پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک)

word 6 MB 30341 330
1393 دکترا مدیریت
قیمت قبل:۹۰,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • رساله

    برای دریافت مدرک دکتری تخصصی (Ph.D.)

    چکیده

    بیان مساله هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی ژنریک شراکت استراتژیک در صنعت بانک و بیمه مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش بوده است. مساله اصلی در این انجام این تحقیق نیز وجود تشدید روز افزون در فضای رقابتی و اعمال تحریم‌های بین المللی بوده که در نهایت توجه به شراکت‌های استراتژیک بین مؤسسات خدمات مالی بویژه در حوزه صنعت بیمه و بانکداری آنهم با استفاده از روش‌ها، فناوری‌ها و ابتکارات جدید را لازم و مفید نموده است.

    روش تحقیق با در نظر گرفتن موارد فوق­الذکر این تحقیق با بهره­گیری از رویکرد توسعه­ای-کاربردی، استراتژی­های همبستگی و پیمایشی را دنبال نموده و با جهت­گیری آزمون فرضیه،  هم از جنبه توصیفی و هم از دیدگاه استنباطی به تحلیل یافته­های حاصل از پرسشنامه می­پردازد. در این مقاله ضمن مرور بسترهای نظری و متدولوژی­های نوین در عرصه مطالعه شراکت استراتژیک در حوزه بانک و بیمه، زوایای دستیابی به عملکرد سازمانی برتر نیز مورد بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق قرار گرفته و در نهایت الگوی ژنریک شراکت استراتژیک مبتنی بر فرایند خلق و تخصیص ارزش ارائه گردید.

    نتایج تحقیق با بهره­گیری از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر و تحلیل فرضیه­های پژوهش، نتایج بدست آمده حاکی از عدم ارتباط میان متغیرهای مداخله گر بر روی رابطه میان شراکت استراتژیک و تخصیص ارزش است. این در حالی است که مولفه­های قالب در بحث شراکت استراتژیک اثرات مثبت و معنی­داری بر عملکرد سازمان­ها داشته­اند.

    واژگان کلیدی: شراکت استراتژیک، فرایند خلق و تخصیص ارزش، صنعت بانک و بیمه، عملکرد سازمانی

    1         فصل اول: کلیات تحقیق

    1.1      مقدمه

    در حال حاضر موفقیت در محیط بازرگانی جهانی مستلزم داشتن سازمان­هایی با ساختارهایی نو همراه با طرز تفکر مدیریتی کاملاً متمایز است زیرا فشارهای جهانی بنگاه­های بزرگ جهان را وادار به تجدیدنظر در مورد راهبردهای سنتی جهانی خود کرده است و این واقعیت آنها را در معرض دگرگونی دائمی قرار داده است، در این شرایط تعدادی از بنگاه­ها کامیاب و جمعی دیگر برای بقا در حال تلاش بوده اند (رحمان سرشت،1386). طی دهه گذشته، شرکت­ها از تمام صنایع و تمام دنیا نوعی از شراکت­های استراتژیک را جهت تکمیل نقاط قوت و افزایش میزان رقابت پذیری خود در بازاهای داخلی و بین المللی برگزیده­اند (تامپسون و استریکلند[1]، 2005). امروزه استفاده از این انواع مختلف این مشارکت­ها رونق زیادی یافته است زیرا شرکت­ها بدین وسیله می‌توانند بر شبکه­های فعالیت، ارتباطات و شبکه­های رایانه ای خود را بیفزایند (دیوید،1997). بسیاری از شرکت­ها دریافته اند که این همکاری­ها به منظور مدیریت ریسک در بازارهای نامطمئن، تسهیم هزینه­های بسیار زیاد سرمایه گذاری و تزریق نوعی روحیه کارآفرینی برای کسب­وکارهایی که در دوران بلوغ خود به سر می‌برند بسیار مفید هستند (بمفورد، ارنست و فوبینی[2]، 2004). شرکت­ها اغلب با تصمیمات دشوار در مورد تعیین حیطه فعالیت­هایی رو به رو هستند که باید در داخل خود انجام دهند و این که آیا این فعالیت­ها را به تنهایی و به عنوان یک کار مخاطره­آمیز، منفردانه انجام دهند یا به طور مشترک با همکاری یک یا چند شریک به انجام رسانند (شیلینگ،2008). ارزیابی همزمان محیط خارج و سیمای شرکت امکان شناسایی دامنه­ای از فرصت­های تعاملی جذاب را برای شرکت فراهم می‌سازد، این فرصت­ها راههای ممکن برای سرمایه­گذاری هستند، راههایی که قبل از انتخاب باید بر مبنای هدف بنیادی یا مأموریت شرکت مورد ارزیابی و غربال قرار گیرند که نتیجه این امر انتخاب ترکیبی از هدف های بلند مدت و راهبرد اصلی شرکت یا انتخاب استراتژیک است، انتخابی که موقعیت بهینه­ای را در محیط خارج برای سازمان فراهم می‌سازد و دستیابی به هدف بنیادی را امکان پذیر کند (پیرز و رابینسون،2005). استفاده از شراکت استراتژیک در بسیاری از صنایع جهت افزایش میزان رقابت­پذیری شرکت­ها رواج گسترده یافته، به طوری که از آنها به عنوان عنصر اصلی استراتژی­های کسب و کار امروزی یاد می‌شود. تشریک مساعی با دیگران اغلب به شرکت­ها امکان می­دهد که به دستاوردهای بیشتر، با سرعت بیشتر و هزینه یا ریسک کمتری از آنچه به تنهایی می­توانند بدان دست یابند، نایل شوند. با وجود این، همکاری با دیگران در عین حال اغلب مستلزم دست کشیدن از مقداری کنترل بر توسعه نوآوری و نیز بخشی از پاداش های مورد انتظار از آن است، به اضافه این که می‌تواند شرکت را با ریسک تخلفات و تخطی­هایی دست به گریبان سازد که از شریک (و یا شرکا) سر می­زند (تامپسون و همکاران[3]، 2005). با ایجاد روابط همکاری، شرکت­ها شبکه­ای از مجاری میان خود ایجاد می‌کنند که می‌توانند به عنوان کانالی برای عبور اطلاعات و دیگر منابع عمل کنند. شبکه­هایی که بین شرکت­ها ایجاد می‌شوند، می‌توانند دسترسی شبکه­های عضو را به طیف گسترده­ای از اطلاعات (و دیگرمنابع) که بسیار گسترده­تر از اطلاعاتی است که آنها می‌توانند به طور انفرادی در اختیار داشته باشند، تأمین کنند. از این روست که شبکه­های بین شرکتی به موتور نوآوری تبدیل شده­اند که از اهمیت فزاینده برخوردار است (شیلینگ، 2008). مشارکت با شرکت­های کوچک نیز این امکان را می­دهد تا به منظور رقابت با یک غول موجود در صنعت با هم متحد شوند. شرکت­ها با اندازه مختلف نیز ممکن است از مشارکت با یکدیگر سود ببرند. شرکت بزرگ منابع و سرمایه خود را وارد مشارکت می‌کند و در مقابل کارایی و نوآوری از جانب شرکت کوچکتر به شراکت گذاشته می‌شود (هلمز[4]، 2006). در عصر حاضر که سازمان‌ها در رقابت­های تجاری و اقتصادی گسترده­ا­ی حضور دارند و نیازهای مشتریان فزونی یافته و با شتاب فوق العاده­ى تحولات فناوری همراه شده است و نیز اثرات مستقیمی که این عوامل بر افزایش سودآوری و حتی بقای سازمان‌ها در سطح جهانی دارد، سمت و سو گرفتن مطالعات، برنامه­ریزی­ها و تمامی تلاش­های سازمان‌ها برای ارتقای کیفیت و کاهش هزینه­های ارائه خدمات به منظور قابلیت صدور خدمات در حوزه­های مالی و سرمایه­گذاری در سطح جهانی را اجتناب ناپذیر نموده است. استفاده از تمامی سازوکار‌ها، اصول، مفاهیم و تکنیک­هایی که در جهت این دو امر حیاتی و مهم، پاسخگوی نیاز سازمان‌ها باشد، همواره مورد توجه قرار گرفته است. خلق و تخصیص ارزش و شراکت استراتژیک دو رویکردی هستند که به واسطه­ى موفقیت­های شایان توجه، همواره در کانون علاقه سازمان‌ها بوده و هستند. اما در این پژوهش با بکارگیری تلفیقی این دو رویکرد، قابلیت مضاعفی را برای ارزش آفرینی هر چه بیشتر در سازمان‌ها بدست خواهد آمد.

