پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار)

word 12 MB 29730 109
1392 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

    رشته جغرافیا و برنامه ریزی  توریسم

    مقدمه

    طبیعت جهانگردی در هر جامعه، متاثر از عوامل پیچیده و در هم تنیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. علی­رغم پیامدهای اقتصادی چشمگیر و قابل توجه صنعت جهانگردی، بسیاری از صاحب نظران معتقدند، جهانگردی بیش از آن که یک فعالیت اقتصادی باشد، پدیده­ای فرهنگی است. در طی قرون انسان­ها با استفاده از عقل، امید وسخت کوشی محیط زیست طبیعی را به چشم­اندازی از میراث فرهنگی تبدیل کرده­اند. این چشم­اندازها که آثار و میراث فرهنگی بی­قیمتی هستند که تقریباً غیر قابل جایگزین  می­باشند.

    میراث تنها گذشته نیست بلکه نماد و بازنمود آن است، از گذشته سخن می­گوید، ما را با خودمان آشنا می­کند و دورنمای آینده را برایمان ترسیم می­نماید. میراث می­تواند هم بنیانی برای اتحاد باشد و هم منشایی برای تنازع. این که به چه صورتی و چگونه از آن استفاده کنیم، ماهیت آن را تعیین می­کند. میراث می­تواند همچون ابزاری عمل کرده و رفاه، آسایش و عزت نفس اجتماعی را برای جامعه­ای که در آن قرار گرفته است به ارمغان آورد، این دارایی چنانکه به صورت کارا و اثربخش، مدیریت شود و به گونه­ای پایدار توسعه یابد می­تواند سرچشمه منافع اقتصادی و اجتماعی- فرهنگی سرشاری برای جامعه مورد بحث باشد. با توسعه سایت­های میراث برای اهداف گردشگری نه تنها بودجه مورد نیاز برای حفاظت و نگهداری از سایت را می­توان تامین ­کرد، بلکه اجتماع  پیرامون را نیز از رهیافت­های مثبت اقتصادی حاصل از حضور گردشگر می­توان بهره­مند ساخت. لیکن  باید توجه داشت که گردشگری میراث فرهنگی چالش­ها و مسائل فراوانی را نیز برای اجتماع محلی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، می­تواند به وجود آورد که اتخاذ مدیریت کل­نگر و توانمند­سازی اجتماع محلی بسیاری از این چالش­ها و مسائل را می­تواند کاهش دهد(تیموثی،1389، 9).        

    کشور ایران، از میراث فرهنگی 5000 ساله­ای برخوردار است که در بر گیرنده تمدن­های ادوار مختلف تاریخ  بشری است  و از نظر وجود بناهای تاریخی کمتر کشوری قابل مقایسه با ایران است به طوری که از طرف سازمان جهانی یونسکو، ایران به عنوان یکی از 10 کشور مهم جهان با آثار ارزنده تاریخی معرفی شده است امروزه، پدیده­هایی چون جهانگردی از حالت نوعی ابزار سیاسی خارج شده و به یک جریان طبیعی مبادله فرهنگی بدل گردیده­اند.

    گیلان بی­هیچ گزافه و گمان، یکی از کهن­سال­ترین زیستگاه­ها و خاستگاه­های فرزندان ایران زمین است. این سرزمین، فراخنای تاریخ ایران و فرازگاه تاریخ تشیع ایران است.

    اما امروز از گیلان بزرگ چه مانده است جز نشانه­هایی در دل کتاب­های تاریخ و بناهایی که رو به ویرانی­اند و یادها و نواهایی درباورها و آیین­ها و آواهایی که بر زبان مردان و زنان این دیار به زیبایی نشسته­اند و برشیوه­های زیست مردم این سامان دلالت دارند. جاذبه­های تاریخی گردشگری گیلان، مجموعه ای از یادمان­های مربوط به ادوار مختلف است که قدمت برخی از آنها(مانند غارهای باستانی در­بند رودبار) به بیش از 100هزار سال پیش می­رسد (جهانی، 1386،13).  

    یکی از نقاطی که آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده است، بخش مرکزی شهرستان رودبار می­باشد که در این تحقیق به چالش­های پیش­روی آن می­پردازیم، باشد که با برنامه­ریزی مناسب این آثار ارزشمند تاریخی گردشگر بیشتری را جذب نماید. برای شناخت آنچه که از این میراث بزرگ مانده است، باید گام­های استوار برداشت و دستاورد پژوهش­ها و تحقیقات اندیشمندان را گرد­آورد و به نسل جوان و نسلی که فردای این دیار از آن اوست، سپرد.     

    . بیان مسأله

    امروزه صنعت گردشگری یکی از 3 صنعت برتر جهان از نظر ایجاد اشتغال ودرآمد ارزی مطرح است. گردشگری عامل مهم واساسی برای توسعه وپیشرفت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی مناطق و همچنین یکی از روش های پررونق گذران سالم اوقات فراغت به شمار می رود.

    این صنعت که از آن به عنوان صنعت نامرئی یاد می شود موجب توسعه همه جانبه مناطق شده مشاغل بی شماری ایجاد کرده وباعث ارتقاء سطح دانش وآگاهی انسان ها می شود وبه همین دلیل به عنوان پدیده ای مهم در تسهیل امر توسعه به شمار می­رود (گولتا، 1384،43).

