پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392)

word 388 KB 30256 153
مشخص نشده کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۴,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)

    گرایش: عمومی 

             بررسی عملکرد حافظه‌ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی

                                                            (استان فارس, 1392)

     

    چکیده

    هدف مطالعه حاضر بررسی عملکرد حافظه­ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی در استان فارس می­باشد. به همین منظور (50 نفر زن و 50 نفر مرد ) از شهر شیراز  و روستاهای ریچی و کوزرگ واقع در جنوب کوهمره سرخی و روستاهای مظفری و طسوج شهرستان کوار در استان فارس با روش نمونه گیری در دسترس و با در نظر گرفتن سن، جنس و سطح تحصیلات انتخاب گردیدند و از این افراد درخواست شد که در آزمون حافظه­ی بینایی متعلق به مقیاس تجدید نظر شده حافظه وکسلر بزرگسالان(WMS-R)و آزمون حافظه چهره ها و آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی ( MMSE )  و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28)  شرکت نمایند. نتایج نشان داد که تفاوت میانگین نمره حافظه بینایی در بین گروه های شهری و روستایی از لحاظ آماری معنادار می­باشد و این معناداری به نفع گروه شهری می­باشد. هم چنین نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین حافظه چهره­ها در گروه­های شهری و روستایی تفاوت معناداری وجود دارد و این نوع حافظه در افراد شهری قوی­تر است.

    نتیجه گیری : نتایج نشان می­دهد که محل اقامت ( شهر / روستا )  از جمله عوامل مهم و تعیین کننده در رشد و تحول توانایی های ذهنی و حافظه است .

    واژه های کلیدی: حافظه بینایی، گروه­های شهری و روستایی، زنان و مردان 

    مقدمه

    دهه­ای را که پشت سر نهاده­ایم ( دهه­ی 1990) دهه­ی مغز نامیده­اند و دانش به دست آمده در روان شناسی و علوم اعصاب در این دهه، بیش از ده قرن پیش بوده است. در عصر حاضر، در تمامی حوزه­هایی که به نوعی با ساختمان یا کارکرد دستگاه عصبی سر و کار دارند، تشخیص، پیشگیری، درمان، توان‌بخشی و حتی پژوهش، نیازمند اندازه­گیری دقیق و قابل اعتماد عملکردهای مختل ناشی از ضایعات مغزی و حتی سنجش عملکردهای سالم و طبیعی مغز و ذهن است. از آن­جایی که مغز، یک ساختمان محافظت شده ( توسط بافت­های گلیال ) است و دسترسی به آن، چه از طریق دارویی و چه بافتی بسیار محدود و مشکل است، ارزیابی آسیب­های مغزی، به­خصوص آسیب هایی که در ساختمان مغز مشهود نبوده و به صورت اختلال کارکردی نمایان می­شوند، بسیار پر اهمیت است. یکی از روش­های بسیار دقیق، کم­هزینه و متداول در ارزیابی مغز و ذهن، بررسی­های مبتنی بر رفتار و برون دادهای ذهن است. لذا از طریق ارزیابی عصب – روان شناختی[1]( نوروپسیکولوژی ) می­توان استنباط­های معتبری درباره­ی ساختمان و کارکردهای آسیب دیده یا سالم صورت داد (گازانیگا[2]، 2001). در واقع گرایش­های عصب – روان­شناختی می­کوشند تا رفتارها را با کنش مغزی پیوند دهند و استفاده از این روش­ها در سنجش زمینه­هایی نظیر حافظه، استدلال­انتزاعی، مسئله­گشایی، توانایی­های فضایی و پیامدهای هیجانی و تشخیص کژکاری مغز، مورد توجه بسیاری از روان­شناسان شناختی و دانشمندان علوم عصبی قرار گرفته است ( مارنات[3]، 2001). متخصصان این حوزه هنگام سنجش کژکاری عصب شناختی بیماران از آزمون‌های بسیاری استفاده می­کنند. اکثر اطلاعاتی که آن­ها می­توانند به­دست آورند به واسطه­ی کاربرد فنون پیشرفته غربال­کردن نظیر ( ام آر آی و سی تی[4] ) است . با این حال هنوز هم مجموعه­ای از آزمون‌های مداد و کاغذی وجود دارد که این متخصصان می­توانند با استفاده از آن­ها به اطلاعات سودمند و بیشتری دست یابند ( همان منبع ). امروزه از ارزیابی نوروپسیکولوژیک به عنوان ابزار و وسیله­ی قوی در تعیین محل ضایعه و برنامه­ریزی توان­بخشی استفاده می­شود. در واقع هدف از ارزیابی نوروپسیکولوژیک این است که با گردآوری اطلاعات در مورد احتمال آسیب­دیدگی مغزی یک فرد و نوع این آسیب، قضاوت کند و برنامه­ای در جهت توان­بخشی فرد آسیب دیده با توجه به نارسایی­های کارکردی او و نیز آن­چه در او سالم مانده است تنظیم کند از نظر عصب – روان­شناختی، نارسایی­های دیده شده در بیماران دچار اختلال حافظه با تخریب کارکرد به لوب میانی گیجگاهی سازگار می­باشد. لوب میانی گیجگاهی در بر گیرنده­ی ساختارهایی مانند هیپوکامپ است که در حافظه نقش مهمی ایفا می­کند ( علی پور، 1392).

    مهم­ترین ناحیه در ارتباط با حافظه و یادگیری، هیپوکامپ می­باشد ( کندل[5]، 2012). هیپوکامپ در کف بطن طرفی در لوب گیجگاهی مغز قرار دارد. تقریباً هرگونه تجربه­ی حسی باعث فعال شدن حداقل بخشی از هیپوکامپ می شود و هیپوکامپ نیز سیگنال های خروجی فراوانی به تالاموس قدامی، هیپوتالاموس و قسمت­های دیگر لیمبیک به ویژه از طریق فورنیکس یعنی توسط مسیر خروجی اصلی خود ارسال می­کند. مطالعات زیادی نشان داده است که کارکردهای حافظه­ی بینایی نیاز به سلامت لوب گیجگاهی و بخش هیپوکامپ و هسته­ی آمیگدال دارد ( براون، تاتل و همکاران[6]، 2010؛ به نقل از معظمی، 1391). به طور کلی در خارج منطقه­ی بینایی اولیه ( منطقه 17 برودمن )، دو منطقه­ی وسیع در قشر ارتباطی قطعه­های پس­سری و گیچگاهی وجود دارد که پردازش اطلاعات بینایی و ضبط حافظه­ی بینایی را به عهده دارد. این دو قسمت مناطق ثانویه و ثالثیه بینایی نام دارند که در تقسیم­بندی برودمن نواحی 18 و 19 شماره­گذاری شده­اند ( اسلوتینک، تامپسون و همکاران[7] ،2011). ضایعه­ی قشر ارتباطی قطعه­ی پس­سری و ادامه­ی آن در قطعه­ی گیچگاهی، باعث اختلال در پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات بینایی و از بین رفتن حافظه­ی بینایی می­گردد ( زایدل[8]، 2006) . این تحقیق به تفصیل به بررسی عملکرد حافظه­ی بینایی در افراد می­پردازد.

     

    1-1-بیان مسئله

     یکی از بارزترین ویژگی­های انسان و متمایز کننده­ی وی از سایر حیوانات، شناخت عقلانی و تفکر اوست. انسان نه تنها به درک مستقیم از جهان دست می­زند بلکه دارای توانایی­هایی است برای دریافت و  پردازش اطلاعات و این توانایی به مدد تحول و تکامل ساختمان عصبی بسیار منظم و در عین حال پیچیده انسان است که در جریان تکوین فردی حاصل شده است ( مقدم، استکی و همکاران، 1390). یکی از کنش­های شناختی[9] که نقش عمده­ای در فعالیت­ها و مهارت­های شخص دارد « حافظه »[10]است (آیزنگ[11] ، 2000) .

    حافظه، مجموعه­ای از ارتباط بین فرایند مغزی است که به ما توانایی کسب، اندوزش و بازیابی اطلاعات را می­دهد و ما را قادر می­سازد که از این اطلاعات در هر زمان استفاده کنیم ( هاکن بری[12]، 2008). در واقع حافظه برای انسان­ها و سایر اورگانیسم ها و موجودات زنده امری حیاتی است.  عملاً تمامی فعالیت­های روزمره مانند صحبت­کردن، ادراک یا فهم و حتی جامعه­پذیری به اطلاعات یاد گرفته شده و ذخیره شده درباره­ی محیط اطرافمان وابسته است ( تراک-  براون[13]، 2013).  به نظر می­رسد که ما انسان­ها تقریباً هر چه داریم و یا هر چه هستیم از برکت حافظه است و حافظه پدیده­های بی­شمار هستی را یکپارچه می­سازد ( کلیسترم [14]، 1998؛ به نقل از ساعد، 1389 ).