    1.2      بیان مساله

    در سال‌های اخیر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به عنوان یک استراتژی در راستای دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله نظام در نهایت به خصوصی سازی و واگذاری مالکیت شرکت‌های دولتی منجر شده است. موفقیت اعمال سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با هدف ارتقای فضای کسب و کار اقتصادی و ارتقای کارایی شرکت‌های دولتی صورت پذیرفته است. در همین راستا از جمله بخش‌های اقتصادی که مورد توجه جدی قرار گرفته، صنعت بیمه و بانکداری است که مقررات زدایی و تدوین قوانین ساده و کارآمد بمنظور بالندگی و تقویت آنها به عنوان دو ضلع مهم از سه ضلع بازار سرمایه مورد تأکید جدی قرار گرفته است. در این راستا ایجاد مزیت رقابتی، از طریق خلق ارزش جدید و با استفاده از روش‌‌ها، فناوری‌ها و ابتکارات جدید، توجه به شراکت‌های استراتژیک بین مؤسسات خدمات مالی بویژه در حوزه صنعت بیمه و بانکداری را با توجه به تشدید فضای رقابتی و اعمال تحریم‌های بین المللی لازم و مفید نموده است. از سوی دیگر لحاظ نمودن هزینه بالای معاملات که با ایجاد کسب بازدهی اضافی از طریق کاهش هزینه­ها همراه خواهد بود از انگیزه‌های اصلی شراکت استراتژیک محسوب می‌شود. این رویکرد که اولین بار توسط کوز مطرح گردید، رفتار شرکت‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد سلسله مراتب و بازار را با هدف درونی سازی کامل فعالیت‌ها تشریح می‌سازد. جایگاه ساختار و تعاملات سازمانی و بازار در کشور به نحوی ترتیب یافته­اند که به عقیده ویلیامسون زمانی که در هیچ یک از دو ساختار بازار و سلسله مراتبی اتفاقی نیفتد، شراکت‌های استراتژیک بهترین و موثرترین روش به حساب می‌آید (ویلیامسون[5]،1993). با تغییرات رخ داده در ساختارهای سلسله مراتبی حوزه‌های بانک و بیمه در کشور، ساختارهای شراکتی شکل سهامی به خود گرفته اند. از سوی دیگر به هر میزان نیز که موسسات خدمات مالی به سمت بازار حرکت می‌یابند، حالت غیر سهامی یا قراردادی به خود می‌گیرند و این در حالی است که موسسات خدمات مالی با حرکت به سمت سلسله مراتب، به رسمیت و یکپارچگی فعالیت­های آنها نیز افزوده می‌شود. ویلیامسون شرکت‌های سهامی را (به دلیل مالکیت مشترک) با هدف کاهش رفتارهای فرصت­طلبانه، مورد تاکید قرار می­دهد. به عبارتی، وی مالکیت مشترک را، انگیزه­ای برای کاهش رفتارهای فرصت­طلبانه قلمداد می‌کند که به تبع کاهش رفتارهای فرصت طلبانه، کنترل و هماهنگی با هزینه کمتری صورت می‌گیرد و در نتیجه هدف این دیدگاه که کاهش هزینه است تامین می­شود. اما از سوی دیگر و بر اساس شواهد تجربی همواره دو عامل منجر به افزایش هزینه‌های معاملاتی می‌شود که عبارتند از عدم اطمینان در بازار مربوطه و میزان خاص بودن دارایی یا فعالیتی که باید مبادله شود. این در حالی است که شاخص عمومی عدم اطمینان، نوسان پذیری سود شریک یا شرکت است که ساختار سلسله­مراتبی را بر ساختار بازار ارجح می‌سازد. خاص بودن بازار به این معنی است که آن دارایی قابلیت ایجاد کسب بازدهی اضافی را دارد. میزان خاص بودن دارایی در یک شرکت ممکن است درصد کارکنان متخصص، به کل کارکنان باشد که در اینجا ممکن است با دیدگاه مبتنی بر منابع ترکیب شود. با در نظر گرفتن چارچوب مذکور، موسسات خدمات مالی و علی الخصوص حوزه‌های بانک و بیمه به نوعی با هر دو نوع عدم اطمینان در بازار و خاص بودن آن مواجه بوده­اند. بدین معنی که در بخش‌هایی نوسان پذیری سود بسیار بالاتر بوده و در بخش‌های دیگر (سهم کمتر)، درصد کارکنان متخصص به کل کارکنان در زمره مهمترین شاخص‌ها مطرح بوده است. از منظر عدم تجانس در منابع نیز با در نظر گرفتن طیف فعالیت‌های نامتقارن بانک‌ها و شرکت­های بیمه‌های خصوصی و دولتی و برخورداری آنها از منابع پولی و مالی متعدد این نکته را محرز می‌نماید که دسترسی به این منابع نیازمند همکاری‌های بین شرکتی است (اینکپن[6]، 2005). از سوی دیگر هم افزایی و ارزش افزایی بلندمدت نیز در زمره مهمترین مسائلی به شمار می‌روند که تاکید بر روی بهره گیری از رویکرد مبتنی بر منابع را مهم می‌داند (چن و چن[7]، 2003). با توجه به پراکندگی فعالیت‌های موسسات مالی در داخل کشور و استقلال نسبی منابع بانکی و بیمه ای، تخصیص بهینه منابع را با در نظر گرفتن ملاحظات هم­افزایی منابع مکمل ارائه خواهد داد. این جریان ساختاری، ریسک‌های روابطی و عملکردی شراکت استراتژیک را کنترل نموده و رفتار‌های فرصت طلبانه بین شرکت‌های درگیر در یک شراکت را مدیریت خواهد کرد. موفقیت موسسات مالی داخلی در گرو توجه به عوامل متعددی همچون حمایت مدیریت ارشد، بررسی نقاط قوت و ضعف و جستجوی منابع مکمل، آگاهی از انتظارات واقعی هر شریک از شراکت، اعتماد سازی از طریق تعهدات یک جانبه و پرهیز از رفتار‌های فرصت طلبانه ارتباط می‌یابد (هافمن[8]،2007) که متأسفانه سهم شرکت‌های بیمه و بانک‌های داخل کشور از هر یک از عوامل مذکور بسیار محدود است. این در حالی است که در صورت وقوع شراکت‌های استراتژیک علاوه بر سرمایه­گذاری در جنبه سخت آن (سرمایه­گذاری‌های مالی و عملیاتی)، سرمایه‌گذاری در روابط بین شرکاء نیز رخ خواهد داد که در نهایت امتیازات قابل توجهی را متوجه سازمان‌های فعال در این حوزه خواهد ساخت. از سوی دیگر از دیگر خلاء‌های موجود در عرصه مدیریت کلان موسسات مالی داخل کشور خلق ارزش و تخصیص آن است که به نوبه خود تسهیم و به اشتراک گذاشتن منابع و توانمندی­ها را نیز به دنبال خواهد داشت و در نهایت قدرت رابطه بین شرکاء، تعهد نسبی شرکاء در قبال سایر شراکت‌ها و سطح تراکم شبکه کلی شراکت‌ها را نیز در پی خواهد داشت (زهیر و بل[9]، 2005 و استوارت[10]، 2000). چالش مهم و اساسی دیگر سازمان‌های مذکور در عرصه داخلی و تقابل با تحریم‌های خارجی طیف­بندی نادرست از فعالیت‌های مشترک خود نظیر تحقیق و توسعه، بازاریابی و عدم درک قابلیت‌های متمایز هر یک از جمله مهارت‌های کارآفرینی و مهارت‌‌های تکنولوژیک خود است که دراین پژوهش، سعی خواهد شد تا با بهره مندی از یک رویکرد پژوهشی منسجم و مبتنی بر تحقیقات پیشین، مدلی مبنی بر نحوه اثر فرایندهای شراکت استراتژیک بر خلق و تخصیص ارزش مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.