    بازدید از منابع فرهنگی وتاریخی یکی از بزرگترین، فراگیرترین و روبه رشدترین بخش های صنعت گردشگری عصر حاضر است.  در حقیقت، این چنین به نظر می رسد که گردشگری میراث رشد بسیار سریع تری از سایر اشکال گردشگری خصوصا در کشورهای در حال توسعه داشته و باید آن را به عنوان ابزار بالقوه مهمی برای کاهش فقر و توسعه اقتصادی جامعه به حساب آورد.

    گردشگری میراث معمولا به عناصر زنده و بنا شده فرهنگ متکی است واز گذشته ملموس و ناملموس به عنوان منبعی برای گردشگری بهره می گیرد.  اگرچه روز به روز علاقه به گردشگری میراث بیشتر می شود ولی رشته ای نو پا است در رابطه با پویایی گردشگری میراث فرهنگی در مناطق در حال توسعه، فقدان تحقیقات یکپارچه هنوز احساس می شود.

    کشور ایران به عنوان یکی از تمدن های باستان دارای میراث فرهنگی عظیم و چشمگیر می باشد.

    یکی از مکان هایی که دارای پیشینه وتمدن کهن و دارای بناها و محوطه های تاریخی و باستانی و. .. است شهرستان رودبار می باشد. این شهرستان منطقه ای کوهستانی و مرتفع ترین شهرستان استان گیلان با مساحت در حدود 2300 کیلومترمربع به شمار می رود.

    این تحقیق می کوشد با برنامه ریزی و ارائه راهکار جهت توسعه میراث فرهنگی بخش مرکزی شهرستان رودبار به گسترش گردشگری این منطقه باستانی کمک نماید.

    1-2. اهداف تحقیق

     -شناخت و معرفی آثار وابنیه های تاریخی و محوطه ها در بخش مرکزی شهرستان رودبار

     - شناخت میراث فرهنگی و تاثیر آن بر جذب گردشگر در بخش مرکزی شهرستان رودبار

    - ارائه راهکار جهت توسعه گردشگری میراث فرهنگی در بخش مرکزی شهرستان رودبار

     1-3. سوال تحقیق

    آیا شناخت میراث فرهنگی بخش مرکزی شهرستان رودبار موجب توسعه گردشگری منطقه می گردد؟

    1-4. فرضیه های تحقیق

    شناخت میراث فرهنگی موجب جذب گردشگر به این منطقه می­گردد.

    برنامه ریزی جهت گردشگری میراث فرهنگی موجب توسعه گردشگری منطقه می­گردد.   

    1-5. محدودیت­ها و موانع تحقیق

    همواره پژوهشگران در تحقیقات خود با محدودیت­هایی مواجه هستند. محدودیت­ها به عنوان یک واقعیت باعث کند رسیدن به هر هدفی می­گردند، تحقیق حاضر نیز از این قاعده مستثنی نمی­باشد. لذا محدودیت­های اصلی این تحقیق عبارتند از:

    عدم همکاری مسئولان سازمان­ها و مراکز

    عدم همکاری عده ای از گردشگران

    کمبود منابع در مورد محدوده تحقیق

    عدم همکاری سازمان متولی و نداشتن اطلاعات به روز و کافی در این زمینه.  

    1-6. پیشینه تحقیق

    اگرچه روز به روز علاقه به گردشگری میراث بیشتر می­شود، ولی رشته­ای نو پا است و در این مقوله فقدان تحقیقات احساس می­شود.  درباره این موضوع در سطح منطقه کاری صورت نگرفته است به جز در معدودی از کتاب­های خارجی که به صورت جزئی در مورد جغرافیای فرهنگی (بعد مادی) توضیحاتی داده شده است. در ذیل به چند نمونه اشاره می شود:

    -عظیمی(1382)، در مقاله اقتصاد جهانگردی میراث فرهنگی به این امر می­پردازد که شهرها و شهرک­های تاریخی بدون تردید بهترین نمونه میراث فرهنگی و اجتماعی محسوب می­گردند و محقق به این نتیجه دست پیدا کرده است که باید بهای بیشتری را به مطالعات کاربردی جهت ارزیابی تاثیرات در اقتصاد شهر، منطقه و حتی کل اقتصاد، مقصد جهانگردی فرهنگی داده شود.

    -سلطانی،1388، در مقاله بازآفرینی مرکز شهر، توسعه گردشگری برمحور مرکزتاریخی شهر به این مقوله می­پردازد که مراکز تاریخی شهرهای ایران مهمترین جاذبه­های گردشگری این شهرها هستند و وجوه متمایز و خصوصیات منحصربه فرد مکانی، تاریخی و فرهنگی هر شهر را در واقع باید در همان بافت تاریخی وآثار کالبدی و معنایی به جای مانده درآن جستجو نمود. در نتایج این پژوهش به این جمع­بندی رسیده است که پیشینه و شرایط حال حاضر شهرهای ایران نشانگر این حقیقت است که ویژگی­ها و مزیت­های ذکر شده برای مرکز تاریخی شهر در خصوص غالب شهرهای تاریخی کشور صدق می­کند.  لیکن به دلیل فقدان زیر ساخت­های مناسب جهت ایجاد جاذبه های مکمل، توجه به مراکز تاریخی شهر به عنوان مهمترین و موثرترین مزیت نسبی در جذب گردشگران داخلی و خارجی و توسعه صنعت گردشگری در شهرهای متوسط کشور از اهمیت ویژه­ای برخوردار است.    