    اولین مرحله حافظه، حافظه­ی حسی[15] نامیده می­شود. حافظه­ی حسی به عنوان محل ذخیره­ی محرک حسی عمل می­کند. یک خاطره­ی حسی یک کپی برابر اصل از آن چه دیده می­شود یا شنیده می­شود را اندوخته می­کند. حافظه­ی حسی کار نگهداری اطلاعات برگرفته شده از محیط را برای چند ثانیه و  یا

    کمتر به عهده دارد ( کرودر[16]، 1992). این قسمت از حافظه در ارتباط مستقیم با حافظه­ی ما بوده و مدت زمان نگهداری اطلاعات در این حافظه از چند هزارم ثانیه تا چند ثانیه متغیر است ( چلبیانلو، 1383 ).  اطلاعاتی که درون حافظه­ی حسی قرار می­گیرند در برگیرنده­ی تمام محرک­های اصلی است که مورد توجه واقع شده­اند. مثلاً حافظه­ی حسی بینایی شامل یک تصویر کوتاهی است از یک منظره­ای که دیدیم و حافظه­ی حسی صوتی شامل یک پژواک زود گذر از صدایی است که ما شنیده ایم. اطلاعاتی که ما دریافت کرده ایم، آنقدر در حافظه­ی حسی باقی می­ماند تا به حافظه­ی کوتاه مدت انتقال بیابند. برای این­که ما از حافظه­ی حسی آگاه شویم، اطلاعات باید بسیار مختصر ارائه شوند، به گونه­ای که بتوانیم اثری از آن­ها را مشاهده کنیم مثلاً رعد و برق در شب نمونه­ی خوبی برای آگاهی از حافظه­ی حسی دیداری است ( لاک و هالینگورث[17]، 2008 ). در حافظه­ی حسی برای هر کانال حسی، حافظه­ای وجود دارد. حافظه­ی بینایی[18] برای محرکات دیداری، حافظه­ی پژواکی[19] برای محرکات شنیداری، حافظه­ی بساوشی[20] برای حس لامسه، حافظه­ی شامه­ای[21] برای حس بویایی و حافظه­ی چشایی[22] برای حس­چشایی که مهم­ترین نوع حافظه­ی حسی، حافظه­ی بینایی و شنوایی است ( قلی زاده، خیرالدین و همکاران، 1389). یکی از مهم­ترین کانال های حسی که انسان از طریق آن اطلاعات زیادی را دریافت می­کند و به حافظه­ی خود می­سپارد بینایی است ( هیل و هیل[23]، 2008 ) .

    در طول دهه­های گذشته، تحقیقات مربوط به حافظه­ی بینایی در چند خط پژوهشی مختلف دنبال شده است. یکی از این خطوط پژوهشی، مربوط به تفاوت­های جنسیتی در کارکردهای شناختی به طور اعم و حافظه­ی بینایی به طور اخص بوده است. به عنوان مثال تحقیقات نشان می­دهد که در زمینه­ی حافظه مکان یابی اشیاء تفاوت­های جنسی وجود دارد و معمولاً زنان در این مورد بهتر عمل می­کنند ( گالاگر[24] و همکاران ، 2006  ، لاچینی[25] و همکاران، 2005؛ گوئده و همکاران [26]، 2008). هم چنین زنان در مقایسه با مردان در تکالیف مربوط به حافظه­های کلامی کوتاه مدت و یادگیری واژگان جدید بهتر از مردان عمل می ­کنند ( کاشانسکیا، ماریان و همکاران[27] ، 2011). تحقیقات پارسونز، ریزو و همکاران[28] ( 2005) نیز نشان داد که زنان در تکالیف کلامی و مردان در تکالیف فضایی بهتر عمل می­کنند. لنتون، بلیر و همکاران[29] (2011) نشان دادند که زن­ها نسبت به مردها از حافظه­ی کوتاه­مدت قوی­تری برخوردارند. نتایج چندین مطالعه نشان داد که زنان دارای تمایل برای عملکرد بهتر در فرایندهای حافظه­ی کلامی هستند، در حالی که مردان دارای عملکرد بهتری در حافظه­ی بینایی هستند ( دردیل، ورهاف و همکاران[30]، 2013، تراهان،گوینتانا[31]، 1999 ). نتایج برخی از تحقیقات نشان می­دهد که زنان دارای عملکرد بهتری در حافظه­ی بینایی و کلامی و مهارت­های زبانی هستند و مردان دارای عملکرد بهتری در استدلال انتزاعی، حل مسائل ریاضی و همچنین مهارت­های فضایی هستند ( دادین، سالگادو و همکاران[32]، 2008، فیلیپس، 1992، پستما، هانک و همکاران، 1999). هم­چنین گیورن، ماتر و همکاران[33](1998) نشان دادند که زنان دارای حافظه­ی بینایی بهتری برای اشکال انتزاعی نسبت به مردان هستند. فرگوسن، کروز و همکاران[34] ( 2007) نشان دادند که مردان دارای مزیت در حافظه­ی بینایی هستند. نتایج بوت، چن و همکاران[35] (2010) نشان داد که پسران دارای مهارت­های بینایی، فضایی بهتر و دختران توانایی کلامی بیشتری نسبت به پسران می­باشند. ترویا، هریس و همکاران[36] ( 2000) دریافتند که از آن­جایی که پسران و دختران شیوه­های متفاوتی در یادگیری و بهبود حافظه دارند، دختران در عملکردهای شناختی از جمله حافظه­ی بینایی بهتر عمل می­کنند. هالپرن و لورینگ[37] (2000) نشان دادند که مردان در حافظه­ی بینایی بهتر از زنان عمل می­کنند که این نتایج با پژوهش درور و وکسلین[38] ( 1992) که نشان دادند مردان دارای عملکرد سریع­تری نسبت به انتقال مواد در حافظه­ی بینایی هستند همسو است . در برخی تحقیقات گزارش شده است که زنان در  تکالیف کلامی ( برن باوم، باکستر و همکاران[39]، 2000) و حافظه­ی بازشناسی بینایی ( مک گیورن،2000 ) بهتر از مردان عمل می کنند، اما در تکالیف حافظه­ی فضایی مردان عملکرد بهتری دارند ( پست ما، جاگر و همکاران [40]، 2004) علاوه بر تحقیقات مربوط به جنسیت، بخشی از ادبیات تحقیق به بررسی عملکرد حافظه­ی بینایی در گروه­ها و جمعیت­های مختلف پرداخته است. به عنوان مثال تورگسن[41] (2010) بیان می­کند که کودکانی که دچار اختلال یادگیری هستند در حافظه­ی بینایی خود نقایصی دارند.کوهن، وولف و همکاران[42](2011 ) نشان دادند که بین حافظه­ی بینایی موسیقی دانان وغیر موسیقی­دانان تفاوت معنا داری وجود ندارد. کرسپو، دازا و همکاران[43] (2012) در پژوهشی نشان دادند که افراد کم­شنوا به طور عمیق و شدید در تکالیف ارزیابی مربوط به حافظه­ی دیداری، تأخیر نشان دادند. چن، تسای و همکاران[44] (2012) در پژوهشی نشان دادند که عملکرد کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در حوزه­ی حافظه­ی بینایی به طور قابل ملاحظه­ای از کودکان گروه کنترل ضعیف­تر است. نقص در حافظه­ی بینایی و توانایی بینایی – فضایی در بیماران وسواسی هم گزارش شده است ( بونه[45] و همکاران، 1991؛ زیلنسکی[46] و همکاران، 1995 ؛ به نقل از پیورسل، ماروف و همکاران[47]، 1998). هم­چنین دیرسون، سیلوا و همکاران[48] (2003) و شین، پارک و همکاران[49] (2004) رابطه­ی بین نقایص حافظه­ی دیداری را با شدت علائم وسواسی نشان دادند. تحقیقات آلنسو، لباد و همکاران[50] (2008) آندرس و گاستو [51] ( 2005) نشان می­دهد که افراد مبتلا به اختلال وسواسجبری دچار نقص در حافظه­ی بینایی هستند. دکرسباخ و بارتر[52] (2000) نیز یادآور شدند بیماران مبتلا به اختلال وسواسی- جبری به طور معنا­داری در عملکرد حافظه­ی بینایی به واسطه­ی اختلالاتی که در سازمان­دهی استراتژهای دسته­بندی کردن معنایی، هنگام رمزگردانی از خود نشان می­دهند دچار نقص هستند و هم­چنین نقایص حافظه­ی دیداری در میان بزرگسالان مبتلا به اختلال وسواسی – جبری شستشو مشاهده شده است (سیلوا و منزیس[53]، 2003). تحقیقات مولر[54] (2004) نشان داد که افراد مبتلا به وسواس جبری در حافظه­ی بینایی در مقایسه با گروه سالم علمکرد ضعیف­تری دارند. در پژوهش، باتنرو لانگ فلت[55] (1991) حافظه­ی کوتاه مدت بینایی کودکان و نوجوانان عادی و کم­شنوا را مقایسه کردند، آن­ها دریافتند که وقتی سوالات به صورت دیداری و غیر کلامی باشد و به­طور همزمان اجرا شود، تفاوت معنا داری از لحاظ حافظه­ی دیداری کوتاه­مدت بین افراد عادی و کم­شنوا وجود ندارد، اما وقتی سوالات به­صورت زنجیره­ای منعکس می­شود افراد کم­شنوا پیشرفت پایین­تری از خود نشان می­دهند. تحقیقات هریس و کیل [56](2006) نشان داد که کودکان کم­شنوا در تکالیف حافظه­ی بینایی عملکرد بهتری دارند . لوپز – کرسپو، مندز  و همکاران [57](2012) نشان دادند که کودکان ناشنوا در تکالیف مربوط به حافظه­ی دیداری تأخیر نشان دادند. مک­لاتچی، گال بریت و همکاران [58] (1987) نشان دادند که ورزش بوکس اثر معناداری بر نقصان حافظه­­ی بینایی دارد. لورنت، دامات و همکاران[59] (2000) نشان دادند که بین حافظه­ی دیداری بستگان درجه اول بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا با گروه گواه تفاوت معنا داری وجود ندارد. هاس و ما و همکاران[60] ( 2012 ) در مطالعه­ی خود نشان دادند که بین حافظه­ی بینایی بیماران اسکیزوفرنی و افراد عادی تفاوت معنا داری وجود دارد. برخی محققان نشان دادند که کودکان مبتلا به بیش فعالی- نقص توجه در مقایسه با کودکان عادی دچار نقص در مهارت­های حافظه­ی بینایی هستند (گرافورد و دوی[61]، 2008، داگلاس[62]، 2005،  گلدشتاین و گلدشتاین[63]، 1998). ولاکس و کاراپیتکساس [64](2003) نشان دادند که کودکان مبتلا به اختلال نوشتن از مشکلات شناختی که تحت­تأثیر حافظه­ی بینایی است رنج می­برند.در کنار این تحقیقات، بخشی از ادبیات تحقیق مربوط به این موضوع است که محل اقامت ( شهری / روستایی ) چه تأثیری روی توانایی­های شناختی افراد دارد. به عنوان مثال بوت و استونسون[65] ( 2008) نشان دادند که تفاوت در عملکرد شناختی مرتبط با محل اقامت، سن، جنس و حضور در مدرسه است. نتایج زولا[66] ( 2010) نشان داد که اقامت تأثیر زیادی در حوزه­ی تسلط کلامی و سرعت پردازش اطلاعات دارد اما اثر اقامت در حوزه­های حافظه­ی ضمنی کلامی و بینایی بر توجه متوسط بود و هم­چنین اثر اقامت در حوزه­ی اجرایی کوچک بود. لیپینسکی، چیلد و همکاران[67] (1990) در پژوهشی به این نتیجه دست یافتند که محل زندگی نمی­تواند به عنوان توضیحی برای تفاوت در نمرات عملکرد دیداری – فضایی و عملکرد ترتیبی کلامی در بین پسران شهری و روستایی باشد. به طور کلی همان­طور که گفته شد، درباره ی مقایسه ی عملکرد حافظه ی بینایی در بین افراد شهری و روستایی مطالعات کمی صورت گرفته، از این رو هدف مطالعه­ی حاضر بررسی عملکرد حافظه­ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی با در نظر گرفتن عامل جنسیت است.