    1.3      سؤالات اصلی تحقیق

    مطابق با بررسی­های صورت گرفته سوالات اصلی و فرعی تحقیق بدین ترتیب منتج می­گردند که:

    مدل بهینه شراکت استراتژیک جهت خلق ارزش و تخصیص ارزش در موسسات خدمات مالی (صنعت بیمه و بانکداری) چگونه است؟

    سوالات فرعی تحقیق نیز عبارت است از:

    چه رابطه‌ای بین مولفه‌های اصلی شراکت استراتژیک ("زمینه و تمایل برای همکاری بین سازمانی"، "سازماندهی شبکه‌های شراکت استراتژیک"، تسهیم توانمندی‌ها و منابع بین شرکاء") و خلق ارزش در شبکه شراکتی و تخصیص ارزش توسط هر یک از شرکاء وجود دارد؟

    چه رابطه‌ای بین مولفه‌های اصلی شراکت استراتژیک و مولفه‌های مکمل شراکت استراتژیک شامل پل زدن به حفره‌های ساختاری،کنترل وارزیابی فرایند‌های شراکت استراتژیک وجود دارد؟

    چه رابطه‌ای بین متغیر‌های مداخله‌گر شراکت استراتژیک و مولفه‌های اصلی و مکمل وجود دارد؟

    عوامل اصلی در ارتقاء عملکرد ناشی از شراکت‌های استراتژیک در موسسات خدمات مالی(صنعت بیمه و بانکداری) کدامند؟

    متغیر‌های مداخله­گر شراکت استراتژیک چه اثری بر روی نتایج اصلی عملکردی شراکت استراتژیک دارند؟

    1.4      ضرورت انجام تحقیق

    با توجه به موضوع اثرگذاری تحریم‌ها در کشور و اثرات ناشی از قطع روابط مؤسسات و خدمات مالی کشور با نهادهای مالی بین المللی که در نهایت چالش‌های بسیاری را در صنعت بیمه و علی الخصوص در بخش بیمه‌های اتکایی خارجی و عدم توزیع ریسک سبب گردید و به همین ترتیب با وجود محدودیت‌های فراوان در تبادلات مالی و اعتباری در بخش بانکی، ضرورت این موضوع را آشکار کرده تا مؤسسات خدمات مالی کشور با اتخاذ استراتژی‌های صرفه به مقیاس و توسعه قلمرو فعالیت در سطح داخلی و در نهایت با شراکت استراتژیک با سایر مؤسسات خدمات مالی با در نظر گرفتن مزایای متنوع سازی کسب و کار در جستجوی فرصت‌های جدید اقتصادی و افزایش هم افزایی و دستیابی به موقعیت‌های سودآور تلاش مضاعفی نمایند. از سوی دیگر افزایش شدت رقابت در چند سال اخیر در صنعت بانکداری و بیمه در کشور و عدم توسعه ظرفیت بازار متناسب با افزایش کمی تعداد شرکت‌های بیمه و بانک‌ها باعث کاهش حاشیه سود عملیاتی آنها شده و در صورت عدم اتخاذ استراتژی‌های جدید، بقای آنها را به مخاطره می‌اندازد. در این شرایط برخورداری از تفکر استراتژیک در این نوع مؤسسات خدمات مالی از جمله تمایل به شراکت استراتژیک باعث افزایش کارایی، اثربخشی و نیل به بهره وری پایدار شده و ارتقاء مزیت رقابتی و بهبود عملکردی را برای آنها بدنبال خواهد داشت. اهمیت و ضرورت این پژوهش از ابعاد علمی نیز حائز اهمیت است؛ چرا که مطابق با ادبیات نظری تحقیق رابطه بین شراکت‌ها و عملکرد میان دو شرکتی که همزمان بویژه در یک تخصص و کاری که مستلزم مزیت رقابتی است با یکدیگر همکاری و رقابت می‌کنند رد شده است (برت[11]، 2005)و این در حالی است که با در نظر گرفتن حوزه‌های فعال بانک و بیمه در داخل این فرضیه وجود دارد که شراکت‌های استراتژیک و عملکرد شرکاء از ارتباط معنی داری برخوردار باشد. ذکر این نکته نیز ضروری است که ویژگی‌های شرکاء، خصوصیات و نوع شراکت و موقعیت شبکه می­توانند اثرات متمایزی را بر خلق ارزش در شراکت و تخصیص ارزش به شرکت‌های درگیر در شراکت استراتژیک موجب شوند و همه شراکت‌ها مستلزم مذاکرات چانه زنی بین شرکاء است. در ارتباط با تخصیص ارزش که از منظر دیدگاه مذاکره و چانه زنی مورد تحقیق قرار گرفتند نیز ثابت شده است که شراکت‌ها لزوما باعث خلق ارزش معادل برای کلیه شرکاء نخواهد شد. این در حالی است که اگر سازمان­ها بصورت همزمان وارد چند شراکت شوند که احتمالاً در بعضی از شراکت‌ها موفق‌تر خواهند شد که خود می‌تواند ناشی از (1) ویژگی­های شرکاء، (2) خصائص و میزان هم­افزایی تجمعی شرکاء و (3) نحوه ارتباط و تعامل شرکاء در شبکه کاملی از شراکت‌ها بوده باشد.اولین گام برای شناسایی و تفسیر این موضوع اولاً بررسی شرایطی است که تحت آن شرایط، شراکت‌ها پتانسیل بیشتری را برای خلق ارزش داشته و تخصیص ارزش به شرکاء انجام میشود. ثانیاً دیدگاه‌های مبتنی بر منابع و ساختارگرایی در زمینه همکاری مورد توجه قرار میگیرند که البته در این زمینه دو انتقاد قابل طرح است که عبارتند از عدم تمرکز بر روی ساختار رابطه و میزان تراکم شبکه شراکتی و محتوای روابط و از سوی دیگر تاکید بیش از حد بر محتوا روابط. در این پژوهش سعی خواهد شد تا با ارائه یک مدل جامع نگر، جایگاه واقعی شراکت‌های استراتژیک در موسسات خدمات مالی تعیین شده و در نهایت با لحاظ نمودن متغیرهای متعدد مداخله‌گر و میانجی، زمینه توسعه و تکوین یک الگوی تکاملی از شراکت استراتژیک فراهم خواهد آمد.

    1.5      اهداف تحقیق

    1.5.1    هدف اصلی تحقیق

    هدف این تحقیق، توسعه دانش کاربردی شراکت استراتژیک و فرایند‌های آن و عوامل موثر بر این فرایندها در بررسی بهبود عملکردی (خلق ارزش و تخصیص ارزش) است.

    1.5.2    اهداف فرعی تحقیق

    شناسایی مهمترین رویکرد‌های مطرح در اتخاذ تصمیات استراتژیک در صنعت بانکداری و بیمه

    بررسی جایگاه سطح عملکرد بر مبنای شراکت استراتژیک

    تبیین بستر‌های ساختاری و سازمانی مورد نیاز در توسعه شراکت استراتژیک

    تحلیل مولفه‌های درون سازمانی اثرگذار بر فرایند خلق و تخصیص ارزش

    1.6      روش تحقیق

    این تحقیق از نظر هدف تحقیق توسعه ای-کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات، توصیفی بوده و می­تواند در حوزه پیکربندی استراتژیک سازمان کمک نماید. در وهله نخست و با بهره مندی از نتایج حاصل از مطالعات صورت گرفته بر روی ادبیات موضوعی تحقیق طیف گسترده از مضامین و محورهای مورد توجه در این بخش شناسایی گردید. در مراحل بعدی نیز با بهره گیری از روش دلفی، ضمن بررسی و تحلیل روایی مولفه‌های حاصله، ابعاد جدیدی از حوزه شراکت استراتژیک نیز تبیین گردید. دلیل استفاده از روش دلفی نیز اثبات متغیرهای اثرگذار بر حوزه شراکت استراتژیک است آنهم به این دلیل که حول موضوعاتی همچون شراکت استراتژیک و بحث ارزش آفرینی خصوصاً در حوزه­های مالی که از حساسیت ویژه­ای نیز برخوردار است، پژوهش­های موثر و مهمی صورت نپذیرفته است؛ لذا ضرورت توجه بیش از پیش بر روی مقوله روایی حائز اهمیت است.