    جهانی(1390)، در مقاله نیم­نگاهی به محور گردشگری تاریخی و طبیعی روستای یسن (دیلمان)، می­نویسد: میراث فرهنگی هر ملتی بیانگر جنبه نبوغ آن ملت و تداوم اسرارآمیزی است که هر ملت آنچه را در طی قرون و اعصار آفریده است و هرآنچه که می­تواند بالقوه در آینده بیافریند، با هم ارتباط می­دهد. فعالیت­های صنعتی و کشاورزی در طی چند سال اخیر در مناطق کوهستانی، جلگه­ای گیلان موجودیت تپه­های باستانی محوطه­های تاریخی و بناهای قدیمی خصوصا روستای یسن در دیلمان (سیاهکل) را شدیداً به مخاطره انداخته است. برخی از این آثار منجمله گورستان­های تاریخی پیش ازآن مورد حفاری علمی قرار بگیرند مورد حفاری غیر مجاز قرار گرفته است. در این استان به لحاظ تنوع اشیاء مکشوفه از منابع مختلف آن از قدیم الایام محل استقرار و تمدن زیست بوده است. این نکته حائز اهمیت است که تحقیقات انجام یافته در استان گیلان مقطعی بوده و نه تنها استمرار نداشته بلکه یک حوزه جغرافیایی معینی را نیز در حیطه پژوهش خود نداشته است.   

    -خاکبان(1390)، در مقاله خود تحت عنوان آسیب­های مردمی در بناهای تاریخی، لزوم آشتی با مردم و کمک طلبیدن ازآنان در حفظ و حراست از میراث عظیم برجای مانده از گذشتگان را مهم ارزیابی نموده است، اما گام برداشتن در این­سو، کاری سخت و دشوار و نیازمند پیدا نمودن راهکارهای اجرایی دانسته است. بر این اساس در یک جمع بندی کلی پیشنهادهایی را ارائه نموده است:

    ضرورت ارائه طرح جامع حفاظت شهر و روستاهای تاریخی با عنایت به بناهایی که دارای ارزش فرهنگی هستند و بدون فراموش کردن بناهایی که متعلق به دوران مدرن هستند.

    به اجرا گذاردن سیاست مستمر در زمینه حفاظت، نیازمند اقدام گسترده درزمینه تمرکززدایی و توجه دقیق به فرهنگ محلی است.

    -تلاش در جهت حفظ اصالت بنا، منجر به جذب گردشگران و فراهم نمودن بستری مناسب جهت اشتغال خواهد بود.

    فرهنگ­سازی از طریق ساخت برنامه های فرهنگی و اطلاع رسانی به وسیله مطبوعات ویا سایر مکانیزم­های ممکن.

    هماهنگی بین مسوولین محلی و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی جهت ارایه تمهیداتی در زمینه کاهش آسیب­های مردمی و فراهم نمودن زمینه­های اجرایی آن.

    برگزاری دوره­های آموزشی چگونگی حفاظت از ابنیه وآثارتاریخی جهت متولیان بقاع متبرکه.

    انجام پژوهش­های مطالعاتی و گنجاندن آن در برنامه­های آموزش عمومی.        

    حقدوست (1391)، در مقاله­ای تحت عنوان، بازسازی محله­های قدیمی شهررشت به منظور توسعه جاذبه­های گردشگری شهری (مطالعه موردی، محله­ساغریسازان) به این نتایج دست پیدا کرده است که جاذبه­های مذهبی و بافت تاریخی محله ساغریسازان در کنار معماری قدیمی موجود، می­توانند عوامل مثبتی در جذب گردشگران محسوب شوند. حال آنکه عدم شناخت مسافران نسبت به جاذبه­های گردشگری شهررشت و کمرنگ جلوه دادن آنها در مقایسه با شهرهای پیرامون، موجب گردیده که اغلب گردشگران این شهر را به عنوان یک مقصد مستقل نشناخته و بیشتر به عنوان یک مسیر گذری برای رسیدن به شهرهای اطراف از آن عبور کنند. حال آنکه با اطلاع رسانی مناسب و انجام تمهیدات در زمینه ی توسعه­ی گردشگری­شهری، از جمله بازنگری در احیای محله­های قدیمی و تاریخی می­توان زمینه ی لازم برای افزایش مدت ماندگاری مسافران رادر مرکز استان فراهم نمود.

    نیاوپان (2006)، در ژورنال گردشگری میراث، گردشگران میراث را بر اساس انگیزه  به سه دسته تقسیم می کنند: فرهنگ محور، حساس به فرهنگ و آگاه به فرهنگ. این انگیزه­ها همراه با آثار باقیمانده از گذشته، گستره­ای از انواع گردشگری میراث را به وجود می­آورند که همه­ی آنها جزء مهمی از محصول میراث در کشورهای کمتر توسعه یافته هستند.

    نصوری (1389)، در تحقیق خود به بررسی چالشها و فرصت‌های گردشگری در مناطق روستایی شهرستان رودبار پرداخته است. رضائی و علیزاده (1389)، نیز در پژوهش خود «توان­های اکوتوریستی در شهرستان رودبار با تأکید بر توانایی‌ها و محدودیت‌های عناصر اقلیمی» را مورد بررسی قرار داده اند.

