    - chang, C, Y. (1997). A study of the Relationship Between College Students Academic Perfprmance and self  Regulated Factors. Educational psychology, 24, 145 – 161.

    - Corno, L. , & Mandinach, E. , The role of cognitive engagement in classroom learning and motivation. Educational psychologist, 18, 8 – 100, 1983.

    - Deci, E. , Koestner, R. & Ryan, R. (2001). The pervasive negative effects of rewards on intrinsic Motivation: Respons to Cameron (2001).

    - Deci, E. L. , & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self determination in human behavior. New York : plenum.

    - Dembo, M. H. , Applying educational psychology, ( 5 th ed.), New York, Long  man, 1994.

    - Elbaum, B. E. , Berg, C. A. , & Dodd, D.H, Previous learning Experience, strategy beliefs, and Task definition in self – regulated Foreign Language. Contemporary Educational psychology. 18, 318 – 336, 1993.

    - Ferrari, M. , observing the observer: self – regulation in the observational learning of motors skills, Developmental Review, 16, 203 – 240, 1996.

    - Flavel, J, H. , Meta cognition and cognition Monitoring, New Area of Cognitive Develop mental inquiry, American psychologist, 34, pp. 908 – 911. 1979.

    - Garcia, T. and Pintrich, P. R. , Regulating Motivation and Cognition in the Classroom: The role of self – schemas and self – regulatory strategies. In: schunk, D. H. and Zimmerman, B. j. Editors, 1994. Self – regulation of learning and performance: Issue and educational application Lawrence Elbaum  Associates, Hillsdale, Nj. Pp. 127 – 153, 1994.

    - Gardner, R. , when children and adults do not use learning strategies: Toward a theory of settings. Review of educational Research, Go, 517 – 530, 1990.

    - Gleason, J. J. , Cognitive strategies. In C. R. Reynolds & Lomann (Eds.), Encyclopedia of special education: Vol. I. A reference for the education of the handicapped and other exceptayional children and adults (pp. 362 – 364). U. S. A. , john wiley & sons, Inc, 1987.

    - Goldbery, M. D., & Cornell, D. G. , (1998), The influence of intrinsic Motivation and self – concept on academic achievement in second and third grade students. Jurnal for the Education of the gifted win, vol. 21 (2), pp: 179 – 205.

    - Goudas, M. (1995). A prospective study of the relation ships between motivational orientations and perceived competence with intrinsic motivation and achievement in a teacher educational. Course. An international journal of Experimental – Educational psychology, vol. 15, pp: 89 – 96.

    - Green, A. j. , & Azevedo, R. , A Theoretical review of winne and Hadwin’s model of self – regulated learning: New perspectives and divection, Review of Educational Research, 77, 3, 334 – 32. 72, 2007.

    - Guilford, J. p. , Creativity research: past, present and Future. Ins. Isaksen (Ed), Frontiers of creativity research, Buffalo, N. Y, Bearly Ltd, 1987.

    - Hansford C.L (1995). The relationship between self – concept perceived loucuse of Control self – regulated Learning and academic achievement in college students. Unpublished Ph.D Dissertution. Teas Teach univsity.

    - Harlen, W. , & Crick , R. (2003). Testing and motivation for learning. Assessment in education: principles, policy & practice , 10, 39 – 169.

    - Harter, S. (1982). The perceived competence scale for children. Child Development, 53, 87 – 97.

    - Heikkilaa, A. , & lonkeb, K , (2006). Studying in higher Education: students Approaches to learning self – Regulation and cognitive strategies. Studies in higher Education. 31 (1), Febaury 2006. 99 – 117.

    - Hilgard, E. R. , & Bower, G.H. , Theories of learning (4 th Ed.), Engle wood cliffs, Nj, prentice – Hall, 1975.

    - Iran – Nejad, A. , & Winsler, A. , B Bartletts schema theory and modern accounts of learning and remembering , the journal of Mind and Behavior, 211 (182), 5 -35, 2000.

    - Kimble, G. A. , Hilgard and Marquies . conditioning and learning (2 nd Ed.), New York Appleton – century – crofts, 1968.

    - Kuyper, H. & Vander werf, M.P. C. & Lubbers , M. J. (2000). Motivation, Meta Cognition and self – Regulation as predicutors of Long term Educational Attainment. Educational Research and Evaluation. G. 3. 181 – 205.

    - Liebert, R. & Morris, L. , Cognitive and emotional components of test anxiety: A distintion and some initial data, psychological Reports, 20, 975 – 978, 1967.

    - Lucangeli, Daniela. , & Scruggs, E. (2003). Advances in learning and behavioral disabilities. Emerald Group publishing limited. Vol. 16. Pp. 223 – 230.

    - Maria, F. & Nuova, s. (1990). Gender differences in social and test anxiety personality individual Differences, vol, 11 (5), pp. 252 – 530.

    - Masui, chris, & corte, Erik De. (2005) Learning to Reflect and to Attribute constructively As Basic components of self – Regulated Learning. British journal of Educational psychology, 75, 361 – 372.