    1.7      قلمرو تحقیق

    قلمرو موضوعی: جامعه­شناسی سازمانی، مدیریت استراتژیک و مدیریت عملکرد

    دوره زمانی تحقیق: یک سال منتهی به اسفند 1392

    قلمرو مکانی تحقیق: صنعت بانک و بیمه

    1.8      جامعه و نمونه آماری

    جامعه آماری خبرگان اول: این جامعه به منظور بررسی روایی مولفه‌‌های فرایند‌های شراکت استراتژیک و مولفه‌‌های اثرگذار بر آن فرایند‌ها، مولفه‌‌های ارزیابی عملکرد خلق ارزش و تخصیص ارزش، متناسب با شرایط و امکانات بالقوه، روایی پرسشنامه‌ها و در نهایت در مواردی روایی کلی تحقیق تعریف می‌گردند. اعضا این جامعه را اعضای هئیت علمی رشته‌‌های مدیریت که دارای تخصص در این زمینه بوده و مقالاتی در زمینه انواع مدل‌های شراکت استراتژیک و ارزیابی عملکرد ناشی از آن و اندازه‌گیری میزان خلق ارزش و تخصیص ارزش داشته باشند، تشکیل می‌دهند. تعداد اعضای این جامعه اندک بوده و شامل افراد در دسترس می‌باشند. همچنین از برخی از خبرگان ارشد صنعت بانکداری و بیمه که دارای سابقه کاری بالای پنج سال در زمینه شراکت استراتژیک می‌باشند نیز بهره گرفته خواهد شد. جامعه آماری خبرگان دوم: در مرحله دوم، جامعه آماری شامل کارشناسان مسلط به موضوع شراکت استراتژیک در سازمان­هایی که در بخش قلمرو مکانی تحقیق آورده شده است، می‌باشد. کارشناسان و متخصصانی که در این بخش، جامعه آماری پژوهش را تشکیل می‌دهند از بین افرادی که حداقل سه سال سابقه کار در زمینه مدیریت قلمرو مجموعه سازمان‌های تحت بررسی داشته و حداقل یک ویژگی از خصوصیات زیر را دارا باشد انتخاب خواهند شد: الف) دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی (کارشناسی و بالاتر) ب) دارای گزارشات، تحقیقات یا مقالات علمی مرتبط

    1.9      روش نمونه گیری

    با توجه به اینکه جامعه آماری این تحقیق مدیران حوزه بانک و بیمه هستند، در این تحقیق، روش نمونه گیری بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای می‌باشد. تعداد جامعه آماری محدود و قریب به 1500 نفر تخمین زده می‌شود که البته به منظور افزایش شباهت نمونه و جامعه آماری و افزایش دقت نمونه­گیری برای برآورد پارامتر‌های جامعه و دخالت دادن ویژگی­‌های جامعه در نمونه از این روش استفاده شده است.

    1.10ابزارجمع آوری اطلاعات

    در هر تحقیقی جمع آوری اطلاعات واقعی با توجه به اهداف تحقیق دارای اهمیت اساسی است. به طور کلی داده‌های تحقیق بر اساس سه روش کلی که هر یک از آنها ابعاد خاصی از مدل تحقیق را پوشش می‌دهند گردآوری می­شوند. این ابزارها مشتمل بر بررسی اسناد و مدارک موجود (مطالعه کتابخانه ای)، پرسشنامه و مصاحبه خواهند بود. دراین تحقیق و در ابتدا براساس روش‌های پیمایشی با استفاده از ابزار‌های فیش برداری، جمع آوری اطلاعات مربوط به مبانی نظری تحقیق از روش کتابخانه­ای استفاده شده است. فصل دوم و برخی از قسمت‌های فصل اول و سوم به این روش تهیه شده اند. همچنین از پرسشنامه و مصاحبه به منظور گردآوری داده‌های موردنیاز برای آزمون فرضیه‌های تحقیق استفاده شده است که در ادامه به تفصیل روش کار توضیح داده میشود.

    1.11شیوه تجزیه و تحلیل داده‌ها

    در این تحقیق به منظور آزمون فرضیه‌های مرتبط با مدل مفهومی پیشنهادی، از روش‌های آمار توصیفی وهمچنین آمار استنباطی استفاده شده است. در روش توصیفی از جداول آماری برای توصیف و تحلیل جمعیت شناختی تحقیق استفاده شده است. همچنین در روش آمار استنباطی از تکنیک‌های تحلیل رگرسیون، تحلیل واریانس، تحلیل همبستگی، مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل[12]، تحلیل عاملی و تحلیل مسیر با کمک نرم افزار SPSS استفاده شده است.

    1.12مراجع استفاده کننده از نتیجه رساله

    با توجه به نمونه قابل قبول مورد مطالعه در این تحقیق، نتایج این تحقیق را می‌توان در بخش‌های مختلف حوزه بانک و بیمه اعم از دولتی و خصوصی بکار گرفت. زمینه­‌های کاربرد این نتایج در قالب­‌های کاری مختلفی اعم از استراتژی‌های اکتساب، شراکت، استراتژی­های کلان و عملیاتی شرکت­ها، مدیریت عملکرد سازمان و جهت‌گیری‌های کلان سازمان قابلیت کاربرد دارند.

    1.13ساختار محتوایی رساله

    این رساله مشتمل بر پنج فصل به مراجع و ماخذ، نمودار، جداول، و پیوست­ها ارائه می‌گردد. در فصل جاری اهداف این تحقیق، ارائه مختصری از چارچوب مفهومی ارائه شده و به طور کلی زمینه‌ی اصلی طرح تحقیق مطرح گردید. فصل دوم به تبیین اصول و مبانی شراکت استراتژیک، فرایند خلق و تخصیص ارزش و تبیین مولفه­های عملکرد در این خصوص اختصاص خواهد داشت. در فصل سوم طراحی و روش‌های بکار رفته در خصوص تست فرضیه‌های تحقیق، شرح فرایند بررسی و تحلیل نتایج تشریح می‌گردد. در فصل چهارم یافته‌های حاصل از آزمون فرضیه‌ها تبیین شده و در نهایت در بخش پنجم به نتایج نظری و کاربردی تحقیق و نیز به محدودیت‌های مطالعه اشاره خواهد شد.

    1.14تعریف واژگان کلیدی و مفاهیم عملیاتی تحقیق

    متغیر‌های تحقیق: متغیر‌های تحقیق در سه دسته اصلی قابل طبقه بندی است:

    متغیر‌های مستقل: تمایل و زمینه همکاری بین سازمانی، سازماندهی شبکه‌های شراکتی استراتژیک، تسهیم توانمندی‌ها و منابع بین شرکاء، ساختار شبکه شراکت، پل زدن به حفره‌های ساختاری، هم افزایی منابع و توانمندی­ها. متغیر‌های مداخله‌گر: از بررسی مدل‌های مختلف شراکت استراتژیک تا این مرحله تحقیق بدست آمده است و عبارتند از: میزان تراکم شبکه شراکت، اندازه و ابعاد شرکا، سن و قدمت شرکا، پرتفوی شرکاء، فرهنگ شرکاء، شدت رابطه بین شرکاء و ....

    متغیر‌های وابسته: شاخص‌های عملکردی شراکت استراتژیک می‌باشند که سطوح عملیاتی و استراتژیک را در بر گرفته و شامل متغیر‌های خلق ارزش در شبکه شراکتی و تخصیص ارزش توسط هریک از شرکاء بر مبنای توانمندی را شامل می‌شود و نیز بر مبنای معیار عملیاتی استفاده از کارت امتیازی متوازن برای سنجش عملکرد استفاده خواهد شد. متغیرهای اصلی مدل پژوهش به ترتیبی که در ذیل آمده است، تعریف شده­اند.

    شراکت استراتژیک: توافقات همکاری خلاقانه اختیاری و داوطلبانه بین شرکت­ها به منظور انجام مبادلات- تسهیم، توسعه و هم افزایی منابع به صورت مشترک یا توانمندی­ها در زمینه اهداف شراکتی می باشد (گولاتی[13]، 2007 و هاریگان[14]، 1985).

     ارزش: به کیفیت عملکرد در نحوه کارکرد و یا قالب­های نوآوران که سازمان­ها در ارتباط با نیازشان مد نظر قرار می­دهند که عبارت است از روش­ها، فناوری­ها و ابتکارات جدیدی که در راستای ایجاد مزیت رقابتی توسط سازمان­ها می­باشد (هوریتز، 1382).

    خلق ارزش: خلق ارزش ناشی از شراکت­ها بوده و تسهیم و به اشتراک گذاشتن منابع و توانمندی­ها می­تواند منجر به خلق ارزش در شراکت­ها شود و آن بستگی به شدت و قدرت رابطه بین شرکاء تعهد نسبی شرکاء به این شراکت به ویژه در قبال سایر شراکت­ها و سطح تراکم شبکه­ای شراکت­هایی که این شراکت ویژه را احاطه نموده­اند دارد (هوریتز، 1382).

    تخصیص ارزش: ناشی از بازی همکاری و چانه زنی بین شرکاء است که به صورت همزمان هم در شبکه شراکتی همکاری می­کنند و هم به منظور تخصیص ارزش رقابت می­کنند می­باشد (لیپمن و روملت[15]، 2003).

     

    [1] Thompson and Strickland

    [2] Bamford, Ernst and Fubini

    [3] Thompson et al.