    رضائی و همکاران (1389) نیز در تحقیق خود تحت عنوان«بررسی و تحلیل عوامل جذب توریست در شهرستان رودبار با تأکید بر عوامل محیط طبیعی» به این نتیجه رسیده اند که شهرستان رودبار به رغم برخورداری از سابقه درخشان فرهنگ و تمدن کهن و جذابیت متعدد گردشگری و بویژه اکوتوریستی، تاکنون آنگونه که شایسته است مورد توجه مسئولین، برنامه‌ریزان و سرمایه‌گذاران قرار نگرفته و به لحاظ ضعف زیرساخت‌ها، مورد استقبال گردشگران نیز قرار ندارد. در تمامی این تحقیقات به جذابیت­های گردشگری (اکوتوریستی، فرهنگی و تاریخی) و چگونگی جذب گردشگر در استان و شهرستان رودبار اشاره شده و به توسعه صنعت گردشگری تاکید شده است.

     مطالعات مقدماتی نشان می­دهد که، شهرستان رودبار با جاذبه­های بی بدیل طبیعی و تاریخی یکی از مکان های تاریخی با  پیشینه وتمدن کهن و دارای بناها و محوطه­های تاریخی و باستانی است. در این تحقیق تلاش بر این  است تا با بررسی جاذبه­های فرهنگی در کنارسایر مواهب طبیعی به ارائه رهنمودهای لازم جهت توسعه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان رودبار جهت گسترش گردشگری در این منطقه باستانی پرداخته شود.

     

     1-7. واژه ها و مفاهیم اساسی تحقیق

    1-7-1. جغرا فیا و توریسم

    جغرافیای گردشگری به عنوان شاخه­ای از علم جغرافیا، فعالیت­های توریستی را به طور مجرد بلکه در قالب و در ارتباط با دیگر عوامل محیطی اعم از طبیعی و انسانی بررسی می­کند.

    حیات اقتصاد توریستی یک پدیده مکانی که بادیگر پدیده های موجوددر ارتباط بوده و متقابلاً از آنها متاثر می­شود. در هر مطالعه جغرافیای توریستی باید امکان فعالیت­های توریستی و ویژ گی­های توریستی آن مورد مطالعه قرار گیرد همچنین رابطه این فعالیت با دیگر پدیده­ها مشخص گردد. از این رو مطالعات جغرافیای توریستی آگاهی از دو قطب جغرافیا یعنی انسان و محیط که مناظر و چشم­اندازهای توریستی  جغرافیایی را تشکیل می­دهند از ضروریات است. بنابر این جغرافیای توریستی به عنوان شاخه­ای از جغرافیا دارای جایگاه ویژه و مستحکمی است(رضوانی، 1384، 7).

     1-7-2. برنامه ریزی

    برنامه­ریزی در جامع­ترین تعریف عبارت است از سازماندهی آینده برای دستیابی به هدف­هایی معین.  بنابراین در برنامه­ریزی، یک عنصر قوی پیش­بینی وجود دارد، زیرا تلاش می­کند که آینده را اگر چه به صورتی جامع، از پیش تعیین کند. این جامعیت که ناشی از وجود عوامل زیادی است به صورت خیلی دقیق قابل پیش­بینی نیست (ضرغام، 1389،77).

     1-7-3. توسعه

    اندیشمندان متعددی در علوم مختلف سعی نموده­اند برای این فرایند تعریف جدیدی ارائه  دهند.  مایکل تودارو در کتاب توسعه اقتصادی در جهان سوم از توسعه  چنین تعریف دارد: جریانی است که مستلزم تغییرات اساسی اجتماعی، طرز تلقی  عامه مردم و نهادهای ملی و نیز تسریع رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و ریشه کن کردن فقر مطلق است(تودارو،1370،7). همه توسعه­ها، با تغییر همراه هستند (داس­ویل، 1387،200).

     1-7-4. توسعه گردشگری

    توسعه گردشگری یعنی تغییر و تحول گردشگری در طول زمان و در مقیاس­های گوناگون جغرافیایی می­باشد (ضیایی، 1388،22).

    1-7-5. میراث فرهنگی

    به مجموعه مظاهر مادی اطلاق می­شود که خارج از وجود ما تحقق مادی و فیزیکی دارد. بیشتر ارزش­های تاریخی ­و­ هنری  بر آثار و مظاهر مادی مترتب است مانند شهرها، بناها، اشیا و. . . 

    Abstract

    Tourism is a trip of some people to a destination except the usual place they live the main attraction of tourism is culture. Without considering culture which causes differences, every where is the same? Today, visiting historical and cultural sources is one of the greatest, most universal and developing parts of tourism industry. In fact, the tourism of cultural heritage seems to have had a faster growth than the other forms of tourism, especially in developing countries, and should be taken in to account as an important potential tool in order to decrease poverty and expand the community’s economy.

    The aim of this study that its investigable boundary is the central district of Roudbar county is the study of the effect of the planning of cultural heritage on the development of tourism in this area. For this a questionnaire was compiled based on Morgans table (384) and on the basis of liker’s spectrum, and then was completed by tourists, and at the end, was examined by samples t-test.

    Considering the gield results, one can say that better recognition of the attraction of cultural heritage is a step to increase the attraction of cultural heritage is a step to increase the number of tourism in these areas, and this requires long-term planning via advertising, developing tourism installation, constructing convenient roses etc,in these historical structures, so we can be hopeful to see the major number of enthusiast and cultured tourists who will come to visit these places in Roudbar country.

     

    Key words: planning, development of tourism, tourism of cultural heritage. Roudbar county.

  • فهرست:

    چکیده  .......................................................................................................................................