    - Mayers, R. , learning and instruction. Newjersy: Merrill prentice Hall, 2003.

    - Miller, R. B & Brickman, S. A, (2004), A model of Future oriented Motivation and regulation, Educational psychology Review, 16 – 33.

    - Mithuy, D. O. , self regulation theory : How optimal adjustment Maximizes gain, Westport, Connecti cut, Praeger, 1993.

    - Montague, Marjorie. (2007). Self Regulation and Mathematics instruction. Learning Disabilities Research & practice, 22 (1), 75 – 83.

    - Neisser, U. Cognitive psychology, New York, Appleton century crofts, 1967.

    - Nota, L soresi, Salvatore, & Zimmerman. B. J. (2004). Self Regulation and Academic Achievement and Resilience: A Longitudinal study. International journal of Educational psychology 41 . 198 -215.

    - Pajares, F. , & Valiantee, G (1997). Influence of self – efficacy on elementary student writing. Journal of Educational Research, 90 (6), 353 – 360.

    - Paris, S. G. & oka, E. , Children’s reading strategies, metacognition, Developmental Review, 6, 25 – 86, 1986.

    - Perels, F. , & Dignath, ch. , & Schmitz, B. (2009). Is it possible to Improve Mathematical Achievement By Means of self – Regulation strategies? Evaluation of an intervention in Regular Math Ciasses.. European journal of psychology of Education, XXIVol. (7 – 3).

    - Perry, R. P. (2001). Academic control and action control in the achievement of college students: An Longitudinal Field study. Journal of Educational Psychology, 93 (4).

    - Pintrich, P. R. (2003). A Motivational science perspective on the role of student Motivation in learning and teaching contexts. journal of Educational psychology, 95 (4), 665 – 686.

    - Pintrich, P. R, & Degroot, E. V. (1990). Motivational and self regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational psychology, 82, 33 – 40.

    - Pintrich, P. R. (2000). Multiple gools, Multiple pathways: the role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational psychology, 92, 544 – 555.

    - Pintrich, P. R. , & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: theory, research, and applications. ( 2 nd. Ed.). upper saddle River, Nj: Merrill prentice – Hall.

    - Pintrich, P. R. , Smith, D. A. F. , Garcia, T. , & Mckeachie, W. J. (1993). Reliability and predictive Validity of Motivated strategy for learning questionnaire (MSLQ). Educational psychology Measurment, 53, 801 – 803.

    - Poonam, C. Der. (1997). Intrinsic motivation and academic achievement: what does their relationship imply for the classroom teacher? Remedial and special Education, 18, 12 – 19.

    - Rakes,C. Dunn, E. (2010). The impact of online Graduate students’ Motivation and self- regulation on academic procrastination. Journal of interactive online learning. (9), 78 – 93.

    - Salvatore, Soresi, Laura, Nota, Barry. , Zimmerman. (2004). Self – regulation and academic achievement and resilience Longitudinal international journal of Education Research:, vol. 4, Issue 3, P 198 – 215, 18 P.

    - Santrok, J, w. , Educational psychology ( 2 nd & 3 rd ed.), New York, Mc Graw Hill, 2004, 2008.

    - Schunk, D.H. (1989). Self – efficacy and achievement behaviors. Educational psychology Review, 1 (3), 173 – 207.

    - Schunk . D. H. (1996). Goal and self – evaluative influences during children cognitive skill learning. American Educational Research journal, 33 (2), 359 – 382.

    - Schunk. D. H. (1998). Goal and self – evaluative influences during children cognitive skill learning. Journal of American Educational Resarch, 33, 359 – 382.

    - Schunk, D. H. , & Zimmerman, B. J. (1994). Self – regulation of learning and performance: Issues and educational applications Hill sdale, Nj: Lawrence Erlbaum Associates.

    - Shell, D. F. , Bruning, R. H. , & Murphy, C. C (1989). Self – efficacy and outcome expectancy Mecjanisms in reading and wring achievement. Journal of Educational psychology, 81 (1), 91 – 100.

    - Shunck, D. H. (2000). Learning theories (3 ed. Ed). Upper saddle River, Nj: Merrill prentice Hall.

    - Sternberg, R. J. , intelligence. Inr. J. sternberg & E. E. Smith (Eds.), The psychology of Human thought, pp. 267 – 308, New York. Cambridge, 1988.

    - Straume, L. V. , & Vitters,J. (2005). A personality approach to happiness and development: Emotional response to success and Failure. Paper presented at the 2 nd work shop on capabilities and happiness. University of Milano – Bicocca, Italy, 16-18 june, 2005.

    - Wigfield, A, & karpathian, M. (1991). who am I and what can I do? Children self – concepts and Motivation in achievement situation. Educational psychologist. 26 (3-4), 233- 261.

    - Winne, P. H. , Inherent details in self – regulated learning. Educational psychologist, 30, 173 – 188, 1995.