     

    [1]- Neuropsychological

    [2]-Gazzaniga

    [3] - Marnat

    [4] - Magnetic Tomogragh & Computerized  Tomograghy

    [5]- Kandel

    [6]- Brown & Tuttle

    [7] - Slotinick  &Thompson

    [8]- zaidel

    [9]- Cognitive function

    [10] - Memory

    [11]- Eysenck

    [12] -Hockenbury

    [13] - Turk-brown

    [14] -kihlstrom

    [15]- Sensory Memory

    [16] - Crowder

    [17]- Luck & Hollingworth

    [18]- Visual Memory 

    [19]- Echoic Memory            

    [20]- Haptic Memory

    [21]- Olfactic Memory

    [22]- Gustic Memory

    [23]- Hill& Hill

    [24]- Gallagher

    [25] - La chini

    [26] - Goede

    [27] - Kushanskya, Marian

    [28] - Parsons, Rizzo

    [29] -Lenton & Blair

    [30]- Dordill & Verhoff

    [31] -Trahan & Quintana

    [32] - Dadin &Salgado

    [33] - Giuren & Mater

    [34] - Fergusen&  Crues

    [35] - Booth &  Chen

    [36] - Throia & Harris

    [37] - Halpern & Luring

    [38] - Derwer& vaxilin

    [39]- Beren – Boem & Bockster

    [40] - Juggerr & chisler

    [41]- Torgeson

    [42]- Cohen & Wolfe

    [43] - Crespo , Daze & Mendez

    [44] - Chen & Tsai

    [45] - Buneh

    [46]- Zilnesky

    [47] - Purcell & Maruff

    [48] -  Dierson& Silva

    [49] - Shin & Park

    [50] - Alenso & Lebad

    [51]- Andres & Gasto

    [52] Deckrsbach & Barter

    [53] - Silva & Menzies

    [54]- Muller

    [55] - Buttner &Langfeldt

    [56]-Harris & kyle

    [57] - Lopez – Crespo & Mendez

    [58]-Mclatchie  & Galbraith

    [59]- Laurent & Damat 

    [60]- Hus & Ma

    [61] - Geradphord & doey

    [62] - Douglas

    [63] - Goldstein & Goldstein

    [64]-Valchos & karapetsas

    [65]- Booth & Stvenson

    [66]- zola

    [67] - Lipinski & Child 

    The Visual Memory Performance Differences a Group

    of Rural and Urban Residents

    (Fars Province, 2013)

     

     

    Abstract:

    The purpose of present study is to examine the visual memory  Performance Differences a Group of Rural and Urban Residents Fars Province Fars provivce(Shiraz)and the rural areas of richi and kuzarg situated in the south of kohmareh sorkhi and in the rural areas of mozafari and tasuj of kavar city(50 men and 50 women) were chosen by using convenience sampling and considering to age, sex and education's level, and they were asked to participate in Visual Memory Test Owned to the Revised Memory Scale and Adults Kessler, Faces Memory Test, Briefly Cognitive Status Examination Test and Public Health questionnaires.

    Findings show that the difference of average score of immediate visual memory and delayed visual memory was significantly lower for rural urban groups in contrast to urban sample.

    Also, these results represent that there is a significant difference between the immediate memory of faces in rural and urban groups, that this memory was stronger in urban groups.

    Conclusion:

    Results illustrate that residence (city/village) is one of the important and determinant factors in developing memory and mental abilities.