    مقدمه ..........................................................................................................................................

    فصل اول:کلیات تحقیق

     

    1-1.بیان مسأله.................................................................................................................................

     

    1-2. اهداف تحقیق...................................................................................................................

     

    1-3.سوال تحقیق......................................................................................................................

     

    1-4.فرضیه‏های تحقیق.............................................................................................................

     

    1-5. محدودیت­ها و موانع تحقیق...................................................................................................

     

    1-6. پیشینه تحقیق...................................................................................................................

     

    1-7. واژه ها و مفاهیم اساسی تحقیق............................................................................................

     

     

    1-9-1. جغرا فیا و توریسم................................................................................................

     

     

    1-9-2. برنامه­ریزی............................................................................................................

     

     

    1-9-3. توسعه....................................................................................................................

     

     

    1-9-4. توسعه گردشگری..................................................................................................

     

     

    1-9-5. میراث فرهنگی.......................................................................................................

    فصل دوم- مبانی نظری و ادبیات تحقیق

     

    2-1. پیوند جغرافیا با فعالیت های توریستی...................................................................................

     

    2-2. تعریف فراغت وتفریح..........................................................................................................

     

     

    2-2-1. فراغت.....................................................................................................................         

     

     

    2-2-2. تفریح.......................................................................................................................

     

    2-3. تعریف، مفاهیم گردشگری....................................................................................................

     

    2-4. انواع توریسم....................................................................................................................

     

     

    2-4-1. توریسم تفریحی......................................................................................................

     

     

    2-4-2. توریسم درمانی........................................................................................................

     

     

    2-4-3. توریسم مذهبی........................................................................................................

     

     

    2-4-4. توریسم فرهنگی.....................................................................................................

           فهرست مطالب      

    عنوان

     

     

    2-4-5. توریسم تاریخی.......................................................................................................

     

     

    2-4-6. توریسم ورزشی.......................................................................................................

     

     

    2-4-7.توریسم تجاری..........................................................................................................

     

    2-5.گردشگرى و تجارت بین المللى.......................................................................................

     

    2-6. حوزه های گردشگری......................................................................................................

     

    2-7. ارکان صنعت جهانگردی ....................................................................................................

     

    2-8. اهمیت گردشگری.............................................................................................................

     

    2-9. تاریخچه صنعت گردشگرى.............................................................................................

     

     

    2-9-1. تاریخچه صنعت گردشگرى در جهان.....................................................................

     

     

    2-9-2. تاریخچه صنعت گردشگرى در ایران......................................................................

     

     

    2-9-3. تاریخچه تشکیلات گردشگری در ایران..................................................................

     

    2-10. تعریف فرهنگ..............................................................................................................

     

    2-11. ریشه واژه فرهنگ..........................................................................................................

     

    2-12. کاربرد واژه ی فرهنگ...................................................................................................

     

     

    2-12-1. تعاریف مفهومی فرهنگ.........................................................................................

     

     

    2-12-2. تعاریف جنبه تاریخی............................................................................................

     

    2-13. جاذبه های فرهنگی.........................................................................................................

     

    2-14. میراث فرهنگی..............................................................................................................

     

    2-15. مواریث فرهنگی ............................................................................................................

     

    2-16. سایتهای فرهنگی ...........................................................................................................

     

     

    2-16-1. مکانهای پیش از تاریخ........................................................................................

     

     

    2-16-2. مکانهای تاریخی .................................................................................................

     

     

    2-16-3. سایت فرهنگی دوره معاصر ..................................................................................

     

    2-17. محصول گردشگری میراث .......................................................................................... 

     

    2-18. تقسیم بندی گردشگران میراث بر اساس انگیزه ...........................................................

     

    2-19. چالش­های عمده در رابطه با حفاظت از میراث فرهنگی..............................................

       فهرست مطالب      

    عنوان

     

    2-20. کمیته ملی ایکوموس ....................................................................................................

     

    2-21. اصول منشور گردشگری فرهنگی(مدیریت گردشگری در مکانهای دارای ..................

     

    2-22. توسعه...........................................................................................................................

     

    2-23. توسعه گردشگری ........................................................................................................

     

    2-24. اجزای توسعه گردشگری  ..............................................................................................

     

    2-25. توسعه پایدار ................................................................................................................

     

    2-26. منابع فرهنگی................................................................................................................

     

    2-27.برنامه­ریزی.......................................................................................................................

     

    2-28. برنامه ریزی توسعه گردشگری ....................................................................................

    فصل سوم – داده­ها  و  روش کار

     

    3-1. موقعیت و وسعت شهرستان رودبار................................................................................

     

    3-2. موقعیت و وسعت بخش مرکزی شهرستان رودبار..............................................................

     

    3-3.داده­های تحقیق ................................................................................................................

     

    3-4. روش تحقیق ....................................................................................................................

     

     

    3-4-1. روش گردآورى اطلاعات........................................................................................

     

     

    3-4-2.ابزار گردآوری اطلاعات  ........................................................................................

     

     

    3-4-3. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.............................................................................

    فصل چهارم- یافته­های تحقیق

    4.یافته­های تحقیق.........................................................................................................................

     

    4-1.ویژگیهای جغرافیایی محدوده تحقیق.................................................................................

     

     

    4-1-1.زمین شناسى........................................................................................................... 

     

     

    4-1-2. توپوگرافى..............................................................................................................

     

     

    4-1-3.شیب....................................................................................................................... 