    [4] Helms

    [5] Williamson

    [6] Inkpen

    [7] Chen and Chen

    [8] Hoffmann

    [9] Zaheer&Bell

    [10] Stuart

    [11] Burt

    [12] SPSS

    [13] Gulati

    [14] Harrigan

    [15] lippman & Rumelt

    Abstract

    Creating competitive advantage through the process of creating and assigning value to intensify the competitive environment of international sanctions, according to strategic partnerships between financial institutions, particularly in the areas of banking and insurance industry, however, methods, technologies and new initiatives it has been useful. On the other hand considering the high cost of rents Ricardo deals with creating or acquiring additional efficiency by reducing costs associated strategic partnership is considered to be the main motivation. This paper reviews the theoretical and methodological contexts ¬ new strategic alliance in the field of study in the field of Banking and Insurance, dimensions and angles to achieve superior organizational performance are also studied and analyzed. Finally, a generic model based on strategic partnerships and allocating the value creation process is presented. The results indicate no association between the confounding variables on the relationship between strategic partnership and the allocation of value. However, the influence of confounding variables on the relationship between strategic partnerships and creates positive values ​​and weak.

    Keywords: strategic alliance, value creation process, value allocation, organizational performance

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فهرست مطالب                                                                                                                                                                                                                                          ‌ط

    فهرست جداول        ‌ص

    فهرست نمودارها                               ‌ر

    فهرست اشکال                                    ‌ش

    1                         فصل اول: کلیات تحقیق... 2

    1.1                    مقدمه                2

    1.2                    بیان مساله   4

    1.3                    سؤالات اصلی تحقیق... 8

    1.4                    ضرورت انجام تحقیق... 9

    1.5                    اهداف تحقیق    11

    1.5.1               هدف اصلی تحقیق... 11

    1.5.2               اهداف فرعی تحقیق... 11

    1.6                    روش تحقیق    11

    1.7                    قلمرو تحقیق    12

    1.8                    جامعه و نمونه آماری... 12

    1.9                    روش نمونه­گیری... 13

    1.10                 ابزارجمع آوری اطلاعات... 13

    1.11                 شیوه تجزیه و تحلیل داده‌ها 14

    1.12                 مراجع استفاده کننده از نتیجه رساله.. 14

    1.13                 ساختار محتوایی رساله.. 14

    1.14                 تعریف واژگان کلیدی و مفاهیم عملیاتی تحقیق... 15

    2                         فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق... 18

    2.1                    مقدمه                18

    2.2                    ادبیات نظری پژوهش..... 19

    2.2.1               شراکت‌های استراتژیک.... 19

    2.2.1.1          تعریف شراکت‌‌های استراتژیک.... 19

    2.2.1.2          اهمیت شراکت‌های استراتژیک.... 23

    2.2.1.3          نیرو‌های محیطی اثرگذار بر شراکت استراتژیک.... 26

    2.2.1.4          انگیزه­های ورود به مقوله شراکت استراتژیک.... 28

    2.2.1.5          منشأ شکل­گیری شراکت‌های استراتژیک.... 30

    2.2.1.6          برخی دیدگاه‌ها پیرامون انگیزه‌های تحقق شراکت‌های استراتژیک.... 31

    2.2.1.6.1     تئوری هزینه معاملات... 31

    2.2.1.6.2     دیدگاه مبتنی بر منابع.. 36

    2.2.1.6.3     نظریه شایستگی محور 42

    2.2.1.6.4     دیدگاه نهادی    43

    2.2.1.6.5     دیدگاه دنوو 45

    2.2.1.7          مزایا و معیاب شراکت‌های استراتژیک.... 47

    2.2.1.7.1     مزایای شراکت‌های استراتژیک.... 47

    2.2.1.7.2     معایب شراکت استراتژیک.... 50

    2.2.1.8          مراحل ایجاد یک شراکت استراتژیک.... 51

    2.2.1.9          عوامل موثر بر موفقیت یک سازمان در شراکت استراتژیک.... 52

    2.2.1.10       سرمایه اجتماعی و شراکت‌های استراتژیک.... 65

    2.2.1.11       شاخص‌های ارزیابی موفقیت شراکت استراتژیک.... 69

    2.2.1.12       انواع شراکت‌های استراتژیک.... 73

    2.2.1.12.1  شراکت‌های یادگیری... 75

    2.2.1.12.2  شراکت‌های تجاری... 76

    2.2.1.12.3  شراکت‌های ترکیبی... 76

    2.2.2               ارزیابی عملکرد شراکت استراتژیک.... 80

    2.2.2.1          فرایند ارزیابی شراکت استراتژیک.... 83

    2.2.2.1.1     دلیل ایجاد رابطه.. 83

    2.2.2.1.2     نوع رابطه      88

    2.2.2.1.3     اهداف استراتژیک.... 89

    2.2.2.1.4     طراحی سیستم کنترل مدیریت.... 92

    2.2.2.1.5     انتخاب معیارهای ارزیابی... 93

    2.2.2.2          پیاده‌سازی برنامه ارزیابی... 100

    2.2.2.2.1     تناوب ارزیابی    101

    2.2.2.2.2     ارتباطات و بازخورد. 102

    2.2.2.2.3     بازنگری             102

    2.2.2.2.4     ارتباط و پیوند با سیستم ارزشیابی و پاداش.... 103

    2.2.3               نظریه خلق و تخصیص ارزش.... 103

    2.2.3.1          فرایند خلق و تخصیص ارزش در سازمان.. 104

    2.2.3.2          درگاه ارزش                                                                                                                                                                                                                             105

    2.2.3.3          منطق خلق ارزش در دیدگاه ریچارد نورمن... 105

    2.2.3.4          تصمیم‌گیری ونقش آن در خلق ارزش.... 107

    2.2.3.5          خلق ارزش در شراکت‌های استراتژیک.... 108

    2.2.4               تاثیر متغیرهای مداخله­گر. 111

    2.2.4.1          شدت رابطه بین شرکاء. 111

    2.2.4.2          فرهنگ شرکاء. 111

    2.2.4.3          سن و قدمت شرکاء. 113

    2.2.4.4          اندازه و ابعاد شرکاء. 114

    2.2.4.5          پرتفوی شرکاء. 115

    2.2.5               عملکرد سازمانی... 115

    2.2.6               عوامل مؤثر بر عملکرد سازمانی... 116

    2.2.6.1          معیارهای عملیاتی و استراتژیک سازمانی... 119

    2.2.6.2          اهداف و معیارهای سنجش روش ارزیابی متوازن.. 120

    2.2.7               مزایای بکارگیری روش کارت امتیازی متوازن.. 121

    2.2.8               شراکت استراتژیک در صنعت بانک و بیمه.. 124

    2.3                    پیشینه تحقیق... 137

    2.3.1               نقد و بررسی ادبیات پژوهش..... 137

    2.3.2               واکاوی پژوهش­های صورت گرفته در ایران.. 142

    2.3.3               واکاوی ادبیات پژوهش در جهان.. 143

    2.4                    جمع بندی مطالب فصل دوم.. 147

    2.5                    مدل مفهومی تحقیق... 148

    3                         فصل سوم: روش شناسی تحقیق... 153

    3.1                    مقدمه                153

    3.2                    سازمان فصل    153

    3.3                    نوع و روش تحقیق... 154

    3.4                    لایه‌های تحقیق... 155

    3.5                    فرآیند تحقیق... 157

    3.6                    نتایج حاصل از روش دلفی... 158

    3.6.1               نحوه و مراحل تشکیل کارگروه دلفی... 158

    3.6.2               نتایج دور اول روش دلفی... 160

    3.6.3               معیار انتخاب متغیرها در دور اول روش دلفی... 163

    3.6.4               نتایج دور دوم روش دلفی... 163

    3.6.5               مقایسه نتایج مربوط به مرحله اول و دوم روش دلفی... 165

    3.7                    فرضیه‌های تحقیق... 166

    3.8                    قلمرو تحقیق    168

    3.9                    جامعه و نمونه آماری... 168

    3.9.1               نحوه محاسبه تعداد نمونه.. 169

    3.10                 ابزار جمع آوری اطلاعات... 170

    3.11                 پرسشنامه پژوهش..... 171

    3.11.1            بخش‌های مختلف پرسشنامه.. 171

    3.11.2            روایی پرسشنامه تحقیق... 179

    3.11.3            پایایی پرسشنامه تحقیق... 180

    3.12                 روش‌های جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات... 183