    Key words: Visual Memory, Rural and Urban Groups, Men and Women

  • فهرست:

     

                                                               فهرست مطالب

            عنوان                                                                                                                    صفحه

    چکیده ...................................................................................................................................................................... 1

    فصل اول : موضوع پژوهش

    مقدمه ........................................................................................................................................................................ 3

    1-1- بیان مسئله ................................................................................................................................................. 5

    1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش ...................................................................................................................... 11

    1-3- اهداف تحقیق ............................................................................................................................................ 14

    1-3-1- اهداف علمی ......................................................................................................................................... 14

    1-3-2- اهداف کاربردی .................................................................................................................................... 14

    1-4- اهداف تحقیق ............................................................................................................................................ 15

    1-4-1- هدف کلی .............................................................................................................................................. 15

    1-4-2- اهداف جزئی ......................................................................................................................................... 15

    1-5- فرضیه های پژوهش ................................................................................................................................. 15

    1-6- تعاریف نظری ............................................................................................................................................. 16

    1-1-6- تعریف نظری حافظه ی بینایی ................................................................................................... 16

    1-2-6- تعریف نظری حافظه ی چهره ها ...............................................................................................16

    1-7- تعاریف عملیاتی ..................................................................................................................................17

    1-7-1- تعریف عملیاتی عملکرد حافظه ی بینایی.................................................................................17

    1-2-7- تعریف عملیاتی عملکرد حافظه ی چهره ها ............................................................................17

     

    فصل دوم : پیشینه تحقیق

    2-1- ماهیت حافظه انسان ................................................................................................................................ 19

    2-2- دیدگاه ساختاری حافظه ......................................................................................................................... 25

    2-2-1-  حافظه حسی ...................................................................................................................................... 25

    2-2-1-1- مراحل پردازش اولیه اطلاعات بینایی....................................................................................... 29

    2-2-2- حافظه کوتاه مدت(S.T.M) .......................................................................................................... 31

    2-2-3- حافظه دراز مدت(L.T.M) ............................................................................................................ 35

    2-3- دیدگاه پردازش اطلاعات ......................................................................................................................... 38

    2-3-1- مرحله یادگیری .................................................................................................................................... 38

    2-3-2- مرحله ذخیره سازی یا نگهداری ..................................................................................................... 39

    2-3-3- مرحله بازیابی ....................................................................................................................................... 40

    2-4- آزمون های سنجش حافظه دیداری .................................................................................................... 41

    2-4-1-  آزمون بینایی بنتون .......................................................................................................................... 41

    2-4-2-  آزمون بینایی کیم کاراد .................................................................................................................. 42

    2-4-3-  آزمون تصاویر درهم ری – استریه ............................................................................................... 42

    2-4-4- مقیاس حافظه­ی وکسلر (WMS)................................................................................................. 45

    2-4-5-  آزمون یادگیری جفت ارتباط(PAL) ......................................................................................... 46

    2-5- بررسی تحقیقات انجام شده ................................................................................................................... 47

    جمع بندی نهایی.................................................................................................................................................... 73

    فصل سوم: روش تحقیق

            مقدمه ....................................................................................................................................................................... 75

    3-1- طرح کلی پژوهش ..................................................................................................................................... 75

    3-2- جامعه آماری .............................................................................................................................................. 76

    3-3- نمونه و روش نمونه گیری ...................................................................................................................... 76

    3-4- ابزارهای تحقیق ......................................................................................................................................... 76

    3-4-1-  مقیاس تجدید نظر شده حافظه­ی وکسلر ................................................................................... 77

    3-4-2- آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی ( MMSE)  ........................................................... 78

    3-4-3-  پرسشنامه سلامت عمومیGHQ) )............................................................................................ 80

    3-4-4- آزمون حافظه چهره ها ...................................................................................................................... 81

    3-5- روش اجرا .................................................................................................................................................... 82

    3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات  ............................................................................................................ 82

    فصل چهارم : یافته های پژوهش

    مقدمه ........................................................................................................................................................................ 85

    4-1- توصیف داده ها .......................................................................................................................................... 85

    4-1-1-  توصیف متغیرهای جمعیت شناختی ........................................................................................... 86

    4-1-2-  توصیف متغیر MMSE   ............................................................................................................. 88

    4-1-3- توصیف متغیر سلامت عمومی ........................................................................................................ 90

    4-2- تحلیل یافته های تأییدی و استنباطی ................................................................................................ 95

    4-2-1- فرضیه اول پژوهش ............................................................................................................................. 96

    4-2-2- فرضیه دوم پژوهش ............................................................................................................................ 98

            4-2-3-  فرضیه سوم پژوهش ........................................................................................................................ 99

    4-2-4- فرضیه چهارم پژوهش ....................................................................................................................... 100

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    مقدمه ........................................................................................................................................................................ 108

    5-1- خلاصه نتایج پژوهش .............................................................................................................................. 109

    5-2- بحث و نتیجه گیری ................................................................................................................................. 110

    5-3-محدودیت های پژوهش ............................................................................................................................ 117

    5-4-پیشنهادات پژوهش .................................................................................................................................... 119

    منابع

    منابع فارسی ............................................................................................................................................................ 121

    منابع انگلیسی ........................................................................................................................................................ 128

    چکیده انگلیسی           140

    منبع:

    منابع فارسی:

    - استکی، مهناز، علیایی زند، شهین ( 1391). مقایسه کارآمدی حافظه کوتاه مدت دیداری و شنیداری در ریتم های سیر کادین دانش آموزان 10-8 سال، مجله روان شناسی، شماره 6، صفحه 242- 178. 

    - آقاملایی، مریم ، جعفری ، زهرا، توفان ، ریحان، اسماعیلی ، مهدیه، رحیم زاده، شادی ( 1391).  بررسی حافظه و یادگیری شنوایی-کلامی در زنان فارسی زبان 18 تا 30،  مجله ی شنوایی شناسی، دوره ی 21، شماره 3، صفحه 38-32.

    - اکبری دهقی، اشرف، اصغر نژاد، علی اصغر، غرایی، بنفشه ( 1388) .  عملکرد حافظه ی سرگذشتی در بیماران دچار اختلال شخصیت مرزی،  مجله تازه های علوم شناختی ، شماره 1 ، صفحه 39- 30.

    - امساکی، گلی تا، چیت تاز، احمد، مولوی، حسین، عسگری، کریم ( 1391). مقایسه عملکرد شناختی بیماران مبتلا به پارکینسون با افراد سالم،  پژوهش در علوم توانبخشی، شماره 2، صفحه 297- 289.

    - اورنگی، مریم، عاطف وحید، محمد کاظم، عشایری، حسن (1381). هنجاریابی مقیاس تجدیدنظر شده وکسلر در شهر شیراز، فصل نامه ی اندیشه و رفتار، سال  هفتم، شماره 4 ، صفحه 56 تا 66

    برقی، حمید، قنبری، یوسف ، سیف الهی، محمد ( 1390). بررسی رضایتمندی ساکنان مناطق روستایی در تبدیل نقاط روستایی به شهر، فصلنامه علمی- پژوهشی انجمن جغرافیایی ایران،  دوره جدید، شماره 31، صفحه 233-215.

    - بزرگ منش، اعظم، عبداللهی، محمدحسین (1391). تأثیر تصویر سازی ذهنی بر عملکرد حافظه‌ی بینایی و کلامی دانش آموزان، مجله روان شناسی، 61، شماره 1 سال شانزدهم.

    - بهارلویی، ناهید، غلامی، ساغر، شریعت، مائده، نیک زاد، میترا  ( 1389). ارتباط بین مهارت خواندن با حافظه بینایی ناکلمه ها در دختران پایه اول ابتدایی،  پژوهش در علوم توانبخشی ، سال ششم ، شماره 2،صفحه 5-1.

    - بیگدلی، ایمان اله، ناظمی، هدی (1388 ). عملکرد حافظه ی کوتاه مدت بیماران اسکیزوفرن، مجله ی علوم رفتاری، شماره ی 1 دوره ی 3.

    - پرویز، کورش، شریفی، مسعود ( 1390)  رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان شهری و روستایی سطح متوسطه، مجله راهبردهای آموزش. دوره 4، شماره 1، صفحه 6-1. 

    - تهرانی دوست، مهدی، خادمی، مژگان، مطلق، ماریا، زرگری نژاد، غزاله، شهریور، زهرا، علاقبند راد، جواد (1386 ). حافظه ی بینایی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی -  کم توجهی در مقایسه با افراد طبیعی، مجله تازه های علوم شناختی، شماره 3، صفحه 26 تا 35.

    - چراغی، فرشته، زمانی، طاهره، قربانی ، رقیه، دستا، مهدی ( 1391).  بررسی عملکرد تکالیف مربوط به حافظه شنیداری و دیداری در سطوح اضطراب،  مطالعات روان شناختی ، شماره 1 ، دوره­ی 8 

    - چلبیانلو، غلامرضا ( 1383) .  بررسی آزمایشی کارکردهای حافظه و متغیرهای موثر بر آن در بیماران مبتلا به وسواس وارسی ،  پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

    - خیرالدین، جلیل،حکمتی، عیسی، سودمند، محسن (1389 ). مقایسه حافظه ی بصری و کلامی کودکان مبتلا به نقص توجه با کودکان سالم ، فصل نامه ی علمی پژوهشی ،شماره 19.