    - Wolters, C. A. (2004). Advancing Achievement Goal theory: using Goal structures and Goal orientations to predict student Motivation, Cognition, and Achievement. Journal of Educational psychology: 96, 236- 250.

    - Woolfolk, A.E. , Educational psychology (5 th, 6 th, 8th and 9 th ed). Boston, Allyn and Bacon. Allyan and Bacan. 1987, 1995, 2001, 2004.

    - Zimmerman, B. , & Mortinez – Pons, M. , Construct Validation of a strategy model of student self – regulated learning, journal of Educational psychology, 80, 284 – 290, 1988.

    - Zimmerman, Bj. , schunk, D. H. , self – regulated learning and academic achievement. Theory, research, and practice, springer, New York, 1989.


موضوع پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, نمونه پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, دانلود پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی وباورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان سوم متوسطه ناحیه 2 شهر بندرعباس در سال تحصیلی 92-91

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(MA) رشته: مديريت آموزشي گرايش:مديريت آموزشي چکيده: هدف : هدف کلي از اين تحقيق بررسي نقش اعتياد به فناوري اطلاعات بر راهبردهاي خود تنظيمي و پيشرفت

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی گرایش تحقیقات آموزشی چکیده: با توجه به تأثیر مدیریت کلاس در ایجاد جو مناسب و مطلوب یادگیری از یک طرف و تأثیر یادگیری خود تنظیمی در زندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی و ارتقاء تعلیم و تربیت از طرف دیگر، این پژوهش بر آن است تا رابطه سبک مدیریت کلاس با یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان مؤسسات آموزش عالی ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (گرایش روانشناسی تربیتی) تاثیربازخورد معلم (نوشتاری و کلامی)در ارزشیابی های تکوینی بر خودکارآمدی ومیزان استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانش آموزان دختر و پسر سال سوم راهنمایی چکیده: هدف از این پژوهش بررسی تاثیر بازخورد معلم (نوشتاری و کلامی) در ارزشیابی های تکوینی بر خودکارآمدی ومیزان استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانش آموزان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد دررشته روانشناسی تربیتی "M.A" چکیده پژوهش حاضر با هدف « بررسی رابطه بین سبکهای شناختی و یادگیری خودتنظیمی با دست برتری در دانشجویان» انجام شده است.جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانشجویانی که در سال تحصیلی 93-92 در دانشگاه خوارزمی مشغول تحصیل بودند. نمونه شامل 90 نفر از دانشجویانی بودند که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای از طبقه زنان و ...

رساله برای دریافت درجه دکتری (Ph.D) گرایش : روان شناسی عمومی چکیدۀ پایان نامه(شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج بدست آمده) : در این پژوهش به منظور بررسی ارتباط مهارت های شناختی و فراشناختی با انگیزۀ پیشرفت تحصیلی و تعیین ویژگی های فنی پرسشنامۀ مهارت های شناختی و فراشناختی و انگیزۀ پیشرفت هرمنس(هرمنس،1970، تجدیدنظرشدۀ هومن و عسگری، 1379) تعداد 1000 نفر دانشجو (4/78 درصد زن ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A» گرایش: روانشناسی تربیتی چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه ی بین مولفه های هوش هیجانی و مولفه های یادگیری خودتنظیمی و زندگی در دو منطقه اقتصادی-اجتماعی 6و 11 با اهمال کاری تحصیلی بود. جامعه ی آماری پژوهش، دانش آموزان دختر دوره متوسطه از دو منطقه 6و11 شهر تهران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی(M.A.) گرایش: تربیتی چکیده: در این تحقیق ارتباط بین هوش معنوی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان مورد بررسی قرار گرفت. به همین منظور تعداد 150 نفر با روش نمونه گیری تصادفی از بین دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان شهر بندرعباس انتخاب شدند. پس از آن به منظور جمع آوری داده ها از ...

چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي مقايسه اي سنجش مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ناحيه 3 شيراز بوده است. روش تحقيق توصيفي از نوع روش پيمايشي مي باشد. جامعه آماري پژوهش شامل کليه

پایان نامه برای دریافت دانشنامه کارشناسی ارشدگروه روان­شناسی :گرایش روان­شناسی عمومی چکیده مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی­های شخصیتی و کارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی شعله شکوری نوجوانان سرمایه­های آینده جامعه هستند. مدارس ویژه پرورش استعدادهای درخشان دارای محیط نسبتاً متفاوت با مدارس عادی می­باشند تفاوت دو محیط آموزشی می­تواند موجب تقویت با ایجاد ویژگی­های ...

دانشکده روان شناسی وعلوم اجتماعی، گروه روان شناسی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: روانشناسی تربیتی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این پژوهش با هدف پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس هوش معنوی و رضایت زناشویی مادر انجام شد. نمونه آماری 200 نفر است.‌روش نمونه‌گیری در این پژوهش، نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند ...

ثبت سفارش