    3.12.1            ضریب همبستگی اسپیرمن... 183

    3.12.2            آزمون معنی‌داری بتا در رگرسیون خطی... 184

    3.12.3            تحلیل واریانس یک عامله.. 184

    3.12.3.1       مدل معادلات ساختاری... 185

    3.12.3.2       تعریف مدل معادلات ساختاری... 185

    3.12.3.3       تجزیه و تحلیل چند متغیره. 186

    3.12.3.4       مراحل مدل معادلات ساختاری... 186

    3.12.4            تحلیل عاملی تائیدی... 190

    3.12.5            تحلیل مسیر  191

    3.13                 جمع بندی مطالب فصل سوم.. 192

    4                         فصل چهارم: تحلیل یافته­ها 194

    4.1                    مقدمه                194

    4.2                    سازمان فصل    195

    4.3                    تحلیل و توصیف داده‌های جمعیت شناختی... 196

    4.3.1               بررسی جنسیت و وضعیت پاسخ دهندگان.. 196

    4.3.2               بررسی تحصیلی پاسخ دهندگان.. 196

    4.3.3               بررسی رده سنی پاسخ دهندگان.. 197

    4.4                    تحلیل و توصیف متغیر‌های مدل پژوهش..... 198

    4.5                    تحلیل عاملی اکتشافی... 200

    4.6                    آزمون تابع توزیع فراوانی داده­ها 203

    4.7                    نتایج تحلیل عاملی تاییدی... 205

    4.7.1               تحلیل عاملی تاییدی سازه شراکت استراتژیک.... 205

    4.7.1.1          مدل تخمین سازه شراکت استراتژیک.... 205

    4.7.1.2          مدل تخمین استاندارد سازه شراکت استراتژیک.... 207

    4.7.1.3          مدل اعداد معنی‌‌داری سازه شراکت استراتژیک.... 208

    4.7.1.4          میانگین شاخص‌ها و عامل­ها در سازه شراکت استراتژیک.... 212

    4.7.2               تحلیل عاملی تاییدی سازه­های درونزا 212

    4.7.2.1          مدل تخمین سازه­های درونزا 212

    4.7.2.2          مدل تخمین استاندارد سازه­های درونزا 214

    4.7.2.3          مدل اعداد معنی‌‌داری سازه­های درونزا 215

    4.7.2.4          میانگین شاخص‌ها و عامل­ها در سازه­های درونزا 216

    4.8                    آنالیز تحلیل مسیر مدل تحقیق... 218

    4.8.1.1          مدل تخمین تحقیق بدون در نظر گرفتن متغیرهای مداخله­گر. 219

    4.8.1.2          مدل تخمین استاندارد تحقیق بدون در نظر گرفتن متغیرهای مداخله­گر. 220

    4.9                    تاثیر متغیر‌های مداخله­گر. 220

    4.10                 ارزیابی تاثیر متغیر‌های مداخله­گر. 225

    4.11                 تفسیر و تعبیر مدل نهایی... 227

    4.12                 نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره. 229

    4.13                 جمع بندی مطالب فصل چهارم.. 233

    5                         فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری... 237

    5.1                    مقدمه                237

    5.2                    سازمان فصل    237

    5.3                    خلاصه پژوهش..... 238

    5.4                    نتایج مربوط به فرضیات تحقیق... 239

    5.4.1               بررسی نتایج حاصل از فرضیات تحقیق... 239

    5.4.2               فرضیات مربوط به الگوی شراکت استراتژیک.... 242

    5.4.3               فرضیات مربوط به متغیرهای مداخله­گر. 242

    5.4.4               فرضیات مربوط به عملکرد سازمانی... 243

    5.5                    مقایسه نتایج فرضیات با پیشینه پژوهش..... 243

    5.5.1               مقایسه نتایج فرضیات مربوط به شراکت استراتژیک با پیشینه پژوهش..... 243

    5.5.2               مقایسه نتایج فرضیات مربوط به متغیرهای مداخله­گر با پیشینه پژوهش..... 245

    5.5.3               مقایسه نتایج فرضیات مربوط به عملکرد سازمان با پیشینه پژوهش..... 247

    5.6                    پیشنهادات تحقیق... 249

    5.6.1               پیشنهادات مرتبط با فرضیات تحقیق... 249

    5.6.1.1          پیشنهادات مرتبط با فرضیات مربوط به شراکت استراتژیک.... 249

    5.6.1.2          پیشنهادات مرتبط با فرضیات مربوط به متغیرهای مداخله­گر. 253

    5.7                    پیشنهادات کاربردی... 254

    5.8                    پیشنهادهایی برای پژوهش‌‌های آینده. 259

    5.9                    محدودیت‌‌های پژوهش..... 259

    6                         منابع و ماخذ   260

    6.1                    منابع فارسی    260

    6.2                    منابع خارجی    262

    7                         پیوست­ها        273

    7.1                    پیوست(1): پرسشنامه دلفی... 273

    7.2                    پیوست(2): پرسشنامه نهایی... 273

    7.3                    پیوست (2): تحلیل آماری... 273

     

    1         منابع و ماخذ

    1.1      منابع فارسی

    اعرابی، س.م.، (1385). دستنامه برنامه ریزی راهبردی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ چهارم ،تهران، 18 ص.

    آذر, ع و مومنی, م. (1379). آمار و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات سمت.

    خاکی, غ. (1379). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب.

    خاکی, غ. (1379). روش تحقیق در مدیریت. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی مرکز انتشارات علمی.

    رحمان سرشت، حسین و فیاضی، مرجان(1377). رابطه بین انگاشت قدرت و سیاست شناسی سازمانی با تعهد و عملکرد کارکنان، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی "ویژه مدیریت"،سال هشتم، شماره29

    رحمان سرشت، حسین و نادر مظلومی (1384)، رابطه عملکرد مدیریتی سرمایه­گذاران نهادی با سهم مالکیت این نهادها در شرکت­‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات مدیریت شماره 47، صص 160-135.

    7.

    رسولی, ر. و صالحی, ع. (1391). مدیریت استراتژیک پیشرفته. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.

    رهنورد، فرج اله و عباسپور، باقر، حاکمیت خوب و امکان پیاده سازی آن در ایران ، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 55 پاییز 1386، صص 38-25.

    ساکاران, ا. (1381). روش‌‌های تحقیق در مدیریت. تهران: انتشارات سازمان آموزش مدیریت دولتی.

    سرمد, ز., & بازرگان, ع. (1381). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.

    سرمد, غ., , حافظ نیا, م. (1379). مقدم‌های بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).

    شیلینگ، ملیسا آ.( 1387 ). مدیریت استراتژیک نووری تکنولوژیک. ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و محمد تقی زاده مطلق . تهران : دفتر .( پژوهش های فرهنگی، 2008)

    غضنفری، مهدی؛ فتح الله، مهدی؛ نگرشی جامع بر مدیریت زنجیره تامین، نشر: دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، 1385

    کاپلان, ر. و نورتون, د. (1384). نقشه استراتژی: تبدیل دارائی‌های مشهود به پیامد‌های مشهود، ترجمه حسین اکبری، و همکاران. تهران: انتشارات آریانا.

    مظلومی، نادر(1386)، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، تابستان، 1386:ص (86-67).

    هاروی, د. ا. و براون, د. ا. (1377). رویکرد تجربی به توسعه­ی سازمان (مدیریت تحول)، ترجمه دکتر عباس محمدزاده. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    هچ, م. ج. (1385). تئوری سازمان، مدرن، نمادین، تفسیری و پست مدرن، ترجمه دکتر حسن دانایی فرد. تهران: انتشارات افکار.

    1.2      منابع خارجی

    Anand, B.N. and Khanna, T. (2000) do firms learn to create value? The case of alliances. Strategic Management Journal 21, 295-315.

    Anthony, R.N. and Govindarajan, V. (1998) Management Con­trol Systems. Irwin/McGraw-Hill, Burr Ridge, IL.

    Bleeke, J. and Ernst, D. (1991) the way to win in cross-border alliances. Harvard Business Review 69(6), 127-135.

    Business Week (1999) Special report: partners, 25 October, pp. 106-134.

    Chung, S. (A.), Singh, H. and Lee, K. (2000) Complementarity, status similarity and social capital as drivers of alliance formation. Strategic Management Journal 21, 1-22.

    Das, T.K. and Teng, B.-S. (1998) Resource and risk manage­ment in the strategic alliance making process. Journal of Management 24(1), 21-42.

    Dussauge, P., Garrette, B. and Mitchell, W. (2000) Learning from competing partners: outcomes and durations of scale and link alliances in Europe, North America and Asia. Strategic Management Journal 21, 99-126.

    The Economist (1999a) Mergers and alliances - hold my hand, May 15, pp. 73-74.