    - رادفر، شکوفه، جزایری، طاهره، حقانی، حمید، حبیبی ، مهدی، السادات انوری، سمیه ( 1390) ،  بررسی مقایسه ای وضعیت حافظه در بین جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه توام با افسردگی و بیماران افسرده غیر جانباز،  مجله دانشکده پزشکی، دوره 69، شماره 12، صفحه 792-787.

    - رحمتی، مسعود، ناظم، فرزاد، شعبانی مقدم، کیوان ، کردنوقایی، رسول (1387).  بررسی جنبه های نوروسایکولوژیک بوکسورهای آماتور شهرستان قم،  نشریه المپیک، سال شانزدهم ، شماره 3، صفحه 93-84.

    - رحمتی، مسعود، ناظم، فرزاد، شعبانی مقدم، کیوان، رحمتی، محمد مهدی ( 1387).  آسیب های مغزی مزمن در بوکسورهای آماتور،  مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، دوره پانزدهم ، شماره 1، صفحه 49- 44.

    - رضایی، محمد، راشدی، وحید، غلامی ، تهرانی، لعیا، دارویی، اکبر ( 1392).  مقایسه ی درک خواندن و حافظه ی کاری در کودکان کم شنوا و عادی،  مجله ی شنوایی شناسی، شماره 1، صفحه 74- 67. 

    - زارع، حسین، (1391) ، روان شناسی یادگیری، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران.

    - ساعد، امید (1389 )، بنیان های روان شناختی و بیولوژیکی حافظه، انتشارات ارجمند، تهران.

    سریع القدم ، زهرا، بخشی پور و رودسری، عباس، هاشمی نصرت آباد، تورج، زاهد نژاد، هادی ( 1391).  بررسی نقش سازه شخصیتی سخت ترویی در تعدیل آثار سوء استرس بر عملکرد حافظه ،  یافته های نو در روان شناسی، شماره 21، صفحه 46-33.

    - سهرابی، حمیدرضا، عشایری، حسن، نصر، مهدی (1377). بازیابی از حافظه ی دیداری در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا، آسیب دیدگان نیمه کره ی راست مغز و افراد بهنجار، مجله ی اندیشه و رفتار، شماره 2 ، صفحه 21 تا 30.

    - سولسو، رابرت ، ال ( 1381). روان شناسی شناختی ( ترجمه فرهاد ماهر )، تهران، انتشارات رشد، تاریخ انتشار به زبان اصلی 1991.

    - شاهنده، مریم، علی پور، احمد د( 1391) .  بررسی تأثیر جانبی شدن مغز بر عملکرد حافظه،  فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی جهرم، شماره 3، دوره ی 10، صفحه 50-43.

    - صفرپور دهکردی ، ندا، وفایی ، مریم، افروز، غلامعلی ( 1390).  مقایسه سرعت نامیدن و عملکرد مولفه های سه گانه حافظه فعال در کودکان نارساخوان و عادی، فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، شماره 1، صفحه 21-1.

    - ضیایی، مریم، امیری، شعله ( 1385). حافظه در مردان و زنان سالمند،  همایش نقش زن در فرهنگ و تمدن اسلامی، اصفهان.

    - طاهری، فاطمه، مرادی، علیرضا، آزاد فلاح، پرویز، میرزایی ، جعفر، علیزاده ، رقیه، نامخ، مریم ( 1390)  عملکرد حافظه شرح حال در فرزندان نوجوان جانباز مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ، تازه های علوم شناختی، شماره 1، صفحه 66-51  .

    - عابدی، احمد، ملک پور، مختار، مولوی، حسین، عریضی، حمیدرضا، امیری، شعله  ( 1386) .  مقایسه ویژگی های عصب روان شناختی کودکان خردسال با ناتوانایی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و عادی پیش از دبستان، پژوهش در حیطه کودکن استثنایی، سال هشتم ، شماره 1، صفحه 18-1.

    - عبدی، اکبر، کرمی، مهدی، حاتمی، جواد (1391). اثر بخشی تقویت حافظه ی دیداری به طریق بازی درمانی بر کاهش خطاهای املایی دانش آموزان دارای اختلال نوشتن، مجله ی پژوهش در علوم رفتاری، شماره 4، صفحه ی 648 تا 658.

    - فرهنگی، عبدالحسن  ( 1380) ،  بررسی جنسیت و اثر درخشندگی در حافظه آشکار  و حافظه ضمنی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال 6، شماره 23 و 24 ، صفحه 87-77.

    - فروغی، فروزنده (1387). بررسی مقایسه ای روش تدریس مبتنی بر پردازش اطلاعات با روش تدریس سنتی در پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان کلاس اول ناحیه ی 1  شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان.

    - فریدمن، جین (1381).  فمینیسم ، ترجمه­ی فیروزه مهاجر، تهران، انتشارات آشیان.

    - فیضی پور، هایده، فرجاه، غلامحسین، قادر نژاد، موسی ( 1390).  بررسی رابطه ی حافظه و انگیزه پیشرفت با جنسیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،  ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره دوم، صفحه 254 – 246.

    - قلی زاده، زلیخا، خیرالدین، جلیل، رستمی،رضا، بیرامی، منصور، پورشریفی، حمید(1389). اثر بخشی نوروفیدبک بر حافظه ی بینایی، مجله ی علوم رفتاری دوره ی چهار، شماره 4، صفحه 285 تا 289

    کاویانی، حسین ( 1383).  عملکرد حافظه ی سرگذشتی و مسئله گشایی در پیوستار زندگی. مرگ: پژوهشی در بیماران افسرده،  مجله ی اندیشه و رفتار، شماره 1، 51- 43.

    - کیهانی، مهدی، شریعت پناهی، مریم(1387). بررسی تأثیر موسیقی بر عملکرد تمرکز و توجه دانشجویان علوم پزشکی آزاد تهران، مجله ی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، شماره 2، صفحه ی 101تا 106 0

    - گرت، استفانی ( 1382). جامعه شناسی جنسیت،  ترجمه کتایون بقایی، تهران، انتشارات رشد.

    - گشمردی، محمد رضا ( 1384).  نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی،  پژوهش زبان های خارجی، شماره 28 ، صفحه 156- 133.

    - گنجی، حمزه (1391). روان شناسی عمومی، انتشارات نشر روان، تهران.

    - گولومبوک، سوزان ( 1377). رشد جنسیت،ترجمه مهرناز شهرآرای، تهران، انتشارات ققنوس.

    - گیدنز، آنتونی (1373). جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، انتشارات کبیر.

    - مارنات، گری گراث ( 2001)  راهنمای سنجش و آسیب روانی، ترجمه: پاشا، شریفی، حسن و همکاران، تهران، انتشارات رشد، جلد دهم.

    - محمدیان ، احمد ( 1386). بررسی توان مقیاس هوش کتل ( 3) و آزمون حافظه بصری آندره – ری در تشخیص دانشجویان استعداد درخشان، مجله ی پژوهش های تربیتی و روان شناختی، دانشجویان استعداد درخشان، مجله ی پژوهش های تربیتی و روان شناختی، شماره 1 ، دوره 7 ، صفحه 94-77.

    - مرادی، علیرضا ، عبدی، احمد، اکرمیان، فهیمه ( 1389). عملکرد حافظه ی شرح حال ( اختصاصی بودن جنبه های معنایی و رویدادی ) در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه،  فصلنامه علمی – پژوهشی روان شناسی دانشگاه تبریز، شماره 17، صفحه 150- 123. 

    - مظهری، شهرزاد، حق شناس، حسن، فیروزآبادی، علی ( 1385). حافظه کلامی، دیواری و در جریان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا بستگان درجه اول ،  مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، شماره 4  ، دوره ی 12 ، صفحه 364- 359.

    - مظهری، شهرزاد، حق شناس، حسن، فیروزآبادی، علی (1385 ). حافظه ی کلامی، دیداری و در جریان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و بستگان درجه اول، مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، شماره 4 ، صفحه ی 359 تا 364 .

    - مقدم، کاوه، استکی ، مهناز، سعادت، مهرناز، کوشکی، شیرین ( 1390)  تأثیر آموزش نقاشی و سفالگردی بر بهبود مهارت های ادراک دیداری – فضایی و حافظه دیداری دانش آموزان با مشکلات حساب، فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی ، سال یازدهم، شماره 2، صفحه 15-141.