     

     

    4-1-4.آب و هوا................................................................................................................

     

     

    4-1-5.منابع آب..................................................................................................................

     

    فهرست مطالب      

    عنوان

     

     

    4-1-6.پوشش گیاهى..................................................................................................................

     

    4-2.ویژگیهای جمعیتی...................................................................................................................

     

     

    4-2-1.ساختار جنسی و سنی جمعیت........................................................................................

     

     

    4-2-2.تعداد، توزیع و تحولات خانوار و جمعیت......................................................................

     

    4-3.ویژگی­های اقتصادی.............................................................................................................

     

    4-4.جاذبه­های بخش مرکزی شهرستان رودبار..........................................................................

     

     

    4-4-1.تپه باستانى کلورز......................................................................................................

     

     

    4-4-2.محوطه­ پارینه­سنگى قدیم گنج­پر....................................................................................

     

     

    4-4-3.پل­­سیاه­رود ..................................................................................................................

     

     

    4-4-4.پل خشتى لوشان.....................................................................................................

     

     

      4-4-5.قلعه گورمیرزا.......................................................................................................

     

     

    4-4-6.کاروانسراى پشته.......................................................................................................... 

     

     

    4-4-7.راه پیشین گیلان.......................................................................................................

     

     

    4-4-8.قلعه کول دوگاهه....................................................................................................

     

     

    4-4-9.قلعه دختر لویه........................................................................................................

     

     

    4-4-10.برج دیدبانى لشگرگاه..................................................................................................

     

     

    4-4-11.ییلاق ها و چشم اندازهاى طبیعى رودبار.................................................................

     

    4-5.آثار ثبت شده استان گیلان...............................................................................................

     

    4-6.تجزیه وتحلیل پرسشنامه.................................................................................................

     

     

    4-6-1.جنسیت گردشگران................................................................................................

     

     

    4-6-2.سن گردشگران شهرستان رودبار......................................................................................

     

     

    4-6-3.میزان تحصیلات گردشگران...........................................................................................

     

     

    4-6-4.مشاغل گردشگران.................................................................................................

     

     

    4-6-5.مبدا سفر گردشگران شهرستان رودبار ........................................................................

     

     

    4-6-6.نوع وسیله سفر..........................................................................................................

     

     

    4-6-7.اهداف سفر...................................................................................................................

           فهرست مطالب      

    عنوان

     

     

    4-6-8.فصول سفر.................................................................................................................

     

     

    4-6-9.منبع ترغیب کننده سفر.............................................................................................

     

     

    4-6-10.جایگاه میراث فرهنگی در بخش مرکزی رودبار.....................................................

     

     

    4-6-11.اهمیت گردشگری فرهنگی در افزایش درآمد وشغل......................................................

     

     

    4-6-12.نقش میراث فرهنگی در جذب و افزایش گردشگر شهرستان رودبار........................

     

     

    4-6-13.نقش روستاهای تاریخی در گردشگری فرهنگی شهرستان رودبار.................................

     

     

    4-6-14.تاثیر کمبود اقامتگاهها در وضعیت گردشگری فرهنگی شهرستان رودبار....................

     

     

    4-6-15.تاثیر راههای نامناسب منتهی به آثار تاریخی در توسعه گردشگری شهرستان رودبار.......

     

     

    4-6-16.میزان آسیب بازدید مکرر و غیر اصولی به بافت های تاریخی شهرستان رودبار............

     

     

    4-6-17.نقش تبلیغات ناکافی در توسعه میراث فرهنگی  شهرستان رودبار............................

     

     

    4-6-18.نقش برنامه ریزی گردشگری فرهنگی در توسعه توریسم شهرستان رودبار.................

    فصل پنجم- نتیجه گیری و تفسیرداده­ها 

     

    5-1.نتیجه گیری........................................................................................................................

     

    5-2.آزمون فرضیه­ها .................................................................................................................

     

    5-2-1.فرضیه اول.............................................................................................................................

     

    5-2-2.فرضیه دوم          .....................................................................................................................

     

    5-3 . راهبردهای توسعه منابع گردشگری................................................................................  

     

    منابع و ماخذ ................................................................................................................

     

    پیوست............................................................................................................................

    .

    منبع:

    ابراجی مریانی، مریم.1380، طراحی مجموعه توریستی –تفریحی جوکندان تالش، پایان نامه کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه تبریز

    ابراهیم زاده، عیسی، ضیایی، محمود، دلشاد.1391، اصول وفرآیند برنامه ریزی راهبردی توسعه توریسم، مشهد، انتشارات صحراشرق

    بونی فیس، پریسیلا.1380، مدیریت گردشگری فرهنگی، ترجمه: محمود عبدالله زاده

    تریگ، پیتر. 1378، بررسی صنعت جهانگردی و صنعت فراغت، مترجمین: مرتضی احمدی، جوادپور، اردکانیان، انجمن خدمات فرهنگی ایرانیان خارج از کشور

    توحیدی، فائق. 1388، آشنایی با میراث فرهنگی، تهران، انتشارات سبحان نور

    تودارو، مایکل. 1370، توسعه اقتصادی در جهان سوم، مجموعه برنامه و توسعه تهران، سازمان برنامه وبودجه، جلد اول

    تیموثی، دالن جی، نیاوپان، جیان پی. 1389، میراث فرهنگی و گردشگری در کشورهای درحال توسعه، مترجمین، اکبر پورفرج، جعفر باپیری، تهران، انتشارات مهکامه