    The Economist (1999b) Flying in circles, July 17, pp. 57-59.

    Gulati, R. (1999) Network location and learning: the influence of network resources and firm capabilities on alliance formation. Strategic Management Journal 20, 397-420.

    Gulati, R. and Singh, H. (1998) the architecture of cooperation: managing coordination costs and appropri­ation concerns in strategic alliances. Administrative Science Quarterly 43, 781-814.

    Kale, P., Singh, H. and Perlmutter, H. (2000) Learning and protection of proprietary assets in strategic alliances: building relational capital. Strategic Management Journal 21, 217-237.

    Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1996) Translating Strategy into Action: The Balanced Scorecard. Harvard Business School Press, Boston.

    Khanna, T., Gulati, R. and Nohria, N. (1998) the dynamics of learning alliances: competition, cooperation, and relative scope. Strategic Management Journal 19(3), 193-210.

    Lester, T. (1998) Electric effect of alliances. Financial Times, Jan­uary 15, p. 25.

    Powell, W. (1987) Hybrid organizational arrangements: new form or transitional development? California Management Review 30, 67-87.

    Prahalad, C.K. and Hamel, G. (1990) the core competence of the corporation. Harvard Business Review 68(3), 79-91.

    Rule, E. and Keown, S. (1998) Competencies of high-per­forming strategic alliances. Strategy and Leadership 26(4), 36-37.

    Segil, L. (1998) Strategic alliances for the 21st century. Strategy and Leadership 26(4), 12-16.

    Sivadas, E. and Dwyer, F.R. (2000) an examination of organi­zational factors influencing new product success in internal and alliance-based processes. Journal of Marketing 64(1), 31-49.

    Slater, S.F., Olson, E.M. and Reddy, V.K. (1997) Strategy-based performance measurement. Business Horizons Jul-Aug, 371I4.

    Ahuja, G. (2000). Collaboration networks, structural holes, and innovation: A longitudinal study. Administrative Science Quarterly, 425-455.

    Alam, I. (2003). Innovation Strategy, Process and Performance in the Commercial. Journal of Marketing Management, 973-999.

    Aldrich, H. (2000). Walking a tightrope: Creating value through interorganizational relationships. Journal of Management, 367-403.

    Amicia, A. (2013). Value creation in banking through strategic alliances and joint ventures. Journal of Banking & Finance, 1386–1396.

    Bae, H. J., & Gargiulo, M. (2004). Partner substitutability, alliance network structure, and firm profitability in the telecommunications industr. Academy of Management Journal, 843-859.

    Bamford, J., Ernst, D., Fubini, D. G. (٢٠٠٤). Launching a World-Class Joint Venture. Harvard Business Review, February ٢٠٠٤, Online Version ١٥١-١٥٩.

    Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 99-120.

    Baum, H., Calabrese, A., & silverman, F. (2009). Arms race or detente? How interfirm alliance announcements change the stock market valuation of rivals. Management Science, 1321-1334.

    Benoist, G. (2002). Bancassurance: The new challenges. The Geneva Papers on Risk and Insurance, 95-303.

    Bergendahl, G. (1995). The Profitability of Bancassurance for European banks. International Journal of Bank Marketing, 17-29.

    Bhattacharyya, S. S., & Shaik, J. (2010). International Journal of Indian Culture and Business Management. Strategic alliances: perspectives from Indian life insurance industry, 98-120.

    Brophy, R. (2013). Bancassurance: an insurance concept from an Irish perspective. Journal of Financial Regulation and Compliance, 319 - 333.

    Burt, R. S. (2001). Structural holes versus network closure as social capital. In N. Lin, K. Cook, & R. S. Burt (Eds.), Social capital: Theory and research. New York: Aldine de Gruyter.

    Burt, R. S. (2005). Brokerage and closure: An introduction to social capital. New York: Oxford University Press.

    Carayannis, E. G., Rogers, E. M., & Kurihara, K. (1998). High-technology spin-offs from government R&D laboratories and research universities. Technovation, 1-11.

    Cauley de la Sierra, Margaret (1995) Managing global alliances. Key steps for successful collaboration, Wokingham: Addison-Wesley.

    Chen, H. (2003). A theory of international strategic Alliance. Review of international Economics, 758-769.

    Cheng-Ru, W., Chin-Tsai, L., & andYu-Fan, L. (2010). Identifying the preferable bancassurance alliance structure from the bank's executive management perspective: analytic network process application. Canadian Journal of Administrative Sciences, 188-198.

    Chung, C.-T. (2012). A Study on Bank Insurance Strategic Alliance of Marketing. International journal of manageent, 217-229.

    Cooke, F. L. (2008). Competition and Strategy of Chinese firms. Competitiveness Review: An International Business Journal, 29-56.

    Cullen Sakano, J. B., & Takenouchi, H. (1996). Setting the stage for trust and strategic integration in Japanese-US cooperative alliances. Journal of International Business Studies, 981-1004.

    Das, T. K. & B. S. Teng (2000), ‘A Resource-Based Theory of Strategic Alliance’, Journal of management, Vol. 26, No. 1, 31-61.

    Das, T. K. & B. S. Teng (2000), ‘Instability of strategic alliances: an internal tensions perspective’, Organization Science 11 (1), 77–101.

    Douma, B., & Schweitzer, S. (2004). The role of goal setting in motivating unethical behavior. Academy of Management Journal, 422-432.

    Gallacher, J. (1999), ‘Circling the globe’, Airline Business (July), 34–37.

    George, G. (2001). Slack resources and the performance of privately held firms. Academy of Management Journal, 212-221.

    Geringer, J.M. & L. Hebert (1991), ‘Measuring performance of international joint ventures’, Journal of International Business Studies 22 (2), 249–263.

    Gulat, R. (2007). Managing network resources: Alliances, affiliations and other relational assets. New York: Oxford University Press.

    Gulati, R. (1999). Network location and learning: The influence of network resources and firm capabilities on alliance formation. Strategic Management Journal, 397-420.

    Gulati, R., & Singh, H. (1998). The architecture of cooperation: Managing coordination costs and appropriation concerns in strategic alliances. Administrative Science Quarterly, 781-814.

    Gulati, R., Nohria, N., & Zaheer, A. (2000). Strategic networks. Strategic Management Journal, 203-215.

    Hannan, M. T., & Carroll, G. (1992). Dynamics of organizational populations: density, legitimation, and competition. New York: Oxford University Press.

    Harrigan, K. R., & Newman, W. H. (1990). Bases of interorganizational cooperation: propensity, power, persistent. New York: Oxford University Press.

    Harrison, D. S., & John, h. (2005). Economies in transition: Factors supporting growth and development. The Business Review, 12-17.

    Helms, M. M. (٢٠٠٦). Encyclopedia of Management. New York: Thomson Gale.

    Heng, L., & Wei-ku, W. (2013). The Model Selection of Bancassurance Strategic Alliances in China and Wealth Effect of M&A. Insurance Studies, 223-243.

    Hennart, J. F. (1991). The transaction costs theory of joint ventures: An empirical study of Japanese subsidiaries in the United States. Management Science, 483-497.

    Hoffmann, W. H. (2005). How to manage a portfolio of alliances. Long Range Planning, 121-143.

    Hoffmann, W. H. (2007). Strategies for managing a portfolio of alliances. Strategic Management Journal, 827-856.

    Inkpen, A. C. (2001). Strategic alliances Handbook of strategic management. New York: Blackwell publishers.

    Inkpen, A. C., & Tsang, E. W. (2005). Social capital, networks, and knowledge transfer. Academy of Management Review, 146-165.

    Ireland, R. D. (2002). Managing firm resources in dynamic environments to create value: Looking inside the black box. Academy of Management Review, 273-292.

    Irland, R. D., M. A. Hitt & D. Vaidyanath (2002), ‘Alliance Management as a Source of Competitive Advantage’, Journal of Management, Vol. 28, No. 3, 413-446.

    Koka, B. R., & Prescott, J. E. (1998). Networks in transition: How industry events (re)shape interfirm relationships. Strategic Management Journal, 439-459.

    Likhi, D. & Sushi (2005), ‘the importance of situation actors and process in management of strategic alliances: Caselet-based stdudy’, Global Business Review, No. 6, 29-40.

    Lin, W. B. (2007), ‘Factors affecting the correlation between interactive mechanism of strategic alliance and technological knowledge transfer performance’, Journal of Technology Management, No. 17, 139-155.

    Luo, X. W., & Deng, L. (2009). Do birds of a feather flock higher? The effects of partner similarity on innovation in strategic alliances in knowledge-intensive industries. Journal of Management Studies, 1005-1030.