    - مقدم، کاوه، استکی، مهناز، سعادت، مهرناز، کوشکی،شیرین (1390 ) .تأثیر آموزش نقاشی و سفالگری بر بهبود مهارت های ادراک دیداری- فضایی و حافظه ی دیداری دانش آموزان با مشکلات حساب، فصلنامه ی کودکان استثنایی شماره 2، صفحه ی 141تا 150.

    - وینسنیت، جان ( 1378). ایدئولوژی های مدرن سیاسی، ترجمه مرتضی تاقب فرد، تهران، انتشارات ققنوس.

    - هاید، جانت ( 1384). روان شناسی زنان، ترجمه اکرم خمسه، تهران، انتشارات آگه

     

     

    منابع انگلیسی :

     - Abedini , S. & Keshavarzi , F. (2012). Func Tions of Working Memory
    ( Visual – Auditory ) Comparison in Normal Children and Slow Lerner. Journal of Applied and Basic Sience , 3(12). 2504-2512.

    - Anderson , V ( 2002)  Neuropsychological Evolution of Deficits in Executive Functioning for ADHD children or without Learning Disabilitics Psycholoyical J , Vol 22 , 37 -51.

    - Baddely, A. D ( 1999). Essentials of Human Memory Hove, UK: Psychology Press.

    - Barnett , R, Maruff , P& Vance , A (2005). An of Visuospatial Memory Impairment in children with Attention Defficit Hyperactivity Disorder , Combined type , Psychological Medicine , 35 , 1433-1443.

    - Bavelier , D . , Newport , E , Hall , L , Supalla , M & Boutla , M ( 2008) . Order short – term Memory Differs Signers and Speaker : Implications for Models of Short – term Memory. Journal of cognition , 107 , 433 – 457.

    - Bedrad, A. Martinussen , R , Ickowicz , A & Tenonk , R ( 2004) .  Methylphenidaten Improves Visual – spatial Memory in children whith Attention,  Journal of the American Acodemy of child and Adolescent Psychiarty , 43 ( 3).

    - Ben-  shalom, A. & Ganel , T. (2012) . Object Representations in Visual Memory : Evidence from Visual Illusions . Journal of Vision , 12(7): 15, 1-11

    - Berenbaum , S. A , Baxter , L , Seidenberg , M , Herman , B ( 1997). Role of the Hippocampus in Sex Difference in Visual and Verbal Memory: outcome Following Left Anterior Temporal Lobectomy , Neuropsycholgy , 11: 585-591.

    - Blair , Iv , Ma , JE , Lenton , AP (2001) . Imagining stereotypes away: the Modevation of Impllcit Stereotypes Through Mental Imagery , Press Psychol , 819 , 828 -841.

    - Boutla , M , Supalla , T , Newport , EL . & Barelier , D ( 2004) . short - Term Memory span : In sights from Sign Lanaguage,  Nature Neuroscience Press , 7 , 997 – 1002.

    - Brown,f.c, Tuttle , E , Westeveld, M, Ferraro ,f, Chmielowiec , T , Vandermore , M , Gibson , G, Bemus, L, Roth , M ( 2010). Journal Of personality and Individual Differences , 3( 4) , 423 – 438.

    - Brthier , ML ( 2000). cognitive Function in the obsessive compulsive Disorder Associated with cerebral lesions Rev Neurol, Pubmed PMID , 30(8) , 769-772.

    - Buttner , N & Langfeld , P ( 1991 ) .Leistungen Des Virsuellen Kurzzeit Gedach Tisses Beige Horlosen Kindren Undjugendlichen – Eine Meta Analyes, Fed rep : university Wurzburg insfur psychologie vol 12( 2) , 93- 105.

    - Buttner , N & Langfeldt , H. P ( 1991) .Leistungen . Des visuellen. Kurzceit Gedachtisses Bei G. ehorlosen kinder Undju gendllchen – eine Meta Analyes . Zetschrift – fur – Dffentille and Dlaynos , sche – Psycholoyys Germany, Fed Rep : Univercity Warzbury Insfure Psychologie . Vol12 ( 2) , 93- 105.

    - Calvo , M . G & Eysenck , M. W ( 1996). Phonological working Memory and Reading in test Anxiety, journal of memory , 4 , 289 – 305 .

    - Cohen , G & Conway , M. A ( 2008) .Memory in Real world , USA and Canada , Psychology Press.

    - Cohen , M. , Evans , K, Horowitz , T. , & Wolfe . J. (2011 ). Auditory and Visual Memory in Musicians and Nonmusicians , Psychnomic Society. 18, 586 - 591.

    - Crowder , R(1992). Sensory Memory. Inlarry R, Suire (Ed) , Ency clopedia of learning and memory , Newyourk , Macmillan , 85-110.

    - Crowder, Robert G. (1992). Sensory Memory. In Larry R, Squire (ed). New York. Macmillan.

    - Dadin , C , salgado , D & Fernandez , A ( 2008). Natural sex Hormone Cycles and Gender Differences in Memory Psychologhy school , Hiyrbak gineoage , www, elsevuer, com, 37(2) , 68-74

    - Deckersbach , T , Otto MW , Savage , CR , Baer , L , Jenike MA ( 2000). The Relationship between semantic Orgnization and Memory in obsessive – complusive Disorder . Psychother Psychosom , PubMed PMID , 69 (2) , 101- 107.

    - Dellatolas , G, Bueno , o , Mello , C & santos , F ( 2005). cross – cultural Differnce for three visual Memory Tasks in Brazilian Children , Journal of the international Neuropsychological society , 101 (2) : 33-421.

    - Dillolo , F ( 1980). structural changes Accompanying Memory Storage, Annual Review of Physiology , 55 , 397-426.

    - Ehlis , A. C, Bahnes C. G , Tacob , C. P , Herman , M & Fallgatter , A. J
    ( 2007). Reduced Lateral Perforntal Activation in Adult Patients with Attention Defict Hyperactivity Disorder ( ADHD ) During a working Memory Task: A Functional Near – Infrared Spectros Copy ( FNIRS ) Study. Journal of Psychiatric Research 17, 346 – 356.

    - Eng , H , Chen , D & Jiang , Y ( 2005). Visual working Memory for simple and complex visual stimali, Psychonomic Bulletin & Reiew . 12 (6) , 1117-1133.

    - Eng , H. , Chen , D. , & Giang, Y. (2005). Visual Working Memory for Simple and complex Visual Stimuli , Psychonomic Bulletin & Review , 12(6), 1127-1133.

    - Eysenck . M. W & keane , M ( 2000). cognitive psychology a studen hand book, Hove , UK : Psychology Press.

    Eysenck, M. W ( 2000) .  cognitive Psychology : A student Hove,  UK : Psxchology Press.

    - Ferguson , J , Cruz , M & Rudea , M ( 2007). Gender , Video Playing Habits and Visual Memory Tasks , Journal of Behaviural Brain research , 36 , 226 -235.

    - Fletcher , JM , Lyon , GR , Fuchs , Ls & Barnes , MA (2006). Learning Disabilities : From Identification To Intervention, New York : Guilford Press , 8-71.

    - Gazzaniga, s. M ( 2001) .  The New cognitive Neuros ciences ,  ( 2nd ed ) , MIT Press.

    - Goede , M, D, Postma , A (2008). Gender Difference in Memory for Objects and their Locations: A Study on Automatic Versus Controlled Encoding and Retrieval Contexts , Brain and cognition , 66 , 3, 232-242.

    - Goldestein , s & Goldestein , N ( 1998) . Manginy Attention Deficit Hyperactivity Disorder in childeren: A Guider For partitioners ( 2nd ) New York , NY: John wiley.

    - Grady , c. L (1996). Neuroimaging Studies of Age – Related Changes in Encoding and Recogniton in face Memory , Human cognitive neuropsy chology , 2nd ed , psychology press , LEA.

    - Guyer , E, Grimm , J & Pine, s ( 2011 ). Emergning Depression is Associated with face memory Deficits in Aclolesent Girls, Peer reviwed Journal , 50 (2): 180-190.

    - Hall , M. , Supalla , T , Newport , E , & Newport , D ( 2005) .  order short – term memory Differ in signers and speaker,:Im.

    - Halpern , D, Louring , B ( 2000). Sex Differences in visuospatial Abilities. More Than Meets the Eyes , New York: Cambridge Univercity Press.

    - Haritos , ( 2002) A Developmental Examination of Memory strategies in Bilingual Education and Bilingualism 5 , 196-220.

    - Haritos, C, (2002) A Develomental Examination of Memory Stratogies in Bilingual Education and Bilingualism , 5, 197 -220.