    جان لی. 1378، گردشگری و توسعه در جهان سوم، ترجمه :رکن الدین افتخاری، شرکت چاپ ونشر بازرگانی

    جهانی، ولی.1385، قلعه­های گیلان، رشت، انتشارات فرهنگ ایلیا

    جهانی، ولی.1387، جاذبه­های تاریخی گیلان، رشت، انتشارات فرهنگ ایلیا

    جهانی.ولی.1390، نیم نگاهی به محور گردشگری تاریخی و طبیعی روستای یسن(دیلمان)، مجله مدیریت جهانگردی،  شماره 34

    حافظ نیا، محمدرضا. 1387، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت

    خاکبان، مژگان. 1390، آسیب­های موردی در بناهای تاریخی، مدیریت جهانگردی، شماره 34

    داس ویل، راجر.1384، مدیریت جهانگردی:مبانی، راهبردهاوآثار، ترجمه:سید محمد اعرابی، داوود ایزدی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی

    داغستانی، سعید. 1391، جاذبه­های گردشگری، مفاهیم، مدیریت و برنامه­ریزی، تهران، انتشارات مهکامه

    دلاور، علی.1380، مبانی نظری و علمی پژوهشی در علوم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد

    دهخدا، علی اکبر.1360، لغت نامه جلد 19، دانشگاه تهران

    ذوالفقاری، حسن. 1389، آب وهواشناسی توریسم، تهران، انتشارات سمت

    رضائی، پرویز ،رضا خوشرفتار و سمیه قدرتی. 1389، ارزیابی عناصر جذب گردشگر در شهرستان رودبار با تاکید بر عوامل طبیعی، فصلنامه اندیشه جغرافیایی ،37، دانشگاه زنجان.

    رضائی، پرویز­ و­فریدون علیزاده.1389، بررسی توان­های اکوتوریستی شهرستان­ رودبار با تاکید بر توانایی‌ها و محدودیت‌های عناصر اقلیمی، همایش منطقه­ای توسعه پایدار شهرستان رودبار ، 7 اسفند 1389، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودبار

    رضایی، پرویز.1385، توان­سنجی دره سفیدرود از نظر باد و تولید انرژی، مجله چشم­انداز جغرافیایی، دانشگاه آزاد واحد رشت، شماره 1

    رضایی، پرویز.1382، بررسی اقلیمی باد منجیل، مجله تحقیقات جغرافیایی، شماره 68

    رضوانی، علی اصغر.1382، جغرافیا و صنعت توریسم، دانشگاه پیام نور

    سلطانی، مهرداد.1388، بازآفرینی مرکزشهر(توسعه گردشگری برمحور تاریخی شهر، ماهنامه تخصصی منظر، شماره 50، سال او

    شالچیان، طاهره. 1385، آداب وفرهنگ سفر، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران 

    شفیعی، بیژن.1383، جامعه شناسی گردشگری، انتشارات وارسته

    شکوئی، حسین.1354، مقدمه­ای بر جغرافیای جهانگردی، تهران، موسسات تحقیقات اجتماعی

    شکوئی، حسین. 1384، اندیشه­های نو در فلسفه جغرافیا، تهران، انتشارات گیتاشناسی

    ضیایی، محمود. 1388، جغرافیای گردشگری، تهران، دانشگاه پیام نور

    ضرغام، حمید. 1389، برنامه­ریزی توسعه جهانگردی، رویکردی هم­پیوند و پایدار، تهران، انتشارات مهکامه

    علی اکبری. اسماعیل، 1392، جغرافیای گردشگری ایران، تهران، انتشارات سمت

    فاخته، قربان. 1386، نگاهی به گیلان زمین، تهران، انتشارات لوح زرین

    فخرالسادات، امین. 1384، روش­های مقدماتی آماری در روانشناسی، انتشارات سمت

    فیض بخش، هوشنگ. 1355، صنعت جهانگردی در ایران و جهان، مرکز عالی خدمات جهانگردی و اطلاعات 

    کشوردوست وعلیرضا، فاخته. 1385، گیلان­شهرها، رشت، انتشارات وارسته44

    کیوانی، عبدالله.1390، راهنمای گردشگری گیلان، رشت، شرکت نگاه سبز گویا

    گی، چاک،وای.1994، جهانگردی در چشم­اندازی­ جامع، مترجمین:­علی پارساییان،­ سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی

    گولتا، گولیمو. 1374، روانشناسی توریستی، ترجمه محمد حسن افضلی نژاد، انتشارات تالار کتاب

    محلاتی، صلاح الدین.1380، درآمدی بر جهانگردی، تهران، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

    منشی زاده، رحمت الله. 1384، اندر مقوله گردشگری، تهران، انتشارات پیام مولف

    مدنی، علی.1384، مفاهیم و روش­های اساسی آمار، انتشارات سمت

    معین، محمد. 1376، فرهنگ فارسی، جلد دوم، انتشارات امیر کبیر

    منتظری، التفات. 1383، توریسم روستایی شهرستان تالش، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

    نصوری،م. 1389، بررسی چالش­ها و فرصت­های گردشگری در مناطق روستایی رودبار (رحمت‌آباد و بلوکات)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی رشت

    ولا، فرانسوا، یونیل، بیچریل.1384، گردشگری بین المللی، مترجمین:محمد ابراهیم گوهریان، محمد مهدی کتابچی، انتشارات امیرکبیر

    Gee,Makens,choy,1989,the travel industry. (2ed), Newyork, NY: van Nostrand Reinhold, P12.