    Manjushree, S., & Vimala, B. N. (2014). Bancassurance - A challenging convergence in Indian prospective. International Journal of Business Economics & Management Research, 80-86.

    McEvily, B., & Zaheer, A. (1999). Bridging ties: A source of firm heterogeneity in competitive capabilities. Strategic Management Journal, 1023-1045.

    Mehta, R. & et al. (2006), ‘Strategic Alliance International distribution Channels’, Journal of Business Research, No. 59, 1094-1104.

    Nielsen, Bo Bernhard, 2007. "Determining international strategic alliance performance: A multidimensional approach," International Business Review, Elsevier, vol. 16(3), pages 337-361, June.

    Panshiri, J. (2007), ‘The effects of characteristics of partners on strategic alliance performance in the SME dominated travel sectors’, Tourism Management, No. 23, 246-261.

    Parise, S., & Casher, A. (2003). Alliance portfolios: Designing and managing your network of business-partner relationships. Academy of Management Executive, 25-39.

    Pooja, C., & Ali, L. (2013). Bank Intrusion Into Life Insurance Sales: A Performance Based Comparative Study Of Leading Life Insurance Companies In India. International journal of applied financial perspectives, 2279-2290.

    Powell, W. W., Koput, K. W., & Smith-Doerr, L. (1996). Interorganizational collaboration and the locus of innovation: Networks of learning in biotechnology. Administrative Science Quarterly, 116-145.

    Prahalad, C. K., & Hamel, G. (1990). The core competence of the organization. Harvard Business Review, 79-91.

    Reuer, J. J., Heimeriks, K. H., & Klijn, E. (2009). Building Capabilities for Alliance Portfolios. Long Range Planning, 96-114.

    Rowley, T., Behrens, D., & Krackhardt, D. (2000). Redundant governance structures: An analysis of structural and relational embeddedness in the steel and semiconductor industries. Strategic Management Journal, 369-386.

    Shan, W. J., Walker, G., & Kogut, B. (1997). Social capital, structural holes and the formation of an industry network. Organization Science, 109-125.

    Siriwohern, T. (1997), ‘The Relationship between Selected Strategic Alliance Factors and The Success of U.S. and Thai Strategic Alliances’, College of business Administration, United States International University.

    Stuart, T. (2000). Interorganizational alliances and the performance of firms: A study of growth and innovation rates in a high-technology industry. Strategic management journal, 791-811.

    Stuart, T. E., Hoang, H., & Hybels, R. C. (1999). Interorganizational endorsements and the performance of entrepreneurial ventures. Administrative Science Quarterly, 315-349.

    Sussfeld, V. (2008). The trend of European Bancassurance market and product. ”Bancassurance”. Taiwan.

    Thompson, A. A., Strickland, A. J., Gamble, J. E. (٢٠٠٥). Crafting and Executing Strategy: The Quest for Competitive Advantage. New York: Mc-Graw Hill Higher Education.

    Urriolagoitia, L. (2007), ‘Sponsorship relationships as alliances: A life cycle model approach’, Business Horizons, No. 50, 157-166.

    Uzzi, B. (1997). Social structure and competition in interfirm networks: The paradox of embeddedness. Administrative Science Quarterly, 35-67.

    Varadarajan, P. R., & M. H. Cunningham (1995), ‘Strategic alliances: A synthesis of conceptual foundations’, Journal of the Academy of Marketing Science, 23(4), 282-296.

    Villalonga, B., & McGahan, A. (2005). The choice among acquisitions, alliances, and divestitures. Strategic Management Journal, 1183–1208.

    Wheelen, T., & Hunger, J. (2002). Strategic Management and Business Policy. New York: Prentice Hal.

    Williamson, O. E. (1985), ‘The Economic Institutions of Capitalism’, New York: Free Press, a Division of Macmillan Inc.

    Williamson, O. E. (1993). Calculativeness, trust, and economic organization. Journal of Law & Economics, 453-486.

    Winslow, J. (1992). Insurance and other Financial Service: Structural Trends. ”The Organization for Economic, Cooperation and Development". Paris: OECD.

    Zaheer, A., & Bell, G. G. (2005). Benefiting from network position: Firm capabilities, structural holes, and performance. Strategic Management Journal, 809-825.


موضوع پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), نمونه پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), جستجوی پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), فایل Word پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), دانلود پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), فایل PDF پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), تحقیق در مورد پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), مقاله در مورد پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), پروژه در مورد پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), پروپوزال در مورد پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), تز دکترا در مورد پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), پروژه درباره پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), گزارش سمینار در مورد پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک), رساله دکترا در مورد پایان نامه مدلی برای خلق ارزش و تخصیص ارزش از طریق شراکت‌های استراتژیک درموسسات خدمات مالی (در صنعت بیمه و بانک)

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي گرايش بازاريابي و صادرات دي ماه 1391 چکيده: بازارگرايي و تاثير آن بر عملکرد تجاري از جمله مباحث مهم در مديريت بازار و مشتري

تحقيق پاياني دوره عالي آزاد تخصصي DBA مديريت استراتژيک تير 1391 چکيده هدف اين پژوهش تعيين مولفه هاي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم و تدوين مدل مناسبي براي توسعه زير ساخت‌هاي صنعت چرم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت دولتی گرایش : "مالی " بررسی عوامل چالشی سازمان به عنوان یکی از اقدامات مفید و اولیه شناسائی آسیب هاو نقاط ضعف فرایندهای سازمانی برای سازمان‌هایی که به تعالی می اندیشندمیباشد، لذا استفاده از الگوهایی که بتواند ضمن ارزیابی وضعیت موجود سازمانها و تشخیص نقاط قوت و نواحی قابل بهبود، مبنای صحیحی جهت برنامه‌ریزی استراتژیک ایجاد ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A.) رشته: مدیریت بازرگانی چکیده پس از آغاز به کار فعالیت بانکهای خصوصی و گسترش رقابت میان بانکها و مؤسسات مالی دولتی و خصوصی بر سر جذب منابع از بازار پولی و همچنین جذب و حفظ مشتری،گسترش پیدا کرده است.از آنجایی که یکی از عوامل اصلی در انتخاب بانک به وسیله مشتری روابط خوب و برخورد مناسب کارکنان است،بنابر این تا زمانی که کارکنان بانک ...

جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته علوم تربيتي (M.A.) گرايش: مديريّت آموزشي پاييز 1392 چکيده هدف اصلي انجام اين پژوهش، تعيين رابطه ي بين فرهنگ سازماني و بهره وري منابع انساني در اداره ي آ

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین­المللچ چکیده استفاده از روش­های نوین مهندسی کیفیت در سالیان اخیر رشد روز افزونی داشته بطوریکه شرکت­های صنعتی و خدماتی برای تولید و ارائه محصولات و خدمات خود مطابق با خواسته­های متغیر مشتریان از این روش­های مهندسی کیفیت استفاده می­کنند.یکی از این روش­ها که از طریق ندای مشتری اقدام به جمع­آوری ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش سیستم ­های اطلاعاتی پیشرفته چکیده دردنیای کسب و کار امروز، تفاوت سازمان­ها در رشد و ماندگاری به میزان اهمیتی است که به منبع ارزشمند و استراتژیک دانش می­دهند و به تبع آن میزان استفاده­ی آنان از این منبع مهم و کلیدی در ارائه­ی خدمات و تولیدات نهفته است. از این رو در چند سال اخیر مبحث جدیدی به­نام مدیریت دانش با هدف تولید و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی چکیده در بازاریابی امروز، هزینه از دست دادن یک مشتری برابر است با از دست دادن منافع خدماتی که آن مشتری در طول عمر به آن نیاز دارد. بیمه ها را می توان جزو شریان های حیاتی اقتصادی هر کشور دانست. هدف عمده مدیریت بازاریابی بیمه، جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قبلی و ایجاد آگاهی در زمینه نتایج بیمه است. رشد روز افزون صنایع، وسایل نقلیه و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل) چکیده امروزه سرعت تغیرات و شدت رقابت میان سازمان­ها در صنایع مختلف، آن­ها را با محدودیت منابع مواجه ساخته است و پایداری و بقا سازمان­ها در گرو دستیابی به مزیت رقابتی در هزینه، کیفیت، نوآوری و تحویل به طورهمزمان می­باشد و از طرفی بدست آوردن مزیت رقابتی درکشف نواحی و بخش­هایی می­باشد که ...

ثبت سفارش