    - Heeger , J , schlupeck , D & offen , sh ( 2009). The Role of Early Visual Cortex in Visual Short – term memory and Visual Attention, Journal homepage : www. Elsevier . com , 49, 1352- 1362.

    - Herltze , A (2002).sex Differences in Episodic Memory : the Influence of Intelligence, Joural of clinical & Experimental Neuropsychology , 24, 40-46.

    - Heidary , H. , Zare , M. & Foroozande, E. (2012 ). Hopefulness and visual Memory.  Journal of Basic Siences and Applied Research , 1(2).35-37

    - Heilbronner , R. L (1992). the search for a. “ pure “  visual Memcly test : Pursuit of perfection?, Clinical Neuropsy cnogise , 6, 105-112.

    - Hill , A ( 2009) . counseling older Pepole : Information for Practtioners and Policy Markers ( cited sep 10 2009) Available at : URL : http: // www. Bacp . co . uk.

    - Hockenbury, DON H.(2012). Discovering Psychology. Worth Publishers. American Library.

    - Holling Worth, Andrew & Luck, Steven.(2008 ).Visual Memory. California. Davis.

    - Hollingworth , A & zhang , M ( 2005) .Storage of Information in Vision, Inc . Cherry ( ed ) , Information Theory , London : Butter Worth 196-211.

    - Horgan , G, Mast , S , Hall , A & carter , D ( 2004). Gender Difference in Memory for the Appearance of Others , social Psychology 30,185-196.

    - Hutton , M. Z  .& Towse , N ( 2001) .  Short – Term Memory and working Memory as Elderly as Possible Risk cognitive Skills Memory,  Vol 9 , 4/5/6/383- 394.

    - Janet, L ( 2005). Precursors of Learning Disabilities in Preschool Chidren, Learning Nebraska Newbrief, Availalde From. URL: http : www. Idanebraska . org / images / summer 05. pdf.

    - Jiang. Y, Olson , I & chun , M . M ( 2002). Organization of Visual short – term Memory, Journal of Experimental Psycholog: y Learning , Memory and cognition , 2 , 683-702.

    - Johanna , L , Heritz , A , Rehnman , A. Jenny , B ( 2011). Women’s own – gender Bias in Face Recognition Memory : The Role of Attention at Encoding , Americall Psychological Association , vol 58(4) 333-340.

    - Johnson, M, markesber , w , smith , c wackerbarth , s (2001).urban – rural Differencein a Memory Disarders Clinical population , in Pubmed- indexed for MEDLINE , 49 (5): 647-650.

    - Kandel , R . E , James , H . S & Thomas , M . J ( 2000). Principles of Neural Science . Mcgraw – Hill com Panies , 4 , 169-195.

    - Kaushanskaya , M, Marian , V, Yoo , J (2011).  Gender Differences in Adult work Learning , Acta Psychological , 137, 1, 24 -35.

    - Kihlstrom , J. F ( 1998). Interactions Between Implicit and Explicit Memory, Paper presented at the annual meeting of the American Psychological Association , San Francisco.

    - Konkle , T, Brady , F ( 2011) . A Review of visual Memory Capacity : Beyond Individual Items and Toward Structured Representations ,  Journal of Vision , 11 ( 5) , 1-34.

    - Kyle , EF , Harris , M (2006) . Concurrent correlates and Predictors of Reding and Spelling Achievment in Deaf and Hearning School children .  Deaf stud  Deaf Educ , 11 ( 3) , 273 – 288.

    - Laurent , A , Damat , T , Nagele , B , Marry , P, Baro , P , Foussard , N & Damat , T , Nagele , b , Marry , P , Baro , P , foussard , N & Spitz , H ( 2000). Executive and Amnesic function of a group of first- Degree Relative of Schizophrenic patients, Encephala , 26, 967-74

    - Lezak , M . D  ( 1995). Neuropsychological Assessment ( 3rd . ed ) .New York : oxford Univerity Press , 30 , 652 – 659.

    - Lipinsky , A. , Child , N & Everson . D ( 2000) .Visuospatial and Verbal – squential performance of Rural Remote Alaskan Native , Urban Alaskan Native , and Urban Alaskan Native , and Urban Alaskan White Male children , National Rual Development Institute , 3 , 400-406.

    - Lopez – Crespo , G , Daze , M. T & Mendez , M ( 2012) . Visual working memory in Deaf children by Differential outcome, Research in developmental disabilities ,33 , 362 – 368.

    - Lowe , P. A , Mayfield , J. W, Reynolds , C. R (2003) . Gender Differences in Memory Test Performance Among Children and Adolesents, Archives of clinical Neuropsy chology 18 , 865-878.

    - Lowe, A , Mayfield , J, W , Reynolds , c. R ( 2003). Gender Differences in Memory Test Perfomance Amony children and Adolescent, Archives of clinical Neuropsychology , 8 , 865- 878.

    - Luck , J. SHollingworth , A ( 2008).  visual Memory,  oxford University Press , 3-8.

    - Magnetic Tomograghy & computerized Tomograghy

    - Mc Givern , R . F , Mutter , K. L , And erson , J , Wideman , G , Bodnar , N (1998). Gender Differences in incidental Learning and visual Recognition Memory : support for a sex Difference in unconscious Envirmental Awareess, Personality and Individual Difference , 2 , 223 – 232.

    - Mclatchie , G , Brooks , N & Galbratih , S ( 1987) .  clinical Neurological Eyamination , Neurosychology Electro encephalography, and computed Tomographic Head Scanning in Active Amateur Boxers , J Neurol Neurosurs Psyhiatry , 50 , 96 , 99.

    - Menzies , RG , De silvq , P ( 2003).  Obsessive – compulsive Disorder : Theory , Research and Treatment , Wiley.

    - Miranda , M, Marques , P( 2012) . Visual Reproduction Test in Normal Eldeary, Dement Neuropsychol , 6( 2) , 91 – 96.

    - Moye, J (1997). Nonverbal Memory Assessment with Designs : construct validity and clinical vtility . Neuropsychology Reeview, 7, 157-17.

    - Muller , J & Roberts , J. E (2005). Memory and Attention in obsessive – compulsive Disoroler : A Review, Journal of Anxiety Disorders , 22 ( 19) , 1-28.

    - Newman , J. & Loftus , F ( 2012). Updating Ebbinghaus on the science of Memory , Europe’s Journal of Psychology , vol . 8 (2) , 209-216.

    - Nitirini , R , Damin , A , Kato , E & Lima , E ( 2008). Influence of Age , Gender and Educational Level on Perfomance in the Brief cognitive Battery – Edu , Dementia Near  Neuropsychologia , 2(2) , 114-118.

    - Park , Hs , shin , Yw , Ha , Th , shin , Ms , kim , YY , Lee , YH & etal
    ( 2006). Effect of cognitive training .

    - Parsons , D , Rizzo , R , Zaag , C , McGee , S & Buckwatter , G ( 2005). Genoher Difference and cognition Amomg Older Adults , Psychology Press , 12 , 78-88.

    - Philips , R (1992).  Haman Development , Machmllan Englis.

    - Philips , S. M , Sherwin , B. B ( 1999) . Variations in Memory Function and Sex Steroid Hormones Across the menstrual Cycle, Psychoneuroendorino , 17: 497-506

    - Postma , A , Winkel , I , Tuiten , A , Van Honk , J ( 1999). Sex Difference and Menstrual Cycle Effects in Human Spital Memory, Psychoneuroend , 24:175-192.

    - Purcell, R, Maruff, P, Kyrio, M & Pantelis, C ( 1998). Neuropsychological Defficits in Obsessive Compulsive Disorder: a comparison with Unipolar Depression, panic Disorder & Normal Controls , Archives of general Psychiarty , 55-415-423.

    - Rahman , Q , Barker , M & Serinsu . C ( 2011). No Sex Differnce in spatial Location Memory for Abstract Designs , Journal of Brain and cognition , 76: 15-19.

    - Rahnaman , J , Herlitz , A ( 2007) . women Remember More face than Men do , Acta Psychologica , 124 : 344 -355.

    - Rice, Philip (1992). Human Developmen , Macmillan, England.

    - Riding , R. J. , Grimley , M. , Dahraei , D., & Banner , G. (2003). Cognitive Style , Working Memory and Learning Behavior and Attainment in School subjects, British Journal of Educational  Psychology , 73 , 149 -169.

    - Segalas , c , Alonso , P, Labad , J , Jaurrieta , N , Real , E& Jimenez , S
    ( 2008). Verbal and Nonverbal Memory Processing in Patients with Obsessive compulsive Disorder: Its Relatship to clinical Variable , Neuropsychology , 22(3) , 202-272.