    47.  nskeep, Edward.,1991."Torism planning, An integrated a nd sustainable development approach. canada", john wile &sons Inc

    48.  www.gashtaniha.com

     

    سایر منابع:

    اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان،1389، راهبردهای توسعه گردشگری در شهرستانهای استان گیلان، شرکت مهندسین مشاور سبز اندیش پایش (ساپ)

    روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان گیلان سال 1391

    سازمان جهانی جهانگردی (WTO)1995

    سازمان جهانی گردشگری(2001)

    سازمان مدیریت و برنامه­ریزی استان گیلان، 1385، ص 24

    سازمان مدیریت و برنامه­ریزی استان گیلان، 1382، ص31

    سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان1391

    سازمان هواشناسی استان گیلان1389

    سالنامه آماری استان گیلان سال1390

    سالنامه آماری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، 1385

    سرشماری نفوس و مسکن ،سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان 1390

    سیمای اقتصادی، اجتماعی شهرستان رودبار، 1387، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان گیلان

    شرکت تحقیقات جهاد سازندگی، 1382، 124)

    شرکت جهاد تحقیقات آب و آبخیزداری 1382و1383

    شرکت سهامی آب منطقه­ای گیلان، 1384

    مطالعات میدانی نگارنده        

    .


موضوع پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), نمونه پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), جستجوی پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), فایل Word پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), دانلود پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), فایل PDF پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), تحقیق در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), مقاله در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), پروژه در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), پروپوزال در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), تز دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), پروژه درباره پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), گزارش سمینار در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار), رساله دکترا در مورد پایان نامه برنامه ریزی توسعه گردشگری با تاکید بر میراث فرهنگی (بخش مرکزی شهرستان رودبار)

چکیده: در کشور ما فرصت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که تاکنون کمتر به آنها پرداخته شده است. مدیریت کلان در صنعت گردشگری باید فرصت‌ها را شناسایی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایه‌گذاری را در آنها مهیا کند. ایران در میان 200 کشور جذب کننده گردشگر در جهان رتبه 56 و از نظر درآمد ارزی رتبه 69 را دارد. گردشگری فرهنگی به‌نوعی آشکار و پنهان در حراست از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: همانطور که می دانیم با افزایش چشمگیر جمعیت و توسعه مدرن و صنعتی شدن شهرها، مشکلات افراد بیشتر، که در کنار این مشکلات مسئله فراغت افراد مطرح شد با توجه به کمبود امکانات فراغتی در جامعه ما باعث شد دست اندرکاران و برنامه ریزان شهری را به فکر انداخت تا به منظور غلبه بر این مشکل راهکارهایی را ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی چکیده گردشگری یکی از صنایع بزرگی است که در ده های اخیر قرن بیستم به شدت مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و این صنعت را به یکی از بزرگترین صنایع جهان بدل کرده است. اهمیت این صنعت، وجود مطالعات همه جانبه و به روز را ضرورت می بخشد که از آن میان مطالعه تنوع فرهنگی با توجه به نیاز امروز جهانیان، یکی از آن هاست. با توجه به روند ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته: جغرافیا / گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده این پژوهش در باره بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان می باشد.گردشگری شهری به شکلی از صنعت گردشگری گفته می شود که با مباحثی همچون گذران اوقات فراغت وگشت و گذار شهروندان در داخل شهر و حوزه نفوذ آن ارتباط دارد. امکانات اقامتی و پذیرایی یکی از اجزاء ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده این پایان نامه به بررسی وضعیت گردشگری جنگ به منظور توسعه گردشگری ملّی «مطالعه موردی استان خوزستان» پرداخته است. با توجه به این موضوع که جنگ پیامدهای منفی بر صنعت گردشگری دارد، در دهه های اخیر، به موضوع گردشگری بعد از جنگ در مناطق جنگی پرداخته شده است. گردشگری جنگ، شکلی جدید از گردشگری است ...

پایان نامه برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد (MS) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی توریسم فعالیت گردشگری بعنوان فعالیت فرابخشی بطور مستقیم و غیر مستقیم بر سایر بخش های اقتصادی تاثیر گذاشته اند. شهرها با گسترش شهرنشینی توانسته اند از مقصدهای مهم گردشگری محسوب شوند. شهر میبد با داشتن پتانسیل های غنی و ماندگار تاریخی آئین های مذهبی می تواند مقصدی برای گردشگران علاقمند باشد. در این تحقیق به ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و صنعت توریسم چکیده موضوع توریسم و صنعت جهانگردی در دنیای معاصر و بخصوص درکشورهای توسعه یافته، هم تراز دیگر صنایع و بخش های اقتصادی رشد بسیار چشمگیری داشته است .امروزه بسیاری از کشورهای جهان ، ابعاد گسترده صنعت گردشگری را از نظر تولید ،اشتغال و ایجاد درآمد درک کرده اند و از چند دهه پیش به شدت به توسعه این صنعت پرداخته اند. کشور جمهوری اسلامی ...

پايان نامه براي دريافت درجه                             

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري گرايش:  معماري زمستان 1393 پيشگفتار: بافت تاريخي شهر بوشهر يکي از با ارزش ترين بافت هاي تاريخي کشور بوده که در نوع خود بي نظي

ثبت سفارش