    - Sligte , & Lamme , v ( 2008) . Are There Matiple Visual Short – Term memory stores plos one , 3

    - Sligte , I. G , Scholte , H. S & Lamme , V. A. F ( 2009).  Activity Predicts the strength of visual Short- term Memory Representations, Journal of society for neuroscience , 15 , 271- 285.

    - Slothick, S. D, Thompson , W. L & kosslyn , S. W. ( 2011) . Visual Memory and visual mental Imagery Reruit common control and sensory Regions of the Brain,  Psxchology Press , 3(1) 14- 20.

    - Spencer, D, Spencer , S ( 2010). Visual memory in Patients After Anterior Right Temporal lobectomy and Adult Normative Data for the Brown Location Test,  Journal of Neropschologia , 17 , 215- 220.

    - Sperling, G ( 1960). The Information Available in Brief Visual Presentations, Psychological monograph , Gender and Applied . 74 , 1-29.

    - Thomas, M & kandel , R. E ( 2002). Principles of Neural Scince ,  Mcgraw – Hill companies.

    - Torgesen , TA ( 2010) .Child Psychiatry,  oxford : Black well science , Jornal of behaviour and science , 13 (6) , 1300- 1340.

    - Trahan , D. E , Quintana , w ( 1990). Analysis of Gender Effects upon verbal and visual memory Performance in Adults , Elsevier , 5( 4) , 325 -334.

    - Troia , Ga , Harris , Kr & Graham , S ( 1999) . Teaching Students with Learning Disabilities to Mindfully Plan when Writing , Exceptional Children , 65 ( 5) , 235- 252.

    - Turk – Brown , NB , (2007) . Visual quality Determines The Des the Direction of Neural Repetition Effects , cereb cortex , 17 (4) , 425-433.

    - Turk – Browne , B , Fan , E ( 2013) .  Visual Long – Term Memory for Objects biases Perceptual Attention, Journal of vision , vol . 13 , 9 , 199 – 210.

    - Ullman.F (1997). Gender Difference in Memory Test Performance Among children and Adolescents ,  Elsevier , 18, 865 -878.

    - Valtionen , J., May , P. Makinen , V. , & Tiitinen (2003). Visual Short – Tem Memory Load Affect Sensory Processing of Irrelevant Sound in Auditory Cortex ,Cognitive Bain Research 17,358-367.

    - Valtonen , G , may , P, Makinen , V & Tiitinen , H ( 2003). Visual short – term Memory Load Afeects sensory Processiny of rrelevant sounds in Humah Auditiory cortex, Eisevier 17, 358-367.

    - Vilsson , L , widing , M & Sundbaum , M( 2000) . Effect of Age on Cognition , Journal of educational Psychology , 63, 4, 327-333.

    - Wackerbarth , S. B , Johnson , M. M , Markesbery , w.R, smith , C.D
    ( 2001). urban – rural Differences Disordrs clinical Population , ]Pubmed – indexed  MEDLINE[,49 (5) , 647-650.

    - Zaidel , A ( 2006) . Neuropsychology , USA: Psychology press.

    - Zola, S ( 2010). Neuroanatomy of memory, Annual Review of Neuroscience , 16 , 547 – 563. 


موضوع پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), نمونه پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), جستجوی پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), فایل Word پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), دانلود پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), فایل PDF پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), مقاله در مورد پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), پروژه در مورد پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), پروژه درباره پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عملکرد حافظه¬ی بینایی در بین گروهی از جمعیت شهری و روستایی (استان فارس، 1392)

پایان­ نامه­ دوره­ ی دکتری در رشته­ ی جامعه­ شناسی مسائل اجتماعی ایران چکیده حق به شهر لوفور شامل دو مولفه­ی اختصاص دادن شهر به خود یا استفاده از شهر و مشارکت در شهر است و با ارائه­ی نقد مارکسیستی از نابرابری شهری، این مساله را مطرح می­کند که فضای شهری در راستای تحقق خواسته­های نظام سرمایه­داری، طبقه­ی حاکم و بدون توجه به نیازهای طبقات فرودست ساخته شده است. در این پژوهش، با توجه ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده تحقیق پیش رو به آن دلیل نگاشته شده است که خواننده بتواند پس از مطالعه کامل آن آگاهی نسبتاً جامع و کاملی از عوامل موثر بر مسئله پوشش زنان در جامعه امروز ایران بدست آورد. این تحقیق با این پیش فرض انجام شده است که پوشش زنان ایرانی تا حد زیادی از آیین‌های ارتباطی که زنان را احاطه کرده‌اند تأثیر می‌پذیرد. منظور از ...

گروه جغرافیا برنامه ریزی روستایی بیکاری و وضعیت نامطلوب اشتغال در کشور، از جمله چالش های جدی اقتصاد ایران به شمار می رود و بین فرصتهای موجود شغلی در کشور و خیل عظیم بیکاران و جویندگان کار هیچ تناسب و توازنی بر قرار نیست، مفهوم بیکاری در مناطق روستایی تا حدودی با بیکاری در مناطق شهری تفاوت دارد؛ زیرا در مناطق روستایی علاوه بر بیکاری در نتیجه رشد جمعیت بالاتر محدودیت ساختار های ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش مدیریت ورزشی چکیده هدف کلی این تحقیق مقایسه علایق، اولویت­ رشته های ورزشی مورد علاقه و نیازمندی­های ورزشی ساکنان روستاهای شهرستان بردسکن و بخش­های شهرآباد و انابد بود. بدین منظور، ورزش­های مورد علاقه و فعال، نگرش در مورد شرکت در ورزش، وضعیت مشارکت، نیازمندی­های ورزشی، نوع برنامه ورزشی و رسانه مورد ...

پايان نامه رشته روانشناسي سال 1387 چکيده يکي از مواردي که همواره توجه روانشناسان، وحققان و دانشمندان را به خود جلب مي کند تاثير تغذيه صحيح و درست بر انواع کارکردهاي رواني مي باشد.در تحقيق حا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم مقدمه طبیعت جهانگردی در هر جامعه، متاثر از عوامل پیچیده و در هم تنیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. علی­رغم پیامدهای اقتصادی چشمگیر و قابل توجه صنعت جهانگردی، بسیاری از صاحب نظران معتقدند، جهانگردی بیش از آن که یک فعالیت اقتصادی باشد، پدیده­ای فرهنگی است. در طی قرون انسان­ها با استفاده از ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M. A. )گرایش : بالینی چکیده هدف از انجام این پژوهش مقایسه طرحواره های هیجانی وتحریف های شناختی در افراد مبتلا به میگرن با افراد سالم بود.برای انجام آن از روش پژوهشی علی مقایسه ای (پس رویدادی) استفاده شد.جامعه آماری کلیه افراد مبتلا به میگرن تحت درمان در کلینیک های اعصاب و روان شهر خرم آباد وهمراهان آن ها بودند که با استفاده از روش نمونه ...

پایان نامه­ جهت دریافت کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی (M.A) چکیده سلامت روان یکی از ملاک های اصلی ارزیابی یک جامعه است و بی شک نقش چشمگیری در کارآمدی وپیشرفت آن بازی می کند هدف: از پژوهش حاضر مقایسه میزان سلامت روان دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل وغیر شاغل می باشد روش : روش انجام پژوهش ازنوع علی مقایسه ای.جامعه آماری شامل داش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه یک شهرکرمانشاه که ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): تحولات ساختار سنی جمعیت جهان از نتایج انتقال جمعیتی و کاهش مرگ ومیر و باروری است. با افزایش سن سلامت سالمندان میتواند درمعرض تهدید قرار گیرد. سالمندان سریعترین نرخ رشد جمعیت را در بین گروههای سنی دارند و در آینده نزدیک جمعیت سالمند در کشورهای در حال توسعه چون ...

دانشکده مدیریت پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت امور شهری چکیده: بروز فساد که به معنی سوء‌استفاده از قدرت قانونی به منظور تأمین نفع شخصی است؛ در تمامی کشورهای دنیا از جمله مهم‌ترین مسائل مدیریت امور کشورها و شهرها در سطوح خرد، میانی و کلان محسوب می‌شود. به نحوی که با خود اثرات و تبعات منفی بسیاری از جمله عدم رضایت شهروندان از سازمان‌ها، گسترش فقر در جامعه، ممانعت از توسعه‌ی ...

ثبت سفارش